• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50
Dat maximum is alleen voor de eerste 37 GJ.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• Maiken
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:00
DCNY schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:05:
[...]

Maar icm het plafond toch maar max €47,xx?

Hoop ik? …..
Zover ik begrijp is dat sowieso alleen maar voor 2023. Dus als het blijvend zo hoog blijft, moeten we hopen dat de prijs snel ontkoppeld wordt.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...ktriciteit-echt-tijdelijk

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31
En als het plafond weg is, gaat de prijs weer naar beneden hmm hmm 🤔

Stop chasing the dream, you're already living it

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:23
Qosmic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:26:
En als het plafond weg is, gaat de prijs weer naar beneden hmm hmm 🤔
ja dat moet wel want als de gasprijs dan weer lager is, want als het plafond weg is gaat de prijs naar het gemiddelde gastarief in oktober 2023. Dus daar hangt het (vooralsnog, zonder wetswijziging en loskoppeling van gas dus) van af.

Op zich is de prijs per GigaJoule niet gek, 77 euro / 33 --> 2,33 euro/m3 als je het dus omrekent naar gas. Alleen die vaste kosten maken het nogal pijnlijk.

Voor de mensen die de tabel met Gigajoule-prijzen nogal stuitend vinden, kijk ook even naar de gasprijzen

dat betekent niet dat alles wel prima is op de warmtemarkt, maar je woet het wel in context zien.

[Voor 48% gewijzigd door Fr33z op 29-11-2022 17:32]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:48:
[Afbeelding]

Om te janken dit. Ik denk dat ik die wisselaar er eens afhaal, volgens mij is die van goud gemaakt.
Niet meer normaal. Als je de verduurzaming keihard achteruit wil zetten, dan is dit een goede manier.
Wat een waanzin.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Napo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:03:
[...]

Niets te maken gaat nogal kort door de bocht, dat is nogal afhankelijk van het warmtenet waarop je zit aangesloten.
Als je al die monopolisten moet geloven is hun warmtenet het groenste wat er bestaat en word het verwarmt met de UV straling van viooltjes.
DCNY schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:05:
[...]

Maar icm het plafond toch maar max €47,xx?

Hoop ik? …..
Tot aan het plafond van 37 Gj (wat ik verder nog nergens bevestigd zie?). Alles daarboven is dus wel degelijk 76 euro per gj.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Thekk
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:31:
Tot aan het plafond van 37 Gj (wat ik verder nog nergens bevestigd zie?). Alles daarboven is dus wel degelijk 76 euro per gj.
Dat maximumtarief en plafond volgt uit de Kamerbrief van Jetten van 7/11, zie pagina 11.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Thekk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:38:
[...]

Dat maximumtarief en plafond volgt uit de Kamerbrief van Jetten van 7/11, zie pagina 11.
Top, dankje!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:37
Ik snap dat we nu allemaal moord en brand schreeuwen maar zo'n verrassing zou dit nu ook weer niet moeten zijn. De stijging van dit jaar was nog relatief mild omdat de gasprijs pas aan het eind van 2021 de hoogte in ging, maar nu zitten we er al een goed jaar in. En zelfs in het beste geval waar er geen gas bijgestookt wordt voor de warmte is er nog steeds elektriciteit nodig, dus dat prijzen helemaal niet zouden stijgen was bij voorbaat al onmogelijk.

Kun je je natuurlijk alsnog afvragen wat de relatie is tussen de prijzen die gerekend worden en de daadwerkelijke kosten, dat blijft zoals altijd onduidelijk. Ik zou denken dat de torenhoge vastrechten die ze rekenen de lading al goeddeels zouden moeten dekken, maar dat zie ik als simpele boerenlul vast helemaal verkeerd. :P

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nouja, Vattenfall is in ieder geval op tijd met aankondigen :+

De rest heeft nog een dag...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• MneoreJ
Aiolos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:33:

Voorspelling voor Eneco: die blijft net als dit jaar en ondanks procedures bij de geschillencommissie lekker op de handen zitten en komt pas na de aankondiging van de ACM met nieuwe tarieven, die dan wel alsnog stipt op 1 januari dienen in te gaan voor klanten. Want Eneco.

Enige voordeel is dat de ACM blijkbaar van plan is dit jaar enigszins op tijd te zijn met tarieven in plaats van er een soort spelletje van te maken of het nog voor het eind van het jaar gaat lukken. Dat verwacht je ook niet. :')

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:46

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Gasprijs x 31,6 klopt redelijk. Het is eigenlijk x 28,43 maar de ACM hanteer x31,6 ivm het leidingverlies van de warmte. Dat is ca. 10% en dat klopt met de negatieve co2 reductie van WKC netten van -11% vergeleken met gas. (Een WKC draait 100% op gas)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Aiolos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:33:

In landelijke media via persberichten is nog steeds niet conform de regels ;)

Kunnen ze de 'niet meer dan anders' regel alsjeblieft eens veranderen in 'absoluut geen cent goedkoper dan gas'? Dat dekt de lading wat beter.

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:33
headhunter1985 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:15:
[...]

Hier ook dezelfde uitspraak in voordeel van de consument, ook refererend aan de uitspraak van de ACM. Interessant vind ik in de uitspraak, dat consument de mogelijkheid heeft om te schorsen of te beëindigen. Dit laatste is juist niet mogelijk bij een klein warmtenet, hetgeen de geschillen commissie eerder heeft geconcludeerd.
Mijn zittingsdatum is eindelijk bekend, 16 december. Ik houd jullie van de uitkomst op de hoogte. Het bericht van de ACM dat 30 dagen aankondiging niet nodig is helpt me niet voor de laatste maand. Al zijn bij mij de tarieven met terugwerkende kracht gewijzigd. Overigens blijk ik bij verhuizen naar dit adres nooit de algemene voorwaarden van een leveringsovereenkomst te hebben ontvangen. Alles bij elkaar ben ik met name teleurgesteld in de professionaliteit van de warmteleverancier, waar ze zelf vergeten nieuwe tarieven te communiceren en de klant die geen uitwijkmogelijkheden heeft maar de dupe laten worden.
Ik denk dat het zou helpen als de kosten en opbrengsten per WKO installatie transparant naar de gebruikers worden gecommuniceerd, als alles duurder is prima maar laat dan ook maar zien waar het pijn doet.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:55
9man schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:32:
[...]

Mijn zittingsdatum is eindelijk bekend, 16 december. Ik houd jullie van de uitkomst op de hoogte. Het bericht van de ACM dat 30 dagen aankondiging niet nodig is helpt me niet voor de laatste maand. Al zijn bij mij de tarieven met terugwerkende kracht gewijzigd. Overigens blijk ik bij verhuizen naar dit adres nooit de algemene voorwaarden van een leveringsovereenkomst te hebben ontvangen. Alles bij elkaar ben ik met name teleurgesteld in de professionaliteit van de warmteleverancier, waar ze zelf vergeten nieuwe tarieven te communiceren en de klant die geen uitwijkmogelijkheden heeft maar de dupe laten worden.
Ik denk dat het zou helpen als de kosten en opbrengsten per WKO installatie transparant naar de gebruikers worden gecommuniceerd, als alles duurder is prima maar laat dan ook maar zien waar het pijn doet.
Hier zijn het ook gelegenheids zoekers qua argumenten. liefst vandaag nog een warmtepomp.

Maak mij ook zorgen om het inwerkingtreding van de nieuwe warmtewet. Omdat het warmtenet hier nu al verlieslatend is, kunnen de bewoners straks opdraaien voor het verliesgevende deel en een gezonde marge. Dit terwijl het warmtenet te rooskleurig financieel is berekend en op basis van deze cijfers besloten om het warmtenet aan te leggen.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:37
Zouden we vandaag allemaal netjes bericht krijgen van de warmte tarieven per 1-1-23?

Ik ben vooral benieuwd wat de leveranciers doen, zoals die van mij, door steenvast 20 cent onder het maximum gaan zitten.

Voor Vattenfall is het minder spannend omdat zij structureel relatief ver onder het maximumtarief blijven.

• coolnr
  • Laatst online: 26-01 22:58
peter13579 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:37:
Zouden we vandaag allemaal netjes bericht krijgen van de warmte tarieven per 1-1-23?

Ik ben vooral benieuwd wat de leveranciers doen, zoals die van mij, door steenvast 20 cent onder het maximum gaan zitten.

Voor Vattenfall is het minder spannend omdat zij structureel relatief ver onder het maximumtarief blijven.
Nee, voor 1 januari verwacht ik.
De warmteleverancier moet u zo vroeg mogelijk vooraf een brief of een mail sturen met uw nieuwe tarieven. Wij vinden het belangrijk dat u zich kunt voorbereiden op het nieuwe tarief. In elk geval vóór 1 januari 2023 moet uw warmteleverancier de nieuwe tarieven bekendmaken. Leveranciers van gas en licht moeten tariefswijzigingen minimaal 30 dagen vooraf aankondigen. Maar de warmteleveranciers hebben deze verplichting niet.
Via: https://www.consuwijzer.n...verwarming/warmtetarieven

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 23:15
Fr33z schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:26:
[...]

ja dat moet wel want als de gasprijs dan weer lager is, want als het plafond weg is gaat de prijs naar het gemiddelde gastarief in oktober 2023. Dus daar hangt het (vooralsnog, zonder wetswijziging en loskoppeling van gas dus) van af.

Op zich is de prijs per GigaJoule niet gek, 77 euro / 33 --> 2,33 euro/m3 als je het dus omrekent naar gas. Alleen die vaste kosten maken het nogal pijnlijk.

Voor de mensen die de tabel met Gigajoule-prijzen nogal stuitend vinden, kijk ook even naar de gasprijzen [Afbeelding]

dat betekent niet dat alles wel prima is op de warmtemarkt, maar je woet het wel in context zien.
Wat jij laat zien was het hoogste punt op moment kopen ze in rond de 1.39 per m3. Dus de winstmarge is enorm op het moment van inkopen. Maar de opslag etc kost natuurlijk ook. Denk dat er bepaalde energiebedrijven echt torenhoge winstmarges hebben. En dat denk ik ook met de warmtenetten. Wij hebben ook geen vrije keuze verder. Het heeft een beetje weg van maffia praktijken waar bepaalde lobbyisten complete woonwijken omtoveren tot deze geldmachines voor sommige bedrijven.

Zolang de ACM de boel aan de gasprijs gekoppeld laat komen ze ermee weg. Ook hierin zullen bepaalde lobbyisten hun werk goed doen en hier goed voor betaalt krijgen.

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 19:31
Interessant, 'de warmteleveranciers hebben deze verplichting niet'... Uitspraken van geschillencommissie lijken toch iets anders.

Persoonlijke noot: in November 2022 uiteindelijk 1.5 GJ minder verbruikt dan dezelfde maand vorig jaar, bij ongeveer 100kWh meer stroom (á 0.24/kWh) door gebruik van de mobiele airco (die ook kan verwarmen). Dat zal ze leren :( :P

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:22
Raar, want het klopt gewoon niet. Nu gaan Eneco en consorten zeggen dat ze niet 30 dagen (of eigenlijk een maand) van te voren hoeven aan te kondigen... Terwijl dat toch echt letterlijk wordt genoemd in https://wetten.overheid.nl/BWBR0033862/2022-10-26, artikel 3d, lid 2

Maar goed. Ik had zojuist Eneco aan de lijn. Ze gaan schikken in de zaak die ik bij de geschillencommissie heb ingediend. Ze boeken het bedrag wat ik teruggevraagd had en het bedrag dat ik aan de geschillencommissie heb betaald terug.

• coolnr
Poltergeist schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:58:
Raar, want het klopt gewoon niet. Nu gaan Eneco en consorten zeggen dat ze niet 30 dagen (of eigenlijk een maand) van te voren hoeven aan te kondigen... Terwijl dat toch echt letterlijk wordt genoemd in https://wetten.overheid.nl/BWBR0033862/2022-10-26, artikel 3d, lid 2

Maar goed. Ik had zojuist Eneco aan de lijn. Ze gaan schikken in de zaak die ik bij de geschillencommissie heb ingediend. Ze boeken het bedrag wat ik teruggevraagd had en het bedrag dat ik aan de geschillencommissie heb betaald terug.
Volgens mij geldt dit alleen wanneer het aanbod afwijkt van de maximum prijs. zie ook DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"

[Voor 39% gewijzigd door coolnr op 02-12-2022 12:35. Reden: Onjuiste info]

• MneoreJ
Wat in ieder geval echt niet door de beugel kan, of ze nu 30 dagen moeten hanteren of niet, is de tarieven na 1 januari aankondigen maar dan toch zeggen dat ze retroactief gaan gelden en dat dan rechtvaardigen met "ja maar ACM", wat ze eerst deden. Ik hoop dat de uitspraken van de Geschillencommissie in ieder geval aan dat soort fratsen een eind maken.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:22
coolnr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:28:
[...]

Volgens mij geldt dit alleen wanneer het aanbod afwijkt van de maximum prijs. zie ook DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"
Ik hoop toch dat de prijs altijd afwijkt van de maximum prijs... Maar ik zie dat nergens staan, om eerlijk te zijn. Het onderdeel waar naar verwezen wordt (artikel 5c, derde lid, onderdeel c) noemt letterlijk alleen "de prijs waarvoor geleverd wordt;" Om dan te verwijzen naar een mail van ennatuurlijk als referentie te nemen (die niet bepaald onafhankelijk zullen zijn) lijkt me wat vreemd...

Maar goed, ik heb er ook de ballen verstand van... Ik vind het jammer dat de geschillencommissie geen uitspraak hoeft te doen, maar ben blij met het resultaat...

[Voor 21% gewijzigd door Poltergeist op 02-12-2022 13:33]

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-02 07:26
Catzjes schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:22:

De termijn voor het aangeven dat ze de uitspraak willen toetsen bij de burgerlijke rechter bedraagt twee maanden na de uitspraak, dus ze hebben nog ruim twee weken.
Eneco heeft besloten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak :)
Geachte mevrouw ...,
Ten aanzien van het Bindend Advies d.d. 26 september 2022 inzake het geschil van de heer ... informeert Eneco uw commissie dat we afzien van het eerder aangekondigde beroep.
Eneco heeft inmiddels ook uitvoer gegeven aan de uitspraak van uw commissie.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

• coolnr
Zoals al blijkt op de website van de geschillencommissie worden uitspraken niet altijd gepubliceerd. In mijn zaak heb ik gevraagd of ze dit willen doen en kreeg de volgende reactie : "Het klopt dat niet alle uitspraken van de commissie Energie worden gepubliceerd op de website. Wij beogen de uitspraken te publiceren die de lijn van de commissie weergeven. Ik zal ervoor zorg dragen dat de uitspraak in uw zaak deze week wordt gepubliceerd.".

Kortom, heb je een uitspraak en wil je dat deze openbaar wordt geef het dan even aan bij ze!

• Thekk
Poltergeist schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:26:
[...]

Ik hoop toch dat de prijs altijd afwijkt van de maximum prijs... Maar ik zie dat nergens staan, om eerlijk te zijn. Het onderdeel waar naar verwezen wordt (artikel 5c, derde lid, onderdeel c) noemt letterlijk alleen "de prijs waarvoor geleverd wordt;" Om dan te verwijzen naar een mail van ennatuurlijk als referentie te nemen (die niet bepaald onafhankelijk zullen zijn) lijkt me wat vreemd...

Maar goed, ik heb er ook de ballen verstand van... Ik vind het jammer dat de geschillencommissie geen uitspraak hoeft te doen, maar ben blij met het resultaat...
Het zit wettelijk zo in elkaar:
- Gebruikelijke situatie: de gebruiker krijgt een aanbod van de leverancier dat maximaal de ACM-berekende prijs is. Dat aanbod vat dan wettelijk onder Artikel 2 Warmtewet
- Uitzondering: Een leverancier mag ook een aanbod doen waarbij de prijzen hoger liggen dan die de ACM heeft bepaald. Dat is dan weer bepaald in artikel 5a van de Warmtewet. Daar staat dat er extra regels aan dat aanbod zijn gebonden. Die zijn opgenomen in het Warmtebesluit in paragraaf 2a. Een van de bepalingen in dat artikel is dat het aanbod transparante informatie over tarieven moet bevatten. En wat daaronder valt is weer opgenomen in artikel 3d van de Warmteregeling. En laat nou precies in dat artikel die 1-maand termijn staan.

Kort gezegd: als je geen aanbod hebt gehad dat hoger ligt dan het ACM-tarief, is het nergens wettelijk bepaald dat je leverancier je 1 maand van tevoren hiervan op de hoogte moet stellen. Alleen vindt de commissie het wel billijk als je die tarieven wel 1 maand van te voren zou krijgen, maar dan op grond van algemene consumentenbescherming.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-02 11:23
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Aiolos
  • Niet online
Ik had dezelfde, scheelt inderdaad de stap naar de commissie. Ze zagen de bui na die laatste uitspraken waarschijnlijk al wel hangen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 19:31
Same here! Ook Eneco.

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:17

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Ik heb vandaag maar weer eens contact opgenomen met Eneco na uitblijven van een reactie van hun zijde over het corrigeren van mijn jaarrekening, het ligt daar gelukkig pas sinds eind september. Volgens de beste dame was mijn klacht nog in behandeling bij de klachtenafdeling en kon zij daar verder niks over zeggen (policy van Eneco). Ik kon ook geen contact opnemen met de afdeling. Don't call us, we call you zeg maar. Ze kon gelukkig wel een notitie maken. Ik heb haar aangegeven dat ik binnen twee weken een reactie van hun verwacht en dat ik anders naar de geschillencommissie stap, duurt me nu wel erg lang. Daarna ook nog via hun klachtenformulier vastgelegd.

Ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen hierboven wel gewoon reactie krijgen maar dat dit bij mij zo moeizaam gaat. 8)7

• Aiolos
  • Niet online
Guusjee schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:42:
Ik heb vandaag maar weer eens contact opgenomen met Eneco na uitblijven van een reactie van hun zijde over het corrigeren van mijn jaarrekening, het ligt daar gelukkig pas sinds eind september. Volgens de beste dame was mijn klacht nog in behandeling bij de klachtenafdeling en kon zij daar verder niks over zeggen (policy van Eneco). Ik kon ook geen contact opnemen met de afdeling. Don't call us, we call you zeg maar. Ze kon gelukkig wel een notitie maken. Ik heb haar aangegeven dat ik binnen twee weken een reactie van hun verwacht en dat ik anders naar de geschillencommissie stap, duurt me nu wel erg lang. Daarna ook nog via hun klachtenformulier vastgelegd.

Ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen hierboven wel gewoon reactie krijgen maar dat dit bij mij zo moeizaam gaat. 8)7
Ik heb ook heel wat keren opnieuw een mailtje gestuurd (in februari de eerste klacht, die werd afgedaan en toen heb ik eerst gewacht op de uitspraken van de geschillencommissie), daarna opnieuw onder de aandacht gebracht en ongeveer 5 keer moeten herhalen dat het niet om de 30-dagen termijn ging waar in oktober aandacht voor was.
Uiteindelijk is het vorige week opnieuw bij de klachtenafdeling terechtgekomen, en daar volgde die mail uit.

Ik zou dus vooral nog een keer onder de aandacht brengen dat je een reactie verwacht en nogmaals naar de uitspraak van de geschillencommissie verwijzen.

• Guusjee
  • Laatst online: 14:17

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Aiolos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:22:
[...]

Ik zou dus vooral nog een keer onder de aandacht brengen dat je een reactie verwacht en nogmaals naar de uitspraak van de geschillencommissie verwijzen.
Ja, dat heb ik dus gedaan vandaag, zowel telefonisch als per klachtenformulier. Als ik over twee weken nog niks gehoord heb dan stap ik naar de geschillencommissie. Dan kost het me maar tijdelijk nog wat extra geld.

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-12-2022
Op 1 januari 2023 gaan uw stadswarmtetarieven omhoog. De prijzen voor stroom en gas zijn in 2022 enorm gestegen. Dat werkt nu ook door in de prijs voor warmte. Het nieuwe variabele tarief per gigajoule (GJ) wordt € 76,45. In de bijlage staan ook de nieuwe vaste kosten vermeld. Alle tarieven zijn inclusief 21% btw. Tot en met 31 december 2022 is de btw op energie nog 9%, maar in 2023 wordt dit weer 21%.
Prijsplafond voor warmte
Om uw stadswarmte betaalbaar te houden, heeft de overheid een prijsplafond aangekondigd, net als voor stroom en gas. Dit prijsplafond gaat naar verwachting in op 1 januari aanstaande en werkt na de invoering als volgt:
· Tot de grens van het prijsplafond betaalt u € 47,38 per GJ warmte. Dit bedrag is door de overheid vastgesteld en is bij iedere leverancier hetzelfde. Het geldt ook voor de warmte die u gebruikt voor warm tapwater. De verbruiksgrens is bepaald op 37 GJ.
· Als u méér dan 37 GJ per jaar verbruikt, betaalt u voor het verbruik boven de grens van het prijsplafond het nieuwe leveringstarief van € 76,45, inclusief 21% btw. Wilt u checken hoeveel u verbruikt? Dan vindt u uw verbruik over de voorgaande periode op uw jaarafrekening in Mijn Vattenfall. Hier kunt u ook uw termijnbedrag zien en eventueel aanpassen.

Beste prijsverhoging van gj. Bijna 100%. En de consument maar verder betalen :D

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Sho1993 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:35:
Op 1 januari 2023 gaan uw stadswarmtetarieven omhoog. De prijzen voor stroom en gas zijn in 2022 enorm gestegen. Dat werkt nu ook door in de prijs voor warmte. Het nieuwe variabele tarief per gigajoule (GJ) wordt € 76,45. In de bijlage staan ook de nieuwe vaste kosten vermeld. Alle tarieven zijn inclusief 21% btw. Tot en met 31 december 2022 is de btw op energie nog 9%, maar in 2023 wordt dit weer 21%.
Prijsplafond voor warmte
Om uw stadswarmte betaalbaar te houden, heeft de overheid een prijsplafond aangekondigd, net als voor stroom en gas. Dit prijsplafond gaat naar verwachting in op 1 januari aanstaande en werkt na de invoering als volgt:
· Tot de grens van het prijsplafond betaalt u € 47,38 per GJ warmte. Dit bedrag is door de overheid vastgesteld en is bij iedere leverancier hetzelfde. Het geldt ook voor de warmte die u gebruikt voor warm tapwater. De verbruiksgrens is bepaald op 37 GJ.
· Als u méér dan 37 GJ per jaar verbruikt, betaalt u voor het verbruik boven de grens van het prijsplafond het nieuwe leveringstarief van € 76,45, inclusief 21% btw. Wilt u checken hoeveel u verbruikt? Dan vindt u uw verbruik over de voorgaande periode op uw jaarafrekening in Mijn Vattenfall. Hier kunt u ook uw termijnbedrag zien en eventueel aanpassen.

Beste prijsverhoging van gj. Bijna 100%. En de consument maar verder betalen :D
En het plaatje waar Vattenvall trots liet zien dat het warmtenet waar ik gebruik van maak 98% restwarmte is van vuilverbranding en 2% gas is ook maar verwijderd van de website. Zal ze teveel vragen opleveren waarom je 100% gaat verhogen als letterlijk maximaal 2% afhankelijk is van gasprijs. (die natuurlijk ook allang goedkoop is ingekocht)

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45
Ik heb het hier nog niet gevonden maar :

Vattenfall gaat net als anderen de tarieven per 01-01-2023 verhogen.
Nu wil ik per 01-01-2023 dan ook mijn meterstand doorgeven maar dit is volgens Vattenfall niet nodig omdat ze een gemiddelde gaan uitrekenen.

Dat vind ik niet fair want stel je voor dat het tot 01-01-2023 super koud is en ik veel GJ ga verstoken en vanaf 01-01-2023 is het warm en gebruik ik amper iets. Dan pakken ze het gemiddelde en betaal ik dus onterecht het duurdere tarief.

Ik heb nog geen slimme meter dus wil gewoon de meterstand doorgeven. Maar Vattenfall zegt dat dat niet kan.
https://twitter.com/kevertje77/status/1599666842397999104

• t14wo
kevertje1977 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:48:

Nu wil ik per 01-01-2023 dan ook mijn meterstand doorgeven maar dit is volgens Vattenfall niet nodig omdat ze een gemiddelde gaan uitrekenen.

Dat vind ik niet fair want stel je voor dat het tot 01-01-2023 super koud is en ik veel GJ ga verstoken en vanaf 01-01-2023 is het warm en gebruik ik amper iets. Dan pakken ze het gemiddelde en betaal ik dus onterecht het duurdere tarief.

Ik heb nog geen slimme meter dus wil gewoon de meterstand doorgeven. Maar Vattenfall zegt dat dat niet kan.
Er staat toch dat je de meterstand kan doorgeven en ze die gebruiken als indicatie. Maak gewoon een foto op 1-1-2023 van de stand en vul die in als 'handmatige stand toevoegen'.

Ik heb geen slimme meter en heb vorig jaar gewoon een mailtje van Vattenfall gehad dat ik de stand moest doorgeven. Hoe kunnen ze je anders een afrekening sturen? Stel je hebt na jaren een houtkachel geïnstalleerd, waardoor je verbruik drastisch daalt. Dan moet Vattenvall dat toch weten.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klinkklare onzin. Je kunt gewoon bij vattenfall inloggen en een stand doorgeven en die moeten ze gebruiken.
Ik zou bijna hópen dat ze een exact doorgegeven stand negeren en zelf gaan inschatten, dan hang ik direct wéér bij de geschillencommissie aan de lijn.
Desnoods mail je het naar de klantenservice met een foto van de meter en het uitdrukkelijke verzoek het in je dossier op te nemen.

• kevertje1977
@t14wo @Koffie helaas gaat het via de portal sowieso niet :

[Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 07-12-2022 12:55]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vattenfall inloggen -> Verbruik -> rechterkant kopje 'Meterstanden' klik op Bekijk meterstanden -> Meterstanden toevoegen -> Meterstanden toevoegen

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:18

d0s

sssst

Gewoon doen en vooral foto's bewaren als bewijslast. Heeft me vorig jaar toch wel een paar tientjes gescheeld (en met de huidige prijzen is dat potentieel 100+ euro).

• kevertje1977
Koffie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:59:
[...]

Vattenfall inloggen -> Verbruik -> rechterkant kopje 'Meterstanden' klik op Bekijk meterstanden -> Meterstanden toevoegen -> Meterstanden toevoegen

[Afbeelding]
Goed verhaal dat het op die omslachtige manier wel kan.
Ik kreeg eerst een foutmelding en geen meterstanden. Maar nu werkt het. Eens kijken of Vattenfall dat straks gaat honoreren. Ik bewaar de fotos en let's see wat er per 01-01-2023 gebeurd.

Heel toevallig om 13:07 : email van Vattenfall met de nieuwe tarieven per 01-01-2023 met verwijzing naar :
vattenfall.nl/warmtetarieven

thanks

[Voor 8% gewijzigd door kevertje1977 op 07-12-2022 13:09]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36

OMD

Valar dohaeris

t14wo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:46:
[...]

En het plaatje waar Vattenvall trots liet zien dat het warmtenet waar ik gebruik van maak 98% restwarmte is van vuilverbranding en 2% gas is ook maar verwijderd van de website. Zal ze teveel vragen opleveren waarom je 100% gaat verhogen als letterlijk maximaal 2% afhankelijk is van gasprijs. (die natuurlijk ook allang goedkoop is ingekocht)
Ik heb dus zelfs in de reclame staan dat ze 0% gas gebruiken voor onze aansluiting. Het is gewoon niet meer te verkopen. Het zijn oplichters 1e klas. Malafide schijt bedrijven. Hoop dat ze allemaal door de stront mogen zakken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Aiolos
  • Niet online

Bij mij hebben ze (Eneco) afgelopen jaar ook ingeschat en ik moet zeggen: ze zaten binnen ~0,1GJ goed qua schatting. (ik houd zelf mijn dagelijkse standen bij).
Op zich ook niet zo gek: ze weten zelf ook hoeveel warmte er wanneer het netwerk in gaat en 'gemiddeld' komt dat natuurlijk best goed uit. Natuurlijk kan het (behoorlijk) afwijken als je stookgedrag wijzigt, maar de seizoenen hebben er weinig invloed op. Ook hebben ze steeds meer 'slimme' warmtemeters hangen, en weten aan de hand daarvan ook meer over het verbruik.

Neemt niet weg dat ze natuurlijk de standen die je doorgeeft moeten gebruiken (en dat je de mogelijkheid moet hebben dat te doen, juist vanwege die mogelijke verandering in stookgedrag). Volgens mij staat dat ook ergens in de warmtewet, energiewet of gerelateerde documenten.

• d0s

d0s

sssst

kevertje1977 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:04:
[...]

Goed verhaal dat het op die omslachtige manier wel kan.
Ik kreeg eerst een foutmelding en geen meterstanden. Maar nu werkt het. Eens kijken of Vattenfall dat straks gaat honoreren. Ik bewaar de fotos en let's see wat er per 01-01-2023 gebeurd.

Heel toevallig om 13:07 : email van Vattenfall met de nieuwe tarieven per 01-01-2023 met verwijzing naar :
vattenfall.nl/warmtetarieven

thanks
Bij mij week het best wat af en heb ze gewezen op de doorgegeven meterstanden. Is toen gecorrigeerd.

• kevertje1977
Vattenfall twitter-berichten , waarbij ik vraag of de tarieven per 01-01-2023 aangepast worden met relatie van de meterstand als ik die op 01-01-2023 invoer :

" Ja, dat klopt inderdaad. Het kan zijn dat dit niet op de jaarafrekening zelf staat maar dat dit op de tarievenspecificatie staat die we altijd op Mijn Vattenfall zetten wanneer er een jaarafrekening is gestuurd. "

• peter13579
Het lijkt erop dat de ACM al een pagina heeft met de 2023 tarieven, maar helaas nog wel een "access denied" melding:
https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2023

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-02 09:58
t14wo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:46:
[...]

Dan heb je het over de centrale in Duiven. Heb je toevallig een screenshot van tekst met die 2 procent?

• t14wo
DutchChelsea schreef op donderdag 8 december 2022 @ 01:06:
[...]

Dan heb je het over de centrale in Duiven. Heb je toevallig een screenshot van tekst met die 2 procent?
Correct. Ik zal eens zoeken. Want die heb ik vast naar iemand verstuurd in whatsapp.

Gevonden:

[Voor 38% gewijzigd door t14wo op 08-12-2022 07:10]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:02:
[...]

Correct. Ik zal eens zoeken. Want die heb ik vast naar iemand verstuurd in whatsapp.

Gevonden:
[Afbeelding]
De pest is, en dat begrijp ik dan nog wel een beetje, is dat het op papier heel groen, zuinig, efficient en duurzaam is maar in de praktijk die restwarmte 'gewoon' gekocht moet worden bij de vuilverbrander. En die gooit zijn prijzen lekker omhoog.
Neemt niet weg dat stadsverwarming wmb wettelijk verboten mag worden.

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:02
t14wo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:02:
[...]

Gevonden:
[Afbeelding]
Wij verhuizen komend jaar naar een huis met stadswarmte van deze centrale..
Ook de tekst erbij: 85% duurzaam opgewekt, houdt dus in dat je de hogere tarieven vooral betaald voor de 15% die bijgestookt wordt en die de afvalverwerker niet duurzaam stookt. Als ik het goed begrijp tenminste..

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

• t14wo
Koffie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:28:
[...]

De pest is, en dat begrijp ik dan nog wel een beetje, is dat het op papier heel groen, zuinig, efficient en duurzaam is maar in de praktijk die restwarmte 'gewoon' gekocht moet worden bij de vuilverbrander. En die gooit zijn prijzen lekker omhoog.
Neemt niet weg dat stadsverwarming wmb wettelijk verboten mag worden.
Ben ik niet met je eens. Warmtenetten hebben een uitstekend doel. Kijk naar mijn net: afval moet toch verbrand worden. Nu wordt de warmte nuttig gebruikt. Jammer dat er geen inzicht is in de kosten van dit afval. Want dit afval is niet ineens x4 gegaan in prijs natuurlijk. Zeker voof partijen als Vattenfall hebben ze langlopende contracten voor inkoop van gas, biomassa en afval voor verbranding. Ze weten 10 jaar van te voren al hoeveel energie ze nodig gaan hebben.

Dát is ook wat me het meest steekt. Als consument bepalen ze de prijs op basis van het 1 jaarsvast december tarief. Wat dus altijd hoog is want: 1 jaar vast én wintertarief die altijd het hoogst ligt.

Die prijsstelling door ACM klopt gewoon van geen kant. Want een warmtenetbeheerder weet allang dat afnemers warmte nodig hebben en hebben dit allang ingekocht op het meest gunstigd moment. Maar ze mogen wel lekker hun prijzen baseren op 1-jaarsvaste prijzen van december?!

Wat dat betreft is het Noorse model beter, waarbij warmtenetten collectief eigendom zijn van de wijk en dus ook alle kosten en baten onder hen vallen. Dat maakt het zo eerlijk mogelijk, en geeft een directe incentive in de opwekking van de energie te verduurzamen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:36:
[...]

Ben ik niet met je eens. Warmtenetten hebben een uitstekend doel. Kijk naar mijn net: afval moet toch verbrand worden. Nu wordt de warmte nuttig gebruikt. Jammer dat er geen inzicht is in de kosten van dit afval. Want dit afval is niet ineens x4 gegaan in prijs natuurlijk.
Er word keer op keer aan verdiend:

Ik betaal allerlei afvalbelasting aan de gemeente, want die heeft kosten om mijn afval op te laten halen. Inmiddels zit daar een commerciele partij achter. Deze verdiend aan het ophalen van mijn afval.
Vervolgens gaan ze zelf energieboer spelen en verdienen ze aan het afval (energie) van mijn afval.
Vervolgens verkopen ze de restwarmte ook nog eens aan een Vattenfall.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afgelopen maandag weer eens contact opgenomen met Eneco naar aanleiding van de recente berichten en nu ook hetzelfde bericht eindelijk gekregen. Dus het heeft zeker nut om nog contact met ze op te nemen.

• Thekk
coolnr schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:20:
Zoals al blijkt op de website van de geschillencommissie worden uitspraken niet altijd gepubliceerd. In mijn zaak heb ik gevraagd of ze dit willen doen en kreeg de volgende reactie : "Het klopt dat niet alle uitspraken van de commissie Energie worden gepubliceerd op de website. Wij beogen de uitspraken te publiceren die de lijn van de commissie weergeven. Ik zal ervoor zorg dragen dat de uitspraak in uw zaak deze week wordt gepubliceerd.".

Kortom, heb je een uitspraak en wil je dat deze openbaar wordt geef het dan even aan bij ze!
Ik zie de uitspraak nog niet op de zoekresultaten staan. Is hij al geplaatst?

[Voor 30% gewijzigd door Thekk op 09-12-2022 12:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• peter13579
De tarieven voor 2023 zijn gepubliceerd, tipje van de sluier: 90 EUR/Gj (tot 37 Gj 47EUR plafond).

Ik zal even wat meer details delen zodra ik die op de ACM site gevonden heb =. (mijn warmteleverancier houdt zich normaal netjes aan het maximum min een paar centen om te zeggen dat ze er echt onder zitten)

Tarieven 2023: https://www.consuwijzer.nl/warmtetarieven-checker

Dit zijn uw maximumtarieven voor warmte
vastrecht: maximaal 549,58 euro per jaar (2022: 470,05 euro)
verbruik: in 2023 geldt een prijsplafond voor de warmte. U betaalt maximaal 47,38 euro per GJ voor de eerste 37 GJ die u verbruikt. Voor uw verbruik boven de 37 GJ betaalt u maximaal 90,91 euro per GJ (2022: van januari tot en met juni 53,95 euro per GJ; van juli tot en met december 48,60 euro per GJ)

Dit zijn uw maximumtarieven voor koude
vastrecht: maximaal 273,48 euro per jaar (2022: 232,07 euro)
opslag: maximaal 66,51 euro per jaar (2022: 56,42 euro), per kW boven de 2 kW aansluitcapaciteit

[Voor 54% gewijzigd door peter13579 op 09-12-2022 16:29]

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:24
Zojuist van Eneco praktisch hetzelfde schikkingsvoorstel gekregen als anderen kortgeleden:
Allereerst onze excuses dat u wat langer op onze reactie heeft moeten wachten dan u
van ons gewend bent. Mede gelet daarop, hebben wij uit coulance - geheel onverplicht -
besloten u het verschil tussen het oude-en nieuwe tarief over de periode 1 januari tot 25
februari 2022, te vergoeden. We houden gemakshalve uw berekening aan van
€ 128,37. Verder vergoeden wij ook het door u betaalde klachtengeld van de
Geschillencommissie Warmte van € 52,50 ( = in totaal € 180,87 ). U ontvangt van deze
bedragen twee separate eenmalige kostennota’s van ons.
Lijkt me helemaal prima, maar ik zal er meteen bij zetten dat ze nu alweer te laat zijn voor komend jaar >:)

• t14wo
peter13579 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:22:
De tarieven voor 2023 zijn gepubliceerd, tipje van de sluier: 90 EUR/Gj (tot 37 Gj 47EUR plafond).

Ik zal even wat meer details delen zodra ik die op de ACM site gevonden heb =. (mijn warmteleverancier houdt zich normaal netjes aan het maximum min een paar centen om te zeggen dat ze er echt onder zitten)

Tarieven 2023: https://www.consuwijzer.nl/warmtetarieven-checker

Dit zijn uw maximumtarieven voor warmte
vastrecht: maximaal 549,58 euro per jaar (2022: 470,05 euro)
verbruik: in 2023 geldt een prijsplafond voor de warmte. U betaalt maximaal 47,38 euro per GJ voor de eerste 37 GJ die u verbruikt. Voor uw verbruik boven de 37 GJ betaalt u maximaal 90,91 euro per GJ (2022: van januari tot en met juni 53,95 euro per GJ; van juli tot en met december 48,60 euro per GJ)

Dit zijn uw maximumtarieven voor koude
vastrecht: maximaal 273,48 euro per jaar (2022: 232,07 euro)
opslag: maximaal 66,51 euro per jaar (2022: 56,42 euro), per kW boven de 2 kW aansluitcapaciteit
Vooral dat vastrecht knalt er lekker in. ACM biedt dus mogelijkheid om vastrecht met 17% (?!) te verhogen. Hoe komt men in hemelsnaam aan deze indexatie.

• peter13579
t14wo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 01:41:
[...]

Vooral dat vastrecht knalt er lekker in. ACM biedt dus mogelijkheid om vastrecht met 17% (?!) te verhogen. Hoe komt men in hemelsnaam aan deze indexatie.
Zal vast te maken hebben met "niet meer dan anders", als je gas hebt EN jaarlijks een nieuwe ketel installeert is dat nu zo'n 17% duurder dan afgelopen jaar door gestegen lonen en grondstofprijzen.....

Mijn frustratie gaat weer zijn dat onze leverancier, met een 15 jaar oude warmte/ koude opslag, blind de tarieven van ACM gaat volgen.

[Voor 12% gewijzigd door peter13579 op 10-12-2022 09:05]

• MneoreJ
"Doe de Warmtetarieven Checker. Zo weet u snel welke maximumtarieven voor u gelden. En of u niet teveel betaalt."

Och ACM, of ik teveel betaal weet ik ook wel zonder die checker... :'(

• MneoreJ
peter13579 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:59:
Mijn frustratie gaat weer zijn dat onze leverancier, met een 15 jaar oude warmte/ koude opslag, blind de tarieven van ACM gaat volgen.
Dit dus. Ik zie de energieleveranciers al likkebaardend kijken naar het vastrecht als de mogelijkheid om makkelijk nog wat extra centen eruit te persen. De consument merkt er op de totaalprijs immers toch minder van dankzij het prijsplafond, en het vastrecht valt daar verder niet onder. In plaats van zo'n mooie "Warmtetarieven Checker" had ik liever een jaarlijks rapport gezien waarin men de werkelijke kosten die leveranciers per warmte/koudenet maken documenteert, met onderbouwing. Maar dat is niet waar we de ACM voor hebben, blijkbaar.

We hebben wel nog deze hoopvolle tekst op de ACM site zelf:
In 2023 verwacht de ACM ook een rendementstoets voor warmtebedrijven vast te stellen. Met deze toets kan de ACM dan onderzoek doen naar de rendementen van individuele warmteleveranciers en ingrijpen als blijkt dat een leverancier een te hoog rendement maakt. De rendementstoets is een tijdelijke maatregel, totdat de wetgever het voor de ACM mogelijk heeft gemaakt maximumtarieven vast te stellen op basis van de noodzakelijke kosten en een redelijk rendement.
Maar let op, dit is slechts wat men "verwacht" (ze hebben zelf geen invloed op wat ze doen, blijkbaar). Gezien de tijd die er tot nu toe nodig is geweest om de Warmtewet te herzien (wat ook iedere keer weer vooruit geschoven wordt) ga ik mijn adem niet inhouden.

[Voor 40% gewijzigd door MneoreJ op 10-12-2022 09:24]

• t14wo
peter13579 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:59:
[...]

Zal vast te maken hebben met "niet meer dan anders", als je gas hebt EN jaarlijks een nieuwe ketel installeert is dat nu zo'n 17% duurder dan afgelopen jaar door gestegen lonen en grondstofprijzen.....

Dit is het ook vooral. Er wordt 2x voordeel gepakt. Een CV ketel schrijft in de berekening af in 10 jaar dacht ik. En de warmteafleverset idem. Nou, ik heb nog nooit gehoord van iemand waarbij die afleverset daadwerkelijk kapot is.

Sterker nog, het is een warmtewisselaartje zonder bewegende delen. Zo’n ding kán niet eens kapot gaan zonder toedoen van de bewoner door er tegenaan te stoten bijv. Maar ondertussen is dat ding bij iedereen hier in de wijk al in de reservetijd. 16 jaar oud inmiddels. En dat is prima, want hij werkt prima. Maar pas de levensduur dan ook daarop aan.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Helaas is het de afleverset hier wel wat meer dan een simpele warmtewisselaar... Er zitten meerdere elektrische klepjes in en er zit ook iets van een regelunit in. Ding is twee jaar geleden geplaatst, ze zijn al twee keer langs geweest omdat een van de klepjes kapot was. Zie ze ook regelmatig in de buurt rijden en van de monteur begreep ik dat er erg veel problemen waren met de afleversets. De service is ook echt goed, op zondag gebeld en binnen 1,5 uur stond er een monteur op de stoep om de boel te fixen...

Desondanks is het natuurlijk een belachelijke hoge prijs meer dan 600 euro per jaar betalen zonder dat je nog iets gebruikt hebt...

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier gaat de unit ook iedere 2 a 3 jaar kapot.
Beter gezegd de driewegklep gaat in de zomer vastzitten door kalk (zacht water in Purmerend yeh right) en andere vervuiling.

Die klep kost een paar honderd euro, ik ben dus wel blij met de verplichting tot het huren van de set.
Ik snap niet dat ze niet kiezen voor een ander systeem. Er zijn ook units waarbij ook het cv deel een gesloten systeem is, ipv dat het stadsverwarmingswater direct door de cv loopt.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 00:02
S4All schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:01:
Hier gaat de unit ook iedere 2 a 3 jaar kapot.
Beter gezegd de driewegklep gaat in de zomer vastzitten door kalk (zacht water in Purmerend yeh right) en andere vervuiling.

Die klep kost een paar honderd euro, ik ben dus wel blij met de verplichting tot het huren van de set.
Ik snap niet dat ze niet kiezen voor een ander systeem. Er zijn ook units waarbij ook het cv deel een gesloten systeem is, ipv dat het stadsverwarmingswater direct door de cv loopt.
Hier ook aangesloten in Purmerend en heb nog altijd de eerste afleverset van 1984. Ja, er is een keer een thermostaatklepje kapot gegaan maar verder geen enkele problemen met de afleverset bij mij.
De verplichte huur bij een nieuwe set heeft mij ook doen besluiten de huidige lekker te laten hangen en repareren wanneer nodig. (buren hadden hun set bij het oud ijzer gedaan, die ligt nu voor reserve onderdelen in mijn schuur)

Als je vuil in de klepjes hebt is het plaatsen van een filter/strainer net na de inkomdende afsluiter misschien een idee? Klepjes kunnen overigens ook door cavitatie kapotgaan, zeker als er in het ontwerp geen rekening mee is gehouden. Bij mij (en de set van de buren) zat er een ouderwets kwartje met een 4mm gat als orifice om de flow te beperken net voor de thermostaat afsluiter.

• coolnr

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:16
[oud nieuws]

[Voor 113% gewijzigd door croxz op 12-12-2022 16:47]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

SVP (Purmerend)
Plafondtarief (verbruik t/m 37GJ): € 47,38 per GJ
SVP-leveringstarief (verbruik boven 37GJ): € 65,21 per GJ
Vastrecht (afleverset in eigendom SVP): € 591,54 per jaar
Vastrecht (afleverset geen eigendom SVP): € 450,66 per jaar
En geen 'Tarief Spaarzaam' mogelijkheid dit jaar (hoge GJ prijs, lagere vastrechtprijs)

Xbox Live ID:Notna8310

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 20:15
Notna schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
SVP (Purmerend)

[...]

En geen 'Tarief Spaarzaam' mogelijkheid dit jaar (hoge GJ prijs, lagere vastrechtprijs)
Dit is ook wel een mooie:

De prijs per GJ maal uw warmteverbruik, per tariefperiode. Om het verbruik
over de verschillende tariefperiodes te verdelen, wordt de verhouding
gebruikt van het aantal graaddagen per periode. Zie onze website voor meer
informatie over graaddagen.

• peter13579
jbhc schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:15:
[...]

Dit is ook wel een mooie:

De prijs per GJ maal uw warmteverbruik, per tariefperiode. Om het verbruik
over de verschillende tariefperiodes te verdelen, wordt de verhouding
gebruikt van het aantal graaddagen per periode. Zie onze website voor meer
informatie over graaddagen.
Ik weet niet welke bron je gebruikt voor deze informatie, maar mijn eerste ingeving is dat we hiermee erg duur douchen in juni, juli en augustus....

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 20:15
peter13579 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:07:
[...]

Ik weet niet welke bron je gebruikt voor deze informatie, maar mijn eerste ingeving is dat we hiermee erg duur douchen in juni, juli en augustus....
Van de website van stadsverarming Purmerend.

Ik gok dat het ook anders kan maar ik wil dus geen slimme meters in mijn huis anders dan die van mijzelf :+

Ik begrijp dan ook niet waarom de meterstanden niet van 1-1 tot 31-12 lopen. (Ik moet mijn meterstand halverwege het jaar doorgeven.)

[Voor 27% gewijzigd door jbhc op 12-12-2022 23:11]

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MzKzM73 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:35:
[...]

Hier ook aangesloten in Purmerend en heb nog altijd de eerste afleverset van 1984. Ja, er is een keer een thermostaatklepje kapot gegaan maar verder geen enkele problemen met de afleverset bij mij.
De verplichte huur bij een nieuwe set heeft mij ook doen besluiten de huidige lekker te laten hangen en repareren wanneer nodig. (buren hadden hun set bij het oud ijzer gedaan, die ligt nu voor reserve onderdelen in mijn schuur)

Als je vuil in de klepjes hebt is het plaatsen van een filter/strainer net na de inkomdende afsluiter misschien een idee? Klepjes kunnen overigens ook door cavitatie kapotgaan, zeker als er in het ontwerp geen rekening mee is gehouden. Bij mij (en de set van de buren) zat er een ouderwets kwartje met een 4mm gat als orifice om de flow te beperken net voor de thermostaat afsluiter.
Tja ik ga niks doen aan de set aangezien het een huur set is.
Dat hij kapot gaat is hun probleem :+

Maar die koop sets waren wel beter (iets met vorige woning en nooit koud water)

• M@cer
  • Laatst online: 17:20
Notna schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
SVP (Purmerend)

[...]

Ik denk dat de nieuwe tarieven voor SVP best netjes zijn, als je het omrekent naar m3 kom je op ongeveer 1,99 per m3 uit bij het dure tarief en 1,45 voor het prijsplafond. Als je 90,91 per GJ mag rekenen en je rekent als maximaal tarief 65,21 is dat toch redelijk?

Zelf ben ik nog nooit boven de 24GJ gekomen, dus maak me er allemaal niet zo druk om en met de slimme meter en een Tado heb ik mooi overzicht en verwacht ik nog flink lager te komen dan de 24GJ.

Op Facebook gaat het natuurlijk alweer helemaal los in de wijkgroep..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

M@cer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:04:
[...]

Ik denk dat de nieuwe tarieven voor SVP best netjes zijn, als je het omrekent naar m3 kom je op ongeveer 1,99 per m3 uit bij het dure tarief en 1,45 voor het prijsplafond. Als je 90,91 per GJ mag rekenen en je rekent als maximaal tarief 65,21 is dat toch redelijk?

Zelf ben ik nog nooit boven de 24GJ gekomen, dus maak me er allemaal niet zo druk om en met de slimme meter en een Tado heb ik mooi overzicht en verwacht ik nog flink lager te komen dan de 24GJ.

Op Facebook gaat het natuurlijk alweer helemaal los in de wijkgroep..
Ow ik heb geen moeite met die prijzen; deelde ze alleen ter kennisgeving en vergelijck hier met de rest van Tweakers :+ (en ik stook toch met mijn L/L WP's; de Stadsverarming is alleen voor back-up en SWW (verbruik is ~6.5 GJ per jaar) (wat het nu wel een dure grap maakt met die vastrechtkosten, maar dat terzijde. Vervangen met een elektrische optie is momenteel even niet mogenlijk)

En diw wijkgroep is standaard een bron van vermaak :+ Je zou er bijna om gaan verhuizen :X

[Voor 12% gewijzigd door Notna op 13-12-2022 08:11]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

M@cer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:04:
[...]

Dus omdat er fictieve getallen uit de lucht worden gegrepen als maximum, en de leverancier daar onder gaat zitten is het redelijk?

• M@cer
  • Laatst online: 17:20
Koffie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:42:
[...]

Dus omdat er fictieve getallen uit de lucht worden gegrepen als maximum, en de leverancier daar onder gaat zitten is het redelijk?
Als ik zie wat de mensen aan gasprijs betalen lijkt me een vergelijkbare prijs van 1,99 euro per M3 (omgerekend vanaf GJ) best redelijk toch? Als ik snel zoek is de gemiddelde gasprijs op dit moment 3,17.

Ik ben tot op heden (woon nu 25 jaar in Purmerend) eigenlijk niet zo ontevreden over hoe de stadsverwarming daar geregeld is.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• Tales
  • Laatst online: 17:17
M@cer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:28:
[...]

Als ik zie wat de mensen aan gasprijs betalen lijkt me een vergelijkbare prijs van 1,99 euro per M3 (omgerekend vanaf GJ) best redelijk toch? Als ik snel zoek is de gemiddelde gasprijs op dit moment 3,17.

Ik ben tot op heden (woon nu 25 jaar in Purmerend) eigenlijk niet zo ontevreden over hoe de stadsverwarming daar geregeld is.
Semi-redelijk vergeleken met de gasprijzen. Alleen het warmtenet in Purmerend maakt maar 34% gebruik van gas en verder van biomassa. Het is jammer dat er daar dan alleen naar de gasprijs gekeken wordt.

Daar staat tegenover dat het voor 'mij' heel voordelig is want ons warmtenet is 100% gas.

69% WKK
&
31% Gas Ketels

Al zou je denken dat de elektriciteit opwekking van de WKK de prijs weer zou moeten drukken... we gaan zien waar HVC mee komt.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:27
@Microkid Ik was aan het kijken of er al een spreadsheet voor 2023 tarieven in aanbouw was, maar ik zie dat de rekenvoorbeelden in de 2022 versie niet klopt. De "korting op vaste kosten" wordt overal bovenop het vastrecht gerekend i.p.v. in mindering gebracht. "Vattenval (amsterdam)" zou bij 0GJ juist goedkoper moeten zijn dan anderen toch?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:03:
@Microkid Ik was aan het kijken of er al een spreadsheet voor 2023 tarieven in aanbouw was, maar ik zie dat de rekenvoorbeelden in de 2022 versie niet klopt. De "korting op vaste kosten" wordt overal bovenop het vastrecht gerekend i.p.v. in mindering gebracht. "Vattenval (amsterdam)" zou bij 0GJ juist goedkoper moeten zijn dan anderen toch?
Je hebt gelijk. Een negatief getal aftrekken is optellen. Dat niemand dat heeft opgemerkt zeg... Nu gefixt. Klaar voor 2023 :) Als er al tarieven zijn, kan ik wel een 2023 versie bouwen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:06
De uitwerking van het prijsplafond is bekend en nogal bijzonder... Het plafond van GJ is niet per jaar maar per maand. Het hangt ook af van wanneer je je jaarrekening krijgt volgens RTL Nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

Dit is de uitwerking van Eneco:

[Voor 18% gewijzigd door Knopsje op 14-12-2022 11:27]

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:21
Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:26:
De uitwerking van het prijsplafond is bekend en nogal bijzonder... Het plafond van GJ is niet per jaar maar per maand. Het hangt ook af van wanneer je je jaarrekening krijgt volgens RTL Nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

[Afbeelding]
Dit voelt bijna als het begin van een nieuwe discussie die gelijkenissen vertoont met de discussie over het jaarlijks/maandelijks salderen.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:27
Ah dus we mogen in de zomermaanden niet douchen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36

OMD

Valar dohaeris

0,5GJ in de zomermaanden? Wait, whut?????
Sorry, maar dit kan echt niet. Zijn de mensen die dit verzinnen dan zo simpel of rekenen ze met telramen. Schiet mij maar lek.

Wij zijn met zn tweeen in een superzuinig/geïsoleerd appartement maar 0,5GJ gaan we echt niet halen. Douchen kost bij ons zo een 0,8 per maand. Lekker voor de mensen die een jaarrekening krijgen mei pfff. Gelukkig krijgen wij hem in september dus we kunnen gewoon GJ-tjes sparen de eerste maanden. We gebruiken hooguit met verwarming 1 tot 2,5 per maand. (vorig jaar hadden we zelfs maar 13GJ over een heel jaar)

[Voor 5% gewijzigd door OMD op 14-12-2022 11:53]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

OMD schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:53:
0,5GJ in de zomermaanden? Wait, whut?????
Sorry, maar dit kan echt niet. Zijn de mensen die dit verzinnen dan zo simpel of rekenen ze met telramen. Schiet mij maar lek.

Wij zijn met zn tweeen in een superzuinig/geïsoleerd appartement maar 0,5GJ gaan we echt niet halen. Douchen kost bij ons zo een 0,8 per maand. Lekker voor de mensen die een jaarrekening krijgen mei pfff. Gelukkig krijgen wij hem in september dus we kunnen gewoon GJ-tjes sparen de eerste maanden. We gebruiken hooguit met verwarming 1 tot 2,5 per maand. (vorig jaar hadden we zelfs maar 13GJ over een heel jaar)
Het is krap, maar het moet te doen zijn. Mijn gezin van 5 (2 volw., 3 kinderen + sportende kinderen) in een huis uit 2008 redt dat net aan. En dan douchen de kinderen iedere dag en wij zelf om de dag + bad zo af en toe, dus met iets minder fanatiek douchen is het te halen (note; ik verwarm elektrisch, Stadsverwarming is puur SWW)

Note, de uitschieter in december komt door een testrun van de verwarmingen om niet voor een verrassing te staan indien we wél moeten verwarmen.

Voor 2 personen moet het in de zomer met gemak te doen zijn. Of je douched echt bovengemiddeld lang/vaak

[Voor 8% gewijzigd door Notna op 14-12-2022 12:14]

• d0s

d0s

sssst

Wat een bizar verhaal :-D die 0,5 en 0,6 in de zomermaanden is wel heel laag.. alle andere maanden blijf ik er wel onder maar juni-juli-augustus is niet realistisch.

[Voor 48% gewijzigd door d0s op 14-12-2022 12:16]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:26:
De uitwerking van het prijsplafond is bekend en nogal bijzonder... Het plafond van GJ is niet per jaar maar per maand.
Heb je hier een link naar?
[Afbeelding]
Is hier een link naar, of komt dit achter een inlog vandaan?

Vattenfall heeft niet eens iets van slimme meter voor de SV, dus benieuwd hoe dat dan uitpakt.

• MneoreJ
I_IBlackI_I schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:40:
Ah dus we mogen in de zomermaanden niet douchen.
Natuurlijk wel. Maar dan is het warm, dus kun je ook prima koud douchen. :+

• Knopsje
Koffie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:25:
[...]
Heb je hier een link naar?

[...]

Is hier een link naar, of komt dit achter een inlog vandaan?

Vattenfall heeft niet eens iets van slimme meter voor de SV, dus benieuwd hoe dat dan uitpakt.
Komt hier vandaan: https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/
Onder het kopje: “ Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond met mijn jaarnota?”

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-02 11:23
Het valt redelijk mee toch? Als het goed is wordt de grens berekend aan de hand van de datum van het jaarcontract. Dus stel je jaarcontract loopt tot 1 september, dan is het plafond de som van de grenzen tot en met augustus (22,8GJ) en daarna september tot en met december maximaal 14,2GJ, dan kom je al een stuk beter uit.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:38:
[...]

Komt hier vandaan: https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/
Onder het kopje: “ Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond met mijn jaarnota?”
Klinkt mij meer als iets wat Eneco zelf verzint en niet mag.
Verbeter mij als ik het verkeerd zie, maar volgens mij werk het als volgt:
- Overheid stelt verbruiksplafond van XX (kuub/kwh/gj)
- Overheid zegt: dit moet je door 12 delen en per maand zien.

Waar eneco vandaan haalt dat ze mogen stellen dat het plafond variabel over maanden uitgesmeerd word is mij een raadsel.
Met stadsverwarming is het in mijn ogen helemaal simpel : 37 Gj per kalenderjaar. Punt. Daar heeft een jaarafrekening niets mee te maken, immers ik kan niet overstappen (een enkel verhuizing buiten het levergebied daargelaten).
Geen idee hoe Vattenfall hiermee omgaat, maar ik zie weer een paar zaakjes bij de geschillencommissie opkomen als ze dit soort dingen er doorheen denken te drukken.

• Knopsje
Koffie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:40:
[...]

Klinkt mij meer als iets wat Eneco zelf verzint en niet mag.
Verbeter mij als ik het verkeerd zie, maar volgens mij werk het als volgt:
- Overheid stelt verbruiksplafond van XX (kuub/kwh/gj)
- Overheid zegt: dit moet je door 12 delen en per maand zien.

Waar eneco vandaan haalt dat ze mogen stellen dat het plafond variabel over maanden uitgesmeerd word is mij een raadsel.
Met stadsverwarming is het in mijn ogen helemaal simpel : 37 Gj per kalenderjaar. Punt. Daar heeft een jaarafrekening niets mee te maken, immers ik kan niet overstappen (een enkel verhuizing buiten het levergebied daargelaten).
Geen idee hoe Vattenfall hiermee omgaat, maar ik zie weer een paar zaakjes bij de geschillencommissie opkomen als ze dit soort dingen er doorheen denken te drukken.
Ik ben het met je eens dat het zo had moeten zijn, maar het lijkt erop alsof het niet zo uitgewerkt is.
Hier gaat het er blijkbaar al een tijdje over: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

En RTL heeft vanochtend een uitgebreid artikel gepubliceerd waar ze het ook uitleggen (alleen dan niet voor stadswarmte): https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Knopsje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:53:
[...]

Ik ben het met je eens dat het zo had moeten zijn, maar het lijkt erop alsof het niet zo uitgewerkt is.
Hier gaat het er blijkbaar al een tijdje over: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

En RTL heeft vanochtend een uitgebreid artikel gepubliceerd waar ze het ook uitleggen (alleen dan niet voor stadswarmte): https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet
Ik heb het stuk van RTL nog eens gelezen en zie nu idd dat het plafond per maand/dag is vastgesteld door de overheid. Worden we dus weer stevig genaaid met stadsverwarming.

• Tales
  • Laatst online: 17:17
Bizar.. vooral ook omdat je bij stadsverwarming niet echt kan overstappen op een paar open netten na..

• peter13579
Koffie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:13:
[...]

Ik heb het stuk van RTL nog eens gelezen en zie nu idd dat het plafond per maand/dag is vastgesteld door de overheid. Worden we dus weer stevig genaaid met stadsverwarming.
Zou mee kunnen vallen omdat we binnen stadsverwarming vaak jaar facturen krijgen. Als de verdeling echt 37/12e GJ per maand zou zijn heb je een probleem met de afrekening van december en januari / februari maar per jaar kon je waarschijnlijk nu goed uit.

• Thekk
Microkid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 05:43:
[...]

Je hebt gelijk. Een negatief getal aftrekken is optellen. Dat niemand dat heeft opgemerkt zeg... Nu gefixt. Klaar voor 2023 :) Als er al tarieven zijn, kan ik wel een 2023 versie bouwen.
Misschien een nieuw tabblad toevoegen in de 2022 sheet?
SVP tarieven staan hier
Vattenfall staat op deze plek.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

peter13579 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:33:
[...]

Zou mee kunnen vallen omdat we binnen stadsverwarming vaak jaar facturen krijgen. Als de verdeling echt 37/12e GJ per maand zou zijn heb je een probleem met de afrekening van december en januari / februari maar per jaar kon je waarschijnlijk nu goed uit.
Misschien dat het bij anderen anders is, maar bij Vattenfall is het ergens in het jaar wat vanuit eerste aanmelding/historie zo gekomen is.
Ik heb 'm zo rond eind februari. Geen idee hoe het voor me uitpakt. Ik gok dat ik onder het plafond zal zitten die maanden en dus een plafond wat ik over heb gewoon weggooi.

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bij Ennatuurlijk krijg ik mijn jaarafrekening begin februari. Ik ben het contract aangegaan ergens eind van de zomer.

Jaarafrekeningen die rond 1 januari worden opgemaakt is toch ook logischer.
Kijk maar naar de discussie die hiervoor liep. Tarieven per 1-1. Waarom niet gelijk de jaarafrekening dan opmaken.

Die 0,6GJ is wel erg weinig. Ik zit ruim onder het plafond maar toch wel ongeveer op 0,6 in de zomer.
Hier hangt geen slimme meter - als ze mijn jaarverbruik middelen zit ik in ieder geval veilig.

Ook Ennatuurlijk informeert mij overigens te laat over de nieuwe tarieven vanaf 1-1. Begin januari, dus circa 40 dagen te laat.
Als ik er van uit ga dat we elk jaar even veel verbruiken, dan zijn de kosten slechts het prijsverschil laatste jaar - eerste jaar * verbruik. Voor die paar tientjes ga ik daar geen tijd in steken.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:02
Morked schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:29:
Bij Ennatuurlijk krijg ik mijn jaarafrekening begin februari. Ik ben het contract aangegaan ergens eind van de zomer.

Jaarafrekeningen die rond 1 januari worden opgemaakt is toch ook logischer.
Kijk maar naar de discussie die hiervoor liep. Tarieven per 1-1. Waarom niet gelijk de jaarafrekening dan opmaken.
Ik denk om de administratieve last te verdelen over het jaar.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:47
Wat het douchen in de zomer betreft: Vattenfall liet mij het volgende via Twitter weten:
Het prijsplafondtarief geldt ook voor de verwarming van tapwater, zonder verbruiksgrens. De prijs per kuub bij warmte voor warm tapwater omgerekend uit op €9,92.
Dit staat ook op hun site. Weet niet hoe dat bij Eneco zit maar warm tapwater lijkt dus ook niet mee te tellen voor je verbruik richting het prijsplafond. Krijgen we dan eindelijk een echt voordeel t.o.v. huishoudens die gas stoken!?

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:59
Robicide schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:17:
Wat het douchen in de zomer betreft: Vattenfall liet mij het volgende via Twitter weten:

[...]

Dit staat ook op hun site. Weet niet hoe dat bij Eneco zit maar warm tapwater lijkt dus ook niet mee te tellen voor je verbruik richting het prijsplafond. Krijgen we dan eindelijk een echt voordeel t.o.v. huishoudens die gas stoken!?
En heb jij nog een stadsverwarming aansluiting waarbij warm tapwater apart binnenkomt?
Dat zijn namelijk hele oude aansluitingen die er toch zeker binnenkort eens vervangen gaan worden.

www.highflow.nl

• MneoreJ
BTS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:29:
En heb jij nog een stadsverwarming aansluiting waarbij warm tapwater apart binnenkomt?
Dat zijn namelijk hele oude aansluitingen die er toch zeker binnenkort eens vervangen gaan worden.
Mag ik vragen waar je die kennis vandaan haalt, en wat op jouw kalender "binnenkort" is? Ik woon al heel wat jaren in zo'n woning namelijk, maar ik ben niet bekend met plannen om dat te gaan vervangen. (Zeker niet in 2023, wat vooralsnog het enige relevante jaar is voor het prijsplafond.)

[Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 14-12-2022 21:41]

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee