@
Loading2000 en @
PJW9779, beiden heel erg bedankt voor jullie reacties

Naar aanleiding van alles had ik al de relevante stukken van de gaswet en de elektriciteitswet doorgenomen (net als de besluiten over leveringszekerheid), maar de aanvullingen met jurisprudentie en referenties naar het BW zijn een welkome aanvulling. Volgens mij zit ik aardig op de goede weg en ligt de bal bij Van Helder, maar voor jullie beeldvorming zal ik even kort samenvatten wat de situatie is (voel vooral geen verplichting voor een uitgebreide reactie, in principe zit ik hier ook niet in het juiste topic - al loopt dit topic wel ruim het hardste van de faillissementstopics en probeer ik ook al een paar maanden zo veel mogelijk nuttige info uit dit topic mee te krijgen).
- Ik ben consument, Van Helder was de feitelijke leverancier, en Gezinsenergie regelt als tussenpersoon het klantcontact. In de rest van het verhaal kort ik de combinatie van de twee af naar VH (aangezien GE geloof ik ook al als afkorting voor een andere leverancier gebruikt werd)
- Vóór de eerste incassopoging heb ik incasso's door VH geblokkeerd, er is tot zover niets betaald aan VH
- VH heeft per e-mail meermaals beweerd te beschikken over een incassomachtiging, maar heeft mijn vraag om deze naar mij op te sturen genegeerd (mijn vraag is sowieso aangekomen, want minstens 1 e-mail met deze vraag heeft een reactie gekregen)
- Ik zit al vanaf 5 januari bij een andere leverancier, en dat is vooraf aan VH gemeld
- Dat was inderdaad binnen de vaak gestelde 30 dagen, maar zoals verwacht heeft VH naast per e-mail stellen dat dat echt niet zou kunnen het niet tegengehouden (als dat al kon)
- Tegenover de enige termijnfactuur (die niet geïncasseerd kon worden) heb ik (na 5 januari) een creditfactuur ontvangen. Daar leek de voorwaarde aan vast te zitten dat ik akkoord zou gaan met de eindnota, maar zonder dat akkoord te geven kwam deze creditfactuur alsnog
- De eindnota heb ik ontvangen op 7 februari. Als reactie hierop heb ik een schikkingsvoorstel gedaan (waar VH niet mee akkoord ging)
- Tot aan nu heb ik meerdere betalingsherinneringen ontvangen, waarop ik elke keer gevraagd heb om het contract op te sturen
- Éénmaal ben ik verwezen naar een e-mail in december waarin mijn contract zou moeten staan. Mijn vervolgvraag naar de datum/tijdstip van die e-mail is onbeantwoord gebleven
- Meermaals wordt ik doorverwezen naar de faq op de website van Gezinsenergie. Ik verwijs een paar keer naar de faq op ConsuWijzer, dat lijkt tot zover een aardige methode om geen vervolgreactie meer te krijgen (tot de volgende betalingsherinnering)
Volgens de laatste e-mail (van 5 april) zou de zaak al bij het incassobureau liggen, eigenlijk had ik uit die hoek al wel wat verwacht. Maar wellicht zit daar bij het incassobureau geen stel pannenkoeken en zien ze er weinig in, of ze zien bij VH misschien ook wel in dat er weinig te halen valt. Ik ga het merken.