Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
de TV app van Apple, en Netflix op Safari (als je het duurste abonnement hebt)BruceLee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:26:
@Blaz0r die staat niet aan. en ik ben gewoon plugged in.
weet iemand een video speler die ook echt films kan afspelen in hdr op deze nieuwe MacBooks
disneyplus en amazon komen helaas niet verder dan 1080p SDR
Het rare is, als ik de MBP aan zet, dan is de connectie wel goed. Hij laad dan gewoon op. Wat ik ook heb geprobeerd is als de MBP aan staat en ik sluit dan de Magsafe connector aan, dan laad hij gewoon goed op. Sluit ik dan MacOS af, dan blijft hij ook gewoon netjes doorladen. Lijkt wel een software dingetje/bug??
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Dit had mijn broer op de M1 Pro ook. De oplossing was vreemd genoeg het MagSafe stekkertje omdraaien.DAMAGE schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:09:
Ik heb wat vreemds ontdekt aan mijn MBP 16 inch met M1 Max. Als ik de MBP uitschakel en ik sluit daarna de Magsafe kabel aan, dan hoor ik het oplaad geluidje en zie het ledje op de Magsafe connector oranje worden, waarna het ledje na een paar seconden weer uit gaat. Vervolgens gaat het ledje weer aan het hoor ik weer het charge geluidje. Dit gaat oneindig zo door. De MBP laad zichzelf dus niet op, maar loopt de hele tijd te disconnecten en te connecten. Iemand hetzelfde probleem?
Het rare is, als ik de MBP aan zet, dan is de connectie wel goed. Hij laad dan gewoon op. Wat ik ook heb geprobeerd is als de MBP aan staat en ik sluit dan de Magsafe connector aan, dan laad hij gewoon goed op. Sluit ik dan MacOS af, dan blijft hij ook gewoon netjes doorladen. Lijkt wel een software dingetje/bug??

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Nu wat aan het kijken voor een docking optie: zijn er fatsoenlijke USB-C docks te krijgen met 2x HDMI of DP out + netwerk?
Kan je beste hier even checken. USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresTortelli schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:56:
Mijn vriendin heeft een 14” pro gekocht (16GB, 1TB), zal eind van de maand geleverd worden.
Nu wat aan het kijken voor een docking optie: zijn er fatsoenlijke USB-C docks te krijgen met 2x HDMI of DP out + netwerk?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hier een leuke review:Tortelli schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:56:
Mijn vriendin heeft een 14” pro gekocht (16GB, 1TB), zal eind van de maand geleverd worden.
YouTube: The Best Thunderbolt Dock For M1 Macbook Pro
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Dat is geen goede review maar eerder vermaak.Kenny73 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:23:
[...]
Hier een leuke review:
YouTube: The Best Thunderbolt Dock For M1 Macbook Pro
BernardV schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:20:
[...]
Die is inderdaad niet meer te verkrijgen in de app-store, maar eigenlijk is de standaard terminal ook prima bruikbaar (mits je niet teveel macro's hebt die je overal wilt gebruiken).
Door in je ~/.ssh/config regels aan te maken voor servers kun je heel makkelijk connecten.
Voorbeeld:
code:
1 2 3 4 Host tweakers HostName tweakers.net User tweaker_damage IdentityFile "~/.ssh/tweakers_private_key"
En dan kun je connecten door "ssh tweakers" te typen in je terminal.
Voortschrijdend inzicht....Dacide schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:03:
[...]
Ik riep sinds de introductie van de nieuwe macbooks dat ik 'blind' voor de M1 Max met 64gb wilde gaan. Inmiddels denk ik daar anders over. Ik heb besloten om ook voor de M1 Pro te gaan. Sterker nog. Ik denk er zelfs over om voor 16gb te gaan ipv 32 of 64gb.
De reden is met name gebaseerd op real life perfomance videos. Die M1 Pro is al bloedsnel in hetgeen ik ermee wil doen (4k editing, en intensief Lightroom en capture One). En het swappen van geheugen is blijkbaar zo snel dat je niet eens 32gb ram nodig hebt.
Die 1400 euro extra (M1 pro 16gb vs M1 max 64gb) kan ik dan beter in mijn zak steken en gewoon een jaartje eerder een nieuwe macbook kopen.
Zie oa deze video:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
E zijn wel degelijk verschillen tussen de 16gb en 32 gb ram macbooks:
Interessant. Voor welke configuratie ben je uiteindelijk gegaan?Dacide schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:30:
[...]
Voortschrijdend inzicht....
[YouTube: Why Photographer should upgrade MacBook Pro 2021 RAM to 32 GB for Pro Photo Workflow? 16 VS 32 GB]
Het wordt sowieso de M1 Pro ipv de M1 max ivm accuduur en belans tussen performance en kosten.
Daarnaast ben ik in dubio over de SSD.. Ik wil 2TB. Maar vind de meerprijs van 400 euro beetje een dingetje. Kan ook voor 1TB gaan, en verder met losse SSD's werken. Maar liever gewoon 2TB intern.
Maar qua ram neig ik nu toch naar de 32GB versie. Zeker met oog op toekomst. Momenteel edit ik enkel 4K footage. Maar kan niet uitsluiten dat dit over paar jaar 5k zal zijn. 8K ga ik in ieder geval niet van uit.
Al met al, wordt het dan de 16 inch M1 Pro, 32GB RAM en dan 1 of 2 TB SSD.
Dat duurt bij Tweakers bijna altijd wel een maand of 3 (als niet langer).Dacide schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:54:
Nog geen order geplaatst. Wilde eigenlijk nog de tweakers review afwachten. Duurt lang moet ik zeggen.
Er zijn meters en meters aan reviews in US en NL van betrouwbare (en minder betrouwbare) bronnen.
ik zit nog steeds te wachten op mijn op 19 oktober bestelde Maxbook
Ben zelf heel blij met de Caldigit TS3+. Heb daar twee 4K monitors en bedraad LAN op aangesloten. Maar 1 kabel aansluiten & docked. Kost wel wat. En voeding ‘maar’ 90 Watt, dus wel wat weinig voor 16” MBPro Max 16” (in bestelling). Nooit problemen mee gehad met mijn 16” Intel i7 MBPro uit 2019 trouwens. Meer over Caldigit in mijn videoreview: https://youtu.be/pAt0VBag7uk en op tweakers: https://tweakers.net/productreview/221516/caldigit-ts3-plus-thunderbolt-station-3.htmlTortelli schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:56:
[ Voor 3% gewijzigd door lud70 op 15-11-2021 12:53 . Reden: “bedraad Lan” toegevoegd ]
Als je twijfelt tussen interne storage of externe storage, neem dan ook de snelheidswinst mee in je pros en cons lijstje.Dacide schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:54:
Nog geen order geplaatst. Wilde eigenlijk nog de tweakers review afwachten. Duurt lang moet ik zeggen.
Het wordt sowieso de M1 Pro ipv de M1 max ivm accuduur en belans tussen performance en kosten.
Daarnaast ben ik in dubio over de SSD.. Ik wil 2TB. Maar vind de meerprijs van 400 euro beetje een dingetje. Kan ook voor 1TB gaan, en verder met losse SSD's werken. Maar liever gewoon 2TB intern.
Maar qua ram neig ik nu toch naar de 32GB versie. Zeker met oog op toekomst. Momenteel edit ik enkel 4K footage. Maar kan niet uitsluiten dat dit over paar jaar 5k zal zijn. 8K ga ik in ieder geval niet van uit.
Al met al, wordt het dan de 16 inch M1 Pro, 32GB RAM en dan 1 of 2 TB SSD.
De USB-controller in de M1 (ook de Pro en de Max) is niet zo efficient als die van Intel en AMD: het scheelt zo'n 30%. Daardoor haalt een SSD als de Samsung T7 niet 1050MB/s, maar rond de 700MB/s. Dat steekt toch wel af tegen de 5-6GB/s die de interne SSD's van Apple halen.
Als snelheid belangrijk is, kies dan voor een Thunderbolt-SSD. Of, nog beter, koop een Thunderbolt-naar-NVMe-behuizing en zet er een m.2 drive naar keuze in. Dan heb je het ineens over 3GB/s bij een goede drive.
Met de prijzen voor die onderdelen, vooral voor de behuizing, kom je echter wel akelig dicht in de buurt van de 400 euro die Apple vraagt.
[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-11-2021 13:17 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik heb hier 3 samsung T7 schijven voor me liggen (usb-c), 2x 1TB en 1x 2TB. Dus die zal ik in de toekomst ook gebruiken als externe schijf bij de nieuwe macbook. Het is wel een gigantisch snelheidsverschil zo te lezen in jouw bericht (tov de interne ssd).
Belangrijkste voor mij is om minimaal 1 (groot) 4K video project en 1 groot foto project (enkele duizenden Fuji RAF files) lokaal te kunnen verwerken. Als ik daarna telkens moet overzetten naar externe SSD's is niet erg voor mij.
Geen probleem.Dacide schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:29:
Goede info! Dank daarvoor.
Ik heb hier 3 samsung T7 schijven voor me liggen (usb-c), 2x 1TB en 1x 2TB. Dus die zal ik in de toekomst ook gebruiken als externe schijf bij de nieuwe macbook. Het is wel een gigantisch snelheidsverschil zo te lezen in jouw bericht (tov de interne ssd).
Belangrijkste voor mij is om minimaal 1 (groot) 4K video project en 1 groot foto project (enkele duizenden Fuji RAF files) lokaal te kunnen verwerken. Als ik daarna telkens moet overzetten naar externe SSD's is niet erg voor mij.
Constant Geekery heeft een uitgebreide test gemaakt (helaas geen Erin in dit filmpje):
YouTube: Has Apple FIXED USB Speeds and Bluetooth with the NEW M1 Pro & M1 Ma...
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Zou wel een mooie oplossing zijn. iMac (2013) is aan vervanging toe en de nieuwe M1 27/28” is nog niet uit. Kunt je ook afvragen of je die moet kopen en niet (veel goedkoper sowieso) een setup moet maken met je Pro laptop. Qua performance hoef je het er niet voor te laten.lud70 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:51:
[...]
Ben zelf heel blij met de Caldigit TS3+. Heb daar twee 4K monitors en bedraad LAN op aangesloten. Maar 1 kabel aansluiten & docked. Kost wel wat. En voeding ‘maar’ 90 Watt, dus wel wat weinig voor 16” MBPro Max 16” (in bestelling). Nooit problemen mee gehad met mijn 16” Intel i7 MBPro uit 2019 trouwens. Meer over Caldigit in mijn videoreview: https://youtu.be/pAt0VBag7uk en op tweakers: https://tweakers.net/productreview/221516/caldigit-ts3-plus-thunderbolt-station-3.html
Het is bij haar vooral een psychisch ding dat ze 2 devices wil hebben zodat er een kapot kan zijn…..
Ziet er uit dat het die 4k voor mij wel waard zal zijn om voor de Max te gaan.Dacide schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:30:
[...]
Voortschrijdend inzicht....
[YouTube: Why Photographer should upgrade MacBook Pro 2021 RAM to 32 GB for Pro Photo Workflow? 16 VS 32 GB]
Verder wel goede analyse dunkt mij, als je voor de 14” gaat neem dan geen Max ivm trotteling.
Gezien C1 veel gebruik maar van de CPU en GPU ga ik zelf voor de max Max. Twijfel nog tussen 32GB of 64GB als je toch voor de max Max gaat..
[ Voor 36% gewijzigd door Dagg op 15-11-2021 23:25 ]
Je bent niet de enige met dit probleem. Zie dit YouTube-filmpje van iemand die hetzelfde probleem heeft.DAMAGE schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:09:
Ik heb wat vreemds ontdekt aan mijn MBP 16 inch met M1 Max. Als ik de MBP uitschakel en ik sluit daarna de Magsafe kabel aan, dan hoor ik het oplaad geluidje en zie het ledje op de Magsafe connector oranje worden, waarna het ledje na een paar seconden weer uit gaat. Vervolgens gaat het ledje weer aan het hoor ik weer het charge geluidje. Dit gaat oneindig zo door. De MBP laad zichzelf dus niet op, maar loopt de hele tijd te disconnecten en te connecten. Iemand hetzelfde probleem?
Hopelijk is het niet een hardware probleem en kan Apple dit fixen met een software update...
Zo ja, wat doet je MBP 16 M1 als je gewoon het scherm dichtdoet en daarna Magsafe aansluit? Dan staat de laptop sowieso in standby mode.
Ik heb namelijk ook een 16 inch in bestelling staan en moet bekennen dat ik al sinds mijn 2015 MBP nooit meer de laptop helemaal afsluit. Altijd gewoon klep dicht en klaar, ook nu met mijn 2018 MBP, dus ben met de 2021 versie ook niet van plan het anders te doen.
https://9to5mac.com/2021/...pport-on-new-macbook-pro/
Zojuist geïnstalleerd en loopt veel smoother!
[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 16-11-2021 10:57 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Kan je beste hier even checken. USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresissepower schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:21:
Nog steeds geen deftige 10gbe thunderbolt 3/4 docks neem ik aan ?
@MooDyBLueS ja precies zoals ik zei; helemaal afgesloten. Dus inderdaad via het menu afsluiten geeft dit probleem. Als ik daarna de Macbook weer opstart en in de standby modus zet dan is het probleem verholpen. Dus je kunt de Macbook sowieso laden maar dan moet je hem wel in standby modus laten gaan. Zodra hij helemaal is afgesloten en dus echt uit is krijg je dit probleem.
Ik denk dat ze dit wel middels firmware/update moeten kunnen verhelpen. Het is namelijk totaal niet de connector die het probleem geeft. Daar is niets mis mee. Je kunt de connector draaien wat je wilt. Geeft geen ander resultaat. En als je dus inderdaad in standby modus bent terwijl je de magsafe plug ongemoeid hebt gelaten (dus niet anders aangesloten of wat dan ook) dan werkt het plots wel, wat mij maar weer de bevestiging geeft dat het niets met de hardware van doen heeft.
Hopelijk snel een fix!
Thanks voor het bevestigen. Balen dat in jouw gebruik het wel nu een probleem oplevert, in mijn geval zal het geen probleem opleveren gezien de standby werking hiervan.DAMAGE schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:19:
@MooDyBLueS ja precies zoals ik zei; helemaal afgesloten. Dus inderdaad via het menu afsluiten geeft dit probleem. Als ik daarna de Macbook weer opstart en in de standby modus zet dan is het probleem verholpen. Dus je kunt de Macbook sowieso laden maar dan moet je hem wel in standby modus laten gaan. Zodra hij helemaal is afgesloten en dus echt uit is krijg je dit probleem.
Zo klinkt dat wel ja. Anders zou je inderdaad op verschillende andere manieren ook dat probleem moeten hebben.Ik denk dat ze dit wel middels firmware/update moeten kunnen verhelpen. Het is namelijk totaal niet de connector die het probleem geeft. Daar is niets mis mee. Je kunt de connector draaien wat je wilt. Geeft geen ander resultaat. En als je dus inderdaad in standby modus bent terwijl je de magsafe plug ongemoeid hebt gelaten (dus niet anders aangesloten of wat dan ook) dan werkt het plots wel, wat mij maar weer de bevestiging geeft dat het niets met de hardware van doen heeft.
Hopelijk snel een fix!
Denk ook niet dat een macOS beta hieraan zal bijdragen, aangezien het echt om een aan/uit/standby werking gaat, dus verwacht zelf dat Apple hiervoor een firmware update uit zal brengen. Die brengen ze niet vaak uit in mijn ervaring (of zouden die soms ook in een macOS update verstopt zitten?), maar dit klinkt wel als iets wat ze niet maanden links zullen laten liggen lijkt me.
Welke toetsenbord indeling is nu de correcte :
- Engels (vs)
- Internationaal Engels
Engels (vs)! Heb die namelijk ook besteld._Mitchie_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:46:
Beste tweakers ook ik ben weer in de markt voor een nieuw macbook pro. Nu wil ik graag een toetsenbord met een horizontale Enter/Return toets en qwerty.
Welke toetsenbord indeling is nu de correcte :
- Engels (vs)
- Internationaal Engels
Dat dacht ik ook maar ergens begon ik twijfelen en met zo groot bedrag dan maar even vragen voor de zekerheid.
Dank je
Oh nee, dan heb ik de verkeerde_Mitchie_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:57:
[...]
Dat dacht ik ook maar ergens begon ik twijfelen en met zo groot bedrag dan maar even vragen voor de zekerheid.
Dank je

Heb Internationaal Engels gekozen, omdat ik dacht dat die juist de horizontale enter toets had.
Welke heb ik dan nu gekocht.... (Via werk besteld, en krijg hem pas in januari,omdat ik hem dan pas in gebruik mag nemen)
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Zal vast een programma zijn dat op de achtergrond of iets draait.BruceLee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:36:
ik heb al meerdere keren hoge cpu load gehad. windowserver 100%+ terwijl ik niks doe en niks open heb staan. alleen een reboot helpt.... lekker buggy dat os.
Kan natuurlijk niet zien wat je allemaal hebt geïnstalleerd en of het ook uit legitieme bronnen komt
Misschien heb je hier nog wat aan https://macsecurity.net/view/393-windowserver-mac
Verwijderd
Hier geen last van. Lekker stabiel dat OSBruceLee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:36:
ik heb al meerdere keren hoge cpu load gehad. windowserver 100%+ terwijl ik niks doe en niks open heb staan. alleen een reboot helpt.... lekker buggy dat os.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik wel Rosetta geinstalleerd heb voor sommige programma's. Wellicht heeft dat er iets mee te maken. Maar wat ik zeg; ondanks afsluiten van alle programma's bleef hij op 100% steken.
BruceLee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:36:
[ Voor 15% gewijzigd door DAMAGE op 16-11-2021 20:20 ]
Je kunt altijd annuleren en opnieuw plaatsen.AkakoMinami schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:20:
[...]
Oh nee, dan heb ik de verkeerde![]()
Heb Internationaal Engels gekozen, omdat ik dacht dat die juist de horizontale enter toets had.
Welke heb ik dan nu gekocht.... (Via werk besteld, en krijg hem pas in januari,omdat ik hem dan pas in gebruik mag nemen)
vrijwel helemaal kaal nog niks geïnstalleerd vrijwel. en zeker niks vreemdsGreatsword schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:43:
[...]
Zal vast een programma zijn dat op de achtergrond of iets draait.
Kan natuurlijk niet zien wat je allemaal hebt geïnstalleerd en of het ook uit legitieme bronnen komt
Misschien heb je hier nog wat aan https://macsecurity.net/view/393-windowserver-mac
eigenlijk alleen discord. en die werkt ook al niet helemaal correct als ik met iemand praat komt er alleen geluid uit de recht speaker. maar bij YouTube en films en muziek is het niet. iemand een fix voor dit discord probleem?
hebben jullie dit ook ? 16 inch m1 pro hier
[ Voor 3% gewijzigd door BruceLee op 16-11-2021 22:23 ]
Ja, dat heb ik ook, maar dan met een "normale" M1 Air. Bij mij is het ook een paar keer gebeurd dat windowserver het hele systeem ophing. Enkel een reboot hielp. Denk dat het nu 3x in de afgelopen 3 maanden is voorgekomen.BruceLee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:23:
[...]
vrijwel helemaal kaal nog niks geïnstalleerd vrijwel. en zeker niks vreemds
eigenlijk alleen discord. en die werkt ook al niet helemaal correct als ik met iemand praat komt er alleen geluid uit de recht speaker. maar bij YouTube en films en muziek is het niet. iemand een fix voor dit discord probleem?
hebben jullie dit ook ? 16 inch m1 pro hier
De M1 Max krijg ik – als het goed is – morgen. Daar kan ik dus nog geen ervaring over delen.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ja dat kan niet meer helaas. omdat het via mijn werk gegaan is.honey schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:43:
[...]
Je kunt altijd annuleren en opnieuw plaatsen.
Maar ik heb het bekeken en ik leer er wel mee leven
Nee, het went ook echt wel. We hebben hier 3 verschillende lay-outs en op alle drie kan ik prima werken.AkakoMinami schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:46:
[...]
Ja dat kan niet meer helaas. omdat het via mijn werk gegaan is.
Maar ik heb het bekeken en ik leer er wel mee levenDe verschillen zijn gelukkig niet heel groot.
Toch vraag ik me af of je via je werk het niet kan annuleren en opnieuw plaatsen. Mijn ervaring met ICT is dat ze eerst nee zeggen, maar er toch wel ruimte is als je een beetje in gesprek gaat.
Het punt is meer dat toen ik mijn bestelling doorgaf er al een levertijd was tot begin dec. Ik heb per januari de laptop nodig en ik niet dan zonder laptop zitten ivm start opdracht.honey schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:59:
[...]
Nee, het went ook echt wel. We hebben hier 3 verschillende lay-outs en op alle drie kan ik prima werken.
Toch vraag ik me af of je via je werk het niet kan annuleren en opnieuw plaatsen. Mijn ervaring met ICT is dat ze eerst nee zeggen, maar er toch wel ruimte is als je een beetje in gesprek gaat.
Dus dat is ook meer dat ik het risico niet wil nemen dat ik hem niet op tijd krijg
Volgens de documentatie van JetBrains zou de toolbox vanzelf de juiste architectuur moeten pakken, maar dat doet ie dus niet...
Edit: ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar. Zie de één-na-laatste post van dit support-topic.
[ Voor 20% gewijzigd door posttoast op 17-11-2021 12:17 ]
ik draai de toolbox op een x86 machine momenteel, maar weet je zeker dat er van PyCharm al een ARM versie beschikbaar is ? want dit loopt volgens mij niet voor alle jetbrains IDE's gelijk.posttoast schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:44:
Iemand ervaring met JetBrains PyCharm en/of WebStorm? Ik installeer zojuist de JetBrains Toolbox (Silicon versie) op mijn nieuwe MBP maar als ik daarna vanuit die Toolbox PyCharm installeer mekkert MacOS dat het geen Silicon-versie is. Als ik in mijn System Information kijk dan klopt dat inderdaad.
Volgens de documentatie van JetBrains zou de toolbox vanzelf de juiste architectuur moeten pakken, maar dat doet ie dus niet...
Edit: ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar. Zie de één-na-laatste post van dit support-topic.
Volgens JetBrains wel, sinds versie 2020.3.2.Xantios schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:32:
[...]
ik draai de toolbox op een x86 machine momenteel, maar weet je zeker dat er van PyCharm al een ARM versie beschikbaar is ? want dit loopt volgens mij niet voor alle jetbrains IDE's gelijk.
Nope, werkt nog nietRivanov schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:45:
Nieuwe Safari Technology Preview ondersteunt 120Hz.
https://9to5mac.com/2021/...pport-on-new-macbook-pro/
Zojuist geïnstalleerd en loopt veel smoother!
Gebruik je toevallig Firefox? Dat triggert het bij mij soms. Specifiek in combinatie met video in Firefox.BruceLee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:36:
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Firefox en Video is een tamelijk ramp.Kanarie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:43:
[...]
Gebruik je toevallig Firefox? Dat triggert het bij mij soms. Specifiek in combinatie met video in Firefox.
ik heb een behoorlijke tijd aan een video oplossing in browsers gewerkt, en de load van Firefox als je niet de perfecte combinatie aan codecs en bitrate gebruikt is echt om te huilen.
mijn advies zou zijn, kijk je video in Safari of als je een chromium browser nodig hebt Brave.
Of als je de luxe hebt, trekt de video binnen en speel m af in Quicktime (of VLC, die hebben hun transcoding redelijk op orde)
Dat was me ook opgevallen, al is die WindowServer bug irritanter, omdat ook na afsluiten van Firefox en alle andere draaiende applicaties de load op 100% blijft hangen voor dat proces.Xantios schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:07:
[...]
Firefox en Video is een tamelijk ramp.
ik heb een behoorlijke tijd aan een video oplossing in browsers gewerkt, en de load van Firefox als je niet de perfecte combinatie aan codecs en bitrate gebruikt is echt om te huilen.
...
Een force quit van WindowServer (dat logt je onmiddelijk uit) of een reboot is nodig om daar weer vanaf te komen.
Er lijkt een beta te zijn met een mogelijke fix :)
[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 17-11-2021 15:47 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Dan zou ik zeggen ga voor iStat Menus. Ze deden vorig jaar ook mee met Black Friday als aanbiedingBruceLee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:51:
Ik krijg het iedee dat het tg pro was. Ik heb t nu uit en nog nooit zulke lage loads op windowserver
Kijk aan! dat is goed nieuws! zou fijn zijn als ik mijn video gebeuren kan debuggen in Firefox
Waarom zijn dit soort enge tools toch zo populair?Greatsword schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:36:
[...]
Dan zou ik zeggen ga voor iStat Menus. Ze deden vorig jaar ook mee met Black Friday als aanbieding
ik zeg eng omdat ze van alles met de SMC doen. En de temperaturen die uit iStats komen niet eens zo ontzettend accuraat zijn.
Zeker met een M1 Pro/Max is de temperatuur zover ik zie niet eens een probleem meer. komt nog eens bij dat de code van iStats ook alles behalve netjes geschreven lijkt te zijn (als ik zie hoe hard het breekt op nieuwe platformen)
Ik vermijd het ding als in ieder geval als de plaag, zeker nadat het een tamelijk verse Install van MacOS om zeep heeft geholpen.
[ Voor 53% gewijzigd door Xantios op 17-11-2021 17:11 ]
Momenteel werk ik op een 13" Pro 2019 1,4ghz i5 8GB. Hierbij werk ik dagelijks met Figma, Photoshop, InDesign 15 Chrome tabs, Trello, Slack, Whatsapp & Spotify tegelijk open. Sinds de aanschaf van een 28-inch 3840 × 2560 scherm merk ik dat deze het niet meer leuk vindt, met name te weinig werkgeheugen. Hier werk ik 4 dagen per week op en 2 dagen mobiel op de Macbook).
Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe 14" Pro instap. Maar ik twijfel of een Air M1 met 16gb 512gb wellicht ook al volstaat. 14" Pro is nice, maar misschien wat overkill (alhoewel weer toekomstproof), echter is de Air wat compacter. Prijsverschil met studentenkorting is toch ± €550.
Iemand toevallig ervaring met beide Macs? Wat lijkt jullie de juiste keuze?
Ik gebruik iStat Menus volgens mij al ruim 10 jaar naar tevredenheid.Xantios schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:06:
Waarom zijn dit soort enge tools toch zo populair?
ik zeg eng omdat ze van alles met de SMC doen. En de temperaturen die uit iStats komen niet eens zo ontzettend accuraat zijn.
Zeker met een M1 Pro/Max is de temperatuur zover ik zie niet eens een probleem meer. komt nog eens bij dat de code van iStats ook alles behalve netjes geschreven lijkt te zijn (als ik zie hoe hard het breekt op nieuwe platformen)
Ik vermijd het ding als in ieder geval als de plaag, zeker nadat het een tamelijk verse Install van MacOS om zeep heeft geholpen.
Het is 1 van de eerste progammas die ik na een clean instal of nieuwe Mac installeer.
Waarom?
Ik vind het superhandig om bepaalde zaken direct in de menubar te zien. Denk aan download/upload snelheid. Maar ook zaken als (historisch) verbruik van resources als CPU en RAM.
Aan de fans kom ik eigenlijk nooit, dat laat ik lekker allemaal automatisch geregeld.
Ik doe echt elk jaar een Clean Install dus bijzonder dat het bij jou een clean install om zeep heeft geholpen.
Haha, toevallig net gepost:iRepsac schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:27:
Iemand toevallig ervaring met beide Macs? Wat lijkt jullie de juiste keuze?
Greatsword in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
Als ik jou gebruik zo lees zie ik niet echt een reden waarom je een Pro nodig zou hebben.
Misschien dat je het scherm wel fijn zou vinden voor Photoshop en Design, maar ik werkte zelf al jaren op een gekallibreerd MBP scherm voor fotografie & retouching en dat is prima te doen.
Als je het dus zelf niet echt kan verantwoorden zou ik het geld in mijn zak houden.
[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2021 17:42 ]
trouwens nog achter iets gekomen
4k HDR werkt niet op yt maar 8k hdr werkt wel in chrome browser wat 8k is weer andere codec.
YouTube: Reptiles & Amphibians 8K HDR 60FPS (FUHD) DolbyVision
test maar eens wisselen tussen 4k en 8k
[ Voor 66% gewijzigd door BruceLee op 18-11-2021 02:47 ]
Ik denk Infuse, maar dat kan ik pas testen zodra m'n bestelling binnen is.BruceLee schreef op donderdag 18 november 2021 @ 02:29:
iemand al een video speler ontdekt die echt hdr films in hdr kan afspelen?
trouwens nog achter iets gekomen
4k HDR werkt niet op yt maar 8k hdr werkt wel in chrome browser wat 8k is weer andere codec.
YouTube: Reptiles & Amphibians 8K HDR 60FPS (FUHD) DolbyVision
test maar eens wisselen tussen 4k en 8k
An a day keeps the doctor away.
Ik neem aan dat je een grapje maakt, wat betreft dat 1 euro te duur is voor een trial?BruceLee schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:20:
dat zou ik graag van je horenik dacht ik probeer het ff. maar je meot meteen een een week trail kopen van 1 euro terwijl ik al vrees dat het niet ga werken
Op de iPad Pro 12.9 met mini-led werkt het perfect. Ik verwacht dat het op de MBP ook wel gaat werken.
dan wacht ik wel tot iemand ergens dit kan bevestigen.
Zal het zo even voor je testen met Infuse.BruceLee schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:20:
dat zou ik graag van je horenik dacht ik probeer het ff. maar je meot meteen een een week trail kopen van 1 euro terwijl ik al vrees dat het niet ga werken
Heb overigens wel de TestFlight build, dus die ligt uiteraard wel voor op de Public Release.
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 18-11-2021 15:01 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
hmmmm ik ondervind wel frame drops met films voornamelijk fullscreen mode in een window lijkt het goed te gaan. ook is de zoek balk van de timeline buggy en jumpy
fullscreen probleem lijkt voornamelijk door variabele refresh rate en adaptive sync van apple te komen op 60hz locked draait het wel vloeiend fullscreen.
[ Voor 78% gewijzigd door BruceLee op 18-11-2021 16:21 ]
Hier ook geen problemen met fullscreen o.i.d.
Loopt gewoon perfect.
[ Voor 28% gewijzigd door Rivanov op 18-11-2021 17:43 ]
Dit werkt heel vaak zo bij iOS/macOS subscriptions. Ik heb vandaag nog de YouTube Premium Lite trial voor 1 maand via mijn iPhone geactiveerd. € 8,99 per maand, maar de eerste maand gratis.BruceLee schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:24:
heb het net getest en het werkt de eerste speler die echt werkt en ik heb er al veel geprobeerd. ik had te snel gelezen 1 week trail als je de 1 maand sub op tijd cancelledfijn eindelijk werkt het neem wel jaar abbo dan ofzo.
Het mooiste: je kan gelijk nadat je de subscription geactiveerd hebt cancellen, de trial of gratis periode blijft dan nog gewoon werken tot het moment dat je zou moeten betalen.
Je moet alleen wel even opletten, want soms is er een subscription die 1 maand gratis claimt te geven, maar dan is het in het jaarabonnement verwerkt. Dus 11x bedrag Y ipv. 12x bedrag Y in 1x.
Alleen met usb c naar displayport op mijn 38 inch extern scherm zijn de keuren compleet flets ff buiten hdr om ook. maar met de ingebouwde hdmi werkt het wel weer.... heel vreemd gewoon correcte kleuren om t scherm dan.
ook nog een foutje in os/driver lijkt me.
maar ben blij dat de films nu eindelijk echt in hdr afspelen
[ Voor 9% gewijzigd door BruceLee op 18-11-2021 17:48 ]
Gebruik het al járen op m'n Apple TV.
Op m'n Mac niet zoveel, want ik kijk nauwelijks films / series op m'n MacBook of iMac.
reviews: Apple MacBook Pro 2021 - Van parade- naar werkpaard
Hoe kan je zien dat HDR werkt via Infuse MacOs?Rivanov schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:41:
Heb zojuist HDR content bekeken in de meest recente beta van Infuse en HDR werkt perfect.
Hier ook geen problemen met fullscreen o.i.d.
Loopt gewoon perfect.
Ik teken nergens meer voor
Het beeld wordt SUPER fel en de rest van de UI heel dim.Quakie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:38:
[...]
Hoe kan je zien dat HDR werkt via Infuse MacOs?
Ik teken nergens meer voor
De Air heeft geen XDR scherm.Quakie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:42:
@Rivanov haha.. oke had misschien erbij moeten zeggen dat ik op een Air zit. Die ondersteunt HDR maar is niet vergelijken natuurlijk.. Niks super fels..🤣
Het lijkt een wegvallende verbinding te zijn, maar het vreemde is dat ik de anderen in de meeting nog wel gewoon kan horen en zien (inclusief gedeeld scherm). Dus het lijkt alsof mijn uplink ermee ophoudt ofzo.
Met mijn oude laptop uit 2017, met exact dezelfde apps en hetzelfde 5GHZ wi-fi netwerk heb ik hier geen issues mee. Ik gebruik de Apple Silicon varianten van Slack en Around. Kan er online ook niet veel over vinden. Opnieuw opstarten en de Wi-Fi chip even uit en aan zetten lijkt het probleem niet te verhelpen.
Hebben jullie hier ook last van toevallig?
Fijne review om te lezen, ben wel benieuwd waarom de MBP met 8-core cpu zoveel slechter scoort in de accu test. Iets wat niet in lijn is met andere reviews.Dacide schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:31:
Tweakers review van de Macbook:
Iemand een idee?
Van dat soort metingen zou ik me niks aantrekken aangezien het totaal niet representatief is van wat iemand er een hele dag mee doet. Als je alleen maar gaat browsen de hele dag kan je beter een Air kopen..NCK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:55:
[...]
Fijne review om te lezen, ben wel benieuwd waarom de MBP met 8-core cpu zoveel slechter scoort in de accu test. Iets wat niet in lijn is met andere reviews.
Iemand een idee?
Verwijderd
Ik lees dat er veel scherm latency is. Dit zie ik niet terug in andere reviews. Is dat echt een issue?Dacide schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:31:
Tweakers review van de Macbook:
12 - 13 uur op accu matig noemen gaat ook wel heel erg ver

Waar heb je het over? We hebben het niet over dat laptop X zoveel uur mee gaat, maar over het vergelijk tussen twee verder identieke laptops in identieke benchmarks.Greatsword schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:59:
[...]
Van dat soort metingen zou ik me niks aantrekken aangezien het totaal niet representatief is van wat iemand er een hele dag mee doet. Als je alleen maar gaat browsen de hele dag kan je beter een Air kopen.
Ja, het is een statische benchmark, maar die is zeker wel representatief omdat je ze juist met zo'n statische benchmark onderling kan vergelijken. Je moet alleen niet denken dat je zelf deze exacte tijdsduren gaat halen.
Neemt niet weg dat de benchmark aantoont dat de 8-core M1 Pro 14" met dezelfde 70 Wh accu 12u26m meegaat en de 10-core versie van diezelfde laptop 14u. Dat is niet een afwijking in de foutmarge van een benchmark, maar gewoon dik 1,5 uur meer accutijd.
Hoe je het ook in de praktijk gebruikt, of je nu alleen maar websites browset of video's edit, als er in statische benchmarks zulke flinke verschillen gemeten worden, houden die in de basis gewoon stand in de praktijk.
MacBooks hebben altijd een relatief slechte responstijd in het scherm. Ik werk nu op een 2018 MBP i7 15" en heb er een BenQ 27" 4K monitor naast wat een design monitor is, geen gaming monitor en ook geen hoge refresh rate, maar ik merk een groot verschil tussen beide.Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:06:
[...]
Ik lees dat er veel scherm latency is. Dit zie ik niet terug in andere reviews. Is dat echt een issue?
12 - 13 uur op accu matig noemen gaat ook wel heel erg verVolgens mij is dat eerder masterclass. Ik heb nog geen laptops gezien met vergelijkbare specs die dat halen.
Alleen... tenzij je gaat gamen of iets anders waar lage responstijden belangrijk bij zijn (ik kan niks bedenken behalve gamen), is het compleet een non-issue.
Ik trek al een aantal jaren mijn twijfels bij de testresultaten en conclusies die er bij Tweakers reviews getrokken worden. Ook hier weer. Tweakers lijkt van absoluten uit te gaan en geen ruimte te laten voor context. MacBooks worden niet gebruikt voor gaming en als dat al zo is, dan is het zeker niet het eerste waarvoor iemand dat koopt. Dus een gaming-specifieke eigenschap, wat letterlijk het enige absolute minpunt is van het scherm, noemen in een conclusie als minpunt is nogal lachwekkend. Dat is alsof je een stadsauto zoals een VW Up als minpunt geeft dat ie niet zo snel optrekt als een GTI of sportwagen.
[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-11-2021 12:18 ]
Verwijderd
Precies, op mijn Macbook Air 2019 merk ik totaal geen latency. Het zal er vast wel zijn als je er een calibratie device er tegen aan houd, en dat geld voor elk scherm natuurlijk, maar geen latency waar ik ook iets van merk in de praktijk. Ook niet met gamen trouwens (ik speel af en toe wat via een Emulator).MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:13:
[...]
MacBooks hebben altijd een relatief slechte responstijd in het scherm. Ik werk nu op een 2018 MBP i7 15" en heb er een BenQ 27" 4K monitor naast wat een design monitor is, geen gaming monitor en ook geen hoge refresh rate, maar ik merk een groot verschil tussen beide.
Alleen... tenzij je gaat gamen of iets anders waar lage responstijden belangrijk bij zijn (ik kan niks bedenken behalve gamen), is het compleet een non-issue.
Ik trek al een aantal jaren mijn twijfels bij de testresultaten en conclusies die er bij Tweakers reviews getrokken worden. Ook hier weer. Tweakers lijkt van absoluten uit te gaan en geen ruimte te laten voor context. MacBooks worden niet gebruikt voor gaming en als dat al zo is, dan is het zeker niet het eerste waarvoor iemand dat koopt.
Edit: ook de vergelijking trouwens met gaming laptops in de review

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2021 12:21 ]
Verwijderd
Ja, mijn woorden waren misschien ook niet juist gekozen. Maar dat is wel wat ik bedoelde.Digital-DNA schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:37:
Volgens mij ging het over response tijd en niet over latency. Tenminste, onder latency versta ik input lag. Ze bedoelen waarschijnlijk dat bij het scrollen de letters onscherp worden. Bij hogere refresh rates heb je hier meer last van. Stel de responsetijd is 6ms, dan is bij iedere refresh van de 8ms (bij 120hz) het beeld 6ms onscherp en 2ms wel scherp, 75% onscherp zeg maar. Bij 60hz ligt die verhouding veel gunstiger (38% onscherp).
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar aangezien wij op het werk ook Teams gebruiken. Op mijn 6-core i7 2018 15" is het werkelijk zo dat als ik met een aantal mensen aan het videobellen ben, de fans binnen no-time naar 80-100% gaan. Bizar hoe belabberd die applicatie in elkaar steekt.m_a_rnix schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:21:
Ja, als ze nou de review hadden gemonteerd op de MBP of zo. Dan weet je hoe een apparaat werkt. Ik mis overigens nog steeds een battery-benchmark met Teams. En of de fan dan wel hoorbaar is.
Mijn 16" MBP M1 Pro komt waarschijnlijk december pas, maar ik heb er nu ook mee leren leven en ik verwacht dat het sowieso iets beter is. We gaan het zien.
Overigens, om in perspectief te zetten: ik draai ook een Windows 10 VM voor werk op mijn MacBook, daar draaien geen hele zware applicaties op, maar alsnog laat die hele VM mijn fans maar tot pakweg 50% opspinnen. Teams is dus vreemd genoeg zwaarder dan een hele VM.

Verwijderd
Teams is een zwaar gedrocht als het gaat om gebruik maken van je hardware resources. Mijn iMac 27" die normaal altijd stil is, gaat in eens harder blazen met Teams. Op mijn Macbook Air gaat de fan vol gas. Met andere applicaties zoals WebEx of Zoom totaal geen last van.MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:26:
[...]
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar aangezien wij op het werk ook Teams gebruiken. Op mijn 6-core i7 2018 15" is het werkelijk zo dat als ik met een aantal mensen aan het videobellen ben, de fans binnen no-time naar 80-100% gaan. Bizar hoe belabberd die applicatie in elkaar steekt.
Mijn 16" MBP M1 Pro komt waarschijnlijk december pas, maar ik heb er nu ook mee leren leven en ik verwacht dat het sowieso iets beter is. We gaan het zien.
Overigens, om in perspectief te zetten: ik draai ook een Windows 10 VM voor werk op mijn MacBook, daar draaien geen hele zware applicaties op, maar alsnog laat die hele VM mijn fans maar tot pakweg 50% opspinnen. Teams is dus vreemd genoeg zwaarder dan een hele VM.
Op Windows werkt het wel weer iets beter, maar ook daar is het een gedrocht. Waarschijnlijk kan die het stokje 'absurd-onnodig-veel-memory-vreten' van Google Chrome ondertussen wel overnemen.
Je zou verwachten dat medewerkers van Microsoft dit zelf ook ervaren en het intern aangekaart hebben. Maar het heeft kennelijk geen prioriteit. Gezien de hoeveelheid gebruikers wereldwijd, zal het zelfs enorm veel energie en dus CO2 schelen als het een stuk efficiënter gaat werken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2021 13:43 ]
Teams is idd echt een drama.MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:26:
[...]
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar aangezien wij op het werk ook Teams gebruiken. ….
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Draait sinds kort ook in Safari (well cross site tracking protection verplicht uitzetten...
Zodra mijn M1 er is (ik werk nu nog op een Intel Mac), ga ik eens kijken of ik de Windows-versie van Teams aan de praat krijg met WINE of Crossover.
[ Voor 11% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-11-2021 15:01 ]
Ware het niet dat die Air alleen in 13inch is te krijgen.Greatsword schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:59:
[...]
... Als je alleen maar gaat browsen de hele dag kan je beter een Air kopen.
Ik heb vorige jaar een 13inch MBP M1 gekocht (16GB RAM) met het idee dat dit mijn 2012 15inch rMBP volledige zou kunnen vervangen. Wat betreft prestaties is dit 100% mogelijk (,wat is ie ook heerlijk stil en koel en wat een geweldige accuduur!) Maar waar ik dacht dat ik wel aan het kleinere scherm zou kunnen wennen is dat helaas echt niet het geval. (als je leest en video's bekijkt zijn veel mensen enthousiast over dit formaat en ik dacht dat ik er wel aan zou kunnen wennen)
Hierom ga ik dus updaten naar een 16inch en dan kom je er dus wel degelijk op uit dat je al de overwegingen voor deze modellen moet doen.
Ik twijfel nu tussen de:
- M1pro 16GB
- M1pro 32GB
- M1max 32GB (? als je toch al zoveel geld uitgeeft waarom niet het maximale)
Waarom ik over 32GB twijfel is omdat ik bij mijn huidige geheugengebruik met al mijn standaard apps open (Safari 15 tab groups scheelt gelukkig veel geheugen) al rond de 11GB zit. Met de hogere resolutie van de 16inch verwacht dat daar wat bovenop komt. 16GB zal dan wat op het randje zijn. Ja SSD swap is snel maar dat bewaar ik graag voor de iets extremere situaties, niet de standaard flow.
Afhankelijk van welke andere programma's je dagelijks gebruikt zou ik de keuze maken.
Voor mij is 16GB geen beperking, de zwaarste programma's die ik verder draai zijn:
- Plex Media Server
- Capture One
- Photoshop
/f/image/OhBs1Q10vUPHViNWVCQwvUy8.png?f=fotoalbum_large)
Rivanov schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:07:
[...]
Het beeld wordt SUPER fel en de rest van de UI heel dim.
Net nog even getest en zie inderdaad verschil als ik Infuse vergelijk met IIna en Plex.Quakie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:38:
[...]
Hoe kan je zien dat HDR werkt via Infuse MacOs?
Infuse is het felst, zie hier wat voorbeelden van de nieuwe film Dune.
/f/image/gMP7hcdv1tWHCInuotUTiSL5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hyja8WKsrmUmtiMnYle7v0qd.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal kopen via een BTW-nummer en heb dus maar 1 jaar garantie... Is het de moeite om er AppleCare bij te nemen voor 249 of 349 euro? Ik heb dat erbij genomen bij mijn MacBook Pro van 2018, maar uiteindelijk niet echt nodig gehad... 3 jaar garantie i.p.v. 1 jaar kan zich natuurlijk wel heel snel terug verdienen bij tegenslag...
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
[AppleCare] Ervaringen & Discussie
Zelf gelukkig nog nooit nodig gehad, maar ik ben dan ook super zuinig op mijn spullen en Apple heeft regelmatig service programma’s als er dingen vanuit hun kant niet helemaal oké zijn.
Je hoeft het ook niet gelijk aan te schaffen, dus je kan er nog even over nadenken, voor mij is het in ieder geval zonde van het geld.
Ik zal de Mac zeer sporadisch zwaar belasten maar over het algemeen gebruik ik enkel een parralels VM voor een paar windows apps, mail, MS office apps (Teams, word, excel, powerpoint) safari en/of chrome ongeveer 15 tabs per browser.
Heb deze vraag ook al aan Apple support gesteld en een standaard antwoord gekregen "dit durven wij niet te zeggen, wij raden aan de standaard magsafe charger te gebruiken".
Ben benieuwd of iemand mij met deze vraag kan helpen want een duidelijk antwoord kan ik online niet terugvinden.
Het lijkt mij heel sterk dat het niet zou kunnen, als je de vele battery-benchmarks bekijkt zijn er niet veel taken die uberhaupt in de buurt komen van een verbruik van 65watt. Als je de laptop ook nog eens dicht klapt is er geen verbruik van het scherm.grubby schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:53:
Ik zou graag willen weten of ik met mijn (wat oudere) Philips monitor: https://tweakers.net/pric...ubeb-zwart/specificaties/ met 65W PD in staat zou zijn om een 16" M1 Pro (base model) op te kunnen laden (slow charging) incl video-uitvoer via 1 USB-C kabel.
Ik zal de Mac zeer sporadisch zwaar belasten maar over het algemeen gebruik ik enkel een parralels VM voor een paar windows apps, mail, MS office apps (Teams, word, excel, powerpoint) safari en/of chrome ongeveer 15 tabs per browser.
Heb deze vraag ook al aan Apple support gesteld en een standaard antwoord gekregen "dit durven wij niet te zeggen, wij raden aan de standaard magsafe charger te gebruiken".
Ben benieuwd of iemand mij met deze vraag kan helpen want een duidelijk antwoord kan ik online niet terugvinden.
Wat ik me eerder af zou vragen is of de monitor daadwerkelijk dat vermogen kan leveren en dat het bijvoorbeeld niet stiekem alleen de kabel is die max 65watt aan kan maar de voeding levert eigenlijk minder.
Een ander ding op op te letten, kan deze monitor de volledige 3440x1440 @100Hz over USB-C aan of werkt dit alleen over displayport?
Eerste indrukken:
- Is een stuk logger en zwaarder dan mijn 15" MBP uit 2017.
- Scherm voelt een stuk steviger aan en ziet er ook mooi afgewerkt uit.
- Scherm is echt heel mooi, notch valt amper op en de extra hoogte is mooi meegenomen.
- Snelheid is top, alles is instant. Maarja, dat was 4 jaar geleden ook zijn bij mijn oude Macbook. Ben vooral benieuwd hoeveel sneller het compileren van apps gaat zijn (Xcode en Android Studio)
- Fijn dat er een volwaardige oplader mee wordt geleverd inclusief Magsafe kabel. Bij mijn oude Macbook kreeg ik er geen USB-C kabel bij..
- Geluid is veel voller. Nu luister ik niet veel muziek via de interne speakers, maar 't klinkt goed.
- Toetsenbord travel is vele malen beter typen dan op 2017 butterfly toetsenbord. Fijn om ook weer fysieke functietoetsen te hebben.
- Toetsenbord layout is nog wel flink wennen omdat ik voor NL ben gegaan ipv US. Merk dat ik vaak op de \ druk, want normaal zat de enter daar nog. Mijn externe toetsenborden thuis en op kantoor hebben ook NL layout. Dus het leek me prettig om dezelfde layout ook op de MacBook zelf te hebben. Maar vooralsnog is het vooral irritant
Top bedankt voor je reactie. Ik ga even kijken of ik dit kan testen.Een ander ding op op te letten, kan deze monitor de volledige 3440x1440 @100Hz over USB-C aan of werkt dit alleen over displayport?
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9