Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

FNale schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Silver is trouwens ook echt mooi. ik zag hem in de store mooi contrast met de zwarte KB twijfelde en vroeg of de Silver op voorraad was maar helaas toch bij mijn order gebleven.

Ik heb trouwens nog een Base 14 in bestelling staan voor 2048.- hij zou niet geleverd worden dus geannuleerd maar hij komt vandaag nog aan de deur was niet tegen te houden 8)7 any takers? anders idd gewoon retour.
Waarom zo goedkoop? anders ben ik wel geïnteresseerd....

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:40
Prijsfout en direct betaald stuur even een PB als je echt interesse heb. stop maar ik heb er genoeg haha
Prijsfout stond gewoon in pricewatch.

[ Voor 35% gewijzigd door FNale op 27-10-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:05
Thanks, gaat dus alleen met een thunderbolt docking station van Dell, laten we die nu net niet hebben.
Dan heb ik twee opties, of de HDMI gebruiken of een HDMI -> USB-C kabel. Maar ik ontkom er zonder "speciaal" docking niet aan om twee kabels in te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:17:
[...]

Kan je hem ook echt kwijt voor 1100? Ik denk niet dat iemand nu zit te springen om een Intel Mac te halen, denk je ook niet? Bovendien is een m1 sneller.

Anyway, je zou hem inderdaad kunnen verkopen om een nieuwe 14 inch te halen. De nieuwe Macs zijn gewoon vele malen beter dan wat je nu hebt. De vraag is natuurlijk of je het nodig hebt.
Denk dat het verkopen van een intel mac nu best een uitdaging is.

Hier bijvoorbeeld een Macbook pro intel 2020. Zelfs voor die prijs hoef ik hem niet.

https://www.ibood.com/nl/...-pro-cpo-refurb-by-apple/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

honey schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Volgens mij zit er geen verschil tussen de 14 inch en 16 inch als de specs hetzelfde zijn, behoudens de ‘geheime’ turbo modus die je moet activeren en eventuele throttling. Voor de rest is het vergelijkbaar heb ik begrepen.
Zo geheim is die hi power mode niet hoor. Kan toch paar procent performance schelen ook. Geen mega verschil maar kan voor sommigen toch doorslaggevend zijn. Koeling van de 16" zou ook beter kunnen zijn waardoor er minder gethrottled hoeft te worden. Mede daarom (en de betere accuduur en groter scherm wat soms ook echt wel fijn is) en het relatief kleine prijsverschil heeft mij de de 16" doen bestellen.
Rivanov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:58:
Tip om je Notch te verbergen. ;)
Of als je gewoon van een zwart menu houdt.

www.topnotch.app
Top dit! Ook fijn op m'n oude MacBook trouwens zodat ik altijd donkere menu balk heb.

[ Voor 16% gewijzigd door amphora op 27-10-2021 10:42 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
1 voor in de huiskamer
1 voor in de werkkamer
1 voor in de slaapkamer
1 voor op de wc
1 om mee te nemen

Klinkt logisch zou ik ook doen 8)7

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 16:47
Ik heb zojuist ook mijn 14 inch M1 pro 10c 16 gpu en 16gb spacegrey opgehaald, ik vind hem veel mooier in het echt dan op de foto's!
Ik kom zelf van een 13 inch pro uit mid 2012, dus qua footprint ga ik er ook op vooruit, de 13 inch van de afgelopen jaren is gewoon heel erg klein geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
veejee schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:01:
Ik heb zojuist ook mijn 14 inch M1 pro 10c 16 gpu en 16gb spacegrey opgehaald, ik vind hem veel mooier in het echt dan op de foto's!
Ik kom zelf van een 13 inch pro uit mid 2012, dus qua footprint ga ik er ook op vooruit, de 13 inch van de afgelopen jaren is gewoon heel erg klein geworden.
heel veel scheelt het toch niet? ( ik heb een mbp 2013) en ik hoop zelfs dat hij nog in mijn oude sleeve past...
daarnaast gebruik ik hem altijd op schoot..dus ik hoop dat de mbp 14'' niet veel afwijkt...qua formaat/kg of gevoel ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:30
Ik heb de 14'' Macbook PRO basismodel, vind dat deze wel erg warm wordt vergeleken met de 13'' Macbook Pro M1 nog niet veel meer mee gedaan dan Spotify, Youtube en wat tabjes open in Chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
jaroen89 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
Ik heb de 14'' Macbook PRO basismodel, vind dat deze wel erg warm wordt vergeleken met de 13'' Macbook Pro M1 nog niet veel meer mee gedaan dan Spotify, Youtube en wat tabjes open in Chrome
nog bezig met indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaroen89 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:44:
Ik heb de 14'' Macbook PRO basismodel, vind dat deze wel erg warm wordt vergeleken met de 13'' Macbook Pro M1 nog niet veel meer mee gedaan dan Chrome
Dat zal waarschijnlijk de boosdoener zijn.

Hoe warm dan? Wat zijn je stats? Die van mij blijft echt gewoon koel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 23:07
Toch maar gekozen voor een 13" MBP (M1) - 16gb ram - 512gb ssd voor een mooie prijs (nieuw - 1450). Ik blijf hier vrolijk meelezen mbt alle mooie nieuwe ervaringen & foto's die langskomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:23

JoepW

iRacer & Home Assistant

Rck010 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:11:
Vandaag m'n nieuwe MacBook Pro mee naar kantoor, daar maken we gebruik van Dell USB-C hubs met twee displays. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik de USB-C kabel in een van de thunderbolt/usb-c poorten van m'n MacBook stopte, de twee schermen herkent werden door de MacBook. Echter is dit niet zo, en wordt nog altijd het scherm mirrored (er wordt ook maar 1 display herkent).

Dus: Dell USB-C dock + 2 schermen via DisplayPort --> USB-C kabel --> MacBook Pro thunderbolt.

Momenteel heb ik het opgelost door een scherm aan te sturen via USB-C, en het andere scherm door de HDMI poort op de MacBook Pro. Dat werkt op zich prima, maar het zou eenvoudiger zijn om slechts de USB-C aan te kunnen sluiten.

Is dit nog altijd een limitatie van M1? Zelfs de M1 Pro/Max? Of moet ik eerder denken aan een firmware update aan de kant van Dell, omdat de hubs (nog) niet overweg kunnen met de nieuwe M1's.
Ik heb een MB Pro 2018 (i7 met aparte GPU) en bij mijn huidige klant hebben ze ook de Dell docking stations. Mijn MB laadt niet en de schermen worden niet aangestuurd. Dus dat is zeker geen M1 probleem, maar weer een Thunderbolt issue denk ik.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Dat zal waarschijnlijk de boosdoener zijn.

Hoe warm dan? Wat zijn je stats? Die van mij blijft echt gewoon koel.
daar ben ik nog niet ingedoken, bedoel meer hoe de laptop aanvoelt, de buitenkant is gewoon echt (in de winter) aangenaam warm, de 13'' was daarbij vergeleken koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

De reviews die ik voorbij heb zien komen zijn indrukwekkend! Maar dit zijn voornamelijk wel mensen die video's bewerken. Ik hoop snel wat tegen te komen waarin iemand Photoshop op zijn tenen trapt met grote afbeeldingen, veel lagen en ingewikkelde brushes. Tenzij iemand al iets voorbij heeft zien komen... hoor ik het graag :D

Ik heb wel een oogje op de M1 Pro. Maar dan met de tijd in een Mac mini jasje.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:21
jaroen89 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

daar ben ik nog niet ingedoken, bedoel meer hoe de laptop aanvoelt, de buitenkant is gewoon echt (in de winter) aangenaam warm, de 13'' was daarbij vergeleken koud
Wordt jouw M1 nooit warm als je Chrome gebruikt? En dan specifiek het aluminium boven de function keys.

In mijn geval is de M1 Air eigenlijk altijd wel warm als Chrome open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
X-GeaR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Word jouw M1 nooit warm als je Chrome gebruikt? En dan specifiek het aluminium boven de function keys.

In mijn geval is de M1 Air eigenlijk altijd wel warm als Chrome open staat.
Dat ligt aan Chrome en Keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
JoepW schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Ik heb een MB Pro 2018 (i7 met aparte GPU) en bij mijn huidige klant hebben ze ook de Dell docking stations. Mijn MB laadt niet en de schermen worden niet aangestuurd. Dus dat is zeker geen M1 probleem, maar weer een Thunderbolt issue denk ik.
Zijn de dockingstrations USB-C of echt thunderbolt ? want het lijkt er op dat Dell het niet zo nauw neemt met de terminologie en bijbehorende specificaties.

om een MacBook Pro te kunnen laden moet je sowieso al best een beetje sap over de TB3 kabel heen jagen, en een scherm heeft aardige bandbreedte nodig. USB 3.1 (das dus Gen 2 voor de oplettende lezers) heeft voor een enkel scherm wellicht net aan de bandbreedte maar echt een succes gaat dat niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
FNale schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Silver is trouwens ook echt mooi. ik zag hem in de store mooi contrast met de zwarte KB twijfelde en vroeg of de Silver op voorraad was maar helaas toch bij mijn order gebleven.

Ik heb trouwens nog een Base 14 in bestelling staan voor 2048.- hij zou niet geleverd worden dus geannuleerd maar hij komt vandaag nog aan de deur was niet tegen te houden 8)7 any takers? anders idd gewoon retour.
Welke specs? Mag in PM :) Laat maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:23

JoepW

iRacer & Home Assistant

Xantios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Zijn de dockingstrations USB-C of echt thunderbolt ? want het lijkt er op dat Dell het niet zo nauw neemt met de terminologie en bijbehorende specificaties.

om een MacBook Pro te kunnen laden moet je sowieso al best een beetje sap over de TB3 kabel heen jagen, en een scherm heeft aardige bandbreedte nodig. USB 3.1 (das dus Gen 2 voor de oplettende lezers) heeft voor een enkel scherm wellicht net aan de bandbreedte maar echt een succes gaat dat niet worden.
Ik heb geen id wat de specs van de DELL spullen zijn, maar ik zal als IT hier weer eens is er naar vragen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Vond deze ook wel interessant (vanwege World of Worldcraft)

[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 27-10-2021 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:47
Voor alle gaming-gerelateerde benchmarks is dit YouTube kanaal wel een aanrader.

YouTube: YouTube

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:09:
De reviews die ik voorbij heb zien komen zijn indrukwekkend! Maar dit zijn voornamelijk wel mensen die video's bewerken. Ik hoop snel wat tegen te komen waarin iemand Photoshop op zijn tenen trapt met grote afbeeldingen, veel lagen en ingewikkelde brushes. Tenzij iemand al iets voorbij heeft zien komen... hoor ik het graag :D

Ik heb wel een oogje op de M1 Pro. Maar dan met de tijd in een Mac mini jasje.
Ben nu even met PS aan het spelen, probleem waar ik nog tegen aanloop is dat veel retouchs plugins nog niet compatible zijn met M1.

Hierdoor moet je dus alsnog Rosetta gebruiken en daarvoor voelt PS eigenlijk nog net zo snel/traag aan.

Bij het opstarten alleen al een wereld van verschil Native M1 is 1x stuiteren van het PS icoon in het Dock, met Rosetta net geteld maar liefst 40x gestuiterd voordat het open was met de nieuwste versie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Ben nu even met PS aan het spelen, probleem waar ik nog tegen aanloop is dat veel retouchs plugins nog niet compatible zijn met M1.

Hierdoor moet je dus alsnog Rosetta gebruiken en daarvoor voelt PS eigenlijk nog net zo snel/traag aan.

Bij het opstarten alleen al een wereld van verschil Native M1 is 1x stuiteren van het PS icoon in het Dock, met Rosetta net geteld maar liefst 40x gestuiterd voordat het open was met de nieuwste versie 8)7
Ik neem aan dat dat alleen de eerste keer is, omdat dan de code compiled moet worden?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kamerplant schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Ik neem aan dat dat alleen de eerste keer is, omdat dan de code compiled moet worden?
Je hebt gelijk, nog een keer getest.

Native M1 = 2x stuiteren voordat je kan beginnen
via Rosetta = 6x stuiteren voordat je kan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zUh3FLs.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Is er eigenlijk een reden waarom mensen Chrome gebruiken? Mijn ervaring met Chrome en Mac is dat het veel RAM vreet. Dat zie je hier ook. Bijna 4,5GB. Met Brave (Chromium browser) heb ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier was ik dus al een beetje bang voor, stof/viezigheid/kruimels etc zie je nu dus sneller door het volledig zwarte toetsenbord.

Misschien toch maar zo'n Apple poetsdoekje gaan halen ;)
Dancing_Animal in "Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-ePKx5o4wW-MPYbzQIbGR-ghGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lheYuC8khnj6VrVw0c1GNI5w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Dennisweb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Is er eigenlijk een reden waarom mensen Chrome gebruiken? Mijn ervaring met Chrome en Mac is dat het veel RAM vreet. Dat zie je hier ook. Bijna 4,5GB. Met Brave (Chromium browser) heb ik dat niet.
Ik vermijd Chrome ook zoveel mogelijk. Altijd Safari en op m'n werklaptop (Windows 10) gebruik ik Edge (wat dan wel weer Chromium is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik gebruik het alleen voor er bij, denk zo'n 10% gebruik.

Soms shoppen op Amazon DE/FR/ES dan zijn die translate plugins wel makkelijk.
Ook voor Marktplaats zonder spam of CashBackXL is het wel handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 15:47
Hoe draait docker in vergelijking met de Intel Macbook pro? Merk je een duidelijk verschil in performances? Docker op de oude Intel vind ik namelijk erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:00
Bartmanz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Hoe draait docker in vergelijking met de Intel Macbook pro? Merk je een duidelijk verschil in performances? Docker op de oude Intel vind ik namelijk erg traag.
Moeten we even aan bob418 vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
procyon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Denk dat het verkopen van een intel mac nu best een uitdaging is.

Hier bijvoorbeeld een Macbook pro intel 2020. Zelfs voor die prijs hoef ik hem niet.

https://www.ibood.com/nl/...-pro-cpo-refurb-by-apple/
Klopt, het is ook een uitdaging. Enige reden(en) om voor een intel Mac te gaan is als je bootcamp of vm's wilt draaien, dat kan nog niet optimaal op ARM MacBooks. Daarnaast kampen de 2016-2019 modellen met toetsenbord issues, waar weliswaar een service programma voor loopt, maar wie gaat die risico nou nemen?

ARM is op bijna alle punten beter en key feature vind ik toch wel accuduur, dat is volgens mij ongekend op een laptop. Geen enkele Windows laptop komt daar in de buurt.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:16:
Hier was ik dus al een beetje bang voor, stof/viezigheid/kruimels etc zie je nu dus sneller door het volledig zwarte toetsenbord.

Misschien toch maar zo'n Apple poetsdoekje gaan halen ;)
Dancing_Animal in "Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic"

[Afbeelding]
Met een brillenpoetsdoekje krijg je dat er weer gemakkelijk af. Of een microvezeldoekje die je ook in de keuken gebruikt.

Ik heb trouwens een iSaver voor tussen mijn toetsenbord en het scherm. Volgens mij is dat materiaal hetzelfde als die van Apple Poetsdoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Thanks! Is de nieuwe versie van Photoshop die gisteren gelanceerd is dan dus nog niet full beschikbaar voor M1?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:21
[...]

Belangrijkste reden is dat de Voys-applicatie (voor webphone) alleen via Chrome werkt. Maar misschien wordt het tijd om over te stappen op een Softphone-applicatie, want het liefst werk ik helemaal in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Rivanov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Ik vermijd Chrome ook zoveel mogelijk. Altijd Safari en op m'n werklaptop (Windows 10) gebruik ik Edge (wat dan wel weer Chromium is).
Ik gebruik Safari en voor de plugins Mozilla Firefox. Als ik iets Chrome achtigs nodig heb, gebruik ik Brave Browser. Maar Keystone/Chrome is op een M1 echt een drama. Het vreet je hele batterij leeg en loopt ook regelmatig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Bartmanz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Is niet mijn iStat Menu. ;)
Komt van Reddit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Dennisweb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Met een brillenpoetsdoekje krijg je dat er weer gemakkelijk af. Of een microvezeldoekje die je ook in de keuken gebruikt.

Ik heb trouwens een iSaver voor tussen mijn toetsenbord en het scherm. Volgens mij is dat materiaal hetzelfde als die van Apple Poetsdoekje.
Ik gebruik ook een soortgelijk doekje als een iSaver. Doe ik al járen met al mijn laptops. Zo blijft het scherm gevrijwaard van vieze toetsafdrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Thanks! Is de nieuwe versie van Photoshop die gisteren gelanceerd is dan dus nog niet full beschikbaar voor M1?
Ja dat wel, maar mijn 3rt party Extensie en Plugins zijn daarmee niet volledig compatible.

Dus voor mijn workflow ben ik nog wel afhankelijk van de geemuleerde versie van Rosetta waardoor de performance niet zo goed zal zijn als native.

Kan met behulp van wat actions/effecten misschien wel even wat testen doen om te zien of dat sneller gaat dan normaal, maar wij doen beide natuurlijk ander werk in PS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
X-GeaR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Belangrijkste reden is dat de Voys-applicatie (voor webphone) alleen via Chrome werkt. Maar misschien wordt het tijd om over te stappen op een Softphone-applicatie, want het liefst werk ik helemaal in Safari.
Ik kan je Linphone van harte aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/article-new/2021/10/macbook-pro-teardown-1.jpg
Stray thoughts and observations:
  • The opening process seems identical to the 2016–2021 MacBook Pro, with pentalobe screws and clips that need to be manually popped before you pull the lid toward the front of the machine
  • Apple finally replaced the glued-in battery from the 2016 2012 model with iPhone-style pull tabs. This was one of the worst design decisions they’ve made and I’m glad someone finally came to their senses. These computers will create much less e-waste since a battery replacement no longer means tossing out a perfectly good speaker system, keyboard, trackpad and a pound of machined aluminium
  • Despite some speculation, the black keyboard deck is still part of the unibody, so it’ll be about as easy to replace as the existing keyboards (virtually impossible)
  • I/O ports (including MagSafe) seem to be modular and easy to replace
  • 14” M1 Pro gets a dual-fan thermal system like the 4-port 13”. The fans appear to be slightly larger than before, not as big as the 15”

[ Voor 86% gewijzigd door Rivanov op 27-10-2021 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Chrome pakt veel RAM omdat die ruimte er is. Als je minder RAM hebt, zal Chrome minder verbruiken. Maar daardoor echt niet trager zijn is mijn ervaring.

Ik begrijp dan ook niet dat er nog steeds mensen zijn die het liefst MemMaker terug hebben, om maar zo veel mogelijk RAM vrij te houden. Als het er is, moet je het gebruiken. Hoe meer RAM er wordt gebruikt, hoe beter jouw applicaties zullen draaien.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
En voor de incidenten dat je memory gaat swappen, gaat dat razendsnel vanwege de SSD’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Ik loop toch wel tegen wat bugs/glitches op:

- Applicaties nog niet up-to-date, neem bijvoorbeeld Jump Desktop. Ik mis in fullscreen op m'n laptopscherm het bovenste deel van m'n RDS bureaublad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2LqS-hIw-ypfjBzyNRGdqFRj04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wNJWBw4824Of6j17WabTlqpq.png?f=user_large

Ook Mission Control werkt niet goed, bij het switchen van "bureaublad" krijg ik de scherm inhoud van alle schermen ineens in een scherm te zien etc...

- Citrix Workspace connect 9 van de 10x niet. Valt over SSL handshake, blijft af en toe laden en krijg erna een general error. Af en toe verbind ie wel, meerendeel dus niet.

- Menubar iconen die achter de notch zitten is echt zwaar irritant.

- Wallpapers die blijven veranderen.

Er zijn ongetwijfeld nog meer zaken, maar dit zijn even die dingen waar ik het afgelopen uur tegenaan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was net even mijn scherm aan het kalibreren en op zich ging het prima, maar ik mis een tabblad bij de beeldscherminstellingen om het gekalibreerde profiel te selecteren.

Weet iemand waar dat naar toe is gegaan in Monterey of hoe ik dit weer aan de praat kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6TPgM9P423mm6iZT_SwdQzBuro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXO7tCD6mjo7IZ2sZtJw1Egv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YIAAokU5cMmtY6W3fbKqYZ4RR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAyEpnf9CIrZanRWcvvcNx5l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twy2TRyzNx5sXYiN_KGpZreCy7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YLTdYnp5jOUsTG8TeGOwAhfb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmyIv3HsCLKR9XJeXwqgx8Efvfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcwxrssqPuJmFLcrhKtrUjOT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfYGIUUXOfFjrLIZGu0i1fO8w4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGPOMHXtRKAHz79REzoXgmvL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Hoe is de blooming in jullie ervaring?

Vooral 's avonds met een redelijke helderheid. Dat het overdag niet opvalt ligt voor de hand, maar uiteindelijk gebruik ik mijn laptop toch ook erg vaak 's avonds met gematigde verlichting. Vooral nu het weer vroeg donker begint te worden!

Zien jullie bijvoorbeeld blooming in de 'black bars' bij 16:9 content?

Vreemd genoeg heeft eigenlijk geen enkele review het er over, behalve misschien in 1 zin. Dat zou kunnen betekenen dat ze de problemen hebben opgelost, of dat de reviews de deur uit gerushed zijn.

Het enige filmpje dat ik heb kunnen vinden is deze:

YouTube: Apple MacBook Pro Mini LED display blooming

Daarop lijkt het wel zichtbaar in het donker. Het lijkt overigens wel een stuk minder opvallend dan op de iPad Pro.

[ Voor 50% gewijzigd door BurrowedLurker op 27-10-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BurrowedLurker schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:42:
Hoe is de blooming in jullie ervaring?

Vooral 's avonds met een redelijke helderheid. Dat het overdag niet opvalt ligt voor de hand, maar uiteindelijk gebruik ik mijn laptop toch ook erg vaak 's avonds met gematigde verlichting. Vooral nu het weer vroeg donker begint te worden!

Zien jullie bijvoorbeeld blooming in de 'black bars' bij 16:9 content?

Vreemd genoeg heeft eigenlijk geen enkele review het er over, behalve misschien in 1 zin. Dat zou kunnen betekenen dat ze de problemen hebben opgelost, of dat de reviews de deur uit gerushed zijn.

Het enige filmpje dat ik heb kunnen vinden is deze:

YouTube: Apple MacBook Pro Mini LED display blooming

Daarop lijkt het wel zichtbaar in het donker. Het lijkt overigens wel een stuk minder opvallend dan op de iPad Pro.
Gisteren al besproken en gepost, als ik deze als test gebruik zie ik rondom denk een cm aan blooming.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2021 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Holy smokes! Ik heb net 3 videoclips van 1080p door Media Encoder getrokken. De opdracht: maak van alle video's 25 frames per seconde. En het was binnen 45 seconden klaar, terwijl het op mijn andere MacBook 2 minuten duurde. Heb een M1 Max :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Top!

En heeft het scherm schaduwen aan de randen, zoals de iPad? Het lijkt me bijna niet, maar vroeg het me toch af.

Afbeeldingslocatie: https://forums.macrumors.com/attachments/f4908a36-90e7-435c-8477-689e50915644-jpeg.1778393/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Read/Write van m'n 1TB SSD.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wgntjIP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoger dus dan het base model.

Had dat ook wel verwacht, was bij vorige generaties ook al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 10:30
Ik heb ook een 16” besteld, komt over een maandje aan:)

Erg enthousiast alleen zag ik dit voorbij komen:

https://twitter.com/andreif7/status/1452622025550438403?s=21

Heeft iemand dit al eerder gezien of kan iemand dit testen of je dit in de praktijk goed merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Ik zag een andere video volgens mij van hem waar hij inging op de ghosting; wat zijn de ervaringen hier daarmee? Ik las ook dat er nog geen 120 Hz support in Safari zit? Of men merkt het niet. Dus benieuwd hoe ProMotion hier ervaren wordt. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:16

Luuk2015

Vires in numeris

Zojuist kwam ik onderstaande video op Twitter tegen, heeft iemand dit al getest?
https://twitter.com/SnazzyQ/status/1453143510111059968?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
Luuk2015 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:42:
Zojuist kwam ik onderstaande video op Twitter tegen, heeft iemand dit al getest?
Deze man is getest en is opgenomen in een inrichting vanwege een manische episode.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zag 'm ook voorbij komen, wat een aansteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:27
Yup, zwaar overdreven gedoe 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
carpebios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Deze man is getest en is opgenomen in een inrichting vanwege een manische episode.
Ik hoop dat je een grapje maakt? een manische episode is namelijk best iets heftigs. zou daar niet teveel de spot mee drijven.

Ik kijk de YouTube filmpjes van Quin wel eens vaker, en zijn nieuwe tactiek is blijkbaar "heel kritisch op Apple zijn om geloofwaardig over te komen" of althans, zo interpreteer ik het.

dit lijkt mij ook meer een probleem van iStats Menu's (een stuk software wat wel meer dingen doet die niet de bedoeling zijn volgens ome Apple)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Iemand die z'n nieuwe MacBook Pro dagelijks mee neemt, onderweg/naar kantoor of iets dergelijks?

Zetten jullie de MacBook volledig uit als ie de sleeve/laptop tas in gaat? Ik heb hiervoor een M1 Air gehad zonder actieve koeling, dat ding werd echt nooit warm. Vanmiddag de hele middag met de nieuwe Pro gewerkt en zonder echt te warm te worden, merkte ik wel dat ie warmer werd dan m'n Air.

Uit, of gewoon dichtklappen en de tas in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
mijn Intel Mac werd (pardon my french) en tyfus heet. maar klapte 'm dicht en in een sleeve in mn rugzak. eigenlijk het enige van het roemruchte 2016 model waar ik geen problemen mee had :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZiSE
Rck010 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:11:
Iemand die z'n nieuwe MacBook Pro dagelijks mee neemt, onderweg/naar kantoor of iets dergelijks?

Zetten jullie de MacBook volledig uit als ie de sleeve/laptop tas in gaat? Ik heb hiervoor een M1 Air gehad zonder actieve koeling, dat ding werd echt nooit warm. Vanmiddag de hele middag met de nieuwe Pro gewerkt en zonder echt te warm te worden, merkte ik wel dat ie warmer werd dan m'n Air.

Zit er een aan en uitknop op? :9 Gewoon dichtklappen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
ZiSE schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Zit er een aan en uitknop op? :9 Gewoon dichtklappen en gaan.
Dat is ook de manier die ik de afgelopen tijd met m'n Air gehanteerd heb, maar ben toch wat voorzichtiger met een machine van 3k :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xantios
Rck010 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Dat is ook de manier die ik de afgelopen tijd met m'n Air gehanteerd heb, maar ben toch wat voorzichtiger met een machine van 3k :'(
ik begin inmiddels aan MacBook nummertje 3 :-P heb ze altijd aan het einde van de dag dubbel gevouwen en in mn rugzak gestoken.

Sterker, het is nooit in mij opgekomen om het kreng uit te zetten. het is een unix kist, die horen hoge uptime te hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
[...]

Na 3 weken ben je dat ook vergeten en is het weer gewoon een machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 22:56
Mijn Macbook gaat alleen uit (herstart) als het moet bij een update oid.. ;) Dus gewoon in de tas dat ding en thuis weer verder waar je gebleven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Wat is jullie battery health?
Ik heb mijn 14" nu één keer opgeladen. Van 20% naar 100%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IArefmj.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:14

L23

Rck010 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:11:

Ik begreep dat vanaf de MacBook Air 2010 de standby tijd een stuk langer werd en vanaf dat moment werd het steeds normaler om de Macbook gewoon dicht te klappen en in standby te laten. Afsluiten doet vrijwel niemand meer. Waar maak je je dan precies zorgen over. Als je de Macbook dicht klapt gaat het in standby. In het zeer uitzonderlijke geval dat het niet in standby gaat zit er een beveiliging in dat het niet oververhit raakt.
Dit was voor mij de reden dat ik voor de MacBook Air M1 ben gegaan, heel mooi apparaat maar ook heel veel geld. Maar voorzichtig zijn is begrijpelijk. Macbook in standby zetten is in ieder geval geen probleem. Zou voor onderweg in ieder geval kijken naar een goed beschermende hoes.

[ Voor 21% gewijzigd door L23 op 27-10-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
misschien dat dat het inderdaad was, is nu ongeveer hetzelfde als de 13'' Macbook PRO M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Bizar. Ben nu Football Manager 2022 aan het spelen, tegelijkertijd via OBS aan het streamen naar Twitch in 1080p/60fps met 6500bitrate.

Alles blijft soepel lopen. Stream loopt soepel.. FM blijft soepel lopen.. kan andere dingen doen ondertussen en de MacBook blijft fluisterstil.

En dit allemaal op de accu.

Hij wordt nu wel wat warm op m'n bovenbeen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Ik heb mijn M1 Max weer helemaal geïnstalleerd na hem vanmiddag in ontvangst te hebben genomen.

Een paar dingen die opvielen: React Native en Xcode samen met CocoaPods werkten niet helemaal lekker. Ik heb alle modules moeten verwijderen en dan pod install doen. Daarna bleek een van de modules niet arm64 ready. Meteen de ontwikkelaar even aangeschoten. :-)

Maar het was een mooie test: mijn app builden. Heb uiteraard Activity Manager ook open gelaten, samen met wat tabbladen. Al met al 15GB RAM in gebruik (Parallels stond ook open). Met 16GB RAM was het dus net aan geweest. Blij dat ik voor de 32GB RAM ben gegaan. Verder geen warmte bij het compilen. Hij was muisstil en het compilen gaat lekker rap. Ik ben zwaar onder de indruk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dennisweb leuk om te zien dat iedereen zo zijn eigen tools gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_to_P
  • Laatst online: 08-12-2024
Heb vanavond mijn M1 pro 14' Base model in ontvangst genomen (kwam van een 16" MBP). Wat een topding! Supersnel en het draaien van IOS apps is ook best handig. Zijn er nog " killer" apps die jullie aanbevelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
M_to_P schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:48:
Heb vanavond mijn M1 pro 14' Base model in ontvangst genomen (kwam van een 16" MBP). Wat een topding! Supersnel en het draaien van IOS apps is ook best handig. Zijn er nog " killer" apps die jullie aanbevelen?
BettertouchTool voor window snapping en extra gestures die je kan toewijzen aan het trackpad.
iStat Menus om je resources te monitoren en terug te kijken.
DaisyDisk om na te gaan waar al je schijfruimte naar toe is gegaan ;)
AdGuard for Safari spreekt voor zich.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2021 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Alfred Spotlight on steroids!

Setapp een subscription based verzamelingen van allerlei betaalde applicaties. Denk hierbij aan: iStat menu, CleanMyMac, Boom, Paste en nog een bunch.

Als je geïnteresseerd bent in dit soort applicaties, dan zeker het overwegen waard.

[ Voor 25% gewijzigd door Rck010 op 28-10-2021 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Voor degenen die nog moeilijk kunnen wennen aan de notch, of hem gewoon liever niet zien:

https://topnotch.app

Mij stoort de notch niet, maar ik vind een zwarte menu bar wel mooi (maar hou niet van dark mode) dus dan is het ook een uitkomst.

edit: oh, is al gepost, excuus... dank Rivanov :)

[ Voor 9% gewijzigd door k7of9 op 28-10-2021 07:54 ]

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
k7of9 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:22:
Voor degenen die nog moeilijk kunnen wennen aan de notch, of hem gewoon liever niet zien:

https://topnotch.app

Mij stoort de notch niet, maar ik vind een zwarte menu bar wel mooi (maar hou niet van dark mode) dus dan is het ook een uitkomst.
Gisteren al gepost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Homebrew.
https://brew.sh/index_nl

Third party package manager voor macOS. Ik gebruik het zelf vooral omdat je met één commando al je apps kunt checken en updaten die je niet via de AppStore hebt gedownload. Maar homebrew kan veel meer dan dat, zoals software programma’s installeren die in de terminal draaien. En je kunt ook een scriptje maken dat het alle software die je wilt (inclusief uit de AppStore) van het internet automatisch begint te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xantios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

ik begin inmiddels aan MacBook nummertje 3 :-P heb ze altijd aan het einde van de dag dubbel gevouwen en in mn rugzak gestoken.

Sterker, het is nooit in mij opgekomen om het kreng uit te zetten. het is een unix kist, die horen hoge uptime te hebben :+
Ik gebruik macOS sinds 2007 maar ik doe de computer altijd netjes uit. Nu klink ik heel dom maar het maakt op zich niet uit je hem laat sluimeren of uit zet toch? Of is het beter om hem te laten sluimeren? En geldt dat ook voor Intel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

Ik gebruik macOS sinds 2007 maar ik doe de computer altijd netjes uit. Nu klink ik heel dom maar het maakt op zich niet uit je hem laat sluimeren of uit zet toch? Of is het beter om hem te laten sluimeren? En geldt dat ook voor Intel?
Hoe bedoel je 'beter'? Het is beter als je de laptop helemaal niet gebruikt, dan slijt hij ook niet. Dus ja. Als je bedoeld beter voor de accu, dan maakt het vrij weinig uit. De accu 'slijt' ook als de laptop uit staat. In sluimerstand zal het wellicht iets meer zijn, maar ik denk verwaarloosbaar.

Als je bedoeld beter voor de CPU, dan is dat zo minimaal wat deze in sluimerstand nog slijt. Bovendien heb ik in de afgelopen 10 jaar niemand gehoord waarvan de CPU er mee opgehouden is omdat deze teveel gebruikt werd (GPU's bijv wel door mining).

Als je bedoeld beter voor je OS (bijv. tegen corruptie), dan maakt het niets uit. MacOS is gemaakt om in sluimerstand te gaan, dus uitzetten heeft geen effect. Alleen als de accu leeg raakt en de laptop heeft geen kans gehad om echt een powerdown te doen, dan kun je corruptie krijgen op je disk.

Dus ik denk dat het velig is om te zeggen dat je de laptop gewoon dicht kan klappen zonder echt af te sluiten. Apple heeft deze usecase echt wel goed geimplementeerd.

Overigens, als ik de volgende video bekijk moet ik mijn mening over de M1pro toch bijstellen. In een eerdere video was ca 20-30% performance winst te zien tov de M1, maar deze video laat toch echt wat meer winst zien. Dus nu is het voor mij niet meer zo clear-cut om voor de M1 te gaan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

Ik gebruik sinds mijn witte ibook 2003 (denk ik?) alleen standby door de laptop dicht te klappen. Daar is het systeem op ontworpen en scheelt je zelfs batterij als je je vaak verplaatst. Want opstarten is een intensieve taak, om al je apps weer in te laden.

Nu heb ik tijdelijk een windows laptop van werk en ik word er helemaal ziek van dat ontwaken uit standby niet een instant event is, maar bijna een hele minuut duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonoskar @1Mark

Thanks heren. Goede tips. Ik ga mijn gewoontes aanpassen door gewoon lekker te sluimeren. Mijn telefoon doe ik ook nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:40:
@zonoskar @1Mark

Thanks heren. Goede tips. Ik ga mijn gewoontes aanpassen door gewoon lekker te sluimeren. Mijn telefoon doe ik ook nooit uit.
Gewoon lekker doen! Ik sluimer ook altijd. De batterij loopt tijdens het sluimeren amper leeg, dus ik zie geen reden waarom dat slecht voor je MacBook zou moeten zijn. Ik heb wel eens mensen gezien met een uptime van 400 dagen. Hij maakte er wel een sport van, maar toch, het kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Gewoon lekker doen! Ik sluimer ook altijd. De batterij loopt tijdens het sluimeren amper leeg, dus ik zie geen reden waarom dat slecht voor je MacBook zou moeten zijn. Ik heb wel eens mensen gezien met een uptime van 400 dagen. Hij maakte er wel een sport van, maar toch, het kan. :)
Holy shit, 400 dagen! Dan heb je ook 400 dagen geen updates gehad :P

Nee maar inderdaad, ik heb ook een NAS en die staat ook nooit uit en werkt ook altijd prima. Zit denk ik in mijn hoofd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Ik sluit die van mij vrijwel dagelijks helemaal af. Maar komt voornamelijk vanwege EGPU. Geen goed idee om die zomaar los te trekken en netjes loskoppelen (soort van eject zoals bij externe schijven) werkt zelden. Echt uitzetten is dan het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.theverge.com/...sues-inconsistencies-apps

Jup, dit is inderdaad vervelend. Ik hoop dat er snel een fix voor komt want ik kan niet alles in control center proppen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:17

Saven

Administrator

Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Je kunt max een paar dagen in sluimer staan, de batterij loopt dus best wel leeg. En een continue leeglopende batterij is slecht voor de levensduur. Gewoon lekker uitzetten dus, die dingen zijn in no time opgestart.
_O_ Ben benieuwd wat je van het verschil vindt. Ik vond de Intel 16" al erg groot aanvoelen, en of je veel 'werkoppervlakte' mist?

Ik heb gister overigens de nieuwe 16" en 14" uitgebreid in mijn handen gehad, en moet toch echt concluderen dat de 16" een bakbeest is. Tering :D. Doet me denken aan mijn studietijd waar de grootste nerds zo'n lomp 17" ding hadden. Zo voelt die 16" nu ook een beetje :+

Wel in dubio, ik vind 14" eigenlijk net te klein qua schermoppervlakte. Kan wel scalen zodat alles iets kleiner wordt en er meer werkoppervlakte vrij komt. Maar wil ook niet teveel verschil met een normaal beeldscherm. Zeker voor design geeft dat een vertekend beeld als alles wat kleiner is. Dan kom je bij een klant en ziet alles er ineens opgeblazen uit op zijn 'normale' scherm _O-. Maar ja wil ook niet zo'n baksteen mee dragen :+

First world problems ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Saven schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Je kunt max een paar dagen in sluimer staan, de batterij loopt dus best wel leeg. En een continue leeglopende batterij is slecht voor de levensduur. Gewoon lekker uitzetten dus, die dingen zijn in no time opgestart.
Dan doe je toch echt iets verkeerd denk ik. ik heb een 2012 MacBook Pro echt 3 maanden dichtgeklapt in de hoek laten liggen, en die accu is uit het jaar kruik. klapte m open en kon zo weer verder waar ik gebleven was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Komop zeg, als je hem dagelijks gebruikt maakt het echt niks uit.

Haal je hem 1-2x in de maand uit de kast dan zeg ik ja, zet hem lekker uit anders is je batterij waarschijnlijk leeg wanneer je hem wilt gebruiken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 28-10-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Het batterijpercentage is weg op de nieuwe MacBooks. Denk waarschijnlijk vanwege de notch. Het is ook niet meer aan te zetten. Daarom heb ik Battery Indicator gedownload. Nu heb ik het percentage weer bovenin de menubar staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Overigens, als ik de volgende video bekijk moet ik mijn mening over de M1pro toch bijstellen. In een eerdere video was ca 20-30% performance winst te zien tov de M1, maar deze video laat toch echt wat meer winst zien. Dus nu is het voor mij niet meer zo clear-cut om voor de M1 te gaan.

[YouTube: 14" Base model M1 Pro vs 13" M1 MacBook: worth $700 more?]
Dat merk ik zelf ook. Ben overgestapt van een MBA M1 naar een MBP 16" M1 Pro en ik merk zeker dat deze ook in normaal gebruik sneller is.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
Weet niet waar je dit op facebook hebt gelezen, maar is dit totaal niet waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:28:
Het batterijpercentage is weg op de nieuwe MacBooks. Denk waarschijnlijk vanwege de notch. Het is ook niet meer aan te zetten. Daarom heb ik Battery Indicator gedownload. Nu heb ik het percentage weer bovenin de menubar staan. ;)
Begrijp dat soort initiatieven nooit. Doormiddel van de percentage kan ik soms beter een inschatting maken dan dat de macbook dat zelf doet. En vooral als de batterij wat ouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_to_P
  • Laatst online: 08-12-2024
Ben benieuwd wat je van het verschil vindt. Ik vond de Intel 16" al erg groot aanvoelen, en of je veel 'werkoppervlakte' mist?
Het valt wel op dat de machine kleiner is, maar ik erger mij daar persoonlijk niet aan. Vond uiteindelijk de 16" te lomp. De base-14" is meer dan snel genoeg (en ook een stuk sneller dan de 16"). Ik gebruik zelf niet vaak meerdere windows, dus voor mij is dit een dikke prima!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
moonlander schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:40:
[...]

Weet niet waar je dit op facebook hebt gelezen, maar is dit totaal niet waar!
Ik heb het nooit getest in de bijna 20 jaar dat ik mijn mac laptop dichtklap, maar ik schat in dat je nog geen 5% batterij per dag verliest in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:28
Dennisweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:28:
Het percentage kan wel gewoon weergegeven worden bij de nieuwe MacBooks. Geen tool voor nodig. Hoe?

Settings->Dock & Menu Bar->Battery->[x] Show Percentage

Of bedoel je iets anders?
Pagina: 1 ... 8 ... 34 Laatste

Let op:
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9