Dennisweb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:01:
Vandaag nieuwe releases gemaakt van een van mijn React Native apps met Xcode en Android Studio. Vooral in Xcode merk je heel duidelijk het verschil tussen een Intel i9 of M1 Max. Mijn Intel werd dan echt loeiheet en het was net een opstijgende Boeing.
De M1 Max blijft stil en het compilen van de bit architecture is in een minuutje wel gebeurd. Echt onder de indruk en o zo blij met mijn keuze.
Ik merkte het al met de macOS 12.1 update gisterenavond. Mijn i7 6-core MBP 2018 werd loeiheet en ging al blazen op max stand zodra hij met updates bezig was, zelfs voor de reboot.
Mijn M1 Pro 16" heeft de fan zelfs niet aan doen slaan. Startte gisteren de update op 83% en was na ik gok zo'n 30-40 minuten klaar met 78%. Dat had ik met de 2018 i7 écht niet gered, daar was er zeker 20-25% vanaf.
Iets waar ik ook gelijk aan dacht: de M1 Pro en in iets mindere mate zo belachelijk efficiënt, dat wanneer ik niet zware taken aan het doen ben maar puur administratief werk of in de browser zit, dat hij meestal op 5-6 Watt verbruik hangt, dat is 3-4x zo laag als de i7 die ik hiervoor had. Waar ik dus aan dacht is: die accu's zullen dus ook veel langer meegaan, want ze worden grote delen van de dag amper belast, in in ieder geval in mijn gebruik. Het zal voor foto en video editors anders zijn, maar ik denk dat zelfs developers niet enorm veel verbruiken, pas bij builden en het gebruik van simulators.
Dus het biedt ons gebruikers niet alleen een veel betere gebruikservaring, het is ook nog eens beter voor de accu, beter voor het milieu omdat je (veel) minder stroom verbruikt en zeker gezien de afzetmarkt van Apple tegenwoordig is dit niet te onderschatten. Ik zie op dit gebied alleen maar een win-win-win situatie.
Ik heb mijn M1 Pro 16" nu een kleine maand en ben er echt zeer tevreden mee, ik vond de 2018 nauwelijks een verbetering tov de 2015 4-core i7 die ik daarvoor had, volgens benchmarks was die ook maar zo'n 20-30% sneller en dat merkte ik dus niet, maar de M1 Pro 16" 2021 is echt een beest, dit is wat ik next-level of next-gen noem. Wel was ik in eerste instantie teleurgesteld in het ontbreken van de touch bar, maar toen ik onlangs mijn 2018 verkocht, hem een factory reset gaf en er dus weer even mee werkte, merkte ik dat ik alweer aan de fysieke knoppen gewend was geraakt omdat ik voor volume gelijk op de touchbar wou drukken waar de mute knop zit.

De touch bar had zeker voordelen, maar idealiter zou ik hem zien als aanvulling boven de functietoetsen en niet als vervanger. Want alle voordelen die ik eruit haalde, hadden niks met de functietoetsen te maken, puur met door foto's bladeren, bepaalde acties in apps gelijk kunnen doen, woordsuggesties van het keyboard zien en direct kunnen kiezen.