Dacide schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:03:
[...]
Ik riep sinds de introductie van de nieuwe macbooks dat ik 'blind' voor de M1 Max met 64gb wilde gaan. Inmiddels denk ik daar anders over. Ik heb besloten om ook voor de M1 Pro te gaan. Sterker nog. Ik denk er zelfs over om voor 16gb te gaan ipv 32 of 64gb.
De reden is met name gebaseerd op real life perfomance videos. Die M1 Pro is al bloedsnel in hetgeen ik ermee wil doen (4k editing, en intensief Lightroom en capture One). En het swappen van geheugen is blijkbaar zo snel dat je niet eens 32gb ram nodig hebt.
Die 1400 euro extra (M1 pro 16gb vs M1 max 64gb) kan ik dan beter in mijn zak steken en gewoon een jaartje eerder een nieuwe macbook kopen.
Zie oa deze video:
[
YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
Ik heb die video ook gekeken, maar hoewel er enerzijds veel getest wordt, wordt er ook weer erg weinig getest.
De focus ligt namelijk volledig op foto en video editing/exporting. Dat is heel specifiek. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gekeken naar andere scenarios die voor andere gebruikers heel relevant zijn: hele grote Xcode projecten met meerdere simulators en tegelijk op de achtergrond alle andere tools die je in dat werk nodig hebt. Of een aantal VM's en RDP's hebben draaien, wat zeer RAM intensief is (met name VM's). En dat eventueel aangevuld met de moderne manier van werken/communiceren middels Teams/Zoom en al je office applicaties die erbij komen kijken. Wij gebruiken Teams en die maakt van mijn 6-core i7 (2018 MBP) een enorm heethoofd. Meerdere VM's draaien met ook nog Teams videocall is gewoon geen optie. Dan gaat alles stotteren bij mij.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 32 GB geen toegevoegde waarde zou hebben, wat op een paar % na wel zijn conclusie is. Ik geloof tegelijkertijd ook wel dat de 200 GB/s geheugenbandbreedte en de 7 GB/s SSD's daar zeker in helpen, maar daar zal dus een limiet aan zitten.
Zo is het bijvoorbeeld erg logisch dat foto en video editing juist vele data doorstroom kent. Elk frame (bij video) wat bewerkt/geëxporteerd wordt verbruikt op dat moment RAM, maar kan er ook weer snel uitgegooid worden. Dus met een hoge aanvoersnelheid, zal dit mogelijk weleens het ideaalscenario kunnen zijn.
Terwijl als ik meerdere VM's heb draaien die allemaal 4 GB vereisen en dat ook echt gebruiken, dan kom ik nu op mijn i7 tot 3 VM's en dan houdt het gewoon op. De 4e wil of helemaal niet starten omdat die ziet dat er geen RAM meer is, of als het al net aan lukt, wordt het extreem stroperig. Ik heb nu 16 GB RAM overigens. Xcode kan ook zomaar meerdere GB's in bezit nemen, maar daar heb ik persoonlijk te weinig ervaring mee hoe de performance daarmee zou schalen.