Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnajo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01-2022
Medione1210 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb net Eneco 'gesproken' via chat en die zeggen dat overstappen tussen 1-11 en 1-12 geheel geblokkeerd is. Het zal vast we goed zijn, maar misschien moet je het toch ook daar nog even navragen. Zij geven echter aan dat ze je pas op 1.11 op kunnen zoeken in het systeem.
Ik stap zelf per 1-12 over en Eneco en Greenchoice zeggen nu dat dit automatisch goed moet gaan, maar voor de zekerheid ga ik 1-11 toch nog even chatten om te vragen of het echt goed in de systemen staat.
Ik las op de website van Eneco dat je pas 1-12 kan opzeggen en dat je dan 9 dagen later kan opstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
JeroenE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:10:

Zie bijvoorbeeld https://www.rtlnieuws.nl/...acm-dwangsom-enstroga-dgb Energieleveranciers kunnen dus niet zo maar tarieven aanpassen of contracten opzeggen.

Het is wellicht een ander verhaal als je al een variabel contract hebt. Als daar in staat in dat ze dit op willekeurige dagen in het jaar doen als ze dat maar 5 dagen van te voren aankondigen mag het wel. Maar goed, in dat geval ben je zelf dus ook al akkoord gegaan dat de leverancier de prijs mag wijzigen wanneer die maar wil en moet je niet echt verbaasd zijn dat het nu gebeurd.

Maar bijvoorbeeld in het variabele contract van Geenchoice staat expliciet benoemd dat ze dit op twee moment in het jaar mogen doen, namelijk 1 januari en 1 juli. Dus dat mag dan niet ineens per 23 maart.

Je kan ook nog eens in de Gedragscode kijken of daar wat in staat, maar daar is niet iedere energieleverancier bij aangesloten.
Dat zeg je goed. Wellicht is het anders bij Variabel. Nou het ís anders bij variabel. Want maandelijks kunnen ze wijzigen.

Als er hard in de voorwaarden staat dat ze dat per 1 januari en 1 juli doen, dan mag het niet anders*
Maar bij Energiedirect staat alleen 2x per jaar. Niet wanneer.

@Wolly Dus ja, energiedirect mag dit gewoon doen. Variabel contract. Je hebt eigenlijk een stilzwijgend contract dat maandelijks verlengt totdat je zelf actie onderneemt.

*en zelfs als er 2 vaste data staan mogen ze de prijs wijzigen op een ander moment, als dat in de voorwaarden staat. 3x raden wat er sinds Oktober in de voorwaarden staat voor Variabel voor Greenchoice
https://www.greenchoice.n...-bosgecompenseerd-gas.pdf
In de regel wijzigt Greenchoice het variabele tarief
tweemaal per jaar, meestal op 1 januari en 1 juli. Het kan voorkomen dat Greenchoice het variabele tarief
ook per kwartaal of per direct wijzigt. U wordt tijdig vooraf persoonlijk geïnformeerd over een
tariefswijziging. U heeft dan het recht uw contract op te zeggen.
En voila, je mag je contract opzeggen... Een maandelijks opzegbaar contract :+

Maar Welkom gaat over vast contract waarschijnlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Ik reken net mijn nieuwe prijs uit op Eneco...€ 276,41 per maand voor 1 jaar??

Dit is bijna 150 euro meer dan ik normaliter betaal. Dit word letterlijk geld lenen om stroom + gas te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
seadogg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:23:

Dit is bijna 150 euro meer dan ik normaliter betaal. Dit word letterlijk geld lenen om stroom + gas te kunnen betalen.
Gasprijs is ~2,5 keer hoger dan dat het vorig jaar was. Dus op zich kan dat heel goed kloppen.... hoe triest het ook is.

Die teruggave van de belasting is ook een lachertje. Men zou mensen die een duur contract hebben (deels) moeten compenseren. Niet iedereen inclusief de mensen die een 5-jarig contract hebben met lage tarieven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Gasprijs is ~2,5 keer hoger dan dat het vorig jaar was. Dus op zich kan dat heel goed kloppen.... hoe triest het ook is.

Die teruggave van de belasting is ook een lachertje. Men zou mensen die een duur contract hebben (deels) moeten compenseren. Niet iedereen inclusief de mensen die een 5-jarig contract hebben met lage tarieven....
Hoe zie je het voor je om dat te gaan controleren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
waah schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:21:
Maar bij Energiedirect staat alleen 2x per jaar. Niet wanneer.
Aha, nou in dat geval voldoen ze toch prima aan hun contract. Dat dat nu niet gunstig is voor degene die dat hebben gekozen wil ik best geloven, maar het is dan toch niet echt een verrassing dat dit kan als ze dat expliciet zo benoemen.

Ik hou zelf nooit van contracten met zulke van te voren bepaalde "verrassingen" waar je dan niets aan kan doen. Dan kan je beter 1 cent extra betalen bij een partij die dat niet doet.

De nieuwe voorwaarden van Greenchoice (die ik nog niet had gezien) zijn dus blijkbaar slechter dan die van Energiedirect. Als de omstandigheden maar zo uitkomen kunnen die iedere dag het tarief wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over overstappen, andere leveranciers en hun prijzen mag stoppen hier. Die heeft vrij weinig met de situatie van Welkom Energie te maken en mag dan ook verder in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:41

MeesterPieter

PnP Pinball

*knip* Hoe je kan frauderen met meterstanden gaan we niet bespreken op Tweakers.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 28-10-2021 17:09 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:50
Balthasar88 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:35:
...
ACM kijkt of de informatie op hun site kan worden aangevuld voor de groep mensen die al een overstap, ingaande in november, hadden geregeld.

Ik lees heel weinig over deze situatie op fora, maar hoop voor die paar gevallen te voorzien in een informatiebehoefte.
De ACM heeft inmiddels de vraag verwerkt op de pagina met de veelgestelde vragen. Het antwoord is vrij duidelijk, ook met het gestelde voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHSJgHlUNoVniBXihnt7QHM0QNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zkshrEc26e40mHlC1lXSIwpH.png?f=fotoalbum_large

Was al bang dat ik dadelijk een aantal dagen met dubbele lasten zou zitten omdat mijn nieuwe contract bij Vattenfall eerder zou ingaan dan dat ik bij Eneco weg zou kunnen gaan. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Het blijft een gek verhaal, prijsverhoging mag blijkbaar niet, maar de boel opdoeken en de consument elders onderbrengen waar hij geen invloed op heeft mag blijkbaar wel.
En vervolgens mag ik op zoek naar een nieuw en duur contract elders.

Liever had ik gehad dat ze bij Welkom Energie de prijs verhoogden om de winter door te komen. Dan was ik tenminste m'n voorschot niet kwijt.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donnajo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Ik las op de website van Eneco dat je pas 1-12 kan opzeggen en dat je dan 9 dagen later kan opstappen.
Eneco schrijft dit:
Kan ik opzeggen?
Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.
Je kunt altijd opzeggen. Wanneer je tussen 1 november en 1 december opzegt, moet je rekenen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december is de opzegtermijn slechts 9 dagen.

Verstuur je direct op 1 november je opzegging, dan ga je dus op 1 december over naar de door jezelf gekozen leverancier.
Verstuur je op 20 november je opzegging, dan ga je op 20 december over naar je zelf gekozen leverancier
En dan heb je de kromme situatie dat wanneer je op 1 december opzegt, je al op 10 december bij je nieuwe leverancier zit, waarmee de overstap dus eerder rond is dan bij opzegging op bijv. 20 november. .

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip* Zie modbreak hierboven.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 28-10-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik zou gisteren overgaan op Welkom nadat op 26 oktober mijn 1 jaar vast contract bij Budget energie was afgelopen. Kreeg een mail van Welkom waarin stond dat ze mijn huidige contract niet hadden opgezegd en ook niet gingen leveren. Gelukkig kon ik de incasso van vorige week woensdag storneren.

Bij Budget gaven ze aan dat ik nu een variabel contract heb bij Budget en dat de variabele tarieven iets lager zijn dan 1 jaar vast. Er werd mij tussen neus en lippen door aangeraden af te wachten tot 1 januari. Als ik het persoonlijk aanbod bekijk voor 1 jaar vast is het 2x zoveel als ik wat ik nu betaal......

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil de nederlandse energieprijzen niet goedpraten, maar als je geen 150 euro per maand ergens vandaan kan bufferen zit je of dicht bij het bestaansminimum of boven je stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Volgens berichten in het nieuws staat de hogere korting op energie ook op losse schroeven,

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Dus het zou kunnen zijn dat ze welkomstbonus schrappen?

[ Voor 73% gewijzigd door drernie op 28-10-2021 17:57 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Fzim schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

De ACM heeft inmiddels de vraag verwerkt op de pagina met de veelgestelde vragen. Het antwoord is vrij duidelijk, ook met het gestelde voorbeeld.

[Afbeelding]
Door de geldproblemen van Welkom Energie is het nog niet duidelijk of u dit geld ook terugkrijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• seadogg
  • Laatst online: 18-06 20:16
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Ik wil de nederlandse energieprijzen niet goedpraten, maar als je geen 150 euro per maand ergens vandaan kan bufferen zit je of dicht bij het bestaansminimum of boven je stand.
Student, alleenstaand en woning in centrum amsterdam. Ideaal is het niet maar ik moet het er helaas mee doen.
Tuurlijk heb ik wel geld, maar 150 euro extra is voor mij veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48

Hoe teken je dat uit als je nog geen tarieven hebt ontvangen? Je gaat er blijkbaar vanuit dat je de tarieven van een huidig jaarcontract gaat krijgen?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

seadogg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

Student, alleenstaand en woning in centrum amsterdam. Ideaal is het niet maar ik moet het er helaas mee doen.
Tuurlijk heb ik wel geld, maar 150 euro extra is voor mij veel geld.
Heb wel geld vs 150 euro per maand word lenen zijn tegenstrijdige uitspraken.

Niet in centrum amsterdam wonen is een idee. De energieprijzen zijn daar maar 10% van je financiele problemem :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Nijl schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:50:
Volgens berichten in het nieuws staat de hogere korting op energie ook op losse schroeven,
Een bron is altijd handig als je zoiets post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

T-8one schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:49:
Liever had ik gehad dat ze bij Welkom Energie de prijs verhoogden om de winter door te komen. Dan was ik tenminste m'n voorschot niet kwijt.
Er zijn twee situaties denkbaar: 1. WE heeft genoeg geld in kas om je voorschot terug te betalen. In dat geval ben je je voorschot niet kwijt maar krijg je dat binnenkort uitbetaald. 2. WE heeft je voorschot er al doorheen gejaagd. Het voorschot kan dan niet gebruikt worden om de prijsverhoging te drukken, dus kun je net zo goed naar een andere leverancier gaan.
Titusvh schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:58:
Ik bedenk mij nu dat door de contractbreuk ik meer schade heb dan ik dacht.

Naast teveel betaalde voorschotten (ca 500), welkomstbonus (190) is mijn schade ook alles wat ik nu aan hogere kosten kwijt ben doordat ik mijn relatief lage vaste tarieven misloop. Normaal zou ik zeggen dat ik die schade door niet-nakoming van het contract gewoon kan vorderen.

Ik overweeg die schade ook uit te rekenen (die zal substantieel zijn met de winter voor de deur in een jaren 70 woning), en dus nóg meer bedragen te laten storneren. Maar zelfs als ik alles terug laat halen maak ik die schade lang niet goed.

De vraag is wat in het recht als redelijk wordt gezien op op voorhand al eigenhandig te "verrekenen": alleen de voorschotten, of ook gevolgschade als welkomstbonus en meerprijs nieuw contract..

Gisteren meteen de schade bij de rechtsbijstand neergelegd, ben benieuwd hoe zij reageren.
Dit is een lastige situatie. Je moet een opeisbare vordering hebben om te mogen verrekenen. De overeenkomst is beëindigd, dus de voorschotten terugvragen zie ik wel. Over de welkomstbonus(is wat discussie, heb je überhaupt recht op de bonus? Volgens de actievoorwaarden niet:
Iedere aanspraak op de korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de
leveringsovereenkomst.
Omdat WE de stoot heeft gegeven die tot beëindiging heeft geleid, is deze voorwaarde mogelijk zo onredelijk dat je die kunt vernietigen. Je kunt dan nog discussiëren of je recht hebt op de gehele bonus of slechts naar rato van het aantal maanden. Ik zou brutaal zijn en de hele bonus verrekenen omdat ik het bedrijf niet zie procederen voor zo'n klein bedrag.
Lastiger wordt de schade die je lijdt doordat je nu hogere tarieven gaat betalen. Als het bedrijf de overeenkomst had ontbonden was zij schadeplichtig geworden. In dit geval is de overeenkomst niet ontbonden maar is de vergunning ingetrokken en bevatten de algemene voorwaarden een bepaling dat de overeenkomst dan automatisch eindigt. Voor de beëindiging is er niets geregeld wat schadevergoeding betreft. Je kunt wel aanspraak maken op schadevergoeding als de energieleverancier niet heeft gehandeld met de zorgvuldigheid die je van een professioneel handelend bedrijf mocht verwachten. Of dat daadwerkelijk het geval is, zal afhangen van de vraag of de leverancier voldoende buffers heeft aangehouden om het risico van prijsstijgingen af te dekken. Met andere woorden: was deze stijging nou echt uitzonderlijk hoog en had een leverancier hier geen rekening mee hoeven houden, of is dit een stijging die vaker dan eens in de honderd jaar voor komt en dus voorzienbaar was. Ik zou het erop gokken en deze schade meenemen, maar judisich is het een grijzer gebied.

Om te verrekenen moet je een berichtje naar de energieleverancier sturen waarin je zegt dat je verrekent.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Als ik inlog bij ING zie ik bij "Incassomachtigingen" onder andere Welkom Energie staan met een "kenmerk machtiging".
Ik heb geen actieve herinnering aan dat ik dit zelf expliciet heb geaccordeerd via ING, maar wellicht toch een keer ergens mijn pincode of face-ID toegepast.
Zien andere mensen, die bijvoorbeeld via gaslicht o.i.d. hebben afgesloten, dit ook staan in hun bank? Betekent dit dat ik (blijkbaar) toch met een rechtsgeldig incasso te maken heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBOAYvGCB7br4Nsqr9tv_weVWlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fClRvUDzEUuGnVZBEDJhnMiv.png?f=fotoalbum_large

Ik ga, incl. bonus, voor ruim €1.000 de boot in, dus vind het wel een poging waard om storneren te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldPK op 28-10-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

RonaldPK schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:53:
Als ik inlog bij ING zie ik bij "Incassomachtigingen" onder andere Welkom Energie staan met een "kenmerk machtiging".
Ik heb geen actieve herinnering aan dat ik dit zelf expliciet heb geaccordeerd via ING, maar wellicht toch een keer ergens mijn pincode of face-ID toegepast.
Zien andere mensen, die bijvoorbeeld via gaslicht o.i.d. hebben afgesloten, dit ook staan in hun bank? Betekent dit dat ik (blijkbaar) toch met een rechtsgeldig incasso te maken heb?

[Afbeelding]

Ik ga, incl. bonus, voor ruim €1.000 de boot in, dus vind het wel een poging waard om storneren te proberen.
Ik heb dat ook niet expliciet aangegeven voor zover ik me kan herinneren. Ik ga voor een vergelijkbaar bedrag de boot in, betwijfel of storneren gaat lukken. De Rabobank gaf aan het niet te kunnen, alhoewel ik niet om een MOI verzoek heb gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John23
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Misschien wanneer het bevestigt wordt dat faillissement er door is.. Massaal de politiek aanschrijven, over de reeds betaalde voorschotten, en de falende toezicht houder. Dat het toch meer naar buiten komt. Vooral als ik hoor dat het in 2018 ook fout is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

John23 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:06:
Misschien wanneer het bevestigt wordt dat faillissement er door is.. Massaal de politiek aanschrijven, over de reeds betaalde voorschotten, en de falende toezicht houder. Dat het toch meer naar buiten komt. Vooral als ik hoor dat het in 2018 ook fout is gegaan
Maar ook de rol van de ACM hierin is discutabel.

Eerst zeggen ze dat leveranciers hun prijs niet mogen verhogen en denk je als consument _/-\o_
Vervolgens ziet een leverancier zich genoodzaakt de boel te sluiten en ben je dubbel de sjaak. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Dit is een lastige situatie. Je moet een opeisbare vordering hebben om te mogen verrekenen. De overeenkomst is beëindigd, dus de voorschotten terugvragen zie ik wel. Over de welkomstbonus(is wat discussie, heb je überhaupt recht op de bonus? Volgens de actievoorwaarden niet:

[...]

Omdat WE de stoot heeft gegeven die tot beëindiging heeft geleid, is deze voorwaarde mogelijk zo onredelijk dat je die kunt vernietigen. Je kunt dan nog discussiëren of je recht hebt op de gehele bonus of slechts naar rato van het aantal maanden. Ik zou brutaal zijn en de hele bonus verrekenen omdat ik het bedrijf niet zie procederen voor zo'n klein bedrag.
Een redelijke uitleg van "vroegtijdige beëindiging", waarmee je je korting verliest, lijkt mij toch de vroegtijdige beëindiging door de consument. Verder is er in de voorwaarden nog het een en ander geregeld over het verliezen van korting bij betalingsachterstanden en mislukte incasso's en dergelijke. Dit lijkt mij een verkapte vorm van incassokosten rekenen en daarvoor gelden ook weer wettelijke regels die de consument beschermen. Ik zou niet inboeten op de eigen rechten bij het innemen van een standpunt.

Wat mij nog verbaast is dat er in de communicatie over de overname door Eneco steeds wordt gesproken over 30 dagen opzegtermijn in november, en dan vanaf december 9 dagen opzegtermijn. Je zou bij een dergelijke overname toch het gebruikelijke contract van Eneco moeten krijgen? Daarin staat toch geen constructie waarbij je eerst een maand moet uitzitten en daarna pas met een termijn van 9 dagen kunt opzeggen? Als morgen het contract komt zal het wel duidelijker worden. De standaardvoorwaarden van Eneco voorzien ook nog in een bedenktijd van 14 dagen, zouden ook moeten gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Mooie of lastige is dat formeel niet WE de overeenkomst op eigen initiatief beëindig heeft. Formeel heeft de ACM hun vergunning ingetrokken, hierna is WE niet meer welkom op de Nederlandse energiemarkt.

Dus het claimen van de contractbonus wordt in deze lastiger dan wanneer de maatschappij puur op eigen initiatief de levering stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
haribold schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:14:
[...]
Als morgen het contract komt zal het wel duidelijker worden. De standaardvoorwaarden van Eneco voorzien ook nog in een bedenktijd van 14 dagen, zouden ook moeten gelden.
Als ja, want...
Tarieven, voorwaarden en je nieuwe termijnbedrag
Uiterlijk 5 november 2021 ontvang je van ons een e-mail met je nieuwe tarieven en voorwaarden. Ook informeren we over je termijnbedrag, wat gebaseerd is op je energieverbruik en je nieuwe leveringstarief. Betaalde je aan Welkom Energie via automatische incasso? Dan doe je dat bij Eneco ook. Het termijnbedrag wordt rond 27 november 2021 voor het eerst afgeschreven.
https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/

Morgen krijgen we slechts informatie over het contract, maar niet noodzakelijkerwijs alle voorwaarden...
Op 29 oktober 2021 krijg je van ons een e-mail met informatie over je contract en de vervolgstappen. We vragen hiervoor je geduld.
Ik vraag me ook af, als we op 1 november om 0:00:00 nog geen voorwaarden+tarieven we hebben, we dan ook niet hoeven te betalen voor geleverde diensten en producten, of hooguit tegen de tarieven die bij Welkom Energie golden. Misschien maar even een mailtje tikken richting Eneco om ze te wijzen p artikel 95m
De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html
https://wetten.overheid.n...k8_Paragraaf1c_Artikel95m

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 28-10-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

[Afbeelding]

Interessant, heb even ingelogd bij mijn bank site en zie dit bij de incasso's:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/axwmoGZl.jpg

En kan hem idd meteen terugboeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Laatst online: 12-12-2021

[Afbeelding]

1000 eur is ook niet mis zeg :(.

Ik heb zoiets bij mijn ING niet gevonden. Je kunt het ook gewoon proberen te storneren want - in zoverre ik het begrijp - gaat ING gaat je aanvraag beoordelen dus als dan blijkt dat wel formeel gemachtigd hebt wordt het afgekeurd. Misschien ING ook even bellen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Apart dat er hier zoveel op falend toezicht wordt afgegeven. Het is een markt: uiteindelijk kies je er als consument zelf voor om naar een kleine risicovolle partij te gaan die met enorme bonussen strooit. Je weet dan dat je niet zo safe zit als bij een van de grote partijen.

Neemt niet weg dat ze dit soort cowboys hard moeten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Laatst online: 27-08 23:37

Staat bij mij ook, maar ik heb geen ‘officiële’ machtiging gegeven (papier of via eigen bank) dus ik heb alle termijnen teruggevraagd bij de ING. Volg het advies van eerdere gedupeerden: liever zoveel mogelijk terughalen ipv later achter in de rij aansluiten.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nog een interessante pasage voor hen die al een ander contract hadden afgesloten en ergens tussen gisteren en 1 december zouden overstappen, dat gaat officiëel niet blijkbaar:
De levering zal na de toedeling plaatsvinden op basis van een overeenkomst voor onbepaalde duur onder voorwaarden van de nieuwe leverancier. De overeenkomst voor onbepaalde duur garandeert dat indien de kleinverbruiker een andere leverancier wenst dan de toegewezen leverancier, de kleinverbruiker de overeenkomst na 30 dagen kosteloos kan opzeggen. Gedurende de periode die nodig is voor het uitvoeren van de restverdeling geldt, net als in periode die voorafgaat aan de restverdeling, een verbod voor de betrokken kleinverbruikers om hun contract met de betrokken leverancier op te schorten of te beëindigen. Dit verbod wordt ingevoerd om er voor te zorgen dat het klantenbestand gedurende de periode van de restverdeling zo stabiel mogelijk is. Dit is nodig om te voorkomen dat de landelijke netbeheerders kleinverbruikers toebedelen aan een nieuwe leverancier, terwijl die kleinverbruikers al zelf waren overgestapt naar een andere leverancier. In dat geval loopt de kleinverbruiker het risico dat hij tijdelijk twee leveranciers heeft en twee facturen ontvangt over dezelfde periode.

Al ben ik dus benieuwd of we op tijd een overeenkomst krijgen... 95m zegt ook dit:
1. De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.

4. Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.

Hoe moet ik dat gaan zien als Eneco inderdaad na 31 oktober met hun voorwaarden komt? Heb ik dan een leeg contract waar ik minstens 30 dagen aan vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:36:
Nog een interessante pasage voor hen die al een ander contract hadden afgesloten en ergens tussen gisteren en 1 december zouden overstappen, dat gaat officiëel niet blijkbaar:

[...]

Al ben ik dus benieuwd of we op tijd een overeenkomst krijgen... 95m zegt ook diet:

[...]

Hoe moet ik dat gaan zien als Eneco inderdaad na 31 oktober met hun voorwaarden komt? Heb ik dan een leeg contract waar ik minstens 30 dagen aan vast zit?
Ik denk dat het heel simpel wordt... standaard contract met variabele tarieven die tot 1 januari 2021 geldig zijn en dan klaar. Niet teveel overdenken... zoveel opties zijn er niet :P
Kan ik opzeggen?
Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 28-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Donnajo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Je kan ook 1 november opzeggen met maand opzegtermijn of op 1 december met minimaal 9 dagen opzegtermijn. Althans, zo was het vanmorgen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ArcticWolf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Ik denk dat het heel simpel wordt... standaard contract met variabele tarieven die tot 1 januari 2021 geldig zijn en dan klaar. Niet teveel overdenken... zoveel opties zijn er niet :P
Nouja, dan snap ik niet dat Eneco eventueel tot 5 november nodig heeft om ons te informeren over de voorwaarden en tarieven volgens hun eigen FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Kamerlingh O schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

1000 eur is ook niet mis zeg :(.

Ik heb zoiets bij mijn ING niet gevonden. Je kunt het ook gewoon proberen te storneren want - in zoverre ik het begrijp - gaat ING gaat je aanvraag beoordelen dus als dan blijkt dat wel formeel gemachtigd hebt wordt het afgekeurd. Misschien ING ook even bellen?
Misschien begrijp ik je opmerking niet goed, maar de incasso van 27 september kun je erbij ING met 1 klik laten terugboeken. Na 1 werkdag had ik het geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
peter13579 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:35:
Mooie of lastige is dat formeel niet WE de overeenkomst op eigen initiatief beëindig heeft. Formeel heeft de ACM hun vergunning ingetrokken, hierna is WE niet meer welkom op de Nederlandse energiemarkt.

Dus het claimen van de contractbonus wordt in deze lastiger dan wanneer de maatschappij puur op eigen initiatief de levering stopt.
Volgens de ACM heeft WE zelf verzocht de vergunning in te trekken omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Dit komt door financiële problemen. Die bonus krijg je normaal ook alleen na afloop van het contract, dus waarom het welkomstbonus heet weet ik ook niet, het zou beter eindafrekeningsbonus moeten heten.

Budget energie heeft op dit moment een bonus van 350 euro trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 28-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Helaas blijken er toch veel mensen te zijn die in zo'n positie zitten. Kijk ook eens naar de grote groep die de zorgverzekering niet(tijdig) kan betalen en/of de mensen die van 40 euro per week moeten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Laatst online: 28-06-2023
Medione1210 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Misschien begrijp ik je opmerking niet goed, maar de incasso van 27 september kun je erbij ING met 1 klik laten terugboeken. Na 1 werkdag had ik het geld terug.
Het gaat mij inderdaad om de oudere incasso’s. De laatste heb ik ook al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Nouja, dan snap ik niet dat Eneco eventueel tot 5 november nodig heeft om ons te informeren over de voorwaarden en tarieven volgens hun eigen FAQ.
Uiterlijk 5 november staat er, terwijl er eerder in de FAQ 29 oktober staat... Ik verwacht dat we morgen meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Soldaatje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

Volgens de ACM heeft WE zelf verzocht de vergunning in te trekken omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Dit komt door financiële problemen. Die bonus krijg je normaal ook alleen na afloop van het contract, dus waarom het welkomstbonus heet weet ik ook niet, het zou beter eindafrekeningsbonus moeten heten.

Budget energie heeft op dit moment een bonus van 350 euro trouwens.
Ik weet niet hoe Budget energie er voor staat, maar ik zou nu even geen contracten met (hoge)bonus achteraf meer kiezen. Een deel van die bonus wordt terugverdiend door jou hogere tarieven te rekenen. Net als bij Welkom Energie heb je bij problemen 2x nadeel. 1x verlies van je bonus en 1x omdat je te hoge tarieven hebt betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

[Afbeelding]

Ik heb even de voorwaarden opgezocht over die welkomstbonus:
https://welkom-energie.nl...arden-3-jaar-20200108.pdf

Mij valt op dat in de voorwaarden bijna nergens specifiek over "klant" wordt geschreven. De leverancier kan dus ook de overeenkomst ontbinden (wat hier dus gebeurd), en dan gelden deze algemene voorwaarden ook. Bij punt 6 en 7 staat nergens dat de welkomstbonus alleen vervalt indien de klant opzegt. In dit geval zegt de leverancier op en heb je in principe ook geen recht op een welkomstbonus.

In punt 5 wordt aangegeven dat de bonus in elke jaarafrekening verrekend wordt (in 3 gelijke termijnen). Aangezien je straks de jaarafrekening krijgt, zou daarin een deel van de bonus uitgekeerd moeten worden. Immers, de looptijd van het contract eindigt namelijk met deze laatste afrekening.
Maar ik heb er een hard hoofd in dat de leverancier dit ook zo leest....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
RonaldPK schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Het gaat mij inderdaad om de oudere incasso’s. De laatste heb ik ook al terug.
Je kan het uiteraard proberen, maar ik denk niet dat je een geldige reden hebt om terug te laten boeken. De incasso was destijds terecht én je hebt waarschijnlijk via kleine lettertjes toestemming tot incasso gegeven.
Overigens heb ik geen idee of ING kosten berekent als je aanvraag onterecht is. Bij sommige andere banken berekenen ze dan wel kosten.

Maar goed, ook ik ben van mening dat de consument niet goed beschermt is tegen dit soort acties. Je kan immers zelf ook niet zomaar eenzijdig een contract stoppen. Daar waar zou er bijvoorbeeld een pot moeten zijn waarmee in dit soort gevallen je huidige contract tot einddatum en met de afgesproken tarieven kan worden voortgezet.
Voorschotten zouden, zoals hier eerder gezegd, op een soort afgesloten rekening moeten worden gezet zodat dit buiten faillissementen en dergelijken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Onbekend schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Ik heb even de voorwaarden opgezocht over die welkomstbonus:
https://welkom-energie.nl...arden-3-jaar-20200108.pdf

Mij valt op dat in de voorwaarden bijna nergens specifiek over "klant" wordt geschreven. De leverancier kan dus ook de overeenkomst ontbinden (wat hier dus gebeurd), en dan gelden deze algemene voorwaarden ook. Bij punt 6 en 7 staat nergens dat de welkomstbonus alleen vervalt indien de klant opzegt. In dit geval zegt de leverancier op en heb je in principe ook geen recht op een welkomstbonus.

In punt 5 wordt aangegeven dat de bonus in elke jaarafrekening verrekend wordt (in 3 gelijke termijnen). Aangezien je straks de jaarafrekening krijgt, zou daarin een deel van de bonus uitgekeerd moeten worden. Immers, de looptijd van het contract eindigt namelijk met deze laatste afrekening.
Maar ik heb er een hard hoofd in dat de leverancier dit ook zo leest....
Volgende keer dus maar kiezen voor een aanbod met een zo laag mogelijke bonus of eventueel toch maar een cadeaubon, die meestal wel aan het begin van het contract wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ArcticWolf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Uiterlijk 5 november staat er, terwijl er eerder in de FAQ 29 oktober staat... Ik verwacht dat we morgen meer horen.
Informatie != Voorwaarden. Informatie kan van alles zijn, maar juridisch gezien moeten ze toch echt met voorwaarden komen morgen (of in bet weekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Laatst online: 12-12-2021
Medione1210 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Het laatste voorschot heb ik idd - zoals jij - via de app gestorneerd, en ook vandaag op mijn rekening gekregen.

Ik reageerde op de maanden daarvoor, ik heb een verzoek ingediend voor het storneren van de maanden juni, juli, augustus en september. Met als reden onterechte incasso omdat ik niet digitaal / schriftelijk heb toegestemd. Zie ook mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 13:36
Ik ben er wel uit... Ik ben in september overgestapt van Welkom naar een andere energieleverancier. Dat contract gaat 3 november in. Ik heb Eneco dus 2 dagen 'nodig' een zal ze hier ook voor betalen.
Wanneer ze een maandbedrag automatisch hebben afgeschreven, zal ik die onmiddellijk storneren en ga 25 euro overmaken naar hun.
Op 3 november zal de nieuwe leverancier gaan leveren en deze zal ik een laag, maar normaal maandbedrag gaan betalen.
Mocht dit allemaal problematisch worden, dan laat ik het tzt gewoon voorkomen bij een rechter.

Ik raak door dit hele gedoe al 800 kwijt (teveel voorschot en het mislopen van de bonus). Ik ga echt niet een maand naar Eneco om daar de volle mep te betalen, terwijl ik een contract heb die 3 november ingaat en die ook gaat leveren.
Ik doe niet mee aan deze eenzijdige poppenkast van 30 dagen verplicht Eneco door wanbeleid van de ACM en het slecht voorlichten door alle partijen. Ik laat het er op aankomen.
Zijn er meer in deze positie?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 13:36
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 28-10-2021 23:14 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
okijokii schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:49:
Ik ben er wel uit... Ik ben in september overgestapt van Welkom naar een andere energieleverancier. Dat contract gaat 3 november in. Ik heb Eneco dus 2 dagen 'nodig' een zal ze hier ook voor betalen.
Wanneer ze een maandbedrag automatisch hebben afgeschreven, zal ik die onmiddellijk storneren en ga 25 euro overmaken naar hun.
Op 3 november zal de nieuwe leverancier gaan leveren en deze zal ik een laag, maar normaal maandbedrag gaan betalen.
Mocht dit allemaal problematisch worden, dan laat ik het tzt gewoon voorkomen bij een rechter.

Ik raak door dit hele gedoe al 800 kwijt (teveel voorschot en het mislopen van de bonus). Ik ga echt niet een maand naar Eneco om daar de volle mep te betalen, terwijl ik een contract heb die 3 november ingaat en die ook gaat leveren.
Ik doe niet mee aan deze eenzijdige poppenkast van 30 dagen verplicht Eneco door wanbeleid van de ACM en het slecht voorlichten door alle partijen. Ik laat het er op aankomen.
Zijn er meer in deze positie?
Hier wordt jouw situatie beschreven volgens mij https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69216744

Niets om je zo druk om te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Laatst online: 11-09 13:00
Aangezien mijn abonnement per mei is ingegaan heb ik, na berekening, ook ca € 600,- voorgeschoten. Uiteraard zoals velen heb ik gister direct de laatste incasso gestorneerd en bij mijn bank van de 2 maanden er voor het formulier MOI ingevuld. ( reden: geen schriftelijke of via een digitale incassomachtiging ondertekend) Als dat gehonoreerd wordt heb ik 40 euro te weinig betaald. Ik zie tzt wel een rekening van de curator verschijnen die ik dan betaal.

Stél, ze gaan wel verrekenen, dan verwacht ik dat, áls die welkomstbonus zou worden uitgekeerd, ik hooguit de helft daarvan zou terugkrijgen. Ik ben immers een half jaar klant. Dat zou ca. € 90,- zijn. Maar die kans dat dát überhaubt gaat gebeuren acht ik zeer klein.

Ik ga dan liever voor proberen mijn teveel betaalde voorschot terug te krijgen ( ad € 200,- storneren en € 400,- via MOI ) en daarmee mijn, eventuele zeer onwaarschijnlijke, deel welkomstbonus van € 90,- mislopen. Mocht de aanvraag MOI niet gehonoreerd worden dan kom je (theoretisch 8)7 ) altijd nog in aanmerking voor een eventuele (deel) teruggave bonus.

Tel uit je winst. Iedereen die roep(toetert) dat je dat niet moet doen, moet zich in een hoekje schamen :/ Het is immers jouw geld.

Ps. Mijn bank rekent geen administratiekosten voor afgewezen MOI's

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 12:40
Pieter Omtzigt heeft inmiddels een motie ingediend, ondertekend door nog een aantal Kamerleden.

Zie hier zijn mondelinge toelichting:
Welkom energie valt om
Dit zijn mijn vragen aan de regering en voorstellen
1. Beter toezicht (matchen contracten)
2. Kartel onderzoek energiemaatschappijen
3. Eerlijke overstapvoorwaarden voor gedupeerden met mogelijk gerichte compensatie

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medione1210
KaliBaba schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:18:
Pieter Omtzigt heeft inmiddels een motie ingediend, ondertekend door nog een aantal Kamerleden.

Zie hier zijn mondelinge toelichting:

[...]
Ik heb gisterenochtend een aantal kamerleden een mail gestuurd om ze van de situatie op de hoogte te stellen en te vragen aandacht te vragen voor met name het feit dat je je positieve saldo aan voorschotten wellicht kwijt bent.
Als meer mensen dit doen hebben we misschien een kans dit het klantvriendelijker opgelost wordt.
Mailadressen van tweedekamerleden kun je gewoon via google en op www.tweedekamer.nl vinden. Niet naar privé emailadressen sturen natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Medione1210 op 29-10-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Medione1210 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Ik weet niet hoe Budget energie er voor staat, maar ik zou nu even geen contracten met (hoge)bonus achteraf meer kiezen. Een deel van die bonus wordt terugverdiend door jou hogere tarieven te rekenen. Net als bij Welkom Energie heb je bij problemen 2x nadeel. 1x verlies van je bonus en 1x omdat je te hoge tarieven hebt betaald!
Nee klopt, ga ik ook niet meer doen. Was meer ter informatie dat deze bonussen nog steeds bestaan. Budget staat er waarschijnlijk niet zo goed voor, krijg net ook een email of ik misschien ook mobiel internet wil van ze, ik heb wel vdsl thuis internet van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 21:03
Ik ben geen klant van Welkom Energie, maar wilde wel aangeven hoe ik met de situatie zou omgaan.

1. Ik zou als eerste mijn schade begroten. Schade begroot je door het verschil te nemen tussen de hypothetische sitatie, waarin er gewoon geleverd werdt voor de gemaakte afspraken, en de werkelijke sitatie, waarin je gedwongen overgaat naar Eneco. Je maakt dan twee eindafrekeningen, gebasseerd over de periode dat je vaste contract zou lopen, op basis van een geschat energieverbruik. Daarin neem je ook de welkomst periode mee. (Ik hoorde op Radar dat mensen de welkomst korting naar ratio berekende, maar dat doe je alleen voor de werkelijke sitatie, als daar sprake is van een welkomstkorting bij de nieuwe energieleverancier).

2. Als je volgens deze berekening recht hebt op geld, dan maak je gebruik van je gewone storneringsmogelijkheden eerst en dan je MOI storneringsmogelijkheden (met als reden geen rechtsgeldigde machtiging, dat kost het bedrijf €40,- per melding).

3. Van de curator hoef je niet veel te verwachten, via die weg krijg je met wat geluk een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb nog steeds geen opzeg-mail van Welkom ontvangen. Spambox etc uiteraard gecheckt. Meer mensen die niet formeel geïnformeerd zijn? Ik kreeg eerder wel gewoon de maandoverzichten toegestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
ries_zuid schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:21:
Ik heb nog steeds geen opzeg-mail van Welkom ontvangen. Spambox etc uiteraard gecheckt. Meer mensen die niet formeel geïnformeerd zijn? Ik kreeg eerder wel gewoon de maandoverzichten toegestuurd.
Mocht je de tekst nog niet gelezen hebben:
Deze email bevat belangrijke informatie over het contract dat u hebt bij energieleverancier Welkom Energie. Lees deze email daarom goed door.

De afgelopen periode zijn we als Welkom Energie in financiële problemen gekomen door de hoge prijzen voor gas en elektriciteit op de huidige energiemarkten. We hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht onze leveringsvergunningen voor gas en elektriciteit in te trekken omdat wij niet meer aan de leveringsvergunningsvoorwaarden kunnen voldoen. Daarom heeft de ACM de leveringsvergunningen voor Welkom Energie per 26 oktober 2021, ingetrokken. Eneco neemt per 1 november aanstaande het klantenbestand van Welkom Energie over en levert vanaf dat moment energie. Tot die tijd levert Welkom Energie aan u. U zit dus geen moment zonder stroom en/of gas.

Drie jaar geleden zijn wij Welkom Energie gestart. Wij betreuren het dat we ons bedrijf op deze manier moeten beëindigen. Maar we zijn blij dat Eneco u in deze onstuimige markt van energie kan blijven voorzien. Eneco biedt u de zekerheid van levering in de huidige marktomstandigheden en een snelle en probleemloze overgang.

Wat betekent dit voor u?

Uw bestaande contracten en voorwaarden worden beëindigd. U krijgt van Eneco een nieuw contract op basis van de huidige, en dus waarschijnlijk hogere, energieprijzen. De energie blijft gewoon geleverd worden op uw adres. Vanaf 1 november 2021 heeft u automatisch een contract bij Eneco. U hoeft hiervoor niets te doen. Op 29 oktober in de avond ontvangt u vanzelf een email van Eneco met meer informatie over uw overgang naar Eneco. Houd uw mailbox dus in de gaten en wacht dit af.

Wat krijgt u nog van ons?

U ontvangt nog een eindafrekening. Welkom Energie zal binnen de wettelijke termijn van 42 dagen na afloop van het contract de eindafrekening opmaken.

Meer informatie

Mocht u vragen hebben of meer informatie willen, dan verwijzen wij u graag door naar onze website welkom-energie.nl. Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Vriendelijke maar spijtige groet,
Welkom Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@alfatrion We krijgen nog een eindafrekening, daarnaast gaat een MOI niet werken en is er nog geen curator omdat WE nog geen faillissement heeft aangevraagd.

@ries_zuid ik heb bovenstaande mail wel gehad van WE.

Overigens staat hier meer info: https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Laatst online: 08-09 12:30
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Perkouw op 29-10-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:15
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:09:
@alfatrion We krijgen nog een eindafrekening, daarnaast gaat een MOI niet werken en is er nog geen curator omdat WE nog geen faillissement heeft aangevraagd.
Tenzij er door de rechter een stille curator is aangesteld. Ik kan me voorstellen dat ze niet wilden dat er blinde paniek uitbrak. Maar goed, ik weet weinig van faillissementen, dus pin me er niet op vast.

De vraag is eigenlijk gewoon of WE nog genoeg geld in kas heeft om alles netjes af te handelen. En ik gok van niet.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:16:
[...]

Tenzij er door de rechter een stille curator is aangesteld. Ik kan me voorstellen dat ze niet wilden dat er blinde paniek uitbrak. Maar goed, ik weet weinig van faillissementen, dus pin me er niet op vast.
Had de ACM dan niet na het intrekken van de vergunning moeten melden dat WE faillissement heeft aangevraagd?
Ik heb er ook weinig verstand van maar ik zie ook nog niks staan;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kzSK2F1.png
De vraag is eigenlijk gewoon of WE nog genoeg geld in kas heeft om alles netjes af te handelen. En ik gok van niet.
Dat is idd de grote vraag. Heeft WE vroeg genoeg de activiteiten stopgezet om iedereen netjes (alles) te kunnen terugbetalen? (kans acht ik erg klein :+ )
Maar er lijkt nog wel wat geld te zijn omdat de RABO de rekening nog niet heeft geblokkeerd en er nog geen faillissement is aangevraagd.
Dus misschien/hopelijk krijgen we een deel terug... zou fijn zijn om de winter door te komen :X

[ Voor 36% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09

[Afbeelding]

Als je WelkomEnergie als leverancier kiest gaan ze er automagisch van uit dat je ze machtigt. Je geeft dus impliciet goedkeuring voor machtiging voor incasso's.

De machtiging blokkeren kan via de website van je bank.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:15
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Had de ACM dan niet na het intrekken van de vergunning moeten melden dat WE faillissement heeft aangevraagd?
Ik heb er ook weinig verstand van maar ik zie ook nog niks staan;
[Afbeelding]
Volgens mij heet het daarom een stille ;) . Als ik het internet moet geloven wordt deze aangesteld voordat het faillissement wordt aangevraagd, om te voorkomen dat aanbieders niet meer leveren, en klanten stoppen met betalen. En aangesteld op verzoek van het bedrijf, om te kijken of er nog wat te redden valt.

In dit geval kan ik me voorstellen dat de man de chaos heeft overzien, en toen samen met Eneco en de ACM een plan heeft gemaakt. Dit is wel puur gokken :)
Dus misschien/hopelijk krijgen we een deel terug... zou fijn zijn om de winter door te komen :X
Dat hoop ik voor iedereen :)

[ Voor 8% gewijzigd door s020506 op 29-10-2021 08:37 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het gaat met de saldering van de energiebelasting over een jaar. Aangezien je een deel van het jaar saldo hebt opgebouwd (of hebt gebruikt) en dat normaal de rest van het jaar zou mogen verrekenen. Is dat ook zo als je tussentijds overstapt naar een andere energieleverancier. Dat zou voor mensen die daar gebruik van maken een deel van het probleem mee weghalen (of er zelfs een voordeel uit kunnen halen met de huidige teruglevertarieven).

Dus je hebt nu in 6 maanden teruggeleverd, zeg 1000kWh, mag je dan bij de nieuwe energieleverancier die 1000 kWh in de eerste 6 maanden ook verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Net even gebeld met de ACM, zij bevestigen dat zij geen toezicht houden op de solvabiliteit van een energieleverancier en geen inzicht hebben of een leverancier voldoende gas/electra inkoopt o.b.v. de afgesloten contracten.
Ofwel short gaan op de energiemarkt zonder in te dekken is geen enkel probleem en niet de verantwoordelijkheid van de ACM. Een energie contract is dus behoorlijk riskant.

Ik denk in het vervolg dus wel goed na en zet m'n voorschot op het laagst mogelijke bedrag. Lijkt me niet heel gezond voor de energiemarkt als iedereen dat gaat doen. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Ep Woody schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:04:
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het gaat met de saldering van de energiebelasting over een jaar. Aangezien je een deel van het jaar saldo hebt opgebouwd (of hebt gebruikt) en dat normaal de rest van het jaar zou mogen verrekenen. Is dat ook zo als je tussentijds overstapt naar een andere energieleverancier. Dat zou voor mensen die daar gebruik van maken een deel van het probleem mee weghalen (of er zelfs een voordeel uit kunnen halen met de huidige teruglevertarieven).

Dus je hebt nu in 6 maanden teruggeleverd, zeg 1000kWh, mag je dan bij de nieuwe energieleverancier die 1000 kWh in de eerste 6 maanden ook verrekenen.
Ik vrees dat je dit kwijt bent. Ik heb na overstap in april met mijn 3000kw/h zonnepanelen overschot een flinke schade als ik dat kwijt raak.

Zo heb ik schade op 4 fronten:
- saldering 3000 kw/h weg
- voorschot zomerperiode, bedoeld om winter mee op te vangen weg
- welkomstbonus 150 euro (+/-) weg
- gedwongen nieuw contract voor minimaal het dubbele

Als dit zo gaat gebeuren ga ik voor >2000 euro de boot in.

En waarom? We moesten toch met zijn allen overstappen? En dan kies je groen, heb je zonnepanelen en hybride warmtepomp en dan gebeurt dit?

Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Ik vrees dat je dit kwijt bent. Ik heb na overstap in april met mijn 3000kw/h zonnepanelen overschot een flinke schade als ik dat kwijt raak.

Zo heb ik schade op 4 fronten:
- saldering 3000 kw/h weg
- voorschot zomerperiode, bedoeld om winter mee op te vangen weg
- welkomstbonus 150 euro (+/-) weg
- gedwongen nieuw contract voor minimaal het dubbele

Als dit zo gaat gebeuren ga ik voor >2000 euro de boot in.

En waarom? We moesten toch met zijn allen overstappen? En dan kies je groen, heb je zonnepanelen en hybride warmtepomp en dan gebeurt dit?

Waardeloos.
Ik ben gelukkig niet getroffen, maar dit is wel een interessante discussie en een discussie die ik met de leverancier nog wel aan durf te gaan. Uiteindelijk hebben zij geen nadeel van deze regeling, aangezien dit alleen maar over de energiebelasting gaat. Die wil je salderen, de rest uiteraard niet. Als de energiebelasting gecompenseerd wordt via je nieuwe aanbieder, dan is het verlies ineens veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
T-8one schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:09:
Net even gebeld met de ACM, zij bevestigen dat zij geen toezicht houden op de solvabiliteit van een energieleverancier en geen inzicht hebben of een leverancier voldoende gas/electra inkoopt o.b.v. de afgesloten contracten.
Ofwel short gaan op de energiemarkt zonder in te dekken is geen enkel probleem en niet de verantwoordelijkheid van de ACM. Een energie contract is dus behoorlijk riskant.

Ik denk in het vervolg dus wel goed na en zet m'n voorschot op het laagst mogelijke bedrag. Lijkt me niet heel gezond voor de energiemarkt als iedereen dat gaat doen. :X
Wel bijzonder dat je short kan gaan op de energiemarkt... :X maar aan de andere kant, er was niks gebeurt als de energieprijs marginaal was geweest. 250% stijging in 6 maanden tijd is redelijk absurd, maar het legt wel heel veel pijnpunten bloot.

Het is een politiek spelletje geweest tussen de EU, VS en Rusland. Ik denk overigens dat de VS behoorlijk wat invloed heeft gehad op de onderhandelingen tussen Rusland en de EU, waardoor het te lang heeft geduurd dat Duitsland en Rusland overstag zijn gegaan.
En we (de bevolking) zijn te veel afhankelijk van gas en olie... er hoeft maar iets te gebeuren en het is niet meer betaalbaar met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

ArcticWolf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Wel bijzonder dat je short kan gaan op de energiemarkt... :X maar aan de andere kant, er was niks gebeurt als de energieprijs marginaal was geweest. 250% stijging in 6 maanden tijd is redelijk absurd, maar het legt wel heel veel pijnpunten bloot.

Het is een politiek spelletje geweest tussen de EU, VS en Rusland. Ik denk overigens dat de VS behoorlijk wat invloed heeft gehad op de onderhandelingen tussen Rusland en de EU, waardoor het te lang heeft geduurd dat Duitsland en Rusland overstag zijn gegaan.
En we (de bevolking) zijn te veel afhankelijk van gas en olie... er hoeft maar iets te gebeuren en het is niet meer betaalbaar met alle gevolgen van dien.
Het probleem vind ik vooral dat je hier niet voor wordt gewaarschuuwd. Bij een belegging of aandelen krijg je die waarschuwing wel, beleggingen komen zelfs met een bepaald risicoprofiel. Blijkbaar is een dergelijk risicoprofiel ook noodzakelijk bij een energie leverancier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Hoe zuur ook, het is wel onterecht imo als dit nu via belastinggeld gecompenseerd gaat worden.

Marktwerking is immers ook t risico nemen om bij een heel kleine partij te gaan die dikke bonussen uitkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Medione1210 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:23:
[...]
Ik heb gisterenochtend een aantal kamerleden een mail gestuurd om ze van de situatie op de hoogte te stellen en te vragen aandacht te vragen voor met name het feit dat je je positieve saldo aan voorschotten wellicht kwijt bent.
Terecht punt denk ik. We hebben in Nederland (Europa) best goede consumentenbescherming. Qua energievoorschot loop je echter een risico. Niet alleen nu, maar ook al in het verleden. Ook voor de mensen die per saldo terugleveren en pas bij de eindafrekening hun geld krijgen.

Het is natuurlijk altijd de vraag hoe kamerleden hiermee omgaan. Soms zijn kamervragen echt tenenkrommend of wordt een voorstel aangedragen die effectief geen oplossing van het probleem is (pleister-methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
T-8one schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Het probleem vind ik vooral dat je hier niet voor wordt gewaarschuuwd. Bij een belegging of aandelen krijg je die waarschuwing wel, beleggingen komen zelfs met een bepaald risicoprofiel. Blijkbaar is een dergelijk risicoprofiel ook noodzakelijk bij een energie leverancier.
Yes, alleen beleggingen en aandelen zijn geen 1e levensbehoeften (naar mijn weten...) en energie wel. Dus daarom vind ik het bijzonder dat het überhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 16:02
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Perkouw op 29-10-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
T-8one schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:09:

Die "kleine" of "virtuele" energieleveranciers zullen dat waarschijnlijk zo doen.
Ik meen in de afgelopen dagen ergens gelezen te hebben dat de "normale" energieleveranciers direct, dus aan het begin van de looptijd, de energie inkopen voor een klant voor de volledige looptijd van het contract.

Nou zal dat niet per klant gaan, maar het gaat om de methode...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
*knip* Offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 29-10-2021 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Kees-Jan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Die "kleine" of "virtuele" energieleveranciers zullen dat waarschijnlijk zo doen.
Ik meen in de afgelopen dagen ergens gelezen te hebben dat de "normale" energieleveranciers direct, dus aan het begin van de looptijd, de energie inkopen voor een klant voor de volledige looptijd van het contract.

Nou zal dat niet per klant gaan, maar het gaat om de methode...
De voorwaarden om leverancier te mogen worden zijn lachwekkend:
https://www.acm.nl/nl/ond...-van-elektriciteit-en-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Cheesy schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Terecht punt denk ik. We hebben in Nederland (Europa) best goede consumentenbescherming. Qua energievoorschot loop je echter een risico. Niet alleen nu, maar ook al in het verleden. Ook voor de mensen die per saldo terugleveren en pas bij de eindafrekening hun geld krijgen.

Het is natuurlijk altijd de vraag hoe kamerleden hiermee omgaan. Soms zijn kamervragen echt tenenkrommend of wordt een voorstel aangedragen die effectief geen oplossing van het probleem is (pleister-methode).
Volledig eens met je reactie, maar hoe meer aandacht hoe hoger de kans op een iets klantvriendelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
VluggeJapie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Erg vreemd vind ik wel dat je vanuit de overheid niks hoort, een kleine 90.000 man wordt hier "genaaid"......
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69220974

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een aantal reacties over overstappen richting Overstappen naar een nieuwe energieleverancier verplaatst, gezien die discussie hier niet thuishoort. Graag daar verder over overstappen, andere leveranciers en hun prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Efgeede
  • Laatst online: 14-01-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:40
Dit zijn mijn vragen aan de regering en voorstellen
1. Beter toezicht (matchen contracten)
2. Kartel onderzoek energiemaatschappijen
3. Eerlijke overstapvoorwaarden voor gedupeerden met mogelijk gerichte compensatie
Persoonlijk vind ik Pieter zijn voorstellen maar matig. Ze zien niet direct toe op het financiële wanbeleid van Energieflex en mogelijk ook Welkom Energie.

Het moet veel meer gaan over financiële spelregels mbt risico afdekking en solvabiliteit. Waarom bestaan deze wel voor alle financiële instelling en maar zeer beperkt voor energiehandelaren c.q. speculanten. Daarnaast moet gekeken worden naar het voorschot waar klanten bij een faillissement flink de boot mee in gaan. Storten op derdenrekening of maandelijkse afrekening is geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:35
*knip*, oneliners heeft niemand wat aan

[ Voor 93% gewijzigd door Perkouw op 29-10-2021 11:39 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40
vatermater schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Persoonlijk vind ik Pieter zijn voorstellen maar matig. Ze zien niet direct toe op het financiële wanbeleid van Energieflex en mogelijk ook Welkom Energie.

Het moet veel meer gaan over financiële spelregels mbt risico afdekking en solvabiliteit. Waarom bestaan deze wel voor alle financiële instelling en maar zeer beperkt voor energiehandelaren c.q. speculanten. Daarnaast moet gekeken worden naar het voorschot waar klanten bij een faillissement flink de boot mee in gaan. Storten op derdenrekening of maandelijkse afrekening is geen gek idee.
Dat is letterlijk zijn eerste punt. In het filmpje waarin hij het toelicht maakt letterlijk de vergelijking met toezicht op hypotheken en dat je deze niet mag financieren met shorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb zojuist weer een aantal reacties die niets met Welkom Energie te maken hebben richting Overstappen naar een nieuwe energieleverancier verhuisd.

Discussie over overstappen, andere leveranciers, hun prijzen en welkomstbonussen mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• br1980
  • Laatst online: 10-09 22:07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
De dag die je wist dat zou komen…

Dinsdag achter gekomen dat mijn moeder ook bij Welkom zat sinds Juli. Nog snel kunnen storneren en nu afwachten op de eindafrekening en/of vordering van de curator mocht er toch te weinig betaald zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Laatst online: 10-09 22:07
Weet iemand of een faillissement invloed heeft op het MOI verzoek/proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmermans
  • Laatst online: 14-08 13:10
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 29-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
br1980 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:34:
Weet iemand of een faillissement invloed heeft op het MOI verzoek/proces?
Dat heeft geen invloed op de uitkomst van het MOI verzoek.
Daarnaast is het nu (uitgesproken faillissement) nog steeds mogelijk een eigen stornering te doen (56 dagen termijn)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
vatermater schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Daarnaast moet gekeken worden naar het voorschot waar klanten bij een faillissement flink de boot mee in gaan. Storten op derdenrekening of maandelijkse afrekening is geen gek idee.
En hoe gaat een leverancier dan energie inkopen als hij niet vooruit betaald wordt?

Bij faillissementen gaat iedereen de boot in. Als jij een TV koopt bij Coolblue en de dag voor levering gaat de tent op de fles ben je ook je geld kwijt.

(niet voor jou persoonlijk, voor de groep:)Ik lees hier nergens iets over zelfreflectie. Wel allemaal aangetrokken door mooie bonussen en lage prijzen, ,maar niet even kijken of een bedrijf wel enig bestaansrecht houdt als het een beetje minder gaat. Iedereen die het nieuws een beetje volgt wist al langer dat er bedrijven zijn die met deze energieprijzen om gaan vallen .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
jannus66 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

En hoe gaat een leverancier dan energie inkopen als hij niet vooruit betaald wordt?

Bij faillissementen gaat iedereen de boot in. Als jij een TV koopt bij Coolblue en de dag voor levering gaat de tent op de fles ben je ook je geld kwijt.

(niet voor jou persoonlijk, voor de groep:)Ik lees hier nergens iets over zelfreflectie. Wel allemaal aangetrokken door mooie bonussen en lage prijzen, ,maar niet even kijken of een bedrijf wel enig bestaansrecht houdt als het een beetje minder gaat. Iedereen die het nieuws een beetje volgt wist al langer dat er bedrijven zijn die met deze energieprijzen om gaan vallen .
Eens met de zelfreflectie en ben zelf dan ook niet gedupeerd want gewoon een grote energieleverancier.

Vind het alleen wel raar dat ik mijn energie niet gewoon achteraf per factuur kan betalen. Het energie inkopen als niet vooruit betaald word vind ik gewoon een rare reden. Heel veel dingen die je achteraf betaald zijn door de leverancier al "voorgeschoten" behalve energie. De garage die aan mijn auto sleutelt stuurt een paar weken later terwijl ik allang met de nieuwe remmen rondrijd een factuur, de tandarts plaatst de vulling en later krijg ik de factuur etc. Waarom kan dat voor energie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jannus66 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

De energieprijzen zijn de laatste maanden hoog. Iemand die Q4 vorig jaar of Q1 dit jaar ingestapt is had dat niet kunnen voorzien lijkt me.

Zelf was ik hier onvoldoende scherp op, die solvabiliteitspositie. Ik heb verhoudingsgewijs gewoon geluk, 13-8 pas overgestapt en met de laatste stornering volgens mij op break-even uitgekomen. Overstap naar het contract van Vattenfal (in dit topic, modelcontract) gaat mijn maandelijks voorschot zelfs naar beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door artharpe op 29-10-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Efgeede
  • Laatst online: 14-01-2022
Beste mensen,

Ik vraag mij af hoe het nu zit met de teruggave energiebelasting ?
Dat is afkomstig immers van de Overheid. En ziet men terug op de jaarafrekening.
Dat is belastinggeld en dus niet bedoeld voor onze vrolijke vriend 😡😡😡van Welkom Energie.

Is dit wellicht dan verduistering strafrecht ?

Voorts wellicht een petitie opstarten op internet ?

Een tijdelijk fonds gedupeerden om gezamenlijk een advocaat in de arm te nemen ?

De ondernemer wellicht ook civielrechtelijke aansprakelijk te stellen ?
Dit is een bewuste graai actie geweest mijns inziens !
De mededeling uitgekookt net plegen op datum dat er slechts per huishouden 1 stornering zou kunnen plaatsvinden.

Dit alles dus !
Ik zit inmiddels in zware financiële zorgen.

Ik heb er persoonlijk anderszins 100 euro voor over in een fonds benadeelden.
Dat klinkt contra maar is het niet !

Aan de schandpaal en vervolgen als dat kan, al duurt het jaren !! Doen er meer mensen mee voor een bedrag voor een advocaat dan gaat wellicht nog wat perspectief bieden ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

artharpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

De energieprijzen zijn de laatste maanden hoog. Iemand die Q4 vorig jaar of Q1 dit jaar ingestapt is had dat niet kunnen voorzien lijkt me.

Zelf was ik hier onvoldoende scherp op, die solvabiliteitspositie. Ik heb verhoudingsgewijs gewoon geluk, 13-8 pas overgestapt en met de laatste stornering volgens mij op break-even uitgekomen. Overstap naar het contract van Vattenfal (in dit topic, modelcontract) gaat mijn maandelijks voorschot zelfs naar beneden.
Ik had daar ook niet aan gedacht. Zat vorig jaar ook bij een kleine leverancier en de enige reden dat dit niet zo is die is dat ik elk jaar verander.

Maar als je het nieuws volgt is het wel al een tijdje duidelijk. In de UK zijn er al zes failliet (als het intussen niet meer is, dat was het nieuws in september) maar dan zit je al ergens en je gaat ook niet zo maar tussentijds veranderen (zeker nu niet met de hoge prijzen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Efgeede schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:12:
Beste mensen,

Dat is afkomstig immers van de Overheid. En ziet men terug op de jaarafrekening.
Dat is belastinggeld en dus niet bedoeld voor onze vrolijke vriend 😡😡😡van Welkom Energie.

Is dit wellicht dan verduistering strafrecht ?

Voorts wellicht een petitie opstarten op internet ?

Een tijdelijk fonds gedupeerden om gezamenlijk een advocaat in de arm te nemen ?

De ondernemer wellicht ook civielrechtelijke aansprakelijk te stellen ?
Dit is een bewuste graai actie geweest mijns inziens !
De mededeling uitgekookt net plegen op datum dat er slechts per huishouden 1 stornering zou kunnen plaatsvinden.

Dit alles dus !
Ik zit inmiddels in zware financiële zorgen.

Ik heb er persoonlijk anderszins 100 euro voor over in een fonds benadeelden.
Dat klinkt contra maar is het niet !

Aan de schandpaal en vervolgen als dat kan, al duurt het jaren !! Doen er meer mensen mee voor een bedrag voor een advocaat dan gaat wellicht nog wat perspectief bieden ?!
De dagen dat Welkom Energie geleverd heeft heb je waarschijnlijk pech. Die dagen worden als het goed is verrekend op de eindafrekening van Welkom Energie, de kans dat je daar nog iets van terugziet is heel klein. De dagen dat een andere leverancier energie levert zullen op de eindafrekening van de betreffende leverancier verrekend worden. Tenzij die ook omrollen zal je dat geld wel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Ik had daar ook niet aan gedacht. Zat vorig jaar ook bij een kleine leverancier en de enige reden dat dit niet zo is die is dat ik elk jaar verander.

Maar als je het nieuws volgt is het wel al een tijdje duidelijk. In de UK zijn er al zes failliet (als het intussen niet meer is, dat was het nieuws in september) maar dan zit je al ergens en je gaat ook niet zo maar tussentijds veranderen (zeker nu niet met de hoge prijzen).
In de UK zijn er al meer failliet en in Nederland staan er ook een paar op omvallen. 250% kan niet iedereen zomaar opvangen.

Heb 1 maand kunnen storneren, zie wel wat de eindafrekening wordt ;(

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste mensen,

Ik ben geen expert op fiscaal of financieel gebied, maar ik denk dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken.

Die teruggave energiebelasting werd vroeger ook wel heffingskorting genoemd en is letterlijk wat de naam zegt dat het is, een korting.

Over je verbruikte energie moet je belasting betalen en daar bovenop nog btw. Zie het voorbeeld op deze pagina: https://www.energievergel...en/opbouw-energierekening

Dus als jij op een maand een X bedrag aan belasting betaald, dan krijg je daar een Y bedrag korting op. Met andere woorden, jij betaalt gewoon minder belasting en WE schuift dus minder door naar de fiscus. Het is niet dat de fiscus jaarlijks een bedragje naar WE stuurt met de vraag om dat op jouw nota te verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In hoeverre zijn de toezeggingen mbt bijvoorbeeld de termijn van de jaarafrekening nog geldig nu het faillisement is uitgesproken?

Wellicht dat de curator anders prioriteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissM1966
  • Laatst online: 17-12-2021
Beste mensen,

Dat is de reden dat ik mijn laatste maandtermijn gestorneerd heb. Heb voor alle maanden dat ik bij welkom energie zat een berekening gemaakt en daar de teruggave energiebelasting vanaf getrokken. Uitkomst 139€ teveel betaald dus besloten om mijn laatste betaling van 160€ terug te halen. Per saldo moet ik ze 21€ betalen. Denk niet dat daar door de curator een zaak voor wordt opgestart. Gebeurt dit wel, ook prima; ik heb mijn berekeningen, meterstanden etc. Dus die 21€ kunnen ze van me krijgen. Heb te doen met mensen die nog geld zouden moeten ontvangen 😥
Mijnheer (koeken)Bakker zit waarschijnlijk ergens aan zijn cocktail te nippen en zich te bedenken wat voor onderneming hij nu weer zal beginnen 😡
Pagina: 1 ... 8 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.