• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:38

Quakie

quakelen

@city17 YouTube: TESTED - The Fastest Thunderbolt SSD for YOUR M1 Mac and Intel Mac! mooi begin ook al is het m1. Het ligt aan je enclosure (usb of Thunderbolt ) qua snelheid en warmte. Er is speciale topic voor.

[Voor 12% gewijzigd door Quakie op 20-11-2021 18:53]

Ik teken nergens meer voor

• JJ93
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 30-11 20:25

JJ93

Error 418

Inmiddels Xcode en Android Studio geïnstalleerd. Werkt allemaal prima met een test projectje. Maandag hopelijk ook met echte projecten ;)

Batterij is inmiddels van 85% out of the box naar 40%, met zo'n 2 uur aan applicaties installeren, 1-2 uur browsen en wat benchmarking. Vooral tijdens benchmarking ging het rap omlaag.

2017 MBP 15” i7-7700HQ (quadcore @ 2.8Ghz) / AMD Radeon Pro 560 4GB / 16 GB RAM
806 single core, 3563 multi core, 17273 gpu

2021 MBP 16” M1 Max / 10 core CPU / 32 core GPU / 32 GB geheugen
1779 single core, 12727 multi core, 58398 gpu

Verschil: +220% single core, +357% multi core, +338% gpu

• Boost9898
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10:02

Boost9898

www.brambenik.nl

Gisteren heb ik een MacBook Pro 16" M1 Pro met 1TB opslag gehaald en het is echt een grote upgrade tegenover de MacBook Pro 16" van 2019. Deze laptop viel me eerlijk gezegd tegen.

Het laatste model is echt zo snel, degelijk, fatsoenlijke IO en wauw dat scherm. Dit is eindelijk weer een MacBook die Pro-waardig is.

Nu kan ik eindelijk weer League of Legends spelen. Door Metal beta aan te zetten haal ik met deze MacBook meer dan 120 FPS op de hoogste settings en op de maximale resolutie. :)

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

• OkselFris
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-12 20:46

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Nu een paar weekjes werkend met de 14inch M1 Pro, basis model met 1TB SSD. Waar ik eerder altijd het high-end model wat betreft specs koos, heb ik het nu bij de basis gehouden. Heb ook nog een M1 Mac mini staan en hiermee kom ik wat betreft performance ook zeker niet te kort. 16GB is meer dan genoeg voor heel veel taken, het is niet te vergelijken met eerder. Denk goed na eer je voor de 32GB versie gaat, het kan wel eens totaal overbodig zijn.
Ik kom van een 15 inch MacBook Pro uit 2017, waar ik nooit geheel tevreden over ben geweest. Hitte, matig batterij verbruik, toetsenbord na vervanging door Apple en de rare tikken uit de behuizing wanneer hij warm wordt. Buiten dat draait hij prima, en hij mag als een test MacOS en windows systeem verder door het leven gaan, omdat ik hem met de kleine ergernissen onmogelijk goed kan verkopen.
De nieuwe 14 inch MacBook Pro is een verademing. 14 inch is voor mij absoluut de sweet spot. Fijne laptop, snel en draait heerlijk lang op batterij. Het performance verschil is enorm en het beeldscherm zeer goed. het is altijd weer een straf om op mijn Dell latitude werk laptop te moeten kijken.
Wat mij betreft zijn deze nieuwe MacBooks een stuk goedkoper dan eerst. waar ik eerst op minimaal 3300,- zat, zit ik nu een paar honderd euro goedkoper met een bak meer performance.
Hier ga ik het wel een paar jaar mee uit houden. 1 puntje, ik mis wel de Touch Bar.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:45
Zijn er meer mensen die de MacBook gebruiken in clamshell en ook gewoon op schoot op de bank gebruiken?

Ik heb een 16 inch MacBook Pro M1 Max met 32GB RAM en 32 Cores GPU. Dus zo’n krachtige machine wil ik natuurlijk zoveel mogelijk inzetten en ervan profiteren.

Een paar vraagjes:

1) Als je steeds de beeldschermen aan- en afkoppelt, worden de poorten dan niet ruim? (Dat kan ik eventueel wel ondervangen met een HyperDrive)
2) Ik werk een paar uurtjes per dag en ga dan ‘s avonds verder op de MacBook ter ontspanning. Als je de MacBook regelmatig oplaadt, gaat dit dan niet ten koste van de batterij?

Ik tag ondertussen ook @Greatsword even omdat ik weet dat hij clamshell vaak gebruikt. Maar als er nog meer ervaringen zijn, graag!

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:38

page404

Website says no

Boost9898 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:28:
Gisteren heb ik een MacBook Pro 16" M1 Pro met 1TB opslag gehaald en het is echt een grote upgrade tegenover de MacBook Pro 16" van 2019. Deze laptop viel me eerlijk gezegd tegen.
ik heb ook de 2019 16" en hij valt mij ook tegen :X niet dat hij slecht is, maar ie Intel processor wordt gewoon veel te warm en ik heb het idee dat hij sneller zou moeten zijn dan hij is. En dan gaat het vooral om UI zaken, de rauwe rekenkracht is prima. De Macbook Air M1 van mijn vader voelt sneller (en kost bijna 2/3 minder).
Het laatste model is echt zo snel, degelijk, fatsoenlijke IO en wauw dat scherm. Dit is eindelijk weer een MacBook die Pro-waardig is.
Misschien volgend jaar toch ook maar de overstap maken O-) dat zou de eerste Mac in jaren zijn die ik na zo'n korte tijd inruil.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

@Dennisweb Klopt.

Betreft de poorten heb ik nooit gemerkt dat ze slijten of soepeler worden. Het is robuust spul, net zoals de lightning poort op je iPhone. Gelukkig niet van die brakke Micro USB toestanden.

Voor de keren dat ik hem wel op accu gebruik heb ik gemerkt dat het niet eens meetelt als een laadcycli als hij slechts een paar uur wordt gebruikt.

Verder kan je natuurlijk de accu capaciteit in de gaten blijven houden met apps als coconut battery.

Na 1-3 jaar gebruik was de accu hier altijd nog in top staat. Bij het verkopen was ik zo goed als altijd degene met de laagste laadcycli, dus dat vergroot dan ook weer je verkoop kansen.

Zoals eerder gezegd zou ik me er dus niet druk om maken en gewoon genieten en gebruiken zoals je zelf wilt.

Ben benieuwd of er mensen zijn die dat hier anders hebben ervaren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• city17
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01-12 22:29
Greatsword schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:49:

Voor de keren dat ik hem wel op accu gebruik heb ik gemerkt dat het niet eens meetelt als een laadcycli als hij slechts een paar uur wordt gebruikt.

Verder kan je natuurlijk de accu capaciteit in de gaten blijven houden met apps als coconut battery.

Na 1-3 jaar gebruik was de accu hier altijd nog in top staat. Bij het verkopen was ik zo goed als altijd degene met de laagste laadcycli, dus dat vergroot dan ook weer je verkoop kansen.
Je gebruikt hem dus altijd met de lader aangesloten? En dat is dus uiteindelijke beter voor de accu? Ik gebruik mijn Macbook ook 99% van de tijd op mijn bureau, maar was in de veronderstelling dat continu laden slecht was voor de accu (niet dat ik hier een duidelijke bron voor heb).

• Boost9898
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10:02

Boost9898

www.brambenik.nl

city17 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:21:
[...]

Je gebruikt hem dus altijd met de lader aangesloten? En dat is dus uiteindelijke beter voor de accu? Ik gebruik mijn Macbook ook 99% van de tijd op mijn bureau, maar was in de veronderstelling dat continu laden slecht was voor de accu (niet dat ik hier een duidelijke bron voor heb).
Ja zo veel mogelijk aan de lader houden zodat de accu niet continu onnodig leeggetrokken wordt en weer volledig moet laden. Zo ver ik weet doet de MacBook vanzelf in de achtergrond het continu laden afhandelen.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

• honey
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-12 22:35
city17 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:21:
[...]

Ik heb begrepen dat bij Apple, en misschien wel bij alle laptops tegenwoordig, dat als je de computer in clamshell modus gebruikt, de accu niet belast wordt. Er zijn gebruikers die na 2 jaar nog maar 10 laadcycli hebben, terwijl ze de laptop elke dag gebruikt hebben.

Specs van pc

• city17
  • Laatst online: 01-12 22:29
honey schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:45:
[...]

Ik heb begrepen dat bij Apple, en misschien wel bij alle laptops tegenwoordig, dat als je de computer in clamshell modus gebruikt, de accu niet belast wordt. Er zijn gebruikers die na 2 jaar nog maar 10 laadcycli hebben, terwijl ze de laptop elke dag gebruikt hebben.
Ah oke, maar dat werkt alleen als je hem helemaal dichtgeklapt hebt? Ik gebruik altijd ook gewoon het scherm van mijn MacBook.

• m_a_rnix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 21:14
city17 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:13:
[...]

Ah oke, maar dat werkt alleen als je hem helemaal dichtgeklapt hebt? Ik gebruik altijd ook gewoon het scherm van mijn MacBook.
Gaat over de adapter, niet over je interne scherm.

• honey
  • Laatst online: 01-12 22:35
city17 schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:13:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. In clamshell mode zou het wel zo zijn.

Zelf ook benieuwd hoe het zit als je de laptop wel gebruikt, maar aan de oplader hebt.

Specs van pc

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:23
Hoe ervaren jullie het gebruik van iPad / iPhone apps op de Macbook Pro 2021 met de M1 Pro/Max?
Loopt dat soepeler dan de reguliere M1 of is dat allemaal 'even snel'?

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:46
Tux3.14 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:44:
Hoe ervaren jullie het gebruik van iPad / iPhone apps op de Macbook Pro 2021 met de M1 Pro/Max?
Loopt dat soepeler dan de reguliere M1 of is dat allemaal 'even snel'?
Idee is echt tof, maar in de praktijk zie ik niet veel apps die ik gebruik die het ondersteunen.

Apps zoals Instagram, whatsapp, Signal, DigiD en zo zijn er eenmaal niet. De apps die het wel ondersteunen werken eigenlijk precies zoals ze op de iPhone/iPad ook werken. Dus ook zonder gebruik te maken van het scherm van de Mac. Werkt verder top. (Ik heb het getest met pi helper, een app waarbij je via SSH makkelijk in kunt loggen op je raspberry pi)

• Tux3.14
Afroman9 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:28:
[...]

Idee is echt tof, maar in de praktijk zie ik niet veel apps die ik gebruik die het ondersteunen.

Apps zoals Instagram, whatsapp, Signal, DigiD en zo zijn er eenmaal niet. De apps die het wel ondersteunen werken eigenlijk precies zoals ze op de iPhone/iPad ook werken. Dus ook zonder gebruik te maken van het scherm van de Mac. Werkt verder top. (Ik heb het getest met pi helper, een app waarbij je via SSH makkelijk in kunt loggen op je raspberry pi)
Thnx voor je reactie. Dat er veel apps zijn die het niet ondersteunen was niet onbekend voor mij.
Was meer benieuwd naar de performance / feel vergeleken met de normale M1, vandaar de vraag.

Off-topic: Weet iemand of de iPad Xbox app wel ondersteund word op de Macbooks met een M1?
Op de iPad stream ik zo af en toe games vanaf de Xbox Series X, vandaar. Zou tof zijn als dat ook 'native' kan op de M1 Macbooks.

• Fred13
  • Laatst online: 09:33
Ik had gisteravond een vreemd probleem. Tijdens het kijken van een HDR video op YouTube verkleinde ik het video venster (leuk om te zien dat alles gedimd is behalve de video) en scrolde naar beneden om de commentaren te lezen. Nu verdwijnt de video bovenin het beeld/display en vlak voordat hij helemaal verdwenen was crashte mijn MBP 16.
Hebben meer mensen last van dit issue ?
Fred13 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:48:
Ik had gisteravond een vreemd probleem. Tijdens het kijken van een HDR video op YouTube verkleinde ik het video venster (leuk om te zien dat alles gedimd is behalve de video) en scrolde naar beneden om de commentaren te lezen. Nu verdwijnt de video bovenin het beeld/display en vlak voordat hij helemaal verdwenen was crashte mijn MBP 16.
Hebben meer mensen last van dit issue ?
Yep, bekend probleem

https://www.macrumors.com...-max-youtube-hdr-crashes/

• nDirect090
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 09:44
Tux3.14 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:37:
[...]

Thnx voor je reactie. Dat er veel apps zijn die het niet ondersteunen was niet onbekend voor mij.
Was meer benieuwd naar de performance / feel vergeleken met de normale M1, vandaar de vraag.

Off-topic: Weet iemand of de iPad Xbox app wel ondersteund word op de Macbooks met een M1?
Op de iPad stream ik zo af en toe games vanaf de Xbox Series X, vandaar. Zou tof zijn als dat ook 'native' kan op de M1 Macbooks.
Je kan xcloud ook gebruiken via de browser, zo kan je ook games streamen op de mac.

• Tux3.14
nDirect090 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:49:
[...]

Je kan xcloud ook gebruiken via de browser, zo kan je ook games streamen op de mac.
Yes, i know. Maar doe het liever vanaf mijn Series X. Werkt toch qua latency wat fijner :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-11 20:22
Tux3.14 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:39:
[...]

Yes, i know. Maar doe het liever vanaf mijn Series X. Werkt toch qua latency wat fijner :)
I second this. Heb het weleens geprobeerd, ik heb namelijk ook een XSX en daarnaast Game Pass Ultimate, maar behalve voor eenvoudige games waar reactietijd/latency niet belangrijk is, is het eigenlijk ongeschikt. Dat geldt zowel voor de app als browser.

@nDirect090 Er zit in mijn ervaring ook vaak een kleine hapering in. Het is maar een split second, maar in PES termen verlies je dan de bal of pass je te hard/laat. In race game termen kan je alleen heel soepel sturen, omdat er een vertraging inzit en dus ben je niet competitief. Om maar te zwijgen over FPS. Misschien is een campaign op Easy Mode nog te doen, als het echt moet en je zit in het buitenland voor werk zonder echte console beschikbaar, maar ik zou het absoluut afraden als primair game platform. Koop dan gewoon een Xbox Series S of PS5 Digital Edition voor 300-400, of desnoods een vorige generatie tweedehands als het goedkoper moet.

• Tux3.14
Nou, zojuist ook maar een Macbook Pro besteld met de M1 Pro.
Spacegrey, 8 core CPU, 14 Core GPU, 16GB memory, 512GB opslag. Voldoende voor mijn dagelijkse werkzaamheden :)

• Overseer10
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23-11 18:40
Dennisweb schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:18:
1) Als je steeds de beeldschermen aan- en afkoppelt, worden de poorten dan niet ruim? (Dat kan ik eventueel wel ondervangen met een HyperDrive)
Denk dat dat wel meevalt, alles is nu van metaal en dat slijt niet zomaar. Ik heb hier nog een oude Macbook uit 2010 (die ik nog dagelijks gebruik, maar ga binnenkort de overstap maken naar een M1 Pro) en de enige poort die na 11 jaar ruimer geworden is is de Magsafe poort. Maar, die is dan ook voor een groot deel van plastic en dat slijt sneller.

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-12 12:37
Overseer10 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:50:
[...]

Denk dat dat wel meevalt, alles is nu van metaal en dat slijt niet zomaar. Ik heb hier nog een oude Macbook uit 2010 (die ik nog dagelijks gebruik, maar ga binnenkort de overstap maken naar een M1 Pro) en de enige poort die na 11 jaar ruimer geworden is is de Magsafe poort. Maar, die is dan ook voor een groot deel van plastic en dat slijt sneller.
ik had een MacBook Pro (2016), daar was 1 USB-C poort wel weer iets ruimer dan de andere. die heb ik dan ook altijd gebruikt voor zn docking station. dus dat is nog wel te verklaren. maar ook dat was nog ruim binnen spec.

zelfs de meest uitgeleefde MacBooks hebben eigenlijk niet echt last van dit soort issues omdat er bijzonder weinig plastic aan is, zelfde gaat overigens op voor de scharnieren. (bij de Acers van deze wereld breekt altijd dat kl*te plastic af)
Tux3.14 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:00:
Nou, zojuist ook maar een Macbook Pro besteld met de M1 Pro.
Spacegrey, 8 core CPU, 14 Core GPU, 16GB memory, 512GB opslag. Voldoende voor mijn dagelijkse werkzaamheden :)
Ik zie ze op MP en V&A nu al voor leuke prijzen voorbij komen, scheelt al snel 300 tot 400,- op de winkelprijs.

Als er op de doos staat:

KB-US/NLD

Welke is het dan?

[Voor 220% gewijzigd door Greatsword op 22-11-2021 22:09]

• Centropy
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Hoe kom ik aan een windows arm versie voor parallels?
Vindt het belangrijk om ook windows bij de hand te hebben op mijn m1 mbp

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Ik heb de arm versie van Windows 11 van de Microsoft site gehaald, de link is via Google te vinden.

Het enige wat je nodig hebt, is een Microsoft account waarmee je lid wordt van het Microsoft Insiders programma.

• nDirect090
MooDyBLueS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:51:
[...]

I second this. Heb het weleens geprobeerd, ik heb namelijk ook een XSX en daarnaast Game Pass Ultimate, maar behalve voor eenvoudige games waar reactietijd/latency niet belangrijk is, is het eigenlijk ongeschikt. Dat geldt zowel voor de app als browser.

@nDirect090 Er zit in mijn ervaring ook vaak een kleine hapering in. Het is maar een split second, maar in PES termen verlies je dan de bal of pass je te hard/laat. In race game termen kan je alleen heel soepel sturen, omdat er een vertraging inzit en dus ben je niet competitief. Om maar te zwijgen over FPS. Misschien is een campaign op Easy Mode nog te doen, als het echt moet en je zit in het buitenland voor werk zonder echte console beschikbaar, maar ik zou het absoluut afraden als primair game platform. Koop dan gewoon een Xbox Series S of PS5 Digital Edition voor 300-400, of desnoods een vorige generatie tweedehands als het goedkoper moet.
Tux3.14 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:39:
[...]

Oh check, ik dacht dat je in de xbox app ook via xcloud streamt, maar je kan dus streamen direct vanaf je eigen seriesX. Dan snap ik het punt wel. Zelf heb ik ook last van een kleine vertraging via xcloud.

• Tux3.14
Greatsword schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:59:
Als er op de doos staat:

KB-US/NLD

Welke is het dan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderste.

• Centropy
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

RnB schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:46:
Ik heb de arm versie van Windows 11 van de Microsoft site gehaald, de link is via Google te vinden.

Het enige wat je nodig hebt, is een Microsoft account waarmee je lid wordt van het Microsoft Insiders programma.
En de licentie is dan gratis?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• bulletproof93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-12 17:11
Ik heb mijn Macbook 16 Inch vandaag ontvangen. Erg blij mij, lekker snel ook.

Het enige wat mij opviel was de ghosting. Ik werk graag in dark mode en door de wat hogere refresh rate ziet het er toch allemaal erg blurry uit als ik scroll of andere snellere bewegingen maak. Vooral met grijzen achtergronden, blijkt dat de Macbook schermen erg trage response tijden hebben. Voelt toch een beetje teleurstellend aan op zon duur apparaat.

Uiteindelijk heb ik het met mijn oude Macbook vergeleken en daar is het net zo erg. Terwijl ik er nooit last van had. Maar nu kan ik het niet meer "Ontzien" haha.

Zal wel wennen maar toch wel weer een puntje. Voor de rest voldoet hij aan al mijn verwachtingen!

• DAMAGE
  • Laatst online: 29-11 23:33

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Even een extra lader + kabel besteld voor mijn Macbook Pro. Ben je gewoon 160 euro voor kwijt. Best een prijzig dingetje maar ga niet de hele tijd klooien met die lader en de kabel als ik de MBP mee moet nemen. Zit nog een best lange levertijd op de lader. Kabel zou morgen moeten komen.

Nu een volledige dag op het nieuwe systeem aan het werk met mijn drie schermen en het voel fantastisch aan! Merk wel dat het geheugengebruik nog steeds vrij fors is maar ach. Zal wel ergens goed voor zijn denk ik dan. Loopt allemaal gewoon lekker vloeiend. Schermen kunnen ook gewoon op hun maximale refresh rate dus echt top!

Corsair Obsidian 800D | Corsair AX850 | Intel i9 9900K @ 5ghz | ASUS Maximus XI HERO | 16GB GSkill TridentZ 3600mhz DDR4 | XPG SX8200 Pro 2TB | MSI RTX 2080 Ventus OC | Zowie FK1 | Corsair K65 LUX RGB | Logitech G25 wheel

• nDirect090
DAMAGE schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 01:01:
Even een extra lader + kabel besteld voor mijn Macbook Pro. Ben je gewoon 160 euro voor kwijt. Best een prijzig dingetje maar ga niet de hele tijd klooien met die lader en de kabel als ik de MBP mee moet nemen. Zit nog een best lange levertijd op de lader. Kabel zou morgen moeten komen.

Nu een volledige dag op het nieuwe systeem aan het werk met mijn drie schermen en het voel fantastisch aan! Merk wel dat het geheugengebruik nog steeds vrij fors is maar ach. Zal wel ergens goed voor zijn denk ik dan. Loopt allemaal gewoon lekker vloeiend. Schermen kunnen ook gewoon op hun maximale refresh rate dus echt top!
Gebruik je een dock voor de externe schermen? Of gewoon de poorten op je mac.

• Quakie

Quakie

quakelen

@DAMAGE wat een geld.

Mocht je tijd en zin hebben, hier een video waarin diverse monitors worden getest. Bij sommige configs inderdaad extreem veel geheugen gebruik.

YouTube: More monitors = slower MacBooks? | M1 Max/Pro with several 4k

[Voor 34% gewijzigd door Quakie op 23-11-2021 10:42]

• Tux3.14
DAMAGE schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 01:01:

Welke adapter heb je dan besteld? 140 watt model?

Ik hoop mijn 14" vandaag binnen te krijgen. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat als ik op pad ga binnen NL/DE/Belgie het zonder oplader kan redden. Met uitzondering van internationale trips buiten deze landen.

• m_a_rnix
@DAMAGE @Tux3.14 Je hoeft toch geen lader van Apple te kopen? Zeker niet voor een 14 inch. Van deze Ugreen word je ook gelukkiger denk ik, kan je meteen al je apparaten opladen. En als je dan per se een Magsafe kabel wil kan die er ook gewoon in.

• Tux3.14
m_a_rnix schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:09:
@DAMAGE @Tux3.14 Je hoeft toch geen lader van Apple te kopen? Zeker niet voor een 14 inch. Van deze Ugreen word je ook gelukkiger denk ik, kan je meteen al je apparaten opladen. En als je dan per se een Magsafe kabel wil kan die er ook gewoon in.
Dat hoeft inderdaad ook niet. Ik heb hier nog een 65 watt adapter liggen met USB-C, kan ik eventueel meenemen als ik buiten de deur ben.
Greatsword schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:59:
Als er op de doos staat:

KB-US/NLD

Welke is het dan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijkt toch de bovenste te zijn.

Het is echt jaren geleden dat ik zo'n US toetsenbord heb gehad, dus wel weer even wennen met de ENTER toets.

Gisteren nieuw voor 1800,- opgepikt, gaat lekker zo met de handelsprijzen ;)

• Quakie

Quakie

quakelen

Zo mooie deal.

• jj71
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:21
m_a_rnix schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:09:
Je hoeft inderdaad niet per se de lader van Apple te kopen, maar voor zover ik weet is een USB-C-naar-Magsafe-3 kabel alleen bij Apple zelf te koop en zelfs alleen maar dat kabeltje kost al 55 euro.

• Tux3.14
Greatsword schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:02:
[...]

[...]

Het is echt jaren geleden dat ik zo'n US toetsenbord heb gehad, dus wel weer even wennen met de ENTER toets.

[Afbeelding]
Mijn huidige Air heeft anders de enter toets van jou onderste plaatje. En dat is een NL toetsenbord :)
Maar mooi ding!
Die van mij zou vandaag arriveren... echter bezorging uitgesteld tot morgen :|

• Jenthex
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01-12 22:57
[...]

[...]

[Afbeelding]
Waar gekocht voor die prijs?

• Tux3.14
Jenthex schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:52:
[...]

Ik gok dat hij geen btw aftikte ;-)
Jenthex schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:52:
[...]

MP en V&A

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Je had er toch zelf ook een te koop staan voor 1900 euro? Je begint op @WouterL te lijken. :P

Heb je wel 2 jaar garantie?

[Voor 6% gewijzigd door syltheboy op 23-11-2021 16:50]

syltheboy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:49:
[...]

Je had er toch zelf ook een te koop staan voor 1900 euro? Je begint op @WouterL te lijken. :P

Heb je wel 2 jaar garantie?
Klopt, die is al weg ;)

1 jaar garantie en kan natuurlijk nog uitgebreid worden met 3 jaar Apple Care indien gewenst.

• m_a_rnix
jj71 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:23:
[...]

Je hoeft inderdaad niet per se de lader van Apple te kopen, maar voor zover ik weet is een USB-C-naar-Magsafe-3 kabel alleen bij Apple zelf te koop en zelfs alleen maar dat kabeltje kost al 55 euro.
Maar je kan ook met een usb-c kabel opladen.
En er is weer een update.

Vermakelijke serie om te volgen ;)

• Fred13
Inderdaad leuke serie en herkenbaar (ik heb ook pas een jaar een Mac naast mijn windows computer).

• Blaz0r
  • Laatst online: 10:00
[...]

[...]

[Afbeelding]
Dit zou natuurlijk het standaard toetsenbord in Nederland moeten zijn, zoals veel andere merken dat ook doen.

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:49

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[...]

[...]

[Afbeelding]
Die return interesseert me niet zo. Wat ik wel jammer vind aan het NL-toetsenbord is de plek van de ~ en `.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:10
gday schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:20:
[...]

Die return interesseert me niet zo. Wat ik wel jammer vind aan het NL-toetsenbord is de plek van de ~ en `.
Dat went echt snel, heb op ipad zelfde maar geen probleem

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• colossos
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06:58
Dacide schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ik riep sinds de introductie van de nieuwe macbooks dat ik 'blind' voor de M1 Max met 64gb wilde gaan. Inmiddels denk ik daar anders over. Ik heb besloten om ook voor de M1 Pro te gaan. Sterker nog. Ik denk er zelfs over om voor 16gb te gaan ipv 32 of 64gb.

De reden is met name gebaseerd op real life perfomance videos. Die M1 Pro is al bloedsnel in hetgeen ik ermee wil doen (4k editing, en intensief Lightroom en capture One). En het swappen van geheugen is blijkbaar zo snel dat je niet eens 32gb ram nodig hebt.
Die 1400 euro extra (M1 pro 16gb vs M1 max 64gb) kan ik dan beter in mijn zak steken en gewoon een jaartje eerder een nieuwe macbook kopen.

Zie oa deze video:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
Ben je tevreden met de aankoop en voldoen de specs van de Pro aan je verwachtingen? Ik ben ook voornemens een Macbook Pro (10/16/16 met 16gb geheugen) aan te schaffen. Ik gebruik alleen Lightroom (niet de Classic versie) en vroeg me af of ik met deze specs wegkom.

• gday
  • Laatst online: 01:49

gday

TENACIOUS D TIME!!!

TweakerVincent schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:45:
[...]

Dat went echt snel, heb op ipad zelfde maar geen probleem
Een andere return went wat mij betreft snel, maar ik zit al ruim 15 jaar op de Z te drukken ipv op de ` en ~.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• DRvDijk
  • Laatst online: 11:40
Voor mij ook precies de reden om het US keyboard te willen. Wie tikt er nou vaak een § teken?

• meraki
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 30-11 00:36
Dat de tilde op het Amerikaans toetsenbord helemaal linksbovenaan zit, geniet ook mijn voorkeur. Wisselen tussen vensters lijkt me op die manier handiger.

Hoe doen jullie het dan met het € euroteken dat compleet ontbreekt op het US-toetsenbord? Ik moet best wel vaak financiële gegevens intypen...

• hmr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-12 21:41
Wel interresant dat mensen hier in de V&A een 14" kunnen leveren met bon voor 1999 of lager zelfs... Heb hem zelf voor MSRP gehaald bij de Coolblue. Btw krijg ik nog terug, maar weet niet of ik dat zonder meer zou aan durven..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• MooDyBLueS
Ik heb vandaag onverwachts mijn 16" M1 Pro zilver binnen gekregen. De basisuitvoering (16 GB, 512 GB, 10-core M1 Pro).

Komend vanaf een 2018 MacBook Pro met 6-core i7, 16 GB RAM, 256 GB SSD is dit een wereld van verschil. De dingen die mij het meest opvallen, zijn:
+ accuduur: direct uit de doos 79%, heb de macOS 12.0.1 update uitgevoerd, veel apps geïnstalleerd, het nodige uitgeprobeerd incl. Apple TV HDR content, data overgezet, iCloud en OneDrive sync aangezet en zit nu op 44% na 5 uur 46 min screen-on tijd, dat had mijn 2018 vanaf 100% niet eens gered.
+ geluid en warmte: de fans heb ik niet één keer aan horen gaan, zelfs bij de macOS update niet, terwijl mijn 2018 zou staan te loeien op volle kracht. Warmte is ook zeer veel minder en wordt na een periode van weinig gebruik (lees: browsen zoals nu) gewoon weer helemaal koel.
+ het scherm: wow wat een scherm! Ik had niet verwacht dat ik de stap van Retina naar Retina XDR zo groot zou vinden. Dit scherm overklast gewoon mijn high-end Sony 4K HDR LCD tv met FALD en niet zo'n klein beetje ook. Had even voor vrouw en kinderen een trailer opgezocht in Apple TV+ van Snoopy. Het was niet normaal hoe dit van het scherm spatte, zulke heldere en krachtige kleuren. Maar ook gewoon tekst content. Ik gebruik veel Visual Studio Code en ondanks (of dankzij?) de hogere pixel dichtheid en het dus iets kleiner zijn van alle interface elementen en tekst, vind ik tekst makkelijker te lezen en scherper dan op mijn retina 15". Zal ongetwijfeld iets met het contrast te maken hebben. En Dark Mode in Visual Studio Code met regels code is zo heerlijk op dit micro-LED scherm. Ook het scrollen is fantastisch. En ik stond verbaasd dat deze app al een M1 native build heeft.
+ audio: de audio van mijn 2018 was al goed, maar dit is weer next-level. Er zit zelfs bass in! En het geluid klinkt ook gewoon heerlijk warm en ruimtelijk, erg prettig afgesteld. Dat vond ik juist bij de vorige niet en daardoor gebruikte ik daar de Boom 3D app om e.e.a. af te stellen. Die laat ik voorlopig achterwege, al ga ik de EQ instellingen voor gebruik met mijn Beats Flex en Sony 1000XM3 mogelijk wel missen.
- Touch Bar: ik blijf het jammer vinden, ik was fan van de touch bar en merk nu dat ik soms ernaar kijk om bepaalde informatie te vinden (bijv hoe lang een video nog duurt) of om bij het typen van woorden gelijk suggesties te kunnen zien en erop te kunnen tappen. Maar goed, zal wel wennen, voor mijn 2018 had ik het namelijk ook nooit en als dit het enige is...
-/+ notch: ja, hij zit er en als ik naar de menubalk ga, valt ie me wel steeds op, maar bij alle andere content totaal niet. Zelfs het kijken naar tabs in Safari valt de notch me niet op. Ik denk dat hij net als op mijn iPhone uiteindelijk 'verdwijnt' en ik hem niet meer zal zien.
+ kleurstelling: ik heb wederom voor zilver gekozen. En dat is bij deze nog wat meer terug naar het oude zilver dan bij de 2018. Net als zo vaak bij Apple lijken dezelfde kleuren niet altijd daadwerkelijk hetzelfde te zijn. Wat ik ook merkte toen ik van een iPhone 8 red naar 12 red ging, totaal anders. Verschil is hier kleiner, maar ik las ergens dat door de zwarte achtergrond van het toetsenbord iemand space gray te donker vond worden en dat vond ik toen ze in de winkel bekeek ook. Er stond een zilveren 14" en space gray 16" en het lichte aan de zilveren variant bevalt me wel.

Gezien wat discussies hierboven: ik heb gewoon een NL toetsenbord, dus met ± linksboven en € bij de 2. De tilde deert met niet zoveel en mijn vorige laptop had het ook, dus ik heb dan liever het € teken erbij.

Mochten mensen nog vragen hebben over dit model, ik ben binnen het redelijke prima bereid om e.e.a. uit te zoeken of te testen of vragen te beantwoorden. En ik heb dus een 2018 i7 6-core 15" als vergelijkingsmateriaal.

• Soepie
  • Laatst online: 01-12 17:48
meraki schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:01:
Hoe doen jullie het dan met het € euroteken dat compleet ontbreekt op het US-toetsenbord? Ik moet best wel vaak financiële gegevens intypen...
OPTION - SHIFT - 2 op een US keyboard werkt prima voor de € :)

Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"

• RoRoNL
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Soepie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:17:
[...]

OPTION - SHIFT - 2 op een US keyboard werkt prima voor de € :)
Een € is hier, ook op US-international board, gewoon enkel Option+2 :?

[Voor 6% gewijzigd door RoRoNL op 24-11-2021 00:32]

• m_a_rnix
@gday Met de app Karabiner kan je de ` en de § omdraaien. Je kan ook instellen dat de \ een enter is. Met Keyboard Maestro kan je dan weer instellen dat je met alt-\ wel gewoon een \ tikt.

Maar ik heb inmiddels ook alleen maar US toetsenborden, dus het is niet meer nodig :)

• PrimusIP
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 11:25
Ik heb overigens nooit begrepen waarom die §± toets er is. Ik gebruik het echt nooit. Die paar keer dat ik dergelijke symbolen wil kan ik het ook wel op een andere manier toevoegen. Er zijn handelingen en tekens die ik vaker gebruik (paar zitten wel op een Windows toetsenbord) en waar geen 'dedicated' toets op zit (of er wel is, maar dan achter combinatie toetsen verscholen zit).

• -xerox-
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01-12 23:12
Ik lees hier nog weinig klachten over de disfunctionerende SD-card slot. Gisteren mijn 14" 10/16/16Gb/1TB ontvangen: wow, wat een apparaat en wat een upgrade vanaf mijn MBP13 late 2012! Een van de redenen voor keuze van deze macbook was de SD kaart poort. Dus meteen even uitproberen met een SanDisk Extreme 32GB SDHC (UHS-I). Kaart wordt herkend in finder, maar .jpeg en .raw files niet te previewen en bij kopiëren van 1 bestand direct een soort vastloper van de finder gedurende enkele minuten.
Dus maar eens googlen of dit een bekend probleem is. Slechts enkele topics (o.a. macrumors) waarbij wel een handjevol mensen dit probleem aankaarten. Ongeachte type SD kaart, merk, UHS type, grootte etc. Ook formateren zou niet helpen. Men heeft via een USB-c dongel geen klachten met geteste kaarten. Een enkeling heeft contact gehad met Apple Support; nog geen oplossing. Hardware of software probleem? Meningen neigen naar software, maar dan had je verwacht dat er meer klachten zouden komen.
Dus; meer mensen die tegen dit probleem aanlopen? Heb nu een nieuwe SanDisk Extreme Pro 64 Gb besteld om te testen of dat misschien werkt (een enkeling had hier succes mee).

• meraki
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 30-11 00:36
RoRoNL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:31:
[...]
Een € is hier, ook op US-international board, gewoon enkel Option+2 :?
Een US-international toetsenbord heeft geen tilde linksbovenaan IIRC. We hebben het hier over het US-toetsenbord a.k.a US-Engels toetsenbord. Mogelijk zit daar het verschil bij jou?
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:42:
En Dark Mode in Visual Studio Code met regels code is zo heerlijk op dit micro-LED scherm. Ook het scrollen is fantastisch.

Mochten mensen nog vragen hebben over dit model, ik ben binnen het redelijke prima bereid om e.e.a. uit te zoeken of te testen of vragen te beantwoorden. En ik heb dus een 2018 i7 6-core 15" als vergelijkingsmateriaal.
Zou je eens kunnen testen of je ook zo'n last hebt van ghosting? Bv. hier een foto van nemen: https://www.testufo.com/ghosting Hoe minder ghosting, hoe scherper de UFO is.

Het is wel positief dat je aangeeft dat scrollen in VS Code dark mode vloeiend gaat.

• BruceLee
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06:47

BruceLee

i9 9900K - Geforce 3080 RTX

ik snap niet dat iedereen verrast is over ghosting de vorige macbook pro was nog erger :D
tuurlijk ghost het behoorlijk zelfs het beste game ips scherm ghost nog als de pest. dit laptop scherm een stuk meer ja dat klopt. ik denk dat apple totaal niet aan overdrive doet op zon paneel omdat ze gaan voor kleur correctheid en transities. ook doen ze het deels om dingen vloeiender te laten lijken. en misschien stroom verbruik.

Met overdrive kunnen ze dit paneel echt wel beter laten presteren. maar ze doen het niet.

het zou mooi zijn als je 120hz constant kan forceren. en ik vraag me af of tweakers het wel goed getest is.
in veel apps is het nog niet eens 120hz / promotion.

sluiter tijd 1/100... is er ook een soort sport modus op de iPhone 13 pro max voor betere sluiter tijden want dit zegt ook nog niet alles licht is geen probleem hier 5000 lumen lamp en max brightness scherm

die ufo test zegt ziezo weinig want die draait op 60 hz 60 fps
dit heeft dus nog steeds niks te maken met performance van dit scherm.
als je het scherm op 60 hz locked werkt de browser zelfs maar op 30fps...

ik vrees ook dat die testmethode van tweakers geen haal beter was.
en gewoon op 60hz is gemeten of nog slechter.

[Voor 71% gewijzigd door BruceLee op 24-11-2021 15:02]

GoT iRacing Discord ----> Klik HIER om de GoT iRacing Discord te joinen <----

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

meraki schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
[...]

Een US-international toetsenbord heeft geen tilde linksbovenaan IIRC. We hebben het hier over het US-toetsenbord a.k.a US-Engels toetsenbord. Mogelijk zit daar het verschil bij jou?

[...]

Zou je eens kunnen testen of je ook zo'n last hebt van ghosting? Bv. hier een foto van nemen: https://www.testufo.com/ghosting Hoe minder ghosting, hoe scherper de UFO is.

Het is wel positief dat je aangeeft dat scrollen in VS Code dark mode vloeiend gaat.
Alvast ter vergelijking: dit is de test op een MacBook Pro Retina mid-2012, gefotografeerd met een iPhone 11:

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• BruceLee

BruceLee

bulletproof93 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:33:
Ik heb mijn Macbook 16 Inch vandaag ontvangen. Erg blij mij, lekker snel ook.

Het enige wat mij opviel was de ghosting. Ik werk graag in dark mode en door de wat hogere refresh rate ziet het er toch allemaal erg blurry uit als ik scroll of andere snellere bewegingen maak. Vooral met grijzen achtergronden, blijkt dat de Macbook schermen erg trage response tijden hebben. Voelt toch een beetje teleurstellend aan op zon duur apparaat.

Uiteindelijk heb ik het met mijn oude Macbook vergeleken en daar is het net zo erg. Terwijl ik er nooit last van had. Maar nu kan ik het niet meer "Ontzien" haha.

Zal wel wennen maar toch wel weer een puntje. Voor de rest voldoet hij aan al mijn verwachtingen!
door een hogere refreshrate gaan dingen er niet meer blurry uit zien. Dat komt alleen omdat de pixels traag zijn.

zonder die hogere refresh rate zou het nog veel erger zijn. en zouden de responstijden nog trager zijn.

ook werkt die promotion vaak nog niet eens valt mij op.

• MooDyBLueS
meraki schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
[...]

[...]

Bij mij is het precies zoals @BruceLee aangeeft. Foto met iPhone 12 mini gemaakt kwam uit op sluitertijd 1/64.

• BruceLee

BruceLee

eigenlijk moet je zoiets fotograferen met 1/1000 kan je dat niet forceren op mijn android kon ik dat zo :D ik heb nog maar net een iPhone 13 pro max

• MooDyBLueS
BruceLee schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:29:
eigenlijk moet je zoiets fotograferen met 1/1000 kan je dat niet forceren op mijn android kon ik dat zo :D ik heb nog maar net een iPhone 13 pro max
U vraagt, wij draaien:

ISO 640 / f.16 / 1/1006sec
"Deze foto wordt u mede mogelijk gemaakt door Manual". :P

• BruceLee

BruceLee

en als die ufo test eindelijk eens zou werken op 120hz en 120hz bij monterey 12.1 ofzo zal de ghosting nog minder zijn. dit is tot nu toe dus de enige eerlijke foto van @MooDyBLueS maar let wel op andere tweakers dit is met het scherm op halve snelheid 60hz.

@MooDyBLueS is dat in safari gemaakt !?

ik zie dat in chrome die ufotest wel@ 120hz 120fps draait

[Voor 16% gewijzigd door BruceLee op 24-11-2021 15:51]

• MooDyBLueS
@BruceLee Goed punt! Ja, die was in Safari gemaakt, ik had hem fullscreen staan, maar inderdaad 60fps/60Hz.

Safari TP gaf ook 60fps/60Hz als resultaat, maar Microsoft Edge (feitelijk Chrome) werkt inderdaad wel op 120 fps/120 Hz (foto is weer op 1/1006s gemaakt):

• moonlander
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 01-12 16:50
Bij mijn macbook 2015 heb ik toch best wel wat krasjes en putjes in het scherm zitten. En ook is de afdruk van het touchpad te zien in het scherm. Dat wil ik met de nieuwe 16" deze keer voorkomen. Nu zag ik dit voorbij komen: https://www.amazon.nl/CLE...ber-MacBook/dp/B07CRXFR29 Iets wat je tussen het scherm en toetsenbord kunt leggen. Iemand hier ervaring mee?

• syltheboy
  • Niet online
moonlander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:47:
Bij mijn macbook 2015 heb ik toch best wel wat krasjes en putjes in het scherm zitten. En ook is de afdruk van het touchpad te zien in het scherm. Dat wil ik met de nieuwe 16" deze keer voorkomen. Nu zag ik dit voorbij komen: https://www.amazon.nl/CLE...ber-MacBook/dp/B07CRXFR29 Iets wat je tussen het scherm en toetsenbord kunt leggen. Iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik deze tussen het scherm en toetsenbord van mijn 13” MacBook Pro 2017 en dat werkt prima. Linkje

[Voor 4% gewijzigd door syltheboy op 24-11-2021 17:02]

• nDirect090
Mijn cycle count staat op 3, is dat oke? Hij komt zojuist uit de verpakking.
nDirect090 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:16:
Is al eerder besproken in het topic.

[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie

[Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 24-11-2021 17:25]

• nDirect090
Top! Gelukkig normaal dus. Mijn maximum capiciteit is ook gewoon 100% :) thanks

• MacFeek
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:58
MooDyBLueS schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:33:
[...]

U vraagt, wij draaien:
[Afbeelding]

ISO 640 / f.16 / 1/1006sec
"Deze foto wordt u mede mogelijk gemaakt door Manual". :P
Safari is nog niet geschikt voor Promotion en heeft dus een refresh rate van 60Hz!

===

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Zeer vermakelijk inderdaad. Ik gebruik zelf drie monitoren en ik herken zijn problemen helemaal niet. Ik heb nooit last om bepaalde programma's terug te vinden. Verder kun je gewoon zien wat er open staat door de kleine stipjes onder de icoontjes. Maar goed. De struggles die sommigen ervaren haha prachtig!

Corsair Obsidian 800D | Corsair AX850 | Intel i9 9900K @ 5ghz | ASUS Maximus XI HERO | 16GB GSkill TridentZ 3600mhz DDR4 | XPG SX8200 Pro 2TB | MSI RTX 2080 Ventus OC | Zowie FK1 | Corsair K65 LUX RGB | Logitech G25 wheel

• Rivanov
  • Laatst online: 11:42

Rivanov

Apple freak

MacFeek schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:58:
[...]

Safari is nog niet geschikt voor Promotion en heeft dus een refresh rate van 60Hz!
Safari Technology Preview ondersteunt wel 120Hz. :)
Kun je separaat naast de normale Safari installeren en testen.

https://developer.apple.com/safari/technology-preview/

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:10
[...]

en chrome?

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• MacFeek
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:58
Ook Chrome niet!

===

• MooDyBLueS
nDirect090 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:16:
Yup, had ik ook. Volgens mij worden ze gekalibreerd (naar 0% en dan weer naar 100%) en even getest voordat ze in de doos terecht komen (allemaal automatisch natuurlijk). Die van mij (de batterij) heeft ook een manufacturing date van september, dus is volgens Battery Health 3 al 2,7 maanden oud. :P

[Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-11-2021 19:26]

• MooDyBLueS
Klinklare onzin, zie hierboven, Chrome en Edge ondersteunen gewoon 120 Hz op macOS Monterrey. Ik heb er zelfs een foto bijstaan.

• MooDyBLueS
[...]

Misschien had je de hele discussie even moeten lezen. Ik had namelijk inderdaad eerder Safari met 60 Hz getest, daarna op Edge getest die wel 120 Hz ondersteunt. Safari TP ondersteunt ook Promotion, maar specifiek deze test herkent het niet en blijft op 60 Hz hangen.

• jj71
  • Laatst online: 09:21
-xerox- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:34:
Ik lees hier nog weinig klachten over de disfunctionerende SD-card slot. Gisteren mijn 14" 10/16/16Gb/1TB ontvangen: wow, wat een apparaat en wat een upgrade vanaf mijn MBP13 late 2012! Een van de redenen voor keuze van deze macbook was de SD kaart poort. Dus meteen even uitproberen met een SanDisk Extreme 32GB SDHC (UHS-I). Kaart wordt herkend in finder, maar .jpeg en .raw files niet te previewen en bij kopiëren van 1 bestand direct een soort vastloper van de finder gedurende enkele minuten.
Dus maar eens googlen of dit een bekend probleem is. Slechts enkele topics (o.a. macrumors) waarbij wel een handjevol mensen dit probleem aankaarten. Ongeachte type SD kaart, merk, UHS type, grootte etc. Ook formateren zou niet helpen. Men heeft via een USB-c dongel geen klachten met geteste kaarten. Een enkeling heeft contact gehad met Apple Support; nog geen oplossing. Hardware of software probleem? Meningen neigen naar software, maar dan had je verwacht dat er meer klachten zouden komen.
Dus; meer mensen die tegen dit probleem aanlopen? Heb nu een nieuwe SanDisk Extreme Pro 64 Gb besteld om te testen of dat misschien werkt (een enkeling had hier succes mee).
Ik heb het SD-kaartslot pas een paar keer gebruikt om foto's direct vanaf een Sandisk Extreme 64 GB SD-kaart te importeren in Lightroom, en geen problemen daarmee gehad. Ik denk dus niet dat het een algemeen probleem is wat bij alle nieuwe MacBook Pro's optreedt.

• Rino
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:33
DAMAGE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:10:
Zeer vermakelijk inderdaad. Ik gebruik zelf drie monitoren en ik herken zijn problemen helemaal niet. Ik heb nooit last om bepaalde programma's terug te vinden. Verder kun je gewoon zien wat er open staat door de kleine stipjes onder de icoontjes. Maar goed. De struggles die sommigen ervaren haha prachtig!

[...]
3? Is dat inclusief de MacBook pro zelf?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Rino Nee exclusief. Dus gewoon drie losse schermen. De MBP heb ik dichtgeklapt op mijn bureau staan. Dat scherm gebruik ik niet als ik aan mijn desk zit.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:40
moonlander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:47:
Gezien die dikker is dan de 0,1mm die Apple zelf als waarde aanhoud i.v.m. toleranties zou ik het je afraden. Helaas heeft een webcam cover mij ook een scherm gekost (voor dat Apple een waarschuwing de deur uit deed O-) ), dat was echt maar een heel klein barste onder de glasplaat maar het hele scherm hielt er mee op. Met een scherm a €900,- zou ik de gok niet nemen.

De nieuwe macbooks lijken wat ruimer ontworpen te zijn maar reparatie zal wel onveranderd duur zijn.

• Dennisweb

Balen! Dit is mijn M1 Max 16 inch. Deze ga ik morgen aanmelden voor reparatie en dan dik 6-8 weken wachten. Het lijkt of een deel van de oleophobische laag nu al weg is. En ik heb het scherm nog nooit schoongemaakt! Heb het geprobeerd met een microvezeldoekje weg te poetsen. En dat helpt niet.
Dennisweb schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:36:
[Afbeelding]
Balen! Dit is mijn M1 Max 16 inch. Deze ga ik morgen aanmelden voor reparatie en dan dik 6-8 weken wachten. Het lijkt of een deel van de oleophobische laag nu al weg is. En ik heb het scherm nog nooit schoongemaakt! Heb het geprobeerd met een microvezeldoekje weg te poetsen. En dat helpt niet.
Hopelijk krijg je een nieuwe, op de foto lijkt het net een vingerafdruk.

Voelt het dan ook grof qua textuur?

• Dennisweb
Greatsword schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:05:
[...]

Hopelijk krijg je een nieuwe, op de foto lijkt het net een vingerafdruk.

Voelt het dan ook grof qua textuur?
Heb Coolblue gebeld want zit nog in mijn retourperiode. Maar hij is niet op voorraad, dus gaan ze ‘m repareren en dat zou een weekje moeten duren. Ik betwijfel of ze de onderdelen wel op voorraad hebben. Als het niet lukt, krijg ik mijn geld terug.

Eerlijk gezegd voel ik weinig. Maar als je het donkere scherm tegen het licht houdt, zie je echt een stukje opglimmen. Ik herken dat van staingate van een van mijn vorige MacBooks.

Edit: ik heb een doekje tussen scherm en toetsenbord. Dus dat kan het niet zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Dennisweb op 24-11-2021 23:31]

• syltheboy
  • Niet online
BlackMonkey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:32:
[...]

Gezien die dikker is dan de 0,1mm die Apple zelf als waarde aanhoud i.v.m. toleranties zou ik het je afraden. Helaas heeft een webcam cover mij ook een scherm gekost (voor dat Apple een waarschuwing de deur uit deed O-) ), dat was echt maar een heel klein barste onder de glasplaat maar het hele scherm hielt er mee op. Met een scherm a €900,- zou ik de gok niet nemen.

De nieuwe macbooks lijken wat ruimer ontworpen te zijn maar reparatie zal wel onveranderd duur zijn.
Een webcam cover is harder en heeft ook een kleiner oppervlak dan zo’n doekje tussen je scherm. Dus het zou minder snel problemen geven lijkt mij. Bij mij gaat het al heel lang goed ten minste.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:40
syltheboy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:27:
[...]

Een webcam cover is harder en heeft ook een kleiner oppervlak dan zo’n doekje tussen je scherm. Dus het zou minder snel problemen geven lijkt mij. Bij mij gaat het al heel lang goed ten minste.
De reparatieafdeling gaf aan dat het kwam door de druk op het scherm. Die druk krijg je ook als je een doekje er niet perfect glad tussen legt. Tuurlijk, het risico zal groter zijn bij een harde cover. Maar hij vroeg om ervaringen en op basis van mijn eigen ervaring raad ik het af ;). Overigens ging de cover ook maanden goed, tot het nier meer goed ging :+ .

• syltheboy
  • Niet online
BlackMonkey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:42:
[...]

De reparatieafdeling gaf aan dat het kwam door de druk op het scherm. Die druk krijg je ook als je een doekje er niet perfect glad tussen legt. Tuurlijk, het risico zal groter zijn bij een harde cover. Maar hij vroeg om ervaringen en op basis van mijn eigen ervaring raad ik het af ;). Overigens ging de cover ook maanden goed, tot het nier meer goed ging :+ .
Je hebt wel een beetje gelijk, je moet altijd extra goed opletten of het doekje goed ligt. Dat is wel een nadeel. Ik neem mijn MacBook nooit ergens mee naartoe, dus dat maakt het al veiliger. In een tas komt er meer druk op te staan. Eigenlijk hoef ik hem na gebruik niet eens dicht te klappen. ;)

[Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 24-11-2021 23:59]

• Dennisweb
Morgen toch maar Coolblue vragen om reparatie om te zetten in geld terug (vervanging is niet mogelijk, product niet op voorraad).

Het wordt me een beetje te gek om een apparaat van bijna 4000 euro binnen een maand al te laten repareren. Dan heb ik liever een nieuwe unit. Mijn voorkeur lag ook bij vervangen en dat is ook genoteerd, dus ik verwacht niet dat ze moeilijk doen.

Dan wordt het weer voorraden in de gaten houden, maar goed..

[Voor 46% gewijzigd door Dennisweb op 25-11-2021 00:36]

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:28

JoepW

iRacer

Wat een verademing. Zojuist de migratie volbracht vanaf mijn MB Pro 15" 2018 naar mijn MB Pro m1 Pro 16" (32 gb / 2 tb). Ten eerst kan ik nu eindelijk mijn pricewatch: Philips 499P9H Zwart via USB-C aansluiten en heb ik meteen zonder extra handelingen de volledige 5120x1440 en ook nog op 70Hz refresh rate _/-\o_

De MB is verder echt heerlijk snel (en zonder dat de fans aanslaan!) en oei wat is dat scherm ontzettend mooi!

Het enige waar ik toch aan moet wennen is het wat 'dikkere' uiterlijk en het toegenomen gewicht.

Volgende week mag ie mee op 'reis' en ga ik 'm als laptop gebruiken on-site bij de klant. Ben benieuwd.

Side note
Het is me nog niet echt goed gelukt om W11 (ARM) goed (lees stabiel) draaiend te krijgen via Parallels. Maar daar ga ik van het weekend op afstuderen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• MooDyBLueS
Ook ik wil even een duit in het zakje doen van de positieve ervaringen, na wat ik eerder al gedeeld heb.

Vandaag heb ik voor het eerst mijn 16" M1 Pro voor werk gebruikt en heb via Teams workshops moeten geven aan groepen mensen, dus veel inkomende video en vanuit mijn kant ook veel scherm delen daarnaast.

Heb de eerste 1,5 uur aan een in Teams gezet met nog vele apps op de achtergrond open en ik heb niet 1x de fans aan horen gaan. Af en toe keek ik even via Menubar Stats, maar echt 0 rpm! En de laptop was niet eens heet te noemen, gewoon warm, maar dan ook alleen boven het toetsenbord, waar het bij mijn vorige 2018 15" vaak doortrok tot in en om het toetsenbord.

Daarnaast merk ik wel dat ik in de app Agenda die ik voor meeting notities gebruik, continu misgrijp waar ik voorheen in de Touch Bar direct Heading 1/2/3, Numbered List, Checklist, Code, etc. kon aanraken. Hetzelfde geldt voor Bear, waar ik al mijn informatie/documentatie en stukjes code en scripts in bijhoudt. Dat is echt serieus wennen en zo extreem omslachtig om dan te moeten rechtsklikken en door een menu en een submenu de juiste keuze te maken. Ik denk dat ik de keyboard shortcuts maar moet gaan leren. ;)

Verder voelt de laptop helemaal als vanouds en dat is juist positief. Alles wat goed was, is goed gebleven en de rest is verbeterd.

Oh en ook opvallend: ik kan me TOTAAL NIET vinden in de accuduur van de Tweakers review. 13 uur en 20 minuten geeft de review op. Ik heb gisteren mijn laptop opgeladen tot 100% en er veelvuldig op gewerkt, maar wel weinig zware dingen, met name administratief werk zeg maar. Vandaag is Teams een paar keer een energieslurper geweest en wat heb ik eruit gehaald? Gisteren: 6u 14min op de accu en vandaag nog eens 9u 12min erbij. Bij elkaar 15 uur en 26 min en ik zit nu op 17%. En dat is dus inclusief het zware Teams verbruik, wat programmeerwerk, gisteren heb ik wat videos (YT) gekeken, de schermhelderheid zit op standje "zeker niet te donker" én de laptop heeft de hele nacht gewoon met klep dicht aan de kant gelegen, dus geen shutdown. Hij heeft aan dat ik er nog 2 uur en 34 minuten mee kan doen nu.

Grote kans dat dit verschil hem zit in de M1 Max 32-core GPU die Tweakers heeft gebruikt en ik de M1 Pro basisuitvoering heb van de 16". Ben dus heel erg blij dat ik hiervoor heb gekozen.

Het is echt bizar, voor mijn gevoel legde ik met mijn gebruik mijn oude Core i7 6-core 2018 gewoon het vuur aan de schenen en gingen de fans regelmatig loeien. Ook hield ik de graphics op Automatic Switching want anders was na 3-4 uur de accu gewoon leeg doordat de Radeon continu het werk deed, met de Intel GPU was dat bijna het dubbele. Maar als je ook maar iets wat in de buurt kwam van zwaar werk probeerde op de Intel 2018 MBP, gingen de fans aan en kreeg je het ook qua snelheid het gevoel dat de laptop het zwaar had. Dat heb ik op deze nieuwe nog geen één keer gehad.

• Fred13
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:35:

Oh en ook opvallend: ik kan me TOTAAL NIET vinden in de accuduur van de Tweakers review. 13 uur en 20 minuten geeft de review op. Ik heb gisteren mijn laptop opgeladen tot 100% en er veelvuldig op gewerkt, maar wel weinig zware dingen, met name administratief werk zeg maar. Vandaag is Teams een paar keer een energieslurper geweest en wat heb ik eruit gehaald? Gisteren: 6u 14min op de accu en vandaag nog eens 9u 12min erbij. Bij elkaar 15 uur en 26 min en ik zit nu op 17%. En dat is dus inclusief het zware Teams verbruik, wat programmeerwerk, gisteren heb ik wat videos (YT) gekeken, de schermhelderheid zit op standje "zeker niet te donker" én de laptop heeft de hele nacht gewoon met klep dicht aan de kant gelegen, dus geen shutdown. Hij heeft aan dat ik er nog 2 uur en 34 minuten mee kan doen nu.

Grote kans dat dit verschil hem zit in de M1 Max 32-core GPU die Tweakers heeft gebruikt en ik de M1 Pro basisuitvoering heb van de 16". Ben dus heel erg blij dat ik hiervoor heb gekozen.

Het is echt bizar, voor mijn gevoel legde ik met mijn gebruik mijn oude Core i7 6-core 2018 gewoon het vuur aan de schenen en gingen de fans regelmatig loeien. Ook hield ik de graphics op Automatic Switching want anders was na 3-4 uur de accu gewoon leeg doordat de Radeon continu het werk deed, met de Intel GPU was dat bijna het dubbele. Maar als je ook maar iets wat in de buurt kwam van zwaar werk probeerde op de Intel 2018 MBP, gingen de fans aan en kreeg je het ook qua snelheid het gevoel dat de laptop het zwaar had. Dat heb ik op deze nieuwe nog geen één keer gehad.
Na 5 tot 10 maal opladen merk je echt dat hij lang met een acculading doet. Ik haal plm 12 uur (100% tot 15%) en gebruik ook veelvuldig MSTeams.
HDR films bekijken kost wel veel energie, maar wel een heel mooi beeld !
Ook is het versneld opladen wel prettig, binnen het eerste half uur tot 50%.

[Voor 30% gewijzigd door Fred13 op 25-11-2021 20:06]

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee