desp schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:20:
[...]
Er staat slechts eenmaal in de NvTs 'overdracht van leveringsovereenkomst' benoemd, en wel in de versie uit 2018. Dat kent allemaal zijn oorsprong en is in de context van het gemiep van de netbeheerder en paniek over de AVG.
In de NvT op het
oorspronkelijke Besluit leveringszekerheid Elektriciteit (2006), zie je dit gewoon ook niet terug. Dit alles i.c.m. de tekst lid 5 van de AMvB zelf, is voor mij voldoende om aan te nemen dat zowel bij lid 5 en 6 er geen sprake
hoeft te zijn van contractsoverneming. Bij lid 5 mag dat wel, maar het is niet verplicht: het wordt aan de markt overgelaten. Oftewel: het privaatrechtelijke aspect is een marktprobleem.
Overigens blijkt uit de
NvT uit 2006 zelfs dat met lid 5 zelfs een nieuwe overeenkomst is beoogd met de opvolgende leverancier:
2. In plaats daarvan wordt door de betrokken onderneming collectief, hetzij voor het hele klantenbestand, hetzij voor gedeelten daarvan, bezien of een andere vergunninghouder bereid en in staat is om het kleinverbruikersbestand over te nemen. Indien dat lukt komt er een contract tot stand tussen de kleinverbruiker en de betrokken nieuwe leverancier. De betrokken kleinverbruiker, die immers een nieuwe wederpartij krijgt «toebedeeld», heeft het wettelijk recht om te allen tijde weer te switchen van leverancier met een maximale opzegtermijn van 30 dagen (artikel 95m, tiende lid van de wet).
Lid 6 van het oude Besluit ziet op 'aanwijzing' waar eveneens een nieuw leveringscontract is beoogd.
@
Loading2000 wat denk jij hiervan dan? ^^
Ik denk dat je hier zeker wel een punt hebt.
Die zin komt inderdaad één keer voor omdat de AP wilde weten waarom het e-mailadres moet worden overgedragen. Overigens leek ik in 2.5 er ook iets in te lezen, maar weet niet meer wat. Blijft overeind staan dat je uit de NvT wel kan afleiden dat overneming contract het uitgangspunt van de wetgever is geweest, maar ook dat is mijn interpretatie.
Ik zat in het begin eigenlijk op het spoor dat er onder lid 5 geen verplicht eenzijdig contract ontstaat maar ook niet dat het oude contract dient te worden overgenomen. Er was gewoon niets geregeld. Met de NvT erbij zou je toen kunnen beargumenteren dat het oude contract wordt overgenomen. Dat leek mij gezien de NvT logischer dan een nieuw eenzijdig contract of geen contract (want hoe kan je dan de levering voortzetten).
Het oorspronkelijke besluit moet ik nog even doorheen.
Maar met de BLZ van 2018 en de NvT die daarbij hoort vervalt die uit 2006 in principe wel, ik doe een beroep op de meest recente wetgeving.
Ook de zin "Indien dat lukt komt een contract tot stand" geeft verder niet aan hoe en onder welke voorwaarden dat contract tot stand komt, is dat het oude contract, een nieuw contract, wie stelt het contract uberhaupt op (want dat kan ik als kleinverbruiker in theorie ook doen, het is namelijk een wederkerige ovk). Het is gewoon niet geregeld hoe dat contract tot stand komt onder lid 5. Wel bij lid 6, daar staat het expliciet, maar bij lid 5 dus niet. Ik twijfel trouwens wel of dat verplichte contract onder lid 6 wel stand houd ivm andere regelgeving.
Daarnaast worden er uit het klantenbestand allerlei gegevens overgedragen die gekoppeld zijn aan de leveringsovereenkomst. Bijvoorbeeld: als het contract niet mee over gaat, waarom dient dan de hoogte van het voorschotbedrag overgedragen te worden? Dat voorschotbedrag is er alleen maar omdat dit gekoppeld is aan het contract dat is afgesloten. Uit dat soort dingen leid ik af dat dat is wat de wetgever beoogd heeft.
Maar eigenlijk heeft de wetgever hier gewoon onvoldoende aandacht aan besteed en het vooral op de economische leveringszekerheid gegooid (als je maar voor je energie betaald). Bij lid 6 wil niemand het klantenbestand hebben, dus bij een evenredige verdeling splits je energiebedrijven verplicht klanten in de maag en mag je dat onder je eigen voorwaarden doen (aan de kleinverbruiker word niets gevraagd) maar bij lid 5 wil iemand het klantenbestand dus wel hebben (en dat is normaal gesproken ook winstgevend), en dan kan je niet gaan cherrypicken in wat je wel en niet wil overnemen. Dat moet met contracten, het overnemen van de rechten en plichten uit de ovk zoals in de AV staat. En in de AV staat nergens de gevolgen van het overnemen van het klantenbestand als zijnde een nieuw, eenzijdig opgelegd contract.
Waarvan ik sowieso betwijfel (of het nu onder lid 5 of 6 is) dat dit stand houdt als het gaat om Europees recht en BW-recht. Je, specifiek gaat boven algemeen, maar dat betekent niet dat alle specifieke wetten die je maakt zomaar EU-recht of BW kan overrulen. Vandaar dat ik de uitspraak van de rechtbank met interesse volg en blij ben dat hij eerder het spoor overname contracten zit dan nieuw, eenzijdig contract.