Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

DaRealRenzel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:08:
Is er helemaal geen contract/leveringsovereenkomst oid opgesteld?
Vooralsnog lijkt het daar op. Het meest uitgebreide wat ik ooit heb ontvangen is anderhalve week na ingang van levering een e-mail met tarieven en linkjes naar diverse voorwaarden, en dat was gewoon een algemene e-mail aan alle klanten in een mailinglist. Voorafgaand aan deze e-mail waren er nog geen voorwaarden en tarieven bekend (wat ook vermeld werd in de allereerste e-mail, die overigens verstuurd was na ingang van levering: de voorwaarden en tarieven zouden later pas volgen).
En kan je ook niet inloggen op een portal of app om e.e.a. in te zien ?
De avond voordat ik overging naar mijn huidige leverancier (4 januari) is er een e-mail verstuurd met instructies om in te loggen in een klantportaal. Tegen de tijd dat ik die e-mail las was ik dus al over, en zag ik niet direct het nut meer in van een account aanmaken daar. In een e-mail van een paar dagen later (6 januari) zie ik nog wel staan dat ik in het portaal ook mijn contract had kunnen inzien, maar dat heb ik toen niet gedaan. Het maakt het verhaal met het telkens weer om de brei heen draaien op mijn schriftelijke vraag om een contract wel een beetje raar, want blijkbaar kunnen ze zelf het contract niet uit het klantenportaal vissen of iets in die richting?
Is er wel een termijnfactuur of eindfactuur opgesteld ?
Dat staat ergens in de tekst hier al uitgebreid: dcm360 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Uiteindleijk is levering zonder contract in de basis gratis (formeel ongewenst). ALs je uiteindelijk bij de rechter staat kan je altijd nog voorstellen een ' redelijke vergoeding' te betalen voor de energie (omdat je die natuurlijk niet meer kkunt retourneren), waarbij jij dan mag aangeven wat jij 'redelijk' vind. Bijvoorbeeld je tarieven van je oorspronkelijke leverancier.
Ik heb al meermaals aangeboden om te schikken tegen de tarieven van Anode, dus op zich hoef ik daar niet pas bij de rechter nog mee aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
dcm360 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:42:
[...]

Vooralsnog lijkt het daar op. Het meest uitgebreide wat ik ooit heb ontvangen is anderhalve week na ingang van levering een e-mail met tarieven en linkjes naar diverse voorwaarden, en dat was gewoon een algemene e-mail aan alle klanten in een mailinglist. Voorafgaand aan deze e-mail waren er nog geen voorwaarden en tarieven bekend (wat ook vermeld werd in de allereerste e-mail, die overigens verstuurd was na ingang van levering: de voorwaarden en tarieven zouden later pas volgen).
Tja, het wordt simpeler en simpeler.
Er is dus al geen aangetoonde eindgebruikersovereenkomst, en omdat niet aan de informatieplichten van art. 6:230m BW e.v. is voldaan is een evt. eindgebruikersovereenkomst nietig.
Beroept VH zich evt. op 'leveringszekerheidsregelgeving'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 19:54
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:51:
[...]

Er is dus al geen aangetoonde eindgebruikersovereenkomst, en omdat niet aan de informatieplichten van art. 6:230m BW e.v. is voldaan is een evt. eindgebruikersovereenkomst nietig.
Niet voldoen aan 6:230m leidt niet tot nietigheid van de overeenkomst. Afhankelijk van de informatie die ontbrak is de overeenkomst wel vernietigbaar. Niet-naleving van 95m leidt ook niet tot 'nietigheid' van de overeenkomst; slechts tot vernietigbaarheid - wat de consument wel moet inroepen (of de rechter ambtshalve). Zou ook niet chill zijn als de overeenkomst nietig is, terwijl ik als consument het bestaan van de overeenkomst ondanks het gebrek wel had gewenst.

Sommige bedingen in overeenkomsten zullen wel nietig zijn, als de wet dat zo heeft bepaald.

Als je je overigens wil beroepen op vernietigbaarheid van de overeenkomst, erken je initieel al het bestaan ervan, en dat is iets waar ik zelf weg van wil blijven ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:02:
[...]
Niet voldoen aan 6:230m leidt niet tot nietigheid van de overeenkomst. Afhankelijk van de informatie die ontbrak is de overeenkomst wel vernietigbaar. Niet-naleving van 95m leidt ook niet tot 'nietigheid' van de overeenkomst; slechts tot vernietigbaarheid - wat de consument wel moet inroepen (of de rechter ambtshalve). Zou ook niet chill zijn als de overeenkomst nietig is, terwijl ik als consument het bestaan van de overeenkomst ondanks het gebrek wel had gewenst.

Sommige bedingen in overeenkomsten zullen wel nietig zijn, als de wet dat zo heeft bepaald.
Potatoes, potatoes.

Ingevolge artikel 3:39 BW zijn overeenkomsten die niet aan de vereisten van o.a. art. 6:230m BW voldoen nietig. (Ook Rechtbank Amsterdam d.d. 14-02-2022 inzake DGB ENERGIE B.V. – ECLI:NL:RBAMS:2022:605).
Als je je overigens wil beroepen op vernietigbaarheid van de overeenkomst, erken je initieel al het bestaan ervan, en dat is iets waar ik zelf weg van wil blijven ;-).
Zoals reeds eerder door mij opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:51:
[...]

Daar beroepen ze zich inderdaad ook op, ik kan het volgende citeren:
Ons standpunt is: "Als uw energieleverancier failliet gaat zal de curator in het kader van de wet op de leveringszekerheid heel snel op zoek gaan naar een leverancier die voor ten minste 30 dagen de levering overneemt. Hiervoor hoeft de klant geen contract te tekenen of machtiging te geven voor automatische incasso, de klant is bij wet verplicht om ten minste voor 30 dagen bij deze nieuwe leverancier te blijven. Alles heeft onder toezicht van de ACM plaatsgevonden en u bent verplicht tot betaling van de openstaande factuur".
Wat overigens niet helpt, is dat er voor zover ik me kan herinneren in de leveringszekerheidsregelgeving ook staat dat overige wet-en regelgeving gevolgd moet worden. Dat betekent dat beginnen met leveren zonder voorwaarden en tarieven hoe dan ook geen handige zet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
dcm360 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:11:
[...]

Daar beroepen ze zich inderdaad ook op, ik kan het volgende citeren:
[...]

Wat overigens niet helpt, is dat er voor zover ik me kan herinneren in de leveringszekerheidsregelgeving ook staat dat overige wet-en regelgeving gevolgd moet worden. Dat betekent dat beginnen met leveren zonder voorwaarden en tarieven hoe dan ook geen handige zet is.
Tja, een 'wet op de leveringszekerheid' bestaat helemaal niet, en de rest wat men roept is onzin en is in dit topic al met de grond gelijk gemaakt.
Voor de rest heb je dus met eenzelfde clusterfvck te maken als de rest hier.

Dat "in de leveringszekerheidsregelgeving ook staat dat overige wet-en regelgeving gevolgd moet worden" is mij niet bekend.
Voor mij staat de vraag nog steeds open of de LZ-regelgeving überhaupt wel andere regelgeving opzij zet. Zie o.a. Afhandeling faillissement Welkom Energie , maar bijv. ook PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Wachten is vooralsnog op de uitspraken van Rb Amsterdam en van de Geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Nog iemand die betalingsverzoeken heeft gekregen van C4U?

[ Voor 13% gewijzigd door PJW9779 op 21-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:10:
Nog iemand die betalingsverzoeken heeft gekregen van C4U?
Ik heb een mail van de curator gehad dat het incassotraject is opgeschort totdat die hoogleraar er wat van gevonden heeft. Niet als debiteur, niet als crediteur, maar als overige belanghebbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:15:
[...]

Potatoes, potatoes.

Ingevolge artikel 3:39 BW zijn overeenkomsten die niet aan de vereisten van o.a. art. 6:230m BW voldoen nietig. (Ook Rechtbank Amsterdam d.d. 14-02-2022 inzake DGB ENERGIE B.V. – ECLI:NL:RBAMS:2022:605).

[...]

Zoals reeds eerder door mij opgemerkt.
De overeenkomst is nietig omdat niet voldaan was aan 6:230v lid 6. Dit lid bevat een vormvoorschrift; schriftelijkheid. Daar was in casu niet aan voldaan. Art. 3:39 bepaalt dat rechtshandelingen die in strijd met een vormvoorschrift hebben plaatsgevonden, nietig zijn.

Informatieverplichtingen niet naleven, leidt niet tot nietigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:24:
[...]
Ik heb een mail van de curator gehad dat het incassotraject is opgeschort totdat die hoogleraar er wat van gevonden heeft. Niet als debiteur, niet als crediteur, maar als overige belanghebbende.
"overige belanghebbende", verschil moet er zijn. :9
Maar inderdaad, dat stukje 'Recente berichtgeving'
Ik begreep dat er feitelijk niets is opgeschort en dat C4U nog steeds berichtjes stuurt. Dus ik was even benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 14:14
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:11:
[...]

Ik begreep dat er feitelijk niets is opgeschort en dat C4U nog steeds berichtjes stuurt. Dus ik was even benieuwd.
Via de FB groep krijg ik het idee dat ze dat vooral doen bij mensen die wel hebben betaald, maar niet de incassokosten. Dus dat proberen ze bij C4U nu alsnog te innen. En er worden al dealtjes gesloten. ´Betaal maar de helft van de incassokosten´.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
doncartel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:34:
[...]

Via de FB groep krijg ik het idee dat ze dat vooral doen bij mensen die wel hebben betaald, maar niet de incassokosten. Dus dat proberen ze bij C4U nu alsnog te innen. En er worden al dealtjes gesloten. ´Betaal maar de helft van de incassokosten´.
Begint een beetje schimmig te klinken.
Maar in mijn geval past het niet. Ik heb volgens de 'Eindnota' geld tegoed van WE, heb gestorneerd en geMOID, en heb al maanden vragen tot nadere onderbouwing open staan bij de curator/C4U waarop ik geen antwoord krijg, en op rappels wordt door hen niet gereageerd.
Kreeg vandaag wel door C4U de mogelijkheid aangeboden van een betalingsregeling. Tja, dat kenden we al en dat gaat dan natuurlijk net zo min werken. Ga ik ze dus nog maar weer eens duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:11:
[...]

Je kan ze natuurlijk niet vervelende querulant noemen ;)

Maar voor mensen die niets betwist hebben of maar een deel betaalt hebben zal het incassotraject gewoon doorlopen.

Het advies van de hoogleraar, en de opgeschorte incassotrajecten, hebben betrekking op de welkomstbonus en/of schade. Dus aan een van die twee voorwaarden (die moet je geclaimd/betwist enz. hebben, wat betekent dat ze de mails en brieven wel degelijk lezen) om voor opschorting in aanmerking te komen. Niet betalen en niet betwisten is daar niet voldoende voor.

Ben trouwens benieuwd of de bevindingen, het rapport, van die hoogleraar ook integraal bij de curator is op te vragen en niet dat de curator straks alleen zegt de hoogleraar heeft dit gezegd dus betalen. Maar dat zien we tegen die tijd wel.

Ik ben erg benieuwd naar wat de GE heeft besloten, als er iemand is die daarover bericht heeft gehad dan horen velen hier dat graag. De 263 en 264 hou ik in de gaten of de uitspraak al gepubliceerd is, maar aangezien hij nog niet op de rol stond bij de rechtbank denk ik dat ze hun tijd nemen en wellicht ook nog een en ander nader aan het uitzoeken zijn. Gezien de 6 failliete energieleveranciers en het toch best grote aantal mensen dat het er niet mee eens is (anders ga je geen hoogleraar om advies vragen) denk ik dat er op de achtergrond best nog wel het een en ander gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:14:
[...]
Je kan ze natuurlijk niet vervelende querulant noemen ;)

Maar voor mensen die niets betwist hebben of maar een deel betaalt hebben zal het incassotraject gewoon doorlopen.

Het advies van de hoogleraar, en de opgeschorte incassotrajecten, hebben betrekking op de welkomstbonus en/of schade. Dus aan een van die twee voorwaarden (die moet je geclaimd/betwist enz. hebben, wat betekent dat ze de mails en brieven wel degelijk lezen) om voor opschorting in aanmerking te komen. Niet betalen en niet betwisten is daar niet voldoende voor.
Nah, het stukje 'Recente berichtgeving' zet alleen "de discussie ten aanzien van de
welkomstkorting en de schadevergoedingsaanspraken, hangende de juridisch-wetenschappelijke
toetsing". Voor alle andere onderdelen gaan de incasso-activiteiten gewoon door.
Zoals gezegd negeert men daarmee dus het grotere geheel, en verandert er feitelijk niets. Want zelfs al zouden WE-klanten op de twistpunten in het gelijk worden gesteld dan nóg houden de WE-klanten er alleen een concurrente vordering aan over. Een evt. claim of betwisting speelt dan feitelijk ook geen rol.

Zoals ook eerder gezegd vind ik het vanuit de hoek van deskundigen angstaanjagend stil blijven.
Kennelijk durft niemand hier zijn vingers aan te branden, terwijl het een juridisch-technisch uitermate smeuige casus is.
En een door de curator ingeschakelde 'hoogleraar' zal toch heus autoriteit moeten hebben, en met een toetsbaar toetsingsrapport moeten komen. Nu of voor de rechter.
Ik ben erg benieuwd naar wat de GE heeft besloten, als er iemand is die daarover bericht heeft gehad dan horen velen hier dat graag. De 263 en 264 hou ik in de gaten of de uitspraak al gepubliceerd is, maar aangezien hij nog niet op de rol stond bij de rechtbank denk ik dat ze hun tijd nemen en wellicht ook nog een en ander nader aan het uitzoeken zijn. Gezien de 6 failliete energieleveranciers en het toch best grote aantal mensen dat het er niet mee eens is (anders ga je geen hoogleraar om advies vragen) denk ik dat er op de achtergrond best nog wel het een en ander gaande is.
Ik heb nog niets van de GE vernomen.
Ik heb de GE wel bij herhaling op een vormfout zijdens Eneco moeten wijzen, die de GE over het hoofd heeft gezien.
Eneco noemde als bewijsstuk in zijn repliek nl. de concentratiemelding, maar leverde het concentratiebesluit aan. Dat impliceert dus dat de repliek van Eneco op dat punt dus niet onderbouwd is.
De GE had dat tijdens de intake voor de behandeling tijdens de afgelopen zitting zélf dus al moeten zien. Ik heb ze er tijdig op gewezen en dat dit de zoveelste slordigheid van Eneco was, maar dat is kennelijk niet door gekomen. Na de zitting heb ik ze er nogmaals op gewezen, en nu zegt de GE dat het aan de commissie is om dit verder te waarderen.
Eneco probeert zoveel mogelijk rookgordijn op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Gisteren een artikel over de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) over een besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), en over de algemene toezichtstaak van de NZa.
Interessante parallellen met de LZ-regelgeving en de rol van de ACM.
https://www.dirkzwager.nl...aanmerkelijke-marktmacht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
tux-87 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:03:
[...]

Uitspraak. Nog geen publicatie. Als die er is laat ik het weten!
Is de uitspraak geweest? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert111
  • Laatst online: 12-04 13:49
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:11:
[...]

Maar in mijn geval past het niet. Ik heb volgens de 'Eindnota' geld tegoed van WE, heb gestorneerd en geMOID, en heb al maanden vragen tot nadere onderbouwing open staan bij de curator/C4U waarop ik geen antwoord krijg, en op rappels wordt door hen niet gereageerd.
Kreeg vandaag wel door C4U de mogelijkheid aangeboden van een betalingsregeling. Tja, dat kenden we al en dat gaat dan natuurlijk net zo min werken. Ga ik ze dus nog maar weer eens duidelijk maken.
PJW9779 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:11:
[...]

Ik werd vandaag gebeld door medewerker C4U. Afgelopen wekem ook meerdere keren een mail ontvangen met een verzoek tot betaling. De vraag van de medewerker was hoe ik het wilde oplossen.
Aangetekende brief die ik weken geleden heb verzonden hadden ze niet ontvangen volgens de medewerker. Uiteindelijk vertelde de medewerker dat er een hoogleraar naar de casus aan het kijken is en is de vordering onhold gezet. Ik heb geen schuld bij welkom Energie, maar ik ga niet akkoord met het korten van de welkomstbonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Geert111 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:27:
Ik werd vandaag gebeld door medewerker C4U. Afgelopen wekem ook meerdere keren een mail ontvangen met een verzoek tot betaling. De vraag van de medewerker was hoe ik het wilde oplossen.
Aangetekende brief die ik weken geleden heb verzonden hadden ze niet ontvangen volgens de medewerker. Uiteindelijk vertelde de medewerker dat er een hoogleraar naar de casus aan het kijken is en is de vordering onhold gezet.
Lijkt erop dat C4U nu een beetje catch-as-catch-can aan het spelen is. Structuur en/of logica zit er niet in.
Ontkennen dat je een aangetekende brief hebt ontvangen is wel een heel domme zet.
En dat van die hoogleraar was ook al bekend, maar waarschijnlijk wist hij de naam van de hoogleraar ook al niet.
Enfin, ik doe dit soort zaken niet via telefoon of mail, dat is vragen om problemen.
Ik heb geen schuld bij welkom Energie, maar ik ga niet akkoord met het korten van de welkomstbonus.
Maar ik zie dat je wél gestorneerd/geMOId hebt. In de optiek van de curator heb je dus een schuld bij WE.

[ Voor 18% gewijzigd door PJW9779 op 22-04-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Daarnet toevallig (ik zocht op nieuwe ontwikkelingen) op het volgende gestuit:

https://www.acm.nl/nl/ond...an-standaardrestverdeling

https://www.tennet.eu/nl/...klantgegevens-overdracht/

https://www.gasunietransp...gemeen/leveringszekerheid

Dit geeft wat meer informatie over de achtergrond van hoe de SLR-procedure nu in zijn werk gaat op technisch vlak en tussen ACM, netbeheerders en vergunningshouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:13:
Dit geeft wat meer informatie over de achtergrond van hoe de SLR-procedure nu in zijn werk gaat op technisch vlak en tussen ACM, netbeheerders en vergunningshouders.
Meh. Die links zijn al voorbij gekomen, en geven ook niet echt helderheid.
Vanaf begin november '21 wordt al naar die helderheid gezocht, o.a. door @GENETX : Afhandeling faillissement Welkom Energie en ik denk dat die helderheid ons ook gewoon in het gezicht staart.
En de alternatieve helderheid van curator, Eneco en ACM kennen we inmiddels
Nu is het wachten op de helderheid van RBAMS en GE.

Net een stukje paneldiscussie op TV gezien, o.a. met Prof. Van Wijnbergen.
De laatste komt bijna altijd met een ontnuchterende helderheid over feiten en politiek. Pijnlijk ontnuchterend, en men spreekt hem dan ook graag tegen met wollige taal.
Het lijkt mij bij uitstek de man die dit hele LZ-circus kan uitbenen, graag samen met Omtzigt.
Het zal dan ook wel niet de professor zijn die door de curator geraadpleegd gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door PJW9779 op 25-04-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Voor de mensen die hun geschil bij de Geschillencommissie hebben neergelegd en dat ook behandeld is, hebben geluk.

Zie hier
Door de hoge energieprijzen zijn een aantal energieleveranciers in financiële problemen gekomen. Van een aantal van hen is het faillissement uitgesproken en/of is de vergunning voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers ingetrokken. In het reglement van de Geschillencommissie Energie staat dat nieuwe klachten dan niet behandeld kunnen worden. Hier vindt u een overzicht van energieleveranciers waarvan de vergunning is ingetrokken of die failliet zijn. Tegen deze leveranciers kunt u op dit moment daarom geen nieuwe klachten meer kunt indienen.

....

Als dat op basis van het reglement vereist is, zal de behandeling van een zaak zo nodig alsnog worden gestaakt, als dan blijkt dat een energieleverancier failliet is of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd (omdat zijn vergunning is ingetrokken).
https://www.degeschillenc...-omgevallen-leveranciers/

-edit- ik weet dat de klachten betrekking hadden op Eneco, maar toch....

[ Voor 3% gewijzigd door Loading2000 op 28-04-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Ik had verwacht dat er inmiddels wel wat nieuwe uitspraken bijgekomen zouden zijn. Maar helemaal niks dus. Dit waait gewoon over straks?

Btw; ik ben ook benieuwd of energieleveranciers tzt prijzen gaan verlagen.. of stiekem onnodig lang hoge tarieven zullen chargen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
desp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:37:
Ik had verwacht dat er inmiddels wel wat nieuwe uitspraken bijgekomen zouden zijn. Maar helemaal niks dus. Dit waait gewoon over straks?
Dat dacht ik ook, ik had verwacht dat @tux-87 de uitspraak in zijn zaak (zou uit mijn hoofd vorige week geweest moeten zijn) hier wel zou plaatsen of in ieder geval zou melden of er succes is behaald. Maar ook @PJW9779's voorbeslissing zou verwacht ik een dezer dagen wel op de mat moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:06:
Voor de mensen die hun geschil bij de Geschillencommissie hebben neergelegd en dat ook behandeld is, hebben geluk.

Zie hier https://www.degeschillenc...-omgevallen-leveranciers/

-edit- ik weet dat de klachten betrekking hadden op Eneco, maar toch....
Niks nieuws, dat wás al zo :
Reglement Geschillencommissie Energie

Art. 11 lid 2
2. De commissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan
de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is
geraakt, een schuldsaneringsregeling van kracht is geworden of zijn
bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat de consument heeft voldaan
aan het bepaalde in de artikelen 7 lid 2, 8 en 9.

Art. 7 lid 2
2. Het geschil dient aan de commissie te worden voorgelegd door middel van een door
de commissie te verstrekken en door de consument in te vullen vragenformulier.

Art. 8
1. Degene die een geschil aanhangig maakt, is een door de stichting vastgesteld
bedrag aan klachtengeld verschuldigd.
2. Het in lid 1 bedoelde bedrag wordt door de commissie niet terugbetaald.

Art. 9
Indien de consument de betaling van de dienst en/of de zaak waarover het geschil
gaat geheel of gedeeltelijk achterwege heeft gelaten, zal de commissie in de regel
verlangen dat de consument een bedrag ten hoogste gelijk aan het nog
openstaande factuurbedrag bij de commissie te deponeert. Depotstorting is niet
vereist indien en voor zover partijen anderszins overeenkomen. Over dit bedrag
wordt geen rente vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:37:

Btw; ik ben ook benieuwd of energieleveranciers tzt prijzen gaan verlagen.. of stiekem onnodig lang hoge tarieven zullen chargen.
Ja, nog in afwachting. Er gaat níets overwaaien, ook al mogen curator en C4U daar op hopen.
GE schuift eigen omissie pro forma terzijde.

Ja, die grijpen elke kans aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:16
Dennism schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:58:
[...]

Dat dacht ik ook, ik had verwacht dat @tux-87 de uitspraak in zijn zaak (zou uit mijn hoofd vorige week geweest moeten zijn) hier wel zou plaatsen of in ieder geval zou melden of er succes is behaald. Maar ook @PJW9779's voorbeslissing zou verwacht ik een dezer dagen wel op de mat moeten liggen.
Er is een beslissing genomen in de zaak, maar die is nog niet gepubliceerd. Ik weet dus nog niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
tux-87 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:11:
[...]

Er is een beslissing genomen in de zaak, maar die is nog niet gepubliceerd. Ik weet dus nog niks...
Dat had ik niet verwacht, ik heb zelf nog nooit met een geschillencommissie van doen gehad, maar een collega van mij wel, en wist de uitkomst op de dag van de uitspraak, voordat gepubliceerd werd op de website. Niet de GE trouwens.

Ik verwacht dat dit in jouw geval ook zo zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
In het andere topic (Naked/DGB) is een reactie van ACM Consuwijzer geplaats over het 'louter via online portal' aankondigen van tariefstijgingen. Interesting..... zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
desp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:23:
In het andere topic (Naked/DGB) is een reactie van ACM Consuwijzer geplaats over het 'louter via online portal' aankondigen van tariefstijgingen. Interesting..... zie hier.
Vooral interessant dat de ACM Consuwijzer nu ineens wel een MvT weet te lezen en te duiden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Discussie over mails van het ACM over Naked Energy mag in Afhandeling faillissement Naked Energy worden gevoerd. Dan kunnen we het hier bij Welkom Energie houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2022 12:13 ]

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:23:
Interessante melding door de ACM, en zéker raakvlakken met de WE-casus.
Voor zover discussies over Naked Energy en andere leveranciers ook voor de WE-casus ook hier relevant horen ze ook zéker vermeld te worden. O.a. over betrokkenheid van ACM en curatoren. Dat zijn immers punten die bij rechter en GE niet direct aan de orde zullen komen en direct raken aan rechtszekerheid en rechtsgelijkheid.
Is er iemand die de andere discussies volgt?

===============
EDIT 13:39 uur : uit een snelle scan blijkt mij dat er veel overlappende punten zijn. O.a. aanpak door curator en verrekeningen.
===============

Maar inhoudelijk is de ACM-reactie uitermate dunnetjes.
De verwijzing "Uiteindelijk is het aan de Geschillencommissie of rechter om hier een uitspraak over te doen. U kunt voor juridische ondersteuning terecht bij uw rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket." is van nul en generlei waarde. Het betreft een citaat en een doorschuifactie.
De juridische ondersteuning door rechtsbijstandverzekering of Juridisch Loket is een wassen neus. De toegang tot de rechter wordt belemmerd door hoge griffierechten.

[ Voor 6% gewijzigd door PJW9779 op 04-05-2022 13:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loading2000
In heb een concept-reactie geschreven op het verweerschrift van de ACM dat ik niet-ontvankelijk zou zijn.
Het komt allemaal niet mooi uit de pen vandaag, dus ik ga wellicht nog het een en ander aanvullen en anders formuleren.

Maar voor de mensen die meelezen en feedback willen geven, zie hieronder mijn concept-reactie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Loading2000 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:18:
In heb een concept-reactie geschreven
Members only:

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Ja, dat moet ook wel ergens uit de wet of uit de voorwaarden voor een vergunning volgen.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om dat precies op te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Loading2000 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Ja, dat moet ook wel ergens uit de wet of uit de voorwaarden voor een vergunning volgen.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om dat precies op te zoeken.
Members only:

Speciaal voor @desp

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Ik krijg zoeven bericht van de GE dat men Eneco heeft gevraagd om haar standpunt binnen 14 dagen nader aan te vullen. Na ontvangst van de aanvulling of verloop van deze termijn zet de GE de procedure voort. Daarvan krijg ik dan nader bericht.
Geen indicatie wat deze aanvulling zou moeten betreffen. Mogelijk heeft het te maken met de eerdergenoemde vormfout c.q. omissie zijdens GE, maar dat is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Real schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:11:
[...]
***members only***
Members only:
Ik heb inderdaad ergens iets gelezen in de trant van 'dat moet worden geregeld dat een dergelijke bepaling dan wél in de Algemene Voorwaarden van leveranciers moet worden opgenomen'.
Kan dat niet de NvT geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
PJW9779 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb inderdaad ergens iets gelezen in de trant van 'dat moet worden geregeld dat een dergelijke bepaling dan wél in de Algemene Voorwaarden van leveranciers moet worden opgenomen'.
Nee, dat was de allereerste versie van de BLZ of aanpalende wet, dat het overnemen van de levering (en evt nieuw contract) onder lid 5 wel privaatrechterlijk moest doorwerken in de AV. Wat dus nooit gebeurd is.

Volgens mij kwam @desp daarmee, maar kan ook een andere user geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
PJW9779 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Volgens mij verplicht de wet niet dat in leveringscontracten wordt opgenomen dat deze eindigen bij intrekking vergunning, maar doet men dit omdat het verboden is te leveren zonder vergunning.

Modelcontract bevat deze bepaling natuurlijk wel (inhoud modelcontract is weer bij wet vastgelegd), en iedere leverancier is verplicht ook modelcontracten aan te bieden. Voor andere contracten zijn leveranciers dus volgens mij vrij geen bepaling op te nemen dat de ovk eindigt bij intrekking vergunning.

[ Voor 4% gewijzigd door desp op 04-05-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:21:
Modelcontract bevat deze bepaling natuurlijk wel (inhoud modelcontract is weer bij wet vastgelegd), en iedere leverancier is verplicht ook modelcontracten aan te bieden. Voor andere contracten zijn leveranciers dus volgens mij vrij geen bepaling op te nemen dat de ovk eindigt bij intrekking vergunning.
Modelcontract bevat deze bepaling niet.
Inhoud modelcontract is bij besluit (ACM) vastgesteld (14 november 2016 - Stcrt.2016;65844), ex artikel 95na, eerste lid Elektriciteitswet 1998 en artikel 52ca eerste lid Gaswet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
PJW9779 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Modelcontract bevat deze bepaling niet.
Inhoud modelcontract is bij besluit (ACM) vastgesteld (14 november 2016 - Stcrt.2016;65844), ex artikel 95na, eerste lid Elektriciteitswet 1998 en artikel 52ca eerste lid Gaswet.
Jawel, via bijlage b1. Betreffende bepaling dat leveringsovk eindigt bij intrekking vergunning staat in de algemene leveringsvoorwaarden van Energie Nederland die leveranciers in het kader van het modelcontract moeten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:37:
Jawel, via bijlage b1. Betreffende bepaling dat leveringsovk eindigt bij intrekking vergunning staat in de algemene leveringsvoorwaarden van Energie Nederland die leveranciers in het kader van het modelcontract moeten hanteren.
Nee, dus niet het Modelcontract zélf maar via verwijzing. Juridisch-technisch een beetje zwak, maar geeft direct aan welk belang men aan die bepaling hechtte.
En dat blijkt dus ook uit art. 2 lid 12 zélf :
12. Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen.
, want niet synchroon met de LZ-regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
PJW9779 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Nee, dus niet het Modelcontract zélf maar via verwijzing. Juridisch-technisch een beetje zwak, maar geeft direct aan welk belang men aan die bepaling hechtte.
En dat blijkt dus ook uit art. 2 lid 12 zélf :

[...]

Mwah. In het besluit zelf is een verwijzing opgenomen.. maar bij gebruik van het modelcontract moeten de leveranciers gewoon de tekst van de algemene leveringsvoorwaarden in bijlage b1 opnemen. Die hele set algemene voorwaarden staat niet in het besluit, om andere redenen; die kunnen wijzigen etc, worden vastgesteld in samenspraak met SER, consumentenbond whatever, en kunnen prima na x-jaar wijzigen. Maar maken wel onderdeel uit van daadwerkelijk ingezette modelcontracten ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:06:
Mwah. In het besluit zelf is een verwijzing opgenomen.. maar bij gebruik van het modelcontract moeten de leveranciers gewoon de tekst van de algemene leveringsvoorwaarden in bijlage b1 opnemen. Die hele set algemene voorwaarden staat niet in het besluit, om andere redenen; die kunnen wijzigen etc, worden vastgesteld in samenspraak met SER, consumentenbond whatever, en kunnen prima na x-jaar wijzigen. Maar maken wel onderdeel uit van daadwerkelijk ingezette modelcontracten ;-).
Klopt, tnx, ik heb het weer scherp - https://www.acm.nl/sites/...ers-compleet-20160115.pdf - en staat ook in de WE-AV.

Nog steeds weggestopt naar mijn smaak, en niet synchroon met de LZ-regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PJW9779 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:27:
Volgens mij is dat prima synchroon met de leveringszekerheid? Er is georganiseerd dat je contract wordt verkocht aan een energieleverancier of wanneer dat niet lukt dan worden uiteindelijk alle klanten naar rato verdeeld over de energieleveranciers. Je krijgt dan vanzelf nog steeds geleverd.

Nu is dat laatste natuurlijk sowieso het geval, want de levering van een individuele aansluiting kunnen ze alleen stopzetten door de kabels te onderbreken of de stoppen te verwijderen en dat soort fysieke acties.

Er staat in dat artikel 2.12 verder niet dat je een ander contract opgedrongen krijgt, enkel dat er geleverd blijft worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Volgens mij is dat prima synchroon met de leveringszekerheid? Er is georganiseerd dat je contract wordt verkocht aan een energieleverancier of wanneer dat niet lukt dan worden uiteindelijk alle klanten naar rato verdeeld over de energieleveranciers. Je krijgt dan vanzelf nog steeds geleverd.

Nu is dat laatste natuurlijk sowieso het geval, want de levering van een individuele aansluiting kunnen ze alleen stopzetten door de kabels te onderbreken of de stoppen te verwijderen en dat soort fysieke acties.

Er staat in dat artikel 2.12 verder niet dat je een ander contract opgedrongen krijgt, enkel dat er geleverd blijft worden.
Leg art. 2 lid 12 langs lid 5/6 van de LZ-regelgeving en je ziet waar het wringt.
Enfin, gepasseerde discussie. Het zou fijn zijn eens helderheid te krijgen van rechtbank en GE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:31:
Leg art. 2 lid 12 langs lid 5/6 van de LZ-regelgeving en je ziet waar het wringt.
Ik zie dat dus totaal niet en zo'n opmerking helpt daar zeker niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Ik zie dat dus totaal niet en zo'n opmerking helpt daar zeker niet bij.
Jeroen, vrijwel het hele topic gaat over dit punt. Denk even een kwestie van teruglezen >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
desp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:49:
Jeroen, vrijwel het hele topic gaat over dit punt. Denk even een kwestie van teruglezen >:) >:)
Het hele topic gaat helemaal niet over waarom artikel 2.12 uit de algemene voorwaarden van de energieleveranciers in tegenspraak zijn met de regeling inzake leveringszekerheid.

Artikel 2.12 zegt dat de overheid zorgt dat andere partijen de levering overnemen. Dat is toch ook zo? Afgezien van alle haken en ogen, dingen die niet duidelijk zijn omschreven en noem maar op, is dat toch precies waar de regels inzake de leveringszekerheid voor zijn geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:21:
[...]
Het hele topic gaat helemaal niet over waarom artikel 2.12 uit de algemene voorwaarden van de energieleveranciers in tegenspraak zijn met de regeling inzake leveringszekerheid.

Artikel 2.12 zegt dat de overheid zorgt dat andere partijen de levering overnemen. Dat is toch ook zo? Afgezien van alle haken en ogen, dingen die niet duidelijk zijn omschreven en noem maar op, is dat toch precies waar de regels inzake de leveringszekerheid voor zijn geschreven?
Tegenspraak werd niet gezegd? Enige wat mij/ons betreft duidelijk is, is dat de modelcontractvoorwaarden onvoldoende zijn om de leveringszekerheidsregelgeving ook privaatrechtelijk te laten doorwerken. Derhalve niet "synchroon", beetje ongelukkig woord wellicht.

Btw; hierboven stel je dat de LZ-regeling beoogt dat klantcontracten worden verkocht.. maar dat is niet zo. Het ziet slechts op klantdataoverdracht en afwikkeling daaromtrent. Contract tussen leverancier én afnemer valt volledig buiten de LZ-regelgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door desp op 05-05-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
desp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:37:
Tegenspraak werd niet gezegd? Enige wat mij/ons betreft duidelijk is, is dat de modelcontractvoorwaarden onvoldoende zijn om de leveringszekerheidsregelgeving ook privaatrechtelijk te laten doorwerken.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat was toch ook niet de vraag?
Derhalve niet "synchroon", beetje ongelukkig woord wellicht.
Maar wat bedoel je dan wel? Artikel 2.12 zegt juist dat er andere regelingen zijn om de levering over te nemen. Die zijn er dus wel (met alle problemen van dien, maar dat dus terzijde).

Dus wat mij betreft kan je niet zeggen dat dit artikel niet synchroon loopt of wringt met de regeling leveringszekerheid. Juist als die regeling niet had bestaan dan klopte de tweede zin uit artikel 2.12 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:44:
[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat was toch ook niet de vraag?

[...]
Maar wat bedoel je dan wel? Artikel 2.12 zegt juist dat er andere regelingen zijn om de levering over te nemen. Die zijn er dus wel (met alle problemen van dien, maar dat dus terzijde).

Dus wat mij betreft kan je niet zeggen dat dit artikel niet synchroon loopt of wringt met de regeling leveringszekerheid. Juist als die regeling niet had bestaan dan klopte de tweede zin uit artikel 2.12 niet.
Dat ligt eraan wat jij verstaat onder "levering overnemen" uit 2.12.

De LZ regeling betekent in de praktijk feitelijk slechts "een andere partij krijgt je EAN-nummer en stuurt jou vervolgens zónder contract een factuur tegen tarieven die ze zelf bepalen.".

Strekking van 2.12 interpreteer ik "als consument" echter als overname van het contract (incl. tarieven dus) en daarmee dus dat de overheid heeft "geregeld" dat leveranciers verplicht zijn contracten "as-is" over te nemen. En dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
desp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:51:
Strekking van 2.12 interpreteer ik "als consument" echter als overname van het contract (incl. tarieven dus) en daarmee dus dat de overheid heeft "geregeld" dat leveranciers verplicht zijn contracten "as-is" over te nemen. En dat is dus niet zo.
Dat vind ik wel een vreemde redenering. De eerste zin uit artikel 2.12 zegt immers dat je overeenkomst wordt beëindigt. Dan is het toch gek om te verzinnen dat de tweede zin zou moeten betekenen dat je overeenkomst inclusief tarieven door een derde partij wordt overgenomen?

Ik lees het dus ook heel anders. De overeenkomst met je leverancier wordt beëindigd (zin 1) en er zijn andere regelingen die er voor zorgen dat je nog steeds elektriciteit geleverd krijgt (zin 2).

Het hoe of wat staat daar verder niet bij.Je geeft dus sowieso van te voren geen akkoord voor een nieuwe overeenkomst. Ik zou het als argeloze consument dan eerder interpreteren dat de overheid er voor zorgt dat ik gewoon elektriciteit blijf houden en dat ik op mijn dooie gemak een andere leverancier kan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Dat vind ik wel een vreemde redenering. De eerste zin uit artikel 2.12 zegt immers dat je overeenkomst wordt beëindigt. Dan is het toch gek om te verzinnen dat de tweede zin zou moeten betekenen dat je overeenkomst inclusief tarieven door een derde partij wordt overgenomen?

Ik lees het dus ook heel anders. De overeenkomst met je leverancier wordt beëindigd (zin 1) en er zijn andere regelingen die er voor zorgen dat je nog steeds elektriciteit geleverd krijgt (zin 2).

Het hoe of wat staat daar verder niet bij.Je geeft dus sowieso van te voren geen akkoord voor een nieuwe overeenkomst. Ik zou het als argeloze consument dan eerder interpreteren dat de overheid er voor zorgt dat ik gewoon elektriciteit blijf houden en dat ik op mijn dooie gemak een andere leverancier kan uitzoeken.
Ahja, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Het simpele feit dat jij art. 2 lid 12 "heel anders leest" impliceert al dat het artikel niet deugt, want vatbaar is voor meerderlei uitleg.
En om lid 12 fatsoenlijk aan te laten sluiten bij de LZ-regelgeving zou de 2e volzin behoren te luiden "De overheid heeft geregeld dat één of meer andere partijen de levering overnemen".
Allemaal al bediscussieerd dat de hele LZ-regelgeving rammelt, en niet goed is ingehangen in de andere wet- en regelgeving.
Allemaal academisch, want wachten is op de uitspraken van rechter en GE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:29:
Het simpele feit dat jij art. 2 lid 12 "heel anders leest" impliceert al dat het artikel niet deugt, want vatbaar is voor meerderlei uitleg.
Ik vind het anders twee simpele zinnen die moeilijk anders uit te leggen zijn. Ik snap ook nog steeds niet hoe jij het dan wel leest, want dat laat je steeds achterwege.
En om lid 12 fatsoenlijk aan te laten sluiten bij de LZ-regelgeving zou de 2e volzin behoren te luiden "De overheid heeft geregeld dat één of meer andere partijen de levering overnemen".
Ik zie niet in hoe dit ineens een hele andere wending aan het artikel geeft.

Je kan sowieso per energiesoort maar 1 andere partij krijgen die jou gaat leveren. Je kan wel voor gas een andere krijgen dan voor elektriciteit. Dan zou het dus logischer zijn om het naar "1 of 2 andere partijen" te veranderen. Het aantal partijen kan niet ineens 6 worden.

Maar is dat je enige kritiek? Dat je wellicht maar 1 andere partij als leverancier krijgt en dat een argeloze burger dan volkomen van slag raakt omdat er eigenlijk meer dan 1 zou moeten komen? Het is toch heel normaal dat een consument bij 1 partij zowel gas als elektriciteit afneemt?

Ze kunnen er echter niet in zetten dat je maar 1 andere leverancier krijgt want het kunnen er dus wel 2 worden.
Allemaal al bediscussieerd dat de hele LZ-regelgeving rammelt, en niet goed is ingehangen in de andere wet- en regelgeving.
Dat de "andere regelgeving" waar ze het in artikel 2.12 over hebben rammelt ben ik volkomen met je eens, maar dat heeft toch helemaal niets met de inhoud van artikel 2.12 zelf te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 20:18
Een tijdje terug stond er op een obscuur plekje op de website van de curator, een even obscuur briefje, dat de curator de incasso's inzake welkomstkorting zou parkeren.

Helaas had ik zo ongeveer daags ervoor opgegeven en toch maar betaald.

Members only:

Ondanks dat de communicatie hieromtrent zo vaag en heimelijk gaat heeft destijds iemand dat briefje toch ontdekt...

Is er inmiddels bij iemand meer bekend? Of is de professor die zich namens de curator hierover zou gaan buigen nog bezig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
Titusvh schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:52:
Een tijdje terug stond er op een obscuur plekje op de website van de curator, een even obscuur briefje, dat de curator de incasso's inzake welkomstkorting zou parkeren.
Die briefjes staan op https://okkerse-schop.nl/welkom-energie-faq/ , onderste "Recente berichtgeving van de curator ten behoeve van debiteuren, crediteuren en andere belanghebbenden"
Is er inmiddels bij iemand meer bekend? Of is de professor die zich namens de curator hierover zou gaan buigen nog bezig?
Nog geen nieuws, uit geen enkele hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 13:51

T-8one

take it easy, take a sisi

Titusvh schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:52:

Helaas had ik zo ongeveer daags ervoor opgegeven en toch maar betaald.

***members only***

Ondanks dat de communicatie hieromtrent zo vaag en heimelijk gaat heeft destijds iemand dat briefje toch ontdekt...

Ik heb Okkerse-Schop vorige week nog gevraagd naar een status-update, maar die was er nog niet.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
T-8one schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:03:
Ik heb Okkerse-Schop vorige week nog gevraagd naar een status-update, maar die was er nog niet.
Uiteraard, dat komt 18 Mei pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:17
PJW9779 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Uiteraard, dat komt 18 Mei pas.
Dat geeft me nog mooi een kans om nogmaals een nog een voorschot betaling terug te moi-en mits de welkomstbonus de goede kant op valt.

Ligt het aan mij of voelt het niet expliciet benoemen van de hoogleraar een beetje vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
Nikey3 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Dat geeft me nog mooi een kans om nogmaals een nog een voorschot betaling terug te moi-en mits de welkomstbonus de goede kant op valt.

Ligt het aan mij of voelt het niet expliciet benoemen van de hoogleraar een beetje vreemd.
Mwah, dat zal vast en zeker Marco Loos zijn ;-). Komen we vanzelf wel achter.

Verder vind ik het inwinnen van een oordeel van een hoogleraar leuk, maar dat is ook gewoon een jurist. Dus welke waarde ik aan het oordeel van een hoogleraar moet hangen, vind ik lastig. Laten we het er dan maar bij zitten als één jurist tegen/voor oordeelt? Lijkt me niet. Er had gewoon een proefproces gestart moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Nikey3 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:41:

18 Mei staat de 3e voortgangsrapportage van de curator geplanned. ;)

V.w.b. de Welkomstbonus en andere betwiste vorderingen en de evt. betrokkenheid van een hoogleraar zie mijn eerdere commentaar.

Ik zou daar overigens niet teveel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
desp schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:21:
Mwah, dat zal vast en zeker Marco Loos zijn ;-). Komen we vanzelf wel achter.
Behoudens diens dissertatie kan ik mij andere deskundigen voorstellen.
Er had gewoon een proefproces gestart moeten worden.
Dat laat ik lekker aan de curator, als hij het aandurft.

Nog anderen bij wie C4U mailtjes blijft sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
PJW9779 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:20:
[...]

[...]

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door doncartel op 10-05-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35

knakworst

Get more sats!

[...]

[...]

Ik heb inmiddels 4 aanmaningen gehad nadat ze eerder gezegd hadden ivm betwisting vordering alles on hold te zetten. Ook op mijn AVG verzoek geen reactie binnen de wettelijke termijn van 30 dagen. Wat een idioten daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
Ook al een maand of twee niks meer gehoord. Eneco verteld dat indien ze geld willen hebben ze toch echt naar de rechtbank zullen moeten. Daarbij aangemerkt dat het mij hooguit een 500€ gaat kosten maar als ik win dat mijn schatting is dat het Eneco 100+ miljoen gaat kosten. En dat ik van mijn kant dat risico graag wil nemen. Daarna niks meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
EdwinP schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:36:
Ook al een maand of twee niks meer gehoord.
Van C4U bedoel je, neem ik aan?
Of ook Eneco?
Eneco verteld dat indien ze geld willen hebben ze toch echt naar de rechtbank zullen moeten. Daarbij aangemerkt dat het mij hooguit een 500€ gaat kosten maar als ik win dat mijn schatting is dat het Eneco 100+ miljoen gaat kosten. En dat ik van mijn kant dat risico graag wil nemen. Daarna niks meer gehoord.
Voor de Eneco-contract-casus sec kun je de lopende zaken bij Rb en GE even afwachten.
Tenzij daarin ook over de onderliggende LZ-casus wordt geoordeeld. Dan wordt het plotseloos ook een curator/C4U-issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
tux-87 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:11:
[...]

Ik neem aan dat jij als indiener van de klacht eerder bericht over de uitspraak krijgt dan dat die gepubliceerd wordt. Het is immers bijna 2 weken geleden. Weet je wel wanneer je bericht krijgt over de uitspraak? @tux-87

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loading2000
Hierbij mijn definitieve reactie op het verweerschrift van de ACM inclusief een beschrijving van de tijdslijn op basis van de koopovereenkomst. Voor de mensen die die niet hebben wellicht interessant. Daarnaast een beschrijving van de volgorde van de procedure leveringszekerheid.

Ik weet niet of er nou voor de lezers hier heel veel nieuws in staat (oordeel zelf) maar het geeft naar mijn inziens wel in de volgorde aan wat er is gebeurd en wat er had moeten gebeuren.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ter info: tussenvonnis m.b.t. warmtelevering, verstekzaak, ook hier ambtshalve toetsing informatieverplichtingen:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:2100

Geplaatst in dit topic gezien de relatie met lopende LZ zaak en niet geslaagd beroep op eerder besproken waternet-arrest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Real schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
Ter info: tussenvonnis m.b.t. warmtelevering, verstekzaak, ook hier ambtshalve toetsing informatieverplichtingen:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:2100

Geplaatst in dit topic gezien de relatie met lopende LZ zaak en niet geslaagd beroep op eerder besproken waternet-arrest.
Interessante overweging:

Met eiseres wordt geoordeeld dat tussen partijen, ondanks de door eiseres gestelde omstandigheid dat er geen contact is geweest met gedaagde, een overeenkomst tot stand is gekomen, gelet op de door de Hoge Raad in het ‘Waternet-arrest’ gestelde criteria (ECLI:NL:HR:2021:1889, rechtsoverwegingen 3.2.2 en 3.2.3). Gedaagde is, na ontvangst van het door eiseres toegestuurde welkomstpakket en na ontvangst van vele facturen, structureel warmte en/of koude blijven verbruiken, in de wetenschap dat dergelijk verbruik niet gratis is.

Uit stilzitten kan een overeenkomst ontstaan (niet gek). Voor mij is dat ook de reden geweest om vanaf dag 1 van "overname" door DGB, te stellen dat er geen overeenkomst is en dat DGB aldus ongevraagd aan mij leverde.

Overigens, ook als er geen sprake is van een verlijkbare casus als bij Waternet ("er is maar 1 leverancier dus je had wel moeten weten dat dit je wederpartij was"), wat dus anders is bij stroomlevering en gas, kan door stilzitten een overeenkomst zijn ontstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door desp op 11-05-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
desp schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Uit stilzitten kan een overeenkomst ontstaan (niet gek). Voor mij is dat ook de reden geweest om vanaf dag 1 van "overname" door DGB, te stellen dat er geen overeenkomst is en dat DGB aldus ongevraagd aan mij leverde.
Als DGB dan gaat stilzitten en jouw betwisten van de overeenkomst niet weerspreekt, maar ondertussen wel blijft leveren, maakt een beroep op ongevraagde levering dan weer kansrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
Loading2000 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Als DGB dan gaat stilzitten en jouw betwisten van de overeenkomst niet weerspreekt, maar ondertussen wel blijft leveren, maakt een beroep op ongevraagde levering dan weer kansrijker.
Lullige voor hen alleen is dat ze verplicht zijn te leveren en niet uit zichzelf even de EAN door kunnen zetten aan een andere leverancier.

Btw; die Hoge Raad overwegingen benadrukken wel weer dat overeenkomsten niet van rechtswege (en dus zonder complex van aanbod en aanvaarding) tot stand kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Uit de Kamerbrief bij het jaarverslag van de ACM over 2021.
Het jaarverslag bevat naast de beschrijving van diverse belangrijke aandachtspunten ook een aantal kernstatistieken. Zo is het aantal meldingen van consumenten bij ConsuWijzer toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De stijging van het aantal klachten tegen de ACM wordt verklaard doordat er 149 klachten zijn ingediend die toezien op de intrekking van de vergunningen van energieleveranciers en de gevolgen voor de hoogte van de voorschotten die consumenten verschuldigd zijn bij nieuwe leveranciers. Het aantal reguliere klachten vertoont daarentegen een stabiel beeld in vergelijking met vorig jaar.
Uit het jaarverslag van de ACM
De ACM heeft in de tweede helft van 2021 van acht energieleveranciers de leveringsvergunning ingetrokken. Bij zes bedrijven was er sprake van een faillissement, waarvan vijf als gevolg van de hoge energieprijzen. Mede dankzij ingrijpen door de ACM (“supplier of last resort” procedure) is de levering van gas en elektriciteit hierbij niet onderbroken. De faillissementen hebben wel financiële gevolgen gehad voor betrokken consumenten omdat zij de vooruitbetaalde voorschotten kwijt zijn en gedwongen zijn overgezet naar een andere leverancier tegen vaak fors hogere tarieven. Dit heeft ook geleid tot veel meldingen, vragen en klachten bij ACM ConsuWijzer. De ACM reflecteert op haar eigen rol hierin en heeft opdracht gegeven voor een extern onderzoek om voor de toekomst te leren wat de ACM als toezichthouder beter had kunnen doen.
De rechter heeft vorig jaar 36 uitspraken gedaan over besluiten van de ACM. In ongeveer driekwart van die uitspraken heeft de rechter de ACM hoofdzakelijk in het gelijk gesteld.

Sinds 2021 plaatst de ACM een overzicht van alle uitspraken op haar site. Van elke uitspraak geeft de ACM de laatste stand van zaken aan, waarbij zij ook aangeeft over waarom de ACM wel of niet in hoger beroep gaat. Op deze manier draagt de ACM bij aan meer transparantie over haar procedures voor de rechter. De rechter heeft in 2021 36 uitspraken gedaan over besluiten van de ACM. In ongeveer driekwart van die uitspraken heeft de rechter de besluiten van de ACM (grotendeels) in stand gelaten.
De voorbeelden in het jaarverslag betreffen uitsluitend bedrijven.

De rest komt morgen. :P

[ Voor 55% gewijzigd door Loading2000 op 13-05-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Leuke cliffhanger. Maar dit is RTL niet. :Y
Kamerbrief en ACM Jaarverslag 2021 kun je vinden op https://www.rijksoverheid...-het-acm-jaarverslag-2021
ACM Jaarverslag 2021 + interessante bijlage 'Outcome 2021', en Kamerbrief en ACM-samenvatting kun je vinden op https://www.acm.nl/nl/publicaties/jaarverslag-acm-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

[...]
Tijdens gesprek werd aangeboden de extra incassokosten te laten vervallen als ik nu zou betalen. Beleefd afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
*knip* Het is hier geen chatbox. Slowchat mag dus achterwege blijven.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 14-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doncartel
Op Facebook zie je dit soort berichten. Collect4u blijft maar spammen, en extra termijnen geven, in de hoop dat mensen toch maar iets gaan betalen. Een kat in het nauw..
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
doncartel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:58:
Op Facebook zie je dit soort berichten. Collect4u blijft maar spammen, en extra termijnen geven, in de hoop dat mensen toch maar iets gaan betalen. Een kat in het nauw..
***members only***
Bah!, dit is wel héél ordinair!
Zoals ik al eerder zei. C4U probeert zoveel mogelijk uit het contract met de curator te halen.
De curator idem dito. Men is geenzins gerust op de komende uitspraken van RBAMS en GE.
De 3e voortgangsrapportage van komende week zal mogelijk opheldering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Aanpalend aan de discussie hier is de discussie over 'eigendom van persoongegevens'. O.a. relevant in verband met de verkoop van WE-klantgegevens.
Zie verder op Security.nl : Experts: concept eigendom niet toepasbaar op persoonsgegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 15-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 13:51

T-8one

take it easy, take a sisi

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Kortom, het systeem deugt niet (meer). Maar dat ligt niet alleen aan de opzegboete.
En dat de komende wetgeving rammelt wisten ook al.
Dat consumenten massaal zo snel mogelijk energie-zelfvoorzienend proberen te worden is een logische consequentie, die de situatie voor leveranciers niet zal verbeteren.

Ik vraag mij nog steeds af of een structuur zoals bij de zorgverzekering niet een oplossing zou zijn.
Nl. een Modelcontract voor iedereen, tegen een jaarlijks door de Minister vast te stellen tarief.
Waarnaast leveranciers aanvullende contracten mogen aanbieden waarmee ze klanten mogen trekken.

Dat maakt in ieder geval een einde aan de, net zoals in de zorgsector, volstrekt doorgeschoten marktwerking uit de privatiseringsgolf.
Waarbij opgemerkt kan worden dat ook in de zorgsector reeds lang sprake is van een oligopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Algemene discussie over ontwikkelingen op de energiemarkt hoort niet in een faillissementstopic thuis. Deze discussie mag in Energie - crisis & actualiteit worden voortgezet, dan kunnen we het hier weer over het faillissement van Welkom Energie hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 15-05-2022 12:59 ]

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
@PJW9779 Ik wil graag verder gaan op je punt, maar ik heb het in geplaatst in het topic dat door de @Yorinn werd aangegeven.
https://gathering.tweaker...message/71537772#71537772

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Arator schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:46:
@PJW9779 Ik wil graag verder gaan op je punt, maar ik heb het in geplaatst in het topic dat door de @Yorinn werd aangegeven.
https://gathering.tweaker...message/71537772#71537772
Tja, en die begrijpt helaas niet helemaal waar het over gaat.
PJW9779 in "Energie - crisis & actualiteit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Eerste uitspraak GE lijkt er te zijn, zie: maffiabaas in "Afhandeling faillissement Naked Energy"
Uitspraak tussen consument en DGB na faillissement naked.

Weet niet iemand hier soort gelijke argumenten in stelling heeft gebracht, maar in ieder geval komt de lid 5 / lid 6 discussie aan bod, in deze uitspraak gaat de GE mee met de aanbieder en verliest de consument dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:23:
Eerste uitspraak GE lijkt er te zijn, zie: maffiabaas in "Afhandeling faillissement Naked Energy"

Weet niet iemand hier soort gelijke argumenten in stelling heeft gebracht, maar in ieder geval komt de lid 5 / lid 6 discussie aan bod, in deze uitspraak gaat de GE mee met de aanbieder en verliest de consument dus.
Met een vooruitziende blik op denk ik dat ik wel kan stellen dat in alle gevallen de GE mee zal gaan met de ondernemers, aangezien de gevolgen voor deze ondernemers, de ACM en andere partijen enrom zullen zijn, als ze de consument in het gelijk gaan stellen. Zo heb ik nog een zaak lopen waarin ik de 'overeenkomst' van ENECO van November 2021 nietig verklaar wegens het ontbreken van aanbod en aanvaarding. Maar ik denk dat de GE hierbij dezelfde argumenten zal gaan hanteren als in deze zaak, want als ik mijn OVK nietig kan verklaren (en dus de levering van 1 maand terugbetaald moet worden) dan zal dat ook gelden voor alle 90.000 andere klanten van Eneco, en dat gaat in de miljoenen lopen. En mogelijk duizenden geschillen opleveren. Heeft niemand zin in, dus de consument terug naar zijn bankje verwijzen is het makkelijkste.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Nu ben ik niet bekend met de exacte argumenten die de klager heeft ingebracht, dus ik beperk mij even tot de reactie van de GE.
In beide gevallen bepalen de besluiten dat de consumenten gedurende dit proces niet bevoegd
zijn om over te stappen en de netbeheerders niet bevoegd zijn om mee te werken aan een
leverancierswissel.
Nee, er staat in de BLZ niet dat je niet mag overstappen, er staat dat je de verbintenis die je hebt niet op mag schorten. Dat zijn twee verschillende zaken.
De commissie stelt vast dat de formulering van de besluiten voor het geval van een vrijwillige overdracht afwijkt van de formulering voor het geval van een gedwongen overdracht. In het eerste geval bepaalt lid 5
onder b niet meer dan dat de nieuwe leverancier de levering van energie voortzet. In het tweede geval is
daar in lid 6 aan toegevoegd dat dat gebeurt op basis van een overeenkomst voor onbepaalde tijd en tegen
door de nieuwe leverancier te bepalen voorwaarden. Dit roept de vraag op of ook in het geval van een
vrijwillige overdracht de levering wordt voortgezet voor onbepaalde tijd en tegen door de ondernemer te
bepalen voorwaarden, of dat uit de verschillende formuleringen volgt dat bij een vrijwillige overdracht de
nieuwe leverancier de bestaande tarieven en voorwaarden van de oude leverancier moet respecteren.
Een vraag die in 7.2 en 2.4 van de NvT wordt beantwoord, maar waar de GE niet op ingaat (misschien omdat ze geen kennis hebben genomen van die NvT).

Wat is volgens de GE dan de juridische basis voor een nieuw, verplicht, eenzijdig contract onder lid 5?
Uit de geciteerde regelgeving vloeit voort dat bij een overdracht op grond van het Blg en Ble de
medewerking van de consument niet vereist is en, sterker nog, de consument de overdracht moet dulden,
omdat hij gedurende het proces tot de feitelijke overdracht niet mag overstappen.

....

Maar daarmee is op zich nog geen antwoord gegeven op de vraag of een vrijwillig overnemende leverancier
al dan niet verplicht is om de tarieven en voorwaarden die golden voor de overgedragen klanten te
respecteren. Lid 5 verplicht immers de overnemende leverancier alleen tot het voortzetten van de levering,
maar zegt niets over de voorwaarden waarop en tarieven waartegen.

In de artikelsgewijze toelichting wordt bij lid 5 specifiek verwezen
naar de omstandigheid dat tussen de kleinverbruiker en de overnemende leverancier een nieuwe
overeenkomst tot stand komt. ... In de artikelsgewijze toelichting op lid 6 wordt opgemerkt dat verplicht
geswitchte klanten zullen worden beleverd tegen tarieven en voorwaarden van de overnemende leverancier
om zo min mogelijk verstoring in de ondernemingsactiviteit van de overnemende vergunninghouders te laten
ontstaan. Die omstandigheid geldt ook voor vrijwillig overnemende leveranciers. .....Uit de toelichting volgt niet dat de wetgever heeft bedoeld om voor het in lid 5 geregelde geval
van een vrijwillige overdracht een ander regime te creëren dan voor de in lid 6 bedoelde verplichte
overdracht.
Hier gaan ze dus wel in op de NvT, maar laten ze die passages buiten beschouwing.
En ik lees, interpreteer, die toelichting toch echt anders. Dat die omstandigheid ook bij een vrijwillige overname geldt haal ik niet uit de NvT en wordt ook niet door de GE beargumenteerd.

Of toch wel, de GE beroept zicht op een arrest van HR over de levering van water.
Dat roept de vraag op of in dat geval wel een leveringsovereenkomst tot stand is gekomen. Die vraag speelt
ook in het onderhavige geschil, omdat de consument al vrij snel na het bericht van de voortzetting van de
levering van energie aan de ondernemer heeft laten weten niet in te kunnen stemmen met de door deze
gehanteerde voorwaarden en tarieven. De commissie is van oordeel dat desondanks toch sprake is van een
overeenkomst en verwijst daartoe naar hetgeen de Hoge Raad recent heeft overwogen in een geschil over
de levering van water (HR 17 december 2021, te vinden op rechtspraak.nl onder nummer ECLI:NL:HR:2021:
1889).
En die overwegingen van de HR zijn toch wel van een hele andere aard en naar mijn mening niet van toepassing op de situatie in deze casus, namelijk.
wist dat de levering van drinkwater niet gratis is, (ii) dat
[verweerder] niettemin bijna vier jaar lang structureel drinkwater heeft verbruikt, (iii) dat [verweerder], ook
nadat hij de welkombrief van [leverancier] en de daaropvolgende facturen en aanmaningen had
ontvangen, zijn waterverbruik heeft voortgezet, en (iv) dat [verweerder], nadat een rechterlijke machtiging
was verleend om de drinkwateraansluiting van de woning af te sluiten, heeft laten weten dat hij toch een
overeenkomst met [leverancier] wenste.”
De GE zegt dus eigenlijk, ook al was je het niet meer de overname en het nieuwe contract eens, je hebt in die periode wel energie gebruikt en daarom is er een ovk tot stand gekomen.
Overigens gaat ook de wetgever ervan
uit dat na een vrijwillige overname van een klantenbestand een nieuwe overeenkomst tot stand komt met de
overnemende leverancier. Deze vloeit dus (mede) voort uit de regelgeving omtrent leveringszekerheid ten
aanzien van energie als essentiële voorziening voor het levensonderhoud.
Wederom wordt niet niet beargumenteerd, behalve dat er staat er komt "een contract tot stand" en aangezien je niet mag overstappen heb je een nieuw contract maar te dulden.

Er is nu wel eens eindelijk naar de NvT gekeken, maar de cruciale 7.2 en 2.4 passages zijn daarbij buiten beschouwing gelaten. Bovendien lees ik de bedoeling van de wetgever toch echt anders. Ik vraag mij af wat de wetgever daar zelf van vindt.....die heeft tenslotte de BLZ opgesteld/goedkegeurd.

Maar dit betekent ook dat de andere zaken bij de GE niet gewonnen gaan worden tenzij daar dusdanige argumenten zijn aangedragen dat de GE de NvT nu ineens anders gaat lezen, maar dat betwijfel ik. Ik ben ook heel benieuwd wat de rechter hier allemaal van vindt.

- edit - overigens is de vereiste toestemming voor art. 6:159 BW wel degelijk gegeven door als kleinverbruiker in te stemmen met de algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:23:

Interessant maar niet geheel onverwacht, anders hadden we immers met een quasi-staatsgreep te maken (PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" en PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Even snel de uitspraak lezend vallen mij o.a. al het Water-arrest, het 'uit het niets ontstaan' van de leveringsovereenkomst met de eindgebruiker op, en dat de GE-uitspraak lijnrecht in tegenspraak is met de Insoladbrief van de AP.

Dat wordt dus een gang naar de rechter.
Het wordt nu toch wel eens tijd voor de RBAMS-uitspraken.

[ Voor 8% gewijzigd door PJW9779 op 16-05-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
PJW9779 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Interessant maar niet geheel onverwacht, anders hadden we immers met een quasi-staatsgreep te maken (PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie" en PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Even snel de uitspraak lezend vallen mij o.a. al het Water-arrest, het 'uit het niets ontstaan' van de leveringsovereenkomst met de eindgebruiker op, en dat de GE-uitspraak lijnrecht in tegenspraak is met de Insoladbrief van de AP.

Dat wordt dus een gang naar de rechter.
Het wordt nu toch wel eens tijd voor de RBAMS-uitspraken.
De feiten van de casus zijn gewoon problematisch voor de consument. Zoals ik vaker al zei, is het essentieel om de gestelde overeenkomst vanaf het begin te betwisten. Dat lijkt consument in deze zaak niet te hebben gedaan. Dan ga je gewoon nat en moet je vervolgens hopen dat er andere grondslagen zijn om de overeenkomst te vernietigen of ontbinden (hier lijkt de GCE aan voorbij te gaan, die toetst kennelijk niet ambtshalve).

Wat betreft de problematiek bedoel ik het volgende:

In de onderhavige zaak betwist de consument niet dat hij een vergoeding voor door de ondernemer geleverd gas en geleverde elektriciteit verschuldigd is. Omdat hij dit ook heeft verbruikt en dat verbruik tot 4 februari 2022 heeft voortgezet, ook nadat de ondernemer een welkomstbrief had gezonden, is de commissie van oordeel dat een overeenkomst tussen partijen tot stand is gekomen. Overigens gaat ook de wetgever ervan uit dat na een vrijwillige overname van een klantenbestand een nieuwe overeenkomst tot stand komt met de overnemende leverancier. Deze vloeit dus (mede) voort uit de regelgeving omtrent leveringszekerheid ten aanzien van energie als essentiële voorziening voor het levensonderhoud.

Het dikgedrukte is wel echt onbegrijpelijk. Wat een amateurs daar bij de GC.

Edit: al lees ik net pas dit deel wat in mijn optiek weer in voordeel consument zou had moeten uitpakken:

De consument is niet ingegaan op het aanbod voor een overeenkomst een vaste looptijd en vaste Tarieven, maar heeft op 9 januari 2022 laten weten dat hij de ondernemer niet als leverancier wil accepteren en dat een nieuwe energieleverancier zich bij de ondernemer zal melden.

[ Voor 8% gewijzigd door desp op 16-05-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Loading2000 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:59:

- edit - overigens is de vereiste toestemming voor art. 6:159 BW wel degelijk gegeven door als kleinverbruiker in te stemmen met de algemene voorwaarden.
Weet niet precies hoe dat beding luidt, maar de kans is 99% dat het verkeerd is geformuleerd en daarmee in strijd met 6:236 lid 1 sub e. Dat beding is daarmee vernietigbaar (en als je dan vernietigt) vervalt de toestemming en is dan alsnog medewerking vereist.

Sub 6:236 sub e luidt

e.krachtens hetwelk de wederpartij aan de gebruiker bij voorbaat toestemming verleent zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op een der in afdeling 3 van titel 2 bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, tenzij de wederpartij te allen tijde de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbinden, of de gebruiker jegens de wederpartij aansprakelijk is voor de nakoming door de derde, of de overgang plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe zowel die verplichtingen als de daartegenover bedongen rechten behoren;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
desp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:07:

De consument is niet ingegaan op het aanbod voor een overeenkomst een vaste looptijd en vaste Tarieven, maar heeft op 9 januari 2022 laten weten dat hij de ondernemer niet als leverancier wil accepteren en dat een nieuwe energieleverancier zich bij de ondernemer zal melden.
Dat vind ik ook zijn voordeel spreken, al vind ik het dan weer niet in zijn voordeel spreken dat dit tot 4 februari moest duren en dat hij tot die datum blijft afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:23:
[...]

Dat vind ik ook zijn voordeel spreken, al vind ik het dan weer niet in zijn voordeel spreken dat dit tot 4 februari moest duren en dat hij tot die datum blijft afnemen.
Tot 29 januari dacht ik. Maar in de praktijk was het ook lastig om een andere leverancier te vinden... bij mij duurde dat tot 15 feb oid. En echt lopen pushen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
desp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:07:
[...]
die toetst kennelijk niet ambtshalve
En dat is dus een van de vele problemen van Geschillencommissies. Ze hebben hun eigen reglement en schuiven communautaire jurisprudentie min of meer aan de kant, waarmee de richtlijnen worden uitgehold.

En het geldt uiteraard ook voor onredelijk bezwarende bedingen naar Nederlands recht.

Verder ook opvallend dat ze wel het waternet-arrest aanhalen, maar de antwoorden op prejudiciële vragen over informatieverplichtingen weer niet.
desp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:29:
[...]
bij mij duurde dat tot 15 feb oid. En echt lopen pushen.
Maar een consument kan door de blokkade bij de netbeheerder toch niet wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Klager stelt ook dat de curator de lopende contracten heeft verkocht en dat na overname contract er onenigheid is over de tarieven. Dat is een lastig uitgangspunt, want dan stel je dat er een ovk is, en dat hij/zij vervolgens het aanbod van de tarieven is gaan wegen.

Het is of ovk en oude tarieven of geen ovk.

Maar goed, dat is de GE-samenvatting, ben benieuwd naar de argumenten en onderbouwing van de klager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Real schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Die blokkade bleek in de praktijk niet echt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
[...]

[...]

Dat is de fase vóórdat oud leverancier failliet is. Hier hebben we het over fase erna, waar de nieuwe leverancier om de hoek komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism

Die blokkades worden eigenlijk nooit afgedwongen of geëffectueerd. En opzeg boetes mag een leverancier ook niet opleggen bij een tijdelijk contract, dus hoewel die blokkade genoemd wordt is dat eigenlijk een wassen neus en als jij een leverancier kan vinden die de 14 dagen bedenktijd voordat ze beginnen te leveren willen laten vallen kun je in principe altijd per de volgende dag of op zeer korte termijn al weg zijn.
Pagina: 1 ... 80 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.