Ik had hetzelfde en ik dacht dat mijn overstap naar Greenchoice op 9 november niet goed was gegaan. Nu een dag of kon ik weer inloggen en stond er 'jammer dat je gaat'.wimpod schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:03:
Ik krijg een foutmelding op de Mijn-Eneco pagina.
[Afbeelding]
Inloggen in de Vattenfall app lukt niet. Ben er niet helemaal gerust op.
Voor degene die sinds vandaag overgestapt zijn, check bij je netbeheerder (Stedin, Liander etc) wat de energieleverancier is.
Ik ben sinds begin November overgestapt naar Vattenfall en ook ik kon de eerste dag niet inloggen, het contract inzien werkte pas na 2-3 dagen. Don't worry.
Ik ben sinds begin November overgestapt naar Vattenfall en ook ik kon de eerste dag niet inloggen, het contract inzien werkte pas na 2-3 dagen. Don't worry.
Voor de Greenchoice overstappers:
In de eerste instantie kon het volgens GC pas 1 december ingaan. Nu heb ik nogmaals gebeld en gevraagd of het vervroegd kan worden; dat kon. Reden dat het nu wel kon is omdat ik aangaf mijn meterstanden voor levering Eneco al had doorgegeven.
Dag Eneco
In de eerste instantie kon het volgens GC pas 1 december ingaan. Nu heb ik nogmaals gebeld en gevraagd of het vervroegd kan worden; dat kon. Reden dat het nu wel kon is omdat ik aangaf mijn meterstanden voor levering Eneco al had doorgegeven.
Dag Eneco

Toch maar een weblog?
Ik ben over 16 dagen 280 euro lichter.Plague schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:23:
[...]
Dit soort dingen (en de andere zaken die mensen beschrijven in de app van Vattenfall) heb ik ook allemaal gehad tijdens de overstap. Vattenfall app gaf ook nog een tijdje de melding dat ik geen contract had enzo. Maar is allemaal goed gekomen. Inmiddels bij Eneco de eindafrekening gehad over de eerste 10 dagen van November. 195 euro.
Vandaag mijn moi van de ING terug. En heb nu twee termijnen teruggeboekt gekregen
Heb deze twee weken geleden aangevraagd
Hmm, shit dat wij bij de Rabo zitten, zij willen niet bewegen!!Sammie75 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:05:
Vandaag mijn moi van de ING terug. En heb nu twee termijnen teruggeboekt gekregen
Heb jij al een reactie op jou MOI of überhaupt geen MOI ingedient na contact met de Rabo?BertEnergie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:08:
[...]
Hmm, shit dat wij bij de Rabo zitten, zij willen niet bewegen!!
Ik heb telefonisch 2 keer contact gehad en ze gaven aan dat het kansloos was en dat er in ieder geval kosten aan verbonden zijn.ChillPascal schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:11:
[...]
Heb jij al een reactie op jou MOI of überhaupt geen MOI ingedient na contact met de Rabo?
hmm... bijzonder. Ik heb 3 november contact gehad met de Rabobank betreffende de MOI. Afgelopen maandag nogmaals gebeld of er al iets bekend was, maar de zaak 'stond nog open / was nog niet opgepakt'. Ze zouden zo snel mogelijk aan de slag gaan ermee zei de dame, maar ze heeft niets vermeld over dat het kansloos was of dat het geld zou kosten bij mij. ( mijn gegeven reden was dat ik de schade wilde beperken. Ik wil de betaling niet ontwijken, maar weet dat ik teveel betaald heb en kan het geld niet missen )BertEnergie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:17:
[...]
Ik heb telefonisch 2 keer contact gehad en ze gaven aan dat het kansloos was en dat er in ieder geval kosten aan verbonden zijn.
Heb dus met 2 verschillende dames van de Rabobank aan de lijn gehangen, beide keren geen melding van kosten of dat het geen zin had.
[ Voor 8% gewijzigd door Warques op 17-11-2021 11:24 ]
Warques schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:23:
[...]
hmm... bijzonder. Ik heb 3 november contact gehad met de Rabobank betreffende de MOI. Afgelopen maandag nogmaals gebeld of er al iets bekend was, maar de zaak 'stond nog open / was nog niet opgepakt'. Ze zouden zo snel mogelijk aan de slag gaan ermee zei de dame, maar ze heeft niets vermeld over dat het kansloos was of dat het geld zou kosten bij mij. ( mijn gegeven reden was dat ik de schade wilde beperken. Ik wil de betaling niet ontwijken, maar weet dat ik teveel betaald heb en kan het geld niet missen )
Heb dus met 2 verschillende dames van de Rabobank aan de lijn gehangen, beide keren geen melding van kosten of dat het geen zin had.
:strip_exif()/f/image/m6j81KxckcDnorxAwOXw41ns.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg ook nog 277 euro van ze maar ik ben bang dat ik er naar kan fluiten.
Hier na 2,5 week wachten maar eens contact opgenomen met de Rabobank. Hun reactie: "Of ik 2,5 week geleden wel gewaarschuwd was om dit niet te doen omdat Welkom Energie overgenomen was?" en "Of ik wel op de website van Welkom Energie had gekeken naar wat de curator hierover te melden had"ChillPascal schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:11:
[...]
Heb jij al een reactie op jou MOI of überhaupt geen MOI ingedient na contact met de Rabo?
Dat eerste is dus onjuiste informatie en ik bel nu om na te vragen wat de status is niet om afgepoeierd te worden.
Status was "in behandeling".
Ik neem aan dat de Rabobank niet de individuele MOI's van Welkom Energie in behandeling heeft maar ze allemaal tegenhoudt en intern aan het bezien is hoe ze voorkomen dat ze de incasso's terug moeten draaien:
Stap 1: Het erg lastig maken om een MOI in te dienen (niet via app of website mogelijk)
Stap 2: Aan de telefoon ontmoedigen: "kan niet"
Stap 3: Als klanten toch vasthouden aan hun rechten: "je kunt het beter niet doen"
Stap 3: (denk ik): tegenhouden, vertragen en juridisch uitzoeken hoe ver ze daarmee kunnen komen (mogelijk ook met zicht op wat er nog uit de boedel te halen is)
Niet netjes van de Rabobank. Goed om te lezen dat ABN en ING hier in ieder geval correcter mee omgaat.
nou, met deze informatie dat het bij andere banken redelijk vloeiend gaat ga ik de Rabobank gewoon elke week bellen om de status, tot ze er flauw van zijn.......FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]
Hier na 2,5 week wachten maar eens contact opgenomen met de Rabobank. Hun reactie: "Of ik 2,5 week geleden wel gewaarschuwd was om dit niet te doen omdat Welkom Energie overgenomen was?" en "Of ik wel op de website van Welkom Energie had gekeken naar wat de curator hierover te meden had"
Dat eerste is dus onjuiste informatie en ik bel nu om na te vragen wat de status is niet om afgepoeierd te worden.
Ik neem aan dat de Rabobank niet de individuele MOI's van Welkom Energie in behandeling heeft maar ze allemaal tegenhoudt en intern aan het bezien is hoe ze voorkomen dat ze de incasso's terug moeten draaien:
Stap 1: Het erg lastig maken om een MOI in te dienen (niet via app of website mogelijk)
Stap 3: Als klanten toch vasthouden aan hun rechten: "je kunt het beter niet doen"
Stap 3: (denk ik): tegenhouden, vertragen en juridisch uitzoeken hoe ver ze daarmee kunnen komen (mogelijk ook met zicht op wat er nog uit de boedel te halen is)
Niet netjes van de Rabobank. Goed om te lezen dat ABN en ING hier in ieder geval correcter mee omgaat.
Komt zojuist bericht binnen dat er nog 1 is omgevallen, qua energieleverancier
Ik weet niet of het zo correct is. Ja, je had een overeenkomst met Welkom, Ja, je kreeg energie van Welkom. Ja, ze zijn failliet en dan ga je achteraf zoeken naar manieren om je geld terug te krijgen. Als ze niet failliet waren had je nooit iets gezegd over een incasso. Ik heb iig van ING het geld weer, maar of dit door ING gedaan is of echt een terugboeking is. Who knows?FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
Dat is positief. Ik heb op 28-10-2021 voor twee termijnen (à € 290,00) ingediend. Heb op 6-11 en 12-11 bericht gekregen dat ze het gaan onderzoeken.Sammie75 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:05:
Zou fijn zijn als het terug gestort wordt. Dan zou ik, de welkomstkorting maar even buiten beschouwing gelaten 86 euro te weinig hebben betaald.
I.p.v. nu 494 het schip in te gaan.
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben, ik herken veel van jouw verhaal in wat ik gisteren ervaarde toen ik de klantenservice belde voor hetzelfde verzoek. Blij dat ik hem er toch doorgedrukt heb, en nu wachten wat de uitkomst gaat zijn, dat kan nog wel even duren. Daarnaast riepen ze bij mij ook "er kunnen kosten aan verbonden zijn". Zo lang dat een paar tientjes zijn heb ik dat ervoor over, maar zijn ze me wel een uitleg schuldig waar die kosten op gebaseerd zijn. En mocht de hoogte van die kosten echt tegenvallen, waarom ze dan niet op voorhand transparant zijn geweest over waar ik aan begon.FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]
Hier na 2,5 week wachten maar eens contact opgenomen met de Rabobank. Hun reactie: "Of ik 2,5 week geleden wel gewaarschuwd was om dit niet te doen omdat Welkom Energie overgenomen was?" en "Of ik wel op de website van Welkom Energie had gekeken naar wat de curator hierover te meden had"
Wat maakt dit uit? Had Welkom hun zaakjes beter moeten regelen. Ze hebben nooit een geldige incassomachtiging gevraagd dus klanten hebben het volste recht om het geld terug te vragen. Uiteraard dient de geleverde energie gewoon betaald te worden.medu80 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:29:
[...]
Ik weet niet of het zo correct is. Ja, je had een overeenkomst met Welkom, Ja, je kreeg energie van Welkom. Ja, ze zijn failliet en dan ga je achteraf zoeken naar manieren om je geld terug te krijgen. Als ze niet failliet waren had je nooit iets gezegd over een incasso. Ik heb iig van ING het geld weer, maar of dit door ING gedaan is of echt een terugboeking is. Who knows?
Indien Eneco gaat incasseren kun je zelfs aangifte van diefstal doen. Ze hebben namelijk geen geldige machtiging en ook geen contract.
Groetjes, FaceDown.
Dat is een leugen van de bank. Aan het terugboeken van een ongeldige incasso zitten nooit kosten verbonden.PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:34:
[...]
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben, ik herken veel van jouw verhaal in wat ik gisteren ervaarde toen ik de klantenservice belde voor hetzelfde verzoek. Blij dat ik hem er toch doorgedrukt heb, en nu wachten wat de uitkomst gaat zijn, dat kan nog wel even duren. Daarnaast riepen ze bij mij ook "er kunnen kosten aan verbonden zijn". Zo lang dat een paar tientjes zijn heb ik dat ervoor over, maar zijn ze me wel een uitleg schuldig waar die kosten op gebaseerd zijn. En mocht de hoogte van die kosten echt tegenvallen, waarom ze dan niet op voorhand transparant zijn geweest over waar ik aan begon.
Groetjes, FaceDown.
Voor een simpele stornering binnen 8 weken of 56 dagen niet inderdaad.FaceDown schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:35:
[...]
Dat is een leugen van de bank. Aan het terugboeken van een ongeldige incasso zitten nooit kosten verbonden.
Maar als het meer dan 56 dagen is gaat het om een MOI (melding onterechte incasso) en daar mogen wel kosten voor worden gerekend.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik had begrepen dat er alleen kosten aan verbonden zijn als de aanvraag onterecht is.FaceDown schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:35:
[...]
Dat is een leugen van de bank. Aan het terugboeken van een ongeldige incasso zitten nooit kosten verbonden.
Ze was vrij vaag (eerste keer dat ze zo'n verzoek kreeg, vertelde ze, en vervolgens mompelde ze iets over eventuele kosten), maar van in de tijd dat ik bij een bank werkte kan ik me herinneren dat er kosten in rekening konden worden gebracht als een klant die melding onterecht deed.FaceDown schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:35:
[...]
Dit dus.Shynta schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:39:
[...]
Ik had begrepen dat er alleen kosten aan verbonden zijn als de aanvraag onterecht is.
Ik vermoed dat je de MOI niet "verhaalt" op WE, maar op je bank. Zij hadden moeten controleren of ik WE wel een machtiging heb afgegeven voor die incasso's. En als ze dat niet hebben gedaan, draait mogelijk de bank dus op voor die werkwijze.FaceDown schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:34:
[...]
Wat maakt dit uit? Had Welkom hun zaakjes beter moeten regelen. Ze hebben nooit een geldige incassomachtiging gevraagd dus klanten hebben het volste recht om het geld terug te vragen. Uiteraard dient de geleverde energie gewoon betaald te worden.
Indien Eneco gaat incasseren kun je zelfs aangifte van diefstal doen. Ze hebben namelijk geen geldige machtiging en ook geen contract.
[ Voor 5% gewijzigd door PrideoftheSouth op 17-11-2021 11:43 ]
maar ja, wat is een machtiging, is dat ook het aankruisen van een vakje op de website of moet dat ondertekend worden met een handtekening ......PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
[...]
Ik vermoed dat je de MOI niet "verhaalt" op WE, maar op je bank. Zij hadden moeten controleren of ik WE wel een machtiging heb afgegeven voor die incasso's. En als ze dat niet hebben gedaan, draait mogelijk de bank dus op voor die werkwijze.
In het geval van een incasso machtiging alleen op papier, met een handtekening. Of via de beveiligde digitale omgeving van je bank. Een vinkje op de website of een regel in de voorwaarden is niet voldoende.BertEnergie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:43:
[...]
maar ja, wat is een machtiging, is dat ook het aankruisen van een vakje op de website of moet dat ondertekend worden met een handtekening ......
... en dat laatste is, uit mijn blote hoofd, wat er gebeurde bij het aanvraag proces van WE.Dennism schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:45:
[...]
In het geval van een incasso machtiging alleen op papier, met een handtekening. Of via de beveiligde digitale omgeving van je bank. Een vinkje op de website of een regel in de voorwaarden is niet voldoende.
https://radar.avrotros.nl...eren-op-de-lange-termijn/BertEnergie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:43:
[...]
maar ja, wat is een machtiging, is dat ook het aankruisen van een vakje op de website of moet dat ondertekend worden met een handtekening ......
klopt, het was een "aanvinkhokje" op de website en je moest daar je IBAN noterenPrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:47:
[...]
... en dat laatste is, uit mijn blote hoofd, wat er gebeurde bij het aanvraag proces van WE.
Ik heb afgelopen maandag het aanbod van Vattenfall (modelcontract) geaccepteerd. Heb nog geen bevestiging wanneer de definitieve overstapdatum is. Als dit een maand is ga ik contact opnemen met Eneco om te proberen de overstap te vervroegen, zoals veel Tweakers hier is gelukt.Scorpio861 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:42:
Meer mensen die per vandaag overgaan naar vattenfal? Ik ben benieuwd of Eneco nog steeds toe staat dat er wordt overgestapt of dat dit inmiddels toch geblokkeerd is tot 1 december...weer gaan het zien
"There's no place like 127.0.0.1"
Dit legt trouwens in potentie wel een bom onder al het al het betalingsverkeer dat via incasso loopt.
Volgens mij hield Vattenfall de termijn van 10 werkdagen aan. In dat geval ben je rond einde maand weg bij Eneco.Eftalou schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:48:
[...]
Ik heb afgelopen maandag het aanbod van Vattenfall (modelcontract) geaccepteerd. Heb nog geen bevestiging wanneer de definitieve overstapdatum is. Als dit een maand is ga ik contact opnemen met Eneco om te proberen de overstap te vervroegen, zoals veel Tweakers hier is gelukt.
Top, dit is explosief materiaal, WE heeft beide niet, en geen handtekening en geen digitale incasso machtiging, gaat leuk worden dat gesprek met de Rabobank .....
Tenzij het op de juiste manier geregeld wordt.PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:49:
[...]
Dit legt trouwens in potentie wel een bom onder al het al het betalingsverkeer dat via incasso loopt.
Het gaat alléén een stok achter de deur zijn voor die incasserders die het niet goed geregeld hebben.
the older I get, the better I was...
Dit is al tientallen jaren bekend bij banken. Het wordt echter 'gedoogd'. Het terug laten boeken van bedragen is ook niet zo zinvol omdat je de bedragen nog steeds verschuldigd bent.PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:49:
[...]
In geval van faillissementen heeft de bank wel een probleem want de 90.000 kunnen in principe allemaal hun geld terugvragen en de bank mag er vervolgens achteraan bij Welkom Energie.
Groetjes, FaceDown.
*knip* Dit gaat niet om de afhandeling van het faillisement van Welkom Energie en hoort hier dus ook niet thuis.
[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 17-11-2021 12:47 ]
N.a.v. jouw comment heb ik ook contact opgenomen met de Rabobank. Mijn aanvraag voor een MOI-onderzoek is eind oktober ingediend en momenteel nog in onderzoek, ik kan binnen 4 weken per e-mail een reactie ontvangen. Ik kreeg het advies om deze week nog even af te wachten, maar mocht altijd contact opnemen als ik hierover nog vragen heb.FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]
Hier na 2,5 week wachten maar eens contact opgenomen met de Rabobank. Hun reactie: "Of ik 2,5 week geleden wel gewaarschuwd was om dit niet te doen omdat Welkom Energie overgenomen was?" en "Of ik wel op de website van Welkom Energie had gekeken naar wat de curator hierover te melden had"
Dit bericht, en eerdere berichten over succesvolle MOI's bij ING, geeft mij goede hoop op mijn 900 euro MOI aanvraag. Ingediend op 8 nov dus nog even geduld geloof ik.Sammie75 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:05:
If you can't take the heat, don't tickle the dragon.
In het kader van: niet geschoten is altijd mis. Ook mijn 933 euro tegoed, naast degene die ik nog via de app kon storneren, maar via MOI ingediend bij ING. Afwachten maar.FloydRaalte schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:05:
[...]
Dit bericht, en eerdere berichten over succesvolle MOI's bij ING, geeft mij goede hoop op mijn 900 euro MOI aanvraag. Ingediend op 8 nov dus nog even geduld geloof ik.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Dit is ahndige info.BertEnergie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:51:
[...]
Top, dit is explosief materiaal, WE heeft beide niet, en geen handtekening en geen digitale incasso machtiging, gaat leuk worden dat gesprek met de Rabobank .....
Op de welkomstbonus na zijn mijn ouders er maar €2 bij ingeschoten dus we gaan hier geen heisa over maken maar voor een volgende keer is het goed om te weten.
Overigens ook hier deed de Rabo moeilijk en wilden ze het niet in behandeling nemen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Bizar dat ze het zo lastig blijven maken... Dat WE failliet is en dat er een curator is aangesteld doet er helemaal niet toe; je doet een terechte MOI omdat er geld is afgeschreven via een incasso waar geen officiële machtiging voor gegeven is. Het achterliggende verhaal zou hier niet in uit mogen maken.FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]
Hier na 2,5 week wachten maar eens contact opgenomen met de Rabobank. Hun reactie: "Of ik 2,5 week geleden wel gewaarschuwd was om dit niet te doen omdat Welkom Energie overgenomen was?" en "Of ik wel op de website van Welkom Energie had gekeken naar wat de curator hierover te melden had"
Dat dit hele gebeuren een bom legt onder 90% van de incasso's die uitgevoerd worden is natuurlijk wel duidelijk.
Ik moet zeggen dat dit bij mij nu ook wel begint te knagen.Sandrioni schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:21:
[...]
In het kader van: niet geschoten is altijd mis. Ook mijn 933 euro tegoed, naast degene die ik nog via de app kon storneren, maar via MOI ingediend bij ING. Afwachten maar.
Ik zag wel dat WE bij mij in de ING app als partij met incasso machtiging staat (ook al kom ik via gaslicht.com). Dus ik vraag me af of ik dan uberhaupt kans maak.
:fill(white):strip_exif()/f/image/44f3H0y7NG7twWfWf7YRJY46.png?f=user_large)
Staat die er bij jullie niet bij @Sandrioni , @FloydRaalte of @Sammie75?
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
Net opnieuw contact met de Rabobank opgenomen, nu heb ik wat steviger aangezet, ik wil de MOI procedure starten > ja ik weet dat ik een contract met WE ben aangegaan > Welkom Energie heeft niet de benodigde procedure gevolgd om de incasso ook wettelijk te mogen uitvoeren > Rabobank heeft verzuimd om te controleren of de incassant een valide machtiging heeft, ik heb alle betaaldata doorgegeven en ze gaan contact opnemenicecreamfarmer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:28:
[...]
Dit is ahndige info.
Op de welkomstbonus na zijn mijn ouders er maar €2 bij ingeschoten dus we gaan hier geen heisa over maken maar voor een volgende keer is het goed om te weten.
Overigens ook hier deed de Rabo moeilijk en wilden ze het niet in behandeling nemen.
Aangezien in de voorwaarden van WE stond dat je akkoord ging met automatische maandelijkse incasso van het voorschot door WE, zie ik ook niet in waarom een bank zou mee moeten gaan in de MOI procedure.FAQ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
[...]
Misschien dat juridisch gezien opnemen in de voorwaarden niet genoeg is, maar daar heb ik geen kennis van3. Bij een 1 jaar contract, machtigt de klant Welkom Energie tot automatische incasso van de
maandelijkse factuur.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2021 13:44 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat zijn de gevolgen van een goedgekeurde MOI behalve dat je al het geld terug hebt? Moet de curator vervolgens bij jou terecht als ze het nog 'verschuldigde' bedrag (na verrekening) willen innen? Gok je er op dat dit niet gaat gebeuren?LiquidSmoke schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:31:
[...]
Bizar dat ze het zo lastig blijven maken... Dat WE failliet is en dat er een curator is aangesteld doet er helemaal niet toe; je doet een terechte MOI omdat er geld is afgeschreven via een incasso waar geen officiële machtiging voor gegeven is. Het achterliggende verhaal zou hier niet in uit mogen maken.
Dat dit hele gebeuren een bom legt onder 90% van de incasso's die uitgevoerd worden is natuurlijk wel duidelijk.
YakuzA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:40:
[...]
Aangezien in de voorwaarden van WE stond dat je akkoord ging met automatische maandelijkse incasso van het voorschot door WE, zie ik ook niet in waarom een bank zou mee moeten gaan in de MOI procedure.
Misschien dat juridisch gezien opnemen in de voorwaarden niet genoeg is, maar daar heb ik geen kennis van
:strip_exif()/f/image/sDBrujTdv8nAIitQiV6KqrXn.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. En of de aanvraag terecht is wordt door frontoffice beantwoord met "U heeft ooit een machtiging afgegeven", en door backoffice/juristen met "WE wanpresteert dus is dit een geoorloofde actie", c.q. "Door het wegvallen van de overeenkomst is ook de machtiging vervallen".Shynta schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:39:
[...]
Ik had begrepen dat er alleen kosten aan verbonden zijn als de aanvraag onterecht is.
Als ik nog moet betalen is dat geen probleem; stuur de factuur en ik maak het direct over. Ik gok er niet op dat dit niet gaat gebeuren, uiteraard wil ik mijn verbruik keurig betalen, wat ik niet wil is voor honderden euros de mist in gaan.cyberdyne schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:42:
[...]
Wat zijn de gevolgen van een goedgekeurde MOI behalve dat je al het geld terug hebt? Moet de curator vervolgens bij jou terecht als ze het nog 'verschuldigde' bedrag (na verrekening) willen innen? Gok je er op dat dit niet gaat gebeuren?
Die van 27-9 kun je sowieso (via de app) nog terugboekenDataCopy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:38:
[...]
Ik moet zeggen dat dit bij mij nu ook wel begint te knagen.
Ik zag wel dat WE bij mij in de ING app als partij met incasso machtiging staat (ook al kom ik via gaslicht.com). Dus ik vraag me af of ik dan uberhaupt kans maak.
[Afbeelding]
Staat die er bij jullie niet bij @Sandrioni , @FloydRaalte of @Sammie75?
Hier ook gewoon WE als 'partij', terwijl ik ook via gaslicht kom. Nou ja, zijn toch geen kosten aan verbonden, dus misschien hebben we geluk.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Beschouw je de misgelopen welkomstbonus ook als onderdeel van de honderden euro's? Is er nog kans dat die nog wel gehonoreerd zal worden?LiquidSmoke schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:43:
[...]
Als ik nog moet betalen is dat geen probleem; stuur de factuur en ik maak het direct over. Ik gok er niet op dat dit niet gaat gebeuren, uiteraard wil ik mijn verbruik keurig betalen, wat ik niet wil is voor honderden euros de mist in gaan.
Ook geen ramp voor mijn bank (ING), die maakte t/m het 3e kwartaal van 2021 1367 miljoen Euro winst.PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
[...]
Ik vermoed dat je de MOI niet "verhaalt" op WE, maar op je bank. Zij hadden moeten controleren of ik WE wel een machtiging heb afgegeven voor die incasso's. En als ze dat niet hebben gedaan, draait mogelijk de bank dus op voor die werkwijze.
https://www.rtlnieuws.nl/...rente-sparen-betaalpakket
Net geprobeerd om bij Knab ook een MOI te starten door de berichten hier, maar daar wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om die te starten voor welkom energie. Het gaat bij mij om zo'n 87 euro dus geen enorm bedrag zoals sommigen, maar toch interessant genoeg om te proberen.
Toevallig iemand hier die via N26 (of andere buitenlandse bank) heeft geprobeerd meerdere maanden te storneren los van de laatste incasso van WE? Bij mij werd gemeld dat daar niet zoiets is als een MOI procedure, maar wie weet hebben jullie een andere manier.
Ik beschouw het wel als onderdeel van de "honderden euro's" maar heb het in mijn berekeningen niet meegenomen aangezien de welkomstbonus m.i. nooit meer gehonoreerd zal worden.cyberdyne schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:50:
[...]
Beschouw je de misgelopen welkomstbonus ook als onderdeel van de honderden euro's? Is er nog kans dat die nog wel gehonoreerd zal worden?
Verder geen zin in geleur met incasso's/deurwaarders/discussie etc dus nu heb ik gestorneerd zodat ik in ieder geval netjes mijn verbruik betaald heb maar niet extra gestorneerd om de bonus eruit te halen.
cyberdyne schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:42:
[...]
Wat zijn de gevolgen van een goedgekeurde MOI behalve dat je al het geld terug hebt? Moet de curator vervolgens bij jou terecht als ze het nog 'verschuldigde' bedrag (na verrekening) willen innen? Gok je er op dat dit niet gaat gebeuren?
- zorgen dat je zélf even de eindrekening opmaakt. Dus incl. belastingkorting, welkomstbonus en correcte BTW. De eindafrekening die je ontvangen hebt is hoogstwaarschijnlijk onvolledig
- . Kijk even naar een eerdere jaarafrekening ter vergelijking. De welkomstbonus heb je via je maandtermijnen deels al zélf bijeen gespaard, maar je hebt recht op de volledige welkomstbonus i.t.t. hetgeen de voorwaarden vermelden.
- als vervolgens blijkt dat WE meer aan je heeft geleverd dan er door jou aan voorschotten is betaald dat geld even reserveren op een bankrekening
- ook het geld van de MOI even reserveren op een bankrekening
- berekenen wat de gedwongen 'overstap' naar Eneco tot aan het moment dat je een nieuwe leverancier hebt heeft gekost. Dat is een direct gevolg van wanprestatie/faillissement van WE. Dat geld mag je in principe direct verrekenen met hetgeen ze nog van je tegoed hebben (onder puntjes 2/3).
- berekenen wat je bij je nieuwe energieleverancier méér gaat betalen tot aan het moment dat je WE-contract zou hebben geduurd. Daarop de komende belastingcompensatie in mindering brengen. Ook dat bedrag is een direct gevolg van wanprestatie/faillissement van WE. Dat geld mag je in principe zélf verrekenen met hetgeen ze nog van je tegoed hebben (onder puntjes 2/3).
- rustig afwachten wat de curator de komende maanden gaat doen. Met voorgaande punten heb je voldoende munitie en kun je je nooit een buil vallen.
- als je het heel netjes wilt spelen dan kun je dit aan de curator melden. Maar wellicht geen slapende honden wakker maken, ze moeten maar gewoon het werk doen waarvoor ze uit de boedel betaald worden
Gaslicht is (alleen maar) een tussenliggende partij, net als independer enz.
Om klant en leverancier te koppelen. Je gaat dus geen contract aan met GasLicht, maar met de (échte) energieleverancier. Gaslicht zal dus nooit een incassomachtiging vragen en krijgen, want die is geen partij.
Een MOI zou zin hebben als niet aan één of beide voorwaarden voor het verkrijgen van een incassomachtiging voldaan is:
[Afbeelding]
Om klant en leverancier te koppelen. Je gaat dus geen contract aan met GasLicht, maar met de (échte) energieleverancier. Gaslicht zal dus nooit een incassomachtiging vragen en krijgen, want die is geen partij.
Een MOI zou zin hebben als niet aan één of beide voorwaarden voor het verkrijgen van een incassomachtiging voldaan is:
[Afbeelding]
Zelfde gedachte 😁 ook bij de consumentenbond aan het kijken.
https://www.consumentenbo...kening/incassomaatregelen
Heb je ook een juridische onderbouwing hiervoor, hoewel er namelijk een aantal zaken zeker kloppen in je post, zie ik ook zaken staan die juridisch op zijn minst twijfelachtig zijn en die ik niet direct zou aanraden aan ex-WE klanten zonder dit juridisch zeer goed uit te zoeken.PJW9779 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:04:
[...]
- zorgen dat je zélf even de eindrekening opmaakt. Dus incl. belastingkorting, welkomstbonus en correcte BTW. De eindafrekening die je ontvangen hebt is hoogstwaarschijnlijk onvolledig
- . Kijk even naar een eerdere jaarafrekening ter vergelijking. De welkomstbonus heb je via je maandtermijnen deels al zélf bijeen gespaard, maar je hebt recht op de volledige welkomstbonus i.t.t. hetgeen de voorwaarden vermelden.
- als vervolgens blijkt dat WE meer aan je heeft geleverd dan er door jou aan voorschotten is betaald dat geld even reserveren op een bankrekening
- ook het geld van de MOI even reserveren op een bankrekening
- berekenen wat de gedwongen 'overstap' naar Eneco tot aan het moment dat je een nieuwe leverancier hebt heeft gekost. Dat is een direct gevolg van wanprestatie/faillissement van WE. Dat geld mag je in principe direct verrekenen met hetgeen ze nog van je tegoed hebben (onder puntjes 2/3).
- berekenen wat je bij je nieuwe energieleverancier méér gaat betalen tot aan het moment dat je WE-contract zou hebben geduurd. Daarop de komende belastingcompensatie in mindering brengen. Ook dat bedrag is een direct gevolg van wanprestatie/faillissement van WE. Dat geld mag je in principe zélf verrekenen met hetgeen ze nog van je tegoed hebben (onder puntjes 2/3).
- rustig afwachten wat de curator de komende maanden gaat doen. Met voorgaande punten heb je voldoende munitie en kun je je nooit een buil vallen.
- als je het heel netjes wilt spelen dan kun je dit aan de curator melden. Maar wellicht geen slapende honden wakker maken, ze moeten maar gewoon het werk doen waarvoor ze uit de boedel betaald worden
Op zijn typisch Nederlands gebruikt WE dus blijkbaar een niet-erkende, maar wel gedoogde methode door dit in de voorwaarden te zetten.
Voor een MOI zal het dus ook er vanaf hangen hoe de pet van de bank staat van de persoon die je aan de lijn hebt. (zolang ze nog niet intern een richtlijn hebben bepaald)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2021 14:14 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nou, ik vind het prachtig, krijg ik mijn geld terug op basis van vormfoutenYakuzA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
[...]
Op zijn typisch Nederlands gebruikt WE dus blijkbaar een niet-erkende, maar wel gedoogde methode door dit in de voorwaarden te zetten.
Voor een MOI zal het dus ook er vanaf hangen hoe de pet van de bank staat van de persoon die je aan de lijn hebt. (zolang ze nog niet intern een richtlijn hebben bepaald)

Laat de bank het maar lekker uitzoeken met WE
[ Voor 4% gewijzigd door BertEnergie op 17-11-2021 14:21 ]
Precies dat. Ik heb vorige week een MOI ingediend via de chat van ING en vandaag gebeld om dat te checken. Nou, er was helemaal geen MOI en ik moest aandringen om dat wel ingediend te krijgen. Nu dus (hoop ik) ingediend. Volgens de procedure moet ik binnen 4 werkdagen een bevestigingsbrief hebben, ik wacht dus even af tot volgende week woensdag/donderdag.YakuzA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
[...]
Je kan het gewoon online doen bij de ING: https://www.ing.nl/partic...g-onterechte-incasso.htmlthamac schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:21:
[...]
Precies dat. Ik heb vorige week een MOI ingediend via de chat van ING en vandaag gebeld om dat te checken. Nou, er was helemaal geen MOI en ik moest aandringen om dat wel ingediend te krijgen. Nu dus (hoop ik) ingediend. Volgens de procedure moet ik binnen 4 werkdagen een bevestigingsbrief hebben, ik wacht dus even af tot volgende week woensdag/donderdag.
en je krijgt via de mail bevestiging dat deze ingediend is...
[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 17-11-2021 14:26 ]
Heb ik ook zo gedaan, kreeg eerst bevestiging via email, later de bevestiging van in behandeling nemen via de ING-app. Ik heb alle 5 mijn betalingen via MOI geclaimd, de 6e had ik al gestorneerd. Het geeft wel goede hoop voor ING-klanten dat ING er al een aantal heeft terugbetaald, kan dan niet zo zijn dat de 1 het wel krijgt en de ander niet.Kees-Jan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:24:
[...]
Je kan het gewoon online doen bij de ING: https://www.ing.nl/partic...g-onterechte-incasso.html
en je krijgt via de mail bevestiging dat deze ingediend is...
hmm, geen bevestiging gehad van "in behandeling"; nu met ING aan het bellen...R0181 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:32:
[...]
Heb ik ook zo gedaan, kreeg eerst bevestiging via email, later de bevestiging van in behandeling nemen via de ING-app. Ik heb alle 5 mijn betalingen via MOI geclaimd, de 6e had ik al gestorneerd. Het geeft wel goede hoop voor ING-klanten dat ING er al een aantal heeft terugbetaald, kan dan niet zo zijn dat de 1 het wel krijgt en de ander niet.
Mede met dank aan de informatie in deze thread heeft Knab nu toch mijn verzoek ingediend. Binnen 10 dagen hoor ik meer, tenzij de incasserende bank niet reageert want dan wordt het verzoek na 10 dagen automatisch goedgekeurd.
Thanks all
Thanks all
Duurde bij mij 9 dagen, MOI-verzoek ingediend op 3-11 met bevestiging via email, bevestiging van in behandeling nemen in de app op 12-11.Kees-Jan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:52:
[...]
hmm, geen bevestiging gehad van "in behandeling"; nu met ING aan het bellen...
[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 17-11-2021 15:01 ]
hmm, ingediend op 1 -11, dossier is sinds 5-11 "in behandeling"; vanaf die datum geldt de 14 dagen termijn.R0181 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:00:
[...]
Duurde bij mij 9 dagen, MOI-verzoek ingediend op 3-11, bevestiging van in behandeling nemen op 12-11.
geen "in bevestiging" melding gehad van beide MOI's...
Ik heb aangegeven dat ING hierover niet duidelijk en onvolledig communiceert
Dit schrijft Rabobank zelf:
Als gevolg van een ongeautoriseerde transactie (Melding Onterechte Incasso)
De geïncasseerde kan tot en met dertien maanden na verwerking van een Euro-incassotransactie
bij zijn bank aangeven geen toestemming te hebben gegeven voor de transactie, en zo om een
terugboeking vragen. De bank van de geïncasseerde stuurt het verzoek tot terugboeking door naar
de Rabobank, waarna wij u informeren. Als u het verzoek tot terugboeking accepteert, dan kunt
u de Rabobank binnen zeven werkdagen opdracht geven om het bedrag van de oorspronkelijke
Euro-incassotransactie van uw rekening te debiteren. De bank van de geïncasseerde voert dan de
terugboeking uit.
Gaat u niet akkoord met de terugboeking? Stuur dan binnen zeven werkdagen een kopie van de
machtiging en eventuele overige informatie naar uw Rabobank. De Rabobank stuurt dan de kopie van
de machtiging naar de bank van uw debiteur. Die bank besluit vervolgens of de incasso uitgevoerd
had mogen worden. Als de bank van uw debiteur vindt dat deze recht heeft op een terugboeking,
dan debiteert deze bank uw rekening met het bedrag van de oorspronkelijke incasso-opdracht tegen
de oorspronkelijke rentedatum.
Melding Onterechte Incasso bij Digitale Incassomachtigingen
Ook bij Digitale Incassomachtigingen kan de debiteur tot en met dertien maanden na verwerking
van een Euro-incassotransactie bij zijn bank aangeven geen toestemming te hebben gegeven voor
de transactie, en zo om een terugboeking vragen. De bank van de debiteur zal bij ontvangst van een
dergelijk verzoek altijd eerst checken of er een Digitale Incassomachtiging is afgegeven. Hiervoor
gebruikt de bank de validatiereferentie die u heeft meegegeven in de incassotransactie. Indien de
bewijsvoering onvoldoende sluitend is, dan wordt u verzocht informatie aan te leveren. U levert
het ISO PAIN.012 bericht (de feitelijke digitale machtiging) aan. Als er een wijziging is geweest op
de machtiging die niet via Digitaal Incassomachtigen heeft plaatsgevonden, moet ook additionele
wijzigingsinformatie aangeleverd worden
Het kan natuurlijk ook geen kwaad om de relevante artikelen in de wet op te zoeken. Bv implementatie van PSD2 richtlijn. Die implementatie is verdeeld over een aantal wetten, maar je zou eens kunnen beginnen in BW Boek 7, Titel 7B.
Chatten met de Rabobank is leuker dan je van te voren verwacht!
Ik vroeg om de gemiddelde doorlooptijd voor onderzoek naar een ongeldige incasso:
- 1 a 2 weken, let op hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht.
Ik vraag hoe deze kosten worden berekend, is dit n.a.v. de hoeveelheid tijd dat er in het onderzoek is gestoken en of Rabobank klanten hier dan een specificatie van krijgen:
- De kosten indicatie weet ik niet omdat hier niet een specifiek bedrag voor is. Daarnaast is het niet relevant voor uw situatie omdat voor welkom energie geen MOI is in te zetten helaas. Wij kunnen de moi niet inzetten voor welkom energie omdat u wel geleverde energie heeft gekregen tijdens die periode .
Niet gek dat de andere kant, de klantenservice chat van de Rabobank, er direct Welkom Energie bij pakt omdat ik vermoed dat ze hier de hele dag al zoet mee zijn. Echter wel bijzonder om te lezen dat in dit geval de MOI voor WE niet valt in te zetten. Hierna werd te chat fel afgesloten met: Hopelijk heb ik u zo voldoende beantwoord
Nog eens een chat sessie opstarten, benieuwd wat we nu krijgen.
Ik vroeg om de gemiddelde doorlooptijd voor onderzoek naar een ongeldige incasso:
Ik vraag hoe deze kosten worden berekend, is dit n.a.v. de hoeveelheid tijd dat er in het onderzoek is gestoken en of Rabobank klanten hier dan een specificatie van krijgen:
- De kosten indicatie weet ik niet omdat hier niet een specifiek bedrag voor is. Daarnaast is het niet relevant voor uw situatie omdat voor welkom energie geen MOI is in te zetten helaas. Wij kunnen de moi niet inzetten voor welkom energie omdat u wel geleverde energie heeft gekregen tijdens die periode .
Niet gek dat de andere kant, de klantenservice chat van de Rabobank, er direct Welkom Energie bij pakt omdat ik vermoed dat ze hier de hele dag al zoet mee zijn. Echter wel bijzonder om te lezen dat in dit geval de MOI voor WE niet valt in te zetten. Hierna werd te chat fel afgesloten met: Hopelijk heb ik u zo voldoende beantwoord
Ben benieuwd naar de onderbouwing van diegenen die een MOI hebben ingediend, volgens mij is het alleen bedoelt voor als je geen toestemming hebt gegeven voor automatische incasso. Als je een contract bent aangegaan dan heb je dat dus wel gedaan, dan kan je niet opeens pas na een faillissement dit argument aandragen, mijn inziens.
Los daarvan, als het wel lukt laat het even weten voor de rest, kan iedereen al zijn geld terug krijgen.
Los daarvan, als het wel lukt laat het even weten voor de rest, kan iedereen al zijn geld terug krijgen.
Ik heb geen geldige machtiging afgegeven via mijn bank-applicatie of met een handtekening. Vond ik geen probleem tot Welkom besloot mij niets meer te leveren.Soldaatje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:59:
Ben benieuwd naar de onderbouwing van diegenen die een MOI hebben ingediend, volgens mij is het alleen bedoelt voor als je geen toestemming hebt gegeven voor automatische incasso. Als je een contract bent aangegaan dan heb je dat dus wel gedaan, dan kan je niet opeens pas na een faillissement dit argument aandragen, mijn inziens.
Ik snap wel wat ze zeggen, ze willen voorkomen dat het ze geld gaat kosten want niet verhaalbaar én dat Henk en Ingrid dadelijk niet een torenhoge afrekening krijgen omdat ze veel te veel storneren.Joyous-P schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:57:
Chatten met de Rabobank is leuker dan je van te voren verwacht!
Uiteindelijk heeft de bank niets te maken met of je nu gas, stroom of kokosnoten afgenomen hebt. Een incasso zonder geldige machtiging moet via MOI te storneren zijn.
ik krijg het vermoeden dat banken op zeer zeer korte termijn de regeltjes omtrent MOI gaan aanpassen/controleren
Pfff... ik had een contract afgesloten op 17 november 2020 bij welkom energie. Dit liep dus tot 17 november 2021. Hier zou een welkomsbonus van 250 euro bij zitten.
Zojuist mijn eindafrekening gekregen waar de 250 euro welkomsbonus niet van wordt afgetrokken. Nu lees ik in de afhandeling betreffende welkom energie het volgende;
Hoe kunnen ze dit verzinnen... Hebben nog meer mensen dit issue?
Zojuist mijn eindafrekening gekregen waar de 250 euro welkomsbonus niet van wordt afgetrokken. Nu lees ik in de afhandeling betreffende welkom energie het volgende;
Ben ik nu serieus op 8 dagen na mijn welkomsbonus misgelopen?? die hele welkomsbonus waardoor je energiecontract pas een serieuze aanbieding wordt?In de energiecontracten die met Welkom Energie B.V. zijn afgesloten, is opgenomen dat de welkomstbonus alleen uitgekeerd zal worden indien het contract wordt uitgediend en er sprake is van keurig betalen. In de algemene voorwaarden van Energie Nederland is bepaald dat het niet uit maakt door welke partij het contract wordt beëindigd. Door het intrekken van de leveringsvergunning door de ACM zijn de contracten van rechtswege beëindigd. Indien uw contract nog niet was uitgediend, heeft u geen recht op uitkering van de welkomstbonus.
Er is sprake van een uitzondering. De ACM heeft bepaald dat er sprake moet zijn van een zogeheten coulancetermijn van veertien dagen, te tellen vanaf de dag dat het contract is beëindigd. Dit houdt in dat contracten die binnen de coulancetermijn uitgediend zouden zijn wél het recht op de welkomstbonus behouden. Praktisch houdt dit in dat klanten waarvan het contract uitgediend zou zijn in de periode vanaf 26 oktober tot 9 november 2021 wel aanspraak kunnen maken op de welkomstbonus.
28 oktober aangevraagd bij ING maar nog geen geld terug. Een fifo methode hanteren ze dus niet.Sammie75 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:05:
Vraag dan gelijk even waarom het bij andere banken wel kan.Joyous-P schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:57:
Inderdaad, hierboven schreef iemand dat hij zijn geld 2 weken na MOI verzoek indienen terug had bij de ING. Ook datum van in behandeling nemen zal een rol spelen.knakworst schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:21:
[...]
28 oktober aangevraagd bij ING maar nog geen geld terug. Een fifo methode hanteren ze dus niet.
Kan ik doen, als jurist. Maar hier lopen verbintenissenrecht en faillissementsrecht door elkaar, dus een toelichting maakt het alleen maar nodeloos ingewikkelder.Dennism schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
[...]
Heb je ook een juridische onderbouwing hiervoor, hoewel er namelijk een aantal zaken zeker kloppen in je post, zie ik ook zaken staan die juridisch op zijn minst twijfelachtig zijn en die ik niet direct zou aanraden aan ex-WE klanten zonder dit juridisch zeer goed uit te zoeken.
Mijn lijstje is bedoeld om het allemaal iets minder ingewikkeld te maken.
Bottom-line is dat de curator alleen het belang van de schuldeisers op het oog heeft. Hij/zij probeert derhalve zoveel mogelijk eigen vorderingen te innen en rechten te gelde te maken, en andermans vorderingen zoveel mogelijk te administreren/weigeren. Dat blijkt ook uit haar/zijn communicatie.
Voor ons WE-gedupeerden geldt dat je hoort te betalen voor je gekregen energie, en dat je geleden schade daarmee mag verrekenen. De soorten schade heb ik hierboven genoemd.
Overigens is op alle punten reeds eerder toelichting gegeven in dit forum.
Ik denk dat ze eerder hun zakelijke klanten die niet zo solvabel zijn, controleren of die de juiste incasso procedure volgen. Het recht op terugboeken is namelijk in lijn met Europese regelgeving.Rofdof schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:18:
ik krijg het vermoeden dat banken op zeer zeer korte termijn de regeltjes omtrent MOI gaan aanpassen/controleren
Hoe zit het dan met de vergelijkingssites? Volgens mij heb ik mijn bankrekeningnummer alleen aan GasLicht.com opgegeven en hebben zij die daarna aan Welkom doorgegeven. Dan mag daar ook opnieuw naar gekeken worden,knakworst schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:27:
[...]
Ik denk dat ze eerder hun zakelijke klanten die niet zo solvabel zijn, controleren of die de juiste incasso procedure volgen. Het recht op terugboeken is namelijk in lijn met Europese regelgeving.
[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 17-11-2021 16:34 ]
Daarom zullen ze soortgelijke klanten beter controleren, dit is een schade van vele miljoenen zelfs als Welkom niet rood kon staan. Zie ook eerste verslag curator Energieflex.R0181 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:30:
[...]
Hoe zit het dan met de vergelijkingssites? Volgens mij heb ik mijn bankrekeningnummer alleen aan GasLicht.com opgegeven en hebben zij die daarna aan Welkom doorgegeven.
Reactie Knab als je nu vraagt om een MOI:
Het is helaas niet mogelijk om een MOI is starten voor Welkom Energie. Welkom Energie is failliet en de MOI zal daarom worden afgewezen.
Het is helaas niet mogelijk om een MOI is starten voor Welkom Energie. Welkom Energie is failliet en de MOI zal daarom worden afgewezen.

Ik kreeg vandaag bericht van Vattenfall, ingangsdatum nieuwe contract 13 januari 2022PrideoftheSouth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:50:
[...]
Volgens mij hield Vattenfall de termijn van 10 werkdagen aan. In dat geval ben je rond einde maand weg bij Eneco.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om zo snel mogelijk over te stappen? Heeft het zin om te vermelden dat ik een ex WE klant ben en vastzit aan de wurgtarieven van Eneco op dit moment? En heeft het zin om Eneco te contacteren om te vragen of zij het contract zo snel mogelijk willen beëindigen?
"There's no place like 127.0.0.1"
Precies! En daarom eens een chat-sessie gestart bij de ABN-AMRO met de vraag of een MOI tegen Welkom Energie kans zou maken:LiquidSmoke schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:03:
Uiteindelijk heeft de bank niets te maken met of je nu gas, stroom of kokosnoten afgenomen hebt. Een incasso zonder geldige machtiging moet via MOI te storneren zijn.
Als je zeker weet dat je nooit getekend hebt hiervoor dan krijg je met een Melding Onterechte Incasso uiteraard jouw geld terug. Echter hebben we niet veel klachten gekregen over dat Welkom Energie onterecht heeft geïncasseerd.
Wat een verschil t.o.v. de Rabobank. Natuurlijk wilt de Rabobank niet voor Sinterklaas spelen, maar onterecht is onterecht. Daarom nog een chat sessie met de Rabobank en zeer vriendelijk gevraagd wat te kans van een MOI zou zijn:
Ik weet niet of er een kans van slagen is. Een MOI werd in het verleden eigenlijk alleen maar gedaan als de ontvangende partij geen machtiging had ontvangen van de betalende partij, maw de ontvangende partij moet aan kunnen tonen dat iemand toestemming heeft gegeven voor het incasseren van een bepaald bedrag.
Als de bedragen onterecht van uw rekening zijn afgeschreven en de datum van afschrijving is meer dan 56 dagen geleden dan zou u kunnen overwegen om een MOI in te laten vullen. Hier kunnen echter kosten aan zijn verbonden en er is geen standaardbedrag voor. Het hangt af van de kosten die de andere bank in rekening brengt.
Nee, deze sites doen niets verkeerd. Het is in dit geval Welkom Energie (en daarnaast vele anderen, zeg maar gerust allemaal) die geen geldige Digitale Incassomachtigen opzetten.R0181 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:30:
[...]
Hoe zit het dan met de vergelijkingssites? Volgens mij heb ik mijn bankrekeningnummer alleen aan GasLicht.com opgegeven en hebben zij die daarna aan Welkom doorgegeven. Dan mag daar ook opnieuw naar gekeken worden,
Zie hier het stappenplan van de Rabobank voor een digitale incasso, zie hier de pagina van de ABN-AMRO.
In mijn geval is ie nog mooier: De eerste betaling aan Welkom Energie is gedaan via een iDEAL knop in een e-mail, geen logo gewoon een knop met de tekst "Betaal met iDEAL" en dit bracht je op de website transactions.welkomenergie.nl/nubetalen.php?blablabla dus zou je nog kunnen spreken dat het wel degelijk geldig is ... echter is deze betaling gedaan met een andere rekening dan waar daarna de automatische incassos van werden gehaald.
Ik heb gewoon 5x gevraagd ofzo en toen was ik ineens verhuisd (een hoop ex welkom klanten hehe) en had ik een andere energieleverancier. Maar volgens mij doen ze dat nu niet meer.Eftalou schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:49:
[...]
Ik kreeg vandaag bericht van Vattenfall, ingangsdatum nieuwe contract 13 januari 2022![]()
Ik heb Vattenfall al een bericht gestuurd of het contract niet eerder kan ingaan, helaas nog geen reactie op gehad.
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om zo snel mogelijk over te stappen? Heeft het zin om te vermelden dat ik een ex WE klant ben en vastzit aan de wurgtarieven van Eneco op dit moment? En heeft het zin om Eneco te contacteren om te vragen of zij het contract zo snel mogelijk willen beëindigen?
Ik zelf zit bij ABN en de MOI is zonder problemen in behandeling genomen én gehonoreerd doorlooptijd was 10 werkdagen zo ongeveer, blij dat ik niet bij één van die vervelende banken zitJoyous-P schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:49:
[...]
Precies! En daarom eens een chat-sessie gestart bij de ABN-AMRO met de vraag of een MOI tegen Welkom Energie kans zou maken:
Als je zeker weet dat je nooit getekend hebt hiervoor dan krijg je met een Melding Onterechte Incasso uiteraard jouw geld terug. Echter hebben we niet veel klachten gekregen over dat Welkom Energie onterecht heeft geïncasseerd.
Wat een verschil t.o.v. de Rabobank. Natuurlijk wilt de Rabobank niet voor Sinterklaar spelen, maar onterecht is onterecht. Daarom nog een chat sessie met de Rabobank en zeer vriendelijk gevraagd wat te kans van een MOI zou zijn:
[ Voor 3% gewijzigd door LiquidSmoke op 17-11-2021 16:52 ]
In het hele begin zijn er fouten gemaakt aan de kant van Vattenfall waardoor mensen heel snel over konden.Eftalou schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:49:
[...]
Ik kreeg vandaag bericht van Vattenfall, ingangsdatum nieuwe contract 13 januari 2022![]()
Ik heb Vattenfall al een bericht gestuurd of het contract niet eerder kan ingaan, helaas nog geen reactie op gehad.
Daarna kon dat niet meer en hielden ze zich aan 1 december want 30 dagen na 1 nov.
Toch toen ik vroeg of ik eerder over kon als ik de boete voor lief nam, kon ik over op 23-11 met wel die 14 dagen bedenktijd. Ik kon lullen wat ik wilde maar die bedenktijd kreeg ik er niet af.
Dat rommelige bij Vattenfall heeft mij naar Engie doen overstappen per 3 december voor de (nog) goedkope variabele tarieven. Ik kon op 3-11 via de chat met Whattsapp geen modelcontract afsluiten volgens de medewerker, terwijl anderen dat toen wel lukte.Shynta schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:57:
[...]
In het hele begin zijn er fouten gemaakt aan de kant van Vattenfall waardoor mensen heel snel over konden.
Daarna kon dat niet meer en hielden ze zich aan 1 december want 30 dagen na 1 nov.
Toch toen ik vroeg of ik eerder over kon als ik de boete voor lief nam, kon ik over op 23-11 met wel die 14 dagen bedenktijd. Ik kon lullen wat ik wilde maar die bedenktijd kreeg ik er niet af.
Ook de verschillende ingangsdatums bij Vattenfall kwam rommelig over, de 1 kreeg het na tig keer bellen voor elkaar dat per direkt kon worden overgestapt via de zgn verhuismethode, de ander lukte dat dan weer niet, anderen weer na 14 dagen en nu weer na 30 dagen.
Dat was allemaal nog in de onzekere tijd, waar we niet wisten of er boetes werden opgelegd voor te vroeg overstappen vanuit Eneco. Engie heeft zich steeds aan de 30 dagen vastgehouden, financieel gezien helaas, scheelt een hoop geld elke week langer bij Eneco.
Hier ook de eindafrekening van Welkom ontvangen. Ik heb vandaag de meterstanden doorgegeven aan Eneco (1 dag voor de deadline). Met deze meterstanden hebben ze gerekend (hoera voor de domme meter) dus ik heb afgelopen 17 dagen gewoon stroom en gas van Welkom verbruikt.
Dezelfde meterstanden heb ik ook doorgegeven aan Vattenfall wiens contract over 3 dagen ingaat. Verbruik bij Eneco zal dus op 0 uitkomen.
Dezelfde meterstanden heb ik ook doorgegeven aan Vattenfall wiens contract over 3 dagen ingaat. Verbruik bij Eneco zal dus op 0 uitkomen.
Groetjes, FaceDown.
Wat dat laatste betreft fraudeer je dus gewoon...FaceDown schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:19:
Hier ook de eindafrekening van Welkom ontvangen. Ik heb vandaag de meterstanden doorgegeven aan Eneco (1 dag voor de deadline). Met deze meterstanden hebben ze gerekend (hoera voor de domme meter) dus ik heb afgelopen 17 dagen gewoon stroom en gas van Welkom verbruikt.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Nee, waarom? Vattenfall vraagt mij in een mail om de meterstanden door te geven, en ik geef deze door via de link. Wat is daar frauduleus aan? Graag een verklaring want ik houd er niet zo van om van fraude beticht te worden, zeker niet terwijl ik van alle kanten zelf genaaid wordt in deze zaak.Barre73 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:23:
[...]
Wat dat laatste betreft fraudeer je dus gewoon...
Groetjes, FaceDown.
Ja en nee, geef uw WE meterstanden door voor XX volgens Eneco. En Vattenfall geeft aan geef je meterstanden door op ongeveer de ingangsdatum. Die twee meetmomementen vallen dan samen. Lijkt mij eerder grijs gebied dan fraude, zo gaat dat namelijk bij elke overstap. Valt nu alleen op vanwege twee overstapmomenten in korte tijd.Barre73 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:23:
[...]
Wat dat laatste betreft fraudeer je dus gewoon...
Nou, mijn WE > Eneco > Oxxio avontuur wordt ook spannend.
Eerst wilde Oxxio mij niet eerder overzetten omdat het niet mocht van Eneco.
Bel ik gisteren Eneco, die zegt: je mag per morgen weg! Dus doe maar dan!
Daarna Oxxio bellen, ja, maar je mag niet binnen 23 dagen starten vanaf je contractdatum i.v.m. afkoelperiode etc
Ik terugbellen naar Eneco: laat hem dan toch maar op 29-11 staan voor nu. Dat zou aangepast zijn en geen probleem zijn.
Sinds vandaag kom ik niet meer op de Eneco portals/app want ik ben geen klant meer? Met Eneco gebeld en volgens Stedin zou ik overgenomen zijn. Je zou zeggen: Hoera!!!
Maar volgens Stedin zelf (via whatsapp gecheckt) ben ik contractloos en moet ik opschieten om afsluiting te voorkomen
Volgens Oxxio gaan ze echt niets doen om het voor 29-11 te starten, maar gaat Stedin mij ook echt niet afsluiten... Dus zij zeggen lekker laten voor wat het is en dan zou ik straks een factuur van Stedin krijgen (met wellicht betere tarieven dan Eneco
).
Anyway, iemand die weet hoe het zit als je contractloos bent geweest en in ±2 weken weer in contract gaat? Mijn aanname was dat het gewoon met terugwerkende kracht door Oxxio verrekend zou moeten worden, maar volgens Oxxio gaat het voor een tarief van de netbeheerder zelf... Die zijn daar toch helemaal niet op ingericht?
Daarna Oxxio bellen, ja, maar je mag niet binnen 23 dagen starten vanaf je contractdatum i.v.m. afkoelperiode etc

Ik terugbellen naar Eneco: laat hem dan toch maar op 29-11 staan voor nu. Dat zou aangepast zijn en geen probleem zijn.
Sinds vandaag kom ik niet meer op de Eneco portals/app want ik ben geen klant meer? Met Eneco gebeld en volgens Stedin zou ik overgenomen zijn. Je zou zeggen: Hoera!!!
Maar volgens Stedin zelf (via whatsapp gecheckt) ben ik contractloos en moet ik opschieten om afsluiting te voorkomen

Volgens Oxxio gaan ze echt niets doen om het voor 29-11 te starten, maar gaat Stedin mij ook echt niet afsluiten... Dus zij zeggen lekker laten voor wat het is en dan zou ik straks een factuur van Stedin krijgen (met wellicht betere tarieven dan Eneco
Anyway, iemand die weet hoe het zit als je contractloos bent geweest en in ±2 weken weer in contract gaat? Mijn aanname was dat het gewoon met terugwerkende kracht door Oxxio verrekend zou moeten worden, maar volgens Oxxio gaat het voor een tarief van de netbeheerder zelf... Die zijn daar toch helemaal niet op ingericht?
Ik heb bij de curator aangegeven ter finale kwijting de welkomstbonus te willen verrekenen met volgens hun openstaande bedrag. Die blijven er echter bij dat het contract volledig uitgediend had moeten worden ongeacht door wie die beëindigd is en de bonus dus niet geldig zou zijn.PJW9779 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:26:
[...]
Kan ik doen, als jurist. Maar hier lopen verbintenissenrecht en faillissementsrecht door elkaar, dus een toelichting maakt het alleen maar nodeloos ingewikkelder.
Mijn lijstje is bedoeld om het allemaal iets minder ingewikkeld te maken.
Bottom-line is dat de curator alleen het belang van de schuldeisers op het oog heeft. Hij/zij probeert derhalve zoveel mogelijk eigen vorderingen te innen en rechten te gelde te maken, en andermans vorderingen zoveel mogelijk te administreren/weigeren. Dat blijkt ook uit haar/zijn communicatie.
Voor ons WE-gedupeerden geldt dat je hoort te betalen voor je gekregen energie, en dat je geleden schade daarmee mag verrekenen. De soorten schade heb ik hierboven genoemd.
Overigens is op alle punten reeds eerder toelichting gegeven in dit forum.
[ Voor 31% gewijzigd door Rctworld op 17-11-2021 17:37 ]
Ja, lees de vele commentaren.zedje85 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:21:
Pfff... ik had een contract afgesloten op 17 november 2020 bij welkom energie. Dit liep dus tot 17 november 2021. Hier zou een welkomsbonus van 250 euro bij zitten.
[...]
Ben ik nu serieus op 8 dagen na mijn welkomsbonus misgelopen?? die hele welkomsbonus waardoor je energiecontract pas een serieuze aanbieding wordt?
*knip* Offtopic. Dit heeft niets met het faillissement van Welkom Energie te maken.
[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 17-11-2021 17:52 ]
Hi, Door de vele posts zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar ik heb de volgende berekening gemaakt:
Tussen 10-03-2021 & 01-11-2021 was ik klant bij Welkom Energie, in die periode heb ik 1418 KWH stroom verbruikt en 230 m3 gas.
Hoe kan ik nou exact berekenen wat ik had moeten betalen voor die gebruik? Ik had een contract voor 21 cent per KWH inc en 76 cent per m3 inc. maar begrijp niet helemaal hoe ik rekening moet houden met energiebelasting vermindering etc.
Is daar een mooi template voor? of iemand die een doc/excel hiervoor kan delen? Ik kom er zelf niet helemaal uit.
Tussen 10-03-2021 & 01-11-2021 was ik klant bij Welkom Energie, in die periode heb ik 1418 KWH stroom verbruikt en 230 m3 gas.
Hoe kan ik nou exact berekenen wat ik had moeten betalen voor die gebruik? Ik had een contract voor 21 cent per KWH inc en 76 cent per m3 inc. maar begrijp niet helemaal hoe ik rekening moet houden met energiebelasting vermindering etc.
Is daar een mooi template voor? of iemand die een doc/excel hiervoor kan delen? Ik kom er zelf niet helemaal uit.
Misschien ben je bij Oxxio niet aan het goede adres?Rctworld schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:27:
Nou, mijn WE > Eneco > Oxxio avontuur wordt ook spannend.
Daarna Oxxio bellen, ja, maar je mag niet binnen 23 dagen starten vanaf je contractdatum i.v.m. afkoelperiode etc![]()
Maar volgens Stedin zelf (via whatsapp gecheckt) ben ik contractloos en moet ik opschieten om afsluiting te voorkomen![]()
Volgens Oxxio gaan ze echt niets doen om het voor 29-11 te starten, maar gaat Stedin mij ook echt niet afsluiten... Dus zij zeggen lekker laten voor wat het is en dan zou ik straks een factuur van Stedin krijgen (met wellicht betere tarieven dan Eneco).
[...]
Ik heb bij de curator aangegeven ter finale kwijting de welkomstbonus te willen verrekenen met volgens hun openstaande bedrag. Die blijven er echter bij dat het contract volledig uitgediend had moeten worden ongeacht door wie die beëindigd is en de bonus dus niet geldig zou zijn.
De welkomstbonus is hier al uitgebreid aan de orde geweest.
1. je hebt 'em zelf al betaald via je maandtermijnen
2. de bonus-regeling is alleen de WE-kant, zie eerdere uitleg en toverkreet 'Haviltex-arrest'.
3. curator-communicatie is eenzijdig en (op zijn zachtst gezegd) gekleurd
Kijk even in je Welkom Leveringsovereenkomst.IGC058 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:41:
Hi, Door de vele posts zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar ik heb de volgende berekening gemaakt:
Het zou ongeveer hier op moeten lijken, daar moet je bonus nog in worden verrekend :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2lruipr6tTzSk5MQcUwKU9Ho.jpg?f=user_large)
IGC058 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:41:
:strip_exif()/f/image/YszC1SQFSnD889OvCUn6cY09.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.