warmtetarieven schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Zit ook op de 19 graden nu. Het wennen ging erg snel en ik vind het nu zelfs een stuk prettiger dan de 20/20,5 die ik in het verleden had. Totaal iets minder dan 15gj dit jaar.
Dat warm tapwater de melkkoe is vind ik moeilijk te geloven. Misschien dat de marge hoog is maar het is voor mij rond de 10% van de totale rekening.
9.5 gj voor warm tapwater van de 15 totaal lijkt mij onmogelijk. Dan zou je ook op de rekening moeten terugzien dat meer dan de helft van de variabele kosten uit warm tapwater zou bestaan. Dat is bij mij absoluut niet het geval zoals gezegd al is mijn huishouden alleenstaand en ben ik extreem zuinig met warmwater. Het huis verwarmen voor 5,5 gj lijkt mij ook onmogelijk. Dat is voor mij tussen de 13 en de 15gj. In een moderne,goed geisoleerde (energie label a+) en relatief kleine tussenwoning.
Misschien toch maar eens kijken hoe dit allemaal precies wordt vastgesteld en gemeten?
Ik heb het exact nagementen sinds begin april toen de verwarming (thermosstaat) uit is gezet. Dat kan je
hier nalezen.
Per 1 minuut douchen ca.
- 10 liter water
- 0,001 Gj.
Wij zijn met zijn vieren en douchen elke 5 minuten per dag. En mijn vrouw 1 a 2 per week wat langer als zij haar lange haar wast.
De verwarming is uitgeweest tussen 11-04 en 14-11. Ik heb elke dag de meterstand opgenomen en het wekelijks verbruik voor douchen, wastafel en keuken kwam op tussen de 0,18 en 0,25 Gj per week. In de zomer 0,18 en nu in de winter 0,25Gj per week. Gemiddeld zit ik op 0,2 Gj per week.
Ik ben pas op 14-11 gaan stoken. Stoken doe ik 1x per dag als het nodig is. Voor max 1 a 2 uur afhankelijk van de temperatuur. In december met de vrieskou nam ik vooraf de meter op en erna omdat ik nieuwsgierig was hoeveel meer warm water kostte dan in de zomer. Ik heb dus inzage in mijn warm water verbruik en verwarmigsverbruik separaat van elkaar. Tijdens het stoken werd er trouwens niet gedouched. Wij douchen ś-ochtends en stoken vaak alleen ś-avonds.
Ik heb een meter die warmte en warm water als 1 meet. Ze kijken alleen naar de GJ waarde en doen niks met de M3 waarde. Ik heb dus geen aparte meter voor warm water en warmte.
Voorheen gebruikte wij ca. 15Gj per jaar aan warm water van de totaaj 45 Gj. En ik kan wel degelijk verwarmen met 6Gj op jaar basis. De maand december bewijst dat als ik 2021 met 2022 vergelijk. Van 21 naar 19 graden scheelt enorm in een goed geisoleerde woning. Gewoon geen programma gebruiken en alleen stoken als t nodig is. Met de vrieskou daalde temp van 19 graden naar 17 graden. En dan deed ik m 's-ochtend een uurtje aan. Mijn co2 gestuurde zoneventilatie scheelt ook veel.
dit zijn de specs van mijn huis
4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
[
Voor 13% gewijzigd door
Zuluman op 02-01-2023 17:36
]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput