Toon posts:

Het PD decoy topic (Upgrade alles met USB-C power delivery)

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik heb er een paar maanden op moeten wachten, maar vandaag heb ik een envelop ontvangen met PD decoy printplaten. In het kort is het een USB-C connector met een kleine chip die aan de adapter gaat vertellen op welke voltage die moet gaan werken. Ik heb 9v, 12v en 15v ontvangen. Ongeveer 70 cent per stuk.

Waarom vind ik dit interressant. Ik heb veel apparaten die een adapter nodig hebben. Maar ik gebruik die apparaten niet iedere dag. Wil ik voor ieder apparaat een aparte adapter bewaren? Je hebt voor je weet een doos vol met allemaal verschillende adapters met verschillende voltages. En met verschillende pluggen. Daarom wil ik in sommige van mijn apparaten de normale elektriciteitsplug vervangen door een PD decoy printplaatje. Met een kleine vijl heb je de behuizing aangepast voor een USB-c plug

De GAN revolutie ( https://www.howtogeek.com...nd-why-will-you-want-one/ )heeft ervoor gezorgd dat je veel keus hebt uit veel compacte en goedkope USB-C adapters die ook nog eens een hoge stroom kunnen leveren. Ik wacht nu op twee laders die 33watt kunnen leveren. Ik heb ook al een nadeel gevonden. Het merk Anker heeft bijvoorbeeld helemaal geen 12 volt mode. Apple iPhone laders gaan niet hoger dan 9 volt.

Ik zit nu nog in een possibilityrush. Er zijn vragen. Hoe snel kan de printplaat onderhandelen met USB-c lader om de juist voltage te gebruiken. Wat gebeurt er als een 12VOLT apparaat eerst een paar seconde op 5 volt werkt. Lopen dan bepaalde componenten vast. Of wacht de PD decoy tot de gevraagde voltage wordt aangeboden en wordt dan de poort geopend. Hoe stabiel is het? Welk vermogen is mogelijk?

Ik hou jullie op de hoogte. Ik vind het nu al leuk

AKA Rinkel weblog

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat ik er ooit van begrepen had is dat het apparaat een simpele pulscode naar de adapter stuurt om om te schakelen. Dat lijkt mij redelijk snel te kunnen als de boel op spanning komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb precies dit printplaatje een paar weken geleden gebruikt om een vintage Apple Powerbook 540c te voeden. De adapters voor dat model zijn moeilijk te vinden, duur, en meestal defect door de leeftijd. De decoy module heb ik op de plek van de modem (deze is modulair, te verwijderen) geplaatst en intern op het bord gesoldeerd :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Jazzle schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:09:
Ik heb precies dit printplaatje een paar weken geleden gebruikt om een vintage Apple Powerbook 540c te voeden. De adapters voor dat model zijn moeilijk te vinden, duur, en meestal defect door de leeftijd. De decoy module heb ik op de plek van de modem (deze is modulair, te verwijderen) geplaatst en intern op het bord gesoldeerd :)
Mijn interresse voor PD is vorig jaar ontstaan uit een soort noodzaak. Mijn magsafe adapter zei boem. Ik wilde geen 80 euro uitgeven voor een nieuwe Apple Magsafe lader. A. 80 euro is te veel voor oude technologie. B. Elke Apple lader gaat stuk met mij. De kwaliteit is gewoon te laag. C. Elke Magsafe lader onder de 80 euro is 100 procent nep en je weet niet wat je koopt.

Tot ik de magsafe PD kabel ontdekte. Ik kon mijn oude macbook nog een tijdje gebruiken met een goede Merk USB-c lader. Ik zat niet meer aan Apple vast.

Op de Chinese websites zie ik dat voor veel notebook merken nu USB-c kabels te koop zijn. Lenovo, Dell, MSI

AKA Rinkel weblog

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:33

amphora

Websites & Fotografie

Noob vraag: wat is het nut hier van? Ik zou denken pak gewoon één lader met de hoogste capaciteit en gebruik die voor al je devices?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
amphora schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:38:
Noob vraag: wat is het nut hier van? Ik zou denken pak gewoon één lader met de hoogste capaciteit en gebruik die voor al je devices?
Dat klopt. ik hoef één/een paar lader(s) te hebben voor alles. Ik heb een meetapparaat wat ik maar een paar keer per jaar gebruik. Heeft een aparte 9 volt adapter. Ik heb een accu lader die op 15volt werkt. Nu kan ik die adapters allemaal wegdoen en vervangen door een kleine GAN lader. Ik heb hier nu een grote doos vol met laders. Met verschillende voltages en pluggen. Ik wil dat graag vervangen door een paar USB-c laders.

AKA Rinkel weblog

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
amphora schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:38:
… één lader met de hoogste capaciteit …
Dat werkt alleen wanneer je alles op dezelfde spanning hebt. Wanneer je apparaten hebt op verschillende spanningen gaat die vlieger niet meer op, apparaten kunnen stuk gaan wanneer je er een te hoge spanning op zet. Apparaten kunnen ook niks doen wanneer je er een te lage spanning op gaat zetten.

Met het principe van TS krijg je dat één adapter krijgt voor veel verschillende apparaten die op verschillende spanningen werken. Uiteraard een nobel streven waarbij ik me alleen af vraag hoe je dat doet met de verschillende adapteraansluitingen. Dat zou namelijk betekenen dat je óf al je apparaten van USB-C gaat voorzien óf je krijgt allerlei verloopjes van USB-C naar powerjacks in verschillende maten.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Leuk onderwerp, benieuwd naar je resultaten. Voelt voor mij toch altijd een beetje onveilig om zelf met stroom aan de gang te gaan.. :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:58:
[...]
Dat werkt alleen wanneer je alles op dezelfde spanning hebt. Wanneer je apparaten hebt op verschillende spanningen gaat die vlieger niet meer op, apparaten kunnen stuk gaan wanneer je er een te hoge spanning op zet. Apparaten kunnen ook niks doen wanneer je er een te lage spanning op gaat zetten.
Het wordt maatwerk voor sommige apparaten. Soms schroef ik apparaten open om te zien hoe de voeding gedeelte op de printplaat is. Ik heb veel apparaten gezien die de 12 volt terugbrengt naar 5 volt op de printplaat. De 12 volt adapter kon ik moeiteloos vervangen door een 9 volt adapter. (was met een router). Moderne routers hebben tegenwoordig een buck-converter. De router zegt op de case 12 volt. In principe werkt elke spanning van 9 volt tot 20 volt. Een normale 7805 voeding is bij 20 volt allang in rook opgegaan.
Met het principe van TS krijg je dat één adapter krijgt voor veel verschillende apparaten die op verschillende spanningen werken. Uiteraard een nobel streven waarbij ik me alleen af vraag hoe je dat doet met de verschillende adapteraansluitingen. Dat zou namelijk betekenen dat je óf al je apparaten van USB-C gaat voorzien óf je krijgt allerlei verloopjes van USB-C naar powerjacks in verschillende maten.
De acculader is een metalen behuizing. Daar zie ik niet zo snel een gat in maken voor een USB-c connector. Het wordt een korte kabel solderen op de decoy met wat krimpkous. Deze converter gaat dan in dezelfde bewaardoos als de lader. Moet ik een batterij opladen. De converter tussen een USB-C lader en de batterij-lader. De dikke lader die ik nu gebruik mag naar de kringloopwinkel.

Met een plastic behuizing wil ik de normale plug desolderen. Met een stanley mes en een fijne vijl het gat wat groter maken en daarachter de PD decoy monteren.

Ik wil niet alle apparaten aanpassen. Het zou te veel geld kosten als ik van alle apparaten de adapter zou vervangen door een usb-c lader. Het is meer voor de apparaten die ik niet zo vaak gebruik.

Als de beschikbaarheid van usb-c pd laders met meerdere poorten beter wordt (Veel multipoort laders kunnen maar 1 poort op een hogere voltage leveren, gebruik je meerdere poorten op hetzelfde moment dan gaat alles omlaag naar 5 volt) dan wordt het zeker een idee om op bepaalde plekken alle losse adapter te vervangen door 1 usb-c multipoort lader. De modem, router en switch op 1 lader. Ik ben voor.

[Voor 8% gewijzigd door 4POX op 16-12-2021 15:46]

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter

AKA Rinkel weblog

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 13:42
Hier moest ik ook gelijk aan denken toen ik die video gister keek.

Mazda CX-5 (2022)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee