• tMb
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
offtopic:
Al dat onnodige energiegebruik doordat MS Teams zo slordig met je resources omgaat. Als ze Teams efficiënter zouden maken dan halen we, helemaal met al dat thuiswerken tegenwoordig, de klimaat doelstellingen met twee vingers in de neus :+

[Voor 5% gewijzigd door tMb op 25-11-2021 21:02]

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:23
Deze post is getyped vanaf mijn nieuwe MacBook Pro 14" M1 Pro :P
Eerste indruk: Wat een bizar fijn apparaat. Het loopt allemaal super soepel en snel, en nog geen moment gehad dat ie warm aanvoelde of dat überhaupt de fans aan gingen slaan. Dat terwijl ik al best wat heavy taken heb uitgevoerd, maar op de achtergrond allerlei installaties die nog lopen van alle tools die ik dagelijks gebruik.
3 uur verder en de accu heeft nog 74% beschikbaar. Voor de rest: beste toetsenbord, geluid en scherm in een laptop wat ik ooit heb gezien.
Ik ben er blij mee :)

• Y451N
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11:17
Hoelang gaat de batterij van jullie MacBook Pro 14" M1 Pro mee op 1 volle lading? De mijne ongeveer 5 uur en ik vroeg mij af of dat normaal is? Het enige wat ik doe is browsen, muziek luisteren en WhatsAppen.

• Tux3.14
Y451N schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:48:
Hoelang gaat de batterij van jullie MacBook Pro 14" M1 Pro mee op 1 volle lading? De mijne ongeveer 5 uur en ik vroeg mij af of dat normaal is? Het enige wat ik doe is browsen, muziek luisteren en WhatsAppen.
Dat is wel erg kort. Gebruik je geen webpagina's die veel resources van je hardware verbruikt?
Daar moet heel wat meer aan de hand zijn.

Wat heb je zelf al gedaan en gevonden?

Wat zie je bijvoorbeeld bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie etc.

[Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 25-11-2021 21:56]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-11 20:22
Ik heb de 16" ipv 14" dus dat scheelt wel wat (70Wh vs 100Wh), maar 5 uur lijkt mij inderdaad niet normaal.

Echter... WhatsApp is een notoir probleemgeval. Ik zou eens via Activity Monitor of andere apps die je accuverbruik bij kunnen houden kijken wat de apps zijn die de grootste impact op de batterij hebben. Tabblad Energy geeft je daar inzicht in, sorteren op 12hr toont bij mij bijv. aan dat OneDrive die nog niet M1 native is na Safari de grootste slurper is. Safari 13,53, OneDrive 4,54. En dat zegt wel veel want ik heb steevast 30+ tabs open, gebruik 6 extensions, etc. Vergeleken met mijn e-mailclient Spark die 24/7 aanstaat en maar 2,26 verbruikt, zegt dat heel veel.

Let wel: andere browsers, zoals Chrome zijn behoorlijk intensief op je accu en op mijn Intel Mac (2018 MBP 15) heb ik eens zelf getest waarbij ik het met Safari letterlijk 2x zo lang op de accu volhield als met Chrome. Microsoft Edge deed het zelfs een stuk beter, omdat die niet alle Google phone-home zooi heeft, maar nog steeds haalt die het bij lange na niet bij Safari. Ik gebruik Edge wel voor werk en tegenwoordig zijn die in ieder geval M1 native, maar op de M1 Pro nog niet getest wat het verschil is.

En kijk ook met een schuin oog naar CPU, memory en daarnaast: check onder tabblad CPU en kolom Kind welke apps je hebt die Intel native zijn en ga op zoek of vraag het hier even na of er M1 native uitgaves van zijn.

Zo ben ik erachter gekomen dat Microsoft Edge, Visual Studio Code, Excel/Word, Pixelmator Pro en wat ik tot nu heb kunnen vinden alles in de App Store allemaal M1 native is of een M1 native uitgave heeft (dus even de juiste selecteren met downloaden).

Enige wat ik nog heb wat niet M1 native is, zijn OneDrive, Teams, Logi Options+ en Battery Health 3. Op Teams na, hebben ze allemaal aangegeven met M1 native varianten bezig te zijn. Nu zal dit alleen niet die 5 uur verklaren, maar het helpt wel om hier eens in de zoveel tijd even naar te kijken, want M1 native is niet alleen snapier, maar ook energiezuiniger.

[Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-11-2021 22:02]

• DomiGijzen
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:33
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:35:

Grote kans dat dit verschil hem zit in de M1 Max 32-core GPU die Tweakers heeft gebruikt en ik de M1 Pro basisuitvoering heb van de 16". Ben dus heel erg blij dat ik hiervoor heb gekozen.
Toevallig heb ik zo ene, dan ook nog 64GB. Of ik jou gebruiksduur haal op een lading durf ik niet te zeggen. Maar toch zeker wel die richting.

Zit nu op 26% en ben vanmorgen om 6:30 begonnen op 100%. Daar gaan vanaf ca. 1,5 uur dat de laptop dichtgeklapt op tafel lag.

Ik gebruik overigens niet de native teams app omdat mijn klant niet toe staat dat ik het klant account gebruik in mijn eigen lokale software en mijn eigen account is niet zo druk dus laat ik via de telefoon lopen totdat er een mac versie is die zuiniger is. Voor een normale dag heb ik openstaan:
-Edge met minimaal 7 tabs. (mail, calendar, teams, Sharepoint team folder, Sharepoint user folder, devops sprint board en DevOps andere meuk. Gros van de dag ook nog 3 tabs extra met excels.
-Safari met wat eigen zaken. Meestal zaken zoals Nos, tweakers en een x-aantal tabs met docs. Vrij statisch dus.
-Ergens zweeft ook de helft van de tijd mijn eigen teams in edge venster rond.
-Parallels met een win11 versie waarin Visual Studio (voor SSDT) en SSMS draait.
-Eigen Outlook.
-Andere zaken die ik zo door de dag privé of zakelijk gebruik maar niks noemenswaardig.
Vandaag heb ik 2 calls van ieder eenhalf uur gehad. Normaal is dat 2-3 uur in totaal en dan is het verbruik ongeveer gelijk.

Het scherm heb ik naar gelang de stand van de zon op de helft of een stap daaronder staan. Puur omdat dat fijn werkt. Niet om stroom te besparen.

Als ik dat vergelijk met sommige eerdere berichten of reviews, valt me dat behoorlijk mee!
Ik bevind me niet in de luxe positie dat ik een hele dag films kan kijken. Maar het is me eerder opgevallen dat na 1-2 uurtjes YouTube op de bank de accu nog op 99% staat. Het scherm staat dan wel op standje zacht omdat de bank nou eenmaal geen bureau verlichting heeft.

Tot vorige week werkte ik op Surface Laptop3 met I7 en 16GB. Daar haalde ik met zo een typische werkdag 3-4 uur tot 20%. Dan draaide ik natuurlijk geen vm voor VS of SSMS. Bovendien werkte met name SSMS niet lekker op accu zonder met de energie instelling te gaan frutselen, en dan nog...
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:56:
[...]

Tabblad Energy geeft je daar inzicht in, sorteren op 12hr toont ...
Handige tip, tnx!

[Voor 4% gewijzigd door DomiGijzen op 25-11-2021 22:17]

Grz D.

• Fred13
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik gebruik de 16" MBP en zag de eerste dagen ook een korte werktijd op een volle lading. Maar je bent bezig met niet typische werkzaamheden. Daarnaast zie ik dat nu ik de MBP meerdere keren heb opgeladen de akku-duur toenemen. Toch heb ik ook de hele dag Whatsapp, Teams, Outlook etc in gebruik. Ik haal nu ongeveer tussen de 9 - 12 uur (100% => ~20%).

Daarnaast gewoon even in de gaten houden of je geen webpagina's of zware applicaties hebt die veel gebruiken (bv Intel applicaties die via Rosetta draaien verbruiken vaak meer dan een M1-applicatie). Ook heb ik wel eens last gehad van het zogenaamde memory-leak (proces windows-server heeft heel veel geheugen in gebruik), ik heb het gevoel dat dit ook het stroomverbruik doet stijgen. Ik heb begrepen dat deze bug in de volgende macOS release opgelost zou moeten zijn.

• Y451N
Tux3.14 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:51:
[...]

Dat is wel erg kort. Gebruik je geen webpagina's die veel resources van je hardware verbruikt?
Greatsword schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:53:
[...]

Daar moet heel wat meer aan de hand zijn.

Wat heb je zelf al gedaan en gevonden?

Wat zie je bijvoorbeeld bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie etc.
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:56:
[...]

Ik heb de 16" ipv 14" dus dat scheelt wel wat (70Wh vs 100Wh), maar 5 uur lijkt mij inderdaad niet normaal.

Echter... WhatsApp is een notoir probleemgeval. Ik zou eens via Activity Monitor of andere apps die je accuverbruik bij kunnen houden kijken wat de apps zijn die de grootste impact op de batterij hebben. Tabblad Energy geeft je daar inzicht in, sorteren op 12hr toont bij mij bijv. aan dat OneDrive die nog niet M1 native is na Safari de grootste slurper is. Safari 13,53, OneDrive 4,54. En dat zegt wel veel want ik heb steevast 30+ tabs open, gebruik 6 extensions, etc. Vergeleken met mijn e-mailclient Spark die 24/7 aanstaat en maar 2,26 verbruikt, zegt dat heel veel.

Let wel: andere browsers, zoals Chrome zijn behoorlijk intensief op je accu en op mijn Intel Mac (2018 MBP 15) heb ik eens zelf getest waarbij ik het met Safari letterlijk 2x zo lang op de accu volhield als met Chrome. Microsoft Edge deed het zelfs een stuk beter, omdat die niet alle Google phone-home zooi heeft, maar nog steeds haalt die het bij lange na niet bij Safari. Ik gebruik Edge wel voor werk en tegenwoordig zijn die in ieder geval M1 native, maar op de M1 Pro nog niet getest wat het verschil is.

En kijk ook met een schuin oog naar CPU, memory en daarnaast: check onder tabblad CPU en kolom Kind welke apps je hebt die Intel native zijn en ga op zoek of vraag het hier even na of er M1 native uitgaves van zijn.

Zo ben ik erachter gekomen dat Microsoft Edge, Visual Studio Code, Excel/Word, Pixelmator Pro en wat ik tot nu heb kunnen vinden alles in de App Store allemaal M1 native is of een M1 native uitgave heeft (dus even de juiste selecteren met downloaden).

Enige wat ik nog heb wat niet M1 native is, zijn OneDrive, Teams, Logi Options+ en Battery Health 3. Op Teams na, hebben ze allemaal aangegeven met M1 native varianten bezig te zijn. Nu zal dit alleen niet die 5 uur verklaren, maar het helpt wel om hier eens in de zoveel tijd even naar te kijken, want M1 native is niet alleen snapier, maar ook energiezuiniger.
Fred13 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:17:
[...]

Ik gebruik de 16" MBP en zag de eerste dagen ook een korte werktijd op een volle lading. Maar je bent bezig met niet typische werkzaamheden. Daarnaast zie ik dat nu ik de MBP meerdere keren heb opgeladen de akku-duur toenemen. Toch heb ik ook de hele dag Whatsapp, Teams, Outlook etc in gebruik. Ik haal nu ongeveer tussen de 9 - 12 uur (100% => ~20%).

Daarnaast gewoon even in de gaten houden of je geen webpagina's of zware applicaties hebt die veel gebruiken (bv Intel applicaties die via Rosetta draaien verbruiken vaak meer dan een M1-applicatie). Ook heb ik wel eens last gehad van het zogenaamde memory-leak (proces windows-server heeft heel veel geheugen in gebruik), ik heb het gevoel dat dit ook het stroomverbruik doet stijgen. Ik heb begrepen dat deze bug in de volgende macOS release opgelost zou moeten zijn.
Dank allen voor de info en tips. Ik ga de activity monitor bijhouden want ik zie op dit moment niks geks.

WhatsApp en Spotify hebben een rating tussen de 5 en 5,9 in 12 hr (heb mijn MacBook wel in slaapstand gezet in de tussentijd, weet niet of dit de rating naar beneden heeft gehaald).

Ik moet wel zeggen dat ik al die tijd Chrome als browser heb gebruikt, kan dit misschien impact hebben gehad? Ik lees namelijk in de comment van @MooDyBLueS dat dit ook impact kan hebben op de accuduur, iets wat ik ook heb gelezen op o.a. Reddit.

Ik las ook iets over Spotlight indexering. Heb alleen niet kunnen vinden of dit nog steeds bezig is..

Edit: WhatsApp staat inmiddels al op 10 in 12 hr. Geen idee wat dat getal betekent..

• moonlander
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 01-12 16:50
Y451N schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:51:
Ik moet wel zeggen dat ik al die tijd Chrome als browser heb gebruikt, kan dit misschien impact hebben gehad? Ik lees namelijk in de comment van @MooDyBLueS dat dit ook impact kan hebben op de accuduur, iets wat ik ook heb gelezen op o.a. Reddit.

Ik las ook iets over Spotlight indexering. Heb alleen niet kunnen vinden of dit nog steeds bezig is..

Edit: WhatsApp staat inmiddels al op 10 in 12 hr. Geen idee wat dat getal betekent..
Had je niet beter een air kunnen kopen? whatsapp, spotify en wat surfen op internet is nou niet bepaald iets waarvoor je een highend macbook pro voor nodig bent. Maar goed, je zult er goed over nagedacht hebben.

Ik zou het morgen nog eens checken met een volle acculading, ik heb het idee dat je dit bekeken hebt op basis van 1 dag gebruik zonder volle acculading.

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
@moonlander Er zijn altijd mensen die meer geld uitgeven dan nodig, want eigenlijk is het overkill. Voor mij zou het ook overkill zijn, maar een veel beter scherm en magsafe is ook wat waard, vind ik. Het is dat ik mijn 13” MBP uit 2017 moeilijk kwijt raak, ondanks dat deze onbeschadigd is. Ik vind het zonde om hem voor minder dan 750 euro van de hand te doen.
Het is weer Black Friday, dus vergeet ook zeker niet om wat handige apps in te slaan voor leuke kortingen.

Denk aan iStat Menus, BettertouchTool, DaisyDisk, Little Snitch etc ;)

• MooDyBLueS
moonlander schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:20:
[...]

Had je niet beter een air kunnen kopen? whatsapp, spotify en wat surfen op internet is nou niet bepaald iets waarvoor je een highend macbook pro voor nodig bent. Maar goed, je zult er goed over nagedacht hebben.

Ik zou het morgen nog eens checken met een volle acculading, ik heb het idee dat je dit bekeken hebt op basis van 1 dag gebruik zonder volle acculading.
Ik had vermoedelijk ook met een Air afgekund, zeker nu ik toch geen VM's meer kan draaien (tenminste die ik nodig heb), maar:
1. de Air is er niet met 15/16" scherm
2. ik krijg een leuk budget van mijn werkgever waarvoor ik 2 Airs kan kopen... of een 16 inch MBP
3. het scherm is al reden genoeg om de 14/16" te nemen als je het mij vraagt, dat heeft niks met "nodig hebben" te maken, maar ik vind het zoveel scherper, beter afleesbaar, nog minder reflecties (duidelijk zichtbaar met mijn 2018 MBP 15" ernaast) en HDR is bizar zo goed

Kortom: zoveel mensen, zoveel wensen. Maar om nu zo'n opmerking te plaatsen: "... is nou niet bepaald iets waarvoor je een highend macbook pro voor nodig bent. Maar goed, je zult er goed over nagedacht hebben." Ik vind het nogal betweteriger en bemoeizuchtig overkomen. Ik weet dat je het niet tegen mij hebt, maar wat maakt het jou nou uit waarvoor iemand anders z'n laptop gebruikt? Als ik een Tesla Model S Plaid koop om alleen maar wekelijks naar de AH te rijden voor de boodschappen, dan is dat toch mijn keuze?

• honey
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-12 22:35
syltheboy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:50:
@moonlander Er zijn altijd mensen die meer geld uitgeven dan nodig, want eigenlijk is het overkill. Voor mij zou het ook overkill zijn, maar een veel beter scherm en magsafe is ook wat waard, vind ik. Het is dat ik mijn 13” MBP uit 2017 moeilijk kwijt raak, ondanks dat deze onbeschadigd is. Ik vind het zonde om hem voor minder dan 750 euro van de hand te doen.
Exact dit. Wij gaan het voor >95% van de tijd alleen maar gebruiken voor office (verslagen schrijven, browsen) en HDR films bekijken. De reden om toch een M1 Pro aan te schaffen is het veel betere scherm. We hebben ook een iPad Pro 12.9. Als je eenmaal een XDR scherm hebt gezien, wil je niet minder.

Specs van pc

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:49

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 01:00:
[...]

Als ik een Tesla Model S Plaid koop op alleen maar wekelijks naar de AH te rijden voor de boodschappen, dan is dat toch mijn keuze?
Dat is dan jouw keuze, maar dan zou je je ook niet moeten verbazen als iemand jou vraagt of je dan niet beter een Cliootje had kunnen kopen. ;)

ingen vill veta var du köpt din tröja

• MooDyBLueS
gday schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dat is dan jouw keuze, maar dan zou je je ook niet moeten verbazen als iemand jou vraagt of je dan niet beter een Cliootje had kunnen kopen. ;)
Er is een verschil tussen het je afvragen of het op een betweterige en bemoeizuchtige manier tegen iemand uitspreken. Zeker gezien de sarcastische "je zal er wel goed over nagedacht hebben". ;)
Zie je het al voor je dat jij of ik zo aangesproken worden als we net onze auto geparkeerd hebben?

• Y451N
syltheboy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:50:
<3

• Y451N
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 01:00:
[...]

Ik had vermoedelijk ook met een Air afgekund, zeker nu ik toch geen VM's meer kan draaien (tenminste die ik nodig heb), maar:
1. de Air is er niet met 15/16" scherm
2. ik krijg een leuk budget van mijn werkgever waarvoor ik 2 Airs kan kopen... of een 16 inch MBP
3. het scherm is al reden genoeg om de 14/16" te nemen als je het mij vraagt, dat heeft niks met "nodig hebben" te maken, maar ik vind het zoveel scherper, beter afleesbaar, nog minder reflecties (duidelijk zichtbaar met mijn 2018 MBP 15" ernaast) en HDR is bizar zo goed

Kortom: zoveel mensen, zoveel wensen. Maar om nu zo'n opmerking te plaatsen: "... is nou niet bepaald iets waarvoor je een highend macbook pro voor nodig bent. Maar goed, je zult er goed over nagedacht hebben." Ik vind het nogal betweteriger en bemoeizuchtig overkomen. Ik weet dat je het niet tegen mij hebt, maar wat maakt het jou nou uit waarvoor iemand anders z'n laptop gebruikt? Als ik een Tesla Model S Plaid koop om alleen maar wekelijks naar de AH te rijden voor de boodschappen, dan is dat toch mijn keuze?
<3

• MooDyBLueS
En dan heb ik even een serieuze vraag: ik heb een BenQ PD2720U 4K monitor met TB3. Met mijn 2018 MBP gebruikte ik die altijd door de behoorlijk korte Thunderbolt kabel aan de rechterkant van de laptop aan te sluiten (waar nu de HDMI poort ook zit) en dat werkte: opladen, beeld, geluid, USB-hub voor toetsenbord en muis, alles. Overigens werkt het op elk van de 4 USB-C/TB poorten op de 2018 MacBook, maar ik gebruikte rechts omdat mijn laptop links van het scherm staat.

Nu met mijn 16" M1 Pro laadt ie alleen op en krijg ik geen beeld en werken toetsenbord en muis ook niet. Sluit ik het links aan, dan werkt het wel gewoon perfect. Enige probleem is: de TB3 kabel van BenQ is maar 50cm ongeveer en met mijn laptop links van mijn scherm (ivm de muis rechts) krijg ik de kabel dus niet zo ver.

Uiteraard is een langere kabel een oplossing, maar hebben meer mensen problemen met de rechterpoort of is die eigenlijk helemaal niet volwaardig Thunderbolt? Weet iemand dat?

[Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-11-2021 10:05]

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:28

JoepW

iRacer

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:00:
En dan heb ik even een serieuze vraag: ik heb een BenQ PD2720U 4K monitor met TB3. Met mijn 2018 MBP gebruikte ik die altijd door de behoorlijk korte Thunderbolt kabel aan de rechterkant van de laptop aan te sluiten (waar nu de HDMI poort ook zit) en dat werkte: opladen, beeld, geluid, USB-hub voor toetsenbord en muis, alles. Overigens werkt het op elk van de 4 USB-C/TB poorten op de 2018 MacBook, maar ik gebruikte rechts omdat mijn laptop links van het scherm staat.

Nu met mijn 16" M1 Pro laadt ie alleen op en krijg ik geen beeld en werken toetsenbord en muis ook niet. Sluit ik het links aan, dan werkt het wel gewoon perfect. Enige probleem is: de TB3 kabel van BenQ is maar 50cm ongeveer en met mijn laptop links van mijn scherm (ivm de muis rechts) krijg ik de kabel dus niet zo ver.

Uiteraard is een langere kabel een oplossing, maar hebben meer mensen problemen met de rechterpoort of is die eigenlijk helemaal niet volwaardig Thunderbolt? Weet iemand dat?
Ik heb zojuist (speciaal voor jou) mijn Thundebolt kabel ipv links er rechts ingeprikt verbonden met mijn pricewatch: Philips 499P9H Zwart en dat werkt prima. Dus de poorten zijn identiek.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• MooDyBLueS
JoepW schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ik heb zojuist (speciaal voor jou) mijn Thundebolt kabel ipv links er rechts ingeprikt verbonden met mijn pricewatch: Philips 499P9H Zwart en dat werkt prima. Dus de poorten zijn identiek.
Thanks voor het testen! Dan ben ik benieuwd of mijn poort kapot is of dat het een compatibiliteitsprobleem is met mijn scherm, maar dat laatste zou niet verklaren waarom hij het links wel doet.

Wel zie ik dat een 4K scherm iets van 8 miljoen pixels heeft en jouw ultra-wide (die ik ook overwogen heb overigens ;) ) heeft er iets minder, 7 miljoen en een beetje. Misschien dat dat nog uitmaakt zit ik me hardop te bedenken.

• JoepW

JoepW

iRacer

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:35:
[...]

Thanks voor het testen! Dan ben ik benieuwd of mijn poort kapot is of dat het een compatibiliteitsprobleem is met mijn scherm, maar dat laatste zou niet verklaren waarom hij het links wel doet.

Wel zie ik dat een 4K scherm iets van 8 miljoen pixels heeft en jouw ultra-wide (die ik ook overwogen heb overigens ;) ) heeft er iets minder, 7 miljoen en een beetje. Misschien dat dat nog uitmaakt zit ik me hardop te bedenken.
Geen id. Dat is boven mijn pay-grade ;)

• MooDyBLueS
@JoepW Ik heb net na de lunch even zitten knoeien en de oplossing is even simpel als dat ie bizar is: als ik de TB kabel van mijn BenQ monitor omdraai, dan werkt het wél op de poort rechts. Ik typ dit vanaf mijn Logitech MX Keys die op de monitor is aangesloten en daar heb ik Safari nu voor mijn neus staan.

Als ik hem weer terugdraai (1 kant van de USB-C stekker heeft het TB logo, de andere is blanco) met het TB logo naar boven, zoals ik altijd heb gebruikt met mijn 2018, dan doet ie niks.

Het lijkt wel alsof de poort op de 16" M1 Pro of de kabel/poort op de BenQ toch niet helemaal reversible is. Bizar, maar goed... ik ben blij dat dit een oplossing is en ik geen nieuwe kabel hoef te kopen.

• honey
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:35:
[...]

Ik heb begrepen dat alle poorten volwaardig zijn. Ik zou even bellen met Apple support. Als het niet zo hoort, kunnen ze het meteen oplossen wellicht.

Edit: ah, zie dat het al opgelost is door kabel om te daaien. :)

[Voor 4% gewijzigd door honey op 26-11-2021 13:10]

Specs van pc

• MooDyBLueS
honey schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
[...]

Ik heb begrepen dat alle poorten volwaardig zijn. Ik zou even bellen met Apple support. Als het niet zo hoort, kunnen ze het meteen oplossen wellicht.

Edit: ah, zie dat het al opgelost is door kabel om te daaien. :)
Zie inmiddels mijn post hierboven, die waarschijnlijk geplaatst is toen je aan het typen was. ;)

Klopt, dat begreep ik ook. Ik begreep dankzij M1 Pro reviews pas dat mijn 2018 niet 4x volwaardig TB3 had, maar feitelijk 2x TB3 met een hub waar 2 fysieke poorten op zitten, de 2 links deelden dus 1 TB3 connectie en de 2 rechts ook. Nooit iets van gemerkt overigens. Buiten mijn monitor of voorheen de USB-C lader en af en toe een USB-stickje die natuurlijk megatraag is voor zo'n verbinding, sloot ik eigenlijk nooit iets erop aan.

Nu zou het inderdaad 3x volwaardig TB4 moeten zijn, daarom sta ik ook verbaasd van dit gedrag. Links werkt beide kanten van de kabel op beide poorten. Alleen rechts werkt het dus maar eenzijdig, heel apart. Maar goed, voor mij is het praktische probleem opgelost nu en kan ik mijn laptop weer links neerzetten.

• JoepW

JoepW

iRacer

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
@JoepW Ik heb net na de lunch even zitten knoeien en de oplossing is even simpel als dat ie bizar is: als ik de TB kabel van mijn BenQ monitor omdraai, dan werkt het wél op de poort rechts. Ik typ dit vanaf mijn Logitech MX Keys die op de monitor is aangesloten en daar heb ik Safari nu voor mijn neus staan.

Als ik hem weer terugdraai (1 kant van de USB-C stekker heeft het TB logo, de andere is blanco) met het TB logo naar boven, zoals ik altijd heb gebruikt met mijn 2018, dan doet ie niks.

Het lijkt wel alsof de poort op de 16" M1 Pro of de kabel/poort op de BenQ toch niet helemaal reversible is. Bizar, maar goed... ik ben blij dat dit een oplossing is en ik geen nieuwe kabel hoef te kopen.
Dat is idd wel een beetje bizar. Maar blij dat het is opgelost.

• -xerox-
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01-12 23:12
jj71 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:30:
[...]

Ik heb het SD-kaartslot pas een paar keer gebruikt om foto's direct vanaf een Sandisk Extreme 64 GB SD-kaart te importeren in Lightroom, en geen problemen daarmee gehad. Ik denk dus niet dat het een algemeen probleem is wat bij alle nieuwe MacBook Pro's optreedt.
Ik kom hier even op terug na een nieuwe Sandisk Extreme Pro 64 GB te hebben geprobeerd en nog een andere 'oudere' Extreme 32 GB. Deze twee werken goed; met name eerstgenoemde razendsnel. Toch vreemd dat de andere kaart problemen oplevert (in mijn MBP 2012 werkt deze namelijk wel). Kortom, zal wel iets van software issue zijn met sommige kaarten.
Na klein weekje testen van deze 14" nog steeds bijzonder onder de indruk van deze machine!

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:52
Ik heb nu een zilveren in plaats van een spacegrijze MacBook. En heel eerlijk: dat zwarte toetsenbord met die zilveren kleur is toch wel erg mooi, hoor! Doet me denken aan mijn eerste MacBook en ik ben er blij mee. Als je dus twijfelt: beide kleuren zijn absoluut prachtig.

Ik heb nu trouwens een zilveren omdat die wel op voorraad was en spacegrijs niet. Mijn spacegrijze MacBook had een probleempje met het scherm. :)

• Tux3.14
Dennisweb schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:17:
Ik heb nu een zilveren in plaats van een spacegrijze MacBook. En heel eerlijk: dat zwarte toetsenbord met die zilveren kleur is toch wel erg mooi, hoor! Doet me denken aan mijn eerste MacBook en ik ben er blij mee. Als je dus twijfelt: beide kleuren zijn absoluut prachtig.

Ik heb nu trouwens een zilveren omdat die wel op voorraad was en spacegrijs niet. Mijn spacegrijze MacBook had een probleempje met het scherm. :)
De zilveren zijn inderdaad ook erg mooi. Heb zelf spacegrijs. Wat voor probleem had je met het scherm? :)

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:52
Tux3.14 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:37:
[...]

De zilveren zijn inderdaad ook erg mooi. Heb zelf spacegrijs. Wat voor probleem had je met het scherm? :)
Dof vlekje in het scherm die niet weg te poetsen valt. Voelt ook een beetje ruw, dus ik denk dat het de coating is.

Dennisweb in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

• Tux3.14
Dennisweb schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:39:
[...]

Dof vlekje in het scherm die niet weg te poetsen valt. Voelt ook een beetje ruw, dus ik denk dat het de coating is.

Dennisweb in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"
Ah, ja dat is wel vervelend ja. Zou ik ook niet accepteren :)

• frankegiani
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 29-11 18:38
Ik had ook een verkeerd beeldscherm op mbp 2021 16 inch. Bij effen grey testbeeld last van allemaal kleine vlekjes op hele paneel/ scherm. Ik zou het 't meest typeren als een scherm met sproeten. Ook veel dirty screen effect en bovengemiddelde vertical banding

[Voor 15% gewijzigd door frankegiani op 28-11-2021 11:28]

• nDirect090
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 09:44
Zou je met 60watt een 16inch m1max kunnen opladen? Ook al is het langzaam. Hij zal namelijk gewoon op m’n bureau constant staan en dus wel gebruikt worden tijdens opladen.

• JoepW

JoepW

iRacer

nDirect090 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:15:
Zou je met 60watt een 16inch m1max kunnen opladen? Ook al is het langzaam. Hij zal namelijk gewoon op m’n bureau constant staan en dus wel gebruikt worden tijdens opladen.
Ik heb mijn pro aan mijn scherm hangen en die krijgt maximaal 65 watt en dat gaat prima.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:32
nDirect090 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:15:
Waarom die twijfel….

Tenzij je de hele dag 8k videos zit te renderen gaat dat prima werken.

De capaciteit van de batterij is ca 80Wh, en met gewoon wat surfen en video kijken kan je 10-12 uur werken, dus het gewone verbruik is amper 5-10W.

Dus heb je ruim 50W om de batterij te laden.

Snelladen voor een laptop of GSM vind ik zo overrated.

• Tux3.14
Tommie12 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:55:
[...]

Waarom die twijfel….

De capaciteit van de batterij is ca 80Wh, en met gewoon wat surfen en video kijken kan je 10-12 uur werken, dus het gewone verbruik is amper 5-10W.

Toevallig vanavond met coconut battery het verbruik van mijn MBP M1 Pro in de gaten gehouden. Ik was gewoon wat aan het browsen en af en toe reageren op een Whatsapp bericht, het verbruik schommelde tussen de 6 en 9 watt :Y

Mocht 60watt onvoldoende blijken, dan neem ik aan dat een Macbook ook de accu wel aanspreekt voor piek momenten (correct me if i’m wrong).

• nDirect090
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 09:44
JoepW schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:46:
[...]

Ik heb mijn pro aan mijn scherm hangen en die krijgt maximaal 65 watt en dat gaat prima.
Thanks voor t bevestigen!
Tommie12 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:55:
[...]

Waarom die twijfel….

Ik wist gewoon niet hoeveel de macbook verbruikt :) maar nu wel, fijn om te horen dat het opladen prima kan via 65w. Snelladen hoeft van mij ook niet, hij staat de hele dag toch op een bureau zoals ik al aangaf.

• Y451N
Hoe gaan jullie om met de batterij van de MacBook Pro? Proberen jullie om de laadcycli zo laag mogelijk te houden door de MacBook zo lang en zo veel mogelijk aan te sluiten op de adapter?

Bij mijn oude laptop (Windows) haalde ik 'm van de adapter zodra de batterij op 100% stond, en laadde ik hem weer op bij 10/20%. Dit proces herhaalde ik telkens.

Wat is wijsheid bij een MacBook?

• iApp
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Hoe is de batterij bij jullie MBP 16" M1 Pro? Ik heb hem hier nieuw in doos liggen, maar durf hem niet open te maken: mijn MBA 13" M1 doet het nog super goed. Batterij, snelheid en vormfactor: perfect! Draai 1:! native resolutie om werkruimte zonder animaties en transparantie, dit maakt de werkruimte groter en de performance beter. Alleen hogere helderheid is wenselijk.

Vraag:
Iemand al gelukt om de standaard nits bij SDR content met kalibratie omhoog te schroeven?

[Voor 35% gewijzigd door iApp op 29-11-2021 10:50]

An  a day keeps the doctor away.

Y451N schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:58:
Hoe gaan jullie om met de batterij van de MacBook Pro? Proberen jullie om de laadcycli zo laag mogelijk te houden door de MacBook zo lang en zo veel mogelijk aan te sluiten op de adapter?

Bij mijn oude laptop (Windows) haalde ik 'm van de adapter zodra de batterij op 100% stond, en laadde ik hem weer op bij 10/20%. Dit proces herhaalde ik telkens.

Is al meerdere keren besproken in dit topic.

Genoeg ervaringen dus.

Ga je ergens een lange tijd “werken” én er is een stopcontact in de buurt. Dan gewoon lekker aan het stopcontact hangen.

• DRvDijk
  • Laatst online: 10:06
Hoe maken jullie de MacBook schoon? Alcoholdoekjes?

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

DRvDijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:09:
Ik doe meestal eerst alcohol en daarna een droog doekje; net zoals ik m'n leesbril schoonmaak. :+

• Tux3.14
Absoluut geen alcohol, althans niet op het scherm. Op ten duur gaan de coatings daardoor weg, en laat strepen achter.
Ik gebruik de huis-tuin-en-keuken 'display schoonmaak kitjes' waar geen alcohol in zit. Dat zijn die blauwe kitjes.

• DRvDijk
Tux3.14 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:18:
[...]

Absoluut geen alcohol, althans niet op het scherm. Op ten duur gaan de coatings daardoor weg, en laat strepen achter.
Ik gebruik de huis-tuin-en-keuken 'display schoonmaak kitjes' waar geen alcohol in zit. Dat zijn die blauwe kitjes.
Zoiets? Daar zit toch ook eea aan schoonmaakmiddel in? Waar kan die coating tegen, helemaal niks gok ik?

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-12 20:54
Ik maak het scherm van mijn MacBook gewoon schoon met een microvezel doekje.
Indien nodig maak ik hem een heel klein beetje vochtig met kraanwater, echt een heel klein beetje.. gewoon hand onder de kraan en die uitschudden op de doek. Al die middeltjes en cleaners vertrouw ik niet.

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:02

Rivanov

Apple freak

Gewoon aan de stroom leggen als je er de hele dag op werkt.
Eventueel kun je AlDente installeren. Daarmee kun je instellen dat hij maar tot 80% laadt en daarna stopt met laden.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-12 12:37
DRvDijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:46:
[...]

Zoiets? Daar zit toch ook eea aan schoonmaakmiddel in? Waar kan die coating tegen, helemaal niks gok ik?
de "glassex" van de lidl zit voor zover ik heb kunnen valideren geen alchohol in. of als het wat kleurrijker mag
"Maakt schoon als een tiet, en streept niet"

de coating lijkt inderdaad gemaakt te zijn van elven tranen. alles wat ook maar een beetje zou kunnen bijten wil je er niet op smeren, maar vooral niet langer dan nodig er op laten zitten lijkt de kunst te zijn

• Y451N
Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:56:
[...]

Gewoon aan de stroom leggen als je er de hele dag op werkt.
Eventueel kun je AlDente installeren. Daarmee kun je instellen dat hij maar tot 80% laadt en daarna stopt met laden.
Thanks! Zojuist geïnstalleerd.

Is het wel goed voor de MacBook als 'ie nooit meer opgeladen wordt tot 100%>

• moonlander
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 01-12 16:50
Y451N schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:19:
[...]

Even teruglezen in op dit forum.. Lang en breed over gediscussieerd.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Y451N schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat je NOOIT meer tot 100% moet opladen. ;)
Eens in de zoveel tijd moet je AlDente niet gebruiken en 'm tot 100% opladen en weer een keer leeg laten lopen. Accu moet af en toe wel in beweging blijven.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• Tux3.14
DRvDijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:46:
[...]

Zoiets ja. Gewoon 1 keer minimaal spray is voldoende. Het voordeel van zo'n doekje is ook dat ie niet schuurt. Dat laatste is ook niet geheel onbelangrijk.

• Y451N
Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:45:
[...]

Eens in de zoveel tijd moet je AlDente niet gebruiken en 'm tot 100% opladen en weer een keer leeg laten lopen. Accu moet af en toe wel in beweging blijven.
Duidelijk! Gebruik je 'm zelf ook?

• Xantios
Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:45:
[...]

Gooi die software in de prullenbak samen met de achterhaalde informatie aub.
MacOS heeft deze features ingebouwd en managed de accu. niks "in beweging" houden. gewoon plug dr in flatsen en het OS het laten regelen. die herkent dat ie aan een lader hangt, zorgt zelf dat ie niet over de 80% gaat als niet nodig is en regelt zelf dat de accu netjes binnen de gestelde variabelen blijft.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Y451N schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:53:
[...]

Duidelijk! Gebruik je 'm zelf ook?
Ja.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Xantios schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:53:
[...]

Gooi die software in de prullenbak samen met de achterhaalde informatie aub.
MacOS heeft deze features ingebouwd en managed de accu. niks "in beweging" houden. gewoon plug dr in flatsen en het OS het laten regelen. die herkent dat ie aan een lader hangt, zorgt zelf dat ie niet over de 80% gaat als niet nodig is en regelt zelf dat de accu netjes binnen de gestelde variabelen blijft.
Ondanks dat ik Optimized Charging aan heb staan, laadt ie 'm telkens op tot 100%.

• Y451N
Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:54:
[...]

Ondanks dat ik Optimized Charging aan heb staan, laadt ie 'm telkens op tot 100%.
Hetzelfde geldt voor mij, blijft opladen tot 100%.

• Animal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01-12 22:28
Zojuist een hard cover case binnen gekregen na lang zoeken op verschillende webshops. (16" m1 Max)

Hij past goed maar de hele I/O sectie is onbeschermd. Wat raden jullie aan?

• sjors123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:24
Afgelopen weekend stond buiten de Amac een lange rij wachtenden, en daardoor ervoor gekozen om de winkel maar niet in te gaan en hier de vraag maar te stellen.

Ik kom nu van een MBPro 2017 en ben voornemens over te stappen naar de 14". Wat ik fijn vind aan mijn huidige MBP is dat hij via een usb-c aan mijn monitor vast hangt en dan tegelijkertijd oplaadt. Hierdoor heb ik maar 1 kabeltje nodig. De nieuwe MBP gaat weer terug naar de magsafe, maar kan ik ook nog steeds gewoon via usb-c opladen?

• tMb
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
maar kan ik ook nog steeds gewoon via usb-c opladen?
Weet niet meer precies waar ik dat gelezen heb maar ja dat kan.

Ah op de site van Apple staat het volgende:
Drie Thunderbolt 4-poorten (USB‑C) met ondersteuning voor:
  • Opladen
  • DisplayPort
  • Thunderbolt 4 (tot 40 Gb/s)
  • USB 4 (tot 40 Gb/s)

[Voor 48% gewijzigd door tMb op 29-11-2021 14:01]

• Y451N
sjors123 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:58:
Afgelopen weekend stond buiten de Amac een lange rij wachtenden, en daardoor ervoor gekozen om de winkel maar niet in te gaan en hier de vraag maar te stellen.

Ik kom nu van een MBPro 2017 en ben voornemens over te stappen naar de 14". Wat ik fijn vind aan mijn huidige MBP is dat hij via een usb-c aan mijn monitor vast hangt en dan tegelijkertijd oplaadt. Hierdoor heb ik maar 1 kabeltje nodig. De nieuwe MBP gaat weer terug naar de magsafe, maar kan ik ook nog steeds gewoon via usb-c opladen?
Ja dat kan: https://support.apple.com...0USB%2DC%20charge%20cable

• Xantios
sjors123 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:58:
[...] Hierdoor heb ik maar 1 kabeltje nodig. De nieuwe MBP gaat weer terug naar de magsafe, maar kan ik ook nog steeds gewoon via usb-c opladen?
Jep!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Greatsword schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:54:
Het is weer Black Friday, dus vergeet ook zeker niet om wat handige apps in te slaan voor leuke kortingen.

Denk aan iStat Menus, BettertouchTool, DaisyDisk, Little Snitch etc ;)
Dank voor de tip! Zijn jullie verder nog aanbiedingen tegengekomen? Op 9to5Toys een overzicht.

Verder waar ik naar keek:
CleanMyMac
Bartender

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Ik heb afgelopen weekend twee apps gekocht, in de Black Friday sale.

- AirBuddy 2
- iStat Menus

• Fred13
Zoals reeds aangegeven laad hij ook op via USB-C, echter via magsafe laadt hij wel sneller op (als je de zware adapter hebt). Hij laadt dan tot 50% in plm 30 minuten op.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Fred13 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:38:
[...]

Zoals reeds aangegeven laad hij ook op via USB-C, echter via magsafe laadt hij wel sneller op (als je de zware adapter hebt). Hij laadt dan tot 50% in plm 30 minuten op.
De 14" heeft zowel fast-charging via MagSafe als ook via USB-C als je de 96W oplader gebruikt. Deze zit standaard inbegrepen bij de 10-Core modellen. Enkel de base 8-Core CPU heeft een 67W lader en deze bevat géén fast-charging.

De 16" MacBook Pro heeft géén fast-charging via USB-C. Enkel via MagSafe.

iApp schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:20:
[...]

Dank voor de tip! Zijn jullie verder nog aanbiedingen tegengekomen? Op 9to5Toys een overzicht.

Verder waar ik naar keek:
CleanMyMac
Bartender
Post dat vooral in Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7 ;)

Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:33:
Ik heb afgelopen weekend twee apps gekocht, in de Black Friday sale.

- AirBuddy 2
- iStat Menus
Moet zeggen dat ik me nu wel irriteer aan de Notch omdat er te weinig ruimte is voor veel MenuBalk app icons.

Het liefst wil ik alles zien, maar moet nu blijkbaar consessies gaan doen :(

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Rivanov schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:42:
[...]

De 14" heeft zowel fast-charging via MagSafe als ook via USB-C als je de 96W oplader gebruikt. Deze zit standaard inbegrepen bij de 10-Core modellen. Enkel de base 8-Core CPU heeft een 67W lader en deze bevat géén fast-charging.

De 16" MacBook Pro heeft géén fast-charging via USB-C. Enkel via MagSafe.
Volgens mij laadt de 16" via USB-C ook op met 96W, alleen heet het dan geen fast charging blijkbaar, omdat je op die manier niet 50% hebt opgeladen in 30 minuten omdat de accu groter is. Of zie ik dat verkeerd?

Edit: Ik zie in dit filmpje dat de 16" op een 96W-lader op aan het laden is met 86W, dus ik gok dat ie inderdaad tot 96W kan laden via USB-C?
YouTube: Charging Compatibility Test of Apple MacBook Pro 2021 (USB-C)

Edit2: In dit filmpje zie ik ook daadwerkelijk dat ie met 96W laadt: YouTube: What Happens When You Connect 130W USB C to M1 Pro/Max Macs - MUST S...

Op mijn eigen 16" M1 Pro herkent ie dat ie aangesloten is op een 100W-lader maar mijn accu is te vol om op volle snelheid op te laden. :)

Dus, conclusie: via USB-C laden de 14" en 16" net zo snel op, alleen kun je de 16" nóg sneller opladen via MagSafe. Maar, omdat de batterij van de 16" nog groter is, is de relatieve laadsnelheid lager als je van 0% naar 100% wilt. Alleen op de 14" wordt laden met 96W aangeduid als fast charging.

[Voor 53% gewijzigd door gday op 29-11-2021 17:59]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Greatsword schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:44:
[...]

Moet zeggen dat ik me nu wel irriteer aan de Notch omdat er te weinig ruimte is voor veel MenuBalk app icons.

Or Bartender gebruiken zodat je een menubalk onder de menubalk kunt gebruiken. :+

• Tux3.14
Greatsword schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:44:
[...]

Moet zeggen dat ik er zelf nog geen last van heb gehad. Maar ergens hoop ik wel dat ze dit fixen in de volgende update. Vind het ook raar dat de muis er gewoon achter kan verdwijnen, kennelijk heeft het OS nog niet door dat er een notch zit. De ronde hoeken herkent ie gelukkig wel.

• Fred13
Tux3.14 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:37:
[...]

Moet zeggen dat ik er zelf nog geen last van heb gehad. Maar ergens hoop ik wel dat ze dit fixen in de volgende update. Vind het ook raar dat de muis er gewoon achter kan verdwijnen, kennelijk heeft het OS nog niet door dat er een notch zit. De ronde hoeken herkent ie gelukkig wel.
Ik heb gelezen dat in de beta's van de volgende versie de muis niet meer achter de notch kan verdwijnen.

Ikzelf zie de menu balk (met notch) als extra ruimte. Nu blijft het menu altijd zichtbaar.
Ik heb een 16 inch MBP dus redelijk wat ruimte naast de notch en dat is wel fijn. Teveel symbolen wil ik toch niet in de bovenste balk want dan wordt het wel erg onoverzichtelijk.

Dus de notch is me de eerste 10 minuten opgevallen, nu zie ik hem eigenlijk niet meer. Ik ben wel blij met dit beeldscherm, het is gewoon erg goed !

(maar het was natuurlijk nog fijner geweest als apple de camera in de bovenste rand had kunnen verwerken, sommige PC's hebben dat ook in een kleine rand)

• m_a_rnix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 21:14
Tux3.14 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:37:
[...]

Hoe zou je het dan vinden als hij er niet achterkan? Je zit in de rechterbovenhoek en wil naar de linker en je kan met je muis niet voorbij de notch...

• Tux3.14
m_a_rnix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:42:
[...]

Hoe zou je het dan vinden als hij er niet achterkan? Je zit in de rechterbovenhoek en wil naar de linker en je kan met je muis niet voorbij de notch...
Dan ga je er maar onderdoor. Of hij springt gelijk voorbij de notch ;)

• Tommie12

Niet doen.
Gewoon thuis en aan je normaal bureel aan de stekker hangen en gewoon werken.
Dan krijg je veel minder cycli, en als de batterij vol is, dan is die in rust.

Om terug te komen op laden... ik heb ooit een laptop over een volle nacht opgeladen met een 5W USBA lader met een kabel USB-A naar USB-C. Dat doe je dus als je in een hotel aan komt en merkt dat je je lader thuis vergeten bent.

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:15:
[...]

Niet doen.

Om terug te komen op laden... ik heb ooit een laptop over een volle nacht opgeladen met een 5W USBA lader met een kabel USB-A naar USB-C. Dat doe je dus als je in een hotel aan komt en merkt dat je je lader thuis vergeten bent.
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je hem gebruikt. Ik gebruik mijn MacBook Pro bijvoorbeeld altijd op schoot en dan is het wel fijn dat je niet aan een oplaadkabel vast zit.

• Y451N
Tommie12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:15:
[...]

Niet doen.

Thanks! Is het ook aangeraden om de laptop aan de stekker te laten hangen wanneer je de laptop niet gebruikt? Stel ik gebruik de laptop de hele ochtend, is het dan beter om de laptop de hele middag, avond en nacht aan de stekker te laten hangen (wanneer 'ie in slaapstand staat)?

• Gapert86
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:30
Ik laat hem altijd aan de kabel hangen als ik hem niet gebruik, zodat ik altijd een opgeladen laptop heb.

Heb je, zoals eerder aangegeven, zelf al even gezocht in eerdere posts? Dit is echt al heel vaak gesproken en een paar keer aangegeven.

• m_a_rnix
  • Laatst online: 01-12 21:14
Y451N schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:24:
[...]

Thanks! Is het ook aangeraden om de laptop aan de stekker te laten hangen wanneer je de laptop niet gebruikt? Stel ik gebruik de laptop de hele ochtend, is het dan beter om de laptop de hele middag, avond en nacht aan de stekker te laten hangen (wanneer 'ie in slaapstand staat)?
Gewoon eraan laten. Dan blijft je MacBook taken uitvoeren, zoals Time Machine Backups, mail ophalen etc.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:38

Quakie

quakelen

Het is apple silicon en er runnen diverse taken ook als je M1 XXX in slaap is. Je Mac zou dus in sync moeten staan als je weer wakker maakt. Ook in batterij stand. Dit is goed te zien als je iStat Menus gebruikt, daar zie je dat je Mac meerdere keren per uur wakker wordt. Soms voor langere periodes waarin waarschijnlijk de onderhoudstaken draaien.

Ik teken nergens meer voor

• honey
[...]

Ik denk dat je de laptop gewoon logisch moet gaan gebruiken en vooral geen dingen geforceerd moet doen, omdat anderen het zeggen. De accu is tegenwoordig zo goed, dat het praktisch weinig zal uitmaken wat je doet. Dus, als je in de ochtend werkt, dan is er geen enkele reden om hem aan de lader te laten. Als je weet dat je zonder kabel moet werken, dan kun je tevoren nog even opladen tot 100%.

Specs van pc

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[...]

Ik gebruik Al Dente Pro om de Mac op te laden tot 80%. Als ik hem dan aan de stekker laat zitten schakelt ie volledig over op netstroom en laat ie de accu met rust. 80% is voor mij meer dan genoeg om op te werken als ik geen stopcontact in de buurt heb, en als het moet kan ik altijd nog in Al Dente aangeven dat ik door wil laden tot 100%. Je kunt ook instellen dat de MacBook niet moet doorladen als ie in sluimermodus staat.

Ik weet nog dat ik vroeger op de TU altijd werd uitgelachen als ik de accu uit mijn Thinkpad haalde als ik op de adapter werkte, maar een jaar later konden al mijn studiegenoten met diezelfde Thinkpad nog maar 20 minuten op de accu terwijl ik vrijwel geen degradation had. :P Mijn MacBook 15" uit 2019 is door thuiswerken sinds de lockdowns ook voornamelijk op adapter aangesloten geweest, en dat heb ik ook gemerkt in degradatie. Ik ben zelf niet zo van 'gewoon maar gebruiken', want al die slimmigheden om de accu gezond te houden werken niet in alle situaties.

[Voor 3% gewijzigd door gday op 30-11-2021 15:43]

• MacFeek
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:58
Slim laden (80% en doorladen om te zorgen dat op tijdstippen dat doorgaans de mac van het stroom gehaald wordt de batterij weer vol is) zit standaard in Monterey ingebakken.

[Voor 15% gewijzigd door MacFeek op 30-11-2021 16:45]

===

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:38

Quakie

quakelen

In een jaar tijd heeft dat bij mij wel geteld 1x gewerkt..

Bij een iPhone werkt het al zelden en bij mij als het werkt is omdat je elke keer hetzelfde doet. Dus bijv aan de lader als je naar bed gaat. Dit gaat natuurlijk veel lastiger met een laptop.

Ik teken nergens meer voor

• Tommie12
honey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat je de laptop gewoon logisch moet gaan gebruiken en vooral geen dingen geforceerd moet doen, omdat anderen het zeggen. De accu is tegenwoordig zo goed, dat het praktisch weinig zal uitmaken wat je doet. Dus, als je in de ochtend werkt, dan is er geen enkele reden om hem aan de lader te laten. Als je weet dat je zonder kabel moet werken, dan kun je tevoren nog even opladen tot 100%.
Klopt, logisch is voor mij simpel.
Als mijn laptop een week in de homeoffice gebruikt wordt, dan hangt die 3 weken aan de stroom, en die gaat 's avonds gewoon dicht.

Moet ik de dag nadien weg, dan pak ik die 's avonds gewoon in mijn rugzak, en de lader gaat mee. Op trein of vliegtuig gewoon gebruiken, en als je terug aan een bureautje komt, gewoon opladen en werken.

De laptop iedere keer uit trekken en pas insteken als de batterij leeg is gaat je een hoop laadcycli opleveren wat altijd meer slijtage is dan gewoon op netstroom werken.

Dat is voor mij 'logisch' werken.

• SolidD
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-12 23:13
Gisteren heb ik in volle blijdschap een nieuwe MacBook Pro 14” mogen ontvangen (10C / 16GB / 1TB), de eerste indrukken waren mega indrukwekkend: wat een scherm, wat een toetsenbord, wat een geluid. Gewoon alsnog de verwachtingen overtroffen, totdat....

Vandaag voor het eerst een werkdag erop, maar tot mijn grote schrik krijg ik meteen in de ochtend al ‘your system has run out of memory’ popups, die chronisch tevoorschijn blijven komen. Dit heb ik op m’n oude MacBook Pro 2012 met 16GB letterlijk nog nooit gezien!!

Wat er open stond:

Safari, wel met aardig wat tabs open, maar niet meer dan 20. Enkele ‘zware’ google docs daarvan. Verder Slack, een screenshot editor (Snagit), en dat was het, ik heb nog geen kans gehad om dingen als Word en Creative Cloud te installeren….

Zou Snagit hier de boosdoener kunnen zijn? Die had ik net geïnstalleerd n.a.v. het Onmisbare Tools topic hier, leek me handig voor iets waar ik mee bezig was.

Heeft iemand dit hier eerder gehad, of enig idee of er ook hardwarematig iets mis kan zijn? Opvallend is de 115GB Window Server entry bij het RAM gebruik (die ik niet zo snel in de activity monitor zelf terug kon vinden).
Fred13 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:17:
[...]
Ook heb ik wel eens last gehad van het zogenaamde memory-leak (proces windows-server heeft heel veel geheugen in gebruik), ik heb het gevoel dat dit ook het stroomverbruik doet stijgen. Ik heb begrepen dat deze bug in de volgende macOS release opgelost zou moeten zijn.
@Fred13 Is dit ook wat jij bedoelt met memory-leak ?

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:10
SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:45:
Gisteren heb ik in volle blijdschap een nieuwe MacBook Pro 14” mogen ontvangen (10C / 16GB / 1TB), de eerste indrukken waren mega indrukwekkend: wat een scherm, wat een toetsenbord, wat een geluid. Gewoon alsnog de verwachtingen overtroffen, totdat....

Vandaag voor het eerst een werkdag erop, maar tot mijn grote schrik krijg ik meteen in de ochtend al ‘your system has run out of memory’ popups, die chronisch tevoorschijn blijven komen. Dit heb ik op m’n oude MacBook Pro 2012 met 16GB letterlijk nog nooit gezien!!

Wat er open stond:

Safari, wel met aardig wat tabs open, maar niet meer dan 20. Enkele ‘zware’ google docs daarvan. Verder Slack, een screenshot editor (Snagit), en dat was het, ik heb nog geen kans gehad om dingen als Word en Creative Cloud te installeren….

Zou Snagit hier de boosdoener kunnen zijn? Die had ik net geïnstalleerd n.a.v. het Onmisbare Tools topic hier, leek me handig voor iets waar ik mee bezig was.

[Afbeelding]

Heeft iemand dit hier eerder gehad, of enig idee of er ook hardwarematig iets mis kan zijn? Opvallend is de 115GB Window Server entry bij het RAM gebruik (die ik niet zo snel in de activity monitor zelf terug kon vinden).

[...]

Geheugen wordt toch gedeeld met gpu? En 20 vensters safari vind ik best veel. Kan mss wel kloppen

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• SolidD
Tja, op m'n oude mac was ik bewust altijd heel spaarzaam met Safari vensters, maar nu dacht ik: dat hoeft op deze machine dus echt niet meer! Toch schrik ik hier flink van, als dit echt normaal is had ik liever de 32GB variant genomen.

Die popup is ook bijzonder irritant, als je hem weg klikt komt hij meteen weer naar boven en de geheugentelling in die apps die ernaast staan klopt overduidelijk niet dan.

• DRvDijk
Het lijkt me echt heul raar als Safari zoiets zou veroorzaken. Was er niet een andere mogelijke oorzaak van geheugenlekken gevonden? Iets met muiscursor instellingen, dat als je hem vergroot/andere kleur had gegeven oid...

Juist, dit artikel beschrijft wat ik vaag onthouden heb. @SolidD zou het zoiets kunnen zijn?

[Voor 33% gewijzigd door DRvDijk op 30-11-2021 21:16]

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:10
SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:58:
Tja, op m'n oude mac was ik bewust altijd heel spaarzaam met Safari vensters, maar nu dacht ik: dat hoeft op deze machine dus echt niet meer! Toch schrik ik hier flink van, als dit echt normaal is had ik liever de 32GB variant genomen.

Die popup is ook bijzonder irritant, als je hem weg klikt komt hij meteen weer naar boven en de geheugentelling in die apps die ernaast staan klopt overduidelijk niet dan.
Kijk anders ff gewoon welke apps zoveel geheugen verbruiken. Weet je het snel

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• SolidD
DRvDijk schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:11:
Het lijkt me echt heul raar als Safari zoiets zou veroorzaken. Was er niet een andere mogelijke oorzaak van geheugenlekken gevonden? Iets met muiscursor instellingen, dat als je hem vergroot/andere kleur had gegeven oid...

Juist, dit artikel beschrijft wat ik vaag onthouden heb. @SolidD zou het zoiets kunnen zijn?
Ah zeer interessant artikel! Dat zou nog een opluchting zijn. Ik had zelf niet bewust zoiets ingesteld, maar Snagit is precies zo'n programma dat wellicht andere pointers gebruikt in zijn eigen interface en/of tijdens een screenshot maken.

Ik zal morgen nog eens proberen om veel venstersen andere programma's tegelijk open te zetten (zonder Snagit) en kijken of het dan wel goed gaat.

• kamerplant
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Ik heb de MacBook Pro 16" nu een halve dag. Echt super fijn, het verschil in snelheid ten opzichte van m'n MacBook Pro 2015 15" is bizar groot.

Als ik de Activity Monitor in de gaten houd stapt hij wel (en wordt hij geel). M'n oude Macbook zou onwerkbaar zijn, maar ik merk er niks van qua performance. Ik twijfel nu wel wat handig is qua toekomstbestendigheid dan. Hoe denken jullie erover?

[Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 30-11-2021 21:59]

• Fred13
SolidD schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:45:

[Afbeelding]

[...]

Hoi,

Ja, dit bedoelde ik met het memory leak. Is veel van te vinden op het internet en moeilijk te vinden waar dit door veroorzaakt wordt.
Zoals gezegd ik begreep dat de komende versie dit weleens zou kunnen oplossen. Ik hoop het.

Ik bedenken net dat ik het probleem recentelijk wel weer ben tegengekomen. In Firefox had ik een tab open van een meubelwinkel. Op de pagina kon je 12 meubels bekijken er waren echter meer dan 1000 beschikbaar in die categorie. Dus heb ik een aantal keren de overige plaatjes toegevoegd zodat de pagina steeds langer werd. Op dat moment werd het Windowsserver proces wel heel erg groot, meerdere GB's (>10GB) en liep het geheugen over. Ik heb Firefox afgesloten en Safari geprobeerd. Ook hier het probleem alleen minder.

[Voor 27% gewijzigd door Fred13 op 30-11-2021 22:47]

@SolidD SnagIt is het probleem niet en ook die 20 tabbladen in Safari moeten geen probleem zijn.

Gebruik beide dagelijks ook met c.a. 20 tabbladen in Safari en heb het basemodel.

Geef het nog even een paar dagen en inderdaad troubleshooten welke programma de boosdoener is.

Hier mijn RAM performance van de afgelopen 7 dagen (gemeten met iStat Menus)

[Voor 48% gewijzigd door Greatsword op 30-11-2021 23:22]

• Fred13
@Greatword, het memory leak lijkt mij ook niet door het aantal open tabs te worden veroorzaakt maar meer door de samenstelling van een pagina. Bv die meubel pagina met duizend foto's levert veel extra geheugenconsumptie op en dat doet bijvoorbeeld ook een tab met MS Outlook (web versie) of Office365 in de browser.
Dus ik denk dat het afhankelijk is van de pagina inhoud en niet het aantal tabs.

• BruceLee
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06:47

BruceLee

i9 9900K - Geforce 3080 RTX

macos is zo buggy als de pest en vol met memory leaks.
ook control centre heeft memory leaks. kan niet w8en op 12.1
ik moet nog vaker rebooten dan mijn windows pc die dat nooit heeft omdat het memory leaks heeft.
mijn eerste ervaring is dus zeker niet dat de apple software en os zoveel beter is wat iedereen altijd roeptoetert

[Voor 50% gewijzigd door BruceLee op 01-12-2021 01:41]

GoT iRacing Discord ----> Klik HIER om de GoT iRacing Discord te joinen <----

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:01
@BruceLee ik ben zelf net overgestapt van windows naar macOS. Het is voor mij ook wel even wennen, hoewel de macbook pro zelf wel echt een veraderming is als laptop vergeleken met de windows laptop (ook de high end versies).

Zelf nog geen memory leaks tegengekomen, maar ook pas net stat Menus aangeschaft en aangezet. Ik zal het eens bijhouden. Misschien dat ik ze ook minder merk omdat ik 32GB heb.

Vooralsnog loop ik wel tegen wat zaken aan in MacOS die wennen zijn tov de windows ervaring, maar hopelijk is dt een kwestie van wennen. De video van FStoppers komt in ieder geval erg bekend voor. Ik snap niet dat de Dock werkt zoals hij werkt, wat dat betreft is de windows taskbar wel veel bruikbaarder.

• quovadis25
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10:23
je bent vooral de Windows Taskbar gewoon en je werkt nog altijd op die manier zoals je zou werken op Windows. Wat normaal is natuurlijk. Na verloop van tijd wordt de Dock natuurlijk en ga je je afvragen hoe je ooit met de Windows taskbar kon werken ;-)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Bonsaiboom schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:49:
Vooralsnog loop ik wel tegen wat zaken aan in MacOS die wennen zijn tov de windows ervaring, maar hopelijk is dt een kwestie van wennen. De video van FStoppers komt in ieder geval erg bekend voor. Ik snap niet dat de Dock werkt zoals hij werkt, wat dat betreft is de windows taskbar wel veel bruikbaarder.
Kwestie van wennen. Ik gebruik al 15+ jaar geen Windows meer, en kan m’n weg echt totaal niet vinden in dat OS.

• jwtje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
quovadis25 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:46:
je bent vooral de Windows Taskbar gewoon en je werkt nog altijd op die manier zoals je zou werken op Windows. Wat normaal is natuurlijk. Na verloop van tijd wordt de Dock natuurlijk en ga je je afvragen hoe je ooit met de Windows taskbar kon werken ;-)
Ik gebruik beiden, beschik zowel over een MacBook als een Windows PC. En ik kan me best wel vinden in de klachten van nieuwe gebruikers. Na jaren gebruik ben ik er nog steeds niet achter hoe je nou efficiënt met meerder schermen kan werken op MacOS. Ik gebruik Rectangle om windows te snappen aan de zijkanten dit werkt top. Maar hoe kan je snel van windows van hetzelfde programma switchten in 1 handeling. Op windows klik je gewoon op het APP icon in de taksbar. Bij MacOS blijft de Dock op het hoofdscherm staan en moet je dus met je muis terug naar je hoofdscherm. Of zie ik dit helemaal verkeerd? 8)7

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

jwtje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:44:
[...]

Maar hoe kan je snel van windows van hetzelfde programma switchten in 1 handeling.
Command-~ werkt vergelijkbaar met Command-Tab maar dan voor vensters van één app, en Control+Pijl Omlaag opent alle open vensters van de actieve applicatie (in Exposé). Bonus: als je dit open hebt kun je nog steeds Command-Tab gebruiken om vensters van de volgende applicatie te krijgen.

“A drug is a substance that, when injected into a rat, produces a scientific paper." --Edgerton Davis Jr.

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee