Mijn laatste opmerking / reactie. Doe je voordeel mee.
Wij mogen aannemen dat
*knip* energieleverancier geen verschillende algemene voorwaarden voor verschillende contracten heeft. Dit zijn DE algemene voorwaarden. In deze voorwaarden dekken zij zich in voor alle vormen van contracten.
Uiteraard ben ik op de hoogte van de algemene voorwaarden. In deze gaat het dus om de artikelen 19.3 en 19.5.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden. 19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de
leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Naar mijn mening is 19.3 van toepassing voor variabele contracten en 19.5 voor vasten contracten anderzijds zijn dit 2 tegenstrijdige artikelen. Conform deze interpretatie ben ik akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.
Zoals begrijpelijk heb ik gereageerd naar
*knip* energieleverancier maar uiteraard geven deze niet thuis. Zij beroepen zich op punt 19.3 en ik uiteraard op 19.5 en heb ik ze verzocht om een rectificatie.
De kwestie heb ik inmiddels ook bij mijn rechtsbijstand liggen. In het verleden reeds met dit bijltje gehakt, zij het niet dat mijn rechtsbijstand destijds de rekening heeft betaald. Ik schroom de weg naar de rechtbank niet en dan laten we de rechter er wel over buigen. Tot die tijd zal ik me houden aan het contract. Bij een wijziging van het voorschot (dit is ten alle tijden een advies) zal ik hen berichten dat ik het voorschot zal handhaven conform overeenkomst/contract. Mochten zij toch een hoger bedrag afschrijven zal ik het bedrag storneren en met dezelfde betalingskenmerken het bedrag volgens overeenkomst overmaken. Je moet waken voor in gebreke stelling wat aanleiding kan geven voor het ontbinden van het contract waar zij op uit zijn. Een geruststelling, ik heb destijds een goed contract afgesloten en betaal dus geen cent te veel.

Verdere vervolg gaan we zien.
Aangezien
*knip* energieleverancier in Engeland reeds failliet is, is de kans groot dat ze in Nederland ook failliet gaan. Het zij zo. Zie deze ludieke actie als laatste zucht met als doelstelling dat klanten het accepteren dan wel vertrekken. Bij faillissement zal ACM de klanten onder brengen bij leveranciers. Wellicht dat zij vanuit overheidswege het verschil zullen compenseren

.
Voor diegene die denken alles goed geregeld te hebben:
Zojuist een bericht van Eneco (grote jongen) onder ogen gekregen en ik citeer:
"Je hebt een VastePrijs energiecontract. Dit is een contract waarbij je een vast leveringstarief hebt en dit blijft geldig totdat de vaste looptijd van je contract afloopt. Ondanks de stijgende tarieven in de markt, veranderen jouw tarieven
voorlopig niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen."
De huidige energiemarkt is nog maar het begin. Ze gaan allemaal volgen omdat ze allemaal dezelfde werkwijzes hebben. Dit is afhankelijk van hun solvabiliteit/ruggegraat. Nederland heeft niet gezorgd voor voldoende voorraad.
[
Voor 1% gewijzigd door
Yorinn op 08-10-2021 12:19
. Reden: Naam energieleverancier weggehaald volgens beleid. ]