elsinga schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:15:
Je kunt dus inderdaad stellen dat je de bonus uit eigen zak betaalt (goh... geen verrassing). Dus bij gelijk jaarbededrag is een leverancier zonder bonus beter. En hoe meer verschil er zit tussen de #1 en #2, waarbij #1 wel een bonus en #2 geen bonus betaalt, hoe beter je het risico kunt nemen.
In bepaalde gevallen is dat zeker zo, daarom moet je ook goed kijken naar de aanbiedingen, het is namelijk niet altijd zo. Let er wel op dat je niet kijkt naar de voorschotten, die wil je altijd zo laag mogelijk houden, maar hebben uiteindelijk geen invloed op onderstaande.
Als ik bijv. nu pricewise kijk zijn mijn top 2 Innova en gewoon, mogelijk dat dit labels zijn van een grotere aanbieder, want ze vragen beide exact hetzelfde per m3 gas, kWh elektra en ook de vaste leveringskosten zijn gelijk, alleen de bonus is anders.
Namelijk enkel tarief elektra per kWh € 0,41179 en gas €1,63260 per m3
vaste leveringskosten zijn € 71,39 zowel voor elektra als gas.
ga ik dan rekenen met een werkelijk verbruik van 1200m3 gas en 2000kWh kom ik op:
€823,58 per jaar voor het elektra verbruik.
€1.959,12 per jaar voor het gasverbruik.
en 2x 71,39 maakt €2.925,48 per jaar aan energiekosten (teruggave energiebelasting niet meegerekend).
Bij beide aanbieders betaal ik dus exact hetzelfde, namelijk €2.925,48 voor mijn werkelijke verbruik, echter bij Gewoon krijg ik €40 bonus terug achteraf en bij Innova €330.
Ik kan hier dus op jaarbasis €290 verdienen (wanneer je andere factoren niet meeneemt), enkel door voor Innova te kiezen en die bonus betaal je in dit geval dus niet zelf (wat wel het geval kan zijn wanneer de partij met de hogere bonus hogere tarieven heeft per m3 of kWh bijvoorbeeld).