Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:07
Dilemma..

Gelijk ophalen bij Amac: 8 core CPU / 14 core GPU / 16 GB / 512 GB

Of

Bestellen via Apple met levertijd van 5-6 weken: 10 core CPU / 16 core GPU / 32 GB / 1TB

Ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor programmeren en browsen, en wil het liefst er zo lang mogelijk mee doen (future-proof).

Thoughts?

[ Voor 5% gewijzigd door Y451N op 28-10-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:30

ja3

Y451N schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:19:
Dilemma..

Gelijk ophalen bij Amac: 8 core CPU / 14 core GPU / 16 GB / 512 GB / NL toetsenbord

Of

Bestellen via Apple met levertijd van 5-6 weken: 10 core CPU / 16 core GPU / 32 GB / 1TB / ANSI toetsenbord

Ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor programmeren en browsen, en wil het liefst er zo lang mogelijk mee doen (future-proof).

Thoughts?
Dat toetsenbord maakt het al onmogelijk om hem direct op te halen :P. En 16 gig vind ik aan de lage kant voor zo'n mooie CPU. Met programmeren moet je wel iets meer specificeren wat je precies gaat programmeren. 16GB is voor sommige taken meer dan voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door ja3 op 28-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
ja3 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Dat toetsenbord maakt het al onmogelijk om hem direct op te halen :P
Haha, correctie: ISO toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:20

Blaz0r

:)

Y451N schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Haha, correctie: ISO toetsenbord
Hoezo correctie? NL toetsenbord is ISO maar je wil waarschijnlijk een Engels (US) toetsenbord dat ANSI is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y451N
Blaz0r schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Hoezo correctie? NL toetsenbord is ISO maar je wil waarschijnlijk een Engels (US) toetsenbord dat ANSI is.
Zal even dat stukje over het toetsenbord eruit halen, te verwarrend excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Laatst online: 04-09 22:20

Blaz0r

:)

Y451N schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Zal even dat stukje over het toetsenbord eruit halen, te verwarrend excuses.
Als toetsenbord en kleur je niet uitmaken hoef je waarschijnlijk geen 5-6 weken te wachten. (check pricewatch) Gezien je stelling zoek je een 14 en geen 16.

Wat betreft keuze voor performance. Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, ik wacht de uitgebreidere reviews van de komende weken nog even af.

[ Voor 24% gewijzigd door Blaz0r op 28-10-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 14:46

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Dilemma..

Of

Bestellen via Apple met levertijd van 5-6 weken: 10 core CPU / 16 core GPU / 32 GB / 1TB

Thoughts?
Het is een gokje, maar ik heb in het verleden geregeld gezien dat een model wat ik bij Apple besteld had met een paar weken levertijd in de tussentijd al bij bijvoorbeeld Coolblue in het assortiment kwam met volgende dag bezorging. Als je kunt wachten en er inderdaad lang mee wil doen zou ik persoonlijk even wachten en de machine kopen die je ècht wilt, met dus de kans dat je minder lang hoeft te wachten dan gevreesd :).

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
Anteros schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Het percentage kan wel gewoon weergegeven worden bij de nieuwe MacBooks. Geen tool voor nodig. Hoe?

Settings->Dock & Menu Bar->Battery->[x] Show Percentage

Of bedoel je iets anders?
Haaa, super! Ik zat bij de batterij instellingen te kijken. Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
Dilemma..

Of

Thoughts?
Mijn reden om hem te bestellen bij Apple (met VS toetsenbord dus).
De afgelopen 8 jaar met mijn 15" late 2013 een NL toetsenbord gehad en kan er niet aan wennen.

Ik heb dus de levertijd voor lief genomen.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
Dilemma..

Of

Thoughts?
Wat programmeer je zoal en in welke taal / welke tools gebruik je daar bij? dat maakt nogal een verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Base model 14 inch is binnen. Blij met terugkeer van een "ouderwetse" MagSafe en HDMI-poort. Scherm is mooi, maar vooral het geluid van de speakers valt behoorlijk positief op. Het keyboard is trouwens ook erg fijn.

Grappig genoeg net met fotobewerking en afspelen van media wel even de touchbar gemist (zal zo'n beetje de enige zijn). De Notch is nog wel even wennen, is eigenlijk het enige waar ik minder enthousiast van kan worden. In de praktijk zit die inkeping vooral in de weg (had een tooltje om temperatuur, cpu, geheugen etc. te tonen - past allemaal niet meer).

Ook even Geekbench 5 laten draaien: 1767 single en 9950 multi.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
Ben zelf in afwachting van een 14" M1MAX/24c;1TB versie. Dus nu de tijd maar even doden met youtube. Zie ik net dit opmerkelijke filmpje.

Het wordt een M1 Air vergeleken met een M1 pro in webapps. En blijkt dat de oudere M1 air het gewoon beter doet? Zal nog wel iets aan optimalisaties gedaan moeten worden in Safari en chrome?
YouTube: M1 Pro MacBook Pro vs M1 MacBook Air | WEB APPS GO!!! 🚀🚀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
procyon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:19:
Ben zelf in afwachting van een 14" M1MAX/24c;1TB versie. Dus nu de tijd maar even doden met youtube. Zie ik net dit opmerkelijke filmpje.

Het wordt een M1 Air vergeleken met een M1 pro in webapps. En blijkt dat de oudere M1 air het gewoon beter doet? Zal nog wel iets aan optimalisaties gedaan moeten worden in Safari en chrome?
zelf in afwachting van een 16" M1 Max en mijn tijd vul ik dus ook met filmpjes kijken :+
kwam exact dit filmpje tegen, en ik vermoed inderdaad dat MacOS nog een update of 2 nodig heeft om het glad te strijken. maar het helpt ook niet mee dat Javascript singlethreaded is. dus echt grote verschillen hoeven daarin niet te verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48
M1 & Dropbox users unite. Mijn MBP is besteld en onderweg maar ik lees net dit artikel waarin staat dat Dropbox voorlopig enkel via Rosetta blijft werken met alle negatieve accu effecten tot gevolg. Superkarig natuurlijk (ik betaal met mijn bedrijf jaarlijks een heel dik bedrag aan Dropbox).

Dus, teken vooral even de petitie. Even inloggen met je Dropbox account en stemmen. En zegt het voort.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:52:
M1 & Dropbox users unite. Mijn MBP is besteld en onderweg maar ik lees net dit artikel waarin staat dat Dropbox voorlopig enkel via Rosetta blijft werken met alle negatieve accu effecten tot gevolg. Superkarig natuurlijk (ik betaal met mijn bedrijf jaarlijks een heel dik bedrag aan Dropbox).

Dus, teken vooral even de petitie. Even inloggen met je Dropbox account en stemmen. En zegt het voort.
Waarom niet een Synology NAS?

Dan hou je het nog in eigen beheer ook en Synology Drive doet hetzelfde als Dropbox.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Greatsword schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:54:
[...]
Dan hou je het nog in eigen beheer ook en Synology Drive doet hetzelfde als Dropbox.
Ik draai een Synology met NextCloud, integratie met Synology is iets minder mooi, maar het is verbazingwekkend goed in grote folders met heel erg veel kleine bestande (node_modules anyone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48
Greatsword schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Waarom niet een Synology NAS?

Omdat het om heul veel terabytes aan data gaat waarbij we gebruik maken van retentiefunctionaliteit (denk aan bestanden die gemuteerd of verwijderd zijn na een paar maanden kunnen recoveren).

En omdat ik een NAS leuk vind om thuis mee te hobbyen maar voor bedrijfskritische zaken dit soort dingen liever uitbesteed.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
posttoast schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:52:

In 2022 is het zover.

https://twitter.com/drewhouston/status/1453762478479843332

Maar ik las iemand met een aanbeveling voor Maestral. Misschien dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Vreet Dropbox via Rosetta dan werkelijk zó veel resources en vooral batterij? Dat zal toch wel wat mee vallen? Natuurlijk; het mooiste is dat het gewoon op ARM komt te werken. Maar tot die tijd lijkt het mij toch wel prima te gebruiken mag ik hopen? Dat probleem ga ik namelijk straks ook krijgen haha.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Het toetsenbord is overigens wel heel vingervlek gevoelig, nog meer dan m'n M1 Air...
Daarin hebben ze wel een stap achteruit gezet, ik ben geneigd om maar standaard een microvezel doek bij me te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:48
Rck010 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:40:
Het toetsenbord is overigens wel heel vingervlek gevoelig, nog meer dan m'n M1 Air...
Daarin hebben ze wel een stap achteruit gezet, ik ben geneigd om maar standaard een microvezel doek bij me te hebben.
Dat is mijn MacBook Pro M1 ook hoor, zal niets nieuws zijn.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Nu online
carpebios schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Dat is mijn MacBook Pro M1 ook hoor, zal niets nieuws zijn.
Mijn M1 Air wordt niet zo snel vies als m'n nieuwe Pro, bij lange na niet. Ik heb beide laptops nu niet voor me, maar zijn de toetsen van de nieuwe Pro niet matter dan die van de M1 Pro/Air van afgelopen jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
  • Nu online
Full screen mode icm menubar en externe displays blijft buggy bij mij. Heb vaker dat de menubar "over" een applicatie heen ligt, waardoor ik het bovenste deel van het scherm niet kan zien. Ik hoop dat Apple en/of developers daar snel wat aan gaan doen.

Als ik bijvoorbeeld voor m'n werk in een rds omgeving moet werken, dan zit geregeld het bekende blauwe remote desktop balkje achter de menubar van MacOS en kun je niet bij de minimaliseren/sluiten knopjes.

Ook dit had ik vanmorgen, als ik binnen Jump Desktop m'n muis naar de bovenkant van m'n volledige scherm verplaatste, kwam ineens die balk tevoorschijn met een gapend gat erboven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnm6IOBZWqeeO_Ci9plxHVmuO2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSNDvxtdJFhqgJQgfapsdkbG.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ben ik nog wel wat dingen tegengekomen, best irritant in een werk situatie.

[ Voor 34% gewijzigd door Rck010 op 28-10-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Nu online

M1 Pro vs M1 Max, wellicht niet geheel onverwacht maar als je amper gebruik maakt van de GPU is het de meerprijs niet waard om naar de Max te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:11
Iemand meer die Windows 11 ARM heeft geïnstalleerd via Parallels 17?
Ik heb nu meerdere malen opnieuw de VM geïnstalleerd, maar heb telkens het issue dat het startmenu in Windows niet werkt en ik geen apps kan openen. Enkel Windows Verkenner werkt.

Gebruik de meest recente versie van Windows 11 ARM Insider Preview.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
Op het toetsenbord van de mac zie ik geen knopjes meer voor de toetsenbord verlichting. Hebben ze de toetsenbord verlichting ook verwijderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Rivanov schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:17:
Ik heb nu meerdere malen opnieuw de VM geïnstalleerd, maar heb telkens het issue dat het startmenu in Windows niet werkt en ik geen apps kan openen. Enkel Windows Verkenner werkt.

Bevestigd. Ik heb ‘m er af gegooid en een oudere ISO erin gepakt. Dan updaten werkt wel prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39

PBP

moonlander schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:18:
Op het toetsenbord van de mac zie ik geen knopjes meer voor de toetsenbord verlichting. Hebben ze de toetsenbord verlichting ook verwijderd?
Zit nu control center

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:17:

Yep, toevallig vanmiddag gedaan en heb precies hetzelfde, lijkt me dat dit nog een soort van beta is toch?

Heb wel de trial versie van parallels dus mogelijk dat het daar mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik persoonlijk vind dat niet erg. Ik heb echt zelden aan die intensiteit gezeten. Aan is voor mij voldoende.

Niet dat de knopjes nu een verbetering zijn haha. Hoewel, Do Not Disturb is fijn. Dictation gebruik ik nooit en de Spotlight keyboard shortcut zit zo ingebakken dat ik die knop nooit aan zal raken haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Bevestigd. Ik heb ‘m er af gegooid en een oudere ISO erin gepakt. Dan updaten werkt wel prima. :)
Een reguliere Windows 10 ISO? Dat moet ook een ARM versie zijn toch?
Die heeft Microsoft niet meer online staan, enkel Windows 11.

Care te share? :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

Ik persoonlijk vind dat niet erg. Ik heb echt zelden aan die intensiteit gezeten. Aan is voor mij voldoende.

Niet dat de knopjes nu een verbetering zijn haha. Hoewel, Do Not Disturb is fijn. Dictation gebruik ik nooit en de Spotlight keyboard shortcut zit zo ingebakken dat ik die knop nooit aan zal raken haha.
Kijk eens terug in het topic. Heb de oplossing gepost. ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69194522

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 28-10-2021 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Met jouw ISO werkt het inderdaad perfect!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Met jouw ISO werkt het inderdaad perfect!! _/-\o_
Dan ga ik het morgen ook maar even proberen.

Iemand ook al bezig geweest met Crossover?
Schijnen aardig wat games op te draaien.

https://www.applegamingwiki.com/wiki/Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
Hertog schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Het is een gokje, maar ik heb in het verleden geregeld gezien dat een model wat ik bij Apple besteld had met een paar weken levertijd in de tussentijd al bij bijvoorbeeld Coolblue in het assortiment kwam met volgende dag bezorging. Als je kunt wachten en er inderdaad lang mee wil doen zou ik persoonlijk even wachten en de machine kopen die je ècht wilt, met dus de kans dat je minder lang hoeft te wachten dan gevreesd :).
Je moet gewoon 's morgens tussen 9 en 10 eens kijken op de Apple website. Er komt vaak beperkte winkelvoorraad die je diezelfde dag al op kunt halen. Doe ik altijd zo, heb geen zin (geduld) om 4, 5, 6 weken te wachten op iets wat ik gisteren wil hebben..

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
weet iemand hoeveel watt de 16inch macbok nodig heeft om op te laden? Zou graag via usb-c willen laden, maar aangezien max 100watt is ben ik bang dat daarom de mac niet op volle performance kan draaien(?).

Als alleen het laden wat langzamer gaat, is het geen probleem. Hij staat toch voornamelijk op mn bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Windows 11 via Parallels ondersteund nog niet lekker de schermresolutie van de 14" MacBook Pro.
Je hebt in full-screen modus óf zwarte balken aan de zijkant óf boven en onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:27
nDirect090 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:43:
weet iemand hoeveel watt de 16inch macbok nodig heeft om op te laden? Zou graag via usb-c willen laden, maar aangezien max 100watt is ben ik bang dat daarom de mac niet op volle performance kan draaien(?).

Als alleen het laden wat langzamer gaat, is het geen probleem. Hij staat toch voornamelijk op mn bureau
Wat ben je van plan te gaan doen dan op je Mac dat je denk 100W te verstoken? Laden via USB gaat prima - alleen iets langzamer. In een van die game benchmark videos op YouTube kwamen ze tot 60W volgens mij en "According to Anandtech, the M1 Max draws 39.7W at the wall to deliver a Cinebench R23 score of 12,375"

[ Voor 14% gewijzigd door ZiSE op 28-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
ZiSE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Wat ben je van plan te gaan doen dan op je Mac dat je denk 100W te verstoken? Laden via USB gaat prima - alleen iets langzamer. In een van die game benchmark videos op YouTube kwamen ze tot 60W volgens mij en "According to Anandtech, the M1 Max draws 39.7W at the wall to deliver a Cinebench R23 score of 12,375"
Haha goed punt, misschien ben ik nog wat in de war met windows. Zo draait mn andere laptop op minder kracht als die niet is aangesloten op het stroom (en dat moet minimaal 130watt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Rck010 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:56:
[YouTube: M1 Pro vs M1 Max MacBook Pro ULTIMATE in depth comparison!]

M1 Pro vs M1 Max, wellicht niet geheel onverwacht maar als je amper gebruik maakt van de GPU is het de meerprijs niet waard om naar de Max te upgraden.
… even zien, een mini-led scherm met 1600 nits peak brightness (HDR), een beter geluid, … dat is al genoeg. We wachten nog even, maar dan zal dat waarschijnlijk onze laptop worden waar we HDR films op gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
honey schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:02:
[...]

… even zien, een mini-led scherm met 1600 nits peak brightness (HDR), een beter geluid, … dat is al genoeg. We wachten nog even, maar dan zal dat waarschijnlijk onze laptop worden waar we HDR films op gaan zien.
Snap je comment niet, want alles wat je benoemt is identiek in de Pro en Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:19
Het kunnen aansturen van meer dan 2 externe schermen is voor mij uiteindelijk een van de beweegredenen geweest om voor de Max te gaan ipv de pro… dat heeft Apple handig gedaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

procyon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:19:

Dat is wel te verklaren.

macOS delegeert alle code execution browsertaken naar de efficiencycores om de batterijduur tijdens browsen te maximaliseren. En daar heeft de vanilla M1 er vier van, terwijl de M1Pro er maar twee heeft.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
..kan je eigenlijk een oudere iMac 27" gebruiken als extern scherm (voor een mbp m1pro?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Dennisweb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Dat ligt aan Chrome en Keystone.
Ik ben nu overgestapt op Edge (op een Mac...). Toch de voordelen van Chromium (websites als apps, zelfde extensies als Chrome), maar dan wel veel beter geheugengebruik. Scheelt denk ik zo'n 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Dat is wel te verklaren.

macOS delegeert alle code execution browsertaken naar de efficiencycores om de batterijduur tijdens browsen te maximaliseren. En daar heeft de vanilla M1 er vier van, terwijl de M1Pro er maar twee heeft.
Ik zie de logica even niet; deze benchmarks vallen niet onder achtergrondtaken dus worden toegewezen aan performance cores of zelfs alle cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
Iemand al wat meer info over het geheugen gebruik. ik heb nu een m1 max met 32gb. Reden dat ik geen 64 heb genomen is dat mijn vorige laptop 64 had i9 model. Maar die kwam echt nooit boven de 30uit zelfs niet met heavy lightroom projecten samen met meerdere debug sessies in phpstorm en talloze chrome browsers en tabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:40

Licko

ZVDK

honey schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:02:
[...]

Nooit begrepen dat mensen graag film kijken op een laptop. Ook al is 't een hdr scherm. Als noodoplossing misschien, maar zeker bij een goede film geldt hoe groter 't scherm hoe beter imo.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:55
X-GeaR schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Ik ben nu overgestapt op Edge (op een Mac...). Toch de voordelen van Chromium (websites als apps, zelfde extensies als Chrome), maar dan wel veel beter geheugengebruik. Scheelt denk ik zo'n 30%.
Met als een groot nadeel en dat Edge voor Mac nog geen spellingscontrole heeft (zoals Chrome, Firefox, ....). Dat weerhoudt mij nu om Edge te gebruiken. Overigens draait Chrome prima op de 16"/16GB mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:01

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik ben van plan een MB Pro M1 met 32gb intern geheugen te bestellen, maar heb nog een vraag die ik nog nergens op i-net beantwoord krijg.

Ik gebruik op mijn kantoor dit scherm (pricewatch: Philips 499P9H Zwart) met resolutie 5120x1440 en 60hz op mijn mb pro 2018 en wil graag weten of de nieuwe m1 hier ook toe in staat is.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau1406
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 12:03
JoepW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:43:
Ik ben van plan een MB Pro M1 met 32gb intern geheugen te bestellen, maar heb nog een vraag die ik nog nergens op i-net beantwoord krijg.

Ik gebruik op mijn kantoor dit scherm (pricewatch: Philips 499P9H Zwart) met resolutie 5120x1440 en 60hz op mijn mb pro 2018 en wil graag weten of de nieuwe m1 hier ook toe in staat is.
Ik neem aan van wel, de HDMI versie is 2.0 wat UHD 60Hz aan kan sturen. 5120x1440 heeft minder pixels dan UHD. Het scherm heeft ook HDMI 2.0, dus lijkt mij dat dat wel goed moet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 13:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

procyon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Ik zie de logica even niet; deze benchmarks vallen niet onder achtergrondtaken dus worden toegewezen aan performance cores of zelfs alle cores?
De efficiencycores zijn er niet alleen voor achtergrondtaken. Voorgrondtaken waarbij de extra performance van de powercores relatief weinig toegevoegde waarde heeft, worden ook gedelegeerd naar de efficiencycores. Zo ook taken waarvan Apple denkt dat ze beter tot hun recht komen op de efficiencycores (zoals dus Safari).

Aangezien deze benchmark eigenlijk gewoon een website is, draait dus dus ook op de efficiencycores.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Lau1406 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ik neem aan van wel, de HDMI versie is 2.0 wat UHD 60Hz aan kan sturen. 5120x1440 heeft minder pixels dan UHD. Het scherm heeft ook HDMI 2.0, dus lijkt mij dat dat wel goed moet komen
Apple website:
Up to two external displays with up to 6K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Pro) or
Up to three external displays with up to 6K resolution and one external display with up to 4K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

De tekst over 2 of 3 schermen op de apple website zegt mij niet zo veel. Dit omdat er niet expliciet 60 Hz & 5120x1440 wordt benoemd. Het heeft ook lang geduurd voordat ik het scherm werkend had met mijn huidige MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43

RoyK

Hobby tekenaar

Zijn er hier nog meer illustrators / digital painters aanwezig die een ervaring met deze M1 chips kan delen? ik werk soms in grote illustraties op een hoge resolutie. Vooral de kwasten kunnen dan wel eens een beetje lag vertonen. Ik heb een oogje op de M1 pro maar wacht op een Mac mini variant. Wellicht is de M1 al goed genoeg, maar er is zo weinig over te vinden vanuit het perspectief van een tekenaar.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
JoepW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

De tekst over 2 of 3 schermen op de apple website zegt mij niet zo veel. Dit omdat er niet expliciet 60 Hz & 5120x1440 wordt benoemd. Het heeft ook lang geduurd voordat ik het scherm werkend had met mijn huidige MB.
Er staat toch letterlijk 60Hz en 6k max per scherm. Het scherm wat jij aanhaalt is geen 6k dus valt binnen de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

ZiSE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Er staat toch letterlijk 60Hz en 6k max per scherm. Het scherm wat jij aanhaalt is geen 6k dus valt binnen de mogelijkheden.
Rustig rustig....
Ik kan best wel lezen en begrijp ook wat er staat, maar ik heb de periode nog vers in mijn geheugen dat mijn Macbook het "echt moest kunnen" volgens apple, maar de software het gewoon niet aanstuurde en ik eindigde met een mooi scherm werkend op 30 hz en na een hoop geklooi enkel met extra niet-apple software op 60hz te krijgen was.

Dus dat ik wat wantrouwig ben en zoek naar mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een vergelijkbaar scherm lijkt mij niet onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
JoepW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Rustig rustig....
Ik kan best wel lezen en begrijp ook wat er staat, maar ik heb de periode nog vers in mijn geheugen dat mijn Macbook het "echt moest kunnen" volgens apple, maar de software het gewoon niet aanstuurde en ik eindigde met een mooi scherm werkend op 30 hz en na een hoop geklooi enkel met extra niet-apple software op 60hz te krijgen was.

Dus dat ik wat wantrouwig ben en zoek naar mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een vergelijkbaar scherm lijkt mij niet onterecht.
Volgens mij heeft dat te maken met de beschikbare bandbreedte. Zo kon mijn oude MacBook Pro uit 2015 prima 3440x1440 60Hz tonen, maar Ultra HD moest op 30Hz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
JoepW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Rustig rustig....

Kijk hier even https://forums.macrumors....on-a-5k2k-screen.2319276/. Denk dat je daar je bevestiging en ervaringen vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

ZiSE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Kijk hier even https://forums.macrumors....on-a-5k2k-screen.2319276/. Denk dat je daar je bevestiging en ervaringen vindt.
Dank je wel. Die kwam in mijn searches niet tevoorschijn… bestellen dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren bij Apple in Amsterdam de 14 16/1TB opgehaald, eerste indruk is dat het scherm het fantastisch is.
Ik had al een Mini M1 en een Air M1, dus ben wel gewend aan de M1 speeds, maar dit voelt nog wat sneller aan, mogelijk door de nog snellere SSD. Enige waar ik nog niet aan kan wennen is het ISO toetsenbord.. Heb normaal altijd de Ansi VS toetsenborden, echter vijf tot zes weken wachten is mij wat te veel!

Ze zijn inderdaad bijna elke dag wel op voorraad, dus als je er nog eentje wilt hebben blijven controleren.

Mijn batterij stond gisteren op 99,1% en nu weer op 100,2% in Coconut, dit fluctueert een beetje afhankelijk van de temperaturen, zag dat iemand dat vroeg ergens hier in het topic.

Heeft iemand hier de resultaten van een 512GB SSD i.c.m een 14 inch? Zag deze wel voorbij komen bij MaxTech maar blijkbaar fluctueert dit heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk ik ga Apple Care afsluiten maar na het zien van de prijs laat ik het toch maar gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xXywKDQbkrOSURZM9uQDJg5toE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eadM5mp0z2tEgvR2NOtVQudO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM6rNWA6q-KFc7fPERQRUpV7ecY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nWt0L8CSIYOvYD7H58DL5NV.png?f=fotoalbum_large

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:27:
Gisteren bij Apple in Amsterdam de 14 16/1TB opgehaald, eerste indruk is dat het scherm het fantastisch is.
Ik had al een Mini M1 en een Air M1, dus ben wel gewend aan de M1 speeds, maar dit voelt nog wat sneller aan, mogelijk door de nog snellere SSD. Enige waar ik nog niet aan kan wennen is het ISO toetsenbord.. Heb normaal altijd de Ansi VS toetsenborden, echter vijf tot zes weken wachten is mij wat te veel!

Ze zijn inderdaad bijna elke dag wel op voorraad, dus als je er nog eentje wilt hebben blijven controleren.
Had precies hetzelfde! Ben uiteindelijk alleen voor de 16" gegaan maar wel dezelfde config. Jammer van het toetsenbord maar daar leer ik mee leven. (denk ik)

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand hier de resultaten van een 512GB SSD i.c.m een 14 inch? Zag deze wel voorbij komen bij MaxTech maar blijkbaar fluctueert dit heel erg.
Greatsword in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:06
Iemand al een mooie sleeve gevonden voor de 14"?

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
HekkeySE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:28:
Ik denk ik ga Apple Care afsluiten maar na het zien van de prijs laat ik het toch maar gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok. De Apple chat is ook lachwekkend. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXzsjCKrC5l2FZQZt3nWTW78ynM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CMAzRH7NllyZJqRoAQjSGok7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
HekkeySE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Apple Care zou 399 moeten zijn. Dat bedrag daar klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAVeRc1-QvxrUa2AUz7qdq6LBbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p0pWUgxcYT74FCOUpW3iGeVB.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het wel jammer dat de nieuwe Magsafe adapter dit niet meer heeft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:19
....
Enige waar ik nog niet aan kan wennen is het ISO toetsenbord.. Heb normaal altijd de Ansi VS toetsenborden, echter vijf tot zes weken wachten is mij wat te veel!
....
Na eerdere ervaringen met het ISO toetsenbord neem ik de 5 tot 6 weken levertijd graag voor lief :9
Succes met wennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
HekkeySE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Ok. De Apple chat is ook lachwekkend. 8)7

[Afbeelding]
Ik hang nu met Apple aan de telefoon. De eerste adviseur zei dat ik voor 3800 euro wel een hele hoop terug kreeg. Heb hem onderbroken en hem gevraagd te escaleren, want zijn uitleg slaat volgens mij nergens op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Ik hang nu met Apple aan de telefoon. De eerste adviseur zei dat ik voor 3800 euro wel een hele hoop terug kreeg. Heb hem onderbroken en hem gevraagd te escaleren, want zijn uitleg slaat volgens mij nergens op. :+
Oh serieus? Hahaha. Heb jij hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
HekkeySE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Oh serieus? Hahaha. Heb jij hetzelfde?
Ja! Heb je toevallig ook de M1 Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Ja! Heb je toevallig ook de M1 Max?
Nee, Pro. Hang nu ook aan de telefoon. Hij snapt er ook helemaal niks van en is nu aan het bellen met een andere afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
@Verwijderd @HekkeySE Ik haat houd ook niet zo van de hoge enter. Als ik een toetsenbord heb waarbij het wel zo staat gebruik ik karabiner elements om toetsen aan te passen:
- ' ➔ return (in Keyboard Maestro maak ik van Alt-' een gewone ')
- ` ➔ §
- § ➔ `

Daarna kan ik weer verder met mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
HekkeySE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Nee, Pro. Hang nu ook aan de telefoon. Hij snapt er ook helemaal niks van en is nu aan het bellen met een andere afdeling.
De melige Belg die ik aan de telefoon heb lag helemaal dubbel van het lachen. Volgens hem kun je er mooi een tweedehands auto voor kopen. De correcte prijs moet 399 euro zijn. We weten ook wat er fout gaat: het systeem rekent af in euro's, maar met de waarde van de Slowaakse Kroon.

Via de betaallink die mij is toegestuurd krijg ik een melding dat er iets fout gegaan is. We proberen het volgende week nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:12
Dennisweb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Vergis je niet in wat die chatbots tegenwoordig kunnen.. Kan goed dat je een pratende chatbot aan de telefoon hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

De melige Belg die ik aan de telefoon heb lag helemaal dubbel van het lachen. Volgens hem kun je er mooi een tweedehands auto voor kopen. De correcte prijs moet 399 euro zijn. We weten ook wat er fout gaat: het systeem rekent af in euro's, maar met de waarde van de Slowaakse Kroon.

Via de betaallink die mij is toegestuurd krijg ik een melding dat er iets fout gegaan is. We proberen het volgende week nog een keer.
Prachtig!
Bij mij vertelden ze na 53min dat het woensdag waarschijnlijk gefixed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08 09:43
Ik kan een hoop apps/installatieprogrammas niet meer openen. Ik heb een time machine terug gezet met dezelfde iOS versie. Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wessen1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:47:
Ik kan een hoop apps/installatieprogrammas niet meer openen. Ik heb een time machine terug gezet met dezelfde iOS versie. Iemand een idee?
Een iOS versie op MacOS gaat sowieso niet werken.

Daarnaast is het niet handig om je programma's zodanig terug te zetten omdat je nu op een M1 machine zit.

Beter schone installatie, bestanden handmatig terugzetten en programmas opnieuw installeren met de nieuwste versie en kijken of ze compatible zijn anders via Rosetta draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
... never mind

[ Voor 90% gewijzigd door Soepie op 29-10-2021 15:26 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Een iOS versie op MacOS gaat sowieso niet werken.

Daarnaast is het niet handig om je programma's zodanig terug te zetten omdat je nu op een M1 machine zit.

Beter schone installatie, bestanden handmatig terugzetten en programmas opnieuw installeren met de nieuwste versie en kijken of ze compatible zijn anders via Rosetta draaien.
Ik heb alles overgezet van mijn intel Macbook naar de M1 max MacBook pro met Time Machine omdat ik geen zin heb om alles opnieuw te installeren. Verder alle updates gedraaid en de apps die M1 Native zijn zijn dat ook gewoon. (kun je checken in Activity Monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wessen1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:47:
Heb je ook van al je apps de updates gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Ik heb alles overgezet van mijn intel Macbook naar de M1 max MacBook pro met Time Machine omdat ik geen zin heb om alles opnieuw te installeren. Verder alle updates gedraaid en de apps die M1 Native zijn zijn dat ook gewoon. (kun je checken in Activity Monitor)
Uiteindelijk moet iedereen het zelf weten, maar omdat het kan wil niet zeggen dat het altijd goed gaat en naar behoren werkt. Vandaar dat de meeste mensen hier ook jaarlijks een schone installatie doen in plaats van update over update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
Greatsword schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Vandaar dat de meeste mensen hier ook jaarlijks een schone installatie doen in plaats van update over update.
Dat vraagt om een poll :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
The Verge review is nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Laatst online: 09:14

L23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 12-05 09:29
Blijkbaar komt Apple met een update met een tijdelijke oplossing voor kinderziektes met de notch:

Apple verhelpt problemen MacBook Pro-inkeping met virtuele schermrand (RTL Nieuws)

Je kunt de notch-ontwijkingsfunctie per app aan of uit zetten:
De functie kan per app worden ingesteld, via het informatievenster dat verschijnt als gebruikers een app selecteren en op ⌘-I drukken. Als die app wordt geopend, wordt het scherm vervolgens voor alle apps verkleind, totdat de app wordt afgesloten of de functie weer wordt uitgeschakeld.

[ Voor 37% gewijzigd door jj71 op 29-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste review tot nu toe denk, niet alleen benchmarks maar ook mensen geïnterviewd die het daadwerkelijk dagelijks gebruikt en getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43

RoyK

Hobby tekenaar

interessant vind ik dat de M1 en M1 pro best moeite hebben met grote bestanden in Photoshop. Ze zijn zelfs een stuk langzamer dan intels, terwijl al het andere weer waanzinnig snel is. Zoals de algemene snelheid binnen Photoshop.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 10:30
Ik twijfel zelf nog een beetje tussen de 16" M1 pro met 32GB of de 16" M1 Max (24GPU cores) met 32 Gb. Scheelt rond de 200 euro voor hoge memory bandwith en meer GPU cores, plus nog wat andere voordelen.

Wat denken jullie wat dit scheelt aan accuduur? The verge geeft wel heftige statements met de Max 32 cores rond de 10.5 uur en de M1 pro rond de 15. Alleen lijkt dit een beetje natte vinger werk aangezien de laptops door andere mensen zijn gebruikt samen met andere werkzaamheden.

Zelfs als de GPU cores niet worden gebruikt, zal dat daadwerkelijk 1-3 uur minder accuduur opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
bulletproof93 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:28:
Ik twijfel zelf nog een beetje tussen de 16" M1 pro met 32GB of de 16" M1 Max (24GPU cores) met 32 Gb. Scheelt rond de 200 euro voor hoge memory bandwith en meer GPU cores, plus nog wat andere voordelen.

Wat denken jullie wat dit scheelt aan accuduur? The verge geeft wel heftige statements met de Max 32 cores rond de 10.5 uur en de M1 pro rond de 15. Alleen lijkt dit een beetje natte vinger werk aangezien de laptops door andere mensen zijn gebruikt samen met andere werkzaamheden.

Zelfs als de GPU cores niet worden gebruikt, zal dat daadwerkelijk 1-3 uur minder accuduur opleveren?
Waar ga je hem zelf voor gebruiken? Als je er geld mee verdient, dan zou die 200 euro meer toch niet veel uitmaken? Anders lekker voor de M1 Pro gaan, want zoveel performance verschil is er niet.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 10:30
MysticX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:10:
[...]

Waar ga je hem zelf voor gebruiken? Als je er geld mee verdient, dan zou die 200 euro meer toch niet veel uitmaken? Anders lekker voor de M1 Pro gaan, want zoveel performance verschil is er niet.
Nee die 200 euro vind ik niet het probleem. Gaat mij meer om de batterij, the verge geeft aan dat de max in idle meer energie gebruikt. Ze geven zelf aan de 32 core M1 Max op de 16 inch 10.5 uur te halen en op de M1 Pro 16 inch 15 uur. Toch een behoorlijk verschil. Apple bevestigd dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
bulletproof93 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Nee die 200 euro vind ik niet het probleem. Gaat mij meer om de batterij, the verge geeft aan dat de max in idle meer energie gebruikt. Ze geven zelf aan de 32 core M1 Max op de 16 inch 10.5 uur te halen en op de M1 Pro 16 inch 15 uur. Toch een behoorlijk verschil. Apple bevestigd dit.
Ja, dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Dan ligt het meer aan wat jij belangrijk vind? Die 200 euro besparen en lekker voor de M1 Pro gaan. Allebei is gewoon niet mis, want ze zijn beide gewoon snel zat.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Grinder schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:14:
Ik heb al een M1 max 10/32 64GB 2TB besteld, wellicht een overkill, maar goed om weer een tijd vooruit te kunnen.

Wat ik me afvroeg.. Waar ik nu met mijn mbp 2017 i7 met 16GB tegenaanloop is als ik 2 4k schermen aansluit, veel tabs/programma's open etc dat hij ontzettend heet en traag wordt bij Google Meet / Zoom en teams. Helemaal als je ook nog eens je scherm deelt (het macbook scherm minder als het 4k scherm).

Waar ligt dan de bottle-neck? CPU/GPU/Memory? Ik zie een spike in CPU, maar is dat ook mede omdat hij wellicht niet de encoding realtime ondersteund zoals de nieuwe m1 chips? Of gaat die encoding ook niet aangesproken worden bij een google meet bijv?
Dan zijn statistieken van je huidige mbp namelijk niet echt doorslaggevend als je niet weet welke features gebruikt worden..
Dat ligt aan Teams. Dat is echt een resource vreter. Geen idee waarom, maar mijn Macbook word ook heet en scherm delen is soms onmogelijk. Op mijn iMac werkt het prima, maar hoor de fans dan ook altijd wat harder blazen, terwijl hij normaal enorm stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

bulletproof93 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:28:

Komt overeen met de accuduur van de MacBook Air en de 14 inch MacBook Pro. Toch een aardig verschil en dan gaat mijn voorkeur uit naar het model met de langere accuduur.
Ik heb er niet genoeg verstand van, maar mijn gevoel zegt dat die extra GPU cores altijd minder accuduur opleveren. Bij films kijken en draadloos internetten test (21 uur en 14 uur) zegt Apple dat de batterijduur afhankelijk is van configuratie en gebruik. Apple doet deze testen op het instapmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Tux3.14 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

Dat ligt aan Teams. Dat is echt een resource vreter. Geen idee waarom, maar mijn Macbook word ook heet en scherm delen is soms onmogelijk. Op mijn iMac werkt het prima, maar hoor de fans dan ook altijd wat harder blazen, terwijl hij normaal enorm stil is.
Ik heb "GPU-hardwareversnelling uitschakelen" aangevinkt en dat scheelt zeker.

Pagina: 1 ... 9 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9