Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Na een aantal dagen de Macbook Pro M1 16" in gebruik te hebben ben ik op zich wel tevreden. Fans heb ik nog geen een keer gehoord of dat de Macbook heet word. Scherm is super mooi en stoor me niet aan de notch.

Ik blijf het jammer vinden dat veel apps nog niet native Apple Silicon zijn, dat ik geen VM's meer kan draaien om wat te testen die non ARM zijn zoals Windows Server 2019/2022. Veel Apps de op basis van Electron bagger framework zijn gebouwd i.p.v. een native MacOS app die veel meer resources vragen en nog Intel based zijn. Met mijn vorige Intel based Macbook kon ik veel meer dingen doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
amphora schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:54:
[...]

Eigenlijk ook oninteressante optie vind ik. Voor 180 euro meer heb je 25% meer GPU performance.
Dat is te simplistisch kijkend. Alle reviews/previews zeggen ook: de 24-core M1 Max kan weleens de sweet spot zijn.

De basis M1 Pro mist extra codecs (alleen nuttig voor video editing), heeft 'slechts' 200 GB/s geheugenbandbreedte, kan maar 2 externe beeldschermen aansturen en 16-core GPU.
Voor € 230 meer krijg je dus extra codes, 400 GB/s geheugenbandbreedte, tot 4 externe schermen aansturen en 24-core GPU, wat een 50% verbetering van performance is op GPU gebied. Daarnaast heeft de M1 Max een Power mode, de M1 Pro niet (al is het nog onduidelijk hoeveel impact dit heeft).
Voor € 180 meer krijg je alleen 32-core GPU ipv 24-core, wat 33% meer is, een kleinere stap dus. En alle andere voordelen krijg je bij de 24-core ook al.

Kortom: die 32-core is écht alleen nuttig wanneer je zeker weet dat je de performance t.o.v. 24-cores nodig hebt, terwijl de 24-core versie duidelijk meer te bieden heeft dan enkel meer cores. En zoals gezegd: de stap van 16 naar 24 cores is 50%, van 24 naar 32 cores is 33%. En de Anandtech review heeft aangetoond dat in de meest positieve benchmarks de performance scaling lineair is, dus die percentages houden stand.
[...]

Dit klopt dus niet. De 16" kan je ook via USB-C opladen, alleen USB-C Power Delivery gaat maar tot max 100W dus voor snelladen heb je de 140W MagSafe adapter nodig ja. En hoe belangrijk is fast charging als je toch met een externe monitor zit te werken? Dan zit je er toch wel een paar uur lijkt me. Zelf ga ik ook voor de 16" maar ik denk dat ik die mag safe adapter zelden ga gebruiken aangezien mijn monitor 85W levert en dat zou voldoende moeten zijn tenzij je non-stop aan het renderen bent misschien.
Dat is precies wat ik zeg: Fast Charging kan dus niet via USB-C PD. Diverse reviews leggen al uit dat de USB-C PD standaard hier (nog) niet geschikt voor is.

Dus als je voor de 16" gaat, kan je alleen met de MagSafe binnen 30 min 50% bijgeladen hebben. Ik heb nu met mijn 84Wh 2018 MBP15 dat ik soms maar een uur kan laden, omdat ik van hot naar her hop en dus beperkt kan laden, maar soms red ik de werkdag gewoon niet. Nu verwacht ik dat de M1 modellen het op accuduur sowieso al redden, maar het hebben van fast charge is toch wel iets wat ik graag mee wil nemen als ik zoveel geld uitgeef.

Als ik aan een monitor zit, met name thuis of op ons eigen kantoor, dan is het inderdaad geen probleem en is USB-C PD met 90 Watt voldoende, dan zit ik er ook minstens een halve dag achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nu verwacht ik dat de M1 modellen het op accuduur sowieso al redden
Klopt deels, nu ligt het er ook aan wat voor applicaties je gebruikt. Als je niet geoptimaliseerde apps gebruikt kan de accuduur tegenvallen.

Als ik alleen safari, iWork en M1 apps gebruik dan is de accuduur echt koning. Als ik Teams aan of iets wat niet geoptimaliseerd is (Teams is dan wel echt een gedrocht van een app) dan gaat het sneller dan je denkt. Dinsdag begon ik met mijn computer om 8:15 of zo en om 16:45 had ik nog maar 16%. Nog steeds onwijs netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 19:50
Kan je op zo een M1 CPU eigenlijk ook Windows 10 installeren met Bootcamp?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
braek schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:49:
Kan je op zo een M1 CPU eigenlijk ook Windows 10 installeren met Bootcamp?
Nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:21:
[...]

Dat is te simplistisch kijkend. Alle reviews/previews zeggen ook: de 24-core M1 Max kan weleens de sweet spot zijn.

De basis M1 Pro mist extra codecs (alleen nuttig voor video editing), heeft 'slechts' 200 GB/s geheugenbandbreedte, kan maar 2 externe beeldschermen aansturen en 16-core GPU.
Voor € 230 meer krijg je dus extra codes, 400 GB/s geheugenbandbreedte, tot 4 externe schermen aansturen en 24-core GPU, wat een 50% verbetering van performance is op GPU gebied. Daarnaast heeft de M1 Max een Power mode, de M1 Pro niet (al is het nog onduidelijk hoeveel impact dit heeft).
Voor € 180 meer krijg je alleen 24-core GPU ipv 16-core, wat 33% meer is, een kleinere stap dus. En alle andere voordelen krijg je bij de 24-core ook al.

Kortom: die 32-core is écht alleen nuttig wanneer je zeker weet dat je de performance t.o.v. 24-cores nodig hebt, terwijl de 24-core versie duidelijk meer te bieden heeft dan enkel meer cores. En zoals gezegd: de stap van 16 naar 24 cores is 50%, van 24 naar 32 cores is 33%. En de Anandtech review heeft aangetoond dat in de meest positieve benchmarks de performance scaling lineair is, dus die percentages houden stand.

[...]

Dat is precies wat ik zeg: Fast Charging kan dus niet via USB-C PD. Diverse reviews leggen al uit dat de USB-C PD standaard hier (nog) niet geschikt voor is.

Dus als je voor de 16" gaat, kan je alleen met de MagSafe binnen 30 min 50% bijgeladen hebben. Ik heb nu met mijn 84Wh 2018 MBP15 dat ik soms maar een uur kan laden, omdat ik van hot naar her hop en dus beperkt kan laden, maar soms red ik de werkdag gewoon niet. Nu verwacht ik dat de M1 modellen het op accuduur sowieso al redden, maar het hebben van fast charge is toch wel iets wat ik graag mee wil nemen als ik zoveel geld uitgeef.

Als ik aan een monitor zit, met name thuis of op ons eigen kantoor, dan is het inderdaad geen probleem en is USB-C PD met 90 Watt voldoende, dan zit ik er ook minstens een halve dag achter.
De M1Max 24 core kijk ik ook naar, maar nu ik weet dat de accu een stuk minder lang mee gaat, twijfel ik wel. Gebruik je het alleen in clamshell, dan maakt het niks uit, maar hij wordt hier wel mobiel gebruikt. Lastig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
honey schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:51:
[...]

De M1Max 24 core kijk ik ook naar, maar nu ik weet dat de accu een stuk minder lang mee gaat, twijfel ik wel. Gebruik je het alleen in clamshell, dan maakt het niks uit, maar hij wordt hier wel mobiel gebruikt. Lastig allemaal.
Accu wordt op den duur toch minder, processor kracht niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:35:
[...]

Teams slurpt batterij en geheugen op M1’s. Tot er een native Apple Silicon-versie is, kun je beter de webversie gebruiken.
De x86 versie op Intel Macs doen dat ook. Mijn Macbook Air is altijd fluister stil. Tot dat je Teams gaat gebruiken: dan stijgt ie letterlijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Samplex schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:16:
Na een aantal dagen de Macbook Pro M1 16" in gebruik te hebben ben ik op zich wel tevreden. Fans heb ik nog geen een keer gehoord of dat de Macbook heet word. Scherm is super mooi en stoor me niet aan de notch.

Ik blijf het jammer vinden dat veel apps nog niet native Apple Silicon zijn, dat ik geen VM's meer kan draaien om wat te testen die non ARM zijn zoals Windows Server 2019/2022. Veel Apps de op basis van Electron bagger framework zijn gebouwd i.p.v. een native MacOS app die veel meer resources vragen en nog Intel based zijn. Met mijn vorige Intel based Macbook kon ik veel meer dingen doen...
Handige website t.a.v. dit onderwerp: Is Apple Silicon ready?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 17:00
Vandaag dan ook eindelijk mijn 14" (M1 Max, 64GB, 1TB) in ontvangst mogen nemen. Helaas bij het uitpakken al direct een opvallende kleine kras op het Apple logo. Daarnaast al 3 cycli op de accu, die ook nog aangeeft slechts een full charge capaciteit van 97.9% te hebben.

Twijfelde eigenlijk nog tussen de 14" en 16" en ondanks dat het formaat eigenlijk wel prima bevalt denk ik dat hem alsnog maar retour ga sturen vanwege bovenstaande. Toch wel zonde op zo'n apparaat van ruim €4k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Moejo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:00:
Vandaag dan ook eindelijk mijn 14" (M1 Max, 64GB, 1TB) in ontvangst mogen nemen. Helaas bij het uitpakken al direct een opvallende kleine kras op het Apple logo. Daarnaast al 3 cycli op de accu, die ook nog aangeeft slechts een full charge capaciteit van 97.9% te hebben.

Twijfelde eigenlijk nog tussen de 14" en 16" en ondanks dat het formaat eigenlijk wel prima bevalt denk ik dat hem alsnog maar retour ga sturen vanwege bovenstaande. Toch wel zonde op zo'n apparaat van ruim €4k...
Die cycli zijn normaal. Ik had er bij ontvangst van de M1 Max ook al 3. Maar de full charge capaciteit is nog wel 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16
Moejo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:00:

Waar heb je hem aangekocht? Zat hij verder wel in een seal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Dennisweb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:14:
[...]

Die cycli zijn normaal. Ik had er bij ontvangst van de M1 Max ook al 3. Maar de full charge capaciteit is nog wel 100%.
Ik las her en der al dat dat van de cycli wel normaal was inderdaad, maar vind het wel gek dat de full charge capaciteit nu al zo laag uitvalt. Ben benieuwd of dit een gevalletje accu moet goed gekalibreerd worden is of dat ik gewoon pech heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Smeldor schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:17:
[...]

Waar heb je hem aangekocht? Zat hij verder wel in een seal?
Direct via Apple zelf. Vandaag al even contact gehad en gezien het om een CTO gaat konden ze niks zeggen over de levertijd van een eventuele vervanging. Als ik hem echt direct nodig had moest ik maar naar de Apple Store gaan en hem daar omruilen voor een stock-model. 8)7

Zat verder gewoon netjes in de standaard seal, was niks geks aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Is het wel de moeite om een M1 Max te nemen? Ik zie sommigen vaak het argument aanhalen van meer snelheid voor geheugen (400 GB/sec VS 200 GB/sec), maar ga je dat verschil in de praktijk wel hard merken? Wat voor soort geheugen hebben die nieuwe MBP's eigenlijk? Is dat DDR4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:14:
[...]

Hier hetzelfde maar normaal vind ik het niet.

Alle nieuwe MacBook’s die ik in voorgaande jaren had hadden echt 0 cycles.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@braek Dat is een vraag die alleen jij zelf kunt beantwoorden. Voor mij was de M1 Max een nobrainer. Gelijk gekocht. Denk dat ik er jaren met veel plezier mee ga werken en vrijwel nooit last ga krijgen van performance die mij gaat hinderen. Ik denk dat als je er teveel over moet nadenken dat dat een teken kan zijn dat je het wellicht inderdaad niet nodig hebt. Maar de enige die dat kan beantwoorden ben jij zelf.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, de performance boost van de max vs de pro is het echt wel waard als je met applicaties werkt die het ondersteunen.
Zo niet dan is de M1 Pro nagenoeg gelijk kwa performance en heb je zelfs een voordeel wat betreft batterijduur en warmteontwikkeling als ik de reviews zo lees.
Zelf zou ik de gpu alleen gebruiken in games en aangezien er weinig support is voor gaming op de mac ga ik voor de m1 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:49
braek schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:31:
Is het wel de moeite om een M1 Max te nemen? Ik zie sommigen vaak het argument aanhalen van meer snelheid voor geheugen (400 GB/sec VS 200 GB/sec), maar ga je dat verschil in de praktijk wel hard merken? Wat voor soort geheugen hebben die nieuwe MBP's eigenlijk? Is dat DDR4?
Als je meer wilt weten over de M1 max (vs pro en de normale), Anandtech heeft een leuke en goede technische review van de M1 max: https://www.anandtech.com...m1-max-performance-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 12-09 20:27
StephaN900 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:07:
Inderdaad, de performance boost van de max vs de pro is het echt wel waard als je met applicaties werkt die het ondersteunen.
Zo niet dan is de M1 Pro nagenoeg gelijk kwa performance en heb je zelfs een voordeel wat betreft batterijduur en warmteontwikkeling als ik de reviews zo lees.
Zelf zou ik de gpu alleen gebruiken in games en aangezien er weinig support is voor gaming op de mac ga ik voor de m1 pro.
Hier exact dezelfde overweging. Als consultant gebruik ik alleen maar office en daar heeft de MAX geen extra voordeel. Dit verbaast me wel maar kennelijk is systeemgeheugen voor de CPU van 200GB/s al lang geen bottleneck meer bij reguliere taken en brengt de verdubbeling niets meer.

Encoden van video naar HEVC/H.265 * doe ik altijd op mijn game PC met 6900xt. Straks even checken of die M1. pro dat sneller kan :)
*(Downloads encoden naar dat formaat en subtitles inbakken voor mijn plex server, scheelt weer transcoding)

Dus mijn bestelling van de 14" max geannuleerd en voor de 16" pro gegaan maar dan wel met 2TB en 32GB zodat ik VM's kan draaien.

Heb gisteren nog eens goed gekeken naar de kleuren in de Amac in Almere, vind zelf de spacegray toch mooier ogen dan de zilveren. (toen ook direct gerealiseerd dat de 16" echt niet te groot was, iets waar ik wel bang voor was daar ik nu een 14" laptop gebruik.)

[ Voor 8% gewijzigd door procyon op 04-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:15

JoepW

iRacer & Home Assistant

procyon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:48:
[...]

Hier exact dezelfde overweging. Als consultant gebruik ik alleen maar office en daar heeft de MAX geen extra voordeel. Dit verbaast me wel maar kennelijk is systeemgeheugen voor de CPU van 200GB/s al lang geen bottleneck meer bij reguliere taken en brengt de verdubbeling niets meer.

Encoden van video naar HEVC/H.265 * doe ik altijd op mijn game PC met 6900xt. Straks even checken of die PRO dat sneller kan :)
*(Downloads encoden naar dat formaat en subtitles inbakken voor mijn plex server, scheelt weer transcoding)

Dus mijn bestelling van de 14"max geannuleerd en voor de 16" pro gegaan maar dan wel met 2TB en 32GB zodat ik VM's kan draaien.

Heb gisteren nog eens goed gekeken naar de kleuren in de Amac in Almere, vind zelf de spacegray toch mooier ogen dan de zilveren. (toen ook direct gerealiseerd dat de 16"echt niet te groot was, iets waar ik wel bang voor was daar ik nu een 14"laptop gebruik.)
Ik heb precies dezelfde overwegingen gebruikt en tot dezelfde conclusie gekomen. _/-\o_

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Kan iemand wellicht dit filmpje in 8k60 afspelen en vertellen hoe soepel dit afspeelt? Of een andere video in 8k met 60 frames op YouTube. Ik ben benieuwd hoe soepel AV1 softwarematig wordt gedecode. Volgens mij lukt dit op M1 Air al redelijk en ga ervanuit dat dit op de Pro wel soepel moet lopen.

YouTube: Japan in 8K 60fps

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark de man schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:55:
Kan iemand wellicht dit filmpje in 8k60 afspelen en vertellen hoe soepel dit afspeelt? Of een andere video in 8k met 60 frames op YouTube. Ik ben benieuwd hoe soepel AV1 softwarematig wordt gedecode. Volgens mij lukt dit op M1 Air al redelijk en ga ervanuit dat dit op de Pro wel soepel moet lopen.

Werkt alleen in Chrome niet in Safari zo te zien maar het volgens mij dan toch gewoon gedownscaled aangezien de MBP geen 8K resolutie heeft.

Loopt gewoon soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Bedankt, dat klinkt positief. De resolutie wordt inderdaad gedownscaled, maar de bitrate blijft wel hoog volgens mij, waardoor 8k ook zwaarder is om af te spelen dan 4k of lager en het wel op die hoge resolutie gerenderd wordt.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Ik heb nu een MBP 15,4 inch van 2018.

Ik twijfel om te gaan naar een MBP 14,2 inch van 2021.

Ik vrees dat de overgang naar een kleiner scherm mij minder gaat bevallen, maar ik vind de 16 inch toch wel lomp geworden.

Is er nog iemand die de overgang heeft gemaakt van een groter naar kleiner scherm MBP en hoe is dat bevallen? Het verschil is nu uiteraard wel kleiner 15,4 inch vs 13,3 inch of 14,5 inch vs 14,2 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
braek schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:57:

Ik vrees dat de overgang naar een kleiner scherm mij minder gaat bevallen, maar ik vind de 16 inch toch wel lomp geworden.

Is er nog iemand die de overgang heeft gemaakt van een groter naar kleiner scherm MBP en hoe is dat bevallen? Het verschil is nu uiteraard wel kleiner 15,4 inch vs 13,3 inch of 14,5 inch vs 14,2 inch.
Ik had een MBP2015 15,4" en heb nu 16,2" 2021. Het apparaat is zelf kleiner dan de 15,4 maar het scherm wel groter. Dus lomp is het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
moonlander schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:00:
[...]

Ik had een MBP2015 15,4" en heb nu 16,2" 2021. Het apparaat is zelf kleiner dan de 15,4 maar het scherm wel groter. Dus lomp is het niet!
Maar hij is wel dikker geworden... Mijn eerste gedacht was een 14 inch, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd. Ook de betere battery life vind ik wel een extra argument om de 16 inch te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mark de man schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:55:

Dat is al kinderspel voor een gewone M1.

Edit: Toch niet, op mijn M1 Air op 8k wil het niet lekker lopen, continue out of sync. Op de M1 Pro 10/16/1TB wel gewoon soepel in Chrome.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Na het zien van deze video ga ik toch weer twijfelen. To Max or not to Max? Is het mij 900 euro waard...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Ben nu wel benieuwd naar de m1 max 24core gpu. Daar hoor/lees je niet veel over (nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:20

Blaz0r

:)

braek schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:02:
[...]

Maar hij is wel dikker geworden... Mijn eerste gedacht was een 14 inch, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd. Ook de betere battery life vind ik wel een extra argument om de 16 inch te nemen.
de nieuwe 16 inch is 1,2mm dunner dan de 2015 15 inch

(er zit een 15 inch model tussen dat 1,3mm dunner was dan de nieuwe (2016-2019) en de vorige 16 inch was 0,6mm dunner(2020))

2015 15,4 = 18mm
2016 15,4 = 15,5mm
2019 16 = 16,2mm
2021 16,2 = 16,8mm

[ Voor 7% gewijzigd door Blaz0r op 04-11-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 19:24

L23

nDirect090 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:51:
Ben nu wel benieuwd naar de m1 max 24core gpu. Daar hoor/lees je niet veel over (nog).
Ben wel benieuwd of dat scheelt in accuduur. Zou wel mooi zijn als daarin een vergelijking is. Dus 8/14/16 vs 10/16/16 vs 10/24/16 vs 10/32/16. Gaat dat gelijk op of zie je sowieso al een groot verschil in acccu duur tussen de Pro en Max. Wellicht is is de 24 core een mooie afweging tussen accu duur en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
honey schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:51:
[...]

Dat is dus ook een twijfelpunt voor mij ja. Heb je al iets kunnen vinden over hoeveel dat dan scheelt?

Hoe ik het bekijk is als volgt: stel dat mijn huidige MBP15 2018 het 6 uur op de accu uithoudt in benchmark X, de M1 Max 24-core 16" het 10 uur uithoudt in diezelfde benchmark en de M1 Pro 16" 8 uur, dan ga ik er nog steeds (flink) op vooruit.

Daarom vind ik sec kijken naar de 'achteruitgang' tov de M1 Pro niet zoveel zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 15:59

JJ93

Error 418

nDirect090 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:51:
Inderdaad weinig over te vinden. Ik heb een m1 max met 24 core gpu besteld.

Nu er wat meer informatie beschikbaar is denk ik dat het een goede middenweg is. Betere accuduur dan 32 core. Maar ook relatief betere koeling omdat er 8 gpu cores minder zijn met hetzelfde geüpgrade koelsysteem. En dubbele geheugensnelheid.

Met 32GB geheugen is het een €200 upgrade vanaf de 10-core cpu. Lijkt mij dat het ‘t waard is. Maar zijn nog niet goede reviews met vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Weet iemand eigenlijk welk type geheugen het "unified memory" is? Gezien de maximum snelheid van 200-400 GB/sec lijkt me dat toch niet het "standaard" DDR4 geheugen? Ik vind er niet zo veel over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
MooDyBLueS schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:25:
[...]

Dat is dus ook een twijfelpunt voor mij ja. Heb je al iets kunnen vinden over hoeveel dat dan scheelt?

Hoe ik het bekijk is als volgt: stel dat mijn huidige MBP15 2018 het 6 uur op de accu uithoudt in benchmark X, de M1 Max 24-core 16" het 10 uur uithoudt in diezelfde benchmark en de M1 Pro 16" 8 uur, dan ga ik er nog steeds (flink) op vooruit.

Daarom vind ik sec kijken naar de 'achteruitgang' tov de M1 Pro niet zoveel zeggen.
Zo moet je niet kijken hè? Continue lopende benchmarks zeggen niets over accuduur.

Stel dat je een video omzet/verwerkt op je een M1 max trekt ie kortstondig meer stroom dan een M1 pro maar is ook sneller klaar, dus uiteindelijk zal het niet veel schelen.

De batterijduur vergelijkingen tussen de m1pro en m1max bij simpel browsewerk is dan ook bijna hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Ik twijfelde toch nog wat tussen de 32 core gpu en 24 core gpu met m1 max. Nu zag ik dat je via de ING winkel korting kan krijgen bij Amac. €3669 bij Apple voor de 24 core, en €3656 bij Amac voor de 32 core met deze korting.

Dus.. ben ik toch maar overstag gegaan, order bij Apple geannuleerd en voor €13 minder er 8 gpu cores bijbesteld :Y)

Toch blijft de 24 core wel interessant met mogelijk betere warmte afvoer. Maar voor minder geld meer performance is dan toch nog een betere deal. Zeker omdat ik vrijwel altijd docked werk en de mindere accuduur niet heel veel uitmaakt.

Nu moet ik wel een paar weken extra wachten ben ik bang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:56
braek schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:49:
Weet iemand eigenlijk welk type geheugen het "unified memory" is? Gezien de maximum snelheid van 200-400 GB/sec lijkt me dat toch niet het "standaard" DDR4 geheugen? Ik vind er niet zo veel over...
LPDDR5, zie eerder geposte link voor meer info. https://www.anandtech.com...m1-max-performance-review.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
JJ93 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:00:
Ik twijfelde toch nog wat tussen de 32 core gpu en 24 core gpu met m1 max. Nu zag ik dat je via de ING winkel korting kan krijgen bij Amac. €3669 bij Apple voor de 24 core, en €3656 bij Amac voor de 32 core met deze korting.

Dus.. ben ik toch maar overstag gegaan, order bij Apple geannuleerd en voor €13 minder er 8 gpu cores bijbesteld :Y)

Toch blijft de 24 core wel interessant met mogelijk betere warmte afvoer. Maar voor minder geld meer performance is dan toch nog een betere deal. Zeker omdat ik vrijwel altijd docked werk en de mindere accuduur niet heel veel uitmaakt.

Ik twijfel ook wel, het kost me ong €110 meer als ik van de 24core gpu naar de 32core ga. Plus de ssd van 512gb wordt dan ook 1tb.

Normaal is dat een no-brainer, maar de €200 extra voor de m1 max was ook al een “no-brainer”, dus aan het einde betaal je alsnog veel meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

JJ93 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:00:

Heb je ook een indicatie van Amac gekregen wat de verwachte levertijd is? Dit houdt mij een beetje tegen om bij Amac te bestellen (niet te beste ervaringen mee). En heb je deze vooraf moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
procyon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:53:
[...]

Zo moet je niet kijken hè? Continue lopende benchmarks zeggen niets over accuduur.

Stel dat je een video omzet/verwerkt op je een M1 max trekt ie kortstondig meer stroom dan een M1 pro maar is ook sneller klaar, dus uiteindelijk zal het niet veel schelen.

De batterijduur vergelijkingen tussen de m1pro en m1max bij simpel browsewerk is dan ook bijna hetzelfde
Ik lees steeds dat de extra grafische cores van de M1 Max ook in idle extra stroom vragen. Dus, ook bij simpel browserwerk zou de accu sneller leeg zijn.

Ik twijfel daarom tussen de M1 Pro 32GB en de M1 Max 24core. Het is maar 230 euro, maar als de accu 5 uren minder lang mee gaat, dan liever de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
braek schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:49:
LPDDR5 geheugen, zie het verhaal van Anandtech:
One large feature of both chips is their much-increased memory bandwidth and interfaces – the M1 Pro features 256-bit LPDDR5 memory at 6400MT/s speeds, corresponding to 204GB/s bandwidth. This is significantly higher than the M1 at 68GB/s, and also generally higher than competitor laptop platforms which still rely on 128-bit interfaces.
De M1 Pro heeft twee 128-bit interfaces = 256-bit en de M1 Max heeft vier 128-bit interfaces = 512-bit met max. 408 GB/s bandbreedte, hoewel de CPU niet van die volledige bandbreedte gebruik maakt, waardoor het verschil in bandbreedte tussen de Pro en de Max voor CPU-intensieve taken waarschijnlijk geen groot verschil maakt. De extra bandbreedte is waarschijnlijk voor de sterkere GPU van de Max bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door jj71 op 04-11-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71

Ga gewoon eens naar een winkel waar ze de nieuwe MacBooks hebben staan en kijk welk formaat je het beste bevalt. Ik was afgelopen weekend bij de Apple-hoek in de Media Markt om eens te kijken.

Ik vond het verschil in grootte tussen de 14- en de 16-inch best groot, en ben blij dat ik zelf de 16-inch heb besteld. Ik heb liever het grotere scherm dan een kleinere laptop.

Zoveel mensen noemen de nieuwe laptops "lomp" (of "chunky" is het woord wat in alle YouTube-filmpjes wordt genoemd) maar dat is heel relatief. Als je oude laptop een MacBook Pro van de afgelopen 5 jaar is dan zien die nieuwe er misschien "lomp" uit. Mijn oude laptop is een Dell XPS 15 uit 2014. Dat is best een mooie en platte laptop, maar hij is gewoon een stuk groter en dikker dan de nieuwe 16-inch MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 20:58
jj71 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:48:
[...]

Ga gewoon eens naar een winkel waar ze de nieuwe MacBooks hebben staan en kijk welk formaat je het beste bevalt. Ik was afgelopen weekend bij de Apple-hoek in de Media Markt om eens te kijken.
Dat heb ik ook gedaan bij de plaatselijke Media Markt. Het is m.i. de enige manier om een goed vergelijk te maken tussen 14" en 16". Ik twijfelde ook erg en ben uiteindelijk voor de 14" gegaan (heb nu een 2017 MacBook Pro 13"). Voor mij was de doorslag dat ik de 16" niet echt lekker met één hand kan oppakken. Ik heb het prijsverschil in extra memory gestoken (32 ipv 16). Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 20:58
Die Topnotch app (https://topnotch.app) is ook handig voor "niet-notch laptops". Het maakt de menu bar altijd zwart (mooi in combinatie met dark mode) èn het kan de hoeken van je wallpaper afronden zodat het mooi in lijn is met de afgeronde hoeken van de app windows.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:47
MKBHD review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Eindelijk! Meteen maar even kijken als ik thuis ben. Is toch wel een van de beste reviewers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Top. Ik zie er ook naar uit. Vanavond eens op mijn gemak bekijken.
Verder nog steeds geen review op tweakers... Hoop dat die spoedig volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 12-09 15:18

ik ben van een late 2013 15" naar de 14" gegaan. Ik ben heel erg blij met dat deze meer mobiel is. Ik mis ook geen ruimte op de desktop, maar alles is wel wat kleiner op het scherm.

Voor mij ideaal, maar ook een opluchting om een extern scherm te gebruiken voor een hele dag werk (typische 40+'er met ogen die iets achteruit gaan, zelfs met bril/lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
honey schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:19:
[...]

Ik lees steeds dat de extra grafische cores van de M1 Max ook in idle extra stroom vragen. Dus, ook bij simpel browserwerk zou de accu sneller leeg zijn.

Ik twijfel daarom tussen de M1 Pro 32GB en de M1 Max 24core. Het is maar 230 euro, maar als de accu 5 uren minder lang mee gaat, dan liever de Pro.
Dat klopt natuurlijk. Daarom is het kopen van de MAX alleen handig als je af en toe zware taken uitvoert.
Doe je gewoon office werk moet je dat absoluut niet doen.

Hier zie je het vergelijk in batterijverbruik bij zware taken. (houdt er hier rekening mee dat de MAX inderdaad sneller leeg loopt op volle belasting maar ook 2x zoveel werk verzet heeft (dus in real life veel eerder zal idle'en).

YouTube: MacBook Pro BATTERY Test! (13 vs 14 vs 16 Pro & Max)

En hier het vergelijk tussen gewoon 'werk':
YouTube: MacBook Pro BATTERY Test! (13 vs 14 vs 16 Pro & Max)

Ik ben zelf overigens ook voor de 16" met M1Pro gegaan zodat ik nooit meer met een lader op pad hoef te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 05-11-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Mind = blown :| . Wat een bizar krachtig apparaat. Final Cut Pro doet sneller/beter zijn werk op een Macbook M1 Max dan een Mac Pro van 15K. Dit geeft wel aan dat de benchmarks (die al bizar goed zijn) eigenlijk niets zeggen vergeleken met praktische use cases.

Apple is echt weer heel goed bezig, hopelijk houden ze dat aan met de komende M SOC generaties.

Mijn Intel iMac en Macbook doen het nog perfect, dus geen noodzaak om te upgraden. Maar ergens jeukt het stiekem wel een beetje :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

procyon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:38:
[...].....Ik ben zelf overigens ook voor de 16" met M1Pro gegaan zodat ik nooit meer met een lader op pad hoef te gaan.
Tenzij je de MS Teams APP gebruikt, want dat is een stroomvreter begrijp ik.
Tux3.14 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:57:
[...]....Mijn Intel iMac en Macbook doen het nog perfect, dus geen noodzaak om te upgraden. Maar ergens jeukt het stiekem wel een beetje :o
Ik heb met mijn domme kop toch op bestellen gedrukt...

[ Voor 33% gewijzigd door JoepW op 05-11-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
JoepW schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:57:
[...]
Tenzij je de MS Teams APP gebruikt, want dat is een stroomvreter begrijp ik.

[...]
Ik heb met mijn domme kop toch op bestellen gedrukt...
Maar is het ook een domme keuze? :+
Veel plezier er mee! Ik zie de foto's wel verschijnen in de 'Show je Mac' topic :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:47
[...]

Mind = blown :| . Wat een bizar krachtig apparaat. Final Cut Pro doet sneller/beter zijn werk op een Macbook M1 Max dan een Mac Pro van 15K.
Die Pro van hem kost meer dan 50k, 768 GB RAM ( even uit me hoofd dit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
[...]
Apple is echt weer heel goed bezig, hopelijk houden ze dat aan met de komende M SOC generaties.
Ik zou voor de volgende generatie niet eenzelfde sprong verwachten. De winsten bij de A-series zijn ook niet meer zo extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds dinsdag de 14 inch instap. Man wat een apparaat.

Display is echt heel erg mooi, kleuren komen er goed uit, HDR films zijn een genot om naar te kijken op dit display.

Geluid van de build in speakers zijn voor mij op dit moment de beste die je in een laptop kan vinden. Het verbaast me echt hoe zuiver het geluid is en voor een laptop hebben de speakers aardig wat bass. Ook is de microfoon top notch.

Ik doe veel met Logic Pro X en tot nu toe is de ventilatie nog niet aan gegaan. Wel wordt de Mac wat warm, maar lang niet zo warm als mijn vorige MacBook Pro.

Het enige waar ik op dit moment nog over twijfel is over opslag. In deze Mac zit 512GB, maar deze is nu al voor de helft vol. Wat zouden jullie aanraden om te doen? De overstap maken naar het volgende model van €2749, of een externe SSD kopen die ik er aan hang wanneer het nodig is? Ik weet van een paar jaar geleden dat er hele mooie oplossingen waren voor je SD kaartlezer, maar ik heb dit nog niet voor de nieuwe Mac gezien.

Al met al heel tevreden met de Mac, alleen twijfel dus nog over m'n opslag. Gelukkig heb ik 'm net gekocht waardoor ik hem kan retourneren tm 8 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
Ik heb sinds dinsdag de 14 inch instap. Man wat een apparaat.

Display is echt heel erg mooi, kleuren komen er goed uit, HDR films zijn een genot om naar te kijken op dit display.

Geluid van de build in speakers zijn voor mij op dit moment de beste die je in een laptop kan vinden. Het verbaast me echt hoe zuiver het geluid is en voor een laptop hebben de speakers aardig wat bass. Ook is de microfoon top notch.

Ik doe veel met Logic Pro X en tot nu toe is de ventilatie nog niet aan gegaan. Wel wordt de Mac wat warm, maar lang niet zo warm als mijn vorige MacBook Pro.

Het enige waar ik op dit moment nog over twijfel is over opslag. In deze Mac zit 512GB, maar deze is nu al voor de helft vol. Wat zouden jullie aanraden om te doen? De overstap maken naar het volgende model van €2749, of een externe SSD kopen die ik er aan hang wanneer het nodig is? Ik weet van een paar jaar geleden dat er hele mooie oplossingen waren voor je SD kaartlezer, maar ik heb dit nog niet voor de nieuwe Mac gezien.

Al met al heel tevreden met de Mac, alleen twijfel dus nog over m'n opslag. Gelukkig heb ik 'm net gekocht waardoor ik hem kan retourneren tm 8 januari.
Als je hem koopt voor de komende 4/5 jaar zou ik gaan voor een laptop die niet meer afhankelijk is van dongels en externe apparaten als je het je kan permiteren.

Zelf de M1Pro, 32gb/2tb/16" besteld. Als je via ING besteld kan je bij amac ongeveer 200 euro korting krijgen. Kost allemaal wat maar dan is ie ook klaar en "af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
m_a_rnix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:06:
[...]

Ik zou voor de volgende generatie niet eenzelfde sprong verwachten. De winsten bij de A-series zijn ook niet meer zo extreem.
Nee denk dat je daar gelijk in hebt. De extreme (tijds)winsten die we nu zien en bespreken zijn niet eens te danken aan de M1 cores... Het is puur en alleen het resultaat van nieuwe media encoders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

procyon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:11:
[...]

Als je hem koopt voor de komende 4/5 jaar zou ik gaan voor een laptop die niet meer afhankelijk is van dongels en externe apparaten als je het je kan permiteren.

Zelf de M1Pro, 32gb/2tb/16" besteld. Als je via ING besteld kan je bij amac ongeveer 200 euro korting krijgen. Kost allemaal wat maar dan is ie ook klaar en "af".
Ik ben idd wel van plan om hem 4/5 jaar te gaan gebruiken. Overigens heb ik wel 2TB aan iCloud opslag.

Ga er nog even over nadenken, gelukkig heeft Apple rond de feestdagen altijd een ruime retour termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:

Hoe groot is je photo library en hoe groot gaat die worden? Dat is echt een ding dat ik offline beschikbaar wil hebben en niet ideaal met een externe ssd (want dan kan je er niet bij als je die niet hebt aangesloten). Deze vraag moet je dus ook stellen voor andere data die je in je (time machine) backup wil hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:23:
[...]

Ik ben idd wel van plan om hem 4/5 jaar te gaan gebruiken. Overigens heb ik wel 2TB aan iCloud opslag.

Ga er nog even over nadenken, gelukkig heeft Apple rond de feestdagen altijd een ruime retour termijn.
Ik had een 256GB SSD MacBook en ben om die reden naar 1TB gegaan. Ik bleef maar documenten verwijderen en apps deïnstalleren. Dat is geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m_a_rnix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:08:
[...]

Hoe groot is je photo library en hoe groot gaat die worden? Dat is echt een ding dat ik offline beschikbaar wil hebben en niet ideaal met een externe ssd (want dan kan je er niet bij als je die niet hebt aangesloten). Deze vraag moet je dus ook stellen voor andere data die je in je (time machine) backup wil hebben bijvoorbeeld.
Mijn foto’s staan sowieso in iCloud, dus heel veel ruimte neemt t niet in op m’n Mac. T is meer dat Logic Pro X + plug-ins enz veel in neemt.
Dennisweb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:11:
[...]

Ik had een 256GB SSD MacBook en ben om die reden naar 1TB gegaan. Ik bleef maar documenten verwijderen en apps deïnstalleren. Dat is geen doen.
De Mac gaat vooral veel gebruikt worden voor muziek productie en wat simpel gebruik(films kijken via de streaming diensten, muziek luisteren via Apple Music en browsen).

Tot nu toe neemt m’n Logic Pro library bijna de helft van m’n Mac in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:17:
[...]

Mijn foto’s staan sowieso in iCloud, dus heel veel ruimte neemt t niet in op m’n Mac. T is meer dat Logic Pro X + plug-ins enz veel in neemt.

[...]

De Mac gaat vooral veel gebruikt worden voor muziek productie en wat simpel gebruik(films kijken via de streaming diensten, muziek luisteren via Apple Music en browsen).

Tot nu toe neemt m’n Logic Pro library bijna de helft van m’n Mac in beslag.
Ik zou voor 1TB gaan, dan. Het lijkt me knap vervelend als je ergens aan gewerkt hebt en dan oudere libraries weg mooit gooien. Dan ga je weer een keer op zoek naar oudere projecten in de library en is het weg.

Ik had hetzelfde probleem, maar dan met React Native projecten van 10GB elk. Tikt lekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennisweb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:29:
[...]

Ik zou voor 1TB gaan, dan. Het lijkt me knap vervelend als je ergens aan gewerkt hebt en dan oudere libraries weg mooit gooien. Dan ga je weer een keer op zoek naar oudere projecten in de library en is het weg.

Ik had hetzelfde probleem, maar dan met React Native projecten van 10GB elk. Tikt lekker aan.
Hmmm.. Denk dat ik 'm dan idd maar ga omruilen voor de 1TB variant. Hoop dat ze snel in een van de stores beschikbaar komen, zodat ik niet zonder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Blaz0r schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:00:
[...]

Heb je ook een indicatie van Amac gekregen wat de verwachte levertijd is? Dit houdt mij een beetje tegen om bij Amac te bestellen (niet te beste ervaringen mee). En heb je deze vooraf moeten betalen?
Nee, is niet bekend.
Bij het levertijden topic zijn er geloof ik wel mensen die hun bestelling van Amac hebben ontvangen.

Voordeel van 32 core GPU is dat het een standaard configuratie is, de 24 core is custom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Ik heb dus iets mega geks met deze MacBook. Als ik muziek luister via iTunes en dan aan het typen in Finder, wordt mijn muziek soms uit het niks zachter. Als ik mijn hand weer van het toetsenbord haal, wordt 'ie weer harder. Je hoort echt een soort van fade. En nee, ik druk de sound toetsen niet in.

Heb een 16 inch M1 Max. Iemand enig idee?

YouTube: Fading music when changing file name in Finder

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisweb op 05-11-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

m_a_rnix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:06:
[...]

Misschien een M2 Max met 64 GPU cores an 12 High performance cores of zo. Core upgrades zelf zullen minimaal zijn denk ik ja.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:17:
[...]
Het wordt off-topic, maar... je hebt dus geen backup van je foto's? Als je om wat voor reden dan ook niet meer bij iCloud kan is alles dus weg... Kan zomaar gebeuren, bij deze journalist omdat hij een naam van 3 karakters had op Twitter.

Fotobibliotheek en office-bestanden zijn zo ongeveer het enige dat je niet terug kan halen als je het kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m_a_rnix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:39:
[...]

Het wordt off-topic, maar... je hebt dus geen backup van je foto's? Als je om wat voor reden dan ook niet meer bij iCloud kan is alles dus weg... Kan zomaar gebeuren, bij deze journalist omdat hij een naam van 3 karakters had op Twitter.

Fotobibliotheek en office-bestanden zijn zo ongeveer het enige dat je niet terug kan halen als je het kwijtraakt.
Mwah maak me eerlijk gezegd niet zo zorgen dat Apple mijn account blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Well, it's your funeral data loss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb Lee al jaren zien struggelen met MacBook’s en Dongels en hij geeft het na jaren lang Windows toch weer een kans ;)

Leuk om te zien hoe wij als “Mac” gebruikers alles vanzelfsprekend vinden en hij als grotendeels Windows gebruiker verrast is over goed het Apple ECO systeem wel niet is als je meerdere apparaten hebt.

De frustraties zijn grotendeels onwetendheid maar ben benieuwd hoe het afloopt. Het wordt een serie zei hij en hier alvast de eerste video.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 05-11-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Heeft iemand enig idee of deze nieuwe 14/16 inch modellen al bij Amac's te bekijken zijn in de winkel?

Ik heb nu een 15,4" 2018 model en de 16,2" is weer een tikkeltje groter, maar vooral: 300 gram zwaarder als M1 Pro en 400 gram zwaarder als M1 Max. Aangezien de 14,2" nog maar 1,2" scheelt met mijn huidige én een hogere resolutie heeft zelfs dan mijn huidige zou ik op het iets kleinere scherm waarschijnlijk met scaling aanpassen dezelfde werkruimte moeten kunnen krijgen. Ik weet alleen niet of ik het dan net te klein ga vinden.

Ik woon overigens bijna exact in het midden tussen de Amac in Amstelveen en die in Almere, mocht iemand daar onlangs geweest zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-11-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessadoet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-01-2024
MooDyBLueS schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:57:
Heeft iemand enig idee of deze nieuwe 14/16 inch modellen al bij Amac's te bekijken zijn in de winkel?

Ik heb nu een 15,4" 2018 model en de 16,2" is weer een tikkeltje groter, maar vooral: 300 gram zwaarder als M1 Pro en 400 gram zwaarder als M1 Max. Aangezien de 14,2" nog maar 1,2" scheelt met mijn huidige én een hogere resolutie heeft zelfs dan mijn huidige zou ik op het iets kleinere scherm waarschijnlijk met scaling aanpassen dezelfde werkruimte moeten kunnen krijgen. Ik weet alleen niet of ik het dan net te klein ga vinden.

Ik woon overigens bijna exact in het midden tussen de Amac in Amstelveen en die in Almere, mocht iemand daar onlangs geweest zijn.
In Utrecht waren ze gewoon te bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj71
MooDyBLueS schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:57:
Ja, en niet alleen bij Amac, ze zijn gewoon op alle (of in ieder geval de meeste) plekken waar Apple computers worden verkocht te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Greatsword schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:55:
Ik heb Lee al jaren zien struggelen met MacBook’s en Dongels en hij geeft het na jaren lang Windows toch weer een kans ;)

Leuk om te zien hoe wij als “Mac” gebruikers alles vanzelfsprekend vinden en hij als grotendeels Windows gebruiker verrast is over goed het Apple ECO systeem wel niet is als je meerdere apparaten hebt.

De frustraties zijn grotendeels onwetendheid maar ben benieuwd hoe het afloopt. Het wordt een serie zei hij en hier alvast de eerste video.

[YouTube: Windows User Tries New M1 Max Macbook Pro: First 24 Hours]
Leuke video. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 19:40
Ik heb toevallig net even gespeeld met de nieuwe macbooks bij Amac in Breda. Dus denk het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:13

Quakie

quakelen

Greatsword schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:55:

[YouTube: Windows User Tries New M1 Max Macbook Pro: First 24 Hours]
Ik moest echt lachen, :) aardig wat dingen waar hij tegen aan loop wat ik begin ook had... Nu jaren dat ik beide gebruik, en bij beide OS en heb ik nog wel eens frustraties.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lud70
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 07:23
Bright review van 14 inch mbpro met m1pro processor staat online.

Hun conclusie: top apparaat (behalve voor gaming), alleen nodig voor echte pro’s, maar begrijpelijk als ook anderen er hebberig van worden.

[ Voor 53% gewijzigd door lud70 op 06-11-2021 08:40 . Reden: Foute verwijzingsvorm naar Youtube verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

lud70 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:33:
Bright review van 14 inch mbpro met m1pro processor staat online:

[Afbeelding]
Met een video link werkt het beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Ben vandaag gaan kijken, oef dat ding is dik zeg, de underbody alleen al is dikker dan m'n dichtgeklapte 2014 versie. Doet me qua model meer denken aan de pro uit 2008, ook qua gewicht. Een minder geslaagd vierkant design dan de andere Apple producten van de laatste tijd, vind het bij de Ipad en Iphone wel fraai namelijk. Door de veel kleinere bezel is de breedte van de 16" wel hetzelfde als mijn huidige 15", da's wel knap! De display is ook een plaatje.

Erg jammer dat je de 24 core upgrade niet kan doen zonder de extra 16 geheugen, want dan was het qua prijs een aantrekkelijke upgrade (de €460 voor 16gb is idioot). Logisch, want anders had je wel een erg goedkope Max!

Nu alleen nog nadenken: even wachten tot de early of mid-year versies van volgend jaar zodat alle kinderziektes eruit zijn of het er toch maar op wagen?

[ Voor 11% gewijzigd door agentorangina op 06-11-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

agentorangina schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:40:
Ben vandaag gaan kijken, oef dat ding is dik zeg, de underbody alleen al is dikker dan m'n dichtgeklapte 2014 versie. Doet me qua model meer denken aan de pro uit 2008, ook qua gewicht. Een minder geslaagd vierkant design dan de andere Apple producten van de laatste tijd, vind het bij de Ipad en Iphone wel fraai namelijk. Door de veel kleinere bezel is de breedte van de 16" wel hetzelfde als mijn huidige 15", da's wel knap! De display is ook een plaatje.

Erg jammer dat je de 24 core upgrade niet kan doen zonder de extra 16 geheugen, want dan was het qua prijs een aantrekkelijke upgrade (de €460 voor 16gb is idioot). Logisch, want anders had je wel een erg goedkope Max!

Nu alleen nog nadenken: even wachten tot de early of mid-year versies van volgend jaar zodat alle kinderziektes eruit zijn of het er toch maar op wagen?
Zoals je in mijn post van eerder kan lezen is de nieuwe toch echt aanzienlijk (1,2mm) dunner dan het model van 2012-2015. Maar ik denk dat de "voetjes" mogelijk een stuk hoger zijn. Voor airflow en het wat eenvoudiger oppakken vanaf een bureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Blaz0r schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:51:
[...]

Zoals je in mijn post van eerder kan lezen is de nieuwe toch echt aanzienlijk (1,2mm) dunner dan het model van 2012-2015. Maar ik denk dat de "voetjes" mogelijk een stuk hoger zijn. Voor airflow en het wat eenvoudiger oppakken vanaf een bureau?
Dat zal 'm zijn dan, want de pootjes van mijn versie zijn al jaren ter ziele dus platter kan je niet krijgen (ik heb ze natuurlijk even naast elkaar gelegd ;)). Ik moest ook wel wennen aan de lagere magsafe locatie, maar dat merk je na een week vast niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ik ga volgende week ook maar is rondneuzen bij een Apple winkel. Het maakt me wel nieuwsgierig hoe de nieuwe Macbooks er uitzien en aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
Moejo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:23:
[...]

Direct via Apple zelf. Vandaag al even contact gehad en gezien het om een CTO gaat konden ze niks zeggen over de levertijd van een eventuele vervanging. Als ik hem echt direct nodig had moest ik maar naar de Apple Store gaan en hem daar omruilen voor een stock-model. 8)7

Zat verder gewoon netjes in de standaard seal, was niks geks aan te zien.
Toch nog een meevallertje: gezien de leverdatum na 1 november is (3 nov. geleverd, met een factuurdatum van 31 oktober) heb ik het geluk dat ik t/m 8 januari de MBP retour kan sturen. Oftewel, bestelling geplaatst voor een nieuwe - tot die er is gebruik ik deze en zodra de vervanging er is kan deze retour richting Apple.

Hopelijk zijn ze niet al te strikt met restocking fees en dat soort ongein. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moejo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:19:
[...]

Toch nog een meevallertje: gezien de leverdatum na 1 november is (3 nov. geleverd, met een factuurdatum van 31 oktober) heb ik het geluk dat ik t/m 8 januari de MBP retour kan sturen. Oftewel, bestelling geplaatst voor een nieuwe - tot die er is gebruik ik deze en zodra de vervanging er is kan deze retour richting Apple.

Hopelijk zijn ze niet al te strikt met restocking fees en dat soort ongein. Iemand daar ervaring mee?
Apple hanteert geen restocking fees, dit is ook de reden waarom ik al mijn Apple spullen bij hun in de winkel koop of online bestel. Producten zijn soms goedkoper te krijgen bij andere partijen, maar hun service en voorwaarden zijn top. Coolblue heeft trouwens ook wel relaxte retourvoorwaarden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:24:
Ik ga volgende week ook maar is rondneuzen bij een Apple winkel. Het maakt me wel nieuwsgierig hoe de nieuwe Macbooks er uitzien en aanvoelen.
Ik ben vanochtend even de Amac binnen gewipt en daar stonden ze allebei: 14" en 16". Ik heb nu een 2018 15" en was ook benieuwd naar het formaat, het gewicht en de verbeteringen qua scherm. Ik heb er pakweg 20 minuten mee staan spelen.

Wat mij positief is opgevallen aan beide:
- apps starten bloedsnel, zelfs het hele dock snel na elkaar aanklikken vormt geen probleem
- performance in de apps is erg goed, Maps is op mijn 2018 op Monterrey een notoir probleemgeval wanneer ik satelliet weergave gebruik en ga in- en uitzoomen. De 2021 modellen deden dit bijna instantly.
- schermen zijn om door een ringetje te halen zo mooi, voelt bijna als de stap van niet-retina naar retina, zwart is extreem diep zwart alsof je naar OLED zit te kijken, backlight bleeding niet gezien, maar ook niet naar gezocht
- de notch, jawel: bij de eerste keer kijken valt het op, maar tijdens gebruik 'verdwijnt' hij, de extra ruimte links en rechts is daarom mooi meegenomen
- bouwkwaliteit: deze voelen zo stevig als een massief stuk metaal, echt indrukwekkend
- afwerking: de 2016-2019 modellen hadden vrij scherpe randen, dit hebben deze nieuwe totaal niet en toch sluit alles snaarstrak op elkaar aan
- het scharnier van het scherm: lastig uit te leggen, maar met mijn 2018 voel je continu een stevige weerstand (in de positieve zin) en wiebelt het een heel klein beetje na zodra je het loslaat in de gewenste stand, de 2021 modellen hebben een net zo stevige initiële weerstand, maar gaan daarna zeer vloeiend zonder dat het aanvoelt alsof het te soepel gaat. En ze wiebelen veel minder na. Dit moet je echt in het echt voelen, het viel mij gelijk op en voelt weer typisch Apple next-level aan. Iets waar behalve misschien Microsoft met de Surface apparaten maar weinig fabrikanten überhaupt over na zullen denken.
- door de hogere resolutie en veel hogere helderheid (ze stonden op Display P3 ingesteld in de winkel) lijkt tekst zelfs op de meest rechter geschaalde resolutie (meer werkruimte) veel scherper en zelfs leesbaarder dan op mijn 2018, ik verdenk het veel hogere contrast hier ook van. Dit vond ik dusdanig opvallend, dat ik voor het eerst de geschaalde resolutie om meer werkruimte te krijgen als een optie zie voor in de praktijk

Wat mij positief is opgevallen aan de 16":
- prachtig groot scherm, veel werkruimte en door de hogere resolutie (zo'n 20% meer volgens mij) ook weer iets meer werkruimte dan een 15" waar veel mensen vanaf zullen upgraden

Wat mij positief is opgevallen aan de 14":
- veel lichter dan de 16" (0,5kg) en zelfs voelbaar lichter met 1,6 kg dan mijn huidige 2018 die 1,8 kg weegt
- scherm (14,2") is serieus veel groter dan de 13,3" M1 van eerder dit jaar die er naast stond. De 13" modellen vond ik altijd te klein, maar 14,2" lijkt misschien een sweet spot te zijn, want 0,9" groter is toch 2,5cm, maar ook door de hogere resolutie en dus pixeldichtheid.

Wat mij negatief is opgevallen aan beide:
- 120 Hz merkte ik niks van, pas toen ik erop ging letten merkte ik wel wat in met name de animaties, maar ik vind het te subtiel om te stellen dat dit een reden is om hiervoor deze laptops te kopen
- ze zijn wel écht dikker voor je gevoel dan degene die ze vervangen. Ik heb uit reviews al gehaald dat ze ook wel dikker zijn, maar dat 1-2mm is, dus anders gezegd: die 'tapered' vorm van de 2016-2019 reeks was als idee en uitwerking dus op zich een mooie vondst, maar het effect op de performance bij de Intel modellen was natuurlijk minder goed op z'n zachtst gezegd.
- de touch bar ontbreekt. Dit is altijd al een hate-it-or-love-it feature geweest, maar ik zit 100% in het laatste kamp. Ik snap de hele logica ook niet, want Apple heeft nog wel de 13" MacBook Pro M1 met touch bar uitgebracht, zonder prijsverhoging. Dus waarom ontbreekt het in de nieuwe Pro modellen? Kostenbesparing zal het bijna niet zijn, want ze zitten al 3 jaar ongeveer in alle MBP's waarvan de goedkoopste niet meer dan €1300 hebben gekost oorspronkelijk. Dan kan het nooit een €50-100 kostend onderdeel zijn geweest. Ik snap wel dat er ook genoeg mensen een hekel eraan hadden en dat misschien de reden is geweest om de Pro laptops van fysieke toetsen te voorzien weer, maar itt het terugbrengen van HDMI en SD, is dit niet iets toevoegen, maar iets weghalen. Had het op z'n minst een configureerbare optie laten zijn. Waar ik persoonlijk ook bang voor ben is dat straks de M2 Air/Pro (dus niet de 14/16", maar 13" modellen) hem wel weer krijgen. Anders zie ik geen enkel nut om de 2021 M1 MacBook Pro 13" als enige de touchbar te geven.

Wat mij negatief is opgevallen aan de 16":
- hij is zwaar. En met zwaar bedoel ik ZWAAR! Dit is niet grappig meer, het is voelbaar veel meer dan de uitgaande modellen. En voor mij het grootste struikelblok. De 2019 16" MacBook Pro was ook al 2,0 kg, 200 gram. zwaarder dan de 2018, dus in dat opzicht is hij nog maar 100 gram zwaarder geworden. Maar dat zit dus wel in het schermformaat en dikkere/stevigere behuizing. Ik had veel liever een 1,8-1,9 kg wegende 15" gehad.

Schermresolutie, scaling en werkruimte:
Waar ik ook naar heb gekeken, omdat mijn 15,4" 2018 model bijna precies tussen de 16,2" en 14,2" invalt qua schermformaat, is de resolutie en dan specifiek de "Looks like" resoluties. Het is bekend dat 200% scaling het soepelst werkt en andere resoluties vanwege eerst 300/400% scaling en dan terugrenderen naar de gekozen scaling meer GPU kracht en dus accuduur kost. Ik heb het daarom ook nooit gesnapt dat mijn 15,4" met fysieke resolutie van 2.880x1.800 (Looks like 1.440x900, dus. 200% scaling) standaard geleverd werd met "Looks like 1.680x1.050". Dit zag er ook niet scherp uit, kostte accuduur, mijn laptop ging er veel sneller van z'n fans laten draaien en was dus uiteindelijk een enorme on-Apple-ervaring. Voor mij was 1.440x900 dus de

De nieuwe 16,2" heeft een native resolutie van 3.456 x 2.234 pixels (254 ppi) en wordt out-of-the-box geleverd met 200% scaling, zoals het hoort. Dit wordt ook aangegeven als je in de Display Settings kijkt: Looks like 1.728 x 1.117. Je kan om meer werkruimte te krijgen ook nog kiezen voor een "Looks like 2.056 x 1.329" resolutie, waarbij op deze M1 Pro/Max laptops de waarschuwing gegeven wordt (eindelijk!), er stond zoiets als: "Let op: deze resolutie kan een negatieve impact op prestaties hebben." Yay Apple! _/-\o_

De nieuwe 14,2" heeft een native resolutie van 3.024 x 1.964 pixels (254 ppi) en wordt eveneens out-of-the-box geleverd met 200% scaling. Looks like 1.512 x 982. Meer werkruimte is te verkrijgen met de enige extra resolutie aan die kant van het spectrum: Looks like 1.800 x 1.169. Dat is bijna 1:1 de resolutie van de 16".

modelnative resolutieout-of-the-box200% scalingopties voor meer werkruimte
2018 MBP 15"2.880 x 1.800 (220 ppi)Looks like 1.680 x 1.0501.440 x 900Looks like 1.680 x 1.050
Looks like 1.920 x 1.200
2021 MBP 14"3.024. x 1.964 (254 ppi)1.512 x 9821.512 x 982Looks like 1.800 x 1.169
2021 MBP 16"3.456 x 2.234 (254 ppi)1.728 x 1.1171.728 x 1.117Looks like 2.056 x 1.329

Kortom: als je uitgaat van 200% scaling (als je geen impact wilt op je accu/stroomverbruik en algehele performance), dan kan je dus stellen dat de 2021 14" met standaardresolutie (Looks like 1.512 x 982) dus gewoon bijna 1:1 vergelijkbaar is met de 15" modellen van 2016-2018 (Looks like 1.440 x 900). Ja, je kon daar 1.680 x 1.050 kiezen, maar dat kan ook give or take op de 14", maar dat heeft in ieder geval op de Intel modellen een significante impact en ik ben er ook geen fan van om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 19:57
@MooDyBLueS
Heb de nieuwe MacBooks niet in het echt gezien. Maar ben blij dat ik overstap van een 2010 model. Dus ik ga in alle opzichten erop vooruit. Kan niet wachten tot de mijne binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 18:44
MooDyBLueS schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:25:
[...]
Ik snap de hele logica ook niet, want Apple heeft nog wel de 13" MacBook Pro M1 met touch bar uitgebracht, zonder prijsverhoging. Dus waarom ontbreekt het in de nieuwe Pro modellen?
[…]
Top review, thanks!

Had zelf ook al een keer mee gespeeld en vergeleken in de Amac. Maar jij veel uitgebreider en en dit netjes gedeeld hier. Waarvoor dank. Ga zelf voor de 14”, twijfel alleen nog over de exacte configuratie.

Betreft de touch bar, voor mij mag deze (ook) gestolen worden. Ik denk dat deze nog wel in de 13” Mac Book Pro M1 zit omdat ze gewoon snel een MBP M1 wilde uitbrengen en een bestaande body hebben gebruikt.
Persoonlijk denk ik niet dat de touch bar op nieuwe modellen zal terugkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Even een heel andere vraag dan de ervaringen/verbeteringen van deze mooie nieuwe MBP maar voor mij eentje die blijft spoken:

Is het verstandig om een MBP continu aan het stroom te hebben en als werkstation te gebruiken? En waarom wel/niet?

Mijn situatie: k heb nu een Macbook Pro 2016 (zonder touchbar), de i7 met 16Gb geheugen.
Aangezien de laptop vooral portable moest zijn, heb ik in 2018 een Macbook air erbij gehaald. Deze is inmiddels doorgegeven aan kids voor scholieren-laptop want sinds Corona werk ik voornamelijk thuis en heb de MBP aangesloten op een groot beeldscherm, los toetsenbord en muis. Mijn MBP fungeert nu dus voornamelijk als werkstation. Qua accuduur, k heb geen idee of dit gebruik mijn acculevensduur omlaag heeft gebracht, helaas niet gemeten. Ik kan er zeker 5u mee werken en dat is voldoende voor die keren dat ik hem meeneem.
Met de Macmini M1 dacht ik: die schaf ik aan, helemaal weer bij met nieuwe generatie processoren enzo. toch even gewacht want ik eigenlijk ben ik best tevreden met een setup van een MBP als werkstation die ik soms ook eruit kan halen als ik toch op pad ga. En ik kan het wel warderen om 1 vaste werkplek te hebben sinds Corona.
Met deze nieuwe MBP denk ik: weer tijd voor een echte upgrade van de MBP... Echter...

...als ik zoveel geld ga uitgeven komt het oude vraagstuk weer terug: is het wel handig als ik in praktijk dat ding de hele tijd ah stroom heb en er 1 of 2 x per week afhaal vanwege meenemen naar het werk? Kan dat wel goed zijn voor de accu? ik heb van alles gelezen voor intelligent accumanagement en fastcharging maar is het wel goed voor de accu of is het "beter" voor de accu tov vroeger.
Hoe werken jullie met de MBP: elke keer opladen als ie leeg is en vooral in huis zonder accu?

[ Voor 15% gewijzigd door OmeRobbie op 07-11-2021 06:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
Gewoon gebruiken en niet bij nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
m_a_rnix schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:33:
Gewoon gebruiken en niet bij nadenken.
:*) 8)7

voor de Apple-prijzen wil ik wel een beetje erbij nadenken...

eenvoudige vraag maar niemand -ook Apple- kan er een uitsluitend antwoord geven op de vraag: "wel/geen invloed op accu als je hem hele dag ad stekker laat hangen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:13:
[...]

:*) 8)7

voor de Apple-prijzen wil ik wel een beetje erbij nadenken...

eenvoudige vraag maar niemand -ook Apple- kan er een uitsluitend antwoord geven op de vraag: "wel/geen invloed op accu als je hem hele dag ad stekker laat hangen"
Ik hang mijn mb pro 15” 2018 altijd aan de stroom omdat ik vaak niet weet wanneer ik een tijdje de accu nodig heb. Na 3 jaar is de accu nog 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
OmeRobbie schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:16:
Even een heel andere vraag dan de ervaringen/verbeteringen van deze mooie nieuwe MBP maar voor mij eentje die blijft spoken:

Is het verstandig om een MBP continu aan het stroom te hebben en als werkstation te gebruiken? En waarom wel/niet?

Mijn situatie: k heb nu een Macbook Pro 2016 (zonder touchbar), de i7 met 16Gb geheugen.
Aangezien de laptop vooral portable moest zijn, heb ik in 2018 een Macbook air erbij gehaald. Deze is inmiddels doorgegeven aan kids voor scholieren-laptop want sinds Corona werk ik voornamelijk thuis en heb de MBP aangesloten op een groot beeldscherm, los toetsenbord en muis. Mijn MBP fungeert nu dus voornamelijk als werkstation. Qua accuduur, k heb geen idee of dit gebruik mijn acculevensduur omlaag heeft gebracht, helaas niet gemeten. Ik kan er zeker 5u mee werken en dat is voldoende voor die keren dat ik hem meeneem.
Met de Macmini M1 dacht ik: die schaf ik aan, helemaal weer bij met nieuwe generatie processoren enzo. toch even gewacht want ik eigenlijk ben ik best tevreden met een setup van een MBP als werkstation die ik soms ook eruit kan halen als ik toch op pad ga. En ik kan het wel warderen om 1 vaste werkplek te hebben sinds Corona.
Met deze nieuwe MBP denk ik: weer tijd voor een echte upgrade van de MBP... Echter...

...als ik zoveel geld ga uitgeven komt het oude vraagstuk weer terug: is het wel handig als ik in praktijk dat ding de hele tijd ah stroom heb en er 1 of 2 x per week afhaal vanwege meenemen naar het werk? Kan dat wel goed zijn voor de accu? ik heb van alles gelezen voor intelligent accumanagement en fastcharging maar is het wel goed voor de accu of is het "beter" voor de accu tov vroeger.
Hoe werken jullie met de MBP: elke keer opladen als ie leeg is en vooral in huis zonder accu?
Je kunt ‘m prima aan de oplader laten. Op het moment dat de accu vol is stopt hij gewoon met laden.
Vroeger was dat wel anders, zeker met de goedkope consumenten laptops van o.a. Acer en Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
@JoepW & @Tux3.14 thanx! de nieuwe MBP is nu een kanshebber als mijn basis werkstation...
love the huge trackpad, gister meegespeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lud70
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 07:23

Had mijn 16” mbpro 2019 ook constant aan stroom hangen via mijn Caldigit TS3plus docking station (en vrijwel nooit uit). Geen teruggang in statistieken rond batterijkwaliteit gezien. Wel lekker laag aantal laadcycli (handig voor verkoop). Overigens ook geen merkbare teruggang in accuduur. Maar daar moet ik wel bij zeggen: mbpro was nog vrij jong + niet heel regelmatig portable gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door lud70 op 07-11-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
De nieuwe M1 Pro/Max MBP 14'' en 16'' zijn voor ons echt een upgrade, op dit moment hebben we een MBP 2016 16".

Ben zelf een beetje met de configuraties aan het spelen, het volgende is sowieso een go:
  • Macbook Pro 14"
  • M1 Pro 10-16-16
  • Minimaal 1TB
Twijfel alleen hoeveel intern geheugen we gaan aanschaffen, dit heeft te maken dat het swappen erg snel gaat, vooral bij grotere SSD's + hoe groter hoe minder ''slecht'' het is voor de levensduur.

32GB heeft wel de voorkeur, vooral bij veel gebruik van 3D programma's en video/photo's photoshop enz. Bij intensief gebruik zal 32GB ook onvoldoende zijn, dus wordt er nog steeds gebruik gemaakt van swap, alleen dan hopelijk minder vaak.

Stap naar 32GB is fors aan de prijs, een andere optie voor het zelfde geld is een 2TB SSD ipv 1TB. Het blijft een moeilijke keus waarvan 16GB voor dagelijks gebruik meer dan voldoende is, is het sowieso te weinig bij intensieve 3D taken.

De performance i.c.m. swap maak ik me eigelijk niet zo druk om, verschillende tests laten zien dat het maar weinig effect heeft.

Kortom zal onze keuze vallen op 32GB intern of 2TB of we besparen gewoon 430 euro en doen het met 1TB en 16GB.

Ik zal vast niet de enige zijn die hiermee struggled, waar gaan jullie voor en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey

Ik heb begrepen dat de MacBook in clamshell modus alleen via de stroomkabel neemt en de accu niet belast wordt. De aantal laadcycli zou ook niet toenemen.

Ik heb deze info uit tweede hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
honey schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb begrepen dat de MacBook in clamshell modus alleen via de stroomkabel neemt en de accu niet belast wordt. De aantal laadcycli zou ook niet toenemen.

Ik ben denk ik wel overtuigd met de reacties hier. Toch gek dat er nog veel verschillende opinies zijn (sommigen adviseren 70% opladen enzo, periodiek helemaal leegtrekken etc)...

Zoals jij aangeeft is toch veel eenvoudiger (en niet zo moeilijk om toe te voegen aan OSX): als je laptop gesloten is en aan de prik is, dan wordt de accu met rust gelaten....
Als Apple dit nu gewoon doorvoert en officieel communiceert, nu hebben ze zelfs in de winkel dat ze geen advies mogen geven op dit onderwerp behalve "ik zou dit doen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:36
honey schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:13:
[...]

Dat betwijfel ik. Wanneer de batterij helemaal leeg is krijg je een MacBook niet opgestart. Dan heeft ie eerst een paar minuten nodig op de batterij weer op een minimum niveau te brengen.
Voor wat betreft de batterijmanagementdiscussie, ik zou me er niet te druk om maken en de machine zo gebruiken als het jou uitkomt. De MBPs waar ik de nu en de afgelopen jaren op gewerkt heb hangen de hele dag aan de lader, daar heb ik nooit negatieve gevolgen van ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 20:15
Op dit moment heb ik een MacBook uit 2014 met i7 en 16GB ram.

Ik heb toen de 2021 uitkwam gelijk deze besteld. Aangezien ik in 2014 ook een wat zwaardere gekocht had, heb ik dat nu ook gedaan.

Echter bekruipt mij soms het gevoel of het wel slim was. Ik heb de 16” M1 Max met 64GB en 2TB SSD gedaan. Ik verwacht dat dit op langere termijn zichzelf terugbetaald. Maar als ik de reviews en benchmarks bekijk van dit moment denk ik: oef misschien had het ook iets minder gekund.

We gaans het meemaken en de reviews stellen me aan de andere kant wel hoopvol, zoals de reactie hierboven!
Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9