Dennism schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:03:
[...]
Ontbinden zal normaliter het probleem niet zijn, dat is bij energie contracten vaak vrij makkelijk op initiatief van de klant. Echter zit je dan mogelijk wel met opzegvergoedingen en mocht er bijvoorbeeld een bonus regeling zijn afgesproken met uitbetaling na uitzitten contrct zal die normaal gesproken ook komen te vervallen. Mocht er sprake zijn geweest van een welkomst geschenk of premie kan het ook zo zijn dat deze (deels) terugbetaald moet worden bij vroegtijdig ontbinden op initiatief van de consument.
Als ik op eigen initiatief nu ontbindt:
• mis ik 170 euro welkomstbonus die ik na 1 jaar uitgekeerd zou krijgen
• betaal ik 2x50 euro opzegboete
• loop ik kans dat ze ploffen voordat de eindafrekening is afgewikkeld (schade 500, want blijkbaar ligt storneren van de
afgelopen twee termijnen dan juridisch moeilijker, alhoewel ze wat mij betreft dit gewoon verrekenen met de eindafrekening)
• Maar er is ook kans dat ik mijn 500 euro wél terugkrijg
• ga ik sowieso een hoger tarief betalen
Ga ik uit van argumentatie van Vaste Lastenbond (negatieve solvabiliteit) en vraag ik om een verklaring (die ze dan denk ik niet kunnen geven), dan kan ik blijkbaar preventief opzeggen.
Dan is het financiële plaatje m.i. eigenlijk niet anders dan bovenstaand.
Als ik afwacht en ze ploffen dan is het enige verschil met zelf ontbinden eigenlijk dat ik geen opzegboete betaal (100) en géén kans heb wat van het voorschot terug te zien. Met de kanttekening dat die schade zich de eerste maanden nog opbouwt, en verder in de winter weer afneemt.
En het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan, al dan niet na ingrijpen overheid.
Ik ben geen econoom dus ik weet niet hoe acuut een negatieve solvabiliteit is, en of dat aanleiding zou moeten zijn zelf actief te gaan ingrijpen.
Verder de vraag of ik ook nog kan storneren nadat ik bericht van faillissement heb gekregen. Dat beperkt de schade ook al enigszins.