Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:09

tomic

Smexylittlebabe!

LiquidSmoke schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:39:
Ik zou toch blijven aandringen; ik heb ABN en de MOI is terecht bevonden, ik heb vanochtend de centen ontvangen.
Kan jij exact nog aangeven wat je hebt opgegeven als reden van de MOI bij ABN? Dat heb je gedaan met de Beheren knop bij de incasso in je rekeningoverzicht ?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 22:04
tomic schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:29:
[...]

Kan jij exact nog aangeven wat je hebt opgegeven als reden van de MOI bij ABN? Dat heb je gedaan met de Beheren knop bij de incasso in je rekeningoverzicht ?
Bij ABN kan je (ik) geen reden opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:11
Rexcore schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:40:
[...]
aankondiging
***members only***

en termijn bedrag mail
***members only***
Dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
DaRealRenzel schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:14:
Ook hier vanmorgen om half 8 de eindafrekening in de mailbox. Heb vanmiddag een mail teruggestuurd dat ik deze eindafrekening niet accepteer, vanwege de volgende redenen:

4. De welkomstbonus is ten onrechte op 0 gezet. Er is geen aan mij aanwijsbare reden geweest tot contractbreuk, dus heb ik gewoon recht op ten minste 4/12 deel van deze welkomstbonus.
Hoezo contractbreuk? Hieronder even een tekst van de website. Als het contract niet een volledig jaar wordt uitgediend is er geen recht op een bonus. De reden van het niet uitdienen is niet relevant.
In jouw geval had je zit je ook niet in die coulance termijn die hier wordt genoemd.

In de energiecontracten die met Welkom Energie B.V. zijn afgesloten, is opgenomen dat de welkomstbonus alleen uitgekeerd zal worden indien het contract wordt uitgediend en er sprake is van keurig betalen. In de algemene voorwaarden van Energie Nederland is bepaald dat het niet uit maakt door welke partij het contract wordt beëindigd. Door het intrekken van de leveringsvergunning door de ACM zijn de contracten van rechtswege beëindigd. Indien uw contract nog niet was uitgediend, heeft u geen recht op uitkering van de welkomstbonus.

Er is sprake van een uitzondering. De ACM heeft bepaald dat er sprake moet zijn van een zogeheten coulancetermijn van veertien dagen, te tellen vanaf de dag dat het contract is beëindigd. Dit houdt in dat contracten die binnen de coulancetermijn uitgediend zouden zijn wél het recht op de welkomstbonus behouden. Praktisch houdt dit in dat klanten waarvan het contract uitgediend zou zijn in de periode vanaf 26 oktober tot 9 november 2021 wel aanspraak kunnen maken op de welkomstbonus.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmck9ni
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik ook zojuist mijn jaarafreking

Welkomskorting 0
Tegoed -625.-

Gestorneerd 1maand voor mij dan 535schip in hmm!:(

En nog bij Eneco zitten. Niet weten wat ik daaraan kwijt ben. All good fijne middag me. Iemand die toekomstbol heeft voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 18:13
Nivado schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:31:
[...]

Bij ABN kan je (ik) geen reden opgeven.
Wat ook logisch is, want de enige mogelijke reden is: “geen geldige incassomachtiging”.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ozzie schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:04:
[...]

Voor jou als klant maakt het toch ook niets uit wie er uiteindelijk voor opdraait? Als je je geld maar terugkrijgt.
Jawel, want als het altijd ten laste van WE komt, terwijl WE geen geld meer heeft om uit te keren ben je alsnog de sjaak. Dan kun je wel gelijk hebben, maar kun je je vordering gewoon bij de curator indienen, net als alle andere crediteuren. En de kans dat daar nog iets uit komt is niet heel groot. Als de Rabo er dan voor opdraait is dat dus wel degelijk interessant, want dan komt het op de vordering van de Rabo aan WE te staan en is de consument via die weg schadeloos gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Barre73 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
[...]

Hoezo contractbreuk? Hieronder even een tekst van de website. Als het contract niet een volledig jaar wordt uitgediend is er geen recht op een bonus. De reden van het niet uitdienen is niet relevant.
In jouw geval had je zit je ook niet in die coulance termijn die hier wordt genoemd.

In de energiecontracten die met Welkom Energie B.V. zijn afgesloten, is opgenomen dat de welkomstbonus alleen uitgekeerd zal worden indien het contract wordt uitgediend en er sprake is van keurig betalen. In de algemene voorwaarden van Energie Nederland is bepaald dat het niet uit maakt door welke partij het contract wordt beëindigd. Door het intrekken van de leveringsvergunning door de ACM zijn de contracten van rechtswege beëindigd. Indien uw contract nog niet was uitgediend, heeft u geen recht op uitkering van de welkomstbonus.

Er is sprake van een uitzondering. De ACM heeft bepaald dat er sprake moet zijn van een zogeheten coulancetermijn van veertien dagen, te tellen vanaf de dag dat het contract is beëindigd. Dit houdt in dat contracten die binnen de coulancetermijn uitgediend zouden zijn wél het recht op de welkomstbonus behouden. Praktisch houdt dit in dat klanten waarvan het contract uitgediend zou zijn in de periode vanaf 26 oktober tot 9 november 2021 wel aanspraak kunnen maken op de welkomstbonus.
Er staat helaas niks in de Algemene Voorwaarden van Energie Nederland over het vervallen van de welkomstbonus bij contractbeeindiging door de leverancier. Doordat Welkom op de schop is gegaan, is het voor miju niet mogelijk mijn contract netjes uit te dienen. Dus ik denk dat het een interessante case is voor een rechtbank of de welkomstbonus dan terecht komt te vervallen. Het is namelijk een beloning voor correct uitvoeren van het contract door de consument.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:15:
[...]

Er staat helaas niks in de Algemene Voorwaarden van Energie Nederland over het vervallen van de welkomstbonus bij contractbeeindiging door de leverancier. Doordat Welkom op de schop is gegaan, is het voor miju niet mogelijk mijn contract netjes uit te dienen. Dus ik denk dat het een interessante case is voor een rechtbank of de welkomstbonus dan terecht komt te vervallen. Het is namelijk een beloning voor correct uitvoeren van het contract door de consument.
Ik durf dat te betwisten. Er staat gewoon in de voorwaarden dat je pas na 365 dagen (1 jaar) recht hebt op die bonus. Als er uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld bij opzeggen door WE, zou dat óók in de voorwaarden moeten staan en dat staat er niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:51
[...]

WE probeert gewoon onder de bonus uit te komen en de ACM staat er bij en kijkt er weer eens naar, maar doet niks. Ik dacht dat de APG een tandenloze tijger was en dat komt door personeelstekort, maar de ACM is echt nog een kitten doordat ze zelf gewoon niet willen. "autoriteit" van likmevestje.

Niet dat ik verwacht dat het uiteindelijk veel uitmaakt, kan me niet voorstellen dat er genoeg geld in de boedel zit om iedereen netjes te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:24
pietjuh1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:24:
[...]
Feit dat het bij de ING geaccepteerd wordt, geeft m.i. aan dat er inderdaad geen officiële goedkeuring voor de incasso is en dat het dan door elke bank goedgekeurd zou moeten worden?
Kreeg LiquidSmoke zijn geld niet terug van de ABN-AMRO? Ik heb MOI's ingediend bij de ING, alleen bevestiging gehad dat ze in behandeling zijn genomen.

[ Voor 14% gewijzigd door R0181 op 15-11-2021 15:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Mooi geschreven column waar er, opnieuw, met de spijker op zen kop wordt geslagen. Met als tip: meld je bij de geschillencommissie.

https://www.quotenet.nl/z...je-en-sywert-van-lienden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:20
[...]

Je contract is beeindigd. Ongeacht de reden heb je dan geen recht op welkomstbonus.

Je moet het zien als die truc waarbij je de vraag krijgt "als ik 3 eieren op je hoofd stuk mag slaan, dan krijg jij 100 euro." Nu worden er maar 2 eieren kapot geslagen (Welkom beeindigt het contract), en krijg jij geen 100 euro (welkomsbonus).

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:34:
[...]

Je contract is beeindigd. Ongeacht de reden heb je dan geen recht op welkomstbonus.

Je moet het zien als die truc waarbij je de vraag krijgt "als ik 3 eieren op je hoofd stuk mag slaan, dan krijg jij 100 euro." Nu worden er maar 2 eieren kapot geslagen (Welkom beeindigt het contract), en krijg jij geen 100 euro (welkomsbonus).
Dat is te kort door de bocht, de rechter zal uitsluitsel moeten geven in casu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Plague schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:18:
[...]

Ik durf dat te betwisten. Er staat gewoon in de voorwaarden dat je pas na 365 dagen (1 jaar) recht hebt op die bonus. Als er uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld bij opzeggen door WE, zou dat óók in de voorwaarden moeten staan en dat staat er niet. :)
Ik kan best met je mee gaan, echter alles in de voorwaarden omtrent die welkomstbonus is geschreven vanuit het oogpunt dat de consument zich niet aan de voorwaarden houdt, dus binnen een jaar weg gaat, of niet op tijd betaald, of noem maar op. Er staat nergens expliciet vermeld wat er met die bonus gebeurt als Welkom zich niet aan de spelregels houdt. Want dan zouden ze simpelweg 1 dag voor einde jaar je contract kunnen opzeggen, per direct een nieuw contract met gelijke prijzen kunnen geven, en zo onder elke welkomstbonus uit kunnen komen.
Uiteindelijk is de welkomstbonus een beloning voor goed gedrag, en aldus ben ik van mening dat elke klant die dat goede gedrag heeft vertoont, naar rato van de uitgediende contractstermijn deze bonus zou moeten krijgen.
Maar aangezien we met z'n 90.000-en toch geen collectieve vuist lijken te kunnen maken, zal ook dit niet snel voor een rechter komen, want een belang van 270 euro aan welkomstbonus is zelden genoeg voor een rechtsbijstand om zich uberhaupt druk voor te maken, of een advocaat voor in te huren. Griffiekosten voor een kort geding zijn vaak al duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
dwdd schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:38:
[...]

Dat is te kort door de bocht, de rechter zal uitsluitsel moeten geven in casu.
Bij mij stond in de actievoorwaarden dit:

"Iedere aanspraak op de korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst." Waarom zou een rechter iets anders zien?
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:41:
[...]

Want dan zouden ze simpelweg 1 dag voor einde jaar je contract kunnen opzeggen, per direct een nieuw contract met gelijke prijzen kunnen geven, en zo onder elke welkomstbonus uit kunnen komen.
Normaal ben je ingedekt dat Welkom niet zomaar 1 dag voor het einde van de periode het contract kunnen beeindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

awwexl schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:22:
Mooi geschreven column waar er, opnieuw, met de spijker op zen kop wordt geslagen. Met als tip: meld je bij de geschillencommissie.

Ik heb in een eerdere post al geschreven dat Eneco er zeker niet bij in schiet, en voor deze eerste maand tot zeker 10 miljoen op de rekening kan bijschrijven. Maar als zelfs de politiek en de journalistiek niets kan bereiken om dit bijna criminele gedrag te keren, dan blijft er weinig over. Hopen is op een bijtgrage advocaat die tot de gedupeerden behoort, en een collectief op gaat richten. No Cure No Pay met een klein aanmeldbedrag moet toch best haalbaar zijn (90.000 x 25 euro is al een mooi jaarsalaris)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 13:37
LiquidSmoke schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:42:
[...]

Nee, niet voor mij in ieder geval. Indien de MOI onterecht zou zijn dan zou dat 25 euro gekost hebben.

Ik heb nu ongeveer quitte gespeeld als ik de welkomstbonus niet meetel, voor mij valt de schade nu uiteindelijk mee. Buiten het financiële plaatje wel een hoop koppijn gehad van alle rompslomp.
Soortgelijke situatie als jou, ook contract sinds augustus

Als ik het storneerde bedrag van 1 maand van de eindnota van Welkom Energie aftrek krijg ik nog een bedrag van minder dan 10 euro terug van Welkom Energie, niet inclusief de welkomstbonus van € 170. Heeft het voor mij zin om een MOI in te dienen? :?

Als ik een MOI indien, moet ik dat in het geval van ABN AMRO voor elke incasso van WE apart doen lijkt het. Dus mochten ze de MOI afwijzen dan ben ik voor elke incasso € 25 kwijt, of doen ze maar 1 onderzoek naar dezelfde incassant (WE).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:45:
[...]

"Iedere aanspraak op de korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst." Waarom zou een rechter iets anders zien?
Omdat de voorwaarden omtrent deze korting niet voorzien in de situatie dat de leveringsovereenkomst be-eindigd vanwege faillissement van de leverancier of intrekking van de vergunning.

Bij geschillen over voorwaarden kijkt de rechter ook naar ' Redelijkheid en Billijkheid'. Wettelijk is zelfs vastgelegd dat voorwaarden naar de consument niet onredelijk bezwarend mogen zijn. Dus ook in deze vraag zou de rechter kijken of het vervallen van de bonus in de huidige omstandigheden redelijk en billijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:31

knakworst

Get more sats!

s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:34:
[...]

En je weet zeker dat een rechter er ook zo over denkt? Welkomstbonus is ook een bonus voor het verwelkomen van een klant toch? Iedereen was graag klant gebleven gezien de tarieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
knakworst schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:57:
[...]

En je weet zeker dat een rechter er ook zo over denkt? Welkomstbonus is ook een bonus voor het verwelkomen van een klant toch? Iedereen was graag klant gebleven gezien de tarieven :)
Ik weet niet wat de rechter denkt. Ik ben dan ook geen rechter :). Misschien moet ik het anders zeggen, ik zou niet verbaasd zijn als je geen recht meer op de bonus zou hebben. Ik denk trouwens dat iedereen, dus ook de eigenaar, liever had gehad dat de toko niet was omgevallen.
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:51:
[...]

Omdat de voorwaarden omtrent deze korting niet voorzien in de situatie dat de leveringsovereenkomst be-eindigd vanwege faillissement van de leverancier of intrekking van de vergunning.

Bij geschillen over voorwaarden kijkt de rechter ook naar ' Redelijkheid en Billijkheid'. Wettelijk is zelfs vastgelegd dat voorwaarden naar de consument niet onredelijk bezwarend mogen zijn. Dus ook in deze vraag zou de rechter kijken of het vervallen van de bonus in de huidige omstandigheden redelijk en billijk is of niet.
Hier heb je gelijk hoor. Maar ik zie de relevantie niet, de voorwaarden zijn volgens mij best redelijk.

Maar misschien moet ik het anders zeggen, ik denk niet dat je recht hebt op de welkomstbonus. Gezien de voorwaarden. Maar ik hoop dat je er alsnog wat van terugziet. :)

[ Voor 44% gewijzigd door s020506 op 15-11-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:48

geerttttt

Manisch positief

Ho, begrijp ik nou goed dat de MOI procedure bij sommigen succesvol is gebleken? Ik heb namelijk qua maandbedragen 150 euro te veel betaald (ik heb de laatste ook al gestorneerd)...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:45:
[...]

[...]

Normaal ben je ingedekt dat Welkom niet zomaar 1 dag voor het einde van de periode het contract kunnen beeindigen.
Waarom zou een rechter iets anders zien?
Omdat deze speficieke voorwaarde geldt voor de consument: als de consument de leveringsovereenkomst beeindigd.
Ook al staat dat er niet letterlijk, het is wel wat partijen bedoelen. Zie Haveltex arrest:
Wikipedia: Haviltex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Zojuist de eindafrekening gekregen, €779,40 tegoed, dus min de laatste stornering à €160,=, ga ik voor een dikke €600,= de boot in. Ik heb gelijk een claim ingediend bij de curator en toch ook maar de helft van de welkomstbonus van €180,= geclaimd, aangezien ik precies 6 maanden klant ben geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door R0181 op 15-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

LiquidSmoke schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:47:
[...]

Ik heb m de 28e ingediend en kon ook nergens de voortgang volgen, vanochtend stond het geld ineens op de rekening.
En het waren meerdere maanden dan alleen de laatste incasso minder dan 56 dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
passie2010 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:52:
[...]

Is jouw elektriciteitsverbruik in de periode wel hoger als 0?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
YakuzA schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
[...]

Die wordt idd op 0 gezet als mensen niet voldoen aan de letterlijke tekst uit de voorwaarden.
Als de 1 jaar kan niet worden gehaald door het faillissement, schrappen ze die vanuit hun kant.
Qua of dat terecht/onterecht is, juridisch gezien, is hier wel vaker aangehaald.
Ook bij de andere energiemaatschappij'en die failliet gingen was daar veel gesteggel over.
En wat ís die "letterlijke tekst uit de voorwaarden"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 19:11
awwexl schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:22:

Als je een geschil hebt zeker melden en een zaak van maken, helemaal mee eens.

Maar deze column op zich... Wat een zure bak ongefundeerd braaksel zeg, dat kan ik verder totaal niet serieus nemen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:00:
[...]

Maar misschien moet ik het anders zeggen, ik denk niet dat je recht hebt op de welkomstbonus. Gezien de voorwaarden. Maar ik hoop dat je er alsnog wat van terugziet. :)
Mijn uitgangspunten: Nee heb je, en ja kan je krijgen. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:19:
[...]

Mijn uitgangspunten: Nee heb je, en ja kan je krijgen. Niet geschoten is altijd mis.
En waarom zou het incassobureau van gerechtsdeurwaarder De Schout genaamd "Proximo" er dan mee eens zijn dat de welkomstbonus (na rato) wordt verrekend met de openstaande vordering van Energieflex ?
Waarschijnlijk omdat er voldoende juridische grond is om de welkomstbonus als zodanig te verrekenen.

En het faillissement van Energieflex destijds in 2018 is niet veel anders dan dat van Welkom Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PJW9779 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:15:
[...]

En wat ís die "letterlijke tekst uit de voorwaarden"?
1. De éénmalige welkomstkorting geldt uitsluitend voor consumenten die nog geen klant zijn van
Welkom Energie die een contract afsluiten met een looptijd van 1 jaar met vaste tarieven.
2. De welkomstkorting geldt alleen als u stroom én gas afneemt voor een periode van 1 jaar. Het is niet mogelijk om slechts 1 product af te nemen.
3. Bij een 1 jaar contract, machtigt de klant Welkom Energie tot automatische incasso van de
maandelijkse factuur.
...
6. Bij een tussentijdse beëindiging van de leveringsovereenkomst, brengt Welkom Energie u een
opzegvergoeding in rekening. Dit is in lijn met de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen
Vergunninghouders van de ACM. De specifieke hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de
resterende duur van de leveringsovereenkomst(en) op het moment van opzegging/beëindiging.
7. Iedere aanspraak op de korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de
leveringsovereenkomst.
En zoals bekend vanuit de lezing door WE, kun je door het faillissement de 1 jaar niet kunnen vol maken.
(en scharen hun dit onder de noemer voortijdige beindiging of het jaar niet vol maken.)
Als klant kun je hier idd tegenin gaan dat het naar rato verwerkt moet worden omdat het door hun beëindigd is.

Ik vond punt 3 en 6 wel interessant btw :)
3 zal wat vervelend zijn voor de mensen die de MOI proberen te doen bij de bank.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2021 16:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

YakuzA schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:27:
[...]

[...]

En zoals bekend vanuit de lezing door WE, kun je door het faillissement de 1 jaar niet kunnen vol maken.
Tegenargument is natuurlijk dat je als klant dat jaar best vol had willen maken, en dat zij ervoor kiezen om het contract voortijdig af te breken. Let wel, ze breken de contracten al af voordat ze failliet zijn. Dan lijkt mij die voorwaarde niet echt redelijk.

Dat is een beetje alsof je een jaarabonnement neemt voor X euro en dan na een half jaar zegt "laat dat tweede halve jaar maar zitten, en nu hebben jullie niet een jaar geleverd dus je krijgt je X euro ook niet".

Of een rechter daarin mee zou gaan natuurlijk is een tweede, maar ik betwijfel het.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:09:
[...]

https://accountantweek.nl...-van-een-onjuiste-factuur

" Op het uitreiken van en onjuiste verkoopfactuur staat een boete van (maximaal) € 5.278. Deze kan per onjuist uitgereikte factuur worden opgelegd. "

https://www.bijzonderstra...at-maakt-een-factuur-vals

" Hoge Raad 31 mei 2016, ECLI:NL:HR:2016:1021 De verdachte is bij arrest van 1 mei 2015 door het hof Den Haag wegens valsheid in geschrifte veroordeeld tot een taakstraf van 38 uur en een geldboete van EUR 23.750,-. "

" Uit het voorgaande is mijns inziens zonder meer af te leiden dat de factuur in het handels- en maatschappelijk verkeer een bewijsbestemming heeft en de ondernemer daarom wettelijk verplicht is een correcte factuur op te maken en uit te reiken. In de onderhavige casus voldoet de factuur niet aan de eisen zoals die door de wet gesteld worden, met name niet aan de eis gesteld in art. 35a, eerste lid onder f, Wet OB 1968. "

" Nu het hof heeft vastgesteld dat er geen sprake is geweest van een verschrijving, maar van het bewust weglaten van een nadere specificatie van de werkzaamheden moet verdachte hebben geweten dat hij daardoor een factuur valselijk heeft doen opmaken. "

Ergo, een bewust onjuist opgemaakte factuur, of een factuur waarop de specificatie bewust niet correct is uitgespecificeerd, is een valse factuur, en daarmee valsheid in geschrifte.
Daar heb je niet zo veel aan.
Ik zou eens kijken bij https://wetten.overheid.nl/BWBR0036646/2021-07-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat de factuur bewust vals is opgesteld. Ik zeg alleen maar dat de factuur die ik gekregen heb niet correct is, en dat het versturen van een valse factuur strafbaar is.
En daarom zeg ik ook "Een onjuiste factuur is nog geen valsheid in geschrifte".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
[...]

[...]

(en scharen hun dit onder de noemer voortijdige beindiging of het jaar niet vol maken.)
Als klant kun je hier idd tegenin gaan dat het naar rato verwerkt moet worden omdat het door hun beëindigd is.

3 zal wat vervelend zijn voor de mensen die de MOI proberen te doen bij de bank.
Er staat in de Actievoorwaarden ook dat de uitleg die WelkomEnergie geeft aan de actievoorwaarden bindend is. Ik zou het kansrijker achten om het mislopen van de welkomstbonus te claimen als geleden schade die WelkomEnergie moet vergoeden conform art. 17.1 Algemene Voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Barre73 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
[...]

De WE-website boeit niet. Van belang zijn de WE Actievoorwaarden en de WE Algemene Voorwaarden die horen bij de Leveringsovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Plague schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:18:
[...]

In de AV van WE staat niets over 'bonus'. Dat staat in de 'Actievoorwaarden Welkomstkorting.
Wél staat er in de AV in art. 2.12 "Onze overeenkomst eindigt als de overheid onze leveringsvergunning(en) intrekt. De overheid heeft geregeld dat andere partijen de levering overnemen."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8lyH-xo3MzxI_hLaE55us6hpW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqLCXsv9tnMkY4Ex8EcxBukq.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door PJW9779 op 15-11-2021 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

[...]

Hieruit kun je dus lezen dat de actievoorwaarden geheel geschreven zijn vanuit WE, zónder de notie dat ook WE in gebreke zou kunnen blijven.
Dat blijkt al uit art. 6. "Bij een tussentijdse beëindiging van de leveringsovereenkomst, brengt Welkom Energie u een opzegvergoeding in rekening."
Nu de leveringsovereenkomst tussentijds beëindigd is kan WE mij dus een opzegvergoeding in rekening brengen? Dat zou de curator wel willen; 90.000 x opzegvergoeding.
Ik voldoe geheel aan de Actievoorwaarden Welkomstkorting, het is WE die in gebreke blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
s020506 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:00:
[...]

Ik weet niet wat de rechter denkt. Ik ben dan ook geen rechter :). Misschien moet ik het anders zeggen, ik zou niet verbaasd zijn als je geen recht meer op de bonus zou hebben. Ik denk trouwens dat iedereen, dus ook de eigenaar, liever had gehad dat de toko niet was omgevallen.

[...]

Hier heb je gelijk hoor. Maar ik zie de relevantie niet, de voorwaarden zijn volgens mij best redelijk.

Ik denk dat je er wél recht op hebt. Alleen "Van een kale kikker ....."
Vergeet ook niet dat de Welkomstbonus gewoon via je maandtermijn werd opgebouwd. Dus ongeveer €15,-- p/m. Dus ((faillissementsdatum - datum start contract) x €15,--) is de schade uit de misgelopen Welkomstbonus. In mijn geval is dat dus ongeveer €30,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
dwdd schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:05:
[...]

Waarom zou een rechter iets anders zien?
Omdat deze speficieke voorwaarde geldt voor de consument: als de consument de leveringsovereenkomst beeindigd.
Ook al staat dat er niet letterlijk, het is wel wat partijen bedoelen. Zie Haveltex arrest:
Wikipedia: Haviltex
Exact. Ik wilde de discussie niet academischer maken dan 'ie al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
geerttttt schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:04:
Ho, begrijp ik nou goed dat de MOI procedure bij sommigen succesvol is gebleken? Ik heb namelijk qua maandbedragen 150 euro te veel betaald (ik heb de laatste ook al gestorneerd)...
Dat moet nog even blijken.
ABNAMRO en ING waren wel érg vlot. ASNbank bijv. doet moeilijk.
Vraag is wat er gebeuren gaat als ABNAMRO en ING erachter komen dat er bij WE niets te halen valt.
Alhoewel WE bij ABNAMRO bankierde (o.a. NL77ABNA0834163381).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Vandaag eindafrekening gekregen, heb nog 600 euro tegoed van die boeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xcerOlgdbIevZO6nKP-6-ulWhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ePMSuOOpZR74kWu8d101d4D.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was juist de buffer om de kosten in de herfst en winter te compenseren.

Kan toch niet dat deze partij al zo snel om is gekiept met zoveel voorschotten in kas…… pffff.

[ Voor 16% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 15-11-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
elsinga schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:46:
[...]

Dat is hier ook zo. En om nog maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
[Afbeelding]

Hier is dus *wel* de welkomstbonus meegerekend. Wellicht omdat mijn contract ook eindigde toen WE stopte met leveren?

En ook is het gestorneerde termijnbedrag meegerekend. Ik zou dus 75 euro winst maken met deze eindafrekening... Hmmm... het zou eerlijk zijn om dit te melden, maar ik wacht het eerst wel even af. Kan die 75 euro altijd nog gaan verloten onder de verliezers hier. ;)
Bij EnergieFlex had ik ook twee termijnen gestorneerd, die rekening kreeg ik na twee/drie maanden alsnog. Mijn in rekening gebrachte termijnbedragen kloppen verder wel, geen afwijkingen gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Soldaatje op 15-11-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inimieni
  • Laatst online: 08-04-2023
Dienen we na het krijgen van de eindafrekening nog een vordering in te dienen bij de curator? Of gebeurd dit automatisch?

En al meer mensen van ING waarbij hun MOI goedgekeurd? (Las er 1-tje tot nu toe)
Ik heb alleen de bevestiging ontvangen, nog geen antwoord of geld terug gehad.

Ik lijk nu voor 150 euro het schip in te gaan (welkomstbonus van 190 euro niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:08
Inimieni schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:29:
Dienen we na het krijgen van de eindafrekening nog een vordering in te dienen bij de curator? Of gebeurd dit automatisch?

En al meer mensen van ING waarbij hun MOI goedgekeurd? (Las er 1-tje tot nu toe)
Ik heb alleen de bevestiging ontvangen, nog geen antwoord of geld terug gehad.

Ik lijk nu voor 150 euro het schip in te gaan (welkomstbonus van 190 euro niet meegerekend)
gebeurt niet automatisch helaas zou de welkom bonus wel mee nemen in je claim. Rechtsbijstand advies is zelfs de neven schade op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inimieni
Riddler85 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:30:
[...]
gebeurt niet automatisch helaas zou de welkom bonus wel mee nemen in je claim. Rechtsbijstand advies is zelfs de neven schade op te nemen.
Is daar een link voor of heeft iemand een opzetje hoe ik dit kan doen?

Denk dat veel mensen er vanuit gaan dat ze automatisch geld krijgen als ze nog wat hebben bij WE.
Staat erg onduidelijk in de mail allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immow
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 12:54
Ik had Juridisch Loket het volgende gevraagd: Op de eindafrekeningen van Welkom Energie heb ik € -134,44 te goed. Echter is het bedrijf failliet. Ik kan mijn laatste incasso aan Welkom Energie storneren (€ -98,27), mag dit?
Uit uw mail begrijp ik dat u klant was bij Welkom Energie. Uit uw eindafrekening blijkt dat u €134,44 teveel aan voorschot heeft betaald. U vraagt zich af of u de laatste automatische incasso van €98,27 mag storneren.

U bent tot 56 dagen gerechtigd om het bedrag van de automatische incasso te storneren. Juridisch gezien kan dit wel betekenen dat u uw contract niet nakomt, omdat u niet aan uw betalingsverplichting voldoet. Vanwege het faillissement heeft u echter een goede reden om het bedrag te storneren, omdat u waarschijnlijk dit bedrag niet meer terugkrijgt. Omdat er in uw geval al sprake is van een eindafrekening kunt u de automatische incasso storneren om dit te verrekenen met het teveel betaalde voorschot.
Ik zeg niet wat ik gedaan heb maar misschien helpt dit anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammie75
  • Laatst online: 17-02-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:20
Enige wat we kunnen/moeten doen is zo snel mogelijk weg bij die Eneco-toko en ervoor zorgen dat ze keihard moeten werken voor hun oh zo geweldige, genereuze aanbod. Hopelijk laten ze het bij een volgend faillissement wel uit hun hoofd om klanten "over te nemen" (laat het woordje "over" maar weg en vervang dit door "hard") ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:27
Immow schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:58:
Ik had Juridisch Loket het volgende gevraagd: Op de eindafrekeningen van Welkom Energie heb ik € -134,44 te goed. Echter is het bedrijf failliet. Ik kan mijn laatste incasso aan Welkom Energie storneren (€ -98,27), mag dit?

[...]

laat me raden: je hebt de laatste incasso gestorneerd?

kuch, net als zoveel mensen hier?! :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is dat die Robert De Boeck een podium heeft, maar man man wat een treurig niveau voor een column

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Immow schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:58:

[...]

Het JL is niet helemaal volledig.
Lees de discussie hier maar terug voor de argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
sambalbaj schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:55:
[...]

Het is dat die Robert De Boeck een podium heeft, maar man man wat een treurig niveau voor een column
Onderbouw eens waarom? En dan in-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

awwexl schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:26:
[...]

Onderbouw eens waarom? En dan in-topic.
Het is idd ook niet mijn schrijfstijl maar hij legt wel in Jip en Janneke taal uit wat er fout gaat. Dat ga je denk ik niet op een makkelijkere manier doen voor Henk en Ingrid.

Nu valt ie wel Eneco volledig af maar wat Eneco heeft gedaan lijkt mij ook niet zo netjes naar 90.000 nieuwe gratis klanten die niks te kiezen en te willen hadden.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:08
Inimieni schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:33:
[...]

Is daar een link voor of heeft iemand een opzetje hoe ik dit kan doen?

Denk dat veel mensen er vanuit gaan dat ze automatisch geld krijgen als ze nog wat hebben bij WE.
Staat erg onduidelijk in de mail allemaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXsTBeac-4uZBSLS-zBdwi5vsLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7n4wVcma4oCT3tXja5ab56nk.png?f=fotoalbum_large
Here you go!

Tarieven & welkom bonus wel even aanpassen aan je eigen tarieven ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Riddler85 op 15-11-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Laatst online: 03-12-2024
sambalbaj schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:55:
[...]

Inderdaad treurig niveau. Ik zou ook mijn huiswerk doen voor ik zo'n column schreef....Eneco zelf bood op 1 november nog een modelcontract aan met tarieven die de helft lager waren(dus niet 20-35%), 6 maand contract moet 4 maand zijn en waarom zou Woldring zich er mee moeten bemoeien?

Ben overigens ook wel van mening dat die 1 maand overstap-stop in deze tijd, waarbij je in 5 minuten online kan overstappen, niet meer houdbaar is. En voorschotten moet iets bedacht worden zodat die altijd buiten een faillissement vallen. Een 'derdenrekening' is hier bijvoorbeeld al geopperd.

Wat je zelf voortaan kan doen: maandbedrag zo laag mogelijk zetten en niet kiezen voor leveranciers die bonussen achteraf uitbetalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Medione1210 op 15-11-2021 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Medione1210 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:45:
[...]

waarom zou Woldring zich er mee moeten bemoeien?
Woldring heeft heel wat klanten aangebracht bij Welkom. Voor een consument is het geen doen om de solvabiliteit te toetsen van elke individuele elektriciteitsmaatschappij, maar voor Woldring zou het niet moeilijk zijn om een soort van risico indicator op te nemen. Dan kun je een afweging maken met welke aanbieder je in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
knakworst schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:50:
[...]

Woldring heeft heel wat klanten aangebracht bij Welkom. Voor een consument is het geen doen om de solvabiliteit te toetsen van elke individuele elektriciteitsmaatschappij, maar voor Woldring zou het niet moeilijk zijn om een soort van risico indicator op te nemen. Dan kun je een afweging maken met welke aanbieder je in zee gaat.
Dat is natuurlijk een goed idee (al lijkt me dat meer taak van de overheid/ACM), maar daar heb je achteraf nu niets meer aan. En in de column werd gesuggereerd dat Woldring nu nog iets zou moeten doen om de gedupeerden bij te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
[...]
Juist, ik ben ook via GasLicht overgestapt. Als er bij de vergelijkingen een soort van solvabiliteitsvergelijking zou staan van bvb groen naar rood, zou dat ook een keuze kunnen beinvloeden. Nu gaat/ging men er maar (net als ik) vanuit, dat als een aanbieder op zo'n goed bekend staande vergelijkingssite als GasLicht zou staan, dat het dan wel goed zou zitten met de aanbieders. Ik heb voor mezelf en anderen best vaak gebruik gemaakt van de GasLicht vergelijkingssite en altijd tot volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
stuffer schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:40:
[...]

Het is idd ook niet mijn schrijfstijl maar hij legt wel in Jip en Janneke taal uit wat er fout gaat. Dat ga je denk ik niet op een makkelijkere manier doen voor Henk en Ingrid.

Nu valt ie wel Eneco volledig af maar wat Eneco heeft gedaan lijkt mij ook niet zo netjes naar 90.000 nieuwe gratis klanten die niks te kiezen en te willen hadden.
*knip* Offtopic rant

WE was op moment van afsluiten (april 2021) niet de goedkoopste, GE, BE en Innova waren goedkoper op dat moment, dus had niet echt een reden om WE te wantrouwen... nu wel van geleerd.

edit: voutje over BE.

[ Voor 34% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:41

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Even een vraag: Ik ben ook een WE gedupeerde en ik wil helemaal niet bij Eneco klant zijn. Ik kwam er pas wat later achter dat ze dit niet verplicht konden stellen dus ik ben vanaf 18 nov over op Vattenfall. Ik krijg straks over die 18 dagen dus wel een dikke rekening van Eneco (a 1,80 per kuub gas). In mijn optiek ben ik nooit een contract met hun aangegaan en ik vind eigenlijk dat, als ze een contract overnemen dat ze dan ook de voorwaarden over moeten nemen (oude gasprijs WE). Ik ben dus van mening dat ik het verschil in gasprijs bij Eneco niet hoef te betalen.

Ik heb Eneco ook niet gemachtigd voor incasso. Toch zullen ze eind deze maand geld gaan innen. Ik zit er over te denken dit gewoon te storneren. Heeft dat zin? Hoe gaan jullie hier mee om? Of is dit een verloren zaak?

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euma3000
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-08 12:09
derhenno schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:12:
Enige wat we kunnen/moeten doen is zo snel mogelijk weg bij die Eneco-toko en ervoor zorgen dat ze keihard moeten werken voor hun oh zo geweldige, genereuze aanbod. Hopelijk laten ze het bij een volgend faillissement wel uit hun hoofd om klanten "over te nemen" (laat het woordje "over" maar weg en vervang dit door "hard") ;)
Je zit als het goed is vanaf volgend jaar wel drie maanden vast in 2022.

Als je eerder overstapt mag je een vergoeding lappen voor contractbreuk als ik het goed heb.

Ik heb zelf inmiddels een claim ingediend bij de curator, ben nog coulant dat ik die welkomstkorting niet claim. "tegen advies van het juridische loket in"

Heb uiteraard netjes de gestorneerde ook van dit bedrag afgetrokken.

Hoop dat ze dit gewoon af gaan handelen, zo niet dan ga ik wel koken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:20
Euma3000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:30:
[...]

Als je eerder overstapt mag je een vergoeding lappen voor contractbreuk als ik het goed heb.

Ik heb zelf inmiddels een claim ingediend bij de curator, ben nog coelant dat ik die welkomstkorting niet claim. "tegen advies van het juridische loket in"

Heb uiteraard netjes de gestorneerde ook van dit bedrag afgetrokken.

Hoop dat ze dit gewoon af gaan handelen, zo niet dan ga ik wel koken. :(
Nee hoor, je zit niet vast in 2022 en hoeft ook geen vergoeding te lappen voor contractbreuk (zowel door Eneco als door diverse vroeg-overstappers bevestigt). Welkomstkorting kun je vergeten. Per 28 november bij Vattenfall (1,23m3 gas) en per 1 januari wederom ergens anders (was al afgesloten voor al deze ellende). Linksom of rechtsom: ook al betaal ik/je dalijk minder, je betaalt toch meer, maar gelukkig niet meer aan Eneco :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:27
[...]

Nee, mensen kiezen zélf hun leverancier... :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medione1210
ArcticWolf schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:10:
[...]

*knip*

WE was op moment van afsluiten (april 2021) niet de goedkoopste, GE, BE en Innova waren goedkoper op dat moment, dus had niet echt een reden om WE te wantrouwen... nu wel van geleerd.

Maar m'n instructeur is op dit moment ook zwaar genaaid door BE, die betaald zelfs 1,88 euro per m3 en 0,46 euro per kwh (enkeltarief)... BE is ook van Eneco, het zegt wel wat voor graaiers het zijn in ieder geval.
Zeker omdat Eneco een groot deel van het warmtenet in handen heeft.
Wat heb je een geleerd? Je zegt zelf al dat WE niet de goedkoopste was, dus het is niet zo dat je perse voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Mag je van een consument verwachten dat hij/zij zich verdiept in de financiële staat van een energieleverancier? Is dat niet een taak voor overheid/ACM?

Volgens mij heb je/we helemaal niets verkeerd gedaan. Ik ga wel in het vervolg niet meer kiezen voor een leverancier die een bonus achteraf aanbiedt én ik zet natuurlijk het voorschotbedrag zo laag mogelijk, maar zonder deze achteraf kennis zou ik nog steeds dezelfde keuze maken. Jij niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
[...]

*knip*

Maar m'n instructeur is op dit moment ook zwaar genaaid door BE, die betaald zelfs 1,88 euro per m3 en 0,46 euro per kwh (enkeltarief)... BE is ook van Eneco, het zegt wel wat voor graaiers het zijn in ieder geval.
Als je met BE Budget Energie bedoelt: Die zijn geen eigendom van Eneco hoor. Dat is De Nuts Groep

[ Voor 23% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2021 22:31 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Euma3000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:30:
[...]

Lees een en ander nog eens door want wat je zegt klopt niet. Je kan per 1 december opzeggen zonder vergoeding o.i.d.
Reken er ook niet op dat WE je nog iets gaat terugbetalen. De consument staat helemaal achteraan in de rij bijeen failissement.

Edit: was ook al door @derhenno beantwoord.

[ Voor 17% gewijzigd door Medione1210 op 15-11-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:43
Vraagje: wie of wat is BE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Medione1210 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:48:
[...]

Wat heb je een geleerd? Je zegt zelf al dat WE niet de goedkoopste was, dus het is niet zo dat je perse voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Mag je van een consument verwachten dat hij/zij zich verdiept in de financiële staat van een energieleverancier? Is dat niet een taak voor overheid/ACM?

Volgens mij heb je/we helemaal niets verkeerd gedaan. Ik ga wel in het vervolg niet meer kiezen voor een leverancier die een bonus achteraf aanbiedt én ik zet natuurlijk het voorschotbedrag zo laag mogelijk, maar zonder deze achteraf kennis zou ik nog steeds dezelfde keuze maken. Jij niet?
Iets dieper in de financiën van een bedrijf kijken, maar goed... of dat helemaal transparant is, is ook niet zeker.

@Barre73 idd, mijn fout. Dacht dat BE ook onder Eneco viel.

Maar m'n ervaring met NLE is ook erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Wat ik niet blijf snappen is hoe snel WE aan het begin van het stookseizoen al failliet gaat. Dat klopt toch gewoon niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

JAHRASTAFARI schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:43:
Wat ik niet blijf snappen is hoe snel WE aan het begin van het stookseizoen al failliet gaat. Dat klopt toch gewoon niet?
Heel simpel. Ze konden op hun 5 vingers narekenen dat het vooraf ingekochte gas nooit genoeg zou zijn om de winter door te komen, en dus zouden ze over een tijdje duur gas extra moeten inkopen. Dat zou een negatieve balans opleveren. Op basis daarvan hebben ze ACM gevraagd de vergunning in te trekken, want over een tijdje zouden ze niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kunnen voldoen. Met intrekken van de vergunning zijn ook meteen alle contracten ontbonden, en zijn er dus feitelijk geen klanten meer. Dan komt er ook geen geld meer binnen, en dan kan je dus ook faillissement aanvragen. Wat ook gebeurt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:54:
[...]
Heel simpel. Ze konden op hun 5 vingers narekenen dat het vooraf ingekochte gas nooit genoeg zou zijn om de winter door te komen, en dus zouden ze over een tijdje duur gas extra moeten inkopen. Dat zou een negatieve balans opleveren. Op basis daarvan hebben ze ACM gevraagd de vergunning in te trekken, want over een tijdje zouden ze niet meer aan de vergunningsvoorwaarden kunnen voldoen. Met intrekken van de vergunning zijn ook meteen alle contracten ontbonden, en zijn er dus feitelijk geen klanten meer. Dan komt er ook geen geld meer binnen, en dan kan je dus ook faillissement aanvragen. Wat ook gebeurt is.
Als dat zo is, dat ze nog geen duur gas hebben moeten inkopen, zou er een hoop geld nog in de kas moeten zitten van de teveel betaalde zomerse voorschotten van tienduizenden klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inimieni
Riddler85 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:44:
[...]

[Afbeelding]
Here you go!

Tarieven & welkom bonus wel even aanpassen aan je eigen tarieven ;-)
Dank je wel. Dat is altijd makkelijk.
Maar vroeg me af of iemand weer hoe je geld kunt terug eisen bij de curator. Want daar kan ik niks over vinden.
Is daar een opzetje voor als in een brief evt?
Een adres waar het heen moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-09 21:09
Inimieni schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:55:
[...]

Dank je wel. Dat is altijd makkelijk.
Maar vroeg me af of iemand weer hoe je geld kunt terug eisen bij de curator. Want daar kan ik niks over vinden.
Is daar een opzetje voor als in een brief evt?
Een adres waar het heen moet?
Vanuit mijn rechtsbijstand kreeg ik de volgende link: https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/
Ik kan je alleen niet helpen met het invullen... ik snap dr zelf de ballen van en heb geen idee wat waar ingevuld dient te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Column in quote. Weinig nieuws, vooral een feest van herkenning voor velen hier. Hij roept op beklag te doen bij de geschillencommissie.

Eneco overtreft boeven als Frank Oranje en Sywert van Lienden

[ Voor 13% gewijzigd door abalone op 16-11-2021 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:44
ABN-klant.
2x een MOI ingediend en 2x gehonoreerd, 1x gestorneerd.
Nu hebben ze nog iets geld tegoed. Eindafrekening al ontvangen.
Benieuwd of ik hier nog wat van ga horen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Laatst online: 12:09

tomic

Smexylittlebabe!

Ora et Labora schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:23:
ABN-klant.
Wanneer had je de MOI aangevraagd?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:44
tomic schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:24:
[...]

Wanneer had je de MOI aangevraagd?
29 oktober volgens mij.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DaRealRenzel schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:54:
[...]

De vraag die dan wel rijst is hoeveel geld er dan nu nog over is en wat er met het geld gebeurd is.

Wat dat betreft ben ik wel nieuwsgierig of de toko nog even snel leeggezogen is. Dat kan natuurlijk al maanden van tevoren begonnen zijn :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ora et Labora schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:23:
ABN-klant.
Idem hier alleen 1 extra maand nog kunnen storneren. Dus in totaal 4 maanden terug gekregen (2x gestorneerd, 2x MOI). Volgens eindafrekening heb ik nog een tegoed maar dat klopt dus niet helemaal.

Ik wacht een kloppende eindafrekening af.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 16-11-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:41
Glashelder schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:29:
[...]

De vraag die dan wel rijst is hoeveel geld er dan nu nog over is en wat er met het geld gebeurd is.
Als je kijkt naar de boeken van de Energieflex, met zo'n 50.000 klanten, zou ik me er niet teveel van voorstellen. In oktober heeft de curator daar weer een update van gegeven (https://insolventies.rech...df/16_mne_18_461_F_V_24_B). Nog 1.5M in kas nu, 15.5M aan preferente vorderingen en 13.5M aan concurrente vorderingen (waaronder de klanten dus).
Dus zelfs als er nu nog meer in kas is, duurt het wel even voordat de klant zijn geld kan gaan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door celshof op 16-11-2021 08:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:19
FloydRaalte schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:29:
Even een vraag: Ik ben ook een WE gedupeerde en ik wil helemaal niet bij Eneco klant zijn. Ik kwam er pas wat later achter dat ze dit niet verplicht konden stellen dus ik ben vanaf 18 nov over op Vattenfall. Ik krijg straks over die 18 dagen dus wel een dikke rekening van Eneco (a 1,80 per kuub gas). In mijn optiek ben ik nooit een contract met hun aangegaan en ik vind eigenlijk dat, als ze een contract overnemen dat ze dan ook de voorwaarden over moeten nemen (oude gasprijs WE). Ik ben dus van mening dat ik het verschil in gasprijs bij Eneco niet hoef te betalen.

Ik heb Eneco ook niet gemachtigd voor incasso. Toch zullen ze eind deze maand geld gaan innen. Ik zit er over te denken dit gewoon te storneren. Heeft dat zin? Hoe gaan jullie hier mee om? Of is dit een verloren zaak?
Ik zou even het topic doorlezen, Eneco heeft geen contracten overgenomen, en nee, dus ook niet jouw oude gasprijs.

Hetgeen je werkelijk hebt afgenomen in deze periode zal je wel moeten afrekenen, in die zin zal storneren niet veel zin hebben, de rekening zal je immers niet ontlopen. Wil je echter lekker rebels doen, kan je zeker storneren. Hou er echter dan wel rekening mee dat je in allerlei incasso procedures terecht kan komen je uiteindelijk weinig meer zullen brengen dan frustratie en die je tijd gaan kosten, je moet er maar zin in hebben. Ik zou het mijn tijd niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
[...]

Wat dat betreft ben ik wel nieuwsgierig of de toko nog even snel leeggezogen is. Dat kan natuurlijk al maanden van tevoren begonnen zijn :)
En dat lijkt dan toch gewoon oplichting? Waarom is hier niet meer aandacht voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:27:
[...]

En dat lijkt dan toch gewoon oplichting? Waarom is hier niet meer aandacht voor?
Omdat er (nog) geen enkel bewijs voor is, tot het eerste verslag van de curator zal je hier niet veel over horen.

Oplichting verwacht ik zelf niet direct, dan moet je immers aan kunnen tonen dat WE nooit de intentie heeft gehad om de wederdienst te leveren. Aangezien ze dat tot het faillissement wel gedaan hebben zal dat een vrij lastig punt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:29
[...]

Waarom zou er geld over moeten zijn? Heeft er iemand ooit een storting gedaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:57
Warques schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:10:
[...]

Vanuit mijn rechtsbijstand kreeg ik de volgende link: https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/
Ik kan je alleen niet helpen met het invullen... ik snap dr zelf de ballen van en heb geen idee wat waar ingevuld dient te worden :X
Zo moeilijk is het niet:
U bent particulier
Geen bedrijfsnaam
Naam lukt ook wel

Dan de vordering:
Kenmerk: Kan je alles in vullen of niets. Wordt gebruikt als je veel zaken hebt lopen en ze uit elkaar wilt houden, bv: ClaimWE
Datum vordering: huidige datum
Hoogte vordering: Wat je vind dat ze je zouden moeten betalen
Bedrag berekende BTW: 0 (je bent particulier, je rekent geen BTW)
Rente en incasso kosten: 0 (Of als je vind dat je wel die kosten hebt, maar dat zal verwaarloosbaar zijn)
Zekerheid: Geen zekerheid bedongen
Toelichting:
Kosten verschil in energieprijs
Misgelopen bonus

Contact: Als je dat fijn vind, maar voegt denk ik weinig toe

Bijlagen: Oude contract WE, nieuwe aanbieding Eneco

Akkoord privacy

Klaar

Dit is vooral van belang voor mensen die bij moeten betalen. Met de claim kun je je beroepen op verrekenen . Als je geld van ze krijgt, dan wordt het lastiger. Kan me niet heugen ooit iets van een vordering terug te hebben gezien. Enkel als je iets hebt om ze mee onder druk te zetten. Dat ze iets heel hard van je nodig hebben en je dat pas geeft als ze eerst betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-09 21:09
MeTooPV schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:59:
[...]

Zo moeilijk is het niet:
U bent particulier
Geen bedrijfsnaam
Naam lukt ook wel

Dan de vordering:
Kenmerk: Kan je alles in vullen of niets. Wordt gebruikt als je veel zaken hebt lopen en ze uit elkaar wilt houden, bv: ClaimWE
Datum vordering: huidige datum
Hoogte vordering: Wat je vind dat ze je zouden moeten betalen
Bedrag berekende BTW: 0 (je bent particulier, je rekent geen BTW)
Rente en incasso kosten: 0 (Of als je vind dat je wel die kosten hebt, maar dat zal verwaarloosbaar zijn)
Zekerheid: Geen zekerheid bedongen
Toelichting:
Kosten verschil in energieprijs
Misgelopen bonus

Contact: Als je dat fijn vind, maar voegt denk ik weinig toe

Bijlagen: Oude contract WE, nieuwe aanbieding Eneco

Akkoord privacy

Klaar

Dit is vooral van belang voor mensen die bij moeten betalen. Met de claim kun je je beroepen op verrekenen . Als je geld van ze krijgt, dan wordt het lastiger. Kan me niet heugen ooit iets van een vordering terug te hebben gezien. Enkel als je iets hebt om ze mee onder druk te zetten. Dat ze iets heel hard van je nodig hebben en je dat pas geeft als ze eerst betalen.
'T was voor mij toch echt Chinees, dus ben heel blij met je uitleg. Dikke merci! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
is er een strategie om in bezwaar te gaan tegen de absurde kosten van Eneco?
zijn er wettelijke middelen hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bender schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:54:
[...]

Waarom zou er geld over moeten zijn? Heeft er iemand ooit een storting gedaan?
In de lente en zomer betalen mensen hun maandelijkse bedrag, dat 1/12 is van hun jaarlijkse kosten. In de lente en zomer wordt er echter nauwelijks gas gestookt of elektriciteit gebruikt - sterker nog, ik heb bijv. 18 zonnepanelen die veel meer opleveren dan ik verbruik. In de herfst en winter zijn er wel veel kosten, die dus uitgesmeerd worden over een heel jaar.

Dus er wordt in voorjaar en zomer meer betaald aan WE dan er uitgegeven wordt. Als je dan direct al in oktober door je geld heen bent, is dat gewoon heel raar. Dat dat misschien in december of januari gebeurt met stijgende prijzen, OK, maar nu is dat gewoon heel snel gegaan.

In mijn geval heb ik dus, conform eindafrekening WE, van mei t/m oktober dik 600 euro teveel betaald.

Dit zal bij iedereen een overschot zijn, dus nogmaals RAAR dat ze zo snel niet meer kunnen betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-11-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wceend schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:18:
is er een strategie om in bezwaar te gaan tegen de absurde kosten van Eneco?
zijn er wettelijke middelen hiervoor?
Z.s.m. overstappen....... Veel meer lijkt er niet aan te doen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:29
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:38:
[...]

In de lente en zomer betalen mensen hun maandelijkse bedrag, dat 1/12 is van hun jaarlijkse kosten. In de lente en zomer wordt er echter nauwelijks gas gestookt of elektriciteit gebruikt - sterker nog, ik heb bijv. 18 zonnepanelen die veel meer opleveren dan ik verbruik. In de herfst en winter zijn er wel veel kosten, die dus uitgesmeerd worden over een heel jaar.

Dus er wordt in voorjaar en zomer meer betaald aan WE dan er uitgegeven wordt. Als je dan direct al in oktober door je geld heen bent, is dat gewoon heel raar. Dat dat misschien in december of januari gebeurt met stijgende prijzen, OK, maar nu is dat gewoon heel snel gegaan.
1 maand storten is echt niet genoeg om een winter gas in te kopen. Zeker niet met prijsstijgingen. Gezien de kosten en dat het een nieuw bedrijf is vind ik het niet raar dat je na een maand al door je buffer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Dennism schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:43:
[...]

Z.s.m. overstappen....... Veel meer lijkt er niet aan te doen te zijn.
dat is reeds gebeurd maar bijvoorbeeld iets tegen het tarief van Eneco?
binnen de 14 dagen bedenktijd opzeggen oid.
De acm kan je toch niet dwingen om bij Eneco een contract af te sluiten tegen het tarief van Eneco bepaald?
komt op mij nog steeds over als iets wat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Vraag me af hoelang ik dat gestorneerde bedrag moet bewaren (wat ik zelf meteen heb terug geboekt). Ik heb sowieso geld te goed van WE.

[ Voor 16% gewijzigd door Mnaada op 16-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bender schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:49:
[...]

1 maand storten is echt niet genoeg om een winter gas in te kopen. Zeker niet met prijsstijgingen. Gezien de kosten en dat het een nieuw bedrijf is vind ik het niet raar dat je na een maand al door je buffer bent.
Voor mij hadden ze dus 600 euro buffer om gas in te kopen voor oktober. had ik nooit nodig, ook niet als de tarieven 3x zo hoog waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Wceend schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:52:

De acm kan je toch niet dwingen om bij Eneco een contract af te sluiten tegen het tarief van Eneco bepaald?
komt op mij nog steeds over als iets wat niet kan.
Lees ook verder dit topic, meerdere mensen hebben de ACM procedure bekeken en uiteindelijk lijkt de algemene conclusie te zijn dat de wet correct gevolgd is.
Dat lijkt dus wettelijk gezien wel zo geregeld te zijn, vandaar ook z.s.m. overstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:54:
[...]

Voor mij hadden ze dus 600 euro buffer om gas in te kopen voor oktober. had ik nooit nodig, ook niet als de tarieven 3x zo hoog waren.
Hou er wel rekening mee dat lang niet iedereen een hoog voorschot zal hebben, genoeg mensen die dat gezien eerdere faillissementen in de sector al jaren zo laag mogelijk houden, sparen bij de energieleverancier is immers nooit verstandig.

Het beste wat je kan doen is het verslag van de curator afwachten, dat zal meer duidelijkheid geven over de huidige financiële status en het hoe en waarom van het faillissement.

Speculeren over van alles en nog wat zal je niet heel erg verder helpen, behalve dat je er zelf waarschijnlijk nog gefrustreerder van raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Mnaada schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:54:
Vraag me af hoelang ik dat gestorneerde bedrag moet bewaren. Ik heb sowieso geld te goed van WE.
Als je geld te goed hebt niet, dan kan je het immers verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
Heb jij een bevestiging in de mail gehad toen je de claim verstuurd hebt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Dennism schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:58:
[...]

Hou er wel rekening mee dat lang niet iedereen een hoog voorschot zal hebben, genoeg mensen die dat gezien eerdere faillissementen in de sector al jaren zo laag mogelijk houden, sparen bij de energieleverancier is immers nooit verstandig.
Zo laag mogelijk snap ik, ik had 125 euro, dat was genoeg voor het hele jaar gerekend dankzij zonnepanelen.

Maar volgens mij mag je helemaal niet maar 20 euro voorschot betalen als de inschatting veel hoger is.
Pagina: 1 ... 34 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.