Het is niet een 'indruk', maar wat de wetgever blijkbaar stelt. De publicatie in de Staatscourant staat bij Eur-Lex onder nr. 34 van de 'national transposition' overigens ook zo vermeld. Ik heb in de reactie van gisteren in het andere topic die Regeling ook al genoemd en aangegeven dat er inderdaad geen maand staat genoemd.
Lid 1 en 2 van de Regeling zien op onderdeel b in bijlage A bij de oude (vervallen) richtlijn 2003/53. Lid 1 van de Regeling bepaalt in Nederland inderdaad gek genoeg dat een afnemer moet worden geïnformeerd
nadat de tariefwijziging van kracht is. Maar lid 2 van de Regeling bepaalt dat elk
voornemen om de voorwaarden te wijzigen op 'toereikende wijze' aan de afnemer kenbaar moet worden gemaakt. Die twee bepalingen conflicteren al met elkaar, want een tariefstijging is een eenzijdige wijziging van de voorwaarden.
Maar in 2014 heeft het Hof van Justitie van de EU in C‑359/11 ook geoordeeld dat de bepalingen in de van toepassing zijnde richtlijn 2003/53 (het Hof):
(...) zich verzetten tegen een nationale regeling, zoals die welke aan de orde is in het hoofdgeding, die de inhoud bepaalt van de overeenkomsten voor de levering van elektriciteit en gas aan consumenten die onder de universeledienstverplichting vallen en die toestaat dat de tarieven van deze levering worden gewijzigd, maar niet waarborgt dat de consumenten tijdig – vóór de inwerkingtreding van deze wijziging – op de hoogte worden gebracht van de reden, de voorwaarden en de omvang ervan.
Een consument moet dus vooraf geïnformeerd worden over een tariefwijziging. Ook als een nationale regeling anders bepaalt, maar lid 2 bepaalt niet anders.
Je moet dan wel nagaan of dat klopt.
Je draait nu de uitleg van een richtlijnconforme interpretatie van het HvJ helemaal om. Zie bijvoorbeeld 118 in arrest C-397/01:
118 In casu vereist het beginsel van richtlijnconforme uitlegging dus dat de verwijzende rechter, door het gehele nationale recht in beschouwing te nemen, binnen zijn bevoegdheid al het mogelijke doet om de volle werking van richtlijn 93/104 te verzekeren, teneinde overschrijding van de bij artikel 6, punt 2, daarvan vastgestelde maximale wekelijkse arbeidstijd te voorkomen
Al het mogelijke. Dus daarbij moeten bijvoorbeeld ook eventuele conflicterende bepalingen in het BW worden betrokken.
Dit is geldend recht.
Maar de overige bepalingen die staan genoemd in de tabel met allerlei open normen in Boek 6 bijvoorbeeld zijn ook geldend recht.
Maar goed, dit is mijn opvatting. Lijkt me bizar als je middels de verplichte notificatie even kan doen alsof een richtlijn geïmplementeerd is; daadwerkelijk nalaten wijzigingen door te voeren, om daarmee vervolgens in feite alle marktdeelnemers op het verkeerde been te zetten.
Er wordt niemand op het verkeerde been gezet door dat ene zinnetje in lid 1 van de Regeling, want anders hadden de energiebedrijven überhaupt geen aankondiging hoeven doen, maar kunnen volstaan met een mededeling achteraf. Dat doen ze niet en de eerdere jurisprudentie in combinatie met een richtlijnconforme imterpretatie maakt heel helder dat een huishouden een maand vooraf moet worden geïnformeerd
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.