Ook ik wil even een duit in het zakje doen van de positieve ervaringen, na wat ik eerder al gedeeld heb.
Vandaag heb ik voor het eerst mijn 16" M1 Pro voor werk gebruikt en heb via Teams workshops moeten geven aan groepen mensen, dus veel inkomende video en vanuit mijn kant ook veel scherm delen daarnaast.
Heb de eerste 1,5 uur aan een in Teams gezet met nog vele apps op de achtergrond open en ik heb niet 1x de fans aan horen gaan. Af en toe keek ik even via Menubar Stats, maar echt 0 rpm! En de laptop was niet eens heet te noemen, gewoon warm, maar dan ook alleen boven het toetsenbord, waar het bij mijn vorige 2018 15" vaak doortrok tot in en om het toetsenbord.
Daarnaast merk ik wel dat ik in de app Agenda die ik voor meeting notities gebruik, continu misgrijp waar ik voorheen in de Touch Bar direct Heading 1/2/3, Numbered List, Checklist, Code, etc. kon aanraken. Hetzelfde geldt voor Bear, waar ik al mijn informatie/documentatie en stukjes code en scripts in bijhoudt. Dat is echt serieus wennen en zo extreem omslachtig om dan te moeten rechtsklikken en door een menu en een submenu de juiste keuze te maken. Ik denk dat ik de keyboard shortcuts maar moet gaan leren.
Verder voelt de laptop helemaal als vanouds en dat is juist positief. Alles wat goed was, is goed gebleven en de rest is verbeterd.
Oh en ook opvallend: ik kan me TOTAAL NIET vinden in de accuduur van de Tweakers review. 13 uur en 20 minuten geeft de review op. Ik heb gisteren mijn laptop opgeladen tot 100% en er veelvuldig op gewerkt, maar wel weinig zware dingen, met name administratief werk zeg maar. Vandaag is Teams een paar keer een energieslurper geweest en wat heb ik eruit gehaald? Gisteren: 6u 14min op de accu en vandaag nog eens 9u 12min erbij. Bij elkaar 15 uur en 26 min en ik zit nu op 17%. En dat is dus inclusief het zware Teams verbruik, wat programmeerwerk, gisteren heb ik wat videos (YT) gekeken, de schermhelderheid zit op standje "zeker niet te donker" én de laptop heeft de hele nacht gewoon met klep dicht aan de kant gelegen, dus geen shutdown. Hij heeft aan dat ik er nog 2 uur en 34 minuten mee kan doen nu.
Grote kans dat dit verschil hem zit in de M1 Max 32-core GPU die Tweakers heeft gebruikt en ik de M1 Pro basisuitvoering heb van de 16". Ben dus heel erg blij dat ik hiervoor heb gekozen.
Het is echt bizar, voor mijn gevoel legde ik met mijn gebruik mijn oude Core i7 6-core 2018 gewoon het vuur aan de schenen en gingen de fans regelmatig loeien. Ook hield ik de graphics op Automatic Switching want anders was na 3-4 uur de accu gewoon leeg doordat de Radeon continu het werk deed, met de Intel GPU was dat bijna het dubbele. Maar als je ook maar iets wat in de buurt kwam van zwaar werk probeerde op de Intel 2018 MBP, gingen de fans aan en kreeg je het ook qua snelheid het gevoel dat de laptop het zwaar had. Dat heb ik op deze nieuwe nog geen één keer gehad.