Je kan de dock verplaatsen naar het scherm dat jij wilt, door met je muis enkele seconden onderaan de rand van de desktop te blijven staan.jwtje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:44:
[...]
Ik gebruik beiden, beschik zowel over een MacBook als een Windows PC. En ik kan me best wel vinden in de klachten van nieuwe gebruikers. Na jaren gebruik ben ik er nog steeds niet achter hoe je nou efficiënt met meerder schermen kan werken op MacOS. Ik gebruik Rectangle om windows te snappen aan de zijkanten dit werkt top. Maar hoe kan je snel van windows van hetzelfde programma switchten in 1 handeling. Op windows klik je gewoon op het APP icon in de taksbar. Bij MacOS blijft de Dock op het hoofdscherm staan en moet je dus met je muis terug naar je hoofdscherm. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Sinds 2008 gebruik ik beide OS en, en als ik eerlijk ben kies ik verkenner boven finder. Qua taskbar/dock, vensters etc is het kwestie van even tijd steken in het leren van de nieuwe sneltoetsen. Na een tijdje gebruik je dock niet meer. Bij mij is hij verborgen bijv.
Ik teken nergens meer voor
Top maar dan kost het me nog steeds een extra handeling als ik bijvoorbeeld van een browser op scherm 1 naar een pdf op de achtergrond op scherm 2 wil schakelen. Dit is niet mogelijk met 1 muisklik/toets combi, of zie ik dit verkeerd?Hertog schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:49:
[...]
Command-~ werkt vergelijkbaar met Command-Tab maar dan voor vensters van één app, en Control+Pijl Omlaag opent alle open vensters van de actieve applicatie (in Exposé). Bonus: als je dit open hebt kun je nog steeds Command-Tab gebruiken om vensters van de volgende applicatie te krijgen.
Dit is wel mogelijk inderdaad maar heel traag en open je alsnog de app en niet een specifiek venster van die app.nDirect090 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:49:
[...]
Je kan de dock verplaatsen naar het scherm dat jij wilt, door met je muis enkele seconden onderaan de rand van de desktop te blijven staan.
[ Voor 23% gewijzigd door jwtje op 01-12-2021 10:59 ]
@Bonsaiboom @quovadis25 @jwtje Laten we de OS zaken verder bespreken in
MacOS: Magisch of Mysterieus?
Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2
[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie
MacOS: Magisch of Mysterieus?
Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2
[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Interessant, ik heb mijn nieuwe MBP nog nooit hoeven rebooten (16" M1Max 32GB). Ben oprecht wel benieuwd of dat met bepaalde software te maken heeft of iets dergelijks. Ik gebruik 'm vooral met een groot deel van het Adobe pakket.BruceLee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 01:31:
macos is zo buggy als de pest en vol met memory leaks.
ook control centre heeft memory leaks. kan niet w8en op 12.1
ik moet nog vaker rebooten dan mijn windows pc die dat nooit heeft omdat het memory leaks heeft.
mijn eerste ervaring is dus zeker niet dat de apple software en os zoveel beter is wat iedereen altijd roeptoetert
Misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt maar is het niet gewoon Command + `jwtje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:44:
[...]
Ik gebruik beiden, beschik zowel over een MacBook als een Windows PC. En ik kan me best wel vinden in de klachten van nieuwe gebruikers. Na jaren gebruik ben ik er nog steeds niet achter hoe je nou efficiënt met meerder schermen kan werken op MacOS. Ik gebruik Rectangle om windows te snappen aan de zijkanten dit werkt top. Maar hoe kan je snel van windows van hetzelfde programma switchten in 1 handeling. Op windows klik je gewoon op het APP icon in de taksbar. Bij MacOS blijft de Dock op het hoofdscherm staan en moet je dus met je muis terug naar je hoofdscherm. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Dan switch je tussen windows van 1 programma.
Edit: en met 4 vingers omhoog swipen geeft alle vensters weer.
[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 01-12-2021 11:14 ]
Je kunt altijd met je rechtermuisknop op het app-icoontje klikken en dan een venster kiezen. En anders installeer je iets als DockView.jwtje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:54:
[...]
Top maar dan kost het me nog steeds een extra handeling als ik bijvoorbeeld van een browser op scherm 1 naar een pdf op de achtergrond op scherm 2 wil schakelen. Dit is niet mogelijk met 1 muisklik/toets combi, of zie ik dit verkeerd?
[...]
Dit is wel mogelijk inderdaad maar heel traag en open je alsnog de app en niet een specifiek venster van die app.
https://noteifyapp.com/dockview/
ingen vill veta var du köpt din tröja
Ik heb verder geen problemen en merk niks van mindere performance. Krijg ook geen pop ups van out of memory maar ik zie wel dat sommige dingen eindeloos blijven groeien kwa grootte in de resource manager memory tab. En als mij dat te gek word reboot ik. Bv 12 gb voor dat control centre
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Dat is gewoon memory management van MacOS. Als het geheugen er is en gebruikt kan worden dan wordt het gebruikt. Ik zou er niet voor herstarten, net als mensen die alle applicaties op hun telefoon eindeloos sluiten. Door veel in het geheugen te hebben loopt je systeem soepeler en als het ergens anders nodig is wordt dat automatisch herverdeeld.BruceLee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:58:
Ik heb verder geen problemen en merk niks van mindere performance. Krijg ook geen pop ups van out of memory maar ik zie wel dat sommige dingen eindeloos blijven groeien kwa grootte in de resource manager memory tab. En als mij dat te gek word reboot ik. Bv 12 gb voor dat control centre
Op mijn telefoon laat ik alles gewoon open. Maar 12 gb voor een control center lijkt mij niet te kloppen in macos. en ter zijde, dat is dat niet eens ram geheugen in gebruik maar cashed ik heb nooit ram problemen dat het ram op is ofzo.
Kwa hardware is de laptop top. Het geluid en bass uit de 16 inch is prachtig. Ding is altijd ijskoud en de fans gaan nooit aan. Mooi scherm ook en die ppi verpest je compleet. Nu vind ik 3840x1600 op mijn 38 inch scherm er niet meer uitzien met txt.
Ook het stroom verbruik is amaizing 10-20 watt als ik een 4k uhd hdr video kijk afhankelijk van hoe fel de scene is. Gem. zon 14 watt mijn asus laptop trok zon 70 watt en blaasde als een gek bij 4k films.
Kwa hardware is de laptop top. Het geluid en bass uit de 16 inch is prachtig. Ding is altijd ijskoud en de fans gaan nooit aan. Mooi scherm ook en die ppi verpest je compleet. Nu vind ik 3840x1600 op mijn 38 inch scherm er niet meer uitzien met txt.
Ook het stroom verbruik is amaizing 10-20 watt als ik een 4k uhd hdr video kijk afhankelijk van hoe fel de scene is. Gem. zon 14 watt mijn asus laptop trok zon 70 watt en blaasde als een gek bij 4k films.
1. CMD-tab naar de app die je wiljwtje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:54:
[...]
Top maar dan kost het me nog steeds een extra handeling als ik bijvoorbeeld van een browser op scherm 1 naar een pdf op de achtergrond op scherm 2 wil schakelen. Dit is niet mogelijk met 1 muisklik/toets combi, of zie ik dit verkeerd?
[...]
Dit is wel mogelijk inderdaad maar heel traag en open je alsnog de app en niet een specifiek venster van die app.
2. houd CMD ingedrukt en duw pijl naar beneden
3. kies je venster
Handig, dit wist ik ook nog niet.m_a_rnix schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:23:
[...]
1. CMD-tab naar de app die je wil
3. kies je venster
Tot op heden gebruikte ik onderstaande manier.
alternatief is in de dock op de app staan en dan de linker muistoets gebruiken, bovenaan het menu verschijnen alle open vensters en daar kun je er een van selecteren.
Verwijderd
Ik vind het echt bizar. Ik heb in Affinity Photo hele reeks RAW's geexporteerd, in Final Cut Pro gewerkt met projecten en exports gedraaid. Gespeeld in Motion en Blender en ook rendertestst gedaan. Ik heb bij die laptop na een maand geen enkele keer de fans gehoord. Hopelijk heb ik niet stiekem de Air gekregen haha. Nee maar superfijn. Hetgeen wat het hardste geluid maakt zijn de externe harde schijven.BruceLee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:40:
Op mijn telefoon laat ik alles gewoon open. Maar 12 gb voor een control center lijkt mij niet te kloppen in macos. en ter zijde, dat is dat niet eens ram geheugen in gebruik maar cashed ik heb nooit ram problemen dat het ram op is ofzo.
Of zet in je trackpad settings (bij 'more gestures') App Exposé aan:m_a_rnix schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:23:
[...]
1. CMD-tab naar de app die je wil
3. kies je venster
:fill(white):strip_exif()/f/image/NpFNKFQ68loae4ImtQJXtlRL.png?f=user_large)
Hiermee kun je binnen een app naar andere vensters van die app schakelen. Doet hetzelfde als stap 2 van de lijst hierboven.
Eén specifieke memoryleakbug (er zijn er meerdere in 12.0.x) treedt inderdaad op als je een afwijkende cursorkleur hebt ingesteld in Accessibility > Display (Toegankelijkheid > Weergave). Sommige gebruikers melden ook dat een afwijkende cursorgrootte het probleem kan triggeren, maar dat heb ik nog niet kunnen reproduceren.DRvDijk schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:11:
Het lijkt me echt heul raar als Safari zoiets zou veroorzaken. Was er niet een andere mogelijke oorzaak van geheugenlekken gevonden? Iets met muiscursor instellingen, dat als je hem vergroot/andere kleur had gegeven oid...
Juist, dit artikel beschrijft wat ik vaag onthouden heb. @SolidD zou het zoiets kunnen zijn?
Áls je dat hebt, en de afwijkend gekleurde cursor verandert van vorm (bijvoorbeeld in een handje als je over een link beweegt of in crosshairs bij een selectiekader), dan loopt het geheugengebruik van de WindowServer rap op.
Mozilla Foundation meldt dat de gerapporteerde memoryleaks door Firefox uiteindelijk allemaal door de cursorbug veroorzaakt bleken.
In Apple Mail zit ook een bug: als je meerdere mails achter elkaar bekijkt, neemt het geheugengebruik van zowel mail.app als WindowsServer toe (zonder weer te slinken). Rebooten is de enige remedie.
Overigens spelen deze bugs ongeacht de systeemarchitectuur: ook Intel-Macs met Monterey hebben er last van.
Jouw MBP 2012 kwam niet verder dan Catalina (I know; ik heb hem zelf ook nog in gebruike namelijk) dus daar kreeg je die melding inderdaad niet.SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:45:
Gisteren heb ik in volle blijdschap een nieuwe MacBook Pro 14” mogen ontvangen (10C / 16GB / 1TB), de eerste indrukken waren mega indrukwekkend: wat een scherm, wat een toetsenbord, wat een geluid. Gewoon alsnog de verwachtingen overtroffen, totdat....
Vandaag voor het eerst een werkdag erop, maar tot mijn grote schrik krijg ik meteen in de ochtend al ‘your system has run out of memory’ popups, die chronisch tevoorschijn blijven komen. Dit heb ik op m’n oude MacBook Pro 2012 met 16GB letterlijk nog nooit gezien!!
Wat er open stond:
Safari, wel met aardig wat tabs open, maar niet meer dan 20. Enkele ‘zware’ google docs daarvan. Verder Slack, een screenshot editor (Snagit), en dat was het, ik heb nog geen kans gehad om dingen als Word en Creative Cloud te installeren….
Zou Snagit hier de boosdoener kunnen zijn? Die had ik net geïnstalleerd n.a.v. het Onmisbare Tools topic hier, leek me handig voor iets waar ik mee bezig was.
[Afbeelding]
Heeft iemand dit hier eerder gehad, of enig idee of er ook hardwarematig iets mis kan zijn? Opvallend is de 115GB Window Server entry bij het RAM gebruik (die ik niet zo snel in de activity monitor zelf terug kon vinden).
[...]
@Fred13 Is dit ook wat jij bedoelt met memory-leak ?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Misschien een rare vraag, maar ik vind dat toetsenbord van de 2021 mac zo lekker typen, is zoiets te vergelijken met bv de logitech g915? En zou het dan tactile toets zijn i.v.m. zachte klik gevoel?
Ik heb al een mechanisch toetsenbord, met zowel blauwe als rode mx-cherry, maar het toetsenbord van de macbook vind ik toch echt lekkerder typen. Een van de eisen is dat het wel backlight/rgb heeft, dat hebben de losse keyboards van apple helaas niet. Vandaar mijn vraag een beetje.
Ik heb al een mechanisch toetsenbord, met zowel blauwe als rode mx-cherry, maar het toetsenbord van de macbook vind ik toch echt lekkerder typen. Een van de eisen is dat het wel backlight/rgb heeft, dat hebben de losse keyboards van apple helaas niet. Vandaar mijn vraag een beetje.
Hier ben ik ook reuze benieuwd naar! Het leek me eigenlijk niet dat de G915 hier goed vergelijkbaar mee is (teveel travel) maar ik ben ook op zoek naar een extern keyboard dat net zo typt als de nieuwe macbooks!nDirect090 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:34:
Misschien een rare vraag, maar ik vind dat toetsenbord van de 2021 mac zo lekker typen, is zoiets te vergelijken met bv de logitech g915? En zou het dan tactile toets zijn i.v.m. zachte klik gevoel?
Heeft de externe Magic keyboard niet een vergelijkbare aanslag?
Klopt, maar geen RGB..NCK schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:46:
Heeft de externe Magic keyboard niet een vergelijkbare aanslag?
Ik zweer zelf bij de toetsenborden van Keychron. Wel meer travel, maar typt ontzettend fijn.
Jammer dat backlight helemaal ontbreekt op de externe apple keyboard, anders had ik die externe van apple nog willen overwegen idd
Keychron heb ik hier ook nog liggen, maar is natuurlijk wel een volledig mechanisch toetsenbord. Dus niet de low-profile versie. Misschien heb ik ook wel de verkeerde switch erin zitten hoor (gateron reds en blue’s)
[ Voor 15% gewijzigd door nDirect090 op 03-12-2021 23:57 ]
Je kan de Satechi slim x proberen. O.a. Te koop bij Appelhoes. Ik heb geen nieuwe MBP, dus ik weet niet of de aanslag hetzelfde is. Maar wel zelfde design (spacegray) en verlichting.
Is er nog steeds geen sleeve voor de macbook pro 16 max? Ik belde apple vAn de week maar die vertelde dat die er niet was?
Speciaal een topic voor gemaaktTweakerVincent schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:09:
Is er nog steeds geen sleeve voor de macbook pro 16 max? Ik belde apple vAn de week maar die vertelde dat die er niet was?
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
Erg blij met mijn 16" MBP. Ben overgestapt van 2013 model, dus flinke vooruitgang.
Paar rare dingetjes:
Als ik mijn Macbook Pro dichtklap, in hoes doe en in mijn tas stop en daarna mijn jas aan doe en mijn BT koptelefoon aan doe. Maakt de koptelefoon meteen verbinding met de laptop. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet kon omdat hij in 'sleep mode' staat. Of moet ik ergens uitvinken dat BT de laptop wakker kan maken.
Iets anders als ik SSD 'veilig' verwijder in MacOS en kabel er ook uithaal > daarna laptop dichtklap en deze op later moment weer openklap > krijg ik alsnog de melding 'schijf onjuist verwijderd'??
Moet nog even testen of dat aan usb-c hub ligt. De SSD zit daar niet in, maar daar zat een USB-stick in. Beide veilig verwijderd, maar toch die melding tijdje later na dicht- en openklappen (voor zowel SSD en stick).
Paar rare dingetjes:
Als ik mijn Macbook Pro dichtklap, in hoes doe en in mijn tas stop en daarna mijn jas aan doe en mijn BT koptelefoon aan doe. Maakt de koptelefoon meteen verbinding met de laptop. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet kon omdat hij in 'sleep mode' staat. Of moet ik ergens uitvinken dat BT de laptop wakker kan maken.
Iets anders als ik SSD 'veilig' verwijder in MacOS en kabel er ook uithaal > daarna laptop dichtklap en deze op later moment weer openklap > krijg ik alsnog de melding 'schijf onjuist verwijderd'??
Moet nog even testen of dat aan usb-c hub ligt. De SSD zit daar niet in, maar daar zat een USB-stick in. Beide veilig verwijderd, maar toch die melding tijdje later na dicht- en openklappen (voor zowel SSD en stick).
Herkenbaar. Hoewel het bij mij wel vaak - maar niet altijd - gebeurt. Ik heb een Caldigit TS3 plus*. Jij toevallig ook?kaassouffle schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:48:
*Overigens heel blij mee, maar de Dock app (waarmee je alle schijven in 1x uitwerpt) werkt nog niet echt lekker op MBPm1max met Montery.
@kaassouffle Zet anders auto switch uit, kijk of dat helpt.
Turn off automatic switching.
https://support.apple.com/en-us/HT212204
Turn off automatic switching.
https://support.apple.com/en-us/HT212204
[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 04-12-2021 14:18 ]
@Greatsword Dank, maar werkt alleen voor AirPods? De heb ik niet
@lud70 Nee gebruik een LYNQ 6-in-1 (gekocht bij Mediamarkt)
@lud70 Nee gebruik een LYNQ 6-in-1 (gekocht bij Mediamarkt)
Vriendin heeft sinds een dag haar nieuwe 14 pro 10c / 16GB ram / 1TB in gebruik. Idee is om deze ook te gebruiken als haar iMac vervanger (om misschien ooit toch weer een iMac te kopen).
Hebben 2 x 27”schermen werkende via de HDMI (en een USB-C naar hdmi adapter die we nog hadden liggen). Nu hebben we 1 scherm als hoofdscherm in gebruik en 1 als uitbreiding.
Is het mogelijk om laptop scherm gewoon uit te zetten hierbij zonder dat laptop uit gaat?
Hebben 2 x 27”schermen werkende via de HDMI (en een USB-C naar hdmi adapter die we nog hadden liggen). Nu hebben we 1 scherm als hoofdscherm in gebruik en 1 als uitbreiding.
Is het mogelijk om laptop scherm gewoon uit te zetten hierbij zonder dat laptop uit gaat?
Je kan 1 scherm mirrored met de MacBook en dan de brightness van je MacBook op 0 zetten. Echt 1 van de slechtste dingen van macOS dat dat niet kan.
Dat is als je hem open wil houden.
O.a. Oneswitch kan wel uitzetten dat ie uitgaat als je klep dicht gaat.
Dat is als je hem open wil houden.
O.a. Oneswitch kan wel uitzetten dat ie uitgaat als je klep dicht gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door m_a_rnix op 04-12-2021 16:06 ]
Wil je de laptop perse opengeklapt houden (voor toetsenbord)? Anders werkt het wel. Macbook valt niet in slaap als hij is dichtgeklapt en er 2 ingeschakelde externe schermen zijn gekoppeld.Tortelli schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:50:
adapter die we nog hadden liggen). Nu hebben we 1 scherm als hoofdscherm in gebruik en 1 als uitbreiding.
Maar dat bedoel je denk ik niet?
Omg, exact ditlud70 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:08:
[...]
Wil je de laptop perse opengeklapt houden (voor toetsenbord)? Anders werkt het wel. Macbook valt niet in slaap als hij is dichtgeklapt en er 2 ingeschakelde externe schermen zijn gekoppeld.
Maar dat bedoel je denk ik niet?

Nog wel 2 ander problemen:
Gister backup van oude iMac > 14"pro gezet. Alleen de foto app mist duizenden foto's. Het is mij als Windows gebruiker altijd al een raadsel geweest hoe die fotoapp werkt overigens. Maar ook de iCloud foto's vanaf de telefoon missen.
Ze werkt thuis nu op 2x27" 1440p schermen en vindt de lettergrootte van o.a. de e-mail app aan de kleine kant. Die scaling kun je niet zo 123 aanpassen volgens mij (in Windows zou je scherm op 125% zetten...).
Weet dat je het scherm zelf kunt laten scalen naar een andere resolutie maar die stappen zijn veel te groot. Eigenlijk moet de tekst gewoon 10-15% groter worden.
[ Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 04-12-2021 16:27 ]
G915 heb ik geen ervaring mee, maar wel de MX Keys (Mac uitvoering uiteraard) en beide typen lekker, echt zeer veel beter dan de 2016-2018 toetsenborden. Maar de MX Keys vind ik iets minder lekker typen. Reden? Het 2021 MacBook Pro keyboard heeft een lekkere klik en een aanslag die naar mijn smaak de ideale mix maakt. De MX Keys heeft een wat diepere aanslag en dat vind ik nog niet eens zo erg, dat zal ook smaak zijn, maar de aanslag voelt wat minder zeker aan en de toetsen wiebelen iets meer. Het is marginaal, want ook de MX Keys is een fenomenaal goed toetsenbord als je het mij vraagt.nDirect090 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:34:
De G915 is mechanisch en de MX Keys niet, ik ben zelf geen fan van mechanische keyboards, dus ik vraag me dan ook af hoeveel verschil er tussen de G915 en je huidige mechanische toetsenbord zal zitten.
Niet achter mijn Mac, maar werkt cmd-+ hier niet voor?Tortelli schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:09:
[...]
Omg, exact dit. Werkt gewoon inderdaad!
Nog wel 2 ander problemen:
Gister backup van oude iMac > 14"pro gezet. Alleen de foto app mist duizenden foto's. Het is mij als Windows gebruiker altijd al een raadsel geweest hoe die fotoapp werkt overigens. Maar ook de iCloud foto's vanaf de telefoon missen.
Ze werkt thuis nu op 2x27" 1440p schermen en vindt de lettergrootte van o.a. de e-mail app aan de kleine kant. Die scaling kun je niet zo 123 aanpassen volgens mij (in Windows zou je scherm op 125% zetten...).
Weet dat je het scherm zelf kunt laten scalen naar een andere resolutie maar die stappen zijn veel te groot. Eigenlijk moet de tekst gewoon 10-15% groter worden.
Met https://github.com/xzhih/one-key-hidpi kan je je schermen op meer resoluties instellen, in hidpi mode.
Ben na wat googlen er al achter dat 1440p niet in hidpi mode draait iig.m_a_rnix schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:07:
[...]
Niet achter mijn Mac, maar werkt cmd-+ hier niet voor?
Met https://github.com/xzhih/one-key-hidpi kan je je schermen op meer resoluties instellen, in hidpi mode.
https://github.com/waydabber/BetterDummy al aan het proberen geweest maar het is een best onhandige workaround. Ben er ook nog niet achter wat er gebeurd wat een ander extern doet....
Issue is dat als je eea verkeerd instel je main scherm een virtueel scherm is welke je niet kunt zien. Ik krijg dat gefixxed maar of Ms Tortelli dat gaat waarderen....
One-key-hidpi is niet op apple silicone gemaakt maar het zal wel werken denk ik? Morgen eens mee testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 04-12-2021 19:45 ]
@Tortelli In Mail app kun je onder voorkeuren > letters & kleur iig text groter zetten.
Is SwitchResX iets om te proberen? (Weet niet of het werkt op M1/Monterey)
Is SwitchResX iets om te proberen? (Weet niet of het werkt op M1/Monterey)
[ Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 04-12-2021 22:27 ]
Je slaat de spijker op z’n kop, vooral die heerlijke klik mis ik ja. Die klik zit bovenaan, dus meteen nadat je de toets indrukt, voel je de klik. Met blauwe cherry switches, zit die klik pas later heb ik het idee. Vandaar dat ik wellicht dacht dat het anders zou zijn bij een low-profile mechanisch toetsenbord (vandaar de g915 vergelijking).MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:59:
[...]
G915 heb ik geen ervaring mee, maar wel de MX Keys (Mac uitvoering uiteraard) en beide typen lekker, echt zeer veel beter dan de 2016-2018 toetsenborden. Maar de MX Keys vind ik iets minder lekker typen. Reden? Het 2021 MacBook Pro keyboard heeft een lekkere klik en een aanslag die naar mijn smaak de ideale mix maakt. De MX Keys heeft een wat diepere aanslag en dat vind ik nog niet eens zo erg, dat zal ook smaak zijn, maar de aanslag voelt wat minder zeker aan en de toetsen wiebelen iets meer. Het is marginaal, want ook de MX Keys is een fenomenaal goed toetsenbord als je het mij vraagt.
De G915 is mechanisch en de MX Keys niet, ik ben zelf geen fan van mechanische keyboards, dus ik vraag me dan ook af hoeveel verschil er tussen de G915 en je huidige mechanische toetsenbord zal zitten.
is 12.1 beta 4. er ook als public beta ?? of alleen voor developers?
Is ook als publieke bèta beschikbaar.BruceLee schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:56:
is 12.1 beta 4. er ook als public beta ?? of alleen voor developers?
dankje ga ik maar eens proberen dan 
veel mensen hier die de beta proberen ?
installing now
veel mensen hier die de beta proberen ?
installing now
[ Voor 45% gewijzigd door BruceLee op 06-12-2021 00:09 ]
SpijtigSolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:45:
Gisteren heb ik in volle blijdschap een nieuwe MacBook Pro 14” mogen ontvangen (10C / 16GB / 1TB), de eerste indrukken waren mega indrukwekkend: wat een scherm, wat een toetsenbord, wat een geluid. Gewoon alsnog de verwachtingen overtroffen, totdat....
Vandaag voor het eerst een werkdag erop, maar tot mijn grote schrik krijg ik meteen in de ochtend al ‘your system has run out of memory’ popups, die chronisch tevoorschijn blijven komen. Dit heb ik op m’n oude MacBook Pro 2012 met 16GB letterlijk nog nooit gezien!!
Wat er open stond:
Safari, wel met aardig wat tabs open, maar niet meer dan 20. Enkele ‘zware’ google docs daarvan. Verder Slack, een screenshot editor (Snagit), en dat was het, ik heb nog geen kans gehad om dingen als Word en Creative Cloud te installeren….
Zou Snagit hier de boosdoener kunnen zijn? Die had ik net geïnstalleerd n.a.v. het Onmisbare Tools topic hier, leek me handig voor iets waar ik mee bezig was.
[Afbeelding]
Heeft iemand dit hier eerder gehad, of enig idee of er ook hardwarematig iets mis kan zijn? Opvallend is de 115GB Window Server entry bij het RAM gebruik (die ik niet zo snel in de activity monitor zelf terug kon vinden).
[...]
@Fred13 Is dit ook wat jij bedoelt met memory-leak ?
https://9to5mac.com/2021/...apps-intel-as-well-as-m1/
https://twitter.com/searc...0m1&src=typed_query&f=top
Сука Блять
Ahja dank voor de links. Ergens wel 'geruststellend' dat het vaker voorkomt en hopelijk met een software update opgelost kan worden. Hoewel aan de andere weer slordig van Apple...
Sinds die post heb ik het overigens niet meer meegemaakt met dagelijks normaal gebruik.
Sinds die post heb ik het overigens niet meer meegemaakt met dagelijks normaal gebruik.
Hmm, dat heb ik nog niet meegemaakt op mijn 16" M1 Pro met ook 16 GB geheugen. Voorbeeld van wat ik op een gemiddelde werkdag open heb staan:SolidD schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:16:
Ahja dank voor de links. Ergens wel 'geruststellend' dat het vaker voorkomt en hopelijk met een software update opgelost kan worden. Hoewel aan de andere weer slordig van Apple...
- Safari met 15-20 tabbladen
- Microsoft Edge met ±10 tabbladen
- Microsoft Edge Dev versie voor ontwikkeling ±3 tabbladen + dev tools
- Visual Studio Code met diverse extensions
- TickTick (mijn GTD app)
- Bear (mijn bewaarschrift voor alles wat ik documenteer, stukken script en code, etc)
- Agenda (notitieblok voor meetings)
- Remote Desktop (RDP's, vaak maar 1, soms 2 open)
- Notes
- Reeder
- GoodLinks met flinke cache van "read later" links
- Calendar
- Apple Music
Deze apps staan steevast bij mij open, sommige zullen natuurlijk in "app nap" modus gaan als ik ze een tijdje niet gebruik, dat kan met name met Mail en Calendar bijv. zomaar een halve dag zijn. Naast deze apps open ik regelmatig ook Teams (laat die nooit draaien, wat een gedrocht is dat), Word, Excel, Pixelmator Pro, Podcasts, Xmind en dan vergeet ik er vast nog een paar, maar goed deze zijn zelden tegelijk open, maar zeker de eerste 4 zijn toch redelijk zware programma's en zelfs met Teams erbij wat echt GB's kan vreten, heb ik (gelukkig) nog nooit zo'n melding gehad.
Zou het misschien met een bepaalde app te maken kunnen hebben die memory leaks heeft?
Edit: specifiek over SnagIt: die heb ik op macOS nooit gebruikt. Ben eigenlijk 9/10x tevreden met de native screenshot mogelijkheden, soms gebruik ik Skitch die het iets makkelijker maakt om er wat pijltjes bij te zetten en dat soort dingen en vervolgens gelijk te exporteren of in een mail of Teams bericht te slepen. Geen idee dus of dat de boosdoener kan zijn, maar wellicht helpt het je om een alternatief te proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-12-2021 15:17 ]
Ik heb het zelf ook nog gelukkig niet gehad. En heb net als jou ook behoorlijk wat apps en tabladen open staanMooDyBLueS schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:14:
[...]
Hmm, dat heb ik nog niet meegemaakt op mijn 16" M1 Pro met ook 16 GB geheugen. Voorbeeld van wat ik op een gemiddelde werkdag open heb staan:
- Safari met 15-20 tabbladen
- Microsoft Edge met ±10 tabbladen
- Microsoft Edge Dev versie voor ontwikkeling ±3 tabbladen + dev tools
- Visual Studio Code met diverse extensions
- TickTick (mijn GTD app)
- Bear (mijn bewaarschrift voor alles wat ik documenteer, stukken script en code, etc)
- Agenda (notitieblok voor meetings)
- Remote Desktop (RDP's, vaak maar 1, soms 2 open)
- Notes
- Reeder
- GoodLinks met flinke cache van "read later" links
- Calendar
- Apple Music
Deze apps staan steevast bij mij open, sommige zullen natuurlijk in "app nap" modus gaan als ik ze een tijdje niet gebruik, dat kan met name met Mail en Calendar bijv. zomaar een halve dag zijn. Naast deze apps open ik regelmatig ook Teams (laat die nooit draaien, wat een gedrocht is dat), Word, Excel, Pixelmator Pro, Podcasts, Xmind en dan vergeet ik er vast nog een paar, maar goed deze zijn zelden tegelijk open, maar zeker de eerste 4 zijn toch redelijk zware programma's en zelfs met Teams erbij wat echt GB's kan vreten, heb ik (gelukkig) nog nooit zo'n melding gehad.
Zou het misschien met een bepaalde app te maken kunnen hebben die memory leaks heeft?
Edit: specifiek over SnagIt: die heb ik op macOS nooit gebruikt. Ben eigenlijk 9/10x tevreden met de native screenshot mogelijkheden, soms gebruik ik Skitch die het iets makkelijker maakt om er wat pijltjes bij te zetten en dat soort dingen en vervolgens gelijk te exporteren of in een mail of Teams bericht te slepen. Geen idee dus of dat de boosdoener kan zijn, maar wellicht helpt het je om een alternatief te proberen.
Ik heb op diverse fora gelezen dat het gebeurd als de cursor een andere look heeft dan system default. Als deze word terug gezet naar system default (dus zwart met wit randje) dan lijkt het niet te gebeuren. Zelf geen ervaring mee overigens...
Lang getwijfeld, besteld en weer afgezegd, veel gelezen en uiteindelijk een beslissing genomen omdat CoolBlue er plots eentje voorradig had.
En maar goed dat ik de 16" met 32gb, M1 MAX en 1TB bestelde, want als ik Affinity Designer, Affinity photo, Lightroom en een filmpje op YouTube draai geeft de Activiteitenweergave 22 GB in gebruik.
Al die cowboyverhalen van '16GB is genoeg voor gelijk wie' ten spijt, als het geheugen er is wordt het ook daadwerkelijk gebruikt.
Prachtig scherm, goed geluid, ben er heel blij mee.
En maar goed dat ik de 16" met 32gb, M1 MAX en 1TB bestelde, want als ik Affinity Designer, Affinity photo, Lightroom en een filmpje op YouTube draai geeft de Activiteitenweergave 22 GB in gebruik.
Al die cowboyverhalen van '16GB is genoeg voor gelijk wie' ten spijt, als het geheugen er is wordt het ook daadwerkelijk gebruikt.
Snap ook niet waar die ‘16GB is genoeg voor iedereen’ verhalen vandaan komen. Mijn iMac heeft 32GB en soms is dat ook wat te kort. Met mijn 16GB Macbook Pro red ik mij overigens prima, maar daar ik dan ook niet alle tools op die ik wel op mijn iMac draai.MacZappa schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:17:
Lang getwijfeld, besteld en weer afgezegd, veel gelezen en uiteindelijk een beslissing genomen omdat CoolBlue er plots eentje voorradig had.
Veel plezier met je Macbook!
Maar zijn 22GB gebruik zegt niet zoveel.
Waarschijnlijk ziet hij links een heel lage groene balk qua geheugen druk. Als deze geel is bij 22 GB heeft 32GB nut.
Bij mij is vaak 12GB van de 16GB in gebruik. Dit is met een lage geheugen druk. Soms reikt dit naar 50%. Weet bijna 100% zeker dat dit met 8GB ook had gewerkt zonder enig verschil. Dit omdat het voornamelijk passieve apps zijn (ipv openen laat ik ze nu open).
Waarschijnlijk ziet hij links een heel lage groene balk qua geheugen druk. Als deze geel is bij 22 GB heeft 32GB nut.
Bij mij is vaak 12GB van de 16GB in gebruik. Dit is met een lage geheugen druk. Soms reikt dit naar 50%. Weet bijna 100% zeker dat dit met 8GB ook had gewerkt zonder enig verschil. Dit omdat het voornamelijk passieve apps zijn (ipv openen laat ik ze nu open).
[ Voor 10% gewijzigd door Quakie op 06-12-2021 18:07 ]
Ik teken nergens meer voor
Dit zie ik ook. Ik heb op mijn "oude" MBA M1 8GB eens als proef exact dezelfde apps geopend als op mijn nieuwe MBP 16 16GB. Op mijn MBA was 6-7GB in gebruik, op mijn MBP was 12-14GB in gebruik.Quakie schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:05:
Maar zijn 22GB gebruik zegt niet zoveel.
Hij gebruikt volgens mij zoveel geheugen als hij denkt nodig te hebben voor een zo goed mogelijke performance te bereiken, nu was de MBP iets sneller. Maar je kunt op basis van deze observaties niet concluderen dan 8GB of 16GB beter is. Beide systemen waren zo goed als even snel in mijn testje.
16 GB is prima ik loop nergens tegen aan
Wát voor apparaat is dit?! Vijf keer snellere compile time van ons Java project ten opzichte van een redelijke HP laptop van nog geen 2 jaar oud. Twee keer sneller dan de M1 Mac Mini. Ik moet even mijn kaak van de eettafel oppakken hoor...
Dit is dus precies de reden waarom ik overweeg de M1 Mac Mini te vervangen met mijn M1 Max 32GB.DRvDijk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:52:
Wát voor apparaat is dit?! Vijf keer snellere compile time van ons Java project ten opzichte van een redelijke HP laptop van nog geen 2 jaar oud. Twee keer sneller dan de M1 Mac Mini. Ik moet even mijn kaak van de eettafel oppakken hoor...
Heb zowel mijn M1 Mini als M1 Air met 16GB ram en 512GB SSD de deur uitgedaan.Dennisweb schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:01:
[...]
Dit is dus precies de reden waarom ik overweeg de M1 Mac Mini te vervangen met mijn M1 Max 32GB.
Voorlopig dus enkel de MacBook Pro M1 Base model in gebruik. Had eerst de Mini nog even bij de TV staan, maar inmiddels 2 Apple TV's gehaald voor entertainment en ontspanning
Ein-de-lijk ook mijn 14 inch model binnen. Ik kom van een MB-Pro 2018. Maar dit is wel een geweldige upgrade zeg. Het scherm is fenomenaal, fijn toetsenbord en wat. een. snelheid.
Kijk nog wel met een schuin oog naar de vormfactor van de oude. Die is echt wel een stuk gelikter. Maar voor mij ook functie boven vorm, en het is het dubbel en dwars waard.
De enige app die ik draaide wel nog niet M1 native is Roon. Zie ook nog geen berichten dat deze er aan zit te komen.
Kijk nog wel met een schuin oog naar de vormfactor van de oude. Die is echt wel een stuk gelikter. Maar voor mij ook functie boven vorm, en het is het dubbel en dwars waard.
De enige app die ik draaide wel nog niet M1 native is Roon. Zie ook nog geen berichten dat deze er aan zit te komen.
Die verhalen komen van de benchmarks die in veel situaties, maar ook zeker niet alle, aantoont dat er geen of geen noemenswaardig verschil is tussen een M1 Pro met 16 of 32 GB geheugen.Tux3.14 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:50:
[...]
Snap ook niet waar die ‘16GB is genoeg voor iedereen’ verhalen vandaan komen. Mijn iMac heeft 32GB en soms is dat ook wat te kort. Met mijn 16GB Macbook Pro red ik mij overigens prima, maar daar ik dan ook niet alle tools op die ik wel op mijn iMac draai.
Veel plezier met je Macbook!
Maar goed, dat zijn benchmarks en hoewel de M1 reeks SoC's met unified memory werken en niet met dedicated RAM en VRAM, wat blijkbaar ook in de praktijk flinke voordelen kan bieden, kan het in de praktijk ook tegen andere limieten aanlopen die je met Intel chips niet hebt.
Then again, specifiek die meldingen over te weinig App Memory is dus voor de duidelijkheid voor ZOWEL Intel als Apple chips van toepassing.
Als laatste: ervan uitgaande dat je met jouw 16 GB MacBook Pro de M1 Pro variant bedoelt, kan je die nooit 1 op 1 vergelijken met een Mac met Intel chip en het feit dat je daar 32 GB nodig hebt wat niet altijd voldoende blijkt te zijn. Net zoals iPhones efficiënter werken dan Android toestellen door integratie en software optimalisatie en daardoor niet 8-12 GB RAM nodig hebben maar met minder af kunnen, een kleinere accu kunnen hebben om even lang mee te gaan, etc.
Anders gezegd: het statement "mijn Intel iMac heb ik 32 GB nodig en soms was nog meer zelfs beter geweest" zegt per definitie niks over hoeveel geheugen je voor een M1 Mac nodig hebt. Daar kan je immers ook Apple Silicon native software op draaien die wellicht veel efficiënter omgaat met het geheugen of dusdanig van de gigantische hoge bandbreedte gebruik kan maken, dat meer dan 16 GB voor niet al teveel workloads echt nodig is. En dat is wat je in de benchmarks terug ziet. Ook een gelijke applicatie of je het nu hebt over Adobe Premiere, iets van Affinity of Xcode bijvoorbeeld zal sowieso op beide platformen (mits goed geprogrammeerd) de sterke kanten van diens architectuur benutten.
Benchmarks zijn één ding in reviews, de "real world usage" is ook één ding in de reviews, en dan heb je mijns inziens nóg een ding: "je eigen usage". Zo ben dus blij dat de snelheid inderdaad érg goed is, maar krijg ik het heus wel voor elkaar de laptop te horen door de fans als de bak code aan het bouwen is, en ben ik zeker ook blij de 32GB genomen te hebben ipv 16GB
Benchmarks kunnen mij watMooDyBLueS schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:38:
[...]
Die verhalen komen van de benchmarks die in veel situaties, maar ook zeker niet alle, aantoont dat er geen of geen noemenswaardig verschil is tussen een M1 Pro met 16 of 32 GB geheugen.
Maar goed, dat zijn benchmarks en hoewel de M1 reeks SoC's met unified memory werken en niet met dedicated RAM en VRAM, wat blijkbaar ook in de praktijk flinke voordelen kan bieden, kan het in de praktijk ook tegen andere limieten aanlopen die je met Intel chips niet hebt.
Then again, specifiek die meldingen over te weinig App Memory is dus voor de duidelijkheid voor ZOWEL Intel als Apple chips van toepassing.
Als laatste: ervan uitgaande dat je met jouw 16 GB MacBook Pro de M1 Pro variant bedoelt, kan je die nooit 1 op 1 vergelijken met een Mac met Intel chip en het feit dat je daar 32 GB nodig hebt wat niet altijd voldoende blijkt te zijn. Net zoals iPhones efficiënter werken dan Android toestellen door integratie en software optimalisatie en daardoor niet 8-12 GB RAM nodig hebben maar met minder af kunnen, een kleinere accu kunnen hebben om even lang mee te gaan, etc.
Anders gezegd: het statement "mijn Intel iMac heb ik 32 GB nodig en soms was nog meer zelfs beter geweest" zegt per definitie niks over hoeveel geheugen je voor een M1 Mac nodig hebt. Daar kan je immers ook Apple Silicon native software op draaien die wellicht veel efficiënter omgaat met het geheugen of dusdanig van de gigantische hoge bandbreedte gebruik kan maken, dat meer dan 16 GB voor niet al teveel workloads echt nodig is. En dat is wat je in de benchmarks terug ziet. Ook een gelijke applicatie of je het nu hebt over Adobe Premiere, iets van Affinity of Xcode bijvoorbeeld zal sowieso op beide platformen (mits goed geprogrammeerd) de sterke kanten van diens architectuur benutten.
Unified memory is niks anders dan wat huidige PC's ook doen met shared video geheugen, game consoles en smartphones doen dat idem dito. Het enige verschil is dat je bij Intel PC's vaak ziet dat het van te voren gereserveerd is, al is dat ook niet altijd het geval. Zo tropisch is dat dus ook weer niet.
Bovendien zal een word bestand, jpeg bestand, een virtuele machine of wat dan ook net zoveel memory op een M1 systeem vereisen dan een Intel Mac systeem. Daarin kun je een M1 wel met een Intel machine vergelijken
Nu is het geval dat ik veel met virtuele machines, sheets en tekeningen werk. Dat vraagt net zoveel memory op een M1 en een Intel machine. Vandaar dat ik een iMac met 32GB heb.
Het enigste verschil met een M1 Pro/MAX systeem is dat die ook nog is rete snelle SSD's hebben en memory swappen daardoor enorm snel gaat, vandaar dat veel mensen weinig verschil tussen 16 en 32GB ervaren bij apps die ook niet echt geheugen intensief zijn.
Zoals eerder geschreven in deze thread denk ik dat het systeem zoveel geheugen gebruikt als hij denkt dat optimaal is tov het beschikbare geheugen. Dus op een 8GB MBA zal hij minder cache geheugen alloceren dan op een 16GB systeem (of 32/64GB systeem). Nu zal het altijd zijn dat je ooit tegen een grens kan aanlopen, vooral als de software er niet slim mee omgaat.
Mijn dagelijks gebruik bestaat uit foto bewerkingen, 10-20 browser tabs open, office taken (email, spreadsheet, powerpoint), Teams meetings, wat programmeer werk (python, AI werk) en soms een video maken. Bij mijn dagelijks gebruik heb ik dit twee of drie keer gehad op mijn MBA 8GB. In dat geval zag ik de draaiende strandbal en waren een aantal taken traag.
Deze use-cases heb ik nu op beide machines vergeleken, MBA-8GB vs MBP 16 GB. Geen probleem op de MBP-16GB, netjes binnen de 16GB geheugen gebruik.
De 32GB versie is 460 euro duurder en dat is veel, dus ik neem genoegen met de 16GB versie. Ook gezien het feit dat M1 geoptimaliseerde software hoogstwaarschijnlijk beter met het geheugen omgaat.
Dit waren mijn overwegingen, zwaardere gebruikers hebben misschien wel meerwaarde aan de 32GB of zelfs 64GB ;-)
Mijn dagelijks gebruik bestaat uit foto bewerkingen, 10-20 browser tabs open, office taken (email, spreadsheet, powerpoint), Teams meetings, wat programmeer werk (python, AI werk) en soms een video maken. Bij mijn dagelijks gebruik heb ik dit twee of drie keer gehad op mijn MBA 8GB. In dat geval zag ik de draaiende strandbal en waren een aantal taken traag.
Deze use-cases heb ik nu op beide machines vergeleken, MBA-8GB vs MBP 16 GB. Geen probleem op de MBP-16GB, netjes binnen de 16GB geheugen gebruik.
De 32GB versie is 460 euro duurder en dat is veel, dus ik neem genoegen met de 16GB versie. Ook gezien het feit dat M1 geoptimaliseerde software hoogstwaarschijnlijk beter met het geheugen omgaat.
Dit waren mijn overwegingen, zwaardere gebruikers hebben misschien wel meerwaarde aan de 32GB of zelfs 64GB ;-)
Klopt, in de basis niet. Maar... de hele architectuur is anders en dus wordt er anders omgesprongen met UM. 200 of 400 GB/s bandbreedte komt welk Intel of AMD systeem ook niet eens bij in de buurt. Dus even heel kort door de bocht gezegd: als je voor foto/videobewerking iets snel in het geheugen kan laden om er effecten op toe te passen of te exporteren en het ook weer snel eruit kan halen dankzij die bandbreedte, dan is de netto werking toch echt wezenlijk anders hoor. Tropisch is het niet, maar het is ook verre van gelijk aan Intel. Het gaat niet alleen om het geheugen zelf, maar ook alles eromheen, hoe het aangesproken wordt en daar komt bijv. ook bij dat Apple voor consumenten SoC's gigantische caches gebruikt. Dat helpt allemaal mee waardoor minder in het geheugen moet blijven.Tux3.14 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:39:
[...]
Benchmarks kunnen mij watDie wat ik vaak tegen kom zijn puur om te laten zien hoe snel iets afgehandeld word met basic CPU en GPU instructies. Zaken die in een M1 SOC zit komen daarmee niet eens aan bod. En dat geld voor heel veel moderne systemen. Ik doe daar eigenlijk niks meer op uit en 'benchmark' op mijn eigen manier.
Unified memory is niks anders dan wat huidige PC's ook doen met shared video geheugen, game consoles en smartphones doen dat idem dito. Het enige verschil is dat je bij Intel PC's vaak ziet dat het van te voren gereserveerd is, al is dat ook niet altijd het geval. Zo tropisch is dat dus ook weer niet.
Klopt, maar dat is wel extreem simplistisch en veel te kort door de bocht. Dan heb je het over een JPEG bekijken. Terwijl dat al met een Intel Atom of SnapDragon 200-series te doen is. En VM's is gewoon iets wat van tevoren ingeladen moet worden omdat je een compleet OS virtualiseert, ook een zeer specifieke werkwijze die voor lang niet iedereen van toepassing is en met het soort van wegvallen van x86/x64 emulatie zal dat nog minder van toepassing zijn.Bovendien zal een word bestand, jpeg bestand, een virtuele machine of wat dan ook net zoveel memory op een M1 systeem vereisen dan een Intel Mac systeem. Daarin kun je een M1 wel met een Intel machine vergelijken
En dan nog klopt je strekking niet per definitie. Want wederom: de Intel x86 architectuur is compleet anders dan de Apple ARM architectuur. Tuurlijk kost een JPEG van 10 MB in beide gevallen 10 MB, maar dat is opslag en als je die inlaadt om te bewerken wordt die opslag naar RAM/UM verplaatst voor het gemak. Als je echter een 20 GB groot RAW bestand of videobestand hebt, hoeft die echt niet volledig in het geheugen geladen te worden. Zeker niet als de bandbreedte dus een factor 4-5x hoger is dan een gemiddeld Intel systeem normaliter is. Dan kan je een deel inladen, effecten op loslaten, exporteren en dus weer uit het geheugen halen. En dit is maar 1 voorbeeld en ook erg simplistisch. Je kan gewoon niet workflows/scenarios 1:1 vergelijken tussen Intel en Apple.
Dit dus. Je noemt het als "enigste verschil" maar dat zijn dus sowieso al 2 essentiële verschillen. Daarnaast is het een feit dat dit niet de enigste verschillen zijn, maar de architectuur dus ook. ARM is veel efficiënter dan x86. Die 3 dingen vormen de basis op een zeer hoog niveau van de grote verschillen. Als je de details wilt weten, zou ik je adviseren eens dit artikel van Anandtech te lezen, waar ze vrij diep ingaan op de geheugenbandbreedte o.a.Nu is het geval dat ik veel met virtuele machines, sheets en tekeningen werk. Dat vraagt net zoveel memory op een M1 en een Intel machine. Vandaar dat ik een iMac met 32GB heb.
Het enigste verschil met een M1 Pro/MAX systeem is dat die ook nog is rete snelle SSD's hebben en memory swappen daardoor enorm snel gaat, vandaar dat veel mensen weinig verschil tussen 16 en 32GB ervaren bij apps die ook niet echt geheugen intensief zijn.
Nieuws: macOS Monterey 12.1 Fixes Major Tap to Click, YouTube HDR, and Charging Bugs
Ik heb hier een aantal mensen voorbij horen komen die het laadprobleem ervaren dat wanneer de klep dicht zit, het laden niet start of juist stopt. Dit wordt dus opgelost in macOS 12.1 en zou volgens het bericht ergens volgende week uit moeten komen. Is dat niet meestal op dinsdag?
Ik heb hier een aantal mensen voorbij horen komen die het laadprobleem ervaren dat wanneer de klep dicht zit, het laden niet start of juist stopt. Dit wordt dus opgelost in macOS 12.1 en zou volgens het bericht ergens volgende week uit moeten komen. Is dat niet meestal op dinsdag?
Nee, dat is Microsoft.
Overigens valt op dat de memoryleaks en de bug in het aanpassen van filenames in Finder niet in de changelogs voorkomen. Dus nog even wachten tot dat dat gefixt is ben ik bang.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ah, in de war dus.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:51:
[...]
Nee, dat is Microsoft.
Overigens valt op dat de memoryleaks en de bug in het aanpassen van filenames in Finder niet in de changelogs voorkomen. Dus nog even wachten tot dat dat gefixt is ben ik bang.
Heeft Apple die memory leaks wel toegegeven? Want anders zou het me niks verbazen als ze het in de doofpot stoppen door op magische wijze in 12.1 te fixen maar er verder niks over te roepen.
Al met al is Monterey wel een van de meest buggy releases van macOS in jaren zeg.
Het is bijna net zo erg als iOS 11 was (hoewel de bugs daar ook op securityniveau waren, wat ernstiger is).
Het is bijna net zo erg als iOS 11 was (hoewel de bugs daar ook op securityniveau waren, wat ernstiger is).
Met alle respect: maar het gaat hier om bug fixes specifiek voor de MacBook Pro 14 en 16 inch 2021 modellen. Als je op zo'n manier de grens wilt trekken, dan wordt het erg onmogelijk om hier nog een normaal ervaringen en discussie topic over deze laptops te gaan voeren, want 90% is de combinatie van hard- en software. De hardware alleen ben je snel over uitgepraat. Iedereen weet nu bijv. wel dat die schermen zo prachtig mooi zijn.
We hebben het hier niet over macOS Monterey zelf, we hebben het hier over de bugs van deze laptops die met een software update gefixt worden. Het enige wat dat met macOS Monterey te maken heeft, is dat het toevallig in die 12.1 update mee verpakt zit. Het had ook net zo goed een firmware update kunnen zijn.
Ik weet dat je niet de moderator bent, maar je slaat toch echt te ver door in het gelijk doorverwijzen naar het macOS Monterey topic.
Hmmmm, vanochtend macbook geopend (2021 14"). Voelde warm aan en was (waarschijnlijk) niet in slaapstand gesprongen. WindowsServer proces > 100% CPU. Iemand iets soortgelijks aan de hand gehad?
Gebruik eens de zoekfunctie in dit topic. Is inmiddels al zoveel keer besproken.vdws schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:53:
Hmmmm, vanochtend macbook geopend (2021 14"). Voelde warm aan en was (waarschijnlijk) niet in slaapstand gesprongen. WindowsServer proces > 100% CPU. Iemand iets soortgelijks aan de hand gehad?
Werkt perfect. Ik vind het wel een fijn idee dat mijn disc/data encrypted is, mocht ik 'm ooit kwijt raken.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:26:
Gebruiken jullie Filevault of niet? Zijn er nadelen?
Sinds de T2 chip (en nu met M1) gebeurd dat allemaal hardware matig, dus volgens mij lever je dan niks in op snelheid.
Nadelen nog niet gemerkt.
Yup, op alle geschikte hardware staat dat hier aan.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:26:
Zelfs op oudere Macs werkt dat volledig transparant (daar gaat wel het opstarten iets langzamer).
Ja ik gebruik het sinds een jaar. Geen problemen gezien.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:26:
Ah, dank allemaal. Ik las ergens dat je dan altijd met een wachtwoord in moet loggen en je Touch ID niet werkt. Dat is dus niet zo.Tux3.14 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:34:
[...]
Werkt perfect. Ik vind het wel een fijn idee dat mijn disc/data encrypted is, mocht ik 'm ooit kwijt raken.
Sinds de T2 chip (en nu met M1) gebeurd dat allemaal hardware matig, dus volgens mij lever je dan niks in op snelheid.
Nadelen nog niet gemerkt.
TouchID blijft gewoon werken. Alleen bij een verse (re)boot moet je eenmalig je wachtwoord invoeren. Daarna hoeft dat niet meer als ie uit stand-by gaat of gelocked is.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
[...]
Ah, dank allemaal. Ik las ergens dat je dan altijd met een wachtwoord in moet loggen en je Touch ID niet werkt. Dat is dus niet zo.
Nou, in zoverre wel, dat bij het eerste opstarten je wel degelijk een wachtwoord in moet vullen ipv TouchID. Maar dat is zonder filefault ook zo. Na slaapstand werkt TouchID sowieso.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
[...]
Ah, dank allemaal. Ik las ergens dat je dan altijd met een wachtwoord in moet loggen en je Touch ID niet werkt. Dat is dus niet zo.
Dank!
Wat anders, zojuist met Infuse 7 een paar 4K HDR films getest. Prachtig beeld, maar het beeld stottert/hapert regelmatig. Op mijn iPad Pro is dat niet zo, daar loopt alles soepel.
Eerste test via een Samsung T7 SSD: Fantastic Beasts | 26GB | 4K HDR | HEVC
Tweede test met een gedownloade HEVC 4K HDR filmtrailer.
Hebben anderen dat ook ervaren?
Misschien hier mee te maken: https://community.firecor...-monterey-on-m1-max/34899
Wat anders, zojuist met Infuse 7 een paar 4K HDR films getest. Prachtig beeld, maar het beeld stottert/hapert regelmatig. Op mijn iPad Pro is dat niet zo, daar loopt alles soepel.
Misschien hier mee te maken: https://community.firecor...-monterey-on-m1-max/34899
[ Voor 36% gewijzigd door honey op 08-12-2021 15:45 ]
Zit nog steeds te wachten. Al sinds eind 26 Okt.
Zou tussen 1-8 December komen maar status is nog steeds "Verzending wordt voorbereid".
Meer mensen die langer moeten wachten?
Zou tussen 1-8 December komen maar status is nog steeds "Verzending wordt voorbereid".
Zou ik hier even checken.matty___ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:27:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Op welk model wacht jij precies?matty___ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:27:
Derde week van november had ik de 14" M1 Pro besteld, en 2 dagen later had ik 'm binnen!
Ik heb niet specifiek Fantastic Beats gedraaid vanaf een Samsung T7 SSD, maar tot op heden heb ik met geen enkele 4K HDR materiaal gestotter gehad. Alles loopt echt super soepelhoney schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:27:
Dank!
Ik ga het eens uitgebreid testen dan. In de link boven lijkt er wel een probleem te zijn (bug?), maar misschien valt het dus mee.Tux3.14 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:38:
[...]
Ik heb niet specifiek Fantastic Beats gedraaid vanaf een Samsung T7 SSD, maar tot op heden heb ik met geen enkele 4K HDR materiaal gestotter gehad. Alles loopt echt super soepel
Iets waar ik eigenlijk nog niks van had gelezen maar wat ik zelf direct merkte op mijn nieuwe M1 MBP is dat de Wifi minder snel was.
Na een paar zoekopdrachten zie ik inderdaad ook dat deze nieuwe Macbooks maar 2 antenne's hebben in plaats van 3 bij de vorige Pro generaties. Tijd om wifi 6 access points aan te schaffen dan maar om het verschil te compenseren
Zie deze pagina voor meer informatie: https://support.apple.com...-details-dep2ac3e3b51/web
Na een paar zoekopdrachten zie ik inderdaad ook dat deze nieuwe Macbooks maar 2 antenne's hebben in plaats van 3 bij de vorige Pro generaties. Tijd om wifi 6 access points aan te schaffen dan maar om het verschil te compenseren
Zie deze pagina voor meer informatie: https://support.apple.com...-details-dep2ac3e3b51/web
Wow, is het echt zo dat een heleboel applicaties niet beschikbaar zijn voor MacOS?
Spotify
Netflix
Disney+
… ik ga nu eerst slapen, maar twijfel of ik dit apparaat wel wil houden begint nu toch wel te komen. Dit zijn toch geen exotische apps?
Spotify
Netflix
Disney+
… ik ga nu eerst slapen, maar twijfel of ik dit apparaat wel wil houden begint nu toch wel te komen. Dit zijn toch geen exotische apps?
Spotify is er sowieso als app. Ik weet verder niet beter dan dat ik Disney+ en Netflix via de browser bekijk (ook op Windows, veel fijner in de browser dan die Windows app van Netflix).honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:49:
Wow, is het echt zo dat een heleboel applicaties niet beschikbaar zijn voor MacOS?
Spotify
Netflix
Disney+
Verder zul je afhankelijk van welke apps je nodig hebt (bijna) altijd wel goed zitten, eventueel met een alternatief.
Oh dank. Ik schrok even. Kom van Windows en voel me nu echt een beetje verdwaald.Fuwor schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:52:
[...]
Spotify is er sowieso als app. Ik weet verder niet beter dan dat ik Disney+ en Netflix via de browser bekijk (ook op Windows, veel fijner in de browser dan die Windows app van Netflix).![]()
Verder zul je afhankelijk van welke apps je nodig hebt (bijna) altijd wel goed zitten, eventueel met een alternatief.
Beter dit soort dingen trouwens vragen in het macOS topic. Of in het topic over ‘van Windows naar MacOS’. Dan heb je meer mensen die het lezen. Want dit topic gaat over een specifiek model MacBook.
Mijn ervaring is trouwens dat bijna alles qua apps wel op de Mac te doen is. Als zelfde app, een alternatieve app of in de browser. Uitzondering zijn games helaas.
Mijn ervaring is trouwens dat bijna alles qua apps wel op de Mac te doen is. Als zelfde app, een alternatieve app of in de browser. Uitzondering zijn games helaas.
Vanochtend is mijn MBP 16 vastgelopen en begon met een restart. Het begon met enkele vreemde vormen en verkleuringen in mijn MS-Teams app. Daarna reageerde mijn muis niet meer en toen werd het beeldscherm zwart. Na de restart is weer alles in orde. Geen memory-stress (70-80% in gebruik) en ook geen andere gekke dingen. Vreemd.
Meer mensen die dit ervaren hebben ?
Meer mensen die dit ervaren hebben ?
Ik vind het missen van de TouchBar héérlijk. Beter kwijt dan rijk. Fysiek kunnen voelen van die toetsen is echt ideaal. Wel mis ik de sneltoetsen voor de toetsenbordverlichting, maar soit.
Ik had verwacht dat ik standaard de functies en F-toetsen zou omdraaien, dat ik altijd fn in zou moeten drukken om bijvoorbeeld het geluid harder en zachter te zetten. Echter blijkt er maar één app te zijn waar ik echt heel graag die F1-F12 wil gebruiken (IntelliJ), en wil ik juist overal anders de "meta-"functies (?) gebruiken.
Jammer dat je niet (zoals bij de TouchBar wel kon) alleen specifieke apps standaard kan omdraaien.
Ik had verwacht dat ik standaard de functies en F-toetsen zou omdraaien, dat ik altijd fn in zou moeten drukken om bijvoorbeeld het geluid harder en zachter te zetten. Echter blijkt er maar één app te zijn waar ik echt heel graag die F1-F12 wil gebruiken (IntelliJ), en wil ik juist overal anders de "meta-"functies (?) gebruiken.
Jammer dat je niet (zoals bij de TouchBar wel kon) alleen specifieke apps standaard kan omdraaien.
@Fred13 Niet dezelfde ervaring, maar ik krijg wel steeds meer het beeld dat MacOS Monterey niet af is.
In de 2 dagen dat ik mijn MBP in gebruik heb, heb ik al zoveel geklooi met het OS gehad. Alles draait super na een cold boot, totdat je wat langer aan het werk bent. Ik heb al memory leaks ervaren, UI glitches, touchpad die niet altijd goed werkt, MX Master 3 die niet meer kan scrollen (overigens opgelost door Options + Beta te installeren) en vast nog wel meer.
Ik zet al mijn hoop op MacOS 12.1 om dan eindelijk eens goed te genieten van de machtige hardware.
In de 2 dagen dat ik mijn MBP in gebruik heb, heb ik al zoveel geklooi met het OS gehad. Alles draait super na een cold boot, totdat je wat langer aan het werk bent. Ik heb al memory leaks ervaren, UI glitches, touchpad die niet altijd goed werkt, MX Master 3 die niet meer kan scrollen (overigens opgelost door Options + Beta te installeren) en vast nog wel meer.
Ik zet al mijn hoop op MacOS 12.1 om dan eindelijk eens goed te genieten van de machtige hardware.
Karabiner, bettertouchtool of keyboard maestro kunnen dat voor je oplossen.DRvDijk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:39:.
Of je maakt een nieuwe sneltoets in die ene app.
Ik heb dan geen MacBook Pro, maar wel eentje me dezelfde toetsenbordindeling.DRvDijk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:39:
Ik vind het missen van de TouchBar héérlijk. Beter kwijt dan rijk. Fysiek kunnen voelen van die toetsen is echt ideaal. Wel mis ik de sneltoetsen voor de toetsenbordverlichting, maar soit.
Zelf mis ik de verlichting niet zo. Doe er weinig mee, automatisch gaat goed en met twee klikken zit je in de helderheidsinstellingen.
Wat ik mis is de launchpad knop, die zat er vroeger wel op. Daarentegen hebben we nu een spotlight knop terwijl ik [command] [space] al jaren gewend ben. Ben benieuwd of Apple van plan is om dan in de toekomst met een alternatief te komen voor launchpad. Ding is niet populair en loopt ook ondertussen achter qua functionaliteit (als je vergelijkt met bijvoorbeeld hoe IOS werkt).
Zojuist heb ik het ervaren als ik Teams op de achtergrond heb draaien. Dan lopen de zwaardere 4K video materiaal niet bepaald vloeiend meer. Sluit ik teams af > perfect.honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:16:
[...]
Ik ga het eens uitgebreid testen dan. In de link boven lijkt er wel een probleem te zijn (bug?), maar misschien valt het dus mee.
Wat een verschrikkelijk resource vretend pakket is dat toch.
Volgens mij is MS Teams ook nog steeds niet native maar Intel software, hetgeen niet helptTux3.14 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:07:
[...]
Zojuist heb ik het ervaren als ik Teams op de achtergrond heb draaien. Dan lopen de zwaardere 4K video materiaal niet bepaald vloeiend meer. Sluit ik teams af > perfect.
Wat een verschrikkelijk resource vretend pakket is dat toch.
Edit: zie mijn antwoord in het macOS Monterrey topic:honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:49:
Spotify
Netflix
Disney+
MooDyBLueS in "[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 84% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-12-2021 13:08 ]
Tip: Teams in de Microsoft Edge browser.Fred13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:11:
[...]
Volgens mij is MS Teams ook nog steeds niet native maar Intel software, hetgeen niet helpt
Wij gebruiken op het werk ook Teams, wat een dramaproduct is, maar als ik hem in de M1 native Edge browser start, dan werkt het vele malen beter en efficiënter. Nog steeds schiet hij makkelijk naar ±20 Watt, maar tov het dubbele wat de Intel native Teams app op Rosetta doet, is het een enorme winst.
Nu schieten mijn fans niet eens aan (16" M1 Pro) als ik zelfs een uur zit te videobellen. Ik heb wel 2 beperkingen gevonden, al kan ik er zelf mee leven: 1. Je ziet van max. 4 mensen de video. 2. Als ik mijn scherm deel of een presentatie, gaat mijn video uit. Als ik stop met scherm delen moet ik zelf weer even op de cameraknop drukken zodat mensen mij kunnen zien.
En sowieso als algemen tip: Teams als app zie ik, behalve wat features zoals hierboven deels genoemd, totaal geen toegevoegde waarde hebben. Het lijkt gewoon een soort PWA pakket. Ik gebruik het dus in MS Edge, waar ik met mijn werkaccount ingelogd ben en Safari gebruik ik voor privé zaken. Dan heb je ook het voordeel dat MS Edge met de "Save resources with sleeping tabs" automatisch de app laat slapen als er een tijdje niks gebeurt. Dit heeft Apple zelf ook met App Nap natuurlijk, maar in mijn ervaring heb ik dat nog nooit effect zien hebben met Teams, terwijl het vanuit de Edge browser wel werkt. Dat is dan duidelijk te zien aan het gedimde tabblad van Teams.
Pas zodra de M1 Silicon variant uit is, ga ik de Teams app weer gebruiken. Op dit moment vreet het zelfs van mijn 16" M1 Pro flink de batterij. Idle met de Intel native Teams app kom ik niet onder de 12 Watt aan power usage, terwijl ik met Teams in de Edge browser regelmatig tussen 6 en 9 Watt zit.
[ Voor 34% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-12-2021 13:18 ]
Grappig, zo gebruikt ik beide browser ook op mijn Macbook. Safari voor prive en Edge voor zakelijk gebruik. Zo hou ik alles mooi gescheiden. Na Safari vind ik Edge sowieso 1 van de betere browsers.MooDyBLueS schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:12:
[...]
Tip: Teams in de Microsoft Edge browser.
Wij gebruiken op het werk ook Teams, wat een dramaproduct is, maar als ik hem in de M1 native Edge browser start, dan werkt het vele malen beter en efficiënter. Nog steeds schiet hij makkelijk naar ±20 Watt, maar tov het dubbele wat de Intel native Teams app op Rosetta doet, is het een enorme winst.
Nu schieten mijn fans niet eens aan (16" M1 Pro) als ik zelfs een uur zit te videobellen. Ik heb wel 2 beperkingen gevonden, al kan ik er zelf mee leven: 1. Je ziet van max. 4 mensen de video. 2. Als ik mijn scherm deel of een presentatie, gaat mijn video uit. Als ik stop met scherm delen moet ik zelf weer even op de cameraknop drukken zodat mensen mij kunnen zien.
En sowieso als algemen tip: Teams als app zie ik, behalve wat features zoals hierboven deels genoemd, totaal geen toegevoegde waarde hebben. Het lijkt gewoon een soort PWA pakket. Ik gebruik het dus in MS Edge, waar ik met mijn werkaccount ingelogd ben en Safari gebruik ik voor privé zaken. Dan heb je ook het voordeel dat MS Edge met de "Save resources with sleeping tabs" automatisch de app laat slapen als er een tijdje niks gebeurt. Dit heeft Apple zelf ook met App Nap natuurlijk, maar in mijn ervaring heb ik dat nog nooit effect zien hebben met Teams, terwijl het vanuit de Edge browser wel werkt. Dat is dan duidelijk te zien aan het gedimde tabblad van Teams.
Pas zodra de M1 Silicon variant uit is, ga ik de Teams app weer gebruiken. Op dit moment vreet het zelfs van mijn 16" M1 Pro flink de batterij. Idle met de Intel native Teams app kom ik niet onder de 12 Watt aan power usage, terwijl ik met Teams in de Edge browser regelmatig tussen 6 en 9 Watt zit.
Los van dat, ik ben er bang voor als er een M1 versie van is dat het dan nog niet goed werkt. De huidige Intel versie op Intel Mac's werkt ook ruk, en de Windows Intel versie op Windows systemen ook. Teams op een Windows machine tikt ook zo 4GB ram gebruik aan

@MooDyBLueS @Tux3.14 Is er dan nog een reden om Edge te nemen ipv Brave?
Brave is evenals Edge gebaseerd op chromium. Ik vind Brave veel beter op het gebied van beveiliging/privacy.m_a_rnix schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:28:
Tevens vind ik belangrijk dat je bij Brave geen reclames krijgt bij het bekijken van Youtube filmpjes.
Daarom heb ik Brave ook geïnstalleerd. Maar ik vraag me dus af of microsoft Edge en microsoft Teams misschien een optimalisatie hebben.Fred13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:39:
[...]
Brave is evenals Edge gebaseerd op chromium. Ik vind Brave veel beter op het gebied van beveiliging/privacy.
Tevens vind ik belangrijk dat je bij Brave geen reclames krijgt bij het bekijken van Youtube filmpjes.
Nee hoor, absoluut niet. Chrome/Edge/Brave/en-nog-10-andere-browsers (maar niet Firefox bijv.) gebruiken allemaal de Chromium engine. Die presteert binnen zeg 5% van elkaar allemaal identiek. Je kiest tussen Chrome/Edge/Brave dus met name tussen features, uiterlijk en zaken als privacy. De meeste Chrome extensions zullen ok op de meeste Chromium-based browsers werken om maar iets te noemen.m_a_rnix schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:45:
[...]
Daarom heb ik Brave ook geïnstalleerd. Maar ik vraag me dus af of microsoft Edge en microsoft Teams misschien een optimalisatie hebben.
Edge vind ik fijn omdat wij vanuit werk Microsoft 365 gebruiken, ik kan dus in de browser inloggen met mijn werk e-mail en zowel op mijn MacBook als mijn Windows pc alles in sync laten.
Buiten dat vind ik Edge op privé gebied ook veel beter dan Google Chrome, het voelt iets meer lightweight aan, plus dat er niks van Google in zit wat je overal automatisch probeert aan te melden bijv. Ook doet Microsoft in mijn beleving gewoon net iets meer (vergelijkbaar met Safari) op het gebied van wachtwoord management, privacy, security, tracking, ads en dergelijke. Brave heb ik weleens gebruikt maar nooit echt behoefte voor gevoeld om steevast te blijven gebruiken, dus kan daar helaas niet echt mee vergelijken. Al zou je (gok ik) kunnen zeggen dat op gebied van privacy het beste Brave kan nemen, dan Edge die er een beetje tussen zit en als je voor Chrome kiest dan heb je geen privacy.
Dat ik niet aan Google vastzit, vind ik goed genoeg. Niks is perfect en ik heb eens gelezen dat als je tracking en privacy zeer belangrijk vindt, je eigenlijk met een browser moet werken die per tabblad eigen containers maakt en elkaars cookies/breadcrumbs niet kunnen lezen, op Firefox kan dat met een soort multi-account extension, maar dat gaat zo ver dat ik dat niet meer productief noem. Ik zoek gewoon een mix en Safari en Edge zijn voor mij goed genoeg.
Ik ben niet bekend met Brave. Maar ik gebruik Edge puur omdat het perfect werkt met zakelijke diensten als Office 365 en Azure diensten. Met mijn O365 account log ik in de browser en zakelijke diensten die ik gebruik, 1 login voor alles.m_a_rnix schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:28:
Homebrew +1. Een van de eerste software pakketten die ik installeer op een Mac systeemPrimusIP schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:41:
[...]
Homebrew.
https://brew.sh/index_nl
Third party package manager voor macOS. Ik gebruik het zelf vooral omdat je met één commando al je apps kunt checken en updaten die je niet via de AppStore hebt gedownload. Maar homebrew kan veel meer dan dat, zoals software programma’s installeren die in de terminal draaien. En je kunt ook een scriptje maken dat het alle software die je wilt (inclusief uit de AppStore) van het internet automatisch begint te installeren.
Ben er achter gekomen dat Homebrew niet out off the box werkt met M1 systemen. Word vast nog wel is gefixt.
Maar mochten er meer Tweakers er tegen aan lopen dat het niet werkt, probeer dan het volgende.
Bron: https://stackoverflow.com...nstall-homebrew-on-m1-macOpen a terminal window (it should be zsh)
Run this command:
/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercon...install/HEAD/install.sh)"
In my case, installation show me errors, I just installed again, and then show: Installation successful!, and warning: /opt/homebrew/bin is not in your PATH
Then create .zshrc on home directory (If it was not created yet). Just run on terminal:
touch .zshrc
Then open it to edit with TextEdit (Is a hidden file. You can show hidden files with shift + command + . )
Add this line at the end of .zshrc
export PATH=/opt/homebrew/bin:$PATH
Run this command in terminal to make this available:
source ~/.zshrc
Now just run this command to be sure that everything is working:
brew help
This works for me to path homebrew permanently.
Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9