Met dank aan de tweakers.net frontpage reacties: https://debatgemist.tweedekamer.nl/node/27316
Edit:
@T-8one Yes die
Edit:
@T-8one Yes die
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 12-02-2022 19:50 ]
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 12-02-2022 19:50 ]
Was al eerder gelinked : PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"GENETX schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:49:
Met dank aan de tweakers.net frontpage reacties: https://debatgemist.tweedekamer.nl/node/27316
Denk dat het belangrijk is te realiseren dat contractsoverneming iets anders is dan overgedragen krijgen van een vorderingsrecht.GENETX schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:43:
Ik ben nog wat gaan spitten, nog een mooie casus bij de rechtbank gezien overname contracten:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2021:1837
[...]
Wat maken jullie hiervan? Innova die nog een poging doet een eindnota van EnergieFlex zelf te innen terwijl ze alleen de klantbestanden zouden overnemen en niet de contracten? Merkwaardig.
Edit:
[...]
Wellicht moet ik zo maar een proefabbo energeia aanmaken. Zo te zien is men daar ook wat op het spoor?
In de koopovereenkomst tussen Eneco en Welkom Energie staat die cessie iig niet.desp schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Denk dat het belangrijk is te realiseren dat contractsoverneming iets anders is dan overgedragen krijgen van een vorderingsrecht.
Bij contractsoverneming gaat de hele rechtsverhouding over (gehele overeenkomst). Bij overdracht vorderingsrecht gaat slechts één verbintenis uit de overeenkomst over (cessie/cederen). Denk aan de situatie waarin een tandarts zijn vorderingsrechten tot innen betaling cedeert aan Famed of een webshop die zijn vorderingen cedeert aan Afterpay.
Ik vermoed dat veel koopovereenkomsten slechts betrekking hebben op: koop klantdata, en cessie positieve vorderingen. Dat laatste niet altijd, zo heeft Naked Energy niks gecedeerd.
Dus het feit dat een partij geld probeert te innen inzake een oud contract van de falliet, betekent niet dat hij de overeenkomst (incluus verbintenis tot levering) heeft overgeneomen. Mooie is wel dat ze met cessie een zeker risico overnemen; bewijs het bestaan van de oude overeenkomst maar eens, alsmede dat bij totstandkoming alle informatieverplichtingen zijn nageleefd.
En bij de LZ speelt dan nog het verschil een rol tussen de 'klantcontracten' mbt. de fysieke levering van energie, en de 'klantcontracten' tussen kleinverbruiker en eindleverancier.desp schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:38:
Denk dat het belangrijk is te realiseren dat contractsoverneming iets anders is dan overgedragen krijgen van een vorderingsrecht.
Kan je die iets nader uitleggen?PJW9779 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
[...]
En bij de LZ speelt dan nog het verschil een rol tussen de 'klantcontracten' mbt. de fysieke levering van energie, en de 'klantcontracten' tussen kleinverbruiker en eindleverancier.
Ik heb het idee dat het bij de LZregelingen echt puur gaat om de "achterkant" en niet de klantcontracten. Er moet gewoon altijd één leverancier actief zijn in het achterliggende systeem en het maakte de wetgever bij opstellen vd LZregelingen geen ene zak uit dat het contractrisico (in geval van lid 6) volledig bij de aangewezen leverancier ligt. De aangewezen leverancier moet maar hopen dat in het verdwijnende contract toereikende en rechtsgeldige bepalingen stonden die hem grondslag bieden om met een compleet nieuw contract te komen. Over onredelijk gesproken...PJW9779 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
[...]
En bij de LZ speelt dan nog het verschil een rol tussen de 'klantcontracten' mbt. de fysieke levering van energie, en de 'klantcontracten' tussen kleinverbruiker en eindleverancier.
Heb ik al eens eerder gesuggereerd maar ben er nog niet echt achterheen gegaan.Loading2000 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:04:
Kan je die iets nader uitleggen?
[ Voor 99% gewijzigd door desp op 12-02-2022 22:34 ]
We maken gelijktijdig dezelfde opmerkingen.
Ja, wat ik eerder zei over de administratie, de consumentenbescherming en de privacy als zijnde een bijkomstigheid voor het regelen van de continuering van de energielevering aan de eindgebruiker.Ik heb het idee dat het bij de LZregelingen echt puur gaat om de "achterkant" en niet de klantcontracten. Er moet gewoon altijd één leverancier actief zijn in het achterliggende systeem en het maakte de wetgever bij opstellen vd LZregelingen geen ene zak uit dat het contractrisico (in geval van lid 6) volledig bij de aangewezen leverancier ligt. De aangewezen leverancier moet maar hopen dat in het verdwijnende contract toereikende en rechtsgeldige bepalingen stonden die hem grondslag bieden om met een compleet nieuw contract te komen. Over onredelijk gesproken...
Dat verklaart niet dat de ACM structureel de LZ-regelgeving verkeerd toe past. GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"Ik vermoed dan ook dat de ACM inziet dat de LZregelingen problematisch zijn voor de algehele leveringszekerheid (en ongetwijfeld de verantwoordelijke politici ook). Namelijk áls ACM volledig aan de kant van de consument zou staan, dan zouden er nog veel meer leveranciers omvallen. Dus knijpt de ACM maar een oogje toe bij de praktijk van het eenzijdig opleggen van nieuwe contracten (bij lid 5 of 6) en beperkt ze zich tot controle of de tarieven "redelijk" zijn. Maar wtf; 80ct/kwh kreeg ik aangeslingerd door0 DGB Energie....
De hele LZ-regelgeving betreft dus 99% technische backoffice-processen; tussen ACM, netbeheerders en LV.Ik heb het idee dat het bij de LZregelingen echt puur gaat om de "achterkant" en niet de klantcontracten.
[ Voor 11% gewijzigd door PJW9779 op 12-02-2022 22:54 ]
Ja, wij kopen onze energie bij "energieleveranciers" die zelf geen energie produceren. Bij dozenschuivers dus. Probeer als consument het maar eens bij de bron in te kopen op deze "vrije markt"..GENETX schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:32:
Ik verwacht dat @PJW9779 doelt op het hebben van een contract met de leverancier als eindgebruiker voor alle financiele stromen, boekhouding, etc. De daadwerkelijke levering is het hebben van een programma verantwoordelijke partij (PV) op het allocatiepunt zodat de afgenomen energie ook daadwerkelijk elders geproduceerd wordt.
Dat kwam in ieder geval naar voren in de pdf met toelichting van Nedu.
Maarja, die laatste is onze zorg als consument niet. Wij hebben te maken met de energieleverancier waarmee we een contract hebben. Deze moet zorg dragen voor een PV op de aansluiting.
De frontoffice processen..tja.. weet je, als je gewoon uitgaat van een klantdata-koopovereenkomst (dataoverdracht tussen failliet en nieuwe leverancier stoel je op de oude leveringsovereenkomst waar een mogelijke bijzondere LZ-situatie is beschreven - [in de praktijk gaat het hier mis]) vervolgd door een nieuwe rechtsgeldige leveringsovereenkomst vanuit de nieuwe leverancier (grondslag verdere verwerking is daarmee gegeven), zie ik geen AVG probleem. Tweemaal grondslag uitvoering leveringsovereenkomst dus.PJW9779 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:47:
desp87 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:29:
[...]
De hele LZ-regelgeving betreft dus 99% technische backoffice-processen; tussen ACM, netbeheerders en LV.
En maar 1% frontoffice-processen met eindgebruikers.
Bij de backoffice-processen spelen consumentenbescherming en privacy feitelijk geen rol, zoals de netbeheerders in de NvT ook terecht opmerken. Men kan daar toe met minimale eindgebruikersgegevens, hetgeen ook correleert met het AVG-principe van dataminimalisatie.
Maar men wil die gegevens óók gebruiken voor de frontoffice-processen. En dat mag dus weer niet, o.a. vanwege het doelbindingsprincipe.
Dat zou bij een correcte toepassing van lid 5 ook geen problemen opleveren. Immers voortzetting bestaand contract. (nog ff verifiëren met Insolad-brief).desp schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:58:
[...]
De frontoffice processen..tja.. weet je, als je gewoon uitgaat van een klantdata-koopovereenkomst (dataoverdracht tussen failliet en nieuwe leverancier stoel je op de oude leveringsovereenkomst waar een mogelijke bijzondere LZ-situatie is beschreven - [in de praktijk gaat het hier mis]) vervolgd door een nieuwe rechtsgeldige leveringsovereenkomst vanuit de nieuwe leverancier (grondslag verdere verwerking is daarmee gegeven), zie ik geen AVG probleem. Tweemaal grondslag uitvoering leveringsovereenkomst dus.
We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt
Is dit document publiek beschikbaar, of heb jij die toevallig ergens verkregen (bijvoorbeeld door bezwaar bij de rechtbank). Is er een mogelijkheid om dit te delen?Formulier schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:58:
Met het door Eneco ondertekende document “Overeenkomst tot koop, verkoop en levering van het klantenbestand van Welkom Energie B.V.” gaat Eneco met de levering vanaf de Effectieve datum van elektriciteit en gas aan betreffende voormalige Welkom Energie klanten voor risico en rekening van Eneco met alle daaraan verbonden lusten en lasten.
Aah, deze had ik even gemist of niet helemaal scherp. Was dit het document wat je eventueel wel wil overtypen omdat het zo interessant is. Ben erg benieuwd in ieder geval.Loading2000 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:10:
[...]
Hiermee heeft Eneco (bewust) een risico genomen omdat lid 5 niet spreekt van een nieuw contract onder nieuwe voorwaarden. Dat Eneco zich daar bewust van is blijkt uit de artikelen in de koopovereenkomst. Die paar handjesvol mensen van de 90.000 die dan moeilijk gaan doen (en dat ook lukt) nemen ze dan voor lief denk ik.
Ja, het gaat hier om de koopovereenkomst tussen Eneco en Welkom Energie. Die zal ik van de week proberen om grotendeels in te scannen op q pagina na. Die zal ik dan wel overtypen.GENETX schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:26:
Aah, deze had ik even gemist of niet helemaal scherp. Was dit het document wat je eventueel wel wil overtypen omdat het zo interessant is. Ben erg benieuwd in ieder geval.
Daar zal een rechter vermoedelijk niet in mee gaan. Bovendien refereer je aan een ACM besluit over het intrekken van de vergunning. Dat ziet niet toe op jouw overeenkomst met WE, Eneco of de overeenkomst tussen WE en Eneco.Formulier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:06:
Kan wellicht wegens vormfout tot niet-ontvankelijk van betreffende overeenkomst leiden. Wordt meegenomen in het bezwaar tegen de hoogte van betreffende Eneco eindnota.
[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 13-02-2022 22:07 ]
Nou, de ACM heeft verzocht om een deel van het dossier geheim te houden en dat niet aan mij toe te zenden (ik ben vergeten daartegen bezwaar te maken). Dat deel van het dossier heb ik dan niet ontvangen, of het is een pagina waarop staat dat het document vertrouwelijk is, zoals de Shared Purchase Agreement. Daar volgt natuurlijk ook uit dat het deel van het dossier dat ik wel heb ontvangen openbaar is.GENETX schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:03:
Super, beiden hierboven. Uiteraard gaan we je helpen @Loading2000 . Een link wordt publiek voor een ieder, al kunnen we het afschermen voor ingelogde leden. Ik weet niet in hoeverre je ze officieel mag delen (al lijkt me an niet door een gebrek aan NDA).
@Loading2000 Weet je hoe priveberichten via het forum kan sturen? Dat is wellicht een goede start.
@Formulier , wellicht is het verstandiger om geen bezwaar te maken en in plaats daarvan via een Melding Onterechte Incasso (voor zover nog niet gestorneerd) het geld terug te halen. Dan leg je de bewijslast bij Eneco. Gezien de eerder genoemde rechtzaken inzake EnergieFlex - Innova kan dat wel eens een succesvol recept worden.
Nah, is 'kennelijke schrijffout' die hier geen enkel misverstand oproept, niet tot een ander besluit had moeten of kunnen leiden, en geen enkele partij benadeelt. Geen vormfout of motiveringsgebrek.Formulier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:06:
Kan wellicht wegens vormfout tot niet-ontvankelijk van betreffende overeenkomst leiden. Wordt meegenomen in het bezwaar tegen de hoogte van betreffende Eneco eindnota.
[ Voor 12% gewijzigd door PJW9779 op 13-02-2022 23:25 ]
Als de intrekkingsbesluiten van de ACM zouden worden vernietigd zou je kunnen veronderstellen dat de eindgebruikerscontracten op zich weer herleven, ook niet worden aangetast door het faillissement, en dús 1:1 over gaan naar Eneco.Loading2000 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:01:
[...]
Daar zal een rechter vermoedelijk niet in mee gaan. Bovendien refereer je aan een ACM besluit over het intrekken van de vergunning. Dat ziet niet toe op jouw overeenkomst met WE, Eneco of de overeenkomst tussen WE en Eneco.
Ja bij mij ook hier en daar wat gegevens die eigelijk weggepoetst zouden moeten zijn.. vandaar ook voorzichtig met zomaar doorsturenLoading2000 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:26:
[...]
Ik ga even kijken, ik ben niet zo handig. De tekst overtypen is voor mij misschien minder moeite.
Overigens vermoed ik dat ze in het dossier dat ik heb gekregen ook het een en ander zijn vergeten weg te lakken, ik vraag mij af of dat bij @DaRealRenzel ook zo is.
De betreffende personen zullen vandaag ongetwijfeld onaangenaam verrast zijn door mijn e-mail.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Eneco heeft geen risico genomen, want ze heeft ontbindende voorwaarden opgenomen in de koopovereenkomst die de overeenkomst onmiddellijk ontbinden als ACM de vergunning niet intrekt en/of WE niet failleert. Ze hebben dus in de koopovereenkomst voorzorgen genomen zodat die niet door gaat als de leveringsovereenkomsten niet vervallen zijn.GENETX schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:26:
Aah ja, in dat geval uiteraard altijd doen.
[...]
Is dit document publiek beschikbaar, of heb jij die toevallig ergens verkregen (bijvoorbeeld door bezwaar bij de rechtbank). Is er een mogelijkheid om dit te delen?
[...]
Aah, deze had ik even gemist of niet helemaal scherp. Was dit het document wat je eventueel wel wil overtypen omdat het zo interessant is. Ben erg benieuwd in ieder geval.
Ter aanvulling :DaRealRenzel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:01:
Eneco heeft geen risico genomen, want ze heeft ontbindende voorwaarden opgenomen in de koopovereenkomst die de overeenkomst onmiddellijk ontbinden als ACM de vergunning niet intrekt en/of WE niet failleert. Ze hebben dus in de koopovereenkomst voorzorgen genomen zodat die niet door gaat als de leveringsovereenkomsten niet vervallen zijn.
‘Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017’ Welkom Energie :
2.11 Wij mogen de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben in twee
situaties wel aan een andere energieleverancier overdragen. U geeft ons hiervoor nu al
toestemming en onze afspraken blijven gelden. Als wij dit doen, melden wij u dit schriftelijk
of digitaal. Wij mogen dat in deze twee situaties:
- ons bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf;
- wij geven de rechten en plichten van de overeenkomst die wij met u hebben aan een
ander bedrijf, maar wij blijven ervoor verantwoordelijk dat het andere bedrijf deze
rechten en plichten nakomt.
Net zoals hierboven blijven onze afspraken ook gelden bij een fusie of een splitsing van ons
bedrijf. In andere situaties kunt u binnen dertig kalenderdagen nadat u van ons hierover
bericht heeft gekregen de overeenkomst zonder bijkomende kosten beëindigen volgens de
afspraken die wij hebben gemaakt.
2.12 Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De
overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen.
Dat is inderdaad het twistpunt, zie ook hierboven (tekst van Formulier komt van de kantonrechter). Ik zie eigenlijk 2 opties die nog van toepassing kunnen zijn, afhankelijk van de uitleg en eventuele uitspraak:DaRealRenzel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:01:
[...]
Eneco heeft geen risico genomen, want ze heeft ontbindende voorwaarden opgenomen in de koopovereenkomst die de overeenkomst onmiddellijk ontbinden als ACM de vergunning niet intrekt en/of WE niet failleert. Ze hebben dus in de koopovereenkomst voorzorgen genomen zodat die niet door gaat als de leveringsovereenkomsten niet vervallen zijn.
Dat is het hele punt waar ACM niet aan mee had mogen werken, aangezien het belang van de consumenten geschaad wordt.
2.9
Verkoper geeft geen enkele garantie af met betrekking tot het Klantenbestand, en of de betreffende klanten ermee instemmen dat de Koper de energieleveranties overneemt. Evenmin geeft Verkoper enige garantie dat de klanten van Verkoper een nieuw aanbod - al dan niet tegen marktconforme prijzen - van Koper voor de levering van energie zullen accepteren. Verkoper heeft bij het opstellen van het, door Koper te ontvangen Klantenbestand uiteraard wel te goeder trouw gehandeld. Koper zal na de (bulk) switch zelf contact opnemen met de betreffende klanten van Verkoper om daarmee nadere afspraken - met inachtneming van eventuele voorwaarden die de ACM aan deze levering stelt - te maken over de levering van energie vanaf de (bulk) switch. Koper is met ingang van 1 november 2021 om 0:00 voor Elektriciteit en 06:00 voor Gas verantwoordelijk voor de levering van energie aan de beleverde (actieve) klanten uit het Klantenbestand.
[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 09:03 ]
Volgens mij draaien we nu rond, maar weer wég van de kern van de zaak.GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:26:
[...]
Ik zie eigenlijk 2 opties die nog van toepassing kunnen zijn, afhankelijk van de uitleg en eventuele uitspraak:
1. Voortzetting contract ivm overname onder Lid 5 wat altijd plaats moet vinden voor intrekking.
2. Geen contract, want Eneco neemt enkel de gegevens over (m.i. zonder geldige grondslag, Insolad brief) en er is geen wettelijke basis voor enkelzijdig opleggen van een nieuw contract.
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 09:31 ]
De kern van de zaak begint met het bestuursrechterlijke en op basis daarvan kijken wat de civielrechterlijke gevolgen zijn. gezien wat jij hierboven stelt is punt 2.b gevolgd. Die overnameovereenkomst geeft achtergrond hoe dat tot stand is gekomen, maar dat bindt ons inderdaad niet.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:13:
[...]
Volgens mij draaien we nu rond, maar weer wég van de kern van de zaak.Punten 1 en 2 zijn bestuursrechtelijk.
- óf lid 6 LZ is gevolgd; dus niet
- óf lid 5 is gevolgd:
- a. er is sprake van een maas in de wet, cq. fraus legis
- b. het lid 5 is niet juist gevolgd
De overname-OVK - civielrechtelijk - staat daar in feite los van maar berust er wél op.
De overname-OVK kan regelen wat ze wil, maar staat en valt met de rechtsgeldigheid van de toepassing van de LZ-regels. En kan dus in strijd met de wet zijn, en dus nietig/vernietigbaar.
Vraag is dus :
- wat de rechtsgevolgen zijn van punt 2a cq. 2b. Incl. de mandaatverhouding ACM/Minister.
- wat de feitelijke gevolgen zijn voor de huidige gecreëerde situatie; boedel, Eneco, overgestapte, ex-klanten, ex-klanten bij Eneco
Ik denk dat Eneco heel goed wist dat een overname van klanten conform lid 5 ook betekende dat de contracten over zouden gaan. En dat heeft willen voorkomen door het proces zodanig te sturen dat vlak voor de effectieve overname de vergunning is ingetrokken, en contracten zijn vervallen. En met de hele pre-pack constructie, de concentratiemelding en de koopovereenkolmst een mistschermpje heeft opgeworpen, zodat de ACM, welke ' leveringszekerheid' belangrijker vind dan consumentenbelangen, niet verder zou kijken dan de neus lang is.GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:31:
Ha, jij kan het even wat juridischer verpakken.
Mijn doel was met name om uit te sluiten of @DaRealRenzel op basis van zijn post nog denkt dat er wel een juridische basis is voor de gang van zaken, want dan hoor ik die graag (al sinds 26 oktober...). Anders heeft Eneco wel een risico genomen in mijn ogen.
ach, zo'n tikfoutje zal aangemerkt worden als een ' kennelijke fout' want iedereen kan wel indenken dat daar ' in te trekken' gelezen moet worden.Formulier schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:44:
Lijkt de goeie kant op te gaan.
Het ACM intrekbesluit inzake de levering elektriciteit is niet correct geformuleerd. "te trekken" in plaats van "in te trekken". Ten gevolge waarvan niet aan 3.1 - I van de eerder genoemde Overeenkomst tegemoet wordt gekomen, ten gevolge waarvan betreffend Overeenkomst volgens mij niet kan worden aangegaan c.q. niet rechtsgeldig is.
Onder 3.1 - III kan volgens mij opgemaakt worden dat lid 5 is gevolgd.
De ACM heeft natuurlijk de toezichthoudende taak om ervoor te zorgen dat de besluiten leveringszekerheid correct gevlgd worden. Als je dat document van Maverick Advocaten doorneemt (de concentratiemelding van Eneco en Welkom Energie) dan zie je dat vanaf 20 september ACM/Welkom Energie/Eneco met elkaar in gesprek zijn. Wie wat zijn precieze rol is geweest in deze pre=pack zal onderzocht moeten worden.DaRealRenzel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:06:
[...]
Vandaar dat die uitspraak in de EnergieFlex zaak best wel belangrijk is, want als de rechter daar overduidelijk vaststelt dat Lid 5 ook overname van contracten betekent, dan is er ruimte om het gevolgde proces m.b.t. WE/Eneco/ACM aan de kaak te stellen, dat Eneco bewust het proces naar eigen hand heeft gezet, dat ACM zich gheeft laten bedotten, en dat het belang van de consumenten danig geschaad is.
Of daar iets van teruggedraaid kan worden is maar de vraag, maar als de rechter de ACM eens een keertje flink op de vingers tikt is al een goede winst. Want ACM is nou niet echt een club die overduidelijk het belang van de consument hoog in het vaandel heeft.
Uiteindelijk denk ik dat het formeel nietig verklaren van de eenzijdig opgelegde overeenkomst meer resultaat zal hebben.
Als het beroep tegen het besluit van de ACM over het intrekken van de leveringsvergunning slaagt dan hadden de contracten mee over gemoeten. Hoe dat zich verhoud tot de koopovereenkomst tussen WE en Eneco is vervolgens de vraag. En bij wie ex-WE klanten de schade die ze door dat ACM-besluit hebben geleden neer kunnen leggen moet dna ook beantwoord worden, als dat uberhaupt kan.DaRealRenzel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:13:
[...]
ach, zo'n tikfoutje zal aangemerkt worden als een ' kennelijke fout' want iedereen kan wel indenken dat daar ' in te trekken' gelezen moet worden.
Eneco overeenkomst nietig verklaren op basis van de gaswet art. 52b lid 1 / lid 4 cq. electriciteitswet artikel 95m lid 1 / lid 4 heeft denk ik meer kans van slagen. Want het hele proces dat eind oktober gevolgd is, terug draaien zal erg lastig worden.
Nietig verklaren kan volgens mij RBV niet, want er is geen overeenkomst:DaRealRenzel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Eneco overeenkomst nietig verklaren op basis van de gaswet art. 52b lid 1 / lid 4 cq. electriciteitswet artikel 95m lid 1 / lid 4 heeft denk ik meer kans van slagen. Want het hele proces dat eind oktober gevolgd is, terug draaien zal erg lastig worden.
Dit artikel ziet toe op het sluiten van een overeenkomst met een energieleverancier. In deze kwestie is er geen sprake van het sluiten van een overeenkomst met Eneco. Er is sprake van een overname van het klantenbestand. Dit omdat uw energiecontract bij Welkom Energie is geëindigd vanwege het feit dat haar leveringsvergunning door de ACM is ingetrokken. Uw energiecontract bij Welkom Energie is met andere woorden komen te vervallen en door de bepalingen die volgen uit de wet leveringszekerheid Gaswet heeft Eneco het klantenbestand, waaronder ook u valt, van Welkom Energie overgenomen.
Kortom, het door u genoemde wetsartikel is alleen van toepassing wanneer u zelf een nieuw contract zou afsluiten met een energieleverancier en de nieuwe energieleverancier zich hier niet aan heeft gehouden. Echter, een dergelijke situatie doet zich helaas niet voor.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Je kan natuurlijk primair stellen dat er geen overeenkomst is en als een rechter vaststelt dat die er toch zou blijken te zijn kan je je subsidiair stellen dat als ie er dan toch is je hem op basis van 95m vernietigd hebt.T-8one schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Nietig verklaren kan volgens mij RBV niet, want er is geen overeenkomst:
[...]
Helemaal als je dan in het eerste papiertje van ACM (waar ze om uitstel op verweer van de beroepen rechtbank vragen) leest dat Welkom al eind september aan ACM de mededeling deed "dat zij niet langer in staat is te voldoen aan de vereisten van haar vergunningen". ACM had al veel eerder dan 26 oktober de intrekking van de vergunningen moeten starten/publiceren. Maar dan was de vensterperiode van 20 dagen niet lang genoeg om de concentratiemelding te doen enz enz. Waarom heeft ACM meer dan 30 dagen gewacht met het besluit tot intrekken ? Waarom zat er in dat besluit geen 10 dagen / 20 dagen zoals beschreven in Besluit Leveringszekerheid ? Allemaal om het door Eneco uitgestrippelde pad te laten verlopen. Met 90.000 gedupeerden.Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:18:
[...]
De ACM heeft natuurlijk de toezichthoudende taak om ervoor te zorgen dat de besluiten leveringszekerheid correct gevlgd worden. Als je dat document van Maverick Advocaten doorneemt (de concentratiemelding van Eneco en Welkom Energie) dan zie je dat vanaf 20 september ACM/Welkom Energie/Eneco met elkaar in gesprek zijn. Wie wat zijn precieze rol is geweest in deze pre=pack zal onderzocht moeten worden.
Maar er staat als een paal boven water dat de procedure SLR hier niet correct gevolgd is en dat is ook een verantwoordelijkheid van de ACM.
Hoe hoort het: afkondigen vensterperiode, verkopen klantenbestand, overname klantenbestand (met contracten) of restverdeling, intrekken vergunning.
Wat er gebeurd is: verkopen klantenbestand, aankondigen intrekken leveringsvergunning, faillissement, intrekken vergunning en vervallen contracten, overname klantenbestand (zonder contracten).
Dat kan alleen zo gegaan zijn als mensen of hebben liggen slapen of bewust deze volgorde zo hebben afgewerkt.
En dan te bedenken dat ze al sinds 2018 (faillissement EnergieFlex) liggen te slapenLoading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Hoe hoort het: afkondigen vensterperiode, verkopen klantenbestand, overname klantenbestand (met contracten) of restverdeling, intrekken vergunning.
Wat er gebeurd is: verkopen klantenbestand, aankondigen intrekken leveringsvergunning, faillissement, intrekken vergunning en vervallen contracten, overname klantenbestand (zonder contracten).
Dat kan alleen zo gegaan zijn als mensen of hebben liggen slapen of bewust deze volgorde zo hebben afgewerkt.
Ik denk dat je RBV argumenteert dat er geen overeenkomst is, omdat een overeenkomst niet eenzijdig opgelegd kan worden.T-8one schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Nietig verklaren kan volgens mij RBV niet, want er is geen overeenkomst:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 17:09 ]
Interessant, bij mij proberen ze met een hele algemene brief die sterke overeenkomsten vertoond met de samenvatting van andere antwoorden van Eneco in de forum, still te krijgen, maar blijkbaar moet ik lekker door blij zeuren.Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:02:
Even een update, want het kan snel gaan.
Vanmiddag ongeveer een uur aan de telefoon gezeten met Eneco, met de "afdeling klachten en geschillen".
Wat begon met mij uitleggen wat er gebeurd was en hoe het nou zat eindigde in een hoorcollege van mijn kant over de besluiten leveringszekerheid en hoe het nou allemaal echt werkt en hoort te werken. Ook het aanbod van Eneco om het verbruik van de nota op 0 te zetten heb ik afgeslagen, immers ontbreekt de leveringsovereenkomst waarop die nota gebaseerd zou kunnen zijn.
Lang verhaal kort: ik zou eerst eind van de week schriftelijk antwoord op mijn brieven krijgen, dat wordt nu waarschijnlijk vorige week. Alle begrip daarvoor: ik kan mij voorstellen dat zij nu intern het een en ander af moet gaan stemmen en uit moet gaan zoeken.
Uiteraard hebben al onze acties gevolgen. En jazeker, stel dat Eneco aldus iets van schade moet betalen, of dat ze betalingen van snell eoverstappers moeten terugbetalen of wat dan ook, natuurlijk kan dat ook gevolgen hebben voor de andere overnemers, zelfs voor degene die wel volgens lid 5 hebben overgenomen, misschien ook zelfs nog voor effectuering intrekking vergunning. Maar moet je dan als consumenten maar je mond dicht blijven houden omdat er anders wat bedrijven omvallen ? dacht het niet. Als uiteindelijk blijkt dat een en ander een stuk handjeklap is geweest, en de rechter cq GC bepaalt dat dit niet juist is geweest, dan is de schade voor de handjeklappers. Dat zorgt in elk geval voor voldoende druk op de politiek om het proces te verbeteren, op de ACM om beter de consument te behartigen, en op de energieboeren om netter te werken naar de consument toe. Er is helaas geen andere manier om dat voor elkaar te krijgenGENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:07:
Hangt er vanaf wie het bewijs moet leveren. Als je een MOI doet en gewoon aangeeft dat er geen contract is, dan ligt de bewijslast bij Eneco. Zij willen iets van jou, niet andersom. Weet Eneco de rechter te overtuigen, dan trek je dan alsnog de 95m kaart.
Het is denk ik met name de route die je wilt volgen en de bestemming die je wilt bereiken. De details kunnen hierbij vast belangrijk zijn, maar ik zou @Loading2000 volgen wat dat bereft. Laat ze eerst uberhaupt maar aantonen dat er een contract hoort te zijn, dan heb je deze nog achter de hand.
Anderzijds, je zou ook kunnen proberen om Eneco te verleiden om het WE contract voort te zetten door ze die hoek in te duwen (dus eerst het bestaan van een contract niet betwisten, maar dan is niet duidelijk welke) en indien men toch komt met een nieuw contract en nieuwe voorwaarden, dan kun je nog een 95m troef trekken.
Als ze wel het WE contract dienden voort te zetten, dan zou je kunnen proberen om een schadevergoeding er uit te slepen als je door de gebrekkige communicatie bent overgestapt (want ja, bij mij tikt het toch snel richting 100 euro per maand voor 8 maanden, plus een welkomstbonus, maakt ca 1000 euro). Maar dan is wel de vraag, wie is daar verantwoordelijk voor?! Bij wie kan je dit claimen en krijg je de rechter mee.
Bedenk je ook dat, indien Eneco dit ook in (gaat) zien, dat ze hun tactiek ook zullen aanpassen om de schade te beperken. Het feit dat ze al met @Loading2000 willen schikken zegt genoeg. Alles wat je bij de rechter en publiciteit weg kan houden is bonus. Want als de beerput open wordt getrokken dan zijn we nog wel even bezig...
Met het gevaar dat de ACM zelfs een dominoreactie in gang zet waar de kleine overnemende partijen (VanHelder, BudgetEnergie (al is die nog redelijk), DBG etc ook omvallen tgv Besluit LZ![]()
Zou je de tekst van die brief met ons willen delen?Nikey3 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:12:
[...]
Interessant, bij mij proberen ze met een hele algemene brief die sterke overeenkomsten vertoond met de samenvatting van andere antwoorden van Eneco in de forum, still te krijgen, maar blijkbaar moet ik lekker door blij zeuren.
@Loading2000. Ja, waarom wilden ze eigenlijk schikken? Omdat je verbruik sowieso al laag was? En ze dan in ieder geval de netbeheerderskosten kunnen doorberekenen. Gingen ze daar telefonisch op in?GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:07:
Bedenk je ook dat, indien Eneco dit ook in (gaat) zien, dat ze hun tactiek ook zullen aanpassen om de schade te beperken. Het feit dat ze al met @Loading2000 willen schikken zegt genoeg. Alles wat je bij de rechter en publiciteit weg kan houden is bonus. Want als de beerput open wordt getrokken dan zijn we nog wel even bezig...
Met het gevaar dat de ACM zelfs een dominoreactie in gang zet waar de kleine overnemende partijen (VanHelder, BudgetEnergie (al is die nog redelijk), DBG etc ook omvallen tgv Besluit LZ![]()
Ja, interessante ontwikkeling. En ijzersterke constatering dat de vaste kosten daarbij gewoon doorberekend (lijken te) worden.doncartel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:33:
[...]
@Loading2000. Ja, waarom wilden ze eigenlijk schikken? Omdat je verbruik sowieso al laag was? En ze dan in ieder geval de netbeheerderskosten kunnen doorberekenen. Gingen ze daar telefonisch op in?
Ik ben het met je eens.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:27:
Ik lees veel zinnige opmerkingen, maar ik mis de lijn een beetje.
Als ik terug ga naar mijn vraag van vanochtend (PJW9779 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie") dan is mijn vermoeden dat sprake is van situatie 2b 'lid 5 is niet juist gevolgd'.
En gezien het overzicht van @GENETX (GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie") is dat regel, hetgeen Genetx voor 99% bevestigt.
Dat is dus de ene kant van het spectrum.
De ander kant is de Insolad-brief van de AP waarin kort en goed wordt gesteld dat voor overdracht van klantgegevens de toestemming van de eindgebruiker vereist is. Welke i.c. ontbreekt.
Tussen die 2 uitersten kunnen partijen hoog en laag springen, maar het resultaat is volgens mij hetzelfde.
De hele constructie van overname van eindgebruikers ontbeert zowel rechtsgrond als rechtsgeldigheid.
Gaat de civiele rechter dat nu inroepen?
Of grijpt de minister in.
RBAMS:2022:263 zou komende maandag dus meer helderheid kunnen geven.
[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 18:10 ]
De medewerker van Eneco had de vordering er nog even bij gepakt.doncartel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:33:
[...]
@Loading2000. Ja, waarom wilden ze eigenlijk schikken? Omdat je verbruik sowieso al laag was? En ze dan in ieder geval de netbeheerderskosten kunnen doorberekenen. Gingen ze daar telefonisch op in?
Ik vraag het mij af.GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Ik ben het met je eens.
Al is de maas in de wet nog een grijs gebied. Eigenlijk zou men imho de wet moeten repareren door het lek er hoe dan ook uit te halen (indien Lid6 verder wel rechtsgeldig is om een contract eenzijdig af te dwingen). Volgens mij kan dat als volgt:
Lid 6 dient altijd uitgevoerd te worden ipv dat deze "handmatig" geactiveerd wordt. Deze moet er eerst op toe zien dat contracten overgaan zoals afgesproken onder Lid 5. Indien dat het geval is wordt de switchblokkade opgeheven en gaan de overgenomen klanten over in de EDSN, anders niet. Vervolgens volgt altijd de restverdeling. Uiteraard heeft deze dan geen effect als er geen klanten meer zijn, maar automatische activatie zorgt er voor dat dit nooit fout kan gaan. Pas als Lid 6 voltooid is wordt de vergunning ingetrokken. Lid 6 wordt dan de echte "SLR" zoals al eerder aangegeven die de leveringszekerheid bevestigd danwel afdwingt en niet meer optioneel is.
En in principe kun je argumenteren dat beide het geval zijn nu. In wezen heeft de ACM wel de leveringszekerheid gegarandeerd omdat Eneco in de EDSN de levering heeft overgenomen. Dus Eneco is daarvoor verantwoordelijk. Ik laat even bewust de berichtgeving van de ACM hierbuiten. Dus op dat vlak ziet de ACM geen probleem, de switch in EDSN database lijkt geheel volgens het NEDU protocol te zijn verlopen. Dus vanuit ACM belang/perspectief in Lid 5 correct gegaan.
Dat Eneco aan de andere kant de contracten niet over wenst te nemen en dus geen juridisch houdbare overeenkomsten oplegd is de maas door intrekking en overname qua tijd te verdraaien omdat ze ogenschijnlijk op hetzelfde moment plaatsvinden. Dat lijkt vanuit Eneco's perspectief goed te zijn gegaan.
En ik denk zelf dat hier de crux zit, welke echt van toepassing is laat ik in het midden. Maar ik vermoed dat de scheve uitleg vanuit het perspectief van ACM en Eneco het probleem oplevert in de uitvoering van de wet. Daarbij merk ik de verwarring tussen klantenbestand en gegevensbestand nog steeds. Het lijkt alsof men daar aan hecht dat enkel de gegevens over gedragen dient te worden en dat het de partijen vrijwaart van alle andere wet- en regelgeving die van toepassing is.
Ik sluit mij daarbij aan.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:16:
[...]
Ik vraag het mij af.
Het lijkt mij allemaal teveel voorgekookt, terwijl lid 5 en 6 LZ toch helder genoeg zijn.
Maar het zou wél duidelijk moeten zijn dat de LZ begint met de opgeschorte vergunning-intrekking en eindigt met het effectueren van de vergunning-intrekking. En dat het laatste geen tussenstap kan zijn.
Het is geen persoonlijke principezaak maar fundamenteel aan de hele discussie.Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:12:
Dat heb ik afgewezen omdat zo'n eindnota een overeenkomst impliceert, en die is er niet.
Uiteindelijk had ze ook door dat het voor mij een principezaak is.
Zou ik persoonlijk nooit doen.Overigens vragen ze mij nu om een bevestiging toe te sturen dat ik op 29 oktober een bevestiging van de nieuwe leverancier had dat ze mij vanaf die datum zouden gaan leveren. Ik heb de screenshots al klaar staan (zonder de naam van de leverancier, maar die weten ze wss wel), maar twijfel nog of ik dit op moet sturen.
Bedoel je niet 'het besluit met de opgeschorte intrekking van de vergunning'?Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:27:
Zeker gezien het feit dat er al sinds 20 september overleg plaatsvond. Als de ACM er toen niet van overtuigd was dat de leveringszekerheid geborgd was dan hadden ze toen het besluit moeten nemen de vergunning in te trekken.
Yes, precies dit.Dan zou je kunnen stellen dat de eindgebruikers 'gratis energie' krijgen over de periode faillissement WE tot aan door eindgebruiker zélf afgesloten nieuwe eindgebruikerscontract?
De beide lopende zaken voor de RBAMS (RBAMS:2022:263 - 24-01-2022 RBAMS:2022:264 - 28-01-2022) zijn dan illustratief voor de overeenkomstloze periode enerzijds en de beëindiging door het zélf afgesloten nieuwe eindgebruikerscontract anderzijds.
[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 18:53 ]
De Fenor zaak is vrijwel identiek voor zover ik begrijp. Ik zou nu even afwachten. Volgende week weten we wellicht meer uit de Innova - EnergieFlex rechtzaken. Dit is toch al een zaak van lange adem. Volg dit topic rustig, je kan tijd nog na 13 maanden een MOI doenNewbie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:51:
Wat ik nu allemaal lees over de overname van klanten van WE door Eneco. Dit gaat toch op bij alle overnames de laatste tijd bij faillissementen.
Of is de zaak WE Eneco echt anders?
Ik ben destijds bij energieflex ook verplicht naar Innova gestuurd:.. en nu bij Fenor verplicht naar Budgetenergie. Elke keer betaal ik bij de overname een hoger tarief dan als je regulier zou overstappen.
Moet ik nu dus de overeenkomst bij Budgetenergie betwisten? Welke stappen moet ik ondernemen?
[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 19:01 ]
[ Voor 7% gewijzigd door awwexl op 14-02-2022 18:58 ]
Kun je meer specifiek zijn, wat klopt er?awwexl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:57:
Ik heb de rekening ontvangen (ingebrekestelling) na storneringen. Het lijkt erop dat het klopt (los van de welkomstbonus). Of ik binnen 16 dagen wil betalen via iDeal en anders volgt er een incassotraject.
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 19:45 ]
Hier ook ontvangen. Ik vertrouw het niet helemaal.. Ook een vreemde link naar de betaalomgeving.awwexl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:57:
Ik heb de rekening ontvangen (ingebrekestelling) na storneringen. Het lijkt erop dat het klopt (los van de welkomstbonus). Of ik binnen 16 dagen wil betalen via iDeal en anders volgt er een incassotraject.
Nou, ik doel dus op de situatie dat er geen rechtsgeldige overname is, en dus geen rechtsgeldig levercontract met eindgebruiker. Waarvan hier nu dus sprake lijkt te zijn.GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:39:
Nou nee, ik zou stellen dat de lebveringszekerheid geharandeerd is door Eneco. Zij hebben ons over laten schakelen in de EDSN. Deze database ziet er op toe dat je een leverancier hebt, anders komt de netbeheerder "langs". In principe zorgt deze database ervoor dat je per product altijd een leverancier hebt (behalve door opzegging bij verhuizing). De leveranciers geven de overstap door.
Als ze de processen goed hebben doen ze dat pas bij totstandkoming van een overeenkomst. Dat heeft Eneco dan nagelaten. Maar de kosten zullen bij hen liggen en niet de netbeheerder.
@GENETX @appie1983 @MMLMawwexl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:57:
Ik kon bij Enstroga geen besluit tot restverdeling vinden trouwens.GENETX schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:56:
[...]
De Fenor zaak is vrijwel identiek voor zover ik begrijp. Ik zou nu even afwachten. Volgende week weten we wellicht meer uit de Innova - EnergieFlex rechtzaken. Dit is toch al een zaak van lange adem. Volg dit topic rustig, je kan tijd nog na 13 maanden een MOI doen
En ja, alle casussen zijn vrijwel gelijk, behalve Enstroga (restverdeling). Anode wijkt ook nog wat af. Zie: GENETX in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
Voorzien de BLZ's hier ook niet in en gaat het om een garantstelling van de netbeheerders?PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:36:
[...]
Nou, ik doel dus op de situatie dat er geen rechtsgeldige overname is, en dus geen rechtsgeldig levercontract met eindgebruiker. Waarvan hier nu dus sprake lijkt te zijn.
Wie draait dan op voor de kosten van de gecontinueerde energielevering?
Geen besluit nee, maar ik ben het met je eens dat de restverdeling ook loopt in de vensterperiode.NvT zegt dit ook:Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Ik kon bij Enstroga geen besluit tot restverdeling vinden trouwens.
Als die er niet is heeft @doncartel wel een punt dat die automatisch gaat lopen na de vensterperiode.
Edit: I stand corrected, dit is dus enkel als er nog een mogelijkheid is tot doorstart. Anders zou de restverdeling er inderdaad buiten vallen. Maar dan nog, dan zou de ACM dus direct Lid6 moeten afkondigen, wat men ook niet doet... Na nog eens doorscrollen wordt het niet duidelijk,ene keer is restverdeling expliciet in de vensterperiode, op andere momenten niet. Al zou ik verwachten dat deze er binnen valt o.a. door de switchblokkade en garanties om energie te kunnen blijven leveren.Als direct duidelijk is dat niet langer aan de plicht tot levering kan worden voldaan en een onderbreking van de levering dreigt kan de intrekking direct in werking treden en vindt op dat moment de zogenoemde «restverdeling» plaats. Hierbij worden kleinverbruikers die op dat moment een leveringsovereenkomst hebben met de in problemen verkerende leverancier op basis van het marktaandeel, verdeeld over de overige leveranciers. Indien de leverancier, diens bewindvoerder of curator kunnen aantonen dat levering gegarandeerd is en binnen enkele dagen weer aan alle vergunningsvoorwaarden wordt voldaan kan de inwerkingtreding van de intrekking van de vergunning worden uitgesteld tot maximaal tien werkdagen na het nemen van de beschikking. Met dit besluit is deze periode verlengd van maximaal tien werkdagen tot maximaal twintig werkdagen, waarbij de restverdeling binnen de vensterperiode plaatsvindt.
https://www.acm.nl/nl/pub...verbruikers-door-enstrogaAlle klanten van Enstroga worden volgens de zogenoemde ‘restverdeling’ verdeeld over alle andere energieleveranciers.
https://www.acm.nl/nl/pub...verbruikers-door-enstroga14. Met inachtneming van artikel 2, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 19988
treedt dit besluit in werking op 12 november 2021. Als de ACM, gelet op de risico’s voor leveringszekerheid, in de tussentijd het noodzakelijk acht dat de feitelijke effectuering van de intrekking op een ander moment zal moeten plaatsvinden of dat artikel 2, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 moet worden toegepast, zal op dat moment bij wijzigingsbesluit de termijn van inwerkingtreding worden gewijzigd en zover nodig over de toepassing van artikel 2, zesde lid, Besluit leveringszekerheid elektriciteitswet 1998 worden beslist.
[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 20:08 ]
Nee, ik bedoel dat als WE zich meld bij de ACM op 20 september art. 2 lid 1 en lid 3 BLZ en paragraaf 2.2 NVTPJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Bedoel je niet 'het besluit met de opgeschorte intrekking van de vergunning'?
dan moet de ACM de vergunning intrekken als zij er niet van overtuigd is dat de levering van energie aan de kleinverbruikers gegarandeerd is, paragraaf 2.2 NVTEen leverancier die niet aan zijn verplichting om elektriciteit of gas aan kleinverbruikers te leveren
kan voldoen dient dit te melden bij Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) en bij de
netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en de netbeheerder van het landelijk
gastransportnet (hierna gezamenlijk aangeduid als de landelijke netbeheerders).
Aangezien de melding op 20 september gedaan is en toen ook overleg heeft plaatsgevonden moet na dit overleg de vergunning wel of niet worden ingetrokken.Naar
aanleiding van een melding door de leverancier of een netbeheerder vindt overleg plaats tussen
ACM, de landelijke netbeheerders en de leverancier, eventueel met diens bewindvoerder of de
curator. ACM trekt na dit overleg de vergunning in indien zij er niet van overtuigd is dat de
levering van elektriciteit en of gas aan kleinverbruikers is gegarandeerd. De Besluiten
leveringszekerheid voorzien in dat geval in een vensterperiode van maximaal tien werkdagen.
[ Voor 0% gewijzigd door laptopleon op 14-02-2022 22:49 . Reden: typo naam ]
Ah, je bedoelt de periode tussen de initiële melding (art. 3 lid 1) op 20/9 en het nemen van de beschikking.Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:52:
Nee, ik bedoel dat als WE zich meld bij de ACM op 20 september art. 2 lid 1 en lid 3 BLZ en paragraaf 2.2 NVT
Oppassen. Net hiervoor werd genoemd dat er mogelijk oplichters/scammers actief zijn! Ik zou de curator afwachten of eventueel de inhoud (zonder link en persoonsgegevens) delen zodat we dit kunnen beoordelen in de eerste plaats.laptopleon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:19:
Een vraag over concreet de stand van zaken. Ik kan niet alle 2xx pagina's teruglezen, vandaar dat ik dit beleefd vraag. We kregen vandaag een mailtje van Colletc4U, namens Welkom Energie, met de titel "Ingebrekestelling inzake Curator namens de gefailleerde besloten vennootschap Welkom Energie B.V." of we maar even de resterende (ongeveer) € 225 wilden betalen.
We zijn dit niet van plan aangezien Welkom onze € 270 welkomstpremie 'vergeet' mee te rekenen. (En dan hebben we het nog niet over de extra hoge tarieven die we in november/december moesten betalen doordat WE zich niet aan het jaarcontract hield.)
WE beroept zich op hun voorwaarden, waarin staat dat de welkomstpremie onder andere vervalt als het contract verbroken wordt. Er staat niet letterlijk in de voorwaarden dat de premie ook vervalt als ze zélf het contract (doen) verbreken, maar daar beroepen ze zich dus nadrukkelijk wel op.
Over de welkombonus? Ik heb geen idee, ik ken nog geen rechtzaken in deze zaak.Mijn vragen zijn: 1) Is of komt daar nog een rechterlijke uitspraak over?
Nog niet, maar dat is waarom eer zo gigantisch veel pagina's zijn. We hebben een 99,9% zeker vermoeden dat de boel niet volgens de wet is gegaan. Dus er borrelt van alles, maar op dit moment wachten we rustig. Er loopt nog een zaak bij de geschillencomissie en een aantal mensen hebben al een incassobureau achter zich aan (inclusief vormfouten...). We wachten rustig af en proberen ondertussen gewoon meer informatie los te peuteren bij alle instanties om zo meer bewijs/helderheid te krijgen.2) Is er een massaclaim / groepsrechtszaak in voorbereiding waar je je bij aan kunt sluiten? Want dat iets in de voorwaarden staat wil nog niet zeggen dat het ook 100% legaal is.
1. het is maar een 1e ingebrekestellinglaptopleon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:19:
Een vraag over concreet de stand van zaken. Ik kan niet alle 2xx pagina's teruglezen, vandaar dat ik dit beleefd vraag. We kregen vandaag een mailtje van Colletc4U, namens Welkom Energie, met de titel "Ingebrekestelling inzake Curator namens de gefailleerde besloten vennootschap Welkom Energie B.V." of we maar even de resterende (ongeveer) € 225 wilden betalen.
We zijn dit niet van plan aangezien Welkom onze € 270 welkomstpremie 'vergeet' mee te rekenen. (En dan hebben we het nog niet over de extra hoge tarieven die we in november/december moesten betalen doordat WE zich niet aan het jaarcontract hield.)
WE beroept zich op hun voorwaarden, waarin staat dat de welkomstpremie onder andere vervalt als het contract verbroken wordt. Er staat niet letterlijk in de voorwaarden dat de premie ook vervalt als ze zélf het contract (doen) verbreken, maar daar beroepen ze zich dus nadrukkelijk wel op.
Mijn vragen zijn: 1) Is of komt daar nog een rechterlijke uitspraak over?
2) Is er een massaclaim / groepsrechtszaak in voorbereiding waar je je bij aan kunt sluiten? Want dat iets in de voorwaarden staat wil nog niet zeggen dat het ook 100% legaal is.
Die ja, daar zit ruim een maand tussen.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:20:
[...]
Ah, je bedoelt de periode tussen de initiële melding (art. 3 lid 1) op 20/9 en het nemen van de beschikking.
Ambtelijke molens die langzaam draaien?Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:40:
Die ja, daar zit ruim een maand tussen.
Waarom zo lang wachten als de leveringszekerheid in gevaar is?
Nou, als een energieleverancier een melding doet aan de ACM en de netbeheerder zo van: ik zit in de shit en ik kan geen energie meer leveren, en daarover vind overleg plaats, dan moet je op basis van de cijfers toch snel kunnen handelen en al dan niet een besluit over intrekken leveringsvergunning nemen.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:42:
[...]
Ambtelijke molens die langzaam draaien?
Ik vermoed meer dat men vanuit praktijkervaring het idee had dat men rustig de tijd kon nemen voor overleg, voordat de termijnen gingen lopen.
Vooruit, ik ben de lulligste nietPJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:31:
Zou ik persoonlijk nooit doen.
Eneco is daar helemaal geen partij bij. En het door mij al dan niet hebben van een eindgebruikersovereenkomst en met wie gaat ze niets aan.
Eneco zal hard moeten maken dat ze een rechtsgeldige overeenkomst hebben, teneinde te kunnen factureren of überhaupt enige aanspraak te kunnen maken.
Als ik de stukken goed heb begrepen zijn de netbeheerders uiteindelijk verantwoordelijk voor de kosten van de geleverde energie, voor zover er geen LV is. Dat is immers ook de aanmaning die je krijgt, nl. dat je een eindgebruikersovereenkomst dient te hebben.
Bij deze kan ik, zoals ik in ons gesprek ook al heb aangegeven, bevestigen dat ik vanaf 29 oktober energie geleverd krijg van mijn nieuwe energieleverancier.
Is dat ergens na te lezen/ te vinden, dat Servicehouse de incasso voor WE/de curator doet?PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:35:
[...]
1. het is maar een 1e ingebrekestelling
2. het incassotraject voor ex-WE wordt gedaan door ServiceHouse B.V., eveneens namens de curator
3. Collect4u (https://collect4u.nl/) lijkt een legitiem bedrijf te zijn
4. wacht eerst het 2e curatorrapport van komende vrijdag maar even af. Dan zou helder moeten zijn of Collect4u wat te zeggen heeft
5. lees intussen de diverse stappenplannetjes en checklists maar even door, en kijk of je dingen gemist hebt. Heb je bijv. bezwaar aangetekend tegen de eerdere incasso's? Heb je gestorneerd/geMOId? Heb je je eigen lijstje van vorderingsposten opgesteld? Zie ook de behandeling hier van je recht op de welkomstbonus, etc.
6. voor de rest is het hele boeltje al onder de rechter en geschillencommissie. Onduidelijk welke instructies Collect4u evt heeft gehad
7. En als je je zorgen maakt of vragen hebt trek je gewoon hier aan de bel. Zo vaak als je maar nodig denkt
Volgens mij staat dat in het eerste verslag van de curator.Omdatikhetzeg schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Is dat ergens na te lezen/ te vinden, dat Servicehouse de incasso voor WE/de curator doet?
Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:54:
[...]
Volgens mij staat dat in het eerste verslag van de curator.
Bron: eerste verslag curatorOverigens werden de backoffice werkzaamheden van Welkom Energie niet door gefailleerde zelf verricht maar werden ze uitbesteed aan een professionele (zelfstandige) derde partij (ServiceHouse B.V.).
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 14-02-2022 22:44 ]
Goeie, ook dat wist ik nog niet.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:35:
[…]
4. wacht eerst het 2e curatorrapport van komende vrijdag maar even af. Dan zou helder moeten zijn of Collect4u wat te zeggen heeft
OK, dat wil ik uiteraard doen, maar waar staan die / met welk trefwoord vind ik die? Is het een idee om die lijstjes of een link er naartoe helemaal voorin dit draadje te zetten, zodat ze makkelijker terug te vinden zijn?5. lees intussen de diverse stappenplannetjes en checklists maar even door, en kijk of je dingen gemist hebt.
We hebben de een-na-laatste betaling nog kunnen storneren en de laatste kunnen voorkomen. Bij elkaar zo'n € 225. Teruggemaild naar de curator toen we de eindafrekening kregen waaruit bleek dat er geen bonus verrekend (€ 270) werd, maar daar alleen een algemeen antwoord op gekregen.Heb je bijv. bezwaar aangetekend tegen de eerdere incasso's? Heb je gestorneerd/geMOId? Heb je je eigen lijstje van vorderingsposten opgesteld? Zie ook de behandeling hier van je recht op de welkomstbonus, etc.
Eigenlijk zou ik dan sowieso willen wachten met betalen tot duidelijk is of in ieder geval de bonus zomaar weggelaten kan worden. Mag ik dat?6. voor de rest is het hele boeltje al onder de rechter en geschillencommissie. Onduidelijk welke instructies Collect4u evt heeft gehad
Fijn7. En als je je zorgen maakt of vragen hebt trek je gewoon hier aan de bel. Zo vaak als je maar nodig denkt
[ Voor 0% gewijzigd door grgr op 14-02-2022 23:47 . Reden: vergeten dossier nr weg te strepen ]
Gewoon even de curator morgen bellen en je weet of het klopt. Vind dit heel vreemd en raar dat curatoren deze wijze van incasseren hanteren.laptopleon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Goeie, ook dat wist ik nog niet.
[...]
OK, dat wil ik uiteraard doen, maar waar staan die / met welk trefwoord vind ik die? Is het een idee om die lijstjes of een link er naartoe helemaal voorin dit draadje te zetten, zodat ze makkelijker terug te vinden zijn?
[...]
We hebben de een-na-laatste betaling nog kunnen storneren en de laatste kunnen voorkomen. Bij elkaar zo'n € 225. Teruggemaild naar de curator toen we de eindafrekening kregen waaruit bleek dat er geen bonus verrekend (€ 270) werd, maar daar alleen een algemeen antwoord op gekregen.
We hadden verwacht dat WE het hierbij zou laten omdat ons bonusbedrag hoger is dan we nog aan energie schuldig zijn, maar nee dus.
Intussen heb ik vanvond uitgerekend dat we meer dan € 400 extra kwijt zijn, alleen al aan gas, vanwege het duurdere, alternatieve contract elders.
[...]
Eigenlijk zou ik dan sowieso willen wachten met betalen tot duidelijk is of in ieder geval de bonus zomaar weggelaten kan worden. Mag ik dat?
[...]
Fijnbedankt
Overigens klopt het mailtje inhoudelijk wel (bedragen, data, naam van mijn partner) dus het is in ieder geval geen phishing. Ik heb er een geanonimiseerde schermafbeelding van gemaakt:
[Afbeelding]
Daarom zeggen we het ook.Goeie, ook dat wist ik nog niet.
Wordt aan gewerkt.OK, dat wil ik uiteraard doen, maar waar staan die / met welk trefwoord vind ik die? Is het een idee om die lijstjes of een link er naartoe helemaal voorin dit draadje te zetten, zodat ze makkelijker terug te vinden zijn?
Dat algemene antwoord heeft iedereen gehad.We hebben de een-na-laatste betaling nog kunnen storneren en de laatste kunnen voorkomen. Bij elkaar zo'n € 225. Teruggemaild naar de curator toen we de eindafrekening kregen waaruit bleek dat er geen bonus verrekend (€ 270) werd, maar daar alleen een algemeen antwoord op gekregen.
WE is niet meer, het is de curator die hier spreekt, en die heeft uitsluitend het boedelbelang op het oog. Dat is ook waarom hier actie wordt ondernomen. En daarom moet je dus opkomen voor je eigen rechten. Staat ook (bij herhaling) in diverse postings.We hadden verwacht dat WE het hierbij zou laten omdat ons bonusbedrag hoger is dan we nog aan energie schuldig zijn, maar nee dus.
Als je nóg eens gaat rekenen aan de hand van de lijstjes kom je misschien nog wel hoger uit. Maar dan ben je nog steeds spekkoper vergeleken met veel anderen.Intussen heb ik vanvond uitgerekend dat we meer dan € 400 extra kwijt zijn, alleen al aan gas, vanwege het duurdere, alternatieve contract elders.
Ja. In ieder geval voorlopig wel.Eigenlijk zou ik dan sowieso willen wachten met betalen tot duidelijk is of in ieder geval de bonus zomaar weggelaten kan worden. Mag ik dat?
Graag gedaan, we zijn er om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar te helpen nietwaar?Fijnbedankt
Daar zou ik niet bij voorbaat van uit gaan.Overigens klopt het mailtje inhoudelijk wel (bedragen, data, naam van mijn partner) dus het is in ieder geval geen phishing.
[ Voor 5% gewijzigd door PJW9779 op 15-02-2022 00:44 ]
Nah, doe maar niet.Newbie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:53:Gewoon even de curator morgen bellen en je weet of het klopt.
Dat is het ook. Zelfs verdacht.Vind dit heel vreemd en raar dat curatoren deze wijze van incasseren hanteren.
Ze spreken over betaling binnen 16 dagen na de brief… welke brief want dit betreft een mail.
Loading2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:41:
Nerd-alert.
Zeg ik net dat ik de lulligste niet ben en heb ik Eneco geantwoord, krijg ik onderstaande melding:
Je bericht aan Klantenservice@eneco.com is geblokkeerd. Bekijk de onderstaande technische details voor meer informatie.
De reactie van de externe server was:
550 5.7.1 Service unavailable, Client host [209.85.161.50] blocked using Customer Block list AS(1420) [DB5EUR03FT025.eop-EUR03.prod.protection.outlook.com]
Mwah.. ik bouw al 25 jaar websites, doe zoekmachine-optimalisatie, zit elke dag op tweakers, dus ik denk dat ik wat dat betreft wel aardig op de hoogte benPJW9779 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:12:
Je zou verbaasd staan te weten hoeveel informatie over jou eenvoudig te verzamelen is.
Ja, op zich wel. De ene is een maandelijkse betaling die ik gestorneerd heb en het tweede bedrag de eindnota die ik al in november gehad heb.De inhoud van het mailtje, incl. spel- en stijlfouten, vind ik ronduit twijfelachtig.
En even logisch : "nogmaals in de gelegenheid", ben je dan al éérder in de gelegenheid gesteld? Ik bedoel maar.
[ Voor 4% gewijzigd door laptopleon op 15-02-2022 00:49 ]
Ik zal mij hier ook even melden, als ook 1 van de vele. Bovenstaande mail heb ik ook ontvangen, met kloppende datums, bedrag en het adres. Alleen mijn naam is verkeerd geschreven. Daarom heb ik gevraagd om meer informatie. Toen las ik direct ook bij de veelgestelde vragen op de website van Okkerse-Schop dat er nog een recht zou zijn op een welkomsbonus indien je contact zou verlopen tussen 26 oktober en 9 november 2021. Wil het nu net zijn dat mijn contract afliep op 8-11-2021. Deze materie is redelijk nieuw (en ga morgen ook een start maken vanaf pagina 1 met doorlezen). Maar klopt het dan dat: stel dat ik nog €60 zou moeten betalen volgens de eindafrekening en ik heb de welkom bonus van €200 tegoed ik nog een vordering van €140 op Welkom energie heb? En dat ik dus de eindafrekening niet hoef te betalen waarvan ze nog €60 zouden moeten ontvangen?laptopleon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Goeie, ook dat wist ik nog niet.
[...]
OK, dat wil ik uiteraard doen, maar waar staan die / met welk trefwoord vind ik die? Is het een idee om die lijstjes of een link er naartoe helemaal voorin dit draadje te zetten, zodat ze makkelijker terug te vinden zijn?
[...]
We hebben de een-na-laatste betaling nog kunnen storneren en de laatste kunnen voorkomen. Bij elkaar zo'n € 225. Teruggemaild naar de curator toen we de eindafrekening kregen waaruit bleek dat er geen bonus verrekend (€ 270) werd, maar daar alleen een algemeen antwoord op gekregen.
We hadden verwacht dat WE het hierbij zou laten omdat ons bonusbedrag hoger is dan we nog aan energie schuldig zijn, maar nee dus.
Intussen heb ik vanvond uitgerekend dat we meer dan € 400 extra kwijt zijn, alleen al aan gas, vanwege het duurdere, alternatieve contract elders.
[...]
Eigenlijk zou ik dan sowieso willen wachten met betalen tot duidelijk is of in ieder geval de bonus zomaar weggelaten kan worden. Mag ik dat?
[...]
Fijnbedankt
Overigens klopt het mailtje inhoudelijk wel (bedragen, data, naam van mijn partner) dus het is in ieder geval geen phishing. Ik heb er een geanonimiseerde schermafbeelding van gemaakt:
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door lookslikeyou op 15-02-2022 01:32 ]
Goed dat je het meldt, al weet ik niet of het er al 'velen' zijn.Ik zal mij hier ook even melden, als ook 1 van de vele.
Mmmm, interessant.Bovenstaande mail heb ik ook ontvangen, met kloppende datums, bedrag en het adres. Alleen mijn naam is verkeerd geschreven. Daarom heb ik gevraagd om meer informatie.
Dat is een interessante. Daarvan zullen er niet veel zijn.Toen las ik direct ook bij de veelgestelde vragen op de website van Okkerse-Schop dat er nog een recht zou zijn op een welkomsbonus indien je contact zou verlopen tussen 26 oktober en 9 november 2021. Wil het nu net zijn dat mijn contract afliep op 8-11-2021.
Respect!Deze materie is redelijk nieuw (en ga morgen ook een start maken vanaf pagina 1 met doorlezen).
Daarvoor zou ik éérst even zorgen een sluitend eigen financieel overzicht te hebben. Dus ook incl. belastingkorting, storneringen, MOIs, etc.Maar klopt het dan dat: stel dat ik nog €60 zou moeten betalen volgens de eindafrekening en ik heb de welkom bonus van €200 tegoed ik nog een vordering van €140 op Welkom energie heb? En dat ik dus de eindafrekening niet hoef te betalen waarvan ze nog €60 zouden moeten ontvangen?
Dus je kunt ze niet bellen, maar er wordt wél een telefoonnummer vermeld waar ze bereikbaar zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 15-02-2022 07:58 ]
Hier niets gehad en ik kan spoofing heel goed zien, ik heb namelijk voor WE een uniek mailadres gebruikt en ze willen van mij vast ook nog het teveel gestorneerde verbruik hebben.PJW9779 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:42:
[...]
@GENETX @appie1983 @MMLM
Ik zou die even terzijde leggen.
Het heeft trekjes van spoofing. Volgens mij waren er hier al eerder berichten over.
En voor zover de betalingsverzoeken wél legitiem zijn zou ik eerst het curatorverslag van komende vrijdag even afwachten, en daarna nog de uitslag hier van de lopende procedures.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq