Toch zou ik zo'n conclusie niet al te snel trekken. Om incasso kosten te mogen rekenen hoeft er alleen maar een '14 dagen brief' (mag ook bijvoorbeeld een E-mail zijn) verzonden te worden die voldoet aan een aantal eisen. Er moet in die 14 dagen brief staan dat de consument alsnog 14 dagen de tijd krijgt de rekening te betalen (veel bedrijven houden om zeker te zijn 15 dagen aan) en er moet instaat hoe hoe hoog de incasso kosten zullen zijn wanneer je niet binnen de termijn betaalt. Meer eisen zijn er niet.ybos schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Ik heb geen idee, maar als je als consument ter verificatie 3x een vraag stelt en deze vraag wordt stelselmatig genegeerd terwijl men wel een (waardeloos) antwoord op de rest van de mail geeft, denk ik dat ze geen poot hebben om op te staan voor wat betreft de incassokosten.
Als particulier sta je over het algemeen aardig sterk tegen grote bedrijven als zij niet goed communiceren.
Als er dus geen opschortende werking is wanneer een klacht op tijd is gedeponeerd bij de GC Energie, zou ik er niet direct vanuit gaan dat ze wanneer je niet op tijd betaald ze die kosten niet mogen rekenen enkel omdat ze jouw vraag niet beantwoorden.