Goedemorgen. Hier mijn reactie op de mail van Eneco afgelopen vrijdag. Wellicht een bron van inspiratie. Voor wat betreft incasso: als alleen de klanten zijn overgedragen, maar niet de overeenkomst, dan kan Eneco die niet gebruiken (bron: consumentengids).
------
Eneco
Reactie op uw mailbericht
“Belangrijke informatie over uw nieuwe termijnbedrag, tarieven en voorwaarden”
Vrijdag, 5 november 2021, 17:07
XXXXXXXXX 5 november 2021
LS,
Naar aanleiding van uw bericht stuur ik u hierbij mijn reactie.
Aan afspraken houden
Allereerst dank voor u mail. Voor de goede orde wil ik hier stellen dat ik 5 dagen geleden een mail heb gestuurd met inhoudelijke vragen waarop u volgens uw auto-reply binnen 5 dagen zou reageren. Dat laatste is niet gelukt. Ik verzoek u zich aan uw eigen afspraken te houden.
Voorgestelde tarieven
In uw bericht schrijft u dat “We kunnen door de hoge energieprijzen op dit moment niet voorkomen dat u meer moet betalen dan u gewend was bij Welkom Energie. Wij vinden dat vervelend en doen er dan ook alles aan om uw energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden.”
Vervolgens schrijft u: “... We vertrouwen erop, gegeven de huidige marktomstandigheden, u een zo goed mogelijk aanbod te hebben gedaan.”
De tarieven die u schrijft zijn:
- Stroom per kWh enkel € 0,45855
- Stroom per kWh normaal € 0,49352
- Stroom per kWh dal € 0,41986
- Vaste leveringskosten stroom per maand€ 5,99
Gas per m3 € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99
Echter, op donderdag 4 november heb ik om 13:37 via 088 895 5955 met een collega gesproken en gevraagd naar de tarieven van uw modelcontract. Die gaf mij de volgende tarieven door:
Stroom per kWh enkel € 0,22655
Gas per m3 € 0,84125
Uw bericht bevat dus een pertinente onwaarheid.
Over de overeenkomst.
Artikel 1.1 Dit zijn de voorwaarden van Eneco Consumenten B.V.. In deze voorwaarden staan de afspraken die wij hebben gemaakt en waar u
en wij ons aan moeten houden als u van ons elektriciteit en/of gas geleverd krijgt.
De voorwaarden gelden als:
wij u een aanbieding doen voor de levering van elektriciteit en/of gas;
u ons vraagt elektriciteit en/of gas te leveren;
u en wij een overeenkomst met elkaar hebben.
Reactie
juist
niet juist
niet juist
Artikel 1.3 van uw algemene voorwaarden stelt dat “Voordat wij een overeenkomst met elkaar hebben informeren wij u over de voorwaarden die gelden en hoe u hiervan kennis kan nemen. Wij verstrekken u deze voorwaarden
en onze kwaliteitscriteria uiterlijk wanneer wij de overeenkomst aan u bevestigen. Deze voorwaarden en de Kwaliteitscriteria zijn ook te vinden op onze website.”
Reactie
U heeft niet voldaan aan dit artikel. Daarom is er op grond van uw eigen voorwaarden geen overeenkomst. De door u voorgestelde tarieven houden daarom geen stand. De website van de Autoriteit Consument en Markt is duidelijk: voordat u een overeenkomst tot stand kan komen moet aan een aantal belangrijke voorwaarden worden voldaan, waaronder een prijsopgave en algemene voorwaarden. U bent begonnen met leveren voordat aan die voorwaarden was voldaan.
https://www.acm.nl/nl/ond...menten/diensten-aanbieden
Artikel 1.5 Wij mogen ook andere afspraken met u maken. Die afspraken
gelden als:
we die afspraken volgens de wet of regelgeving mogen maken;
we die afspraken volgens deze voorwaarden mogen maken;
we deze afspraken schriftelijk of digitaal vastleggen, en u aangeeft dat u het daar mee eens bent.
Zijn er situaties waarover niets staat in deze voorwaarden? Dan maken we daarover afspraken die voor u en ons redelijk zijn.
Reactie
Blijkens dit artikel mag u afspraken maken volgens wet of -regelgeving of volgens uw voorwaarden, maar ook dat we deze afspraken digitaal of schriftelijk vastleggen, en ik aangeef dat ik het daarmee eens ben. En dat laatste is niet het geval. Ik ben het niet met uw afspraken eens, ondanks dat ze gelden volgens wet of regelgeving. De afspraken zijn namelijk niet redelijk voor u en ons. En dan met name de tarieven die u voorstelt.
Mijn voorwaarde is dat u levert tegen de tarieven van de geldende modelovereenkomst die ik telefonisch van uw collega heb doorgekregen.
Artikel 2.1 Wij hebben met elkaar een overeenkomst als:
u ons vraagt elektriciteit en/of gas te leveren en wij uw aanvraag accepteren;
wij u een aanbieding doen voor elektriciteit en/of gas en u onze aanbieding accepteert.
Wij leggen deze overeenkomst schriftelijk of digitaal vast en bevestigen u deze schriftelijk of digitaal.
Reactie
Het eerste lid is feitelijk niet waar, maar ik stem er mee in, ik accepteer het tweede lid niet.
Artikel 12.2 Wij mogen u vragen in termijnbedragen te betalen. Wij spreken
met u af wanneer u de termijnbedragen gaat betalen. Wij bepalen
de hoogte van deze termijnbedragen. Wilt u een ander termijnbedrag betalen? Neem dan contact met ons op.
Reactie
Ik heb nogal slechte ervaring met vooruitbetaling aan energieleveranciers. Ik stel voor dat we de termijnbedragen maandelijks op basis van ‘echt gebruik’ afstemmen en betalen. U bent geen bank, u valt niet in onder een soort deposito-garantiestelsel, dus te veel betaalde bedragen zijn in geval van een faillissement een risico voor mij. Het is een gekke markt op dit moment, ik ken uw financiële positie niet. Dat dek ik graag vooraf goed af. Mocht u toch staan op een garantie, dan stel ik voor dat het termijnbedrag niet hoger is dan het termijnbedrag bij mijn vorige leverancier. U heeft de gegevens.
Automatische incasso (uit uw bericht)
“We schrijven, via automatische incasso, het termijnbedrag maandelijks af van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.”
Reactie
Het slechte nieuws is dat ik het recht op automatische incasso heb geannuleerd. Als u toegang wilt tot mijn rekening dan zult u dat eerst met mij moeten regelen. Vanzelfsprekend kan dat nadat we het eens zijn geworden over de tarieven.
Hoe nu verder?
Ik begrijp dat u in een lastige situatie zit. U krijgt de beschikking over klantdata van ongeveer 90.000 klanten die in eerste instantie gedupeerd zijn door Welkom Energie. Vervolgens dupeert u die klanten nogmaals door pertinente onwaarheden in uw bericht te verkondingen ten aanzien van tarieven, en zijn uw voorwaarden niet van toepassing.
Dit alles in acht nemende besluit ik als volgt:- Er is volgens uw eigen voorwaarden geen sprake van een overeenkomst;
- Er is volgens de informatie van de ACM geen sprake van een overeenkomst;
- Ik waardeer uw leverings-inspanning en ik verzoek u in afwachting van uw de oplossing van het bovenstaande daar vooral mee door te gaan;
- Ik ben daarom bereid de tarieven van de modelovereenkomst te accepteren en om een incasso-overeenkomst aan te gaan voor het maximale bedrag gelijk aan het voorschotbedrag van WelkomEnergie.
Onder voorbehoud van alle rechten en weren,
Met vriendelijke groet,