“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Sorry, ik bedoelde blooming.Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:47:
[...]
Hoe kan ik dat het beste testen?
Kom hier op uit, maar wordt echt duizelig van.
https://www.testufo.com/ghosting
Wel zie ik een klein beetje blooming bij witte ondertitels als ik een film kijk.
De donkere scene uit de nieuwe film Dune (2:08:30) lijkt hier nog donkerder dan op mijn OLED Tv.
Je kunt het het beste zien als je puur wit of een puur zwarte achtergrond hebt. Dus, het begin van dit filmpje bijvoorbeeld: YouTube: 8K HDR 'The Color' Dolby Vision
Dit zijn hele lastige dingen. Sommige televisies staan te helder afgesteld waardoor je eigenlijk te veel details ziet. Je zou dan blacklevel moeten controleren.Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
Het leek als minder details in de schaduwen, op mijn TV kon ik het gezicht nog wel zien maar hier leek het echt bijna zwart.
Zal het nog een keer side by side testen als het echt donker is.
Helderheid kun je ook hoger zetten op de MacBook.
[ Voor 5% gewijzigd door honey op 26-10-2021 16:58 ]
WOW! Dat filmpje ziet er echt AMAZING uit!honey schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Sorry, ik bedoelde blooming.
Je kunt het het beste zien als je puur wit of een puur zwarte achtergrond hebt. Dus, het begin van dit filmpje bijvoorbeeld: YouTube: 8K HDR 'The Color' Dolby Vision
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
pfff zo dan! ziet er werkelijk haarscherp uit
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 26-10-2021 17:23 ]
Je kan bij het beeldscherm kiezen uit:1Mark schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:35:
Welke resolutie speelt een 14” eigenlijk echt af, als je een 4k netflix of youtube filmpje draait?
- 1024*665
- 1147*745
- 1352*878
- 1512*982 (standaard)
- 1800*1169 (meer ruimte)
/f/image/DVgUms7xJN27Iyb4wjScw4Kp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Greatsword op 26-10-2021 17:49 ]
#BatteryGate
[ Voor 16% gewijzigd door _Bailey_ op 26-10-2021 17:53 ]
Maak je dan niet gebruik van de volledige resolutie van 3024 x 1964 op de 14 inch?Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Je kan bij het beeldscherm kiezen uit:Bij systeemoverzicht zie je dit:
- 1024*665
- 1147*745
- 1352*878
- 1512*982 (standaard)
[Afbeelding]
Je kan bij iedere apple certified repair toko naar binnen lopen als je iets binnen garantie wilt laten oplossen als het goed is. Ik ga in Utrecht altijd naar Card Services als er iets is (vrij zeldzaam gelukkig)Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:18:
[...]
Ik vermoed omdat Amac helaas nogal eens conformiteitclaims afwimpelt met een (niet ter zake doende) beroep op de garantievoorwaarden. Zoek maar eens hier op GoT.
Met AppleCare+ heb je verder niets meer met Amac te maken nadat je de winkel uitloopt.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Card services is top! Alleen maar goede ervaringen mee.amphora schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:00:
[...]
Je kan bij iedere apple certified repair toko naar binnen lopen als je iets binnen garantie wilt laten oplossen als het goed is. Ik ga in Utrecht altijd naar Card Services als er iets is (vrij zeldzaam gelukkig)
Heeft volgens mij met Retina te maken dat de afmetingen zo zijn.honey schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Maak je dan niet gebruik van de volledige resolutie van 3024 x 1964 op de 14 inch?
Als ik screenshots maak op standaard en meer ruimte zijn dit gewoon de afmetingen.
/f/image/PSzl9lA5HlcJ6gbXi81akXjm.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook voor het eerst in jaren weer een MacBook.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:01:
[Afbeelding]
Yes! Het overzetten is begonnen!
Heb 'm net aan een 4k 32 inch monitor van LG gehangen, maar alles is rete klein. Heb bij de beeldscherm opties lopen spelen maar dan lever je flink in op resolutie.
Wat doe ik verkeerd, lijkt me wel dat zo'n monitor moet werken toch?

Ga je niet liever voor een schone installatie?Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:01:
[Afbeelding]
Yes! Het overzetten is begonnen!
Dat ga ik wel doen als ik hem binnen heb. Al heb ik wel wat apps die niet meer in de appstore te vinden zijn volgens mij, waar ik nog gebruik van maak. Is er een manier om alleen bepaalde apps en settings over te zetten ipv 'alles' mee over te nemen?Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:05:
[...]
Ga je niet liever voor een schone installatie?
Ik maak namelijk gebruik van vssh om met servers te connecten. Zou wel fijn zijn als ik dat gewoon mee over kan nemen want het downloaden lukte mij de laatste keer niet meer. Heb toen wel moeten kiezen voor alles overzetten van een oude installatie en dat wil ik nu eigenlijk niet doen.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Je moet niet de resolutie veranderen maar de schalingAlcides schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:05:
[...]
Hier ook voor het eerst in jaren weer een MacBook.
Heb 'm net aan een 4k 32 inch monitor van LG gehangen, maar alles is rete klein. Heb bij de beeldscherm opties lopen spelen maar dan lever je flink in op resolutie.
Wat doe ik verkeerd, lijkt me wel dat zo'n monitor moet werken toch?
Voor mijn gevoel lever je dan wel in beeldkwaliteit in, of ben ik nou gek haha.Blaz0r schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:08:
[...]
Je moet niet de resolutie veranderen maar de schaling
Toen ik nog met TimeMachine werkte, deed ik gewoon alles handmatig uit de laatste backup halen.DAMAGE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:08:
[...]
Dat ga ik wel doen als ik hem binnen heb. Al heb ik wel wat apps die niet meer in de appstore te vinden zijn volgens mij, waar ik nog gebruik van maak. Is er een manier om alleen bepaalde apps en settings over te zetten ipv 'alles' mee over te nemen?
Ik maak namelijk gebruik van vssh om met servers te connecten. Zou wel fijn zijn als ik dat gewoon mee over kan nemen want het downloaden lukte mij de laatste keer niet meer. Heb toen wel moeten kiezen voor alles overzetten van een oude installatie en dat wil ik nu eigenlijk niet doen.
Dus gewoon mounten als netwerkschijf en dan kopiëren/plakken in Finder.
Apps en settings zou ik gewoon fris doen, nieuwste versies e.d. heb je ook geen last van oude meuk, caches etc.
De meeste apps die ik gebruik komen niet eens uit de App Store, denk een ratio van 1/10 dus als je ze daar buiten gewoon kan vinden moet het wel lukken toch, mits uiteraard compatible met de nieuwste OS versie, wat wel een uitdaging kan zijn
Met de manier waarop macOS dat doet juist helemaal niet. Dat is niet te vergelijken met hoe Windows dat doet. Daar heb je vanwege de legacy frameworks, apps die niet schalen en wazig worden gerenderd.Alcides schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:11:
[...]
Voor mijn gevoel lever je dan wel in beeldkwaliteit in, of ben ik nou gek haha.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Die is inderdaad niet meer te verkrijgen in de app-store, maar eigenlijk is de standaard terminal ook prima bruikbaar (mits je niet teveel macro's hebt die je overal wilt gebruiken).DAMAGE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:08:
[...]
...
Ik maak namelijk gebruik van vssh om met servers te connecten.
...
Door in je ~/.ssh/config regels aan te maken voor servers kun je heel makkelijk connecten.
Voorbeeld:
1
2
3
4
| Host tweakers HostName tweakers.net User tweaker_damage IdentityFile "~/.ssh/tweakers_private_key" |
En dan kun je connecten door "ssh tweakers" te typen in je terminal.
Verwijderd
Nee, want naar mijn idee is alles wel schoon. En ik merk tot nu toe ook geen vertraging (Dat zou heel vreemd zijn haha)Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:05:
[...]
Ga je niet liever voor een schone installatie?
@Alcides Ik heb de scaling aangezet met looks like 2750*1440. Werkt naar mijn idee prima!
Je kan sustained 1000 nits met je bureaublad. Hij leek in de winkel gewoon 500 nits de hele tijd. Mis ik iets?
Mijne komt pas over 2 weken.
[ Voor 6% gewijzigd door BruceLee op 26-10-2021 19:00 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Je gaat alleen 1000nits zien als in de metadata van de content ook staat dat het 1000 nits moet zijn. Het hangt er dus vanaf hoe de content gemasterd is.BruceLee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:54:
Hoe krijg je die sustained de 1000 nits met hdr merk er nog niks van met hdr videos op youtube en 1600nits piek heb ik zeker niet gezien
Je kan sustained 1000 nits met je bureaublad. Hij leek in de winkel gewoob 500 nits de hele tijd. Mis ik iets?
(Ik zie nu trouwens ook dat HDR Youtube het niet doet in Safari, wel in Chrome. Is dat een Monterey dingetje?)
Hier doet 4K/HDR het prima in Safari.Blaz0r schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:01:
(Ik zie nu trouwens ook dat HDR Youtube het niet doet in Safari, wel in Chrome. Is dat een Monterey dingetje?)
Ik had "Optimise video streaming while on battery power" aan staan. 1 van de dingen die het blijkbaar doet is HDR uit zetten. Weten we dat ook weer
Ook een HDR film kan een maximale (peak) brightness hebben van 400 nits. Ik kan zelfs een HDR film maken met alleen zwart. Je kunt het zien dat HDR op een MacBook een potentiele bereik heeft van 0 - 1600 nits, maar de content (een film bijvoorbeeld) hoeft daar geen gebruik van te maken en kan een kleiner bereik hebben.BruceLee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:54:
Hoe krijg je die sustained de 1000 nits met hdr merk er nog niks van met hdr videos op youtube en 1600nits piek heb ik zeker niet gezien
Je kan sustained 1000 nits met je bureaublad. Hij leek in de winkel gewoon 500 nits de hele tijd. Mis ik iets?
Mijne komt pas over 2 weken.
En inderdaad, je desktop en alles wat verder SDR is, heeft een maximale brightness van 500 nits. Alleen HDR content kan gebruik maken van het groter bereik.
- Safari met 7 tabbladen
- Overcast
- Football Manager
- Parallels Desktop met Windows 11 ARM
- Photos
Fluister fluister stil. Ongekend.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hier op 2 nog geen lader gezien wel 100%._Bailey_ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:51:
bijzonder, nog geen dag oud en volgens coconutBattery staat mijn battery health al op 98% en cycle count al op 4. (14 inch, base model)
#BatteryGate
Dat kan ook prima met een "gewone" M1 hoorRivanov schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:29:
Had vanmiddag het volgende tegelijkertijd open:
- Safari met 7 tabbladen
- Overcast
- Football Manager
- Parallels Desktop met Windows 11 ARM
- Photos
Fluister fluister stil. Ongekend.
Ja, maar dit topic gaat over de MacBook Pro en we gaan toch niet bij iedere keer dat we iets geprobeerd hebben een reactie krijgen: "Dat kan op de M1 ook hoor", "Je had ook met minder afgekund." Ja, vast, maar deze Tweakers hebben een 14 of 16 inch MacBook Pro gekocht en die werkt op M1 Pro of M1 Max. Niet meer, niet minder.
Dus het lijkt me nogal vervelend als we straks 27 pagina's gaan discussiëren over of je ook met minder had afgekund.

Gast, serieus. Dat weet ik ook wel.
Maarja, een normale M1 heeft geen Promotion display.
Persoonlijk vind ik deze vergelijking best relevant ivm met aanschaf keuze. Ik had het misschien wat anders moeten verwoorden.
Ik bedoel: speelt safari de 4k stream af of de 1080p? Mijn mbp 2013 met retina scherm speelt namelijk gewoon de 1080p stream (op een haswell quad core)Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Je kan bij het beeldscherm kiezen uit:
- 1024*665
- 1147*745
- 1352*878
- 1512*982 (standaard)
De 4K stream maar je hebt iets minder resolutie. Dus ook als je bijvoorbeeld "1512*982 (standaard)" kiest, dan zie je 3024 *1964. Je hebt op het scherm qua ruimte een 1512*982 scherm maar alles wordt met dubbel de pixels weergegeven (retina) waardoor je geen kartelrandjes ziet.1Mark schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:59:
[...]
Ik bedoel: speelt safari de 4k stream af of de 1080p? Mijn mbp 2013 met retina scherm speelt namelijk gewoon de 1080p stream (op een haswell quad core)
De andere resoluties zijn scaled, ook mooi maar ik vind de"echte" retina, dus dubbel gerenderd, toch het mooist ook als zijn de verschillen eigenlijk niet te zien. Is waarschijnlijk voorkeur. Misschien komt het ook doordat het OS voor die standaard resolutie is geoptimaliseerd. Vind ik zo voor alle Apple apparaten.
Moet zelf zeggen dat ik die 120HZ eigenlijk helemaal niet merk. MacOS voelde voor mij altijd al snel en responsief aan en al helemaal met de M1.
Heb nu een Air M1 er naast en dan zie je dat bij de Pro zwart wel echt mooi zwart is maar dat is ook alles.
Films kijk ik op een OLED TV, dus ik heb het idee dat ik van het scherm in de praktijk eigengelijk helemaal niet veel ga merken of vooruit ga t.o.v. de Air.
Als je natuurlijk geen OLED TV hebt of als dit je enige scherm is waarop je vaak films e.d. gaat kijken dan is het uiteraard wel leuk maar met een budget van 2500+ heb je ook bijna een Air en een 48-55" OLED TV
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IcYczg3BPZnLohEDPUnNApSU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fdTbTlSOgG4aFHo3RuXQXppb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zSwBit5rg5AudPGEBuFCDxjF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d4q6ulIIvFObOSHrHsbr5R4R.jpg?f=user_large)
Hier een foto, waarbij de Air op Max brightness staat en de Pro 2 streepjes minder. Op het gebied van fotografie zie ik in dit voorbeeld echt amper verschil. Kleuren en helderheid zijn voor 98% hetzelfde.
:strip_exif()/f/image/kt2IyRPQT0hiaosPzQNZpgXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EnVVacmDE067D4ZmsSzsqoSj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 26-10-2021 21:00 ]
Leuke vergelijking. Dank.Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:16:
Wat vinden jullie nu eerlijk gezegd van het ProMotion scherm?
Moet zelf zeggen dat ik die 120HZ eigenlijk helemaal niet merk. MacOS voelde voor mij altijd al snel en responsief aan en al helemaal met de M1.
Heb nu een Air M1 er naast en dan zie je dat bij de Pro zwart wel echt mooi zwart is maar dat is ook alles.
Films kijk ik op een OLED TV, dus ik heb het idee dat ik van het scherm in de praktijk eigengelijk helemaal niet veel ga merken of vooruit ga t.o.v. de Air.
Als je natuurlijk geen OLED TV hebt of als dit je enige scherm is waarop je vaak films e.d. gaat kijken dan is het uiteraard wel leuk maar met een budget van 2500+ heb je ook bijna een Air en een 48-55" OLED TV
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier een foto, waarbij de Air op Max brightness staat en de Pro 2 streepjes minder. Op het gebied van fotografie zie ik in dit voorbeeld echt amper verschil. Kleuren en helderheid zijn voor 98% hetzelfde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mini-led heeft een veel hogere maximale helderheid in vergelijking met OLED. Ik ben wel benieuwd of je dat ziet op de MacBook? Zelf vond ik het scherm op de iPad briljanter dan mijn LG OLED tv.
Ik ben ook benieuwd naar die performanceRivanov schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:35:
Parallels 17 geïnstalleerd en ga nu Windows 11 ARM erop zetten. Ben benieuwd naar de performance.
Dit is m'n eerste M1 Mac.
Wat héérlijk om Overcast en Apollo op m'n laptop te hebben.
Zou je wat willen delen hierover?
Jij hebt de 14 inch met 16GB RAM toch?
Ik zit er namelijk aan te denken om toch voor een 16GB model te gaan aangezien ik eigenlijk nooit meer dan 1 vm tegelijk draai op mijn MacBook. Mijn overige vm's draaien allemaal op servers en die benader ik alleen via rdp (windows vm's) en ssh (linux vm's).
Ter aanvulling: Retina is (al sinds 2012) slim genoeg om de pixels van foto's en videomateriaal niet te verdubbelen; alleen bij interface-elementen, vectoren en fonts gebeurt dat. Dus ook al weet je dat de resolutie van je Retina-scherm "overeenkomt" met (bijvoorbeeld) 1512 bij 982: foto's (/bitmaps) en video met een hogere resolutie worden op een hogere resolutie weergegeven.Sluw schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
De 4K stream maar je hebt iets minder resolutie. Dus ook als je bijvoorbeeld "1512*982 (standaard)" kiest, dan zie je 3024 *1964. Je hebt op het scherm qua ruimte een 1512*982 scherm maar alles wordt met dubbel de pixels weergegeven (retina) waardoor je geen kartelrandjes ziet.
De andere resoluties zijn scaled, ook mooi maar ik vind de"echte" retina, dus dubbel gerenderd, toch het mooist ook als zijn de verschillen eigenlijk niet te zien. Is waarschijnlijk voorkeur. Misschien komt het ook doordat het OS voor die standaard resolutie is geoptimaliseerd. Vind ik zo voor alle Apple apparaten.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Een piek brightness zie ik inderdaad wel in bijvoorbeeld die HDR promo's van LG. Maar dan hebben we het dus echt over dat soort uitzonderingen, dus een randje van een kopje of glas dat een iets mooiere highlight heeft.honey schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
Leuke vergelijking. Dank.
Mini-led heeft een veel hogere maximale helderheid in vergelijking met OLED. Ik ben wel benieuwd of je dat ziet op de MacBook? Zelf vond ik het scherm op de iPad briljanter dan mijn LG OLED tv.
90% van een film is dan gewoon een normale/vergelijkbare helderheid t.o.v. een OLED TV, dus ja het is leuk om 1x side by side te zien maar ik heb nu niet het gevoel dat het echt next level film kijken of iets is.
ligt het aan mij overigens, of is het groen bij de 3e foto iets groener op het nieuwe scherm?
De pixels zijn altijd groener bij de buurman, dat weet toch iedereen?Xantios schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:10:
Gadverpielekes wat een lekker scherm! nu kan ik nog meer niet wachten op mn nieuwe MacBook!
ligt het aan mij overigens, of is het groen bij de 3e foto iets groener op het nieuwe scherm?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Xantios schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:10:
Gadverpielekes wat een lekker scherm! nu kan ik nog meer niet wachten op mn nieuwe MacBook!
Hahaha, nee het is echt 98% hetzelfde qua kleur.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
De pixels zijn altijd groener bij de buurman, dat weet toch iedereen?
De schermen zijn ook nog niet gekalibreerd, dus het ligt aan de brakke foto kwaliteit
Ik zit er ook na te kijken op een 2012 Macbook Pro (liefkozend de krasboek genoemd) die een zwaar leven achter de rug heeft. dus kan ook nog wel eens aan mij liggen :-PGreatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:13:
[...]
Hahaha, nee het is echt 98% hetzelfde qua kleur.
De schermen zijn ook nog niet gekalibreerd, dus het ligt aan de brakke foto kwaliteit
Is er in de nieuwe panelen niks qua kleur verbeterd? zou toch zeggen, als ze toch bezig zijn he
Gek genoeg ook ik die al 9 cycles heeft voordat ik überhaupt de MagSafe charger heb uitgepakt..
Zijn initiele benchmarks zijn ca 20% sneller dan de M1 (CPU), ik vind het een beetje teleurstellend.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wat had je dan verwacht van het base model?zonoskar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:31:
[YouTube: MacBook Pro 14" - 8-core Base Model - GREAT VALUE ?]
Zijn initiele benchmarks zijn ca 20% sneller dan de M1 (CPU), ik vind het een beetje teleurstellend.
hi!
Leuk vergelijk, maar beetje off-topic, waarom heb je de nieuwe pro gekocht als je ook al een air hebt, en ga je ze allebei gebruiken ?Greatsword schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:16:
Wat vinden jullie nu eerlijk gezegd van het ProMotion scherm?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat het kanGertJan2012 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:10:
[...]
Leuk vergelijk, maar beetje off-topic, waarom heb je de nieuwe pro gekocht als je ook al een air hebt, en ga je ze allebei gebruiken ?
Met 50% meer performance cores had ik 50% extra snelheid verwacht. Zeker in dingen als Cinebench en andere real-world benchmarks.MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:54:
[...]
Wat had je dan verwacht van het base model?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Base model heeft 6 performance cores toch?zonoskar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:32:
[...]
Met 50% meer performance cores had ik 50% extra snelheid verwacht. Zeker in dingen als Cinebench en andere real-world benchmarks.
hi!
Verwijderd
Ik blijf Time Machine echt een van de beste features die er is. Binnen een halfuur stond alles precies zoals bij de oude MacBook. Zelfs de Wifi en dergelijke.
Ik heb voor mijzelf diverse stresstests gedaan zoals het exporteren van filmprojecten en foto's. Diverse applicaties aangehad (Final Cut, Motion, Affinity Photo, Afifnity Designer, Teams (ja echt een gigantisch log en zwaar programma voor wat het doet), Ik heb de fans niet gehoord. Ik vind alleen Adobe Bridge nog steeds wel lomp en traag. Wel sneller dan op de 2014 macbook pro die ik heb maar je merkt dat die niet geoptimaliseerd is.
En het geweldige is. Ik heb een OWC Thunderbolt 4 kabel erbij gekocht. Mijn beeldscherm is eigenlijk een dock nu. Beeld en power gaat over het beeldscherm. En ik kan de USB-A poorten achterop het scherm ook gebruiken. Kan ik de USB-A heb ook de deur uit doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2021 22:37 ]
Niet gek natuurlijk, het base model M1 Pro heeft hetzelfde aantal cores als de M1, namelijk 8. Het enige verschil is dat de verdeling tussen performance en efficiency cores anders is. De M1 gebruikt een 4/4 verdeling, de M1 Pro 6/2. Voor grotere verschillen zul je naar de GPU moeten kijken, die is van 7 of 8 cores naar minimaal 14 gegaan in M1 Pro.zonoskar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:31:
[YouTube: MacBook Pro 14" - 8-core Base Model - GREAT VALUE ?]
Wil je hogere CPU performance -en dan met name multicore performance- dan zul je voor de volledige (niet binned) SoC moeten gaan. Dan ga je van 8 core, naar CPU 10 cores. En die verschillen zul je ook pas gaan merken bij het "zwaardere werk".
Glas half vol, ipv half leeg: 20% sneller dan de al bizar snelle M1.
Jazeker, maar zoals iemand hier zich afvroeg of je een paar euro moet uitgeven voor de 10 core chip. IMHO moet je dat eigenlijk gewoon doen, of een M1 kopen. Tenzij je genoeg heb aan een M1, maar toch dat super scherm wilt hebben. Voor de GPU zou ik denk ik gaan voor de 14 core variant, dus dat zou dan 230 euro meerprijs zijn tov het base model. Maar goed, ik heb een M1 en gebruik deze op de bank voor wat browsen, dus ik heb helemaal geen macbook pro nodig.Rck010 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:37:
[...]
Niet gek natuurlijk, het base model M1 Pro heeft hetzelfde aantal cores als de M1, namelijk 8. Het enige verschil is dat de verdeling tussen performance en efficiency cores anders is. De M1 gebruikt een 4/4 verdeling, de M1 Pro 6/2. Voor grotere verschillen zul je naar de GPU moeten kijken, die is van 7 of 8 cores naar minimaal 14 gegaan in M1 Pro.
Wil je hogere CPU performance -en dan met name multicore performance- dan zul je voor de volledige (niet binned) SoC moeten gaan. Dan ga je van 8 core, naar CPU 10 cores. En die verschillen zul je ook pas gaan merken bij het "zwaardere werk".
Glas half vol, ipv half leeg: 20% sneller dan de al bizar snelle M1.
Vergelijking tussen macbook pro 2019 (intel), 2020 M1 en de nieuwe m1 max.
(vanaf circa 10 min komen de Geekbench tests, en daarna render test.
Die adobe Premiere render test is echt bizar.. Zo snel!
Ik moet diverse benchmarks en speedtests nog afwachten, maar ik ben eigenlijk nu al overtuigd.
Wilde eigenlijk voor de nieuwe iMac gaan als die uitkomt (maar dat duurt dus nog wel ff... ik schat voorjaar 2022). En de M1 Max is nu al zo snel, dat dit meer dan voldoende is voor mij. Dus moet wel heel gek lopen wil ik niet voor de nieuwe Macbook gaan (16 inch, 10/32 M1 max, 64gb en 2TB SSD).
[ Voor 21% gewijzigd door Dacide op 26-10-2021 22:54 ]
Als je niet per se de 512/16 nodig hebt en ook met de 256/8 uit de voeten kunt dan is de air een veel goedkopere optie, dat is waar maar ook een beetje appels en peren vergelijken lijkt me.
[ Voor 12% gewijzigd door PHiXioN op 26-10-2021 22:57 ]
Daar heb je zeker gelijk in. Die tests wil ik nog allemaal afwachten. Maar alleen al gelet de render snelheid, kan het haast al niet tegenvallen. Maar goed, aannames hebben we niets aan. Dus nog even wachten.PHiXioN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:56:
Render time vind ik persoonlijk niet heel relevant. Ik ben meer benieuwd naar of hij zware load kan handlen zonder dat je met proxies moet werken. En zware bewerkingen zoals reframen van 6K 360 materiaal in DaVinci Resolve Fusion 3D space zoals CreatorUp dat doet.
Drie jaar geleden heb ik een Macbook Pro 15" 2018 model gekocht.
Nu lijkt de nieuwe 14" mij erg interessant vanwege het formaat, het beeldscherm en het toetsenbord, alleen werkt mijn huidige Macbook nog zeer goed. Nu twijfel ik tussen het volgende:
- Huidige doorverkopen, krijg ik er misschien iets van 1100 euro nog voor. En dan een nieuwe 14" halen.
- Huidige nog een paar jaar gebruiken, maar dan is deze over enkele jaren waarschijnlijk niet zoveel meer waard.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Kan je hem ook echt kwijt voor 1100? Ik denk niet dat iemand nu zit te springen om een Intel Mac te halen, denk je ook niet? Bovendien is een m1 sneller.Luuk2015 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:10:
Damn, ik zit echt met een dilemma...
Nu lijkt de nieuwe 14" mij erg interessant vanwege het formaat, het beeldscherm en het toetsenbord, alleen werkt mijn huidige Macbook nog zeer goed. Nu twijfel ik tussen het volgende:
- Huidige doorverkopen, krijg ik er misschien iets van 1100 euro nog voor. En dan een nieuwe 14" halen.
- Huidige nog een paar jaar gebruiken, maar dan is deze over enkele jaren waarschijnlijk niet zoveel meer waard.
Anyway, je zou hem inderdaad kunnen verkopen om een nieuwe 14 inch te halen. De nieuwe Macs zijn gewoon vele malen beter dan wat je nu hebt. De vraag is natuurlijk of je het nodig hebt.
hi!
Heb je het geld liggen? Dan zou ik een upgrade kopen. Heb je het geld niet gemakkelijk liggen, dan zou ik wachten. Er komen altijd betere laptops aan. Ik zou dan nu de 1000 euro achteruitleggen en elke maand 100 euro sparen. Koop je dan de M2, mét FaceID. Als je nu upgrade is het vooral uit luxe.Luuk2015 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:10:
Gefixt.MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:17:
[...]
Kan je hem ook echt kwijt voor 1100? Ik denk niet dat iemand nu zit te springen om een Intel Mac te halen, denk je ook niet? Bovendien is een m1 sneller.
Anyway, je zou hem inderdaad kunnen verkopen om een nieuwe 14 inch te halen. De nieuwe Macs zijn gewoon vele malen beter dan wat je nu hebt. De vraag is natuurlijk of je het nodig hebt. hoe graag je het wilt en of je het kunt betalen.
En ja, er zijn genoeg mensen die een Intel MacBook kopen.
Verwijderd
Nu ga ik het heel erg op mijzelf betrekken.Luuk2015 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:10:
Maar ik ben heel erg van mening om geen dingen weg te doen die nog goed zijn. Dat is niet goed voor je portemonnee, voor jezelf en voor het milieu.
En iets wat ik heel leuk vind is als je zo lang met iets hebt gedaan dat je uiteindelijk aardig wat geld hebt bespaard, en als je dan iets nieuws koopt is de klap groter dat je daadwerkelijk iets nieuws hebt gekocht. En dan blijf je er langer van genieten.
Maar dit is geheel persoonlijk.
Als we het technisch bekijken. Wat zijn de dingen waar je tegen aan loopt? Kan je nog alles doen? Vind je het vooral leuk om iets nieuws te kopen? Ik zou vooral iets nieuws kopen als je aan je gear gaat irriteren omdat het traag is. Als je verder alles kunt zou ik van het geld lekker andere dingen mee doen wat je leuk vindt.
Maar nogmaals, dit is mijn visie en geheel persoonlijk. Een 2018 model klinkt in mijn oren niet heel traag.
16GB inderdaad. Met 10-core CPU en 16-core GPU.RFdeGroot schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
Ik ben ook benieuwd naar die performance![]()
Zou je wat willen delen hierover?
Jij hebt de 14 inch met 16GB RAM toch?
Ik zit er namelijk aan te denken om toch voor een 16GB model te gaan aangezien ik eigenlijk nooit meer dan 1 vm tegelijk draai op mijn MacBook. Mijn overige vm's draaien allemaal op servers en die benader ik alleen via rdp (windows vm's) en ssh (linux vm's).
Rivanov schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:09:
WTF?! Iemand mijn MacBook Pro overnemen?
Ik mis gewoon de Keyboard Brightness keys.
Hoeft allemaal niet zo heel moeilijk te zijn volgens mij, als je die 'nutteloze' Siri en Spotlight functies toch niet gebruikt kan je de F5 en F6 remappen door simpelweg een textbestandje op te slaan. Werkt als een zonnetje op mijn M1 MBA.Johnny schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Ja echt superirritant vooral omdat het een heel gedoe is met karbiner om de oude funtionaliteit weer terug te krijgen. Je hoopt dat Apple met het weghalen van de touchbar ook de functietoetsen weer naar de originele staat herstelt maar helaas krijg je nutteloze Siri/spotlight toetsen waar niemand om gevraagd heeft.
Mocht het niet werken dan stuur 'm maar deze kant op hoor, @Rivanov .
[ Voor 3% gewijzigd door pimsaint op 27-10-2021 04:33 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Goeie tip! Thanks.pimsaint schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 04:22:
[...]
[...]
Hoeft allemaal niet zo heel moeilijk te zijn volgens mij, als je die 'nutteloze' Siri en Spotlight functies toch niet gebruikt kan je de F5 en F6 remappen door simpelweg een textbestandje op te slaan. Werkt als een zonnetje op mijn M1 MBA.
Dit bestandje verandert op de nieuwe MacBook Pro trouwens de Siri en Focus knop naar de keyboard Brightness. Het past namelijk F5 (Siri) en F6 (Focus) aan. Spotlight zit op F4.pimsaint schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 04:22:
[...]
[...]
Hoeft allemaal niet zo heel moeilijk te zijn volgens mij, als je die 'nutteloze' Siri en Spotlight functies toch niet gebruikt kan je de F5 en F6 remappen door simpelweg een textbestandje op te slaan. Werkt als een zonnetje op mijn M1 MBA.
/edit: Nevermind. Niet ver genoeg doorgelezen op die pagina. Stukje verder staat vermeld hoe je F4 en F5 kunt remappen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 27-10-2021 07:28 ]
In Nederland is het verschil flink groter: 340 euro. Dat is omgerekend $ 394,61 (dagkoers).GGdiArgos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:55:
Ik hoor vaak (ook op veel reviews van de base 14”) dat “ze” te duur zijn. Als we de base 14” (512/16) met de 13” (512/16), vergelijken dan is het prijsverschil 300 dollar. Daarvoor krijg je niet alleen 20% meer performance, maar ook beter scherm, veel beter geluid en alle oude poorten weer terug. Als je 512/16 nodig hebt dan lijkt het mij een no brainer.
Als je niet per se de 512/16 nodig hebt en ook met de 256/8 uit de voeten kunt dan is de air een veel goedkopere optie, dat is waar maar ook een beetje appels en peren vergelijken lijkt me.
EUR 1.909,10 voor de 13" M1 16/512
EUR 2.249,00 voor de 14" M1Pro 16/512
Ter volledigheid:
EUR 1.589,10 voor de 13" M1 Air 16/512 (7-core GPU)
EUR 1.629,10 voor de 13" M1 Air 16/512 (8-core GPU)
Dit is de code voor F4 en F5.Rivanov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:25:
[...]
Dit bestandje verandert op de nieuwe MacBook Pro trouwens de Siri en Focus knop naar de keyboard Brightness. Het past namelijk F5 (Siri) en F6 (Focus) aan. Spotlight zit op F4.
/edit: Nevermind. Niet ver genoeg doorgelezen op die pagina. Stukje verder staat vermeld hoe je F4 en F5 kunt remappen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd"> <plist version="1.0"> <dict> <key>Label</key> <string>com.local.KeyRemapping</string> <key>ProgramArguments</key> <array> <string>/usr/bin/hidutil</string> <string>property</string> <string>--set</string> <string>{"UserKeyMapping":[ { "HIDKeyboardModifierMappingSrc": 0xC00000221, "HIDKeyboardModifierMappingDst": 0xFF00000009 }, { "HIDKeyboardModifierMappingSrc": 0xC000000CF, "HIDKeyboardModifierMappingDst": 0xFF00000008 } ]}</string> </array> <key>RunAtLoad</key> <true/> </dict> </plist> |
Sla dit bestand op als com.local.KeyRemapping.plist in de folder /Users/username/Library/LaunchAgents
En je kan nu niet kiezen voor de 256GB optie..Heroic_Nonsense schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:27:
[...]
In Nederland is het verschil flink groter: 340 euro. Dat is omgerekend $ 394,61 (dagkoers).
EUR 1.909,10 voor de 13" M1 16/512
EUR 2.249,00 voor de 14" M1Pro 16/512
Ter volledigheid:
EUR 1.589,10 voor de 13" M1 Air 16/512 (7-core GPU)
EUR 1.629,10 voor de 13" M1 Air 16/512 (8-core GPU)
Mijn Macbook Pro M1 256/16 was 'maar' 1590.. en nu moet ik voor een M1Pro ineens 2249 betalen als ik 16GB wil.
Kans is ook groot als ik wel toen de geruchten kwamen van een 14" meer dan een jaar geleden mijn aanschaf had uitgesteld, ik nu alsnog de macbook pro gewone m1 met 16gb had gekocht, ik ben namelijk helemaal niet gecharmeerd van hoe de 14" eruit ziet... maar misschien moet het nog wat inslijten.
Sowieso zou ik momenteel niet weten waarom ik een m1pro nodig zou moeten hebben, de limieten van de gewone m1 heb ik echt nog nergens gemerkt.. belangrijkste is denk ik dat je kiest voor een 16GB of meer model, de 8GB limiet gaat je eerder opbreken.
zie https://www.testufo.com
Safari gaat maar tot max 60Hz / 60 fps, dus geen ProMotion zoals Apple duidelijk adverteert.
Opmerkelijk dat zoiets niet gewoon meteen werkt bij release. Safari is toch 1 van de meest gebruikte stock apps lijkt me.
Beetje vergelijkbaar met de release van de iPhone 13 Pro; ook daar werkt ProMotion/120Hz niet bij (alle) 3rd party apps.
ProMotion op de iPhone en MBP is waar tijdens de Keynotes erg veel aandacht aan werd besteed, jammer dat het dan vervolgens niet 100% werkt bij release.
[ Voor 39% gewijzigd door _Bailey_ op 27-10-2021 08:11 ]
Dat hoor ik vaker als argument, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als je een laptop tweedehands verkoopt, blijft deze gewoon gebruikt worden. De koper zou anders een andere tweedehands laptop kopen (en dus zou een andere verkoper een nieuwe laptop moeten aanschaffen). Het is een ander verhaal als iemand de oude laptop vernietigt, maar dat is niet het geval.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:24:
[...]voor het milieu.
Verwijderd
Ja, maar ik ben er wel van overtuigd dat blijven consumeren ook niet goed is voor het milieu. Zeker niet als hetgeen wat je nog hebt nog werkt.X-GeaR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Dat hoor ik vaker als argument, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als je een laptop tweedehands verkoopt, blijft deze gewoon gebruikt worden. De koper zou anders een andere tweedehands laptop kopen (en dus zou een andere verkoper een nieuwe laptop moeten aanschaffen). Het is een ander verhaal als iemand de oude laptop vernietigt, maar dat is niet het geval.
Ah je hebt het al iets meer genuanceerd verwoord in een edit zie ik, terwijl ik mijn reply aan het typen was._Bailey_ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:06:
jammer dat ProMotion (120Hz/120fps) niet actief is in Safari direct bij de release van deze nieuwe MBP's.
Safari gaat maar tot max 60Hz / 60 fps, dus geen ProMotion zoals Apple duidelijk adverteert.
Opmerkelijk dat zoiets niet gewoon meteen werkt bij release. Safari is toch 1 van de meest gebruikte stock apps lijkt me.
[...]
Beetje vergelijkbaar met de release van de iPhone 13 Pro; ook daar werkt ProMotion/120Hz niet bij (alle) 3rd party apps.
Ik vind wel fijn dat ze niet de hele iPhone 13 release hebben uitgesteld omdat alleen ProRes nog niet af was. En ik vind Monterery ook wel een genot op m'n Intel macs, dat draait nu al prima totdat Universal Control af is.
En die hele Macbook Pro release uitstellen omdat Safari... het (nog) niet doet op 120hz?
Ik denk dat ik de advertentie van nadrukkelijk Safari op 120hz even gemist heb, maar ik kan je geruststellen: het wordt vast snel geregeld
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
https://www.youtube.com/watch?v=rq3Bqs3O8Bo
[ Voor 17% gewijzigd door derhenno op 27-10-2021 08:50 ]
fair enough, het was geen advertentiepimsaint schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Ik denk dat ik de advertentie van nadrukkelijk Safari op 120hz even gemist heb
ProMotion/120Hz werd wel breeduit behandeld tijdens de Keynote(s).
Had dan gewoon netjes tijdens de presentatie gezegd dat ProMotion niet gelijk bij release met Safari werkt en het in een latere update beschikbaar komt.
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 27-10-2021 08:41 ]
Werkt het al in notities en de rekenmachine app?_Bailey_ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
fair enough, het was geen advertentie![]()
ProMotion/120Hz werd wel breeduit behandeld tijdens de Keynote(s).
Had dan gewoon netjes tijdens de presentatie gezegd dat ProMotion niet gelijk bij release met Safari werkt en het in een latere update beschikbaar komt.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zeker, maar dan denk ik dat de impact groter is als mensen kijken naar de 'bandbreedte' van apparaten die ze gebruiken en hoeveel procent ieder apparaat wordt gebruikt. Bijv. hebben alle gezinsleden een eigen iPad nodig? Door het thuiswerken zie je dat veel mensen een volledige beeldscherm-set-up aanschaffen, terwijl beide setups (kantoor / thuis) nu 50% gebruikt worden (in plaats van vroeger de kantoorset-up 100%).Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:27:
[...]
Ja, maar ik ben er wel van overtuigd dat blijven consumeren ook niet goed is voor het milieu. Zeker niet als hetgeen wat je nog hebt nog werkt.
Door kritisch te kijken naar eigen apparaatgebruik heb ik bijv. mijn iPad Pro verkocht en gebruik ik mijn Macbook privé veel vaker. Uiteindelijk helemaal met je eens dat consuminderen belangrijk is.
ik kan niet hard maken dat het daar werkt, maar voelt wel veel vloeiender dan Safari.carpebios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:42:
[...]
Werkt het al in notities en de rekenmachine app?
Verwijderd
Daar heb je helemaal gelijk in. De hoeveel apparaten in huis die echt gebruikt worden is een stuk minder dan we daadwerkelijk denken. En dan vind ik vooral de bewustwording belangrijk.X-GeaR schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:45:
[...]
Zeker, maar dan denk ik dat de impact groter is als mensen kijken naar de 'bandbreedte' van apparaten die ze gebruiken en hoeveel procent ieder apparaat wordt gebruikt. Bijv. hebben alle gezinsleden een eigen iPad nodig? Door het thuiswerken zie je dat veel mensen een volledige beeldscherm-set-up aanschaffen, terwijl beide setups (kantoor / thuis) nu 50% gebruikt worden (in plaats van vroeger de kantoorset-up 100%).
Door kritisch te kijken naar eigen apparaatgebruik heb ik bijv. mijn iPad Pro verkocht en gebruik ik mijn Macbook privé veel vaker. Uiteindelijk helemaal met je eens dat consuminderen belangrijk is.
Ik moet wel toegeven dat ik thuis ook een heel fijn kantoortje heb en op kantoor heb ik dat ook. Maar dat komt ook omdat veel van mijn hobby's ook op de computer gaan en daar in wilde investeren. En ik kan niet thuiswerken met de laptop van de zaak aan de keukentafel
Als ik thuiswerk, dan werk ik ook op mijn 27" iMac i.p.v. de werklaptop gekoppeld aan m'n 27" externe monitor.Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. De hoeveel apparaten in huis die echt gebruikt worden is een stuk minder dan we daadwerkelijk denken. En dan vind ik vooral de bewustwording belangrijk.
Ik moet wel toegeven dat ik thuis ook een heel fijn kantoortje heb en op kantoor heb ik dat ook. Maar dat komt ook omdat veel van mijn hobby's ook op de computer gaan en daar in wilde investeren. En ik kan niet thuiswerken met de laptop van de zaak aan de keukentafel
Die monitor is tevens de secundaire monitor aan m'n iMac.
Heb ook een heel prettig kantoor boven waar ik alles netjes heb ingericht.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Volgens mij zit er geen verschil tussen de 14 inch en 16 inch als de specs hetzelfde zijn, behoudens de ‘geheime’ turbo modus die je moet activeren en eventuele throttling. Voor de rest is het vergelijkbaar heb ik begrepen.carpebios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:50:
Zijn erop YouTube filmpjes waar ze een 14" met max processor testen en 32GB geheugen, en niet het basismodel?
Ah ok. En hoe is de performance van de vm (en is Macos nog gewoon snel met de vm actief)?Rivanov schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:40:
[...]
16GB inderdaad. Met 10-core CPU en 16-core GPU.
Heb je dan 8GB aan de vm toegekend?
Heb er nog niet veel in gewerkt. Gisteren druk geweest met allerlei andere zaken. Ga de komende dagen wat meer benchmarken. Eerst m'n MacBook weer "inrichten" met m'n must-have apps.RFdeGroot schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:06:
[...]
Ah ok. En hoe is de performance van de vm (en is Macos nog gewoon snel met de vm actief)?
Heb je dan 8GB aan de vm toegekend?
Zilvere magsafe aansluiting bij een Space grey MBP
Ik kan ook mijn oude windows desktop opruimen dota 2 op 80/90 fps op zijn mooiste met halve reso van het scherm en ook echt 80/90 fps zien door het promotion scherm.
[ Voor 43% gewijzigd door FNale op 27-10-2021 10:11 ]
Las dat ook al via Twitter inderdaad.FNale schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:08:
Ik had gisteren een beetje jammer moment bij het uitpakken van mijn MBP 14 SG.
Zilvere magsafe aansluiting bij een Space grey MBP
Maakt m'n keuze voor de Silver dit keer weer wat mooier.
Dus: Dell USB-C dock + 2 schermen via DisplayPort --> USB-C kabel --> MacBook Pro thunderbolt.
Momenteel heb ik het opgelost door een scherm aan te sturen via USB-C, en het andere scherm door de HDMI poort op de MacBook Pro. Dat werkt op zich prima, maar het zou eenvoudiger zijn om slechts de USB-C aan te kunnen sluiten.
Is dit nog altijd een limitatie van M1? Zelfs de M1 Pro/Max? Of moet ik eerder denken aan een firmware update aan de kant van Dell, omdat de hubs (nog) niet overweg kunnen met de nieuwe M1's.
https://www.dell.com/supp...19tb-en-apple-usb-c-hostsRck010 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:11:
Vandaag m'n nieuwe MacBook Pro mee naar kantoor, daar maken we gebruik van Dell USB-C hubs met twee displays. Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik de USB-C kabel in een van de thunderbolt/usb-c poorten van m'n MacBook stopte, de twee schermen herkent werden door de MacBook. Echter is dit niet zo, en wordt nog altijd het scherm mirrored (er wordt ook maar 1 display herkent).
Dus: Dell USB-C dock + 2 schermen via DisplayPort --> USB-C kabel --> MacBook Pro thunderbolt.
Momenteel heb ik het opgelost door een scherm aan te sturen via USB-C, en het andere scherm door de HDMI poort op de MacBook Pro. Dat werkt op zich prima, maar het zou eenvoudiger zijn om slechts de USB-C aan te kunnen sluiten.
Is dit nog altijd een limitatie van M1? Zelfs de M1 Pro/Max? Of moet ik eerder denken aan een firmware update aan de kant van Dell, omdat de hubs (nog) niet overweg kunnen met de nieuwe M1's.
Ik bedoel vooral dat er dan de max pro inzit, alle filmpjes zijn het 14" met de M1 Pro en verder alles standaard. Ik ben benieuwd naar de 14" met de m1 MAX chip.honey schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Volgens mij zit er geen verschil tussen de 14 inch en 16 inch als de specs hetzelfde zijn, behoudens de ‘geheime’ turbo modus die je moet activeren en eventuele throttling. Voor de rest is het vergelijkbaar heb ik begrepen.
Silver is trouwens ook echt mooi. ik zag hem in de store mooi contrast met de zwarte KB twijfelde en vroeg of de Silver op voorraad was maar helaas toch bij mijn order gebleven.Rivanov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Las dat ook al via Twitter inderdaad.
Maakt m'n keuze voor de Silver dit keer weer wat mooier.
Ik heb trouwens nog een Base 14 in bestelling staan voor 2048.- hij zou niet geleverd worden dus geannuleerd maar hij komt vandaag nog aan de deur was niet tegen te houden

Luke Miani even afwachten.carpebios schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Ik bedoel vooral dat er dan de max pro inzit, alle filmpjes zijn het 14" met de M1 Pro en verder alles standaard. Ik ben benieuwd naar de 14" met de m1 MAX chip.
Levertijden en "ik heb besteld": [Apple producten] Levertijden - Deel 9