Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:35

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nou met de M1 zou ik mij helemaal geen zorgen maken, ook het 'tot 80% opladen is beter' etc. gebeuren wordt al automatisch door macos afgehandeld, dit is wat mijn batterij bijv zegt (en ja, ik gebruik 'm momenteel zelden los van 't "sap"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMoibZggatdfJfo5GK9xt5wRJFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LifUrBikRw7EQ8djjTyGTQjN.png?f=user_large

Dus.. gewoon gebruiken en niet nadenken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ja mijn 2018 MBP blijft ook hangen op 78%. In de settings staat 'geoptimaliseerd laden' aan dus dat regelt zich automatisch.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:39

JoepW

iRacer & Home Assistant

OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:24:
[...]

Ik ben denk ik wel overtuigd met de reacties hier. Toch gek dat er nog veel verschillende opinies zijn (sommigen adviseren 70% opladen enzo, periodiek helemaal leegtrekken etc)...

Zoals jij aangeeft is toch veel eenvoudiger (en niet zo moeilijk om toe te voegen aan OSX): als je laptop gesloten is en aan de prik is, dan wordt de accu met rust gelaten....
Als Apple dit nu gewoon doorvoert en officieel communiceert, nu hebben ze zelfs in de winkel dat ze geen advies mogen geven op dit onderwerp behalve "ik zou dit doen".
Paar weetje over een Lithium-polymeer­batterij.
1) Geregeld geheel leeg verbruiken van de batterij is niet bevordelijk voor de levensduur.
2) Opladen vanaf 80% tot 100% geeft extra thermische belasting van de batterij en als je dat vaak doet dan neemt de levensduur iets af.

Vanwege 2) gaat laden van 80% tot 100% ook steeds langzamer. En om dezelfde reden heeft Apple ‘geoptimaliseerd laden’ geintroduceerd. Dat vermijd laden tot 100% en stopt meestal bij 80%.

Het op 100% houden van de batterij daarentegen bij normaal gebruik is geen enkel probleem.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
lexuzu schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:27:
[...]

Dat betwijfel ik. Wanneer de batterij helemaal leeg is krijg je een MacBook niet opgestart. Dan heeft ie eerst een paar minuten nodig op de batterij weer op een minimum niveau te brengen.
Voor wat betreft de batterijmanagementdiscussie, ik zou me er niet te druk om maken en de machine zo gebruiken als het jou uitkomt. De MBPs waar ik de nu en de afgelopen jaren op gewerkt heb hangen de hele dag aan de lader, daar heb ik nooit negatieve gevolgen van ervaren.
Dat zou een bescherming kunnen zijn van de accu. Een accu dat zo leeg is, zou zonder extra oplading nog dieper worden ontladen wat slecht is voor de accu.

Je kunt het testen, kijk wat er gebeurd met de laadcycli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:16:
Is het verstandig om een MBP continu aan het stroom te hebben en als werkstation te gebruiken? En waarom wel/niet?
[…]
Ik kan alleen spreken over mijn eigen ervaring met een Mac Book Pro Mid-2009 welke ik nog dagelijks uren gebruik (Chrome, Coda, Word, Excel, YT), en continu aan de stroom hangt. Deze heeft na ál die jaren nog steeds 1 á 1,5 uur batterij lading voor als ik even elders ga zitten in huis. Wat ik zelf best goed vind voor zo’n oud beest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-10 14:44
OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:13:
[...]

:*) 8)7

voor de Apple-prijzen wil ik wel een beetje erbij nadenken...

eenvoudige vraag maar niemand -ook Apple- kan er een uitsluitend antwoord geven op de vraag: "wel/geen invloed op accu als je hem hele dag ad stekker laat hangen"
Inderdaad niet bij nadenken. Mijn mbp2015 zowel aan de stroom gehangen maar ook via accu. ik denk dat ik misschien 45 min heb ingeleverd op de accu na 6 jaar intens elke dag gebruik. Voornamelijk kantoor op stroom en savonds thuis op de bank op de accu. Met de mbp2021 ga ik er ook geen sec over nadenken hoe om te gaan met opladen/continue aan de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:27
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:22:
[...]

Apple hanteert geen restocking fees, dit is ook de reden waarom ik al mijn Apple spullen bij hun in de winkel koop of online bestel. Producten zijn soms goedkoper te krijgen bij andere partijen, maar hun service en voorwaarden zijn top. Coolblue heeft trouwens ook wel relaxte retourvoorwaarden.
Good to know, thanks! Ben benieuwd of ze daarnaast überhaupt moeilijk doen over lichte gebruikssporen (en dus waardevermindering) want denk niet dat dat te voorkomen zal zijn, maar goed, dat zien we vanzelf wel.

Voor nu even wachten op de vervanging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• moonlander
Moejo schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:49:
[...]

Good to know, thanks! Ben benieuwd of ze daarnaast überhaupt moeilijk doen over lichte gebruikssporen (en dus waardevermindering) want denk niet dat dat te voorkomen zal zijn, maar goed, dat zien we vanzelf wel.

Voor nu even wachten op de vervanging.
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit wel erg ver gaan. Je neemt dus nu eigenlijk een product in gebruik totdat je nieuwe macbook er is en dan deze weer terugsturen. Dit is niet meer proberen, maar de situatie misbruiken. En dan schend je wel de retourvoorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 15:06
OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:16:
Is het verstandig om een MBP continu aan het stroom te hebben en als werkstation te gebruiken? En waarom wel/niet?
Mijn ervaring: mijn MBA M1 hangt vaak aan de stroom, en na een halfjaar is de batterijconditie al teruggelopen tot 97%. "Geoptimaliseerd opladen" klinkt leuk, maar blijkbaar is het patroon waarmee ik die laptop gebruik zo onregelmatig dat Apple niet kan voorspellen wat ik wil. Hij laadt daardoor vaak op tot 100%, zelfs terwijl dat niet nodig is.

Ik heb nu de app AlDente gekocht, die je zo kunt instellen dat hij stopt met opladen bij 80%. Dat voelt beter, maar of het ook echt beter voor de batterij is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frankmulder schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:23:
[...]

Mijn ervaring: mijn MBA M1 hangt vaak aan de stroom, en na een halfjaar is de batterijconditie al teruggelopen tot 97%. "Geoptimaliseerd opladen" klinkt leuk, maar blijkbaar is het patroon waarmee ik die laptop gebruik zo onregelmatig dat Apple niet kan voorspellen wat ik wil. Hij laadt daardoor vaak op tot 100%, zelfs terwijl dat niet nodig is.

Ik heb nu de app AlDente gekocht, die je zo kunt instellen dat hij stopt met opladen bij 80%. Dat voelt beter, maar of het ook echt beter voor de batterij is weet ik niet.
3% na een half jaar is toch fantastisch, niet zo druk om maken en gewoon lekker van genieten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moonlander schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:26:
[...]

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit wel erg ver gaan. Je neemt dus nu eigenlijk een product in gebruik totdat je nieuwe macbook er is en dan deze weer terugsturen. Dit is niet meer proberen, maar de situatie misbruiken. En dan schend je wel de retourvoorwaarden.
Als retourvoorwaarden daadwerkelijk geschonden worden nemen ze hem natuurlijk niet terug.

Dit valt gewoon onder de wet kopen of afstand. Je mag er een mening over hebben, maar er zijn natuurlijk niet voor niets zaken als Apple Refurbished en TweedeKansjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeuvZ1ZdoZLtWjzkdJER-U0_-nA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OEzhFR0TWJmzpXuJRgvCHm2y.png?f=fotoalbum_large
Hier mijn 15" late 2013 die bijna altijd aan de prik hangt :)
Het laatste waar ik mij over het algemeen druk over maak is het laden van de batterij.
Overigens ook met mijn Dell werk laptop, die hangt ook hele weken achter elkaar aan de stroom (zowel thuis als op de zaak).

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 18:49
sjaakmans schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:34:
Op dit moment heb ik een MacBook uit 2014 met i7 en 16GB ram.

Ik heb toen de 2021 uitkwam gelijk deze besteld. Aangezien ik in 2014 ook een wat zwaardere gekocht had, heb ik dat nu ook gedaan.

Echter bekruipt mij soms het gevoel of het wel slim was. Ik heb de 16” M1 Max met 64GB en 2TB SSD gedaan. Ik verwacht dat dit op langere termijn zichzelf terugbetaald. Maar als ik de reviews en benchmarks bekijk van dit moment denk ik: oef misschien had het ook iets minder gekund.

We gaans het meemaken en de reviews stellen me aan de andere kant wel hoopvol, zoals de reactie hierboven!
Dat ligt er heel erg aan waar je hem voor gebruikt, voor dat geld kun je ook 2 a 3 eenvoudigere modellen kopen. Dus als je hem licht gebruikt voor huis tuin en keuken doeleinden zou ik eerder een eenvoudig model kopen en minder lang houden > doorverkopen en een nieuwe kopen. Ben je misschien zelfs minder geld kwijt en heb je ook eerder weer nieuwe tech en features.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 10:10
Greatsword schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:49:
[...]

Dit valt gewoon onder de wet kopen of afstand. Je mag er een mening over hebben, maar er zijn natuurlijk niet voor niets zaken als Apple Refurbished en TweedeKansjes.
De letter van de wet is hier toch heel duidelijk in. Het is bedoeld ter controle. Niet om als volwaardig product gebruikt te worden als verkapte huur.

Dit riekt naar fraude. Ik mag toch hopen dat winkelier in kwestie dit ook doorheeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
Greatsword schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:49:
[...]

Als retourvoorwaarden daadwerkelijk geschonden worden nemen ze hem natuurlijk niet terug.

Dit is fraude! De wet kopen op afstand betekend niet dat je het product volwaardig mag gebruiken.

Want dan kun je elke maand wel een mac kopen en na 30 dagen gebruiken en weer terugsturen. En dan kost het je niks! Dus dit is fraude!

En ga eens in de schoenen staan van de ondernemer. Die krijgt dus allemaal gebruikte macbooks terug die hij niet meer als volwaardig kan verkopen.

:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

moonlander schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:59:
[...]

Dit is fraude! De wet kopen op afstand betekend niet dat je het product volwaardig mag gebruiken.

Want dan kun je elke maand wel een mac kopen en na 30 dagen gebruiken en weer terugsturen. En dan kost het je niks! Dus dit is fraude!

En ga eens in de schoenen staan van de ondernemer. Die krijgt dus allemaal gebruikte macbooks terug die hij niet meer als volwaardig kan verkopen.

:(
Precies dit. Je kunt binnen 5 minuten wel beoordelen of het product aan je verwachting voldoet of niet.
Het erge is nog dat wij ‘brave’ kopers voor dit soort kosten opdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:16:
[...]

Precies dit. Je kunt binnen 5 minuten wel beoordelen of het product aan je verwachting voldoet of niet.
En dan vergeten we ook de extra belasting van het milieu en de huidige tekorten aan grondstoffen.
Maar vooral is het fraude en onetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
is er een jurist in de buurt? ben nu wel benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt eigenlijk.
ik zei nog specifiek "het riekt naar fraude", maar jullie zijn hier iets stelliger in lijkt het.

(als het te offtopic gaat, DM mag ook. maar wellicht hebben meer mensen er wat aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Xantios schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:32:
is er een jurist in de buurt? ben nu wel benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt eigenlijk.
ik zei nog specifiek "het riekt naar fraude", maar jullie zijn hier iets stelliger in lijkt het.

(als het te offtopic gaat, DM mag ook. maar wellicht hebben meer mensen er wat aan)
Idd off topic, maar toch ff tekst van thuiswinkelwaarborg:
Wat mag ik doen met een product voordat ik besluit om het retour te sturen?
Je mag het product slechts uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het wenst te behouden. Denk daarbij aan de mogelijkheden die je ook in een fysieke winkel hebt.

In de zogenaamde fysieke winkel kun je geen kroket bakken in de friteuse en kun je geen wasje draaien in de machine. Ook kun je zogenaamde blisterverpakkingen (bijvoorbeeld van batterijen) niet openen. Maar je kunt wel een rondje lopen op je nieuwe schoenen of een jas passen.

Als je een product voor meer gebruikt dan noodzakelijk is om te bekijken wat je er mee kunt doen, dan levert dit waarschijnlijk een waardevermindering op. De verkoper mag deze kosten bij jou in rekening brengen. Dat is niet meer dan terecht.
Bron: https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/retourneren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:27
moonlander schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:26:
[...]

Het was letterlijk Apple's eigen oplossing, aangedragen door hun eigen aftersales medewerker. Met als enige bonus dat de retourperiode nu verlengd is vanwege kerst i.p.v. de standaard twee weken. Mind you, er zat al een beschadiging op de laptop zelf bij het in ontvangst nemen... Mocht het vervangend exemplaar hier morgen al zijn dan gaat deze dus ook morgen direct retour.

Maar goed, je mag er verder natuurlijk van vinden wat je wilt, ik hou het voorlopig even bij de mening van Apple Support.

Edit: Even ter opheldering voor diegenen die denken dat ik/men dit op eigen houtje doe(t): het bestellen van de vervangende MBP is letterlijk met Apple Support aan de telefoon gedaan. Vervolgens hebben ze het nieuwe bestelnummer in een aparte queue voor vervangende producten gezet zodat je niet achteraan hoeft aan te sluiten. Van wat ik heb begrepen wordt dit dus juist gedaan zodat mensen die een defect of beschadigd product ontvangen niet - in dit geval - maanden op vervanging hoeven te wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door Moejo op 07-11-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een 14". Kom van een 2016 15", dus wordt een mooie stap.

Qua gebruik vooral software ontwikkeling (web). Dus altijd wel een IDE open, en een paar docker containers draaiend. RAM is vaak voor14gb in gebruik, dus zit te denken aan 32GB. Dan kan ik de komende jaren vooruit.

Als cpu de pro 10/16/16, dan komt de totaal prijs met 512gb SSD op 2979.

Of zit er meerwaarde in een Max cpu en 64GB RAM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
unifi schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:01:
... Qua gebruik vooral software ontwikkeling (web). Dus altijd wel een IDE open, en een paar docker containers draaiend. RAM is vaak voor14gb in gebruik, dus zit te denken aan 32GB.

Of zit er meerwaarde in een Max cpu en 64GB RAM?
Het grote verschil tussen de Pro en de Max is vooral de GPU. Als je er geen hele heftige grafische dingen mee doet (video bewerken, 3D graphics, etc.) dan is de Max niet nodig. De CPU is hetzelfde tussen de Pro en de Max (10 cores = 2 efficiency + 8 performance). Ik denk dat voor web development 32 GB ook meer dan voldoende is, 64 GB RAM heb je daarvoor echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
JoepW schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:02:
[...]
Paar weetje over een Lithium-polymeer­batterij.
1) Geregeld geheel leeg verbruiken van de batterij is niet bevordelijk voor de levensduur.
2) Opladen vanaf 80% tot 100% geeft extra thermische belasting van de batterij en als je dat vaak doet dan neemt de levensduur iets af.

Vanwege 2) gaat laden van 80% tot 100% ook steeds langzamer. En om dezelfde reden heeft Apple ‘geoptimaliseerd laden’ geintroduceerd. Dat vermijd laden tot 100% en stopt meestal bij 80%.

Het op 100% houden van de batterij daarentegen bij normaal gebruik is geen enkel probleem.
Dit betekent dus dat tot 80% laden en daar houden het beste is... dat geloof ik eigenlijk wel, ik ga onderzoeken of "geoptimaliseerd laden" dit voor mij gaat doen.

Ik begrijp ook dat 100% opgeladen en dan eraan hangen niet zo heel veel kwaad (meer) kan bij mijn MBP van laat 2015, heb er overigens Monterrey op gezet sinds kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
frankmulder schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:23:
[...]

Thanx voor deze tip, ga ik ook doen. Ik denk en lees overal dat 80% de optimale waarde is voor een accu om op te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 22:03

page404

Website says no

Greatsword schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:55:
Ik heb Lee al jaren zien struggelen met MacBook’s en Dongels en hij geeft het na jaren lang Windows toch weer een kans ;)

Leuk om te zien hoe wij als “Mac” gebruikers alles vanzelfsprekend vinden en hij als grotendeels Windows gebruiker verrast is over goed het Apple ECO systeem wel niet is als je meerdere apparaten hebt.

De frustraties zijn grotendeels onwetendheid maar ben benieuwd hoe het afloopt. Het wordt een serie zei hij en hier alvast de eerste video.

[YouTube: Windows User Tries New M1 Max Macbook Pro: First 24 Hours]
Zeker leuke video! Had wel een paar momenten dat ik wilde roepen: neeee joohhh, dat kan toch gewoon zo en zo! :D maar daar komt hij wel een keer achter denk ik.

Overigens zit ik net even een Macbook Pro 14" samen te stellen en ik vlieg zo over de 3200€ heen :| Ik ben niet zo heel tevreden over mijn 16" MBP uit 2019 maar dit is wel next level uitgaven hoor. Misschien volgend jaar dan 8)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:16:
[...]

Beetje OT, maar ik deel je mijn ervaring toen ik een koffiemachine (volautomaat op bonen) wou kopen.
Ik wou eens een kopje koffie drinken uit zo'n machine, dus ik ging eerst in 3 fysieke winkels eens kijken om tussen het bos de bomen te zien. Ik vroeg dus of ik een kop koffie uit zo'n machine kon krijgen.
De enige toestellen die ze hadden waar dat kon was een Senseo, Nespresso of Dolce Gusto.

Dan maar eens naar Coolblue gebeld of die dat hadden in hun demo centers.
Het antwoord wat ik kreeg: koop gewoon de machine, maak wat koffie en als het niet bevalt, dan stuur je gewoon terug. Wij betalen zelfs het retourtransport. (wel de verpakking niet direct weg gooien)

Ik heb dus besteld en NIET teruggestuurd, maar het gaf wel vertrouwen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
OmeRobbie schreef op maandag 8 november 2021 @ 05:25:
[...]

Thanx voor deze tip, ga ik ook doen. Ik denk en lees overal dat 80% de optimale waarde is voor een accu om op te houden.
100% in je menubar hoeft natuurlijk niet daadwerkelijk 100% van je accu-capaciteit te betekenen (net zoals in een elektrische auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OmeRobbie schreef op maandag 8 november 2021 @ 05:25:
[...]

Na een half jaar gebruik en dan 97% is normaal. Sterker nog, dat is heel erg netjes.
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik van alle Tweakers hier het ''minst netjes'' met de Accu van mijn Macbook om ga. Er zijn veel dagen dat ik laad tot 70%, dan weer even op de accu tot 40%, dan weer opladen naar 60%, dan weer naar 30% en dan een keer weer 90% enzovoorts. Moet er wel bij vertellen dat ik 'm niet elke dag actief gebruik, aangezien ik normaal achter mijn iMac zit. Maar als ik even ergens anders in huis wil zitten of op zaken reis moet dan word ie wel zo 'misbruikt' in ieder geval. Ik gebruik mijn Macbook ook echt waar die voor bedoelt is: mobiel zijn en wil niet constant er aan denken hoe ik met mijn accu moet omgaan.
Met dit gebruik heeft mijn accu na 2 jaar en 5 maanden nog 93% capaciteit over en gaat nog heel veel uren mee. Dus het accu management systeem van Apple is gewoon heel erg goed - ik zou haast zeggen vergelijkbaar met hoe een Tesla dat doet bij hun auto's. Die slijten namelijk ook enorm langzaam.

Met andere woorden: Ik zou er niet al te veel bang voor zijn en dan tooltjes gebruiken die het accu opladen beperkt tot 80%. Das ook zonde, want zo haal je ook niet altijd uit je Macbook vind ik. Je hebt er tenslotte een flink bedrag voor betaald en mag je vanuit gaan dat het goed werkt, zonder 'stress'. Mocht de accu het na een paar maanden toch slecht presteren, kun je altijd nog terugvallen op je garantie. Geniet gewoon van je Macbook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:39

L23

Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:24:
Er zijn veel dagen dat ik laad tot 70%, dan weer even op de accu tot 40%, dan weer opladen naar 60%, dan weer naar 30% en dan een keer weer 90% enzovoorts.
Dat vind ik geen voorbeeld van slecht gebruik. Lijkt me hartstikke prima. Hooguit moet je de boel een keer calibreren. Maar slecht voor de accu is het niet. Je zit niet niet steeds op te laden tot helemaal 100% en je trekt de accu ook niet helemaal leeg.
Tooltjes zoals Al Dente geven helemaal geen stress. Je zet het gewoon op 80% of een ander percentage en je kijkt er niet meer naar om. Mocht je een keer meer nodig hebben dan laad je hem tot 100% op. Vooral handig als je het zelf in de hand wil hebben. Anders is Apple's eigen "Optimised Battery Charging" wellicht ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L23 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:50:
[...]

Dat vind ik geen voorbeeld van slecht gebruik. Lijkt me hartstikke prima. Hooguit moet je de boel een keer calibreren. Maar slecht voor de accu is het niet. Je zit niet niet steeds op te laden tot helemaal 100% en je trekt de accu ook niet helemaal leeg.
Tooltjes zoals Al Dente geven helemaal geen stress. Je zet het gewoon op 80% of een ander percentage en je kijkt er niet meer naar om. Mocht je een keer meer nodig hebben dan laad je hem tot 100% op. Vooral handig als je het zelf in de hand wil hebben. Anders is Apple's eigen "Optimised Battery Charging" wellicht ook prima.
Volladen tot 100% en tot dat die uitvalt gebeurd ook vaak genoeg hoor :P
Ik vind die tools gewoon overbodig imo :)

Macbooks gaan na 70% sowieso een stuk minder snel laden, om daarmee de levensduur van de accu zo optimaal mogelijk te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
Verwijderd schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat die tools meer kwaad dan goed doen. Apple zal er heus wel over nagedacht hebben hoe ze de accu's goed moeten opladen, Een thirdparty tooltje die waarschijnlijk ook andere gegevens van je verzameld en doorverkoopt zal daar heus geen significantie verbeteringen op de accu duur doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

[...]

Je mag het best overbodig vinden. Dat kan iedereen mooi zelf bepalen :)
moonlander schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:42:
Ik denk dat die tools meer kwaad dan goed doen. Apple zal er heus wel over nagedacht hebben hoe ze de accu's goed moeten opladen, Een thirdparty tooltje die waarschijnlijk ook andere gegevens van je verzameld en doorverkoopt zal daar heus geen significantie verbeteringen op de accu duur doen..
Gewoon niet in verdiepen en niet druk over maken. Apple's eigen tool kan inderdaad voldoende zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

Ze zorgen er in ieder geval voor dat mensen zich er vooral heel druk over gaan maken. Hoe vaak ik hier wel niet bij random-Apple-device een screenshot zie van iemand die opmerkt dat z'n nieuwe apparaat nu op 99% battery health staat.
Ik kijk er hooguit een keer naar als ik het apparaat een jaar of langer heb en merk dat de accu minder lang mee gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeRobbie
OK... OK... Dank aan eenieder die ervaringen hebben gedeeld en dit uitgebreider hebben toegelicht dan "maak je zorgen"....
kom ik nu tot de conclusie: ik ga me geen zorgen maken over de accu en hoe daarmee om te gaan :-) :-) :-)

Mijn oude iMacje gaan dienst doen als server en surf/mailapparaat... en mijn nieuwe nog uit te zoeken M1 macbook (air of pro, ben daar nog niet uit) als workhorse voor de werkplek en af-en-toe on the go (ook een iPad air voor de portability met functies als presenteren, lezen/reviewen docs, notetaking, brainstormen etc)
Mijn huidige MBP schuift door naar de kids.

Geeft eenvoud en rust in al die verleidelijke Apple producten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Laatst online: 10:07
Ik denk dat als je de MacBook iedere dag aan de lader houd en alleen op vakantie meeneemt Al Dente wel handig is. Mijne kan wel een paar weken aan de lader blijven hangen. Dat de accu dan op 60% blijft is volgens mij wel echt voordelig als je de laptop 5+ jaar wilt houden. Alle andere gevallen inderdaad gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
Is er een manier om AoE IV te draaien op die M1 (Pro/Max) macbooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DorkoTheBeast schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:33:
Is er een manier om AoE IV te draaien op die M1 (Pro/Max) macbooks?
Games op de Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
moonlander schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:44:
Iemand een idee hoe je de notchbar ook kunt gebruiken voor je vensters? Nu als ik het scherm wat groter wil maken dan flipt hij elke keer weer onder die notch. (menu is autohide, en ik gebruik nu topnotch om de bar zwart te maken)

Chrome bijvoorbeeld heeft al 5mm onnodige schermruimte nodig..
[Afbeelding]
Iemand een idee hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Vind het zo zonde van het scherm dat je dat niet actief kunt gebruiken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
bulletproof93 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:06:
Ik denk dat als je de MacBook iedere dag aan de lader houd en alleen op vakantie meeneemt Al Dente wel handig is. Mijne kan wel een paar weken aan de lader blijven hangen. Dat de accu dan op 60% blijft is volgens mij wel echt voordelig als je de laptop 5+ jaar wilt houden. Alle andere gevallen inderdaad gewoon zo laten.
Doet dit ook nog gekke dingen met het algoritme van Apple zelf? Apple gebruikt ook steeds slimmere software om je accu te bewaken. Als een accu pas over 10 jaar onder de 80% zit, dan is het niet relevant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 22:47
vandaag even de 14"en 16" 'getest' bij de MediaMarkt. Mooie en bloedsnelle machines.
Het gewicht (en met name de 16") viel mij wel wat tegen, zwaarder dan ik gedacht had.
En daarnaast wat fors (hoogte) en beetje plastic gevoel. (bovenkant met name)..

Notch valt slim weg in de bovenste balk. Toetsenbord is beter dan mijn huidige MBP2018

Net als mijn huidige MBP 2018 heeft ook deze een redelijk scherpe rand, krijgen jullie geen last van je handpalmen met lang typen?
Ik heb dit bij mijn eigen MBP ondervangen door een case van tech21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rino schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:21:

Net als mijn huidige MBP 2018 heeft ook deze een redelijk scherpe rand, krijgen jullie geen last van je handpalmen met lang typen?
Ik heb dit bij mijn eigen MBP ondervangen door een case van tech21.
Last is een groot woord maar had het inderdaad ook in mijn review benoemd.

productreview: Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Laatst online: 00:22

gday

TENACIOUS D TIME!!!

lexuzu schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:27:
[...]

Dat betwijfel ik. Wanneer de batterij helemaal leeg is krijg je een MacBook niet opgestart. Dan heeft ie eerst een paar minuten nodig op de batterij weer op een minimum niveau te brengen.
Voor wat betreft de batterijmanagementdiscussie, ik zou me er niet te druk om maken en de machine zo gebruiken als het jou uitkomt. De MBPs waar ik de nu en de afgelopen jaren op gewerkt heb hangen de hele dag aan de lader, daar heb ik nooit negatieve gevolgen van ervaren.
Mijn MacBook uit 2019 zat na 100 laadcycli al op ~85% capaciteit met redelijk normaal gebruik. Morgen krijg ik m’n M1 Pro binnen en dan laat ik de accu van de oude MBP gewoon vervangen. Ik had het onder garantie kunnen laten doen maar als zelfstandige kostte me dat meer aan productiviteit dan dat het me aan een vervanging buiten garantie kost. :)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gday schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:43:
[...]

Mijn MacBook uit 2019 zat na 100 laadcycli al op ~85% capaciteit met redelijk normaal gebruik. Morgen krijg ik m’n M1 Pro binnen en dan laat ik de accu van de oude MBP gewoon vervangen. Ik had het onder garantie kunnen laten doen maar als zelfstandige kostte me dat meer aan productiviteit dan dat het me aan een vervanging buiten garantie kost. :)
Dat lijkt mij een verrotte accu. Je zou altijd bij Apple is kunnen aankloppen of ze dat alsnog niet kosteloos doen? Niet geschoten is altijd mis :P 85% na 100 laadcycli is veel te snel. Dat mag je eerder bij 500 of meer verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:20:
[...]

Dat lijkt mij een verrotte accu. Je zou altijd bij Apple is kunnen aankloppen of ze dat alsnog niet kosteloos doen? Niet geschoten is altijd mis :P 85% na 100 laadcycli is veel te snel. Dat mag je eerder bij 500 of meer verwachten.
Mee eens. 2018 MBP15 hier: 576 laadcycli, 83% health.

Then again: continu aan de stroom op 100% is nóg slechter voor je accu. Ergo: laadcycli zegt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:12:
[...]

Mee eens. 2018 MBP15 hier: 576 laadcycli, 83% health.

Then again: continu aan de stroom op 100% is nóg slechter voor je accu. Ergo: laadcycli zegt helemaal niks.
Betreft je laatste 2 zinnen, lees de reacties hier boven is. Dat maakt bij een MBP echt niet uit hoor :)
Als ie 100% is, stopt ie gewoon met laden. Het is dus niet zo dat je accu constant word voorzien van sap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor sinds 2007 het verhaal dat je accu's moet ontladen en opladen en niet constant aan 100% moet houden want dat is slecht.

Aan de andere kant. Een accu slijt hoe dan ook. Ik zou gewoon lekker de MacBook gebruiken. Mijn telefoon heb ik 3 jaar en heeft 84% battery health. In de praktijk merk ik er eigenlijk niks van. Aan het eind van de dag gaat die toch weer aan de lader zoals ik dat dag 1 ook deed.

Als die binnen de garantietermijn kapot is dan kan je hem kosteloos laten repareren en als je na 5 jaar niet zo lang meer met een accu kunt doen kun je hem ook nog altijd laten fixen. In ieder geval voor minder geld dan een nieuwe MacBook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• moonlander
Is dit het topic "Ervaringen & Discussie over accu's"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:32:
Ik hoor sinds 2007 het verhaal dat je accu's moet ontladen en opladen en niet constant aan 100% moet houden want dat is slecht.

Aan de andere kant. Een accu slijt hoe dan ook. Ik zou gewoon lekker de MacBook gebruiken. Mijn telefoon heb ik 3 jaar en heeft 84% battery health. In de praktijk merk ik er eigenlijk niks van. Aan het eind van de dag gaat die toch weer aan de lader zoals ik dat dag 1 ook deed.

Als die binnen de garantietermijn kapot is dan kan je hem kosteloos laten repareren en als je na 5 jaar niet zo lang meer met een accu kunt doen kun je hem ook nog altijd laten fixen. In ieder geval voor minder geld dan een nieuwe MacBook.
Deze discussie komt inderdaad nog uit 2007, maar de techniek is wel veranderd. Ik heb begrepen dat er tegenwoordig rekening wordt gehouden met gebruik in Clamshell modus en dat de accu dan in zijn geheel niet wordt belast. Ik heb me laten vertellen dat je er tegenwoordig niet meer over hoeft na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
moonlander schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:10:
Is dit het topic "Ervaringen & Discussie over accu's"?
Het gaat over de MacBook van nu. Vind ik wel relevant. Als blijkt uit goede bron dat je deze MacBooks anders moet gebruiken, bijv. AIDente moet gebruiken, dan hoor ik dat graag. Het beïnvloedt wel hoe je dit soort zeer kostbare apparaten gaat gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door honey op 10-11-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

honey schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:49:
[...]

Het gaat over de MacBook van nu. Vind ik wel relevant. Als blijkt uit goede bron dat je deze MacBooks anders moet gebruiken, bijv. AIDente moet gebruiken, dan hoor ik dat graag. Het beïnvloedt wel hoe je dit soort zeer kostbare apparaten gaat gebruiken.
Kan op zich relevant zijn, maar dan moet wel iedereen begrijpen hoe een accu tegenwoordig werkt. Ik zie nu aardig wat adviezen waarin gezegd wordt dat je gewoon nergens rekening mee moet houden want je kan de accu toch laten vervangen. Terwijl het juist interessant kan zijn de accu vervanging uit te stellen en/of te voorkomen. Ik denk dat een apart topic "Ervaringen & Discussie over accu's" met een informatieve topic start zinvoller is. Of het bespreken in het nieuwste macOS topic. MacOS zelf heeft "Optimised battery charging", zelfde doel als AlDente, maar dan automatisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

L23 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:46:
[...]

Kan op zich relevant zijn, maar dan moet wel iedereen begrijpen hoe een accu tegenwoordig werkt. Ik zie nu aardig wat adviezen waarin gezegd wordt dat je gewoon nergens rekening mee moet houden want je kan de accu toch laten vervangen. Terwijl het juist interessant kan zijn de accu vervanging uit te stellen en/of te voorkomen. Ik denk dat een apart topic "Ervaringen & Discussie over accu's" met een informatieve topic start zinvoller is. Of het bespreken in het nieuwste macOS topic. MacOS zelf heeft "Optimised battery charging", zelfde doel als AlDente, maar dan automatisch.
Ik denk dat het verstandig is om het grote apple macbook battery topic te openen.

Macbooks hebben twee methodes

1. Optimised battery charging.
2. Longevity functie (Deze roept veel vragen op. Maar komt erop neer dat macos de capaciteit van de accu omlaag brengt als je de laptop weinig gebruikt op battery power of als je in een warme omgeving woont. Reddit en facebook staat vol met boze mensen die denken dat hun nieuwe macbook 10 procent capaciteit heeft verloren in een maand tijd. Maar het is een algortime aan het werk. Intel gebruikers kunnen dit uitzetten. M1 gebruikers niet)

edit

Ik heb een Intel macbook en ik woon in Vietnam. De kamer is hier rond de 30 graden. Mijn machine hangt bijna altijd aan de kabel. Mijn capaciteit van de battery ging naar 85 procent. Eerst dacht ik dat het stuk was. Dus ik zet de longevity functie uit. Batterij ging weer terug naar 100 procent. Dus lekker die functie aanlaten.

Omdat mijn macbook altijd aan een snoer hangt laad de batterij ook niet eens verder dan 72-80 procent.

5100 - 15 percent capacity = 4340 Mah capaciteit.

Mijn batterij wordt door die twee systemen op 3100 Mah gehouden.

Werkt het? Geen idee. Dat kan ik pas over enkele jaren vertellen.

[ Voor 19% gewijzigd door 4POX op 10-11-2021 12:44 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om het grote apple macbook battery topic te openen.

Macbooks hebben twee methodes

1. Optimised battery charging.
2. Longevity functie (Deze roept veel vragen op. Maar komt erop neer dat macos de capaciteit van de accu omlaag brengt als je de laptop weinig gebruikt op battery power of als je in een warme omgeving woont. Reddit en facebook staat vol met boze mensen die denken dat hun nieuwe macbook 10 procent capaciteit heeft verloren in een maand tijd. Maar het is een algortime aan het werk. Intel gebruikers kunnen dit uitzetten. M1 gebruikers niet)

edit

Ik heb een Intel macbook en ik woon in Vietnam. De kamer is hier rond de 30 graden. Mijn machine hangt bijna altijd aan de kabel. Mijn capaciteit van de battery ging naar 85 procent. Eerst dacht ik dat het stuk was. Dus ik zet de longevity functie uit. Batterij ging weer terug naar 100 procent. Dus lekker die functie aanlaten.

Omdat mijn macbook altijd aan een snoer hangt laad de batterij ook niet eens verder dan 72-80 procent.

5100 - 15 percent capacity = 4340 Mah capaciteit.

Mijn batterij wordt door die twee systemen op 3100 Mah gehouden.

Werkt het? Geen idee. Dat kan ik pas over enkele jaren vertellen.
Inderdaad een Macbook Battery topic. Algemene laptop battery topics gaat niet echt veel verduidelijken, omdat non-Apple laptops, met name de 350 euro budget dingen geen geavanceerd power/oplaad management systeem hebben voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:45:
[...]

Inderdaad een Macbook Battery topic. Algemene laptop battery topics gaat niet echt veel verduidelijken, omdat non-Apple laptops, met name de 350 euro budget dingen geen geavanceerd power/oplaad management systeem hebben voor de accu.
En een keer een einde maken aan het paradigmas. Zoals het NICD paradigma. Te vaak hoor ik nog mensen roepen. Je moet de batterij eerst helemaal ontladen voordat je weer mag opladen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xantios
4POX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:16:
[...]

En een keer een einde maken aan het paradigmas. Zoals het NICD paradigma. Te vaak hoor ik nog mensen roepen. Je moet de batterij eerst helemaal ontladen voordat je weer mag opladen.
Oef, zijn er nog steeds mensen die dit roepen?
gelukkig heb ik de meeste mensen in mijn directe omgeving dit inmiddels wel weten af te leren. battery management in iPhone/pad/pod en Macbooks is al een heel aantal jaren echt best goed. en dat zie je dan ook wel weer terug. zelfde iPhone 6S plus van mijn vader houd het nog een dag uit. mijn MacBook Pro uit 2016 heeft zoveel nieuwe topcases gehad dat ik niks zinnigs kan zeggen over hoe goed het daar werkte maar ook over de M1 hoor ik goede verhalen qua accu.

maar dan de grote vraag: Vanaf wanneer mag je mensen met een mild vochtige paling in hun gezicht meppen als ze onwaarheden over accu's beginnen te scanderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Laatst online: 10:07
*knip*

V&A mag via https://tweakers.net/aanbod/, maar niet op het forum :)

[ Voor 88% gewijzigd door Hoedje op 10-11-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
bulletproof93 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:29:
Ik heb uiteindelijk een andere besteld, de M1 Pro IPV de M1 Max, vanwege de mogelijke betere batterijduur. Ik kon de bestelling niet meer annuleren. Dus als iemand interesse hebt: Je mag de M1 Max 24 Core, 32GB 512GB 16Inch van mij overnemen, ik krijg hem morgen binnen dus hij is nog sealed. Voor de standaard prijs die je in de Apple store vind. Hoef je niet te wachten, anders gaat ie weer retour:)
Ik riep sinds de introductie van de nieuwe macbooks dat ik 'blind' voor de M1 Max met 64gb wilde gaan. Inmiddels denk ik daar anders over. Ik heb besloten om ook voor de M1 Pro te gaan. Sterker nog. Ik denk er zelfs over om voor 16gb te gaan ipv 32 of 64gb.

De reden is met name gebaseerd op real life perfomance videos. Die M1 Pro is al bloedsnel in hetgeen ik ermee wil doen (4k editing, en intensief Lightroom en capture One). En het swappen van geheugen is blijkbaar zo snel dat je niet eens 32gb ram nodig hebt.
Die 1400 euro extra (M1 pro 16gb vs M1 max 64gb) kan ik dan beter in mijn zak steken en gewoon een jaartje eerder een nieuwe macbook kopen.

Zie oa deze video:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dacide schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ik riep sinds de introductie van de nieuwe macbooks dat ik 'blind' voor de M1 Max met 64gb wilde gaan. Inmiddels denk ik daar anders over. Ik heb besloten om ook voor de M1 Pro te gaan. Sterker nog. Ik denk er zelfs over om voor 16gb te gaan ipv 32 of 64gb.

De reden is met name gebaseerd op real life perfomance videos. Die M1 Pro is al bloedsnel in hetgeen ik ermee wil doen (4k editing, en intensief Lightroom en capture One). En het swappen van geheugen is blijkbaar zo snel dat je niet eens 32gb ram nodig hebt.
Die 1400 euro extra (M1 pro 16gb vs M1 max 64gb) kan ik dan beter in mijn zak steken en gewoon een jaartje eerder een nieuwe macbook kopen.

Zie oa deze video:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
Ik heb die video ook gekeken, maar hoewel er enerzijds veel getest wordt, wordt er ook weer erg weinig getest.

De focus ligt namelijk volledig op foto en video editing/exporting. Dat is heel specifiek. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gekeken naar andere scenarios die voor andere gebruikers heel relevant zijn: hele grote Xcode projecten met meerdere simulators en tegelijk op de achtergrond alle andere tools die je in dat werk nodig hebt. Of een aantal VM's en RDP's hebben draaien, wat zeer RAM intensief is (met name VM's). En dat eventueel aangevuld met de moderne manier van werken/communiceren middels Teams/Zoom en al je office applicaties die erbij komen kijken. Wij gebruiken Teams en die maakt van mijn 6-core i7 (2018 MBP) een enorm heethoofd. Meerdere VM's draaien met ook nog Teams videocall is gewoon geen optie. Dan gaat alles stotteren bij mij.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 32 GB geen toegevoegde waarde zou hebben, wat op een paar % na wel zijn conclusie is. Ik geloof tegelijkertijd ook wel dat de 200 GB/s geheugenbandbreedte en de 7 GB/s SSD's daar zeker in helpen, maar daar zal dus een limiet aan zitten.

Zo is het bijvoorbeeld erg logisch dat foto en video editing juist vele data doorstroom kent. Elk frame (bij video) wat bewerkt/geëxporteerd wordt verbruikt op dat moment RAM, maar kan er ook weer snel uitgegooid worden. Dus met een hoge aanvoersnelheid, zal dit mogelijk weleens het ideaalscenario kunnen zijn.

Terwijl als ik meerdere VM's heb draaien die allemaal 4 GB vereisen en dat ook echt gebruiken, dan kom ik nu op mijn i7 tot 3 VM's en dan houdt het gewoon op. De 4e wil of helemaal niet starten omdat die ziet dat er geen RAM meer is, of als het al net aan lukt, wordt het extreem stroperig. Ik heb nu 16 GB RAM overigens. Xcode kan ook zomaar meerdere GB's in bezit nemen, maar daar heb ik persoonlijk te weinig ervaring mee hoe de performance daarmee zou schalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:21:
[...]

Ik heb die video ook gekeken, maar hoewel er enerzijds veel getest wordt, wordt er ook weer erg weinig getest.

De focus ligt namelijk volledig op foto en video editing/exporting. Dat is heel specifiek. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gekeken naar andere scenarios die voor andere gebruikers heel relevant zijn: hele grote Xcode projecten met meerdere simulators en tegelijk op de achtergrond alle andere tools die je in dat werk nodig hebt. Of een aantal VM's en RDP's hebben draaien, wat zeer RAM intensief is (met name VM's). En dat eventueel aangevuld met de moderne manier van werken/communiceren middels Teams/Zoom en al je office applicaties die erbij komen kijken. Wij gebruiken Teams en die maakt van mijn 6-core i7 (2018 MBP) een enorm heethoofd. Meerdere VM's draaien met ook nog Teams videocall is gewoon geen optie. Dan gaat alles stotteren bij mij.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 32 GB geen toegevoegde waarde zou hebben, wat op een paar % na wel zijn conclusie is. Ik geloof tegelijkertijd ook wel dat de 200 GB/s geheugenbandbreedte en de 7 GB/s SSD's daar zeker in helpen, maar daar zal dus een limiet aan zitten.

Zo is het bijvoorbeeld erg logisch dat foto en video editing juist vele data doorstroom kent. Elk frame (bij video) wat bewerkt/geëxporteerd wordt verbruikt op dat moment RAM, maar kan er ook weer snel uitgegooid worden. Dus met een hoge aanvoersnelheid, zal dit mogelijk weleens het ideaalscenario kunnen zijn.

Terwijl als ik meerdere VM's heb draaien die allemaal 4 GB vereisen en dat ook echt gebruiken, dan kom ik nu op mijn i7 tot 3 VM's en dan houdt het gewoon op. De 4e wil of helemaal niet starten omdat die ziet dat er geen RAM meer is, of als het al net aan lukt, wordt het extreem stroperig. Ik heb nu 16 GB RAM overigens. Xcode kan ook zomaar meerdere GB's in bezit nemen, maar daar heb ik persoonlijk te weinig ervaring mee hoe de performance daarmee zou schalen.
Je hebt (denk ik) helemaal gelijk. Ik ben zelf totaal niet bekend met de wereld van VM's en Xcode. Ik ben puur een audiovisuele user, en v.w.b. mijn gebruik lijkt het alsof 16gb ram voldoende is. (terwijl, als dit een intel i9 macbook was geweest, ik wél voor de 64gb versie was gegaan).
Maar hetgeen jij schrijft klinkt wel plausibel hoor. En ik kan me bijna niet indenken dat het geen nut zou hebben om voor 32 of 64 gb te gaan. Maar afgaande van deze video zie ik de toegevoegde waarde er (nog) niet van in.

Een andere reden om eerst voor 64gb te willen gaan was dat ik toekomst proof wilde zijn. Dus hoe meer ram en hoe beter de CPU, hoe lang ik door kan gaan met deze laptop. Maar als ik nu in staat ben om over 4-5 jaar een nieuwe macbook te kopen (ipv 6-8 jaar), dan weet ik zeker dat ik een grotere performance upgrade zal hebben.

Maar goed... ik wacht nog even de tweakers review af, en nog wat andere grote vergelijkende testen, en dan ga ik pas over op aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:35
Ik heb ook even lopen twijfelen om voor 16gb ram te gaan ipv 32gb. Maar als ik nu al tegen het randje aan zit van 16gb en dus nu al gebruik moet gaan maken van de wegschrijf functie op ssd, wil ik niet weten hoe dat over 2 jaar is.. om die reden maar gewoon voor 32gb gaan. Mensen zien op dit moment het wegschrijven op ssd echt als functionaliteit, terwijl ik het meer zie als noodoplossing voor wanneer je ram te kort komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Max Tech heeft al een hele reeks video's gemaakt over de nieuwe MacBook Pro's, en nu hebben ze ook een M1 Pro MacBook Pro 2021 Ultimate Review video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
nDirect090 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:04:
Ik heb ook even lopen twijfelen om voor 16gb ram te gaan ipv 32gb. Maar als ik nu al tegen het randje aan zit van 16gb en dus nu al gebruik moet gaan maken van de wegschrijf functie op ssd, wil ik niet weten hoe dat over 2 jaar is.. om die reden maar gewoon voor 32gb gaan. Mensen zien op dit moment het wegschrijven op ssd echt als functionaliteit, terwijl ik het meer zie als noodoplossing voor wanneer je ram te kort komt.
Ik ben voor de 16gb gegaan. En over 4 jaar zien we wel weer. Die €400 upgrade bespaar ik dan wel weer voor de volgende macbook. En kijk eens naar de apps die je open hebt staan. Bijvoorbeeld de Whatsapp applicatie verbruikt bij mij al: 1922,9 Mb aan geheugen 8)7 8)7 ongelofelijk dat zon app zoveel moet gebruiken. Waarschijnlijk om mijn privacy te monitoren O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsPb_lG7I8KgOgMbeAoGEUNDM9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlGlalDl9gxC2jY1Nb8CDJPB.png?f=fotoalbum_large
Dus die gaat er natuurlijk nu al af haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Laatst online: 00:22

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MooDyBLueS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:21:
[...]

Helemaal mee eens. Ik zit ook geregeld met VMs, Xcode, Android Studio en VS Code naast elkaar open. Alle recensies die gaan over zogenaamd pro-gebruik richten zich inderdaad op contentbakkers en niet op softwarebakkers. Maar ja, het is op zich ook wel begrijpelijk dat een contentbakker vooral graag exports in Final Cut Pro gaat testen ipv grote softwareprojecten builden en managen naast elkaar. :) Bij m'n 15" i9 uit 2019 had ik achteraf flink spijt dat ik maar 16GB had genomen. Nooit meer! :P

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 10-11-2021 19:35 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
moonlander schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:24:
[...]

Ik ben voor de 16gb gegaan. En over 4 jaar zien we wel weer. Die €400 upgrade bespaar ik dan wel weer voor de volgende macbook. En kijk eens naar de apps die je open hebt staan. Bijvoorbeeld de Whatsapp applicatie verbruikt bij mij al: 1922,9 Mb aan geheugen 8)7 8)7 ongelofelijk dat zon app zoveel moet gebruiken. Waarschijnlijk om mijn privacy te monitoren O-)
[Afbeelding]
Voornamelijk omdat het stiekem een web-app is met een hele lompe chromium instantie er omheen.
ik ben voor 64 gig gegaan, omdat ik met de 48 in mijn Mac Pro eigenlijk wel tevreden was en ik eigenlijk altijd geheugen te kort kom.

maar zoals hierboven al genoemd word, mensen lijken redelijk hard in te zetten op de swap techniek die (voor zover ik weet) niet nieuw is. alleen een stuk makkelijker te gebruiken nu de storage die er achter zit aanzienlijk rapper is.

in mijn ervaring (en natuurlijk ook zeker mijn gebruiksdoel) is swap niet echt een wenselijke optie en ik denk dat het de SSD ook zeker op langere termijn niet ten goede zal komen.

die 400,- over zeg eens 5 jaar tijd? heb ik liever 5 jaar lang een machine die daarna nog een rondje door kan dan het aan het einde puffend en steunend uit moeten zingen met een machine die eigenlijk niet meer wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dacide schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:29:
[...]

Maar goed... ik wacht nog even de tweakers review af, en nog wat andere grote vergelijkende testen, en dan ga ik pas over op aanschaf.
Precies, dit heb ik dus ook. Gek genoeg had ik toen ik in 2018 een nieuwe laptop uit mocht zoeken van mijn werkgever bijna blind de 2018 MacBook Pro 15" i7 16 GB besteld, ondanks dat die maar marginaal beter was dan mijn 2015 MacBook Pro 15".

Nu met deze grote shift naar M1 Pro/Max met big+little architectuur, Universal Memory, en alles wat er bijkomt, maar ook het ontbreken van een mogelijkheid om x86/x64 VM's te draaien, ben ik nu afwachtender. Wat eigenlijk gek is, want de performance boost is enorm en de schermen zijn ook absolute no-brainers als je het mij vraagt. Maar ik heb nu ook iets meer te besteden en daarom overweeg ik eigenlijk alles van de 14" 10+16-core M1 Pro met 16 GB tot de 16" 10+24-core M1 Max met 32 GB. Meer dan dat sowieso niet, maar alsnog heb je het dan over een bereik van € 2.500-3.400 grofweg.

Wat ook meespeelt: de levertijden zijn toch al bijna 2022 aan het worden, dus anders gezegd: als ik nu bestel moet ik minstens een maand wachten. Een maand waarin meer reviews en informatie naar buiten gaat komen, ik ga twijfelen, maar niet meer mijn bestelling kan wijzigen. Het wordt zakelijk besteld, dus dan heb je niet het consumentenrecht van koop op afstand, dus wat ik bestel moet gelijk degene zijn waar ik voor ga. En vervolgens zit er weer 3 jaar aan vast. Geen straf, maar dat maakt de keuze des te belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Nou, wat ben ik blij dat ik destijds volledig van Facebook afgestapt ben. Ter vergelijk: dit zijn Telegram en Signal bij mij, allebei actief en 10+ chats met in Telegram ook tegen de 10 bots/kanalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPxI1kJVgqRj3qeJrx7qgFM-uQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1kD6oTEPJcWpkBRB7fWUC27.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxQKnQG6b_CGOgeUlEcrN2WRY0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYJZawIaxzX5wyCuVxPknKX7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nDirect090
[...]

[Afbeelding]
Maar besef even wat je zojuist zelf al aangeeft, omdat een applicatie teveel ram gebruikt ga je hem niet meer gebruiken. Zo wil ik dus echt niet een apparaat kopen van 2000+ om vervolgens alsnog applicaties links te laten liggen, omdat je op ram gebruik moet letten.

Met andere woorden je moet je aanpassen aan de laptop. Ik pas liever de laptop aan naar mijn wensen :)

(Het blijft trouwens bizar veel geld hoor, dus ik snap oprecht de keuze wel om te “besparen” en dus voor 16gb te gaan, het is niet dat 16gb niet voldoende zou zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door nDirect090 op 10-11-2021 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]
Whatsapp gebruikt hier 800MB ongeveer. Alsnog wel veel, maar ik maak mij er niet druk om.
Overigens heb ik dat wel met een Intel machine. Ik maak me niet zo druk om het ram gebruik. Alhoewel ik moet zeggen dat ik 32GB heb. Maar als ik daar boven kom (wat vaak gebeurd) dan swapped ie netjes en behoorlijk rap naar de SSD, dat heb ik in de praktijk niet eens in de gaten. Niet teveel naar het geheugen verbruik kijken en gewoon genieten. Tenzij je memory vreters issues veroorzaken natuurlijk, maar dan is er vaak ook wat anders aan de hand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacide
nDirect090 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:04:
Mensen zien op dit moment het wegschrijven op ssd echt als functionaliteit, terwijl ik het meer zie als noodoplossing voor wanneer je ram te kort komt.
Je hebt zeker gelijk. Het is ook slechts een noodoplossing voor als het systeem te weinig RAM beschikbaar heeft. Echter, uiteindelijk gaat het om het effect onder de streep. En dan blijkt die noodoplossing in de praktijk net zo snel te zijn als de echte oplossing (meer ram kopen).
Maar als ik straks nieuwe reviews en performance tests zie, waarbij het daadwerkelijk een verschil maakt of je 16 of 32gb ram hebt... dan zal ik wellicht ook overstag gaan en 32GB kopen.

• moonlander
Dacide schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:33:
[...]

Je hebt zeker gelijk. Het is ook slechts een noodoplossing voor als het systeem te weinig RAM beschikbaar heeft. Echter, uiteindelijk gaat het om het effect onder de streep. En dan blijkt die noodoplossing in de praktijk net zo snel te zijn als de echte oplossing (meer ram kopen).
Maar als ik straks nieuwe reviews en performance tests zie, waarbij het daadwerkelijk een verschil maakt of je 16 of 32gb ram hebt... dan zal ik wellicht ook overstag gaan en 32GB kopen.
Maar als je nog even wat langer wacht is de MacBook Pro 2022 er ook 8)

• Dacide
moonlander schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:41:
[...]

Maar als je nog even wat langer wacht is de MacBook Pro 2022 er ook 8)
Haha zo kun je eeuwig blijven wachten. Nee mijn streven is om binnen een week of 2 de macbook te bestellen.

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:15
Welke case/sleeve gebruiken jullie voor de 14 inch Macbook Pro?
Y451N schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:12:
Welke case/sleeve gebruiken jullie voor de 14 inch Macbook Pro?
Dat mag in Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

• MooDyBLueS
  • Niet online
nDirect090 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:27:
[...]

Maar besef even wat je zojuist zelf al aangeeft, omdat een applicatie teveel ram gebruikt ga je hem niet meer gebruiken. Zo wil ik dus echt niet een apparaat kopen van 2000+ om vervolgens alsnog applicaties links te laten liggen, omdat je op ram gebruik moet letten.

Met andere woorden je moet je aanpassen aan de laptop. Ik pas liever de laptop aan naar mijn wensen :)

(Het blijft trouwens bizar veel geld hoor, dus ik snap oprecht de keuze wel om te “besparen” en dus voor 16gb te gaan, het is niet dat 16gb niet voldoende zou zijn)
Je realiseert je hopelijk wel dat wat je nu zegt eigenlijk neerkomt op het volgende in ongeveer jouw eigen woorden?
Maar besef even wat je zojuist zelf al aangeeft, omdat een applicatie teveel ram gebruikt ga je honderden euro's meer uitgeven om maar die applicatie te kunnen gebruiken. Zo wil ik dus echt niet een apparaat kopen van 2000+ om vervolgens nog eens 480 extra uit te geven, omdat je anders op ram gebruik moet letten.

Los van specifieke professionele applicaties van Xcode tot aan Final Cut Pro of Da Vinci Resolve waar je als professional of hobbyist mogelijk sowieso al die keuze voor zou maken, zou ik het echt te gek voor woorden vinden als je voor een applicatie als Whatsapp extra RAM gaat kiezen. Althans, als het +50 ofzo zou zijn, zou dat niemand tegen moeten houden, maar we hebben het dus over € 480!!! Die jij wilt gaan uitgeven omdat 1 developer een app waardeloos ontwikkeld heeft.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:56:
[...]

Je realiseert je hopelijk wel dat wat je nu zegt eigenlijk neerkomt op het volgende in ongeveer jouw eigen woorden?
Maar besef even wat je zojuist zelf al aangeeft, omdat een applicatie teveel ram gebruikt ga je honderden euro's meer uitgeven om maar die applicatie te kunnen gebruiken. Zo wil ik dus echt niet een apparaat kopen van 2000+ om vervolgens nog eens 480 extra uit te geven, omdat je anders op ram gebruik moet letten.

Los van specifieke professionele applicaties van Xcode tot aan Final Cut Pro of Da Vinci Resolve waar je als professional of hobbyist mogelijk sowieso al die keuze voor zou maken, zou ik het echt te gek voor woorden vinden als je voor een applicatie als Whatsapp extra RAM gaat kiezen. Althans, als het +50 ofzo zou zijn, zou dat niemand tegen moeten houden, maar we hebben het dus over € 480!!! Die jij wilt gaan uitgeven omdat 1 developer een app waardeloos ontwikkeld heeft.
Alles hangt toch ook hoeveel 480 euro voor iemand is? Ik heb 64 g ram genomen. Vroeger nooit gedaan, nu wil ik top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:12:
[...]

Alles hangt toch ook hoeveel 480 euro voor iemand is? Ik heb 64 g ram genomen. Vroeger nooit gedaan, nu wil ik top.
Tuurlijk, maar mijn punt is dat als je dat puur voor Whatsapp en/of vergelijkbare apps doet, dat het te belachelijk voor woorden is.

Tenzij je miljonair bent, is zelfs voor een professional € 480 nog veel geld hoor. Ik heb zelf als professional ook de vrije keuze en het geld ervoor om een € 5000 kostende laptop te kopen als ik het nodig zou hebben, maar ik blijf ook realistisch: als ik iets niet nodig heb, neem ik het niet. En ik vind het geen enkel probleem om een paar honderd meer uit te geven voor een product wat mij daadwerkelijk erbij gaat helpen productiever te zijn, maar als ik die € 480 alleen voor Whatsapp enzo zou moeten uitgeven, dan weet ik ook echt wel betere dingen ermee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
MooDyBLueS schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:56:
[...]

Goed punt haha, ik nam whatsapp aan als voorbeeld omdat die werd genoemd. In mijn bericht doelde ik op applicaties in het algemeen. Alleen voor whatsapp 480€ extra betalen is natuurlijk absurd.

Het is en blijft natuurlijk verschillend per persoon en zijn/haar doeleinden. Maar een applicatie niet gebruiken omdat het (te) veel ram gebruikt lijkt me dan zonde. Whatsapp is dan misschien niet zo belangrijk en dus geen goed voorbeeld met wat ik probeerde te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Laatst online: 11:13
oh f*ck, ik heb op "buy" geklikt :D

In eerste instantie had ik een grijze 16" Max/24 op het oog, maar na alles in dit topic en wat youtube filmpjes te hebben gezien is het een zilver 14" Pro/16 geworden. Wel met 32GB ram en 1TB ssd en (uiteraard >:) ) een US keyboard.

Nu begint het lange wachten, verwachte leverdatum 10-17 december...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 18:14

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ik heb mijn Mac Pro net binnen en heb geüpdatet naar .1

in discord heb ik alleen geluid uit mijn rechter speaker.
en films in vlc hebben gewoon zwarte balken links en rechts omdat hij fout scaled fullscreen ivm met die notch. op mijn desktop vol scherm benut hij wel het hele scherm dus maar als je echt fullscreen gaat word hij kleiner.

iemand ideeën voor een fix

ook werkt hdr niet in safari en youtube.

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:15
pyotr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:05:
oh f*ck, ik heb op "buy" geklikt :D

In eerste instantie had ik een grijze 16" Max/24 op het oog, maar na alles in dit topic en wat youtube filmpjes te hebben gezien is het een zilver 14" Pro/16 geworden. Wel met 32GB ram en 1TB ssd en (uiteraard >:) ) een US keyboard.

Nu begint het lange wachten, verwachte leverdatum 10-17 december...
Ik heb exact dezelfde specs besteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BruceLee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:02:
Is al eerder gepost:

Dit even uitzetten:

"Optimise video streaming while on battery power"

En gebruik eens https://iina.io/ ipv VLC is ook native M1 en ziet er een stuk beter uit ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 12-11-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 09:18
BruceLee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:02:
ik heb mijn Mac Pro net binnen en heb geüpdatet naar .1

in discord heb ik alleen geluid uit mijn rechter speaker.
en films in vlc hebben gewoon zwarte balken links en rechts omdat hij fout scaled fullscreen ivm met die notch. op mijn desktop vol scherm benut hij wel het hele scherm dus maar als je echt fullscreen gaat word hij kleiner.

iemand ideeën voor een fix

12.0.1 of 12.1 beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

12.0.1
optimize video video streaming on battery start automatisch al uit en ik zit aan de lader
en heb nog steeds geen hdr dus :(

vlc resized je scherm dus fullscreen en je hebt balken links en rechts ook bij breedbeeld filmen heel irritant. weet iemand een fix of een speler die dit probleem niet heeft ? en wel alles afspeelt zoals vlc

inna speelt fullscreen thnx

ik had wel een iPhone dit is mijn eerste MacBook dus is ff wennen :D

[ Voor 17% gewijzigd door BruceLee op 12-11-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BruceLee Als je al geüpdatet hebt, start dan eens even opnieuw op en probeer deze video eens YouTube: 2020 LG OLED l The Black 4K HDR 60fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

@Greatsword ik krijg nog steeds geen hdr onder in beeld bij yt ook niet naar restart. ook in chrome niet.
al kan ik als ik op het tandwieltje druk vreemd genoeg wel hdr resoluties kiezen in chrome in safari niet. maar fel word het bij bijde niet. ik heb het in de winkel werkend gezien en ook de rest van mijn raam dimmed nergens. het beeld springt er niet uit. bij bijde niet.

Iemand op reddit zegt t ook te hebben op sijn 16 inch m1 pro en alleen een reinstall hielp volgens hem. Ik doe nu dus ook gewoon een fresh install weer.

in recovery Monterey opnieuw geïnstalleerd zelfde probleem nog.
grappige is ook alle user data apps en settings zijn er nog.

[ Voor 26% gewijzigd door BruceLee op 13-11-2021 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:20

Quakie

quakelen

Ik zou zweren dat ik het zag staan op mijn M1 MacBook Air, maar ik zie ook geen HDR meer onder YouTube?

even andere browser geprobeerd en daar zie ik wel HDR (weinig verschil beeld eerlijk gezegd).

@BruceLee niet dat je er wat aan hebt, maar het speelt al een tijdje dat HDR niet helemaal vlekkeloos werkt als ik google mag geloven.

[ Voor 53% gewijzigd door Quakie op 13-11-2021 10:14 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-10 21:07
Wat mij opvalt is dat ik een vrij grote marge boven en onder mijn scherm heb.
Zodra ik expose gebruik wordt mn scherm groter. zie ik de notch en is de rand links en rechts echt een paar mm. Terwijl die nu een cm is.

iemand een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4mert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 19:52
Korte vraag:

Als ik mijn MacBook 16 inch 2019 32 gb, 1tb SSD, 2.3 Ghz i9 tegen een kleine betaling kan omruilen voor een nieuw base model 14 inch MacBook (16 gb, 512 ssd) zou dat verstandig zijn?

extra info: ik heb aan 512 SSD wel genoeg en 14 inch lijkt mij ook voldoende.

De vraag blijf, is de performance van de nieuwe 14 inch beter dan mijn high end 16 inch 2019? Dat is mij niet helemaal duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 07:45
mr3000 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:27:
Zodra ik expose gebruik wordt mn scherm groter. zie ik de notch en is de rand links en rechts echt een paar mm. Terwijl die nu een cm is.

Daar heb ik over gelezen en op youtube gezien. Dat is normaal voor apps die niet normaal kunnen worden weergegeven. Dan schakelt Apple naar die modus terug. Meer mensen klagen hierover en hopen dat dit verbetert zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
G4mert schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:09:
Korte vraag:

Als ik mijn MacBook 16 inch 2019 32 gb, 1tb SSD, 2.3 Ghz i9 tegen een kleine betaling kan omruilen voor een nieuw base model 14 inch MacBook (16 gb, 512 ssd) zou dat verstandig zijn?

extra info: ik heb aan 512 SSD wel genoeg en 14 inch lijkt mij ook voldoende.

De vraag blijf, is de performance van de nieuwe 14 inch beter dan mijn high end 16 inch 2019? Dat is mij niet helemaal duidelijk..
Wat doe je er voornamelijk mee? Zie onderstaande zou ik zeggen om alles te vergelijken.

https://nanoreview.net/en...ok-pro-14-2021?m=c.2-and-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BruceLee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:16:
@Greatsword ik krijg nog steeds geen hdr onder in beeld bij yt ook niet naar restart. ook in chrome niet.
Quakie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:52:
Ik zou zweren dat ik het zag staan op mijn M1 MacBook Air, maar ik zie ook geen HDR meer onder YouTube?

even andere browser geprobeerd en daar zie ik wel HDR (weinig verschil beeld eerlijk gezegd).

@BruceLee niet dat je er wat aan hebt, maar het speelt al een tijdje dat HDR niet helemaal vlekkeloos werkt als ik google mag geloven.
Lijkt een safari dingetje te zijn, werkt hier nu ook niet maar in chrome wel.
Eerder geen problemen mee gehad, ik zou dus ook vooral andere bronnen pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlMduFrYX_8G7rEDG8oBRaSn8f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JeGCfAnLjWRyG4QzYA4kwkiN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4mert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 19:52
Greatsword schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:51:
[...]

Wat doe je er voornamelijk mee? Zie onderstaande zou ik zeggen om alles te vergelijken.

https://nanoreview.net/en...ok-pro-14-2021?m=c.2-and-
Wow dat is nogal een verschil..bizar dat de base versie zelfs een stuk sneller is.Of ik het echt ga merken met een beetje video editten en photoshop is een 2e.. maar voor de langere termijn misschien goed om de overstap te maken naar Apple's eigen chip. Mijn intel MacBook gaat alleen maar minder waard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Greatsword schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:03:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Bij mij staat daar dus nooit hdr in bijde browsers niet. Heb. Ik ook meegemaakt toen ik m de 2e keer in de winkel bekeek. Toen deed hij het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 10:50
mr3000 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:27:

Draai je apps misschien fullscreen (groene bolletje)?

Als dat zo is: stop met die manier van werken in MacOS, dat is daar helemaal niet handig.

(in Windows vind ik het ook niet handig meer, sinds ik MacOS ben gaan gebruiken in 2004).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 10:50
Greatsword schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:03:
[...]

[...]

[Afbeelding]
ik vermoed dat YT het aan hun kant tijdelijk heeft uitgezet vanwege deze bug:
https://www.macrumors.com...-max-youtube-hdr-crashes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

als ik filmpjes van mijn iPhone in drop in hdr zelf geschoten werkt het wel ziet er amaizing uit:) Chrome YouTube en safari zijn nogal buggy iina snapt er ook niks van hdr videos speelt hij niet echt als hdr af maar de default player wel. mijn recorded iPhone videos dan.

weet iemand een video speler die ook echt films kan afspelen in hdr op deze nieuwe MacBooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 12:34

SolidD

1Mark schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:06:
[...]
Aha is dat het! Hehe, ik wilde hier nog posten, een paar dagen geleden was ik bij Amac in Leiden op een nieuwe 14" aan het rondklikken. Je kunt natuurlijk nooit zo veel op die display modellen. Dus youtube geopend en de normale video's zagen er niet per se indrukwekkend uit. Toen maar een 4K HD nature scene aangeklikt op YouTube om dat scherm eens in actie te zien, maar na wat doorspoelen crashte hij 'm inderdaad en begon met een reboot. Ik dacht wel even, 'nou lekker dan die nieuwe macs...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-10 21:07
Fred13 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:41:
[...]

Daar heb ik over gelezen en op youtube gezien. Dat is normaal voor apps die niet normaal kunnen worden weergegeven. Dan schakelt Apple naar die modus terug. Meer mensen klagen hierover en hopen dat dit verbetert zal worden.
Uiteindelijk gevonden. ik heb altijd Iterm op full screen draaien en met een sneltoets haal ik die naar voren. ik heb hem nu op half scherm gezet en dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
1Mark schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:06:
[...]

Oh, wow, dit stukje in vet onder is wel eng. Als het een hardware probleem is, dan wacht ik wel op de M2. Hij komt pas begin december, dus heb nog tijd.
Some MacBook Pro owners speculate that it's an issue with AV1 decoding, but it is not yet clear what the specific problem is or if it's something that can be fixed in a software update. Not all MacBook Pro owners are seeing this issue, but we were able to replicate it in our own testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08

Blaz0r

:)

BruceLee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:16:
al kan ik als ik op het tandwieltje druk vreemd genoeg wel hdr resoluties kiezen in chrome in safari niet. maar fel word het bij bijde niet. ik heb het in de winkel werkend gezien en ook de rest van mijn raam dimmed nergens. het beeld springt er niet uit. bij bijde niet.

Iemand op reddit zegt t ook te hebben op sijn 16 inch m1 pro en alleen een reinstall hielp volgens hem. Ik doe nu dus ook gewoon een fresh install weer.

in recovery Monterey opnieuw geïnstalleerd zelfde probleem nog.
grappige is ook alle user data apps en settings zijn er nog.
Ik had dit eerder ook, toen bleek dat dit een effect is van het aanzetten van de volgende optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvkU7oWNsMlG9ihVId6nMIeQO6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BMwu2rOapJ2OHnuMzFuMwGyB.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 13 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9