GENETX schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:19:
Ja, ik lees hem alsof de "aangewezen vergunninghouder" enkelzijdig hierbij het recht (plicht?) heeft om die overeenkomst door te drukken, maar verder op eigen voorwaarden. Die voorwaarden moeten aan de wet voldoen, maar de 30 dagen termijn van Eneco voldoet hier aan.
Ja, dat snap ik wel, maar ik vraag het me dus af of je het zo moet lezen.
Want dit komt natuurlijk helemaal niet overeen met de manier waarop een overeenkomst tot stand hoort te komen en ook niet met Europees consumentenrecht. In theorie kan zo'n leverancier dan allerlei voorwaarden gaan bedenken die niet per se in strijd zijn met consumentenrecht maar waar je als consument desondanks toch nooit voor zou gaan kiezen. Ik bedoel: het is helemaal niet verboden om 2 euro per kWh te rekenen en 5 euro per kuub gas.
Bovendien mag je als consument altijd een overeenkomst opzeggen als de de andere partij deze wil aanpassen in jouw nadeel. Bekend voorbeeld is natuurlijk een prijsverhoging. Dat wordt hier wel omzeild doordat het een nieuwe overeenkomst is. Maar die prijsverhoging krijg je wel. In theorie zou je eindeloos nieuwe verplichte contracten kunnen krijgen als de voor jouw aangewezen leverancier steeds failliet gaat voor dat je zou kunnen overstappen volgens de voorwaarden van dat eerdere verplichtte contract.
Ik vrees dat je eigenlijk geen andere keuze hebt door de 14 dagen bedenktermijn. Je kan volgens het systeem in deze situatie vast niet zonder contract zitten. Dus kun je het Eneco contract effectief niet weigeren, en op grond daarvan heb je hem maar te accepteren en zit je aan de 30 dagen...
Nouja, ik heb dat bij Flexenergie dus wel gedaan, dat kon toen ook gewoon. Ik moest er wel voor bellen want dat ging online natuurlijk niet. Maar de medewerker aan de telefoon wist al precies waar het over ging toen ik melde dat ik bij Flexenergie zat. Ik was niet echt de eerste die daar over belde.
Zo zou ik hem ook kunnen interpreteren, maar ik ben geen advocaat

Ik ook niet

Tuurlijk krijg je niets terug. Ze stoppen omdat ze geld te kort komen. het is echt een illusie dat je ooit geld gaat terug krijgen van je voorschotten. Het is precies hetzelfde als bij FlexEnergie. Die hadden ook nog geld op de rekening staan. Ik meen iets van 4 miljoen euro. Maar ze moesten nog wel 15 miljoen euro aan de Belastingdienst betalen en 14 miljoen aan de overige schuldeisers (waaronder de consument).
Drie keer raden wie wel geld krijgt? Inderdaad de Belastingdienst.
Daarbij speelt ook nog mee met een blokkade dat je niet meer voldoet aan je contractovereenkomst die je hebt met WelkomEnergie want die is natuurlijk nog rechtsgeldig. Als je betalingen nu terug stort, ga je die sowieso terug zien in de eindafrekening in december.
Alleen als je minder had betaald dan zou moeten. Dan moet je inderdaad alsnog betalen. Dat is toch niet erg? De kans is veel groter dat je geld terug zou krijgen en dat ga je dus echt niet meer krijgen.
Waarom zouden al die energiebedrijven toch vlak voor het de winter failliet gaan en gebeurd nooit midden in de zomer?
draakhoofd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:45:
Maar ik krijg nog wel geld van ze, maken ze in dit soort situaties dan onderscheid tussen klanten met een verlopen en een actief contract? Ik heb geen kennis van dit soort zaken, maar ik zou denken dat alles op één hoop komt.
Dat komt op 1 hoop. Je kan alleen geluk hebben dat je nog net voor het daadwerkelijke faillissement een uitbetaling krijgt, maar ik zou daar niet op rekenen als ik jou was. 1 van de eerste dingen die je als bedrijf niet meer doet is uitbetalingen, natuurlijk.