Dennism schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:52:
[...]Laten we echter niet doen of die 1.75 miljoen (geen 2 miljoen), veel is, we praten over €19 per klant, terwijl energie bedrijven normaliter tientallen tot honderden euro's over hebben voor het binnenhalen van een indivuele klant. Dat Eneco slechts €19 per klant betaalde laat imho juist zien dat zowel de curator als Eneco de waarde van deze klanten niet heel erg hoog hebben
Eneco snapte inderdaad vooraf natuurlijk ook wel dat veel klanten na die verplichte maand weer zouden overstappen. Dus ze rekenden eerder met 1/12e van de normale prijs, want normaliter tekenen mensen meestal voor een jaar. Dan is ± € 20 toch niet zo'n gek bedrag?
Er spelen vast meer factoren een rol want er zijn maar een paar grote energiebedrijven die 'even' 90.000 klanten erbij kunnen nemen. En Eneco snapte waarschijnlijk ook wel dat Welkom flink klem zat en weinig keuze had. Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat er om dat het systeem zoals het nu is, tot hele rare kronkels leidt.
ingeschat, anders had de curator er wel meer proberen uit te slepen.
Zoals ik het begrijp is de tijdlijn:
- financiële problemen
- overleg met Eneco / deal over overname klanten
- overleg met ACM
- intrekken vergunning Welkom door ACM
- Welkom failliet
- curator aangesteld
De curator kon dan niet mee-onderhandelen over de overnameprijs, want toen waren ze nog niet failliet. Of je hebt gelijk dat de curator er al bij betrokken was, voor er een faillissement was. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
[over Energieflex]
Laten we dit fake nieuws niet weer opnieuw oprakelen. […]. Blijft vreemd dat dit steeds weer opgerakeld wordt, terwijl er schijnbaar helemaal niets klopt van dat verhaal. Wat jammer is, want het voegt onnodige ruis toe in de discussie.
OK, sorry, dat wist ik niet. Ik heb dit in het AD gelezen een tijdje terug en dat zullen velen hebben gelezen en dat is de reden dat dit nog wel vaker terug zal komen.
En ja, ik zou best dit hele draadje even door willen lezen maar 186 pagina's.. Ik ben best fanatiek maar ook mijn tijd is beperkt.
[Over de voorwaarden met betrekking tot de overstap-bonus]
Dat zijn hele standaard voorwaarden, volgens mij hanteert (vrijwel) iedere leverancier deze voorwaarden.
Ik zit nu bij Energiedirect. In hun voorwaarden staat hierover alleen:
Bij een voortijdige beëindiging van de overeenkomst binnen het eerste jaar heeft energiedirect.nl het recht om (de waarde van) het eventuele geschenk of de actiekorting terug te vorderen met een maximum van 50 euro per energieproduct. Dit doen we alleen als de klant het geschenk of de korting al ontvangen heeft. Bij een voortijdige beëindiging voor de einddatum van de overeenkomst voor bepaalde tijd heeft energiedirect.nl het recht om de ontvangen compensatie opzegvergoeding terug te vorderen.
Dus kort gezegd: Alleen bonus als het contract wordt volgemaakt. Dat is een stuk redelijker dan dat je ook geen bonus krijgt als je één keer te laat betaalt omdat je per ongeluk een keer te weinig saldo hebt. Dat kan iedereen ooit eens overkomen.