Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven.Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Persoonlijk vind ik het omrekenen totaal niet zinnig.
Ten eerste heb ik al 20 jaar geen gas meer, dus heb ik geen flauw benul 'wat een kuub doet'.
Daarnaast is algemeen bekend dat SV een hoger verbruik kent dan een gas gebruiker.
[...]
I know, maar in dit geval woonde ik niet in mijn huis ivm brand. Ten tijde van de brand stond de klep open, daarna is de stroom afgekoppeld en heeft het een flink aantal weken geduurd voor ik zag dat én die klep open stond én 2 radiatoren vol open stonden. En dat in een huis waar verder niet gestookt vanwege afwezigheid

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt.

Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.
Daarnaast wordt genoemd dat het rendement van SV 65% (gas 75-85%) voor svv en 94% (gas 90-96%) voor CV. Voor CV water maakt het dus geen fluit uit, in veel gevallen zelfs efficiënter, bij warmwater is het minder efficiënt (10 tot 20%). Gelukkig is warm water een klein deel van je rekening. (Zo’n 20%)
Let wel, dit zijn rendementen over het heet water dat je huis binnenkomt en hoe efficiënt dit door de warmtewisselaar je woning betreedt. Het is algemeen bekend dat de rendementen daarvoor; dus van
(bijv.) vuilverbranding tot je woning heel laag zijn. Maar dat is een andere discussie.
Al met al denk ik dat een warmtenet helemaal niet een verkeerd concept is, mits de opwek met restproducten gebeurt of dmv grootschallige aardwarmte. Maar wel verdomme in handen van de bewoners! Zij moeten eigenaar zijn van het net en een bestuur aanstellen met bijbehorende inspraak en invloed.
[Voor 41% gewijzigd door t14wo op 09-03-2023 12:58]