Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:13

BTS

@MneoreJ in onze wijk zijn ze sinds kort vervangen en Vattenfall heeft een planning dit overal gedaan te hebben. Je kan via de klantenservice wel inzicht krijgen voor welk jaar jouw wijk aan de beurt is.

Die aparte warmwaterleidingen zijn gebrekkig en duur, lekkages. Dus ze willen naar 1 systeem met een warmtewisselaar per huishouden voor je warmtapwater en dat betekend dus wel dat dit invloed heeft op je plafond. En dat mailcontact toendertijd is zo lang geleden dat ik niet meer kan vinden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
BTS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:57:
@MneoreJ in onze wijk zijn ze sinds kort vervangen en Vattenfall heeft een planning dit overal gedaan te hebben. Je kan via de klantenservice wel inzicht krijgen voor welk jaar jouw wijk aan de beurt is.

Die aparte warmwaterleidingen zijn gebrekkig en duur, lekkages. Dus ze willen naar 1 systeem met een warmtewisselaar per huishouden voor je warmtapwater en dat betekend dus wel dat dit invloed heeft op je plafond. En dat mailcontact toendertijd is zo lang geleden dat ik niet meer kan vinden.
Wist ook niet dat dit nog bestond. Ook erg vreemd een energieleverancier gaat zich dan dus ook als waterleverancier gedragen. En dat heeft nogal wat extra risico mbt veiligheid, hygiene en legionella etc. Een warmtewisselaar is dan toch veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 12:29
BTS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:57:
Vattenfall dan wellicht, maar Eneco heeft nog niets van dergelijke plannen laten horen iig. Nu gaat het hier toegegeven wel om Eneco, die ik nog nooit op veel kunde heb kunnen betrappen... maar het zal dus per warmtenet schelen.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Thekk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:21:
[...]

Misschien een nieuw tabblad toevoegen in de 2022 sheet?
SVP tarieven staan hier
Vattenfall staat op deze plek.
Ik heb een tabblad voor 2023 toegevoegd, evenals het energieplafond.
Vattenval en SVP zijn toegevoegd. Zodra er meer tarieven bekend zijn moet je me maar een DM sturen met de link, dan zet ik ze er bij.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bij Ennatuurlijk zijn de tarieven ook bekend, ze zijn er vroeg bij dit jaar.
€ 78,24 per GJ na plafond

Tarieven uit de mail, zie ik niet op de website:
warmte vastrecht € 449.38 -> 37,45 per maand
warmte meting/meterhuur € 30.75 -> 2,56 per maand
afleverset € 128.96 -> 10,75 per maand

https://ennatuurlijk.nl/thuis/tarieven/warmtetarieven-2023 @Microkid

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Inderdaad vroeg dit jaar bij EnNatuurlijk... riante verhogingen, zelfs de inflatie verbleekt erbij. :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
EnNatuurlijk        2023      2022      

Levering warmte     € 78,24 € 42,92 
Plafondprijs        € 47,38     

Afleverset warmte   € 140,88    € 118,11    
Meetkosten          € 30,75 € 24,75 
Vaste kosten warmte € 449,38    € 364,89

[ Voor 2% gewijzigd door Bastien op 15-12-2022 20:25 . Reden: het is te laat... percentages klopten niet echt ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Bastien schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:41:
Inderdaad vroeg dit jaar bij EnNatuurlijk... riante verhogingen, zelfs de inflatie verbleekt erbij. :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
EnNatuurlijk        2023      2022      % omhoog

Levering warmte     € 78,24 € 42,92 45%
Plafondprijs        € 47,38     

Afleverset warmte   € 140,88    € 118,11    16%
Meetkosten          € 30,75 € 24,75 20%
Vaste kosten warmte € 449,38    € 364,89    19%
Lol, je bent al €50/maand verder voordat je een druppel warm water hebt verbruikt.

Met dat als maandbedrag dek ik dit jaar naar verwachting mijn totale energierekening af.

• Petermans
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Kleine nuance is wel dat de tarieven van 2022 met 9% BTW zijn en die van 2023 met 21%.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Petermans schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:49:
Kleine nuance is wel dat de tarieven van 2022 met 9% BTW zijn en die van 2023 met 21%.
Vanaf 1 juli, dus vooruit rekenen we met 15% :P Maar da's alleen de GJ's toch? Dat is bij mij minder dan dat ik aan vastrecht mag aftikken iedere maand dus dat zet ook niet veel zoden aan de dijk.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Microkid

Microkid

Smile

Morked schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:13:
Bij Ennatuurlijk zijn de tarieven ook bekend, ze zijn er vroeg bij dit jaar.
€ 78,24 per GJ na plafond

Tarieven uit de mail, zie ik niet op de website:
warmte vastrecht € 449.38 -> 37,45 per maand
warmte meting/meterhuur € 30.75 -> 2,56 per maand
afleverset € 128.96 -> 10,75 per maand

https://ennatuurlijk.nl/thuis/tarieven/warmtetarieven-2023 @Microkid
Toegevoegd

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Petermans schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:49:
De 2022 tarieven die hierboven staan zijn met 21% btw. Het tarief voor warmte met 9% btw is 38,6623 (bron: Ennatuurlijk website ingelogd).
De verhoging zoals ik hem ervaar is dus "maar" 22,5%.
Ze maken wel fors meer omzet. 78,24/38,6623=102% verhoging.

• Petermans
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Klopt, het tarief voor levering warmte van 2022 is met 21%.
De tarieven voor de vaste kosten van 2022 staan wel met 9%.

Bron: https://ennatuurlijk.nl/s...22%20ENN%2001-07-2022.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verbaas me vooral altijd over alle stijgende vaste kosten voor de afleverset en het vastrecht. Dat is lekker binnenlopen zonder dat er iets moet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gijsje22 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:01:
Verbaas me vooral altijd over alle stijgende vaste kosten voor de afleverset en het vastrecht. Dat is lekker binnenlopen zonder dat er iets moet gebeuren.
Dat vastrecht moeten ze gewoon eens mee stoppen. Betalen omdat je warmte zou kunnen afnemen? Het lijkt wel een privilege dat je moet betalen. 450 euro per jaar zonder een druppel warmte.....
Het zou de ACM sieren als ze hier eens wat tegen doen. Dat je GJ betaald, prima. Afleverset kan ik me nog wat bij voorstellen, die zijn niet goedkoop en met 140 euro/jr heb je geen zorgen. Maar vastrecht? Weg er mee.

[ Voor 217% gewijzigd door Microkid op 15-12-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:34
Microkid schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:06:
[...]

Dat vastrecht moeten ze gewoon eens mee stoppen. Betalen omdat je warmte zou kunnen afnemen? Het lijkt wel een privilege dat je moet betalen. 450 euro per jaar zonder een druppel warmte.....
Het zou de ACM sieren als ze hier eens wat tegen doen. Dat je GJ betaald, prima. Afleverset kan ik me nog wat bij voorstellen, die zijn niet goedkoop en met 140 euro/jr heb je geen zorgen. Maar vastrecht? Weg er mee.
De aanleg kost namelijk niets. En het onderhoud van het net uiteraard ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:06:
[...]

Het wordt verkocht als leidingverliezen en netwerkkosten, in mijn galerijflatwoning uit de jaren 70 midden in het gebouw met blokververwarming en later warmtenet waren de warme leidingen genoeg en verwarming stond altijd uit, alleen op dagen onder 0 ging de kraan in woonkamer paar uur open.
Woonde je helemaal boven of op de hoek was je de pineut daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:18

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Morked schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
[...]

De 2022 tarieven die hierboven staan zijn met 21% btw. Het tarief voor warmte met 9% btw is 38,6623 (bron: Ennatuurlijk website ingelogd).
De verhoging zoals ik hem ervaar is dus "maar" 22,5%.
Ze maken wel fors meer omzet. 78,24/38,6623=102% verhoging.
Ennatuurlijk maakt zich zorgen.

Ze nemen momenteel warmte af van de Amercentrale in Geertruidenberg, maar de eigenaar (RWE) van die centrale heeft het contract opgezegd. Dat betekent dat Ennatuurlijk geen warmte meer krijgt na 31 december 2026.

Er is nog een escape waar de warmtelevering wordt voorgezet: alleen als RWE subsidie voor biostook blijft krijgen na 2026, dan wil men de warmtelevering voortzetten. Of dat gebeurt, is onzeker.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Technofreakz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 02:24:
[...]

De aanleg kost namelijk niets. En het onderhoud van het net uiteraard ook niet.
Er word grof verdiend op de vaste lasten. Kijk eens naar de kosten van de huur van zo'n afleverset ..

Daarnaast staan de monopolisten van stadsverwarming as haantje de voorste klaar om te roepen hoe groen, zuinig en duurzaam stadsverwarming is. Dat blijkt echter niet uit de prijs.
Vergeet ook niet dat deze vaste lasten per huishouden zijn. Ieder jaar maar weer.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 21:58
Ik vind het ook duur, maar het is niet alsof je voor gas geen vaste lasten hebt. Voor de netbeheerder en leverancier ben je bij elkaar ook €300 kwijt. En dan is er nog afschrijving op de ketel.

Als ik zie hoeveel gas er bijgestookt wordt is de duurzaamheid wel zeer twijfelachtig :/ .
Door de hoge temperatuur en verliezen moet die bijstook behoorlijk inefficiënt zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Noshi op 16-12-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Noshi schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:24:
Ik vind het ook duur, maar het is niet alsof je voor gas geen vaste lasten hebt. Voor de netbeheerder en leverancier ben je bij elkaar ook €300 kwijt. En dan is er nog afschrijving op de ketel.

Als ik zie hoeveel gas er bijgestookt wordt is de duurzaamheid wel zeer twijfelachtig :/ .
Door de hoge temperatuur en verliezen moet die bijstook behoorlijk inefficiënt zijn.
Dat bijstoken valt ook wel mee hoor, althans dat verschilt erg per net.. Hier is vorig jaar 2% bijgestookt, dus nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Koffie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:54:
[...]

Er word grof verdiend op de vaste lasten. Kijk eens naar de kosten van de huur van zo'n afleverset ..

Daarnaast staan de monopolisten van stadsverwarming as haantje de voorste klaar om te roepen hoe groen, zuinig en duurzaam stadsverwarming is. Dat blijkt echter niet uit de prijs.
Vergeet ook niet dat deze vaste lasten per huishouden zijn. Ieder jaar maar weer.
Vergeet niet dat een stadsverwarmingsnet ook veel onderhoud nodig heeft. En de aanleg ook duur is!

Voor de grotere hoofdleidingen zit je al gauw op 1 miljoen per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Technofreakz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:14:
[...]

Vergeet niet dat een stadsverwarmingsnet ook veel onderhoud nodig heeft. En de aanleg ook duur is!

Voor de grotere hoofdleidingen zit je al gauw op 1 miljoen per km.
Vergeet ook niet dat het niet mijn keus is geweest die leidingen in de grond te stampen ;)
Lelystad telt ~5000 aansluitingen, met de huidige tarieven is dat toch mooi 2,5 miljoen zonder dat die centrale nog maar iets hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Koffie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:31:
[...]

Vergeet ook niet dat het niet mijn keus is geweest die leidingen in de grond te stampen ;)
Lelystad telt ~5000 aansluitingen, met de huidige tarieven is dat toch mooi 2,5 miljoen zonder dat die centrale nog maar iets hoeft te doen.
Je bent niet verplicht om klant te zijn, en volgens mij kan jij je momenteel nog voor €4xx laten afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:43
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mij in de wijk is er geen gas en er is direct bij de bouw in 2013 al rekening gehouden met het warmtenet. Mijn enige alternatief is dus een warmtepomp, maar ik heb geen ruimte in mijn huis waar ik zo'n enorm apparaat kwijt kan. Ik zou er dus een (deel van) een kamer voor moeten opgeven. Met ~85m² is mijn huis al niet groot. Daarnaast komen alle leidingen bij elkaar in de meterkast, maar de meest logische plek voor een warmtepomp is de bovenverdieping. Ik moet dus mijn halve huis verbouwen om overal weer warm water (en verwarming!) werkend te krijgen. Ik denk dat het in theorie mogelijk is om van het warmtenet af te stappen, maar in de praktijk is het zo moeilijk gemaakt dat het eigenlijk niet meer de moeite waard is.

Om het allemaal nog erger te maken wordt mijn wijk verwarmd met een combinatie van houtsnippers en gas (~30%). Het is dus helemaal niet groen, duurzaam, of zuinig. Het is net zo slecht voor het milieu als een CV ketel en vele malen duurder, maar met creatieve boekhouding kan de overheid zeggen dat ze hun best hebben gedaan. Dit geld had veel beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld door in deze wijk warmtepompen te gebruiken in plaats van een veel te duur warmtenet aan te leggen. Die technologie was er in 2013 al, maar zelfs nu worden er nog nieuwe huizen met een warmtenet opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mij in de wijk is er geen gas en er is direct bij de bouw in 2013 al rekening gehouden met het warmtenet. Mijn enige alternatief is dus een warmtepomp, maar ik heb geen ruimte in mijn huis waar ik zo'n enorm apparaat kwijt kan. Ik zou er dus een (deel van) een kamer voor moeten opgeven. Met ~85m² is mijn huis al niet groot. Daarnaast komen alle leidingen bij elkaar in de meterkast, maar de meest logische plek voor een warmtepomp is de bovenverdieping. Ik moet dus mijn halve huis verbouwen om overal weer warm water (en verwarming!) werkend te krijgen. Ik denk dat het in theorie mogelijk is om van het warmtenet af te stappen, maar in de praktijk is het zo moeilijk gemaakt dat het eigenlijk niet meer de moeite waard is.

Om het allemaal nog erger te maken wordt mijn wijk verwarmd met een combinatie van houtsnippers en gas (~30%). Het is dus helemaal niet groen, duurzaam, of zuinig. Het is net zo slecht voor het milieu als een CV ketel en vele malen duurder, maar met creatieve boekhouding kan de overheid zeggen dat ze hun best hebben gedaan. Dit geld had veel beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld door in deze wijk warmtepompen te gebruiken in plaats van een veel te duur warmtenet aan te leggen. Die technologie was er in 2013 al, maar zelfs nu worden er nog nieuwe huizen met een warmtenet opgeleverd.
Dus je wist van te voren al dat er vrij hoge kosten verbonden zitten aan je huidige woning, Door de stadsverwarming en dat deze jaarlijks oplopen.

Dus het is inderdaad handiger om naderhand te klagen over de kosten, en het probleem vooral bij de grote boze energiemaatschappijen zoeken.

Je geeft ook aan dat een warmtepomp voor jou niet handig is omdat je ruimte moet inleveren en het veel werk zal zijn. Wat een slecht excuus als je het er zo oneens mee bent.

Een energiemaatschappij bemoeit zich niet over hoe jou huis ingedeeld moet worden en hoe het leiding werk moet lopen.

Ik bespeur vooral bij veel mensen hier een hoog Calimero gehalte.

De kosten voor het afsluiten van stadsverwarming verschillen per leverancier. Het minimale tarief voor het verwijderen van de aansluiting is € 423,-. Maar afhankelijk van je leverancier kan dit ook een stuk meer zijn. Daarnaast moet je ook de woning op een andere manier verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:44
Zojuist zitting gehad bij de geschillencommissie. Ook Equans aanwezig. Standpunten waren bekend. Wat ik opvallend vond is dat Equans het late communiceren doet voorkomen als tijd benodigd om een ''korting'' te berekenen ten opzichte van het maximale ACM tarief en daar de consument blij mee te maken. Ook Corona, oorlog en personeelstekorten werden door hen nog aangehaald als verzachtende omstandigheid. Er werd door de commissie aangegeven dat het voor hen de bedoeling is ook bij andere zaken de verschillende commissievoorzitters gezamenlijk te laten afstemmen hoe met verschillende lopende zaken om te gaan, ook door recente wijziging van de ACM met betrekking tot communicatie van de tarieven (per direct i.p.v. na 30 dagen). Gevoelsmatig is de geschillencommissie objectief in het oordeel maar toetst zij aan wet en adviezen van de ACM. Naar mijn idee is het echter de ACM die zich wel heel makkelijk laat overtuigen door de argumenten van de energie/warmte leveranciers hoe moeilijk de markt voor hen is en het belang van de consument onvoldoende afweegt of hier onvoldoende kennis voor heeft. Uitspraak volgt op zijn vroegst na de kerstvakantie en mogelijk volgt er een tussenzitting nadat afstemming heeft plaatsgevonden met andere commissievoorzitters over hetzelfde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Technofreakz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:07:
Dus je wist van te voren al dat er vrij hoge kosten verbonden zitten aan je huidige woning, Door de stadsverwarming en dat deze jaarlijks oplopen.
Het "had je maar een andere woning moeten nemen" argument is niet bijster sterk in de woningmarkt van de afgelopen jaren. Ik heb nu ook een woning met stadsverwarming, waar ik dat achteraf liever anders had gezien. Ik ben echter nog veel blijer dat ik überhaupt een woning heb. Zou ik nu moeten verhuizen naar een woning waar ik geheel vrij ben in hoe ik de boel verwarm dan zou ik veel duurder uit zijn, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de kosten voor de verwarming daarom dus redelijk zouden zijn.

Aan vastrecht ben ik ieder jaar 500 euro kwijt, dat is dus nog vóór enig verbruik dus. Zijn dat redelijke kosten voor de aanleg en onderhoud van het net? Ik heb geen idee, want de energiemaatschappijen hoeven hun begrotingen niet uit de doeken te doen. Vergelijk je het met vaste kosten voor iemand die een ketel of een warmtepomp heeft dan is het gevoelsmatig veel, zeker als je op een termijn van zeg 10 jaar kijkt. Je kunt je dan eventueel nog proberen te troosten met de gedachte dat je een soort duurzaamheidsbelasting aan het betalen bent, maar het hangt helemaal van je warmtenet af in hoeverre dat op gaat. Bij netten die voornamelijk gasgestookt zijn is dit natuurlijk een aanfluiting.
De kosten voor het afsluiten van stadsverwarming verschillen per leverancier. Het minimale tarief voor het verwijderen van de aansluiting is € 423,-. Maar afhankelijk van je leverancier kan dit ook een stuk meer zijn. Daarnaast moet je ook de woning op een andere manier verwarmen.
En als je een huurwoning hebt is dit hele verhaal vaak sowieso geen optie, aangezien de verhuurder hier niet mee akkoord hoeft te gaan (of, specifieker, vaste kosten voor stadswarmte mag rekenen zelfs als je geen stadswarmte wil, zodat het netto domweg niet loont); tegenwoordig is dit meestal goed dichtgetimmerd in het contract. Dit anders proberen te regelen kan bureaucratisch en juridisch getouwtrek opleveren waar je ook maar net tijd en geld voor moet hebben.

Overigens, als je hele alinea's aan het kopiëren bent van een andere site zou het sieren als je ze van quotes en een bronvermelding voorziet, daar heeft de rest ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MneoreJ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:02:
[...]

Het "had je maar een andere woning moeten nemen" argument is niet bijster sterk in de woningmarkt van de afgelopen jaren. Ik heb nu ook een woning met stadsverwarming, waar ik dat achteraf liever anders had gezien. Ik ben echter nog veel blijer dat ik überhaupt een woning heb. Zou ik nu moeten verhuizen naar een woning waar ik geheel vrij ben in hoe ik de boel verwarm dan zou ik veel duurder uit zijn, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de kosten voor de verwarming daarom dus redelijk zouden zijn.
Dat gaat net zo goed op dat je het achteraf gezien liever niet had. Niet een bijzonder sterk argument als je een forse investering hebt gedaan om een woning te bemachtigen. De koe in zijn kont kijken is gemakkelijk en de gevolgen bij een ander leggen ook.

Zo heeft overigens iedere woning wel zijn beperkingen, tenzij je in staat bent om alles zelf samen te stellen. en zelfs dan zullen er nog budgetaire afwegingen zijn ;)

Klachten over de warmtetarieven zijn er al jaar en dag, dat is helaas niets nieuws en veranderingen daarin zijn bijzonder traag dan wel afwezig. Conform het model en hoe het berekend wordt is het redelijk, dat het model anders zou moeten zijn daar kan je prima over discuseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Napo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:15:
Zo heeft overigens iedere woning wel zijn beperkingen, tenzij je in staat bent om alles zelf samen te stellen. en zelfs dan zullen er nog budgetaire afwegingen zijn ;)
Klopt, daar gaat deze draad dan ook niet over...
Klachten over de warmtetarieven zijn er al jaar en dag, dat is helaas niets nieuws en veranderingen daarin zijn bijzonder traag dan wel afwezig. Conform het model en hoe het berekend wordt is het redelijk, dat het model anders zou moeten zijn daar kan je prima over discuseren.
...en hierover dan weer wel. Het is overigens niet alleen de tarieven (al is dat het grootste pijnpunt), de hele aanpak van achteraf-wellicht-toch-niet-zo-duurzame miljoeneninvesteringen door monopolisten laten uitbaten waarbij mensen zo min mogelijk keus moeten hebben is discutabel.

Als het idee dan is dat mensen hier niets van moeten merken omdat het "niet meer dan anders" zou zijn, dan kom je natuurlijk wel al snel uit op een discussie van de tarieven en is het zeer relevant wat er in dat model zit, en hoe leveranciers hiermee omgaan -- vergeet niet dat het model uitsluitend maximumtarieven bepaalt, en ieder net zijn eigen kosten/baten verhouding heeft. Leveranciers doen graag altijd wel voorkomen alsof ze klanten een of andere gunst of korting aan het verlenen zijn als ze niet precies het maximum rekenen, maar dat doet niets anders dan benadrukken hoe krom de verhoudingen liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:43
[...]

Dus het is inderdaad handiger om naderhand te klagen over de kosten, en het probleem vooral bij de grote boze energiemaatschappijen zoeken.

Je geeft ook aan dat een warmtepomp voor jou niet handig is omdat je ruimte moet inleveren en het veel werk zal zijn. Wat een slecht excuus als je het er zo oneens mee bent.

Een energiemaatschappij bemoeit zich niet over hoe jou huis ingedeeld moet worden en hoe het leiding werk moet lopen.

Haha nee, natuurlijk was niet vooraf duidelijk dat de kosten zo hard zouden stijgen! Sterker nog, dat is in 2014 veranderd omdat toen de nieuwe warmtewet in werking trad. Daarvoor vielen de kosten nog reuze mee. Bij de verkoop (nieuwbouw, dus in 2012) werd ons verteld dat de kosten nooit hoger zouden zijn dan bij een gasaansluiting. Hoewel de kosten in het eerste jaar vrij hoog waren, waren ze wel redelijk. Sinds de nieuwe wet zijn de kosten niet meer redelijk, dan is het niet raar dat mensen klagen, toch? Het is ook raar dat tot vorig jaar de grootste stijging niet in verbruik, maar vaste lasten zat. In de vaste lasten zitten de afleverset en het meettarief. Het hele netwerk ligt hier al 10 jaar en er is nog nooit iemand langsgekomen voor onderhoud, waarom stijgen die kosten dan? Kost het de leverancier nu meer om mij de afleverset te verhuren dan 10 jaar geleden? En waarom betaal ik apart voor "meettarief", het is niet alsof je de warmte ook zonder zou kunnen leveren. Maakt de leverancier daar ieder jaar meer kosten voor? Het voelt alsof dit een gouden investering was voor leveranciers, waar je ooit een business case maakte die sluitend was bij €100 per jaar mag je nu €600 per jaar vragen. Of eigenlijk eisen, want opties heb je als klant natuurlijk niet.

Om je een beeld te geven van mijn situatie destijds: ik heb het kleinste nieuwbouwhuis gekocht dat ik kon vinden. De enige reële alternatieven in die tijd waren huizen of appartementen uit de jaren 80 of eerder, meestal zonder of in het beste geval met heel weinig isolatie. Ik heb juist een nieuwbouwhuis gekocht om op die manier kosten te kunnen besparen. Kort gezegd zouden mijn energiekosten sinds 2013 duizenden euro's lager zijn als ik wel in een ongeïsoleerd huis van 1970 was gaan wonen, dat gaat tegen alle verwachtingen in.

Ik vind het geen probleem dat het veel werk zal zijn om een warmtepomp aan te sluiten, ik heb er moeite mee dat ik minstens tussen de €10.000 en €15.000 kwijt ben om van het warmtenet af te komen, terwijl een warmtepomp direct bij de bouw geen cent extra had gekost. Beetje raar dat ik nu maar extreem moet gaan investeren omdat een partij die een monopolie op warmtelevering heeft onfatsoenlijk veel winst maakt, nietwaar? Bovendien, als ik (en anderen in de wijk) zich laten afsluiten stijgen de kosten voor de buren nog harder, want dan kan de warmteleverancier minder mensen uitknijpen om dezelfde winst te behalen. Als genoeg mensen zich laten afsluiten komt er zelfs een punt waarop het hele systeem niet meer rendabel is, dat is ook de reden dat je in sommige wijken niet eens kunt afsluiten. Ik weet niet 100% zeker of het in mijn wijk mogelijk is, ik weet wel dat mijn buurman er jaren geleden eens onderzoek naar gedaan heeft en dat het destijds niet kon. Als ik even uit ga van €10.000 aan kosten zou de terugverdientijd (als de situatie bij het warmtenet niet veranderd) ongeveer 10 jaar zijn, zo lang wil ik helemaal niet in dit huis blijven wonen. Als de warmtewet aangepast wordt en de kosten realistisch worden, dan verdien ik een warmtepomp waarschijnlijk nooit meer terug. Het is daarom geen goede investering meer, maar dat doet niets af aan de te hoge kosten voor het warmtenet.

Een energiemaatschappij heeft niets te zeggen over hoe mijn huis ingedeeld is, maar als de wet na de bouw veranderd kan de projectontwikkelaar er ook niet zoveel meer aan doen. Feit is dat de wet nu niet goed is, en de nieuwe wet veel te lang op zich laat wachten. Het is ook nog maar de vraag of de nieuwe wet wel goed uitpakt voor mensen die aan een warmtenet vastzitten. Dat kun je mensen die al in een huis met een warmtenet wonen natuurlijk niet kwalijk nemen. In mijn volgende huis wil ik heel graag een warmtepomp, maar de volgende bewoner van dit huis zal ook opgescheept worden met het warmtenet. Als de woningmarkt gezond was zou dit huis onverkoopbaar kunnen worden, maar de realiteit is dat een dak boven je hoofd nu belangrijker is dan de hoge kosten. Dat is geen excuus om die kosten zonder protest te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MneoreJ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:28:
...en hierover dan weer wel. Het is overigens niet alleen de tarieven (al is dat het grootste pijnpunt), de hele aanpak van achteraf-wellicht-toch-niet-zo-duurzame miljoeneninvesteringen door monopolisten laten uitbaten waarbij mensen zo min mogelijk keus moeten hebben is discutabel.
Daar zit de lastigheid in dat een warmtenet een beperkt aantal warmteproducenten er op heeft zitten en dat concurentie daardoor onmogelijk wordt. De combinatie van 1 prijs voor alle warmtenetten van een leverancier is eveneens bijzonder.

In de ideale wereld is het zonder winstoogmerk en hebben de deelnemers aan het warmtenet meer inspraak, realistisch? Wellicht niet aangezien de expertise er ook niet direct zit.
Als het idee dan is dat mensen hier niets van moeten merken omdat het "niet meer dan anders" zou zijn, dan kom je natuurlijk wel al snel uit op een discussie van de tarieven en is het zeer relevant wat er in dat model zit, en hoe leveranciers hiermee omgaan -- vergeet niet dat het model uitsluitend maximumtarieven bepaalt, en ieder net zijn eigen kosten/baten verhouding heeft. Leveranciers doen graag altijd wel voorkomen alsof ze klanten een of andere gunst of korting aan het verlenen zijn als ze niet precies het maximum rekenen, maar dat doet niets anders dan benadrukken hoe krom de verhoudingen liggen.
Gelukkig doet de ACM nog wel een rendementsmonitor en nu er genoeg geroepen wordt dat de winsten te hoog zijn zal dat daar dan wel uit komen. Met het gewogen gemiddelde sectorrendement voor warmteleveranciers in het jaar 2019 is gelijk aan 5,5% en in 2020 4,2% ziet dat er niet direct buitensporig uit. We gaan dat zien voor 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:35:
[...]
Het voelt alsof dit een gouden investering was voor leveranciers, waar je ooit een business case maakte die sluitend was bij €100 per jaar mag je nu €600 per jaar vragen. Of eigenlijk eisen, want opties heb je als klant natuurlijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SBTFuZI.png
Met een rendement op geïnvesteerd vermogen van nog geen 2% is niet bijzonder buitensporig dunkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BRAINLESS01 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:43:

Wij gebruiken de stadsverwarming alleen voor warmwater, verwarmen doen wij met een airco. Wij verbruiken 6GJ per jaar, met de huidige tarieven van ennatuurlijk ga ik eens kijken of ik volgend jaar een WP boiler kan scoren :).

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Napo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:42:
[Afbeelding]
Met een rendement op geïnvesteerd vermogen van nog geen 2% is niet bijzonder buitensporig dunkt mij?
Kun je hier de bron bij geven? Het hele verhaal kunnen lezen is altijd wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MneoreJ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
[...]

Kun je hier de bron bij geven? Het hele verhaal kunnen lezen is altijd wel interessant.
Natuurlijk
Rendementsmonitor warmteleveranciers 2019 en 2020

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 16-12-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
@Microkid Eteck lijkt haar tarieven ook bekend gemaakt te hebben
Afbeeldingslocatie: https://www.eteck.nl/media/images/Warmtetarieven_2023_groepA.width-1024.png

Dit jaar niet 10% onder het ACM-maximum tarief maar gewoon precies op het maximumtarief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Napo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[Afbeelding]

Dit jaar niet 10% onder het ACM-maximum tarief maar gewoon precies op het maximumtarief :+
Toegevoegd. Tja, als er een max is, waarom ook niet he? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:12:
[...]

Toegevoegd. Tja, als er een max is, waarom ook niet he? ;)
Maar wat als je klanten naar de concurent overstappen? /s :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Napo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:16:
[...]

Maar wat als je klanten naar de concurent overstappen? /s :+
0,0 kans met stadswarmte. Iets met monopolie ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Microkid schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:20:
[...]

0,0 kans met stadswarmte. Iets met monopolie ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/012/132/thatsthejoke.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:11
Technofreakz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:33:
[...]

Je bent niet verplicht om klant te zijn, en volgens mij kan jij je momenteel nog voor €4xx laten afsluiten.
Helaas is dat niet overal, stadsverwarming is onderdeel van men koopcontract,mag het 30 jaar lang niet opzeggen. Sterker ik mag niet eens iets anders gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Wat verwacht je dan? Een fanclubdag?
En dan? Welke realistische betaalbare opties zijn er?

Feit is dat de prijs alleen maar meer en meer is gaan tijgen met de jaren, en de warmtewet een wassen neus is in het voordeel van de leverancier.

Dit is het nationale zeik zoveel mogelijk stadsverwarming en hun leveranciers af topic. Als jij er wel blij mee bent stel ik voor dat je een ander topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eneco heeft haar tarieven bekend gemaakt: https://www.eneco.nl/duur...te-koeling/tarieven/2023/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XQE86p2dWTfT6pij7OT9dicOAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EJFoGCyOndWRWxH7xUA3Y1W.png?f=user_large

ik had overigens gisteren ook een brief in de bus, dus ze hebben het mij officieel bekend gemaakt op 16 december.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 21:20
Aiolos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
Eneco heeft haar tarieven bekend gemaakt: https://www.eneco.nl/duur...te-koeling/tarieven/2023/

[Afbeelding]

ik had overigens gisteren ook een brief in de bus, dus ze hebben het mij officieel bekend gemaakt op 16 december.
Geheel verrassend weer een aanbieder die volle bak het maximum vraagt. Als zoveel aanbieders precies de max vragen, dan zou je ook verwachten dat ze bij ACM vragen/klagen dat het niet voldoende is. Want wat is nou de kans dat je als bedrijf wel het maximum vraagt, maar het précies genoeg is. Dan zou je toch meer weerstand verwachten. Maar helaas: ze vragen wel het maximum, maar verder niets. Dat doet toch vermoeden dat het max tarief helemaal niet precies met minimum aan benodigde omzet is van de aanbieders.

Toch ergens wel verrassend dat een reus als Eneco het maximum vraagt, terwijl Vattenfall daar ver onder blijft (€76).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:21:
[...]

Geheel verrassend weer een aanbieder die volle bak het maximum vraagt. Als zoveel aanbieders precies de max vragen, dan zou je ook verwachten dat ze bij ACM vragen/klagen dat het niet voldoende is. Want wat is nou de kans dat je als bedrijf wel het maximum vraagt, maar het précies genoeg is. Dan zou je toch meer weerstand verwachten. Maar helaas: ze vragen wel het maximum, maar verder niets. Dat doet toch vermoeden dat het max tarief helemaal niet precies met minimum aan benodigde omzet is van de aanbieders.

Toch ergens wel verrassend dat een reus als Eneco het maximum vraagt, terwijl Vattenfall daar ver onder blijft (€76).
Kun je nagaan hoe goed de ACM het berekent, dat het tot op de cent genoeg blijkt te zijn zodat die arme leveranciers geen verlies lijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:21:
[...]

Hun warmtenet hier in Utrecht is volledig grotendeels gasgestookt (WKK en piekketels), sinds een paar jaar ook biomassa. En dan deel ik één collectieve warmteaansluiting in mijn appartementencomplex en heb ik dus niets aan het prijsplafond. Dus ben ik volledig afhankelijk van de vergoeding voor blokverwarming die nog niet bekend is... :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 12:29
Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:53:
[...]

Ik ben het met je eens dat het zo had moeten zijn, maar het lijkt erop alsof het niet zo uitgewerkt is.
Hier gaat het er blijkbaar al een tijdje over: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

En RTL heeft vanochtend een uitgebreid artikel gepubliceerd waar ze het ook uitleggen (alleen dan niet voor stadswarmte): https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet
Ik zat dit na te kijken en zag toen in de regeling geen verdeling per dag voor warmte. Toen zocht ik nog wat verder na en kom tot de volgende conclusie: deze systematiek van prijsplafond per contractperiode alleen is vastgesteld voor gas en elektra, niet voor warmtelevering. Dat is vastgelegd in artikel 2.5 van de subsidiregeling. In de artikelsgewijze toelichting is dit specifiek uitgelegd:
Voor warmte is verdeling van het volumeplafond met standaard volumefracties niet aan de orde. De warmteleverancier, de subsidieontvanger, waarborgt zelf dat een kleinverbruiker niet twee keer in 2023 aanspraak kan maken op het volumeplafond.
Concreet houdt dat in dat je eerst je 37 GJ voor 'laag' tarief afrekent en pas daarna het hoge tarief betaalt (als je daar aan komt). Toch een voordeeltje aan stadsverwarming t.o.v. gas? :?

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:11
*knip*
Reageer aub constructief en vriendelijk.

[ Voor 103% gewijzigd door tweakduke op 19-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 21:53

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

de nieuwe tarieven van Eneco. Toch dicht bij de € 100,- die ik had voorspeld bij Eneco. En vastrecht, huur afleverset en meettarief is van totaal €479,23 naar € 630,22 gegaan. Een stijging van 31.5%

Gelukkig heb ik verbruik gehalveerd in 2022. Van gemiddeld 44 Gj naar 22 Gj en de prognose voor 2022/2023 is 16Gj waarvan 9Gj warm water en 7Gj verwarming. Warmtepompboiler wordt volgend jaar geplaatst. Kleine stap nog naar de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrZvzfcWJsaT238hC-0qGYGKQ_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EOMVNPQ139O09hPcu1w1L6vl.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Zuluman op 19-12-2022 10:52 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:02
Zuluman schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:35:
[Afbeelding]

de nieuwe tarieven van Eneco. Toch dicht bij de € 100,- die ik had voorspeld bij Eneco. En vastrecht, huur afleverset en meettarief is van totaal €479,23 naar € 630,22 gegaan. Een stijging van 31.5%

Gelukkig heb ik verbruik gehalveerd in 2022. Van gemiddeld 44 Gj naar 22 Gj en de prognose voor 2022/2023 is 16Gj waarvan 9Gj warm water en 7Gj verwarming. Warmtepompboiler wordt volgend jaar geplaatst. Kleine stap nog naar de warmtepomp.
Ik kan het niet meer vinden, maar ik weet dat de ACM in 2022 trots een artikel heeft gepubliceerd dat slechts 4 warmte leveranciers de maximale tarieven vroegen en dat dit leveranciers waren die 100% gas afhankelijk waren. Dat kunnen ze straks over 2023 duidelijk niet meer zeggen ...

Ik heb onze tarieven nog niet, maar ik vrees het ergste. Zou het zin hebben om bij de ACM in verweer te gaan tegen de tarieven, ook als ze binnen de max vallen ( bij ons is er een WKO systeem)? Ik weet het ik loop al weer vooruit op tarieven die er nog helemaal niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door peter13579 op 19-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Zuluman schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:35:

Je volledige adres staat in je screenshot.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Freekers schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:51:
[...]

Je volledige adres staat in je screenshot.
Gefixed. Ik was veel te haastig t slechte nieuws te delen. Voor degenen die het hebben gezien en hebben opgeslagen. Je bent welkom voor een bak koffie. :-) Wel even een berichtje vooraf. Kan in vergadering zitten. :9

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58
Waarom zijn ze zoveel duurder dan de andere energieboeren?
Je bent met stadsverwarming aan de grillen van zo'n toko overgeleverd...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 09:39
Ik heb ook net de verwarmingstarieven van Eneco binnen. In 2022 zijn we zo te zien NET onder het plafond gebleven. Maar in 2021 en 2020 zat ik er met 40GJ best boven.... 2023 is met het 'prijsplafond' best vol te houden maar ik hou m'n hart vast voor 2024. Dan zal OF de prijs terug moeten naar niveau 2022 of het plafond moet verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:08:
[...]

Dit is het nationale zeik zoveel mogelijk stadsverwarming en hun leveranciers af topic. Als jij er wel blij mee bent stel ik voor dat je een ander topic start.
Dat er regelmatig geklaagd wordt over de warmtewet maakt het nog niet zo dat men niet (gematigd) positief kan zijn over het stelsel. Waarom zou dat niet hier besproken kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Napo schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:02:
[...]

Dat er regelmatig geklaagd wordt over de warmtewet maakt het nog niet zo dat men niet (gematigd) positief kan zijn over het stelsel. Waarom zou dat niet hier besproken kunnen worden?
Ik ben er ook best tevreden over. Geen gerommel met een ketel en drukvat oid op zolder. Gewoon een kleine wisselaar in de meterkast en verder gewoon altijd warmte. Zou wel iets goedkoper mogen zijn dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:29

OMD

Ligt eraan waar je zit. Bij ons is het met de koude dagen zo dat het warmtenet het eigenlijk niet aankan. Je kan de douche op zijn heetst zetten en er zo onder stappen zonder pijn en echt een constante temperatuur kan je ook wel vergeten.

Dat is niet inherent aan ons huis want ons vorige huis en het huis daarvoor had exact hetzelfde.

Daarnaast is het pauper duur en zijn er kosten die eigenlijk niet berekend mogen worden in mijn ogen en je hebt geen keuze qua leverancier.

Ik zie niet heel veel voordelen maar goed, dat ben ik.

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 19-12-2022 12:12 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
peter13579 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:49:
Ik heb onze tarieven nog niet, maar ik vrees het ergste. Zou het zin hebben om bij de ACM in verweer te gaan tegen de tarieven, ook als ze binnen de max vallen ( bij ons is er een WKO systeem)? Ik weet het ik loop al weer vooruit op tarieven die er nog helemaal niet zijn.
Klagen staat vrij. De ACM is nog van plan te gaan kijken naar of leveranciers het wel een beetje redelijk houden, en als er veel mensen piepen gaan ze misschien nauwkeuriger kijken. De kans dat je tarieven ook echt wijzigen dit jaar naar aanleiding van zo'n klacht acht ik nagenoeg nul: zolang ze niet boven het maximum gaan heb je goed beschouwd geen poot om op te staan, het maximum is er nu net zodat de kous daarmee af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Thekk schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:14:
[...]

Ik zat dit na te kijken en zag toen in de regeling geen verdeling per dag voor warmte. Toen zocht ik nog wat verder na en kom tot de volgende conclusie: deze systematiek van prijsplafond per contractperiode alleen is vastgesteld voor gas en elektra, niet voor warmtelevering. Dat is vastgelegd in artikel 2.5 van de subsidiregeling. In de artikelsgewijze toelichting is dit specifiek uitgelegd:

[...]

Concreet houdt dat in dat je eerst je 37 GJ voor 'laag' tarief afrekent en pas daarna het hoge tarief betaalt (als je daar aan komt). Toch een voordeeltje aan stadsverwarming t.o.v. gas? :?
Maar dat is toch bijzonder goed nieuws voor ons?! Gewoon 1 plafond van 37 GJ over het hele kalenderjaar, ongeacht wanneer je jaarafrekening is. Heel fijn!
LastSamurai schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:05:
[...]

Ik ben er ook best tevreden over. Geen gerommel met een ketel en drukvat oid op zolder. Gewoon een kleine wisselaar in de meterkast en verder gewoon altijd warmte. Zou wel iets goedkoper mogen zijn dat wel.
Zal per regio/wijk verschillen, maar er is toch echt wel 1 of meerdere dagen per jaar onderhoud of storing waardoor er geen warmte is bij ons.

Een warmtenet ansich is een redelijk prima systeem en idee, alleen de uitvoering is totaal ruk.
- Geen concurrentie / monopolie
- Verplichte afname bij nieuwbouw wanneer een gebied is aangewezen voor het warmtenet
- Vaak geen afsluiting mogelijk, tenzij enorm hoge kosten
- Onredelijk hoge vaste lasten, in stand gehouden door de warmtewet
- Geen enkele vorm van modernisering / finetuning mogelijk. Ik kan geen zuinigere ketel ophangen (terwijl ik wel fictief elke x jaar een ketel vervang, Daarnaast zit onderhoud van die ketel in de prijsopbouw én onderhoud (welk onderhoud???) van de wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Koffie schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:41:
Zal per regio/wijk verschillen, maar er is toch echt wel 1 of meerdere dagen per jaar onderhoud of storing waardoor er geen warmte is bij ons.

Een warmtenet ansich is een redelijk prima systeem en idee, alleen de uitvoering is totaal ruk.
- Geen concurrentie / monopolie
- Verplichte afname bij nieuwbouw wanneer een gebied is aangewezen voor het warmtenet
- Vaak geen afsluiting mogelijk, tenzij enorm hoge kosten
- Onredelijk hoge vaste lasten, in stand gehouden door de warmtewet
- Geen enkele vorm van modernisering / finetuning mogelijk. Ik kan geen zuinigere ketel ophangen (terwijl ik wel fictief elke x jaar een ketel vervang, Daarnaast zit onderhoud van die ketel in de prijsopbouw én onderhoud (welk onderhoud???) van de wisselaar.
Dat ben ik deels met je eens.
Keuzevrijheid zou de ondergang zijn van de warmtenetten. Dan zou ik het ook niet doen.
Onderhoud is bij ons in Rdam heel beperkt, 1 dag van de 3 jaar gepland onderhoud voor aansluiting nieuwe woningen.
Storingen hebben we niet of nauwelijks. Als er een storing is zit het meestal in de wijk en is het snel opgelost. 1 keer een storing in huis gehad en toen is de wisselaar nagekeken en gelijk voorzien van nieuwe firmware en een 'slimme meter'.

Finetuning e.d. ben ik wel met je eens. Ik heb geen 'grip'op de stadsverwarming. Enige manier om de kosten te drukken is de thermostaten omlaag zetten, we kunnen het systeem zelf niet efficienter maken, waar je met een eigen ketel wel zou kunnen innoveren.

Maar als de prijs in 2024 ook zo blijft en het plafond gaat eraf dan kan het wellicht interessant worden om te onderzoeken wat een lucht/lucht warmtepomp icm zonnepanelen gaat kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Vooral ook zoals hierboven bij Eneco, voor ruim € 600 al standaard aan vaste lasten per jaar kan je heel wat nieuwe ketels kopen. Prijs voor de aanleg van het net zit al in de prijsopbouw van de geleverde GJ. Maar je bent dus al ruim € 50 per maand kwijt voordat er ook maar iets warm is.

Daarbij, als de kosten van gas ooit weer dalen is het maar de vraag of de ACM de maximale (vaste) tarieven voor de warmtewisselaar e.d. weer naar beneden bijstelt. Het is vreemd dat die kosten zo exorbitant stijgen omdat die feitelijk niets met de gasprijs van doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mooi om te zien dat Eneco die paar grijpstuivers die ze onder dwang terug moet betalen in drievoud terug halen in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 21-05 14:32
Gijsje22 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:55:
Vooral ook zoals hierboven bij Eneco, voor ruim € 600 al standaard aan vaste lasten per jaar kan je heel wat nieuwe ketels kopen. Prijs voor de aanleg van het net zit al in de prijsopbouw van de geleverde GJ. Maar je bent dus al ruim € 50 per maand kwijt voordat er ook maar iets warm is.

Daarbij, als de kosten van gas ooit weer dalen is het maar de vraag of de ACM de maximale (vaste) tarieven voor de warmtewisselaar e.d. weer naar beneden bijstelt. Het is vreemd dat die kosten zo exorbitant stijgen omdat die feitelijk niets met de gasprijs van doen hebben.
Inderdaad raar van die vaste lasten. Helemaal gezien het feit dat er nog nooit iets is vervangen aan mijn installatie (Eneco),behalve onlangs een slimme meter module toegevoegd. Die hele installatie is volgens mij al 10x afgeschreven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

kleinelievewolff schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:05:
[...]
Inderdaad raar van die vaste lasten. Helemaal gezien het feit dat er nog nooit iets is vervangen aan mijn installatie (Eneco),behalve onlangs een slimme meter module toegevoegd. Die hele installatie is volgens mij al 10x afgeschreven...
Je betaald:
- Gebruiksonafhankelijk tarief (De kosten voor het beheer en onderhoud van het warmtenetwerk)
- Meettarief (De kosten voor het opnemen en verwerken van de meterstanden, inclusief onderhoud en vervanging van de meter)
- Afleverset verwarming en warm tapwater (De kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van de afleverset)

In de afgelopen 18 jaar heb ik 4x iemand van Vattenfall gezien:
1x omdat ik de temperatuur te laag vond (lag aan mij vonden ze)
1x omdat er een batterijtje vervangen moest worden
1x om de wisselaar te vervangen na een brand
1x om een foto te maken van de meterstand (slimme meters? Neeeee zover zijn we nog niet)

Mijn meter stamt uit 2003. als ik even vlug google en een gemiddelde prijs van 750 euro pak zit ik denk ik aardig hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
EUR 90 voor een GJ.
Ter vergelijking, een liter diesel bevat ongeveer 40MJ.
Dus voor een GJ aan energie, heb je 25 liter diesel nodig.
Zeg dat een liter diesel (aan de pomp) zo'n EUR 1,80 kost, dan is dat EUR 45.
....
Edit: ideetje: https://www.sosxtremecomf...uel-be-used-home-heating/

[ Voor 17% gewijzigd door GarBaGe op 19-12-2022 14:22 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 20:28

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Guusjee schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:42:
Ik heb vandaag maar weer eens contact opgenomen met Eneco na uitblijven van een reactie van hun zijde over het corrigeren van mijn jaarrekening, het ligt daar gelukkig pas sinds eind september. Volgens de beste dame was mijn klacht nog in behandeling bij de klachtenafdeling en kon zij daar verder niks over zeggen (policy van Eneco). Ik kon ook geen contact opnemen met de afdeling. Don't call us, we call you zeg maar. Ze kon gelukkig wel een notitie maken. Ik heb haar aangegeven dat ik binnen twee weken een reactie van hun verwacht en dat ik anders naar de geschillencommissie stap, duurt me nu wel erg lang. Daarna ook nog via hun klachtenformulier vastgelegd.

Ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen hierboven wel gewoon reactie krijgen maar dat dit bij mij zo moeizaam gaat. 8)7
Het mocht even duren, maar Eneco heeft gereageerd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat mij wel opvalt is dat ze de "coulance" koppelen aan hun late reactie.. :?

@DynamicDreams; mijn status kan je updaten naar dat mijn jaarafrekening wordt gecorrigeerd.
Koffie schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:20:
[...]

Je betaald:
[...]
- Afleverset verwarming en warm tapwater (De kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van de afleverset)
[...]
Bij mij is na jaar 2 al heel de afleverset vervangen, ik was blij dat we hem huurden.

[ Voor 11% gewijzigd door Guusjee op 19-12-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Guusjee schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:02:
[...]

Bij mij is na jaar 2 al heel de afleverset vervangen, ik was blij dat we hem huurden.
Het is dat je hier geen keuze hebt maar effectief niet veel anders dan de lease/huur van een HR-ketel. Je kan geluk hebben dat ze buiten onderhoud niets hoeven te doen of pech (geluk(?) zoals het hier soms voorgedaan wordt, want het bedrijf spendeert veel uren aan het product dat je afneemt) dat ze vaak langs moeten komen.

Uiteindelijk betaal je natuurlijk ook voor het creeeren van warmte terwijl je dat in het geval van een HR-ketel of warmtepomp je dat zelf doet. Wat wel de hoop is dat de afleverset niet verplicht meer gehuurd dient te worden maar dat je daar - net zoals de HR-ketel - je zelf daar de oplossing voor mag kiezen.

De vergelijking van @GarBaGe van 1Gj vanuit het warmtenet vs 1Gj via diesel is dan ook niet helemaal fair. Uitgaande dat de meter correct is neem je effectief 1Gj af terwijl er ook verliezen (20 á 30%) in het warmtenet zelf zitten. Daar betaal je linksom of rechtsom voor. Verliezen - wellicht in andere grote - heb je bij het verwarmen via diesel overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Aiolos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:

[Afbeelding]

Toegevoegd aan tabblad 2023 van de sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 16:51
Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:26:
De uitwerking van het prijsplafond is bekend en nogal bijzonder... Het plafond van GJ is niet per jaar maar per maand. Het hangt ook af van wanneer je je jaarrekening krijgt volgens RTL Nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

Dit is de uitwerking van Eneco:
[Afbeelding]
Net als velen schrok ik een beetje van bovenstaande. Snel even bij de eigen warmte leverancier (Ennatuulijk) gekeken, en iets anders gevonden:
Alle klanten van Ennatuurlijk ontvangen in 2023 een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zal een deel van het verbruik in 2022 zijn afgenomen en een deel in 2023. Voor verbruik dat tot en met 31 december 2022 is afgenomen geldt het prijsplafond nog niet. Dat verbruik wordt afgerekend op basis van het GJ-tarief uit 2022. Pas voor het verbruik vanaf 1 januari 2023 geldt (tot je de grens van 37 GJ hebt bereikt) de plafondprijs van € 47,38. Wij maken hierbij geen tussentijdse berekeningen, dus zolang je in 2023 nog geen 37 GJ hebt afgenomen, betaal je voor je verbruik altijd de plafondprijs. Pas als je boven de 37 GJ in 2023 zit, betaal je voor die afgenomen GJ’s het Ennatuurlijk tarief van 2023.
Vrijheid van interpretatie werkt soms in het voordeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Even een overzichtje gemaakt van de warmtetarieven Eneco vs ACM hier op het Hoge Veld Wateringse veld. warmtewet ging in 2014 in.

We gaan van 43,76 per GJ incl. 21% BTW naar € 90,91 cfm de ACM maximum. De plafondprijs gaat daar vanaf maar dat is een sigaar uit eigen doos die wij via de (toekomstige) belastingen zelf gaan betalen.

Vastrecht gaat van € 403,58 naar € 549,58 excl. huur afleverset en meettarief. Inclusief is dat € 721,21.

Ik begon ooit in 2005 met € 171,21 incl. huur afleverset en meettarief. Een stijging van 421% sinds 2004. Gemiddeld 23% per jaar voor alleen het vastrecht. Mede mogelijk gemaakt door de warmtewet.

De prijs per Gj was te verwachten op basis van de gasprijs. Geheel in lijn met mijn aanvankelijke prognose. Ze gebruiken gas immers voor de WKK en kopen dat natuurlijk op zijn piek in voor een heel jaar :-) En de meerprijs die ze krijgen voor de electra via de WKK wordt natuurlijk buiten beschouwing gelaten. Maar het vastrecht dat met 35% stijgt had ik niet zien aankomen. natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de warmtewet.

Maar ik klaag niet. Ik heb mijn verbruik gehalveerd (zie vorige post) en ik heb zonnepanelen die mijn verbruik ruimschoots afdekken. Tel daar alle sigaren uit eigen doos...ahum subsidies bij op en ik kom voor 2022-2023 op een maandtarief van € 40,- per maand voor electra, verwarming en warm water. Er zijn mensen vele malen slechter af zijn. Mijn 2x190 heb ik trouwens over gemaakt naar familie in Zuid-Afrika.

Van mijn 16,5Gj warmteverbruik is ca. 7 Gj verwarming en 9,5Gj warm water. Nu heb ik vernomen van een betrouwbare bron dat er dik verdient wordt op warm water bereiding bij stadsver(w)arming. Begin volgend jaar komt er dus een warmtepomp boiler, met wederom een sigaar uit eigen doos. En afhankelijk van de nieuwe warmtewet komt er een warmtepomp om de resterende 7Gj af te vangen.

Ik steek even een sigaartje op...uit eigen doos wel te verstaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5b83ZmFn358BZaszD9OjINigRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgruC4kmOJb4fzXO3yvbPpu9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Zuluman op 19-12-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vattenfall legt het hier wat krom uit, maar als ik goed naar de uitleg kijk en luister, word je dus over het gehele kalenderjaar afgerekend op die 37 GJ, en dus niet zoals bij stroom en gas dat er naar het moment van afrekenen word gekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Zuluman schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:45:
Even een overzichtje gemaakt van de warmtetarieven Eneco vs ACM hier op het Hoge Veld Wateringse veld. warmtewet ging in 2014 in.

We gaan van 43,76 per GJ incl. 21% BTW naar € 90,91 cfm de ACM maximum. De plafondprijs gaat daar vanaf maar dat is een sigaar uit eigen doos die wij via de (toekomstige) belastingen zelf gaan betalen.

Vastrecht gaat van € 403,58 naar € 549,58 excl. huur afleverset en meettarief. Inclusief is dat € 721,21.

Ik begon ooit in 2005 met € 171,21 incl. huur afleverset en meettarief. Een stijging van 421% sinds 2004. Gemiddeld 23% per jaar voor alleen het vastrecht. Mede mogelijk gemaakt door de warmtewet.

De prijs per Gj was te verwachten op basis van de gasprijs. Geheel in lijn met mijn aanvankelijke prognose. Ze gebruiken gas immers voor de WKK en kopen dat natuurlijk op zijn piek in voor een heel jaar :-) En de meerprijs die ze krijgen voor de electra via de WKK wordt natuurlijk buiten beschouwing gelaten. Maar het vastrecht dat met 35% stijgt had ik niet zien aankomen. natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de warmtewet.

Maar ik klaag niet. Ik heb mijn verbruik gehalveerd (zie vorige post) en ik heb zonnepanelen die mijn verbruik ruimschoots afdekken. Tel daar alle sigaren uit eigen doos...ahum subsidies bij op en ik kom voor 2022-2023 op een maandtarief van € 40,- per maand voor electra, verwarming en warm water. Er zijn mensen vele malen slechter af zijn. Mijn 2x190 heb ik trouwens over gemaakt naar familie in Zuid-Afrika.

Van mijn 16,5Gj warmteverbruik is ca. 7 Gj verwarming en 9,5Gj warm water. Nu heb ik vernomen van een betrouwbare bron dat er dik verdient wordt op warm water bereiding bij stadsver(w)arming. Begin volgend jaar komt er dus een warmtepomp boiler, met wederom een sigaar uit eigen doos. En afhankelijk van de nieuwe warmtewet komt er een warmtepomp om de resterende 7Gj af te vangen.

Ik steek even een sigaartje op...uit eigen doos wel te verstaan!

[Afbeelding]
Warm water? Bedoel je daar letterlijk warm tap water mee? Kan je niet bijvoorbeeld een quooker in je keuken doen en eentje in je badkamer en gewoon dat warm water skippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

GioStyle schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:56:
[...]

Warm water? Bedoel je daar letterlijk warm tap water mee? Kan je niet bijvoorbeeld een quooker in je keuken doen en eentje in je badkamer en gewoon dat warm water skippen?
Ja. En douchen 5 min pp ieder. 4 personen. Was eerst 15Gj. Was ook een schok toen ik t ging meten. 0,8 Gj per maand. En we hebben een quooker maar zonder boiler functie in de keuken. Vandaar dat ik een warmtepompboiler ga plaatsen. Maar ze doen moeilijk als ik ik alleen warmte wil afnemen. Scheelt ca. 275 vastrecht per jaar dus dat wil ik zeer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:46:
Vattenfall legt het hier wat krom uit, maar als ik goed naar de uitleg kijk en luister, word je dus over het gehele kalenderjaar afgerekend op die 37 GJ, en dus niet zoals bij stroom en gas dat er naar het moment van afrekenen word gekenen.

[YouTube: Hoe werkt het prijsplafond bij stadswarmte? | Vattenfall Nederland]
Da's inderdaad het 'voordeel', je kunt toch niet overstappen naar een andere leverancier dus ze weten ook precies op jaarbasis wat je verbruikt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:45:
Volgens het tarievenblad van Eneco op hun website gaat het vastrecht naar € 458,59 incl. BTW (warmte en tapwater). Dus niet het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

J_C_W schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:10:
[...]

Volgens het tarievenblad van Eneco op hun website gaat het vastrecht naar € 458,59 incl. BTW (warmte en tapwater). Dus niet het maximum.
Dat had ik idd ook al gezien. Een typo en aangepast in mijn excel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:22
Hier inmiddels een correctie ontvangen, maar ze rekenen met een te lage meterstand tot de nieuwe tariefdatum, wat neerkomt op nog een verschil van ruim 2 GJ, dus een goede €40. Voor de mensen die een correctie ontvangen adviseer ik deze goed te controleren. Ik heb weer gemaild en ben benieuwd naar de reactie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik heb in de app van mijn gebouw instructies gedeeld om compensatie voor de late tariefaankondiging aan te vragen. Zijn toch gauw 200 appartementen dus dat kan flink wat schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Nu online

d0s

sssst

Thekk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:21:
[...]

Misschien een nieuw tabblad toevoegen in de 2022 sheet?
SVP tarieven staan hier
Vattenfall staat op deze plek.
Die vaste kosten zijn ook wel extreem gestegen bij Vattenfall zeg. Naar de 600 euro bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 24-05 20:34
HVC heeft net de tarieven bekend gemaakt voor hun netten:

Voor hun WKK net:

75,63 per GJ (max ACM: 90,91)

536,55 vastrecht (max ACM: 549)

30,75 Meetkosten (gelijk aan max ACM)

101,41 huur aflever set (max ACM: 140)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 20:12
Tales schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:37:

Voor hun WKK net:

Voor aansluitingen tot en met 49 kW in de periode 1 januari t/m 31 december 2023,
regio’s Alkmaar, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Velsen, Langedijk, Heerhugowaard, Zwijndrecht,
Hendrik-Ido-Ambacht, Gorinchem en Westland.

is het vastrecht lager namelijk €471,44 de rest is gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 24-05 20:34
ASracing schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:17:
[...]

Voor aansluitingen tot en met 49 kW in de periode 1 januari t/m 31 december 2023,
regio’s Alkmaar, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Velsen, Langedijk, Heerhugowaard, Zwijndrecht,
Hendrik-Ido-Ambacht, Gorinchem en Westland.

is het vastrecht lager namelijk €471,44 de rest is gelijk
Ergens netjes dat ze de tarieven over alle netten middelen, maar tegelijkertijd wel jammer voor de mensen die op een net zitten die niet afhankelijk is van gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tales schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:37:

Voor hun WKK net:

Toegevoegd aan de spreadsheet (zie openingspost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:47
Napo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[Afbeelding]

Ik heb nog niets gehoord over de tarieven voor 2023. Die zijn nog niet persoonlijk aan mij bekendgemaakt, zoals moet. Of hebben jullie wel een mail hierover gekregen? Ik heb al contact gehad met mijn rechtsbijstand, die toch al namens mij bezig zijn met een zaak tegen Eteck, en zij geven aan dat ze ook volgend jaar actie zullen ondernemen als Eteck toch per 1 januari hogere tarieven gaat invoeren.
Over 2022 heeft Eteck na veel heen en weer mailen en intern overleg, pas in november aangegeven dat ze niet akkoord gaan met mijn bezwaar over de te late aankondiging. Mijn rechtsbijstand gaat mij de opgelopen schade over 2022 vergoeden, en heeft de vordering over 2022 overgenomen. De zaak is nu in behandeling.

• kleinelievewolff
@Zuluman zie ik het nou goed dat Eneco in 2020 meer heeft berekent per Gj dan het maximum?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:29

OMD

kleinelievewolff schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:08:
@Zuluman zie ik het nou goed dat Eneco in 2020 meer heeft berekent per Gj dan het maximum?
Als het goed is niet. Ze houden zich “netjes” aan het door ACM maximaal vastgestelde tarief van €90,91:
https://nieuws.eneco.nl/s...-gestegen-energieprijzen/

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• kleinelievewolff
OMD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:07:
[...]

Als het goed is niet. Ze houden zich “netjes” aan het door ACM maximaal vastgestelde tarief van €90,91:
https://nieuws.eneco.nl/s...-gestegen-energieprijzen/
Dat snap ik met dat "gratis geld" door het prijsplafond! Ik had het over 2020 in de excel van Zuluman: €26.81 ipv €26.06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

kleinelievewolff schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:08:
Nee dat hebben ze niet maar mijn jaarnota loopt van juli tot juli. Dus heb ik voor de ene helft het tarief van 2019 en de andere helft het tarief van 2020. Dit is dus een samengesteld tarief en in de nota wordt dat ook zo weergegeven. Ik kan dus niet zien welk deel met he ttarief van 2019 is afgerekend en welk deel met 2020 tarief. Voorheen deden ze dat wel maar in de nota's sinds 2011 niet meer. Maar sinds 20222 weer wel. rara hoe komt dat....

Op zich toen geen probleem want de warmtetarieven zaten altijd rond de 24-25 euro. Zo heb ik dus bij de afrekening van 2021-2022 een lastige discussie met ze gehad over de meterstand op 1 januari. Zij maken een aanname van wat je wanneer je verbruikt. Ik had de meterstanden ingevuld maar ze nemen dat niet over. Ze eisen een foto. Gelukkig had ik een foto van de meterstanden. Normaal wis ik ze maar gelukkig had ik ze nog staan.

Zij gingen uit van 17-13 Gj verdeling en het was 13-16 Gj. Scheelde toch al weer totaal € 75,- op de jaarnota. En ze hadden in mijn voordeel afgerond nav de foto vandaar de 1 Gj verschil. Ik had naar boven afgerond en hun naar beneden. Achter was naar boven beter geweest omdat we nu naar € 90, zijn gegaan onder plafond.

• kleinelievewolff
Zuluman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:15:
[...]

Op zich toen geen probleem want de warmtetarieven zaten altijd rond de 24-25 euro. Zo heb ik dus bij de afrekening van 2021-2022 een lastige discussie met ze gehad over de meterstand op 1 januari. Zij maken een aanname van wat je wanneer je verbruikt. Ik had de meterstanden ingevuld maar ze nemen dat niet over. Ze eisen een foto. Gelukkig had ik een foto van de meterstanden. Normaal wis ik ze maar gelukkig had ik ze nog staan.
Ik heb dit jaar ook een herinnering in mijn agenda staan om op 31 december de meterstanden te noteren en bij mijn einde periode nogmaals. Dan had ik ook kunnen reclameren op het te laat bekend maken van de tarieven. Dat leek me nu best zinloos zonder meterstanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

kleinelievewolff schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:19:
[...]
Ik heb dit jaar ook een herinnering in mijn agenda staan om op 31 december de meterstanden te noteren en bij mijn einde periode nogmaals. Dan had ik ook kunnen reclameren op het te laat bekend maken van de tarieven. Dat leek me nu best zinloos zonder meterstanden...
Niet alleen noteren maar ook een foto maken anders ben je kansloos helaas....tenzij je een slimme stadsverwarmingsmeter hebt.

Die zouden ze bij mij installeren maar ik had geen vrij stopcontact in mijn meterkast waar alleen de meter van eneco op mag. Dat is nodig ivm de communicatie. Bij zit mijn Enphase Envoy al op dat stopcontact en communiceert over het electra netwerk met de micro omvormers. Dat gaat dus waarschijnlijk storen. Dus vertrok de installateur. Hij mompelde iets dat mijn meterkast moest worden aangepast en ik een bericht zou krijgen. Nooit meer wat van gehoord, Achteraf ben ik er wel bij mee. ik hoef m niet meer.

Elke avond voor het slapen gaan noteer ik de meterstand voor op mindergas. Prognose voor 2022-2023 is 15 Gj waarvan 6 voor verwarmen en 9 voor warm water. Dat is 1/3 van mijn historisch verbruik van 45 Gj. temp max op 19 graden en 5 min douchen. En mijn slimme thermosstaat dom gemaakt door hem totaal uit te zetten en als ik wil stoken doe ik m met de timer 1 a 1,5 uur aan. deze week hoef ik niet te stoken omdat rond de 10 graden is

[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 22-12-2022 12:46 ]

• Aiolos
  • Niet online
kleinelievewolff schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:19:
[...]
Dat kun je natuurlijk nog steeds doen, die 1-januari-stand schatten ze toch ook? Bij Eneco in ieder geval wel (en dat kwam ook heel erg overeen met mijn eigen metingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb de tarieven van DEVO Veenendaal ook toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 13:38
Gemeente Eindhoven heeft vandaag haar tarieven bekendgemaakt door ze per brief te sturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMzPUoMBOXQo1SjkM6TYAs-27f8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn3TesQTp3IN4g6oCxbzSugj.jpg?f=fotoalbum_small

Vastrecht: 433,98
Huur & Onderhoud CW-0 124.10
Huur & Onderhoud CW-4 of CW-6 137.21
Meetkosten 30.74
Verbruikt vanaf 37 GJ 72.97

Verder geven ze nu ook aan wat de afsluit en her-aansluit tarieven zijn.
Tijdelijk afsluiten (max 2 jaar) 393.18*
Definitief afsluiten 4127.31*
Heraansluiting na tijdelijke afsluiting 393,18
Heraansluiting na definitieve afsluiting 5337.39*
*Allemaal de max tarieven van de ACM

@Microkid hier staan de tarieven van warmte Eindhoven van 2022 en ervoor.

[ Voor 8% gewijzigd door 3ssen op 23-12-2022 11:36 . Reden: link naar tarieven van 2022 toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

3ssen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:22:
Gemeente Eindhoven heeft vandaag haar tarieven bekendgemaakt door ze per brief te sturen.

@Microkid hier staan de tarieven van warmte Eindhoven van 2022 en ervoor.
Toegevoegd, evenals Warmtebedrijf Ede.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 23-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:47
Eteck heeft vandaag een mail gestuurd over de nieuwe tarieven. Maar mijn tarieven nog niet bekendgemaakt. Alleen een link naar 'Mijn Eteck':
"Uw projectspecifieke tarieven kunt u vinden op uw tariefblad voor 2023. Deze is tussen nu en komende week beschikbaar op MijnEteck Online en de MijnEteck App. Onze nieuwe tarieven gaan in per 1 januari 2023 en gelden voor één jaar".
Mijn tariefblad voor 2023 is nog niet beschikbaar. Dat wordt dus af en toe checken, en op de dag dat de tarieven op mijn account staan gaat mijn teller van +30 dagen pas lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Laatst online: 23-05 13:13
Eteck heeft zojuist de 'algemene' tarieven op haar website geplaatst. Met de mededeling dat projectspecifiek nog wordt vastgesteld. Maar volgens mij hanteert Eteck 1 warmtetarief voor alle projecten... hier in Amersfoort gaan we dus voor standje maximaal. Eteck gaat voor overal op 100% zitten van de ACM-maximum tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWDlfphnu2yToZG2ctbj8lAcZUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OnwTRPRVaUaqBizJaUZ9Y5GD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Martijn-HK schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:13:
Eteck heeft zojuist de 'algemene' tarieven op haar website geplaatst. Met de mededeling dat projectspecifiek nog wordt vastgesteld. Maar volgens mij hanteerd Eteck 1 warmtetarief voor alle projecten... hier in Amersfoort gaan we dus voor standje maximaal. Eteck gaat voor overal op 100% zitten van de ACM-maximum tarieven.
Ja, dat viel mij ook al op toen in de tarieven invulde vorige week. Lekker schandalig, gewoon de max tarieven aan je klanten doorrekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klike
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-05 14:03
Vaanster heeft alles op de max gezet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ame_thyst
  • Laatst online: 14-06-2023
Klike schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:00:
Vaanster heeft alles op de max gezet...
Krijg hier ook net de berekening binnen voor volgend jaar :/
Mooie is dat het 'Prijsplafond' een maximum is wat helemaal niet betekend dat dit ook perse gerekend moet worden. Stel je voor dat men eerst eens zouden kijken naar de daadwerkelijke kosten, nee natuurlijk niet, lekker maximaal harken.

Betaal 83 euro per maand servicekosten zonder iets te verbruiken, alsof je elke 2 jaar een nieuwe CV ketel koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Gasprijs op de gasmarkt is inmiddels terug op het niveau van begin vorig jaar.
En toch verdubbelt ACM de tarieven voor het tweede jaar op rij.

Heel erg teleurgesteld in de acm.

Nu gaan de traditionele leveranciers natuurlijk snel de prijs weer verlagen. Maar zit je met warmte het hele jaar vast aan het record tarief. ACM heeft zo ongeveer het meest ongunstige (voor de leveranciers meest gunstige) meetmoment uitgekozen.

[ Voor 106% gewijzigd door warmtetarieven op 27-12-2022 19:46 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste