Hallo allemaal,
Als voormalige klant van WelkomEnergie heb ik eind vorige week direct actie ondernomen.
Een modelcontract bij Vattenfall afgesloten met ingangsdatum 1 november, dat werd in de contractbevestiging op 11 november gezet (waarschijnlijk vanwege de 14 dagen bedenktijd). Toen heb ik gebeld dat ik zonder energieleverancier zit (WE was die dag failliet) en ik per direct een energieleverancier nodig had. Er schijnen 2 procedures te zijn om een contract aan te melden, overstappen en verhuizen (nieuwe aansluiting). Het is nu even afwachten of alleen de eerste route is afgesneden of ook de tweede. Wel een contractbevestiging gehad met ingangsdatum afgelopen vrijdag en dat ze mij energie leveren vanaf die datum.
Daarnaast heb ik Eneco gelijk na hun mail laten weten dat er geen overeenkomst is omdat alle voorwaarden daarvoor ontbreken, mij geen aanbod is gedaan dat ik heb geaanvaard, ik ook niet de intentie heb om een overeenkomst aan te gaan en dat ik op 1 november een contract met een andere leverancier heb en het dus niet mogelijk is om mij op die datum energie te leveren. Vandaag dit nogmaals middels een brief aangegeven en een mededeling van buitengerechtelijke vernietiging gedaan op basis van de Elektriciteit- en Gaswet.
Dan over het wettelijk kader, het Besluit Leveringzekerheid, waarop de verplichting van het contract zou rusten. Dan doelt mij waarschijnlijk op art. 6 lid c en lid d van dat besluit (de ACM wist die aan de telefoon niet en heb nog geen antwoord op mijn vragen over de e-mail.
Nu is dat besluit publiekrecht en dat regelt de verhouding tussen overheid en bedrijf en overheid en burger.
Die c bepaling is dus een besluit van de minister dat Eneco bind, maar wat niet de kleinverbruiker en Eneco aan elkaar bind, daarvoor is immers een overeenkomst conform het BW voor nodig, en die is er niet.
Die d bepaling bindt mij wel, maar die zegt alleen dat ik de verbintenis met WE niet op mag schorten.
Dat heb ik ook niet gedaan, ik heb alleen 3 dagen meerdere energieproducten afgenomen van meerdere leveranciers (ivm met voor mij niet in te schatten veiligheidsrisico's deze 3 dagen maar even geen energie verbruikt

)
Zometeen de schade uitrekenen die ik hiervan ondervind. Die welkomstbonus heb ik basis van de actievoorwaarden geen recht op, maar doordat WE het contract beëindig heb ik wel schade (welkomstbonus, plus duurdere verbruik resterende contractperiode plus opzegvergoeding), en die schade stel ik hun voor aansprakelijk en vorder ik op hun conform art. 17.1 van hun Algemene Voorwaarden.
Die verreken ik vervolgens met het bedrag dat ik hen nog moet betalen, die eindafrekening ontvangen ze van mij aan het einde van de contractperiode als ik het daadwerkelijk gebruik weet. Dan verrekening ik beide vorderingen.
Ik ga niet naar de rechter, maar sluit niet uit dat Eneco en/of WE dit wel gaan doen met de door mij gekozen marsroute.