En een boete ga ik ook niet betalen. Laten ze maar bewijzen dat ik voor 4 november een contract heb gezien toen ik wegging bij ze.
Mijn contract bij Vattenfall is per gisteren ingegaan
Dus ik heb 3 dagen bij Eneco gezeten.
Ik moet bij beide nog meterstanden doorgeven maar hoe gaan zij weten wat het verbruik is geweest dat door Eneco is geleverd?
Als ik vandaag de meterstanden doorgeef, dan is 99% van het verbruik geleverd door Welkom en 1 % door Eneco, en nu zit ik bij Vattenfall.
Ik moet bij beide nog meterstanden doorgeven maar hoe gaan zij weten wat het verbruik is geweest dat door Eneco is geleverd?
Als ik vandaag de meterstanden doorgeef, dan is 99% van het verbruik geleverd door Welkom en 1 % door Eneco, en nu zit ik bij Vattenfall.
Louzy#2475
Ze vertrouwen hierbij op u, mochten ze het niet vertrouwen dan stellen ze een onderzoek in, kosten klant, dat wel.louzy82 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:54:
Mijn contract bij Vattenfall is per gisteren ingegaan
Denken ze dat ik elke dag de standen opschrijf?S7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:57:
[...]
Ze vertrouwen hierbij op u, mochten ze het niet vertrouwen dan stellen ze een onderzoek in, kosten klant, dat wel.
Ik bedoel dat ik niet weet wat de stand was op 1-11 toen ik van Welkom overging naar Eneco, ik weet alleen de huidige stand.
Louzy#2475
goed puntlouzy82 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:
[...]
Denken ze dat ik elke dag de standen opschrijf?
Ik bedoel dat ik niet weet wat de stand was op 1-11 toen ik van Welkom overging naar Eneco, ik weet alleen de huidige stand.
Dan is zo'n domme meter heel handig.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Dat weten ze niet, ze werken gewoon met de laatste opgegeven stand door u en deze moet sluitend zijn bij beide partijen en dat controleert o.a. de netbeheerder ook.louzy82 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:
[...]
Denken ze dat ik elke dag de standen opschrijf?
Zonder het heel juridisch te maken, want daarvoor moeten er vanuit de ACM nog wat antwoorden komen, het volgende:T-8one schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:00:
[...]
Waarom Eneco klanten over mocht nemen voor het faillissement van WE.
Waarom Eneco onze contracten niet hoeft over te nemen.
Waarom Eneco ons een hoog tarief op mag leggen.
- Omdat op 25 oktober de ACM toestemming heeft gegeven aan Eneco om het klantenbestand van WE over te nemen in het kader van een fusie. De datum van de fusie zou echter pas 15/25 november zijn.
- Omdat die contracten eindigden op het moment dat de leveringsvergunning werd ingetrokken op 28 oktober/ 1 november, iig voordat de fusie daadwerkelijk zou plaatsvinden.
- Omdat als de lid 6 procedure is gevolgd ee wetgever leveringszekerheid belangrijker vind dan contractvrijheid en Eneco als overnemende partij zelf de voorwaarden mag bepalen.
Dat is als het allemaal netjes by the biok zou zijn gegaan, wat meerdere hier (waaronder ik) in twijfel trekken. Of lid 5 of lid 6 van de SLR-procedure word gevolgd en hier lijkt sprake te zijn van een combi waardoor Eneco wel de lusten maar niet de lasten heeft.
Hoe dat precies zit zijn meerdere mensen hier aan het uitzoeken op het moment.
Het verschil is dat er nu 3 partijen zijnS7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:07:
[...]
Dat weten ze niet, ze werken gewoon met de laatste opgegeven stand door u en deze moet sluitend zijn bij beide partijen en dat controleert o.a. de netbeheerder ook.
Welkom t/m 31-10
Eneco 1-11 t/m 3-11
Vattenfall vanaf 4-11
Louzy#2475
Yup maar er is maar 1 meterstand, heel verwarrend allemaal inderdaadlouzy82 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:09:
[...]
Het verschil is dat er nu 3 partijen zijn
Welkom t/m 31-10
Eneco 1-11 t/m 3-11
Vattenfall vanaf 4-11
Ik zit per 2-11 bij Powerpeers, contract per 1-11 is al half augustus afgesloten en toen begon ook de 14 dagen bedenktermijn. Kreeg nu wel een mail van PP dat ze mijn meterstanden per 1-11 hebben opgevraagd, dus wellicht zit ik alsnog per 1-1 bij PP ipv 2-11.esevr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:39:
Hoe heeft de rest dit geregeld? Hoe kunnen mensen al vanaf de 17e bij een andere leverancier terecht?
Je zit toch tm 1 december bij eneco?
In dit draadje is voldoende te vinden om domweg niet aan Eneco vast te zitten (gaswet, elektriciteitswet, AVG overtreding, roept u maar). Mijn belangrijkste argument is dat ik per 1-11 al een contract had en er dus geen leveringsonzekerheid bestond, waardoor alle argumenten van WE, Eneco en ACM om mij te verplichten (tegen veel regels in) bij Eneco een contract te nemen (tegen echt enorme woekertarieven).
Ik wacht nu rustig af wat Eneco gaat doen. Ik betaal ze graag voor de levering op 1-11, al kost het daarvan factureren ze meer dan ik zou moeten betalen. Maar zodra ze beginnen over boetes, toch een wurgcontract bij ze of andere zaken, dan mag mijn rechtsbijstandsverzekering weer voor me aan het werk. Idem als de curator niet gaat salderen trouwens.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
En dat is dus niet het geval. Als het proces netjes gevolgd was, had de curator op 1-11 het complete adresbestand van WE aan Eneco over kunnen dragen, en had Eneco 10 dagen de tijd gehad om de overdracht netjes in te regelen.Dennism schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:14:
[...]
Laten we die discussie even niet gaan voeren en het sec houden bij of dit een overtreding van de AVG zou zijn.
Immers als het via het andere artikel, 2.6? uit mijn hoofd, wel van toepassing is hadden die gegevens ook voor 1-11 gedeeld moeten worden voor een ordelijke overgang.
Door het bestand al voor de effectueringsdatum van de intrekking vergunning aan Eneco ter beschikking te stellen, op eigen initiatief door WE, of door de concentratie, of via ACM, dat maakt niet uit, kan dezeter beschikking stelling alleen voortvloeien uit een overdracht zoals in de standaard voorwaarden, en dan moet Eneco dus het WE contract respecteren.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik verwacht dat ze een schatting maken van je verbruik om de missende meetmomenten in te vullen. Dat recht hebben ze.S7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:11:
[...]
Yup maar er is maar 1 meterstand, heel verwarrend allemaal inderdaad
Hoe ik het zie (maar er zijn anderen die een andere visie hebben):T-8one schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:00:
[...]
Waarom Eneco klanten over mocht nemen voor het faillissement van WE.
Waarom Eneco onze contracten niet hoeft over te nemen.
Waarom Eneco ons een hoog tarief op mag leggen.
1. WE heeft gevraagd vergunning in te trekken. Dit is 27/10 aangekondigd met ingang van 1/11. Na moment van aankondiging heeft WE wettelijk tien dagen de tijd om klantgegevens aan een of meer leveranciers over te dragen/te verkopen. Dit is in dit geval in die paar dagen geregeld, zodat Eneco per 1/11 kon gaan leveren. Faillissement volgde later, dat heeft met overdragen klantgegevens niets te maken, dat zou ook zijn gebeurd als WE niet failliet was gegaan.
2. De contracten met WE zijn vernietigd conform wetgeving, omdat de vergunning is ingetrokken. Dat houdt dus ook in dat ze niet konden worden overgedragen. (Eerder al genoemd: dat zou ook volstrekt zinloos zijn; wie wil de contracten met een in deze markt veel te laag tarief overnemen)
3. Eneco is verplicht te moeten leveren en moet dus op korte termijn veel inkopen tegen een hoge prijs. Het tarief dat ze nu rekenen is daarop gebaseerd.
In het midden gelaten of de prijs fair is, of de opzegtermijn klopt en of er al dan niet eerder afspraken zijn gemaakt over het overnemen van klanten. En ook alle geruchten over vuil spel van Eneco/WE rond fusieplannen buiten beschouwing gelaten. Bovenstaand is wat in die wettekst staat waar ACM naar verwijst in de mail aan jou.
[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 05-11-2021 15:19 ]
Even ter dubbelcheck graag wat meningen hierover.
Onderstaande is gepubliceerd door de ACM bij intrekken vergunning;
Met inachtneming van artikel 3, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet treedt dit besluit in werking op 1 november 2021. Als de ACM, gelet op de risico’s voor leveringszekerheid, in de tussentijd het noodzakelijk acht dat de feitelijke effectuering van de intrekking op een ander moment zal moeten plaatsvinden of dat artikel 3, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet moet worden toegepast, zal op dat moment bij wijzigingsbesluit de termijn van inwerkingtreding worden gewijzigd en zover nodig over de toepassing van artikel 3, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet worden beslist.
In mijn idee kunnen we hieruit concluderen dat de overdracht via 3.5 (resp 2.5 energiewet) is gegaan volgens de ACM omdat de ACM geen wijzigingsbesluit heeft gepubliceerd dat er overgestapt is op 3.6 (resp 2.6 energiewet), of zie ik het verkeerd?
Met inachtneming van artikel 3, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet treedt dit besluit in werking op 1 november 2021. Als de ACM, gelet op de risico’s voor leveringszekerheid, in de tussentijd het noodzakelijk acht dat de feitelijke effectuering van de intrekking op een ander moment zal moeten plaatsvinden of dat artikel 3, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet moet worden toegepast, zal op dat moment bij wijzigingsbesluit de termijn van inwerkingtreding worden gewijzigd en zover nodig over de toepassing van artikel 3, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet worden beslist.
In mijn idee kunnen we hieruit concluderen dat de overdracht via 3.5 (resp 2.5 energiewet) is gegaan volgens de ACM omdat de ACM geen wijzigingsbesluit heeft gepubliceerd dat er overgestapt is op 3.6 (resp 2.6 energiewet), of zie ik het verkeerd?
Precies. Wel de lusten (90.000 klanten) maar niet de lasten. Temeer omdat de huidige groothandelsprijs voor gas bijv. op ca. 66 ct per m3 zit, dus met belasting en zo er bij je op ca. 1,15 uit komt, en Eneco ons 1.85 in rekening wil gaan brengen, ofwel 70 cent per m3 winst. Bij 90.0000 gas contracten en een verbruik van 1 nov tot 1 dec. van zo'n 150m3 levert dat 9.5 miljoen in een maand op.Loading2000 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:07:
[...]
Zonder het heel juridisch te maken, want daarvoor moeten er vanuit de ACM nog wat antwoorden komen, het volgende:
- Omdat op 25 oktober de ACM toestemming heeft gegeven aan Eneco om het klantenbestand van WE over te nemen in het kader van een fusie. De datum van de fusie zou echter pas 15/25 november zijn.
- Omdat die contracten eindigden op het moment dat de leveringsvergunning werd ingetrokken op 28 oktober/ 1 november, iig voordat de fusie daadwerkelijk zou plaatsvinden.
- Omdat als de lid 6 procedure is gevolgd ee wetgever leveringszekerheid belangrijker vind dan contractvrijheid en Eneco als overnemende partij zelf de voorwaarden mag bepalen.
Dat is als het allemaal netjes by the biok zou zijn gegaan, wat meerdere hier (waaronder ik) in twijfel trekken. Of lid 5 of lid 6 van de SLR-procedure word gevolgd en hier lijkt sprake te zijn van een combi waardoor Eneco wel de lusten maar niet de lasten heeft.
Zo zie ik dat ook, maar ook ik ben geen jurist.eelcobode schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:19:
Even ter dubbelcheck graag wat meningen hierover.
Hmm, de netbeheerders gaan zich er nu mee bemoeien lees ik hieruit....Mnaada schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:25:
Ik zie nu wel dit voorbij komen op Twitter
[Afbeelding]
Die mogelijke boete is voor vrijwel iedereen een stuk lager dan het verschil tussen de woekerprijzen van Eneco en wat je bij elke andere leverancier (of Eneco zelf!) zou moeten betalen voor een jaarcontract.BananaHeadz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:32:
[...]
Ik riskeer de 'boete' van Eneco.
Weet niet of die boete er echt gaat zien, niemand hier heeft daar iets over kunnen vinden.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Mijn overstap per 2-11 is gewoon netjes door de netbeheerder geaccepteerd. Mocht de netbeheerder dit terugdraaien zonder wettelijke grond, dan stel ik ze aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende kosten (waaronder de meerkosten voor levering van energie).Mnaada schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:25:
[Afbeelding]
En die wettelijke grond is zeer, zeer twijfelachtig, zoals in dit draadje meermalen genoemd.
In de faq van Eneco staat dit:
De toon die ze aanslaan staat mij totaal niet aan. Maar goed, hier heb ik ook een contract bij een ander.Hoe kan ik opzeggen?
(...)
Let op: wanneer je opzegt, hou er dan rekening mee dat je moet bijbetalen op je eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. We geven je hierover meer informatie in de e-mail van 5 november 2021.
'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'
Waar kun je dit zien? Ik krijg het bij mijn netbeheerder (Enexis) niet gevonden.elsinga schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:36:
[...]
Mijn overstap per 2-11 is gewoon netjes door de netbeheerder geaccepteerd.
Ik heb nog steeds geen mail ontvangen van Eneco… meer mensen die dit nog niet hebben?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Als ze niet eens een bedrag noemen en slechts schermen met de term 'hoog' dan wil ik hun bluf wel afroepen ;DKaliBaba schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:39:
In de faq van Eneco staat dit:
[...]
De toon die ze aanslaan staat mij totaal niet aan. Maar goed, hier heb ik ook een contract bij een ander.
Cynische gedachte: dat zullen ze pas doen nadat hun klantenservice gesloten is zodat er een afkoelingsperiode is.RobbieB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:43:
Ik heb nog steeds geen mail ontvangen van Eneco… meer mensen die dit nog niet hebben?
Dat gebeurt gewoon, let maar op!pdukers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:44:
[...]
Cynische gedachte: dat zullen ze pas doen nadat hun klantenservice gesloten is zodat er een afkoelingsperiode is.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
ACM had simpelweg het verzoek tot intrekken vergunning van Welkom kunnen afwijzen, met als redenering 'julie worden overgenomen door Eneco, dus lever maar lekker door tot die overname rond is' . ook de rechtbank had het faillissement kunnen afwijzen, met dezelfde reden. Maar dan had Eneco dus verlieslijdende contrracten over moeten nemen, en dat was niet in het belang van Eneco. Dat door zowel ACM als de rechtbank het belang van 90.000 consumenten ernstig geschaad is, is blijkbaar minder erg.Loading2000 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:08:
[...]
Deze zin is echt een gotspe:
"Het is ook niet aan de ACM om in te grijpen in marktprocessen, als er bijvoorbeeld onderhandelingen over een overname lopen."
Ik ga van het weekend wel even wat dieper graven en hoop volgende week op antwoorden wat de ACM denkt gevolgd te hebben (lid 5 of 6) en hoe het "ingrijpen in het overnameproces" en het "overnameproces uberhaupt" nu eigenlijk gegaan is.
Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers, ook Eneco in deze.Mnaada schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:45:
Ik krijg wel meteen dan weer de zenuwen he maar dat is misschien ook wat Eneco wil.
Nope. Nog steeds geen contract van Eneco.RobbieB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:43:
Niet echt, gelet op hun tarieven voor die ene maand zullen ze een flink aantal nullen op hun bankrekening bij kunnen schrijvenS7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:47:
[...]
Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers, ook Eneco in deze.
Ik heb inmiddels contact met nu.nl over deze casus en die snappen de redenering zoals meerdere van ons hier hebben.
Maandag gaat de redacteur het totaal uitzoeken en neemt daarna weer contact met mij op.
Maandag gaat de redacteur het totaal uitzoeken en neemt daarna weer contact met mij op.
@GENETXLoading2000 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:07:
[...]
Zonder het heel juridisch te maken, want daarvoor moeten er vanuit de ACM nog wat antwoorden komen, het volgende:
Besloten hier ook verder in te duiken. Zouden jullie mij eventueel per PB een overzicht kunnen sturen van het tot nu toe uitgezochte werk.
De procedure is namelijk hoogst opmerkelijk:
1. Eneco neemt "klantenbestand" over, daar zal m.i. ook het contract onder horen vallen. Immers zonder contract ben ik geen klant.
Vraag: Het vreemde is dat het besluit niet vermeld per wanneer het klantenbestand over genomen wordt?
Vraag: Nergens wordt vermeldt wat "het klantenbestand" betekent.
Opmerking: als belanghebbende zouden we kunnen stellen geen bezwaar te hebben gemaakt tegen de concentratiemelding, omdat wij ervanuit gingen dat het contract met WelkomEnergie onder "het klantenbestand" zou vallen.
2. Vergunning WelkomEnergie wordt ingetrokken op 26-10-21
Opmerking: De wet / het Besluit stelt dat "de vergunninghouder" ONVERWIJLD mededeling doet dat de vergunning is integrokken. WelkomEnergie had ons daar dus op 26-10-21 over moeten informeren en niet pas op 27-10-21. https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01 zie art 2 lid 4.
3. Doordat Eneco het klantenbestand overneemt gaat WE failliet. Dit lijkt mij een paulianeuse handeling in samenwerking met de ACM?!.
4. WelkomEnergie gaat failliet op 29-10-21
Het opmerkelijke aan bovenstaande is, dat er een procedure voor concentratiemelding, voor intrekking vergunning en faillisement door elkaar lopen.
Nu hangt bij mij dus de vraag:
1. Per wanneer heeft Eneco het "klantenbestand" over genomen.
2. Wat valt er onder "het klantenbestand"
3. Bij welke leverancier was ik klant van 26-10-21 t/m 01-11-21 en tegen welke voorwaarden
4. Bij welke leverancier was ik klant vanaf 01-11-21 en tegen welke voorwaarden.
Minus alle extra kosten voor gas voor 90.000 mensen, reputatieschade, personeelskosten en de wanorde die nu heerst slinken de nullen al snel.DaRealRenzel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:47:
[...]
Niet echt, gelet op hun tarieven voor die ene maand zullen ze een flink aantal nullen op hun bankrekening bij kunnen schrijven
ENeco vraagt 1.80 per m3 voor gas. Inkoopprijs voor Eneco is 1.20 (65 ct kale gaspris, 55ct heffingen). 60 cent bruto winst per m3S7E-Vigi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:51:
[...]
Minus alle extra kosten voor gas voor 90.000 mensen, reputatieschade, personeelskosten en de wanorde die nu heerst slinken de nullen al snel.
90.000 klanten x 150 kuub in November keer 0.60 = 8.100.000 euro. 1 miljoen aan kosten er af, blijft er nog 7 miljoen over. Ik heb slechtere maanden.
Dat denk ik ook. Plus ze moeten het wel zo uitdragen; hoe moeten ze anders reageren als ze van mening zijn dat ze het klantenbestand legitiem gekocht hebben. Daarnaast past het geheel in lijn van de "wij van WC-eend adviseren... WC-eend!" lijn die Eneco momenteel hanteert.Mnaada schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:45:
Ik krijg wel meteen dan weer de zenuwen he maar dat is misschien ook wat Eneco wil.
'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'
Als ik het goed begrijp had WE niet voldoende geld om gas en stroom te kunnen inkopen. Dat moet elke leverancier 2x per jaar bij ACM aantonen en WE kon dat nu niet aantonen. Daarop is vergunning ingetrokken (op eigen verzoek).DaRealRenzel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
[...]
ACM had simpelweg het verzoek tot intrekken vergunning van Welkom kunnen afwijzen, met als redenering 'julie worden overgenomen door Eneco, dus lever maar lekker door tot die overname rond is' .
Wat je er ook van vindt in combinatie met de fusieplannen; als een partij pal voor de winter niet meer kan inkopen, is het nogal bot om te zeggen dat ze maar moeten doorploeteren tot de fusie rond is. Dat is in ieder geval niet in het belang van klanten.
Ik kreeg gisteren een Welkom Energie mail met meterstanden die totaal onjuist waren. Vandaag weer een email:
"Door een technische fout heeft u gisteren of vandaag een e-mail van ons ontvangen met informatie over uw meterstanden. Deze mail bevat mogelijk niet de juiste informatie over uw meterstanden en had niet verstuurd moeten worden.
U kunt deze eerder verstuurde mail dan ook als niet verzonden beschouwen.
Binnenkort ontvangt u van ons de eindafrekening met daarin de juiste, meest recente, meterstanden.
Onze excuses voor het ongemak."
Gaat lekker daar
"Door een technische fout heeft u gisteren of vandaag een e-mail van ons ontvangen met informatie over uw meterstanden. Deze mail bevat mogelijk niet de juiste informatie over uw meterstanden en had niet verstuurd moeten worden.
U kunt deze eerder verstuurde mail dan ook als niet verzonden beschouwen.
Binnenkort ontvangt u van ons de eindafrekening met daarin de juiste, meest recente, meterstanden.
Onze excuses voor het ongemak."
Gaat lekker daar
O dan hou ik mijn hart vast als nu.nl gaat schrijven "Wat je moet weten over failliet WelkomEnergie".eelcobode schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:49:
Ik heb inmiddels contact met nu.nl over deze casus en die snappen de redenering zoals meerdere van ons hier hebben.
Krijg er heden al haast kromme tenen van.
[ Voor 4% gewijzigd door Bruin Poeper op 05-11-2021 16:03 ]
Als onze redenatie klopt dan is aandacht hiervoor denk het enige wat gaat helpen of zie jij andere methodes?Bruin Poeper schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:01:
[...]
O dan hou ik mijn hart vast als nu.nl gaat schrijven "Wat je moet weten over failliet WelkomEnergie".
Kwam deze screenshot tegen in een Facebook groep. De klantenservice sluit om 18:00, de wachttijden zullen wel langer zijn dan dat uurtje.pdukers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:44:
[...]
Cynische gedachte: dat zullen ze pas doen nadat hun klantenservice gesloten is zodat er een afkoelingsperiode is.

Gewoon om 16:55 bellen en een medewerker even aan de lijn houden met een verhaal over een rekening die je niet snapt. Terwijl hij/zij 5 minuten bezig is met een rekening vinden die er nog niet is, kun jij rustig je mail lezen en daarna eindigen met "oh, one more thing"...Melkunie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:04:
[...]
Kwam deze screenshot tegen in een Facebook groep. De klantenservice sluit om 18:00, de wachttijden zullen wel langer zijn dan dat uurtje.
[Afbeelding]
Ik heb op Twitter direct even mijn netbeheerder gevraagd of ze blokkades opleggen in het switchen van leverancier en of ze zich moeien in geschillen tussen energieleveranciers. Ik houd jullie op de hoogte.Mnaada schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:25:
[Afbeelding]
DankjewelKaliBaba schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:06:
[...]
Ik heb op Twitter direct even mijn netbeheerder gevraagd of ze blokkades opleggen in het switchen van leverancier en of ze zich moeien in geschillen tussen energieleveranciers. Ik houd jullie op de hoogte.
Zojuist heb ik iemand bij Eneco gesproken: WE klanten kunnen per direct weg zonder boet/extra kosten.
Essent kan per direct een flexibel contract aanbieden en is maandelijks kosteloos opzegbaar:
Stroom hoog:40,267
Stroom Laag:35,427
Gas 1,56497 euro per m3
Mijn contract bij Essent gaat dan ook morgen in, nu hopen op een daling per 1-1
Essent kan per direct een flexibel contract aanbieden en is maandelijks kosteloos opzegbaar:
Gas 1,56497 euro per m3
Toevallig opgenomen?fendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:17:
Zojuist heb ik iemand bij Eneco gesproken: WE klanten kunnen per direct weg zonder boet/extra kosten.
Gas 1,56497 euro per m3
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Wat tegenstrijdig met eerdere berichten die ik net zag op Twitter vanuit Eneco.fendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:17:
Oh, mooi! Ik ben sinds vandaag geen Eneco klant meer en kan ook niets meer zien in de app of op de website "mijn Eneco"; ze hebben wat tegenwind...Melkunie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:04:
[...]
Kwam deze screenshot tegen in een Facebook groep. De klantenservice sluit om 18:00, de wachttijden zullen wel langer zijn dan dat uurtje.
[Afbeelding]

Het zal mij dus benieuwen of ik uberhaupt nog een mail krijg...

Misschien in m'n SPAM folder...
[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 05-11-2021 16:36 ]
the older I get, the better I was...
Dan heeft Essent ook de tarieven aardig opgeschroefd voor de flexibele/variabele/model contracten...fendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:17:
Gas 1,56497 euro per m3

the older I get, the better I was...
Ik heb gisteren exact hetzelfde gehoord van de Eneco klantenservice en inderdaad ook alles opgenomen. Probleem is alleen dat Vattenfall ons vanwege de wettelijke bedenktijd niet eerder wil hebben dan 17-11. Aan Eneco gevraagd of ze dan voor de tussenliggende periode 1-11 tot 17-11 een modelcontract willen hanteren. Zou geen probleem zijn en een andere collega zou dit gaan regelen. Die collega zei vervolgens dat er geen Eneco modelcontracten worden aangeboden aan ex Welkom klanten. Dus wel aan andere klanten? Zou dit wettelijk mogen? Onderscheid maken tussen klanten?
[ Voor 5% gewijzigd door ViolaMaas op 05-11-2021 16:31 ]
Zojuist gebeld met ANWB energy, het contract is inderdaad gewoon aan te passen op ingangsdatum 11-11-2021 ipv 1-12-2021. Dank voor de suggestie!
Bovenstaande is ook al een trendbreuk met het verleden; vanuit de nieuwe leverancier kreeg ik altijd (even nagezocht; bij Vandebron in 2019 was dat zeker zo) de optie om directe levering te starten, waarbij je met een vinkje kon kiezen voor levering binnen de 14 dagen wettelijke bedenktermijnViolaMaas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
(...) Probleem is alleen dat Vattenfall ons vanwege de wettelijke bedenktijd niet eerder will hebben dan 17-11.
Heel zooitje nieuwe kamervragen in deze tweet (je moet er dus op klikken om ze te zien).
Vragen over Welkom Energie
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 5 november 2021
- Wie heeft de belangen van de consumenten behartigd?
- Is dit een vooropgezet plan met eerst een fusie en daarna een faillissement?
- Houdt de staat hier geld aan over door vervallen contracten bij GasTerra? pic.twitter.com/YiwgxhQsY9
Enige nadeel is dat nieuwe leveranciers altijd 14 dagen hanteren. sommige hebben het voor elkaar gekregen om dat te skippen maar vattenfall doet dat in ieder geval nu niet meer.fendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:17:
Zoals hier beloofd; ik heb een reactie van Enexis (mijn netbeheerder):
Zo, is die stelling van Eneco ook weer uit ontkrachtHi Kali, wij staan nooit tussen jou en je leverancier. Ook houden we geen overstappen tegen, je bent altijd vrijEr kan maar 1 leverancier per keer leveren. Hiervan is een centrale registratie. Zo weet elke energiepartij eenduidig wie, wat en wanneer heeft geleverd! ^Martijn
[ Voor 6% gewijzigd door KaliBaba op 05-11-2021 16:59 ]
KaliBaba schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:58:
[...]
Zo, is die stelling van Eneco ook weer uit ontkracht
Heb de mail ook maar even genieten!
Wij hebben van Welkom Energie uw gegevens ontvangen en zijn op 1 november 2021 met uw energielevering gestart.
Geweldig, daarmee is 2.6/3.6 buitenspel gezet want dan hadden ze het gehad van de netwerkbeheerders
Wij hebben van Welkom Energie uw gegevens ontvangen en zijn op 1 november 2021 met uw energielevering gestart.
Geweldig, daarmee is 2.6/3.6 buitenspel gezet want dan hadden ze het gehad van de netwerkbeheerders
Net gebeld met ACM mevrouw aan de lijn zei:geishin schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:51:
[...]
Nu hangt bij mij dus de vraag:
1. Per wanneer heeft Eneco het "klantenbestand" over genomen.
2. Wat valt er onder "het klantenbestand"
3. Bij welke leverancier was ik klant van 26-10-21 t/m 01-11-21 en tegen welke voorwaarden
4. Bij welke leverancier was ik klant vanaf 01-11-21 en tegen welke voorwaarden.
Het klantenbestand is op 25-10-2021 overgegaan naar Eneco. Op mijn vraag wat "het klantenbestand" inhoudt kon ze op dit moment geen antwoord geven en moest ik aan Eneco vragen. Aangegeven dat ik dat een rare gang van zaken vind. ACM keurt overname klantenbestand goed, dan neem ik aan dat ACM ook weet wat "klantenbestand" inhoudt. Mevrouw van de ACM was dat met me eens en ze bellen me daar volgende week dinsdag of woensdag over terug.
En nu?
Ik ga niet akkoord met dit contract.
Moet ik dit meteen aangeven of is er al iemand een mail aan het maken?
1. De tarieven hadden per 1 november dan ook bekend moeten zijn.
2. Dit is buitensporig als ik ook een contract af kan sluiten voor 1,20 per m3.
3. Eneco maakt hier miljoenen winst op.
Ik ga niet akkoord met dit contract.
Moet ik dit meteen aangeven of is er al iemand een mail aan het maken?
1. De tarieven hadden per 1 november dan ook bekend moeten zijn.
2. Dit is buitensporig als ik ook een contract af kan sluiten voor 1,20 per m3.
3. Eneco maakt hier miljoenen winst op.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Ik heb ze via email ontvangen dus ik zal ze even hier plaatsen:Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:39:
Heel zooitje nieuwe kamervragen in deze tweet (je moet er dus op klikken om ze te zien).
[Twitter]
Vragen van het lid Omtzigt aan de minister van EZK over de gang van zaken rond het faillissement van de “Welkom Energie’, de grote gevolgen voor klanten en de rol van ACM bij de afwikkeling
1. Heeft u kennis genomen van het feit dat de klanten van Welkom Energie van hun nieuwe energiemaatschappij Eneco een verplicht aanbod gekregen hebben waarmee zij met terugwerkende kracht vanaf 1 november de volgende prijzen voor energie gaan betalen: 46 cent/kWh en 180 cent/M3 gas
2. Kunt u aangeven hoeveel het maandbedrag van een gemiddelde klant van Welkom energie stijgt door het faillissement?
3. Is de 400 euro energiecompensatie die het kabinet biedt dan ook maar in enige mate toereikend voor de voormalige klanten van Welkom Energie?
4. Begrijpt u dat veel klanten hoge voorschotten kwijt zijn (bedoeld voor de relatief dure stookmaanden november en december), hun welkomsbonus verliezen en daardoor vaak vele honderden euro’s en in sommige gevallen zelfs meer dan duizend euro tegoed kunnen hebben van Welkom Energie?
5. Heeft u kennis genomen van het feit dat de volgende zaken zijn besloten door de ACM en door de rechtbank Midden Nederland:
- Op 15 oktober is er de aankondiging dat Eneco Welkom Energie wil overnemen (bron: https://www.acm.nl/nl/pub...nemen-concentratiemelding)
- Op 25 oktober keurt de ACM de overname van Welkom door Eneco goed
(bron: https://www.acm.nl/nl/pub...-overnemen-eindmededeling)
- Op 27 oktober verklaart de rechtbank-Midden Nederland Welkome Energie failliet op verzoek van Welkom Energie zelf (https://www.rechtspraak.n...e-failliet-verklaard.aspx)
- Op 27 oktober trekt de ACM de leveringsvergunning in van Welkom Energie omdat Welkom energie zelf aangegeven heeft leveringsproblemen te hebben
(https://www.acm.nl/nl/pub...vergunning-welkom-energie)
6. Kunt u aangeven of hier sprake is van een vooropgezette koers, waarbij ACM, Eneco en Welkom Energie samen besloten om deze volgorde zo af te lopen?
7. Kunt u aan de ACM vragen om inzicht te geven in alle correspondentie die over deze zaak gevoerd is door ACM met anderen vanaf 1 september, als ware het een WOB-verzoek van een willekeurige burger aan de ACM (ACM is immers een bestuursorgaan in de zin van wet openbaarheid bestuur)?
8. Indien Eneco Welkom Energie had overgenomen, conform de concentratiemelding van 15 oktober, hadden de klanten van Welkom Energie dan hun originele contract behouden?
9. Is de overname van Welkom Energie door Eneco geeffectueerd? Zo ja, op welke datum is dat dan gebeurd? En op welke voorwaarden?
10. Indien Eneco Welkom Energie overgenomen heeft voor het faillissement, is Eneco dan gehouden om de originele contracten gestand te doen?
11. Hoe kan getoetst worden of ACM in deze casus adequaat toezicht gehouden heeft, nu Welkom Energie niet eens in staat is om de eindafrekeningen te betalen en dus over een zwaar negatief eigen vermogen beschikte op het moment van het faillissement (aangezien de toekomstige gascontracten bestemd waren voor het nakomen van aangegane verplichtingen)?
12. Vanaf welk moment had Welkom Energie een negatief eigen vermogen?
13. Vanaf welk moment wist de ACM dat Welkom Energie failliet zou gaan? En welke stappen heeft zij genomen om de belangen van de consumenten te beschermen?
14. Vindt u het toezicht op de energiemarkt adequaat en dan vooral op het feit of de energiemaatschappijen hun contracten met afnemers wel voldoende hebben afgedekt langlopende leveringscontracten? Zo nee, welke aanvullende maatregelen wilt u dan nemen?
15. Zijn er nog energiemaatschappijen met een negatief eigen vermogen? Zo ja hoeveel en hoe worden de belangen van hun afnemers beschermd?
16. Deelt u de mening dat Consuwijzer (onderdeel van ACM) niet bepaald onafhankelijk is om de voormalige klanten van Welkom Energie bij te staan, nu ook het toezicht van de ACM en de rol van de ACM zelf ter discussie staat?
17. Bij wie kunnen de klanten van Welkom Energie dan terecht voor advies en hulp om geld terug te krijgen uit de boedel en een lagere energieprijs te krijgen?
18. Profiteert de staat indirect van het faillissement omdat GasTerra niet hoeft te leveren tegen termijncontracten, die nu veel geld waard zouden zijn voor Welkom Energie? Zo ja, is er een manier om dat voordeel neer te laten slaan bij de gedupeerde klanten van Welkom Energie? (bron: https://www.ad.nl/binnenl...an-gedupeerden~a5222fdb6/)
19. Wilt u deze vragen een voor een en binnen twee weken beantwoorden?
Aan de ene kant mooi om te lezen, aan de andere kant vrij frustrerend. Zelfs mijn nieuwe leverancier (GC) zegt dat ze mij niet (per direct) kunnen overzetten vanwege een 'blokkade'... Waarom hebben de leveranciers niet gewoon de juiste informatie.KaliBaba schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:58:
[...]
Zo, is die stelling van Eneco ook weer uit ontkracht
Hmm, ik had het idee dat ze dat hebben gebaseerd op je verbruik.Medione1210 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:20:
[...]
@S7E-Vigi
Voorschotbedrag zegt natuurlijk helemaal niets. Beter fijn je op basis van je verbruik van vorig jaar november even en bediening voor jezelf maken.
Nog even afwachten hoe dit termijnbedrag precies tot stand is gekomen en graven wat wij nou tot nu toe écht hebben verbruikt, dat heb ik nog niet zo goed op een rijtje.
Net ook de tarieven ontvangen, zit daar helaas dus tot de 19e aan vast tot mn Vattenfall contract ingaat. Onderin vind je wel een 'wat vind je van deze mail' dingetje, dus daar even aangegeven dat ze de tering kunnen krijgen. Gok dat hun klanttevredenheidscijfers flink gaan zakken.
Gelukkig staat mn huis leeg, dus ze krijgen niet veel van me, ga het doorgeven van de meterstanden ook rekken want ga niet speciaal daarvoor daar naartoe rijden, geen idee hoe lang je daarovedr mag doen. Sowieso compleet achterlijk dat ik de mail voor het doorgeven daarvan ontvangen heb voordat ik mn tarieven krijg.
Ik ga in elk geval zo moeilijk mogelijk doen, de FTE die aan mij bezig is gaat niet betaald kunnen worden van de winst op de energie die ze aan me verkopen.
Gelukkig staat mn huis leeg, dus ze krijgen niet veel van me, ga het doorgeven van de meterstanden ook rekken want ga niet speciaal daarvoor daar naartoe rijden, geen idee hoe lang je daarovedr mag doen. Sowieso compleet achterlijk dat ik de mail voor het doorgeven daarvan ontvangen heb voordat ik mn tarieven krijg.
Ik ga in elk geval zo moeilijk mogelijk doen, de FTE die aan mij bezig is gaat niet betaald kunnen worden van de winst op de energie die ze aan me verkopen.
Precies, even een paar uurtjes laten bezinken en dan maar eens uitrekenen welk maandbedrag daadwerkelijk met mijn verbruik overeenkomt. Daarnaast uiteraard een andere leverancier zoeken.GerbenRawr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:23:
[...]
Hmm, ik had het idee dat ze dat hebben gebaseerd op je verbruik.
Nog even afwachten hoe dit termijnbedrag precies tot stand is gekomen en graven wat wij nou tot nu toe écht hebben verbruikt, dat heb ik nog niet zo goed op een rijtje.
Ze hebben inderdaad een poging gedaan, maar zelf kun je het in ieder geval zelf berekenen als je je verbruik van november vorig jaar weet. (Wel marge aanhouden ivm weersverschillen)GerbenRawr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:23:
[...]
Hmm, ik had het idee dat ze dat hebben gebaseerd op je verbruik.
Is dat dan gebaseerd op de woning? Wij wonen hier namelijk nog geen jaar en ik weet bijna zeker dat wij minder gas verbruiken dan de vorige bewoners.
Heldere vragen, wel veel ja/nee-vragen. Hopelijk komt het besef dat 90.000 gedupeerde klanten toch wel een onredelijk groot aandeel huishoudens is en niet op algemene compensatie van de belasting volgend jaar kunnen wachten.Medione1210 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:17:
[...]
Ik heb ze via email ontvangen dus ik zal ze even hier plaatsen:
Vragen van het lid Omtzigt aan de minister van EZK over de gang van zaken rond het faillissement van de “Welkom Energie’, de grote gevolgen voor klanten en de rol van ACM bij de afwikkeling
1. Heeft u kennis genomen van het feit dat de klanten van Welkom Energie van hun nieuwe energiemaatschappij Eneco een verplicht aanbod gekregen hebben waarmee zij met terugwerkende kracht vanaf 1 november de volgende prijzen voor energie gaan betalen: 46 cent/kWh en 180 cent/M3 gas
2. Kunt u aangeven hoeveel het maandbedrag van een gemiddelde klant van Welkom energie stijgt door het faillissement?
3. Is de 400 euro energiecompensatie die het kabinet biedt dan ook maar in enige mate toereikend voor de voormalige klanten van Welkom Energie?
....
PS: Mail binnen. Hier van €80 naar €203. Maar gelukkig al sinds 2 dagen via modelcontract Vattenfall en met wat zuiniger stoken ook op €80
Ik kan alleen maar iedereen aanraden te blijven mailen/twitteren naar tweedekamerleden, media , Kassa en Radar. Door veel aandacht bereiken we misschien iets.Perseus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:27:
[...]
Heldere vragen, wel veel ja/nee-vragen. Hopelijk komt het besef dat 90.000 gedupeerde klanten toch wel een onredelijk groot aandeel huishoudens is en niet op algemene compensatie van de belasting volgend jaar kunnen wachten.
De mails zijn waarschijnlijk gestuurd vanuit het klantenbestand van Welkom (duh) waarbij geen rekening is gehouden met wie nu wel of niet is overgestapt. Precies wat men hierboven ook voorspelde: bangmakerij i.c.m. overtuiging van het eigen gelijk.
Ik zie in elk geval netjes mijn meterstanden in de Vattenfall app en heb de mail van Eneco ter kennisgeving van hun mening aangenomen ( €180 --> €421
).
Ik zie in elk geval netjes mijn meterstanden in de Vattenfall app en heb de mail van Eneco ter kennisgeving van hun mening aangenomen ( €180 --> €421
*knip* Offtopic.
[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 05-11-2021 19:19 ]
Wij zijn er precies half november gaan wonen, haha. Maar goed, dit weekend maar eens verder in duiken.Medione1210 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:26:
[...]
Ze hebben inderdaad een poging gedaan, maar zelf kun je het in ieder geval zelf berekenen als je je verbruik van november vorig jaar weet. (Wel marge aanhouden ivm weersverschillen)
Heb de mail ook binnen. Voorschot had ik in de app al omlaag gezet 648 -> 50. Ik zie de eindrekening wel komen.
Wat is dit toch een kortzichtige actie van Eneco. Ze hadden 90.000 nieuwe klanten blij kunnen maken met een gangbaar modelcontract.
Wat is dit toch een kortzichtige actie van Eneco. Ze hadden 90.000 nieuwe klanten blij kunnen maken met een gangbaar modelcontract.
Het nieuwe voorschotbedrag van Eneco is bij mij, en als dat zo lees bij anderen ook, nog veel te laag. Als je de gasprijs en kwh prijs doorrekend met het te verwachten verbruik in de komende wintermaanden komen de werkelijke bedragen per maand nog veel en veel hoger uit. Dat worden grote navorderingen als je dit voorschotbedrag niet verhoogt.
en veel mensen denken dan onterecht ‘het valt wel mee’. nou ehm, wacht maar tot je de eindafrekening krijgt… dan schrik je pas echt.Terradale schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:52:
Het nieuwe voorschotbedrag van Eneco is bij mij, en als dat zo lees bij anderen ook, nog veel te laag. Als je de gasprijs en kwh prijs doorrekend met het te verwachten verbruik in de komende wintermaanden komen de werkelijke bedragen per maand nog veel en veel hoger uit. Dat worden grote navorderingen als je dit voorschotbedrag niet verhoogt.
Goh, termijnbedrag "maar" verdubbeld. maar wat ze zelf ook zeggen, dit zegt niks als je maar kort klant blijft. Want dit bedrag is volgens Eneco ook gebaseerd op het verwachte verbruik/prijzen op langere termijn inclusief zomer.
Ik krijg wel jeuk van het zogenaamde begrip dat het vervelend voor ons is dat we plots met stijgende prijzen te maken krijgen, en ze "er alles aan doen om de energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden", om vervolgens wel 1,80 per kuub gas te rekenen. Het woord bloedhond kwam mij op de tong.
Inmiddels heb ik ook al een verzoek mijn meterstanden voor 18-11 op te geven.
Toevallig is dat ook de overstapdatum naar Vattenfall.
Het is totaal niet duidelijk welke meterstand ik op moet geven. Die van 1 november (start levering Eneco) zou logisch zijn.
Wat als ik - conform hun verzoek - de 18e de meterstand opgeef van de 18e bij Eneco, en diezelfde stand de 18e ook opgeef bij Vattenfall? Heb ik dan - op papier - nul kuub gas van Eneco verbruikt? Dan ben ik goudeerlijk en betaal ik toch geen 1,80 per kuub.
Klopt deze gedachtengang? Of gaat er een soort 'naar rato' berekening overheen waarbij ze het aandeel verbruik bij Welkom en Eneco schatten?
Ik ben nog wel een beetje bang mij in de vingers gesneden te hebben door de overstap naar Vattenfall. Wat als (over enkele jaren...) de rechter vindt dat Eneco de bestaande Welkom contracten had moeten honoreren? Die heb ik dan min of meer vrijwillig zelf opgezegd...
Mijn rechtsbijstand is enorm traag en nog niemand heeft na anderhalve week contact opgenomen. Ik heb dus op eigen houtje alle maatregelen genomen om de schade te beperken (stornering, MOI, vervroegde overstap). Ik zal dit issue wel bij de rechtsbijstand voorleggen, nog binnen de bedenktermijn zodat ik alsnog de overstap eventueel kan afblazen.
Ook ik ben er NIET in geslaagd Vattenfall te overtuigen het modelcontract per onmiddellijk in te laten gaan, ondanks kwantificering van de schade die ik daardoor oploop.
Volgens hen had dat niet met de - hier veel genoemde - bedenktijd - te maken. (daar mag je immers ook wettig vrijwillig van afzien). Want mijn contract was al 8 dagen geleden aangevraagd, dus qua bedenktijd zou ik dan alsnog begin volgende week over moeten kunnen.
Als ik meer hoor van MIO of rechtsbijstand zal ik dat met jullie delen.
Ik krijg wel jeuk van het zogenaamde begrip dat het vervelend voor ons is dat we plots met stijgende prijzen te maken krijgen, en ze "er alles aan doen om de energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden", om vervolgens wel 1,80 per kuub gas te rekenen. Het woord bloedhond kwam mij op de tong.
Inmiddels heb ik ook al een verzoek mijn meterstanden voor 18-11 op te geven.
Toevallig is dat ook de overstapdatum naar Vattenfall.
Het is totaal niet duidelijk welke meterstand ik op moet geven. Die van 1 november (start levering Eneco) zou logisch zijn.
Wat als ik - conform hun verzoek - de 18e de meterstand opgeef van de 18e bij Eneco, en diezelfde stand de 18e ook opgeef bij Vattenfall? Heb ik dan - op papier - nul kuub gas van Eneco verbruikt? Dan ben ik goudeerlijk en betaal ik toch geen 1,80 per kuub.
Klopt deze gedachtengang? Of gaat er een soort 'naar rato' berekening overheen waarbij ze het aandeel verbruik bij Welkom en Eneco schatten?
Ik ben nog wel een beetje bang mij in de vingers gesneden te hebben door de overstap naar Vattenfall. Wat als (over enkele jaren...) de rechter vindt dat Eneco de bestaande Welkom contracten had moeten honoreren? Die heb ik dan min of meer vrijwillig zelf opgezegd...
Mijn rechtsbijstand is enorm traag en nog niemand heeft na anderhalve week contact opgenomen. Ik heb dus op eigen houtje alle maatregelen genomen om de schade te beperken (stornering, MOI, vervroegde overstap). Ik zal dit issue wel bij de rechtsbijstand voorleggen, nog binnen de bedenktermijn zodat ik alsnog de overstap eventueel kan afblazen.
Ook ik ben er NIET in geslaagd Vattenfall te overtuigen het modelcontract per onmiddellijk in te laten gaan, ondanks kwantificering van de schade die ik daardoor oploop.
Volgens hen had dat niet met de - hier veel genoemde - bedenktijd - te maken. (daar mag je immers ook wettig vrijwillig van afzien). Want mijn contract was al 8 dagen geleden aangevraagd, dus qua bedenktijd zou ik dan alsnog begin volgende week over moeten kunnen.
Als ik meer hoor van MIO of rechtsbijstand zal ik dat met jullie delen.
Waarom zouden mensen in vredesnaam dit contract willen houden?Terradale schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:52:
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Zo compenseert Eneco enigzins de verliezen die ze maken op lopende contracten.Ik krijg wel jeuk van het zogenaamde begrip dat het vervelend voor ons is dat we plots met stijgende prijzen te maken krijgen, en ze "er alles aan doen om de energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden", om vervolgens wel 1,80 per kuub gas te rekenen. Het woord bloedhond kwam mij op de tong.
ja ik maak me hier ook zorgen over. Aan de andere kant langer vastzitten aan Eneco was ook geen fijn vooruitzicht. Hopelijk dalen de gasprijzen en kunnen we dan overstappen op een tarief wat in de buurt komt van wat we hadden. Het is een gok.Ik ben nog wel een beetje bang mij in de vingers gesneden te hebben door de overstap naar Vattenfall. Wat als (over enkele jaren...) de rechter vindt dat Eneco de bestaande Welkom contracten had moeten honoreren? Die heb ik dan min of meer vrijwillig zelf opgezegd...
Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:59:
[...]
Waarom zouden mensen in vredesnaam dit contract willen houden?
Dat zou ik ook niet weten. Nog zelden zo'n (vooralsnog) legale diefstal gezien. Reken er maar op dat veel huishoudens nog niet half in de gaten hebben hoe ze de boot in gaan.
*knip* Offtopic.
[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 05-11-2021 19:20 ]
Je kunt bij Eneco vanaf 1 december toch zonder gedoe weg? Je betaalt dan toch gewoon de kosten van november?
Hier ben ik ook wel een beetje bevreesd voor, naar deze situatie vraagt ook snel handelen. Door deze situatie wil ik uit principe al geen nieuwe overeenkomst met Eneco.Titusvh schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:56:
Mocht een rechter later oordelen dat Eneco toch de WE contracten had moeten respecteren kan ik altijd nog proberen die schade op hen te verhalen.
Ja maar je betaalt wel lekker 2.5x zoveel voor je verbruik dan 'normaal' is bij de andere maatschappijen. Valt me eigenlijk nog mee dat ze de prijzen niet gewoon meteen op 10 miljoen per kuub gezet hebben, want dat ze iedereen willen naaien is sowieso duidelijk.jaaoie17 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:06:
Je kunt bij Eneco vanaf 1 december toch zonder gedoe weg? Je betaalt dan toch gewoon de kosten van november?
Eerder op deze nieuwe contracten. Zelfs met deze prijzen is kans dat dit een verliespost voor ze wordt zeer reëel.wpeterw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:01:
[...]
Zo compenseert Eneco enigzins de verliezen die ze maken op lopende contracten.
Ze pogen hiermee dat waarschijnlijk wel te beperken met een berekening waarin ze quite spelen vandaar de hoge prijzen. Dat 80% of meer na een maand weg is, is allang ingecalculeerd.
De hoeveelheid werk en kosten moet niet onderschat worden.
Innova is er na ruim 3 jaar bij Energieflex nog meebezig en hun vordering op de boedel is groter dan de opbrengst.
Ik ben wel ben wel benieuwd hoeveel van de 90.000 uiteindelijk blijven. Hier zijn er slechts tientallen actief en die gaan allemaal weg.sambalbaj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:17:
[...]
Eerder op deze nieuwe contracten. Zelfs met deze prijzen is kans dat dit een verliespost voor ze wordt zeer reëel.
Ze pogen hiermee dat waarschijnlijk wel te beperken met een berekening waarin ze quite spelen vandaar de hoge prijzen. Dat 80% of meer na een maand weg is, is allang ingecalculeerd.
De hoeveelheid werk en kosten moet niet onderschat worden.
Innova is er na ruim 3 jaar bij Energieflex nog meebezig en hun vordering op de boedel is groter dan de opbrengst.
Prachtig dat contract en de tekst
Ik ben redelijk gaar op dit moment, maar wellicht dat ik straks nog een poging doe om de laatste aanvullingen en redenaties van de laatste dagen toe te voegen aan "de bijlage". En wellicht een tekst voor de mail, anders morgen. Wederom zodat eenieder zijn voordeel er mee kan doen.
En inderdaad, met @Loading2000 snel doorpakken. Laat ze maar lekker door alle brieven worstelen, mailtjes beantwoorden, etc.
Insgelijks EnecoHelaas kunnen we niet veranderen dat u in deze vervelende situatie terecht bent gekomen.
Ik ben redelijk gaar op dit moment, maar wellicht dat ik straks nog een poging doe om de laatste aanvullingen en redenaties van de laatste dagen toe te voegen aan "de bijlage". En wellicht een tekst voor de mail, anders morgen. Wederom zodat eenieder zijn voordeel er mee kan doen.
En inderdaad, met @Loading2000 snel doorpakken. Laat ze maar lekker door alle brieven worstelen, mailtjes beantwoorden, etc.
Je vergeet even dat November een maand is waarin je serieus gas gaat verbruiken, waarbij je door Eneco op een speciaal extra duur gastarief bent gezet die ze niet aan andere klanten rekenen.jaaoie17 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:06:
Dus "gewoon november betalen" is voor sommigen een forse kluif.
Ik zit zelf op 1100 kuub per jaar, vorig jaar november was 103 kuub. Heb je een minder goed geïsoleerd huis kost dat extra hoge tarief van Eneco je al snel een paar honderd euro extra.
En hoe ziet dat snel doorpakken er dan uit? Als ik naar andere aanbieders kijk kom ik niet veel voordeliger uit dan m'n aanbod van Eneco (246 tov 105 bij WE) ?GENETX schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:21:
Prachtig dat contract en de tekst
[...]
Insgelijks Eneco
Andere vraag; mag Eneco zomaar incasseren zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven?
Lees dit eens https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/ waarin Eneco aangeeft dit te mogen doen. Uiteindelijk zal later nog blijken of het hele proces volgens de regels is verlopen.noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:25:
[...]
Andere vraag; mag Eneco zomaar incasseren zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven?
[ Voor 40% gewijzigd door Medione1210 op 05-11-2021 18:33 ]
Vandaag van de SNS ontvangen. Verwacht er niets van, maar niet geschoten...
U hebt ons een bericht gestuurd over een bedrag dat misschien onterecht is afgeschreven. U wilt dit terug. Daarom hebben we contact opgenomen met de bank van de organisatie die het bedrag heeft afgeschreven.
Machtiging opgevraagd
We hebben die bank gevraagd te achterhalen dat u toestemming hebt gegeven voor de afschrijving. Als de bank dat niet doet vóór 19 november 2021, boeken we het bedrag terug naar uw rekening. Als blijkt dat u wel toestemming hebt gegeven voor de automatische incasso, krijgt u het bedrag niet terug.
U hebt ons een bericht gestuurd over een bedrag dat misschien onterecht is afgeschreven. U wilt dit terug. Daarom hebben we contact opgenomen met de bank van de organisatie die het bedrag heeft afgeschreven.
Machtiging opgevraagd
We hebben die bank gevraagd te achterhalen dat u toestemming hebt gegeven voor de afschrijving. Als de bank dat niet doet vóór 19 november 2021, boeken we het bedrag terug naar uw rekening. Als blijkt dat u wel toestemming hebt gegeven voor de automatische incasso, krijgt u het bedrag niet terug.
Gewoon alle stokken oprapen die de wet ons geeft en ze om de oren slaan tot ze toegeven dat ze het WE contract dienen te honoreren of daadwerkelijk met een sluitende verklaring komen. Ik denk dat ik niet eens meer in ga op een eventuele schikking oid.noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:25:
[...]
En hoe ziet dat snel doorpakken er dan uit? Als ik naar andere aanbieders kijk kom ik niet veel voordeliger uit dan m'n aanbod van Eneco (246 tov 105 bij WE) ?
En ik ben al weg per 1-12.
De wet heeft daar wel een voorziening voor ja. Maargoed, de vraag is of Eneco zich aan die wet houdtAndere vraag; mag Eneco zomaar incasseren zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven?
Bedankt voor alle tijd die je hier in steekt!Ik ben redelijk gaar op dit moment, maar wellicht dat ik straks nog een poging doe om de laatste aanvullingen en redenaties van de laatste dagen toe te voegen aan "de bijlage". En wellicht een tekst voor de mail, anders morgen. Wederom zodat eenieder zijn voordeel er mee kan doen.
[ Voor 18% gewijzigd door richajax op 05-11-2021 18:37 ]
Nee, dat mag niemand "zomaar". Enkel wanneer jij toestemming hebt gegeven.noenie1980 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:25:
Wat wel kan gebeuren is dat een bedrijf aan wie jij toestemming hebt gegeven het contract met jou aan een ander bedrijf verkoopt. Dat andere bedrijf zal dan voortaan leveren (tegen de prijzen zoals afgesproken) en mag dan ook gebruik maken van de eerder afgegeven toestemming om van jouw rekening af te schrijven.
Maar aangezien iedereen een nieuw contract krijgt is dat deze keer dus niet gebeurd.
Je kan binnen 8 weken storneren (kan ook als je wel toestemming hebt gegeven) of bij jouw bank een Melding Onterechte Incasso doen. Dat kan tot 13 maanden na de afschrijving.
Inmiddels al minimaal 5 december...jaaoie17 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:06:
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Idem! Ik verwacht er wel wat van; ik heb nimmer een schriftelijke dan wel digitaal gevalideerde (via de bankomgeving) machtiging versterkt bij mijn overstap viaTerradale schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:33:
Vandaag van de SNS ontvangen. Verwacht er niets van, maar niet geschoten...
(…)
Gaslicht.
De Consumentenbond zegt over online machtigingen het volgende:
Vetgedrukte zouden ze denk ik niet zeggen als het een kansloze exercitie wasIs een online machtiging geldig?
Online een machtiging afgeven kan op verschillende manieren. De enige officiële manier is een digitale incassomachtiging. Je geeft dan toestemming via je eigen internetbankieromgeving of via je mobiel bankieren app.
Daarnaast gedogen banken ook niet officieel erkende incassomachtigingen. Bijvoorbeeld een vinkje op een webformulier of met een éénmalige iDeal-betaling als bevestiging. Bij deze niet-officiële vormen kun je wel altijd een Melding Onterechte Incasso (MOI) indienen.
Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
• Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.