Technofreakz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:07:
[...]
Dus je wist van te voren al dat er vrij hoge kosten verbonden zitten aan je huidige woning, Door de stadsverwarming en dat deze jaarlijks oplopen.
Dus het is inderdaad handiger om naderhand te klagen over de kosten, en het probleem vooral bij de grote boze energiemaatschappijen zoeken.
Je geeft ook aan dat een warmtepomp voor jou niet handig is omdat je ruimte moet inleveren en het veel werk zal zijn. Wat een slecht excuus als je het er zo oneens mee bent.
Een energiemaatschappij bemoeit zich niet over hoe jou huis ingedeeld moet worden en hoe het leiding werk moet lopen.
Ik bespeur vooral bij veel mensen hier een hoog Calimero gehalte.
De kosten voor het afsluiten van stadsverwarming verschillen per leverancier. Het minimale tarief voor het verwijderen van de aansluiting is € 423,-. Maar afhankelijk van je leverancier kan dit ook een stuk meer zijn. Daarnaast moet je ook de woning op een andere manier verwarmen.
Haha nee, natuurlijk was niet vooraf duidelijk dat de kosten zo hard zouden stijgen! Sterker nog, dat is in 2014 veranderd omdat toen de nieuwe warmtewet in werking trad. Daarvoor vielen de kosten nog reuze mee. Bij de verkoop (nieuwbouw, dus in 2012) werd ons verteld dat de kosten nooit hoger zouden zijn dan bij een gasaansluiting. Hoewel de kosten in het eerste jaar vrij hoog waren, waren ze wel redelijk. Sinds de nieuwe wet zijn de kosten niet meer redelijk, dan is het niet raar dat mensen klagen, toch? Het is ook raar dat tot vorig jaar de grootste stijging niet in verbruik, maar vaste lasten zat. In de vaste lasten zitten de afleverset en het meettarief. Het hele netwerk ligt hier al 10 jaar en er is nog nooit iemand langsgekomen voor onderhoud, waarom stijgen die kosten dan? Kost het de leverancier nu meer om mij de afleverset te verhuren dan 10 jaar geleden? En waarom betaal ik apart voor "meettarief", het is niet alsof je de warmte ook zonder zou kunnen leveren. Maakt de leverancier daar ieder jaar meer kosten voor? Het voelt alsof dit een gouden investering was voor leveranciers, waar je ooit een business case maakte die sluitend was bij €100 per jaar mag je nu €600 per jaar vragen. Of eigenlijk eisen, want opties heb je als klant natuurlijk niet.
Om je een beeld te geven van mijn situatie destijds: ik heb het kleinste nieuwbouwhuis gekocht dat ik kon vinden. De enige reële alternatieven in die tijd waren huizen of appartementen uit de jaren 80 of eerder, meestal zonder of in het beste geval met heel weinig isolatie. Ik heb juist een nieuwbouwhuis gekocht om op die manier kosten te kunnen besparen. Kort gezegd zouden mijn energiekosten sinds 2013 duizenden euro's lager zijn als ik wel in een ongeïsoleerd huis van 1970 was gaan wonen, dat gaat tegen alle verwachtingen in.
Ik vind het geen probleem dat het veel werk zal zijn om een warmtepomp aan te sluiten, ik heb er moeite mee dat ik minstens tussen de €10.000 en €15.000 kwijt ben om van het warmtenet af te komen, terwijl een warmtepomp direct bij de bouw geen cent extra had gekost. Beetje raar dat ik nu maar extreem moet gaan investeren omdat een partij die een monopolie op warmtelevering heeft onfatsoenlijk veel winst maakt, nietwaar? Bovendien, als ik (en anderen in de wijk) zich laten afsluiten stijgen de kosten voor de buren nog harder, want dan kan de warmteleverancier minder mensen uitknijpen om dezelfde winst te behalen. Als genoeg mensen zich laten afsluiten komt er zelfs een punt waarop het hele systeem niet meer rendabel is, dat is ook de reden dat je in sommige wijken niet eens kunt afsluiten. Ik weet niet 100% zeker of het in mijn wijk mogelijk is, ik weet wel dat mijn buurman er jaren geleden eens onderzoek naar gedaan heeft en dat het destijds niet kon. Als ik even uit ga van €10.000 aan kosten zou de terugverdientijd (als de situatie bij het warmtenet niet veranderd) ongeveer 10 jaar zijn, zo lang wil ik helemaal niet in dit huis blijven wonen. Als de warmtewet aangepast wordt en de kosten realistisch worden, dan verdien ik een warmtepomp waarschijnlijk nooit meer terug. Het is daarom geen goede investering meer, maar dat doet niets af aan de te hoge kosten voor het warmtenet.
Een energiemaatschappij heeft niets te zeggen over hoe mijn huis ingedeeld is, maar als de wet na de bouw veranderd kan de projectontwikkelaar er ook niet zoveel meer aan doen. Feit is dat de wet nu niet goed is, en de nieuwe wet veel te lang op zich laat wachten. Het is ook nog maar de vraag of de nieuwe wet wel goed uitpakt voor mensen die aan een warmtenet vastzitten. Dat kun je mensen die al in een huis met een warmtenet wonen natuurlijk niet kwalijk nemen. In mijn volgende huis wil ik heel graag een warmtepomp, maar de volgende bewoner van dit huis zal ook opgescheept worden met het warmtenet. Als de woningmarkt gezond was zou dit huis onverkoopbaar kunnen worden, maar de realiteit is dat een dak boven je hoofd nu belangrijker is dan de hoge kosten. Dat is geen excuus om die kosten zonder protest te accepteren.