Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:38
T-8one schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:27:
Het concentratiebesluit van 15-10 was een eerste stap in de procedure leveringszekerheid, dat heeft niets me een fusie van doen gehad. Maar ik kan dit tijdspad nog niet helemaal matchen met de vensterperiode e.d.
Ik denk dat Eneco de programma verantwoordelijke (PV/BRP) is voor de aansluitingen van WE en we daarom bij Eneco terecht zijn gekomen.
Hé, die is interessant. Waar komt dat vandaan dat Eneco de PV/BRP voor WE is? Normaliter is iedere leverancier PV/BRP AFAIK. Of is het een aanname zonder onderbouwing?

Voor minder ingewijden:
Wikipedia: Nederlandse elektriciteitsmarkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 10:57
Tot nu toe heb ik even puur ingezoomd op de letterlijke tekst in het concentratiebesluit van de ACM en mij alleen op de Mededingingswet gefocused. Ik maak er denk ik een integraal verhaal van die ik ook als bezwaarschrift richting de ACM kan gebruiken. Ik begin nu aan het stuk over het intrekken van de leveringsvergunning.

Middels deze brief dien ik bezwaar in tegen het concentratiebesluit van de ACM waarin zij Eneco Consumenten B.V. toestemming geeft het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen zoals gepubliceerd in ACM-besluit ACM/21/167199. Mijn belangen worden door dit besluit geschaad. Dit besluit had niet genomen mogen worden, het besluit is niet uitgevoerd conform hetgeen in het besluit staat en, of, het besluit is op onjuiste gronden genomen. In dit bezwaarschrift motiveer ik op basis van de mij tot nu toe bekende informatie waarom dit besluit niet genomen had mogen worden, niet correct is uitgevoerd en derhalve dit besluit vernietigd dient te worden.
Op 15 oktober 2021 hebben Eneco Consumenten B.V. en Welkom Energie B.V. de ACM toestemming gevraagd voor de overname van het klantenbestand, deze melding is geschied conform art. 34 Mededingingswet. Op 25 oktober 2021 besluit de ACM dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. mag overnemen. In haar concentratiebesluit geeft de ACM dat de transactie (van het klantenbestand) valt onder het concentratietoezicht zoals bedoeld in hoofdstuk 5 van de Mededingingswet. Voor de toepassing van hoofdstuk 5 Mededingingswet wordt verstaan de mogelijkheid om op grond van feitelijke of juridische omstandigheden een beslissende invloed uit te oefenen op de activiteiten van een onderneming. De ACM geeft in haar besluit aan dat het een concentratie betreft in de zin van art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet; het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap over de rechtspers(o)on(en) die een onderneming hebben of het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap over een of meer ondernemingen die over een of meer ondernemingen of delen daarvan door middel van de verwerving van participaties in het kapitaal of van vermogensbestandsdelen, uit hoofde van een overeenkomst of op enige andere wijze.
In het onderhavige geval is dit een onderneming (Eneco Consumenten B.V.) die zeggenschap verkrijgt in een andere onderneming of een gedeelte daarvan (Welkom Energie B.V.), zoals blijkt uit de definitie van zeggenschap uit de memoire van toelichting op art. 27 Mededingingswet, K 27 707-3. Die zeggenschap wordt verkregen door ofwel participaties in het kapitaal of wel door een overeenkomst, bepalend daarvoor is dat er beslissende invloed op de activiteiten van een onderneming kan worden uitgeoefend. Eneco Consumenten B.V. verwerft dus de zeggenschap, en daarmee beslissende invloed op de activiteiten van, Welkom Energie B.V.
Het verkrijgen van zeggenschap en daarmee beslissende invloed is echter van een andere orde dan de overname van het klantenbestand waarover de ACM in haar concentratiebesluit over besluit. De overname van (een deel van) de onderneming valt onder een fusie zoals in art. 27 lid 1 sub a Mededingingswet. Indien er sprake is van louter het verwerven van zeggenschap mogen de klantgegevens niet zonder meer worden overgedragen van Welkom Energie B.V. aan Eneco Consumenten B.V. De Mededingingswet biedt daar geen juridische grondslag voor en dergelijke overdracht van het gegevensbestand is zonder toestemming van de betrokkene, zonder grondslag in een overeenkomst of zonder grondslag in wet- en regelgeving onrechtmatig.

De toestemming aan Eneco Consumenten B.V. om het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen kan dus niet gebaseerd worden op art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:31:
[...]

Hé, die is interessant. Waar komt dat vandaan dat Eneco de PV/BRP voor WE is? Normaliter is iedere leverancier PV/BRP AFAIK. Of is het een aanname zonder onderbouwing?

Voor minder ingewijden:
Wikipedia: Nederlandse elektriciteitsmarkt
Niet iedere leverancier is een PVer, enkel de grote leveranciers zijn PVer, kleine partijen kunnen de PV dienst 'inkopen' bij een grote partij.
Dit is een lijst met PVers: https://www.tennet.eu/nl/...landse-markt/pv-register/

De aanname is dat Eneco de PVer is voor WE klanten, die informatie kan ik namelijk niet vinden.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
T-8one schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:40:
[...]

Niet iedere leverancier is een PVer, enkel de grote leveranciers zijn PVer, kleine partijen kunnen de PV dienst 'inkopen' bij een grote partij.
Dit is een lijst met PVers: https://www.tennet.eu/nl/...landse-markt/pv-register/

De aanname is dat Eneco de PVer is voor WE klanten, die informatie kan ik namelijk niet vinden.
Thanks, weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:44:
[...]

Thanks, weer wat geleerd vandaag :)
Er zijn ook partijen die enkel PVer zijn:
https://www.pvned.eu/nl/voor-wie/energieleveranciers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:38:
Tot nu toe heb ik even puur ingezoomd op de letterlijke tekst in het concentratiebesluit van de ACM en mij alleen op de Mededingingswet gefocused. Ik maak er denk ik een integraal verhaal van die ik ook als bezwaarschrift richting de ACM kan gebruiken. Ik begin nu aan het stuk over het intrekken van de leveringsvergunning.

Middels deze brief dien ik bezwaar in tegen het concentratiebesluit van de ACM waarin zij Eneco Consumenten B.V. toestemming geeft het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen zoals gepubliceerd in ACM-besluit ACM/21/167199. Mijn belangen worden door dit besluit geschaad. Dit besluit had niet genomen mogen worden, het besluit is niet uitgevoerd conform hetgeen in het besluit staat en, of, het besluit is op onjuiste gronden genomen. In dit bezwaarschrift motiveer ik op basis van de mij tot nu toe bekende informatie waarom dit besluit niet genomen had mogen worden, niet correct is uitgevoerd en derhalve dit besluit vernietigd dient te worden.
Op 15 oktober 2021 hebben Eneco Consumenten B.V. en Welkom Energie B.V. de ACM toestemming gevraagd voor de overname van het klantenbestand, deze melding is geschied conform art. 34 Mededingingswet. Op 25 oktober 2021 besluit de ACM dat Eneco Consumenten B.V. het klantenbestand van Welkom Energie B.V. mag overnemen. In haar concentratiebesluit geeft de ACM dat de transactie (van het klantenbestand) valt onder het concentratietoezicht zoals bedoeld in hoofdstuk 5 van de Mededingingswet. Voor de toepassing van hoofdstuk 5 Mededingingswet wordt verstaan de mogelijkheid om op grond van feitelijke of juridische omstandigheden een beslissende invloed uit te oefenen op de activiteiten van een onderneming. De ACM geeft in haar besluit aan dat het een concentratie betreft in de zin van art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet; het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap over de rechtspers(o)on(en) die een onderneming hebben of het direct of indirect verkrijgen van zeggenschap over een of meer ondernemingen die over een of meer ondernemingen of delen daarvan door middel van de verwerving van participaties in het kapitaal of van vermogensbestandsdelen, uit hoofde van een overeenkomst of op enige andere wijze.
In het onderhavige geval is dit een onderneming (Eneco Consumenten B.V.) die zeggenschap verkrijgt in een andere onderneming of een gedeelte daarvan (Welkom Energie B.V.), zoals blijkt uit de definitie van zeggenschap uit de memoire van toelichting op art. 27 Mededingingswet, K 27 707-3. Die zeggenschap wordt verkregen door ofwel participaties in het kapitaal of wel door een overeenkomst, bepalend daarvoor is dat er beslissende invloed op de activiteiten van een onderneming kan worden uitgeoefend. Eneco Consumenten B.V. verwerft dus de zeggenschap, en daarmee beslissende invloed op de activiteiten van, Welkom Energie B.V.
Het verkrijgen van zeggenschap en daarmee beslissende invloed is echter van een andere orde dan de overname van het klantenbestand waarover de ACM in haar concentratiebesluit over besluit. De overname van (een deel van) de onderneming valt onder een fusie zoals in art. 27 lid 1 sub a Mededingingswet. Indien er sprake is van louter het verwerven van zeggenschap mogen de klantgegevens niet zonder meer worden overgedragen van Welkom Energie B.V. aan Eneco Consumenten B.V. De Mededingingswet biedt daar geen juridische grondslag voor en dergelijke overdracht van het gegevensbestand is zonder toestemming van de betrokkene, zonder grondslag in een overeenkomst of zonder grondslag in wet- en regelgeving onrechtmatig.

De toestemming aan Eneco Consumenten B.V. om het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen kan dus niet gebaseerd worden op art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet.
Mooi stuk! Ik kan deze redenatie volgen en me er ook in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
T-8one schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:27:
[...]

Mogelijk dat dit document je verder helpt:

https://www.nedu.nl/wp-co...veringszekerheid-v6.0.pdf

Vanaf hoofdstuk 3 gaat het over leveringszekerheid.
Ik zit ook vast bij de discussie waarom lid5 of lid6.

Op dit moment is dit mijn scenario:
De gasprijs was op 1-11 90 cent, als je daar BTW en energie belasting bij optelt kom je op 1.75 oid. Dus dan is die prijs van Eneco zo gek nog niet. De modelcontracten die her en der nog werden aangeboden waren nooit bijgewerkt omdat niemand daar ooit naar vroeg. Dat was een 'bugje' in het systeem.

Het concentratiebesluit van 15-10 was een eerste stap in de procedure leveringszekerheid, dat heeft niets me een fusie van doen gehad. Maar ik kan dit tijdspad nog niet helemaal matchen met de vensterperiode e.d.
Ik denk dat Eneco de programma verantwoordelijke (PV/BRP) is voor de aansluitingen van WE en we daarom bij Eneco terecht zijn gekomen.

Punt blijft, dat hetgeen gebeurt is, ik nog niet kan mappen op de wetgeving en bijbehorende procedures en ik daarom alsnog achterdochtig blijf.
Idem hier. De prijs van Eneco is gewoon "normaal", daar ga ik ook in mee.

Ik vraag me vooral af waarom een concentratiebesluit nodig was in deze casus. Innova had die namelijk helemaal niet nodig bij de overname van EnergieFlex klanten:
https://www.acm.nl/nl/zoe...5D=&sort_by=combined_date
(zie hem er niet tussen staan in dit lijstje)

Of zou dat komen door de grootte van 90k klanten die over een drempelwaarde gaat?

Daarnaast blijf ik het vreemd dat klantenbestanden verkocht kunnen worden zonder plicht van voortzetting van contracten. Het NEDU document lijkt dat ook open te houden:
Binnen 3 werkdagen informeren de overnemende vergunninghouders de klanten, die zijn
gekocht van de WP resp. de klanten die zijn overgedragen vanuit de ‘restcategorie’, over onder
andere de volgende onderwerpen: introductie, voorwaarden, recht op switchen, de wijze van
vaststelling van de meterstand bij de switch en evt. aanbod voor leveringscontract met
vastgelegde termijn;
https://www.nedu.nl/wp-co...veringszekerheid-v6.0.pdf - pagina 29

In ieder geval heeft Eneco die 3 werkdagen ook niet gehaald |:( . Maar deze wijkt dus ook al af van art 95m...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loading2000
Het volledige bezwaarschrift, deze gaat morgen ook in iets aangepaste versie naar de ACM, die zal ik hier ook posten. Sorry voor de lange tekst, ik weet niet hoe ik dat korter kan linken.

Het bezwaar kan worden gestuurd (voor middernacht) naar rechtbankrotterdam@rechtspraak.nl en doe het voor de zekerheid ook via: https://app.zivver.com/l/...c4-4b10-bf94-cc9fc46c79cf

Zonder toestemming van de betrokkene mogen de klantgegevens volgens de AVG niet worden overgedragen. In art. 2.11 algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers, horende bij de leveringsovereenkomst met Welkom Energie B.V., staat dat in twee situaties de rechten en plichten aan een andere energieleverancier mogen worden overgedragen; indien het bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf of het geven van de rechten en plichten uit de leveringsovereenkomst aan een ander bedrijf, maar onder de verantwoordelijkheid dat het andere bedrijf deze verplichtingen nakomt. Deze afspraken blijven ook gelden bij een fusie of splitsing van het bedrijf. De overname van het klantenbestand kan dus alleen geschieden in het geval van een fusie waarbij de rechten en plichten uit de overeenkomst worden overgedragen.

Dan de wet- en regelgeving die volgde op het concentratiebesluit.
Op 27 oktober 2021 melde de ACM dat zij de leveringsvergunning van Welkom Energie voor het leveren van elektriciteit aan consumenten en kleinverbruikers intrekt omdat Welkom Energie niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kan voldoen. Hetgeen opmerkelijk is gezien twee dagen eerder de ACM haar toestemming heeft verleend voor het verkrijgen van zeggenschap door Eneco Consumenten B.V. in Welkom Energie B.V. Dat roept de vraag op hoe het kan dat er eerst toestemming wordt gegeven voor een concentratie (Eneco mag Welkom Energie overnemen) om twee dagen later te besluiten dat het bedrijf niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kan voldoen. De vraag hoe een bedrijf dat toestemming heeft gevraagd voor een overname en die toestemming ook gekregen heeft twee dagen later niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kan voldoen blijft onbeantwoord. Indien Eneco Consumenten B.V. namelijk Welkom Energie B.V. mag overnemen is het niet waarschijnlijk dat na die overname er niet meer aan de vergunningsvoorwaarden voldaan kan worden, tenzij Eneco Consumenten B.V. niet aan de vergunningsvoorwaarden kan voldoen. Gegeven het feit dat de leveringsvergunning van Eneco Consumenten B.V. nog niet is ingetrokken is dat onwaarschijnlijk.
Op 25 oktober 2021, dezelfde datum als dat de ACM toestemming geeft voor de overname van het klantenbestand van Welkom Energie B.V. door Eneco Consumenten B.V. verzoekt Welkom Energie B.V. aan de ACM haar leveringsvergunning in te trekken aangezien zij zelf aangeeft niet meer aan de vergunningsvoorwaarden te kunnen voldoen. Een dag later op 26 oktober 2021 ACM neemt de ACM het besluit de leveringsvergunning in te trekken om dat op 27 oktober te publiceren. De leveringsvergunning van Welkom Energie B.V. werd per 1 november 2021 ingetrokken. Met het intrekken van die leveringsvergunning eindigde op die datum ook de leveringsovereenkomst met Welkom Energie B.V.

De ACM stelt in haar communicatie over dit besluit, maar niet in het besluit zelf, dat alle klanten worden overgenomen door Eneco, dat het nieuwe contract bij Eneco op 1 november 2021 ingaat en dat er een overgangsperiode geldt tot 1 december 2021 waarin klanten hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Hoewel de ACM eerder toestemming heeft gegeven voor het overnemen van het klantenbestand maakt de leveringsovereenkomst met Welkom Energie daar nu ineens geen onderdeel meer van. De vraag die dat opwerpt is op welke datum het klantenbestand is overgedragen en daarmee of dat voor of na het beëindigen van de leveringsovereenkomst op 1 november 2021 was. Daarnaast werpt het de vraag op wat er onder het klantenbestand verstaan wordt en wat de juridische grondslag voor het overdragen van dat klantenbestand is en of er überhaupt een juridische grondslag is voor een nieuwe overeenkomst met Eneco.

Er is immers geen overeenkomst tussen de kleinverbruiker en Eneco Consumenten B.V. tot stand gekomen aangezien een dergelijke overeenkomst een meerzijdige en wederzijdse rechtshandeling is waarvoor aanbod en aanvaarding van beide partijen is conform art. 213 lid 1 Boek 6 Burgerlijk Wetboek. Op 1 november 2021 is aan geen van deze voorwaarden voldaan. Dat werpt de vraag op of er een andere juridische grondslag is voor hetgeen de ACM in haar communicatie over de overname van klanten door Eneco aangeeft.

Op 6 december 2021 geeft de ACM daar duidelijkheid over.
In haar communicatie geeft de ACM dat in het vanaf het begin van het traject haar medewerking heeft verleend aan een zogeheten pre-packprocedure en dat Eneco en Welkom Energie een overeenkomst hebben gesloten om de klanten te verkopen. Volgens de ACM houdt dit in dat de klanten tijdens het faillissement werden overgenomen onder de contractvoorwaarden van Eneco.
Hiermee geeft de ACM aan dat zij tijdens een faillissement, in de vorm van een pre-packprocedure, toestemming heeft gegeven voor een concentratie zoals bedoeld in de Mededingingswet. Het verkrijgen van zeggenschap in een onderneming die zich in een faillissementsprocedure bevindt, hetgeen de vraag oproept of dat wel rechtmatig is.
Op 29 oktober 2021 word vervolgens het faillissement van Welkom Energie B.V. uitgesproken, twee dagen na het bekend maken van het besluit dat intrekken van de leveringsvergunning en vier dagen na de toestemming van de ACM voor de overname van Welkom Energie door Eneco. Door deze volgordelijkheid in de gang van zaken kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze zaken bij de drie partijen (ACM, Eneco en Welkom Energie) vooraf bekend waren en in samenwerking in gang zijn gezet en roept zeer de vraag op of dit rechtmatig is gebeurd.
De ACM geeft vervolgens aan dat het faillissement werd uitgesproken tijdens de vensterperiode van de procedure leveringszekerheid (SLR-procedure) en dat de overdracht van kleinverbruikers is geregeld in art. 2 lid 5 Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en art. 3 lid 5 Besluit Leveringszekerheid Gaswet. De ACM geeft hierbij aan dat zij geen rol spelen bij de overdracht van klantgegevens (behoudens het geven van toestemming daarvoor blijkbaar) en dat de hierboven genoemde besluiten leveringszekerheid aangeven welke gegevens moeten worden overgedragen.
De ACM verwijst hiervoor naar art. 3 van die besluiten om te duiden welke gegevens moeten worden overgedragen. Artikel 3 van die besluiten verwijzen naar art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers en art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering gas aan kleinverbruikers. Deze gegevens dienen zo spoedig mogelijk aan de vergunninghouder worden overgedragen om de levering aan betrokken kleinverbruikers voort te zetten. Wat er precies onder deze gegevens wordt verstaan blijkt duidelijk uit de nota van toelichting onder de toelichting op art. 2.4 en de toelichtring op art. 3.2 gepubliceerd Stb 2018-231.

De bestaande verplichting voor de curator of bewindvoerder in de Besluiten leveringszekerheid om na intrekking van de vergunning het bestand aan kleinverbruikers over te dragen aan de vergunninghouders die de klanten overnemen wordt met het onderhavige besluit nader gepreciseerd tot de gegevens die ten behoeve van deze uitwisseling in de administratie moeten zijn opgenomen. Dit betreft de naam, het adres, het factuuradres, de woonplaatsgegevens en het bankrekeningnummer van de kleinverbruiker met wie de leverancier een leveringsovereenkomst heeft afgesloten, informatie over het al of niet terugleveren door deze klant indien het elektriciteit betreft, de EAN-code die is toegekend aan de aansluiting en waarvoor de leveringsovereenkomst is gesloten. Dit laatste om te zorgen dat eventuele leveringsovereenkomsten met andere leveranciers die aan deze aansluiting zijn gekoppeld buiten de restverdeling blijven. Daarnaast betreft het de naam van de netbeheerder en de hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag. Als deze bekend zijn bij de leverancier dienen ook het telefoonnummer en e-mail adres van de klant en het mandaat voor automatische afschrijving op geordende wijze in de administratie te zijn opgenomen. Het e-mailadres dient ertoe om zo snel mogelijk contact met de klant te kunnen leggen, teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.

Kosten moeten daarom worden gemaakt voor ordening van 7 gegevensvelden: het telefoonnummer, bankrekeningnummer, de hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag, het gegeven of wel of geen elektriciteit wordt teruggeleverd, de EAN-code die is toegekend aan de aansluiting waarvoor de leveringsovereenkomst is gesloten en de naam van de betreffende netbeheerder.
Hieruit volgt dat de leveringsovereenkomst onderdeel uitmaakt van de overdracht van klantgegevens en er geen juridische grondslag is voor een nieuwe, eenzijdige overeenkomst tegen nieuwe tarieven en voorwaarden met Eneco zoals de ACM beweert toestemming voor gegeven te hebben. Indien lid 5 van de SLR-procedure is gevolgd dan volgt daaruit dat de leveringsovereenkomst een onlosmakelijk onderdeel is van de klantgegevens die overgedragen moeten worden en dienen de afspraken, tarieven en voorwaarden van die leveringsovereenkomst te worden overgenomen. Het geven van die specifieke toestemming van overname van het klantenbestand zonder leveringsovereenkomst is daarmee onrechtmatig.

Resumerend richt mijn bezwaar zich primair tegen het feit dat de (uitvoering van de afspraken rondom de) overname van het klantenbestand niet is geschied conform art. 27 Mededingingswet, dat aangezien niet het gehele klantenbestand zoals bedoeld in art. 2 lid 5 Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998, art. 3 lid 5 Besluit Leveringszekerheid Gaswet en art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering gas aan kleinverbruikers en b Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers is overgedragen.

In ogenschouw nemende de toelichting in art. 2.4 en art. 3.2 van de nota van toelichting zoals gepubliceerd in Stb 2018-231 zijn de klantgegevens niet volledig overgedragen aangezien de leveringsovereenkomst niet mee is overgedragen is. De ACM heeft in haar communicatie aangegeven dat de klantgegevens zijn overgenomen onder de contractvoorwaarden van Eneco hetgeen strijdig is met de hierboven genoemde wet- en regelgeving. Hiermee heeft de ACM mijn belangen geschaad. Een overname van het klantenbestand is ook niet noodzakelijk om ervoor te zorgen dat ik als kleinverbruiker zonder energie kom te zitten aangezien de fysieke leveringszekerheid op geen enkel moment in het gevaar is gekomen door de voorgenomen overname van klantgegevens en het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie.

Ik verzoek u dan ook het concentratiebesluit met als zaaknummer ACM/21/167199 te vernietigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
T-8one schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:55:
[...]

Interessant, want zo las ik het in eerste instantie ook.
Maar er staat toch heel expliciet klantenbestand in, dus wat staat er nou echt. Is het klantenbestand verkocht of zijn WE en Eneco gefuseerd.
Het klantenbestand is verkocht, de concentratie onder art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet betrof het verkrijgen van zeggenschap door middel van een overeenkomst. De ACM zegt dat het relevant is wat de wet onder het klantenbestand verstaat en verwijst naar art. 3 van de besluiten die weer verwijzen naar art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers. Die nota van toelichting is hetzelfde, Stb 2018-231 en met name wat er in de toelichting bij 2.4 en 3.2 staat is interessant, daaruit volgt dat de leveringsovereenkomst onderdeel uitmaakt van het klantenbestand.

Dus of de ACM heeft de "verkeerde toestemming" gegeven (klantgegevens zonder overeenkomst, of zij heeft een toestemming gegeven die zij niet hadden mogen geven (alleen het klantenbestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:12:
[...]

Idem hier. De prijs van Eneco is gewoon "normaal", daar ga ik ook in mee.

Ik vraag me vooral af waarom een concentratiebesluit nodig was in deze casus. Innova had die namelijk helemaal niet nodig bij de overname van EnergieFlex klanten:
https://www.acm.nl/nl/zoe...5D=&sort_by=combined_date
(zie hem er niet tussen staan in dit lijstje)

Of zou dat komen door de grootte van 90k klanten die over een drempelwaarde gaat?
Nee ik verwacht niet dat er een soort drempelwaarde is geweest. Ik denk dat het gedaan is om het proces eerder te starten omdat WE een relatief grote leverancier was. Mogelijk dat er op deze manier eerder een inschatting gemaakt kon worden door Eneco of ze het aantal klanten zouden kunnen dragen.
Maargoed, dat is nergens op gebaseerd.
Daarnaast blijf ik het vreemd dat klantenbestanden verkocht kunnen worden zonder plicht van voortzetting van contracten. Het NEDU document lijkt dat ook open te houden:
[...]

https://www.nedu.nl/wp-co...veringszekerheid-v6.0.pdf - pagina 29

In ieder geval heeft Eneco die 3 werkdagen ook niet gehaald |:( . Maar deze wijkt dus ook al af van art 95m...
Die vraag over art 95m had ik nog uit staan bij mijn rechtsbijstand, volgens hen is die niet van toepassing omdat er geen overeenkomst is, maar slechts het klantenbestand is over genomen.
Hier blijft ook een crux zitten voor mij, ik heb dus blijkbaar geen overeenkomst met Eneco, zij zijn dus toch een soort Noodleverancier geweest, waarom is dat dan nooit op die manier met ons gecommuniceerd?
Vernietigen contract
U vraagt zich af of het mogelijk is om op basis van art. 52b lid 4 Gaswet de overeenkomst met Eneco te vernietigen. Kortgezegd is dit niet mogelijk.

Dit artikel ziet toe op het sluiten van een overeenkomst met een energieleverancier. In deze kwestie is er geen sprake van het sluiten van een overeenkomst met Eneco. Er is sprake van een overname van het klantenbestand. Dit omdat uw energiecontract bij Welkom Energie is geëindigd vanwege het feit dat haar leveringsvergunning door de ACM is ingetrokken. Uw energiecontract bij Welkom Energie is met andere woorden komen te vervallen en door de bepalingen die volgen uit de wet leveringszekerheid Gaswet heeft Eneco het klantenbestand, waaronder ook u valt, van Welkom Energie overgenomen.

Kortom, het door u genoemde wetsartikel is alleen van toepassing wanneer u zelf een nieuw contract zou afsluiten met een energieleverancier en de nieuwe energieleverancier zich hier niet aan heeft gehouden. Echter, een dergelijke situatie doet zich helaas niet voor.

SLR-regeling
De SLR-regeling en de Energiewet lijken in grote lijnen op elkaar. Alleen in deze kwestie dient niet gekeken te worden naar de functie van Eneco, maar het feit dat er sprake is van een overname van het klantenbestand volgens de wettelijke regeling.

Eneco is nu op basis van de wettelijke regeling uw energieleverancier en het staat u vrij bij Eneco te blijven zodat zij blijvend uw energieleverancier wordt of na de daarvoor geldende termijn over te stappen naar een andere energieleverancier, zodat Eneco in vervolg op het faillissement en het besluit van de ACM om de vergunningen voor Welkom Energie in te trekken een ‘noodoplossing’ was. Het belang van de wettelijke regeling is immers dat u energie blijft ontvangen na het wegvallen van de huidige leverancier.
Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:47:
[...]

Het klantenbestand is verkocht, de concentratie onder art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet betrof het verkrijgen van zeggenschap door middel van een overeenkomst. De ACM zegt dat het relevant is wat de wet onder het klantenbestand verstaat en verwijst naar art. 3 van de besluiten die weer verwijzen naar art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers. Die nota van toelichting is hetzelfde, Stb 2018-231 en met name wat er in de toelichting bij 2.4 en 3.2 staat is interessant, daaruit volgt dat de leveringsovereenkomst onderdeel uitmaakt van het klantenbestand.

Dus of de ACM heeft de "verkeerde toestemming" gegeven (klantgegevens zonder overeenkomst, of zij heeft een toestemming gegeven die zij niet hadden mogen geven (alleen het klantenbestand).
Hier duik ik morgen nog even in.
Deze bedoel je?
https://www.internetconsu...citeitengas/document/3168

[ Voor 12% gewijzigd door T-8one op 06-12-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Ik vind het stuk onder 3.2 (uit mijn hoofd) minder sterk, die gegevens zijn ook nodig voor de roulette onder lid 6. Maar ik vind de passage bij 2.4 wel helder:
teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.
Voortzetting is hier erg expliciet.

Nee, deze https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html

Mooi stuk btw @Loading2000 ! Ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 06-12-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 23:33
Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:36:
Het volledige bezwaarschrift, deze gaat morgen ook in iets aangepaste versie naar de ACM, die zal ik hier ook posten. Sorry voor de lange tekst, ik weet niet hoe ik dat korter kan linken.
Een bezwaar moet je indienen bij het bestuursorgaan zelf. Een beroep moet bij de rechtbank. Je zit nu in de bezwaarfase. Die moet dus naar de ACM...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Oekiejoekie schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:01:
[...]

Een bezwaar moet je indienen bij het bestuursorgaan zelf. Een beroep moet bij de rechtbank. Je zit nu in de bezwaarfase. Die moet dus naar de ACM...
Normaal gesproken heb je helemaal gelijk en voor de intrekking van de leveirngsvergunning is dat ook zo, maar voor het concentratiebesluit blijkbaar niet, kijk maar onderaan: https://www.acm.nl/sites/...kom-energie-overnemen.pdf

Als u belanghebbende bent, kunt u beroep instellen tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde beroepschrift
naar de Rechtbank Rotterdam, Sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Dit moet u
doen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. Meer informatie over de
beroepsprocedure vindt u op www.rechtspraak.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ofwel een beroep en geen bezwaar volgens die tekst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:04:
Goed dat jullie dat zeggen, alles even aangepast en opnieuw ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:04:
Ik heb ook al een vergelijkbaar beroep ingesteld. Let wel, je moet griffiekosten (181 euro) betalen anders wordt je beroepschrift niet gehonoreerd.
Ik heb tevens een WOB verzoek bij ACM ingediend, om de volledige tekst van de concentratiemelding te krijgen, plus de meldingen van Welkom waarom ze zelf vroegen de vergunning in te trekken, echter ACM beroept zich er op dat zij niet gehouden zijn aan de Wet Openbaarheid Bestuur. Elk WOB verzoek in deze casus wordt door ACM afgewezen. Overigens bestaat het bestuur van ACM, dat formeel het besluit neemt, uit maar 1 persoon.
Zonder te weten wat er precies in de concentratiemelding staat, en op welke basis Welkom de vergunning ingetrokken wenste, is een beroepschrift erg lastig.

Daarnaast is het ook maar de vraag wat het eventuele gevolg is als de rechtbank het besluit concentratiemelding nietig verklaart. Want feitelijk verandert dat niks aan de situatie. Het enige dat dit besluit regelt is dat Eneco de 2 miljoen voor het klantenbestand betaald. Want hadden ze eventjes gewacht tot nadat WE daadwerkelijk failliet was gegaan, dan had ACM de klanten kosteloos kunnen overdragen aan Eneco.
Ik denk dus dat de route via de concentratiemelding in de ogen van de ACM nodig was om de betaling voor het klantenbestand wettelijk sluitend te maken.
Als dat uiteindelijk de reden is geweest, heeft ACM duidelijk niet in het belang van de consument gehandeld

[ Voor 27% gewijzigd door DaRealRenzel op 06-12-2021 23:21 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
DaRealRenzel schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:16:
[...]

Ik heb ook al een vergelijkbaar beroep ingesteld. Let wel, je moet griffiekosten (181 euro) betalen anders wordt je beroepschrift niet gehonoreerd.
Ik heb tevens een WOB verzoek bij ACM ingediend, om de volledige tekst van de concentratiemelding te krijgen, plus de meldingen van Welkom waarom ze zelf vroegen de vergunning in te trekken, echter ACM beroept zich er op dat zij niet gehouden zijn aan de Wet Openbaarheid Bestuur. Elk WOB verzoek in deze casus wordt door ACM afgewezen. Overigens bestaat het bestuur van ACM, dat formeel het besluit neemt, uit maar 1 persoon.
Zonder te weten wat er precies in de concentratiemelding staat, en op welke basis Welkom de vergunning ingetrokken wenste, is een beroepschrift erg lastig.
Zou je dat WOB-verzoek kunnen delen?

Dat van die griffiekosten heb ik niet opgezocht aangezien ik er vanuit ging dat het een bezwaarschrift was en je dan pas beroep instelt. Had ik kunnen weten aangezien je het bij de rechtbank moet indienen. Wel raar dat je dan niet in bezwaar kan bij de ACM maar voor het intrekken van de leveringsvergunning wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Loading2000 op 06-12-2021 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:17:
[...]

Ik zal morgen even mijn verzoek en de reactie van ACM integraal hier posten.

Overigens doen ze er wel gewoon 3 weken over om te zeggen (per aangetekende post ook nog) dat ze mijn WOB niet honoreren.

Maar google maar eens op 'ACM WOB' en dan merk je al snel dat ACM in principe elk WOB verzoek afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:17:
[...]

Dat van die griffiekosten heb ik niet opgezocht aangezien ik er vanuit ging dat het een bezwaarschrift was en je dan pas beroep instelt. Had ik kunnen weten aangezien je het bij de rechtbank moet indienen. Wel raar dat je dan niet in bezwaar kan bij de ACM maar voor het intrekken van de leveringsvergunning wel.
Dat had dan in de 7 dagen gekund bij het verzoek, al is dat ook niet een bezwaar, plus dan us er ook nog geen besluit... https://www.acm.nl/nl/pub...nemen-concentratiemelding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Daarnaast is het ook maar de vraag wat het eventuele gevolg is als de rechtbank het besluit concentratiemelding nietig verklaart. Want feitelijk verandert dat niks aan de situatie. Het enige dat dit besluit regelt is dat Eneco de 2 miljoen voor het klantenbestand betaald. Want hadden ze eventjes gewacht tot nadat WE daadwerkelijk failliet was gegaan, dan had ACM de klanten kosteloos kunnen overdragen aan Eneco.
Ik denk dus dat de route via de concentratiemelding in de ogen van de ACM nodig was om de betaling voor het klantenbestand wettelijk sluitend te maken.
Als dat uiteindelijk de reden is geweest, heeft ACM duidelijk niet in het belang van de consument gehandeld
2 miljoen in kas voor WE is toch wel in het belang van de consument die nog teveel voorschotten bij WE had staan?
Meer kans dat er nog iets terug komt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
[...]
Het enige dat dit besluit regelt is dat Eneco de 2 miljoen voor het klantenbestand betaald. Want hadden ze eventjes gewacht tot nadat WE daadwerkelijk failliet was gegaan, dan had ACM de klanten kosteloos kunnen overdragen aan Eneco.
Daar ga ik niet in mee. Ik denk dat er sowieso betaald had moeten worden, want de curator moet er alles aan doen om geld voor de schuldeisers op te halen.

Het is ook nog de vraag of de boel wel nav de concentratiemelding is overgenomen, of dat deze sowieso nutteloos was (geworden) tot wellicht zelfs een smoke screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
YakuzA schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:37:
[...]

2 miljoen in kas voor WE is toch wel in het belang van de consument die nog teveel voorschotten bij WE had staan?
Die vervolgens weer in de kosten worden gebracht door Eneco via hogere prijzen :')

En ja, ik weet dat de marge ook wel meeviel met inkoopprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 06-12-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:47:
[...]
Het klantenbestand is verkocht, de concentratie onder art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet betrof het verkrijgen van zeggenschap door middel van een overeenkomst. De ACM zegt dat het relevant is wat de wet onder het klantenbestand verstaat en verwijst naar art. 3 van de besluiten die weer verwijzen naar art. 3 lid 2 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers.
Artikel 3 van het Besluit vergunning levering gas aan kleinverbruikers wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het tweede lid, onderdeel b, wordt een zinsnede toegevoegd, luidende: waarin op ordentelijke wijze per kleinverbruiker waarmee een leveringsovereenkomst is gesloten in ieder geval de volgende gegevens zijn opgenomen:

1°. naam, adres, woonplaats en indien beschikbaar, telefoonnummer en e-mailadres van de kleinverbruiker;

2°. factuuradres en bankrekeningnummer en indien beschikbaar het mandaat voor automatische afschrijving van de kleinverbruiker;

3°. hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag;

4°. EAN-code van de aansluiting;

5°. naam van de betreffende netbeheerder,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07 08:03

elsinga

=8-)

T-8one schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:53:
Wordt die Automatische Incasse van Eneco gedaan in naam van Eneco of in naam van Welkom Energie? Ik heb rond 27-11 niets langs zien komen. Ik heb Welkom Energie geblokkeerd, zou verwachten dat de nieuwe incasso vanuit de naam van Eneco zou komen.
De incasso gebeurt door Eneco Services, volgens mijn bankapp. Bij mij ging het om de eindafrekening voor 1 dag Eneco, dus ik heb 'm door laten gaan. Geen zin aan gedoe voor €4,77. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Toke_gt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:38:
[...]

Artikel 3 van het Besluit vergunning levering gas aan kleinverbruikers wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het tweede lid, onderdeel b, wordt een zinsnede toegevoegd, luidende: waarin op ordentelijke wijze per kleinverbruiker waarmee een leveringsovereenkomst is gesloten in ieder geval de volgende gegevens zijn opgenomen:

1°. naam, adres, woonplaats en indien beschikbaar, telefoonnummer en e-mailadres van de kleinverbruiker;

2°. factuuradres en bankrekeningnummer en indien beschikbaar het mandaat voor automatische afschrijving van de kleinverbruiker;

3°. hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag;

4°. EAN-code van de aansluiting;

5°. naam van de betreffende netbeheerder,.
Pak ook even de nota van toelichting op dat besluit er even bij Stb 2008-231 en dat met name wat er in de toelichting onder 2.4 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07 08:03

elsinga

=8-)

Oekiejoekie schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:16:
[...]

Tip: Old-school faxen. ACM heeft nog gewoon een faxnummer op de site staan. Stuur het voor de zekerheid ook nog op per post, dan is er geen discussie over de ondertekening.
Als iemand geen fax heeft wil ik het faxen wel voor mijn rekening nemen. Heb nog een Xoip account met veel ongebruikte credits, worden die ook eens nuttig gebruikt. :)

Doe in dit geval een PDF en faxnummer in DM mijn kant uit. Als je dat nog overdag doet gaat het in de avond naar de ACM. Ik kan niet garanderen dat ik tot middernacht de fax ga aanzwengelen of DM's ga lezen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Gelukkig mag je vanwege de coronacrisis ook digitaal post naar de ACM sturen:
https://www.acm.nl/nl/contact/adresgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:47:
[...]

Pak ook even de nota van toelichting op dat besluit er even bij Stb 2008-231 en dat met name wat er in de toelichting onder 2.4 staat.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html

Daarin worden dezelfde gegevens genoemd? Met uitleg waarom leveranciers deze gegevens beschikbaar moeten hebben in geval van uitwisseling gedurende een vensterperiode. Wat staat er volgens jou dan nog meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Toke_gt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html

Daarin worden dezelfde gegevens genoemd? Met uitleg waarom leveranciers deze gegevens beschikbaar moeten hebben in geval van uitwisseling gedurende een vensterperiode. Wat staat er volgens jou dan nog meer in?
2.4 Uniformering van relevante klantgegevens en verduidelijking overdrachtsverplichting
De Besluiten vergunningsvoorwaarden zien onder andere op de administratieve organisatie van de vergunninghouder. Het onderhavige besluit bevat een verfijning van een aantal gegevens van de kleinverbruikers die de vergunninghouder herkenbaar in de administratie dient vast te leggen met het oog op snelle uitwisseling in groten getale tijdens de vensterperiode. Dit betreft de gegevens die essentieel zijn voor de incassoprocedure ten behoeve van de geleverde elektriciteit en of gas.

De bestaande verplichting voor de curator of bewindvoerder in de Besluiten leveringszekerheid om na intrekking van de vergunning het bestand aan kleinverbruikers over te dragen aan de vergunninghouders die de klanten overnemen wordt met het onderhavige besluit nader gepreciseerd tot de gegevens die ten behoeve van deze uitwisseling in de administratie moeten zijn opgenomen. Dit betreft de naam, het adres, het factuuradres, de woonplaatsgegevens en het bankrekeningnummer van de kleinverbruiker met wie de leverancier een leveringsovereenkomst heeft afgesloten, informatie over het al of niet terugleveren door deze klant indien het elektriciteit betreft, de EAN-code die is toegekend aan de aansluiting en waarvoor de leveringsovereenkomst is gesloten. Dit laatste om te zorgen dat eventuele leveringsovereenkomsten met andere leveranciers die aan deze aansluiting zijn gekoppeld buiten de restverdeling blijven. Daarnaast betreft het de naam van de netbeheerder en de hoogte en betalingsfrequentie van het voorschotbedrag. Als deze bekend zijn bij de leverancier dienen ook het telefoonnummer en e-mail adres van de klant en het mandaat voor automatische afschrijving op geordende wijze in de administratie te zijn opgenomen. Het e-mailadres dient ertoe om zo snel mogelijk contact met de klant te kunnen leggen, teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Heb de eindafrekening van Eneco ontvangen. Tot mijn verrassing is de eindstand van electriciteit als beginstand genomen. Aangezien ik teruglever in November toch wel een belangrijke vergissing.

Bij het telefonisch contact vroeg de dame ter verificatie mijn geboortedatum. Heb mijn verbazing geuit dat ze die hadden maar ze hadden "alles" van WE doorgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:57:
[...]

2.4 Uniformering van relevante klantgegevens en verduidelijking overdrachtsverplichting
(..) Het e-mailadres dient ertoe om zo snel mogelijk contact met de klant te kunnen leggen, teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen.
En dan bedoel je dit, denk ik? Ik lees dat als invulling geven aan de verplichting van de consument om een energiecontract te hebben. Niet als het overnemen van de contractvoorwaarden van WE. Het contract zelf maakt immers geen deel uit van de klantgegevens.
Maar goed, ik wilde helemaal niet twisten over de interpretatie van deze aanpassing van de omschrijving in 2018; ik wilde slechts aanreiken wat er in de wet staat over welke klantgegevens beschikbaar moeten worden gesteld. Interpretatie laat ik graag aan juristen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Toke_gt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:06:
[...]

En dan bedoel je dit, denk ik? Ik lees dat als invulling geven aan de verplichting van de consument om een energiecontract te hebben. Niet als het overnemen van de contractvoorwaarden van WE. Het contract zelf maakt immers geen deel uit van de klantgegevens.
Maar goed, ik wilde helemaal niet twisten over de interpretatie van deze aanpassing van de omschrijving in 2018; ik wilde slechts aanreiken wat er in de wet staat over welke klantgegevens beschikbaar moeten worden gesteld. Interpretatie laat ik graag aan juristen.
Voortzetting van de leveringsovereenkomst is het continueren van een al bestaand contract en geen nieuw contract. Bovendien richt die toelichting zich niet op de consument maar op welke gegevens door de curator aan de nieuwe energieleverancier moeten worden overgedragen.

In lid 5 staat nergens de verplichting van een nieuw eenzijdig contract tegen voorwaarden en tarieven die bepaald worden door de nieuwe energieleverancier. Iets dat in lid 6 bij de restverdeling wel staat.

Er staat wel dit, en wat er onder 3.2 staat. Een verduidelijking wat er moet worden overgedragen.
Ik durf de interpretatie van wat hier staat best door de rechter te laten doen (jurist kan ook; maar die zal het ook in het belang van zijn cliënt interpreteren).

Nu ben ik er niet van overtuigd dat die leveringsovereenkomsten ook echt mee over zijn gegaan, want dat risico zal Eneco niet willen lopen. Dan moeten de klantgegevens echter wel op of na 1 november zijn overgedragen, dus nadat alle leveringsovereenkomsten geëindigd zijn vanwege het intrekken van de leveringsvergunning. Daarmee heeft Eneco alleen een dataset aan klantgegevens die ze een aanbod voor een overeenkomst kunnen doen (of dat mocht is nog maar de vraag) maar is er geen sprake van een nieuw contract, dat volgt simpelweg niet uit lid 5.

Ik heb er alle vertrouwen in dat als dit voor de rechter komt dit in ieder geval niet zal leiden tot een eenzijdig contract met Eneco, en daarbij heb ik ook nog de 95m en 54b achter de hand. Of dat ook door een rechter getoetst gaat worden is echter niet aan mij maar aan wat Eneco gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-06 10:11
Rofdof schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:27:
Ik heb maandje geleden de afrekening van welkom gekregen. Daarbij waren de storneringen niet mee genomen. Zeg mijn rekening was 400 euro. Voorschotten 500 euro. Eindrekening 100 euro te ontvangen klant. Echter heb ik die 500 euro succesvol gestorneerd. Zal mij verbazen dat ik niks hoor maar hebben mensen wellicht wel iets gehoord in zelfde situatie?
Ik zit in dezelfde situatie als jou. Betalen voor je verbruik zal je denk ik wel moeten doen. Als je nog geld krijgt van WE zal de curator je niet actief opzoeken, andersom wel. Kwestie van tijd en dan zul je wel een overzicht ontvangen wat je nog moet betalen.
Wat ik zelf hoop is dat ze niet iets van extra kosten in rekening gaan brengen of direct een incasso bureau inschakelen, geen idee of dat uberhaubt kan.. hoop iig van niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
D0minic schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie als jou. Betalen voor je verbruik zal je denk ik wel moeten doen. Als je nog geld krijgt van WE zal de curator je niet actief opzoeken, andersom wel. Kwestie van tijd en dan zul je wel een overzicht ontvangen wat je nog moet betalen.
Wat ik zelf hoop is dat ze niet iets van extra kosten in rekening gaan brengen of direct een incasso bureau inschakelen, geen idee of dat uberhaubt kan.. hoop iig van niet :).
Na de storneringen en de MOI’s heb ik de curator netjes een overzicht gestuurd wat ze nog van mij tegoed krijgen. Dit was namelijk anders, ik kreeg geld van hun tegoed. Maar door transparant en eerlijk te blijven kunnen ze je in ieder geval niet verwijten dat zij het niet wisten en daardoor extra werk hebben gehad.

Edit: dit gaat maar over een paar tientjes. Mits zij ook vinden dat ik recht heb op de welkomstbonus.

[ Voor 5% gewijzigd door awwexl op 07-12-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

Mochten er mensen bij knab zitten en issues met hun MOI hebben, de mijne is zojuist goedgekeurd. Ik lees dat het handig is de curator te contacteren als je daardoor nog een bedrag open hebt staan. Ik vraag me alleen af of ik nou wel of geen recht heb op de welkomstbonus aangezien zij het contract getermineerd hebben. Ik zat pas 2 maanden bij WE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
mark-k schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:43:
Mochten er mensen bij knab zitten en issues met hun MOI hebben, de mijne is zojuist goedgekeurd. Ik lees dat het handig is de curator te contacteren als je daardoor nog een bedrag open hebt staan. Ik vraag me alleen af of ik nou wel of geen recht heb op de welkomstbonus aangezien zij het contract getermineerd hebben. Ik zat pas 2 maanden bij WE.
Er heeft nog geen rechter hierover uitspraak gedaan. Dus tot die tijd blijft het ongewis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

DaRealRenzel schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:25:
[...]

Ik zal morgen even mijn verzoek en de reactie van ACM integraal hier posten.
De tekst van mijn WOB verzoek:

Geachte ACM,
Graag verzoek ik U, met beroep op de Wet Openbaarheid van bestuur, het volgende ter beschikking te stellen:
- Een volledig afschrift van de Concentratiemelding zoals ingediend door Eneco Consumenten BV en Welkom Energie BV, bij ACM onderdeel van zaaknummer ACM/21/167199. Voor zover nodig mag gevoelige financiele of persoonlijke informatie afgeschermd worden.
- Een volledig afschrift van het verzoek van Welkom Energie BV waarin zij verzoeken de leveringsvergunning in te trekken, en dan specifiek de documenten behorende bij Zaaknummer ACM/21/053932, voor zowel kenmerk ACM/UIT/562699 als ACM/UIT/562701

U kunt deze informatie volledig digitaal toezenden aan mailbox hidden@mail.adres, of desgewenst in hardcopy aan bovenstaand postadres.
Ik verzoek U vriendelijk ontvangst van dit verzoek per omgaande per e-mail of kerende post te bevestigen, en binnen de daarvoor gestelde termijn aan mijn verzoek tegemoet te komen.

Beknopte reactie van ACM:

De ACM stelt dat: ' De verzoeker vraagt om informatie over Welkom Energie die ziet op gegevens die de ACM heeft verkregen in het kader van de uitoefening van haar wettelijke taken. Deze gegevens moeten geheim blijven, omdat die op grond van artikel 7, eerste lid van de Instellingswet uitsluitend mogen worden gebruikt voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering vna die wettelijke taken'

Met andere woorden, op basis van artikel 7 stelt ACM dat alle documenten omtrent deze hele zaak geheim moeten blijven. Dus kan zij ook niet aan het WOB verzoek voldoen.

Overigens beroept ACM zich veelvuldig op dit artikel 7, om aldus niet bekend te hoeven maken op basis waarvan zij een bepaald besluit heeft genomen. De ACM is feitelijk de enige overheidsinstantie die niet gehouden is aan de Wet Openbaarheid Bestuur. Verschillende juristen hebben hier al strenge vraagtekens bij gesteld: https://www.vandoorne.com...openbaarheid-van-bestuur/ , https://www.netkwesties.n...antie-toezichthouders.htm . De ACM refereert zelf daarbij naar een uitspraak van rechtbank rotterdam ( https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2018:3293 ) waarin de rechter ACM gelijk geeft dat zij in principe alle documentatie omtrent een besluit geheim mag houden onder artikel 7 van de Instellingswet.
Let wel, dit betekent in feite dat zelfs de Tweede Kamer of de Minister niet zonder meer inzage mag hebben in de besluiten van de ACM. Dat levert een interessante vraag op, namelijk wie controleert de besluiten van de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

YakuzA schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:37:
[...]

Die twee miljoen is wat ENeco voor het klantenbestand betaald heeft. Wat er daarnaast nog in kas of op de bankrekening van WE zat/staat, heeft de curator niet bekend gemaakt (vreemd overigens). Of die twee miljoen genoeg is om alle voorschotten terug te betalen betwijfel ik. Bij 90.000 klanten is 2 ,miljoen ca. 22 euro per klant. De gemiddelde klant had denk ik een stuk meer aan voorschotten betaald.

De gemiddelde klant is beter af met het indienen van MOI verzoeken tot ongeveer het bedrag wat nog aan voorschotten open staat, dan te hopen dat er op een andere manier nog iets terug komt van WE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GENETX schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:39:
[...]

Daar ga ik niet in mee. Ik denk dat er sowieso betaald had moeten worden, want de curator moet er alles aan doen om geld voor de schuldeisers op te halen.

Het is ook nog de vraag of de boel wel nav de concentratiemelding is overgenomen, of dat deze sowieso nutteloos was (geworden) tot wellicht zelfs een smoke screen...
In Artikel 5b Besluit Leveringszekerheid staat (ingekort) : " draagt ...de curator het bestand aan kleinverbruikers ... zo spoedig mogelijk over aan één of meer andere vergunninghouders... "
Daar staat niet in ' tegen betaling van een overnamesom' of iets dergelijks. Dus Eneco had in deze het hele klantenbestand ook gratis kunnen krijgen. Dat maakt de zaak ook zo vreemd. Waarom 18.000 euro betalen voor een concentratiemelding, en 2 miljoen voor een klantenbestand, als je dit ook gratis kan krijgen. Of ging het Eneco toch om minstens 30 dagen flink te cashen met 90.000 gedwongen klanten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:43:

Middels deze brief dien ik bezwaar in tegen het concentratiebesluit van de ACM waarin zij Eneco Consumenten B.V. toestemming geeft het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen zoals gepubliceerd in ACM-besluit ACM/21/167199. Mijn belangen worden door dit besluit geschaad.
Mijn beroepschrift is onder meer door het volgende onderbouwd:

De concentratiemelding is zoals ACM zelf stelt "een melding in de zin van artikel 34 van de Mededingingswet." en " een concentratie in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b, van de Mededingingswet. "
Dus de mededingingswet is op deze concentratie van toepassing.

Dat zelfde artikel 34 stelt echter: Het is verboden een concentratie tot stand te brengen voordat het voornemen daartoe aan de Autoriteit Consument en Markt is gemeld en vervolgens vier weken zijn verstreken.

De concentratie is op 15 oktober gemeld. Op 1 november heeft Eneco alle klanten overgenomen. Dat is niet pas na 4 weken. Dus was het verboden voor Eneco om op 1 november de klanten over te nemen.

Artikel 27 lid 1 stelt dat een concentratie hetzelfde is als:
- een fusie
- het verkrijgen van zeggenschap

Artikel 309 boek 2 BW stelt dat beiden onder de definitie van ene fusie vallen:
Fusie is de rechtshandeling van twee of meer rechtspersonen waarbij een van deze het vermogen van de andere onder algemene titel verkrijgt of waarbij een nieuwe rechtspersoon die bij deze rechtshandeling door hen samen wordt opgericht, hun vermogen onder algemene titel verkrijgt.

Als dus een concentratie hetzelfde is als een fusie, dan geldt ook artikel 310 lid 6 BW: Een rechtspersoon mag niet fuseren gedurende faillissement of surséance van betaling.

Ofwel, als de concentratiemelding volledig volgens de mededingingswet is verlopen, dan had die niet op 1 november geeffectueerd mogen worden door de verkoop/aankoop van hnet klantenbestand, omdat zo'n concentratie met een rechtspersoon in faillissement niet mag. Welkom was op 29 oktober failliet.

Mijn conclusie is dus dat in de voorbereiding van de pre-pack de ACM tegen Eneco heeft gezegd ' U dient een conentratiemelding te doen, want anders kunt U niet voor het klantenbestand betalen'. Want volgens besluit leveringszekerheid lid 5 gaat dit klantenbestand zonder kosten over naar de nieuwe leverancier. Maar omdat Eneco en Welkom al een koopprijs overeengekomen waren, moest dit op een of andere manier geformaliseerd worden, zodat men niet van het BL afwijkt. Echter door alles toch ietsje te snel te laten verlopen heeft ACM feitelijk in strijd met de wet gehandeld.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRealRenzel op 07-12-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:19
DaRealRenzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:18:
[...]

Die twee miljoen is wat ENeco voor het klantenbestand betaald heeft. Wat er daarnaast nog in kas of op de bankrekening van WE zat/staat, heeft de curator niet bekend gemaakt (vreemd overigens). Of die twee miljoen genoeg is om alle voorschotten terug te betalen betwijfel ik. Bij 90.000 klanten is 2 ,miljoen ca. 22 euro per klant. De gemiddelde klant had denk ik een stuk meer aan voorschotten betaald.

De gemiddelde klant is beter af met het indienen van MOI verzoeken tot ongeveer het bedrag wat nog aan voorschotten open staat, dan te hopen dat er op een andere manier nog iets terug komt van WE.
Het boedelsaldo staat gewoon in het eerste verslag van 18 november.
Op pagina 2

Het boedelsaldo in het verslag is: € 1.951.388,19

Eneco heeft trouwens ook geen 2 miljoen betaald, maar €1.750.000, dit staat ook gewoon in het verslag (pagina 6).
Waarom die 2 miljoen uit dat AD artikel steeds terug blijft komen is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dennism schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:57:
[...]

Op pagina 2

Eneco heeft trouwens ook geen 2 miljoen betaald, maar €1.750.000, dit staat ook gewoon in het verslag (pagina 6).
Waarom die 2 miljoen uit dat AD artikel steeds terug blijft komen is me een raadsel.
Kijk eens door de hele excel. Daar staat bij Kas en Bank tegoeden een streepje. Ofwel, niks in kas, en niks op de bank. Dat kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
[...]

Op pagina 2

Omdat die € 1.750.000 exclusief BTW is.
Inclusief BTW is het bedrag dat Eneco voor het klantenbestand heeft betaalt € 2.117.500
Vandaar die ruim 2 miljoen die Eneco betaald heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loading2000
DaRealRenzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:15:
[...]

De tekst van mijn WOB verzoek:

Geachte ACM,
Graag verzoek ik U, met beroep op de Wet Openbaarheid van bestuur, het volgende ter beschikking te stellen:
- Een volledig afschrift van de Concentratiemelding zoals ingediend door Eneco Consumenten BV en Welkom Energie BV, bij ACM onderdeel van zaaknummer ACM/21/167199. Voor zover nodig mag gevoelige financiele of persoonlijke informatie afgeschermd worden.
- Een volledig afschrift van het verzoek van Welkom Energie BV waarin zij verzoeken de leveringsvergunning in te trekken, en dan specifiek de documenten behorende bij Zaaknummer ACM/21/053932, voor zowel kenmerk ACM/UIT/562699 als ACM/UIT/562701

U kunt deze informatie volledig digitaal toezenden aan mailbox hidden@mail.adres, of desgewenst in hardcopy aan bovenstaand postadres.
Ik verzoek U vriendelijk ontvangst van dit verzoek per omgaande per e-mail of kerende post te bevestigen, en binnen de daarvoor gestelde termijn aan mijn verzoek tegemoet te komen.

Beknopte reactie van ACM:

De ACM stelt dat: ' De verzoeker vraagt om informatie over Welkom Energie die ziet op gegevens die de ACM heeft verkregen in het kader van de uitoefening van haar wettelijke taken. Deze gegevens moeten geheim blijven, omdat die op grond van artikel 7, eerste lid van de Instellingswet uitsluitend mogen worden gebruikt voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering vna die wettelijke taken'

Met andere woorden, op basis van artikel 7 stelt ACM dat alle documenten omtrent deze hele zaak geheim moeten blijven. Dus kan zij ook niet aan het WOB verzoek voldoen.

Overigens beroept ACM zich veelvuldig op dit artikel 7, om aldus niet bekend te hoeven maken op basis waarvan zij een bepaald besluit heeft genomen. De ACM is feitelijk de enige overheidsinstantie die niet gehouden is aan de Wet Openbaarheid Bestuur. Verschillende juristen hebben hier al strenge vraagtekens bij gesteld: https://www.vandoorne.com...openbaarheid-van-bestuur/ , https://www.netkwesties.n...antie-toezichthouders.htm . De ACM refereert zelf daarbij naar een uitspraak van rechtbank rotterdam ( https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2018:3293 ) waarin de rechter ACM gelijk geeft dat zij in principe alle documentatie omtrent een besluit geheim mag houden onder artikel 7 van de Instellingswet.
Let wel, dit betekent in feite dat zelfs de Tweede Kamer of de Minister niet zonder meer inzage mag hebben in de besluiten van de ACM. Dat levert een interessante vraag op, namelijk wie controleert de besluiten van de ACM.
Dank hiervoor, dit neem ik mee in mijn bezwaarschrift (jaja, nu toch echt wel een bezwaarschrift) richting de ACM tegen het besluit van het intrekken van de leveringsvergunning die vanavond op de digitale bus gaat en die ik hier ook zal posten zodat meer mensen deze kunnen indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Op pagina 2

1.750.000 miljoen is exclusief BTW (staat ook in het verslag), en dat is 2.117.500 miljoen inclusief de BTW.

Het boedelsaldo in het textuele verslag is ook wel juist, maar in de excel (de andere bijlage) staat toch duidelijk geen bedrag bij Kas en Bank. En bij nog wat andere posities overigens. Da's op z'n minst vreemd te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:09:
[...]

Dank hiervoor, dit neem ik mee in mijn bezwaarschrift (jaja, nu toch echt wel een bezwaarschrift) richting de ACM tegen het besluit van het intrekken van de leveringsvergunning die vanavond op de digitale bus gaat en die ik hier ook zal posten zodat meer mensen deze kunnen indienen.
Overigens heeft de rechtbank mij op 26 november in kennis gesteld dat ACM een verzoek tot uitstel met 6 weken heeft ingedient, omdat zij meer tijd nodig heeft een verweerschrift op de beroepen (4 stuks) op te stellen. Dit verzoek is gehonoreerd, en aldus heeft ACM tot 11 januari om haar verweerschriften in te dienen. Overigens stelde men ook dat men nog weel nieuwe beroepen zouden komen in de periode die nog rest voo rhet beroep (6 weken na 25 oktober, dus tot gisteren feitelijk).

Ten overvloede stelt ACM al wel alvast dat zij van mening is dat individuele afnemers van Welkom Energie wegens het ontbreken van een onderscheidend belang niet-ontvankelijk zouden zijn in het beroep. Lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:08:
[...]

Omdat die € 1.750.000 exclusief BTW is.
Inclusief BTW is het bedrag dat Eneco voor het klantenbestand heeft betaalt € 2.117.500
Vandaar die ruim 2 miljoen die Eneco betaald heeft.
Dat snap ik, maar ik blijf het raar vinden dat daar steeds 2 miljoen van gemaakt wordt in de media e.d., terwijl het of 2.11 miljoen is, maar ik zou zelf eerder de €1.75 miljoen gebruiken, aangezien dat het bedrag is dat bijgeschreven zal zijn in de boedel, dat er ook BTW naar de overheid is gegaan / zal gaan zal niemand echt iets interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Dennism schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:49:
[...]

Dat snap ik, maar ik blijf het raar vinden dat daar steeds 2 miljoen van gemaakt wordt in de media e.d., terwijl het of 2.11 miljoen is, maar ik zou zelf eerder de €1.75 miljoen gebruiken, aangezien dat het bedrag is dat bijgeschreven zal zijn in de boedel, dat er ook BTW naar de overheid is gegaan / zal gaan zal niemand echt iets interesseren.
Dat is niet raar aangezien er vermeld word wat Eneco voor het klantenbestand heeft betaald.
En dat is wat het nieuws is.

Dan zouden ze inderdaad beter 2,11 miljoen van kunnen maken maar dat word voor het gemak naar beneden afgerond. De verdeling van dat geld voor de boedel en de overheid is dan minder relevant, relevant is dat ze € 23,53 per klant betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:01:
[...]

Dat is niet raar aangezien er vermeld word wat Eneco voor het klantenbestand heeft betaald.
En dat is wat het nieuws is.
Ik meende dat bij zakelijke transacties, anders dan bij transacties tussen bedrijven en consumenten, dat soort bedragen normaliter ex. BTW. gecommuniceerd worden. Dat gebeurt met bedragen in mijn sector (waarvan ik weet heb) normaliter in ieder geval wel wanneer ik deze zie in de media.
Dan zouden ze inderdaad beter 2,11 miljoen van kunnen maken maar dat word voor het gemak naar beneden afgerond. De verdeling van dat geld voor de boedel en de overheid is dan minder relevant, relevant is dat ze € 23,53 per klant betaald hebben.
Wat relevant hangt natuurlijk af van het doel, voor de gemiddelde oud klant zal weten hoeveel Eneco per klant betaald heeft niet heel interessant zijn, die willen weten hoeveel er in de boedel zit en hoe groot de kans is dat ze nog wat terug gaan zien (Erg klein).

Voor concurrenten kan het bedrag per klant weer interessant zijn, maar dan zit je weer in het zakelijke, waardoor bedragen incl. BTW. weer een stuk minder relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dennism schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ik meende dat bij zakelijke transacties, anders dan bij transacties tussen bedrijven en consumenten, dat soort bedragen normaliter ex. BTW. gecommuniceerd worden. Dat gebeurt met bedragen in mijn sector (waarvan ik weet heb) normaliter in ieder geval wel wanneer ik deze zie in de media.
Natuurlijk wordt zulke bedragen ex BTW gecommuniceerd, maar in de boekhouding staat dit bedrag toch echt wel inclusief de BTW geboekt. En de curator moet rapporteren over wat er in de boeken staat. Dus inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DaRealRenzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:24:
[...]

In Artikel 5b Besluit Leveringszekerheid staat (ingekort) : " draagt ...de curator het bestand aan kleinverbruikers ... zo spoedig mogelijk over aan één of meer andere vergunninghouders... "
Daar staat niet in ' tegen betaling van een overnamesom' of iets dergelijks. Dus Eneco had in deze het hele klantenbestand ook gratis kunnen krijgen. Dat maakt de zaak ook zo vreemd. Waarom 18.000 euro betalen voor een concentratiemelding, en 2 miljoen voor een klantenbestand, als je dit ook gratis kan krijgen. Of ging het Eneco toch om minstens 30 dagen flink te cashen met 90.000 gedwongen klanten ?
De Curator moet nog steeds acteren in het belang van de schuldeisers. Het staat er niet expliciet, maar in de toelichting is het wel duidelijk: de curator heeft tijd om de boedel te verkopen in de vensterperiode (normaal faillissement). Indien dat (deels) lukt voor de klanten, dan moeten die gegevens zo snel mogelijk over. Ofwel, de curator kan niet lekker achteroverleunen na een verkoop ;) . Gratis weggeven lijkt me niet echt de bedoeling in deze.

Als ze gratis waren weggegeven, dan waren onze belangen ook geschaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GENETX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:31:
[...]

De Curator moet nog steeds acteren in het belang van de schuldeisers. Het staat er niet expliciet, maar in de toelichting is het wel duidelijk: de curator heeft tijd om de boedel te verkopen in de vensterperiode (normaal faillissement). Indien dat (deels) lukt voor de klanten, dan moeten die gegevens zo snel mogelijk over. Ofwel, de curator kan niet lekker achteroverleunen na een verkoop ;) . Gratis weggeven lijkt me niet echt de bedoeling in deze.

Als ze gratis waren weggegeven, dan waren onze belangen ook geschaad.
Dit is dus een grijs gebied, want volgens het BL moet het klantenbestand ' overgedragen' worden, dus zonder kosten. Dat dat niet in lijn is met de taak van de curator, wie moet zorgen voor een zo groot mogelijke opbrengst van de boedel, dat staat buiten kijf. Overigens staat er in het BL " de vergunninghouder dan wel de bewindvoerder en vergunninghouder tezamen, onderscheidenlijk de curator ", dus als je het goed doet kan je in de tijdsspanne tussen publicatie van intrekking vergunning (bij Welkom 27 oktober) en effectuering van de intrekking (bij Welkom 1 november) als toekomstig voormalig vergunninghouder je klantenbestand gewoon overdragen, dus nog voordat de curator aan zijn taak begint. Maar dan kan de curator mogelijk een klacht indienen omdat je als toekomstig voormalig vergunninghouder 'kapitaal' aan de boedel onttrokken zou kunnen hebben. Dan rijst meteen de vraag wat de waarde van een klant is ;-).

Maaraangezien hier al ruim voor 1 november een gezellig onderonsje plaats vondt tussen Eneco, Welkom, ACM en Curator, is er een routeplan opgesteld dat de meeste belangen behartigd, behalve die van de consumenten. En dat is laakbaar van de ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 14:25
DaRealRenzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:21:
[...]

Overigens heeft de rechtbank mij op 26 november in kennis gesteld dat ACM een verzoek tot uitstel met 6 weken heeft ingedient, omdat zij meer tijd nodig heeft een verweerschrift op de beroepen (4 stuks) op te stellen. Dit verzoek is gehonoreerd, en aldus heeft ACM tot 11 januari om haar verweerschriften in te dienen. Overigens stelde men ook dat men nog weel nieuwe beroepen zouden komen in de periode die nog rest voo rhet beroep (6 weken na 25 oktober, dus tot gisteren feitelijk).

Ten overvloede stelt ACM al wel alvast dat zij van mening is dat individuele afnemers van Welkom Energie wegens het ontbreken van een onderscheidend belang niet-ontvankelijk zouden zijn in het beroep. Lekker...
Waarschijnlijk hopen ze hiermee te bereiken dat ze van de rechter toestemming krijgen het process slechts 1 keer te doen en de afhandeling van de rest van de beroeps- en/of bezwaarschriften mogen pauzeren. Totdat er een uitspraak is in 1 zaak.

En anders het oprichten van een Stichting WelkEnecoClaim crowdfunden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
DaRealRenzel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:40:
[...]

Dit is dus een grijs gebied, want volgens het BL moet het klantenbestand ' overgedragen' worden, dus zonder kosten. Dat dat niet in lijn is met de taak van de curator, wie moet zorgen voor een zo groot mogelijke opbrengst van de boedel, dat staat buiten kijf. Overigens staat er in het BL " de vergunninghouder dan wel de bewindvoerder en vergunninghouder tezamen, onderscheidenlijk de curator ", dus als je het goed doet kan je in de tijdsspanne tussen publicatie van intrekking vergunning (bij Welkom 27 oktober) en effectuering van de intrekking (bij Welkom 1 november) als toekomstig voormalig vergunninghouder je klantenbestand gewoon overdragen, dus nog voordat de curator aan zijn taak begint. Maar dan kan de curator mogelijk een klacht indienen omdat je als toekomstig voormalig vergunninghouder 'kapitaal' aan de boedel onttrokken zou kunnen hebben. Dan rijst meteen de vraag wat de waarde van een klant is ;-).

Maaraangezien hier al ruim voor 1 november een gezellig onderonsje plaats vondt tussen Eneco, Welkom, ACM en Curator, is er een routeplan opgesteld dat de meeste belangen behartigd, behalve die van de consumenten. En dat is laakbaar van de ACM
Maar dan is het risico, als je het klantenbestand tussen 27 oktober en 1 november overdraagt, dat de leveringsovereenkomsten mee moeten worden overgedragen conform lid 5 SLR-procedure. Dus ovk sluiten over klantenbestand, leveringsvergunning laten intrekken, wachten tot de leveringsovereenkomsten beëindigd zijn en dan pas het klantenbestand overdragen. Anders loop je het risico met verlieslatende contracten opgescheept te zitten. Dat zou ook best eens de reden kunnen zijn dat er een opschortende werking in de overeenkomst zat die 1 november om 08:00 afliep en dat de ovk tussen Eneco en Welkom Energie toen pas definitief/onherroepelijk werdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Hallo allemaal, ik kom er niet helemaal uit met het bezwaarschrift.
Ik probeer de memoire van toelichting op de Elektriciteits en Gaswet te vinden waar art. 95f en art. 47 staan uitgelegd. Anders staat er alleen dat de leveringsvergunning op verzoek van de vergunninghouder kan worden ingetrokken en laat die vergunninghouder nou net dat verzoek hebben gedaan.

Mijn bezwaar is dan tot nu toe ook onderstaande.
Als iemand kan helpen en input kan leveren graag, ook deze moet weer voor middernacht de deur uit.

---
Geachte heer/mevrouw,
Middels deze brief teken ik bezwaar aan tegen het besluit van de ACM om de leveringsvergunning van Welkom Energie B.V. per 1 november 2021 in te trekken zoals gepubliceerd in ACM-besluit ACM/21/053932. Mijn belangen worden door dit besluit geschaad. Dit besluit had niet genomen mogen worden omdat de leveringszekerheid niet in het geding is gekomen dan wel dat er aan de vergunningsvoorwaarden voldaan kon worden. In dit bezwaarschrift motiveer ik op basis van de mij tot nu toe bekende informatie waarom dit besluit niet genomen had mogen worden.
In het onderhavige geval is dit een onderneming (Eneco Consumenten B.V.) die zeggenschap verkrijgt in een andere onderneming of een gedeelte daarvan (Welkom Energie B.V.), zoals blijkt uit de definitie van zeggenschap uit de memorie van toelichting op art. 27 Mededingingswet, K 27 707-3. Die zeggenschap wordt verkregen door ofwel participaties in het kapitaal of wel door een overeenkomst, bepalend daarvoor is dat er beslissende invloed op de activiteiten van een onderneming kan worden uitgeoefend. Eneco Consumenten B.V. verwerft dus de zeggenschap, en daarmee beslissende invloed op de activiteiten van, Welkom Energie B.V.

De toestemming aan Eneco Consumenten B.V. om het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen kan dus niet gebaseerd worden op art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet. Conform art. 34 Mededingingswet is het verboden een concentratie tot stand te brengen voordat het voornemen daartoe aan de Autoriteit Consument en Markt is gemeld en vervolgens vier weken zijn verstreken. Op 15 oktober hebben Eneco Consumenten B.V. en Welkom Energie B.V. hun concentratie gemeld, waarna deze concentratie pas op 15 november 2021 geeffectueerd kon worden.

De overname van het klantenbestand is dan ook niet het verkrijgen van zeggenschap en daarmee beslissende invloed maar een fusie zoals genoemd in art. 27 lid 1 sub a Mededingingswet. Artikel 309 Boek 2 Burgerlijk Wetboek stelt dat een fusie een rechtshandeling is waarbij de een het vermogen van de ander onder algemene titel verkrijgt. Met het sluiten van een overeenkomst om het klantenbestand over te nemen verkrijgt Eneco Consumenten B.V. vermogen van Welkom Energie B.V. en is er sprake van een fusie conform art. 27 lid 1 sub a Mededingingswet.

Op 25 oktober 2021 geeft de ACM toestemming voor deze fusie door toestemming aan Eneco Consumenten B.V. te geven om het klantenbestand van Welkom Energie B.V. over te nemen. Tevens op 25 oktober 2021, dezelfde datum als dat de ACM toestemming geeft voor de overname van het klantenbestand van Welkom Energie B.V. door Eneco Consumenten B.V. verzoekt Welkom Energie B.V. aan de ACM haar leveringsvergunning in te trekken aangezien zij zelf aangeeft niet meer aan de vergunningsvoorwaarden te kunnen voldoen. Een dag later op 26 oktober 2021 ACM neemt de ACM het besluit de leveringsvergunning in te trekken om dat op 27 oktober te publiceren. De leveringsvergunning van Welkom Energie B.V. werd per 1 november 2021 ingetrokken. Met het intrekken van die leveringsvergunning eindigde op die datum ook de leveringsovereenkomst met Welkom Energie B.V.
De ACM baseert dit besluit op art. 95f lid 1 sub a Elektriciteitswet en art. 47 lid 1 sub a Gaswet; namelijk als de vergunninghouder hierom vraagt omdat zij niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kan voldoen. Met de toestemming voor de fusie tussen Eneco Consumenten B.V. en Welkom Energie B.V. op 25 oktober 2021 is er echter geen sprake van het niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kunnen voldoen. Immers kan Eneco aan de vergunningsvoorwaarden voldoen en is thans de leveringsvergunning van Eneco nog niet ingetrokken noch is daartoe een aanvraag ingediend.
Ik verzoek u dan ook het besluit om de leveringsvergunningen voor elektriciteit en voor gas met als zaaknummers ACM/21/053932 te vernietigen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 07-12-2021 20:17 . Reden: Brief in quote-tags geplaatst, zodat het minder ruimte in beslag neemt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:10:
Ik probeer de memoire van toelichting op de Elektriciteits en Gaswet te vinden waar art. 95f en art. 47 staan uitgelegd. Anders staat er alleen dat de leveringsvergunning op verzoek van de vergunninghouder kan worden ingetrokken en laat die vergunninghouder nou net dat verzoek hebben gedaan.

Als iemand kan helpen en input kan leveren graag, ook deze moet weer voor middernacht de deur uit.

---

[...]
Ik ga even met je meezoeken @Loading2000 . Ik denk alleen wel dat het weinig uithaalt. De overname had nog niet plaatsgevonden en zegt dus niets over de leveringszekerheid.

Wel weet ik dat de ACM heeft vastgesteld dat WE inderdaad de levering niet meer kon garanderen. Dus ondanks dat men gewoon kan verzoeken om de intrekking (zoals we die nu zien in de wet), is het besluit AFAIK op andere gronden genomen dan slechts "smeken" om intrekking ;)
9. Omdat Welkom Energie zichzelf niet meer in staat acht te voldoen aan de (wettelijke) verplichtingen
die samenhangen met de vergunde activiteit, heeft zij de ACM op 25 oktober 2021 verzocht haar
vergunning per 1 november 2021 in te trekken.
10. De ACM heeft uit de door Welkom Energie aangeleverde stukken, evenals de motivering zoals
benoemd in randnummer 9, geconstateerd dat Welkom Energie per 1 november 2021 inderdaad niet
meer voldoet aan de (wettelijke) verplichtingen die samenhangen met de vergunde activiteit.
https://www.acm.nl/sites/...s-door-welkom-energie.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 07-12-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
GENETX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik ga even met je meezoeken @Loading2000 . Ik denk alleen wel dat het weinig uithaalt. De overname had nog niet plaatsgevonden en zegt dus niets over de leveringszekerheid.

Wel weet ik dat de ACM heeft vastgesteld dat WE inderdaad de levering niet meer kon garanderen. Dus ondanks dat men gewoon kan verzoeken om de intrekking (zoals we die nu zien in de wet), is het besluit AFAIK op andere gronden genomen dan slechts "smeken" om intrekking ;)

[...]

https://www.acm.nl/sites/...s-door-welkom-energie.pdf
Dank voor het meezoeken. Ik kom een hoop MvT's tegen, maar nog niet de juiste.

Dat klopt inderdaad, mijn punt is echter dat er toestemming was voor en een op handen zijn fusie zodat de leveringsvergunning niet ingetrokken had hoeven worden omdat er met de fusie gewoon aan de leveringsvoorwaarden voldaan had kunnen worden. WE kan de levering misschien niet garanderen, maar het gefuseerde WE en Eneco wel.

Overigens geeft de ACM zelf aan het als haar taak te zien dat kleinverbruikers niet zonder energie komen te zitten en dat is geen moment in gevaar geweest (want dan moet je 90.000 mensen fysiek afsluiten). Het enige wat in gevaar is geweest is het antwoord op de vraag aan wie die energie vervolgens betaalt zou worden, de economische leveringszekerheid zoals gedefinieerd door de NEDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:57:
[...]

Dank voor het meezoeken. Ik kom een hoop MvT's tegen, maar nog niet de juiste.

Dat klopt inderdaad, mijn punt is echter dat er toestemming was voor en een op handen zijn fusie zodat de leveringsvergunning niet ingetrokken had hoeven worden omdat er met de fusie gewoon aan de leveringsvoorwaarden voldaan had kunnen worden. WE kan de levering misschien niet garanderen, maar het gefuseerde WE en Eneco wel.

Overigens geeft de ACM zelf aan het als haar taak te zien dat kleinverbruikers niet zonder energie komen te zitten en dat is geen moment in gevaar geweest (want dan moet je 90.000 mensen fysiek afsluiten). Het enige wat in gevaar is geweest is het antwoord op de vraag aan wie die energie vervolgens betaalt zou worden, de economische leveringszekerheid zoals gedefinieerd door de NEDU.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of 90k afnemers zonder energietoko genoeg schade zouden kunnen doen als TenneT niet genoeg restcapaciteit heeft ingekocht. Maar ik vermoed dat 90k zieltjes nog niet genoeg is om het Europese net de destabiliseren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@Loading2000
Wellicht goed om te weten, vroeger was dit blijkbaar artikel 95e ipv 95f:
https://wetten.overheid.n...k8_Paragraaf1a_Artikel95f

Ik kan niet verder terug dan 2002, maar ik vermoed dat dat in 1998 al zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
In ieder geval zijn de betreffende artikelen dus met ingang van 1-1-2002 in werking getreden, geen wonder dat ik niet verder terug kon in de tijdmachine :+ :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2001-577.html

Wellicht dat dit een aanknopingspunt is @Loading2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 07-12-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
5. Handhaving

Ook nadat een vergunning is verleend, blijft het van belang dat deze vergunning alleen in het bezit is van leveranciers die aan de wettelijke eisen voldoen. Aan een vergunning kunnen ingevolge artikel 95d van de wet voorschriften en beperkingen worden verbonden, die ook kunnen wijzigen. Een voorschrift dat van belang is voor de handhaving van de vergunning is dat wijzigingen ten aanzien van de bij de aanvraag verstrekte gegevens onverwijld worden doorgegeven aan de directeur van de DTe. Dit voorschrift zal bij de verlening van een vergunning aan alle vergunningen worden verbonden. Tevens kan DTe op basis van artikel 7 van de wet periodiek informatie opvragen om te controleren of een vergunninghouder nog steeds voldoet aan de eisen die de wet aan een vergunninghouder stelt.

Indien op basis van doorgegeven wijzigingen of op basis van andere gegevens blijkt dat niet langer aan de eisen ingevolge artikel 95c, eerste lid, van de wet wordt voldaan, kan ingevolge artikel 95d van de wet de vergunning worden ingetrokken. Ook kent artikel 95e van de wet nog een aantal andere redenen de vergunning in te trekken. De bevoegdheid aan de vergunning voorschriften te verbinden, deze te wijzigen of de vergunning in te trekken is bij besluit van de Minister van Economische Zaken van 12 december 2001 (Stcrt. 2001, 245) gemandateerd aan de directeur van de DTe.

Ingevolge artikel 95g van de wet zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze paragraaf bepaalde de door de Minister van Economische Zaken aangewezen ambtenaren belast. Bij besluit van 12 december 2001 (Stcrt. 2001, 245) zijn de medewerkers van de DTe hiervoor aangewezen. Ook de in artikel 95h van de wet opgenomen bevoegdheid bestuursdwang toe te passen, is gemandateerd aan de directeur van de DTe. Tot slot is ook voorzien in strafrechtelijke handhaving, doordat overtreding van de artikelen 95a, eerste lid, 95b en 95f strafbaar is gesteld ingevolge de Wet economische delicten.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2003-207.html

Ik kan verder nog niks vinden, ik denk dat dit het meest in de buurt komt. DTe is de voorloper van NMa en ACM. Let daarbij op dat de artikelen dus verschoven zijn, 95e in de quote hierboven is tegenwoordig dus 95f. Dus de oude 95b, 95f en 95g zijn wellicht ook nog even interessant om door te nemen hier:
https://wetten.overheid.n...k8_Paragraaf1a_Artikel95f

Verder stond hier dus al wel duidelijk:
Ook kent artikel 95e van de wet nog een aantal andere redenen de vergunning in te trekken.
Dus blijkbaar is het vrijwillig intrekken een optie, al kan ik me voorstellen dat dat wel in strijd kan zijn met Economische delicten als je contracten niet nakomt terwijl je dat redelijkerwijs wel had gekund :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik loop ook vast op artikel 95f, helaas kan ik daar niks vinden wat helpt in het betoog. Vreemd dat een energietoko zomaar de handoek in de ring kan gooien...

Ik pak hem even vanaf de andere kant, namelijk BL:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01
De vergunninghouder doet, indien hij voorziet of behoort te voorzien dat hij niet langer in staat zal zijn om zijn plicht tot levering van elektriciteit aan zijn kleinverbruikers na te komen of indien hij surseance van betaling heeft aangevraagd dan wel te zijnen aanzien faillissement is aangevraagd, daarvan onverwijld mededeling aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en aan Onze Minister.
Ofwel, onder BL, welke gevolgd is, worden er wel duidelijke redenen voor intrekking genoemd. Deze zijn in lijn met wat de ACM ook heeft gemeld.

Ten tijde van de aanvraag was er van faillissement geen sprake, en ook niet van sureance van betaling AFAIK. Dus is enkel het vetgedrukte deel van toepassing, wat we dus betwisten. Dus wellicht dat dit een sterker argument geeft @Loading2000 ?

Ik heb zelf geen aanvraag tot faillissement/sureance van WE gezien, iemand anders toevallig wel? Die is wellicht sowieso wel mooi voor de tijdlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En het antwoord van 27 oktober:
Op dit moment heeft Welkom Energie nog geen surseance van betaling en/of faillissement aangevraagd.
https://www.ad.nl/economi...illissement%20aangevraagd.

Dus dan zou dat het argument gewoon blijven. Door de overname door Eneco is de levering nooit in gevaar geweest. Fiannciële problemen van WE waren (nog) niet de reden tot intrekking vergunning. Daarbij zal het nieuws natuurlijk geen positieve uitwerking hebben gehad op de financiële positie van WE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ik eerder ook al eens meldde, mogen de multiposts een stuk minder hier. Heb je een aanvulling op je bericht, mag je dit gewoon via de 'Wijzig'-knop aanvullen, in plaats van 2 of meer posts achter elkaar plaatsen.

Ook mag de slowchat weer een stuk minder hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
GENETX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:48:
Ik loop ook vast op artikel 95f, helaas kan ik daar niks vinden wat helpt in het betoog. Vreemd dat een energietoko zomaar de handoek in de ring kan gooien...

Ik pak hem even vanaf de andere kant, namelijk BL:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01

[...]

Ofwel, onder BL, welke gevolgd is, worden er wel duidelijke redenen voor intrekking genoemd. Deze zijn in lijn met wat de ACM ook heeft gemeld.

Ten tijde van de aanvraag was er van faillissement geen sprake, en ook niet van sureance van betaling AFAIK. Dus is enkel het vetgedrukte deel van toepassing, wat we dus betwisten. Dus wellicht dat dit een sterker argument geeft @Loading2000 ?

Ik heb zelf geen aanvraag tot faillissement/sureance van WE gezien, iemand anders toevallig wel? Die is wellicht sowieso wel mooi voor de tijdlijn.
Het ACM-besluit over de intrekking van de leveringsvergunning beroept zich op sub a; op verzoek van de vergunninghouder de leveringsvergunning intrekken. Hoewel ik de MvT op dat artikel niet kan vinden zat ik mij wel het volgende te bedenken:

Stel je voor, ik heb een energiebedrijf en ik wil ermee ophouden.
Dan vraag ik de ACM mijn leveringsvergunning in te trekken. Onder sub a, zonder reden, ik heb er gewoon geen zin meer in.

Dan zal lid 5 SLR-procedure in werking worden gezet (voor het intrekken van de leveringsvergunning) en neemt een andere energieleverancier het klantenbestand inc. contracten over. In een normale energiemarkt hebben energieleveranciers daar ook wel oren naar omdat ze normaal gesproken winst op die contracten maken, de situatie op de energiemarkt nu is natuurlijk wel uitzonderlijk.

Als die redenering klopt dan maakt mijn bezwaarschrift natuurlijk geen enkele kans, de grondslag van het intrekken van de leveringsvergunning is immers lid 5.

Aan de andere kant heb ik (en anderen hier) zoveel tijd en energie gestopt in dit bezwaarschrift dat het zonde zou zijn als die niet behandeld zou worden >:) Ik wil ook even een krachtig signaal afgeven aan de ACM alla "I see what you did there" en ik ben het daar niet mee eens aangezien de belangen van de consumenten daar in mijn ogen onvoldoende in mee zijn genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Eens, daarom stop ik er ook nog wat tijd in.

Wat betreft 95f 1 a, op de valreep zie ik toch nog een redenatie, maar dan andersom. Besluit Leveringszekerheid stelt dus dat een vergunninghouder zich moet melden als de levering in gevaar komt. Zoals ik hem nu zie, is art 95f lid 1 a de enige manier waarop WE dat kan doen. Er is geen andere manier voor WE om aan de bepalingen van BL te voldoen.

Zouden we kunnen stellen dat WE verzuimd heeft.om zich al op/voor 15 oktober te melden, want toen was het blijkbaar al duidelijk...

Edit: nee, ik zit fout. WE kan het prima melden waarop juist de ACM normaliter het besluit neemt. Wellicht is de melding weer achter gesloten deuren gedaan en is dat vast toegestaan....

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 07-12-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022

---
[...]
Vandaag geen tijd gehad om hier verderop te zoeken, aangezien ik de ASNbank aan het werk moest zetten voor mijn MOIs, 3 weken na aanvraag.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25621-3.html zul je toch al wel gevonden hebben?
Ik meld het toch maar omdat ik bij toeval over 1 alinea struikel mbt, art 38:
Het feit dat het leveringsrecht nu is geformuleerd als plicht voor de vergunninghouder, maakt in juridische zin geen verschil. Er is gekozen voor een formulering als plicht vanwege de centrale rol die deze plicht kan spelen als vergunningvoorwaarde (artikel 36), als object van het «dekkingsplan» (artikel 44) en als criterium voor de intrekking van de vergunning (artikel 47, onder b).
Mag ik hier zo snel uit afleiden dat de rechtsgrond 'wettelijke verplichting' die de ACM hanteert voor de overdracht van klantgegevens aan Eneco hier dus héél anders uitgelegd moet worden?
Dus niet als een 'leveringsplicht van de vergunninghouder jegens de eindgebruiker' maar 'leveringsplicht van de vergunninghouder als vergunningvoorwaarde'.
Zodat hier de rechtsgrond 'wettelijke verplichting' niet toepasselijk is voor de overdracht van klantgegevens?
Dus een soort 'interne werking' i.p.v. 'externe werking'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
PJW9779 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:44:
[...]

Vandaag geen tijd gehad om hier verderop te zoeken, aangezien ik de ASNbank aan het werk moest zetten voor mijn MOIs, 3 weken na aanvraag.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25621-3.html zul je toch al wel gevonden hebben?
Ik meld het toch maar omdat ik bij toeval over 1 alinea struikel mbt, art 38:

[...]

Mag ik hier zo snel uit afleiden dat de rechtsgrond 'wettelijke verplichting' die de ACM hanteert voor de overdracht van klantgegevens aan Eneco hier dus héél anders uitgelegd moet worden?
Dus niet als een 'leveringsplicht van de vergunninghouder jegens de eindgebruiker' maar 'leveringsplicht van de vergunninghouder als vergunningvoorwaarde'.
Zodat hier de rechtsgrond 'wettelijke verplichting' niet toepasselijk is voor de overdracht van klantgegevens?
Dus een soort 'interne werking' i.p.v. 'externe werking'?
Die had ik nog niet gevonden, dank daarvoor.
Tot nu toe bevestig het mijn vermoeden. Bij de toelichting op art. 47 gaswet staat namelijk:

"De slotbepaling van het hoofdstuk geeft de bevoegdheid om op verzoek of ambtshalve de leveringsvergunning in te trekken. Als criteria voor intrekking zijn niet alleen de gebruikelijke criteria opgenomen als ....., en het niet (meer) in staat zijn de voorzieningszekerheid van de beschermde afnemers te waarborgen, kunnen gronden zijn voor intrekking van de leveringsvergunning."

Dus of ambtshalve conform wat daarna genoemd wordt, zoals niet meer in staat zijn de voorzieningszekerheid te waarborgen (wat gek genoeg niet als grondslag is gebruikt voor het ACM-besluit) maar op verzoek (wat de ACM als grondslag heeft gebruikt). "om op verzoek of ambtshalve..."

Dus je vraagt als energieleverancier aan de ACM de leveringsvergunning in te trekken en de ACM zegt ok.
Wat aan de ene kant logisch is: je kan een bedrijf niet verplichten te blijven bestaan en er niet mee op te houden maar aan de andere kant ook raar is want hoe zit het dan met de leveringszekerheid?

Ik heb nog een uur voor het bezwaarschrift, en ik heb geen insppiratie meer welke gronden ik nog meer aan kan dragen aangezien dat hele besluit op sub a berust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik ben er inmiddels mee gestopt. Ik zou hem gewoon indienen en kijken wat er uit komt. Ben vooral benieuwd of we er een reactie op krijgen met wat meer onderbouwing dan we tot nu toe hebben. Al houden we de discussie levend, dan nog hebben we in ieder geval wat bereikt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:54:
[...]

Die had ik nog niet gevonden, dank daarvoor.
Tot nu toe bevestig het mijn vermoeden. Bij de toelichting op art. 47 gaswet staat namelijk:

"De slotbepaling van het hoofdstuk geeft de bevoegdheid om op verzoek of ambtshalve de leveringsvergunning in te trekken. Als criteria voor intrekking zijn niet alleen de gebruikelijke criteria opgenomen als ....., en het niet (meer) in staat zijn de voorzieningszekerheid van de beschermde afnemers te waarborgen, kunnen gronden zijn voor intrekking van de leveringsvergunning."

Dus of ambtshalve conform wat daarna genoemd wordt, zoals niet meer in staat zijn de voorzieningszekerheid te waarborgen (wat gek genoeg niet als grondslag is gebruikt voor het ACM-besluit) maar op verzoek (wat de ACM als grondslag heeft gebruikt). "om op verzoek of ambtshalve..."

Dus je vraagt als energieleverancier aan de ACM de leveringsvergunning in te trekken en de ACM zegt ok.
Wat aan de ene kant logisch is: je kan een bedrijf niet verplichten te blijven bestaan en er niet mee op te houden maar aan de andere kant ook raar is want hoe zit het dan met de leveringszekerheid?

Ik heb nog een uur voor het bezwaarschrift, en ik heb geen insppiratie meer welke gronden ik nog meer aan kan dragen aangezien dat hele besluit op sub a berust.
Let wel, het is een niet-limitatieve opsomming van gronden.
"niet alleen [-] Ook de hantering van hogere prijzen dan de vastgestelde tarieven, [-]"
Alle kamerstukken staan hier op een rijtje, ook van vóór 2002 :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/25621

Op https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2021-07-01 kun je ook alle relaties vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25621-1.html
Toch nog even, het originele concept waar onder art 47 al dezelfde optie staat @Loading2000 . Inderdaad met het idee dat je niemand kan dwingen je bedrijf te laten doordraaien.

Blijft alsnog vreemd dat je bij een overname na faillissement in de energiewereld een contract krijgt wat je te accepteren hebt.

Gister ging er ook eentje om in Vlaanderen, daar gaat het toch wat mooier via de netbeheerder als noodleverancier
https://www.vrt.be/vrtnws...rancier-legt-boeken-neer/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loading2000
GENETX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:01:
Ik ben er inmiddels mee gestopt. Ik zou hem gewoon indienen en kijken wat er uit komt. Ben vooral benieuwd of we er een reactie op krijgen met wat meer onderbouwing dan we tot nu toe hebben. Al houden we de discussie levend, dan nog hebben we in ieder geval wat bereikt imho.
Je hebt gelijk, ik heb hem ingediend.
Indien mensen bovenstaand bezwaarschrift in willen dienen, voor middernacht naar ACM-post at acm punt nl

The more the marrier zou ik zeggen. Geeft in ieder geval een signaal af en houd ze lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loevestein
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 14:19
*knip* "ik ook"-reacties voegen niets toe.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.breg87
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-06 20:37
Vragen jullie nu middels de MOI's alle betaalde incasso's terug of enkel een aantal zodat je hetgeen terug krijgt wat je volgens je eindrekening nog terug zou moeten krijgen?

En houden jullie hierbij nog rekening met de welkomstbonus en eventuele opgelopen kosten door verplichte overstap naar eneco?

Ik vraag me zelf af wat nu het handigst is? En met welke redenen...

En heeft het überhaupt nu nog zin om middels MOI's dit terug te vorderen of is daar al iets op bedacht door WE of de curator waardoor dit nu niet meer mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
d.breg87 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:00:
Vragen jullie nu middels de MOI's alle betaalde incasso's terug of enkel een aantal zodat je hetgeen terug krijgt wat je volgens je eindrekening nog terug zou moeten krijgen?

En houden jullie hierbij nog rekening met de welkomstbonus en eventuele opgelopen kosten door verplichte overstap naar eneco?

Ik vraag me zelf af wat nu het handigst is? En met welke redenen...

En heeft het überhaupt nu nog zin om middels MOI's dit terug te vorderen of is daar al iets op bedacht door WE of de curator waardoor dit nu niet meer mogelijk is?
Hoe jij dit wilt aanpakken zul je toch zelf moeten verzinnen.Maar in algemene zin is het beter dat WE geld van jou te goed heeft ipv andersom.

Met MOI's kun je tot maximaal 13 maanden terugvorderen, dus langer wachten vermindert het bedrag (afhankelijk van hoe lang je klant bent natuurlijk). De curator kan dit alleen tegenhouden door te bewijzen dat je een rechtsgeldige incassomachtiging hebt gegeven. Dat kan de curator blijkbaar in algemene zin niet gezien het aantal meldingen van succesvolle MOI's (of de curator reageert niet eens meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Ik haal alle door mij betaalde bedragen terug.
Dan ben ik WE geld verschuldigd, en ik wil WE ook best betalen maar dan wil ik eerst een juiste eindafrekening, de welkomstbonus, opzegvergoedingen en schade door hogere tarieven. Dan kom ik alsnog op een totaalbedrag uit dat hoger is dan ik ooit aan WE betaalt heb, maar het biedt een uitgangspunt voor onderhandelingen met de curator.......als die er uberhaupt gaan komen.

Ik heb gisteravond trouwens het bezwaarschrift pro forma ingediend.
Ik ga nog wat vervolgvragen op mijn antwoorden aan de ACM stellen om te vragen hoe zij met die inconsistenties om gegaan te zijn en waarom dat zou mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07 16:29
Goede morgen allemaal,

Heeft iemand bewijs van het model contract dat Eneco per 1-11-2021 aanbood?
Zie wel tarieven staan maar geen hard bewijs.

Ik heb zojuist rechtsbijstand namelijk gesproken en die geven aan dat je op basis van dit bewijs de betaling aan Eneco zou kunnen doen.

Alvast bedankt 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ik heb via Claimsagent een claim ingediend op 23/11 maar tot op heden nog niks gehoord van de curator, iemand anders dit ook ondervonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Riddler85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:48:
Goede morgen allemaal,

Heeft iemand bewijs van het model contract dat Eneco per 1-11-2021 aanbood?
Zie wel tarieven staan maar geen hard bewijs.

Ik heb zojuist rechtsbijstand namelijk gesproken en die geven aan dat je op basis van dit bewijs de betaling aan Eneco zou kunnen doen.

Alvast bedankt 🙏
Eneco heeft zelf aangegeven dat de bedragen in dit artikel kloppen: https://www.rtlnieuws.nl/...oger-maandbedrag-verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 16:47
ArcticWolf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:52:
ik heb via Claimsagent een claim ingediend op 23/11 maar tot op heden nog niks gehoord van de curator, iemand anders dit ook ondervonden?
Ja precies hetzelfde hier. Ingediend via zowel ClaimsAgent alsook via de website van de curator zelf. Op beiden geen reactie.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 20:50
Dit is ook wel interessant.

Ik had voor 5 bedragen een MOI ingediend. Maar ING heeft nu alle incasso (2 extra) van WE teruggestort.

Nu krijgt WE dus weer geld van mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loading2000
miena21 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:17:
Dit is ook wel interessant.

Ik had voor 5 bedragen een MOI ingediend. Maar ING heeft nu alle incasso (2 extra) van WE teruggestort.

Nu krijgt WE dus weer geld van mij.
Maar wel logisch!
Als een rechtsgeldige machtiging ontbreekt is het natuurlijk raar om maar bv. 5 van de 7 incasso's terug te boeken, ze zijn immers alle 7 niet rechtsgeldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riddler85
T-8one schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:52:
[...]

Eneco heeft zelf aangegeven dat de bedragen in dit artikel kloppen: https://www.rtlnieuws.nl/...oger-maandbedrag-verbruik
Super!

Voor iedereen die dus het niet eens is met de tarieven van eneco:
Unive rechtsbijstand heeft mij verteld dat Eneco ten alle tijden ons een model contract had moeten aanbieden met de tarieven van dat moment.

De tarieven zijn daar dus bevestigd. Ik ga dus zo eneco bellen en vertellen dat ze dat tarief gaan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 14:25
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:30:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb hem ingediend.
Indien mensen bovenstaand bezwaarschrift in willen dienen, voor middernacht naar ACM-post at acm punt nl

The more the marrier zou ik zeggen. Geeft in ieder geval een signaal af en houd ze lekker bezig.
Helaas te laat gelezen, ik had het graag ook ingediend. Ben in ieder geval erg benieuwd naar het vervolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
Riddler85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:56:
[...]

Super!

Unive rechtsbijstand heeft mij verteld dat Eneco ten alle tijden ons een model contract had moeten aanbieden met de tarieven van dat moment.

De tarieven zijn daar dus bevestigd. Ik ga dus zo eneco bellen en vertellen dat ze dat tarief gaan ontvangen.
ze maken een klant case aan, ik heb zojuist ze betaald conform de model contract tarieven van 1-11-2021. Ben benieuwd hoe snel ze met deurwaarder gaan dreigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-07 09:27
ArcticWolf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:52:
Ik heb een claim rechtstreeks bij de curator ingediend op 15-11 en kreeg ook pas op 6-12 bericht dat de vordering van mij 'getoetst' gaat worden. Achteraf hoeven ze niets meer te toetsen van mij, aangezien ik al mijn betalingen aan Welkom heb teruggekregen via de MOI's.
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:41:
[...]

Ik heb een claim rechtstreeks bij de curator ingediend op 15-11 en kreeg ook pas op 6-12 bericht dat de vordering van mij 'getoetst' gaat worden. Achteraf hoeven ze niets meer te toetsen van mij, aangezien ik al mijn betalingen aan Welkom heb teruggekregen via de MOI's.
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/
oh, dan wacht ik nog wel een week. Heb namelijk de 23e pas de vordering ingediend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

geishin schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:56:
[...]

Waarschijnlijk hopen ze hiermee te bereiken dat ze van de rechter toestemming krijgen het process slechts 1 keer te doen en de afhandeling van de rest van de beroeps- en/of bezwaarschriften mogen pauzeren. Totdat er een uitspraak is in 1 zaak.

En anders het oprichten van een Stichting WelkEnecoClaim crowdfunden.
Ja, het uitgangspunt zal zijn alle beroepen in 1 procedure/zitting te behandelen, maar waar ik me meer zorgen om maak is dat ACM aanstuurt op niet-ontvankelijk verlkaring van individuele beroepen van individuele consumenten, wegens het ontbreken van een onderscheidend belang. Met andere woorden, ACM vind dat een enkele consument onvoldoende belang heeft om een besluit van ACM teniet te doen. Dat is nogal wat.
Loading2000 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:33:
[...]

Maar dan is het risico, als je het klantenbestand tussen 27 oktober en 1 november overdraagt, dat de leveringsovereenkomsten mee moeten worden overgedragen conform lid 5 SLR-procedure. Dus ovk sluiten over klantenbestand, leveringsvergunning laten intrekken, wachten tot de leveringsovereenkomsten beëindigd zijn en dan pas het klantenbestand overdragen. Anders loop je het risico met verlieslatende contracten opgescheept te zitten. Dat zou ook best eens de reden kunnen zijn dat er een opschortende werking in de overeenkomst zat die 1 november om 08:00 afliep en dat de ovk tussen Eneco en Welkom Energie toen pas definitief/onherroepelijk werdt.
Lid 5 SLR stelt dat ' een en ander' (conformartikel 3 lid 2b besluit leveringsvergunning) overgedragen moet worden, echter de overeenkomst is daar veen onderdeel van. Lid 5 SLR zegt ook dat deze gegevens tot doel hebben de levering voort te zetten, niet de leveringsovereenkomst voort te zetten.

Uiteindelijk is de SLR procedure een uitwerking van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet / ELectriciteitswet, en daarin wordt bepaald wat er overgedragen wordt.

---

[...]
Je bezwaar zal falen, want de overname van klanten door Eneco stond gepland voor 1 november. (of feitelijk volgens de fusiewet pas na 15 november). Maar Welkom heeft ACM op 25 oktober al gesteld dat zij niet meer aan haar leveringsverplichting kan voldoen. ACM is daarop verplicht de vergunning in te trekken.

Aangezien ACM geen documentatie vrijgeeft omtrent de redenering dat WE niet meer aan haar verplichtingen kon voldoen (de documenten waarop ACM het besluit heeft genomen dus, maar die zijn volgens ACM geheim) kan er niet nagegaan worden of de redenering stand houdt.

Natuurlijk had ACM kunnen zeggen ' ja wacht eens effe, jullie worden over 3 dagen door Eneco overgenomen, dus de leveringszekerheid is helemaal niet in het geding' , maar dan had de ACM in het belang van de consument gehandeld.
Tevens had Eneco dan wellicht de overname helemaal niet door laten gaan, want zij wilde alleen een klantenbestand van een failliete leverancier overnemen.

Vandaag ook meteen het bezwaar tegen de eindafrekening van Eneco op de bus gedaan. Voor wie ook bezwaar wil aantekenen onderstaand de integrale tekst.

Al zorgt het maar voor extra werkdruk daar in Rotterdam, dat is al minstens iets >:)

Ik wens bezwaar aan te tekenen op deze nota’s en de kostenberekening, aangezien er tussen Eneco en mij formeel nooit een contract is aangegaan. Door toedoen van ACM is de levering van gas op bovenstaand adres op 1 november overgegaan van Welkom Energie naar Eneco, echter Eneco heeft mij nooit vooraf in kennis gesteld van de voorwaarden voor deze levering. Artikel 52b lid 1 van de gaswet schrijft hierover:

De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
En artikel 52b lid 4:
Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.

ACM heeft eerder verklaard dat de overzetting van Welkom Energie klanten heeft plaatsgevonden op basis van artikel 3 lid 5b van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet, echter deze regeling treedt niet in de plaats van de gaswet, en aldus was Eneco nog steeds genoodzaakt mij als consument vooraf in kennis te stellen van de contractvoorwaarden.

Op 29 oktober j.l. heeft Eneco mij per mail te kennen gegeven dat zij per 1 november met levering gaat beginnen, en pas op 5 november heeft Eneco per mail gesteld dat er een overeenkomst is gesloten voor de levering van gas. Echter aangezien Eneco mij dus pas op 5 november in kennis stelt van de voorwaarden van de leveringsovereenkomst, is deze leveringsovereenkomst conform art 52b lid 4 vernietigbaar.

Bij deze roep ik aldus ook vernietiging van de overeenkomst in.

Door de nietigverklaring van de overeenkomst per 1 november, ben ik aldus van mening dat U mij niet de aangeboden prijs per m3 gas van € 1,80442 (incl. BTW, incl. overheidsheffingen) in rekening mag brengen, maar zich dient te houden aan de prijs per m3 voor variabele leveringsovereenkomsten zoals die door U op 1 juli 2021 bij ACM is gedeponeerd, en zoals die golden op 29 oktober 2021, de dag waarop U mij te kennen geeft de levering over te nemen. Voor zover mij bekend lag dit tarief om en nabij de € 0,85 per m3 (incl BTW en overheidsheffingen).

Graag verzoek ik U het volgende:

1. Per omgaande en per kerende post bevestiging van de ontvangst van deze brief. Dit mag naar het in de aanhef vermeldde adres
2. Bevestiging van Eneco dat de levering van gas tussen 1 november 2021 en 1 december 2021 inderdaad formeel zonder een correcte leveringsovereenkomst heeft plaatsgevonden, ofwel onderkenning van Eneco dat zij zich niet aan de gaswet artikel 52b lid 1 heeft gehouden, en aldus instemt met het nietig verklaren van de onderhavige overeenkomst.
3. Een aangepaste afrekening over de periode 1 november 2021 – 1 december 2021 waarbij de prijs per m3 op basis van het tarief vanaf 1 juli 2021 zoals gedeponeerd bij de ACM als prijs dient. Aangezien Uw huidige factuur reeds betaald is, zal deze factuur aldus een credit veroorzaken. Ik verwacht dat U deze credit binnen 14 dagen na uitgeven van de factuur aan mij doet toekomen.

Indien U van mening bent dat de levering van gas gedurende de betreffende periode toch volgens een rechtsgeldig contract heeft plaatsgevonden, en U dus mijn verzoeken onder punt 2 en 3 afwijst, dan verzoek ik U vriendelijk deze afwijzing schriftelijk en degelijk onderbouwd aan mij te doen toekomen. Ten minste wens ik dan duidelijkheid te verkrijgen op basis van welk wetsartikel U van mening bent dat er toch van een rechtsgeldig contract sprake is geweest.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2021 14:27 . Reden: Multipost samengevoegd. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietje Klaasje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59
Met dank aan dit forum denk ik er redelijk goed uit te zijn gekomen, had in ieder geval veel slechter kunnen aflopen.

Bijna direct na bericht faillissement naar Vattenfall modelcontract overgestapt, nu naar 3 jaar deal (zie onder) bij Vattenfall per 3 januari.

Volgens de eindafrekening zou ik rond de €1000 terug moeten krijgen van Welkom. Via de MOI procedure bij Knab alle termijnbedragen terug gekregen. Wel met Knab flinke discussie gehad, benadrukt dat ik om het enkele feit dat ik geen incasso had afgegeven het geld terug wilde ontvangen. Dat is gelukt, heb het geld terug gehad.

Welkom krijgt nu nog iets van €200 van mij, hierover de curator gemaild waar hij dit wil ontvangen. Heb €10 per maand als welkomspremie in mindering gebracht, kijk wel wat ze daar van vinden.

Geen schade gehad met eenmalig geld kwijt, wel ongeveer €40 meer per maand voor gas kwijt, maar al met al valt het daarmee duidelijk mee. Alles met dank aan mijn mede Tweakers. Wilde dit verhaal delen om mijn dank uit te spreken en als sommige nog keuzes moeten maken mijn ervaring daarvoor te delen.

https://www.vattenfall.nl...gen/energiecadeauxl-pbhd/
Gas: € 1,188365

Stroom:
Enkel: € 0,244166
of
Normaal: € 0,265341
Dal: € 0,223112

(prijzen met energiebelasting 2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Wellicht interessante passage uit het verzoek van ACM om de behandeling van de beroepschriften uit te stellen :

De achtergrond van de beroepen
Eind september jongstleden deed Welkom Energie BV de mededeling aan de ACM, dat zij niet langer in staat is te voldoen aan de vereisten van haar vergunningen voor de levering van electriciteit en gas. Naar aanleiding van die mededeling heeft de ACM op 26 oktober 2021 conform verzoek van Welkom Energie die vergunningen per 1 november 2021 ingetrokken

Dus ACM wist al eind september dat Welkom de handdoek in de ring wenste te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
[quote]DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:59:
[...]
Ja, het uitgangspunt zal zijn alle beroepen in 1 procedure/zitting te behandelen, maar waar ik me meer zorgen om maak is dat ACM aanstuurt op niet-ontvankelijk verlkaring van individuele beroepen van individuele consumenten, wegens het ontbreken van een onderscheidend belang. Met andere woorden, ACM vind dat een enkele consument onvoldoende belang heeft om een besluit van ACM teniet te doen. Dat is nogal wat.
Waar staat die reactie van de ACM over het behandelen van de beroepsschriften?
Lid 5 SLR stelt dat ' een en ander' (conformartikel 3 lid 2b besluit leveringsvergunning) overgedragen moet worden, echter de overeenkomst is daar veen onderdeel van. Lid 5 SLR zegt ook dat deze gegevens tot doel hebben de levering voort te zetten, niet de leveringsovereenkomst voort te zetten.

Uiteindelijk is de SLR procedure een uitwerking van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet / ELectriciteitswet, en daarin wordt bepaald wat er overgedragen wordt.
Lees anders eens een paar pagina's terug of ander paragraaf 2.4 en 3.2 uit de nota van toelicing op die besluiten en op het besluit van de gegevensoverdracht waar die besluite naar verwijzen.

...teneinde de leveringsovereenkomst (voor de levering ...) voort te zetten.....

Ik ben benieuwd of je dan nog steeds die mening bent toegedaan.
Je bezwaar zal falen, want de overname van klanten door Eneco stond gepland voor 1 november. (of feitelijk volgens de fusiewet pas na 15 november). Maar Welkom heeft ACM op 25 oktober al gesteld dat zij niet meer aan haar leveringsverplichting kan voldoen. ACM is daarop verplicht de vergunning in te trekken.

Aangezien ACM geen documentatie vrijgeeft omtrent de redenering dat WE niet meer aan haar verplichtingen kon voldoen (de documenten waarop ACM het besluit heeft genomen dus, maar die zijn volgens ACM geheim) kan er niet nagegaan worden of de redenering stand houdt.
Mijn bezwaar zal falen, maar dan op een hele andere grond.
De ACM heeft namelijk sub a als grondslag voor het intrekken van de vergunning gegeven, en dat is op verzoek, bijvoorbeeld als je met je energiebedrijf wilt stoppen.
Vandaag ook meteen het bezwaar tegen de eindafrekening van Eneco op de bus gedaan. Voor wie ook bezwaar wil aantekenen onderstaand de integrale tekst.

Al zorgt het maar voor extra werkdruk daar in Rotterdam, dat is al minstens iets >:)

Ik wens bezwaar aan te tekenen op deze nota’s en de kostenberekening, aangezien er tussen Eneco en mij formeel nooit een contract is aangegaan. Door toedoen van ACM is de levering van gas op bovenstaand adres op 1 november overgegaan van Welkom Energie naar Eneco, echter Eneco heeft mij nooit vooraf in kennis gesteld van de voorwaarden voor deze levering. Artikel 52b lid 1 van de gaswet schrijft hierover:

De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
En artikel 52b lid 4:
Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.

ACM heeft eerder verklaard dat de overzetting van Welkom Energie klanten heeft plaatsgevonden op basis van artikel 3 lid 5b van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet, echter deze regeling treedt niet in de plaats van de gaswet, en aldus was Eneco nog steeds genoodzaakt mij als consument vooraf in kennis te stellen van de contractvoorwaarden.

Op 29 oktober j.l. heeft Eneco mij per mail te kennen gegeven dat zij per 1 november met levering gaat beginnen, en pas op 5 november heeft Eneco per mail gesteld dat er een overeenkomst is gesloten voor de levering van gas. Echter aangezien Eneco mij dus pas op 5 november in kennis stelt van de voorwaarden van de leveringsovereenkomst, is deze leveringsovereenkomst conform art 52b lid 4 vernietigbaar.

Bij deze roep ik aldus ook vernietiging van de overeenkomst in.

Door de nietigverklaring van de overeenkomst per 1 november, ben ik aldus van mening dat U mij niet de aangeboden prijs per m3 gas van € 1,80442 (incl. BTW, incl. overheidsheffingen) in rekening mag brengen, maar zich dient te houden aan de prijs per m3 voor variabele leveringsovereenkomsten zoals die door U op 1 juli 2021 bij ACM is gedeponeerd, en zoals die golden op 29 oktober 2021, de dag waarop U mij te kennen geeft de levering over te nemen. Voor zover mij bekend lag dit tarief om en nabij de € 0,85 per m3 (incl BTW en overheidsheffingen).

Graag verzoek ik U het volgende:

1. Per omgaande en per kerende post bevestiging van de ontvangst van deze brief. Dit mag naar het in de aanhef vermeldde adres
2. Bevestiging van Eneco dat de levering van gas tussen 1 november 2021 en 1 december 2021 inderdaad formeel zonder een correcte leveringsovereenkomst heeft plaatsgevonden, ofwel onderkenning van Eneco dat zij zich niet aan de gaswet artikel 52b lid 1 heeft gehouden, en aldus instemt met het nietig verklaren van de onderhavige overeenkomst.
3. Een aangepaste afrekening over de periode 1 november 2021 – 1 december 2021 waarbij de prijs per m3 op basis van het tarief vanaf 1 juli 2021 zoals gedeponeerd bij de ACM als prijs dient. Aangezien Uw huidige factuur reeds betaald is, zal deze factuur aldus een credit veroorzaken. Ik verwacht dat U deze credit binnen 14 dagen na uitgeven van de factuur aan mij doet toekomen.

Indien U van mening bent dat de levering van gas gedurende de betreffende periode toch volgens een rechtsgeldig contract heeft plaatsgevonden, en U dus mijn verzoeken onder punt 2 en 3 afwijst, dan verzoek ik U vriendelijk deze afwijzing schriftelijk en degelijk onderbouwd aan mij te doen toekomen. Ten minste wens ik dan duidelijkheid te verkrijgen op basis van welk wetsartikel U van mening bent dat er toch van een rechtsgeldig contract sprake is geweest.
Wat ik vreemd vind is dat je eerst de overeenkomst vernietigd als zijnde nooit bestaan en vervolgens een voorstel voor een tarief doet. Als er geen overeenkomst is dan hoeft er ook niet over tarieven gesproken te worden. Je huidige (of nieuwe) energieleverancier kan je prima achteraf per 1 november leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:15:
Wellicht interessante passage uit het verzoek van ACM om de behandeling van de beroepschriften uit te stellen :

Eind september jongstleden deed Welkom Energie BV de mededeling aan de ACM, dat zij niet langer in staat is te voldoen aan de vereisten van haar vergunningen voor de levering van electriciteit en gas. Naar aanleiding van die mededeling heeft de ACM op 26 oktober 2021 conform verzoek van Welkom Energie die vergunningen per 1 november 2021 ingetrokken

Dus ACM wist al eind september dat Welkom de handdoek in de ring wenste te gooien...
Heb je een bron? Met google (en quotes) kan ik dit niet terugvinden. Zou fijn zijn als dit soort informatie openbaar is, danwel wordt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PJW9779
DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:59:
[...]
[...]
Daarom suggereerde ik ook om met meerderen gelijktijdig in te dienen.
Separate beroepen zullen tóch gevoegd worden.
[...]
Natuurlijk had ACM kunnen zeggen ' ja wacht eens effe, jullie worden over 3 dagen door Eneco overgenomen, dus de leveringszekerheid is helemaal niet in het geding' , maar dan had de ACM in het belang van de consument gehandeld.
Tevens had Eneco dan wellicht de overname helemaal niet door laten gaan, want zij wilde alleen een klantenbestand van een failliete leverancier overnemen.
Wellicht dus nog even aandacht voor de Insolad-brief van de AP.
Daarmee wordt de hele discussie (imho) overbodig, mits met de overgang van WE-klanten naar Eneco sprake was van nieuwe contracten. Voor de overdracht van de persoonsgegevens was immers voorafgaande toestemming vereist. Aldus de AP.

In dat kader ook mijn concept-brief aan Eneco, hieronder.
Ik heb nog geen tijd gehad om 'em nog eens grondig door te nemen, maar ik heb nog een kleine week de tijd. 8)

Eneco Services B.V.
Postbus 1014
3000 BA Rotterdam

Datum : 8 december 2021
Onderwerp: : betalingsherinnering notanummer [NOTANUMMER]

LS,

D.d. [DATUM] heb ik van u een mailbericht ontvangen met een betalingsherinnering voor een notanummer NOTANUMMER] voor [ADRES], [POSTCODE] te [PLAATS].
In dit mailbericht geeft u aan te hebben geprobeerd om een nota ten bedrage van van € [BEDRAG] af te schrijven van mijn bankrekening eindigend op NLxxxxB********xxx.

Ik wijs u erop dat er geen contract voor de levering van energie kan bestaan tussen mij en Eneco, namelijk :

a. aangezien mijn instemming met enig contract tussen Eneco en mij ontbreekt.
b. aangezien mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – niet door of namens de curator van WelkomEnergie mochten worden verstrekt aan Eneco, zónder mijn voorafgaande uitdrukkelijke toestemming, welke toestemming ontbreekt.
c. aangezien Eneco als verwerkingsverantwoordelijke moet kunnen aantonen dat door mij voorafgaand toestemming is gegeven voor de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens –, hetgeen Eneco niet kan.
d. aangezien de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco derhalve onrechtmatig is
e. aangezien vanwege de onrechtmatigheid van de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco, een daarop gebaseerd contract nietig is.
f. aangezien per mail d.d. [DATUM] een eventueel contract door mij ten overvloede pro forma is geannuleerd per 1 november 2021 met een beroep op mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten.

T.a.v. punt a
Op geen enkel moment heb ik ingestemd met een contract voor de levering van energie door Eneco aan mij.

T.a.v. punt b
Na het faillissement van WelkomEnergie is géén sprake van voortzetting of overneming van energiecontracten van eindgebruikers. Maar van nieuwe energiecontracten, gesloten met een nieuwe leverancier, met nieuwe contractvoorwaarden, met gebruik van de verkoop van het klantenbestand van WelkomEnergie (ook 1e verslag curator par. 3.8).

De brief van 6 januari 2020 van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan de vereniging Insolad geeft uitdrukkelijk aan wanneer de AP verkoop van persoonsgegevens (klantenbestand) toegestaan acht tijdens faillissement. O.a. :

De verkoop van persoonsgegevens kan uitsluitend plaatsvinden op basis van de voorafgaande toestemming van de betrokkene(n) conform artikel 7 AVG. (p.3)

En :

Bij de verkoop van persoonsgegevens (e.g. in de vorm van een klantenbestand) – zónder dat zij deel uitmaken van contractsoverneming waarna de bestaande rechtsverhouding van de gefailleerde rechtspersoon met de betrokkenen door de nieuwe contractspartij zullen worden voortgezet – is sprake van een verstrekking aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
Bij een dergelijke verstrekking is geen sprake van een verenigbare verwerking in de zin van artikel 6 vierde lid AVG.
Een dergelijke verstrekking van persoonsgegevens dient te worden gebaseerd op de voorafgaande toestemming van de betrokkene(n) conform artikel 7 AVG. (p.

Een dergelijke voorafgaande toestemming ontbreekt hier. Noch kan zij worden gebaseerd op art. 6 lid 1 AVG

T.a.v. punt c
Op grond van art. 7 lid 1 AVG moet de verwerkingsverantwoordelijke – i.c. Eneco – kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verstrekking van zijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens.
Eneco zal dat niet kunnen.

T.a.v. punt d
Gelet op voorgaande punten is de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco derhalve onrechtmatig wegens schending van de Algemene Verordening Persoonsgegevens, weshalve een daarop gebaseerd contract nietig is.

Ten overvloede houdt dit in dat deze persoonsgegevens nooit aan Eneco verstrekt hadden mogen worden, zodat Eneco geacht moet worden deze gegevens nimmer te hebben ontvangen, zodat Eneco voor het beweerde energiecontract onder notanummer [NOTANUMMER] een wederpartij ontbeert, zodat er alsdan reeds geen sprake kan zijn van een wederzijds contract.

T.a.v. punt e
De onrechtmatigheid van de verstrekking van mijn persoonsgegevens – waaronder aansluitgegevens – door of namens de curator van WelkomEnergie aan Eneco houdt echter tevens in dat een daarop gebaseerd door Eneco beweerd energiecontract nietig is wegens strijd met de wet (art. 3:40 Burgerlijk Wetboek).

T.a.v. punt f
Per mail d.d. [DATUM] is een eventueel contract voor de levering van energie door Eneco aan mij door mij ten overvloede pro forma geannuleerd per 1 november 2021 met een beroep op mijn Europeesrechtelijk beschermde consumentenrechten. U heeft verzuimd dit te bevestigen.

------------------------

Naast het ontbreken van een contract wijs ik u er ten aanzien van uw nota en incasso op :

g. dat ik geen gespecificeerde nota heb ontvangen waaruit een betalingsverplichting jegens Eneco blijkt.
h. dat ik geen overzicht heb ontvangen waaruit blijkt waaruit enige door Eneco geleverde dienst bestaat en hoe het notabedrag tot stand is gekomen.
i. dat ik geen geldige incassomachtiging heb afgegeven aan Eneco, en Eneco deze ook niet kan produceren
j. dat ik ook anderszins geen toestemming heb gegeven voor incasso door of namens Eneco
k. dat ik daarom het door Eneco onrechtmatig geïncasseerde bedrag heb gestorneerd

En daarnaast :

l. dat ten aanzien van ex-WelkomEnergieklanten kennelijk sprake is van door Eneco gehanteerde tarieven die vér uit gaan boven de door andere energieleveranciers gehanteerde tarieven, zowel per uw tarievenblad per 1 juli 2021 als eind oktober 2021 tijdens uw onderhandelingen met de curator van Welkom Energie en ACM.
m. dat gegeven de situatie sprake moet worden geacht van ‘onredelijk bezwarende voorwaarden’.

Uiterlijk per [DATUM] ben ik voor mijn energieleverantie overgestapt naar [LEVERANCIER].

Ik ben bereid te betalen voor de sinds 1 november 2021 mogelijk door Eneco geleverde energie, mits tegen redelijke, marktconforme voorwaarden.

Ik verzoek u derhalve een nota en eindafrekening op te stellen op basis van ‘redelijke en marktconforme voorwaarden’. Derhalve op basis van een Modelcontract (onbepaalde looptijd, flexibele tarieven) en uw tarievenblad per 1 juli 2021.

Ook verneem ik graag van u of met uw mail d.d. 2 december 2021 en de daarin opgenomen ‘Betalingsherinnering’ naar uw mening sprake is van een rechtmatig geleverde ‘14-dagenbrief’. En zo ja op welke gronden.

Met vriendelijke groet,
[NAW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

GENETX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:17:
[...]

Heb je een bron? Met google (en quotes) kan ik dit niet terugvinden. Zou fijn zijn als dit soort informatie openbaar is, danwel wordt :)
Dit staat in een bericht van rechtbank Rotterdam, als reactie van ACM op mijn beroepszaak. Het is de eerste reactie op drie beroepen die in November zijn ingediend. Je zal dit nog niet op internet kunnen vinden, want de rechtbank heeft e.e.a. nog niet gepubliceerd. Maar ik mag dat gewoon openbare maken.

Loading2000 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:36:
[quote][b]DaRealRenzel in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021

Lees anders eens een paar pagina's terug of ander paragraaf 2.4 en 3.2 uit de nota van toelicing op die besluiten en op het besluit van de gegevensoverdracht waar die besluite naar verwijzen.

...teneinde de leveringsovereenkomst (voor de levering ...) voort te zetten.....

Ik ben benieuwd of je dan nog steeds die mening bent toegedaan.
Besluit Leveringszekerheid artikel 3 lid 5b zegt alleen maar iets over de voortzetting van de levering, niet de voortzetting van de leveringsovereenkomst. De toelichting kan het dan wel hebben over de overeenkomst, maar uiteindelijk zal de rechter bepalen hoe de wet geinterpreteerd moet worden, niet hoe de toelichting geinterpreteerd moet worden.

Het is sneu, maar BL voorziet niet in het overnemen van de contracten, alleen maar de afnemers-gegevens.

Laten we realistisch zijn, geen enkele leverancier wil verlieslijdende contracten van een failliete leverancier overnemen. Dus als 5b ook zou eisen dat de contracten meegenomen worden, dan zou geen enkele leverancier opstaan om 5b te faciliteren.

Mijn bezwaar zal falen, maar dan op een hele andere grond.
De ACM heeft namelijk sub a als grondslag voor het intrekken van de vergunning gegeven, en dat is op verzoek, bijvoorbeeld als je met je energiebedrijf wilt stoppen.
Inderdaad, de ACM heeft de vergunning op verzoek van Welkom ingetrokken. Echter, wat er precies in dat verzoek van Welkom staat, dat houdt de ACM geheim (mijn WOB verzoek daarom werd afgewezen met geheimhouding als reden). Zo'n verzoek moet een reden hebben, dat kan niet zoiets zijn als 'Wij verzoeken u de vergunning in te trekken'. Want intrekken zonder reden brengt juist de leveringszekerheid in gevaar. Dus had Welkom iets aan een reden op moeten geven als 'we kunnen binnenkort niet meer leveren zonder verlies te lijden' oid. De echte reden van intrekking is mijns inziens van belang voor het hele proces dat eind september in gang gezet is.

Wat ik vreemd vind is dat je eerst de overeenkomst vernietigd als zijnde nooit bestaan en vervolgens een voorstel voor een tarief doet. Als er geen overeenkomst is dan hoeft er ook niet over tarieven gesproken te worden. Je huidige (of nieuwe) energieleverancier kan je prima achteraf per 1 november leveren.
Linksom of rechtsom moet ik betalen voor energie afgenomen tussen 1 november en 1 december (nieuwe leverancier per 1 december). Het is makkelijker een acceptabel tarief met Eneco overeen te komen, dan te proberen mijn nieuwe leverancier met terugwerkende kracht te betalen, want formeel hebben zij geen energie geleverd.
Als Enexis nou de levering had gegarandeerd, dan had dat wellicht gekund. Maar anders moet mijn nieuwe leverancier op een of andere manier toch het fysieke gas verrekenen met eneco, want dat geleverde gas komt uit de buffer van Eneco.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 09-12-2021 07:53 . Reden: Multipost samengevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:15:

Dat kan dus goed kloppen, dat zou dan de datum van de start van de pre-pack zijn. Die datum ontbrak nog en was door mij op begin oktober geschat. Maar eind september kan natuurlijk ook, is in overeenstemming met het interview met die Jaap. De pre-pack is op 26 oktober beëindigd want werd ingehaald door het daadwerkelijke faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
DaRealRenzel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:33:
[...]

Dit staat in een bericht van rechtbank Rotterdam, als reactie van ACM op mijn beroepszaak. Het is de eerste reactie op drie beroepen die in November zijn ingediend. Je zal dit nog niet op internet kunnen vinden, want de rechtbank heeft e.e.a. nog niet gepubliceerd. Maar ik mag dat gewoon openbare maken.

Zou je die tekst met ons willen delen?
Besluit Leveringszekerheid artikel 3 lid 5b zegt alleen maar iets over de voortzetting van de levering, niet de voortzetting van de leveringsovereenkomst. De toelichting kan het dan wel hebben over de overeenkomst, maar uiteindelijk zal de rechter bepalen hoe de wet geinterpreteerd moet worden, niet hoe de toelichting geinterpreteerd moet worden.

Het is sneu, maar BL voorziet niet in het overnemen van de contracten, alleen maar de afnemers-gegevens.

Laten we realistisch zijn, geen enkele leverancier wil verlieslijdende contracten van een failliete leverancier overnemen. Dus als 5b ook zou eisen dat de contracten meegenomen worden, dan zou geen enkele leverancier opstaan om 5b te faciliteren.

Uit de antwoorden die ik van de ACM heb ontvangen volgt wat anders.
Allereerst is lid 5 gevolgd, uit lid 5 volgt niet een verplicht nieuw contract dat uit lid 6 wel volgt.
Bij lid 5 worden de klantgegevens overgedragen, op mijn vraag aan de ACM wat zij daaronder verstonden verwezen zij naar wat daarover in de besluiten staat, namelijk wat er staat onder art. 3 lid 1 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers. In de nota van die toelichting die op al die besluiten van toepassing is staat beschreven hoe de wetgever bepaald heeft hoe die overdracht van klantgegevens in zijn werk gaat. Daarin staat het volgende:
Het onderhavige besluit bevat een verfijning van een aantal gegevens van de kleinverbruikers die de vergunninghouder herkenbaar in de administratie dient vast te leggen met het oog op snelle uitwisseling in groten getale tijdens de vensterperiode. Dit betreft de gegevens die essentieel zijn voor de incassoprocedure ten behoeve van de geleverde elektriciteit en of gas.

Conform lid 5 moeten de contracten dus mee over gaan.
Dat is in dit geval niet gebeurd omdat die contracten beëindigd waren (afhankelijk van datum van overdracht klantgegevens) maar dan is het enige wat Eneco heeft een dataset aan klantgegevens die ze een aanbod kunnen doen, maar geen contract kunnen opleggen.
Inderdaad, de ACM heeft de vergunning op verzoek van Welkom ingetrokken. Echter, wat er precies in dat verzoek van Welkom staat, dat houdt de ACM geheim (mijn WOB verzoek daarom werd afgewezen met geheimhouding als reden). Zo'n verzoek moet een reden hebben, dat kan niet zoiets zijn als 'Wij verzoeken u de vergunning in te trekken'. Want intrekken zonder reden brengt juist de leveringszekerheid in gevaar. Dus had Welkom iets aan een reden op moeten geven als 'we kunnen binnenkort niet meer leveren zonder verlies te lijden' oid. De echte reden van intrekking is mijns inziens van belang voor het hele proces dat eind september in gang gezet is.

Eens dat die reden van enorm belang is.
Maar ik kan over die sub a bepaling geen toelichting vinden wanneer dat "op eigen verzoek" wel en niet gehonoreerd wordt. En als ik wil stoppen met mijn energiebedrijf, dan moet ik daar gewoon mee kunnen stoppen, de overheid kan iemand niet verplichten te ondernemen. Dat maakt elk bezwaar tegen het intrekken van de vergunning vrij lastig.
Linksom of rechtsom moet ik betalen voor energie afgenomen tussen 1 november en 1 december (nieuwe leverancier per 1 december). Het is makkelijker een acceptabel tarief met Eneco overeen te komen, dan te proberen mijn nieuwe leverancier met terugwerkende kracht te betalen, want formeel hebben zij geen energie geleverd.
Als Enexis nou de levering had gegarandeerd, dan had dat wellicht gekund. Maar anders moet mijn nieuwe leverancier op een of andere manier toch het fysieke gas verrekenen met eneco, want dat geleverde gas komt uit de buffer van Eneco.
Iedere situatie is natuurlijk verschillend en iedereen kiest een andere strategie.
Ik had al een nieuwe leveringsovereenkomst op 29 oktober en ik heb het contract vernietigd op basis van 95m en 54b van de betreffende wetten en niet met een beroep op consumentenbescherming (omdat ik vrees dat "leveringszekerheid" in dit geval boven consumentenbescherming gesteld wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-07 16:06
Riddler85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:56:
[...]

Super!

Kan je mij zeggen hoe Univé dat precies heeft geformuleerd?
Dan kan ik dit ook wat concreter naar mijn juridische bijstand communiceren.

(Overigens lijkt het mij persoonlijk helemaal niet logisch dat Eneco 90.000 klanten een contract moet aanbieden met nieuw in te kopen energie tegen oude prijzen die zwaar verlieslatend zijn).

Inmiddels van mijn rechtsbijstand aanvullende mail met advies een MOI toe te passen.
Maar met het dringende advies hetgeen je teveel terugvraagt onmiddellijk terug te storten aan Welkom.

Het standpunt bij hen is (blijkbaar) nog steeds dat het recht op de welkomstbonus er niet is en over verhalen schade door toekomstige hogere tarieven ook niet.

Ik ben zelf van plan de centen vast te houden totdat iemand daar echt duidelijkheid over biedt.

Is er een deadline voor het indienen van een vordering?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Ik heb weer wat vervolgvragen aan de ACM gesteld op basis van hun beantwoording van mijn vragen.
Dat gaat hopelijk wat meer (en sneller) opleveren dan de ingediende bezwaar- en beroepschriften.
We wachten het antwoord af, en dat zal ik hier ook plaatsen.
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb er alle begrip voor dat de beantwoording van de vragen vanwege de drukte wat langer op zich heeft laten wachten. Uw beantwoording van mijn vragen roepen bij mij echter wel de nodige vragen op:

Procedure en klantgegevens
U geeft aan dat de overdracht van kleinverbruikers conform lid 5 van de SLR-procedure is gegaan. In de SLR-procedure van lid 5 staat nergens de mogelijkheid van een nieuw eenzijdig contract tegen voorwaarden en tarieven van de overnemende leverancier.
Er staat alleen dat de klantgegevens dienen te worden overgedragen om de levering voort te kunnen zetten.

Dat brengt mij op uw antwoord wat er onder klantgegevens verstaan wordt, hiervoor verwijst u terecht naar wat de wet daaronder verstaat, hetgeen is vastgelegd in art. 3 lid 1 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers.
In de nota van toelichting op de besluiten leveringszekerheid en de besluiten vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers (deze vier besluiten hebben dezelfde nota van toelichting, Stb 2018-231) staat een nadere verfijning van een aantal gegevens van de kleinverbruikers die de vergunninghouder herkenbaar in de administratie dient vast te leggen met het oog op snelle uitwisseling in groten getale tijdens de vensterperiode. Meer specifiek wijs ik u op de paragraaf 2.4 Uniformering van relevante klantgegevens en verduidelijk overdrachtsverplichting. In die verduidelijking van die overdrachtsverplichting staat ".... teneinde de voortzetting van de leveringsovereenkomst voor elektriciteit en gas te garanderen."

Dit betekent dat bij de SLR-procedure onder lid 5 de leveringsovereenkomst onderdeel is van de klantgegevens die dienen te worden overgedragen.
Aangezien u de leveringsvergunning per Welkom Energie per 1 november 2021 heeft ingetrokken zijn de leveringsovereenkomsten per 1 november 2021 beëindigd.
Afhankelijk van de datum van overdracht van de klantgegevens heeft Eneco dus ofwel de klantgegevens inclusief leveringsovereenkomsten overgenomen ofwel het klantenbestand zonder leveringsovereenkomsten overgenomen, zonder toestemming van de kleinverbruikers, maar is het enige wat zij met die klantgegevens kunnen deze kleinverbruikers een vrijblijvend aanbod voor een leveringsovereenkomst doen.
Dat roept de volgende vragen op:

- Op welke datum zijn de klantgegevens overgedragen van Welkom Energie naar Eneco?
- Waarom heeft de ACM de SLR-procedure überhaupt gevolgd aangezien Eneco de klantgegevens inclusief leveringsovereenkomsten van Welkom Energie zou overnemen (ACM-besluit ACM/21/167199) en de leveringszekerheid dus niet in het geding is gekomen?
- Wat is de juridische grondslag van een verplichte, eenzijdig door Eneco opgelegde overeenkomst, voorwaarden en tarieven?
- Is de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet van toepassing op de besluiten leveringszekerheid? En daarmee ook op het eenzijdig opgelegde contract van Eneco?
- Wat verstaat de ACM onder leveringszekerheid? Hanteert de ACM daarvoor de definitie van de NEDU? Is het mogelijk om mensen op afstand/administratief fysiek af te sluiten van elektriciteit en gas?
- Wat is de reactie van de ACM op bovenstaand feitenrelaas?

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:12:
[...]

Zou je die tekst met ons willen delen?

[...]

Uit de antwoorden die ik van de ACM heb ontvangen volgt wat anders.
Allereerst is lid 5 gevolgd, uit lid 5 volgt niet een verplicht nieuw contract dat uit lid 6 wel volgt.
Bij lid 5 worden de klantgegevens overgedragen, op mijn vraag aan de ACM wat zij daaronder verstonden verwezen zij naar wat daarover in de besluiten staat, namelijk wat er staat onder art. 3 lid 1 sub b Besluit vergunning levering elektriciteit/gas aan kleinverbruikers. In de nota van die toelichting die op al die besluiten van toepassing is staat beschreven hoe de wetgever bepaald heeft hoe die overdracht van klantgegevens in zijn werk gaat. Daarin staat het volgende:

[...]

Conform lid 5 moeten de contracten dus mee over gaan.
Dat is in dit geval niet gebeurd omdat die contracten beëindigd waren (afhankelijk van datum van overdracht klantgegevens) maar dan is het enige wat Eneco heeft een dataset aan klantgegevens die ze een aanbod kunnen doen, maar geen contract kunnen opleggen.

[...]

Eens dat die reden van enorm belang is.
Maar ik kan over die sub a bepaling geen toelichting vinden wanneer dat "op eigen verzoek" wel en niet gehonoreerd wordt. En als ik wil stoppen met mijn energiebedrijf, dan moet ik daar gewoon mee kunnen stoppen, de overheid kan iemand niet verplichten te ondernemen. Dat maakt elk bezwaar tegen het intrekken van de vergunning vrij lastig.

[...]

Iedere situatie is natuurlijk verschillend en iedereen kiest een andere strategie.
Ik had al een nieuwe leveringsovereenkomst op 29 oktober en ik heb het contract vernietigd op basis van 95m en 54b van de betreffende wetten en niet met een beroep op consumentenbescherming (omdat ik vrees dat "leveringszekerheid" in dit geval boven consumentenbescherming gesteld wordt).
Tekst delen: Als je wilt kan je een kopietje krijgen, ik heb alleen een hardcopy. Stuur maar een DM als je een kopie wilt.

Besluit Leveringszekerheid 5b zegt toch duidelijk: draagt de vergunninghouder...het bestand aan kleinverbruikers....zo spoedig mogelijk over aan één of meer andere vergunninghouders, die de levering van gas aan de betrokken kleinverbruikers voortzetten

Die nieuwe vergunninghouders die de levering voortzetten kunnen dat toch alleen maar doen met een nieuwe leveringsovereenkomst ?

Lid 5b zegt niet dat de contracten mee over gaan, alleen dat de levering voort gezet wordt.

Ik snap ook wel dat je dit zou kunnen lezen alsof dit voortzetten ook het voortzetten van de bestaande overeenkomst betekent, maar dat is dus niet zo. Nogmaals, anders zou geen enkele leverancier die verlieslijdende contracten willen overnemen, en komt lid 5b nooit tot uitvoering.

Natuurlijk is bedrijfsbeeindiging een valide reden voor intrekken vergunning. maar dan nog staat op het verzoek een reden vermeld. Namelijk ' Ik verzoek ACM mijn vergunning in te trekken, want ik wil mijn bedrijf be-eindigen'. ACM kan dan op basis van die reden besluiten op welke manier je je klanten moet overdragen. Een verzoek tot intrekking MOET simpelweg altijd een reden hebben. Die reden krijgen wij als consumenten niet et zien want ACM vindt dat geheim. Maar die reden (ik heb al mijn klanten verkocht, ik heb te weinig gas ingekocht en kan nu niet meer leveren, mijn balans is zwaar negatief, dus ik ga binnenkort failliet, noem maar op) is best wel van belang voor het vervolgtraject. De reden waarom Welkom niet meer aan hun leveringsverplichting zou kunnen voldoen is bepalend of de contracten door de nieuwe leverancier al dan niet gehonoreerd zouden moten worden. Want bij een reguliere overname zou dat moeten.

Pagina: 1 ... 50 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.