Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
Tux3.14 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:09:
[...]

Homebrew +1. Een van de eerste software pakketten die ik installeer op een Mac systeem :*)
Ben er achter gekomen dat Homebrew niet out off the box werkt met M1 systemen. Word vast nog wel is gefixt.

Maar mochten er meer Tweakers er tegen aan lopen dat het niet werkt, probeer dan het volgende.

[...]

Bron: https://stackoverflow.com...nstall-homebrew-on-m1-mac
Euh, ik heb geen enkel probleem gehad ermee. Wel zo'n melding, maar het ding staat alsnog keurig op het path.

Edit: Ah, dat komt door m'n eigen zooi in m'n dotfiles

[ Voor 9% gewijzigd door DRvDijk op 09-12-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 00:02
Tux3.14 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:54:
[...]

Ik ben niet bekend met Brave. Maar ik gebruik Edge puur omdat het perfect werkt met zakelijke diensten als Office 365 en Azure diensten. Met mijn O365 account log ik in de browser en zakelijke diensten die ik gebruik, 1 login voor alles.
ik gebruik ook O365 zakelijk. Dat is ook geen probleem in Brave of Firefox of Safari👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Fred13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:55:
[...]

ik gebruik ook O365 zakelijk. Dat is ook geen probleem in Brave of Firefox of Safari👍🏻
Ohja, daar werkt het ook zeker goed hoor. Maar ik gebruik Safari dus enkel voor privé doeleinden, Edge voor de zakelijke doeleinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
Zo net maar eens een diagnostische test gedraaid nadat ik problemen ervaarde met het soms vast lopen van de muis in firefox en zo maar uit het niets een reboot . Daar uit kwam naar voren dat er een probleem was met de trackpad (referentiecode NDR005,NDR006).

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren ?

Het betreft een MB Pro 16" M1 Pro met 1TB ssd 16GB ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
_Mitchie_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:08:
Zo net maar eens een diagnostische test gedraaid nadat ik problemen ervaarde met het soms vast lopen van de muis in firefox en zo maar uit het niets een reboot . Daar uit kwam naar voren dat er een probleem was met de trackpad (referentiecode NDR005,NDR006).

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren ?

Het betreft een MB Pro 16" M1 Pro met 1TB ssd 16GB ram
Wat ik lees op diverse Apple fora is dat vrijwel iedereen een reparatie heeft moeten laten uitvoeren vanwege een hardware matig defect. Wel zuur als dat zo is :|
Schijnt trouwens voor te komen bij alle soorten Macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Laatst online: 16:15
Tux3.14 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:26:
[...]

Wat ik lees op diverse Apple fora is dat vrijwel iedereen een reparatie heeft moeten laten uitvoeren vanwege een hardware matig defect. Wel zuur als dat zo is :|
Schijnt trouwens voor te komen bij alle soorten Macbooks.
Ben op het moment van schrijven bezig met het terug zetten van de laptop naar fabriekstoestand, want bij installeren heb ik de migratie-assistent gebruikt om van mijn oude laptop naar deze te gaan.

Update
Nu de laptop weer in fabriekstoestand is geeft diagnostische test geen fouten meer aan (referentiecodes: ADP000). Ga nu alles weer installeren en overzetten en in de gaten houden.

Update (1) 11-12-2021
Het blijkt dat als mijn Magic Mouse 2 aansluit de melding weer terug komt in de diagnostische test.

Update (2) 11-12-2021
Afspraak gemaakt met Apple store in Den Haag en daar is constateert dat het een hardware probleem is :( , aanzien de laptop pas 10 dagen oud was heb ik mijn geld terug gehad.

Nu weer een nieuwe Macbook Pro in de Apple Store gaan bestellen :*) :*)

[ Voor 35% gewijzigd door _Mitchie_ op 11-12-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Nog even een vergelijking tussen een MBP 14" M1-Pro 32GB versus 16GB versie.

YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook: REAL-LIFE Comparison!

Te zien is dat bij heel specifieke taken er een merkbaar verschil is (bv zware 3D taken in Adobe After Effects) echter in de meeste gevallen was het 16GB systeem gelijk in performance aan het 32GB systeem.
Het is wel weer een vergelijking toegespitst op photo en video bewerkingen echter dit zijn vaak wel de zwaardere activiteiten voor een computer.

Misschien helpt dit vergelijk met het maken van de juiste keuze als er nog mensen zijn die twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:53
Zijn er hier mensen die voor de M1 Max met 64 GB memory zijn gegaan? En gewoon uit interesse, waarom hebben jullie die 64 GB dan nodig?

Ik ben zelf voor deze configuratie gegaan:
  • M1 Pro
  • 32 GB memory
  • 1 TB storage
  • 16 inch
Gebruik hem nu een week en bevalt mij prima! Ik ben dagelijks intensief bezig met softwareontwikkeling (dat is ook mijn broodwinning op zelfstandige basis). De compile times van mijn grootste softwareprojecten zijn meer dan gehalveerd t.o.v. mijn MacBook Pro 2018. Die M1 Pro is echt retesnel.

Ik heb getwijfeld om niet volledig "maxed out" te gaan en dus ook 64 GB memory te nemen met een M1 Max, maar ik had daarbij 2 concerns:
  • ik denk niet dat ik ooit in een situatie kom waarin ik 64 GB écht nodig heb;
  • wat vrees voor meer warmteontwikkeling van de M1 Max t.o.v. M1 Pro - GPU power is voor mij tevens ook niet echt belangrijk;
De tijd zal nu moeten uitwijzen of die 32 GB de juiste keuze was, maar ik denk toch van wel (voor een gebruik van de komende 3 jaar).

De bandbreedte van CPU - memory zou volgens dit artikel ook niet zoveel verschillen tussen M1 Pro en M1 Max.

[ Voor 5% gewijzigd door braek op 13-12-2021 01:35 ]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
braek schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:19:
Zijn er hier mensen die voor de M1 Max met 64 GB memory zijn gegaan? En gewoon uit interesse, waarom hebben jullie die 64 GB dan nodig?
Ja. Ik ben ook software ontwikkelaar (zzp'er) en werk veel met Docker containers en virtual machines. Ik werk nu bijvoorbeeld aan software die nogal wat koppelingen met externe systemen heeft (een database, message queue, verschillende services waarin data wordt opgezocht etc.). Voor het ontwikkelen hebben we een reeks Docker containers waar we die systemen (of stub versies daarvan) in draaien. Zo kunnen we alles lokaal ontwikkelen en testen in een gecontroleerde omgeving, zonder afhankelijk te zijn van externe systemen. Maar elk van die systemen heeft geheugen nodig, dus dan is het handig om veel geheugen te hebben.
  • ik denk niet dat ik ooit in een situatie kom waarin ik 64 GB écht nodig heb;
  • wat vrees voor meer warmteontwikkeling van de M1 Max t.o.v. M1 Pro - GPU power is voor mij tevens ook niet echt belangrijk;
Er is volgens mij niet verschrikkelijk veel verschil tussen de M1 Max en M1 Pro qua energieverbruik en warmteontwikkeling. De prestaties en het energieverbruik van de 10 CPU cores in de Pro en de Max zijn vrijwel hetzelfde. Misschien alleen als je grafisch zware toepassingen gaat draaien, en zelfs dan zal je GPU waarschijnlijk niet continu aan het werk zijn.

Ik heb de M1 Max met 32 GPU cores genomen, omdat ik ook nog wel eens wat video-editwerk doe, en met name daarvoor is de M1 Max ontzettend goed.
De bandbreedte van CPU - memory zou volgens dit artikel ook niet zoveel verschillen tussen M1 Pro en M1 Max.
Inderdaad, voor de CPU maakt 200 GB/s (M1 Pro) of 400 GB/s (M1 Max) blijkbaar heel weinig of niets uit, omdat die geen gebruik maakt van de volledige geheugenbandbreedte. Die geheugenbandbreedte is er vooral om de 24 of 32 GPU cores van de M1 Max genoeg ruimte te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

De M1 max verbruikt meer stroom bij gelijkwaardige taken, en ook in idle stand. Uiteraard volledig toe te rekenen aan extra GPU cores.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou 12.1 is uit, dus hopelijk geen problemen meer met HDR in Youtube en ook de Notch/Menubar iconen zouden gefixt moeten zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 16:14
Greatsword schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:44:
Nou 12.1 is uit, dus hopelijk geen problemen meer met HDR in Youtube en ook de Notch/Menubar iconen zouden gefixt moeten zijn.
Preparing Update.. dus ik ga het zometeen ervaren. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:46:
[...]

Preparing Update.. dus ik ga het zometeen ervaren. ;)
Installing as we speak, hopelijk dit keer geen ~30 min installatie ;)

Toch weer een kleine 20 minuten voordat alles geüpdatet was.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 13-12-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
De cursor gaat nog steeds onder de notch door.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:27:
Dat was ook het probleem niet toch? Ging meer om dat menubar icoontjes onder de Notch zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Inderdaad, het is niet heel storend, maar jammer is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:53
jj71 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:17:
[...]

Ja. Ik ben ook software ontwikkelaar (zzp'er) en werk veel met Docker containers en virtual machines. Ik werk nu bijvoorbeeld aan software die nogal wat koppelingen met externe systemen heeft (een database, message queue, verschillende services waarin data wordt opgezocht etc.). Voor het ontwikkelen hebben we een reeks Docker containers waar we die systemen (of stub versies daarvan) in draaien. Zo kunnen we alles lokaal ontwikkelen en testen in een gecontroleerde omgeving, zonder afhankelijk te zijn van externe systemen. Maar elk van die systemen heeft geheugen nodig, dus dan is het handig om veel geheugen te hebben.

[...]

Er is volgens mij niet verschrikkelijk veel verschil tussen de M1 Max en M1 Pro qua energieverbruik en warmteontwikkeling. De prestaties en het energieverbruik van de 10 CPU cores in de Pro en de Max zijn vrijwel hetzelfde. Misschien alleen als je grafisch zware toepassingen gaat draaien, en zelfs dan zal je GPU waarschijnlijk niet continu aan het werk zijn.

Ik heb de M1 Max met 32 GPU cores genomen, omdat ik ook nog wel eens wat video-editwerk doe, en met name daarvoor is de M1 Max ontzettend goed.

[...]

Inderdaad, voor de CPU maakt 200 GB/s (M1 Pro) of 400 GB/s (M1 Max) blijkbaar heel weinig of niets uit, omdat die geen gebruik maakt van de volledige geheugenbandbreedte. Die geheugenbandbreedte is er vooral om de 24 of 32 GPU cores van de M1 Max genoeg ruimte te geven.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. :)

Vorig jaar werkte ik nog aan een project met "microservices architecture". Tot 5-6 IntelliJ-projecten open hebben liggen en dan nog 5 Docker containers constant draaien was dagelijkse kost. Ik kan iedereen verzekeren dat mijn MacBook Pro 2018 met 16 GB memory dan toch nét iets te kort schoot... Voor mij was het dus een no-brainer om deze keer voor minstens 32 GB memory te gaan met de upgrade naar M1 Pro of Max.

Tegenwoordig werk ik aan een "monolithic architecture" en heb ik dus slechts 1 IntelliJ-project open liggen en maximum 2 Docker containers (Postgres en RabbitMQ). In deze setup kom ik ruimschoots toe met de 32 GB memory en was mijn vorige MacBook met 16 GB memory ook nog goed genoeg. De veel snellere compile times zijn voor mijn huidig project wel mee genomen.

De 2 bovenstaande situaties dan ook nog met Google Chrome constant open hebben liggen met misschien wel 10 tot 30 tabs... En andere tools zoals Postman, SoapUI, Microsoft Teams/Zoom/Pop voor video calls.

64 GB memory is uiteraard sterk aan te raden als je gaat virtualiseren. Maar dat is voor mij persoonlijk al héél lang geleden dat ik dat nog nodig heb gehad voor een project. Het is tegenwoordig toch alles Docker wat de klok slaat. De "zwaarste" Docker compose files die ik in de voorbije jaren heb moeten gebruiken waren er met 5 of 6 containers. Maar als ik morgen terug intensief virtualisatie nodig heb, zal ik wel spijt krijgen dat ik geen 64 GB memory heb gekozen.

[ Voor 3% gewijzigd door braek op 13-12-2021 22:38 ]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Greatsword schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:44:
HDR niet gefixt, maar was al bekend volgens de beta testers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:34:
[...]

Inderdaad, het is niet heel storend, maar jammer is het wel.
Wat is daar storend aan? Het lijkt me juist vervelend als je bovenin zo'n obstakel voor de pointer heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Commendatore schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:54:
[...]

Wat is daar storend aan? Het lijkt me juist vervelend als je bovenin zo'n obstakel voor de pointer heb zitten.
Ik zeg dat het niet heel storend is, niet dat ik er mij wel enorm aan stoor ofzo :P. Maar als ik de keuze had: dan liever er tegen aan beuken, onderlangs gaat of gelijk naar links/rechts springt naast de notch. Ik kan niet echt uitleggen waarom, maar nu lijkt het eerder alsof er iets verstopt zit achter de notch wat ze er GUI-technisch gezien er gewoon uit moeten slopen. Daarom dachten veel apps ook gewoon om daarachter tekst te tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
Ja ik zie nog liever dat we de schermen ook onder de Notch kunnen plaatsen. Dat wij die controle krijgen en dat dit niet uit het oogpunt van Apple geblokkeerd wordt ivm designkeuzes. Ik wil graag mijn schermen 7 mm omhoog onder de Notch laten gaan. Ruimte gebruik ik niet en krijg zo wel meer scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
moonlander schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:12:
[...]

Ja ik zie nog liever dat we de schermen ook onder de Notch kunnen plaatsen. Dat wij die controle krijgen en dat dit niet uit het oogpunt van Apple geblokkeerd wordt ivm designkeuzes. Ik wil graag mijn schermen 7 mm omhoog onder de Notch laten gaan. Ruimte gebruik ik niet en krijg zo wel meer scherm
Dat lijkt me nog beter inderdaad. Gewoon de opties geven en de gebruiker bepalen wat ze er mee willen :)
Als Apple het niet doet komen er vast wel 3rd party tools of tweaks voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:37
Vandaag nieuwe releases gemaakt van een van mijn React Native apps met Xcode en Android Studio. Vooral in Xcode merk je heel duidelijk het verschil tussen een Intel i9 of M1 Max. Mijn Intel werd dan echt loeiheet en het was net een opstijgende Boeing.

De M1 Max blijft stil en het compilen van de bit architecture is in een minuutje wel gebeurd. Echt onder de indruk en o zo blij met mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekoe
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 15:24
braek schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:19:
Als je niet zeker weet dat je 64gb of de M1 Max nodig hebt is het overkill. Ik sta steeds versteld over hoeveel mensen voor de 64gb gaan zonder er echt behoefte aan te hebben, tenzij je geld genoeg hebt natuurlijk.

Ik ben van 32gb (intel) naar 16gb (m1) gegaan. Het Mac ram beheer is soms moeilijk te vatten. Op mijn intel had ik soms 24gb ram en 6gb swap zonder zware programma's te draaien. Zodra ik dan Premiere opende zakte het ram gebruik naar 14gb en was er als het ware een garbage collect. Nu op de 16gb zie ik hetzelfde met het enige verschil dat de geheugendruk vaker oranje is. Ik zie het als efficiënter gebruik.

Binnenkort doe ik enkele 4k montages wat voor mijn gebruik de echte test zal zijn. Mocht het niet soepel werken ruil ik hem alsnog in voor de 32gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:01:
Vandaag nieuwe releases gemaakt van een van mijn React Native apps met Xcode en Android Studio. Vooral in Xcode merk je heel duidelijk het verschil tussen een Intel i9 of M1 Max. Mijn Intel werd dan echt loeiheet en het was net een opstijgende Boeing.

De M1 Max blijft stil en het compilen van de bit architecture is in een minuutje wel gebeurd. Echt onder de indruk en o zo blij met mijn keuze.
Ik merkte het al met de macOS 12.1 update gisterenavond. Mijn i7 6-core MBP 2018 werd loeiheet en ging al blazen op max stand zodra hij met updates bezig was, zelfs voor de reboot.

Mijn M1 Pro 16" heeft de fan zelfs niet aan doen slaan. Startte gisteren de update op 83% en was na ik gok zo'n 30-40 minuten klaar met 78%. Dat had ik met de 2018 i7 écht niet gered, daar was er zeker 20-25% vanaf.

Iets waar ik ook gelijk aan dacht: de M1 Pro en in iets mindere mate zo belachelijk efficiënt, dat wanneer ik niet zware taken aan het doen ben maar puur administratief werk of in de browser zit, dat hij meestal op 5-6 Watt verbruik hangt, dat is 3-4x zo laag als de i7 die ik hiervoor had. Waar ik dus aan dacht is: die accu's zullen dus ook veel langer meegaan, want ze worden grote delen van de dag amper belast, in in ieder geval in mijn gebruik. Het zal voor foto en video editors anders zijn, maar ik denk dat zelfs developers niet enorm veel verbruiken, pas bij builden en het gebruik van simulators.

Dus het biedt ons gebruikers niet alleen een veel betere gebruikservaring, het is ook nog eens beter voor de accu, beter voor het milieu omdat je (veel) minder stroom verbruikt en zeker gezien de afzetmarkt van Apple tegenwoordig is dit niet te onderschatten. Ik zie op dit gebied alleen maar een win-win-win situatie.

Ik heb mijn M1 Pro 16" nu een kleine maand en ben er echt zeer tevreden mee, ik vond de 2018 nauwelijks een verbetering tov de 2015 4-core i7 die ik daarvoor had, volgens benchmarks was die ook maar zo'n 20-30% sneller en dat merkte ik dus niet, maar de M1 Pro 16" 2021 is echt een beest, dit is wat ik next-level of next-gen noem. Wel was ik in eerste instantie teleurgesteld in het ontbreken van de touch bar, maar toen ik onlangs mijn 2018 verkocht, hem een factory reset gaf en er dus weer even mee werkte, merkte ik dat ik alweer aan de fysieke knoppen gewend was geraakt omdat ik voor volume gelijk op de touchbar wou drukken waar de mute knop zit. ;) De touch bar had zeker voordelen, maar idealiter zou ik hem zien als aanvulling boven de functietoetsen en niet als vervanger. Want alle voordelen die ik eruit haalde, hadden niks met de functietoetsen te maken, puur met door foto's bladeren, bepaalde acties in apps gelijk kunnen doen, woordsuggesties van het keyboard zien en direct kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koekoe schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:53:
[...]

Als je niet zeker weet dat je 64gb of de M1 Max nodig hebt is het overkill. Ik sta steeds versteld over hoeveel mensen voor de 64gb gaan zonder er echt behoefte aan te hebben, tenzij je geld genoeg hebt natuurlijk.

Ik ben van 32gb (intel) naar 16gb (m1) gegaan. Het Mac ram beheer is soms moeilijk te vatten. Op mijn intel had ik soms 24gb ram en 6gb swap zonder zware programma's te draaien. Zodra ik dan Premiere opende zakte het ram gebruik naar 14gb en was er als het ware een garbage collect. Nu op de 16gb zie ik hetzelfde met het enige verschil dat de geheugendruk vaker oranje is. Ik zie het als efficiënter gebruik.

Binnenkort doe ik enkele 4k montages wat voor mijn gebruik de echte test zal zijn. Mocht het niet soepel werken ruil ik hem alsnog in voor de 32gb.
De vuistregel is heel simpel: als je twijfelt of je meer geheugen nodig hebt, heb je het niet nodig. De twijfel zit hem dan puur in de achterliggende vraag "is deze laptop toekomstbestendig genoeg voor mij?".

Er zijn een paar scenario's waarbij je van tevoren sowieso kan aangeven dat meer geheugen nut zal hebben: fotobewerking (en dan het huis-tuin-en-keuken gedoe met je 12 MP iPhone foto's of zelfs je subtiele Lightroom edits van je dSLR foto's, maar echt zware RAW bestanden), videobewerking (ook hier geldt: voor die enkele 4K Dolby Vision video uit je 13 Pro Max boeit het écht niet), VM's draaien en CAD/3D modeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:26

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ontbreekt bij jullie ook de optie 'Silent Click' bij het trackpad? Op m'n M1 Air staat deze er wel bij (en maakt het ook daadwerkelijk verschil), maar bij de Pro ontbreekt het.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:37
Hertog schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:28:
Ontbreekt bij jullie ook de optie 'Silent Click' bij het trackpad? Op m'n M1 Air staat deze er wel bij (en maakt het ook daadwerkelijk verschil), maar bij de Pro ontbreekt het.
Yep, op mijn M1 Max ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hertog schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:28:
Mijn 2018 had het ook al niet, die hele generatie niet, ik ken namelijk iemand met de 2016 en daar ontbreekt het ook.

Het zit alleen in bepaalde modellen zoals de MBA, de 12" MB en inmiddels oude MacBook Pro modellen, maar sinds de 2016 is het al uit de Pro gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sideloaden werkt trouwens weer via https://www.playcover.me

Zie ook YouTube: Sideload WITHOUT disabling SIP - NEW PlayCover & Genshin Impact Upda...

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 15-12-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Wat een prachtig apparaat. 64gb max 16 inch met gekoppeld 3x32 inch 4k schermen waarvan de middelste 144hz is en de macbook dus scherm 4 is !

echt geweldig dit. Mac mini gaat de verkoop in. Ben blij

Er bestaat zeker niet een hub die triple 4k aankan (met 2 usbc (144hz 1) en 1hdmi)? en ook nog wat usb porten?

[ Voor 30% gewijzigd door TweakerVincent op 15-12-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:26:
Wat een prachtig apparaat. 64gb max 16 inch met gekoppeld 3x32 inch 4k schermen waarvan de middelste 144hz is.

Erg benieuwd wat je met zo'n Setup doet.

Moet er zelf niet aan denken om zoveel schermen om me heen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Greatsword schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:29:
[...]

Erg benieuwd wat je met zo'n Setup doet.

Moet er zelf niet aan denken om zoveel schermen om me heen te hebben.
gewoon casual en dev. Heb wel een monitor fetisj..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

MooDyBLueS schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:55:
[...]

Mijn 2018 had het ook al niet, die hele generatie niet, ik ken namelijk iemand met de 2016 en daar ontbreekt het ook.

Het zit alleen in bepaalde modellen zoals de MBA, de 12" MB en inmiddels oude MacBook Pro modellen, maar sinds de 2016 is het al uit de Pro gehaald.
Ik dacht online ook al zo iets te lezen, maar sprak elkaar een beetje tegen soms. Wel vreemd.. De Air van vorig jaar heeft net zo goed een 'fake' trackpad tenslotte, en het vinkje maakt toch echt verschil. Vind de hardere klik wat 'blikkerig' klinken, ook op de nieuwe Pro.. Maar goed, zal wel wennen, hoop ik ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Hertog schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:09:
[...]

Ik dacht online ook al zo iets te lezen, maar sprak elkaar een beetje tegen soms. Wel vreemd.. De Air van vorig jaar heeft net zo goed een 'fake' trackpad tenslotte, en het vinkje maakt toch echt verschil. Vind de hardere klik wat 'blikkerig' klinken, ook op de nieuwe Pro.. Maar goed, zal wel wennen, hoop ik ;)
Ik hou juist wel van de touch klik waar je met aanraking klikt ipv het indrukken.
Probleem is dat de touchpad extra opties heeft als je harder doordrukt. Beetje als haptic touch op de iPhone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Wow. Kende dit nog helemaal niet. Werkt geniaal!
Gebruik nu de Sonos iOS app, die 100x fijner werkt dan de native macOS app. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 16-12-2021 08:48 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

PrimusIP schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:14:
[...]

Ik hou juist wel van de touch klik waar je met aanraking klikt ipv het indrukken.
Probleem is dat de touchpad extra opties heeft als je harder doordrukt. Beetje als haptic touch op de iPhone.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het gaat niet om 'tap to click'. Die setting maakt het geluidje bij een 'echte' klik simpelweg minder hard. Functioneel verandert er verder niets, dus die haptic touch en dergelijke blijft ook gewoon werken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hertog schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:09:
[...]

Ja, ik snap ook totaal niet waarop de keuzes van Apple soms gebaseerd zijn. Net zoals dat de MBP 13" met M1 chip de énige Apple Silicon MacBook is met Touch Bar. Voor alle andere modellen hebben ze die vaarwel gezegd.

Dat gezegd hebbende, de Pro modellen hebben niet zoiets als een speakertje voor het geluid, maar een mechanisme wat een tik geeft tegen de hele glazen plaat bij druk, de taptic engine. Dit zorgt er ook voor dat je in ondersteunde apps (het zijn er tergend weinig) zoals QuickTime en bepaalde fotobewerkingssoftware die vele niveaus van drukgevoeligheid kan gebruiken. Als je in QT bijv. een video kijkt en op de fast forward knop drukt, springt ie automatisch naar 2x, maar hoe harder je drukt hoe sneller het gaat en iets minder druk zetten zorgt er ook voor dat het vooruitspoelen weer langzamer gaat. Ik vind het zelf heel erg gevoelig werken en gebruik het daarom nooit.

Enige wat ik gebruik van de force touch is om soms de betekenis van een woord op te zoeken: selecteer het woord en druk dan hard op het geselecteerde woord om de pop-up dictionary te tonen.

Hier staat uitgelegd hoe het force touch trackpad anders is dan de "gewone" trackpads die dus in sommige andere MacBooks te vinden zijn:
https://www.cnet.com/tech...t-is-force-touch-macbook/

Apple zegt zelf dit bij de huidige MacBook Pro modellen:
Force Touch-trackpad voor zeer nauwkeurige aanwijzer­verplaatsing en drukgevoelige
besturing; ondersteunt force‑klikken, versnellen, drukgevoelig tekenen en
Multi‑Touch-bewegingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45

4POX

Everybody is wired

Hertog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Interessant, open je er een topic over tegen die tijd?

Vraag me trouwens af of dit betekent dat de 16" MBPs tegen die tijd dat de kabels en dergelijke er wel zijn alsnog ook kunnen snelladen via USB-C. Al heb ik persoonlijk nog nooit het gevoel gehad dat m'n laptop te traag was met laden ;)
kort offtopic. Heb ze vandaag ontvangen. Duurde een paar maanden :S

Het PD decoy topic (Upgrade alles met USB-C power delivery)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 20:54
Dag allen,

Zijn er andere 16inch 2021 M1 Pro/Max bezitters en wellicht 14 inch-ers die het volgende ervaren.
Als je je Macbook parallel met de vloer horizontaal 'schudt' dat je iets los voelt/hoort. Buitenaf gezien zit alles vast, maar het lijkt iets intern te zijn.

Hier is een goed voorbeeld van een video wat ik bedoel:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Ik ben benieuwd naar de bevindingen en wellicht of iemand weet of dit 'normaal' is en wat het gene is dat 'los' lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb het geluk dat ik in een stad met Apple store woon en zag dat er plots een paar in de winkel op te halen waren, dus natuurlijk meteen op gesprongen ipv tot januari wachten. Gebruik de 16gb/1tb machine nu een week en ben erg onder de indruk: Ik werk met behoorlijk wat intensieve apps door elkaar heen en ik heb 'm nog nooit horen blazen. En de rendertijden zijn precies zoals de benchmarks laten zien: belachelijk snel.

Aangezien mijn scherm nog USB-B gebruikt kan ik het overstappen naar C in ieder geval stap voor stap doen. Voor de rest is het nog een beetje wennen als ik het trackpad gebruik (ten opzichte van het 2014 model is de selectie-sleep toch wat anders), maar gelukkig is dat alleen onderweg. Die webcam is ook een verschil, eindelijk ben ik niet meer de wazigste op de teams/zoom calls ;).

Af en toe gebruik ik m'n oude laptop nog tussendoor voor wat klussen, en ik merk dat, ondanks dat de nieuwe laptop uit staat, ik de muis (magic mouse 2) elke keer moet vergeten en opnieuw initialiseren. Ook omgekeerd. Dit had ik nooit toen ik mijn oude in combinatie met andere machines gebruikte, bijvoorbeeld met een Imac. Misschien staat de bluetooth toch altijd een beetje aan of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Gebruiken de Macbook users hier eigenlijk veel external HDD's of hebben jullie (vrijwel) alles op een NAS staan?

Ik heb nu een Mac mini met een 20TB aan DAS die fungeert als server, maar ik zou deze willen vervangen door een MacBook Pro 14". Nu zie ik het niet zitten om elke keer meerdere melding weg te klikken ivm onjuiste loskoppeling van m'n schijven.
Of is er een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:51
TweakerVincent schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:26:
Wat een prachtig apparaat. 64gb max 16 inch met gekoppeld 3x32 inch 4k schermen waarvan de middelste 144hz is en de macbook dus scherm 4 is !

Er bestaat zeker niet een hub die triple 4k aankan (met 2 usbc (144hz 1) en 1hdmi)? en ook nog wat usb porten?
Interessant! Er is weinig info te vinden over refresh rates en externe schermen (iig hoger dan 60hz).
Mag ik vragen welke schermen je hebt en welke hubs je overweegt? Ik heb atm een 2019 imac, maar overweeg te switchen naar een mpb 16 max 32gb omdat ik wat mobieler wil zijn.

Qua scherm, ik had eerst een odyssey g9 op 't oog, maar die lijkt wat overkill te zijn.. :) Of kan de mbp 240hz outputten op een 49 inch ultrawide? 5120x1440 zou niet al te challenging moeten zijn, maar het is lastig om de limits te vinden.

Ik sta open voor andere suggesties, mijn gebruik is voornamelijk web development.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Maaark schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:56:
[...]

Interessant! Er is weinig info te vinden over refresh rates en externe schermen (iig hoger dan 60hz).
Mag ik vragen welke schermen je hebt en welke hubs je overweegt? Ik heb atm een 2019 imac, maar overweeg te switchen naar een mpb 16 max 32gb omdat ik wat mobieler wil zijn.

Qua scherm, ik had eerst een odyssey g9 op 't oog, maar die lijkt wat overkill te zijn.. :) Of kan de mbp 240hz outputten op een 49 inch ultrawide? 5120x1440 zou niet al te challenging moeten zijn, maar het is lastig om de limits te vinden.

Ik sta open voor andere suggesties, mijn gebruik is voornamelijk web development.
ik ben groot fan van triple 32 inch 4k. Niet van een wide screen (ook gehad). Ik heb nu de macbook onder er erboven 3 triple 4k dus.

middelste is een m32u die 144 hz aankan. Mijn windows bak hangt er via DP aan en macbook via usb-c. Werkt dut perfect.
andere 2 gewoon 60 hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iLLuSion_xGen schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:36:
Gebruiken de Macbook users hier eigenlijk veel external HDD's of hebben jullie (vrijwel) alles op een NAS staan?

Ik heb nu een Mac mini met een 20TB aan DAS die fungeert als server, maar ik zou deze willen vervangen door een MacBook Pro 14". Nu zie ik het niet zitten om elke keer meerdere melding weg te klikken ivm onjuiste loskoppeling van m'n schijven.
Of is er een andere manier?
MultiMedia inderdaad op de Synology NAS, die overigens met Synology Drive ook de belangrijkste data tussen de Mac en Nas synchroon houdt. Elke avond tevens een backup van de NAS naar de Cloud met C2.

Verder een paar externe Samsung T5 en T7’s voor onderweg e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:15:
[...]

MultiMedia inderdaad op de Synology NAS, die overigens met Synology Drive ook de belangrijkste data tussen de Mac en Nas synchroon houdt. Elke avond tevens een backup van de NAS naar de Cloud met C2.

Verder een paar externe Samsung T5 en T7’s voor onderweg e.d.
Ik gebruik op die manier precies hetzelfde mijn Synology nas in combinatie met mijn Macbook (overigens ook mijn andere Mac systemen). Multimedia op de NAS, belangrijke data zoals documenten en wat foto's staan in sync. Dus ook altijd offline en 'snel' bij de hand.
Dit werkt perfect.

Externe HDD / SSD's doe ik niet meer aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
cl0udrado schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:28:
Dag allen,

Zijn er andere 16inch 2021 M1 Pro/Max bezitters en wellicht 14 inch-ers die het volgende ervaren.
Als je je Macbook parallel met de vloer horizontaal 'schudt' dat je iets los voelt/hoort. Buitenaf gezien zit alles vast, maar het lijkt iets intern te zijn.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen en wellicht of iemand weet of dit 'normaal' is en wat het gene is dat 'los' lijkt te zijn.
Ik hoor niks geen gerammel in mijn 14" Macbook als ik hem schudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik gebruik iCloud hiervoor.... in afwachting van on demand sync via Drive. Hopelijk geen vertraging en komt DSM 7.1 gauw. Dan kan ik weer terug. Op zich werkt iCloud ook snel, maar op eigen netwerk werkt het syncen net wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 22:08

tMb

Ik heb mijn fotolibrary op een Samsung T7 SSD staan. Dat had ik omdat m'n vorige laptop een te kleine interne SSD had. Met m'n nieuwe Macbook Pro 14 inch heb ik het zo gelaten. Samsung SSD zit aan m'n Thunderbolt Dock en vervolgens gaat 1 kabel naar m'n Macbook Pro.

En inderdaad moet ik oppassen met zomaar m'n laptop loskoppel. Meestal denk ik er wel aan om te unmounten maar echt handig is het niet. Nu gebruik ik m'n laptop vooral als hij aan het dock vast zit (met extern scherm). Ik haal hem minder dan 1x per dag los.

Als iemand nog een goede oplossing heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
NAS of cloud dienst is in mijn ogen de enige juiste oplossing. Losse schijven raak je kwijt, connector raakt beschadigd etc. Er zijn genoeg mooie oplossingen tegenwoordig die nog redelijk betaalbaar zijn. Zeker als je je Mac professioneel gebruikt.

Denk bijvoorbeeld aan een Synology. Kan je meteen Time machine backups maken.

Hier overigens een base spec 14 inch pro sinds afgelopen vrijdag, wat een heerlijk apparaat is het zeg.
Krijg alleen m'n Teams met geen mogelijkheid ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Tux3.14 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:20:
[...]

Ik hoor niks geen gerammel in mijn 14" Macbook als ik hem schudt.
Voel je wel iets bewegen als je hem van links naar rechts 'schudt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Laatst online: 14-09 11:29
Dag allen,

Verrek ik hoor het ook op mijn 16 inch. Alsof er iets los inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
cl0udrado schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:06:
[...]

Voel je wel iets bewegen als je hem van links naar rechts 'schudt'?
Nee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb een NAS in RAID10 waar Time Machine-backups naartoe gaan en een extra Time Capsule waar ook backups naartoe gaan. De belangrijkste dingen zoals mijn fotobibliotheek (DSLR en iPhone) staan op die NAS’en en worden ook gesynchroniseerd met Stack en Amazon Glacier. Ik heb een extra NAS klaarstaan die ik nog extern moet plaatsen waar ik ook backups naartoe wil maken. Als ik buitenshuis werk gaan m’n backups via VPN naar huis.

External HDD’s heb ik nooit wat mee gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door gday op 20-12-2021 12:19 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
tMb schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:13:
[...]

Ik heb mijn fotolibrary op een Samsung T7 SSD staan. Dat had ik omdat m'n vorige laptop een te kleine interne SSD had. Met m'n nieuwe Macbook Pro 14 inch heb ik het zo gelaten. Samsung SSD zit aan m'n Thunderbolt Dock en vervolgens gaat 1 kabel naar m'n Macbook Pro.

En inderdaad moet ik oppassen met zomaar m'n laptop loskoppel. Meestal denk ik er wel aan om te unmounten maar echt handig is het niet. Nu gebruik ik m'n laptop vooral als hij aan het dock vast zit (met extern scherm). Ik haal hem minder dan 1x per dag los.

Als iemand nog een goede oplossing heeft houd ik me aanbevolen.
Ik trek het slecht als ik onderweg niet bij mijn foto's kan. Daarom de volgende oplossing:
- Ik heb een extra user aangemaakt. Daarvan staat de fotobiblioheek op een externe schijf. Deze log ik 1 x p week een nachtje in.
- De fotobibliotheek van mijn main user staat op een aparte partitite zodat hij niet te groot kan worden.
- Ik hang de schijf met de fotobibliotheek ook regelmatig aan de mac als ik aan het werk ben > wordt ook gebackupt naar Backblaze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:44
Dag allen,

Geen idee hoor, maar zou dat ook de taptic engine kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonlander
Dag allen,

Als ik hem schud dan hoor ik ook wat. Tip: niet schudden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:33
moonlander schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:08:
[...]

Ik hoor het ook op mijn 14".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Dag allen,

Verdorie, als ik mijn MBP 16" schud hoor ik ook iets van gerammel/tikken. Dat zou eigenlijk niet moeten in zo'n dure laptop. Daarnaast is er natuurlijk de vraag is of dit erg is.

:-(

toevoeging :
Volgens dit filmpje hoorde je dit soort geluiden ook met MBP uit 2017 en andere series als je het commentaar leest.
YouTube: What Happens When You Shake the New MacBook Pro?

[ Voor 12% gewijzigd door Fred13 op 20-12-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@tMb / @m_a_rnix Neem aan dat jullie dit doen om te zorgen dat je lokaal originelen hebt?

Tot aan vorige week was dit mijn setup. iPhone backup naar Synology. Photos gebruikt optimaliseer opslag op lokale apparaten. Alles wat los geïmporteerd van mijn camera wordt ook gekopieerd naar Synology om zeker te zijn dat ik niks mis. Zo had ik het minimale handmatig werk.

Sinds vorige week een mid 2014 MacBook Pro erbij met voldoende SSD opslag. Hier laat ik nu originelen toe wat vervolgens via Time Machine naar Synology als backup gaat. Het handmatige zou nu een minimale beperkt moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 22:08

tMb

Gaat een beetje off topic maar even kort reageren op mijn fotosetup.

offtopic:
Ik sync met Synology Drive naar m'n Synology NAS. Vanaf daar weer backups (o.a. snapshots en backup naar externe locatie).

De reden dat ik foto's lokaal heb en niet alleen op NAS is dat ik met grote RAW files werk (CaptureOne).

Maar zoals gezegd dit was omdat ik op m'n vorige laptop niet genoeg ruimte had. Inmiddels 1TB op m'n Macbook Pro 14 inc 2021. Dus ik kan de foto's wel weer lokaal zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
Quakie schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:57:
@tMb / @m_a_rnix Neem aan dat jullie dit doen om te zorgen dat je lokaal originelen hebt?
Ik doe het zodat mijn foto's, hun aanpassingen en de organisatie gebackupt kunnen worden. Heb geen goede andere manier om dat te backuppen. Als ik geen originelen op mijn Mac heb, gaan ze ook niet naar Time Machine, dus ook al zou ik mijn NAS backuppen, dan heb ik nog steeds die foto's niet.

Mijn Library gaat tegen de 1 TB aan, dus dat is een dure upgrade bij een volgende laptop (460 €). Maar ja, 460 € of mijn bibliotheek handmatig uitdunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Het geluid bij het schudden is blijkbaar de diffuser van het achterlicht. Die zit soms los blijkbaar :/

Als je een beetje druk op het scherm oefent hoor je het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:33
bulletproof93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:43:
Het geluid bij het schudden is blijkbaar de diffuser van het achterlicht. Die zit soms los blijkbaar :/

Heb je enig idee of dat ernstig is?

[ Voor 3% gewijzigd door Y451N op 20-12-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:47
Y451N schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:17:
[...]

Neen, het is iets wat al sinds de eerste Retina MacBook gekend is en heeft geen gevolgen voor je toestel. Een theorie is dat diffusers bewust "met marge" geplaatst worden zodat ze kunnen uitzetten/krimpen onder invloed van temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Y451N schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:17:
[...]

Voor zover ik heb gezien is het nooit een reden voor een defect geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dag allen,

Krijg nou wat, 16" M1 Pro hier en inderdaad: precies zoals op de Reddit video. Zal wel een onderdeeltje zijn wat misschien zo hoort, zoals iemand anders al aangeeft: misschien de taptic engine van de trackpad? Het klinkt in ieder geval bij de trackpad/onderkant toetsenbord vandaan te komen bij mij als ik hem schud met het scherm ook open.

Maak me er verder geen zorgen over, of het gaat ooit problemen geven zoals het befaamde toetsenbord probleem en dat zien we dan wel weer of het is gewoon normaal en een kwestie van: carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 12-05 09:29
Ik hoor niks rammelen of tikken in mijn 16-inch MacBook Pro (2021) als ik 'm horizontaal heen en weer schud zoals in het Reddit-filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ik moet er toch even op terugkomen. Mijn 14" lijkt ook te 'rammelen'. Ik ben er vrijwel zeker van dat het de taptic engine van de trackpad is.
Doorlopen mensen, niks aan de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
bulletproof93 schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:26:
[...]

Verrek ik hoor het ook op mijn 16 inch. Alsof er iets los inzit.
Eggthud schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:57:
[...]

Geen idee hoor, maar zou dat ook de taptic engine kunnen zijn?
moonlander schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:08:
[...]

Fred13 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:38:
[...]

Verdorie, als ik mijn MBP 16" schud hoor ik ook iets van gerammel/tikken. Dat zou eigenlijk niet moeten in zo'n dure laptop. Daarnaast is er natuurlijk de vraag is of dit erg is.

:-(

toevoeging :
Volgens dit filmpje hoorde je dit soort geluiden ook met MBP uit 2017 en andere series als je het commentaar leest.
YouTube: What Happens When You Shake the New MacBook Pro?
bulletproof93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:43:

iRbn schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:25:
[...]

Neen, het is iets wat al sinds de eerste Retina MacBook gekend is en heeft geen gevolgen voor je toestel. Een theorie is dat diffusers bewust "met marge" geplaatst worden zodat ze kunnen uitzetten/krimpen onder invloed van temperatuur.
bulletproof93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:32:
[...]

Voor zover ik heb gezien is het nooit een reden voor een defect geweest
MooDyBLueS schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:10:
[...]

Krijg nou wat, 16" M1 Pro hier en inderdaad: precies zoals op de Reddit video. Zal wel een onderdeeltje zijn wat misschien zo hoort, zoals iemand anders al aangeeft: misschien de taptic engine van de trackpad? Het klinkt in ieder geval bij de trackpad/onderkant toetsenbord vandaan te komen bij mij als ik hem schud met het scherm ook open.

Maak me er verder geen zorgen over, of het gaat ooit problemen geven zoals het befaamde toetsenbord probleem en dat zien we dan wel weer of het is gewoon normaal en een kwestie van: carry on.
iRbn schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:25:
[...]

Tux3.14 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:15:
Ik moet er toch even op terugkomen. Mijn 14" lijkt ook te 'rammelen'. Ik ben er vrijwel zeker van dat het de taptic engine van de trackpad is.
Sommige hadden al een antwoord gegeven of uitgezocht wat het is.

Ik heb inderdaad ook lopen graven en het lijkt inderdaad te maken met de backlight diffuser plaat die wordt blijkbaar gefixeerd door een vrij zwakke 'lijm'. Zoals omschreven bij iFixit stap 13: https://www.ifixit.com/Te...ina+Display+Teardown/9493

PS: Het gaat hier niet om een 2021 model, echter denk ik dat er niet veel verschil is qua montage/engineering met de 2021.

Ook werd al eerder aangegeven als je wat druk oefent op de lid als het toestel is dichtgeklapt dan verdwijnt het gerammel/geluid. Dus het komt wel degelijk van het scherm vandaan.

Dit speelt zich al af sinds 2015.

Dat sommige het niet ervaren is eerder uitzondering dan regel, kans is groot dat deze ' later' het ervaren. Jammer dat het er is bij zo'n duur apparaat, maar wel een antwoord kunnen vinden en er 'vrede' mee hebben.

Dank iedereen in ieder geval voor het mee' schudden'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Tux3.14 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:15:
Uiteindelijk uitgezocht wat het is een 'post' later. Schijnt een veel voorkomende issue te zijn. Lang verhaal kort. Enjoy your machine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
cl0udrado schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sommige hadden al een antwoord gegeven of uitgezocht wat het is.

Ik heb inderdaad ook lopen graven en het lijkt inderdaad te maken met de backlight diffuser plaat die wordt blijkbaar gefixeerd door een vrij zwakke 'lijm'. Zoals omschreven bij iFixit stap 13: https://www.ifixit.com/Te...ina+Display+Teardown/9493

PS: Het gaat hier niet om een 2021 model, echter denk ik dat er niet veel verschil is qua montage/engineering met de 2021.

Ook werd al eerder aangegeven als je wat druk oefent op de lid als het toestel is dichtgeklapt dan verdwijnt het gerammel/geluid. Dus het komt wel degelijk van het scherm vandaan.

Dit speelt zich al af sinds 2015.

Dat sommige het niet ervaren is eerder uitzondering dan regel, kans is groot dat deze ' later' het ervaren. Jammer dat het er is bij zo'n duur apparaat, maar wel een antwoord kunnen vinden en er 'vrede' mee hebben.

Dank iedereen in ieder geval voor het mee' schudden'. ;)
Je link verwijst niet naar iFixit maar een Apple ding :P

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 20-12-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Tux3.14 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:03:
[...]

Je link verwijst niet naar iFixit maar een Apple ding :P
Fixed. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 01-09 11:48
Ervaringen na enkele weken met deze 14" 32GB 10/16 1TB. Twee keer herstart in totaal. Eenmaal voor de 12.1 update, eenmaal omdat de escape toets niks meer registreerde (iets met zoom/slack/teams en schermdeling?). Vorige machines herstartte ik dagelijks, deze blijft rustig stil doorwerken zonder enige vorm van vertraging. En dan heb ik open IntelliJ met minimaal 4 aardig grote projecten, docker met toegegeven weinig containers op het moment, android ontwikkelomgeving, Lightroom & MacOS Photos, 2 browserprofielen met richting de 20 tabs open, slack spotify sublime (edit & merge) Maestral MountainDuck iTerm dingen en een openforticlient VPN verbinding. Matig zwaar geloof ik, maar oh zo prettig dat dit ding lekker doorwerkt! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik lees hier dat XDR schermen anders schoongemaakt dienen te worden, geldt dit ook voor een macbook pro MAX 16 inch?

https://www.rtlnieuws.nl/...maken-macbook-iphone-ipad

Lijkt mij onzin toch? Een gewoon vochtig microvezel doekje (met mss wat alcohol) moet toch prima zijn of sloop je daar je scherm mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:13:
Ik lees hier dat XDR schermen anders schoongemaakt dienen te worden, geldt dit ook voor een macbook pro MAX 16 inch?

https://www.rtlnieuws.nl/...maken-macbook-iphone-ipad

Lijkt mij onzin toch? Een gewoon vochtig microvezel doekje (met mss wat alcohol) moet toch prima zijn of sloop je daar je scherm mee?
Met alcohol sloop je zeker je scherm. Dat geld niet alleen voor Macbooks, maar praktisch alle LCD / OLED schermen. Met alcohol gaat op ten duur fabrieks coatings er af waardoor je dus vegen/strepen op je scherm verschijnen.
Gebruik die 2,50€ blauwe display sprays en je zit wel goed. Altijd wel een schoon doekje gebruiken. Vervuilde doeken kunnen ook weer krassen achterlaten, bijvoorbeeld door zand korrels oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:23:
[...]

Met alcohol sloop je zeker je scherm. Dat geld niet alleen voor Macbooks, maar praktisch alle LCD / OLED schermen. Met alcohol gaat op ten duur fabrieks coatings er af waardoor je dus vegen/strepen op je scherm verschijnen.
Gebruik die 2,50€ blauwe display sprays en je zit wel goed. Altijd wel een schoon doekje gebruiken. Vervuilde doeken kunnen ook weer krassen achterlaten, bijvoorbeeld door zand korrels oid.
ja dacht ik ook je verhaal van alcohol, maar apple adviseert zelf ook alcohol.... Ik wil het zeker weten en niks slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:25:
[...]

ja dacht ik ook je verhaal van alcohol, maar apple adviseert zelf ook alcohol.... Ik wil het zeker weten en niks slopen :)
Bizar. Alcohol sloopt letterlijk alles op ten duur.
Ik zou iig niet die 70 en 96% potjes van de drogist gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:28:
[...]

Bizar. Alcohol sloopt letterlijk alles op ten duur.
Ik zou iig niet die 70 en 96% potjes van de drogist gebruiken :P
ik wil liever helemaal geen alcohol en gewoon water en microvezel. Maar is mijn XDR nou hetzelfde als die 6k schermen? Wss niet toch? Want apple promoot dat doekje van 25 e speciaal voor XDR schermen?

en wbt virusscanner, ik wil soms een programma 'uittesten' met een torrent versie voor ik hem koop. Ik neem aan dat ik dan beschermd ben tegen vage malware stuff? of beter toch maar gewoon in een virtuele machine testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:31:
[...]

ik wil liever helemaal geen alcohol en gewoon water en microvezel. Maar is mijn XDR nou hetzelfde als die 6k schermen? Wss niet toch? Want apple promoot dat doekje van 25 e speciaal voor XDR schermen?

en wbt virusscanner, ik wil soms een programma 'uittesten' met een torrent versie voor ik hem koop. Ik neem aan dat ik dan beschermd ben tegen vage malware stuff? of beter toch maar gewoon in een virtuele machine testen?
Volgens mij hebben die 6K schermen een glasplaat, maar pin me daar niet op vast.

Mbt tot het testen van software waar je twijfels bij hebt qua malware stuff, dan idd het beste even een virtuele machine gebruiken. Alsnog niet water dicht, maar altijd beter dan direct op je host machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:34:
[...]

Volgens mij hebben die 6K schermen een glasplaat, maar pin me daar niet op vast.

Mbt tot het testen van software waar je twijfels bij hebt qua malware stuff, dan idd het beste even een virtuele machine gebruiken. Alsnog niet water dicht, maar altijd beter dan direct op je host machine.
ja dacht ik ook, probleem is dat ik met sommige pakketten wil testen hoe snel de performance is. lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:34:
[...]Mbt tot het testen van software waar je twijfels bij hebt qua malware stuff, dan idd het beste even een virtuele machine gebruiken. Alsnog niet water dicht, maar altijd beter dan direct op je host machine.
Ehm, gewoon kopen! Testen doe je met een demo versie en niet met illegale versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
moonlander schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:20:
[...]

Ehm, gewoon kopen! Testen doe je met een demo versie en niet met illegale versies.
True that!
Al zijn er soms wel situaties waarin een trial of gratis versie enorm beperkt is. In dat geval kan ik het mij ergens wel voorstellen om het via andere wegen te testen. Ik doe het zelf al jaren niet meer, aangezien je op Youtube best veel gedetailleerde video’s kunt zien van bepaalde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
-

[ Voor 167% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-12-2021 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:20
Discussie over hoe warez veilig getest kan worden, is niet de bedoeling. Gewoon een demo gebruiken :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

TweakerVincent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:31:
[...]

ik wil liever helemaal geen alcohol en gewoon water en microvezel.
Microvezel schuurt, beter van niet.

Gewoon schone theedoek pakken, hijgen en dan voorzichtig samengevouwen theedoek erover heen. Dit herhalen voor je hele scherm, kan zijn dat je kortademig wordt ;) . Zorg dat het scherm koud is (een tijdje uit heeft gestaan), anders werkt hijgen niet.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:34

amphora

Websites & Fotografie

TweakerVincent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:25:
[...]

Is dat wellicht meer van toepassing op 6k xdr scherm met nano textuur? Dat is geen chemische coating maar microscopische ‘krassen’ in het glas. Kan me voorstellen dat daar alcohol juist goed is.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Digital-DNA schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:15:
[...]

Gewoon schone theedoek pakken, hijgen en dan voorzichtig samengevouwen theedoek erover heen. Dit herhalen voor je hele scherm, kan zijn dat je kortademig wordt ;) . Zorg dat het scherm koud is (een tijdje uit heeft gestaan), anders werkt hijgen niet.
daar neb ik nog nooit van gehoord (dat micro schuurt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik had ooit een bijbaan als schoonmaker en kreeg daar uiteindelijk ook een cursus voor. Daar vertelde ze me dat je niet met microvezel tv's e.d. moet afnemen omdat dat schuurt. Maar veel microvezeldoekjes worden verpest omdat ze verkeerd gewassen worden en je dan een duur gewoon doekje overhoudt.

Je zou kunnen proberen op een stuk plexiglas hard boenen. Zal uiteindelijk wel meevallen denk ik maar ik gebruik liever gewoon een theedoek.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Digital-DNA schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:59:
Ik had ooit een bijbaan als schoonmaker en kreeg daar uiteindelijk ook een cursus voor. Daar vertelde ze me dat je niet met microvezel tv's e.d. moet afnemen omdat dat schuurt. Maar veel microvezeldoekjes worden verpest omdat ze verkeerd gewassen worden en je dan een duur gewoon doekje overhoudt.

Je zou kunnen proberen op een stuk plexiglas hard boenen. Zal uiteindelijk wel meevallen denk ik maar ik gebruik liever gewoon een theedoek.
Maakt het allemaal niet makkelijker :( mss dan maar dat doekje van 25 e kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:16:
[...]

Maakt het allemaal niet makkelijker :( mss dan maar dat doekje van 25 e kopen
Je hebt geen theedoek over? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tux3.14 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:31:
[...]

Je hebt geen theedoek over? :+
ok dacht dat theedoek ook niet kon, ga ik doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik wil de menu bar soms hiden (dus niet altijd in fullscreen). Ik zoek daarom een keyboard shortcut maar vreemd genoeg bestaat die niet :(

Youtube fullsreen wil ik bv hidden hebben sommige andere niet.

Moet ik daar echt een script voor gebruiken? Dat is toch wel wat karig of kent iemand een handig programma hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:20
Ik vind een doekje van 25 euro ook duur, maar had hem zonder al te veel over na te denken erbij besteld. Die 25 euro valt in het niets van de 2749 euro van mijn nieuwe BBP.

Wil zelf ook voorzichtig omgaan met het scherm, met dat doekje en de instructie op de Apple website hoef ik mij geen zorgen te maken.

Zal alleen beetje vocht gebruiken, als dat niet meer werkt mogelijk wat 70 procent isopropylalcohol (IPA) erbij (dus niet alleen IPA), zoals Apple aangeeft. Maar mijn ervaring met mijn oude MBP is vochtig doekje altijd wel voldoende met een juist doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 06:53
Digital-DNA schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:15:
[...]

Een theedoek gebruiken om het scherm schoon te maken? 😂🙈

Een microvezeldoekje van goede kwaliteit is toch een heel stuk beter en krast niet. Krassen komt vooral van vieze doekjes. Af en toe gewoon een nieuwe kopen.

Ik vraag me af, is het scherm/coating van de nieuwe MPB en de iPad Pro hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:13:
[...]

Een theedoek gebruiken om het scherm schoon te maken? 😂🙈

Een microvezeldoekje van goede kwaliteit is toch een heel stuk beter en krast niet. Krassen komt vooral van vieze doekjes. Af en toe gewoon een nieuwe kopen.

Ik vraag me af, is het scherm/coating van de nieuwe MPB en de iPad Pro hetzelfde?
Ik weet niet waarom je lacht, maar als je geen beschadigingen wil is een theedoek de juiste keuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Tux3.14 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:09:
[...]

Ik weet niet waarom je lacht, maar als je geen beschadigingen wil is een theedoek de juiste keuze. ;)
Dan gebruik jij een theedoek voor een scherm. Ik gebruik gewoon microvezeldoekjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
honey schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:04:
[...]

Dan gebruik jij een theedoek voor een scherm. Ik gebruik gewoon microvezeldoekjes. ;)
Net met micro gedaan en wat water. Perfect schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:30:
[...]

Net met micro gedaan en wat water. Perfect schoon :)
Ja tuurlijk. Stel je eens voor dat het scherm zo kwetsbaar zou zijn. Er zijn ook professionals die deze dingen ook echt gebruiken, en niet alleen met zachte handschoentjes betasten. Het zou wat zijn als deze schermen alleen schoongemaakt mogen worden met de Apple iCloth, made from magical fibers spun by elves under a blue moon. Er zouden heel veel MacBooks teruggestuurd worden en de media zou vol staan met berichten over beschadigde schermen.

Mijn iPad heeft ook een XDR scherm. Deze wordt regelmatig schoongemaakt met een microvezeldoekje en wat vochtige adem. ;)
Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9