Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
Ik gebruik macOS sinds 2007 maar ik doe de computer altijd netjes uit. Nu klink ik heel dom maar het maakt op zich niet uit je hem laat sluimeren of uit zet toch? Of is het beter om hem te laten sluimeren? En geldt dat ook voor Intel?
Hoe bedoel je 'beter'? Het is beter als je de laptop helemaal niet gebruikt, dan slijt hij ook niet. Dus ja. Als je bedoeld beter voor de accu, dan maakt het vrij weinig uit. De accu 'slijt' ook als de laptop uit staat. In sluimerstand zal het wellicht iets meer zijn, maar ik denk verwaarloosbaar.
Als je bedoeld beter voor de CPU, dan is dat zo minimaal wat deze in sluimerstand nog slijt. Bovendien heb ik in de afgelopen 10 jaar niemand gehoord waarvan de CPU er mee opgehouden is omdat deze teveel gebruikt werd (GPU's bijv wel door mining).
Als je bedoeld beter voor je OS (bijv. tegen corruptie), dan maakt het niets uit. MacOS is gemaakt om in sluimerstand te gaan, dus uitzetten heeft geen effect. Alleen als de accu leeg raakt en de laptop heeft geen kans gehad om echt een powerdown te doen, dan kun je corruptie krijgen op je disk.
Dus ik denk dat het velig is om te zeggen dat je de laptop gewoon dicht kan klappen zonder echt af te sluiten. Apple heeft deze usecase echt wel goed geimplementeerd.
Overigens, als ik de volgende video bekijk moet ik mijn mening over de M1pro toch bijstellen. In een eerdere video was ca 20-30% performance winst te zien tov de M1, maar deze video laat toch echt wat meer winst zien. Dus nu is het voor mij niet meer zo clear-cut om voor de M1 te gaan.