Nog niet echt kunnen testen, maar gisteren de pro versie gekocht en heb sailing mode nu op 80% naar 75% staan.HekkeySE schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:42:
[...]
Gebruik je toevallig ook de Sailing Mode?
Inderdaad, zeer beperkte test en niet gericht op echte scenarios voor professionals. Ik gebruik vaak meerdere Adobe programma’s tegelijk, zowel 2d als video. En ook al is de swap megasnel, meer ram is sneller en zeer welkom. Apps opstarten heeft niets met ram te maken, veel apps tegelijk open die weinig doen is ook niet spannend.Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Hmm, niet mee eens. De video laat puur zien hoe snel apps opstarten, dingen geëxporteerd worden en hoeveel apps tegelijk gedraaid kan worden. Maar niets over de complexiteit van bepaalde taken. Ik zie niets over de hoeveelheid lagen van Photoshop, hoeveel effecten er worden gebruikt in Final Cut Pro/Motion, en dergelijke.
Gelukkig heb ik precies dat met mijn config gedaan (nu ben ik ook geen power user en dus was de keuze voor mij makkelijker).Rivanov schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:42:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
TLDW: Snelheidswinst met 32GB t.o.v. 16GB is nihil. Bij een echte stresstest heb je bij beide Memory Swap. Dus hou het prijsverschil tussen 16GB en 32GB in je zak en investeer het beter in storage upgrade.
Even een vraag hierover, als er dit soort prestaties te behalen zijn, waarom is er dan nog überhaupt RAM geheugen nodig? Het zou een behoorlijke kostenpost schelen voor apple en de gebruikers en je neemt minder ruimte in de laptop in..
RAM geheugen is altijd nodig, maar sinds de M1 CPU's zit het, bij Apple, op dezelfde SoC als de CPU. Dus geen van de M1 computers heeft losse RAM chips of repen, als je dat bedoelt. (De 16GB M1 Pro is dus een fysiek andere SoC dan de 32GB M1 Pro.)veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:54:
[...]
Even een vraag hierover, als er dit soort prestaties te behalen zijn, waarom is er dan nog überhaupt RAM geheugen nodig? Het zou een behoorlijke kostenpost schelen voor apple en de gebruikers en je neemt minder ruimte in de laptop in..
En ja, dat scheelt een hoop fysieke ruimte.
Ik bedoel inderdaad de losse RAM chips. En waarom is RAM geheugen dan altijd nodig als het ook via de SSD kan?1Mark schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:00:
[...]
RAM geheugen is altijd nodig, maar sinds de M1 CPU's zit het, bij Apple, op dezelfde SoC als de CPU. Dus geen van de M1 computers heeft losse RAM chips of repen, als je dat bedoelt. (De 16GB M1 Pro is dus een fysiek andere SoC dan de 32GB M1 Pro.)
En ja, dat scheelt een hoop fysieke ruimte.
RAM is 200GB/s of 400GB/s, de SSD is 'maar' 7.4GB/s. Dat ga je in aardig wat applicaties wel merkenveejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:21:
[...]
Ik bedoel inderdaad de losse RAM chips. En waarom is RAM geheugen dan altijd nodig als het ook via de SSD kan?
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Ah dan ben ik daar waarschijnlijk de mist in gegaan met mijn aanname.Chester schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:24:
[...]
RAM is 200GB/s of 400GB/s, de SSD is 'maar' 7.4GB/s. Dat ga je in aardig wat applicaties wel merken
Ik ga me eens verdiepen in hoe het allemaal werkt.
Iemand ervaring met CalDigit USB-C SOHO Dock?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Misschien even hier checken USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresRivanov schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:50:
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik ken deze dock niet maar als het een USB-C dock is (geen Thunderbolt) ga je op hoge resolutie schermen geen hoge Hz halen. Ook moet je er op letten hoeveel watt de power delivery is zodat je lekker met 1 kabel aan de slag kan.Rivanov schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:50:
Wat zijn jullie bevindingen met betrekking tot het batterij verbruik van de MBP 14 M1 pro?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er meer van had verwacht, ik red geen volle werkdag op een volledig opgeladen batterij.
Fast charge werkt wel naar behoren.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er meer van had verwacht, ik red geen volle werkdag op een volledig opgeladen batterij.
Verwijderd
Als je de power gebruikt dan gaat dat zeker niet lukken met 14inch, misschien met een 16inch. Het is geen M1 Air met slechts 4 power cores en 8 GPU cores. Dus ja dat is wel naar verwachting (en ook te zien in de reviews). Ding is al zwaar (en te dik), dus nog meer accublokjes gebruiken is echt een no go.veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:04:
Wat zijn jullie bevindingen met betrekking tot het batterij verbruik van de MBP 14 M1 pro?
Daarnaast zijn er denk ik geen Windows concurrenten met dezelfde power die langer dan 2/3 uur op een accu kunnen werken, of misschien wel want dan heb je geen full power
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2021 18:08 ]
Hoe zien jouw werkdag en instellingen er uit dan?veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:04:
Alles standaard ingesteld, het enige wat ik heb aangepast is dat ik mijn toetsenbord verlichting met F4 en F5 kan regelen.Greatsword schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:13:
[...]
Hoe zien jouw werkdag en instellingen er uit dan?
Verder werk ik 8 a 10 u per dag aan office gerelateerde zaken waarbij ik natuurlijk diverse apps gebruik. M.i. geen zeer zware taken.
Geen idee of dat een merkbaar verschil gaat opleveren, maar Low Power Mode al aangevinkt in System Preferences -> Battery?veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:04:
Dank voor de reacties zo ver, ik ben met name ook geïnteresseerd in jullie ervaringen.
Hoe is het verbruik op jullie MBP 14 M1 pro?
Hoe is het verbruik op jullie MBP 14 M1 pro?
Die specifieke CalDigit SOHO Dock doet 85W Power Delivery.Blaz0r schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:03:
[...]
Ik ken deze dock niet maar als het een USB-C dock is (geen Thunderbolt) ga je op hoge resolutie schermen geen hoge Hz halen. Ook moet je er op letten hoeveel watt de power delivery is zodat je lekker met 1 kabel aan de slag kan.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Gebruik je ook apps die M1 native zijn? Chromium was op Intel al niet efficiënt. Maar met de M1 native app moet dat wel wat kunnen schelenveejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:20:
[...]
Alles standaard ingesteld, het enige wat ik heb aangepast is dat ik mijn toetsenbord verlichting met F4 en F5 kan regelen.
Verder werk ik 8 a 10 u per dag aan office gerelateerde zaken waarbij ik natuurlijk diverse apps gebruik. M.i. geen zeer zware taken.
offtopic:
Kijkend of er al leuke tweedekansdeals zijn, kwam ik deze aanbieding tegen bij de Mediamarkt.
Een 13,3" Macbook Pro met een i5 voor EUR 960,--. Op zich niets bijzonders, tot je verder gaat lezen. Dit is een non-Retina dual core i5-model, met een scherm van 1280*800 en 4GB RAM. De 500GB HDD is een mechanische drive. Er zijn zelfs nog een FireWire-poort en optische drive aan boord.
Monterey gaat hij in ieder geval niet draaien.
Voor deze laptop vraagt Mediamarkt dus meer dan ze voor een 8GB M1 Air vragen...
Kijkend of er al leuke tweedekansdeals zijn, kwam ik deze aanbieding tegen bij de Mediamarkt.
Een 13,3" Macbook Pro met een i5 voor EUR 960,--. Op zich niets bijzonders, tot je verder gaat lezen. Dit is een non-Retina dual core i5-model, met een scherm van 1280*800 en 4GB RAM. De 500GB HDD is een mechanische drive. Er zijn zelfs nog een FireWire-poort en optische drive aan boord.
Monterey gaat hij in ieder geval niet draaien.
Voor deze laptop vraagt Mediamarkt dus meer dan ze voor een 8GB M1 Air vragen...
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wat wel een groot verschil uitmaakt, zijn niet native ARM applicaties gebruikt zoals, dropbox, teams en onedrive, die hebben grote impact op je batterijduur.veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:20:
[...]
Alles standaard ingesteld, het enige wat ik heb aangepast is dat ik mijn toetsenbord verlichting met F4 en F5 kan regelen.
Vreemd. Met mijn m1 air red ik makkelijk een hele werkdag met dingen als Citrix, Zoom en beetje Safari. En Citrix is nog steeds Intel.veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:20:
Dat geloof ik graag, ik ben sinds gisteren maar overgestapt op safari, voor de overige office apps heb ik geen vervanging helaas.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:40:
[...]
Wat wel een groot verschil uitmaakt, zijn niet native ARM applicaties gebruikt zoals, dropbox, teams en onedrive, die hebben grote impact op je batterijduur.
Hebben deze apps altijd een grote impact op je batterijduur of heeft dit te maken met de ARM structuur die Apple sinds kort toepast op haar nieuwe M1 chips?
Ze maken gebruik van Rosetta een emulatielaag in MacOS voor vertaling van Intel naar native Arm instructies.veejee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:35:
[...]
Dat geloof ik graag, ik ben sinds gisteren maar overgestapt op safari, voor de overige office apps heb ik geen vervanging helaas.
Hebben deze apps altijd een grote impact op je batterijduur of heeft dit te maken met de ARM structuur die Apple sinds kort toepast op haar nieuwe M1 chips?
Voor Teams, is een workaround om dit via een browser te gebruiken dan heb je de Teams app niet nodig.
Ik heb de 16 inch M1 Pro maar ben ook nog niet erg onder de indruk. Kan misschien zijn omdat Dropbox en Spotlight in het begin hard bezig zijn geweest. Ik merk inderdaad dat sommige apps die via Rosetta 2 draaien relatief veel meer stroom kosten (Discord bijv., Dropbox, en zelfs MuseScore wat een heel licht dingetje zou moeten zijn!). Als ik iets heftiger dingen doe zoals DaVinci Resolve of een flink Logic-project kauwt hij snel door de batterij heen, al is dat niet heel raar. Maar de astronomische beloofde batterijduur heb ik de afgelopen week bij lange na nog niet gehaald. Je zou de nieuwe Low Power Mode kunnen proberen, al wordt de Mac er wel iets minder responsief van.veejee schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:04:
Mocht je het nog niet doen zou het kunnen beperken van niet-M1-geoptimaliseerde apps kunnen helpen. Zelf ga ik 'm maar gewoon tussen de middag aan de lader hangen - om nou de hele tijd tussendoor apps te moeten sluiten vind ik de moeite niet waard.
EDIT: zie dat de Rosetta-praat al gepost was xD
Base model met 8 core’s VS 10 cores lijkt in de praktijk dus verwaarloosbaar, kwam in de praktijk tot dezelfde conclusie dus de 10 core is ook retour.
Op de wat langere termijn gaat er hier ook een macbook pro komen en ik zit ook echt in dubio. En deze video helpt hier niet in meeRivanov schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:42:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
TLDW: Snelheidswinst met 32GB t.o.v. 16GB is nihil. Bij een echte stresstest heb je bij beide Memory Swap. Dus hou het prijsverschil tussen 16GB en 32GB in je zak en investeer het beter in storage upgrade.

Ik doe veel CPU / RAM intensieve taken (veel data in het geheugen waar vervolgens analyses/berekeningen op uitgevoerd worden). Echter bijna geen GPU intensieve taken. (los van af en toe een spelletje)
Harde eisen die ik wel heb:
- 1TB storage
- 16 inch (hij gaat mee als DJ-toestel, dus een groter scherm is erg fijn om op afstand naar te kijken)
- 32 GB ram?? (Tot ik bovenstaande video zag, en hij terecht aanhaalt, pak voor dat geld 2TB, dan is die extra Swap ook gedekt)
En dan kom je in een moeras terecht waar keuzes wel erg lastig worden.
Is 16 gigabyte voldoende? Tja, de memory swap is zo snel dat voor achtergrond/inactieve taken je dit niet dit niet direct lijkt te merken. Extra memory is wel fijn voor de gigantische bulk data..
2TB heb ik echter totaal niet nodig. Voor die 400 euro koop ik liever een externe schijf.
Tot voor deze video was het vooral voor minimaal 32 GB memory. En als ik dan toch 32 pak, waarom dan niet voor 210 euro op een dergelijke prijs gelijk de M1 MAX. Dan heb ik ook extra bandbreedte. Ik lees echter dat het CPU gedeelte capt op 240 gb/s. Daarmee kan hij dus niet van de volledige 400 gb/s gebruik maken. Maar het is wel 40 gb/s extra, en ik denk wel dat ik dit zal merken in dagelijks gebruik.
De macbook pro zal wel een flink aantal jaar dienst moeten doen, dus ook daardoor prefereer ik de M1 MAX boven de M1 PRO
Daarmee kom ik dus eigenlijk tot 2 keuzes... Die wel dicht bij elkaar liggen kwa prijs:
M1 PRO met 16gb ram en 2 tb storage = 3.439,00
M1 MAX (24 core gpu) met 32gb ram en 1 tb storage = 3.669,00
Ik vraag me vooral af waar ik dan de beste keuze mee maak. Want als 230 euro op een dergelijk bedrag 5% tijdswinst oplevert in CPU intensieve taken is me dat wel waard. Evenals meer toekomstbestendig doordat deze machine meer RAM aan boord heeft. Storage is altijd wel op te lossen voor mij.
Dus mis ik iets in dit vergelijk? heeft iemand suggesties of ik iets over het hoofd zie wat een doorslag zou kunnen geven voor de 1 of de ander?
Yep, hier ook een 14 inch met 10 cores besteld, ga 'm annuleren en een 14 inch met 8 cores bestellenGreatsword schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:59:
Base model met 8 core’s VS 10 cores lijkt in de praktijk dus verwaarloosbaar, kwam in de praktijk tot dezelfde conclusie dus de 10 core is ook retour.
[YouTube: Base vs Full 14" M1 Pro MacBook Pro - Worth $300 MORE? 🤔]

Vergeet dan niet de snellader voor 20,- extra bij te bestellen als je hem bij Apple zelf besteld, domme fout die ik heb gemaakt.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:19:
[...]
Yep, hier ook een 14 inch met 10 cores besteld, ga 'm annuleren en een 14 inch met 8 cores bestellen
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 02-11-2021 10:28 ]
Ik had exact dezelfde overwegingen. Heb uiteindelijk de 32Gb geannuleerd en werk nu een aantal dagen op de 16GB versie met 1TB opslag. Top apparaat en veel euro's minder uitgegeven. Ik vond 400 euro extra wel echt bizar eerlijk gezegd. Voor dat bedrag een goede muis, toetsenbord, sleeve, laptop standaard en docking systeem gekocht. Veel meer waar voor mijn geldFerrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:09:
[...]
Op de wat langere termijn gaat er hier ook een macbook pro komen en ik zit ook echt in dubio. En deze video helpt hier niet in mee![]()
Ik doe veel CPU / RAM intensieve taken (veel data in het geheugen waar vervolgens analyses/berekeningen op uitgevoerd worden). Echter bijna geen GPU intensieve taken. (los van af en toe een spelletje)
Harde eisen die ik wel heb:
- 1TB storage
- 16 inch (hij gaat mee als DJ-toestel, dus een groter scherm is erg fijn om op afstand naar te kijken)
- 32 GB ram?? (Tot ik bovenstaande video zag, en hij terecht aanhaalt, pak voor dat geld 2TB, dan is die extra Swap ook gedekt)
En dan kom je in een moeras terecht waar keuzes wel erg lastig worden.
Is 16 gigabyte voldoende? Tja, de memory swap is zo snel dat voor achtergrond/inactieve taken je dit niet dit niet direct lijkt te merken. Extra memory is wel fijn voor de gigantische bulk data..
2TB heb ik echter totaal niet nodig. Voor die 400 euro koop ik liever een externe schijf.
Tot voor deze video was het vooral voor minimaal 32 GB memory. En als ik dan toch 32 pak, waarom dan niet voor 210 euro op een dergelijke prijs gelijk de M1 MAX. Dan heb ik ook extra bandbreedte. Ik lees echter dat het CPU gedeelte capt op 240 gb/s. Daarmee kan hij dus niet van de volledige 400 gb/s gebruik maken. Maar het is wel 40 gb/s extra, en ik denk wel dat ik dit zal merken in dagelijks gebruik.
De macbook pro zal wel een flink aantal jaar dienst moeten doen, dus ook daardoor prefereer ik de M1 MAX boven de M1 PRO
Daarmee kom ik dus eigenlijk tot 2 keuzes... Die wel dicht bij elkaar liggen kwa prijs:
M1 PRO met 16gb ram en 2 tb storage = 3.439,00
M1 MAX (24 core gpu) met 32gb ram en 1 tb storage = 3.669,00
Ik vraag me vooral af waar ik dan de beste keuze mee maak. Want als 230 euro op een dergelijk bedrag 5% tijdswinst oplevert in CPU intensieve taken is me dat wel waard. Evenals meer toekomstbestendig doordat deze machine meer RAM aan boord heeft. Storage is altijd wel op te lossen voor mij.
Dus mis ik iets in dit vergelijk? heeft iemand suggesties of ik iets over het hoofd zie wat een doorslag zou kunnen geven voor de 1 of de ander?
Ik twijfel nog wel over de 32GB, bij 16GB wordt de SSD constant belast voor het swappen wat de levensduur van je SSD niet ten goede komt.Dutchylex schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:22:
[...]
Ik had exact dezelfde overwegingen. Heb uiteindelijk de 32Gb geannuleerd en werk nu een aantal dagen op de 16GB versie met 1TB opslag. Top apparaat en veel euro's minder uitgegeven. Ik vond 400 euro extra wel echt bizar eerlijk gezegd. Voor dat bedrag een goede muis, toetsenbord, sleeve, laptop standaard en docking systeem gekocht. Veel meer waar voor mijn geld
Ja, een daar schuurt het bij mij ook. Maar wat in de video aangegeven wordt, pak een 2tb en dan is dat (extra) probleem ook te verwaarlozen. Want die kan veel meer TBW aan + je hebt altijd extra storage aan boord + het snelheidsverschil is ook nihil.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:31:
[...]
Ik twijfel nog wel over de 32GB, bij 16GB wordt de SSD constant belast voor het swappen wat de levensduur van je SSD niet ten goede komt.
Ik neig ook meer naar 32 gb, maar iets in mij zegt dan ook, pak de M1 MAX chip om hier echt goed gebruik van te maken...
Het is niet makkelijk om voor langere termijn de goede keuze te maken.

Mijn overweging om voor de Max te kiezen was de performance voor gamen maar ook de mogelijk langere levensduur. Kan me voorstellen dat ik een 16GB met 16 cores eerder zou vervangen als er over een paar jaar een M3/M4 of zo uitkomt. Kans dat ik dan een generatie oversla is dan iets groter. Daarnaast verdien ik er m'n brood mee dus wellicht de hogere investering (en aftrekFerrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:37:
[...]
Ja, een daar schuurt het bij mij ook. Maar wat in de video aangegeven wordt, pak een 2tb en dan is dat (extra) probleem ook te verwaarlozen. Want die kan veel meer TBW aan + je hebt altijd extra storage aan boord + het snelheidsverschil is ook nihil.
Ik neig ook meer naar 32 gb, maar iets in mij zegt dan ook, pak de M1 MAX chip om hier echt goed gebruik van te maken...
Het is niet makkelijk om voor langere termijn de goede keuze te maken.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Iemand een idee hoe je de notchbar ook kunt gebruiken voor je vensters? Nu als ik het scherm wat groter wil maken dan flipt hij elke keer weer onder die notch. (menu is autohide, en ik gebruik nu topnotch om de bar zwart te maken) Maar voor screenshot niet zo handig haha.
Chrome bijvoorbeeld heeft al 5mm onnodige schermruimte nodig..
Chrome bijvoorbeeld heeft al 5mm onnodige schermruimte nodig..
:strip_exif()/f/image/CWhCnFlnqxlq9Vf4ZJqr1aK0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat zijn goede punten, dankjewel! Ook ik verdien er een deel van mijn inkomen mee. Dus dat maakt het verschil (na aftrek) eigenlijk nog iets kleiner.amphora schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
[...]
Mijn overweging om voor de Max te kiezen was de performance voor gamen maar ook de mogelijk langere levensduur. Kan me voorstellen dat ik een 16GB met 16 cores eerder zou vervangen als er over een paar jaar een M3/M4 of zo uitkomt. Kans dat ik dan een generatie oversla is dan iets groter. Daarnaast verdien ik er m'n brood mee dus wellicht de hogere investering (en aftrek) daarmee beter te verantwoorden.
Aan de andere kant, kan eerder vervangen ook interessant zijn natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Ferrox1 op 02-11-2021 10:51 ]
Tenzij je de extra performance nu nodig hebt is eerder kunnen vervangen altijd interessanter.Ferrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:48:
Aan de andere kant, kan eerder vervangen ook interessant zijn natuurlijk.
Daar komt nog bij dat je met de Max sneller de accu leeg trekt dan met de Pro.
Ik heb het gamen op de mac al lang uit mijn hoofd gezet, dat is gewoon niet realistisch. Voornamelijk door het gebrek aan games op MacOS, en als ik echt wil gamen dan heb ik daar een dedicated PC voor.amphora schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
[...]
Mijn overweging om voor de Max te kiezen was de performance voor gamen maar ook de mogelijk langere levensduur. Kan me voorstellen dat ik een 16GB met 16 cores eerder zou vervangen als er over een paar jaar een M3/M4 of zo uitkomt. Kans dat ik dan een generatie oversla is dan iets groter. Daarnaast verdien ik er m'n brood mee dus wellicht de hogere investering (en aftrek) daarmee beter te verantwoorden.
Same here. Ik heb het vervangen door GFN wat echt heel goed werkt op de nieuwe Mac. Zeker als het nieuwe abonnement uitkomt.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:07:
[...]
Ik heb het gamen op de mac al lang uit mijn hoofd gezet, dat is gewoon niet realistisch. Voornamelijk door het gebrek aan games op MacOS, en als ik echt wil gamen dan heb ik daar een dedicated PC voor.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Ja inderdaad. Qua hardware moet het prima kunnen (ik denk dat je zelfs wel een eind weg komt met de M1 van november 2020), maar het probleem is dat voor de software zeer weinig games geschreven worden.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:07:
[...]
Ik heb het gamen op de mac al lang uit mijn hoofd gezet, dat is gewoon niet realistisch. Voornamelijk door het gebrek aan games op MacOS, en als ik echt wil gamen dan heb ik daar een dedicated PC voor.
Alternatieven zoals Wine (of implementaties er van als Portingkit) heb ik negatieve ervaring mee onder M1. Ik hoor mensen die met Parallels gamen, maar ik vermoed dat je onder VM ook niet de zwaarste games gaat trekken en er zullen vast Windows ARM problemen aan vast kleven.
Game streamings services schijnen wel oké te gaan, maar dat moet je dan willen...
Voorlopig is gamen nog steeds iets waarvoor je bij Apple moet zijn, helaas.
Eigenlijk speel ik ook alleen nog maar World of Warcraft momenteel. Maar ik hoop wel dat meer game makers nu in zien dat M1 een interessant platform kan zijn en meer games gaan porten.appel-tje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:07:
[...]
Dat hoop ik ook. Maar ik zou daar niet nu mijn aankoop/configuratie op baseren. Als het met de M2/M3 een ideale game laptop is geworden dan is dat het moment om daarin keuzes te maken. Maar ik zie nog niet hoe MacBook Pro's vanaf €2249, die voornamelijk voor andere doeleinden aangeschaft worden, het voor game makers een interessant platform maken.amphora schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:13:
[...]
Eigenlijk speel ik ook alleen nog maar World of Warcraft momenteel. Maar ik hoop wel dat meer game makers nu in zien dat M1 een interessant platform kan zijn en meer games gaan porten.
Ik denk dat je waarschijnlijk helemaal niets gaat merken van dat verschil in geheugenbandbreedte, zeker als het je vooral gaat om CPU-prestaties en niet grafische prestaties. Dus om daarom de M1 Max te kiezen is waarschijnlijk niet zinvol.Ferrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:09:
[...]
... Dan heb ik ook extra bandbreedte. Ik lees echter dat het CPU gedeelte capt op 240 gb/s. Daarmee kan hij dus niet van de volledige 400 gb/s gebruik maken. Maar het is wel 40 gb/s extra, en ik denk wel dat ik dit zal merken in dagelijks gebruik.
In het verhaal van Anandtech over de M1 Max kun je lezen dat de CPU in de M1 Max tot 243 GB/s kan gaan, maar alleen als alle 10 cores vol aan het werk zijn. En ze concluderen daar:
Die geheugenbandbreedte wordt alleen onder specifieke omstandigheden gebruikt, d.w.z. als de CPU met al z'n cores tegelijk door een grote hoeveelheid data heen moet ploegen in het geheugen. Iets wat je in dagelijks gebruik waarschijnlijk niet vaak doet.While 243GB/s is massive, and overshadows any other design in the industry, it’s still quite far from the 409GB/s the chip is capable of. More importantly for the M1 Max, it’s only slightly higher than the 204GB/s limit of the M1 Pro, so from a CPU-only workload perspective, it doesn’t appear to make sense to get the Max if one is focused just on CPU bandwidth.
[ Voor 44% gewijzigd door jj71 op 02-11-2021 11:35 ]
Ik ook, maar ik ben er bang voor dat het niet gaat gebeuren. Mac gebruikers die gamen en ook apparatuur hebben waar dat goed op loopt is een niet heel groot marktaandeel. De gamers onder Mac-gebruikers hebben vaak nu al een game console of zelfs een game-pc. Dus dan kost het game developers gewoon heel veel tijd voor een heel geringe winst om iets voor de Mac te ontwikkelen.amphora schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:13:
[...]
Eigenlijk speel ik ook alleen nog maar World of Warcraft. Maar ik hoop wel dat meer game makers nu in zien dat M1 een interessant platform kan zijn en meer games gaan porten.
En dan maakt Apple zich ook niet populair met het stoppen met legacy ondersteuning. Ik heb diverse games onder steam die niet op mijn MacBook werken nadat ze met 32 bit ondersteuning zijn gestopt.
Wil Apple game developers naar de Mac halen, zullen ze daar echt energie in moeten steken, handreikingen bieden en hun portemonnee moeten trekken. Daar zijn ze momenteel niet toe beried. Het zou helpen als ze nadenken hoe game developers makkelijker games kunnen porten. Of ze moeten iets ontwikkelen zoals wat Steam met Proton heeft gedaan. Apple daarentegen heeft een houding dat game developers Apple wel dankbaar mogen zijn het recht te hebben iets voor hun prachtige ecosysteem te ontwikkelen en in ruil daar voor wel hun best mogen doen iets te ontwikkelen wat de rest van de markt niet gebruikt.
Als game developer kies je dan natuurlijk voor Windows gezien marktaandeel of de console markt voor marktaandeel + wel een producent die je graag binnen wil halen.
Volgens mij wil Apple dat helemaal niet. Ze verdienen al zeer goed aan de games/apps in de App Store en ze verkopen een Apple Arcade abonnement. Wat levert het Apple op als ze er nog meer energie insteken en hun portemonnee moeten trekken? Boren ze daarmee een gat in de markt aan?PrimusIP schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:26:
Wil Apple game developers naar de Mac halen, zullen ze daar echt energie in moeten steken, handreikingen bieden en hun portemonnee moeten trekken.
Daarom dat ik ook in de post zeg dat dat ik niet verwacht dat het gaat gebeuren.L23 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:36:
[...]
Volgens mij wil Apple dat helemaal niet. Ze verdienen al zeer goed aan de games/apps in de App Store en ze verkopen een Apple Arcade abonnement. Wat levert het Apple op als ze er nog meer energie insteken en hun portemonnee moeten trekken? Boren ze daarmee een gat in de markt aan?
Ik denk dat ze best willen dat games naar de Mac gaan, maar dat ze er verder geen energie in willen steken.
Misschien dat er een eigen topic over kan worden gemaakt? "Gaming op de Mac" anders gaat het hier wel heel erg off topic.PrimusIP schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:40:
[...]
Daarom dat ik ook in de post zeg dat dat ik niet verwacht dat het gaat gebeuren.
Ik denk dat ze best willen dat games naar de Mac gaan, maar dat ze er verder geen energie in willen steken.
Ik zou het tof vinden mocht het gebeuren, maar voor mij al meerdere keren gehad bij Apple dat ik ik iets kocht waarvan ik dacht dat het ook ideaal zou zijn om op te kunnen gamen. Maar voor mij kwam het nooit van de grond. Dit heb ik zowel bij de iPhone, Apple TV en de Mac.PrimusIP schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:40:
[...]
Daarom dat ik ook in de post zeg dat dat ik niet verwacht dat het gaat gebeuren.
Zou het in de toekomst wellicht mogelijk zijn om Linux te draaien met Proton?
Klopt, die had ik ook gevonden. Op dit moment heb ik een M1 air omdat ik geen intel meer wilde kopen en deze uiteindelijk een andere bestemming gaat krijgen. Daarom is dit nu even een tussenoplossing. Maar die gaat als ik echt begin te stampen direct aan de swap (SSD zuurstof, welliswaar maar 8 gb geheugen omdat ik hem niet voor dit gekocht heb), 100% CPU en vol in de throttle uiteindelijk. Voor nu is dat prima, want ik weet dat ik daar mee te dealen heb, en heb daar ook destijds een bewuste keuze in gemaakt (iets met corona en daardoor minder inkomsten). Ik doe bepaalde calculaties op een intel nuc met 16gig geheugen om de air te ontzien. Echter wil ik dit in de toekomst allemaal op de macbook pro gaan doen. De nuc moet straks dienst doen als productie machine en de macbook als testmachine (waar het testen veel intensiever is dan de productie). Dus als ik 17% snellere resultaten krijg (verschil tussen 244 of 204 gb/s) is mij dat bruto 230 euro wel waard. Sommige calculaties doet de m1 air bijna 3 kwartier over (mede dankzij throttling en minder ram uiteraard).jj71 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat je waarschijnlijk helemaal niets gaat merken van dat verschil in geheugenbandbreedte, zeker als het je vooral gaat om CPU-prestaties en niet grafische prestaties. Dus om daarom de M1 Max te kiezen is waarschijnlijk niet zinvol.
In het verhaal van Anandtech over de M1 Max kun je lezen dat de CPU in de M1 Max tot 243 GB/s kan gaan, maar alleen als alle 10 cores vol aan het werk zijn. En ze concluderen daar:
[...]
Die geheugenbandbreedte wordt alleen onder specifieke omstandigheden gebruikt, d.w.z. als de CPU met al z'n cores tegelijk door een grote hoeveelheid data heen moet ploegen in het geheugen. Iets wat je in dagelijks gebruik waarschijnlijk niet vaak doet.
Aan de andere kant denk ik ook, als ik nu de pro met 16gigabite geheugen en dan 1 tb schijf pak, hoe lang zal deze meegaan omdat deze een grotere swap gebruikt? En dan is de max variant toch weer net interessanter als je dan toch 32 gigabyte geheugen in propt. Het vervelende is gewoon dat ze té dicht bij elkaar zitten op dit vlak. Dus misschien moet ik gewoon voor de max gaan en zeker zijn dat ik voor mij gevoel het juiste heb gekocht voor de langere termijn. Daarnaast zijn de 8 extra GPU cores ook mooi meegenomen voor wat hogere framerates in games. Al is dit geen reden om voor de max te gaan.
Is het niet zo dat de SSD's van tegenwoordig zo goed zijn dat het pas na meer dan 10 jaar pas problemen kan gaan geven? Dan is het niet relevant om een swap te gebruiken.Ferrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:09:
[...]
Aan de andere kant denk ik ook, als ik nu de pro met 16gigabite geheugen en dan 1 tb schijf pak, hoe lang zal deze meegaan omdat deze een grotere swap gebruikt? ...
Had deze reactie even gemist maar accu is voor mij minder belangrijk omdat hij bij mij vaak toch aan de kabel hangt.L23 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:04:
[...]
Tenzij je de extra performance nu nodig hebt is eerder kunnen vervangen altijd interessanter.
Daar komt nog bij dat je met de Max sneller de accu leeg trekt dan met de Pro.
Al kan ik me voorstellen dat dit voor anderen wel een wezenlijk punt kan zijn.
Ook dat is zeker waar. Geen idee of er data beschikbaar is van de chips die apple gebruikt hiervoor?honey schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:28:
[...]
Is het niet zo dat de SSD's van tegenwoordig zo goed zijn dat het pas na meer dan 10 jaar pas problemen kan gaan geven? Dan is het niet relevant om een swap te gebruiken.
Ik vond deze interessante (maar voor mij verder niet te verifiëren) Twitter thread over M1 Pro/Max eGPU support:
https://twitter.com/pmjordan/status/1450193718158536711
Heeft iemand hier een eGPU en die al eens in zijn M1 Pro/Max Macbook geplugd? Wat gebeurd er dan eigenlijk?
https://twitter.com/pmjordan/status/1450193718158536711
Heeft iemand hier een eGPU en die al eens in zijn M1 Pro/Max Macbook geplugd? Wat gebeurd er dan eigenlijk?
Voor iedereen die zich zorgen maakt over swap wear op de SSD's:
Rosetta 2 zorgt voor meer swapping:
YouTube: M1 Mac SSD Swap Issues Explained: Should you be WORRIED?
Ook M1-native apps kunnen x86-code bevatten in hun libraries:
YouTube: M1 "SSD-Gate" - Is it FIXED? Some Final Thoughts
Zelfs met de hogere swaprates is de verwachte levensduur van de SSD zeer waarschijnlijk langer dan 10 jaar:
YouTube: How do SSDs Work? (+ thoughts on Apple M1 SSD lifespan)
Rosetta 2 zorgt voor meer swapping:
YouTube: M1 Mac SSD Swap Issues Explained: Should you be WORRIED?
Ook M1-native apps kunnen x86-code bevatten in hun libraries:
YouTube: M1 "SSD-Gate" - Is it FIXED? Some Final Thoughts
Zelfs met de hogere swaprates is de verwachte levensduur van de SSD zeer waarschijnlijk langer dan 10 jaar:
YouTube: How do SSDs Work? (+ thoughts on Apple M1 SSD lifespan)
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
En als je het andersom benadert ? Hoe pakte je soort gelijke werkzaamheden aan voor de M1 XX tijdperk ?Ferrox1 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:09:
[...]
Klopt, die had ik ook gevonden. Op dit moment heb ik een M1 air omdat ik geen intel meer wilde kopen en deze uiteindelijk een andere bestemming gaat krijgen. Daarom is dit nu even een tussenoplossing. Maar die gaat als ik echt begin te stampen direct aan de swap (SSD zuurstof, welliswaar maar 8 gb geheugen omdat ik hem niet voor dit gekocht heb), 100% CPU en vol in de throttle uiteindelijk. Voor nu is dat prima, want ik weet dat ik daar mee te dealen heb, en heb daar ook destijds een bewuste keuze in gemaakt (iets met corona en daardoor minder inkomsten). Ik doe bepaalde calculaties op een intel nuc met 16gig geheugen om de air te ontzien. Echter wil ik dit in de toekomst allemaal op de macbook pro gaan doen. De nuc moet straks dienst doen als productie machine en de macbook als testmachine (waar het testen veel intensiever is dan de productie). Dus als ik 17% snellere resultaten krijg (verschil tussen 244 of 204 gb/s) is mij dat bruto 230 euro wel waard. Sommige calculaties doet de m1 air bijna 3 kwartier over (mede dankzij throttling en minder ram uiteraard).
Aan de andere kant denk ik ook, als ik nu de pro met 16gigabite geheugen en dan 1 tb schijf pak, hoe lang zal deze meegaan omdat deze een grotere swap gebruikt? En dan is de max variant toch weer net interessanter als je dan toch 32 gigabyte geheugen in propt. Het vervelende is gewoon dat ze té dicht bij elkaar zitten op dit vlak. Dus misschien moet ik gewoon voor de max gaan en zeker zijn dat ik voor mij gevoel het juiste heb gekocht voor de langere termijn. Daarnaast zijn de 8 extra GPU cores ook mooi meegenomen voor wat hogere framerates in games. Al is dit geen reden om voor de max te gaan.
Als je dan wat anders ging doen, is het nog steeds geen weggegooid tijd.
Als je nu al een M1 op zijn knieën krijgt, krijg je de M1 Pro of Max ook op zijn knieën. Is het dan inderdaad niet logischer om basis te pakken en te upgraden wanneer mogelijk?
Als je naar iphone en A ontwikkeling kijk, staat de M pas in zijn kinder schoenen en kan je nog wel wat verbeteringen zien (als in groter dan 10%). Dan kan het wel degelijk goedkoper zijn om eerder te upgraden.
Of om het nog lastiger te maken, er gaan geruchten dat er een Imac Pro met deze cpus komen.. Is dat niks? Dat je twee machines gebruik? 1 laat je zweten, en op ander werk je dan door?
(Soms ben ik jaloers op mensen die machines daadwerkelijk 100% gebruiken.. Ik draai al dagen op low power mode en ik merk enige dat soms pagina wat trager laadt.. )
Ik teken nergens meer voor
Ik heb de max besteld maar geen aparte snellader. Die zit er toch bij of niet?
Alleen het 14" instapmodel heeft geen snellader en op de 16" kan snelladen alleen via de MagSafe poort.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:16:
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 02-11-2021 15:21 ]
Goede feedback en voorheen liet ik die dingen een nachtje doorlopen. Alleen in het huidige data tijdperk ben ik steeds meer ook die kant op aan het gaan en er veel intensiever mee bezig dan pak hem beet een jaar geleden. Een mac Pro ligt wel buiten budget en ik heb de mobiliteit nodig voor mijn werk (al doet hij dan minder intensieve taken, dat kan zelfs de air goed doen, ik heb alleen het grote scherm dan nodig). Omdat dit voorlopig (minimaal 5-6 jaar) de laatste PC zal zijn die ik aanschaf wil ik hier wel een goed overwogen keuze in maken en ik heb een beetje last van het "had ik maar" syndroomQuakie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:00:
[...]
En als je het andersom benadert ? Hoe pakte je soort gelijke werkzaamheden aan voor de M1 XX tijdperk ?
Als je dan wat anders ging doen, is het nog steeds geen weggegooid tijd.
Als je nu al een M1 op zijn knieën krijgt, krijg je de M1 Pro of Max ook op zijn knieën. Is het dan inderdaad niet logischer om basis te pakken en te upgraden wanneer mogelijk?
Als je naar iphone en A ontwikkeling kijk, staat de M pas in zijn kinder schoenen en kan je nog wel wat verbeteringen zien (als in groter dan 10%). Dan kan het wel degelijk goedkoper zijn om eerder te upgraden.
Of om het nog lastiger te maken, er gaan geruchten dat er een Imac Pro met deze cpus komen.. Is dat niks? Dat je twee machines gebruik? 1 laat je zweten, en op ander werk je dan door?
(Soms ben ik jaloers op mensen die machines daadwerkelijk 100% gebruiken.. Ik draai al dagen op low power mode en ik merk enige dat soms pagina wat trager laadt.. )
@Ferrox1 Weet niet precies wat je doet met die data en welke tools je gebruikt. Maar al eens gedacht om wat van die analyses naar de cloud te brengen?
Zo heb ik het twee jaar geleden aangepakt. Maar het is erg afhankelijk van de situatie of dat wel/niet kan/mag/rendabel is.
Zo heb ik het twee jaar geleden aangepakt. Maar het is erg afhankelijk van de situatie of dat wel/niet kan/mag/rendabel is.
Grz D.
Ja. Enkel het base-model 14" (8-Core CPU / 14-Core GPU) heeft een 67W lader en die kan niet fastchargen. Daarvoor moet je de 96W lader bijbestellen.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:16:
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 02-11-2021 15:54 ]
Dat zou op de langere termijn wel mogelijk een idee zijn inderdaad.DomiGijzen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:51:
@Ferrox1 Weet niet precies wat je doet met die data en welke tools je gebruikt. Maar al eens gedacht om wat van die analyses naar de cloud te brengen?
Ik ga er in ieder geval nog op zitten broeden. Het duurt toch nog wel even voordat ik tot aanschaf overga.
Zou je misschien willen delen welke accesoires je erbij hebt gekocht?Dutchylex schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:22:
[...]
Ik had exact dezelfde overwegingen. Heb uiteindelijk de 32Gb geannuleerd en werk nu een aantal dagen op de 16GB versie met 1TB opslag. Top apparaat en veel euro's minder uitgegeven. Ik vond 400 euro extra wel echt bizar eerlijk gezegd. Voor dat bedrag een goede muis, toetsenbord, sleeve, laptop standaard en docking systeem gekocht. Veel meer waar voor mijn geld
Ben op zoek naar wat inspiratie

Gebruikt een van jullie veel Teams? En wat doet dat met de batterij?
Van wat ik gelezen heb moet dat via Rosetta en is dat niet bevorderend voor de batterij levensduur! Heb geen benchmark nummers voor je, misschien heeft Google/Reddit wat voor je 😊m_a_rnix schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:54:
Teams slurpt batterij en geheugen op M1’s. Tot er een native Apple Silicon-versie is, kun je beter de webversie gebruiken.m_a_rnix schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:54:
Verwijderd
Is echt bizar inderdaad. Teams is uberhaupt een onwijs log en lomp programma. Ik haalde de gehele dag wel maar aan het einde van de dag had ik slechts 16% over. Ik heb Teams maar ervan af gegooid, en ik probeer morgen via het web. En anders kijken of ik toch via Slack in een Teams kanaal kan komen.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:35:
[...]
Teams slurpt batterij en geheugen op M1’s. Tot er een native Apple Silicon-versie is, kun je beter de webversie gebruiken.
Heeft de webversie nog bepaalde nadelen? Dat was eerder namelijk het geval.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:35:
[...]
Teams slurpt batterij en geheugen op M1’s. Tot er een native Apple Silicon-versie is, kun je beter de webversie gebruiken.
🌞🍃
Voor de mensen die nog twijfelen tussen een 16 GB versie of 32 GB versie. Kies gewoon 16 GB.
YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!
Verwijderd
Deze test is totaal niet relevant want je met je werkgeheugen doet. Exporteren en opstarten van apps(want dat laat die video vooral zien) is niet de reden dat je 32GB nodig hebt. Ik zie niets over de hoeveelheid lagen Photoshop, hoeveel audiosporen er gebruikt kan worden in Ableton etc etc.honey schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:02:
Voor de mensen die nog twijfelen tussen een 16 GB versie of 32 GB versie. Kies gewoon 16 GB.
Ik ben het niet met je eens. Het zou specifieker kunnen zijn voor een bepaalde use case, maar al deze apps en data gebruiken wel degelijk RAM. Zelfs met al deze apps open, bestanden geladen in PS, LR etc gaat het nog super gelijk op.Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:05:
[...]
Deze test is totaal niet relevant want je met je werkgeheugen doet. Exporteren en opstarten van apps(want dat laat die video vooral zien) is niet de reden dat je 32GB nodig hebt. Ik zie niets over de hoeveelheid lagen Photoshop, hoeveel audiosporen er gebruikt kan worden in Ableton etc etc.
Daarnaast, de meeste gebruikers zullen eerder op deze manier hun MacBook gebruiken dan zwaar PS werk met bestanden van 10gb+ De meeste kopers zijn geen professionals denk ik.
Maar, ook ik ben nieuwsgierig of er een groot verschil is in de situatie die je beschrijft. Ik verwacht het niet.
Heb het gevoel alsof men telkens 16GB probeert goed te praten omdat de 32GB i.c.m. de 14 inch nauwelijks verkrijgbaar is (lange wachttijden). Kies waar je je goed bij voelt en neem de wachttijd voor lief.
Edit: ik heb er zelf bewust voor gekozen om 6 weken te wachten voor 14 inch met 32GB en ANSI toetsenbord.
Edit: ik heb er zelf bewust voor gekozen om 6 weken te wachten voor 14 inch met 32GB en ANSI toetsenbord.
[ Voor 21% gewijzigd door Y451N op 02-11-2021 21:13 ]
Verwijderd
Deze laptop is wel bedoeld voor pro's. En inderdaad al de apps die in de video getoond werden gebruiken veel RAM, maar de taken die er werden uitgevoerd zijn totaal niet relevant. Dit kan namelijk ook met de normale M1 het snelle opstarten en exporteren van bestanden. Daar komt het eigenlijk wel gewoon op neer. Ik zie niet hoe in Lightroom effecten worden toegepast, hoe er in Ableton/Logic meerdere audiosporen worden gebruikt. Ik zie niet hoe er in Cinema 4D wordt geanimeerd. Complexe codes worden gecompiled in Xcode etc etc etc.Daarnaast, de meeste gebruikers zullen eerder op deze manier hun MacBook gebruiken dan zwaar PS werk met bestanden van 10gb+ De meeste kopers zijn geen professionals denk ik.
En met dat in het achterhoofd vind ik jouw zin veels te kort door de bocht.
Nu kom ik van een MacBook Pro uit 2014 dus het is sowieso een supergroot verschil allemaal. Maar ik werk met RAW bestanden van 50MB per stuk, en videobestanden van 200Mbit in 4K en als ik in Final Cut wat moet stabilizen of effecten moet toepassen op mijn videobestanden of in Motion wat live-tracking moet doen ben ik maar al te blij met de 32GB RAM. Tuurlijk zal het met 16GB ook gaan maar nogmaals, Ik vind die video daar geen reëel beeld voor schetsen. Want uiteindelijk blijft het apps opstarten en exporteren en that's it. Mijn apps start ik 1 keer op en exporteren gaat voornamelijk over de CPU.Voor de mensen die nog twijfelen tussen een 16 GB versie of 32 GB versie. Kies gewoon 16 GB.
Ik begrijp daar sowieso niets van... ik zit momenteel naar Microsoft Ignite te kijken (ik ben IT'er, vandaar) maar Teams komt ook daar weer zoveel naar voren als DE centrale hub van al hun office365 diensten.Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:38:
[...]
Is echt bizar inderdaad. Teams is uberhaupt een onwijs log en lomp programma. Ik haalde de gehele dag wel maar aan het einde van de dag had ik slechts 16% over. Ik heb Teams maar ervan af gegooid, en ik probeer morgen via het web. En anders kijken of ik toch via Slack in een Teams kanaal kan komen.
Het is het parade paardje van Microsoft (zo doen ze het zelf voorkomen), echt onbegrijpelijk dat ze juist voor die applicatie zo met resources omgaan en juist daarvan nog steeds geen native apple silicon versie van hebben uitgebracht.
Al moet ik zeggen dat teams ook op een intel Mac... en zelfs op een Windows 10/11 laptop de batterij leeg slurpt, zeker als je veel je scherm deelt enzo.
[ Voor 8% gewijzigd door RFdeGroot op 02-11-2021 21:31 ]
De laptop is voor pro’s, maar ik denk dat de meeste mensen die het gaan kopen geen pro’s zullen zijn en ook met een M1 zouden kunnen. Ik ben het met je eens dat de test voor echte pro’s nog niet veel zegt. Maar, echte pro’s kunnen zich elke configuratie veroorloven. Voor mensen voor wie deze MacBook echt veel geld is, scheelt de keuze tussen 16gb en 32gb €460. Toevallig ook de prijs voor een upgrade van de SSD. Als je niet veel zult merken van die 32gb, dan kun je beter een grotere SSD kopen of iets anders. Dan vind ik wel relevant aan deze test.Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:17:
[...]
Deze laptop is wel bedoeld voor pro's. En inderdaad al de apps die in de video getoond werden gebruiken veel RAM, maar de taken die er werden uitgevoerd zijn totaal niet relevant. Dit kan namelijk ook met de normale M1 het snelle opstarten en exporteren van bestanden. Daar komt het eigenlijk wel gewoon op neer. Ik zie niet hoe in Lightroom effecten worden toegepast, hoe er in Ableton/Logic meerdere audiosporen worden gebruikt. Ik zie niet hoe er in Cinema 4D wordt geanimeerd. Complexe codes worden gecompiled in Xcode etc etc etc.
En met dat in het achterhoofd vind ik jouw zin veels te kort door de bocht.
[...]
Nu kom ik van een MacBook Pro uit 2014 dus het is sowieso een supergroot verschil allemaal. Maar ik werk met RAW bestanden van 50MB per stuk, en videobestanden van 200Mbit in 4K en als ik in Final Cut wat moet stabilizen of effecten moet toepassen op mijn videobestanden of in Motion wat live-tracking moet doen ben ik maar al te blij met de 32GB RAM. Tuurlijk zal het met 16GB ook gaan maar nogmaals, Ik vind die video daar geen reëel beeld voor schetsen. Want uiteindelijk blijft het apps opstarten en exporteren en that's it. Mijn apps start ik 1 keer op en exporteren gaat voornamelijk over de CPU.
Maar, veel mensen kennen het gevoel van, ja maar … De angst dat je toch te weinig koopt, dus koop je vaak te veel.
Zijn wel veel aannames, daarnaast ben ik in ieder geval van mening dat je het geld beter aan ram kan besteden dan opslag. Opslag is altijd nog via externe mogelijkheden beschikbaar, denk aan:honey schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:12:
[...]
De laptop is voor pro’s, maar ik denk dat de meeste mensen die het gaan kopen geen pro’s zullen zijn en ook met een M1 zouden kunnen. Ik ben het met je eens dat de test voor echte pro’s nog niet veel zegt. Maar, echte pro’s kunnen zich elke configuratie veroorloven. Voor mensen voor wie deze MacBook echt veel geld is, scheelt de keuze tussen 16gb en 32gb €460. Toevallig ook de prijs voor een upgrade van de SSD. Als je niet veel zult merken van die 32gb, dan kun je beter een grotere SSD kopen of iets anders. Dan vind ik wel relevant aan deze test.
Maar, veel mensen kennen het gevoel van, ja maar … De angst dat je toch te weinig koopt, dus koop je vaak te veel.
- externe ssd
- NAS / servers
- Cloud oplossingen
- interne sd kaart die naadloos in de macbook kan.
Je hebt wellicht de snelheid niet van de interne ssd, maar ram is helemaal niet uit te breiden.
Hoi, ik ben in het bezit van een Macbook Pro 16 - 2019 model. Dit is aangesloten op een HP E273Q via USB-C. Is het mogelijk dat dit scherm niet bij machte is om de macbook op te laden ?
Wat is precies je vraag? Het gaat dan om een 14 of 16 inch Macbook Pro? Als het scherm je huidige Macbook oplaad dan gebeurd dit ook bij de nieuwe Macbook Pro.Rebbelx schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:20:
Hoi, ik ben in het bezit van een Macbook Pro 16 - 2019 model. Dit is aangesloten op een HP E273Q via USB-C. Is het mogelijk dat dit scherm niet bij machte is om de macbook op te laden ?
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, maar als ik even snel de specs van jouw beeldscherm opzoek, zie ik alleen het volgende wat betreft power over USB:Rebbelx schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:20:
15 Watt is leuk om een telefoon mee op te laden, maar inderdaad niet genoeg om jouw (of uberhaupt een?) laptop mee op te laden.(1) USB Type-C (upstream, power delivery up to 15 W (5 V, 3 A))
Sja, zo kun je alles wel relativeren. De meeste mensen hebben inderdaad geen pro nodig maar er zijn genoeg professionals die maar wat blij zijn met wat serieuzere specs. Mensen die geen pro zijn kunnen prima een gewone M1 nemen, meer dan snel genoeg voor wat foto’s bewerken, office taken, homevideotje monteren. Desnoods met een 2TB externe SSD. Dan bespaar je veel meer geld. Als je dan toch een Pro koopt doe je het voor de lol, pure luxe, misschien vind je het scherm leuk (maar de meeste mensen kijken films op een grotere TV). Ik zou het zelf onzin vinden om een pro te nemen voor office taken, natuurlijk prima om wel te doen als je het geld hebt liggen maar dat is dan niet omdat je het nodig hebt.honey schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:12:
[...]
De laptop is voor pro’s, maar ik denk dat de meeste mensen die het gaan kopen geen pro’s zullen zijn en ook met een M1 zouden kunnen. Ik ben het met je eens dat de test voor echte pro’s nog niet veel zegt. Maar, echte pro’s kunnen zich elke configuratie veroorloven. Voor mensen voor wie deze MacBook echt veel geld is, scheelt de keuze tussen 16gb en 32gb €460. Toevallig ook de prijs voor een upgrade van de SSD. Als je niet veel zult merken van die 32gb, dan kun je beter een grotere SSD kopen of iets anders. Dan vind ik wel relevant aan deze test.
Dit is ook veruit de grootste klacht vanuit de MacAdmins community. Het is onbegrijpelijk dat Microsoft zoveel resources spendeert aan Teams maar zo weinig aandacht geeft aan performance en optimalisatie. Je kunt ook goed merken dat de Teams product group een vrij logge organisatie is en bijvoorbeeld relatief weinig tijd en resources aan platform specifieke optimalisaties spendeert. Vrijwel alle andere Microsoft producten hebben intussen een Universal build, Office was er zelfs heel snel bij na de release van de eerste M1 Macs maar bij Teams heeft men alleen gezegd er mee bezig te zijn, dat is nu een jaar geleden. Ook van die kleine dingen als de naam van de installer (teams_osx.pkg) zijn voor mij indicaties dat er weinig echte Mac specialisten in hun product group actief zijn.RFdeGroot schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:29:
[...]
Ik begrijp daar sowieso niets van... ik zit momenteel naar Microsoft Ignite te kijken (ik ben IT'er, vandaar) maar Teams komt ook daar weer zoveel naar voren als DE centrale hub van al hun office365 diensten.
Het is het parade paardje van Microsoft (zo doen ze het zelf voorkomen), echt onbegrijpelijk dat ze juist voor die applicatie zo met resources omgaan en juist daarvan nog steeds geen native apple silicon versie van hebben uitgebracht.
Al moet ik zeggen dat teams ook op een intel Mac... en zelfs op een Windows 10/11 laptop de batterij leeg slurpt, zeker als je veel je scherm deelt enzo.
Electron (het framework waar Teams op draait) ondersteund overigens al sinds november vorig jaar native Apple Silicon. Ik zou bij wijze van spreke nog liever zien dat Microsoft een 'Catalystje' doet en de iPadOS versie van Teams geschikt maakt voor macOS. Dan heb je wellicht geen complete feature parity met de Teams Desktop versie maar wel een native app die veel minder resources en memory verbruikt.
Ja, er is geen feature parity. Oftewel: de app kan meer dan de webversie. Zo is de webversie beperkt tot vier videostreams (de andere sprekers hoor je wel, maar zie je niet).kamerplant schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:43:
[...]
Heeft de webversie nog bepaalde nadelen? Dat was eerder namelijk het geval.
Maar goed, gedeelde schermen zie je wel en aan het eind van de dag heb je een flink vollere batterij dan je met de app zou hebben gehad.
Helemaal mee eens... ik zou ook liever de iPad-versie draaien dan de huidige macOS-app.kazuka schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:18:
[...]
Electron (het framework waar Teams op draait) ondersteund overigens al sinds november vorig jaar native Apple Silicon. Ik zou bij wijze van spreke nog liever zien dat Microsoft een 'Catalystje' doet en de iPadOS versie van Teams geschikt maakt voor macOS. Dan heb je wellicht geen complete feature parity met de Teams Desktop versie maar wel een native app die veel minder resources en memory verbruikt.
Weet iemand wanneer de tweakers review van de macbook pro verschijnt?
Verwijderd
Ik wacht ook op die van MKBHD. De video van gisteren over de Airpods 3 heeft die al volledig gemonteerd op de 16 inch M1 Max dus dat is goed gegaan in ieder geval haha.Dacide schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:00:
Weet iemand wanneer de tweakers review van de macbook pro verschijnt?
Ik heb geen 'Pro Performance' nodig, maar de aansluitingen (HDMI voor meetings en 2 x usb-c is gewoon krap), het grotere en betere scherm (vooral echt retina) en de betere webcam laten me wel twijfelen tussen Air en Pro. Overigens vind ik een externe SSD een vreselijke oplossing voor de photo library. Daar heb ik nu een tweede user voor waarmee ik 1 x p week inlog zodat ik alles wel op een externe ssd heb. Mijn main user staat op optimized storage.Sluw schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:15:
[...]
Sja, zo kun je alles wel relativeren. De meeste mensen hebben inderdaad geen pro nodig maar er zijn genoeg professionals die maar wat blij zijn met wat serieuzere specs. Mensen die geen pro zijn kunnen prima een gewone M1 nemen, meer dan snel genoeg voor wat foto’s bewerken, office taken, homevideotje monteren. Desnoods met een 2TB externe SSD. Dan bespaar je veel meer geld. Als je dan toch een Pro koopt doe je het voor de lol, pure luxe, misschien vind je het scherm leuk (maar de meeste mensen kijken films op een grotere TV). Ik zou het zelf onzin vinden om een pro te nemen voor office taken, natuurlijk prima om wel te doen als je het geld hebt liggen maar dat is dan niet omdat je het nodig hebt.
Met 16 GB en 2TB storage is het prijsverschil € 2.939 (pro 14) - € 2.279 (Air met 7 GPU-cores) = € 660. € 1 per dag als je hem 2 jaar houdt en bij 5 jaar € 0,35 per dag. Dat is misschien wel de moeite.
Tuurlijk, ieder zo zijn afwegingen, ik koop soms ook dingen die ik niet nodig heb. Maar voor 660 kun je een boel leuke dingen doen, als je het geld hebt is het misschien wel lekker om gewoon die pro te kopen. Zelf heb ik dat bijvoorbeeld met foto gear gehad, steeds naar duurdere dingen kijken. Op een gegeven moment besloten om een vakantie te boeken in plaats van steeds duurdere spullen, nooit spijt van gehad en de spullen die ik had echt leuk kunnen gebruiken.m_a_rnix schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:06:
[...]
Ik heb geen 'Pro Performance' nodig, maar de aansluitingen (HDMI voor meetings en 2 x usb-c is gewoon krap), het grotere en betere scherm (vooral echt retina) en de betere webcam laten me wel twijfelen tussen Air en Pro. Overigens vind ik een externe SSD een vreselijke oplossing voor de photo library. Daar heb ik nu een tweede user voor waarmee ik 1 x p week inlog zodat ik alles wel op een externe ssd heb. Mijn main user staat op optimized storage.
Met 16 GB en 2TB storage is het prijsverschil € 2.939 (pro 14) - € 2.279 (Air met 7 GPU-cores) = € 660. € 1 per dag als je hem 2 jaar houdt en bij 5 jaar € 0,35 per dag. Dat is misschien wel de moeite.
Ik bedoel dat veel van de specs heel fijn zijn voor pro’s, ik gebruik m’n hardware altijd intensief voor m’n werk maar het is niet altijd nodig voor de gemiddelde gebruiker. Voor sommige mensen is cloud opslag bijvoorbeeld prima ipv die 2tb. Soms rek je je budget telkens een beetje verder op.
@Sluw HDMI-aansluiting, meer poorten en resolutie zijn ook 'specs'. En foto's alleen in de cloud zie ik niet zitten. Dan zitten ze ook niet in je time-machine backup... Ben er nu toch een half uur p week mee bezig om dat goed te houden. Dat x 52 weken per jaar... 26 uur. Wat is dat waard?
Nou absoluut! En wat je zegt.. Electron kan het probleem niet zijn, want een visual studio code bijvoorbeeld, die ook van microsoft is en ook op het electron framework is gebouwd is wel al lang native voor apple silicon.kazuka schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:18:
[...]
Dit is ook veruit de grootste klacht vanuit de MacAdmins community. Het is onbegrijpelijk dat Microsoft zoveel resources spendeert aan Teams maar zo weinig aandacht geeft aan performance en optimalisatie. Je kunt ook goed merken dat de Teams product group een vrij logge organisatie is en bijvoorbeeld relatief weinig tijd en resources aan platform specifieke optimalisaties spendeert. Vrijwel alle andere Microsoft producten hebben intussen een Universal build, Office was er zelfs heel snel bij na de release van de eerste M1 Macs maar bij Teams heeft men alleen gezegd er mee bezig te zijn, dat is nu een jaar geleden. Ook van die kleine dingen als de naam van de installer (teams_osx.pkg) zijn voor mij indicaties dat er weinig echte Mac specialisten in hun product group actief zijn.
Misschien ook niet gek omdat dat veel developers op MacOS werken maar toch..
Maar sowieso, wij hebben bijvoorbeeld ook heel veel Surface Pro's met Windows 10 in onze organisatie en ook die zijn binnen no time door hun accu heen bij gebruik van Teams, scherm delen (zeker met een 4K scherm eraan) betekent gewoon een constante CPU belasting van 70/80 % op een gen 10 Core i5 . Onbegrijpelijk vind ik dat..
Ik zit heel erg te twijfelen welke ik ga nemen. Op dit moment heb ik een 2018 MBP 15" basismodel met de i7 6-core, 16 GB RAM, 256 GB SSD en Radeon 555X met 4GB ram.
Wat ik sowieso weet van mijn huidige:
- 256 GB SSD had ik niet geüpgraded omdat ik dacht met mijn 2 TB iCloud opslag dat niet nodig te hebben. Fout. Mijn Windows 10/11 VM's draai ik wel gewoon vanaf een externe SSD, maar zelfs puur mijn applicaties waaronder Xcode en privé ook gewoon mijn Photo library (cache) en dergelijke zit de schijf eigenlijk continu op 20-30 GB vrij slechts. Vanuit werk gebruiken we OneDrive, die cachet ook, ik kan wel zaken "Online" houden, maar ik merk dat de cache er toch niet heel goed mee omgaat je sowieso wel een paar GB op z'n minst kwijt bent. Maar meer dan 512 GB zie ik niet meer nodig zijn, omdat ik toch geen Windows meer op deze machine ga draaien. Daarvoor ga ik een AMD Ryzen 8-core NUC-achtig pc'tje voor kopen.
- Touch Bar ga ik heel erg missen. Ja ik ben een van de weinigen, maar ik vind de Touch bar geweldig! Tijdens typen gelijk woordverbeteringen kunnen aanraken, volume snel kunnen sliden van hard naar zacht of andersom, kunnen customizen welke knoppen er getoond worden (zo heb ik altijd Do Not Disturb voorhanden). Maar ook in apps zoals Bear, waar ik veel in schrijf, kleine stukjes code bijhoud en dergelijke, kan ik gelijk de opmaak kiezen: code-block, lijst, heading, etc. Zonder Touch Bar is dat een kwestie van het menu induiken, rechtsklikken of een shortcut gaan leren (daar ben ik zeer slecht in). Dat ga ik dus écht missen en merk ik nu al als ik mijn laptop in de standaard zet en op mijn 27" 4K scherm aan het werk ga met los toetsenbord en muis. De MX Keys en MX Master kom je een eind mee met bepaalde shortcuts en handigheidjes, maar niet voor dit soort zaken.
Wat me verder opvalt aan de nieuwe:
- 2,1 of 2,2 kg (Pro of Max) voor de 16 inch, tov de 1,83 kg nu. Dat is nogal wat. Ik neem mijn laptop regelmatig voor werk mee en heb dan meestal geen los scherm voorhanden of een belabberd 24" 1080p ding waar ik op weiger te werken, dus daarom zweer ik normaal bij 15/16".
- Zou de 14" met de verhoogde resolutie qua screen real-estate in de buurt komen van mijn 15" 2880x1800? De resolutie is in ieder geval 3024x1964 volgens Apple, wat hoger is dan mijn huidige 15". Nu gebruik ik op dit moment ook de "Looks like 1440x900" scaling optie, want én dat is exact 200% en dus merkbaar lichter op de GPU, met name de iGPU (non-issue met de M1's verwacht ik) én ik vind de "Looks like 1680x1050" net te klein. Dat is dus ook mijn angst bij de 14": wel dezelfde ruimte kunnen krijgen (200% scaling komt neer op 1512x982), maar te klein ogen. Maar goed: 14,2" en 15,4" scheelt veel minder dan de 13,3" voorheen. En de 16" die een nog hogere resolutie heeft, lijkt me ook heerlijk.
- M1 Max 24-core zijn geen reviews van te vinden (nog).
- 32 GB memory upgrade is bizar duur. Nu heb ik 16+4 GB (RAM+VRAM) en hoewel je dat natuurlijk niet bij elkaar op mag tellen en de Intel GPU (die ik standaard op de accu gebruik, anders red ik het niet qua accuduur) gebruikt ook 1,5 GB van de 16 GB, toch voelt 16 GB universal memory bij de nieuwe als achteruitgang tov 16+4 GB nu.
- Het Fast-charging is waardeloos geïmplementeerd door Apple. Ik gebruik thuis en op kantoor soms een USB-C monitor met 90W laden, maar als ik de 16 inch neem, kan ik alleen met de bijgeleverde 140W fast chargen blijkbaar én moet ik MagSafe gebruiken. Terwijl de 14 inch weer ALLEEN op USB-C kan fast chargen. Wie heeft dit ooit goedgekeurd? Mijn gebruik is 50/50 tussen met en zonder monitor en ik heb daarom altijd de lader in mijn tas natuurlijk, dus in de nieuwe situatie is het voor mij: of de MagSafe charger of USB-C via een monitor. Volgens mij heb ik met de 14" dan helemaal nooit fast charging, omdat je daar Apple's lader van 96 Watt voor moet gebruiken. In dat opzicht klinkt de 16" beter, omdat als ik achter een monitor zit, ik minder behoefte heb aan snel laden.
Dat allemaal gezegd hebbende, ik krijg een groot deel van mijn werkgever vergoedt voor de laptop, dus ik hoef alleen het deel wat ik er overheen ga zelf te betalen. Zelfs de basis 16" is voor mij al wel een paar honderd bijbetalen. Mijn workloads zijn met name software gebaseerd, scripting, lichtjes programmeren, wel wat grafisch werk ook maar dat is met name privé: Affinity Photo, Pixelmator Pro, Lightroom. Ik wil wel wat meer met video gaan doen, maar ik zal echt geen X aantal 4K-8K ProRes streams moeten kunnen editen. Wel 4K60 wat mijn iPhone 12 en mijn Sony camera uitspugen.
Als ik de basis 16" neem als uitgangspunt, denk ik met name dat ik een geheugenupgrade wil doen, want dat zit bij mij nu ook eigenlijk continu op 14 GB of hoger en 8+ GB swap memory volgens Activity Monitor. 32 GB is echter gelijk +480, dat is bizar. Maar goed, als ik die stap zou nemen, dan vind ik +230 voor een M1 Max 24-core GPU een no-brainer. Onder de noemer: als ik toch al zoveel uitgeef... En iets meer toekomstbestendig maken, plus hopelijk ook op CPU gebied wat meer gebruik kunnen maken van de hogere bandbreedte.
Ik twijfel dan ook tussen:
- 16" basismodel: M1 Pro + 16 GB + 512 GB SSD = € 2.749
- 16" custom: M1 Pro + 32 GB + 512 GB SSD = € 3.209 (of 14" € 2.979)
- 16" custom: M1 Max 24-core + 32 GB + 512 GB SSD = € 3.439 (of 14" € 3.209)
Ik moet sowieso weer 3 jaar met de laptop doen, dus vandaar dat ik wel een goede keuze gelijk moet maken. Ik kan/mag hem tussentijds niet zonder gevolgen omruilen, anders was ik voor het basismodel gegaan en als die niet voldoet, hem verkocht en een hoger model tweedehands gekocht tegen die tijd.
- 256 GB SSD had ik niet geüpgraded omdat ik dacht met mijn 2 TB iCloud opslag dat niet nodig te hebben. Fout. Mijn Windows 10/11 VM's draai ik wel gewoon vanaf een externe SSD, maar zelfs puur mijn applicaties waaronder Xcode en privé ook gewoon mijn Photo library (cache) en dergelijke zit de schijf eigenlijk continu op 20-30 GB vrij slechts. Vanuit werk gebruiken we OneDrive, die cachet ook, ik kan wel zaken "Online" houden, maar ik merk dat de cache er toch niet heel goed mee omgaat je sowieso wel een paar GB op z'n minst kwijt bent. Maar meer dan 512 GB zie ik niet meer nodig zijn, omdat ik toch geen Windows meer op deze machine ga draaien. Daarvoor ga ik een AMD Ryzen 8-core NUC-achtig pc'tje voor kopen.
- Touch Bar ga ik heel erg missen. Ja ik ben een van de weinigen, maar ik vind de Touch bar geweldig! Tijdens typen gelijk woordverbeteringen kunnen aanraken, volume snel kunnen sliden van hard naar zacht of andersom, kunnen customizen welke knoppen er getoond worden (zo heb ik altijd Do Not Disturb voorhanden). Maar ook in apps zoals Bear, waar ik veel in schrijf, kleine stukjes code bijhoud en dergelijke, kan ik gelijk de opmaak kiezen: code-block, lijst, heading, etc. Zonder Touch Bar is dat een kwestie van het menu induiken, rechtsklikken of een shortcut gaan leren (daar ben ik zeer slecht in). Dat ga ik dus écht missen en merk ik nu al als ik mijn laptop in de standaard zet en op mijn 27" 4K scherm aan het werk ga met los toetsenbord en muis. De MX Keys en MX Master kom je een eind mee met bepaalde shortcuts en handigheidjes, maar niet voor dit soort zaken.
- 2,1 of 2,2 kg (Pro of Max) voor de 16 inch, tov de 1,83 kg nu. Dat is nogal wat. Ik neem mijn laptop regelmatig voor werk mee en heb dan meestal geen los scherm voorhanden of een belabberd 24" 1080p ding waar ik op weiger te werken, dus daarom zweer ik normaal bij 15/16".
- Zou de 14" met de verhoogde resolutie qua screen real-estate in de buurt komen van mijn 15" 2880x1800? De resolutie is in ieder geval 3024x1964 volgens Apple, wat hoger is dan mijn huidige 15". Nu gebruik ik op dit moment ook de "Looks like 1440x900" scaling optie, want én dat is exact 200% en dus merkbaar lichter op de GPU, met name de iGPU (non-issue met de M1's verwacht ik) én ik vind de "Looks like 1680x1050" net te klein. Dat is dus ook mijn angst bij de 14": wel dezelfde ruimte kunnen krijgen (200% scaling komt neer op 1512x982), maar te klein ogen. Maar goed: 14,2" en 15,4" scheelt veel minder dan de 13,3" voorheen. En de 16" die een nog hogere resolutie heeft, lijkt me ook heerlijk.
- 32 GB memory upgrade is bizar duur. Nu heb ik 16+4 GB (RAM+VRAM) en hoewel je dat natuurlijk niet bij elkaar op mag tellen en de Intel GPU (die ik standaard op de accu gebruik, anders red ik het niet qua accuduur) gebruikt ook 1,5 GB van de 16 GB, toch voelt 16 GB universal memory bij de nieuwe als achteruitgang tov 16+4 GB nu.
- Het Fast-charging is waardeloos geïmplementeerd door Apple. Ik gebruik thuis en op kantoor soms een USB-C monitor met 90W laden, maar als ik de 16 inch neem, kan ik alleen met de bijgeleverde 140W fast chargen blijkbaar én moet ik MagSafe gebruiken. Terwijl de 14 inch weer ALLEEN op USB-C kan fast chargen. Wie heeft dit ooit goedgekeurd? Mijn gebruik is 50/50 tussen met en zonder monitor en ik heb daarom altijd de lader in mijn tas natuurlijk, dus in de nieuwe situatie is het voor mij: of de MagSafe charger of USB-C via een monitor. Volgens mij heb ik met de 14" dan helemaal nooit fast charging, omdat je daar Apple's lader van 96 Watt voor moet gebruiken. In dat opzicht klinkt de 16" beter, omdat als ik achter een monitor zit, ik minder behoefte heb aan snel laden.
Dat allemaal gezegd hebbende, ik krijg een groot deel van mijn werkgever vergoedt voor de laptop, dus ik hoef alleen het deel wat ik er overheen ga zelf te betalen. Zelfs de basis 16" is voor mij al wel een paar honderd bijbetalen. Mijn workloads zijn met name software gebaseerd, scripting, lichtjes programmeren, wel wat grafisch werk ook maar dat is met name privé: Affinity Photo, Pixelmator Pro, Lightroom. Ik wil wel wat meer met video gaan doen, maar ik zal echt geen X aantal 4K-8K ProRes streams moeten kunnen editen. Wel 4K60 wat mijn iPhone 12 en mijn Sony camera uitspugen.
Als ik de basis 16" neem als uitgangspunt, denk ik met name dat ik een geheugenupgrade wil doen, want dat zit bij mij nu ook eigenlijk continu op 14 GB of hoger en 8+ GB swap memory volgens Activity Monitor. 32 GB is echter gelijk +480, dat is bizar. Maar goed, als ik die stap zou nemen, dan vind ik +230 voor een M1 Max 24-core GPU een no-brainer. Onder de noemer: als ik toch al zoveel uitgeef... En iets meer toekomstbestendig maken, plus hopelijk ook op CPU gebied wat meer gebruik kunnen maken van de hogere bandbreedte.
Ik moet sowieso weer 3 jaar met de laptop doen, dus vandaar dat ik wel een goede keuze gelijk moet maken. Ik kan/mag hem tussentijds niet zonder gevolgen omruilen, anders was ik voor het basismodel gegaan en als die niet voldoet, hem verkocht en een hoger model tweedehands gekocht tegen die tijd.
@MooDyBLueS
Hoe belangrijk vind je nu dat snelladen?
Ofwel zit je aan je desk, en dan is een power supply die de batterij op een paar uur gebruik vol krijgt toch genoeg?
Ofwel reis je, en hang je de laptop 's avonds aan de power. Of het dan in 60 of 80min vol is maakt toch niks uit...
Misschien mis ik een gebruiksprofiel..
Hoe belangrijk vind je nu dat snelladen?
Ofwel zit je aan je desk, en dan is een power supply die de batterij op een paar uur gebruik vol krijgt toch genoeg?
Ofwel reis je, en hang je de laptop 's avonds aan de power. Of het dan in 60 of 80min vol is maakt toch niks uit...
Misschien mis ik een gebruiksprofiel..
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is de"nieuwe" MagSafe op de MacBooks ook nog hetzelfde qua maten als de "oude" MagSafe eigenlijk?
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
Neebraek schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:25:
Is de"nieuwe" MagSafe op de MacBooks ook nog hetzelfde qua maten als de "oude" MagSafe eigenlijk?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Eigenlijk ook oninteressante optie vind ik. Voor 180 euro meer heb je 25% meer GPU performance.MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:00:
Dit klopt dus niet. De 16" kan je ook via USB-C opladen, alleen USB-C Power Delivery gaat maar tot max 100W dus voor snelladen heb je de 140W MagSafe adapter nodig ja. En hoe belangrijk is fast charging als je toch met een externe monitor zit te werken? Dan zit je er toch wel een paar uur lijkt me. Zelf ga ik ook voor de 16" maar ik denk dat ik die mag safe adapter zelden ga gebruiken aangezien mijn monitor 85W levert en dat zou voldoende moeten zijn tenzij je non-stop aan het renderen bent misschien.MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:00:
Waarschijnlijk wachten ze eerst op andere sites, zodat ze dan stukken kunnen kopiëren/plakken.
Van een Tweakers site had ik nu echt wel een review verwacht. Blijkbaar niet interessant genoeg
Ja, ik vind het ook wat vreemd dat ze bij deze release niet snel met een review komen... :-) Het is niet zomaar een incrementele refresh van de MBP.moonlander schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:08:
[...]
Waarschijnlijk wachten ze eerst op andere sites, zodat ze dan stukken kunnen kopiëren/plakken.
Van een Tweakers site had ik nu echt wel een review verwacht. Blijkbaar niet interessant genoeg
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
Ik ben voor de 24core m1max gegaan met 32gb ram en 512gb ssd. Net wat je zegt, de stap na 32gb is maar weinig extra waardoor je wel de m1max heb. Met e voordeel:MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:00:
Ik zit heel erg te twijfelen welke ik ga nemen. Op dit moment heb ik een 2018 MBP 15" basismodel met de i7 6-core, 16 GB RAM, 256 GB SSD en Radeon 555X met 4GB ram.
- 4 externe beeldschermen
- 400gbps ram
- 24core gpu
- grotere/betere koeling
Nou zag ik wel dat je door de aanbieding bij surfspot ik nog maar €110 zou moeten bijleggen voor 1tb versie met de 32core gpu.
Trekt me wel erg, heb ik die 1tb en 32core gpu nodig? Nah probably not. Maar het is “maar” €110 extra…
Houd er wel rekening mee dat er ook een nadeel aan zit, want de Max gebruikt redelijk wat extra stroom. In deze review van The Verge houdt het Pro model het 16 uur uit en de Max variant 'maar' 10 bij dezelfde test.nDirect090 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:16:
[...]
Ik ben voor de 24core m1max gegaan met 32gb ram en 512gb ssd. Net wat je zegt, de stap na 32gb is maar weinig extra waardoor je wel de m1max heb. Met e voordeel:
- 4 externe beeldschermen
- 400gbps ram
- 24core gpu
- grotere/betere koeling
Omdat ik het grafische deel niet nodig ga hebben en de extra bandbreedte ook (vooral) bij GPU gebruik tot zijn recht komt ben ik toch voor de Pro gegaan uiteindelijk.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik kan beamen dat de max batterij slurpt, of het moet aan teams liggen, maar vandaag ging ik van 50% naar 10% in nog geen 2+ uur tijd leek het wel.Hertog schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:19:
[...]
Houd er wel rekening mee dat er ook een nadeel aan zit, want de Max gebruikt redelijk wat extra stroom. In deze review van The Verge houdt het Pro model het 16 uur uit en de Max variant 'maar' 10 bij dezelfde test.
Omdat ik het grafische deel niet nodig ga hebben en de extra bandbreedte ook (vooral) bij GPU gebruik tot zijn recht komt ben ik toch voor de Pro gegaan uiteindelijk.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zeker goed punt! Heb de review van de verge ook gezien, maar hij zal hier voornamelijk op het bureau staan dus maakt de accuduur voor mij minder uitHertog schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:19:
[...]
Houd er wel rekening mee dat er ook een nadeel aan zit, want de Max gebruikt redelijk wat extra stroom. In deze review van The Verge houdt het Pro model het 16 uur uit en de Max variant 'maar' 10 bij dezelfde test.
Teams slurpt inderdaad heel erg veel accu, gebruik maar eens de browser versiecarpebios schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:23:
[...]
Ik kan beamen dat de max batterij slurpt, of het moet aan teams liggen, maar vandaag ging ik van 50% naar 10% in nog geen 2+ uur tijd leek het wel.
[ Voor 22% gewijzigd door nDirect090 op 03-11-2021 20:31 ]
Hehe ik zit een beetje met hetzelfde, en heb ze beiden (14" en 16") inmiddels even gebruikt. Ik heb nu nog eigenlijk hetzelfde model als dat jij nu hebt, maar dan 2017.MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:00:
De 16" is een bakbeest vergeleken daarmee helaas. Niet alleen qua gewicht, ook vormfactor/feeling. 't Is echt alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat. Voelt niet heel chill.
Maar... de 14" heeft inderdaad meer oppervlakte dan je huidige scherm als je m iets verder doorschaalt idd. Maar ook ik twijfel of het dan niet nét iets te klein wordt. Aan de andere kant, ik vind de standaard 200% scaling weer net te groot eigenlijk. Dus ik ben sowieso niet 100% happy met welke keuze dan ook
Ik weet niet waar jij 'm voor gebruikt, maar ik denk dat de Max overkill zal zijn. Wat je vooral zult merken is de snellere SSD. En we weten allebei dat we 'm niet 10 jaar gaan gebruiken
Al met al ga ik denk ik toch voor de 14". Een stuk beter handbaar (ook iets dunner) en doet eigenlijk niet onder voor de 16" qua performance. Ik gebruik 'm niet heel veel, af en toe onderweg. En dan nog gaat ie meestal aan een extern scherm.
Succes met je keuze
Bijzonder, terwijl het toch een native versie is. Jammer dat ze daar vanuit MS niet aan lijken te kunnen doen.nDirect090 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:30:
[...]
Zeker goed punt! Heb de review van de verge ook gezien, maar hij zal hier voornamelijk op het bureau staan dus maakt de accuduur voor mij minder uit
[...]
Teams slurpt inderdaad heel erg veel accu, gebruik maar eens de browser versiemaar de max schijnt idd ook meer te verbruiken dan de pro (wat logisch is)
Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9