Toon posts:

Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 51.553 views

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

bwerg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

[...] "Consumenten met een vast contract kunnen de lokale netbeheerder er dan op wijzen dat zij wel een rechtsgeldig contract hebben. De netbeheerder kan dit dan nagaan bij de energieleverancier."[...]
Ik kan je vertellen dat dit stukje tekst van de ACM inmiddels al tot wat discussie heeft geleid. Wat ACM nu eigenlijk zegt, is dat de netbeheerder maar even moet bellen met de energieleverancier om daar te horen dat er gewoon een contract is. Maar dat is er niet (volgens de energieleverancier); de ACM geeft hier dus valse hoop.

In normale situaties, dus even los van wat er nu gaande is, komt het wel eens voor dat de energieleverancier vergeet zich aan te melden in het C-AR. Door een "hikje" in het systeem of als de verkooopmederwerker het vergeet.

Wanneer een klant dan een brief van de netbeheerder krijgt dat hij zich moet aanmelden, en die klant aangeeft dat hij dat al weken geleden heeft gedaan, wordt er heus wel coulant omgesprongen. In beginsel moet je zelf de energieleverancier bellen om het geregeld te krijgen, maar als een consument er niet uitkomt doet de netbeheerder dat soms ook.

Dát is wat ACM hier bedoelt.

Maar in de gevallen die nu gaande zijn, weet de netbeheerder dat de leverancier er van overtuigd is dat er geen contract meer is. Die API-call naar het C-AR gaat niet gedaan worden, en al helemaal niet met terugwerkende kracht. Dus is "tijd gunnen om het te regelen" niet van toepassing.

Netbeheerders zijn geen scheidsrechters, geschillencommissies of mediators. De taak van een netbeheerder is zorgen dat de energie getransporteerd kan worden van en naar jouw woning of bedrijfspand én dat de administratie daaromtrent in orde is. Maar als er een geschil tussen een energieleverancier en de klant is, dan is dat een zaak tussen die partijen.

Je gaat ook niet klagen bij PostNL als de Wehkamp jou niet als klant accepteert.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Heroic_Nonsense schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:26:
Netbeheerders zijn geen scheidsrechters, geschillencommissies of mediators. De taak van een netbeheerder is zorgen dat de energie getransporteerd kan worden van en naar jouw woning of bedrijfspand én dat de administratie daaromtrent in orde is. Maar als er een geschil tussen een energieleverancier en de klant is, dan is dat een zaak tussen die partijen.
En ook belangrijk: een netbeheerder is ook geen financieel vangnet voor mensen die problemen hebben met hun leverancier.

Als de netbeheerder nu effectief alle klanten zou moeten overnemen van de leveranciers die failliet dreigen te gaan, gaat dat de netbeheerder c.q. de Nederlandse staat veel geld kosten...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
bwerg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

En ook belangrijk: een netbeheerder is ook geen financieel vangnet voor mensen die problemen hebben met hun leverancier.

Als de netbeheerder nu effectief alle klanten zou moeten overnemen van de leveranciers die failliet dreigen te gaan, gaat dat de netbeheerder c.q. de Nederlandse staat veel geld kosten...
Volgens mij (of eigenlijk: volgens de wet) mag een netbeheerder niet de rol van leverancier aannemen.

Als de leverancier een contract (eenzijdig) verbreekt/opzegt, zal er een bericht (via die API-call) naar de netbeheerder gaan dat er geen contract meer is. De netbeheerder zal dan brieven gaan sturen "Aan de bewoners van dit adres" (want er is geen naam bekend bij de netbeheerder, alleen bij de leverancier) waarbij er aangedrongen wordt om een contract af te sluiten of een aanvraag te doen voor volledige afsluiting (tegenwoordig gratis!) via mijnaansluiting.nl.

the older I get, the better I was...

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
C-AR is een afspraak tussen netbeheerder en energiebedrijf. De consument heeft niets met C-AR te maken. Het is wel handig voor de consument als C-AR klopt, want dat maakt gelijk krijgen een stukje makkelijker in situaties waar je ook gelijk hebt. Als C-AR niet klopt dan loop je tegen het computer-says-no probleem aan terwijl je wel gelijkt hebt maar dan is gelijk krijgen vaak moeilijker.

Dus wat de ACM zegt is prima. Als ik een brief ontvang van de netbeheerder zal ik die mijn contract laten zien. *knip energiebedrijf kan dan weliswaar roepen dat ze het ontbonden hebben, bewijzen kunnen ze het alleen met een beschikking van de rechtbank. Dus netbeheerder en energiebedrijf mogen onderling uitvechten hoe ze met C-AR omgaan om het weer in orde te krijgen.

De vergelijking die gemaakt werd met PostNL en Wehkamp gaat natuurlijk mank. PostNL zal mij nooit benaderen dat ik geen contract heb met Wehkamp en als ze dat wel doen dan zal ik ze zeggen dat ze dat niets aan gaat. En klagen bij PostNL als ze het pakketje van Wehkamp niet bezorgen doe ik natuurlijk wel! Dus je kunt dat niet vergelijken.

[Voor 3% gewijzigd door Hasse op 25-10-2021 14:50]

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hasse schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:48:
C-AR is een afspraak tussen netbeheerder en energiebedrijf. De consument heeft niets met C-AR te maken.
...
Dus netbeheerder en energiebedrijf mogen onderling uitvechten hoe ze met C-AR omgaan om het weer in orde te krijgen.
Die kan ik ook omdraaien: Contract is een afspraak tussen consument en energiebedrijf. De netbeheerder heeft niets met het contract te maken. Dus consument en energiebedrijf mogen onderling uitvechten hoe ze met hun contract omgaan om het weer in orde te krijgen.

Let wel: ik hoop voor je dat er via de ACM/netbeheerder/overheid voor gezorgd wordt dat jij als consument hier nergens last van hebt, en dat de houding van de netbeheerder niet zo star hoeft te worden. Maar je blijft je stelling herhalen alsof er voor jou niks mis kan gaan en dat andere partijen dit maar moeten regelen. Zo simpel is het gewoon niet.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:42
ACM kan optreden maar ja dan gaan er gegarandeerd energiebedrijven om vallen. Het hele kaartenhuis stort in elkaar.

Bedrijven zullen wel weer gered worden van hun eigen domme bedrijfsvoering net zoals de banken en verzekeraars.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08
YangWenli schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:19:
ACM kan optreden maar ja dan gaan er gegarandeerd energiebedrijven om vallen. Het hele kaartenhuis stort in elkaar.

Bedrijven zullen wel weer gered worden van hun eigen domme bedrijfsvoering net zoals de banken en verzekeraars.
Een bank is too big to fail... de systeembanken dan, DSB mocht gewoon kapot.

Een kleine leverancier die alleen verhandelt en daar een potje van maakt gaan ze niet redden. Een Eneco, Essent of Nuon met eigen opwek en diverse warmtenetten in beheer zullen ze redden mocht dat aan de orde komen.

Wat wil je redden aan een louche energiebedrijf eigenlijk?

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:22
bwerg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Die kan ik ook omdraaien: Contract is een afspraak tussen consument en energiebedrijf. De netbeheerder heeft niets met het contract te maken. Dus consument en energiebedrijf mogen onderling uitvechten hoe ze met hun contract omgaan om het weer in orde te krijgen.

Let wel: ik hoop voor je dat er via de ACM/netbeheerder/overheid voor gezorgd wordt dat jij als consument hier nergens last van hebt, en dat de houding van de netbeheerder niet zo star hoeft te worden. Maar je blijft je stelling herhalen alsof er voor jou niks mis kan gaan en dat andere partijen dit maar moeten regelen. Zo simpel is het gewoon niet.
Absoluut, dat is ook de situatie... maar zowel netbeheerder als ACM zal niet graag de situatie hebben dat er op enige schaal afsluitingen plaatsvinden die later door een rechtbank (met terugwerkende kracht!) ongedaan gemaakt worden.

• Hasse
Post van onze vrienden van *knip energiebedrijf vandaag:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wederom een erg vaag en onduidelijk verhaal. Enige goodwill aan onze kant hoeven ze zeker niet meer te verwachten na de eerdere correspondentie. Enig besef daarvan blijkt ook niet uit dit stuk proza.

Dus ze krijgen nogmaals onze vaste reactie: we houden jullie aan het eerder overeengekomen contract en in geval van faillissement zullen we jullie bestuurders hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de schade.

Ze zouden er verstandig aan doen dat het moeder bedrijf er gewoon voldoende middelen in pompt. Hadden ze maar niet moeten speculeren terwijl iedere krant riep dat de prijzen zouden stijgen.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 26-10-2021 22:26. Reden: Brieven tussen mo-tags geplaatst, wegens naam energieleverancier.]

• Hasse
De tekst 'omdat we u niet kunnen dwingen'..... echt he? Dat je dat gewoon durft op te schrijven.....

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:28
bizar....
ga alsjeblieft weg bij ons, of accepteer een van de hoogste tarieven in de huidige markt, joejoe

8)7

Het is ook wij en 3e persoon door elkaar. Alsof het door een buitenstaander is geschreven, met wat emotioneel geleuter er door gemengd. Heel vaag

[Voor 37% gewijzigd door paQ op 26-10-2021 20:55]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• _JGC_
Reactie terug: De ACM is duidelijk, uw mening gaat niet boven de wet. Hierbij vorder ik voortzetting van de overeenkomst met de tarieven zoals eerder afgesproken.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat een... aparte gang van zaken...

@paQ verwoordt de mededeling van de energieleverancier erg goed (en heeft er veel minder letters voor nodig ook nog eens).

ik zou, wat @_JGC_ al zegt, reageren met de melding dat je kist voor optie 3 (die niet in de brief staat), namelijk dat de energieleverancier zich aan het voorlopig besluit van ACM houdt en levering hervat tegen de "oude" voorwaarden en tarieven.

Dat voorlopige besluit wordt namelijk wel definitief. Dat weet de energieleverancier ook wel.

[Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-10-2021 21:01]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Hasse schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wederom een erg vaag en onduidelijk verhaal. Enige goodwill aan onze kant hoeven ze zeker niet meer te verwachten na de eerdere correspondentie. Enig besef daarvan blijkt ook niet uit dit stuk proza.

Dus ze krijgen nogmaals onze vaste reactie: we houden jullie aan het eerder overeengekomen contract en in geval van faillissement zullen we jullie bestuurders hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de schade.

Ze zouden er verstandig aan doen dat het moeder bedrijf er gewoon voldoende middelen in pompt. Hadden ze maar niet moeten speculeren terwijl iedere krant riep dat de prijzen zouden stijgen.
Logisch dat je niet akkoord gaat.. maar de zin met hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders is natuurlijk lachwekkend. Bestuurders van een Bv aansprakelijk stellen kan pas bij pure oplichting.. echt niet bij ietswat risicovol management.
Als ze failliet gaan sta je gewoon met lege handen Zorgen dat je voorschot zo laag mogelijk is en evt zoveel mogelijk stoneren is het advies.
Moederbedrijf laat het eerder klappen denk ik. (En trekt zich terug van de nl markt.)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hasse schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja ik riep al eerder dat de ACM/wetgever ook wel eens strenger naar het verlenen van vergunningen kan kijken. Nu kan iedereen zo maar een toko beginnen voor zoiets belangrijks.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een kat in het nauw...

Wil je alsjeblieft weggaan (en dus veel meer betalen) of heel veel meer bij ons gaan betalen? Anders gaan we failliet en moet je alsnog meer gaan betalen bij een ander. Dat is in het kort gezegd de redenering.

Zorg er inderdaad voor dat je voorschot laag is en je een vordering op hen hebt voor je gebruikte energie ipv zij op jou op het moment van faillissement. Want dat faillissement gaat er waarschijnlijk wel komen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dergelijke organisaties doen het mogelijk beter met een stille bewindvoerder.. uiteindelijk onder curatele stellen zal niet eens een slecht iets zijn.

[Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2021 09:10]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54

Pazo

Mroaw?

Het AD bericht er ook al over.

https://www.ad.nl/wonen/e...hoging-weigeren~acbcfd8f/

Maar goed, dat deze toko failliet gaat is een kwestie van tijd.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:38
Pazo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:27:
Het AD bericht er ook al over.

https://www.ad.nl/wonen/e...hoging-weigeren~acbcfd8f/

Maar goed, dat deze toko failliet gaat is een kwestie van tijd.
Hahaha.

Een "Noodkreet". Van een energiecowboy die even dacht een paar jachten te kunnen kopen van z'n B.V. tje.
Ik ben al blij dat de ACM ze een schop gegeven heeft.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Haruhi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
Hahaha.

Een "Noodkreet". Van een energiecowboy die even dacht een paar jachten te kunnen kopen van z'n B.V. tje.
Ik ben al blij dat de ACM ze een schop gegeven heeft.
https://www.nu.nl/economi...willig-te-vertrekken.html
Wel typerende reactie idd:
Volgens de energiemaatschappij is de maatregel "extreem oneerlijk" voor kleine leveranciers. In de brief vraagt Enstroga de klanten andermaal akkoord te gaan met de hogere tarieven, maar wijst het bedrijf tegelijkertijd op alternatieven.
De calimero positie is ingenomen :w

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Extreem oneerlijk :P

• paQ
Oh

https://www.nu.nl/economi...drijf-welkom-energie.html

welkom energie is de vergunning kwijt

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De 80.000 klanten krijgen dezelfde behandeling als bij een failissement. Ze krijgen een tijdelijke leverancier van 1nov t/m 1 dec met een nieuw contract. Teveel betaalde voorschotten zijn ze waarschijnlijk kwijt.

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:38
Vraag me af wat er allemaal in beslag genomen wordt.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:22
Dat gaat snel... ben benieuwd hoeveel en welke er nog zullen volgen komende maand. Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder, hebben blijkbaar allemaal een negatieve solvabiliteit, evenals Welkom Energie...

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

• Kees-Jan
abalone schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

De 80.000 klanten krijgen dezelfde behandeling als bij een failissement. Ze krijgen een tijdelijke leverancier van 1nov t/m 1 dec met een nieuw contract. Teveel betaalde voorschotten zijn ze waarschijnlijk kwijt.
Ik heb net de incasso machtiging van WelkomEnergie geblokkeerd (die schrijven rond de 28e vd maand af) en de laatste termijn van september terug-geboekt (gestorneerd)...

Damage Control

[Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 27-10-2021 10:40]

• paQ
Kees-Jan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Ik heb net de incasso machtiging van WelkomEnergie geblokkeerd (die schrijven rond de 28e vd maand af) en de laatste termijn van september terug-geboekt (gestorneerd)...

Damage Control
Ja heel begrijpelijk. Hopelijk kun je dat verrekenen met een eventueel aan teveel betaald overschot. Want in wezen houd jij je nu (ook) niet aan je contract.

• Kees-Jan
paQ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Ja heel begrijpelijk. Hopelijk kun je dat verrekenen met een eventueel aan teveel betaald overschot. Want in wezen houd jij je nu (ook) niet aan je contract.
Ik heb vanaf 1 juli tot nu €115,28 energie (en leverkosten/netbeheer, enz...) gebruikt en €220 betaald.

Dus ik heb voldoende betaald om me aan het contract te houden... :+

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En klanten komen tegen de huidige/hogere tarieven bij Eneco terecht.
Meer betalen

De ACM zegt dat de klanten van Welkom Energie hoogstwaarschijnlijk meer gaan betalen voor hun energierekening. Zij krijgen namelijk een nieuw contract op basis van de huidige - en dus hogere - energieprijzen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Verdere discussie ie over de situatie van Welkom Energie mag in Welkom Energie raakt vergunning kwijt worden gevoerd

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13

me1299

$ondertitel

We hebben hier helaas geen snoepjes uitdelende Shell. (https://www.zeelandnet.nl...-na-omvallen-concurrenten)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mooi hoe dit zich ontwikkeld.

Maar mijn mening staat nog steeds, de gebeten hond blijft de starre consument en ACM gooit daar wat mij betreft nog een schepje bovenop door te zwart/wit te kijken naar de situatie en niet zorgt dat er gekeken wordt naar een goeie balans.

Ik blijf erbij, ik ben vooral benieuwd hoe het faillissement uiteindelijk bij het gerecht wordt afgehandeld.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:47
Ik moet zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat ze zomaar in een brief stellen dat ze willen dat je ophoepelt omdat ze anders failliet gaan. Failliet gaan ze natuurlijk toch wel, want zelfs als je genoeg mensen vindt die weggaan dan wel de hogere tarieven slikken moet de rest wel goed gek zijn als ze na deze crisis alsnog gewoon weer voor de leverancier kiezen die het allemaal niet kon rooien. Feitelijk heeft dit dus alleen invloed op hoeveel en welke schuldeisers er nog overblijven aan het eind van de rit.

[Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 27-10-2021 13:17]

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 09:54
*knip* Zie modbreak hierboven. Discussie over Welkom Energie mag in Welkom Energie raakt vergunning kwijt.

[Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 15:33]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MneoreJ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:46:
want zelfs als je genoeg mensen vindt die weggaan dan wel de hogere tarieven slikken moet de rest wel goed gek zijn als ze na deze crisis alsnog gewoon weer voor de leverancier kiezen die het allemaal niet kon rooien.
Als ze bovenaan een prijsvergelijker terecht weten te komen durf ik te beweren dat ze weer genoeg klanten zouden trekken.

Het is niet alsof de meeste mensen dat anders doen: sorteren op prijs, bovenste aanklikken, klaar. Al kijkt een consument misschien nog naar de waarderingen en reviews en dat zal bij een dergelijke toko nu niet best zijn.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:47
@bwerg Ik dacht meer aan het bestaande klantenbestand minus de mensen die opzeggen, maar inderdaad, nieuwe klanten/overstappers kunnen gewoon weer vrolijk aansluiten mochten ze het overleven. Gelukkig maar dat mensen het voorrecht hebben om voor de goedkoopste koekenbakker te kunnen kiezen ongeacht de levensvatbaarheid, dankzij de vrije markt! ...maar daarover zaniken is een ander topic. :P

[Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 27-10-2021 16:27]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 22:25
Nou, de volgende soap dient zich in ieder geval ook al aan..

Enstroga klanten waarvan het contract eenzijdig wordt opgezegd krijgen dreigbrieven van Enexis op de mat :| :X

Edit: Thanks aan hieronder, er zit duidelijk maar 1 toko in mijn hoofd op dit moment..

[Voor 60% gewijzigd door GENETX op 30-10-2021 17:44]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:38:
[Twitter]

Enstroga klanten waarvan het contract eenzijdig wordt opgezegd krijgen dreigbrieven van EnecoEnexis op de mat :| :X
ftfy

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:14
GENETX schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:38:
[Twitter]
Enstroga klanten waarvan het contract eenzijdig wordt opgezegd krijgen dreigbrieven van Enexis op de mat :| :X

Edit: Thanks aan hieronder, er zit duidelijk maar 1 toko in mijn hoofd op dit moment..
Ik geloof dat de ACM al in overleg is met de netbeheerders hierever. Maar opzich was deze brief natuurlijk te verwachten. Dit soort brieven worden altijd automatisch verzonden wanneer er in de centrale database geen contract gemeld staat voor een bepaalde aansluiting. Daar het energie bedrijf in waar het hier over gaat die registratie vast 'netjes' verwijderd heeft, daar zij van mening zullen zijn dat ze de overeenkomst hebben ontbonden, is het dan ook vrij logisch dat deze brieven de deur uit gaan.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• _JGC_
Inmiddels is de dwangsom van 15.000 per week opgelegd. ACM raadt overigens aan om wel een nieuwe leverancier uit te zoeken bij het ontvangen van een brief van de netbeheerder.

Geeft wel weer aan hoe tandloos de ACM is. De leverancier doet gewoon een rekensommetje: aantal klanten keer energieverbruik keer verlies is hoger dan de dwangsom, dus laat maar komen die ACM.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27
Ik kwam ook even om dit te posten, het is waanzinnig dat de ACM mensen wel advies geeft om een nieuwe leverancier (tegen hoge prijzen) te vinden.
Enstroga kan dus gewoon contractbreuk plegen, voor een schamele 15k per week (voor hoe lang?).

Faillissement is nog steeds nabij lijkt me.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36
SidewalkSuper schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:01:
Ik kwam ook even om dit te posten, het is waanzinnig dat de ACM mensen wel advies geeft om een nieuwe leverancier (tegen hoge prijzen) te vinden.
Enstroga kan dus gewoon contractbreuk plegen, voor een schamele 15k per week (voor hoe lang?).

Faillissement is nog steeds nabij lijkt me.
Voor 3 weken, de max dwangsom is maar €45.000. Meer gaat het dus niet worden, veel te weinig blijkt dus wel. Ik vrees dat er een rechter aan de pas moet komen om die cowboys tot de orde te roepen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

lithoijen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:17:
[...]
Voor 3 weken, de max dwangsom is maar €45.000. Meer gaat het dus niet worden, veel te weinig blijkt dus wel. Ik vrees dat er een rechter aan de pas moet komen om die cowboys tot de orde te roepen.
Het erg is, mocht het failliet gaan, zie je vaak dat dezelfde personen als nog onder een andere naam weer hetzelfde kunnen gaan aanbieden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:07
https://www.nu.nl/economi...uro-per-week-betalen.html
Het relatief kleine energiebedrijf Enstroga heeft de levering van energie beëindigd bij klanten die niet akkoord gingen met een tariefverhoging, ondanks de eis van de consumentenwaakhond ACM om dat niet te doen. Daarom legt ACM het bedrijf een dwangsom van 15.000 euro per week op, kondigt de organisatie dinsdag aan. Het is nog niet duidelijk tot wanneer Enstroga die som moet betalen.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:05
_Dune_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:03:
[...]

Het erg is, mocht het failliet gaan, zie je vaak dat dezelfde personen als nog onder een andere naam weer hetzelfde kunnen gaan aanbieden.
tja wat wil je dan? Dan iemand die failliet is gegaan nooit meer een (zelfde) bedrijf mag beginnen? De schuld ligt niet altijd aan de ondernemer. En een failliete timmerman kan niet ineens een bakkerij beginnen natuurlijk. En dit is natuurlijk ook geen levensbedreigende handel oid, als deze failliet gaat zit de eindgebruiker niet ineens zonder.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Automark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:44:
[...]
tja wat wil je dan? Dan iemand die failliet is gegaan nooit meer een (zelfde) bedrijf mag beginnen? De schuld ligt niet altijd aan de ondernemer. En een failliete timmerman kan niet ineens een bakkerij beginnen natuurlijk. En dit is natuurlijk ook geen levensbedreigende handel oid, als deze failliet gaat zit de eindgebruiker niet ineens zonder.
Echter zou dat nu wel wat meer eisen aan mogen zitten dan nu het geval is. Ik ken meerdere situaties waarbij personen meerdere malen failliet zijn gegaan en iedere keer weer een zelfde soort zaak/winkel/webwinkel beginnen. Om vervolgens weer failiet te gaan en de nodige gedupeerden achterlatend.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hasse
Nog steeds stroom en gas hier en al even geen brieven meer gekregen. Ze zijn ook nog niet failliet.
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:29:
[...]
Logisch dat je niet akkoord gaat.. maar de zin met hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders is natuurlijk lachwekkend. Bestuurders van een Bv aansprakelijk stellen kan pas bij pure oplichting.. echt niet bij ietswat risicovol management.
Als ze failliet gaan sta je gewoon met lege handen Zorgen dat je voorschot zo laag mogelijk is en evt zoveel mogelijk stoneren is het advies.
Moederbedrijf laat het eerder klappen denk ik. (En trekt zich terug van de nl markt.)
Daar vergis je je toch echt in. Als bestuurder van een BV ben je echt veel sneller hoofdelijk aansprakelijk dan alleen bij oplichting. Wanbeleid / onbehoorlijk bestuur is ook een prima reden. Je jaarcijfers een dag te laat deponeren is al wanbeleid! Als een energie maatschappij speculeert op prijsdaling is dat al dubieus, maar als daar dan onvoldoende dekkingsgraad tegenover staat maakt het toch al snel wanbeleid. 'Moederbedrijf die het eventjes laat klappen' is ook al zoiets, dat is bewust schuldeiser benadelen en ook grond voor een curator om toch even een extra stapje te zetten. Dus als *knip energiebedrijf failliet gaat en ik te veel voorschot betaald heb, dan ga ik me zeker melden bij de curator en als die niet doorpakt zal ik dit voorleggen aan de rechter-commissaris. 2 briefjes schijven heb ik er wel voor over hoor.

Maar goed, misschien ben ik ondertussen wel 1 van de laatste 10 klanten of zo inmiddels.... Ik schat, mede door de reacties hier, toch in dat 9 op de 10 inmiddels weggegaan zal zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die weggegaan is en daarna zijn teveel betaalde voorschot terug gekregen heeft? Dat is namelijk best relevant en gek genoeg zeggen ze daar bij *knip energiebedrijf ook niets over in hun brief,

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:05
Hasse schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:49:
Nog steeds stroom en gas hier en al even geen brieven meer gekregen. Ze zijn ook nog niet failliet.

[...]

Daar vergis je je toch echt in. Als bestuurder van een BV ben je echt veel sneller hoofdelijk aansprakelijk dan alleen bij oplichting. Wanbeleid / onbehoorlijk bestuur is ook een prima reden. Je jaarcijfers een dag te laat deponeren is al wanbeleid!
Daar vergis je je toch echt in
Het niet tijdig openbaar maken van de jaarrekening leidt niet zonder meer tot aansprakelijkheid van de bestuurder. Weliswaar bestaat een onweerlegbaar bewijsvermoeden van onbehoorlijke taakvervulling, maar het bewijsvermoeden tussen de onbehoorlijke taakvervulling en het faillissement kan weerlegd worden. De Hoge Raad heeft dit nog eens bevestigd in zijn uitspraak van 12 februari 2016.
https://www.dirkzwager.nl...-deponering-jaarrekening/

Natuurlijk kan het meespelen in een rechtzaak maar zo simpel als jij het stelt is veel te kort door de bocht. Een BV biedt behoorlijk wat bescherming.

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 15:24
Allen,

Ik werd gisteren gebeld door het bedrijf dat mij ooit heeft overgesloten naar DGB.
Ik toen heb een contract van 5 jaar afgesloten welke op 1-11-2019 in is gegaan.

Ik werd dus gisteren gebeld met de mededeling dat DGB contracten eenzijdig worden beëindigd. Daar schrok ik wel effe van, ik controleerde meteen de site van DGB en daar stond inderdaad de mededeling die al in begin oktober is verspreid en dat de contracten per 1 november over zouden gaan. daar stond ook dat mensen een brief hebben gehad.

Nu heb ik nooit een brief gehad met die mededeling en in de portal staat nog steeds de 0,31 cent per m3 gas in het contract met een einddatum van 1-11-2024.
Ik heb een laag verbruik en van 800m3 per jaar.

Nu is de 1 november al verstreken en ik heb officieel nog steeds niets gehoord.

Is oversluiten verstandig, of afwachten tot ze failliet gaan?

Ik heb overigens mijn voorschot zo laag dat het er telkens net om spant of ik bij moet betalen of een enkele euro terug krijg.

• _JGC_
@DBC87 Gewoon lekker blijven zitten. Je hebt (nog) geen brief gehad, ook niet van de netbeheerder, dus je contract is gewoon geldig.

Verder loopt jouw contract van winter tot winter ipv van zomer tot zomer. Als je termijnbedrag goed staat loop je dan geen enkel risico mochten ze wel failliet gaan.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27
Enstroga vraagt ACM leveringsvergunning in te trekken
Vergunning van Enstroga ingetrokken -> faillissement incoming.

[Voor 45% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-11-2021 15:18]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

De dag waarvan je wist dat die zou komen.

EDIT:
Dus, net als bij Welkom Energie, voor degene die nog veel vooruit betaald hebben, zoveel mogelijk storneren. Zou ik wel doen in ieder geval (maar zit er niet bij). Denk dat deze nog voor het weekend failliet is.

[Voor 22% gewijzigd door Pazo op 09-11-2021 15:26]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:53

Speedmaster

Make my day...

Hasse schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:49:
En bij deze is ook dat nu een feit, Vergunning is ingetrokken en klanten worden verdeeld over andere maatschappijen.

https://www.nu.nl/economi...e-energieleverancier.html

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Volgens de brief van ACM heft Enstroga dat verzoek afgelopen vrijdag 5 nov gedaan.
Omdat ENSTROGA zichzelf niet meer in staat acht te voldoen aan de (wettelijke) verplichtingen die
samenhangen met de vergunde activiteit, heeft zij de ACM op 5 november 2021 verzocht haar
vergunning zo spoedig mogelijk in te trekken.
En zal op 12 nov ingetrokken worden:
Met inachtneming van artikel 2, vierde lid, Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 19988 treedt dit
besluit in werking op 12 november 2021
https://www.acm.nl/sites/...ruikers-door-enstroga.pdf

[Voor 17% gewijzigd door Pazo op 09-11-2021 15:35]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Gezien de discussie over het intrekken van de vergunning van Enstroga nu over meerdere topics is/was verspreid, gaan we centraal verder in Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt.

Gezien er hier niets meer over tussentijdse prijsverhogingen bij Enstroga van doen is, gaat dit topic op slot.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is WEL voor: discussie rondom de contractuele gang van zaken
Dit topic is NIET voor: algemene discussie. Die mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee