Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:31
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Persoonlijk vind ik het omrekenen totaal niet zinnig.
Ten eerste heb ik al 20 jaar geen gas meer, dus heb ik geen flauw benul 'wat een kuub doet'.
Daarnaast is algemeen bekend dat SV een hoger verbruik kent dan een gas gebruiker.

[...]

I know, maar in dit geval woonde ik niet in mijn huis ivm brand. Ten tijde van de brand stond de klep open, daarna is de stroom afgekoppeld en heeft het een flink aantal weken geduurd voor ik zag dat én die klep open stond én 2 radiatoren vol open stonden. En dat in een huis waar verder niet gestookt vanwege afwezigheid :X
Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o

Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.

Daarnaast wordt genoemd dat het rendement van SV 65% (gas 75-85%) voor svv en 94% (gas 90-96%) voor CV. Voor CV water maakt het dus geen fluit uit, in veel gevallen zelfs efficiënter, bij warmwater is het minder efficiënt (10 tot 20%). Gelukkig is warm water een klein deel van je rekening. (Zo’n 20%)

Let wel, dit zijn rendementen over het heet water dat je huis binnenkomt en hoe efficiënt dit door de warmtewisselaar je woning betreedt. Het is algemeen bekend dat de rendementen daarvoor; dus van
(bijv.) vuilverbranding tot je woning heel laag zijn. Maar dat is een andere discussie.

Al met al denk ik dat een warmtenet helemaal niet een verkeerd concept is, mits de opwek met restproducten gebeurt of dmv grootschallige aardwarmte. Maar wel verdomme in handen van de bewoners! Zij moeten eigenaar zijn van het net en een bestuur aanstellen met bijbehorende inspraak en invloed.

[ Voor 41% gewijzigd door t14wo op 09-03-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

t14wo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Je mag ook tov het plafond voor SV kijken. Die is 37 GJ. Met 60 GJ zit je er dus ruim ruim boven. :)

Wel knap lullig van dat verbruik na de brand. Alsof je dan niet genoeg aan je hoofd hebt. :o
Tja, helaas weinig aan te doen. Even slikken en weer doorrrrr
Zit nog even naar je link te kijken en je conclusie is verkeerd. Het rendement waarmee gerekend wordt in EPC berekeningen is schijnbaar onrealistisch geweest. Prima, dat kan. Verandert niet aan of er een ketel of SV in de woning zit. Wat wél is, is dat ervdus onterecht een hogere EPC uitkwa, waardoor er minder geïsoleerd hoefde te worden. Dat is wel echt heel triest natuurlijk.
Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:48
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:42:
[...]

http://stadswarmte.blogsp...-stadsverwarming-hoe.html

Daarnaast kan ik mijn stadsverwarming niet efficiënter maken. Ik kan niet de werktemperatuur verlagen bijvoorbeeld.
Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Koffie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:11:

[...]

Als je woning minder geïsoleerd is, ben je per definitie toch meer aan het verwarmen?
Maar niet meer dan als je een ketel zou hebben hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Zoals Syaero al zei: dat is vooral kritiek op EPC berekeningen (in combinatie met bouwvoorschriften)

Efficienter maken kan prima:
1. waterzijdig inregelen van je CV systeem
2. en werktemperatuur kun je verlagen door het plaatsen van een meng injectiesysteem na je afleverset.
Dit zijn hele belangrijke punten die veel mensen niet weten. Nog meer dan bij gas. Want jouw afleverset blijft vrolijk heet water leveren, op volle snelheid als je cv dat vraagt. Deze knijpen door de doorstroming te verlagen, zodat de afgifte beter is, zorgt voor een zuiniger systeem. Helaas zal je dit zelden bij de bouw opgeleverd krijgen en mag je zelf aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:53
sebastiaan89 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:44:
Ik twijffel inderdaad ook aan die uitspraak, zeker in het geval van lage temperatuur vloerverwarming zonder warmtepomp, waar we het volgens mij in het geval van de meeste warmtenetten over hebben.
Theoretisch is een grotere delta T natuurlijk efficienter, maar ik heb wel eens het idee dat naarmate de vloerverwarming bij mij langer aanstaat de uitvoertemperatuur stijgt. Dan gebruik ik de warmte waarvoor ik betaal dus niet efficient. Terwijl bij korte "bijstook" momenten de kleppen al weer sluiten voordat de vloerverwarming "doorstroomt" en daarna dus alle warmte die geleverd is ook daadwerkelijk de vloer in gaat.

Maw: flow is ook een factor bij dit soort systemen.
Nou het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk data om bovenstaande aan te staven.
In Januari heb ik een slimme stekker voor mijn kleppen gestoken met een tijdschema om enkel van 17 tot 21 te verwarmen.
In weekenden en op thuiswerkdagen heb ik s'ochtends handmatig de stekker aangezet.
Resultaat: 25% meer verbruik dan in Februari, waarbij ik de klok er tussenuit heb gehaald en het systeem gewoon non-stop heb laten verwarmen.
Bovenstaande is gecompenseerd voor graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een beetje off-topic..

Wij hebben tijdelijk het huis van mijn dcho) overleden schoonvader onder ons beheer.
Nu blijkt dat er een probleem is met de wisselaar. Deze blijft, zonder aanvraag, doorstromen. Met als gevolg dat een leegstaand huis met de kachel uit meer verbruikt dan mijn eigen woning.
De wisselaar is volgens ennatuurlijk eigendom van de bewoner.

Zojuist heb ik de hoofdkraan van sw dichtgedraaid, hierdoor stopte uiteraard de doorstroming.
Nu ben ik alleen bekend met een sw met huren van een afleverset, niet met eigendom.
Iemand enig idee wie of wat ik hiervoor moet contacten in de omgeving van Breda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:00
Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:28:

Wij hebben tijdelijk het huis van mijn dcho) overleden schoonvader onder ons beheer.
Nu blijkt dat er een probleem is met de wisselaar. Deze blijft, zonder aanvraag, doorstromen. Met als gevolg dat een leegstaand huis met de kachel uit meer verbruikt dan mijn eigen woning.

Zojuist heb ik de hoofdkraan van sw dichtgedraaid, hierdoor stopte uiteraard de doorstroming.
Nu ben ik alleen bekend met een sw met huren van een afleverset, niet met eigendom.
Iemand enig idee wie of wat ik hiervoor moet contacten in de omgeving van Breda?
Hoi koffie, volgens mij wordt in ( bijna) alle gevallen de warmtewisselaar gehuurd van de warmte leverancier.

Kun jij de laatste factuur checken? Als ik de tarieven van Ennatuurlijk zie kijkt deze leverancier ook een aflever set in rekening te kunnen brengen: https://ennatuurlijk.nl/thuis/tarieven/warmtetarieven-2023

Als ik het goed lees bij de ACM bevat een aflever set die je huurt normaal gesproken een. In het volgende Engelstalige rapport wordt een aflever set vertaald als heat exchanger, https://www.acm.nl/nl/pub...mentstoets-en-afleversets
Daarmee kun je volgens mij checken of de warmtewisselaar eigendom of huur is. Ik hoop en verwacht dat je ziet dat het huur is. Evt kan ik je in een pb nog wel gegevens van een installateur sturen die in de regio Breda dit soort installaties onderhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

peter13579 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:55:
[...]

Hoi koffie, volgens mij wordt in ( bijna) alle gevallen de warmtewisselaar gehuurd van de warmte leverancier.
Ik ben ook niet anders gewend, echter de leverancier stelt dat deze set eigendom is. Ook word er wel een afleverset op de jaarrekening genoemd echter wel a 0 euro.
Evt kan ik je in een pb nog wel gegevens van een installateur sturen die in de regio Breda dit soort installaties onderhoudt.
Als dat een partij is die regulier onderhoud en reparatie voor particulieren doet: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Hoe werkt dat dan met je GJ meter? Deze zit normaal toch in de aflever set? Bij mij zit deze er helemaal verzegeld in. Dat zou betekenen dat je altijd iemand van het warmte bedrijf nodig hebt om onderhoud aan je eigen aflever set te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:44
Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:26:
Ook word er wel een afleverset op de jaarrekening genoemd echter wel a 0 euro.
Als de afleverset eigendom van de klant zou zijn, dan hoeft deze toch niet op de afrekening te staan? Zelfs niet voor 0 euro!

Off-topic: mijn tv/internet provider zet apparatuur in bruikleen op de nota voor 0 euro, maar is toch echt eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Tegenwoordig moet je een afleverset altijd huren van de warmteleverancier. Dat is niet altijd zo geweest; Ik kan even niet herleiden wanneer dat is afgeschaft.

Ik kwam het volgende tegen:
[...]De hoofdregel daarbij is dat de verbruiker een afleverset huurt van de
leverancier. Als een verbruiker wel zelf een afleverset in eigendom heeft, moet de verbruiker bij
vervanging van de bestaande afleverset een nieuwe afleverset huren van de leverancier. [...]
bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/acm-publiceert-leidraad-verplichtingen-voor-leverancier-warmte.pdf

Er zou in dit geval dus sprake kunnen zijn dat je schoonvader dus wel degelijk eigenaar was van de afleverset. (Ik neem aan dat het een koopwoning is en geen huurwoning?)

In dit geval moet je een keuze maken:
- Laat je het repareren?
- Laat je hem vervangen door een nieuwe afleverset (huur)?
- Of laat je de beslissing over aan de toekomstig woningeigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
H. Lal schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:24:
Tegenwoordig moet je een afleverset altijd huren van de warmteleverancier. Dat is niet altijd zo geweest; Ik kan even niet herleiden wanneer dat is afgeschaft.
Heel toevallig is dat in 2014 vanaf het moment dat de Warmtewet in treding trad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
H. Lal schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:24:

Ik kwam het volgende tegen:

[...]

bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/acm-publiceert-leidraad-verplichtingen-voor-leverancier-warmte.pdf

Er zou in dit geval dus sprake kunnen zijn dat je schoonvader dus wel degelijk eigenaar was van de afleverset. (Ik neem aan dat het een koopwoning is en geen huurwoning?)

In dit geval moet je een keuze maken:
- Laat je het repareren?
- Laat je hem vervangen door een nieuwe afleverset (huur)?
- Of laat je de beslissing over aan de toekomstig woningeigenaar?
Aanvulling: Misschien zou je ook een nieuwe aan kunnen schaffen en (laten) installeren. >:) Leverancier weet verder niet dat je een nieuwe afleverset plaatst. (Ik weet alleen niet hoe je situatie is met betrekking tot de warmtemeter.)

Deze situatie had ik zelf graag gehad... 140 euro per jaar besparen èn dan zelf een afleverset kiezen met geïntegreerde meng-injectie. Dit zodat de CV op lage temperatuur kan werken. (comfortabeler en efficienter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
Weet iemand waar ik het maximaal verbruik voor het prijsplafond per GJ per maand kan vinden ivm verhuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-03 14:03
Bard1982 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
Weet iemand waar ik het maximaal verbruik voor het prijsplafond per GJ per maand kan vinden ivm verhuizing?
https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/verbruiksadvies/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:28:

Nou dat had wat voeten in de aarde ..
De eerste die reageerde kwam met september!!
Uiteindelijk zijn we bij Deso installatie techniek uitgekomen, die stond 2 dagen later op de stoep en heeft het in een uurtje gefikst.
Er moesten 2 "Ferroli servomotor M7410" vervangen worden en nog eoa lekje gedicht (was er zelf niet bij).
Uiteindelijke kosten: 425,- euro.

Maar goed, bij een CV kun bij een vele jaren oude ketel ook zulke kosten onverwachts krijgen als er eens iets stuk is.
Eind goed, al goed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Ik houd Eteck ook al even met een schuin oog in de gaten. Schuin oog…want ik heb er geen keuze in. Eteck wordt de verhuurder van ons WKO systeem in het appartementencomplex wat eind dit jaar/begin vlgd jaar wordt opgeleverd. Ik heb wel wat zonnepanelen genomen. Mag zelf de energieleverancier kiezen en denk ook aan een thuis accu. Hopelijk straks alleen te maken met Eteck voor de huurprijs van WKO zelf en de warmtepomp.
Iemand hier vergelijkbare situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 09:39
Met de huidige lage gasprijzen is het misschien een idee als Eneco (en de anderen) nu vast voor een jaar gas inkopen ipv te wachten op de hoge prijzen in December ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 21:26
LastSamurai schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:27:
Met de huidige lage gasprijzen is het misschien een idee als Eneco (en de anderen) nu vast voor een jaar gas inkopen ipv te wachten op de hoge prijzen in December ?
Ten eerste denk ik niet dat veel medewerkers van Eneco (en anderen) hun aankoopbeleid bepalen door deze draad aandachtig door te nemen, en ten tweede maakt hoe goedkoop ze precies hun gas inkopen helaas geen klap uit voor de prijzen die ze de consumenten mogen gaan rekenen van de ACM -- die baseren ook wel op de gasprijzen, maar niet op de prijzen van het goedkoopste moment. Als dit dus al een voordeel oplevert, dan voor de aandeelhouders.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoe de leveranciers inkopen verschilt per leverancier.

[ Voor 102% gewijzigd door warmtetarieven op 16-06-2023 18:47 . Reden: wil eigenlijk niks meer over dit onderwerp zeggen. zou mijn post het liefst verwijderen. excuses voor het ongemakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 20:47
Op dit moment kijk ik serieus naar een nieuwbouwwoning. Onderdeel van de overweging is uiteraard een "toekomstproof", goed geisoleerde woning met daarmee een lage energierekening. Woning is A+++ geisoleerd dus zou goed moeten zitten.

Maar... Het project gaat aangesloten worden op een WKO-installatie van Eteck. Als ik in dit forum en elders lees over de service van dit bedrijf wordt ik niet bepaald vrolijk. Belangrijker nog zijn de absoluut absurde prijzen voor warmte/koude: https://www.eteck.nl/nl/warmtetarieven-2023-a/

Als ik uitga van 40 GJ verbruik warmte per jaar voor verwarming en warm tapwater (bron: milieucentraal) en hierbij de vaste kosten optel kom ik uit op zo'n 220 euro per maand. Dit is aanzienlijk meer dan ik aan energiekosten betaal (inclusief stroomverbruik!) in mijn huidige energielabel D woning van 100 jaar oud met CV.

Dit kan toch niet kloppen? Schat ik het verbruik te hoog in? Anders worden huidige gebruikers werkelijk kaalgeplukt door dit soort bedrijven.

Oplevering van de woning staat wel gepland in midden 2025, en dan zou de nieuwe warmtewet in werking moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Levee schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:10:
Op dit moment kijk ik serieus naar een nieuwbouwwoning. Onderdeel van de overweging is uiteraard een "toekomstproof", goed geisoleerde woning met daarmee een lage energierekening. Woning is A+++ geisoleerd dus zou goed moeten zitten.

Maar... Het project gaat aangesloten worden op een WKO-installatie van Eteck. Als ik in dit forum en elders lees over de service van dit bedrijf wordt ik niet bepaald vrolijk. Belangrijker nog zijn de absoluut absurde prijzen voor warmte/koude: https://www.eteck.nl/nl/warmtetarieven-2023-a/

Als ik uitga van 40 GJ verbruik warmte per jaar voor verwarming en warm tapwater (bron: milieucentraal) en hierbij de vaste kosten optel kom ik uit op zo'n 220 euro per maand. Dit is aanzienlijk meer dan ik aan energiekosten betaal (inclusief stroomverbruik!) in mijn huidige energielabel D woning van 100 jaar oud met CV.

Dit kan toch niet kloppen? Schat ik het verbruik te hoog in? Anders worden huidige gebruikers werkelijk kaalgeplukt door dit soort bedrijven.

Oplevering van de woning staat wel gepland in midden 2025, en dan zou de nieuwe warmtewet in werking moeten zijn.
Ik zou de keuze van een huis niet hiervan laten afhangen. Je kan het altijd meenemen in je plussen en minnen, maar niet meer dan dat.

Dit topic zit (inclusief mij) vol met klagers omdat het afgelopen 2 jaar duur was.

Dit jaar valt het gewoon onder prijsplafond (net als de rest van NL). Voeig jaar was het wel buitensporig duur.

Maar een huis koop je niet voor 2 jaar. In hebe er vertrouwen in dat de nieuwe energiewet de loskoppeling van het gas en prijzen naar daadwerkelijke kosten positief gaat uitpakken.

Het Rijk is er gewoon veel te veel aan gelegen om meer mensen op stadsverwarming aan te sluiten. Dus dat slechte imago zullen ze moeten kwijtraken.

Maar een van de hele grote voordelen die warmtepompwoningen niet hebben komt vanaf 2030: afschaffing saldering.

Waar nu een warmtepomp in de winter 75% van de energie wegpompt en maar 10(?)% daarvan van de zonnepanelen komt, mag die bu volledig gesaldeerd worden. Zodra dit helemaal is afgeschaft verdwijnt er hiermee een enorm voordeel voor de warmtepompwoningen. Zij moeten dan 5000kWh gaan afnemen in de winter terwijl ze die never nooit opwekken.

Met andere woorden: met stadsverwarming ga je daar nooit last van hebben. Het blijft heerlijk zorgeloos warm water hebben zonder onderhoud, grote units etc.

Dus hop hop, schop Jetten onder z’n reet en zorg dat die energiewet er komt, dan wordt stadsverwarming nog een plus ipv een min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal

Mijn advies: kijk even verder dan het energielabel, maar vooral naar de technische specificaties van glas en isolatie.

Zelf woon ik in een ‘99 2-kapper; 145m2; Gezin van 4; 2 voltijd werkers waarvan de helft van de tijd thuis werken; 22 GJ per jaar, waar het bij ‘thuis zijn’ 20 gradenC dient te zijn.
Ik sta zelf altijd verbaasd over die gemiddelde verbruiken bij milieu centraal/ energierekening. Ik zou niet weten hoe ik daar aan zou moeten komen.

Andere kant: mijn buren (zelfde woning) verbruiken 42 GJ; altijd verwarming aan 24/7; ook alle slaapkamers; 21 gradenC +.

Ik mag verwachten dat bij een nog op te leveren woning (aantal versies van het bouwbesluit verder) je zelfs bij idioot stoken daar dus niet meer aan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:44
Een fatsoenlijke A+++ nieuwbouw woning verbruikt tussen de 1 en 2 GJ per maand. Op 140m2 voor 2 personen zitten we gemiddeld over een jaar op 1 GJ per maand. Eteck is een waardeloos bedrijf maar zoals eerder gezegd zou ik het absoluut niet als dealbreaker zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Ik zou de keuze van een huis niet hiervan laten afhangen. Je kan het altijd meenemen in je plussen en minnen, maar niet meer dan dat.

Dit topic zit (inclusief mij) vol met klagers omdat het afgelopen 2 jaar duur was.

Dit jaar valt het gewoon onder prijsplafond (net als de rest van NL). Voeig jaar was het wel buitensporig duur.

Maar een huis koop je niet voor 2 jaar. In hebe er vertrouwen in dat de nieuwe energiewet de loskoppeling van het gas en prijzen naar daadwerkelijke kosten positief gaat uitpakken.

Het Rijk is er gewoon veel te veel aan gelegen om meer mensen op stadsverwarming aan te sluiten. Dus dat slechte imago zullen ze moeten kwijtraken.

Maar een van de hele grote voordelen die warmtepompwoningen niet hebben komt vanaf 2030: afschaffing saldering.

Waar nu een warmtepomp in de winter 75% van de energie wegpompt en maar 10(?)% daarvan van de zonnepanelen komt, mag die bu volledig gesaldeerd worden. Zodra dit helemaal is afgeschaft verdwijnt er hiermee een enorm voordeel voor de warmtepompwoningen. Zij moeten dan 5000kWh gaan afnemen in de winter terwijl ze die never nooit opwekken.

Met andere woorden: met stadsverwarming ga je daar nooit last van hebben. Het blijft heerlijk zorgeloos warm water hebben zonder onderhoud, grote units etc.

Dus hop hop, schop Jetten onder z’n reet en zorg dat die energiewet er komt, dan wordt stadsverwarming nog een plus ipv een min.
Ja, die overweging had ik ook al gemaakt. Toch ben ik verbaasd over hoe de groep van huidige stadsverwarming gebruikers de afgelopen periode is afgezet. 8)7
Mythling schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:36:
Een fatsoenlijke A+++ nieuwbouw woning verbruikt tussen de 1 en 2 GJ per maand. Op 140m2 voor 2 personen zitten we gemiddeld over een jaar op 1 GJ per maand. Eteck is een waardeloos bedrijf maar zoals eerder gezegd zou ik het absoluut niet als dealbreaker zien.
Dat is belangrijke informatie die de zaak nogal verandert. Weet iemand toevallig hoeveel stroomgebruik ik kan verwachten voor de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:46
warmtetarieven schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:37:
Sommige leveranciers kopen gespreid over het jaar in.
En sommige leveranciers kopen al het gas voor het hele jaar in op het duurste moment van het jaar.

Ondanks de vele beloftes is de wet nog steeds niet aangepast en zit de prijs van warmte nog steeds vast aan de prijs van gas. De prijs van gas op het duurste moment van het jaar in de winter. Want dan worden de tarieven vastgesteld

Niet meer dan anders=niet meer dan de hoogste gasprijs van het jaar voor het hele jaar.

Terwijl heel nederland nu vaste contracten afsluit voor een prijs die lager is dan het prijsplafond.
Hebben de gebruikers van warmte deze mogelijkheid niet. En zitten zij straks weer voor een heel jaar vast aan de recordprijzen die er in de winter altijd zijn.
Dat het anders moet ben ik met je eens. Maar de piek van de gasprijs lag in de zomer van vorig jaar. De vaststelling in december was dus absoluut niet op het duurste moment.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:44
Levee schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:40:

Dat is belangrijke informatie die de zaak nogal verandert. Weet iemand toevallig hoeveel stroomgebruik ik kan verwachten voor de warmtepomp?
0, je krijgt hoogstwaarschijnlijk een 2e meter in huis speciaal voor de WP, die Eteck betaalt. De kosten voor de stroom zitten in de GJ prijs. Je kan je zonnepanelen overschot daar dus niet kwijt. Dat is zowel een voordeel als een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Een nieuwbouwwoning doet maximaal zo'n 25 kWh/m2/jaar (0.09 GJ/m2/Jaar) aan ruimteverwarming. Heb je een woning van 140 m2, kom je uit op krap 13 GJ. Tapwater hang erg af van je douchekeuzes (douche-wtw, bespaardouche, aantal personen en lengte douchen) en ligt doorgaans tussen de 4 en 10 GJ per jaar in.

Je gebruikt dus minder dan 20 GJ per jaar. Kom je uit op iets van 130 euro per maand.
Als ze het goed doen met de WKO krijg je ook koeling. Kost je jaarlijks 200-nogwat aan vast bedrag, maar is gunstiger dan een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Krijg je een warmtepomp in de woning? Bij veel WKO projecten is er 1 centrale warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Ja, die overweging had ik ook al gemaakt. Toch ben ik verbaasd over hoe de groep van huidige stadsverwarming gebruikers de afgelopen periode is afgezet. 8)7

[...]

In retrospect hebben stadsverwarming klanten in 2022 juist een hele goede deal gehad. We kregen een jaar lang tarieven van voor de Oekraine oorlog. En iedereen met stadsverwarming vindt dat niet leuk om te horen, maar juist toen zijn we (toevslligerwijs) beschermd tegen de extreme prijzen.

Pas dit jaar werd het echt hoog. Maar nu is er het prijsplafond. Dus heb je er alsnog beperkt last van.

Maar zoals ik zei: elk huis heeft minpunten. Zet die af tegenover de pluspunten. Maar gebruik dit niet als breekpunt.

Nogmaals: je hebt 0 euro aan onderhoud. Als het stuk is, bel je je leverancier. Dat is ook wel lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Ik zat deze nog even door te lezen; ik ben het grotendeels met je eens. Maar dat het voordeel voor warmtepomp bij afbouw saldering verdwijnt is niet helemaal waar.

Had het voor mezelf eens doorgerekend: Ook zonder salderen (en zonnepanelen) kun je een warmtepomp systeem (full electric) terugverdienen (tov een warmtenet) binnen de technische levensduur van zo een systeem.

Dit heeft diverse redenen:
- hoge vaste kosten warmtenet
- koppeling van warmte aan gasprijs
- (S)COP van warmtepomp (ondanks dat elektra prijs ook meegaat met gasprijs.)

Weliswaar moet de nieuwe warmtewet er voor zorgen dat prijs van warmte los komt van gasprijs; maar je kunt redelijkerwijs gaan verwachten dat electriciteit ook minder mee gaat met gasprijs dan dat het nu doet. De hoeveelheid dat vanuit duurzame bron nu al wordt opgewekt en in de nabije en verdere toekomst ook fossielvrij gaat worden opgewekt, zal de prijs doen zakken tov gas/fossiel.

Daarmee zal een warmtepomp ook na 2030 een economisch haalbaar systeem blijven.

Beíde technieken hebben mijns inziens wel een toekomst (zowel technisch als economisch), maar Nederland is wat dat betreft soms nog vreemd ingericht en zal “ontvlochten” moeten worden:
  • (ruim opgezette) woonwijken met een warmtenet; relatief grote afstanden tussen de afleverpunten; veel verliezen; terwijl dit woningen zijn die ruimte hebben voor een warmtepomp
  • dichter bebouwde stedelijke omgeving met achter elke voordeur een CV ketel; kleine afstanden tussen afleverpunten; ruimte is schaars; gedeeld systeem (warmtenet) zou veel ruimte efficiënter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Nogmaals: je hebt 0 euro aan onderhoud. Als het stuk is, bel je je leverancier. Dat is ook wel lekker hoor.
Nou, als je het over stadsverwarming hebt valt dat wel mee. Je betaald maandelijks een flink bedrag aan vaste kosten.. als ik naar mijn eigen afrekening kijk was dat vorig jaar totaal ruim € 600 (afleverset en gebruiksonafhankelijk tarief). Daarvoor kan je veel onderhoud plegen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Gijsje22 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:15:
[...]

Nou, als je het over stadsverwarming hebt valt dat wel mee. Je betaald maandelijks een flink bedrag aan vaste kosten.. als ik naar mijn eigen afrekening kijk was dat vorig jaar totaal ruim € 600 (afleverset en gebruiksonafhankelijk tarief). Daarvoor kan je veel onderhoud plegen ;).
Klopt. Ik benoemde het niet goed. Je koopt elk risico in principe af. Dát is wel lekker. Je zal niet geconfronteerd worden met een kapotte cv ketel waardoor je niet op vakantie kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zat deze nog even door te lezen; ik ben het grotendeels met je eens. Maar dat het voordeel voor warmtepomp bij afbouw saldering verdwijnt is niet helemaal waar.

Had het voor mezelf eens doorgerekend: Ook zonder salderen (en zonnepanelen) kun je een warmtepomp systeem (full electric) terugverdienen (tov een warmtenet) binnen de technische levensduur van zo een systeem.

Weliswaar moet de nieuwe warmtewet er voor zorgen dat prijs van warmte los komt van gasprijs; maar je kunt redelijkerwijs gaan verwachten dat electriciteit ook minder mee gaat met gasprijs dan dat het nu doet. De hoeveelheid dat vanuit duurzame bron nu al wordt opgewekt en in de nabije en verdere toekomst ook fossielvrij gaat worden opgewekt, zal de prijs doen zakken tov gas/fossiel.

Beíde technieken hebben mijns inziens wel een toekomst (zowel technisch als economisch), maar Nederland is wat dat betreft soms nog vreemd ingericht en zal “ontvlochten” moeten worden:
  • (ruim opgezette) woonwijken met een warmtenet; relatief grote afstanden tussen de afleverpunten; veel verliezen; terwijl dit woningen zijn die ruimte hebben voor een warmtepomp
  • dichter bebouwde stedelijke omgeving met achter elke voordeur een CV ketel; kleine afstanden tussen afleverpunten; ruimte is schaars; gedeeld systeem (warmtenet) zou veel ruimte efficiënter zijn.
Die afstanden en daarmee de verliezen zijn echt fors. Onze wijk zit op 15 kilometer van de warmtebron (afvalverbrander) af! Dat is gigantisch. Ik las dat er zeker 30% van de energie verloren gaat. En inderdaad is het een ruime nieuwbouwwijk waar vrijwel iedereen plek heeft voor een WP. Maar dat was 15 jaar geleden gewoon nog geen haalbare optie. En dat precies die wijken warmtenet krijgt is logisch: het is een leeg canvas.

Verschillende gemeenten, waaronder Arnhem is bezig met inventariseren voor een warmtenet voor appartementen in en rond het centrum. Maar dat is buitengewoon ingewikkeld omdat er geen verplichting is. Die bewoner zeggen gewoonweg nee. En dat snap ik, als je net een nieuwe cv ketel hebt aangeschaft bijvoorbeeld.

Ik voog je renedatie mbt de warmtepomp ROI, maar ik ben benieuwd! Hoe je het ook wend of keert: WP huizenbezitters gaan fors meer betalen voor warmte als salderen eraf is. Een gemiddend rijtjeshuis heeft nooit genoeg dak voor zoveel zonnepanelen om in de winter 35 kWh op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Die afstanden en daarmee de verliezen zijn echt fors. Onze wijk zit op 15 kilometer van de warmtebron (afvalverbrander) af! Dat is gigantisch. Ik las dat er zeker 30% van de energie verloren gaat. En inderdaad is het een ruime nieuwbouwwijk waar vrijwel iedereen plek heeft voor een WP. Maar dat was 15 jaar geleden gewoon nog geen haalbare optie. En dat precies die wijken warmtenet krijgt is logisch: het is een leeg canvas.

Verschillende gemeenten, waaronder Arnhem is bezig met inventariseren voor een warmtenet voor appartementen in en rond het centrum. Maar dat is buitengewoon ingewikkeld omdat er geen verplichting is. Die bewoner zeggen gewoonweg nee. En dat snap ik, als je net een nieuwe cv ketel hebt aangeschaft bijvoorbeeld.

Ik voog je renedatie mbt de warmtepomp ROI, maar ik ben benieuwd! Hoe je het ook wend of keert: WP huizenbezitters gaan fors meer betalen voor warmte als salderen eraf is. Een gemiddend rijtjeshuis heeft nooit genoeg dak voor zoveel zonnepanelen om in de winter 35 kWh op te wekken.

Liander noemt dat een elektra aansluiting 3*25A ruim €346 kost. Je zou toch mogen verwachten dat een warmtenetaansluiting niet veel meer kost dan dat? Het vastrecht voor gas en elektra is bij Liander €587. Dat is dus ongeveer evenveel als de vaste kosten voor ALLEEN het warmtenet!

Ik denk dus ook dat daar nog veel winst (pun intended) te halen is. Beheer van warmtenet moet liggen bij waar het hoort: de Netbeheerders. Zij zijn niet uit op winstmaximalisatie. Maar helaas hebben gemeenten lucratieve dealtjes gesluiten met de duivel (aka Nuon destijds, Etteck, Eneco etc) en nu mogen zij hun investeringen tot in den treure uitmelken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
t14wo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:38:
[...]

Klopt. Ik benoemde het niet goed. Je koopt elk risico in principe af. Dát is wel lekker. Je zal niet geconfronteerd worden met een kapotte cv ketel waardoor je niet op vakantie kan. ;)
Bij ons is het vast recht alleen al 1140 euro per jaar, daarmee kan een groot deel van NL nooit op vakantie ( of ieder jaar de cv ketel vervangen als je zelf handig bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Je zegt het verkeerd. De warmteleverancier heeft €0 aan onderhoud. Wat kan er nou kapot gaan aan een warmtewisselaar? Wel elk jaar dik €100 aftikken voor de huur van de warmtewisselaar, maar in de 10 jaar dat dat ding hier hangt is er geen onderhoud gepleegd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
peter13579 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Bij ons is het vast recht alleen al 1140 euro per jaar, daarmee kan een groot deel van NL nooit op vakantie ( of ieder jaar de cv ketel vervangen als je zelf handig bent).
ik zeg toch ook niks over de hoogte van de vaste kosten? ;)
Die zijn gewoon veel te hoog. Hoe je op 1140 euro komt is me een raadsel. Maar de 5-600 die je nu betaalt voor warmtenet is gewoon veel te hoog. Er mag zeker een risico opgslag op zitten omdat je risico afkoopt. Maar deze prijzen, samen met het zeer beperkte risico is gewoon niet OK.

Onze warmtewisselaar hangt er nu 16 jaar en is nog prima. Logisch, want het een extreem simpel ding. Maar er is al wel zeker 1500 euro voor betaald. Dat ding kost nieuw een paar honderd. Dus daar wordt exhorbitante winst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
t14wo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:33:
[...]

ik zeg toch ook niks over de hoogte van de vaste kosten? ;)
Die zijn gewoon veel te hoog. Hoe je op 1140 euro komt is me een raadsel. Maar de 5-600 die je nu betaalt voor warmtenet is gewoon veel te hoog. Er mag zeker een risico opgslag op zitten omdat je risico afkoopt. Maar deze prijzen, samen met het zeer beperkte risico is gewoon niet OK.

Onze warmtewisselaar hangt er nu 16 jaar en is nog prima. Logisch, want het een extreem simpel ding. Maar er is al wel zeker 1500 euro voor betaald. Dat ding kost nieuw een paar honderd. Dus daar wordt exhorbitante winst gemaakt.
Ik betaal per maand helaas:
- 45,80 vastrecht warmte
- 2,56 Meet tarief
- 11,74 aflever set
- 29 koeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
peter13579 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:50:
- 45,80 vastrecht warmte
- 2,56 Meet tarief
- 11,74 aflever set
- 29 koeling
Zonder een zeur te willen zijn: dat komt uit op 1069,20 per jaar, niet 1140. Check even of je niet toevallig nog harder een poot uitgedraaid wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
MneoreJ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Zonder een zeur te willen zijn: dat komt uit op 1069,20 per jaar, niet 1140. Check even of je niet toevallig nog harder een poot uitgedraaid wordt. :P
Je hebt 2x gelijk:
1. Ik word zowiezo een poot uitgedraaid want ik heb stadsverwarming.
2. Ik zie dat ze een optionele toeslag van 5,54 nu standaard meenemen in het voorschot bedrag, (ik hoop niet in de eind afrekening), dus ik word nog genaaid ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
peter13579 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:50:
[...]

- 45,80 vastrecht warmte
- 2,56 Meet tarief
- 11,74 aflever set
- 29 koeling
Zo de t*ring zeg. Ook nog eens 360 euro voor alleen koeling. Dat is gewoon een veredelde waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 11:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Hoe werkt dat met die koeling? Dan stroomt er gewoon koud water door je radiatoren?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Bergie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:50:
Hoe werkt dat met die koeling? Dan stroomt er gewoon koud water door je radiatoren?
Dat is koud water wat in de zomer door mijn vloer loopt, hiermee koelen we ons huis een beetje en het warme water wordt onder de grond opgeslagen door onze leverancier. (Eigenlijk een bodem warmtepomp voor meerdere huizen)

Deze warmte kunnen we dan in de winter weer terugkopen voor 86,36 / GJ.....

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 19-06-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
Iedereen bedankt voor hun inbreng. Mijn situatie betreft een woning in het nieuwbouwproject Eureka! Village (rijtjeswoning) in Breda. De woningen zijn aangesloten op een gezamelijke WKO-installatie in het naastgelegen appartementencomplex, gebouwd als onderdeel van hetzelfde project.
De woningen binnen EUREKA! Village worden aangesloten op
de collectieve duurzame Warmte Koude Opslag (WKO). Deze
voorziening wordt door Eteck gerealiseerd en geëxploiteerd.
De energievoorziening waarop de woningen worden aangesloten
is gelegen in een aparte ruimte in de stallingsgarage van
EUREKA! Central. De collectieve duurzame energievoorziening
voorziet door middel van een bodemwarmtepomp in uw woning
in de levering van verwarming, (verk)koeling en warm tapwater
voor je woning. De energievoorziening wordt aangesloten op
collectieve warmte/koude bronnen gelegen in het openbaar
gebied. Er worden daarnaast transportleidingen in de
kruipruimtes, achtertuinen en in VvE-terrein gepositioneerd. De
positie van de bronnen wordt in overleg met Eteck, de gemeente
en de Ontwikkelingscombinatie bepaald.

De WKO-installatie, de (bodem)warmtepomp in de woning
en de bijbehorende bronnen blijven eigendom van energie
exploitant. De transmissieberekening van de capaciteit van de
bodemwarmtepomp zal voldoen de eisen van de ISSO publicatie
51 en 72. De garantiebepalingen conform de Woningborg
Garantie- en waarborgregeling Module II-R, II-S en Bijlage A zijn
hierbij van toepassing op de verwarming- en tapwaterinstallatie.
Op de verkoopplattegrond is de positie van de warmtepomp
binnen de woning weergegeven. De exacte positie van de
componenten en de definitieve plaats van de verdeelsets van de
vloerverwarming/- verkoeling zal bepaald worden bij de nadere
technische uitwerking.

De warmtepomp wordt uitgevoerd met vloerverwarming
als hoofdverwarming (vloerverwarming is uw eigendom).
De maximale warmteweerstand van de toe te passen
vloerafwerking mag niet te hoog zijn (RC vloerafwerking
< 0,09m2K/W, advies < 0,05 m2K/W). Hoe lager de RC-
waarde, hoe sneller de vloerverwarming werkt en hoe lager de
energiekosten.

Naast de vloerverwarming worden de woningen ook voorzien
van vloerkoeling. In de zomer stroomt er dan koel water door de
leidingen van het vloerverwarmingssysteem. Het resultaat is een
prettige temperatuur zonder onaangename koude luchtstromen.
De toepassing van vloerverwarming en -verkoeling heeft ook
invloed op de keuze van je vloerafwerking. Je leverancier van
de vloerafwerking kan je adviseren over de juiste keuze bij
vloerverwarming en -verkoeling. De badkamers worden naast
de vloerverwarming voorzien van een (elektrische) radiator.
De temperatuurregeling vindt plaats door middel van een
thermostaat in de verschillende verblijfsruimtes. De positie
hiervan is weergegeven op de verkoopplattegrond.
De warmtepomp installatie en toebehoren, inclusief bronnen
en bronleidingen blijven eigendom van Eteck. Eteck verzorgt
het onderhoud en vervanging voor een langere tijd. U hoeft
dus niets te doen, terwijl u toch geniet van alle voordelen
van deze installatie. U betaalt hiervoor maandelijks een vast
bedrag aan Eteck, met een jaarlijkse aanpassing conform de
consumentenprijsindex.
Vandaag heb ik het concept van het tarievenblad ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSlrbIWZk9PmSAUpgRSDTdUxDpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqIsN5oKhtEwue6NeSdmCUxp.png?f=fotoalbum_large

Ik had zelf niet goed de brochure gelezen, want (tot mijn verbazing) ga ik een vast bedrag per maand betalen, onafhankelijk van mijn verbruik. Met bovenstaande tarieven vind ik het geen slecht aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Levee schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:38:
Iedereen bedankt voor hun inbreng. Mijn situatie betreft een woning in het nieuwbouwproject Eureka! Village (rijtjeswoning) in Breda. De woningen zijn aangesloten op een gezamelijke WKO-installatie in het naastgelegen appartementencomplex, gebouwd als onderdeel van hetzelfde project.

[...]

Vandaag heb ik het concept van het tarievenblad ontvangen:
[Afbeelding]

Ik had zelf niet goed de brochure gelezen, want (tot mijn verbazing) ga ik een vast bedrag per maand betalen, onafhankelijk van mijn verbruik. Met bovenstaande tarieven vind ik het geen slecht aanbod.
Er MOETEN variabele kosten zijn. Alleen vaste kosten in een nieuwbouw koopproject is zo’n kleine kans dat ik beide schoenen op zou eten als dit klopt.

Ik zou nog even informeren naar de variabele kosten. Die zijn er 100%.

De vaste kosten zijn wel vrij hoog. Sus ik hoop voor je dat de variabele kosten beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
t14wo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Er MOETEN variabele kosten zijn. Alleen vaste kosten in een nieuwbouw koopproject is zo’n kleine kans dat ik beide schoenen op zou eten als dit klopt.

Ik zou nog even informeren naar de variabele kosten. Die zijn er 100%.

De vaste kosten zijn wel vrij hoog. Sus ik hoop voor je dat de variabele kosten beperkt zijn.
die zijn er ook, in de vorm van elektriciteit in de warmtepomp. In het project in Breda huren mensen de warmtepomp (van Eteck zo te zien) en betaal je zelf de stroom. Vies trucje om de bouwkosten van een woning lager te maken...

@Levee reken op 1500-2000 kWh aan stroom extra voor die warmtepomp. dat is dus bij 40 cent/kwh (duur maar mogelijk) zo'n 600-800 euro verbruikskosten in de vorm van stroomkosten per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 19-06-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Fr33z schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:42:
[...]

die zijn er ook, in de vorm van elektriciteit in de warmtepomp. In het project in Breda huren mensen de warmtepomp (van Eteck zo te zien) en betaal je zelf de stroom. Vies trucje om de bouwkosten van een woning lager te maken...

@Levee reken op 1500-2000 kWh aan stroom extra voor die warmtepomp. dat is dus bij 40 cent/kwh (duur maar mogelijk) zo'n 600-800 euro verbruikskosten in de vorm van stroomkosten per jaar.
In dat geval zal de poster weinig meer in dit topic te zoeken hebben. :) hij valt geenszins onder de voorwaarden van een warmtenet. Hij wordt op een andere manier een poot uitgedraaid. Inderdaad dan gewoon een trucje om een duurzame kasstroom te realiseren na oplevering. Jammer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
Fr33z schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Dus dan wordt je met deze tarieven inderdaad gewoon gepiepeld in vergelijking met stoken op gas.
t14wo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:57:
[...]

In dat geval zal de poster weinig meer in dit topic te zoeken hebben. :) hij valt geenszins onder de voorwaarden van een warmtenet. Hij wordt op een andere manier een poot uitgedraaid. Inderdaad dan gewoon een trucje om een duurzame kasstroom te realiseren na oplevering. Jammer…
Dat ben ik niet met je eens, voor wat ik kan zien worden WKO installaties ook gewoon gereguleerd door de warmtewet. Het is te hopen dat de minister vaart maakt met de nieuwe wet, want zo loont een duurzaam huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
t14wo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:57:
[...]

in tegendeel, dit valt ook onder de Warmtewet en wordt dus ook gereguleerd. Er worden alleen geen Gigajoules verkocht.

wel jammer dat je in die constructie dan alsnog 2000 eur/jaar kwijt bent aan weinig energie omdat je huis zo zuinig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Fr33z schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:10:
[...]

in tegendeel, dit valt ook onder de Warmtewet en wordt dus ook gereguleerd. Er worden alleen geen Gigajoules verkocht.

wel jammer dat je in die constructie dan alsnog 2000 eur/jaar kwijt bent aan weinig energie omdat je huis zo zuinig is...
Zolang je bron capaciteit moet huren kunnen ze vragen wat ze willen. Dat is volgens mij geen Max voor. Met wat geluk heeft het contract in ieder geval een maximale stijging gelijk aan inflatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
peter13579 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Zolang je bron capaciteit moet huren kunnen ze vragen wat ze willen. Dat is volgens mij geen Max voor. Met wat geluk heeft het contract in ieder geval een maximale stijging gelijk aan inflatie....
@Fr33z

Dat is ook mijn gedachte. Je neemt geen GJ’s af, maar betaalt ‘gewoon’ elektriciteit. Dus daar heb je geen ‘bescherming’ ( :+ ) voor de max GJ prijs van de ACM.

En qua huur van die warmtepomp ga je gewoon een overeenkomst aan met een commerciële partij. Dat is niet anders dan een auto leasen of een te duur onderhoudscontract voor je airco afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
peter13579 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Die is er wel, maar gek genoeg zit Eteck er in het projet in Breda overal een paar euro naast (net te hoog steeds, opvallend .. :9 ) Zie regels 223 en 224 (pagina 44) van het tarievenbesluit van de ACM https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf

Als ik @Levee was zou ik ETeck maar eens een berichtje sturen dat 12 * 21,25 euro toch hoger uitkomt dan 245,27 >:) Het is trouwens ook opmerkelijk dat er voor warmte geen extra opslag op het vermogen wordt gerekend (dus blijkbaar < 3 kW verwarming uit het bronnet nodig) maar voor koude wel (opslag voor >2kW koudelevering) Ik geloof er niks van dat die er ook echt meer dan 2 kW koude geleverd kan worden uberhaupt, dat krijg je helemaal niet in die vloer 8)7 (aanname, maar gebaseerd op behoorlijk wat projectervaring).

NB: dit is allemaal geneuzel in de marge, basis blijft gewoon dat nieuwbouw met een bronsysteem echt een dure klote-oplossing is in dit soort constructies. Je mag lekker 30 jaar lang 1200 euro vaste kosten betalen. Nu zou het zelf aanleggen per woning ook snel 15-20k kosten dus dat is ook niet mega-goedkoop, maar je snapt dat de verkoopprijs van de woning nu ineens 20k lager kan en daarmee de projectontwikkelaar en de gemeente nog net hun doelstelling halen en dus is "iedereen" blij, behalve dan mogelijk de eindgebruiker :+

@Levee kun je kijken of er mogelijkheid is de warmtepomphuur af te kopen? Zo'n ding kost maar 6k namelijk, dus afkopen en dan misschien ooit zelf vervangen is veel goedkoper dan jaarlijks 600 euro huur betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
Nee, de pomp kan expliciet niet afgekocht worden. Dat is ook niet gek, want daarmee verdienen ze de komende 30 jaar een bak geld. Zoals @t14wo al noteerde, de kosten voor de huur van de warmtepomp + energie worden niet gereguleerd door de warmtewet, dus hiermee kunnen ze de NMDA-tarieven vermijden. Wie weet wordt dit nog aangepast in de nieuwe wet, maar ik wed er niet op.

Ik zie dit als een groot minpunt, maar het weegt niet op tegen andere financiele voordelen van een nieuwbouwhuis, zoals de veel lagere onderhoudskosten de eerste 10 jaar. Hiernaast hebben we uiteraard ook geen keus, we vinden het nu eenmaal een mooi huis op een voor ons fantastische locatie.

Wel heb ik aan de makelaar duidelijk gemaakt dat hij niet hoeft te verwachten dat ik een contract van 30 jaar aan zal gaan zonder een duidelijke uiteenzetting hoeveel ik ga betalen, en voor wat. Het geleverde tarievenblad komt 2021, en er wordt verder geen specifiek type warmtepomp genoemd, geen invoertemperatuur, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Levee op 21-06-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-03 14:03
[...]

In retrospect hebben stadsverwarming klanten in 2022 juist een hele goede deal gehad. We kregen een jaar lang tarieven van voor de Oekraine oorlog. En iedereen met stadsverwarming vindt dat niet leuk om te horen, maar juist toen zijn we (toevslligerwijs) beschermd tegen de extreme prijzen.

Pas dit jaar werd het echt hoog. Maar nu is er het prijsplafond. Dus heb je er alsnog beperkt last van.
Wij zitten voor warmte vast aan de stadsverwarming van Vattenfall. VF heeft het warmtetarief vastgesteld onder het maximumtarief van de ACM (€ 76,45 per GJ ipv € 90,91) en we betalen door het prijsplafond nu 47,38 per GJ. Tot dusver is dat te overzien.

Maar hoe zien jullie de situatie na het aflopen van het prijsplafond per 1 januari 2024? Wanneer stelt de ACM eigenlijk het nieuwe warmtetarief vast en op basis van welke gasprijzen gebeurt dit? Hoe waarborgen ze het Niet meer dan anders-principe dat gebruikers van stadsverwarming zogenaamd moet beschermen tegen te hoge prijzen? Teruggerekend naar maandprijzen zouden we bij een tarief van € 90,91 en een verbruik van 37 GJ een bedrag van € 280 per maand kwijt zijn aan warmte. Daar komt je elektriciteit dan nog bij. Wij hebben niets aan de vaste contracten voor gas die nu worden aangeboden, we moeten maar afwachten wat het wordt toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@zilver7

Ja, je ziet zeker iets over het hoofd of je hebt geen zin om het op te zoeken. Antwoorden op al je vragen (op de eerste vraag na) kan je prima vinden op internet.

Bijvoorbeeld:

https://www.consuwijzer.n...CM-de-warmtetarieven-vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou echt iets over het hoofd zien niet. De tarieven worden op ongeveer het duurste moment in het jaar (december) vastgesteld. Dit wordt gedaan aan de hand van de dan geldende tarieven voor gas van een x aantal aanbieders. Daling gedurende het jaar is dan ook niet mogelijk (stijgingen idd trouwens ook niet).

Komen de vaste lasten nog bij trouwens, die stijgen jaarlijks ook lekker mee..

[ Voor 11% gewijzigd door Gijsje22 op 28-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
zilver7 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Wij zitten voor warmte vast aan de stadsverwarming van Vattenfall. VF heeft het warmtetarief vastgesteld onder het maximumtarief van de ACM (€ 76,45 per GJ ipv € 90,91) en we betalen door het prijsplafond nu 47,38 per GJ. Tot dusver is dat te overzien.

Maar hoe zien jullie de situatie na het aflopen van het prijsplafond per 1 januari 2024? Wanneer stelt de ACM eigenlijk het nieuwe warmtetarief vast en op basis van welke gasprijzen gebeurt dit? Hoe waarborgen ze het Niet meer dan anders-principe dat gebruikers van stadsverwarming zogenaamd moet beschermen tegen te hoge prijzen? Teruggerekend naar maandprijzen zouden we bij een tarief van € 90,91 en een verbruik van 37 GJ een bedrag van € 280 per maand kwijt zijn aan warmte. Daar komt je elektriciteit dan nog bij. Wij hebben niets aan de vaste contracten voor gas die nu worden aangeboden, we moeten maar afwachten wat het wordt toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Wat je over het hoofd ziet is dat je google niet gebruikt hebt.

- Wanneer wordt het vastgesteld: december
- op basis van welke prijzen: 1 jaar gasprijzen van de grootste leveranciers in nov/dec
- jij hebt zelfs altijd een vast contract ;-) fijn he. Wel ongevraagd en in december vastgesteld.

Ik ben benieuwd wat de gasprijzen tegen de winter doen. Ik verwacht niet al te hoog. Zomer vorig jaar was extreem. Nu zomer stijgt het ook weer. Ik neem aan een daling in het najaar zodra de opslagen gevuld zijn.

Dus mik op ongeveer dezelfde (plafond) tarieven als nu. Denk iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 08:24
user_tweakers schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:29:
Tarieven HVC (2021):

GJ: €24,23 (max ACM: €25,50)
Vastrecht: €400,12 (max ACM: €478,62)
Meetkosten: €26,83 (max ACM: €26,83)
Huur afleverset: €86,03 (max ACM: 125,50)

Al met al €512,98 vasten kosten zonder ook maar een GJ te verstoken.

Ik begrijp dat men investeringen moet terug verdienen, maar het zou ook wel vreemd zijn als straks de gasvrije woningen het financiële gat moeten vullen bij de energieleveranciers die ontstaat door hoge gasprijzen..

Het is eigenlijk wel triest dat je bij veel nieuwbouw projecten helemaal klem zit bij een leverancier..
En het feit dat dit al meerdere jaren speelt bied ook weinig hoop.

Die "niet meer dan anders" wet zou eigenlijk aangepast moet worden. Met alle nieuwbouw momenteel zou dit toch ook wel een keer op de agenda moeten komen bij Eigen huis/Radar/ACM/2e kamer?
Zou je ooit nog opnieuw een nieuwbouw woning kopen die op HVC is aangesloten?
Ik vraag dat omdat er in het Westland bijna geen andere keuze meer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 16:29
famrossel3 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Is geheel afhankelijk van het aanbod en prijs van de woning.
Mijn voorkeur zou zijn eigen warmtepomp met zonnepanelen. Maar dat kan alleen op de lange termijn uit.

Aardwarmte is betrouwbaar, alleen wel wat duur. Enig voordeel is dat je weet wat je betaald over de lange termijn, en dat is veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Hopelijk pakt deze maatregel goed uit!

https://www.nu.nl/economi...n-op-stadsverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Bericht van de ACM zelf. Merk op:
De ACM heeft ook onderzoek gedaan naar 4 vergunninghoudende warmteleveranciers die in 2023 het maximumtarief voor warmte hanteren. Hieruit blijkt dat de tarieven van deze leveranciers niet onredelijk zijn. De ACM blijft scherp toezicht houden op de tarieven van de warmteleveranciers.
Verwacht dus vooral niet dat hier ook echt lagere tarieven uit gaan rollen. Dat is in ieder geval niet het geval voor 2024 en zeer waarschijnlijk het jaar daarop dus ook niet, tenzij de leveranciers het dan ineens niet meer uit kunnen leggen aan de ACM. Merk ook op dat de ACM eventuele problemen past vast kan stellen als het jaar voorbij is en je daarna pas eventueel gecompenseerd gaat worden met lagere tarieven het jaar daarop, dus dat is een schrale troost voor mensen die het niet meer kunnen rooien.

Zoals nu.nl het brengt zou je kunnen denken dat de ACM ingrijpt naar aanleiding van daadwerkelijk vastgestelde problemen; dat is niet het geval.

[ Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 23-08-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ik wens de ACM veel succes in het handhaven daarvan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
Als je eigenaar bent van een warmtenet + energieleverancier (vooral gas), dan kun je zelf bepalen welke prijs er voor gas betaald moet worden. Dat gas in werkelijkheid veel goedkoper is maakt niet uit, de winst blijft plakken bij de energieleverancier in plaats van het warmtenet. Zolang de ACM alleen naar het warmtenet zelf kijkt lost dit niets op. Met wat creativiteit kun je op die manier zelfs doen alsof het warmtenet verlies lijdt, terwijl andere bedrijven van dezelfde eigenaar miljoenen winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:02
famrossel3 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygRWfkcu-upz2aXq0BvQ1SBb-Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzXTI05eXRzh7ixqRUeR5y28.png?f=fotoalbum_large

Die tarieven zijn ondertussen wel een stuk duurder geworden. En alle nieuwbouw in het westland wordt aangesloten op HVC. Wil je zelf een warmtepomp, airco's etc, dan heb je daar een vergunning voor nodig.

Wij komen met 190m2 en een A+++ huis uit op 210p/m gok ik. Toch wel een groot verschil t.o.v. de 150€ per maand, met CV en zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door utbone op 23-08-2023 15:23 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

OMD

utbone schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

[Afbeelding]

Die tarieven zijn ondertussen wel een stuk duurder geworden. En alle nieuwbouw in het westland wordt aangesloten op HVC. Wil je zelf een warmtepomp, airco's etc, dan heb je daar een vergunning voor nodig.

Wij komen met 190m2 en een A+++ huis uit op 210p/m gok ik. Toch wel een groot verschil t.o.v. de 150€ per maand, met CV en zonnepanelen.
En het mooiste is dat ze elk jaar de prijs vast stellen in de allerduurste maand voor een heel jaar! Hebben wij even mazzel.

Dat het in de zomer goedkoop wordt ingekocht en alle gasprijzen naar beneden gaan praten we maar niet over. Stadswarmte mensen mogen van 1 januari tot 31 december maximaal betalen.

In ons bedrijfspand gebruiken we ongeveer 2x zoveel gas (omgerekend van gj naar m3) als thuis maar betaal thuis 4x zoveel _O-

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 24-08-2023 19:51 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• LastSamurai
Is er al duidelijk wat de prijzen volgend jaar gaan doen ? ik blijf nu met mn verbruik onder het prijsplafond'dus de kosten zijn nog te doen in vergelijking met voorgaande jaren.
Volgend jaar gaat dat plafond er echter af en als de prijzen niet dalen dan zit ik zo tegen een verdubbeling aan te kijken.....

• MneoreJ
Als je bedoelt "wat worden de warmtetarieven van volgend jaar", dan is er niemand die dat weet. Dat weet je pas in december. De ACM stelt maximumtarieven ook pas dan vast, en dat dan weer aan de hand van de gasprijzen die de leveranciers zeggen volgend jaar te gaan rekenen. Kortom, als je nu wil weten wat de prijs wordt zul je er een glazen bol bij moeten pakken. Het enige dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt stellen is dat je meer gaat betalen, zowel vanwege het wegvallen van het prijsplafond als het feit dat de tarieven bijna altijd omhoog gaan. :P

• d0s
  • Laatst online: 20:16

d0s

sssst

Vattenfall weet 't al wel denk ik: ik kreeg deze weem bijna €200 euro terug over het afgelopen jaar maar toch gooien ze m'n maandbedrag ongevraagd met €80 omhoog.

Ik weet het, er is een prijsplafond in 2023. Maar toch...

[ Voor 9% gewijzigd door d0s op 20-09-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Mijn termijnbedrag bij Eneco is met 15 Euro verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Da's interessant, hoewel het an sich weinig zegt over de tarieven (je termijnbedrag is een voorschot, en is zo hoog of laag als men handig lijkt). Heb je daar ook een update over gekregen?

Het kan natuurlijk zijn dat je termijnbedrag ongebruikelijk hoog was ten opzichte van je verbruik, al is de keuze om het nu aan te passen (als ze dat eenzijdig doen) een beetje raar. Ik zou verwachten dat ze dat samen zouden laten vallen met de nieuwe tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
LastSamurai schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:56:
Mijn termijnbedrag bij Eneco is met 15 Euro verlaagd.
Dit is niet echt nuttige info.
Als ik inlog op Vattenfall staat er een voorgesteld bedrag van €40. Puur omdat ik het bedrag hoger heb staan. Krijg ik lekker wat terug. Liever dan onaangenaam verrast worden bij de eindafrekening.

[ Voor 33% gewijzigd door t14wo op 06-11-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
MneoreJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:01:
Da's interessant, hoewel het an sich weinig zegt over de tarieven (je termijnbedrag is een voorschot, en is zo hoog of laag als men handig lijkt). Heb je daar ook een update over gekregen?
Je kan geen update over tarieven hebben gekregen. Als je al langer dan een jaar stadsverwarming hebt, weet je dat de tarieven eegens rond de kerst of soms zelfs pas in januari bekend worden gemaakt.

En dan zal ook dit jaar weer nadelig zijn. Toevallig is er weer een gaslek in een belangrijke pijplijn, is er meer onrust, zijn tarieven in de winter sowieso veel beweeglijker op basis van het weer en zullen de maatschappijen sowieso weer de prijzen zo hoog mogelijk houden tot januari. :) alles om de bepaling van de 1 jaars vaste prijs voor Gj’s zo hoog mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:41

Wimo.

Shake and Bake!

t14wo schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:47:
[...]

Je kan geen update over tarieven hebben gekregen. Als je al langer dan een jaar stadsverwarming hebt, weet je dat de tarieven eegens rond de kerst of soms zelfs pas in januari bekend worden gemaakt.

En dan zal ook dit jaar weer nadelig zijn. Toevallig is er weer een gaslek in een belangrijke pijplijn, is er meer onrust, zijn tarieven in de winter sowieso veel beweeglijker op basis van het weer en zullen de maatschappijen sowieso weer de prijzen zo hoog mogelijk houden tot januari. :) alles om de bepaling van de 1 jaars vaste prijs voor Gj’s zo hoog mogelijk te houden. de 'noodzakelijke investeringen' te doen aan het warmtenet.
Helaas vrees ik hetzelfde .. ruim 600 euro per maand aan voorschot nu :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wimo. schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:26:
[...]

Helaas vrees ik hetzelfde .. ruim 600 euro per maand aan voorschot nu :z
Je kan ook overdrijven. ;)
600 euro is voor een normaal huis nergens voor nodig. Je betaalt vrijwel exact hetzelfde als vorig jaar vanwege het prijsplafond. Dus gewoon je voorschot hetzelfde houden en er is niks aan de hand.

Als je meer verbruikt dan het prijsplafond dan moet je sowieos eens gaan kijken welke deuren er allemaal openstaan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

t14wo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:15:
[...]

Je kan ook overdrijven. ;)
600 euro is voor een normaal huis nergens voor nodig. Je betaalt vrijwel exact hetzelfde als vorig jaar vanwege het prijsplafond. Dus gewoon je voorschot hetzelfde houden en er is niks aan de hand.

Als je meer verbruikt dan het prijsplafond dan moet je sowieos eens gaan kijken welke deuren er allemaal openstaan in de winter.
Ik ga over het prijsplafond heen. Totale kosten zijn ruim zo hoog als voor de warmte crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
t14wo schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:47:
Vandaar mijn vraag of er in huize LastSamurai misschien iets ongebruikelijks aan de hand was. :P Overigens is het wel degelijk mogelijk voor een energieboer om al iets los te laten over de tarieven die ze denken te gaan rekenen. Dat ze het in de praktijk nooit zullen doen (en normaal gesproken zelfs te laat zijn met aankondigen) is een tweede. Het "wij kunnen nog geen tarieven bekend maken want we wachten op de maximumtarieven van de ACM" argument heeft nog nooit hout gesneden, ze kunnen immers gewoon een voorbehoud toevoegen dat die tarieven gehanteerd zullen worden mochten hun eigen tarieven toch hoger uitvallen.

Overigens maak ik me er geen illusies over dat we ook volgend jaar gewoon weer de hoofdprijs mogen betalen, volgens het inmiddels bekende "nooit minder dan anders" principe. :P

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 06-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wimo. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
[...]

Ik ga over het prijsplafond heen. Totale kosten zijn ruim zo hoog als voor de warmte crisis.
Dan zou ik sowieso gaan kijken naar (delen van je huis) anders verwarmen. Mogelijk kan je slaapkamers, kantoor etc. verwarmen met airco's . Dan voorkom je een compleet warm huis op een thuiswerkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

t14wo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:24:
[...]

Dan zou ik sowieso gaan kijken naar (delen van je huis) anders verwarmen. Mogelijk kan je slaapkamers, kantoor etc. verwarmen met airco's . Dan voorkom je een compleet warm huis op een thuiswerkdag.
*ruim 2x zo hoog. Is overigens weinig aan te doen. Huis is een tikkie te groot.. Het is zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Interessant... 600 euro...per maand :?

€600*12 = €7200 per jaar.

(Max) tarieven per jaar:
Vastrecht: 549,58
Afleverset: 140,88
Meettarief: 30,75
Totaal: €721,21

Dat betekent dat je €7200-€721,21=€6458,79 per jaar kwijt bent aan warmte zelf

Prijsplafond
37GJ*€47,38/GJ = €1753,06

Dat betekent dat je 6458,79-€1753,06=€4705,73 per jaar kwijt bent (2023) boven het prijsplafond

Boven Prijsplafond
€4705,73/€90,91/GJ= 51,8 GJ

Totaal aan warmte = 37GJ+51,8GJ= 88,8 GJ

Dat is wel een aardig grote doortocht woning. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb een tussenwoning uit 2004 van 150m2 waar wij met z'n vieren 16Gj hebben gebruikt afgelopen jaar. 11Gj was voor warm water en 5Gj voor de verwarming, waarbij we maar 6 min per persoon douchen per dag.

Warmtepompboiler is besteld en dan kom ik uiteindelijk op 5 Gj voor de verwarming. Op de bovenste verdieping heb ik al een airco deze zomer geinstalleerd die ik van de winter ga gebruiken om mijn kantoor te verwarmen. Volgend jaar zomer ook een airco op de bg en de slaapkamers op de 1e verdieping. Mocht het bevallen dan kan wellicht de stadsverwarming de deur uit.

Lucht-water Warmtepomp is lastig kwa ruimte maar lucht-lucht is prima te installeren. Woning is zeer goed geisoleerd.

Ik verwacht dat de tarieven rond de € 45,- per Gj uit gaan komen voor 2024. Wel vreemd overigens dat ze overgestapt zijn van tarieven per half jaar naar voor een heel jaar.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Weet je zeker dat je in jouw gebied van de stadsverwarming af kunt? In veel gebieden zit je vast aan een contractvorm die niet opgezegd (en ook niet afgekocht) kan worden.

Je zegt dat de tarieven naar een heel jaar ipv een halfjaar gegaan zijn, woon je misschien in België? In Nederland zijn de tarieven al jaren voor een heel jaar, dat is wettelijk vastgelegd (sinds 2013, denk ik). De tarieven worden volgens de warmtewet in december bepaalt voor het komende jaar, ze gelden dan het volledige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
BRAINLESS01 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
Weet je zeker dat je in jouw gebied van de stadsverwarming af kunt? In veel gebieden zit je vast aan een contractvorm die niet opgezegd (en ook niet afgekocht) kan worden.

Je zegt dat de tarieven naar een heel jaar ipv een halfjaar gegaan zijn, woon je misschien in België? In Nederland zijn de tarieven al jaren voor een heel jaar, dat is wettelijk vastgelegd (sinds 2013, denk ik). De tarieven worden volgens de warmtewet in december bepaalt voor het komende jaar, ze gelden dan het volledige jaar.
Ik weet al waar hij op doelt. Er is halverwege het jaar een verandering in de belasting/heffing/accijns geweest, waardoor het bedrag is gewijzigd. Maar dit geldt voor iedereen. Dat was een kabinetsmaatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:46
BRAINLESS01 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
In beginsel is elk contract op te zeggen. Ook stadsverwarming.

Zie ook: https://www.consuwijzer.n...jdelijk%20niet%20bewoont.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

H. Lal schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:54:
Interessant... 600 euro...per maand :?

€600*12 = €7200 per jaar.

(Max) tarieven per jaar:
Vastrecht: 549,58
Afleverset: 140,88
Meettarief: 30,75
Totaal: €721,21

Dat betekent dat je €7200-€721,21=€6458,79 per jaar kwijt bent aan warmte zelf

Prijsplafond
37GJ*€47,38/GJ = €1753,06

Dat betekent dat je 6458,79-€1753,06=€4705,73 per jaar kwijt bent (2023) boven het prijsplafond

Boven Prijsplafond
€4705,73/€90,91/GJ= 51,8 GJ

Totaal aan warmte = 37GJ+51,8GJ= 88,8 GJ

Dat is wel een aardig grote doortocht woning. 8)7
Ik betaal meer voor de huur unit. Volgens mij 19 euro p/m inclusief onderhoud etc. De andere tarieven zal ik eens vergelijken, zit bij Ennatuurlijk. Totaal verbruik per jaar is fors idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ivow85 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:55:
[...]

In beginsel is elk contract op te zeggen. Ook stadsverwarming.

Zie ook: https://www.consuwijzer.n...jdelijk%20niet%20bewoont.
Zeg dat maar tegen de eigenaren van woningen waar een kettingbeding in de notariële akte is opgenomen. Bij mijn woning staat er een boete van €50k op het niet afnemen van een contract bij de aanbieder van Warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
Hoe kom je er eigenlijk achter als kandidaat koper van een woning met warmtenetaansluiting of je daar nog van af kunt en tegen welke voorwaarden?
Een kettingbeding in een notariële akte, dan moet je die akte dus opvragen bij de verkopende makelaar en zelf (of door een notaris) laten scannen op dit soort voorwaarden?
Zijn er nog andere constructies waarmee je als eigenaar potentieel 'vast' kunt zitten aan een warmtenet?

Heb een rijtjeswoning van jaren '90 naar elektrisch/warmtepomp omgebouwd en dat was goed te doen.
De vaste lasten van een warmtenetaansluiting en de verbruikskosten schrikken me financieel best af. Denk niet dat ik er mijn droomwoning voor zou laten liggen, maar als er een aansluiting is waar ik van af kan komen zou dat een flinke plus zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Volgens mij is dat onderdeel van het voorlopig koopcontract, dus het ding dat je tekent op het moment dat de koop van een huis definitief wordt. Je ziet dan alle documenten die je bij de notaris gaat tekenen. Je moet ze dan natuurlijk wel lezen, het is meestal erg veel en niet de meest prettige geschreven tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:24:
Volgens mij is dat onderdeel van het voorlopig koopcontract, dus het ding dat je tekent op het moment dat de koop van een huis definitief wordt. Je ziet dan alle documenten die je bij de notaris gaat tekenen. Je moet ze dan natuurlijk wel lezen, het is meestal erg veel en niet de meest prettige geschreven tekst.
Dat is redelijk laat in het proces van aanschaf; ik zou dat in de oriënterende fase al willen weten.

Ik lees hier dat je in principe wel van je warmtenet af kunt, met een maximumtarief van € 4.127,31
https://www.consuwijzer.nl/energietransitie/keuzevrijheid
Warmtenetbeheerders kennende zal dat waarschijnlijk betekenen dat vrijwel altijd dit maximumtarief gerekend wordt. Wel een rotbedrag wat de terugverdientijd in veel gevallen onaanvaardbaar lang maakt.
Overigens lees ik elders weer dat opzeggen 'meestal' kan wanneer je een overeenkomst van na 1 juli 2019 https://www.acm.nl/nl/ond...sluiting-op-een-warmtenet
t14wo schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:44:
[...]

Zeg dat maar tegen de eigenaren van woningen waar een kettingbeding in de notariële akte is opgenomen. Bij mijn woning staat er een boete van €50k op het niet afnemen van een contract bij de aanbieder van Warmte.
Volgens de warmtewet vanaf 1 juli 2019 artikel 3c kan het wel met bijbehorend maximumtarief. Ik neem aan dat de wet boven zo'n akte gaat en wanneer jij je woning zou verkopen de nieuwe eigenaar er wel vanaf zou moeten kunnen omdat deze dan onder de nieuwe warmtewet valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Ik heb net een paar maanden geleden een huis gekocht, maar kan mij de exacte volgorde niet meer herinneren. Je kunt een hoop documenten al inzien voordat je een bod uitbrengt, maar ik weet niet 100% zeker of deze daar ook bij zat. Dat zal waarschijnlijk ook per makelaar verschillen. Het zou ook een beetje raar zijn als je je huis moet verkopen met de waarschuwing "dit huis is aangesloten op een warmtenet dat veel te duur is en waar je nooit meer vanaf kunt". Op die manier verkoop je je huis natuurlijk nooit meer.

Ik heb overigens ook net een huis met warmtenet aansluiting verkocht, ik heb de nieuwe bewoners natuurlijk ook niet gewaarschuwd. Dit valt wat mij betreft onder de eigen onderzoeksplicht. Ik heb wel netjes de correcte bedragen ingevuld in de Lijst van zaken. In de bedragen die ik invulde zit het prijsplafond nog verwerkt, vanaf 1 januari valt dat weg en worden de kosten ineens veel hoger, zelfs zonder prijsverhoging. Ik vraag mij af of ze begrijpen wat ze te wachten staat. Het warmtenet was een van de redenen dat ik weg wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:34:
[...] In de bedragen die ik invulde zit het prijsplafond nog verwerkt, vanaf 1 januari valt dat weg en worden de kosten ineens veel hoger, zelfs zonder prijsverhoging. [...]
Ik ben benieuwd waarop deze bewering gebaseerd is?

De topic titel heet niet voor niks "Niet meer dan anders", wat door een hoop gekscherend "Niet minder dan anders" wordt genoemd. (Begrijpelijk; je kunt niet shoppen voor de goedkoopste aanbieder voor jouw specifieke situatie.)

Maar de (maximum) ACM tarieven zijn alle jaren wel degelijk gekoppeld aan de gasprijzen. Vervelend is de zeer volatiele markt van afgelopen anderhalf/twee jaar, waardoor warmteprijzen op het warmtenet altijd op een erg nadelig moment werden vastgesteld.

Daardoor verwacht ik op basis van de m3 prijs voor gas op dit moment (€1,33-€1,37 incl energiebelasting e.d.), een max tarief van ongeveer €42-€44 per GJ vanuit de ACM. Dat is nog altijd onder het prijsplafond van €47,38 zoals dat nu geldt. Vergeef me de eventuele enkele euro's afwijking, maar dat is sowieso niet "ineens veel hoger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Het is natuurlijk een aanname, maar:

1. De huidige prijzen liggen bijna 2x zo hoog als het prijsplafond.
2. De prijzen zijn nog nooit gedaald.

Tenzij er volgend jaar een enorme prijsdaling is zullen de kosten enorm oplopen. Als de prijs gelijk blijft is dat in feite een verdubbeling van de huidige prijs, omdat het prijsplafond wegvalt. Als de prijs een beetje daalt kan de leverancier trots vertellen dat de prijzen gedaald zijn, terwijl de consument alsnog €10-€20 per GJ extra betaald. Ik ben blij dat ik er net op tijd vanaf ben, maar ik zie het somber in voor iedereen die volgend jaar nog aan een warmtenet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Als antwoord

1. Dat klopt, omdat de prijzen voor een jaar werden vastgesteld op een moment dat de prijs voor gas ook tegen €3,00/m3 zat. Dat is nu minder dan de helft.
2. Maximum prijzen zijn wel degelijk wel eens gedaald (meerdere malen achter elkaar in het recente verleden):

2019: €28,47
2020: €26,06
2021: €25,51
2022: €53,95 (na btw verlaging €48,60)
2023: €90,91 (prijsplafond 47,38)

De ACM gaat dus niet zomaar mee in jouw beredenering dat de prijzen elk jaar moeten stijgen.

Prima om kritisch te zijn op een warmtenet en het businessmodel, en denkend dat je meer zekerheid kan krijgen bij een andere warmtebron, maar laten we de discussie over een warmtenet wel feitelijk houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Zijn in 2020 en 2021 de prijzen voor het vastrecht dan gestegen? Ik kan mij niet herinneren dat mijn maandbedrag ooit lager uitviel dan het jaar daarvoor (sinds 2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Vastrecht, meettarief (en huur afleverset) lijken wel elk jaar te stijgen. Vooral vastrecht lijkt gekoppeld te zijn aan inflatie.
Aangezien deze prijscomponenten bij (kleine) verbruikers een significant deel is van de jaarafrekening, stijgt die jaarrekening bij gelijkblijvend verbruik inderdaad wél elk jaar.

Ik kan even lastig die cijfers terughalen; zeker omdat in 2020 door de warmtewet ook wat gewijzigd is in die componenten, al lijkt dat vooral 'comunicerende vaten-werk' geweest te zijn.

Zelf pas in 2021 eigenaar geworden van een huis op een warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ter lering en vermaak de vaste kosten die Eneco mij gerekend heeft over de afgelopen jaren, afgerond op hele euro's. Het gaat hier om vastrecht, de bijdrage voor de afleverset en het meettarief. Je hebt dan dus nog geen joule verbruikt. Het is in ieder geval voor mij niet zo dat het bedrag ieder jaar stijgt, het lijkt eerder op creatief boekhouden (aangezien ik me slecht voor kan stellen dat de daadwerkelijke kosten echt op deze manier variëren)...

JaarKostenT.o.v. vorig jaar
2015€ 477
2016€ 474-0.5%
2017€ 4964.6%
2018€ 4990.6%
2019€ 477-4.4%
2020€ 458-3.9%
2021€ 5029.6%
2022€ 486-3.3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
MneoreJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:31:
Ter lering en vermaak de vaste kosten die Eneco mij gerekend heeft over de afgelopen jaren, afgerond op hele euro's. Het gaat hier om vastrecht, de bijdrage voor de afleverset en het meettarief. Je hebt dan dus nog geen joule verbruikt. Het is in ieder geval voor mij niet zo dat het bedrag ieder jaar stijgt, het lijkt eerder op creatief boekhouden (aangezien ik me slecht voor kan stellen dat de daadwerkelijke kosten echt op deze manier variëren)...

JaarKostenT.o.v. vorig jaar
2015€ 477
2016€ 474-0.5%
2017€ 4964.6%
2018€ 4990.6%
2019€ 477-4.4%
2020€ 458-3.9%
2021€ 5029.6%
2022€ 486-3.3%
Die prijzen vallen mij reuze mee. Ik zat in 2021 en 2022 op €630,93. Ik zit middenin een verhuizing, dus ik kan niet echt verdere gegevens vinden nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Kanttekening dat de tarieven aan maximums gebonden zijn die de ACM vaststelt, maar verder is het "wat de gek ervoor geeft" (of in dit geval het energiebedrijf). Het zal behoorlijk kunnen schelen per warmtenet en aan de geplaatste informatie kunnen gene rechten worden ontleend. :P Dit is een aansluiting in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Hier Zwolle. Fijn dat wij ~€150 per jaar extra betalen voor letterlijk niets extra. Nog fijner dat ik er vanaf ben :)
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste