Gisteren mijn 14' MacBook Pro binnengekregen. Waanzinnige vervanger van mijn MacBook Pro 13' uit 2011. Wat een prachtig apparaat!
Ik heb ooit de upgrade keten in stand weten te houden voor een jaar of 8. Helaas was een domme bootcamp partitie-fout van mij ertussen gekomen moest ik helemaal een install opnieuw doen 😡
Man, dat geluid in de 14".

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Eergisteren de MacBook Pro 14 basismodel binnengekregen. Wat een fijn apparaat! Alles wat niet zo goed was aan mijn vorige MacBook Pro 2017 is inmiddels opgelost.
Opvallend:
- Snelheid
- Scherm
- Toetsenbord
Ja, hij is wat dikker maar de snelheid en connectiviteit maken alles goed!
Opvallend:
- Snelheid
- Scherm
- Toetsenbord
Ja, hij is wat dikker maar de snelheid en connectiviteit maken alles goed!
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Ik heb ook lang installaties over meerdere machines meegenomen, maar tegenwoordig (met iCloud account sync, data op een NAS en meer en meer software die ook alles online heeft staan) vind ik het nauwelijks nog nuttig. Als de M1 Pro straks binnenkomt houd ik het dus ook bij de verse installatie1Mark schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:59:
[...]
Ik heb ooit de upgrade keten in stand weten te houden voor een jaar of 8. Helaas was een domme bootcamp partitie-fout van mij ertussen gekomen moest ik helemaal een install opnieuw doen 😡
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Als je iets nieuws koopt wil je hem ook als nieuw installeren. Zo kom je soms ook uit bij nieuwe apps of tools die net wat handiger zijn dan de tool die je altijd gewend bent. Of kom je instellingen tegen die je 3 jaar geleden niet kon doen en nu ineens wel. Nee verse installatie doe ik graag. Kost wel enorm veel tijd maar zo leer je de nieuwe MacBook ook snel
Ik moet even 1 ding melden.
Wat ben ik ontiegelijk blij met de 16" 10/10/16 1TB. Ik kom van een MBA M1 wat al super was. Maar dit is nog net even een mega stap beter. Nog sneller, veel groter maar ook veel mooier scherm en wat een geluid! Tuurlijk stukje duurder dan de Air maar dat merk je dan ook.
Wat ben ik ontiegelijk blij met de 16" 10/10/16 1TB. Ik kom van een MBA M1 wat al super was. Maar dit is nog net even een mega stap beter. Nog sneller, veel groter maar ook veel mooier scherm en wat een geluid! Tuurlijk stukje duurder dan de Air maar dat merk je dan ook.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Wat zien we hier? FPS? En wat voor resolutie? Is Shadow of the Tomb Raider onspeelbaar op een M1 of draait het prima op een lagere resolutie?
Welke kleur hebben jullie gekozen? Twijfel om de zilveren versie te halen.
Spacegrijs. Geen spijt van. Maar ik heb alles in Spacegrijs/Grafiet. Al snap ik heel goed dat je een zilveren wilt. Word er ook een beetje nostalgisch van.appel-tje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:50:
Het valt me op dat programma's minder geheugen in beslag nemen. Spotify zit op mijn M1 Air continu aan 1-1,5 GB, terwijl deze nu op de M1 Pro op 150 MB zit. Zelfde geldt voor Edge en andere applicaties. Herkennen jullie dat ook of is dat de 'nieuwigheid'?
Dat is een flinke stap in grootte.HekkeySE schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:27:
Ik moet even 1 ding melden.
Gebruik je jouw MacBook veel onderweg of staat deze voornamelijk op 1 plek?
Ik heb nu een 13" MBP M1 en twijfel enorm tussen de 16" en 14" omdat ik mijn MBP veel meeneem en op veel verschillende locaties gebruik (van een prima bureau tot steunend op mijn hand in een datacenter), waar de 13" echt geweldig is voor de remote locaties. Op een bureau zou ik wat meer scherm willen hebben.
Ik heb nog 1 oude mbp uit 2013 in zilver en de rest in space grijs, nog even dubben.Dennisweb schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Spacegrijs. Geen spijt van. Maar ik heb alles in Spacegrijs/Grafiet. Al snap ik heel goed dat je een zilveren wilt. Word er ook een beetje nostalgisch van.
Is de space grijs wel hetzelfde?
Yep, absoluut. Maar ik moet zeggen de MBA was voor mij ook een tussenmodel. Daarvoor altijd 15" versies gehad.RnB schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Dat is een flinke stap in grootte.
Ik heb nu een 13" MBP M1 en twijfel enorm tussen de 16" en 14" omdat ik mijn MBP veel meeneem en op veel verschillende locaties gebruik (van een prima bureau tot steunend op mijn hand in een datacenter), waar de 13" echt geweldig is voor de remote locaties. Op een bureau zou ik wat meer scherm willen hebben.
Het is zeker zwaarder dan een MBA maar ik moet zeggen na alle verhalen er over gehoord te hebben valt het mij echt mee. Alleen de footprint is een stuk groter maar daar krijg je ook veel scherm voor terug.
Ik merkte ook dat ik steeds meer aan het turen was op de 13". Dit kijkt, ook mede door het mini led scherm, stukken prettiger.
Zelf gebruik ik de Macbook onderweg maar ook veel op kantoor/thuis. Zeker omdat ik thuis geen groot scherm heb is dit een prima oplossing. Het enige wat wel lastig is is vliegen denk ik maar dat doe ik niet veel. Daarnaast heb ik ook nog een iPad Pro 12.9 als ik echt mobiel moet zijn. Ik denk dat dit dan ook een ultieme combinatie is.
Ik merk dat de iPad echt geweldig is voor alle 'simpele' dingen zoals remote iets doen, mails beantwoorden etc. Voor alle intensievere zaken pak ik de Macbook en dan accepteer ik het grotere formaat tegenover wat je er allemaal voor terugkrijgt.
Uiteraard blijft bovenstaande natuurlijk cognitieve dissonantie
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Ik ga voor een 14 inch voor onderweg, op kantoor of thuis op extern scherm.RnB schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Dat is een flinke stap in grootte.
Altijd SG gehad maar toen ik de 16" in de store zag voor Silver gegaan. Persoonlijk qua contrast (en nostalgie) stukken mooier.appel-tje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:50:
Yep, FPS 1080p en de meeste games op hoogste settings.L23 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:46:
[...]
Wat zien we hier? FPS? En wat voor resolutie? Is Shadow of the Tomb Raider onspeelbaar op een M1 of draait het prima op een lagere resolutie?
Zie ook YouTube: M1 Pro vs M1 Max - 6x Gaming Benchmarks - ALL M1 Apple Silicon compa...
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb de space grey besteld, ik heb nu al zilver (MBP 2015), wil nu even wat anders.appel-tje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:50:
Ook raar dat de programmanaam en stoplicht knopjes op een aparte balk blijven. Levert zo geen winst op toch? Is dat altijd zo op een mac? Werk nu nog in windows en de knopjes staan in dezelfde balk als de menu's en de programmanaam staat nergens.Greatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:23:
Klein irritatie puntje van de Notch is toch wel dat je bij sommige programma's als Photoshop en Capture One wat ruimte verliest op de menubalk.
Je normale status bar items worden dus opgeschoven of zijn zelfs niet meer zichtbaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grz D.
Die balk aan de bovenkant heeft in MacOS altijd meer ruimte gekost. Dit is nu, sinds de extra pixels boven de 16:10 resolutie, dus voor het eerst weer wat ruimtewinst voor Mac gebruikers.DomiGijzen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Ook raar dat de programmanaam en stoplicht knopjes op een aparte balk blijven. Levert zo geen winst op toch? Is dat altijd zo op een mac? Werk nu nog in windows en de knopjes staan in dezelfde balk als de menu's en de programmanaam staat nergens.
Bij windows wordt die ruimte vaak door de startbalk geclaimd overigens.
(en bij Mac barbaren die hun dock niet laten auto-hiden)
Zilver deze keer. Laatste jaren altijd voor SpaceGrey gegaan met m'n MacBook Pro's en iPad Pro's. Maar nu met de 14" voor Zilver gegaan. Absoluut geen spijt van.appel-tje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:50:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dit heeft vooral te maken met het feit dat niet alle app makers UI optimaliseren voor macOS. Ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld voor photoshop ze dezelfde layout aanhouden als voor Windows. VSCode doet hetzelfde.
In de apple guidelines zie je dat ze verschillende voorstellen doen:
https://developer.apple.c...and-views/window-anatomy/
Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld Safari zie je het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/chy4UeSGeT4h0QBG7tS4TByf.png?f=user_large)
Als meer apps de "toolbar in titlebar" benadering gebruiken zou dat zou imho veel beter zijn.
Uiteindelijk is dit (zoals al gezegd) niet iets nieuws voor deze MacBooks specifiek want die balk zat er altijd al.
In de apple guidelines zie je dat ze verschillende voorstellen doen:
https://developer.apple.c...and-views/window-anatomy/
Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld Safari zie je het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/chy4UeSGeT4h0QBG7tS4TByf.png?f=user_large)
Als meer apps de "toolbar in titlebar" benadering gebruiken zou dat zou imho veel beter zijn.
Uiteindelijk is dit (zoals al gezegd) niet iets nieuws voor deze MacBooks specifiek want die balk zat er altijd al.
Duidelijk. Jammer maar inderdaad in windows had je tot win11 de taakbalk altijd aanwezig. In win11 werkt autohide naar mijn idee voor het eerst goed. Anyway, laat die macbook maar komen
Grz D.
Nu ik dat zo zie vind ik het toch wel een flinke ontwerpfout. Die notch is gewoon continu "in your face". Ik snap niet goed dat wanneer er op allerlei vlakken qua esthetiek concessies gedaan zijn om het weer een echte "pro" machine te maken ze toch een notch hebben geïntroduceerd.Greatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:23:
Klein irritatie puntje van de Notch is toch wel dat je bij sommige programma's als Photoshop en Capture One wat ruimte verliest op de menubalk.
Je normale status bar items worden dus opgeschoven of zijn zelfs niet meer zichtbaar.
Gisteren even de nieuwe MacBooks getest. Hardware is prachtig snel, maar de body is wel weer old school dik! Toetsenbord met zwarte plastic onderkant plaat maakt het cheap en de notch…tja even wennen bij een laptop, stoor me er op m’n iPhone niet meer aan dus dit zal ook wel wennen.
Apple is weer de goede weg ingeslagen als het om Pro’s gaat, zeker qua hardware, M1 is gewoon ‘Wow’, consessies zijn gemaakt op het design om al die power in te kunnen zetten, ik denk dat er veel Pro’s zijn die hun dikke PC’s en Intel Laptops toeziens zeggen.
Apple is weer de goede weg ingeslagen als het om Pro’s gaat, zeker qua hardware, M1 is gewoon ‘Wow’, consessies zijn gemaakt op het design om al die power in te kunnen zetten, ik denk dat er veel Pro’s zijn die hun dikke PC’s en Intel Laptops toeziens zeggen.
Hoe vind je Photoshop draaien? Ik ben hongerig naar reviews vanuit deze hoek. Ik werk elke dag 5 tot 10 uur in Photoshop en illustrator. In Photoshop van illustratie, digital painting tot stevige photoshops. Ik zag een uitgebreide review een interessant effect laten zien dat bestanden die groter worden langzamer worden op de M1 chip. Hoe ervaar jij Photoshop tot dusver? Ik heb een oogje op een M1 pro in een mac mini variant.Greatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
Yep, FPS 1080p en de meeste games op hoogste settings.
Zie ook YouTube: M1 Pro vs M1 Max - 6x Gaming Benchmarks - ALL M1 Apple Silicon compa...
Hebben we het over de laatste versie of de beta versie van Photoshop?RoyK schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:20:
[...]
Hoe vind je Photoshop draaien? Ik ben hongerig naar reviews vanuit deze hoek. Ik werk elke dag 5 tot 10 uur in Photoshop en illustrator. In Photoshop van illustratie, digital painting tot stevige photoshops. Ik zag een uitgebreide review een interessant effect laten zien dat bestanden die groter worden langzamer worden op de M1 chip. Hoe ervaar jij Photoshop tot dusver? Ik heb een oogje op een M1 pro in een mac mini variant.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik zit nu in een Windows omgeving en heb nog niet met een M1 machine gewerkt. Ik begreep dat er middels een native versie is voor M1 macs?carpebios schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:21:
[...]
Hebben we het over de laatste versie of de beta versie van Photoshop?
Op mijn computer werk ik middels met versie 23.0 die een paar dagen geleden gelanceerd is.
Klopt! Maar ik weet niet of de officiële versie al gebruik maakt van de pro en Max processoren. De vorige keer moest ik de beta hebben voor native supportRoyK schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:23:
[...]
Ik zit nu in een Windows omgeving en heb nog niet met een M1 machine gewerkt. Ik begreep dat er middels een native versie is voor M1 macs?
Op mijn computer werk ik middels met versie 23.0 die een paar dagen geleden gelanceerd is.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zou daar vanuit Adobe een verschil in zijn of het een M1, M1 pro of M1 max is hoe hij met Photoshop omgaat?carpebios schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Klopt! Maar ik weet niet of de officiële versie al gebruik maakt van de pro en Max processoren. De vorige keer moest ik de beta hebben voor native support
Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil t.o.v. mijn Mac Mini (M1 met 16GB) die is al super snel.RoyK schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:20:
[...]
Hoe vind je Photoshop draaien? Ik ben hongerig naar reviews vanuit deze hoek. Ik werk elke dag 5 tot 10 uur in Photoshop en illustrator. In Photoshop van illustratie, digital painting tot stevige photoshops. Ik zag een uitgebreide review een interessant effect laten zien dat bestanden die groter worden langzamer worden op de M1 chip. Hoe ervaar jij Photoshop tot dusver? Ik heb een oogje op een M1 pro in een mac mini variant.
Paar PSD/TIFF bestanden geopend van 1-3GB met een laag of 10-20.
Het openen van de bestanden zelf duurt nog steeds zeker 5 seconde of meer, brushes, actions e.d. werken naar behoren.
Voor mij als digital painter / tekenaar. En af en toe een flinke Photoshop klus zou een M1 16gb misschien al meer dan voldoende zijn, vermoed ik dan. Enige zou kunnen zijn om voor een Pro te gaan is connectivity. Zoals meerdere schermen etc. En dan gelijk ook toegang hebben tot iets meer power.Greatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:38:
[...]
Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil t.o.v. mijn Mac Mini (M1 met 16GB) die is al super snel.
Paar PSD/TIFF bestanden geopend van 1-3GB met een laag of 10-20.
Het openen van de bestanden zelf duurt nog steeds zeker 5 seconde of meer, brushes, actions e.d. werken naar behoren.
Ik werk nu met een 6800K 6core i7 en 32gb geheugen.
[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 30-10-2021 15:41 ]
Ik heb vandaag beide versies gezien: 14 inch en 16 inch. De 16 inch is toch wat lomper geworden vind ik persoonlijk.
Ik wil een nieuwe MBP aanschaffen om dat ding voornamelijk te gebruiken voor software ontwikkeling: IntelliJ, PyCharm, DataGrip, Docker, Chrome, Microsoft 365 (Office) zijn zo programma's die ik dagelijks intensief gebruik.
Ik was zelf aan het denken aan deze configuratie (14 inch of 16 inch ben ik nog niet uit):
Ik wil een nieuwe MBP aanschaffen om dat ding voornamelijk te gebruiken voor software ontwikkeling: IntelliJ, PyCharm, DataGrip, Docker, Chrome, Microsoft 365 (Office) zijn zo programma's die ik dagelijks intensief gebruik.
Ik was zelf aan het denken aan deze configuratie (14 inch of 16 inch ben ik nog niet uit):
- Apple M1 Pro met 10‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- 32 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
- Magic Keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Internationaal Engels
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
Op de Mini kan je sowieso al 2 schermen aansturen ( 1 via HDMI en 1x via USB-C).RoyK schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Voor mij als digital painter / tekenaar. En af en toe een flinke Photoshop klus zou een M1 16gb misschien al meer dan voldoende zijn, vermoed ik dan. Enige zou kunnen zijn om voor een Pro te gaan is connectivity. Zoals meerdere schermen etc. En dan gelijk ook toegang hebben tot iets meer power.
Ik werk nu met een 6800K 6core i7 en 32gb geheugen.
Als je echt graag 32GB RAM wilt dan kan je inderdaad beter wachten maar ik ben in ieder geval nog niet tegen limieten aangelopen.
Ik zou zeggen koop een Mini online, dan kan je hem testen en als je niet tevreden bent kan je hem nog makkelijk retourneren
haha ja dat zou ik kunnen doen. Het voelt alleen een beetje 'fout' hihiGreatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Op de Mini kan je sowieso al 2 schermen aansturen ( 1 via HDMI en 1x via USB-C).
Als je echt graag 32GB RAM wilt dan kan je inderdaad beter wachten maar ik ben in ieder geval nog niet tegen limieten aangelopen.
Ik zou zeggen koop een Mini online, dan kan je hem testen en als je niet tevreden bent kan je hem nog makkelijk retourneren
Ik denk dat 32gb geheugen op de PC anders is dan 16GB binnen de ARM M1 werkwijze. Ik pieker me suf haha. Sowieso wil ik even afwachten wat ze gaan doen met een Mac mini setup in deze pro / max lijn.
Dus je had liever dat ze het scherm naast de notch gewoon geen scherm hadden gemaakt maar zwarte bezel, zoals oude macbooks. En dat je dus feitelijk minder schermruimte hebt?lexuzu schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:11:
[...]
Nu ik dat zo zie vind ik het toch wel een flinke ontwerpfout. Die notch is gewoon continu "in your face". Ik snap niet goed dat wanneer er op allerlei vlakken qua esthetiek concessies gedaan zijn om het weer een echte "pro" machine te maken ze toch een notch hebben geïntroduceerd.
Hangt er vanaf wat je precies doet, maar 64 GB is waarschijnlijk niet echt noodzakelijk. Ik gebruik dezelfde software als wat jij noemt, nu op een computer met Ubuntu met 32 GB RAM. Voor het testen van software start ik wel eens een hele reeks Docker containers op, inclusief containers met zware dingen zoals een Oracle database. Ik gebruik dan niet meer dan ongeveer 60-70% van de 32 GB.braek schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:41:
Ik heb vandaag beide versies gezien: 14 inch en 16 inch. De 16 inch is toch wat lomper geworden vind ik persoonlijk.
Ik was zelf aan het denken aan deze configuratie (14 inch of 16 inch ben ik nog niet uit):Is er een reden voor software-ontwikkeling om naar 64GB RAM te gaan? Dat lijkt mij persoonlijk als developer toch een beetje overkill of zie ik iets over het hoofd?
- Apple M1 Pro met 10‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- 32 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
- Magic Keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Internationaal Engels
Het beste is natuurlijk om zelf op je huidige systeem eens te kijken wat het geheugengebruik is als je alles vol aan zet.
Ja.BurrowedLurker schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:47:
[...]
Dus je had liever dat ze het scherm naast de notch gewoon geen scherm hadden gemaakt maar zwarte bezel, zoals oude macbooks. En dat je dus feitelijk minder schermruimte hebt?
Ik hoor mensen met 64GB RAM soms het argument van virtual machines aanhalen, maar dat is toch al ff geleden dat ik dat zelf heb nodig gehad... Ik heb nu 16GB RAM en daar kom ik nipt mee toe voor eerder genoemde software. 32GB zou toch iets comfortabeler zijn. En wat betreft de "M1 Max": ik denk niet dat je daar echt veel snelheidswinst gaat mee maken voor software ontwikkeling t.o.v. de "M1 Pro".jj71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Hangt er vanaf wat je precies doet, maar 64 GB is waarschijnlijk niet echt noodzakelijk. Ik gebruik dezelfde software als wat jij noemt, nu op een computer met Ubuntu met 32 GB RAM. Voor het testen van software start ik wel eens een hele reeks Docker containers op, inclusief containers met zware dingen zoals een Oracle database. Ik gebruik dan niet meer dan ongeveer 60-70% van de 32 GB.
Het beste is natuurlijk om zelf op je huidige systeem eens te kijken wat het geheugengebruik is als je alles vol aan zet.
Zojuist de nieuwe functie in MacOS Monterey gebruikt om de MacBook helemaal leeg me maken (voor o.a. verkoop of retour).
Het is werkelijk een kwestie van een paar keer klikken en dat is alles.
Ik kreeg helaas wel een foutmelding met "niet gelukt, probeer later opnieuw".
Zodoende dacht ik even opnieuw opstarten en dan nog een keer proberen, maar bij het uitzetten kreeg ik eigenlijk al gelijk het scherm te zien van een schone installatie.
Normaliter ben ik zeker 30 minuten kwijt voor een schone installatie bij verkoop maar dit duurde volgens mij nog net 5-10 minuten.
Echte een killer feature wat mij betreft aangezien ik aardig wat Mac's op jaarbasis test of verkoop.
Zodoende dacht ik even opnieuw opstarten en dan nog een keer proberen, maar bij het uitzetten kreeg ik eigenlijk al gelijk het scherm te zien van een schone installatie.
Normaliter ben ik zeker 30 minuten kwijt voor een schone installatie bij verkoop maar dit duurde volgens mij nog net 5-10 minuten.
Echte een killer feature wat mij betreft aangezien ik aardig wat Mac's op jaarbasis test of verkoop.
:fill(white):strip_exif()/f/image/50DVYbWcd20s9NstsGWfe6JF.png?f=user_large)
Gisteren de MacBook Pro 14inch 10/16 cores 16 GB / 1 TB binnengekregen. M'n eerste MacBook, was zo ongeveer het enige dat nog miste in m'n Apple ecosysteem ;-). Wat een heerlijk apparaat!
Echter, gisteravond aan de MagSafe lader gehangen, lampje ging mooi aan, dus ik naar bed. Vanmorgen was het lampje uit, maar hij was maar tot 80% opgeladen?! In de instellingen kon ik zien dat hij maar ongeveer een uur geladen heeft. Wat ik ook deed, op alle manieren aansluiten, omdraaien, opnieuw opstarten, niets hielp. Met een USB-C naar USB-C kabeltje in één van de Thunderbolt-poorten laadt hij nog wel op (gewoon met de meegeleverde netvoeding). Conclusie: MagSafe kabel is stuk of de interne laad-elektronica voor MagSafe is stuk. Heel bijzonder dat hij het wel een uur heeft gedaan en er toen ineens mee ophield.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld die morgen aankomt, en de oude gaat terug, zodat ik niet zonder hoef te zitten (goede service bij CoolBlue!).
Zijn er meer mensen die dit is overkomen, of er over gehoord/gelezen hebben? Dit soort kwaliteits-issues verwachtte ik eigenlijk niet van Apple, gezien mijn ervaringen met tientallen van hun producten de afgelopen ~15 jaar.
Echter, gisteravond aan de MagSafe lader gehangen, lampje ging mooi aan, dus ik naar bed. Vanmorgen was het lampje uit, maar hij was maar tot 80% opgeladen?! In de instellingen kon ik zien dat hij maar ongeveer een uur geladen heeft. Wat ik ook deed, op alle manieren aansluiten, omdraaien, opnieuw opstarten, niets hielp. Met een USB-C naar USB-C kabeltje in één van de Thunderbolt-poorten laadt hij nog wel op (gewoon met de meegeleverde netvoeding). Conclusie: MagSafe kabel is stuk of de interne laad-elektronica voor MagSafe is stuk. Heel bijzonder dat hij het wel een uur heeft gedaan en er toen ineens mee ophield.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld die morgen aankomt, en de oude gaat terug, zodat ik niet zonder hoef te zitten (goede service bij CoolBlue!).
Zijn er meer mensen die dit is overkomen, of er over gehoord/gelezen hebben? Dit soort kwaliteits-issues verwachtte ik eigenlijk niet van Apple, gezien mijn ervaringen met tientallen van hun producten de afgelopen ~15 jaar.
Volgens mij is dat gewoon de "Geoptimaliseerd opladen" functie waardoor je accu langer mee moet gaan: https://support.apple.com/nl-nl/HT212049.
Nee helaas, hij staat nu op 39% en laadt nog steeds niet met MagSafe. Hij geeft ook niet aan dat hij een netvoeding heeft herkend. Wel met USB-C.djmaster329 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:40:
Volgens mij is dat gewoon de "Geoptimaliseerd opladen" functie waardoor je accu langer mee moet gaan: https://support.apple.com/nl-nl/HT212049.
mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:36:
Conclusie: MagSafe kabel is stuk of de interne laad-elektronica voor MagSafe is stuk. Heel bijzonder dat hij het wel een uur heeft gedaan en er toen ineens mee ophield.
/f/image/dpuMSfELDuJ5komS0dCjDsmR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 30-10-2021 17:48 ]
Vreemd.mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
Nee helaas, hij staat nu op 39% en laadt nog steeds niet met MagSafe. Hij geeft ook niet aan dat hij een netvoeding heeft herkend. Wel met USB-C.
Tips welkom natuurlijk, maar dat hij nu niet oplaadt met 39% (net voor de 20e keer nog maar een keer geprobeerd), en wel met USB-C brengt mij toch echt tot de conclusie dat er iets defect is.
[ Voor 19% gewijzigd door mvzut op 30-10-2021 17:53 ]
Misschien NVRAM en PRAM even resetten.mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:49:
[...]
Tips welkom natuurlijk, maar dat hij nu niet oplaadt met 39% (net voor de 20e keer nog maar een keer geprobeerd), en wel met USB-C brengt mij toch echt tot de conclusie dat er iets defect is.
Wel raar voor een nieuwe machine uiteraard.
Heb je geoptimaliseerd laden ook echt uit gezet?mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
Nee helaas, hij staat nu op 39% en laadt nog steeds niet met MagSafe. Hij geeft ook niet aan dat hij een netvoeding heeft herkend. Wel met USB-C.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Het grote verschil tussen de M1 Pro en M1 Max zit in de GPU. De CPU is hetzelfde in beide (10 cores = 8 performance + 2 efficiency). Voor software ontwikkeling is vooral de CPU belangrijk dus heb je inderdaad de M1 Max niet nodig.braek schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
Ik hoor mensen met 64GB RAM soms het argument van virtual machines aanhalen, maar dat is toch al ff geleden dat ik dat zelf heb nodig gehad... Ik heb nu 16GB RAM en daar kom ik nipt mee toe voor eerder genoemde software. 32GB zou toch iets comfortabeler zijn. En wat betreft de "M1 Max": ik denk niet dat je daar echt veel snelheidswinst gaat mee maken voor software ontwikkeling t.o.v. de "M1 Pro".
Maar als je perse meer dan 32 GB RAM wilt dan moet je wel de Max nemen, want alleen de Max is verkrijgbaar met 64 GB. Je zou dan nog wel de versie met 24 ipv 32 GPU cores kunnen nemen, die iets goedkoper is.
Ja heb ik gedaan. Maar zelfs als dat nog aan zou staan zou hij bij 39% moeten gaan laden lijkt me.JoepW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:07:
[...]
Heb je geoptimaliseerd laden ook echt uit gezet?
Geen id. Het kan een software bug zijn omdat de macbook nog geen cycles heeft gemaakt.mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Ja heb ik gedaan. Maar zelfs als dat nog aan zou staan zou hij bij 39% moeten gaan laden lijkt me.
Als meer mensen na de eerste 80% niet meer zouden kunnen MagSafe-laden met hun gloednieuwe Macbook Pro, dan hadden de fora er wel mee volgestaan denk ik? Maar ik kan er niks over vinden.JoepW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:29:
[...]
Geen id. Het kan een software bug zijn omdat de macbook nog geen cycles heeft gemaakt.
Dat is waar.mvzut schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:43:
[...]
Als meer mensen na de eerste 80% niet meer zouden kunnen MagSafe-laden met hun gloednieuwe Macbook Pro, dan hadden de fora er wel mee volgestaan denk ik? Maar ik kan er niks over vinden.
Wel k.. zeg.
Ja, en ik heb nochtans meer dan 1 collega die toch voor de "maxed out" versie van 64GB RAM + M1 Max zullen gaan (beiden software engineers die dezelfde stack als mij gebruiken). Vind ik persoonlijk wat zonde van het geld, maar natuurlijk ook niet slecht voor de resale value. Ieder zijn keuze.jj71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:16:
[...]
Het grote verschil tussen de M1 Pro en M1 Max zit in de GPU. De CPU is hetzelfde in beide (10 cores = 8 performance + 2 efficiency). Voor software ontwikkeling is vooral de CPU belangrijk dus heb je inderdaad de M1 Max niet nodig.
Maar als je perse meer dan 32 GB RAM wilt dan moet je wel de Max nemen, want alleen de Max is verkrijgbaar met 64 GB. Je zou dan nog wel de versie met 24 ipv 32 GPU cores kunnen nemen, die iets goedkoper is.
Ik wacht alvast nog de review af van Tweakers zelf voor ik een definitieve beslissing maak, maar vermoedelijk toch 14 inch + 32 GB RAM met alles wat ik tot nu toe weet.
Je hebt altijd mensen die overkill kopen, en dan als excuus de resell value gebruiken.braek schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:22:
[...]
Ja, en ik heb nochtans meer dan 1 collega die toch voor de "maxed out" versie van 64GB RAM + M1 Max zullen gaan (beiden software engineers die dezelfde stack als mij gebruiken). Vind ik persoonlijk wat zonde van het geld, maar natuurlijk ook niet slecht voor de resale value. Ieder zijn keuze.
Ik wacht alvast nog de review af van Tweakers zelf voor ik een definitieve beslissing maak, maar vermoedelijk toch 14 inch + 32 GB RAM met alles wat ik tot nu toe weet.
Mijn idee is altijd: ik koop wat ik nodig heb, en doe er lang mee. Resell is een bonus, maar daar reken ik niet op omdat het na een paar jaar toch nog amper iets uit maakt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er zijn toch wel meerdere verschillen. max heeft 400GB/s geheugen bandbreedte vs 200gb/s bij de pro. Heeft twee prores encode engines vs 1 bij de Pro. En heeft 2 video encode engines vs 1 bij de pro. Het zijn niet alleen core verschillen.jj71 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:16:
[...]
Het grote verschil tussen de M1 Pro en M1 Max zit in de GPU. De CPU is hetzelfde in beide (10 cores = 8 performance + 2 efficiency). Voor software ontwikkeling is vooral de CPU belangrijk dus heb je inderdaad de M1 Max niet nodig.
Ik denk dat voor het overgrote deel van de mensen die wat meer nodig hebben dan de M1 met de Pro ontzettend goed zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 31-10-2021 09:32 ]
Waarom heb ik deze optie niet?Greatsword schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:05:
Zojuist de nieuwe functie in MacOS Monterey gebruikt om de MacBook helemaal leeg me maken (voor o.a. verkoop of retour).
[Afbeelding]
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Wel opvallend dat Luke Miani het heeft over temperaturen van 55 graden celsius, terwijl ze bij Max Tech temperaturen van 106 C zien:
Iemand een idee waarom de verschillen zo groot zijn?
Als ik het goed heb begrepen werken de macbook’s altijd op dezelfde performance, ongeacht of ze op het stroom aangesloten zijn of niet? Zou iemand dat kunnen bevestigen?.
Mijn dell laptop draait namelijk alleen op volle performance als er een 130watt voeding aangesloten is. Dit is tevens ook echt merkbaar wanneer dit niet het geval is. Als ik 100watt voeding zou aansluiten, zal hij nog steeds niet op volle performance draaien. Wat vervelend is omdat usb-c maar tot 100watt gaat.
Mijn dell laptop draait namelijk alleen op volle performance als er een 130watt voeding aangesloten is. Dit is tevens ook echt merkbaar wanneer dit niet het geval is. Als ik 100watt voeding zou aansluiten, zal hij nog steeds niet op volle performance draaien. Wat vervelend is omdat usb-c maar tot 100watt gaat.
mogelijk core temperatuur vs temperatuur van de behuizing?primmi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Wel opvallend dat Luke Miani het heeft over temperaturen van 55 graden celsius, terwijl ze bij Max Tech temperaturen van 106 C zien:
[YouTube: 14" vs 16" M1 Pro MacBook Pro - 106℃ CPU Torture Test! 😱]
Op de website van Apple staat het volgende:nDirect090 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:30:
Als ik het goed heb begrepen werken de macbook’s altijd op dezelfde performance, ongeacht of ze op het stroom aangesloten zijn of niet? Zou iemand dat kunnen bevestigen?.
MacBook Pro altijd even goed, of hij nu op netstroom is aangesloten of niet.
Thanks, duidelijker dan dit kan ik niet krijgen!Blaz0r schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:44:
[...]
Op de website van Apple staat het volgende:
[...]
TopNotch maakt de menubalk zwart, zodat het minder opvalt. https://topnotch.app/
Dat de notch het scherm verder naar boven uitbreid waardoor je de 16:10 volledig kan gebruiken is wat mij betreft echt slim. MacOS had altijd al het probleem dat de menubar + Dock samen een groot gedeelte van de screen realestate in beslag namen. Meer dan de enkele balk in Windows. Dat is nu dus opgelost.
Als je nu de Dock ook nog op auto-hide zet heb je opeens aanmerkelijk meer ruimte dan op de vorige MacBook.
En toch gebruik ik in mijn vrienden/familie kring onder andere het "resell argument" om een Mac (of iPhone/iPad) te kopen. Als je (normaal gesproken) een Mac na 5 jaar verkoopt is de verkoopwaarde nog echt serieus terwijl een PC weinig meer opbrengt. In dat licht is een Mac opeens minder duur...Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Je hebt altijd mensen die overkill kopen, en dan als excuus de resell value gebruiken.
Mijn idee is altijd: ik koop wat ik nodig heb, en doe er lang mee. Resell is een bonus, maar daar reken ik niet op omdat het na een paar jaar toch nog amper iets uit maakt.
De meeste mensen die ik ken willen toch na 5 jaar wel een nieuwe computer
[ Voor 5% gewijzigd door Dutchylex op 31-10-2021 12:47 ]
Klopt, een apple toestel is altijd nog verkoopbaar.Dutchylex schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
En toch gebruik ik in mijn vrienden/familie kring onder andere het "resell argument" om een Mac (of iPhone/iPad) te kopen. Als je (normaal gesproken) een Mac na 5 jaar verkoopt is de verkoopwaarde nog echt serieus terwijl een PC weinig meer opbrengt. In dat licht is een Mac opeens minder duur...
De meeste mensen die ik ken willen toch na 5 jaar wel een nieuwe computer
Maar geef nu 1000€ te veel uit aan je toestel (gesteld dat je die performantie niet nodig hebt) dan levert dat na 5 jaar hooguit 200€ extra op.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hier sinds 1 dag ook de nieuwe Macbook Pro (14 inch, spacegrey, M1 Pro (10 core CPU/16 core GPU) 16GB/1TB). Erg blij dat ik uiteindelijk nog ben gedowngrade van de Max naar de Pro en van 32 naar 16 GB. Die extra 16 GB heb ik niet nodig (standaard zit ik tussen de 8 en 10 GB), dus dan liever genoeg nemen met deze Pro en dan wellicht over 2-3 jaar weer eens upgraden.
Positieve punten zijn al genoemd, maar ten opzichte van mijn M1 Air: de veel betere speakers, het prachtige display en het feit dat het display relatief groter is (in de behuizing). De smalle bezels die overal even groot zijn en dan de afronding in de hoeken vind ik een lust voor het oog. De notch stoort eigenlijk niet en het is mooi opgelost (met de menu-items die doorlopen). Qua design vind ik de laptop ook een flinke stap vooruit. Ja, hij lijkt wat dikker, maar daardoor ook degelijker / meer premium. Het zwarte toetsenbord is ook fraai.
Kortom, zeer tevreden!
Positieve punten zijn al genoemd, maar ten opzichte van mijn M1 Air: de veel betere speakers, het prachtige display en het feit dat het display relatief groter is (in de behuizing). De smalle bezels die overal even groot zijn en dan de afronding in de hoeken vind ik een lust voor het oog. De notch stoort eigenlijk niet en het is mooi opgelost (met de menu-items die doorlopen). Qua design vind ik de laptop ook een flinke stap vooruit. Ja, hij lijkt wat dikker, maar daardoor ook degelijker / meer premium. Het zwarte toetsenbord is ook fraai.
Kortom, zeer tevreden!
Al ge-update naar 12.0.1?
Gebruikt iemand hier toevallig ook AlDente voor de batterij in goede conditie te houden?
Ja inderdaad. Vergeleken met niet-Apple hardware is Apple best waardevast. Maar uiteindelijk blijft het tech spul en dat heeft over het algemeen een hele slechte resell value.Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:54:
[...]
Klopt, een apple toestel is altijd nog verkoopbaar.
Maar geef nu 1000€ te veel uit aan je toestel (gesteld dat je die performantie niet nodig hebt) dan levert dat na 5 jaar hooguit 200€ extra op.
Je verliest met het verkopen van een computer gewoon enorm veel geld, maar met een Apple product verlies je iets minder dan een product zonder een appel logo er op.
Jazeker
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Dat verschil in geheugensnelheid (400 vs 200 GB/s) schijnt in de praktijk erg weinig uit te maken, zeker voor het CPU-gedeelte van de chip. De bandbreedte is zo groot dat de CPU cores niet van die volledige bandbreedte gebruik kunnen maken. De 32-core GPU van de Max heeft er waarschijnlijk wel wat baat bij.RoyK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:32:
[...]
Er zijn toch wel meerdere verschillen. max heeft 400GB/s geheugen bandbreedte vs 200gb/s bij de pro. Heeft twee prores encode engines vs 1 bij de Pro. En heeft 2 video encode engines vs 1 bij de pro. Het zijn niet alleen core verschillen.
Ik denk dat voor het overgrote deel van de mensen die wat meer nodig hebben dan de M1 met de Pro ontzettend goed zitten.
Zie de pagina Huge Memory Bandwidth, but not for every Block van Anandtech's verhaal over de M1 Max.
[ Voor 5% gewijzigd door jj71 op 31-10-2021 13:52 ]
Iemand toevallig een oplossing gevonden voor Spatial Audio op de nieuwe MacBook Pro's i.c.m. AirPods Pro?
Spatial Audio blijft op Unavailable staan als ik naar Dolby Atmos muziek luister via Apple Music.
Spatial Audio blijft op Unavailable staan als ik naar Dolby Atmos muziek luister via Apple Music.
/f/image/CThejpMeQkHtDrNQ288wWDxB.png?f=fotoalbum_large)
Oke, schijnt een bekend probleem te zijn op alle MacBook's met macOS Monterey.
https://forums.macrumors....-mba-airpod-pros.2319431/
Verwijderd
Klopt, ik heb het op al mijn M1(+) devices en het heeft in geen enkele beta gewerkt. Heb al een tijd geleden een feedback report gemaakt, hopelijk kunnen ze dit fixen.Rivanov schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:55:
Oke, schijnt een bekend probleem te zijn op alle MacBook's met macOS Monterey.
Ik heb dit ook gezien, ik heb dezelfde testen gedaan met TGPro en dan zijn de temps gelijk aan wat MaxTech laat zien. Luke Miani gebruikt iStatica, en dan met dezelfde testen komen mijn iStatica temps overeen met Luke.primmi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
[YouTube: 14" vs 16" M1 Pro MacBook Pro - 106℃ CPU Torture Test! 😱]
Ik denk dat TGPro correct is aangezien de M1 ook veel warmer kunnen worden met een flinke load.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2021 14:56 ]
En dan erger ik mij aan de vertraging die in het dock zit als je er met de muis naar toe gaat. Deze oplossing zorgt ervoor dat hij instant verschijnt, dus zonder vertraging:BurrowedLurker schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:21:
[...]
Als je nu de Dock ook nog op auto-hide zet heb je opeens aanmerkelijk meer ruimte dan op de vorige MacBook.
code:
1
2
| defaults write com.apple.dock autohide-delay -int 0; defaults write com.apple.dock autohide-time-modifier -float 1.0; killall Dock |
Dit werkte al voor mij sinds 2015! En ook op de nieuwe macs werkt dat nog steeds perfect.
Plastic? Dat is gewoon geanodiseerd alu, niks plastic.Galvatron schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:50:
Gisteren even de nieuwe MacBooks getest. Hardware is prachtig snel, maar de body is wel weer old school dik! Toetsenbord met zwarte plastic onderkant plaat maakt het cheap en de notch…tja even wennen bij een
Sinds vrijdag 16 inch Macbook Pro M1 in bezit. Mooi device alleen software adoptie voor Apple silicon hardware is nog niet echt geaccepteerd. M1 is nu een jaar op markt maar veel software leveranciers hebben nog steeds geen native support.
Hoe wat waar vul je dat in? Ben nog echt een Mac noob:)moonlander schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
En dan erger ik mij aan de vertraging die in het dock zit als je er met de muis naar toe gaat. Deze oplossing zorgt ervoor dat hij instant verschijnt, dus zonder vertraging:
code:
1 2 defaults write com.apple.dock autohide-delay -int 0; defaults write com.apple.dock autohide-time-modifier -float 1.0; killall Dock
Dit werkte al voor mij sinds 2015! En ook op de nieuwe macs werkt dat nog steeds perfect.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik ben nog aan het wachten op mijn bestelde 16-inch MacBook Pro, maar ik heb ze vandaag maar eens bekeken in de winkel. Eerste indrukken:
- Er zit best een verschil in grootte tussen de 14 en 16 inch. Ik ben blij dat ik de 16 inch heb besteld, vanwege het grotere scherm.
- Veel mensen roepen dat dit "grote" laptops zijn. Vergeleken bij de vorige MacBook Pro's misschien, maar vergeleken met andere laptops zijn ze helemaal niet zo groot of dik. De 16 inch ziet er kleiner en platter uit dan mijn Dell XPS 15 (ouder model, uit 2014).
- Het viel me wel op dat ze redelijk zwaar zijn, zowel de 14 als de 16 inch.
- Het scherm ziet er prachtig uit, superscherp, mooie kleuren, dunne bezels. Ik ben blij dat ze de bezels dunner hebben gemaakt, dan maar met een notch. Een grote dikke vette zwarte bezel aan de bovenkant zou ik een stuk vervelender vinden dan de notch.
Nu nog twee weken geduld hebben tot ik de mijne ontvang...
- Er zit best een verschil in grootte tussen de 14 en 16 inch. Ik ben blij dat ik de 16 inch heb besteld, vanwege het grotere scherm.
- Veel mensen roepen dat dit "grote" laptops zijn. Vergeleken bij de vorige MacBook Pro's misschien, maar vergeleken met andere laptops zijn ze helemaal niet zo groot of dik. De 16 inch ziet er kleiner en platter uit dan mijn Dell XPS 15 (ouder model, uit 2014).
- Het viel me wel op dat ze redelijk zwaar zijn, zowel de 14 als de 16 inch.
- Het scherm ziet er prachtig uit, superscherp, mooie kleuren, dunne bezels. Ik ben blij dat ze de bezels dunner hebben gemaakt, dan maar met een notch. Een grote dikke vette zwarte bezel aan de bovenkant zou ik een stuk vervelender vinden dan de notch.
Nu nog twee weken geduld hebben tot ik de mijne ontvang...
Verwijderd
https://isapplesiliconready.comSamplex schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:58:
Sinds vrijdag 16 inch Macbook Pro M1 in bezit. Mooi device alleen software adoptie voor Apple silicon hardware is nog niet echt geaccepteerd. M1 is nu een jaar op markt maar veel software leveranciers hebben nog steeds geen native support.
Dit is interessant om ff te checken. Maar er zijn een hoop (grote) bedrijven best laks. Van Adobe zie ik bijvoorbeeld dat Bridge geen M1 support heeft, Discord niet, Trello niet. Niet dat het qua performance nu achterloopt maar toch.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2021 17:29 ]
@Verwijderd ja die site ken ik al. Logitech Options software voor de MX Keys en MX mouse is na een jaar nog niet native of bijgewerkt voor Monterey.
Verwijderd
@Samplex Voor nu maakt het niet echt veel uit maar als Rosetta weg gaat wordt het problematisch.
Rosetta verdween pas na ~ 3 jaar bij de PPC > Intel transitie. Pas als de noodzaak afneemt, zullen ze waarschijnlijk de ondersteuning afbouwen of stopzetten. Voorlopig zou ik me daar in ieder geval geen zorgen over maken.Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:32:
@Samplex Voor nu maakt het niet echt veel uit maar als Rosetta weg gaat wordt het problematisch.
TLDW: Snelheidswinst met 32GB t.o.v. 16GB is nihil. Bij een echte stresstest heb je bij beide Memory Swap. Dus hou het prijsverschil tussen 16GB en 32GB in je zak en investeer het beter in storage upgrade.
[ Voor 47% gewijzigd door Rivanov op 31-10-2021 19:02 ]
Ik dacht dat 16gb stond voor 8gb gpu en 8gb ram en de 32gb voor 16/16? Anders bespaart me dit effe €500. Maar ik wil de macbook wel ongeveer 6 jaar gebruikenRivanov schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:42:
[YouTube: 16GB vs 32GB RAM M1 Pro MacBook - Multitasking RAM TEST!]
TLDW: Snelheidswinst met 32GB t.o.v. 16GB is nihil. Bij een echte stresstest heb je bij beide Memory Swap. Dus hou het prijsverschil tussen 16GB en 32GB in je zak en investeer het beter in storage upgrade.
Nee, zo kort door de bocht werkt het niet.iLLuSion_xGen schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:39:
[...]
Ik dacht dat 16gb stond voor 8gb gpu en 8gb ram en de 32gb voor 16/16? Anders bespaart me dit effe €500. Maar ik wil de macbook wel ongeveer 6 jaar gebruiken
Verwijderd
Hmm, niet mee eens. De video laat puur zien hoe snel apps opstarten, dingen geëxporteerd worden en hoeveel apps tegelijk gedraaid kan worden. Maar niets over de complexiteit van bepaalde taken. Ik zie niets over de hoeveelheid lagen van Photoshop, hoeveel effecten er worden gebruikt in Final Cut Pro/Motion, en dergelijke.TLDW: Snelheidswinst met 32GB t.o.v. 16GB is nihil. Bij een echte stresstest heb je bij beide Memory Swap. Dus hou het prijsverschil tussen 16GB en 32GB in je zak en investeer het beter in storage upgrade.
Is er ook terminalcode om de menubalk aan de bovenzijde direct te tonen? Deze code werkt echt super trouwens voor de dock!. Zou willend at ik die eerder had gezien :-)moonlander schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
En dan erger ik mij aan de vertraging die in het dock zit als je er met de muis naar toe gaat. Deze oplossing zorgt ervoor dat hij instant verschijnt, dus zonder vertraging:
code:
1 2 defaults write com.apple.dock autohide-delay -int 0; defaults write com.apple.dock autohide-time-modifier -float 1.0; killall Dock
Helaas kun je dat niet instellen, die instelling hebben ze verwijderd in macOS Sierra 10.12.6OcNewB schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:13:
[...]
Is er ook terminalcode om de menubalk aan de bovenzijde direct te tonen? Deze code werkt echt super trouwens voor de dock!. Zou willend at ik die eerder had gezien :-)
En dan zou het ook ergens moeten staan in:
code:
1
| defaults read |
https://apple.stackexchan...for-auto-hide-on-menu-bar
De oplossing die daar staat werkt overigens niet! Heb het al geprobeerd
Zijn er ook tests wat betreft performance/warmte als hij in clamshell mode draait? Ik heb mijn macbook 99,5% van de tijd in clamshell mode wil zeker weten dat daar geen problemen mee zijn voordat ik een fortuin neerleg voor een nieuwe M1
.
Mijn verontschuldigingen, ik las M1 versus M1Pro/Max. Klopt, schermen op de Pro en Max zijn hetzelfde.ZiSE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:01:
[...]
Snap je comment niet, want alles wat je benoemt is identiek in de Pro en Max.
Ja, ik verwacht met deze Macbooks genoeg accuduur te hebben op een dag en dus laad ik de Macbook tot max 80% op.HekkeySE schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:24:
Gebruikt iemand hier toevallig ook AlDente voor de batterij in goede conditie te houden?
Weet iemand waarom geekbench de nieuwe macbooks nog niet in hun Mac overzicht heeft geplaatst?
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks
Of duurt zoiets altijd iets langer?
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks
Of duurt zoiets altijd iets langer?
Gebruik je toevallig ook de Sailing Mode?L23 schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:56:
[...]
Ja, ik verwacht met deze Macbooks genoeg accuduur te hebben op een dag en dus laad ik de Macbook tot max 80% op.
Ik gebruik ze ook altijd grotendeels in Clamshell zonder problemen. Ook bij dit model geen issue.StephaN900 schreef op maandag 1 november 2021 @ 01:51:
Zijn er ook tests wat betreft performance/warmte als hij in clamshell mode draait? Ik heb mijn macbook 99,5% van de tijd in clamshell mode wil zeker weten dat daar geen problemen mee zijn voordat ik een fortuin neerleg voor een nieuwe M1.
Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9