Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Ik ben even wat prijzen aan het vergelijken en wil graag z.s.m. overstappen, maar ik zit echt even met die opzegtermijn van 30 dagen in mijn maag... wil er echt niet nog een extra boete bovenop. Wat is het algemene advies hier? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:10
Plague schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:52:
[...]

Dat is absoluut niet waar. Een nieuwe entiteit moet altijd een nieuwe incassomachtiging verkrijgen voordat het rechtsgeldig mag incasseren.

[ Voor 10% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-11-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zie geen basis voor een boete. Lekker overstappen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bvloon schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:05:
[...]

Mag een overgenomen bedrijf mijn incassomachtiging gewoon gebruiken?
Ja, dat mag. Een bedrijf dat klanten en contracten van een ander bedrijf overneemt, heeft geen nieuwe incassomachtigingen nodig. Het is wel netjes als het nieuwe bedrijf klanten hierover informeert. Het bedrijf kan dan de belangrijkste wijzigingen doorgeven. Zoals de nieuwe bedrijfsnaam, het gewijzigde bankrekeningnummer en de incassodatum.

https://www.consumentenbo...kening/incassomaatregelen
En bij dat stuk 'contracten' wringt de schoen nog het meest. Die zijn namelijk niet overgenomen. Ik heb geen enkele overeenkomst met Eneco en elke vinger die aan mijn bankrekening zit hak ik eraf, spreekwoordelijk dan. :)

Ik zal dat proces zo lang mogelijk frustreren als ik redelijk acht voor de premium tarieven waarvoor we uitgeknepen worden. Een beetje service en aandacht van hun kant kun je dan wel verwachten, toch? :>
De ACM kan zoveel roeptoeteren, maar het is gewoon niet waar.
Zie bijvoorbeeld: https://mediafederatie.nl...tel-aan-een-derde-partij/
Bij de overname informeert de latende partij, eventueel in samenspraak met de nieuwe partij, over de wijziging: dat het abonnement wordt voortgezet en dat er door een andere partij geïncasseerd zal gaan worden, waarbij dan ook de betreffende gegevens van de nieuwe incassant worden vermeld. Deze communicatie vervangt echter de formeel geldige machtiging niet, maar geeft in de praktijk wel duidelijkheid aan de debiteur/de abonnee. In dit geval kan de debiteur/abonnee gedurende 13 maanden formeel nog wel een beroep doen op het ontbreken van een geldige machtiging. De kans dat abonnees dit inderdaad doen, is het best door de uitgever zelf in te schatten, maar mede afhankelijk van doelgroep, mogelijk zeer beperkt. Als de abonnee het blad heeft ontvangen blijft overigens een betaalverplichting gelden, ook als de abonnee besluit de incasso te betwisten.

[ Voor 40% gewijzigd door Plague op 08-11-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:23
SidewalkSuper schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:46:
Dat is niet waar, het mandaat gaat automatisch over naar Eneco van Welkom Energie onder de huidige omstandigheden.
Zoals ik het lees in nota van toelichting gaat bij overdracht van klantgegevens bij voorkeur ook informatie mee over wel/geen incassomachtiging en de hoogte van het bedrag, om het de nieuwe leverancier makkelijker te maken de klant te laten betalen.. (Blijkbaar hebben partijen afgesproken het mandaat over te nemen)

Verder informeren banken hun klanten vooraf als er een nieuwe incasso aan komt. In dat bericht staat ook wat je moet doen als je die machtiging niet hebt afgegeven. Het zou kunnen dat Eneco deze route toepast, kan ook zijn dat ze je een factuur sturen.

In dat opzicht denk ik overigens dat klanten van een MOI voor WE niet veel hoeven te verwachten, tenzij het om een enkele incasso gaat. Maar wie in het verleden incasso’s van WE heeft geaccepteerd, kan niet nu ineens aankomen met de bewering dat er geen toestemming is gegeven. Aan die incasso’s is zo’n melding voorafgegaan en daar word je geacht op te handelen. Dat iemand nooit in de berichten of het transactieoverzicht van de bankrekening kijkt, doet daar niets aan af. Die verantwoordelijkheid heb je, ook om bijvoorbeeld snel te kunnen achterhalen of er dubbele afschrijvingen zijn geweest, of dat je slachtoffer bent geworden van fraude. (Zie je bankvoorwaarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
hgmaster schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:07:
Ik ben even wat prijzen aan het vergelijken en wil graag z.s.m. overstappen, maar ik zit echt even met die opzegtermijn van 30 dagen in mijn maag... wil er echt niet nog een extra boete bovenop. Wat is het algemene advies hier? :?
Kijk hier eens Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 13:21

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Toke_gt schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:11:
[...]

(Blijkbaar hebben partijen afgesproken het mandaat over te nemen)
Leuk dat ze dat onderling zelf afspreken, maar als dit in strijd is met wetgeving en SEPA bankregels, dan is die afspraak dus niet rechtsgeldig.
Een incasso van Eneco kan je dus altijd storneren, er is formeel geen nieuw contract, de bestaande contracten zijn niet overgenomen, en een incassomachtiging kan je helemaal niet overdragen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:02:
[...]

Ja, dat zijn ze wettelijk verplicht.. Ik kreeg die melding ook. Vattenfall stelt dat de modelcontracten op dit moment 'op' zijn, en dat er eind van de week weer modelcontracten zullen zijn.

Helaas kan je het niet aan willen bieden van een modelcontract alleen maar melden bij... juist... de ACM. De vraag is of zij iets met die melding gaan doen. Misschien een dwangsom opleggen, als er genoeg meldingen komen, over een week of 4 of zo...
Maar goed het is dus gewoon een kwestie van vaker proberen? Hier staat na een week de teller al op bijna 150 euro. Lekker met thuiswerken en een aantal kinderen rond hebben lopen.

Vraag is nu wat slim is bij de variabele contracten die je her en der nog ziet:
Nu op een hoog(+/- 2,00 euro) variabel tarief instappen en hopen op verlaging in januari. OF Nu lager instappen(+/-1,60-1,80 euro) en daar een jaar aan vastzitten. Wat kiezen de tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:19:
[...]

Leuk dat ze dat onderling zelf afspreken, maar als dit in strijd is met wetgeving en SEPA bankregels, dan is die afspraak dus niet rechtsgeldig.
Een incasso van Eneco kan je dus altijd storneren, er is formeel geen nieuw contract, de bestaande contracten zijn niet overgenomen, en een incassomachtiging kan je helemaal niet overdragen.
Sowieso kun je elke incasso binnen 8 weken storneren (en eventueel verdere incasso's blokkeren),dus haasten is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richajax
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 15:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS8DolAXLqu2YxIGRe_LjMjMIdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9h7xJDThdRnAw9vQcHPSFrap.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben er klaar mee!
17-11 pakt Vattenfall het wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hoezo is er formeel geen nieuw contract?

Omdat je het te laat/nog niet hebt gekregen? Omdat de wetgeving dat zo zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:20:
[...]

Maar goed het is dus gewoon een kwestie van vaker proberen? Hier staat na een week de teller al op bijna 150 euro. Lekker met thuiswerken en een aantal kinderen rond hebben lopen.

Nu op een hoog(+/- 2,00 euro) variabel tarief instappen en hopen op verlaging in januari. OF Nu lager instappen(+/-1,60-1,80 euro) en daar een jaar aan vastzitten. Wat kiezen de tweakers?
Ik denk:
1. dat je in het andere topic moet zijn, zie de gigantische waarschuwing onderaan dit topic
2. dat variabele tarieven momenteel onder de 1 euro liggen voor gas (zie andere topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
richajax schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[Afbeelding]
Ik ben er klaar mee!
Welke energieleverancier heb je dan tussen 9 en 17 november? Of is het een leegstand huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14
HuHu schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[...]

Ik denk:
1. dat je in het andere topic moet zijn, zie de gigantische waarschuwing onderaan dit topic
2. dat variabele tarieven momenteel onder de 1 euro liggen voor gas (zie andere topic)
Verkeerd gelezen! Ik dacht dat het net wel hier bij hoorde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
Medione1210 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:23:
[...]

Welke energieleverancier heb je dan tussen 9 en 17 november? Of is het een leegstand huis?
Geen leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Ik weet niet of het in strijd is met wet- en regelgeving. Als je niet wilt dat Eneco automatisch incasseert, dan weiger je de incasso of storneert na afloop. Daarmee vervalt niet de betaalverplichting. Je hebt energie geleverd gekregen, daar moet je ook voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
[...]

Neem de maximale boete mee in je afweging. Je kunt altijd van een contract af, dat kost je maximaal 250eu. Dat bedrag gaat gedurende de looptijd in stappen van 50eu omlaag. Ik zou de goedkoopste aanbieding kiezen, 3 jaar vast bijvoorbeeld. Met een modelcontract koop je zekerheid tot 1-1-2022. Krijgen we een koude december dan ben je in januari nog meer de Sjaak.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Toke_gt schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:26:
[...]

Ik weet niet of het in strijd is met wet- en regelgeving. Als je niet wilt dat Eneco automatisch incasseert, dan weiger je de incasso of storneert na afloop. Daarmee vervalt niet de betaalverplichting. Je hebt energie geleverd gekregen, daar moet je ook voor betalen.
Eneco neemt ook de eindafrekening over ? Ik heb namelijk nog 880,- euro tegoed.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Precies dat. Voor mijn part storneren jullie lekker alles wat je kan en frustreer je de boel een beetje.
Ik geef alleen mijn visie zoals, volgens mij, de regels zijn geschreven en de informatievoorziening momenteel reikt met betrekking tot de gevolgde wegen.

Uiteindelijk moet je alsnog betalen.
Of je accepteert dat het mandaat over is gezet en je betaalt gelijk, of je betaalt later als je dat wil bestrijden. Het voelt voor mij als veel moeite voor niks, maar wellicht hebben jullie hier wel meer zin in en tijd voor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

richajax schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[Afbeelding]
Ik ben er klaar mee!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? VF levert helemaal geen modelcontracten meer, en bijna alle leveranciers willen je niet voor 1 december meer aansluiten....

Ook Essent heeft stiekem snel per 1 november haar modelcontract tarieven gewijzigd (mag niet, maar ala)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
wpeterw schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:30:
[...]

Eneco neemt ook de eindafrekening over ? Ik heb namelijk nog 880,- euro tegoed.
Nee, die krijg je van WE/curator. Zie de informatie van WE op hun website. Dit incassoverhaal gaat over de eerste rekening die je van Eneco krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:21:
[...]

Hoezo is er formeel geen nieuw contract?

Omdat je het te laat/nog niet hebt gekregen? Omdat de wetgeving dat zo zegt?
Volgens de wetgeving moeten de contractvoorwaarden en tarieven van een energiecontract voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst aan de afnemer bekend gemaakt worden. (en dus niet alleen een maandbedrag).
Aangezien dat niet gebeurt is, kan je nietigheid van het contract inroepen. Zie een van mijn eerdere posts voor jurisprudentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:34:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? VF levert helemaal geen modelcontracten meer, en bijna alle leveranciers willen je niet voor 1 december meer aansluiten....

Ook Essent heeft stiekem snel per 1 november haar modelcontract tarieven gewijzigd (mag niet, maar ala)
Ik heb dat contract 29-10 al afgesloten.
Gaat in op 17-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Medione1210 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:23:
[...]

Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 12:26

Dennisb1

VCDS 058

Net even gerekend. WE heeft nog wettelijk 20 dagen de tijd om de jaarafrekening bij mij te maken.
Wat nou als ze dat niet halen? >:)

Wettelijk waren er immers maar 42 dagen voor

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisb1 op 08-11-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 08:05
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:56:
[...]

De leveringsvergunning is ingetrokken per 1-11. Het besluit tot intrekking is genomen op de 26e, en gepubliceerd op de 27e. Maar de effectieve intrekking vondt plaats op 01-11.
In de tussentijd zijn de klanten conform art. 2 lid 5 cq. art 3 lid 5 van besluit leveringszekerheid overgedragen aan Eneco.

Echter, aangezien Eneco niet voor 1 november de contractvoorwaarden van het leveringscontract dat in gaat op 1 november aan haar 90.000 nieuwe klanten bekend heeft gemaakt, is deze nieuwe overeenkomst dus wettelijk gezien nietig te verklaren. DUs kan je feitelijk met elke leverancier een contract per 01-11 overeenkomen, of zo snel als de andere leverancier dat wil.
In de AV staat dat "als deze word ingetrokken" en niet "wanneer deze is ingetrokken", het laat ruimte voor interpretatie zeg maar.
Kan een failliete leverancier energie leveren: Jazeker, zolang als de vergunning actief is, kan de leverancier energie leveren. Alleen de netbeheerder en de producenten van gas en electra zullen dit niet fijn vinden.

Is Lid 5 of 6 gevolgd: Lid 5 is gevolgd. Na het bekend maken van intrekking vergunning zijn de klanten overgedragen aan Eneco conform lid 5.
Als dat zo is kan je beargumenteren dat de contracten ook zijn overgenomen "ten behoeve van voortzetting leveringsovk"
Waarom is de vergunning ingetrokken ? Dat is natuurlijk de hamvraag hier. Als de fusie/overname melding inderdaad was gevolgd, had ACM de vergunning jiet in hoeven trekken, want dan had Eneco alle klanten met contract moeten overnemen. Echter gezien het karakter van de pre-pack (flits)faillisement lijkt het er op dat de overname-melding puur als extra dekmiddel is gedaan om de overname van de klanten na de 26e/27e te formaliseren.

Klantenbestand: Volgens lid 5 is dit met alle gegevens, dus inclusief de contracten. Dit is ook inclusief de contracten overgedragen, want Eneco weet of jij een Electra, Gas of Electra en gasd contract hebt. Maar lid 5 laat het aan de nieuwe leverancier of ze het bestaande contract respecteren of je een nieuw contract bieden.Helaas laat Lid 5 het de consument niet toe om dit contract af te wijzen (behalve in het momentele geval, waar de voorwaarden niet vooraf zijn verstrekt).
Het lijkt mij nogal lastig om te cherrypicken tussen de rechten en plichten die je overneemt, dus of contract is overgenomen of alleen de klantgegevens zijn gekocht. De "contractverplichting" is namelijk alleen als lid 6 gevolgd wordt. Als je dat anders ziet, op basis van welke tekstformulering in lid 5?
Wijzigingsbesluit: Nee, lid 14 stelt ook: " Als de ACM, gelet op de risico’s voor leveringszekerheid, in de tussentijd het noodzakelijk acht dat de feitelijke effectuering van de intrekking op een ander moment zal moeten plaatsvinden of dat artikel 2, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 moet worden toegepast..." De ACM heeft dat niet noodzakelijk geacht, omdat Eneco al toegezegd had alle 90.000 klanten vanaf 1 november met energie te voorzien.
Dan is de verdeling dus niet via de netbeheerders verlopen maar is er een rechtstreekse overdracht van WE naar Eneco, dat kan met of zonder contracten zijn. Maar een verplicht contract aanbieden op basis van aangekochte klantgegevens lijkt mij niet te kunnen.

Daarnaast moet dat "verplichte contract"ook gewoon voldoen aan de wettelijke bepalingen (95m en 52b), anders is die vernietigbaar, dan kan je dus vernietigen ipv opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het punt wat ik probeerde te maken gevangen in een tweet :+

[ Voor 44% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-11-2021 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:46:
Het punt wat ik probeerde te maken gevangen in een tweet :+

[Twitter]
Hey, maar de geboortedatum hoefde wettelijk niet in dat bestand wat overgedragen is te staan.

* Wolly duikt weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Sowieso is de geboortedatum een beetje dubieus omdat dat in mijn geval openbare data is :X . Maar dat is een ander topic wat misschien eens ter sprake moet komen voor de check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:40:
[...]

In de AV staat dat "als deze word ingetrokken" en niet "wanneer deze is ingetrokken", het laat ruimte voor interpretatie zeg maar.

[...]
Klopt, maar in de melding van ACM staat dat de vergunning wordt ingetrokken. De AV geeft alleen maar aan wat er moet gebeuren als dat gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Loading2000 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:40:
[...]

Als dat zo is kan je beargumenteren dat de contracten ook zijn overgenomen "ten behoeve van voortzetting leveringsovk"

[...]
Zou kunnen, maar de contracten zijn niet overgenomen, omdat art 3 lid 5.b het alleen heeft over ' het bestand aan kleinverbruikers' en de regeling van de ACM zelf (https://www.consuwijzer.n...m/energiebedrijf-failliet) het toestaat dat de nieuwe leverancier de keus maakt of ze contracten ook overnemen of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

En dan? Hoe werkt dat? Ik moet namelijk ook wachten tot 19 november voordat mijn Powerpeers contract in gaat. Kan ik Eneco nu al opzeggen? En wat heb je dan in de tussenperiode?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
geerttttt schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:49:
[...]

En dan? Hoe werkt dat? Ik moet namelijk ook wachten tot 19 november voordat mijn Powerpeers contract in gaat. Kan ik Eneco nu al opzeggen? En wat heb je dan in de tussenperiode?
De netbeheerder zal me er op attenderen dat ik geen leverancier heb.
Bij wie en hoeveel
ik moet afrekenen hoor ik later wel.
Ben iig weg bij Eneco...

Ik ga je niet aanraden hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09
richajax schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:59:
[...]

De netbeheerder zal me er op attenderen dat ik geen leverancier heb.
Bij wie en hoeveel
ik moet afrekenen hoor ik later wel.
Ben iig weg bij Eneco...

Ik ga je niet aanraden hetzelfde te doen.
maar hoe heb je dat gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
Bellen met Eneco

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Help me even, want je antwoorden zijn wat kort en laten vraagtekens over. Het klinkt interessant, of je het nu wel of niet aanraadt aan anderen. Heb je hun gebeld en gezegd dat je per direct wilt opzeggen? Of zat hier nog een termijn aan vast?

Dat betekent dat je tijdelijk geen leverancier hebt. Wat ik begreep is dat op een later moment de netbeheerder dan zal aankloppen bij je nieuwe leverancier om door te geven dat de beginstanden aangepast moeten worden naar het moment dat je geen leverancier meer hebt.

Op zich prima natuurlijk, want dat betekent dat je met een omweg alsnog dus snel kunt overstappen zonder 14 dagen wachtperiode. Iets wat ik natuurlijk ook graag wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

elsinga

=8-)

[...]

Ik heb in augustus 1 jaar vast voor 0.27/1.00 bij Powerpeers afgesloten. Geldig van 1-11-21 t/m 31-10-22. Ruim meer dan de 0.21/0.60 of zo bij WE, maar ik wist al dat de tarieven zouden stijgen. Tenzij de tarieven weer fors dalen zit ik tot na de zomer goed. Maar het zou dus ook kunnen dat ik na 1-1-22 te veel betaal omdat de tarieven dan al erg zakken. Dat is de onzekerheid die ik heb ingeleverd voor een stukje zekerheid. ;)

Wat ik op dit moment zou doen.... eigenlijk geen idee... De tarieven zijn nu al hoog en vanaf 1-1 waarschijnlijk nog hoger. Maar richting de zomer neemt de vraag weer af... en de tarieven hopelijk ook. Maar goed, mijn kristallen bol is al een tijdje stuk, dus ik weet het niet...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie dat de discussie weer aan het verzanden is richting overstappen naar andere energieleveranciers. Deze discussie mag, nog steeds, in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:10
Ik ben net als vele anderen benieuwd hoe je onder het contract met Eneco bent uitgekomen.

Vanmorgen ook 2x tel. contact gehad met de klantenservice van Eneco. De 1e poging werd ik voor het beëindigen van het contract verwezen naar de sales afdeling, toevallig was het nummer niet meer in gebruik. De 2e poging werd mij vriendelijk vertelt dat Eneco niet onder de 30 dagen vensterperiode van de ACM uit kan komen. Ik moest het maar uitzoeken met de nieuwe leverancier.

Van Power Peers nog geen bericht gekregen dat ze 20/11 niet kunnen leveren. Het zal mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baio
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 00:20
vatermater schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:04:
[...]

Ik ben net als vele anderen benieuwd hoe je onder het contract met Eneco bent uitgekomen.

Vanmorgen ook 2x tel. contact gehad met de klantenservice van Eneco. De 1e poging werd ik voor het beëindigen van het contract verwezen naar de sales afdeling, toevallig was het nummer niet meer in gebruik. De 2e poging werd mij vriendelijk vertelt dat Eneco niet onder de 30 dagen vensterperiode van de ACM uit kan komen. Ik moest het maar uitzoeken met de nieuwe leverancier.

Van Power Peers nog geen bericht gekregen dat ze 20/11 niet kunnen leveren. Het zal mij benieuwen.
Zelfde ervaring hier. Telefonisten blijven oplezen dat de opzegtermijn 30 dagen is. Daarna stuurde ze mij het bos is met mogelijk kortingen en verbonden mij door met een sales afdeling. Waarna ik te horen kreeg dat kortingen niet mogelijk waren. Tegenstrijdig, dus zal wel een techniek zijn om van een lastige klant af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Even een practische vraag (weet dat ik een domme ferraris meter heb en ik ga over naar een andere leverancier 18 november). Stel ik geef 17 november mn meter stand op van die dag wat betekend dat voor mn eind afrekening met WE?. Gaat de curator van WE of Eneco mij gebaseerd op de meterstand van 17 november mij een eind rekening versturen voor mn verbruik bij WE?. Kortom de strand van 17 november word die door Eneco en of de WE curator als 1 november beschouwd? een redeljke cruciale vraag lijkt mij. En zal daar bovenop een geschatte berekening plaats vinden van 1 tm 17 november door Eneco. ?

Ja ik heb hier gelezen dat de stand van 17 november ook voor Eneco handig is die kan de boeken richting mij sluiten als zij de stand van 17 november als die van 17 november beschouwen en niet 1 november. Ik krijg dan uitsluiten de WE eindafrekening. Punt is is dit niet whishfull thinking en kunnen uiteindelijk door eneco toch schattingen gedaan worden.als ze een hoop werk op hun hals willen halen en of met de ACM, netbeheerders harde afspraken hebben gemaakt. To be shure ik heb mn meterstanden van 4 november genoteerd en gefotografeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 08-11-2021 15:39 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:35:
Even een practische vraag (weet dat ik een domme ferraris meter heb en ik ga over naar een andere leverancier 18 november). Stel ik geef 17 november mn meter stand op van die dag wat betekend dat voor mn eind afrekening met WE?. Gaat de curator van WE of Eneco mij gebaseerd op de meterstand van 17 november mij een eind rekening versturen voor mn verbruik bij WE?. Kortom de strand van 17 november word die door Eneco en of de WE curator als 1 november beschouwd? een redeljke cruciale vraag lijkt mij. En zal daar bovenop een geschatte berekening plaats vinden van 1 tm 17 november door Eneco. ?

Ja ik heb hier gelezen dat de stand van 17 november ook voor Eneco handig is die kan de boeken richting mij sluiten als zij de stand van 17 november als die van 17 november beschouwen en niet 1 november. Ik krijg dan uitsluiten de WE eindafrekening. Punt is is dit niet whishfull thinking en kunnen uiteindelijk door eneco toch schattingen gedaan worden.als ze een hoop werk op hun hals willen halen en of met de ACM, netbeheerders harde afspraken hebben gemaakt. To be shure ik heb mn meterstanden van 1 november genoteerd en gefotografeerd.
Deze vraag heb ik hier ook al gesteld, misschien wel twee keer, maar niemand lijkt zich aan een antwoord te willen branden.

Wel kan ik zeggen wat ik als volkomen legale tip kreeg van mijn nieuwe leverancier Vattenfall. Bij mij wilden ze het contract niet vervroegen naar 'onmiddellijk'. Toen ik aangaf wat dit me zou kosten zei hij dat als ik pas de 18e (= toevallig zowel deadline doorgeven meterstanden Eneco als start levering Vattenfall) de standen door zou geven, ik op een verbuik van NUL bij duur Eneco uit zou komen.

Dit insinueert dat de standen die je vanwege de overgang hanteert beschouwd worden als standen van 1-11 terwijl je legaal de standen van de 18e mag opgeven.

Banger ben ik als dit niet klopt, en ze het eneco verbruik proberen te reconstrueren. In november rekenen ze dan met een fors hogere factor (soort standaard verdeling van verbruik over het jaar). In dat geval kan ik beter wél zsm de standen opgeven en deze paar weken een trui aantrekken of de open haard stoken.

De oude domme Ferraris kan dus zowel je vriend als vijand zijn in dit geval...

Iemand die het zeker weet wordt bij deze van harte uitgenodigd het hier te zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 14-09 23:23
Titusvh schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:45:
[...]

Deze vraag heb ik hier ook al gesteld, misschien wel twee keer, maar niemand lijkt zich aan een antwoord te willen branden.

Wel kan ik zeggen wat ik als volkomen legale tip kreeg van mijn nieuwe leverancier Vattenfall. Bij mij wilden ze het contract niet vervroegen naar 'onmiddellijk'. Toen ik aangaf wat dit me zou kosten zei hij dat als ik pas de 18e (= toevallig zowel deadline doorgeven meterstanden Eneco als start levering Vattenfall) de standen door zou geven, ik op een verbuik van NUL bij duur Eneco uit zou komen.

Dit insinueert dat de standen die je vanwege de overgang hanteert beschouwd worden als standen van 1-11 terwijl je legaal de standen van de 18e mag opgeven.

Banger ben ik als dit niet klopt, en ze het eneco verbruik proberen te reconstrueren. In november rekenen ze dan met een fors hogere factor (soort standaard verdeling van verbruik over het jaar). In dat geval kan ik beter wél zsm de standen opgeven en deze paar weken een trui aantrekken of de open haard stoken.

De oude domme Ferraris kan dus zowel je vriend als vijand zijn in dit geval...

Iemand die het zeker weet wordt bij deze van harte uitgenodigd het hier te zeggen!
Zoals ik al eerder zei: Wat als je op vakantie was? Niemand doet die moeite, en hoe gaat Eneco het bewijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
GENETX schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:48:
[...]

Zoals ik al eerder zei: Wat als je op vakantie was? Niemand doet die moeite, en hoe gaat Eneco het bewijzen?
Het gaat er niet om of ze iets moeten bewijzen maar of ze gerechtigt zijn een schatting te maken. Zo ja waar staat dat hoe werkt dat en dan is het handig om je asap je stand opgeven lijkt mij. Niemand doet de moeite Eneco bewijzen is Whisfull thinking in je eigen voordeel lijkt mij.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
GENETX schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:48:
[...]

Sorry als ik dat miste.

Ik ben eerder bang dat Eneco het mij laat bewijzen, dus gewoon een factuur sturen... Verbruik van 0 is niet echt reëel. En rechtsbijstand staat niet bekend als echte vechters.

Hoewel de Welkom zaak uitbesteed lijkt aan een 'echt' advocatenkantoor i.p.v. eigen juristen.

Magoed, de echte schade zit hem niet in deze twee weken. Misschien moet ik ook gewoon de klappen incasseren en niet alles willen micro-optimizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

@GENETX Ik had nog een bijzonder gesprek via whatsapp met het ACM:
Blabla van mij over dat ACM niet voor de concument is opgekomen en dat Eneco een slaatje sluit uit de regelgeving en misbruik maakt van hun positie en dat ACM hier wat aan moet doen.
ACM:
Goedemiddag, ik snap dat je baalt van deze hele situatie. Graag wil ik proberen iets meer uit te leggen over de rol van de ACM in dit proces.
De ACM is toezichthouder op zowel consumentenrechten als de energiesector. Het is niet zo dat we de consumentenrechten uit het oog verliezen, en dat we opkomen voor de energieleveranciers. In deze lastige situatie waar Welkom Energie in zit moeten de regels gevolgd worden om te voorkomen dat consumenten geen energie meer geleverd krijgen. Komt een energiebedrijf in de problemen en kan het bedrijf de levering van elektriciteit en gas niet meer garanderen? Dan trekken wij, de ACM, de vergunning in. Klanten worden dan vanzelf overgezet naar een andere leverancier.

Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure. Onderdeel van deze procedure is dat er een vensterperiode wordt afgekondigd, een soort overgangsperiode, waarin afnemers even niet kunnen overstappen. In deze vensterperiode wordt onderzocht of er een doorstart mogelijk is of kan de curator proberen om de boedel, waaronder het klantenbestand, aan een andere vergunninghouder te verkopen. Welkom Energie is deze gesprekken al gaan voeren vóór de vensterperiode. En zij zijn met Eneco tot afspraken gekomen. Onder de SLR-procedure is dit toegestaan. De overeenkomst tussen Welkom Energie en Eneco wordt gesloten in het kader van de SLR-procedure en wijkt daarmee af van een ‘gewone’ overname, in die zin dat hier geen toestemming nodig is van de afnemer. Wél mag de afnemer kiezen voor een andere leverancier en op 1 november 2021 opzeggen. Omdat in de wet een opzegtermijn van 30 dagen staat, betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier.

De ACM kan er helaas niet voor zorgen dat de prijzen bij de andere leverancier laag blijven. Wij mogen er alleen voor zorgen dat bedrijven niet te veel geld vragen bovenop de prijs die zij zelf voor de energie betalen. Als de gasprijs hoog is, zoals nu, worden de prijzen voor consumenten dus ook hoger. Daar mogen en kunnen wij niks aan doen.
De ACM kan ook niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. In het verleden heeft Nederland voor een vrije energiemarkt gekozen. Dat wil zeggen dat alle bedrijven toegang kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. In een vrije markt kunnen bedrijven failliet gaan.
Ik begrijp dat dit voor jou de pijn niet verzacht. Maar hopelijk snap je hierdoor beter wat de rol van de ACM hierbij is. Kan ik verder nog iets voor je doen?
Geerttttt:
[13:32, 08-11-2021]: Ik snap het verhaal en ten dele de procedure, maar feit blijft dat als ik als niet-ex-welkom-energie-klant aanklop bij Eneco voor een contract voor onbepaalde tijd, dat ik uitkom op hele andere tarieven. Hun modelcontract is namelijk rond de 80cent per kuub gas en 24 cent voor stroom. Ik begrijp dat deze prijzen rond de jaarwisseling hoger zullen worden, maar naar verwachting nog steeds geen 1,80 euro per kuub gas. Bovendien kosten deze hoge tarieven ten opzichte van de modelcontract-tarieven mij ongeveer 5 euro PER DAG meer.
[13:33, 08-11-2021]: dus feit blijft dat eneco ons een contract door onze strot duwt met tarieven die wellicht in de buurt komen van marktconform in vergelijking tot jaarcontracten van andere aanbieders, maar niet ten opzichte van variabele tarieven van andere aanbieders. En dat is bewust, Eneco weet immers dat wij als "klanten" geen enkele keus hebben en verplicht zijn dit af te nemen.
[13:36, 08-11-2021]: Ik begrijp dat het jullie taak is om klanten te voorzien van stroom ten tijde van een leveringsprobleem, en ik snap ook dat de wet voorziet in een vensterperiode, maar dat is waar de theorie en de praktijk niet aansluiten. Niemand had voorzien dat een vensterperiode zou betekenen dat mensen honderden euro's extra per maand zouden gaan betalen aan stroom en gas gezien de unieke gassituatie momenteel.
[13:37, 08-11-2021] : de theorie is dat men een soepele overstap heeft en dat alles netjes en orderlijk overgedragen kan worden, dat is het uitgangspunt. De praktijk is dat 90.000 klanten veelal financieel in de problemen komen en altijd enorm benadeeld worden door een partij die misbruik maakt van de situatie, of het nu binnen de lijntjes is of niet.
ACM:
Ja, ik denk dat je een paar rake punten aanstipt. Het is een samenloop van verschillende omstandigheden die inderdaad maken dat er in ieder geval in de maand dat de ex-Welkom klanten bij Eneco klant zijn te maken krijgen met fiks hogere tarieven. Ik kan helaas niet meer informatie geven dan ik al gedaan heb.
Ik wens je dan ook een fijne dag en veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:35
geerttttt schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:01:

[...]

[...]

[...]

[...]
Met andere woorden, het klopt wat je zegt, maar we doen er niets aan. Misschien ACM veranderen in AM, want de markt bepaald en de consument wordt niet beschermd/ niet geholpen. :+
Ik heb dezelfde vraag bij Eneco ook gesteld (telefonsisch) maar dan krijg je inderdaad het 'marktconform' geneuzel waarmee ze aan komen zetten. Niet om het een of ander, maar zelfs marktconform is het niet, ze zitten echt aan de bovenkant/ top van de markt met die prijzen.

Het valt me al jaren op, maar nu zit ik er zelf (helaas) middenin: alles draait (meer en meer) om geld, zelfs de politiek is alleen maar daarmee bezig. Bedrijven pleasen, voordeeltje hier, voordeeltje daar, maar als werknemer/ consument zie je daar zo weinig van terug.
Niet dat we het slecht hebben in Nederland, maar wat ik ook zoiets raars vindt (bijvoorbeeld) is dat eerst overheid, dan bedrijven en dan pas consumenten aan de beurt komen bij een failissement. Wie kan bepaalde risico's het beste dekken, wie kan er het beste zonder problemen 'uit de strijd komen'? Dat is de overheid en daarna vaak de bedrijven die (grote) buffers hebben. De consument heeft die buffers niet, maar vist spreekwoordelijk altijd achter het net.

[ Voor 35% gewijzigd door jbdeiman op 08-11-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]
Wat mij opvalt is dat bijzonder veel energieleveranciers (zeg maar gerust allemaal) ofwel geneens een modelcontract op hun website hebben sta, ofwel het momenteel niet aan willen bieden cq. af willen sluiten, ofwel per 1 novem,ber ineens de tarieven hiervan danig hebben aangepast. Allemaal zaken die onder de huidige regelgeving helemaal niet mogen. Een energieleverancier is verplicht een modelcontract met een klant af te sluiten, en mag alleen per 1 januari en 1 juli de tarieven daarvan aanpassen.

Nou snap ik ook wel dat je als energieleverancier niet zit te wachten op een klant die onder de kostprijs energie wil inkopen, maar dat heet ook gewoon ondernemersrisico. In voorgaande maanden / jaren hebben ze dik geprofiteerd van enorm goedkoop gas en stroom.

Maar dat ze gewoon stellen dat de modelcontracten op zijn, of dat gepubliceerde prijzen niet meer geldig zijn steekt me danig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

jbdeiman schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:14:
[...]

Met andere woorden, het klopt wat je zegt, maar we doen er niets aan. Misschien ACM veranderen in AM, want de markt bepaald en de consument wordt niet beschermd/ niet geholpen. :+
I De consument heeft die buffers niet, maar vist spreekwoordelijk altijd achter het net.
hehe.. maar wie bepaalt wie er in de overheid de regeltjes maakt ? Juist, de consument. Dus komende verkiezingen eens een keer niet op de VVD of CDA stemmen ;-)

Volledig offtopic natuurlijk......

[ Voor 3% gewijzigd door DaRealRenzel op 08-11-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:22

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

[...]

[...]

[...]
Zeggen ze nou eigenlijk heel simpel dat men zogenaamd voor de consumenten op kwam en die helaas veel geld mag gaan betalen en Eneco is de lachende derde? Oftewel slik het maar dat Eneco misbruik maakt van de situatie onder het mom van tsja het is een rare situatie blabla...
Het zou een kwestie van delen moeten zijn. Dus klanten én leverancier(s) die er bij inschieten. Niet alleen de gebruiker die totaal niet hier om heeft gevraagd. Dit hele gebeuren rammelt maar mag blijkbaar gewoon. Lang leve de privatisering maar weer eens... Zou toch beter zijn voor de consument enzo? Lagere prijzen _O- enzo... Maar als de pleuris uitbreekt mag het vooral de bedrijven (en indirect onze fijne vrienden in Den Haag) niks kosten...
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:19:
[...]

hehe.. maar wie bepaalt wie er in de overheid de regeltjes maakt ? Juist, de consument. Dus komende verkiezingen eens een keer niet op de VVD of CDA stemmen ;-)

Volledig offtopic natuurlijk......
Zo offtopic vind ik het niet. Er is jaren geroepen dat het allemaal beter zou zijn voor de consument... Dat men er niet bij heeft verteld dat de regeltjes (als de boel misgaat, maar niet alleen dan) uiteindelijk voor de consument helemaal niet zo handig zijn maar eigenlijk alleen maar gunstig voor de bedrijven, kun je het overgrote deel van de kiezer niet kwalijk nemen.
En je ziet de zooi niet alleen maar hier. Kijk maar wat er de afgelopen 2-3 allemaal uit de beerput kwam in Den Haag. De zorg is ook zo'n zooi. Lekker commercieel en deels geprivatiseerd. En elk jaar mag er meer geld bij.

[ Voor 32% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-11-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:17:
[...]

Wat mij opvalt is dat bijzonder veel energieleveranciers (zeg maar gerust allemaal) ofwel geneens een modelcontract op hun website hebben sta, ofwel het momenteel niet aan willen bieden cq. af willen sluiten, ofwel per 1 novem,ber ineens de tarieven hiervan danig hebben aangepast. Allemaal zaken die onder de huidige regelgeving helemaal niet mogen. Een energieleverancier is verplicht een modelcontract met een klant af te sluiten, en mag alleen per 1 januari en 1 juli de tarieven daarvan aanpassen.

Nou snap ik ook wel dat je als energieleverancier niet zit te wachten op een klant die onder de kostprijs energie wil inkopen, maar dat heet ook gewoon ondernemersrisico. In voorgaande maanden / jaren hebben ze dik geprofiteerd van enorm goedkoop gas en stroom.

Maar dat ze gewoon stellen dat de modelcontracten op zijn, of dat gepubliceerde prijzen niet meer geldig zijn steekt me danig.
Ze zijn verplicht je een modelcontract aan te bieden. Volgens mij mogen ze dan steeds zelf bepalen tegen welk tarief ze jou een modelcontract aanbieden. Heb je een modelcontract afgesloten, dan mogen ze alleen op 1 juli en 1 januari de tarieven aanpassen.

Anders gezegd, als wij nu beide een modelcontract aanvragen dan kunnen we ieder verschillende tarieven ontvangen.

Het modelcontract van de ACM zegt alleen iets over de voorwaarden van het contract, zodat jij als consument het aanbod makkelijk kan vergelijken met het aanbod van andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 14:11
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:22:
[...]

Ze zijn verplicht je een modelcontract aan te bieden. Volgens mij mogen ze dan steeds zelf bepalen tegen welk tarief ze jou een modelcontract aanbieden. Heb je een modelcontract afgesloten, dan mogen ze alleen op 1 juli en 1 januari de tarieven aanpassen.

Anders gezegd, als wij nu beide een modelcontract aanvragen dan kunnen we ieder verschillende tarieven ontvangen.

Het modelcontract van de ACM zegt alleen iets over de voorwaarden van het contract, zodat jij als consument het aanbod makkelijk kan vergelijken met het aanbod van andere leveranciers.
Als ik de voorwaarde bij Eneco lees over het model contract geven ze aan dat ze "in principe" enkel op 1 januari en 1 juli het tarief wijzigen. Maar ze hebben het recht om het in bijzondere omstandigheden vaker te doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
De leveringskosten behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per m3
 gas plus de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli
van elk jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de
ontwikkelingen op de markt voor gas, waaronder
prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor gas,
wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en
inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het
betreffende product en wijzigingen in onze algemene
kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden
kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te
veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u
uitgelegd worden.

• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
 de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.

[ Voor 32% gewijzigd door Motion2 op 08-11-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Motion2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:24:
[...]

Als ik de voorwaarde bij Eneco lees over het model contract geven ze aan dat ze "in principe" enkel op 1 januari en 1 juli het tarief wijzigen. Maar ze hebben het recht om het in bijzondere omstandigheden vaker te doen.
Recht om het in bijzondere omstandigheden aan te passen zal denk ik ook reeds afgesloten contracten van toepassing zijn.

Een modelcontract is er voor de consument, zodat deze aabiedingen van verschillende leveranciers kan vergelijken. Een modelcontract is er niet om in bijzondere omstandigheden een groep van 90.000 consumenten een energiecontract ver onder de huidige inkoopprijs aan te bieden. Dat sommige hiervan gebruik hebben gemaakt is hun goed recht. Maar daar wringt het nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
S7E-Vigi schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:34:
FYI [AANSLUITINGEN WELKOM ENERGIE SUCCESVOL OVERGEZET]

[...]
Hier staat toch eigenlijk dat EDSN de aansluitingen in het weekend van 30-10 heeft overgezet?
Iedereen die het daarna gelukt is meteen over te stappen lijkt in veilige haven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Ze zijn verplicht je een modelcontract aan te bieden.
Ze zijn het verplicht ja. Maar bel maar met Vattenfall, Essent, Greenchoice, PowerPeers, noem ze maar op, ze doen het geen een van allen. Powerpeers heeft zelfs op de site staan dat contracten afsluiten momenteel niet mogelijk is.

Waar is de ACM nou met dwangsommen of boetes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:35:

Ja ik heb hier gelezen dat de stand van 17 november ook voor Eneco handig is die kan de boeken richting mij sluiten als zij de stand van 17 november als die van 17 november beschouwen en niet 1 november. Ik krijg dan uitsluiten de WE eindafrekening. Punt is is dit niet whishfull thinking en kunnen uiteindelijk door eneco toch schattingen gedaan worden.als ze een hoop werk op hun hals willen halen en of met de ACM, netbeheerders harde afspraken hebben gemaakt. To be shure ik heb mn meterstanden van 4 november genoteerd en gefotografeerd.
De WE-contracten zijn door de ACM beëindigd.
Alle WE-klanten hebben per 1 november een nieuw contract gekregen bij Eneco. Vraag is hoe het dan staat met de wettelijke consumentenbescherming van 14 dagen.
Intussen heb ik de laatste WE-termijn (27/10) gestorneerd en ben bezig om een MOI-procedure te starten om ook de eerdere termijnen te storneren.
Verder ga ik de komende Eneco-incasso storneren. Ik heb nog niet kunnen verifiëren in hoeverre een dergelijke incasso überhaupt rechtsgeldig is.
Ik wacht dus af wie mij een rekening gaat sturen, over welke periode en tegen welke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
RonaldPK schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:31:
[...]

Hier staat toch eigenlijk dat EDSN de aansluitingen in het weekend van 30-10 heeft overgezet?
Iedereen die het daarna gelukt is meteen over te stappen lijkt in veilige haven?
zal wel aan mij liggen maar wat bedoel je met veilige haven. Ik heb per 28 october een contract aan gevraadgt bij vattenfall en gekregen met een datum van overgang 18 november. Wat heeft die EDSN per 30-10 overgezet daar (mogelijk) mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Dat is ook al jaren achterhaald, omdat alle energieleveranciers de algemene voorwaarden van Energie Nederland hanteren. Dus behalve de tarieven ,en mogelijk de incassodatum is er aan elk contract van elke leveranciers niet anders meer qua voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:36:
[...]

zal wel aan mij liggen maar wat bedoel je met veilige haven. Ik heb per 28 october een contract aan gevraadgt bij vattenfall en gekregen met een datum van overgang 18 november. Wat heeft die EDSN per 30-10 overgezet daar (mogelijk) mee te maken.
Er zijn mensen die het gelukt is per direct over te stappen (ingangsdatum 01-11 t/m 04-11). Als mijn aanname klopt, dan is iedereen in het weekend van 30-10 overgezet naar Eneco.
Als je begin vorige week per direct bent overgestapt naar een andere leverancier, dan is dat waarschijnlijk goed gegaan en ben je niet alsnog teruggezet naar Eneco denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Toke_gt schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:11:
[...]

Zoals ik het lees in nota van toelichting gaat bij overdracht van klantgegevens bij voorkeur ook informatie mee over wel/geen incassomachtiging en de hoogte van het bedrag, om het de nieuwe leverancier makkelijker te maken de klant te laten betalen.. (Blijkbaar hebben partijen afgesproken het mandaat over te nemen)

Verder informeren banken hun klanten vooraf als er een nieuwe incasso aan komt. In dat bericht staat ook wat je moet doen als je die machtiging niet hebt afgegeven. Het zou kunnen dat Eneco deze route toepast, kan ook zijn dat ze je een factuur sturen.

In dat opzicht denk ik overigens dat klanten van een MOI voor WE niet veel hoeven te verwachten, tenzij het om een enkele incasso gaat. Maar wie in het verleden incasso’s van WE heeft geaccepteerd, kan niet nu ineens aankomen met de bewering dat er geen toestemming is gegeven. Aan die incasso’s is zo’n melding voorafgegaan en daar word je geacht op te handelen. Dat iemand nooit in de berichten of het transactieoverzicht van de bankrekening kijkt, doet daar niets aan af. Die verantwoordelijkheid heb je, ook om bijvoorbeeld snel te kunnen achterhalen of er dubbele afschrijvingen zijn geweest, of dat je slachtoffer bent geworden van fraude. (Zie je bankvoorwaarden)
Nou, ik heb nooit een vooraankondiging incasso ontvangen van WE.
Dat daargelaten, de door mij afgegeven machtiging tot incasso is wél onder voorwaarde dat het contract door WE wordt gehonoreerd. Daarvan is nu geen sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
PJW9779 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:34:
[...]

Alle WE-klanten hebben per 1 november een nieuw contract gekregen bij Eneco. Vraag is hoe het dan staat met de wettelijke consumentenbescherming van 14 dagen.
Intussen heb ik de laatste WE-termijn (27/10) gestorneerd en ben bezig om een MOI-procedure te starten om ook de eerdere termijnen te storneren.
Verder ga ik de komende Eneco-incasso storneren. Ik heb nog niet kunnen verifiëren in hoeverre een dergelijke incasso überhaupt rechtsgeldig is.
Ik wacht dus af wie mij een rekening gaat sturen, over welke periode en tegen welke tarieven.
De weg die jij hierboven omschrijft die volg ik nu (tot aan stoneren van laatste termijn WE) ook tot in detail. Mijn punt is zijn er regels mbt Eneco en andere leveranciers of ze van 1 tm 17 november mogen inschatten met omgekeerde bewijslast richting de consument. Vandaar foto's die ik heb gemaakt van mijn meter stand zeg van 4 november. Als je in een potentiele procedure met Eneco komt kunnen ze ook aanvoeren oh u heeft de meterstanden van 4 november genotteerd /gefotografeerd waarom heeft u die niet de 4de doorgeven hadden we de problemen niet nu de 17de gehad. Het feit dat mijn nieuwe leverancier Vattenfall voor de 18de dezelfde standen heeft als eneco toont wel aan dat dat de standen van 17 november zijn wat het alweer lastig maakt voor Eneco om de stand van de 17de als de 1ste te beschouwen maar ja wat is wijsheid.
Ik vernam van Vattenfall dat ZIJ ook die eindstand van 17 november die ze van mij krijgen aan Eneco volgens de regels doorsturen. Door de bomen het bos niet zien. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Snarfie31 op 08-11-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richajax
geerttttt schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:31:
[...]

Help me even, want je antwoorden zijn wat kort en laten vraagtekens over. Het klinkt interessant, of je het nu wel of niet aanraadt aan anderen. Heb je hun gebeld en gezegd dat je per direct wilt opzeggen? Of zat hier nog een termijn aan vast?

Dat betekent dat je tijdelijk geen leverancier hebt. Wat ik begreep is dat op een later moment de netbeheerder dan zal aankloppen bij je nieuwe leverancier om door te geven dat de beginstanden aangepast moeten worden naar het moment dat je geen leverancier meer hebt.

Op zich prima natuurlijk, want dat betekent dat je met een omweg alsnog dus snel kunt overstappen zonder 14 dagen wachtperiode. Iets wat ik natuurlijk ook graag wil ;)
Ik heb gebeld en gezegd dat ik niet meer wil dat ze mij nog langer leveren.
Ik denk niet dat Vattenfall eerder gaat leveren en daar heb ik het ook niet voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:47:
[...]

De weg die jij hierboven omschrijft die volg ik nu (tot aan stoneren van laatste termijn WE) ook tot in detail. Mijn punt is zijn er regels mbt Eneco en andere leveranciers of ze van 1 tm 17 november mogen inschatten met omgekeerde bewijslast richting de consument.
Ik vernam van Vattenfall dat ZIJ ook die eindstand van 17 november die ze van mij krijgen aan Eneco volgens de regels doorsturen. Door de bomen het bos niet zien. 8)7
Eneco heeft je gevraagd voor 18 november je standen door te geven. Wat ze daarmee bedoelen is dat je voor 18 november de stand van omstreeks 1 november moet doorgeven. Of dat je op 18 november aangeeft dat dit de stand van 18 november is, dan gaan ze zelf terugrekenen op basis van je verbruik en gemiddeld verbruik.

Als je op 18 november aan VF dezelfde stand doorgeeft, dan kan Eneco zomaar een punt maken dat je standen niet kloppen, en dus corrigeren tot een aannemelijke stand op 1 november. ALs jij een werkelijke stand hebt, en Eneco heeft te veel in hun voordeel gecorrigeerd, dan kan je dat met je werkelijke stand weer aanvechten. Maar veel slimmer is dus om een reeele stand door te geven. Met alle slimme meters die elke dag tellerwaarden doorgeven is het redelijk eenvoudig voor Eneco om een juridisch onwrikbare stand af te leiden op 1 november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:34:
[...]

Eneco heeft je gevraagd voor 18 november je standen door te geven. Wat ze daarmee bedoelen is dat je voor 18 november de stand van omstreeks 1 november moet doorgeven. Of dat je op 18 november aangeeft dat dit de stand van 18 november is, dan gaan ze zelf terugrekenen op basis van je verbruik en gemiddeld verbruik.

Als je op 18 november aan VF dezelfde stand doorgeeft, dan kan Eneco zomaar een punt maken dat je standen niet kloppen, en dus corrigeren tot een aannemelijke stand op 1 november. ALs jij een werkelijke stand hebt, en Eneco heeft te veel in hun voordeel gecorrigeerd, dan kan je dat met je werkelijke stand weer aanvechten. Maar veel slimmer is dus om een reeele stand door te geven. Met alle slimme meters die elke dag tellerwaarden doorgeven is het redelijk eenvoudig voor Eneco om een juridisch onwrikbare stand af te leiden op 1 november
Hoe gaat Eneco aantonen dat ik niet op vakantie was 1-18 november; en derhalve mijn verbruik nagenoeg nul? Dat is niet te doen. Ze gaan zich daar echt niet aan branden. Het hele uitzoeken en de bijbehorende correspondentie kost veel te veel tijd en geld; voor een klant die ook nog weg gaat.

Ze pakken al genoeg winst op de klanten die wel blijven met deze extreme tarieven. Geen enkele noodzaak om de vertrekkers nog voor een paar tientjes uit te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:47:
[...]

De weg die jij hierboven omschrijft die volg ik nu (tot aan stoneren van laatste termijn WE) ook tot in detail. Mijn punt is zijn er regels mbt Eneco en andere leveranciers of ze van 1 tm 17 november mogen inschatten met omgekeerde bewijslast richting de consument. Vandaar foto's die ik heb gemaakt van mijn meter stand zeg van 4 november. Als je in een potentiele procedure met Eneco komt kunnen ze ook aanvoeren oh u heeft de meterstanden van 4 november genotteerd /gefotografeerd waarom heeft u die niet de 4de doorgeven hadden we de problemen niet nu de 17de gehad. Het feit dat mijn nieuwe leverancier Vattenfall voor de 18de dezelfde standen heeft als eneco toont wel aan dat dat de standen van 17 november zijn wat het alweer lastig maakt voor Eneco om de stand van de 17de als de 1ste te beschouwen maar ja wat is wijsheid.
Voor diegenen (niet ik) die een slimme meter hebben zal het mogelijk simpel(er) zijn.
De nieuwe Eneco-contracten zijn per 1/11 ingegaan.
3/11 kreeg ik het verzoek van Eneco voor de meterstanden. Die meterstanden heb ik 4/11 doorgegeven. Maar ik heb óók de meterstanden van 31/10. Er valt voor Eneco dus weinig te schatten.
Vraag is wél aan wie ik over welke periode ga betalen.

Voor iedereen zou het dus verstandig zijn even een tijdlijn te maken, inclusief de afgelopen en komende meterstanden.
Want we krijgen óók de periode overname-vertrek nog. En over die vertrekdatum naar een andere leverancier dan Eneco wordt momenteel nog uitgebreid gesteggeld.
Overlappend daarmee is het akkefietje van evt. storneringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
DaRealRenzel schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:37:
[...]

Zou kunnen, maar de contracten zijn niet overgenomen, omdat art 3 lid 5.b het alleen heeft over ' het bestand aan kleinverbruikers' en de regeling van de ACM zelf (https://www.consuwijzer.n...m/energiebedrijf-failliet) het toestaat dat de nieuwe leverancier de keus maakt of ze contracten ook overnemen of niet
het bestand aan kleinverbruikers die gedurende de in aanhef bedoelde periode een verbintenis met de vergunninghouder hebben en dat in ieder geval de gegevens, bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel b..:

waarin op ordentelijke wijze per kleinverbruiker waarmee een leveringsovereenkomst is gesloten in ieder geval de volgende gegevens zijn opgenomen:

- die kan je opzoeken

Uit de nota van toelichting 2006:

Bij lid 5:

"In plaats daarvan wordt door de betrokken onderneming collectief,
hetzij voor het hele klantenbestand, hetzij voor gedeelten daarvan, bezien
of een andere vergunninghouder bereid en in staat is om het kleinverbruikersbestand over te nemen. Indien dat lukt komt er een contract tot
stand tussen de kleinverbruiker en de betrokken nieuwe leverancier. De
betrokken kleinverbruiker, die immers een nieuwe wederpartij krijgt
«toebedeeld», heeft het wettelijk recht om te allen tijde weer te switchen
van leverancier met een maximale opzegtermijn van 30 dagen (artikel
95m, tiende lid van de wet)."

Bij lid 6:

"De betrokken kleinverbruikers worden via de nieuwe
vergunninghouder op de hoogte gesteld van het feit, dat hun elektriciteitleverantie voortaan door een ander zal geschieden....Om zo min mogelijk verstoring in de ondernemingsactiviteit van de
overnemende vergunninghouders te laten ontstaan, is bepaald dat de
verplicht geswitchte klanten tegen tarieven en voorwaarden van de
overnemende leverancier zullen worden beleverd. Dat is mede gerechtvaardigd, omdat de klant te allen tijde weer kan switchen van leverancier
met een maximale opzegtermijn van 30 dagen (artikel 95m, tiende lid van
de wet)."

Uit de nota van toelichting 2018:

Bij lid 5:
"... in deze periode zijn klanten overdraagt aan
één of meer vergunninghouders, draagt hij de klantgegevens over aan de nieuwe
vergunninghouders."

Bij lid 6:
In het zesde lid van deze artikelen wordt bepaald op welke wijze de restverdeling wordt
uitgevoerd....De
levering zal na de toedeling plaatsvinden op basis van een overeenkomst voor onbepaalde duur
onder voorwaarden van de nieuwe leverancier......

Ik ben het dus met je eens dat lid 5 gevolgd is aangezien er geen restverdeling is toegepast.

Maar bij het volgen van lid 5 komt er dus een contract tot stand door het overdragen van het klantenbestand, en krijgt de kleinverbruiker alleen een nieuwe wederpartij toebedeeld.

In lid 6 word er pas gerept over ovk voor onbepaalde duur onder voorwaarden van de nieuwe leverancier.

Gezien de rest van de artikelen van het besluit ook volstaan met teksten als ten behoeve van het uitvoeren of voortzetten van de leveringsovereenkomst moet Eneco onder lid 5 dus de contracten overnemen. Daarom is de overdrachtsdatum en de definities van woorden zo van belang: eindigt de leveringsovk met WE op 26/27 oktober bij aankondiging of op 1 november bij inwerkingtreding? Als Eneco op 29 oktober een mail stuurt hebben ze de klantgegevens al, is dat na of voordat onze leveringsovk met WE geëindigd is? Indien onze leveringsovk WE eindigt op 1 november dan heeft Eneco onze klantgegevens als terwijl wij ook nog een leveringsovk met WE hebben, had deze dan niet mee over gedragen moeten worden met het klantenbestand? Enz...enz...enz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
[...]

Met alle slimme meters die elke dag tellerwaarden doorgeven is het redelijk eenvoudig voor Eneco om een juridisch onwrikbare stand af te leiden op 1 november
En hoe zit dat met mijn ferraris meter. Hoe gaan ze dat terugrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

"Wat ze daarmee bedoelen is dat je voor 18 november de stand van omstreeks 1 november moet doorgeven."
O ja? Dat staat nergens in het mailtje van Eneco. Ik heb Eneco dan ook de actuele stand van 4/11 doorgegeven.
Benieuwd wat Eneco gaat doen. Dat ga ik dan eens op mijn gemak bekijken, nadat ik hun incasso heb gestorneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door PJW9779 op 08-11-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:00:
[...]

Dat is hier al diverse keren besproken. Met de zoekfunctie kunt u dit makkelijk terugvinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Medione1210 op 08-11-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Snarfie31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:00:
[...]

Ze gaan waarschijnlijk helemaal niets rekenen en de claim dat zoiets ook nog "juridisch onwrikbaar" zou zijn is helemaal pure nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Laatst online: 13-09 22:10
PJW9779 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:34:
[...]

Heb je Eneco een machtiging gegeven? Daar is je antwoord💪 Bij mij mogen ze proberen te incasseren maar gaat ze niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Riddler85 schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:59:
[...]

Heb je Eneco een machtiging gegeven? Daar is je antwoord💪 Bij mij mogen ze proberen te incasseren maar gaat ze niet lukken.
Als ze incasseren kun je aangifte doen van diefstal. Als je geen machtiging hebt gegeven aan Eneco (en dat hebben de 90.000 klanten niet) dan mag Eneco wettelijk simpelweg geen incasso uitvoeren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
Ik ben van mening dat het aanvechten of storneren van incasso's niet zo zinvol en zelfs contraproductief is als je niet ook het contract zelf aanvecht. Als je daar niet tegen ingaat, of stilzwijgend mee akkoord gaat of anderzijds impliciet erkent dat er een contract is dan kan je wel incasso''s tegenhouden, maar dat ontslaat je dan niet van je betalingsverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Loading2000 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:09:
Ik ben van mening dat het aanvechten of storneren van incasso's niet zo zinvol en zelfs contraproductief is als je niet ook het contract zelf aanvecht. Als je daar niet tegen ingaat, of stilzwijgend mee akkoord gaat of anderzijds impliciet erkent dat er een contract is dan kan je wel incasso''s tegenhouden, maar dat ontslaat je dan niet van je betalingsverplichting.
Maar als je binnen 2 dagen overstapt dan scheelt het wel dat je niet hoeft te bakkelijen achteraf over 500 euro maar over een paar tientjes.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVA78
  • Laatst online: 28-03-2022
Eneco neemt het klantenbestand over, maar wil niet het contract zoals de consument had bij WE overnemen. Ok, maar bij dat klantenbestand hoort een incasso machtiging niet bij. Die is bedoeld voor het incasseren van termijnbedragen, horende bij een contract wat Eneco NIET wil overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
FaceDown schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:12:
[...]

Maar als je binnen 2 dagen overstapt dan scheelt het wel dat je niet hoeft te bakkelijen achteraf over 500 euro maar over een paar tientjes.
Dan kan je net zo goed je maandbedrag op 50 euro laten zetten. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je teveel vooruit betaalt.

Vreemd genoeg staat het maandbedrag dat ik op 50 euro had laten zetten nu ineens op 1 euro.
( Misschien omdat ik 9 november overstap?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaqU8rRvoUhaZY4qiJKHZfinadA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GG6oZBEX6Rqap8oXnxXLEKf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Medione1210 op 08-11-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BVA78 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:13:
Eneco neemt het klantenbestand over, maar wil niet het contract zoals de consument had bij WE overnemen. Ok, maar bij dat klantenbestand hoort een incasso machtiging niet bij. Die is bedoeld voor het incasseren van termijnbedragen, horende bij een contract wat Eneco NIET wil overnemen.
Incassomachtigingen zijn nooit overdraagbaar en zijn ook niet gekoppeld aan een contract. Eneco mag dus niet incasseren tenzij je ze eerst een machtiging geeft. Dit heb ik gecheckt bij een bankmedewerker.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Medione1210 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:16:
[...]

Dan kan je net zo goed je maandbedrag op 50 euro laten zetten. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je teveel vooruit betaalt.
Ik doe beide.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
En het fijne is dat het termijnbedrag aanpassen “ineens” niet meer wil bij Eneco. Ik had het, toen ik in de app kon, gelijk aangepast naar 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
HuHu schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:06:
[...]

Ze gaan waarschijnlijk helemaal niets rekenen en de claim dat zoiets ook nog "juridisch onwrikbaar" zou zijn is helemaal pure nonsens.
Sorry voor de lange tekst metname belangrijk voor mensen die voortijdig zoals ik de 18de overstappen m.b.t. hun meterstanden doorgeven. Even recapituleren m.b.t. het opgeven van je meterstand voor 18 november wel of niet de stand van 1 november zou zijn het volgende. Gezien de opmerkingen die soms totaal tegenovergesteld zijn op dit topic staat er in de Eneco brief letterlijk het volgende .

“Zoals we je onlangs hebben geïnformeerd, heeft Eneco alle klanten van Welkom Energie met ingang van 1 november 2021 overgenomen.

Om ervoor te zorgen dat je alleen betaalt voor de energie die je ook echt verbruikt, hebben we je meterstanden nodig van ---- ---- ----. We ontvangen de standen graag voor 18 november 2021 .

Wanneer je je standen hebt doorgegeven, kan door Welkom Energie ook de eindafrekening van Welkom Energie worden gemaakt. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk je meterstanden aan ons door te geven!

Indien ik de tekst lees:

Om ervoor te zorgen dat je alleen betaalt voor de energie die je ook echt verbruikt, hebben we je meterstanden nodig van ---- ---- ----. We ontvangen de standen graag voor 18 november 2021 . “”

Gaat om de woorden “echt en verbruikt” Staat dus niet echt verbruikt HEBT wat vanaf 1 november zou kunnen impliceren.

Vervolgens:

Wanneer je je standen hebt doorgegeven, kan door Welkom Energie OOK de eindafrekening van Welkom Energie worden gemaakt.

Daar is het woordje OOK van belang het impliceert namelijk dat dit NIET de enige eind afrekening hoeft te zijn op basis van de stand die je tussen de 3de en de 18de opgeeft. Dus mogelijk ook de stand van de 17de wie zal het zeggen

18 november lijkt me een wettelijke termijn regel die Eneco verplicht moet volgen anders hadden ze direct besloten met zo snel mogelijk aanvullend met een tekst indien u dat niet doet kan dat consequenties met zich mee brengen. Handiger was geweest om duidelijk te maken dat elke stand die word doorgegeven (tussen 3 en 18 november)als de stand van 1 november word beschouwt. Waarom hebben ze dat niet gedaan??

Tevens gaat Eneco ervan uit dat iedereen tot 1 december klant blijft (dus ze verdienen alsnog tussen de 18 en 30 november aan ons en krijgen op de 30 november dus een hoger meterstand waar ze het mee moeten doen) echter voor consumenten die tussentijds vertrekken zoals ik de 18de zou het zo kunnen zijn dat ze daar niet moeilijk over gaan doen simpelweg ze leiden geen verlies er is een nul stand tussen Eneco en bijvoorbeeld vattenfall en de boeken worden op 0 gesloten iedereen blij geen gezeur of procedures of erger kostbare tijd stoppen in klanten die zo wie zo vertrekken.

Of zie ik iets over het hoofd zelfs netbeheerders zien een kloppende stand. Indien de stand van de 18de ook de stand van de 18de is kan Eneco hoog uit met de curator van WE en deal maken m.b.t. de vergoeding tussen de 1 en 18 november dat is de meest eenvoudige weg om aan hun geld te komen. Maar indien ze greedie zijn zullen ze het niet laten nooit geschoten is altijd mis sturen wel een incasso op je dak wetende dat 95% of meer geen rechtsbijstand verzekering heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
awwexl schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:19:
[...]

En het fijne is dat het termijnbedrag aanpassen “ineens” niet meer wil bij Eneco. Ik had het, toen ik in de app kon, gelijk aangepast naar 50 euro.
Kan nog wel via de chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
FaceDown schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:12:
[...]

Dat is dan ook weer waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Is die functie uitgeschakeld voor nieuwe / ex welkom klanten dan?

Ik was al klant bij Eneco en kan het gewoon on the fly aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
paQ schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:25:
[...]

Is die functie uitgeschakeld voor nieuwe / ex welkom klanten dan?

Ik was al klant bij Eneco en kan het gewoon on the fly aanpassen.
Bij mij is het ook geblokkeerd( en mijn termijnbedrag staat ook ineens op 1 euro ipv 50 euro(zie mijn post hierboven)).

Eneco zit kennelijk niet wachten op 90 duizend klanten die hun maandbedrag op 50 euro zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Medione1210 op 08-11-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Medione1210 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:28:
[...]

Bij mij is het ook geblokkeerd en mijn termijnbedrag staat ook ineens op 1 euro ipv 50 euro(zie mijn post hierboven).
wow..
Vind ik nog best wel een stap om te nemen eerlijk gezegd. Je klanten zo beperken om dingen zelf in de hand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgmaster
Als je bij Eneco inlogt en je gaat naar de pagina https://www.eneco.nl/mijn-eneco/gegevens/privacy/ en download je meterstanden en accountgegevens, krijg je een csv genaamd Meterstanden. Hierin staat (bij mij in ieder geval) de stand van 31-10-2021.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Eindnota van Eneco is zichtbaar op de Mijn Eneco omgeving voor contracten die voor het weekend zijn overgestapt naar een andere leverancier.

Zoals verwacht wordt er geen boete in rekening gebracht.

Zo te zien wordt er geen voorschot geïncasseerd rond de 27ste maar enkel bedrag van de eindnota.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb mijn termijnbedrag kunnen verlagen van 241 naar 200 euro, het minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:02
Soldaatje schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
Ik heb mijn termijnbedrag kunnen verlagen van 241 naar 200 euro, het minimum.
Bij mij staat er: Je kan je termijnbedrag nu niet aanpassen
Dat komt omdat het bedrag te laag is. Neem even contact op met onze Klantenservice.

Mijn termijnbedrag is door Eneco vastgesteld op €167,= , maar het door Eneco verwachte maandbedrag is €286,=, dat verwachte bedrag zal ook nog wel flink aan de krappe kant zijn als ik het dagverbruik zie en als ik de kachel echt nodig ga krijgen. Gelukkig vanaf 3 december met een modelcontract naar Engie en maar hopen op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:51:
Eindnota van Eneco is zichtbaar op de Mijn Eneco omgeving voor contracten die voor het weekend zijn overgestapt naar een andere leverancier.

Zoals te verwachten wordt er geen boete in rekening gebracht.

Zo te zien wordt er geen voorschot geïncasseerd rond de 27ste maar enkel bedrag van de eindnota.
Heel goed nieuws maar wat te doen als je voor al dit gedoe afgesloten nieuwe contract op 1 januari van het nieuwe jaar ingaat (verder naar voren halen ging niet). 2 maanden uitzingen bij Eneco voor die woekerprijzen of kan ik ook voor de resterende weken toch misschien nog ergens anders terecht? Als het al lukt om elders een modelcontract / variabel contract af te sluiten, is dit dan minimaal voor een maand? een jaar? Dat is me nog niet geheel duidelijk?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViolaMaas
  • Laatst online: 03-11-2022
hgmaster schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:41:
Als je bij Eneco inlogt en je gaat naar de pagina https://www.eneco.nl/mijn-eneco/gegevens/privacy/ en download je meterstanden en accountgegevens, krijg je een csv genaamd Meterstanden. Hierin staat (bij mij in ieder geval) de stand van 31-10-2021.
Ik zie nu ook dat ze voornemens zijn om €2,50 extra in rekening brengen voor de mensen die hen geen toestemming voor automatische incasso hebben gegeven.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik bij het eerste nieuwsbericht direct op 27 oktober de laatste Welkom incasso heb gestorneerd, vervolgens direct onze oude leverancier Vattenfall gebeld heb met de vraag welke opties er waren. Ze gaven de variabele modelcontract tarieven (€0,23/kWh en €0,82/m3) en de tarieven voor een 3 jaars contract. (€0,28/kWh en €1,16/m3)

Ter info, Welkom stond voor 1 jaar vast tot 1-8-2022 voor (€0,24/kWh en €0,83/m3)

Uiteindelijk wilden we kiezen voor het 3 jaars contract met ingangsdatum 1-11. Op dat moment krijgen we te horen dat Vattenfall ons graag had willen leveren per 1-11 maar dat het helaas niet gaat omdat er een blokkade? zit op ons adres omdat tussen Welkom de ACM en Eneco is bekokstoofd dat in het eigen belang van 90.000 huishoudens dat deze klanten eerst even minimaal één maand bij Eneco tegen absurde tarieven moeten gaan kopen en blij mogen zijn dat ze niet in de kou komen te staan. Wat ze zich naar mijn mening totaal niet realiseren is dat ze juist mensen door deze handelswijze in de kou zetten. Mensen durven geen energie meer te gebruiken omdat ze bang zijn voor de onnodig hoge rekening van Eneco. Totaal absurd in mijn optiek!

Eneco/ACMhad ons een keuze moeten geven, kortstondig een variabel modelcontract (€0,22655/kWh en €0,84125), een 4 maanden vast contract tegen €0,49/kWh en €1,80/m3) of een switch naar een andere leverancier naar keuze. Het wrange van het verhaal is dat wanneer je dan netjes de helpdesk belt (wat alleen mogelijk is als ex Welkom klant wanneer je je nummer blokkering aan zet maar dat daargelaten), dat je te horen krijgt dat er wel degelijk een variabel modelcontract bestaat maar alleen voor andere klanten. Dit lijkt mij willekeur en niet toegestaan. Ik heb alle gesprekken opgenomen want dat doen zij immers ook voor kwaliteitsdoeleinden. Ik geloof gewoonweg nog steeds niet dat dit in NL mogelijk is.

Ik wil geen Eneco, in het verleden niet, nu niet en in de toekomst nu al helemaal niet meer!

Ik hoop dat er voor ons allemaal een passende oplossing komt en dat Eneco en de ACM zich nog eens goed achter de oren krabt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
FYI

Om 21:30 uur bij Nieuwsuur komt de directeur van Eneco praten over de energieprijzen (en vergroening).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgmaster
*knip* Reageer constructief of reageer niet. Op zo'n toon heeft niemand iets aan je post.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 08-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
ViolaMaas schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:25:
[...]

Ik zie nu ook dat ze voornemens zijn om €2,50 extra in rekening brengen voor de mensen die hen geen toestemming voor automatische incasso hebben gegeven.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik bij het eerste nieuwsbericht direct op 27 oktober de laatste Welkom incasso heb gestorneerd, vervolgens direct onze oude leverancier Vattenfall gebeld heb met de vraag welke opties er waren. Ze gaven de variabele modelcontract tarieven (€0,23/kWh en €0,82/m3) en de tarieven voor een 3 jaars contract. (€0,28/kWh en €1,16/m3)

Ter info, Welkom stond voor 1 jaar vast tot 1-8-2022 voor (€0,24/kWh en €0,83/m3)

Uiteindelijk wilden we kiezen voor het 3 jaars contract met ingangsdatum 1-11. Op dat moment krijgen we te horen dat Vattenfall ons graag had willen leveren per 1-11 maar dat het helaas niet gaat omdat er een blokkade? zit op ons adres omdat tussen Welkom de ACM en Eneco is bekokstoofd dat in het eigen belang van 90.000 klanten deze klanten eerst even minimaal één maand bij Eneco tegen absurde tarieven moeten gaan kopen en blij mogen zijn dat ze niet in de kou komen te staan. Wat ze zich naar mijn mening totaal niet realiseren is dat ze juist mensen door deze handelswijze in de kou zetten. Mensen durven geen energie meer te gebruiken omdat ze bang zijn voor de onnodig hoge rekening van Eneco. Totaal absurd in mijn optiek!

Eneco had ons een keuze moeten geven, kortstondig een variabel modelcontract (€0,22655/kWh en €0,84125) of een 4 maanden vast contract tegen €0,49/kWh en €1,80/m3). Het wrange van het verhaal is dat wanneer je dan netjes de helpdesk belt (wat alleen mogelijk is als ex Welkom klant wanneer je je nummer blokkering aan zet maar dat daargelaten), dat je te horen krijgt dat er wel degelijk een variabel modelcontract bestaat maar alleen voor andere klanten. Dit lijkt mij willekeur en niet toegestaan. Ik heb alle gesprekken opgenomen want dat doen zij immers ook voor kwaliteitsdoeleinden. Ik geloof gewoonweg nog steeds niet dat dit in NL mogelijk is.

Ik wil geen Eneco, in het verleden niet, nu niet en in de toekomst nu al helemaal niet meer!

Ik hoop dat er voor ons allemaal een passende oplossing komt en dat Eneco en de ACM zich nog eens goed achter de oren krabt.
Die blokkade die er op zat was tot 1 november. Daarna heeft Vattenfall massale klanten geaccepteerd. En die korte blokkade was volkomen terecht. Als een leverancier failliet gaat bepaalt de ACM een korte periode waarin er van alles over gezet wordt. In die periode kan en wil je geen overgangen hebben want dan loopt die hele operatie in de soep.
n alle nieuws berichten stond ook dat tussen 27 oktober en 1 november een freezeperiode was.
Daarom kon Vattenfall niks doen voor je.
Als je op 1 november nog een keer had gebeld had het wel gekund.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
Maar de blokkade waar je over spreekt was tot 1 november, de levering van Vattenfall ging in vanaf 1 november ... hoe kan het in zijn/haar situatie zo zijn dat Vattenfall niet vanaf 1 november zou kunnen beginnen met leveren?
ViolaMaas schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:25:
Uiteindelijk wilden we kiezen voor het 3 jaars contract met ingangsdatum 1-11. Op dat moment krijgen we te horen dat Vattenfall ons graag had willen leveren per 1-11 maar dat het helaas niet gaat omdat er een blokkade? zit op ons adres omdat tussen Welkom de ACM en Eneco is bekokstoofd dat in het eigen belang van 90.000 huishoudens dat deze klanten eerst even minimaal één maand bij Eneco tegen absurde tarieven moeten gaan kopen en blij mogen zijn dat ze niet in de kou komen te staan. Wat ze zich naar mijn mening totaal niet realiseren is dat ze juist mensen door deze handelswijze in de kou zetten. Mensen durven geen energie meer te gebruiken omdat ze bang zijn voor de onnodig hoge rekening van Eneco. Totaal absurd in mijn optiek!
Het is dat Vattenfall hem/haar heeft ingelicht want als het aan Eneco had gelegen was het een "blokkade" tot eind november:
Wij zijn al hard aan de slag om alles, waaronder je contract, voor jou in orde te maken. Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.
Quote uit de eerste mail van Eneco op 29-10.

Zijn er trouwens al reacties bekend met meer info over de MOI onderzoeken?

[ Voor 102% gewijzigd door Joyous-P op 08-11-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViolaMaas
  • Laatst online: 03-11-2022
Joyous-P schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:06:
Maar de blokkade waar je over spreekt was tot 1 november, de levering van Vattenfall ging in vanaf 1 november ... hoe kan het in zijn situatie zo zijn dat Vattenfall niet vanaf 1 november zou kunnen beginnen met leveren?

[...]
Voor de duidelijkheid en bedankt voor jullie hulp, inmiddels sta ik ook op de nominatie om op 17-11 over te stappen naar Eneco. Ik had achteraf geluk dat ik gevraagd om de offertes per mail door te sturen zodat ik nog net binnen de bedenktijd de offerte kon accepteren toen de blokkade eraf was tegen de prijzen van voor de verhoging van 1 oktober.

Desondanks kost dit grapje (17 dagen verplicht Eneco klant) ons alsnog €300 meer dan nodig was geweest (en dan staat onze elektrische auto al sinds 1 november aan een openbare laadpaal) waarbij ik alsnog zal proberen om hier werk van te maken.

Waar het mij meer om gaat is dat héél veel kwetsbare gezinnen meervoudig getroffen worden. Zij hadden gewoon een eigen leverancierskeuze moeten kunnen maken of Eneco had een marktconform tarief moeten aanbieden. (variabel modelcontract of 4 maand vast)

Nu geven ze aan dat het variabel modelcontract alleen verkrijgbaar is voor niet ex Welkom klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
Joyous-P schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:06:
Maar de blokkade waar je over spreekt was tot 1 november, de levering van Vattenfall ging in vanaf 1 november ... hoe kan het in zijn/haar situatie zo zijn dat Vattenfall niet vanaf 1 november zou kunnen beginnen met leveren?
Omdat tussen 27 oktober en 1 november alle ex welkom klanten op het centrale uitwisselingsplatform van leveranciers geblokkeerd waren voor overstappen.
Dus Vattenfall kon niks indienen. Na 1 november kon dat wel weer, los van die 30 dagen opzegtermijn. Dat is meer iets tussen klant en oude leverancier.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
Barre73 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:32:
[...]

Omdat tussen 27 oktober en 1 november alle ex welkom klanten op het centrale uitwisselingsplatform van leveranciers geblokkeerd waren voor overstappen.
Dus Vattenfall kon niks indienen. Na 1 november kon dat wel weer, los van die 30 dagen opzegtermijn. Dat is meer iets tussen klant en oude leverancier.
Precies wat je zegt; dan kan Vattenfall toch leveren vanaf 1 november? Maar blijkbaar ging dat niet omdat Eneco er (nog) een blokkade op had. Gelukkig werd Vattenfall daarna zelf ook creatief door de verhuistruc voor vele onder ons op te zetten.
Uiteindelijk wilden we kiezen voor het 3 jaars contract met ingangsdatum 1-11. Op dat moment krijgen we te horen dat Vattenfall ons graag had willen leveren per 1-11 maar dat het helaas niet gaat omdat er een blokkade?

[ Voor 10% gewijzigd door Joyous-P op 08-11-2021 21:37 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.