Bij deze reactie + aangepaste brief. Nog nét voor middernacht

.
- Ik ga zoveel mogelijk uit van feiten en onvermijdelijke conclusies.
- Voor de rest berust deze concept-brief op de Insolad-brief van de AP, welke uit gaat van 'overdracht van persoonsgegevens bij nieuwe contracten' (Scenario III).
- Voor zover bij de overgang van WE-klanten dus sprake was van overdracht van persoonsgegevens bij nieuwe contracten is daardoor al het voorafgaande rond het faillissement irrelevant geworden.
- Voor het overige heb ik alleen wat mailtjes van Eneco gehad, en een incasso zonder nota.
- En heb nooit gebruik gemaakt van hun klantportaal of andere faciliteiten. Steeds op het standpunt dat ik geen relatie heb met Eneco.
=== TOELICHTING ===c. Niet kunnen is best sterk geformuleerd. Heb je ze hier al eerder op aangesproken? Ik zou ze wellicht eerder in gebreke stellen op dit punt. Maar IANAL 
Is overbodig stukje zin, maar is beter mét dan zónder. Het is een feitelijke vaststelling, identiek aan de '
geldige machtiging voor incasso'.
Ik ga ze er dus niet apart voor ingebreke stellen. In feite valt er niets in gebreke te stellen, want er is nooit een contract tot stand gekomen.
~ verder niet aangepast
f. Is het hier niet beter om te spreken over “mijn consumentenrechten”, met inbegrip van Europese rechten/verdragen? Maar dan trek je hem juist wat breder
Ik ben niet thuis in consumentenrecht of de uitwerking daarvan.
Aha! ...... aangepast :
~ mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten, alsmede de uitwerking daarvan in Nederlandse wet- en regelgeving.
T.a.v. punt b
Leest niet lekker weg, zeker het laatste deel is onduidelijk. Tevens geef je hier aan dat er een nieuw energiecontract is gesloten, welke je betwist…
Inderdaad geef ik aan dat er een nieuw energiecontract is gesloten. Ik betwist dat niet - zie hiervoor - het is juist de grondslag voor mijn positie.
Leesbaarder gemaakt:
~ Na het faillissement van WelkomEnergie is géén sprake van voortzetting of overneming van energiecontracten van eindgebruikers. Doch van nieuwe energiecontracten, gesloten met een nieuwe leverancier en met nieuwe contractvoorwaarden, daarbij gebruik makend van de aankoop van het klantenbestand van WelkomEnergie (zie ook 1e verslag curator par. 3.8).
~ hier heb ik de faillissementsdatum 29 oktober 2021 nog tussengevoegd
Hier stopt de zin ineens, werk aan de winkel dus 
Very rare! Aangepast :
~ Een dergelijke verstrekking van persoonsgegevens dient te worden gebaseerd op de voorafgaande toestemming van de betrokkene(n) conform artikel 7 AVG. (p.3)
T.a.v. punt f
Idem als voorheen, maar kan me voorstellen dat dit ook gewoon goed en correct is
Idem
~ mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten, alsmede de uitwerking daarvan in Nederlandse wet- en regelgeving.
Welk tarievenblad, het modelcontract? Wellicht dit even specificeren, of anders wellicht breder trekken tot de gevoerde producten door Eneco?
Zie de zin ervoor : "zowel per uw tarievenblad per 1 juli 2021 als eind oktober 2021 tijdens uw onderhandelingen met de curator van Welkom Energie en ACM. "
Het Eneco Tarievenblad per 1 juli 2021 is hier eerder gelinked, en de tijdens de onderhandelingen met de curator en ACM gehanteerde tarieven kennen we niet.
Zie ook
https://www.vastelastenbo...even-per-1-juli-gestegen/Punt l
(toegevoegde spatie)
~ mmmm, wel/niet?
Zou je dit wel zo neerzetten, ik denk dat er toch ruimte is voor Eneco om de hoge bedragen in rekening te brengen omdat deze marktconform zijn gezien de marktprijzen… Hangt af van je intentie
Mmm, laat lijkt inderdaad wat veel ruimte te laten, zeker gezien het eerder aanhalen van het Tarievenblad per 1 juli 2021
Maar ............ lees de volgende alinea : "Ik verzoek u derhalve een nota en eindafrekening op te stellen op basis van ‘redelijke en marktconforme voorwaarden’. Derhalve op basis van een Modelcontract (onbepaalde looptijd, flexibele tarieven) en uw tarievenblad per 1 juli 2021."
In de hele brief ga ik uit van de tarieven die golden in de periode 1 juli 2021 tot eind oktober 2021. Dát moment is n.m.m. bepalend voor de rechtspositie tussen WE-klanten en Eneco.
De hoge bedragen zijn ook niet marktconform gezien de huidige marktprijzen.
Alinea's omgegooid.
~ Ik ben bereid te betalen voor de sinds 1 november 2021 mogelijk door Eneco geleverde energie, mits tegen redelijke, marktconforme voorwaarden. Derhalve op basis van een Modelcontract (onbepaalde looptijd, flexibele tarieven) en uw tarievenblad per 1 juli 2021.
Ik verzoek Eneco derhalve een nota en eindafrekening op te stellen op basis van genoemde ‘redelijke en marktconforme voorwaarden’.
Overigens sprak je heir voor het eerst over “uw” ipv Eneco
Ai! Aangepast!
~ Eneco
Wellicht goed om hier ook een reactietermijn te noemen? Jij weet vast wat gangbaar is. 6 weken ofzo?
Nah, ik zou er een reactieperiode van 2 weken kunnen invoegen, maar van mij mogen ze er zo lang over doen als ze willen.
Maar ik probeer alles - incl. NAW en handtekening - op 2 pagina's te laten passen. Dan kan die zin nét teveel zijn. Wellicht nog even rommelen met lettertype.
Toegevoegd :
~ Graag ontvang ik nota en eindafrekening, alsook de interpretatie van 'betalingsherinnering' binnen 10 werkdagen na dagtekening van deze brief.
=== AANGEPASTE BRIEF (incl. kleine tekstuele verbeteringen ===
Datum : 13 december 2021
Onderwerp: : betalingsherinnering notanummer [NOTANUMMER]
LS,
D.d. [DATUM] heb ik van u een mailbericht ontvangen met een betalingsherinnering voor een notanummer [NOTANUMMER] voor [ADRES], [POSTCODE] te [PLAATS].
In dit mailbericht geeft u aan te hebben geprobeerd om een nota ten bedrage van van € [BEDRAG] af te schrijven van mijn bankrekening eindigend op NLxxxxB********xxx.
Ik wijs u erop dat er géén contract voor de levering van energie kan bestaan tussen mij en Eneco, namelijk :
a. aangezien mijn instemming met enig contract tussen Eneco en mij ontbreekt.
b. aangezien mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – niet door of namens de curator van WelkomEnergie mochten worden verstrekt aan Eneco, zónder mijn voorafgaande uitdrukkelijke toestemming, welke toestemming ontbreekt.
c. aangezien Eneco als verwerkingsverantwoordelijke aldus moet kunnen aantonen dat door mij voorafgaand toestemming is gegeven voor de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens –, hetgeen Eneco niet kan.
d. aangezien de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco derhalve
onrechtmatig is
e. aangezien vanwege de onrechtmatigheid van de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco, een daarop gebaseerd contract
nietig is.
f. aangezien per mail d.d. [DATUM] een eventueel contract door mij ten overvloede pro forma is geannuleerd per 1 november 2021 met een beroep op mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten, alsmede de uitwerking daarvan in Nederlandse wet- en regelgeving.
T.a.v. punt a
Op geen enkel moment heb ik ingestemd met een contract voor de levering van energie door Eneco aan mij.
T.a.v. punt b
Na het faillissement van WelkomEnergie d.d. 29 oktober 2021 is géén sprake van voortzetting of overneming van energiecontracten van eindgebruikers. Doch van nieuwe energiecontracten, gesloten met een nieuwe leverancier en met nieuwe contractvoorwaarden, daarbij gebruik makend van de aankoop van het klantenbestand van WelkomEnergie (zie ook 1e verslag curator par. 3.8).
De brief van 6 januari 2020 van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan de vereniging Insolad geeft uitdrukkelijk aan wanneer de AP verkoop van persoonsgegevens (klantenbestand) toegestaan acht tijdens faillissement. O.a. :
De verkoop van persoonsgegevens kan uitsluitend plaatsvinden op basis van de voorafgaande toestemming van de betrokkene(n) conform artikel 7 AVG. (p.3)
En :
Bij de verkoop van persoonsgegevens (e.g. in de vorm van een klantenbestand) – zónder dat zij deel uitmaken van contractsoverneming waarna de bestaande rechtsverhouding van de gefailleerde rechtspersoon met de betrokkenen door de nieuwe contractspartij zullen worden voortgezet – is sprake van een verstrekking aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
Bij een dergelijke verstrekking is geen sprake van een verenigbare verwerking in de zin van artikel 6 vierde lid AVG.
Een dergelijke verstrekking van persoonsgegevens dient te worden gebaseerd op de voorafgaande toestemming van de betrokkene(n) conform artikel 7 AVG. (p.3)
Een dergelijke voorafgaande toestemming ontbreekt hier. Noch kan zij worden gebaseerd op art. 6 lid 1 AVG
T.a.v. punt c
Op grond van art. 7 lid 1 AVG moet de verwerkingsverantwoordelijke – i.c. Eneco – kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verstrekking van zijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens. Eneco zal dat niet kunnen.
T.a.v. punt d
Gelet op voorgaande punten is de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco derhalve onrechtmatig wegens schending van de Algemene Verordening Persoonsgegevens, weshalve een daarop gebaseerd contract nietig is.
Ten overvloede houdt dit in dat deze persoonsgegevens nooit aan Eneco verstrekt hadden mogen worden, zodat Eneco geacht moet worden deze gegevens nimmer te hebben ontvangen, zodat Eneco voor het beweerde energiecontract onder notanummer [NOTANUMMER] een wederpartij ontbeert, zodat er daarmee reeds geen sprake kan zijn van een wederzijds contract.
T.a.v. punt e
De onrechtmatigheid van de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco houdt echter tevens in dat een daarop gebaseerd door Eneco beweerd energiecontract
nietig is wegens strijd met de wet (art. 3:40 Burgerlijk Wetboek).
T.a.v. punt f
Per mail d.d. [DATUM] is een eventueel contract voor de levering van energie door Eneco aan mij door mij ten overvloede pro forma geannuleerd per 1 november 2021 met een beroep op mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten. U heeft verzuimd dit te bevestigen.
Naast het ontbreken van een contract wijs ik u er ten aanzien van uw nota en incasso op :
g. dat ik geen gespecificeerde nota heb ontvangen waaruit een betalingsverplichting jegens Eneco blijkt.
h. dat ik geen overzicht heb ontvangen waaruit blijkt waaruit enige door Eneco geleverde dienst bestaat en hoe het notabedrag tot stand is gekomen.
i. dat ik geen geldige incassomachtiging heb afgegeven aan Eneco, en Eneco deze ook niet kan produceren
j. dat ik ook anderszins geen toestemming heb gegeven voor incasso door of namens Eneco
k. dat ik daarom het door Eneco onrechtmatig geïncasseerde bedrag heb gestorneerd
En daarnaast :
l. dat ten aanzien van ex-WelkomEnergieklanten kennelijk sprake is van door Eneco gehanteerde tarieven die vér uit gaan boven de door andere energieleveranciers gehanteerde tarieven, zowel per uw tarievenblad per 1 juli 2021 als eind oktober 2021 tijdens uw onderhandelingen met de curator van Welkom Energie en ACM.
m. dat gegeven de situatie sprake moet worden geacht van ‘onredelijk bezwarende voorwaarden’.
Uiterlijk per [DATUM] ben ik voor mijn energieleverantie overgestapt naar [LEVERANCIER].
Ik ben bereid te betalen voor de sinds 1 november 2021 mogelijk door Eneco geleverde energie, mits tegen redelijke, marktconforme voorwaarden. Derhalve op basis van een Modelcontract (onbepaalde looptijd, flexibele tarieven) en uw tarievenblad per 1 juli 2021.
Ik verzoek Eneco derhalve een nota en eindafrekening op te stellen op basis van genoemde ‘redelijke en marktconforme voorwaarden’.
Ook verneem ik graag van Eneco of met de mail d.d. 2 december 2021 en de daarin opgenomen ‘Betalingsherinnering’ naar Eneco’s mening sprake is van een rechtmatig geleverde ‘14-dagenbrief’. En zo ja op welke gronden.
Graag ontvang ik nota en eindafrekening, alsook de interpretatie van 'betalingsherinnering' binnen 10 werkdagen na dagtekening van deze brief.
Met vriendelijke groet,
NAW