Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Aangezien ik nu zo weg moet, ik heb de eerste versie van de tekst af. Later volgt meer, want ik heb eerst ander werk te doen. De documenten zijn hier te vinden die een iedr kan gebruiken als bijlage.

Let wel op, ik ben geen advocaat, dus er zijn geen rechten aan te ontleden
https://gerwinhoogsteen.nl/files/ContractEneco.pdf
https://gerwinhoogsteen.nl/files/ContractEneco.docx

Ik heb het wordfile ook maar toegevoegd, mocht iemand nog typo's tegenkomen en deze willen verhelpen dan kan dat :)

Sectie 2 is geschreven om ons in te dekken.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 01-11-2021 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IGC058
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:31:
Aangezien ik nu zo weg moet, ik heb de eerste versie van de tekst af. Later volgt meer, want ik heb eerst ander werk te doen. De documenten zijn hier te vinden die een iedr kan gebruiken als bijlage.

Ik heb het wordfile ook maar toegevoegd, mocht iemand nog typo's tegenkomen en deze willen verhelpen dan kan dat :)
Hulde naar mensen zoals jij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-NL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 11:43
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:31:

Sectie 2 is geschreven om ons in te dekken.
Benieuwd naar hun reactie. Is er ook een communicatiewijze met Eneco bekend waarbij we een ontvangstbewijs krijgen (anders dan aangetekende post)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Jonathan-NL schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:50:
[...]

Benieuwd naar hun reactie. Is er ook een communicatiewijze met Eneco bekend waarbij we een ontvangstbewijs krijgen (anders dan aangetekende post)?
Ik kon, net als @GENETX alleen https://www.eneco.nl/klantenservice/klacht-indienen/ vinden.
Om het formulier te kunnen versturen is een klantnummer vereist, maar 11111 werkt ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Medione1210 op 01-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:18

Smurf

Detri

@GENETX sectie 1 a: ..zonder contract zou ik niet in ..

Zat meer uit nieuwsgierigheid dit topic en de brief te lezen, maar deze viel me toevallig op.
Verder kan ik niet veel doen dan iedereen hier succes wensen met de verdere afwikkeling hiervan.

)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nebiros
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-09 08:14
Zojuist telefonisch contact gehad met Eneco om de opzegging per 1-12 te waarborgen. In principe moet het goed gaan vanaf de volgende leverancier, maar ik ben er maar liever zeker van. Daarbij heb ik nu dus een notitie laten maken bij mijn Eneco gegevens dat ik per 1-12 beëindig en heb ik daar een bevestiging per mail van gevraagd.

Ze hebben wel een mooie blokkade voor oud WE klanten opgeworpen:
- op nummerherkenning wordt je eruit gefilterd en kom je in een eindeloze loop dat de klantenservice voor WE klanten vanaf 8 nov bereikbaar is.
- ook met privénummer bellen, maar na doorgeven van adresgegevens kom je ook in dezelfde loop.

Uiteindelijk kwam ik er door door met privénummer te bellen en geen info te verstrekken aan de computer.
na 25 minuten wachtrij een hele vriendelijke medewerker gesproken die het nu netjes lijkt te regelen; ik wacht nog wel op de bevestigingsmail, daar dus nog een slag om de arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb er al meer gespot op de mobiel ;) . Ik ben van plan de boel ook per aangetekende brief te versturen.

Overigens is er nog een puntje, wat gebeurt er met een contract bij failliessement? In principe moet sectie 2 daar ook dekking tegen bieden. Het kan ook zijn dat eneco alsnog dan wil dat ze de kosten obv WE contract verhalen, wat me ook acceptabel lijkt.

Ik stuur overigens ook een losse brief met info mee, dit is dus echt de bijlage, en het contract van WE zodat ik hem op de hoogte heb gebracht mocht WE dat verzuimd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nebiros schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:03:
Zojuist telefonisch contact gehad met Eneco om de opzegging per 1-12 te waarborgen. In principe moet het goed gaan vanaf de volgende leverancier, maar ik ben er maar liever zeker van. Daarbij heb ik nu dus een notitie laten maken bij mijn Eneco gegevens dat ik per 1-12 beëindig en heb ik daar een bevestiging per mail van gevraagd.

- op nummerherkenning wordt je eruit gefilterd en kom je in een eindeloze loop dat de klantenservice voor WE klanten vanaf 8 nov bereikbaar is.
- ook met privénummer bellen, maar na doorgeven van adresgegevens kom je ook in dezelfde loop.

Uiteindelijk kwam ik er door door met privénummer te bellen en geen info te verstrekken aan de computer.
na 25 minuten wachtrij een hele vriendelijke medewerker gesproken die het nu netjes lijkt te regelen; ik wacht nog wel op de bevestigingsmail, daar dus nog een slag om de arm.
Mooi, die kan dus ook in de klachtenbox bij de ACM obv art 95m, je moet altijd op kunnen zeggen. Dat tegenwerken mag ook een mooie boete opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Crysania schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:00:
Ik probeerde even de prijs van levering energie zonder contract bij de netbeheerders op te zoeken. Kan daar echter niets van vinden.

Leek me wel interessant om te vergelijken met wat Eneco straks gaat aanbieden. Want als Eneco er niet was kwamen we in die situatie terecht lijkt me. Dan kunnen we zien hoe veel de ACM ons "geholpen" heeft met Eneco
Die staat hier:
https://www.overstappen.n...eranciers/eneco-tarieven/

Energieleverancier Stroomtarief 2021 Gastarief 2021
Eneco €0,264 €0,953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:30

knakworst

Get more sats!

Voor wie twijfelt om een MOI op te starten.

https://help.mollie.com/h...-machtiging-voor-incasso-
Een iDEAL-transactie is dus geen officiële methode om een machtiging af te geven. Wel wordt dit in de praktijk veel gebruikt en biedt dit ook een bepaalde mate van zekerheid. We kunnen namelijk met grote zekerheid zeggen dat als iemand een iDEAL betaling kan doen als eerste betaling, hij of zij toegang heeft tot de rekening waarop we gaan incasseren.

Mocht er een discussie ontstaan over de geldigheid van de machtiging, dan zal de consument het in dit geval altijd winnen. Dat betekent concreet dat het mogelijk is dat de rekeninghouder tot 13 maanden na de incassodatum een Melding Onterechte Incasso (MOI) uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
@GENETX

In de brief staat:
b. Er eveneens geen besluit is genomen door de Minister om de kleinverbruikers anders
te verdelen, zoals genoemd onder artikel 2, lid 5, onderdeel b.
Echter kom ik dit niet tegen in de wettekst onder datzelfde lid:
B. draagt de vergunninghouder dan wel de bewindvoerder en vergunninghouder tezamen, onderscheidenlijk de curator het bestand aan kleinverbruikers die gedurende de in aanhef bedoelde periode een verbintenis met de vergunninghouder hebben en dat in ieder geval de gegevens, bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel b, van het Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers omvat, zo spoedig mogelijk over aan één of meer andere vergunninghouders, die de levering van elektriciteit aan de betrokken kleinverbruikers voortzetten;
Dat artikel lijkt ook te voorzien in het toekennen aan 1 vergunning houder.

2 / 5 / c geeft daarnaast aan:
staat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet op verzoek van de vergunninghouder dan wel de bewindvoerder en de vergunninghouder tezamen onderscheidenlijk de curator garant voor de betaling van de inkoop van elektriciteit ten behoeve van de levering van elektriciteit aan kleinverbruikers in die periode indien de vergunninghouder dan wel de bewindvoerder en de vergunninghouder tezamen onderscheidenlijk de curator bij het verzoek aantoont dat de bestaande kredietruimte onvoldoende is om te waarborgen dat gedurende de in de aanhef bedoelde periode de levering van elektriciteit kan worden voortgezet.
Niet zoals jij in de brief aangeeft:
Er is dan ook geen reden om aan te nemen dat artikel 2, lid 5, onderdeel c van
toepassing is, deze luidt: “zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een
overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van
elektriciteit aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van
toedeling voort;”
2 / 6 / c is het artikel dat je daar quote.

Ik zou de brief dus zo niet versturen en misschien eerst nog even goed nalopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 14:15
@GENETX Interessant om te kijken wat eruit komt. En ik snap dat jet het niet eens bent met de gang van zaken, maar wat probeer je te bereiken? Wat zou voor jou een mooie uitkomst zijn?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
even in het archief opgezocht, dit is wat er in de 1e bevestigingsbrief staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N0P4ORdn6tCx3cag9nBh1zrjzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTnmYA5BiogwzjxL9c1OUiv9.png?f=fotoalbum_large

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

Weet iemand hoe/waar je een contract met variabele tarieven kan afsluiten? Ik zag Vattenfall genoemd hier, maar kon het zo 1-2-3 op hun site niet terug vinden. Andere interessante aanbieders evt.?

Ik heb net de laatste meterstanden verwerkt in mijn berekening en we hebben (sinds mei dit jaar) afgerond €245 te veel betaald aan WE. En we lopen nog de cashback mis van €160 natuurlijk. Ik overweeg het termijnbedrag van Oktober van €105 te storneren, dat scheelt al weer iets in schade als we uiteindelijk niets meer terug krijgen via de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@GENETX Mooi hoe je dit uitzoekt.

Het f) gedeelte van je brief is denk ik onnodig omdat in het ACM besluit al is gesteld dat er bij toepassing van artikel 2, zesde lid moet worden toegepast een wijzigingsbesluit zal worden genomen.

Ik neem aan dat dit wijzigingsbesluit niet is genomen omdat deze niet op de ACM site te vinden is.
Met inachtneming van artikel 2, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 19988
treedt dit
besluit in werking op 1 november 2021. Als de ACM, gelet op de risico’s voor leveringszekerheid, in
de tussentijd het noodzakelijk acht dat de feitelijke effectuering van de intrekking op een ander
moment zal moeten plaatsvinden of dat artikel 2, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet
1998 moet worden toegepast, zal op dat moment bij wijzigingsbesluit de termijn van inwerkingtreding
worden gewijzigd en zover nodig over de toepassing van artikel 2, zesde lid, Besluit
leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 worden beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
bennierex schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:32:
Weet iemand hoe/waar je een contract met variabele tarieven kan afsluiten? Ik zag Vattenfall genoemd hier, maar kon het zo 1-2-3 op hun site niet terug vinden. Andere interessante aanbieders evt.?

Ik heb net de laatste meterstanden verwerkt in mijn berekening en we hebben (sinds mei dit jaar) afgerond €245 te veel betaald aan WE. En we lopen nog de cashback mis van €160 natuurlijk. Ik overweeg het termijnbedrag van Oktober van €105 te storneren, dat scheelt al weer iets in schade als we uiteindelijk niets meer terug krijgen via de curator.
ongeveer hier: https://www.vattenfall.nl/producten/energie/modelcontract/ :P

en JA! je kan de laatste betaaltermijn gewoon storneren, incasso was rond de 28e september.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 01-11-2021 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
@GENETX Even een oprechte vraag, wat probeer je te bereiken met je (overigens goede!) brief.

Zoals ik het zie (correct me if I'm wrong):
1. Oude contractsprijzen inclusief cashback tegoed etc worden overgenomen door Eneco.
of als dat niet lukt:
2. 'Ontbinding' (vernietiging?) van het contract met eneco (feitelijk de maand november)?

Punt 1 gaat je ondanks je goede argumentatie denk ik niet lukken. Route die normaal gevolgd zou worden is misschien niet gevolgd maar is niet Eneco aan te rekenen. ACM heeft een besluit genomen om af te wijken van de normale gang van zaken, met als uitkomst dat Eneco een lijstje met namen en adressen heeft gekregen waar ze (in ieder geval een maand) energie aan gaan leveren. Mijn verwachting is namelijk dat Eneco wel het namenlijstje wilde hebben, maar heeft aangegeven niet de contracten feitelijk over te willen nemen en ACM heeft gevraagd de route te volgen die nu gevolgd is, danwel Welkom heeft gevraagd dat aan de ACM te vragen.

Om je zaak hard (of harder?) te maken denk ik dat je eigenlijk bezwaar moet gaan maken tegen het besluit van de ACM. Daar zit denk ik de feitelijke pijn. ACM zal zich dan waarschijnlijk gaan beroepen op 'overmacht' en 'voorkomen onrust op de energiemarkt'. En dan is het aan een rechter om daar een oordeel over te gaan geven of dat voldoende was om af te wijken van de route.

Punt 2 Ik persoonlijk zou eerst even wachten op de bekendmaking van de tarieven van Eneco. Die paar dagen maken echt niet uit. Kan namelijk twee kanten op gaan: Tarieven zijn lager dan nu in de markt te krijgen zijn, wat is het probleem om dan bij Eneco te blijven? En daarmee gewoon vol voor optie 1 te gaan. Zijn de tarieven hoger dan in de markt te krijgen zijn -- zsm overstappen en vol voor optie 1 én 2 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:35:
[...]

ongeveer hier: https://www.vattenfall.nl/producten/energie/modelcontract/ :P

en JA! je kan de laatste betaaltermijn gewoon storneren, incasso was rond de 28e september.
Dank!

Ik kijk weer eens met mijn neus zie ik 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Verdere discussie over overstappen, andere leveranciers enz. mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:30:
[...]

even in het archief opgezocht, dit is wat er in de 1e bevestigingsbrief staat:
[Afbeelding]
De vraag is of die toestemming op rechtmatige wijze tot stand gekomen is. Een juridisch geldige incasso machtiging kan volgens o.a. de consumentenbond alleen afgegeven worden via een speciale procedure die loopt via jouw digitale bank omgeving of via een formulier met handtekening in natte inkt.

Je kan dus best 'toestemming' geven via een vinkje of iets in die strekking, maar dat betekent niet dat er ook een rechtsgeldige incasso machtiging is als ik de wet goed begrijp. En dan is, wanneer er een conflict is, die op niet correcte wijze gegeven toestemming mogelijk niets waard, waardoor je dus alsnog een MOI procedure kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Dennism schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:56:
[...]

De vraag is of die toestemming op rechtmatige wijze tot stand gekomen is. Een juridisch geldige incasso machtiging kan volgens o.a. de consumentenbond alleen afgegeven worden via een speciale procedure die loopt via jouw digitale bank omgeving of via een formulier met handtekening in natte inkt.

Je kan dus best 'toestemming' geven via een vinkje of iets in die strekking, maar dat betekent niet dat er ook een rechtsgeldige incasso machtiging is als ik de wet goed begrijp. En dan is, wanneer er een conflict is, die op niet correcte wijze gegeven toestemming mogelijk niets waard, waardoor je dus alsnog een MOI procedure kan starten.
Ingevuld bij ING voor 2 MOI's. kijken wat er uit komt. :P
Uw aanvraag is verzonden
ING en de bank van de incassant controleren of je een machtiging heeft gegeven aan het betreffende bedrijf. Zo niet, dan krijgt je het geld terug. Je krijgt hier binnen twee weken schriftelijk bericht over.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact met ons op via 020 22 888 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.

[ Voor 21% gewijzigd door Kees-Jan op 01-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nebiros schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:03:

Kwam er ook niet door en werd herkend als Welkom Energie klant door de machine.

Heb daarna mijn nummerherkenning uitgezet en zo kwam ik toch ook uiteindelijk met een echt persoon in contact (bij de postcode vraag even niks geantwoord).

Ik had echter een minder vriendelijke vrouw aan de lijn die niet echt zin had om iets te doen. Zij melde wel dat als ik per 1-12 een ander contract had afgesloten dat zij/Eneco er dan "afgekickt" zouden worden door de nieuwe partij en dat het dan goed komt. Voelt alsof ik afgescheept ben en nog een keer moet bellen.
Jammer, had graag die vriendelijke medewerker gesproken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BananaHeadz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 16:51
Denk niet dat al die juridische mails veel uit gaan halen, uiteindelijk zal het bedrijf nergens in meegaan en moet je het aan de rechter voorleggen. Zijn uitspraak zal zijn dat het niet allemaal erg netjes is verlopen, maar dat deze manier beter is dan een wilde westen van 90.000 klanten die binnen 3 dagen zich allemaal aanmelden bij een klein aantal goedkope aanbieders die die administratieve druk nooit bij kunnen houden.

Vind het wel bijzonder slecht dat ik gewoon geen idee heb wat ik vandaag betaal per m3. Valt het mee? Dan kan de verwarming weer aan. Ik zit nu gewoon in de kou thuis, gelukkig heb ik op het thuiskantoor een airco die redelijk efficiënt kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BananaHeadz schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:26:

Vind het wel bijzonder slecht dat ik gewoon geen idee heb wat ik vandaag betaal per m3. Valt het mee? Dan kan de verwarming weer aan. Ik zit nu gewoon in de kou thuis, gelukkig heb ik op het thuiskantoor een airco die redelijk efficiënt kan verwarmen.
Dat is ook bijzonder slecht, maar is dat een reden om in de kou te zitten? En die airco draait op electriciteit, daar weet je ook de prijs niet van maar dat durf je wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Denk niet dat al die juridische mails veel uit gaan halen, uiteindelijk zal het bedrijf nergens in meegaan en moet je het aan de rechter voorleggen. Zijn uitspraak zal zijn dat het niet allemaal erg netjes is verlopen, maar dat deze manier beter is dan een wilde westen van 90.000 klanten die binnen 3 dagen zich allemaal aanmelden bij een klein aantal goedkope aanbieders die die administratieve druk nooit bij kunnen houden.

ik heb de verwarming ook wat lager staan idd :/

Maar denk dat de variabele kosten rond de 27 cent per kwh en 96 cent per m3 liggen van Eneco.

Had nog in m'n oude mijn Eneco account ingelogd, maar daar staat nog niks nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
wimpod schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:25:
[...]

Kwam er ook niet door en werd herkend als Welkom Energie klant door de machine.

Heb daarna mijn nummerherkenning uitgezet en zo kwam ik toch ook uiteindelijk met een echt persoon in contact (bij de postcode vraag even niks geantwoord).

Ik had echter een minder vriendelijke vrouw aan de lijn die niet echt zin had om iets te doen. Zij melde wel dat als ik per 1-12 een ander contract had afgesloten dat zij/Eneco er dan "afgekickt" zouden worden door de nieuwe partij en dat het dan goed komt. Voelt alsof ik afgescheept ben en nog een keer moet bellen.
Jammer, had graag die vriendelijke medewerker gesproken :)
Ik denk niet dat je 'afgescheept' wordt, het correcte antwoord lijkt immers gegeven.
Als jij een nieuw contract aangaat per 1-12 bij een andere leverancier, verzorgt die leverancier jouw verhuizing en dus ook je opzegging bij Eneco, daar hoef jij bij Eneco niets voor te doen en vziw kan Eneco dit ook niet in goede banen leiden, dat zal je nieuwe leverancier moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Even kort: uit principe, mede omdat ik de tarieven niet weet. Dan bijt ik terug.

Verder, ik zie zowel Eneco en ACM de wet anders interpeteren. Ik ben van mening dat ze fout zijn. Of ik naar de rechter stap, weet ik niet. Ik ben wel benieuwd naar hun argumenten.

De ACM besluiten ga ik geen bezwaar tegen aantekeknen, ze werken juist in mijn voordeel. Nergens wordt gemeld dat de contracten worden vernietigd, en ik beargumenteer dat dat ook nergens uit blijkt. Het zit in de handelsvolgorde. Deze heb ik ook beargumenteerd.

Bedankt allen voor de suggesties, pak ik straks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Ik snap dat het vervelend is, maar of je jezelf er echt druk over zou moeten maken. Eneco is wettelijk verplicht een eerlijke aanbieding te doen. Ik zou geen tarieven verwachten die niet marktconform zijn.

En zelfs al had je een overeenkomt met een vrij laag tarief en zou je nu naar een wat hoger tarief gaan, wat uiteraard wel in de lijn der verwachtingen ligt, ga je daar dan echt deze paar dagen voor in de kou zitten? Ik denk niet dat ik voor maximaal een paar euro echt in de kou zou gaan zitten eigenlijk, ik zou ook niet overmatig gaan stoken, maar het wel comfortabel houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 01-11-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210

Kijk even terug wat je vorig jaar in november verstookt hebt en reken dan bijvoorbeeld 1,80 per kuub, dan heb je een idee wat je extra kosten deze maand zijn.
Verder niet te veel van wakker liggen, want je hebt er nu toch geen invloed op. Hooguit kun je nu nog de verwarming uitlaten en een paar truien over elkaar aantrekken.

[ Voor 26% gewijzigd door Medione1210 op 01-11-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:33:
Even kort: uit principe, mede omdat ik de tarieven niet weet. Dan bijt ik terug.

Verder, ik zie zowel Eneco en ACM de wet anders interpeteren. Ik ben van mening dat ze fout zijn. Of ik naar de rechter stap, weet ik niet. Ik ben wel benieuwd naar hun argumenten.

De ACM besluiten ga ik geen bezwaar tegen aantekeknen, ze werken juist in mijn voordeel. Nergens wordt gemeld dat de contracten worden vernietigd, en ik beargumenteer dat dat ook nergens uit blijkt. Het zit in de handelsvolgorde. Deze heb ik ook beargumenteerd.

Bedankt allen voor de suggesties, pak ik straks op.
Behalve dan dat dit opgenomen is in het contract waar jij aan refereert. Daar in staat dat het contract ontbonden wordt op het moment dat de leveringsvergunning wordt ingetrokken. De exacte tekst is een keer langsgekomen.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat het nergens op slaat dat we zaterdag pas te horen krijgen wat we vanaf vandaag moeten betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivado op 01-11-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Lees mijn argument. De contracten zijn mi overgedragen VOOR intrekking. Beide events vinden plaats op 1 november om 0:00:00, dus volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 11:23
Dennism schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:32:
[...]

Ik denk niet dat je 'afgescheept' wordt, het correcte antwoord lijkt immers gegeven.
Als jij een nieuw contract aangaat per 1-12 bij een andere leverancier, verzorgt die leverancier jouw verhuizing en dus ook je opzegging bij Eneco, daar hoef jij bij Eneco niets voor te doen en vziw kan Eneco dit ook niet in goede banen leiden, dat zal je nieuwe leverancier moeten doen.
Ik houd van zekerheid, dus heb getracht een bevestiging van opzegging vandaag bij Eneco los te peuteren. Helaas zonder succes, wel een vriendelijke dame. Er viel niets te annuleren, want het 'contract is nog in de maak'. Begrijp ik uit jouw bericht dat ik beter mijn nieuwe leverancier (per 1-12) om deze (opzeg/verhuis) bevestiging kan vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Jaer288 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:46:
[...]

Ik houd van zekerheid, dus heb getracht een bevestiging van opzegging vandaag bij Eneco los te peuteren. Helaas zonder succes, wel een vriendelijke dame. Er viel niets te annuleren, want het 'contract is nog in de maak'. Begrijp ik uit jouw bericht dat ik beter mijn nieuwe leverancier (per 1-12) om deze (opzeg/verhuis) bevestiging kan vragen?
Dat lijkt mij wel, immers is de route normaliter dat je een nieuw contract afsluit en dat vanaf dan de nieuwe leverancier alles voor je regelt. Ik heb volgens mij nog nooit contact moeten opnemen bij een overstap met mijn huidige leverancier.

Ik denk zelfs dat Eneco daar op dit moment nog niets over kan zeggen, daar ik eigenlijk niet verwacht dat jouw nieuwe leverancier deze procedure nu al in gang gezet heeft bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 14:15
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:43:
Lees mijn argument. De contracten zijn mi overgedragen VOOR intrekking. Beide events vinden plaats op 1 november om 0:00:00, dus volgorde.
Alleen zijn de contracten niet overgedragen, alleen het klantenbestand. Met een klap van de hamer zijn de klanten verhuisd, zijn alle contracten ongeldig verklaard en is de vergunning ingetrokken. Allemaal tegelijk.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
s020506 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:50:
[...]
Met een klap van de hamer zijn de klanten en contracten verhuisd, zijn alle contracten die WE nog heeft (geen) ongeldig verklaard en is de vergunning ingetrokken. Allemaal tegelijk.
Zo zie ik het. Nogmaals, lees aandachtig mijn document.

Art 2, lid 5 geschiedt voor art 2 lid 6! Overdracht heeft feitelijk plaatsgevonden onder lid 5, en dus voor intrekking. Intrekking betekend activering lid 6.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 01-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bldb
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Waarom zou je gelijk het contract opzeggen, wie weet krijgen we toch scherpe tarieven. Afwachten zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:45

B2

wa' seggie?

Na 3 pogingen met verschillende uitkomsten (klantgegevens niet zichtbaar, MOI kan alleen telefonisch) is het uiteindelijk via de chat toch gelukt een MOI te doen bij de Rabobank.
Toen ik aangaf dat het om Welkom Energie ging kreeg ik direct het bericht dat dit geen zin zou hebben. Aangegeven toch de melding te willen doen. Bedragen en data doorgegeven. Daarna weer de melding dat het bedrijf failliet is en de rekening niet meer benaderbaar is.

Rabobank lijkt (als belanghebber) een tactiek te gebruiken om MOI’s te frustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BananaHeadz
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:29:
[...]

Dat is ook bijzonder slecht, maar is dat een reden om in de kou te zitten? En die airco draait op electriciteit, daar weet je ook de prijs niet van maar dat durf je wel aan?
De verwarming laten draaien kost me zon 0.3 tot 0.5 m3 per uur, de elektriciteit is zon 250 watt extra. Minimaal 30 tot 80 cent per uur vs 10 cent per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik geraak niet binnen op de klantenservice van Eneco. Ik had al een nieuw contract aangemaakt per 1 december / andere leverancier. Klopt het dat ik dit zal moeten verlengen naar per 8 december omdat ik blijkbaar pas vanaf 8 november eneco klantenservice kan benaderen ter afsluiting van het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
B2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:09:
Na 3 pogingen met verschillende uitkomsten (klantgegevens niet zichtbaar, MOI kan alleen telefonisch) is het uiteindelijk via de chat toch gelukt een MOI te doen bij de Rabobank.
Toen ik aangaf dat het om Welkom Energie ging kreeg ik direct het bericht dat dit geen zin zou hebben. Aangegeven toch de melding te willen doen. Bedragen en data doorgegeven. Daarna weer de melding dat het bedrijf failliet is en de rekening niet meer benaderbaar is.

Rabobank lijkt (als belanghebber) een tactiek te gebruiken om MOI’s te frustreren.
Ik kon bij ING een online formulier invullen. Hoefde niet eens ingelogd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Laatst online: 11-09 13:00
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:14:
[...]

Ik kon bij ING een online formulier invullen. Hoefde niet eens ingelogd te zijn.
Bij SNS ook een online formulier, echter dien je wel ingelogd te zijn. Afwachten of het klopt wat Duitser B2 zegt of die rekening nog te benaderen is dan. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
kdejaeger schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:14:
Ik geraak niet binnen op de klantenservice van Eneco. Ik had al een nieuw contract aangemaakt per 1 december / andere leverancier. Klopt het dat ik dit zal moeten verlengen naar per 8 december omdat ik blijkbaar pas vanaf 8 november eneco klantenservice kan benaderen ter afsluiting van het contract?
Nee, als jij uiterlijk vandaag een ander contract regelt of hebt geregeld, dat ingaat op 1 december, dan zegt de nieuwe leverancier je oude contract voor je op. Dan doen ze zelden direct. Soms zelfs misschien pas een paar dagen van te voren of op de dag zelf. De nieuwe leverancier kan aantonen dat je op tijd hebt aangevraagd, en daarmee op tijd hebt opgezegd. Dat hoef jij zelf niet te doen, normaal niet, en nu dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
B2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:09:
Dat wordt dan een interessant verhaal aangezien het de bank van de klant is die bepaald of het bedrag wordt terugbetaald.
Melding Onterechte Incasso
Ontvangen wij binnen 13 maanden na het incasseren via de bank van uw debiteur
een melding onterechte incasso? En is de machtiging die uw debiteur gaf niet geldig?
Dan is er sprake van een Melding Onterechte Incasso. Wij informeren u dan over de
Melding Onterechte Incasso die wij ontvingen. Daarna moet u binnen vijf werkdagen
schriftelijk reageren. U kunt het eens zijn met de melding. Wij schrijven dan het
bedrag van uw rekening af en schrijven het bij op de rekening van uw debiteur. U
kunt het oneens zijn met de melding. Stuurt u ons dan een kopie van de machtiging.
Uw reactie sturen wij naar de bank van uw debiteur. De bank van uw debiteur beslist
of het bedrag wordt terugbetaald
en wij voeren dat uit. U kunt een terugbetaling niet
tegenhouden als u ons geen kopie van de machtiging toont, of als de bank van uw
debiteur anders beslist
. De Melding Onterechte Incasso is niet mogelijk bij SEPAincasso Zakelijk.
https://skggouda.nl/stora...palingen_sepa_incasso.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:22:
[...]

Dat wordt dan een interessant verhaal aangezien het de bank van de klant is die bepaald of het bedrag wordt terugbetaald.

[...]

De chat medewerker gaf expliciet aan dat de rekening niet meer benaderbaar was dus dat het geen zin zou hebben. Klinkt echt alsof ze instructies hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bldb
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:22:
[...]

[...]

Valt het hier wel onder onterechte incasso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
B2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:23:
[...]

De chat medewerker gaf expliciet aan dat de rekening niet meer benaderbaar was dus dat het geen zin zou hebben. Klinkt echt alsof ze instructies hebben gekregen.
Dan gaat mijn stornering van vorige maand ook niet meer door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

bldb schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:23:
[...]

Valt het hier wel onder onterechte incasso?
Volgens mij hebben we dat hele verhaal hier nu al wel een aantal keren besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bldb
B2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:24:
[...]

Volgens mij hebben we dat hele verhaal hier nu al wel een aantal keren besproken?
46 pagina's ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik verwacht dat de tarieven van Eneco voor Welkom gedupeerden hoger liggen dan de variabele tarieven die Eneco rekent voor bestaande klanten. De variabele tarieven zijn immers vastgesteld op 1 juli. Eneco zal destijds een verwachting hebben gehad van het aantal klanten dat onder deze tarieven verwachten te leveren en daarvoor hebben ingekocht. Nu ze er ineens 100.000 klanten bij krijgen hebben ze uiteraard te weinig ingekocht tegen de relatief lage tarieven van destijds. Dus ze zullen niet (kunnen) leveren tegen die tarieven.

Ik spreek enkel mijn verwachting uit en ik zeg niet dat ik het er mee eens ben :-)

Overigens is het variabele tarief van Eneco nu al hoger dan het tarief dat Vattenfall biedt, dus er is geen enkele reden om bij Eneco te blijven.

Opzegging doorgeven is wel lastig, want ze nemen de telefoon niet op voor ons.

[ Voor 5% gewijzigd door -DarkShadow- op 01-11-2021 11:47 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
ArcticWolf schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:24:
[...]

Dan gaat mijn stornering van vorige maand ook niet meer door :(
Ik had mijn stornering van de incasso van september nog dezelfde dag op m'n rekening. :*)

Dat de MOI misschien niet gaat lukken zou balen zijn, maar niet geschoten is altijd mis...

[ Voor 14% gewijzigd door Kees-Jan op 01-11-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
B2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:23:
[...]

Als de Rabobank de MOI honoreert dan blijft de Rabobank dus achter met een vordering op Welkom.

Dat zal wellicht een rol spelen bij de hordes die de klantenservice opwerpt en wellicht ook bij de beslissing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
Hallo allemaal,

Als voormalige klant van WelkomEnergie heb ik eind vorige week direct actie ondernomen.
Een modelcontract bij Vattenfall afgesloten met ingangsdatum 1 november, dat werd in de contractbevestiging op 11 november gezet (waarschijnlijk vanwege de 14 dagen bedenktijd). Toen heb ik gebeld dat ik zonder energieleverancier zit (WE was die dag failliet) en ik per direct een energieleverancier nodig had. Er schijnen 2 procedures te zijn om een contract aan te melden, overstappen en verhuizen (nieuwe aansluiting). Het is nu even afwachten of alleen de eerste route is afgesneden of ook de tweede. Wel een contractbevestiging gehad met ingangsdatum afgelopen vrijdag en dat ze mij energie leveren vanaf die datum.

Daarnaast heb ik Eneco gelijk na hun mail laten weten dat er geen overeenkomst is omdat alle voorwaarden daarvoor ontbreken, mij geen aanbod is gedaan dat ik heb geaanvaard, ik ook niet de intentie heb om een overeenkomst aan te gaan en dat ik op 1 november een contract met een andere leverancier heb en het dus niet mogelijk is om mij op die datum energie te leveren. Vandaag dit nogmaals middels een brief aangegeven en een mededeling van buitengerechtelijke vernietiging gedaan op basis van de Elektriciteit- en Gaswet.

Dan over het wettelijk kader, het Besluit Leveringzekerheid, waarop de verplichting van het contract zou rusten. Dan doelt mij waarschijnlijk op art. 6 lid c en lid d van dat besluit (de ACM wist die aan de telefoon niet en heb nog geen antwoord op mijn vragen over de e-mail.

Nu is dat besluit publiekrecht en dat regelt de verhouding tussen overheid en bedrijf en overheid en burger.
Die c bepaling is dus een besluit van de minister dat Eneco bind, maar wat niet de kleinverbruiker en Eneco aan elkaar bind, daarvoor is immers een overeenkomst conform het BW voor nodig, en die is er niet.

Die d bepaling bindt mij wel, maar die zegt alleen dat ik de verbintenis met WE niet op mag schorten.
Dat heb ik ook niet gedaan, ik heb alleen 3 dagen meerdere energieproducten afgenomen van meerdere leveranciers (ivm met voor mij niet in te schatten veiligheidsrisico's deze 3 dagen maar even geen energie verbruikt ;) )

Zometeen de schade uitrekenen die ik hiervan ondervind. Die welkomstbonus heb ik basis van de actievoorwaarden geen recht op, maar doordat WE het contract beëindig heb ik wel schade (welkomstbonus, plus duurdere verbruik resterende contractperiode plus opzegvergoeding), en die schade stel ik hun voor aansprakelijk en vorder ik op hun conform art. 17.1 van hun Algemene Voorwaarden.

Die verreken ik vervolgens met het bedrag dat ik hen nog moet betalen, die eindafrekening ontvangen ze van mij aan het einde van de contractperiode als ik het daadwerkelijk gebruik weet. Dan verrekening ik beide vorderingen.

Ik ga niet naar de rechter, maar sluit niet uit dat Eneco en/of WE dit wel gaan doen met de door mij gekozen marsroute.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Pieter Omtzigt wil via een motie de klanten van WE compenseren.
Als Eneco de bestaande WE contracten nu gewoon overneemt en daarvoor van de overheid een vergoeding krijgt dan ben je van een boel gedonder af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hendrik H. schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:32:
Als Eneco de bestaande WE contracten nu gewoon overneemt en daarvoor van de overheid een vergoeding krijgt dan ben je van een boel gedonder af.
als eneco de contracte overneemt en de overheid nou eens geen gratis geld gaat lopen rondstrooien? dat is namelijk wel een groot precedent voor een handel in ploffende energiemaatschappijtjes...

als eneco de klanten wilt/moet hebben, verwerken ze de lagere tarieven uit de lopende contracten maar als welkomstbonus/wervingsfee.

betalen we met zn allen he, dat gratis geld.
(als je de boel privatiseert moet je daarna t verlies niet op t collectief afwikkelen imo)

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 01-11-2021 11:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
Ondanks dat ik ook bij Welkom zit zat ben ik tégen compensatie door de overheid.

Mensen die uit zekerheidsoogpunt bij een duurdere/grotere leverancier zitten worden zo bestraft.

Net zoals de Icesave ellende destijds. Ik heb toen bewust afgezien van de hogere rente vanwege de risico's als achtergestelde schuldeiser.
De mensen die klakkeloos voor de hoge rente gaan zijn toen schadeloosgesteld. Ik ben toen dubbel genaaid: ik heb niet de hoge Icesaverente genoten, maar betaal (via belasting) wel mee om het geld van de slachtoffers terug te krijgen.
Nu schijnt IJsland dit uiteindelijk wel allemaal gecompenseerd te hebben, maar dat wist onze regering ook niet vantevoren toen ze deze toezegging deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Titusvh schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:43:
[...]

Ondanks dat ik ook bij Welkom zit zat ben ik tégen compensatie door de overheid.

Mensen die uit zekerheidsoogpunt bij een duurdere/grotere leverancier zitten worden zo bestraft.

Net zoals de Icesave ellende destijds. Ik heb toen bewust afgezien van de hogere rente vanwege de risico's als achtergestelde schuldeiser.
De mensen die klakkeloos voor de hoge rente gaan zijn toen schadeloosgesteld. Ik ben toen dubbel genaaid: ik heb niet de hoge Icesaverente genoten, maar betaal (via belasting) wel mee om het geld van de slachtoffers terug te krijgen.
Nu schijnt IJsland dit uiteindelijk wel allemaal gecompenseerd te hebben, maar dat wist onze regering ook niet vantevoren toen ze deze toezegging deden.
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Ik denk dat iedereen meer gebaat zou zijn bij duidelijke regels voor energieleveranciers, bijvoorbeeld het aanhouden van voldoende reserves.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
bennierex schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:45:
[...]

Ja, daar kan ik me wel in vinden. Ik denk dat iedereen meer gebaat zou zijn bij duidelijke regels voor energieleveranciers, bijvoorbeeld het aanhouden van voldoende reserves.
Stoppen met compenseren. Starten met investeren. Zorg er voor dat de ACM weer tanden heeft en laat hen op tijd en intensief controleren of dat er voldoende zekerheden zijn om te kunnen leveren in de winter.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Loading2000 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:32:

Zometeen de schade uitrekenen die ik hiervan ondervind. Die welkomstbonus heb ik basis van de actievoorwaarden geen recht op, maar doordat WE het contract beëindig heb ik wel schade (welkomstbonus, plus duurdere verbruik resterende contractperiode plus opzegvergoeding), en die schade stel ik hun voor aansprakelijk en vorder ik op hun conform art. 17.1 van hun Algemene Voorwaarden.

Die verreken ik vervolgens met het bedrag dat ik hen nog moet betalen, die eindafrekening ontvangen ze van mij aan het einde van de contractperiode als ik het daadwerkelijk gebruik weet. Dan verrekening ik beide vorderingen.
Zou je dan niet (ook) bij de curator een vordering moeten indienen?
Dat kan hier: https://www.faillissement...4/welkom-energie-b-v.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
dyrc schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:39:
[...]

als eneco de contracte overneemt en de overheid nou eens geen gratis geld gaat lopen rondstrooien? dat is namelijk wel een groot precedent voor een handel in ploffende energiemaatschappijtjes...

als eneco de klanten wilt/moet hebben, verwerken ze de lagere tarieven uit de lopende contracten maar als welkomstbonus/wervingsfee.

betalen we met zn allen he, dat gratis geld.
(als je de boel privatiseert moet je daarna t verlies niet op t collectief afwikkelen imo)
Je betaalt via belastingen aan allerlei dingen mee waar je zelf misschien niet meteen iets aan hebt.
Er worden ook allerlei subsidies uitgedeeld aan mensen die zonnepanelen leggen ,isoleren e.d.. Als jij dat allemaal eerder al hebt gedaan zonder subsidie,dan mis je dat voordeel ook. En wat dacht je van die gratis coronatesten voor reizigers in de zomervakantie. Daar betaalde je ook aan meeals je zelf niet (in die periode) op vakantie ging.

Ik kan zelf best leven met wat verlies door een faillissement, maar dat je je teveel betaalde voorschot kwijt bent omdat het nu immers nog geen winter is, daar heb ik wel problemen mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Medione1210 op 01-11-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik ben benieuwd of zo'n motie voldoende steun zou krijgen, ergens voelt het wel een beetje onterecht wanneer mensen wel jaren lang de vruchten kunnen plukken van het hoppen tussen energie leveranciers met lager dan gemiddelde tarieven, vaak hoge bonussen e.d., maar wanneer ze een keer niet de juiste keuze maken ineens de samenleving zou moeten gaan compenseren. Ik weet eigenlijk niet of ik dat wel een goed idee vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 01-11-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 11:23
bldb schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:04:
Waarom zou je gelijk het contract opzeggen, wie weet krijgen we toch scherpe tarieven. Afwachten zou ik zeggen.
Ik heb het gedaan om iets achter de hand te hebben op het moment dat de Eneco tarieven tegen zullen vallen. Op een nieuw contract zit immers 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 07:45
bldb schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:04:
Je hebt nog altijd 14 dagen bedenktijd, dus waarom zou je het niet alvast doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:30
Jaer288 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:16:
[...]

Ik heb het gedaan om iets achter de hand te hebben op het moment dat de Eneco tarieven tegen zullen vallen. Op een nieuw contract zit immers 14 dagen bedenktijd.
Echter moet je dan wel nu direct Eneco opzeggen per 1-12. Mocht het tarief van Eneco meevallen kan je niet meer terug ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:56
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:30:
[...]
Als de Rabobank de MOI honoreert dan blijft de Rabobank dus achter met een vordering op Welkom.

Dat zal wellicht een rol spelen bij de hordes die de klantenservice opwerpt en wellicht ook bij de beslissing.
Dat vermoeden heb ik ook. Ik verwacht dat als de (geldige) machtiging ontbreekt, de bank van de incassant het bedrag gewoon vermindert op de rekening en overmaakt naar de bank van de klant.
En ik verwacht ook dat een incassant daardoor normaal gezien dieper in het rood kan duiken dan toegestaan is voor zijn rekening.
En als er niet voldoende op de rekening van een failliete incassant staat, dan is dat waarschijnlijk het probleem van zijn bank en niet de bank van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:30

knakworst

Get more sats!

celshof schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:32:
[...]

En ik verwacht ook dat een incassant daardoor normaal gezien dieper in het rood kan duiken dan toegestaan is voor zijn rekening.
En als er niet voldoende op de rekening van een failliete incassant staat, dan is dat waarschijnlijk het probleem van zijn bank en niet de bank van de klant.
Dat denk ik ook, dat was bij Energieflex ook waarbij er geen roodstand geoorloofd was maar door de teruggedraaide incasso's er een debetstand was van 600k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:43:
Denk dat je hier niet juist mee zit, Eneco heeft op 27 oktober aangekondigd dat zij per 1 november de klanten van Welkom Energie overneemt, dus tot 1 november was/is het nog rekening en risico Welkom Energie. En ik schat in dat dat onder de voorwaarde was/is dat de vergunning was ingetrokken maar dat weet ik niet.

Blijft overigens wel interessant verloop in de tijd. Ik zie de eerste WOB verzoeken al komen richting ACM.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dan wil ik ook compensatie voor het Energieflex verhaal 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veenvanrobbert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 19:08
Net contact gehad met de klantenservice van Eneco (via de chat) om mijn contract te laten beëindigen per 1-12. De medewerker gaf aan dat ze deze beëindiging nog niet kunnen verwerken, waarschijnlijk omdat de gegevens nog niet in het systeem staan (oid). Maar dat als ik over zou stappen naar een andere maatschappij het contract automatisch stop zou worden gezet.

Per 1-12 ga ik over naar Vattenvall, via het modelcontract, maar Ik heb toch maar even om schriftelijke bevestiging gevraagd van Eneco van mijn opzegging aldaar. Dat zouden ze in orde maken.

Goed om even door te vragen naar een schriftelijke bevestiging dus bij Eneco voor een ieder die dit ook van plan is.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:27:
[...]

Ik had mijn stornering van de incasso van september nog dezelfde dag op m'n rekening. :*)

Dat de MOI misschien niet gaat lukken zou balen zijn, maar niet geschoten is altijd mis...
Ja zit bij een andere bank, maar... De stornering is net bijgeschreven dus kan nog wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvH
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

BvH

veenvanrobbert schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:38:
Net contact gehad met de klantenservice van Eneco (via de chat) om mijn contract te laten beëindigen per 1-12. De medewerker gaf aan dat ze deze beëindiging nog niet kunnen verwerken, waarschijnlijk omdat de gegevens nog niet in het systeem staan (oid). Maar dat als ik over zou stappen naar een andere maatschappij het contract automatisch stop zou worden gezet.

Per 1-12 ga ik over naar Vattenvall, via het modelcontract, maar Ik heb toch maar even om schriftelijke bevestiging gevraagd van Eneco van mijn opzegging aldaar. Dat zouden ze in orde maken.

Goed om even door te vragen naar een schriftelijke bevestiging dus bij Eneco voor een ieder die dit ook van plan is.

edit: typo
Ik heb precies hetzelfde gedaan, echter de dame van de klantenservice kon nog niets aanpassen in het systeem. Het zou in theorie goed moeten gaan maar mij werd aangeraden ook een mail te sturen aan klantenservice@eneco.com waarin je aangeeft per 1 december een andere energieleverancier te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pieter Omtzigt is wel een beetje stemmen aan het trekken maar goed, hij wist op 27 oktober ook al van het faillisement terwijl het pas op 29 oktober uitgesproken werd.

Hier is hij niet zo goed op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
Bruin Poeper schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:51:
[...]

Zou je dan niet (ook) bij de curator een vordering moeten indienen?
Dat kan hier: https://www.faillissement...4/welkom-energie-b-v.aspx
Dank voor het delen van de link.
Niet ook, maar alleen bij de curator. De schade ontstaat namelijk sinds vandaag en de curator is sinds vrijdag het aanspreekpunt. Maar die vordering moet je inderdaad wel van tevoren indienen, daar heb je conform de algemene voorwaarden van WE twee maanden de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Medione1210 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:57:
[...]

Ik kan zelf best leven met wat verlies door een faillissement, maar dat je je teveel betaalde voorschot kwijt bent omdat het nu immers nog geen winter is, daar heb ik wel problemen mee.
Eigen keus toch? Je kiest er als klant zelf voor om een dik voorschot bij je leverancier te stallen.

Als je daar bang voor bent dan moet je in november een contract nemen en je voorschot laag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennism schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:22:
@GENETX

In de brief staat:

[...]

Echter kom ik dit niet tegen in de wettekst onder datzelfde lid:

[...]

Dat artikel lijkt ook te voorzien in het toekennen aan 1 vergunning houder.

2 / 5 / c geeft daarnaast aan:

[...]

Niet zoals jij in de brief aangeeft:

[...]

2 / 6 / c is het artikel dat je daar quote.

Ik zou de brief dus zo niet versturen en misschien eerst nog even goed nalopen :)
Dank, ik ben nu weer bezig. Het had hier lid 6 ipv 5 moeten betreffen (en nog een aantal regels, wordt aan gewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Scorpio861 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:32:
[...]

Echter moet je dan wel nu direct Eneco opzeggen per 1-12. Mocht het tarief van Eneco meevallen kan je niet meer terug ..
Dat kun je wel. Als je binnen de 14 dagen bedenktijd je contract bij de nieuwe leverancier annuleert blijft je huidige contract doorlopen. De daadwerkelijke opzegging vindt nl. pas plaats na de bedenktijd tenzij je expliciet bij je nieuwe leverancier aangeeft dat levering direct moet starten en je afziet van je bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09

TDB

Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:30:
[...]

De curator zal tegelijkertijd achter de klant gaan die ten onrechte heeft gestorneerd.

PSN: TDBtje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TDB schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:56:
[...]

De curator zal tegelijkertijd achter de klant gaan die ten onrechte heeft gestorneerd.
De curator kan een rekening sturen voor de verbruikte diensten. Het feit dat iets is gestorneerd op basis van een onterechte incasso is feitelijk door toedoen van de curator die geen geldige machtiging kon laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:34:
@GENETX Mooi hoe je dit uitzoekt.

Het f) gedeelte van je brief is denk ik onnodig omdat in het ACM besluit al is gesteld dat er bij toepassing van artikel 2, zesde lid moet worden toegepast een wijzigingsbesluit zal worden genomen.

Ik neem aan dat dit wijzigingsbesluit niet is genomen omdat deze niet op de ACM site te vinden is.

[...]
Daarin is wel voorzien, het besluit noemt namelijk 1 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:58:
[...]

Daarin is wel voorzien, het besluit noemt namelijk 1 november.
Het besluit noemt 1 november als datum dat het besluit in werking gaat.

Er staat vrij duidelijk dat artikel 2, zesde lid pas toegepast wordt bij wijzigingsbesluit (dat is dus een nieuw besluit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:50:
[...]

Eigen keus toch? Je kiest er als klant zelf voor om een dik voorschot bij je leverancier te stallen.

Als je daar bang voor bent dan moet je in november een contract nemen en je voorschot laag houden.
Eens, maar ik wist niet dat het betalen van een voorschot zo risicovol was. Ik was in de veronderstelling dat voor mijn voorschot o.b.v. een SJV er energie ingekocht werd, ik was in de veronderstelling dat bij een overname mijn contract meegenomen zou worden.
Harde les voor mij, maar ik vind dat de ACM consumenten beter moet voorlichten dat een voorschot zéér risicovol is.
Hetzelfde met de door mij geleverde energie (zonnepanelen), geen idee of ik daar nog iets voor terug zie.

Mijn volgende voorschot wordt zo laag mogelijk, ik denk niet dat leveranciers er blij mee zijn als iedereen dat doet, laat staan of de markt er stabieler van wordt. Liever zou ik trouwens per maand betalen wat ik verbruik.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
[...]

Wat mij betreft: geen probleem. Ik wil alle verbruik gewoon betalen, zo simpel is het. 8)

In dit "geval" wil ik liever betalen als de curator vindt dat ik mijn verbruik moet betalen als dat ik vind dat de curator mijn termijnbetalingen in de failliete boedel steekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:00:
[...]

Het besluit noemt 1 november als datum dat het besluit in werking gaat.

Er staat vrij duidelijk dat artikel 2, zesde lid pas toegepast wordt bij wijzigingsbesluit (dat is dus een nieuw besluit).
Ik zie dat als het moment, maar hier is de juridische text stoffig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
[...]
Stornering is nooit ten onrechte. Het enige dat kan gebeuren is dat je door de stornering een schuld hebt bij de curator ipv dat je achter de curator aan moet om je geld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Update, nieuwe versie met wijzigingen!

De oude zijn nog beschikbaar onder ContractEneco1.pdf/docx

En ik ben weer even out ;) . Zou iemand nog de wet in kunnen duiken met betrekking tot handelingsvolgorde van zaken die op hetzelfde tijdstip plaatsvinden? bvd!

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 01-11-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
celshof schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:02:
[...]
Stornering is nooit ten onrechte. Het enige dat kan gebeuren is dat je door de stornering een schuld hebt bij de curator ipv dat je achter de curator aan moet om je geld te krijgen.
En dan staan de klanten achteraan in de rij en is het geld al lááng op... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:34

tomic

Smexylittlebabe!

Mailtje voor naar klantenservice@eneco.com
Sharing is caring toch? O+
Subject: Opzegging energiecontract Eneco

Geachte heer/mevrouw,

Op 29 oktober heeft u in een mail kenbaar gemaakt mij als klant te hebben overgenomen van het inmiddels failliete Welkom Energie B.V.

Inmiddels heb ik een energiecontract van Greenchoice laten ingaan op 02-12-2021. Middels deze mail maak ik mijn overstap en daarmee mijn opzegging kenbaar met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand. [Bron1] [Bron2]

Ik ontvang graag een bevestiging van deze opzegging.

Mijn gegevens:

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

T-8one schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:01:
[...]

Eens, maar ik wist niet dat het betalen van een voorschot zo risicovol was. Ik was in de veronderstelling dat voor mijn voorschot o.b.v. een SJV er energie ingekocht werd, ik was in de veronderstelling dat bij een overname mijn contract meegenomen zou worden.
Harde les voor mij, maar ik vind dat de ACM consumenten beter moet voorlichten dat een voorschot zéér risicovol is.
Hetzelfde met de door mij geleverde energie (zonnepanelen), geen idee of ik daar nog iets voor terug zie.

Mijn volgende voorschot wordt zo laag mogelijk, ik denk niet dat leveranciers er blij mee zijn als iedereen dat doet, laat staan of de markt er stabieler van wordt. Liever zou ik trouwens per maand betalen wat ik verbruik.
Het lastige is vaak ook nog dat de leverancier uiteindelijk bepaalt hoe hoog jouw minimale voorschotbedrag moet zijn. Er is dus niet echt een keuze aan de kant van de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bennierex schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:07:
[...]

Het lastige is vaak ook nog dat de leverancier uiteindelijk bepaalt hoe hoog jouw minimale voorschotbedrag moet zijn. Er is dus niet echt een keuze aan de kant van de klant.
WE raadde bij mij aan om 180 euro aan te houden... blij dat ik niet heb gedaan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:52
Wat ik mij nog afvraag hé. Ik zie dat veel mensen vandaag Eneco mailen om hun energiecontract te beëindigen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Stel nou het volgende gebeurt:

Eneco biedt alle oud WE klanten toch een gunstig/speciaal tarief aan. Je besluit dus toch bij Eneco te blijven, maar Eneco zegt vervolgens: jammer dan, je hebt je contract bij ons al opgezegd. Je kan alleen voor een modelcontract, jaarcontract e.d. kiezen.

Terwijl als je gewoon een overstap regelt per 1-12-2021 (bijv het modelcontract van Vattenfall) je die nog binnen 14 dagen kan annuleren en nog tot 5 nov kan wachten tot Eneco de tarieven kenbaar maakt. Waardoor je dus eventueel wel van een gunstig/speciaal tarief van Eneco gebruik kan maken.

Is dit een logische gedachtegang of in de praktijk onmogelijk?

Edit:
Voor de volledigheid: hierboven schets ik een hypothetische situatie. Ik weet niet of Eneco ons inderdaad speciale/gunstige tarieven gaat bieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Arno90 op 01-11-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:03:
[...]
En dan staan de klanten achteraan in de rij en is het geld al lááng op... |:(
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zo zijn er ook waar elke schuldeiser netjes zijn geld krijgt. Neem bijvoorbeeld de DSB, waar uiteindelijk iedereen zijn geld heeft gekregen. Maar ja, die had dan ook nog iets om geld mee te verdienen en dat wordt voor WE wel erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
celshof schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:10:
[...]
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zo zijn er ook waar elke schuldeiser netjes zijn geld krijgt. Neem bijvoorbeeld de DSB, waar uiteindelijk iedereen zijn geld heeft gekregen. Maar ja, die had dan ook nog iets om geld mee te verdienen en dat wordt voor WE wel erg lastig.
Ik vermoed dat het geld nu al op is... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arno90 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:09:
Wat ik mij nog afvraag hé. Ik zie dat veel mensen vandaag Eneco mailen om hun energiecontract te beëindigen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Stel nou het volgende gebeurt:

Eneco biedt alle oud WE klanten toch een gunstig/speciaal tarief aan. Je besluit dus toch bij Eneco te blijven, maar Eneco zegt vervolgens: jammer dan, je hebt je contract bij ons al opgezegd. Je kan alleen voor een modelcontract, jaarcontract e.d. kiezen.

Terwijl als je gewoon een overstap regelt per 1-12-2021 (bijv het modelcontract van Vattenfall) je die nog binnen 14 dagen kan annuleren en nog tot 5 nov kan wachten tot Eneco de tarieven kenbaar maakt. Waardoor je dus eventueel wel van een gunstig/speciaal tarief van Eneco gebruik kan maken.

Dat kan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:34

tomic

Smexylittlebabe!

Eneco biedt alle oud WE klanten toch een gunstig/speciaal tarief aan.
...
Vast niet beter dan 0,86ct gas van de Consumentenbond/Greenchoice deal van enkele weken geleden.
Maar betreffende je vraag: welke bedrijf ken jij dat een klant wegstuurt die zich na een opzegging bedacht heeft?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan

In principe hoef je Eneco niet eens te informeren. dat doet je nieuwe leverancier naar je huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 14:10
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:14:
[...]

In principe hoef je Eneco niet eens te informeren. dat doet je nieuwe leverancier naar je huidige.
In dit specifieke geval weet ik niet of dit kan. Ik hoorde van Vattenfall dat ze niets aan ons contract mochten doen/laten muteren tot 1-12. Pas daarna konden ze iets doorvoeren wat ongeveer 9 dagen duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
T-8one schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:01:

Een voorschot op zich is natuurlijk niet heel risico vol, het wordt pas risico vol wanneer je een (veel te hoog) voorschot gaat parkeren bij een bij een bedrijf die de zaakjes niet op orde heeft.

Ik zou over het algemeen de werkwijze die wij in Nederland gebruiken met voorschotten niet typeren als 'zéér risicovol', kijk je naar de lange termijn zal het risico over het algemeen juist als zéér laag gezien worden. Immers gaan energie bedrijven niet heel regelmatig failliet.

Dat wil echter niet zeggen dat het parkeren bij enkele aanbieders in bepaalde gevallen geen hoger risico profiel kan hebben, ik zou het echter niet direct nooit zakelijk achten dat daar voor gewaarschuwd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
*knip* Dit heeft niets met dit faillissement van Welkom Energie te maken.

[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 01-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online

Eneco deelt geen kadootjes uit en hanteert het huidige zeer hoge tarief. Betekent voor mij dat mijn maandvoorschot van €200 bij WE naar plm. €400 bij Eneco gaat. Prettige feestdagen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BananaHeadz

Ik kan me niet voorstellen dat Eneco verlies wilt gaan maken op 90.000 klanten. Dan heb je het over misschien wel miljoenen euro's verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:52
Hendrik H. schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:24:
[...]

Eneco deelt geen kadootjes uit en hanteert het huidige zeer hoge tarief. Betekent voor mij dat mijn maandvoorschot van €200 bij WE naar plm. €400 bij Eneco gaat. Prettige feestdagen. >:)
En waar baseer je bovenstaande op? Bij dit soort reacties graag een bronvermelding.
Pagina: 1 ... 12 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.