Toon posts:

Niet meer dan anders warmtetarieven

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Persoonlijk vind ik het omrekenen totaal niet zinnig.
Ten eerste heb ik al 20 jaar geen gas meer, dus heb ik geen flauw benul 'wat een kuub doet'.
Daarnaast is algemeen bekend dat SV een hoger verbruik kent dan een gas gebruiker.

[...]

I know, maar in dit geval woonde ik niet in mijn huis ivm brand. Ten tijde van de brand stond de klep open, daarna is de stroom afgekoppeld en heeft het een flink aantal weken geduurd voor ik zag dat én die klep open stond én 2 radiatoren vol open stonden. En dat in een huis waar verder niet gestookt vanwege afwezigheid :X
Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o

Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.

Daarnaast wordt genoemd dat het rendement van SV 65% (gas 75-85%) voor svv en 94% (gas 90-96%) voor CV. Voor CV water maakt het dus geen fluit uit, in veel gevallen zelfs efficiënter, bij warmwater is het minder efficiënt (10 tot 20%). Gelukkig is warm water een klein deel van je rekening. (Zo’n 20%)

Let wel, dit zijn rendementen over het heet water dat je huis binnenkomt en hoe efficiënt dit door de warmtewisselaar je woning betreedt. Het is algemeen bekend dat de rendementen daarvoor; dus van
(bijv.) vuilverbranding tot je woning heel laag zijn. Maar dat is een andere discussie.

Al met al denk ik dat een warmtenet helemaal niet een verkeerd concept is, mits de opwek met restproducten gebeurt of dmv grootschallige aardwarmte. Maar wel verdomme in handen van de bewoners! Zij moeten eigenaar zijn van het net en een bestuur aanstellen met bijbehorende inspraak en invloed.

[Voor 41% gewijzigd door t14wo op 09-03-2023 12:58]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o
Tja, helaas weinig aan te doen. Even slikken en weer doorrrrr
Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.
Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:14
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:42:
[...]

http://stadswarmte.blogsp...-stadsverwarming-hoe.html

Daarnaast kan ik mijn stadsverwarming niet efficiënter maken. Ik kan niet de werktemperatuur verlagen bijvoorbeeld.
Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.

• t14wo
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:11:

[...]

Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?
Maar niet meer dan als je een ketel zou hebben hangen?

• t14wo
H. Lal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.
Dit zijn hele belangrijke punten die veel mensen niet weten. Nog meer dan bij gas. Want jouw afleverset blijft vrolijk heet water leveren, op volle snelheid als je cv dat vraagt. Deze knijpen door de doorstroming te verlagen, zodat de afgifte beter is, zorgt voor een zuiniger systeem. Helaas zal je dit zelden bij de bouw opgeleverd krijgen en mag je zelf aan de slag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 15:40
sebastiaan89 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:44:
Ik twijffel inderdaad ook aan die uitspraak, zeker in het geval van lage temperatuur vloerverwarming zonder warmtepomp, waar we het volgens mij in het geval van de meeste warmtenetten over hebben.
Theoretisch is een grotere delta T natuurlijk efficienter, maar ik heb wel eens het idee dat naarmate de vloerverwarming bij mij langer aanstaat de uitvoertemperatuur stijgt. Dan gebruik ik de warmte waarvoor ik betaal dus niet efficient. Terwijl bij korte "bijstook" momenten de kleppen al weer sluiten voordat de vloerverwarming "doorstroomt" en daarna dus alle warmte die geleverd is ook daadwerkelijk de vloer in gaat.

Maw: flow is ook een factor bij dit soort systemen.
Nou het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk data om bovenstaande aan te staven.
In Januari heb ik een slimme stekker voor mijn kleppen gestoken met een tijdschema om enkel van 17 tot 21 te verwarmen.
In weekenden en op thuiswerkdagen heb ik s'ochtends handmatig de stekker aangezet.
Resultaat: 25% meer verbruik dan in Februari, waarbij ik de klok er tussenuit heb gehaald en het systeem gewoon non-stop heb laten verwarmen.
Bovenstaande is gecompenseerd voor graaddagen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een beetje off-topic..

Wij hebben tijdelijk het huis van mijn dcho) overleden schoonvader onder ons beheer.
Nu blijkt dat er een probleem is met de wisselaar. Deze blijft, zonder aanvraag, doorstromen. Met als gevolg dat een leegstaand huis met de kachel uit meer verbruikt dan mijn eigen woning.
De wisselaar is volgens ennatuurlijk eigendom van de bewoner.

Zojuist heb ik de hoofdkraan van sw dichtgedraaid, hierdoor stopte uiteraard de doorstroming.
Nu ben ik alleen bekend met een sw met huren van een afleverset, niet met eigendom.
Iemand enig idee wie of wat ik hiervoor moet contacten in de omgeving van Breda?

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:28:

Wij hebben tijdelijk het huis van mijn dcho) overleden schoonvader onder ons beheer.
Nu blijkt dat er een probleem is met de wisselaar. Deze blijft, zonder aanvraag, doorstromen. Met als gevolg dat een leegstaand huis met de kachel uit meer verbruikt dan mijn eigen woning.

Zojuist heb ik de hoofdkraan van sw dichtgedraaid, hierdoor stopte uiteraard de doorstroming.
Nu ben ik alleen bekend met een sw met huren van een afleverset, niet met eigendom.
Iemand enig idee wie of wat ik hiervoor moet contacten in de omgeving van Breda?
Hoi koffie, volgens mij wordt in ( bijna) alle gevallen de warmtewisselaar gehuurd van de warmte leverancier.

Kun jij de laatste factuur checken? Als ik de tarieven van Ennatuurlijk zie kijkt deze leverancier ook een aflever set in rekening te kunnen brengen: https://ennatuurlijk.nl/thuis/tarieven/warmtetarieven-2023

Als ik het goed lees bij de ACM bevat een aflever set die je huurt normaal gesproken een. In het volgende Engelstalige rapport wordt een aflever set vertaald als heat exchanger, https://www.acm.nl/nl/pub...mentstoets-en-afleversets
Daarmee kun je volgens mij checken of de warmtewisselaar eigendom of huur is. Ik hoop en verwacht dat je ziet dat het huur is. Evt kan ik je in een pb nog wel gegevens van een installateur sturen die in de regio Breda dit soort installaties onderhoudt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

peter13579 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:55:
[...]

Hoi koffie, volgens mij wordt in ( bijna) alle gevallen de warmtewisselaar gehuurd van de warmte leverancier.
Ik ben ook niet anders gewend, echter de leverancier stelt dat deze set eigendom is. Ook word er wel een afleverset op de jaarrekening genoemd echter wel a 0 euro.
Evt kan ik je in een pb nog wel gegevens van een installateur sturen die in de regio Breda dit soort installaties onderhoudt.
Als dat een partij is die regulier onderhoud en reparatie voor particulieren doet: graag!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:21
Hoe werkt dat dan met je GJ meter? Deze zit normaal toch in de aflever set? Bij mij zit deze er helemaal verzegeld in. Dat zou betekenen dat je altijd iemand van het warmte bedrijf nodig hebt om onderhoud aan je eigen aflever set te doen.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:26:
Ook word er wel een afleverset op de jaarrekening genoemd echter wel a 0 euro.
Als de afleverset eigendom van de klant zou zijn, dan hoeft deze toch niet op de afrekening te staan? Zelfs niet voor 0 euro!

Off-topic: mijn tv/internet provider zet apparatuur in bruikleen op de nota voor 0 euro, maar is toch echt eigenaar.

• H. Lal
Tegenwoordig moet je een afleverset altijd huren van de warmteleverancier. Dat is niet altijd zo geweest; Ik kan even niet herleiden wanneer dat is afgeschaft.

Ik kwam het volgende tegen:
[...]De hoofdregel daarbij is dat de verbruiker een afleverset huurt van de
leverancier. Als een verbruiker wel zelf een afleverset in eigendom heeft, moet de verbruiker bij
vervanging van de bestaande afleverset een nieuwe afleverset huren van de leverancier. [...]
bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/acm-publiceert-leidraad-verplichtingen-voor-leverancier-warmte.pdf

Er zou in dit geval dus sprake kunnen zijn dat je schoonvader dus wel degelijk eigenaar was van de afleverset. (Ik neem aan dat het een koopwoning is en geen huurwoning?)

In dit geval moet je een keuze maken:
- Laat je het repareren?
- Laat je hem vervangen door een nieuwe afleverset (huur)?
- Of laat je de beslissing over aan de toekomstig woningeigenaar?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:09
H. Lal schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:24:
Tegenwoordig moet je een afleverset altijd huren van de warmteleverancier. Dat is niet altijd zo geweest; Ik kan even niet herleiden wanneer dat is afgeschaft.
Heel toevallig is dat in 2014 vanaf het moment dat de Warmtewet in treding trad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H. Lal
H. Lal schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:24:

Ik kwam het volgende tegen:

[...]

bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/acm-publiceert-leidraad-verplichtingen-voor-leverancier-warmte.pdf

Er zou in dit geval dus sprake kunnen zijn dat je schoonvader dus wel degelijk eigenaar was van de afleverset. (Ik neem aan dat het een koopwoning is en geen huurwoning?)

In dit geval moet je een keuze maken:
- Laat je het repareren?
- Laat je hem vervangen door een nieuwe afleverset (huur)?
- Of laat je de beslissing over aan de toekomstig woningeigenaar?
Aanvulling: Misschien zou je ook een nieuwe aan kunnen schaffen en (laten) installeren. >:) Leverancier weet verder niet dat je een nieuwe afleverset plaatst. (Ik weet alleen niet hoe je situatie is met betrekking tot de warmtemeter.)

Deze situatie had ik zelf graag gehad... 140 euro per jaar besparen èn dan zelf een afleverset kiezen met geïntegreerde meng-injectie. Dit zodat de CV op lage temperatuur kan werken. (comfortabeler en efficienter)

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:43
Weet iemand waar ik het maximaal verbruik voor het prijsplafond per GJ per maand kan vinden ivm verhuizing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 23:10
Bard1982 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
Weet iemand waar ik het maximaal verbruik voor het prijsplafond per GJ per maand kan vinden ivm verhuizing?
https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/verbruiksadvies/

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:28:

Nou dat had wat voeten in de aarde ..
De eerste die reageerde kwam met september!!
Uiteindelijk zijn we bij Deso installatie techniek uitgekomen, die stond 2 dagen later op de stoep en heeft het in een uurtje gefikst.
Er moesten 2 "Ferroli servomotor M7410" vervangen worden en nog eoa lekje gedicht (was er zelf niet bij).
Uiteindelijke kosten: 425,- euro.

Maar goed, bij een CV kun bij een vele jaren oude ketel ook zulke kosten onverwachts krijgen als er eens iets stuk is.
Eind goed, al goed :Y)

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 18:39
Ik houd Eteck ook al even met een schuin oog in de gaten. Schuin oog…want ik heb er geen keuze in. Eteck wordt de verhuurder van ons WKO systeem in het appartementencomplex wat eind dit jaar/begin vlgd jaar wordt opgeleverd. Ik heb wel wat zonnepanelen genomen. Mag zelf de energieleverancier kiezen en denk ook aan een thuis accu. Hopelijk straks alleen te maken met Eteck voor de huurprijs van WKO zelf en de warmtepomp.
Iemand hier vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:40
Met de huidige lage gasprijzen is het misschien een idee als Eneco (en de anderen) nu vast voor een jaar gas inkopen ipv te wachten op de hoge prijzen in December ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:48
LastSamurai schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:27:
Met de huidige lage gasprijzen is het misschien een idee als Eneco (en de anderen) nu vast voor een jaar gas inkopen ipv te wachten op de hoge prijzen in December ?
Ten eerste denk ik niet dat veel medewerkers van Eneco (en anderen) hun aankoopbeleid bepalen door deze draad aandachtig door te nemen, en ten tweede maakt hoe goedkoop ze precies hun gas inkopen helaas geen klap uit voor de prijzen die ze de consumenten mogen gaan rekenen van de ACM -- die baseren ook wel op de gasprijzen, maar niet op de prijzen van het goedkoopste moment. Als dit dus al een voordeel oplevert, dan voor de aandeelhouders.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee