Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:13
Hier ook wat ik aan Eneco heb betaald aan vaste kosten (Den Haag) (Dit is dus niet per sé het max tarief van ACM)

VastrechtMeettariefAfleversetTotaalVerschil
2021€403,58€26,83€125,50€555,91-
2022
(btw verlaging 1 juli)
€403,58
(€363,55)
€26,83
(€24,16)
€125,50
(€113,05)
€555,91
(€500,76)
0%
(-9,9%)
2023€458,59€30,75€140,88€630,22+13,4%

2023 is dus pijnlijk veel hoger geworden, maar dat zijn eigenlijk al mijn vaste lasten. (Internet- en telefoonprovider gooiden ook doodleuk een procent of 10 op hun abonnementskosten 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:07:
Hier Zwolle. Fijn dat wij ~€150 per jaar extra betalen voor letterlijk niets extra. Nog fijner dat ik er vanaf ben :)
Haha, ja dat is afgelopen anderhalf jaar met alles gebeurd ;(

Ik relatiever altijd maar weer dat met deze energiecrisis de huishoudens met een full electric warmtepomp (Op tweakers de heilige graal) minder beschermd werden met het prijsplafond dan mensen die verwarmde met een andere energiedrager (gas / warmtenet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Volgende week onderhoud aan de warmtewisselaar sinds 10 jaar (plaatsing) en gelijk een nieuwe slimme meter. Ik ben benieuwd wat ze aan onderhoud gaan doen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:13
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:34:
Ik heb net een paar maanden geleden een huis gekocht, maar kan mij de exacte volgorde niet meer herinneren. Je kunt een hoop documenten al inzien voordat je een bod uitbrengt, maar ik weet niet 100% zeker of deze daar ook bij zat. Dat zal waarschijnlijk ook per makelaar verschillen. Het zou ook een beetje raar zijn als je je huis moet verkopen met de waarschuwing "dit huis is aangesloten op een warmtenet dat veel te duur is en waar je nooit meer vanaf kunt". Op die manier verkoop je je huis natuurlijk nooit meer.

Ik heb overigens ook net een huis met warmtenet aansluiting verkocht, ik heb de nieuwe bewoners natuurlijk ook niet gewaarschuwd. Dit valt wat mij betreft onder de eigen onderzoeksplicht. Ik heb wel netjes de correcte bedragen ingevuld in de Lijst van zaken. In de bedragen die ik invulde zit het prijsplafond nog verwerkt, vanaf 1 januari valt dat weg en worden de kosten ineens veel hoger, zelfs zonder prijsverhoging. Ik vraag mij af of ze begrijpen wat ze te wachten staat. Het warmtenet was een van de redenen dat ik weg wilde.
Sorry, maar als je niet weet hoe de prijs berekend wordt, ga dan geen onzin verkondigen over de veel hogere kosten. Hoe kom je hierbij?

De prijs van 90 euro per Gj is berekend op basis van een kuubprijs van 3 euro. Die staat nu op minder dan de helft. Dus de prijs die je in 2022 betaalde, én de prijsplafondprijs voor 2023, wordt óók gewoon weer de prijs voor 2024.

Dus de kosten blijven gewoon om en nabij gelijk. Ik denk zelfs een kleine daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GioStyle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:19:
Volgende week onderhoud aan de warmtewisselaar sinds 10 jaar (plaatsing) en gelijk een nieuwe slimme meter. Ik ben benieuwd wat ze aan onderhoud gaan doen. :D
Hier al 18 jaar dezelfde warmtewisselaar. En een jaar geleden de aankondiging dat ik een slimme meter krijg. Nooit meer wat gehoord daarna. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52
t14wo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:25:
Hier al 18 jaar dezelfde warmtewisselaar. En een jaar geleden de aankondiging dat ik een slimme meter krijg. Nooit meer wat gehoord daarna. :+
Hoho, ze hebben nog tot 2027, dan pas moeten al die meters verplicht slim zijn. Geen reden om ze op te jutten dus... :O

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00

OMD

t14wo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:21:
[...]

Sorry, maar als je niet weet hoe de prijs berekend wordt, ga dan geen onzin verkondigen over de veel hogere kosten. Hoe kom je hierbij?

De prijs van 90 euro per Gj is berekend op basis van een kuubprijs van 3 euro. Die staat nu op minder dan de helft. Dus de prijs die je in 2022 betaalde, én de prijsplafondprijs voor 2023, wordt óók gewoon weer de prijs voor 2024.

Dus de kosten blijven gewoon om en nabij gelijk. Ik denk zelfs een kleine daling.
Maar ze “verzinnen” pas een prijs eind december, wanneer de gasprijs al weer lekker aan het stijgen is toch?

Het zal mij niets verbazen als we meer dan 47 euro per gj gaan betalen. Stads warmte mensen zijn immers al jaren de melkkoe voor energiemaatschappijen. Hoge vaste lasten, verplicht jaarcontract en geen concurrentie maken het kinderlijk eenvoudig exhorbitant hoge prijzen te rekenen voor de vaste kosten.

Wellicht zie ik verkeerd en leer ik graag bij hoe het wel werkt :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik vond deze nog: https://d3cygcdsimm4m1.cl...d-warmte-2023-website.pdf

Het maximumtarief voor de vaste lasten ligt dit jaar op €721,21. Mijn tarief dit jaar is €694,02. Dat is dus zonder dat ik een verwarming aangezet heb, of een druppel warm water heb gebruikt. Geen wonder dat mijn lasten ieder jaar zo hard lijken te stijgen, dit jaar is er alleen aan vaste lasten al bijna €70 bijgekomen. Ze zitten wel onder het maximum voor verbruik, maar zoveel verbruik ik gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dat is wel de absolute hoofdprijs. Ik vond Eneco al prijzig voor iets dat ik bijna niet gebruik. Je zou bijna denken dat de ACM Cogas ter referentie gebruikt voor de maximumprijs. :P

Overigens was ik vergeten dat de prijzen voor 2023 natuurlijk al bekend zijn. Deze regel had er dus nog bij gemoeten in mijn tabelletje:

JaarKostenT.o.v. vorig jaar
2023€ 57318%

Oepserdefloeps. Daar helpt ook geen prijsplafond tegen. Hier zitten natuurlijk wel de BTW-wijzigingen bij die de prijs van vorig jaar gedempt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
OMD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:17:
[...]

Maar ze “verzinnen” pas een prijs eind december, wanneer de gasprijs al weer lekker aan het stijgen is toch?

Het zal mij niets verbazen als we meer dan 47 euro per gj gaan betalen. Stads warmte mensen zijn immers al jaren de melkkoe voor energiemaatschappijen. Hoge vaste lasten, verplicht jaarcontract en geen concurrentie maken het kinderlijk eenvoudig exhorbitant hoge prijzen te rekenen voor de vaste kosten.

Hoewel ik op jowu hand ben qua scepsis, moet ik wel bekennen dat er maar een handjevol warmteleveranciers zijn. Die de prijzen kunstmatig hooghouden tot de Gj bepaling in december is waarschijnlijk onzin. Maar toch voelt het zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
OMD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:17:
[...]

Zie mijn eerdere post.. daar verwacht ik op basis van de kuub gas prijs voor vaste contracten dat het max tarief per GJ tussen 42 en 44 euro zal liggen.

ACM zei zelf n.a.v. 2023 tarieven het volgende (toen ze op andere wijze moesten bepalen:
[…]
In andere jaren werd het maximumtarief berekend aan de hand van het gemiddelde tarief van een vast jaarcontract. Omdat er op dit moment geen vaste contracten aangeboden worden, is dit niet mogelijk en wordt een alternatief gebruikt.
[…]
https://www.acm.nl/nl/pub...%20GJ%20(inclusief%20BTW).

Aangezien de gemiddelde prijs voor een kuub gas al een aantal maanden op €1,33-€1,37 zit, voor vaste contracten, kun je de rekensom zelf al maken.
https://www.easyswitch.nl/gasprijzen/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:47:
[...]

Zie mijn eerdere post.. daar verwacht ik op basis van de kuub gas prijs voor vaste contracten dat het max tarief per GJ tussen 42 en 44 euro zal liggen.

ACM zei zelf n.a.v. 2023 tarieven het volgende (toen ze op andere wijze moesten bepalen:

[...]

Aangezien de gemiddelde prijs voor een kuub gas al een aantal maanden op €1,33-€1,37 zit, voor vaste contracten, kun je de rekensom zelf al maken.
Ik hoop dat je gelijk krijgt. 42-44 euro is fors vergeleken met een aantal jaren terug maar lang niet zo exorbitant als het huidige jaartarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hier ook boven de 600 euro aan vaste kosten per jaar, bij Vattenfall. Daarvoor krijg je dan wel ieder jaar een mooi papiertje waar op te lezen valt dat >90% werd opgewekt met restwarmte, en slechts 3% met gas.

Oh wacht....

Ook lekker: mijn verbruik vorig jaar was 14Gj. Dat is minder dan een flatje voor een tweepersoonshuishouden in een tussenwoning. Maar dit jaar mag ik al meer dan 100 euro per maand aftikken als termijnbedrag. Geen idee hoe huishoudens het doen met een hoger verbruik.

Hopen dat het ACM tarief voor 2024 weer onder de 40 euro duikt.

[ Voor 42% gewijzigd door Jeroenneman op 08-11-2023 09:07 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00

OMD

H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:47:
[...]

[...]

Maar wat ik bedoel is dat als de gasprijs 31 december 2 euro is bij wijze van dan kunnen ze de prijs op het laatste moment veel hoger maken?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Jeroenneman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:57:
Hier ook boven de 600 euro aan vaste kosten per jaar, bij Vattenfall. Daarvoor krijg je dan wel ieder jaar een mooi papiertje waar op te lezen valt dat >90% werd opgewekt met restwarmte, en slechts 3% met gas.

Oh wacht....

Ook lekker: mijn verbruik vorig jaar was 14Gj. Dat is minder dan een flatje voor een tweepersoonshuishouden in een tussenwoning. Maar dit jaar mag ik al meer dan 100 euro per maand aftikken als termijnbedrag. Geen idee hoe huishoudens het doen met een hoger verbruik.

Hopen dat het ACM tarief voor 2024 weer onder de 40 euro duikt.
Dat zorgt er bij jou voor dat meer dan de helft van je energiekosten vaste kosten zijn. Stimuleert niet om (nog) zuiniger te doen.

Mijns insziens staren we ons hier te blind op de verbruikskosten; daar heb ik al uitgelegd dat die voor komend jaar waarschijnlijk weer een stuk lager liggen (vergelijkbaar met gas).

Het 'Niet Meer Dan Anders' gaat vooral mank op die vaste kosten:

1. Als max 'meettarief' voor gasmeters (consumenten) door ACM op €25,33 is vastgesteld, en voor een warmtenet op €30,75...
2. Als ik bij Eneco voor een gasaansluiting in 2023 aan vaste kosten (leveringskosten + netbeheerkosten) €278,88 zou betalen maar voor een warmteaansluiting €458,59 kwijt ben...

3. Alleen op de kosten van een afleverset kan ik niet echt gaten schieten... Een ketel met installatie kost grofweg €1500,- met een onderhoudscontract voor €60,- per jaar en een technische levensduur van 15 jaar kom je op €160,- per jaar uit (waarbij niks vervangen hoeft te worden). (Daarintegen is een afleverset eenvoudiger techniek èn hoeft en wordt er niet jaarlijks onderhoud op gepleegd, zoals ieder van ons weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
OMD schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:12:
[...]

Maar wat ik bedoel is dat als de gasprijs 31 december 2 euro is bij wijze van dan kunnen ze de prijs op het laatste moment veel hoger maken?
Behalve dat ACM een maximum tarief vast legt; kijken ze ook of de warmteleverancier niet 'teveel winst maakt'; de zogenoemde rendementstoets. (https://www.acm.nl/nl/pub...ndementstoets-warmte-vast)
Daarin moet de Warmteleverancier aantonen dat ze daadwerkelijk de warmte voor een dergelijk hoge prijs hebben ingekocht.

Aangezien gas al maanden op de door mij genoemde tarief zit, èn de warmteleverancier nu wel zo en beetje al zijn warmte voor komend jaar moet hebben ingekocht, gaat jouw doemdenken mijns insziens niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:33:
[...]

Dat zorgt er bij jou voor dat meer dan de helft van je energiekosten vaste kosten zijn. Stimuleert niet om (nog) zuiniger te doen.

Mijns insziens staren we ons hier te blind op de verbruikskosten; daar heb ik al uitgelegd dat die voor komend jaar waarschijnlijk weer een stuk lager liggen (vergelijkbaar met gas).

Het 'Niet Meer Dan Anders' gaat vooral mank op die vaste kosten:

1. Als max 'meettarief' voor gasmeters (consumenten) door ACM op €25,33 is vastgesteld, en voor een warmtenet op €30,75...
2. Als ik bij Eneco voor een gasaansluiting in 2023 aan vaste kosten (leveringskosten + netbeheerkosten) €278,88 zou betalen maar voor een warmteaansluiting €458,59 kwijt ben...

3. Alleen op de kosten van een afleverset kan ik niet echt gaten schieten... Een ketel met installatie kost grofweg €1500,- met een onderhoudscontract voor €60,- per jaar en een technische levensduur van 15 jaar kom je op €160,- per jaar uit (waarbij niks vervangen hoeft te worden). (Daarintegen is een afleverset eenvoudiger techniek èn hoeft en wordt er niet jaarlijks onderhoud op gepleegd, zoals ieder van ons weet)
Zeker waar. Ik heb vriendin al vaker verteld dat ze best langer onder de douche mag staan (die was heel bang voor een hoge rekening), want ook al besparen we 50% op verbruik, dan scheelt dat alsnog minder dan 25% bij de afrekening.

Warmtepomp zou mooi zijn, maar er zijn nog geen écht stille modellen, en ik wil niet die buurman zijn met een warmtepomp in een te dicht op elkaar rijtjeshuis. Vrijstaand had die warmtepomp er na de eerste jaarafrekening al gestaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:33:

Hier valt wel wat voor te zeggen. Sinds de Warmtewet er is, is het niet meer toegestaan om een eigen warmtewisselaar te hebben. Je bent dus verplicht om deze te huren van de warmteleverancier. Dat is toch best vreemd. Een ketel mag je wel op eigen kosten aanschaffen, maar een warmtewisselaar/afleverset niet.
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:36:
[...]

Behalve dat ACM een maximum tarief vast legt; kijken ze ook of de warmteleverancier niet 'teveel winst maakt'; de zogenoemde rendementstoets. (https://www.acm.nl/nl/pub...ndementstoets-warmte-vast)
Daarin moet de Warmteleverancier aantonen dat ze daadwerkelijk de warmte voor een dergelijk hoge prijs hebben ingekocht.

Aangezien gas al maanden op de door mij genoemde tarief zit, èn de warmteleverancier nu wel zo en beetje al zijn warmte voor komend jaar moet hebben ingekocht, gaat jouw doemdenken mijns insziens niet echt op.
Ik meen mij te herinneren dat een warmteproducent als antwoord had dat ze de inkoop van gas voor stadsverwarming in december deden op de vraag waarom de prijzen voor warmte nog steeds zo hoog zijn, terwijl de gasprijzen weer flink zijn gedeeld ten opzichte van vorig jaar. Een warmteproducent mag natuurlijk gewoon de prijzen halvewege het jaar naar beneden stellen als dat in het voordeel is van de consument, maar dat gebeurt in praktijk natuurlijk niet.

En we weten natuurlijk allemaal dat de ACM de ACM zou moeten zijn, maar gedraagt als de AM.

[ Voor 41% gewijzigd door GioStyle op 08-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
1.
Dat je de afleverset moet huren in plaats van zelf aan mag/moet schaffen zou jammer kunnen zijn ja... Echter ben ik benieuwd of jij kan aantonen dat het goedkoper is?
Wellicht als je deze zelf kan plaatsen en onderhouden wel, maar dat zal niet significant zijn. (Ik zie prijzen tussen €1500 en €3000,- voor afleversets.)
Maar grootste deel van de huiseigenaren kan nog geen schroef in de muur draaien, laat staan buizen snijden, lassen of knelkoppelingen aanbrengen.

2.
Warmteproducent kon aantonen dat de warmte (achteraf gezien) op de duurste momenten was ingekocht.
Pijnlijk, maar is begrijpbaar in een markt die toen heel volatiel was; Er werden toen geen vaste energiecontracten aangeboden, maar de warmteleveranciers moesten toen wel voor 1 jaar warmte voor warmtenetten inkopen en daar een prijs voor definiëren.

Ik deel de frustratie over de prijs die huishoudens moeten betalen voor een warmtenet. De politiek (landelijk, provinciaal en op gemeente niveau) heeft een visie uitgesproken dat warmtenetten een onderdeel zijn in het behalen van klimaatdoelstellingen.

De nieuwe warmtewet waarbij dit ook interessant moet zijn voor àlle partijen laat maar op zich wachten, en is bij de val van het huidige kabinet zeker niet dichterbij gekomen.

Huidige warmtenetten wordt op dit moment niet (meer) in geïnvesteerd, met als gevolg dat (met verouderde wetgeving) de consument veel betaalt voor zijn energie, zonder vooruitzicht dat dit ten goede komt aan verduurzaming (en vaak daarbij horende reductie in variabele kosten). Dit gaat ten koste van het imago van warmtenetten en met dit tempo zie ik daar nog geen verandering in....

Mensen gaan die verduurzaming dan maar op individueel niveau doen: aflsuiten van warmtenet; warmtepomp aanschaffen; zonneboiler, COP1 verwarming en weet ik allemaal veel, omdat het goedkoper is/lijkt. Terwijl de kracht van een warmtenet juist in de collectiviteit zit. Als je dus die doelstellingen wil behalen zouden mensen juist op een warmtenet aangesloten moeten wíllen zijn, in plaats van zich ervanaf willen sluiten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:42:
1.
Dat je de afleverset moet huren in plaats van zelf aan mag/moet schaffen zou jammer kunnen zijn ja... Echter ben ik benieuwd of jij kan aantonen dat het goedkoper is?
Wellicht als je deze zelf kan plaatsen en onderhouden wel, maar dat zal niet significant zijn. (Ik zie prijzen tussen €1500 en €3000,- voor afleversets.)
Maar grootste deel van de huiseigenaren kan nog geen schroef in de muur draaien, laat staan buizen snijden, lassen of knelkoppelingen aanbrengen.

2.
Warmteproducent kon aantonen dat de warmte (achteraf gezien) op de duurste momenten was ingekocht.
Pijnlijk, maar is begrijpbaar in een markt die toen heel volatiel was; Er werden toen geen vaste energiecontracten aangeboden, maar de warmteleveranciers moesten toen wel voor 1 jaar warmte voor warmtenetten inkopen en daar een prijs voor definiëren.

Ik deel de frustratie over de prijs die huishoudens moeten betalen voor een warmtenet. De politiek (landelijk, provinciaal en op gemeente niveau) heeft een visie uitgesproken dat warmtenetten een onderdeel zijn in het behalen van klimaatdoelstellingen.

De nieuwe warmtewet waarbij dit ook interessant moet zijn voor àlle partijen laat maar op zich wachten, en is bij de val van het huidige kabinet zeker niet dichterbij gekomen.

Huidige warmtenetten wordt op dit moment niet (meer) in geïnvesteerd, met als gevolg dat (met verouderde wetgeving) de consument veel betaalt voor zijn energie, zonder vooruitzicht dat dit ten goede komt aan verduurzaming (en vaak daarbij horende reductie in variabele kosten). Dit gaat ten koste van het imago van warmtenetten en met dit tempo zie ik daar nog geen verandering in....

Mensen gaan die verduurzaming dan maar op individueel niveau doen: aflsuiten van warmtenet; warmtepomp aanschaffen; zonneboiler, COP1 verwarming en weet ik allemaal veel, omdat het goedkoper is/lijkt. Terwijl de kracht van een warmtenet juist in de collectiviteit zit. Als je dus die doelstellingen wil behalen zouden mensen juist op een warmtenet aangesloten moeten wíllen zijn, in plaats van zich ervanaf willen sluiten. 8)7
Zo'n afleverset kost max 1000 euro. Dus ja, zelf aanschaffen is VEEL goedkoper. Je betaalt dat ding 3x terug in de levensduur. Hij hangt er bij mij 17 jaar. Een warmtewisselaar gaat ook bijna niet kapot. Het is een etreem simpel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
t14wo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:02:
[...]

Zo'n afleverset kost max 1000 euro. Dus ja, zelf aanschaffen is VEEL goedkoper. Je betaalt dat ding 3x terug in de levensduur. Hij hangt er bij mij 17 jaar. Een warmtewisselaar gaat ook bijna niet kapot. Het is een etreem simpel ding.
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De eerste beste Google hit:

https://www.sanispecials....3BX14QPvRTFAaAobFEALw_wcB

Nog geen €1500. Heb je in nog geen tien jaar tijd terugverdiend.

Als je een model hebt wat 1 op 1 past met je huidige warmtewisselaar heb je slechts twee steeksleutels nodig, 4 afsluiters dichtdraaien, watertoevoer dichtdraaien en je kan de boel omwisselen.

In mijn eerdere post grapte ik al dat volgende week onderhoud wordt gepleegd aan mijn warmtewisselaar. Maar de grap is dat een warmtewisselaar geen onderhoud nodig heeft en dat argument wordt misbruikt om hier een slimme meter door te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Die was ik ook tegen gekomen in mijn Google search. (Vandaar dat ik ook noemde tussen 1500 en 3000 euro.)

Als iemand aan komt zetten met maximaal €1000 is dat onrealistisch.

Ik weet niet hoe het zit met de aansluitvoorwaarden van jouw warmtenet? Maar voor het warmtenet waar ik op zit is die trouwens niet geschikt: moet als maximale aanvoertemperatuur minimaal 95C aankunnen, en jouw voorbeeld is gespecificeerd op "maar" 90C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:
Die was ik ook tegen gekomen in mijn Google search. (Vandaar dat ik ook noemde tussen 1500 en 3000 euro.)

Ik weet niet hoe het zit met de aansluitvoorwaarden van jouw warmtenet? Maar voor het warmtenet waar ik op zit is die trouwens niet geschikt: moet als maximale aanvoertemperatuur minimaal 95C aankunnen, en jouw voorbeeld is gespecificeerd op "maar" 90C.
Dat komt omdat er op dit moment weinig vraag naar is. Stel je voor dat elke warmteconsument een eigen afleverset mag installeren, dan komt er vanzelf meer aanbod en dan zou de aanschafprijs nog weleens kunnen gaan zakken. Ik vind dan €1000 niet geheel onrealistisch.
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:42:

Dat klinkt als een leuk marketingpraatje, maar je vergeet een aantal dingen:

1.) Het warmtenet is hier nog voor ruim tweederde afhankelijk van gas. Daar is dus weinig duurzaam aan, maar de beeldvorming in de maatschappij is wel dat warmtenetten duurzaam zijn.

2.) De prijs van warmte is gekoppeld aan de gasprijs. De overheid wil dat iedereen van het gas af gaat door de energiebelasting op gas jaarlijks flink op te voeren. Dus indirect stimuleert de overheid om van het warmtenet af te stappen. Probleem is alleen dat je niet (zomaar) van je warmte afkomt.

3.) Ik neem elektriciteit af wat voor 100% bestaat uit groene bronnen, aldus mijn energieleverancier. Met een warmtepomp zou ik dus juist verduurzaming stimuleren, omdat ik dan indirect geen gas meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:50:

nee, dat is niet onrealistisch. Een complete KETEL met alle toeters en bellen kost 1500 euro. Dan kost een afleversetje die uit niets bestaat natuurlijk geen 1500.

Dat is NU zo omdat die dingen in Nederland nauwelijks verkocht worden. Dus dán is de prijs hoger natuurlijk. Als deze met duizenden tegelijk verkocht worden (dus als je vrije keus hebt) dan kan je zo'n ding gewoon voor minder dan 1000 kopen.

Vattenfall betaalt geen 1500 inkoop voor die dingen kan ik je vertellen. En ook geen 1000. En ook geen 750. Een afleverset is een warmtewisselaar met een paar stukken messing buis.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.techniekwebshop.nl/thumbnails/ProductAfbeelding/2BA/image-thumb__2004161__ProductDetail/8016615000009-1bf-2022072114354701_-464211496.jpg

In een CV ketel zit een driewegklep, allerlei elektronica ter preventie van CO, de brander, condensafvoer etc. etc. Dat is wel een klap complexer dan een doosje waar warm water ingaat en er via een warmtewisselaar aan de andere kant een buisje warm water uitkomt.

[ Voor 24% gewijzigd door t14wo op 08-11-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 14:00

Wimo.

Shake and Bake!

GioStyle schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:36:
[...]

De eerste beste Google hit:

https://www.sanispecials....3BX14QPvRTFAaAobFEALw_wcB

Nog geen €1500. Heb je in nog geen tien jaar tijd terugverdiend.

Als je een model hebt wat 1 op 1 past met je huidige warmtewisselaar heb je slechts twee steeksleutels nodig, 4 afsluiters dichtdraaien, watertoevoer dichtdraaien en je kan de boel omwisselen.

In mijn eerdere post grapte ik al dat volgende week onderhoud wordt gepleegd aan mijn warmtewisselaar. Maar de grap is dat een warmtewisselaar geen onderhoud nodig heeft en dat argument wordt misbruikt om hier een slimme meter door te duwen.
Die dingen kunnen wel degelijk kapot gaan .. in mijn vorige huis heb ik een lekkage gehad en bij mijn reeds vervangen Ferroli unit was de regeling kapot waardoor er continu warm water rond werd gepompt. Dat ding was mijn bezit ;(

Bij mij is de halve meterkast aangepast om de nieuwe unit te plaatsen: https://fortes-es.nl/wp-c...tions_Arctic_DP_520VK.pdf

Die was overigens ook een stukje duurder dan 1000 euro. Helemaal als je bedenkt dat er fors wat koper bij is gekomen in de meterkast. Monteur is bijna een dag bezig geweest. Mijn vorige spiraalunit was overigens vele malen minder efficient. En die was 'pas' 12 jaar oud..

[ Voor 24% gewijzigd door Wimo. op 08-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Ik ben met je eens dat de afleverset uit minder componenten bestaat dan een CV ketel, maar je vergallopeert je wel op de verwachte consumentenprijs en wel om meerdere redenen:
1. Componenten die aanwezig zijn, zijn prijziger: zijn gespecificeerd op hogere druk en hogere (water) temperatuur.
2. Een prijs van een consumentenproduct is zelden een som der componenten, maar is altijd gebaseerd op de waarde die het de consument geeft.
2. Business-to-business prijzen van correct gespecificeerde afleversets voor warmtenetten zitten (inderdaad) rond de €1000,- euro. Dat is dan exclusief 21% btw. Daar kan door middel van bulk aanschaf wel iets van de prijs af, maar wordt sowieso ook weer 30-50% van de prijs bovenop geteld door de (consumenten) retailer.

Maar om even op het geheel terug te komen, want we zitten nu naar 1 prijscomponent van een warmtenet te kijken, die één van de kleinere delen van het geheel is.

Een aansluiting op het warmtenet is nu gewoon:
- Hoge vaste kosten
- èn niet lage variabele kosten.

De visie voor de toekomst is dat warmtenetten op restwarmte van andere (duurzame) bronnen moeten gaan werken. Beheerders van warmtenetten hebben daar nu geen enkele incentive toe; ze kunnen op hun huidige infrastructuur de volle prijs vragen voor het "nieuwe" product (Gas).
1. onafhankelijk of het al op een restwarmtebron is aangesloten;
2. nog te weinig dwang vanuit de overheid om warmtenetten te verduurzamen; andere warmtebron; lagere temperatuur, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Wimo. schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:23:
[...]

Die dingen kunnen wel degelijk kapot gaan .. in mijn vorige huis heb ik een lekkage gehad en bij mijn reeds vervangen Ferroli unit was de regeling kapot waardoor er continu warm water rond werd gepompt. Dat ding was mijn bezit ;(

Bij mij is de halve meterkast aangepast om de nieuwe unit te plaatsen: https://fortes-es.nl/wp-c...tions_Arctic_DP_520VK.pdf

Die was overigens ook een stukje duurder dan 1000 euro. Helemaal als je bedenkt dat er fors wat koper bij is gekomen in de meterkast. Monteur is bijna een dag bezig geweest. Mijn vorige spiraalunit was overigens vele malen minder efficient. En die was 'pas' 12 jaar oud..
Klopt; in mijn woning is inmiddels de 3e afleverset sinds bouw (1999). Preventief onderhoud is echter lastig. Afleversets leven vooral op correctief onderhoud. Het is niet zoals bij een CV ketel dat er bijgevuld moet worden, wat componenten gepoetst moeten worden, CO meting moet worden gedaan en opnieuw afgeregeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
H. Lal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:42:

De visie voor de toekomst is dat warmtenetten op restwarmte van andere (duurzame) bronnen moeten gaan werken. Beheerders van warmtenetten hebben daar nu geen enkele incentive toe; ze kunnen op hun huidige infrastructuur de volle prijs vragen voor het "nieuwe" product (Gas).
1. onafhankelijk of het al op een restwarmtebron is aangesloten;
2. nog te weinig dwang vanuit de overheid om warmtenetten te verduurzamen; andere warmtebron; lagere temperatuur, etc.
Ik ben nog steeds (en misschien met valse hoop) optimistisch over de nieuwe warmtewet. De overheid heeft totaal geen keuze dan warmtenetten voor consumenten interessanter maken. Dus ik denk echt dat de prijsvorming van vaste en variabele kosten beter gaat worden. Want op veel plekken is een warmtepomp totaal geen oplossing en daar is er maar 1 andere mogelijkheid en dat is stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Bedoel je die wet die 5 jaar geleden al in had moeten gaan en waar nog steeds geen concept van beschikbaar is? En die wet waar vooral de leveranciers/eigenaren van warmtenetten input mogen leveren? Ik denk dat het optimistisch is om te denken dat er ineens heel veel gaat veranderen. Er is een beetje over gesproken door het vorige kabinet, maar ze zijn niet opgeschoten en alle ideeën om iets aan de prijs te doen werden door de markt keihard afgeschoten. Het is zelfs zo erg dat bedrijven maar gestopt zijn met investeren in nieuwe warmtenetten, omdat ze het risico lopen dat de overheid straks een meerderheidsbelang in alle warmtenetten gaat afdwingen. Op zich niets mis met dat idee, maar als je vervolgens nog jaren wacht met de invulling van die wet heeft eigenlijk iedereen er last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
@t14wo

Volgens mij zitten we best op 1 lijn; ik ben ook hoopvol op de nieuwe warmtewet. Het duurt mij alleen veel te lang.
1. “De CV ketel” waar de huidige prijsstelling op is gebaseerd, is achterhaald.
2. Het neoliberale marktdenken waar de huidige businessmodellen van warmtenetten op gebaseerd zijn, hebben niet de scherpe prijs gebracht (ten opzichte van andere warmtebronnen) waarop gehoopt werd.

Daarentegen moeten we ook geen wonderen verwachten van de nieuwe warmtewet; waarschijnlijk gaat niet iedereen minder betalen. Ik (als relatief kleine gebruiker) hoop op een significante reductie in die vaste kosten. Grotere gebruikers zullen vooral hopen dat eenheidsprijs van de energie veel lager gaat uitvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:27
Mbt die warmtewisselaar en het regelmatig vervangen daarvan, ik heb helemaal niets, stadsverwarming loopt hier direct de radiatoren en de boiler is. En aan de hele installatie is in de afgelopen 25 jaar ook helemaal niets stukgegaan. Ik ben eigenlijk wel blij met die hele simpele installatie, wat betreft onderhoud. Niet over de kosten, dat is een heel ander onderwerp.
Als eerste stap ga ik de boiler vervangen door een WP boiler, die is al meer dan 40 jaar oud, dus dat zet wel zoden aan de dijk. Hij is wel oud, maar werkt overigens als een tierelier. Bad vol, na 10 min is er weer heet water beschikbaar.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wait a minute... Als je stadsverwarming in combinatie met een warmtewisselaar hebt... Wat moet je met een boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De boiler zal wel werken als warmtewisselaar voor tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
H. Lal schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:16:
Hier ook wat ik aan Eneco heb betaald aan vaste kosten (Den Haag) (Dit is dus niet per sé het max tarief van ACM)

VastrechtMeettariefAfleversetTotaalVerschil
2021€403,58€26,83€125,50€555,91-
2022
(btw verlaging 1 juli)
€403,58
(€363,55)
€26,83
(€24,16)
€125,50
(€113,05)
€555,91
(€500,76)
0%
(-9,9%)
2023€458,59€30,75€140,88€630,22+13,4%

2023 is dus pijnlijk veel hoger geworden, maar dat zijn eigenlijk al mijn vaste lasten. (Internet- en telefoonprovider gooiden ook doodleuk een procent of 10 op hun abonnementskosten 8)7 )
De vaste kosten zijn echt belachelijk bij warmte. Mijn rekening bestaat voor 80% uit vaste lasten en 20% uit mijn verbruik. En ik zit inderdaad hieraan vast (appartement). Ik moet verplicht dit warmtenet gebruiken en daarmee die vastrecht kosten ophoesten zonder dat ik er iets aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hier hetzelfde, vaste kosten zijn dusdanig (ongeveer 50% van de totale rekening) dat het ook niet de moeite loont om verder te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Deze had ik al eerder gepost maar voor de herhaling vatbaar. kijk eens naar de vastrechtkosten ontwikkeling. de kosten voor de huur van de warmtewisselaar na introductie van de warmtewet. we worden hier in het wateringse veld ,hoge veld genaaid waar we bij staan met dank aan de warmtewet.

voor de warmtewet hadden we ook half jaarlijke tarieven.

ik had gebeld of ik alleen warmwater kon opzeggen maar dat kan niet. wel de hele aansluiting.

ongeacht of ik t kan opzeggen. verbruik gaat naar 0 hier. vooral sww is een melkkoe bij stadsverwarming. van de 16Gj is ca. 12 Gj warm water. en we douche maar 5min per dag met zijn vieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d41Lqe_DM61CLE4HZcRwPhWbDrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBBJ6eyWTNPrNsvxvqgAPoea.png?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:46:
ongeacht of ik t kan opzeggen. verbruik gaat naar 0 hier. vooral sww is een melkkoe bij stadsverwarming. van de 16Gj is ca. 12 Gj warm water. en we douche maar 5min per dag met zijn vieren.
Hoe ga je warm water regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:06:
De boiler zal wel werken als warmtewisselaar voor tapwater.
Ja, maar dat is dus echt onzinnig. Ondanks ik dat ik nogal negatief ben over stadsverwarmining is één grote voordeel natuurlijk dat het hele warmtenet een buffer is. Waarom je dan nog een boiler in huis moet hebben vind ik niet heel logisch. Ik heb non stop warm tapwater.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
De redenering "nou de vaste kosten zijn zo hoog dat op je verbruik letten ook geen zin heeft" is een klassiek gevalletje sunk cost fallacy. Je kunt met je verbruik wellicht niet veel besparen, maar die vaste kosten betaal je toch. Alles wat je niet verbruikt is dus wel degelijk gewoon besparing, en het gaat er niet om in welke verhouding dat staat met de vaste kosten maar wat je verder met dat geld kan doen.

Alleen als je duidelijk zo weinig verbruikt dat je veel beter zou zijn zonder enige aansluiting, en je contract staat het toe, kun je overwegen om de boel gewoon af te sluiten en een alternatieve manier van verwarming zoeken, dan maak je pas echt meters op de lange termijn. Met lekker lang onder de douche staan omdat je toch al veel betaalt heb je alleen je eigen portemonnee. Kan heel fijn zijn, maar niet doen alsof het niks kost. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Warmtepompboiler. split unit. 200 liter. ca. € 1385,- met subside. installeer m zelf maar nog wat kosten voor een installateur voor de subsidie. en leidingwerk etc. denk voor € 2000,- klaar te zijn

Bij een prijs van ca € 45,- per Gj en een verbruik van 12Gj per jaar - € 540,- per jaar besparing.in 3,7 jaar terugverdiend. dat is excl. het vastrecht voor sww. zou ik die ook kunnen opzeggen dan scheelt dat nog eens 250 extra per jaar en heb ik t in 2,5 jaar terugverdiend.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:33:
[...]

Warmtepompboiler. split unit. 200 liter. ca. € 1385,- met subside. installeer m zelf maar nog wat kosten voor een installateur voor de subsidie. en leidingwerk etc. denk voor € 2000,- klaar te zijn

Bij een prijs van ca € 45,- per Gj en een verbruik van 12Gj per jaar - € 540,- per jaar besparing.in 3,7 jaar terugverdiend. dat is excl. het vastrecht voor sww. zou ik die ook kunnen opzeggen dan scheelt dat nog eens 250 extra per jaar en heb ik t in 2,5 jaar terugverdiend.
Welk model? Heb zelf ook stadsverwarming en meestal heb je dan geen ruimte om een warmtepomp makkelijk kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:39:
[...]

Welk model? Heb zelf ook stadsverwarming en meestal heb je dan geen ruimte om een warmtepomp makkelijk kwijt te kunnen.
Atlantic Calypso Split VM200L. 127cmx60m ik heb een uitbouw op mijn dakterras van 2,6x5m waar mijn kantoor zit. daar zit een inloopkast. ik heb niet zoveel kleding en ik offer een deel van mijn gedeelte op voor de 200l wpb. dan hou ik ca 50cm breedte over. en de ruimte onder de boiler. genoeg voor mijn kleding. en daar zit gelijk de schacht naar beneden. komt uit in de onder de trapkast. en aan de andere kant van de onder de rapkast gaat de warmwaterleiding omhoog.

ik kies specifiek voor een split unit zodat ik geen geluid binnen heb en geen warmte van het huis onttrek. je kan ook alles van buiten halen maar dan is t rendement veel lager in de winter. en de split unit warmt binnen 3 uur op als ie helemaal leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:56
Zuluman schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:46:
Deze had ik al eerder gepost maar voor de herhaling vatbaar. kijk eens naar de vastrechtkosten ontwikkeling. de kosten voor de huur van de warmtewisselaar na introductie van de warmtewet. we worden hier in het wateringse veld ,hoge veld genaaid waar we bij staan met dank aan de warmtewet.

voor de warmtewet hadden we ook half jaarlijke tarieven.

ik had gebeld of ik alleen warmwater kon opzeggen maar dat kan niet. wel de hele aansluiting.

[Afbeelding]
12gj per jaar voor alleen wtw is wel heel erg veel! Hier gebruiken we met z’n 3en ongeveer 0.60gj met ruim 30 min douchen per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Technofreakz schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:17:
[...]

12gj per jaar voor alleen wtw is wel heel erg veel! Hier gebruiken we met z’n 3en ongeveer 0.60gj met ruim 30 min douchen per dag.
0,6 Gj per maand neem ik aan. Dus 7,2Gj per laar tov mijn 12Gj. Wij dus 1Gj per maand met zijn 4'en. Is ca. 4x6=24 min per dag. En mijn vrouw moet 1x per week haar haar wassen en staat er dan 10 min onder ipv 6. 6 omdat t even duur voor t water warm is. Dus kom je op ca. 30 min.

Waarom t dan bij ons 1Gj per maand is ipv 0,6 Gj per maand bij jou weet ik niet. De wijze van meten? De warmtewisselaar? De aanvoertemperatuur van t koude water? Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Technofreakz schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:17:
[...]

Onmogelijk. Hoe kan je nou slechts 0,6GJ per jaar verbruiken voor warm water voor 3 personen met 30 minuten douchen per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
Het is redelijk uit te rekenen met de soortelijke warmte van water. Je hebt ongeveer 4200 j nodig per liter voor 1 graad opwarming.

Dus voor 1 GJ kun je ruim 4m3 met 50 graden verwarmen. Douchen is ongeveer 50% koud (15 graden) water en 50% warm (65 graden).

Ofwel 1 Gj is ongeveer 9m3 douche water. Een normale spaardouche gebruikt ongeveer 7 liter per minuut. =1285 minuten douchen = 42 minuten per dag.

0,6 Gj is 25 minuten per dag. (0,6Gj per jaar is 2 minuten per dag, (of koud douchen))...

Maar als je douche 10 of 5 liter per minuut gebruikt valt het sommetje anders uit...

[ Voor 5% gewijzigd door peter13579 op 12-11-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
.

[ Voor 99% gewijzigd door peter13579 op 12-11-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MneoreJ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:19:
De redenering "nou de vaste kosten zijn zo hoog dat op je verbruik letten ook geen zin heeft" is een klassiek gevalletje sunk cost fallacy. Je kunt met je verbruik wellicht niet veel besparen, maar die vaste kosten betaal je toch. Alles wat je niet verbruikt is dus wel degelijk gewoon besparing, en het gaat er niet om in welke verhouding dat staat met de vaste kosten maar wat je verder met dat geld kan doen.
Toch is het wel zuur dat als je een A++ appartement hebt en denkt energiezuinig te zijn, je toch een hoop geld betaalt aan warmte (en elektra), waardoor je maandelijkse kosten nauwelijks lager zijn dan in een 'standaard' woning. En of je dan 5 minuten langer doucht, of dat je je laptop 's nachts aan laat staan... het maakt echt heel weinig verschil. Tuurlijk, alle beetjes helpen maar het is echt klein bier. Je bespaart een paar cent tot een paar euro, terwijl de vast de vastrecht kosten gewoon 60-80 euro zijn die je sowieso kwijt bent. Dat vind ik echt wat anders dan een sunk fallacy gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Il 2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:57:
[...]

Toch is het wel zuur dat als je een A++ appartement hebt en denkt energiezuinig te zijn, je toch een hoop geld betaalt aan warmte (en elektra), waardoor je maandelijkse kosten nauwelijks lager zijn dan in een 'standaard' woning. En of je dan 5 minuten langer doucht, of dat je je laptop 's nachts aan laat staan... het maakt echt heel weinig verschil. Tuurlijk, alle beetjes helpen maar het is echt klein bier. Je bespaart een paar cent tot een paar euro, terwijl de vast de vastrecht kosten gewoon 60-80 euro zijn die je sowieso kwijt bent. Dat vind ik echt wat anders dan een sunk fallacy gedachte.
Dat is één van de redenen waarom ik nooit in een appartement wil gaan wonen. Je ben te beperkt. Met standaardwoning heb je tenminste nog een dak waar je iets met zonnepanelen kan doen om de kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
GioStyle schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:01:
[...]

Dat is één van de redenen waarom ik nooit in een appartement wil gaan wonen. Je ben te beperkt. Met standaardwoning heb je tenminste nog een dak waar je iets met zonnepanelen kan doen om de kosten te drukken.
Dat werkt ook niet als je aan een warmtenet gekoppeld bent. De vaste lasten lopen op tot maximaal €721,21 per jaar (~€66 per maand), daar kun je geen zonnepanelen meer tegenaan bouwen. Overigens kun je op een appartementencomplex ook gewoon zonnepanelen leggen, de opbrengsten kunnen dan direct de VVE in. Dan dalen je kosten ook, omdat je minder aan de VVE kwijt bent.

De grootste reden om niet in een appartement te willen wonen is de VVE, je bent enorm afhankelijk van alle andere medebewoners. Zo ken ik iemand die in een appartement woont, maar geen laadpaal in de parkeergarage mag plaatsen omdat andere bewoners bang zijn voor brand. Die moet dus buiten de deur laden, omdat het thuis op de eigen parkeerplaats niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
BRAINLESS01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:36:
[...]

Dat werkt ook niet als je aan een warmtenet gekoppeld bent. De vaste lasten lopen op tot maximaal €721,21 per jaar (~€66 per maand), daar kun je geen zonnepanelen meer tegenaan bouwen. Overigens kun je op een appartementencomplex ook gewoon zonnepanelen leggen, de opbrengsten kunnen dan direct de VVE in. Dan dalen je kosten ook, omdat je minder aan de VVE kwijt bent.

De grootste reden om niet in een appartement te willen wonen is de VVE, je bent enorm afhankelijk van alle andere medebewoners. Zo ken ik iemand die in een appartement woont, maar geen laadpaal in de parkeergarage mag plaatsen omdat andere bewoners bang zijn voor brand. Die moet dus buiten de deur laden, omdat het thuis op de eigen parkeerplaats niet mogelijk is.
De VVE is een andere belangrijke reden, daar ben ik het met je eens. Over dat eerste ben ik het dan wel niet mee eens. Door de gekte in 2022 hebben de panelen hier de kosten voor elektriciteit, warmte en water gedekt plus zelfs een beetje aan overgehouden... Maar ik noemde het ook expres om de kosten te drukken, niet te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

peter13579 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:29:
Het is redelijk uit te rekenen met de soortelijke warmte van water. Je hebt ongeveer 4200 j nodig per liter voor 1 graad opwarming.

Dus voor 1 GJ kun je ruim 4m3 met 50 graden verwarmen. Douchen is ongeveer 50% koud (15 graden) water en 50% warm (65 graden).

Ofwel 1 Gj is ongeveer 9m3 douche water. Een normale spaardouche gebruikt ongeveer 7 liter per minuut. =1285 minuten douchen = 42 minuten per dag.

0,6 Gj is 25 minuten per dag. (0,6Gj per jaar is 2 minuten per dag, (of koud douchen))...

Maar als je douche 10 of 5 liter per minuut gebruikt valt het sommetje anders uit...
mijn regendouche gebruikt 10l per minuut en dan kom je op mijn verbruik van 1Gj per maand /30 min per dag / 900 minuten per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Zuluman schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:42:
[...]

0,6 Gj per maand neem ik aan. Dus 7,2Gj per laar tov mijn 12Gj. Wij dus 1Gj per maand met zijn 4'en. Is ca. 4x6=24 min per dag. En mijn vrouw moet 1x per week haar haar wassen en staat er dan 10 min onder ipv 6. 6 omdat t even duur voor t water warm is. Dus kom je op ca. 30 min.

Waarom t dan bij ons 1Gj per maand is ipv 0,6 Gj per maand bij jou weet ik niet. De wijze van meten? De warmtewisselaar? De aanvoertemperatuur van t koude water? Ik heb geen idee.
Die 12 GJ vind ik als getal zonder context niet zo heel idioot; dat is ongeveer gelijk aan 380m3 gas. Dat is in dezelfde orde van grootte wat milieucentraal zegt dat een gemiddeld huishouden aan warm tapwater kwijt is (350m3 gas).

Wil je minder warm water gebruiken, of probeer je te begrijpen waarom sommigen minder GJs gebruiken; zijn een aantal mogelijkheden
1. De meest significante is minder warm water gebruiken
- geen regendouche, maar een spaarkop
- korter douchen (volgens jou doe je dat al 🙂 )
2. Kouder douchen. (Sommigen douchen echt brandend warm; “gewoon” warm is ook prima en beter voor je huid)
3. Douche warmte terugwin installatie.
4. Deze is stadswarmte specifiek: nieuwere afleversets hebben wat slimme regelaars; die houden het tapwater in de installatie niet continu op 60 graden+, maar laten de temperatuur wat teruglopen en stoken bij geen verbruik op interval van week/10 dagen op naar 60 graden+ tegen legionella.
Tezamen met een dikkere isolatiebox om de set heen lijkt dit bij mij een besparing van dik 10% ten opzichte van de oude set op te leveren: 5,5 GJ naar 4,75 GJ voor tapwater op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
Wij verbruiken voor warm water hier circa 0,30 GJ per maand. In de zomermaanden gaat de verwarming natuurlijk niet aan en het verbruik ligt vaak rond de 0,01 GJ per dag.

2 volwassenen en 2 kinderen en een watererbruik van circa 100 m3 per jaar en ongeveer 5-10 min per persoon onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

H. Lal schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:16:
[...]

Die 12 GJ vind ik als getal zonder context niet zo heel idioot; dat is ongeveer gelijk aan 380m3 gas. Dat is in dezelfde orde van grootte wat milieucentraal zegt dat een gemiddeld huishouden aan warm tapwater kwijt is (350m3 gas).

Wil je minder warm water gebruiken, of probeer je te begrijpen waarom sommigen minder GJs gebruiken; zijn een aantal mogelijkheden
1. De meest significante is minder warm water gebruiken
- geen regendouche, maar een spaarkop
- korter douchen (volgens jou doe je dat al 🙂 )
2. Kouder douchen. (Sommigen douchen echt brandend warm; “gewoon” warm is ook prima en beter voor je huid)
3. Douche warmte terugwin installatie.
4. Deze is stadswarmte specifiek: nieuwere afleversets hebben wat slimme regelaars; die houden het tapwater in de installatie niet continu op 60 graden+, maar laten de temperatuur wat teruglopen en stoken bij geen verbruik op interval van week/10 dagen op naar 60 graden+ tegen legionella.
Tezamen met een dikkere isolatiebox om de set heen lijkt dit bij mij een besparing van dik 10% ten opzichte van de oude set op te leveren: 5,5 GJ naar 4,75 GJ voor tapwater op jaarbasis
Het meeste hebben we al bespaard door allemaal 6 min te douchen. Was 5 maar 1 min extra voor opwarmtijd. :-)

1. Regendouche die blijft maar je hebt nieuwe versies die meer lucht toevoegen en minder water gebruiken. die er nu zit is uit 2003. zat al online te kijken maar dat soort producten wil je eerst uitproberen. kosten rond de 500,-

2. Daar is mijn vrouw al jaren geleden mee begonnen. dat was echt lava-heet. en ik douche altijd 1 a 2 minuten koud af. dus dat scheelt ook.

3. Douche WTW staat ook op mijn lijstje een douche pijp wtw. Ik kan de schacht war de afvoer zit in de onder trapkast makkelijk openmaken en de afvoer vervangen. daar zit ook de toevoer naar boven van warm en koud water.

4.Ik heb een doorstroom apparaat en die is maar een paar liter. Om de hele unit zit al een piepschuim behuizing. Recentelijk is er nog een nieuwe unit geplaatst nadat de oude is gaan lekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Zuluman schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:48:
[...]

Het meeste hebben we al bespaard door allemaal 6 min te douchen. Was 5 maar 1 min extra voor opwarmtijd. :-)

1. Regendouche die blijft maar je hebt nieuwe versies die meer lucht toevoegen en minder water gebruiken. die er nu zit is uit 2003. zat al online te kijken maar dat soort producten wil je eerst uitproberen. kosten rond de 500,-

2. Daar is mijn vrouw al jaren geleden mee begonnen. dat was echt lava-heet. en ik douche altijd 1 a 2 minuten koud af. dus dat scheelt ook.

3. Douche WTW staat ook op mijn lijstje een douche pijp wtw. Ik kan de schacht war de afvoer zit in de onder trapkast makkelijk openmaken en de afvoer vervangen. daar zit ook de toevoer naar boven van warm en koud water.

4.Ik heb een doorstroom apparaat en die is maar een paar liter. Om de hele unit zit al een piepschuim behuizing. Recentelijk is er nog een nieuwe unit geplaatst nadat de oude is gaan lekken
Ik twijfel nog over één belangrijk ding: je zei eerder dat je totale warmteverbruik 16 GJ was (verwarming + warm tapwater). Ik weet niet wat voor woning het is (type/grootte/bouwjaar) maar ik vind dat eigenlijk heel erg netjes/zuinig. Hoe kom je tot de conclusie dat 12 van die 16 GJ opgaat aan warm tapwater?

Mijn vermoeden is dat je minder van die 16GJ aan warm tapwater kwijtbent. En je dus lelijk staat te kijken van je GJ-verbruik nadat je warm tapwater niet meer via het warmtenet opwekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

H. Lal schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:08:
[...]

Ik twijfel nog over één belangrijk ding: je zei eerder dat je totale warmteverbruik 16 GJ was (verwarming + warm tapwater). Ik weet niet wat voor woning het is (type/grootte/bouwjaar) maar ik vind dat eigenlijk heel erg netjes/zuinig. Hoe kom je tot de conclusie dat 12 van die 16 GJ opgaat aan warm tapwater?

Mijn vermoeden is dat je minder van die 16GJ aan warm tapwater kwijt bent. En je dus lelijk staat te kijken van je GJ-verbruik nadat je warm tapwater niet meer via het warmtenet opwekt
Zuluman in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

Meten is weten. Verwarming uit zetten. Meterstand voor en na douchen. van zowel water als stadsverwarming. strak 5 minuten douchen. En een keer 10 min. Daar kwam uit gemiddeld 0,001 Gj per minuut en 10l per minuut. Eea hangt wel af van de temperatuur van het water. In de zomer zitten we op 0,2 Gj per week en in de winter 0,3 Gj per week. Half april tm half november staat de verwarming letterlijk uit.

En we zijn anders gaan stoken. We zaten eerst op 40Gj per jaar gemiddeld en nu dus 16Gj. Niet meer met de timer maar alleen als het koud voelt doen we de verwarming max 1 uur aan. En dan is t de hele avond lekker warm. Aanvankelijk 21 graden en uiteindelijk afgebouwd naar 18 graden als minimale stooktemperatuur. avonds zetten we m dan even op 20 graden. en ik werk thuis en doe dan niet de verwarming aan maar gebruikte een kleine eletrisch kacheltje. half uurtje aan en t was warm in mij kantoor. Ik heb nu een airco en die ga ik dan gebruiken als t koud is om te verwarmen,

Als je kijkt naar het aantal stookuren dan zijn die van gemiddeld 450 uur naar 150 uur gezakt. en dit jaar kom ik uit op ca. 80 uur. de verwarming staat nog uit sinds half april en het is nog 20 graden in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHR0rhiHNuxtqOSRdSvtflB_92A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CgYmIiEq4wFid8NR8K55Rpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwRuAXBul8rygwn1H_Gk20BpTzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWdY1WOdS2y36lxNuFWkMFyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgseIj_nQJNo3WA-dCvE4M580iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF8W7SxB86Bn4y00IJBKqbjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l25Hvnt06OibRd1GWKeexnOYmMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPNVYLcEzHsXMPZfjaGfv8zd.jpg?f=fotoalbum_large

De specs van mijn woning en verbruik van afgelopen december.
Zuluman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:35:

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
stooktemperatuur verlaagd van 21 nar 19 graden per 1-7-2022

Verbruik december en 2022

Verwarming december (-53% tov 2021)
2,081 Gj verwarming (59 m3 gas/577kWh)
0,862 Gj heet water (24,5 m3 gas/239 kWh)
2,943 Gj totaal (74,5 m3 gas/ 816 kWh)

[Afbeelding]

Jaarverbruik (-54% tov 2021)
12,093 Gj verwarming ( 344 m3 gas/3358 kWh)
10,337 Gj heet water (294 m3 gas/2870 kWh)
22,430 Gj totaal (638m3 gas/ 6228 kWh)

[Afbeelding]

Electra december
60 kWh geproduceerd
52 kWh direct verbruikt
8 kWh geëxporteerd

445 kWh geïmporteerd
497 kWh verbruikt

437 kWh netto geimporteerd

[Afbeelding]

electra 2022
6100 kWh geproduceerd
2100 kWh direct verbruikt
4000 kWh geëxporteerd

4600 kWh geïmporteerd
6600 kWh verbruikt
600 kWh netto geimporteerd

[Afbeelding]

Ik heb de Gj waardes omgerekend naar m3 gas zonder 10% leidingverlies en naar kWh. Als ik een cop van 4 aanhoudt dan zou ik met een warmtepomp ca. 1.500 kWh aan electra nodig hebben. Jaarverbruik electra is nu ca. 5.000 kWh en opwekking is ca. 6.000 kWh. Bij verbruik staat nog 6.600 kWh maar in januari en februari stond een grootverbruiker (miner) nog aan. Wp is een interessante optie maar hangt af van de nieuwe warmtewet. De warmtepompboiler komt er in ieder geval en is met subsidie snel terugverdient. Alleen is het onduidelijk of ik alleen warmwater kan laten vervallen ivm het vastrecht van € 250 per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Zuluman op 13-11-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Check! :)

Door je GJ verbruik te monitoren in "verwarming uit"-perioden, krijg je wel een voldoende goeie indicatie van warm tapwater gebruik.

En begrijp ik die 4GJ aan CV gebruik:
- Goed geïsoleerde woning
- Lagere temperatuur is voor jullie voldoende comfort
- Gedeeltelijk alternatieve verwarmingsbronnen (airco en elektrisch kacheltje)

Ben ik benieuwd naar jouw ervaringen en plannen.
- je hebt al plannen om je tapwater geheel van een andere bron te nemen: (warmtepomp) boiler. Ga je hetzelfde doen voor die "resterende" 4GJ aan CV gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

H. Lal schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:57:
Check! :)

Door je GJ verbruik te monitoren in "verwarming uit"-perioden, krijg je wel een voldoende goeie indicatie van warm tapwater gebruik.

En begrijp ik die 4GJ aan CV gebruik:
- Goed geïsoleerde woning
- Lagere temperatuur is voor jullie voldoende comfort
- Gedeeltelijk alternatieve verwarmingsbronnen (airco en elektrisch kacheltje)

Ben ik benieuwd naar jouw ervaringen en plannen.
- je hebt al plannen om je tapwater geheel van een andere bron te nemen: (warmtepomp) boiler. Ga je hetzelfde doen voor die "resterende" 4GJ aan CV gebruik?
Jazeker, een airco in de woonkamer. slaapkamers verwarmen we nooit. We hebben een open trap dus alle warmte komt vanzelf bij de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:56
[...]

per maand inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:38:
en ik werk thuis en doe dan niet de verwarming aan maar gebruikte een kleine eletrisch kacheltje. half uurtje aan en t was warm in mij kantoor.
Was dat goedkoper dan verwarmen via stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Olaf van der Spek schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:44:
[...]

Zeker. Voor omdat je alleen 1 ruimte verwarmd ipv het hele huis. In dit geval de woonkamer want in de slaapkamers staan de radiatoren uit. Het is zowiezo boven warmer ivm de open trap.

Electrisch kacheltje is 1500w. Afhankelijk van de buitentemp 1 tot 2 uur aan in intervallen. 1,5 Uur gemiddeld. Is dus 2,5 kWh per dag. Werk 4 dagen. Ca. 3 thuis. Alleen in dec, jan, feb. Zeg 40 dagen x 2,5kWh = 100kWh. X 0,35= € 35,- 1Gj=€45. Maar het valt nog binnen mijn salderingsreserve van 500kWh.

Maar geen idee hoeveel ik nodig zou hebben om alleen boven te stoken met sv. Zou dan eerst moeten investeren in zoneverwarming. Binnenkort maar even de airco nameten als die aangaat. Zou minder moeten zijn.

Ik zou theoretisch kunnen berekeken wat ik aan kosten met sv nodig heb adhv het afgifte oppervlak en de isolatiegraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:00:
Zeker. Voor omdat je alleen 1 ruimte verwarmd ipv het hele huis. In dit geval de woonkamer want in de slaapkamers staan de radiatoren uit.
Ah.. kun je de radiatoren beneden niet gewoon dichtdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Olaf van der Spek schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:59:
[...]

Ah.. kun je de radiatoren beneden niet gewoon dichtdraaien?
Dat zou kunnen idd maar ook de vloer en wandverwarming van serre moet ik dan uitzetten. oh ja en ook de keuken nog. de gang. de badkamer, de overloop. nee, kacheltje even aan en uit werkt prima zo.

Ik ben benieuwd wanner ACM met de nieuwe max tarieven komt. ergens eind november toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
Zuluman schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:00:
[...]

Ik zou theoretisch kunnen berekeken wat ik aan kosten met sv nodig heb adhv het afgifte oppervlak en de isolatiegraad.
Elektra kost je ongeveer €0,35/3.6MJ = €97/GJ; ongeveer het dubbele van SV dus. Elektrisch verwarmen kan dan inderdaad best uit als je daardoor een veel kleiner oppervlakte verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Zuluman schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:28:
Ik ben benieuwd wanner ACM met de nieuwe max tarieven komt. ergens eind november toch?
Wat, zo snel al? Dat zou een positieve verrassing zijn. :P Vorig jaar was het 9 december. De jaren daarvoor steevast de laatste weken van december (20-23), wat praktisch gezien tot gevolg had dat warmteleveranciers hun nieuwe tarieven ook pas op de valreep publiceerden. Het is te hopen dat die belachelijke eindejaarsrace tot het verleden behoort, en eind november zou inderdaad passen bij een opstelling waarbij men de nieuwe tarieven minstens een maand van te voren kan aankondigen, zoals het eigenlijk hoort -- maar of dat ook echt zo gaat is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:31
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:44:
Met een overschot zonnestroom zeker, Eneco geeft maar 9ct daarvoor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
MneoreJ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:03:
[...]

Wat, zo snel al? Dat zou een positieve verrassing zijn. :P Vorig jaar was het 9 december. De jaren daarvoor steevast de laatste weken van december (20-23), wat praktisch gezien tot gevolg had dat warmteleveranciers hun nieuwe tarieven ook pas op de valreep publiceerden. Het is te hopen dat die belachelijke eindejaarsrace tot het verleden behoort, en eind november zou inderdaad passen bij een opstelling waarbij men de nieuwe tarieven minstens een maand van te voren kan aankondigen, zoals het eigenlijk hoort -- maar of dat ook echt zo gaat is afwachten.
In theorie hoeft men natuurlijk niet te wachten op de maximum tarieven om de eigen kosten te bepalen. Dus ze kunnen nu al een 2024 tarief opgeven onder voorbehoud van het ACM maximum. Tot zo ver de theorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
In praktijk geven de warmteleveranciers hun tarieven door in januari/februari, omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
En niemand die vanwege “te laat in kennis stellen” het oude tarief (€90/GJ) gaat eisen… 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MneoreJ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:03:
[...]

Zal ik 'm alvast intikken?
De ACM kijkt naar de prijzen NA het plafond van afgelopen jaar, en berekend het nieuwe tarief daar weer op. Want de ACM zal eens rekening houden met de consument ipv de leverancier.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
[...]

Hier ook 1 tot 1,2 Gj per maand hoor. Wij zijn met 5 waarvan 2 kleintjes die paar keer per week in bad gaan...dus behoorlijk wat verbruik.

Nog niet begonnen met stoken. Heb beneden de airco van 07.00 tot 23.00 aan staan op verwarmen. Verbruikt bijna 16kWh per dag, maar nog altijd goedkoper dan stadsverwarming aangezien ik een overschot heb van 4000kWh en maar 9 cent per kWh krijg. Is ongeveer 45 euro per maand. Daar kan ik met de huidige prijzen net 0,5Gj van stoken. Met de nieuwe prijzen volgend jaar hopelijk 1Gj. Maar alsnog...een goede stookmaand gaat hier wel richting de 3 tot 5Gj. Vanaf december gaat denk ik de verwarming echt aan en dan wordt het hele huis verwarmd. Vloerverwarming is wel echt heel comfortabel...de warmte van de airco vind ik altijd een beetje neppig aanvoelen en moet je ook echt de hele tijd aanhouden, anders voelt het al snel koel aan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Via deze link is een mooi overzicht van de tarieven 2022 en 2023 te zien.

Ben jij @Microkid van plan om deze ook voor de tarieven 2024 te gebruiken? Dat zou ik erg interessant en handig vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

coolnr schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:27:
[...]

Via deze link is een mooi overzicht van de tarieven 2022 en 2023 te zien.

Ben jij @Microkid van plan om deze ook voor de tarieven 2024 te gebruiken? Dat zou ik erg interessant en handig vinden!
Zeker! Als iedereen mij de informatie kan verschaffen, zal ik 2024 aan de sheet toevoegen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 01:58
Mooie mail van HVC ontvangen:
In december maken wij zoals altijd de nieuwe warmtetarieven bekend. In deze mail vertellen wij u graag wat we tot nu toe weten.

Het prijsplafond voor energie vervalt in 2024.
In 2023 geldt het prijsplafond voor warmte en betaalt de overheid nog een deel van de leveringskosten per gigajoule (GJ). Hierdoor betaalt u in 2023 tot een verbruik van 37 GJ een prijs van €47,38 per GJ, in plaats van het normale leveringstarief van HVC van €75,63 per GJ. In 2024 vervalt het prijsplafond.

Het leveringstarief voor warmte in 2024 daalt fors.
In 2023 is het leveringstarief van HVC €75,63 per GJ. In 2024 verwachten we dat het leveringstarief van HVC rond het prijsplafondtarief van €47,38 per GJ uitkomt. HVC geeft daarbij 5% korting op het maximum leveringstarief wat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in december vaststelt.

De vaste leveringskosten voor warmte stijgen.
Vanwege de inflatie, hogere materiaalkosten en de gestegen lonen, zijn de vaste kosten bij alle netbeheerders en energiebedrijven in Nederland gestegen. Hierdoor gaan de vaste leveringskosten stijgen in 2024.

Zodra de tarieven bekend zijn, informeren wij u hierover. Dit zal halverwege december zijn.

Wat betekent dit voor mijn maandelijkse kosten?
Door de stijging van de vaste leveringskosten, worden de maandelijkse kosten in 2024 bij een gelijk verbruik waarschijnlijk iets hoger. Besparen op je verbruik loont dus nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Tja, het is maar wat je mooi noemt. Want wat ze zeggen is:
  • Voor variabel blijven we u netto hetzelfde tarief rekenen als eerst, of hooguit iets minder. We hebben dankzij het prijsplafond wel een hoog tarief kunnen declareren en hebben daarmee goed geïncasseerd van uw belastinggeld, waarvoor dank nog.
  • Wij willen we u graag doen geloven dat het maximumtarief van de ACM ook het aanbevolen tarief is dat we zouden moeten gebruiken. Wettelijk moeten we altijd onder dat tarief blijven, maar het verschil noemen wij "korting" omdat we weten dat klanten "korting" aantrekkelijker vinden dan "nauwelijks minder dan het maximum".
  • De vaste kosten gooien we omhoog. We zeggen nog niet met hoeveel omdat we zelf nog niet weten wat het maximum wordt, maar reken maar op aardig wat om te compenseren voor het variabele tarief en uw "korting".
De communicatie hebben ze daar inderdaad best goed op orde, je zou als klant bijna denken dat je geweldig gematst wordt door deze fidele luitjes.

[ Voor 21% gewijzigd door MneoreJ op 24-11-2023 18:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Sterker nog, die "5% korting op het maximumtarief" is zelfs ronduit pervers te noemen. Ze weten het tarief nog niet, maar nemen er een voorzichtig voorschot op (dat kunnen ze redelijk veilig doen, want de ACM neemt als input gewoon de gemiddelde prijzen van de gasboeren, en die weet HVC ook wel), en gaan dan naar eigen zeggen 95% van het maximumtarief rekenen, zonder enige onderbouwing wat hun tarief zou moeten zijn als ze gewoon rekenen met de kosten die ze daadwerkelijk maken. Die worden blijkbaar gecompenseerd met de vaste kosten. Als je ooit nog een duidelijker voorbeeld wil van hoe "niet meer dan anders" gewoon "het onderste uit de kan" is dan heb je het hier wel zwart op wit. Het zou nog een klein beetje hout kunnen snijden als de warmtenetten van HVC 100% gasgestookt waren -- wat niet te hopen is, want dan kan het hele idee van duurzaamheid ook het raam uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 01:58
MneoreJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:53:
Tja, het is maar wat je mooi noemt. Want wat ze zeggen is:
  • Voor variabel blijven we u netto hetzelfde tarief rekenen als eerst, of hooguit iets minder. We hebben dankzij het prijsplafond wel een hoog tarief kunnen declareren en hebben daarmee goed geïncasseerd van uw belastinggeld, waarvoor dank nog.
  • Wij willen we u graag doen geloven dat het maximumtarief van de ACM ook het aanbevolen tarief is dat we zouden moeten gebruiken. Wettelijk moeten we altijd onder dat tarief blijven, maar het verschil noemen wij "korting" omdat we weten dat klanten "korting" aantrekkelijker vinden dan "nauwelijks minder dan het maximum".
  • De vaste kosten gooien we omhoog. We zeggen nog niet met hoeveel omdat we zelf nog niet weten wat het maximum wordt, maar reken maar op aardig wat om te compenseren voor het variabele tarief en uw "korting".
De communicatie hebben ze daar inderdaad best goed op orde, je zou als klant bijna denken dat je geweldig gematst wordt door deze fidele luitjes.
Ik had “mooi” voor de duidelijkheid even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Het is wel duidelijk dat het niets uitmaakt wat het kost. We gaan maximaal -5% onafhankelijk van wat maximaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:32
MneoreJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:06:
Sterker nog, die "5% korting op het maximumtarief" is zelfs ronduit pervers te noemen. Ze weten het tarief nog niet, maar nemen er een voorzichtig voorschot op (dat kunnen ze redelijk veilig doen, want de ACM neemt als input gewoon de gemiddelde prijzen van de gasboeren, en die weet HVC ook wel), en gaan dan naar eigen zeggen 95% van het maximumtarief rekenen, zonder enige onderbouwing wat hun tarief zou moeten zijn als ze gewoon rekenen met de kosten die ze daadwerkelijk maken. Die worden blijkbaar gecompenseerd met de vaste kosten. Als je ooit nog een duidelijker voorbeeld wil van hoe "niet meer dan anders" gewoon "het onderste uit de kan" is dan heb je het hier wel zwart op wit. Het zou nog een klein beetje hout kunnen snijden als de warmtenetten van HVC 100% gasgestookt waren -- wat niet te hopen is, want dan kan het hele idee van duurzaamheid ook het raam uit natuurlijk.
Een aanzienlijk deel van de warmtenetten heeft nog een ondersteunende centrale die op gas draait. Nu de koudere periode weer aanbreekt is het aangeleverde water regelmatig te koud om de wijken in te gaan.
Dat water wordt even flink opgewarmd in een ketelhuis aan de rand van de wijk, aangesloten op een hogedrukgasleiding aansluiting.
En duurzaam? Ach, dat zijn die biomassacentrales ook niet die ook ingezet worden voor een warmtenet.

Dus ja die koppeling met aardgas blijft gewoon bestaan, tenzij de bewoners accepteren dat het wat kouder wordt in huis in de winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Trichoglossus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:48:
Dus ja die koppeling met aardgas blijft gewoon bestaan, tenzij de bewoners accepteren dat het wat kouder wordt in huis in de winter :+
Dat er enige koppeling is met aardgas, akkoord -- weinig warmtenetten zijn volledig onafhankelijk van gas. Maar de enige rechtvaardiging die je kunt hebben om je tarieven onvoorwaardelijk aan het maximum te verbinden is als je volledig gasgestookt bent, en dat zal zelden het geval zijn.

En biomassacentrales zijn inderdaad ook gedrochten, maar dat is ook niet alle warmte.

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 25-11-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 29-08 13:33
In Purmerend hebben we dit jaar last gehad van 2 kapotte ketels, dus ik ben bang dat de kosten voor 2024 aardig omhoog gaan.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:32
M@cer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:43:
In Purmerend hebben we dit jaar last gehad van 2 kapotte ketels, dus ik ben bang dat de kosten voor 2024 aardig omhoog gaan.
Purmerend heeft een totaal niet duurzaam warmtenet. Er lopen 8 bar leidingen naar de hulpgascentrales. Ter vergelijking: in een woonhuis komt 100mbar binnen, en na de gasmeter wordt dat verlaagd tot 30mbar.

BioWarmteCentrale de Purmer wordt gestookt op verse houtsnippers die via Energiehout BV (een bedrijf van Staatsbosbeheer) geleverd worden. Deze biomassa is een reststroom die vrijkomt bij duurzaam beheer van bos, natuur en landschap. Met de BioWarmteCentrale (70%) en hulpgascentrales (30%) voorziet Stadsverwarming Purmerend (SVP) haar klanten van grotendeels duurzame warmte.

https://warmtenetwerk.nl/...tadsverwarming-purmerend/

Biomassa wordt o.m. gemaakt van resthout, zo wordt de burgers verteld. Maar elke boom met een diameter van 35 cm of minder is resthout in Nederland... Dat omvat het leeuwendeel van de bomen in Nederland, dus bijna elke boom in Nederland mag gekapt worden voor grijze biomassa (en Staatsbosbeheer heeft daar duidelijk oren naar).

https://www.joostdevree.nl/shtmls/biomassa.shtml

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vorige week is het concept Warmtewet 2.0 gepubliceerd (formeel: Wet Collectieve Warmte of WcW)
https://wetgevingskalende...cumenten%20gepubliceerd/1

Specifiek voor tarieven is het voorstel als volgende (via energiejurist Keesjan Meijering)
  • De gasreferentie wordt losgelaten in drie fasen
  • Fase 1: maximumtarieven op een gecorrigeerd gasreferentietarief en op basis van een kostengebaseerd referentietarief met redelijk rendement worden vastgesteld. Dit is vergelijkbaar met de huidige situatie.{/li]
  • Fase 2: voor alle kostenposten gaat een kostengebaseerd tarief gelden. De ACM kan tariefformules vaststellen waarmee het maximumtarief te berekenen is. Formules maken het eenvoudiger om rekening te houden met verschillen tussen warmtesystemen. Warmtebedrijven moeten met de formules zelf het tarief berekenen. De ACM houdt daar toezicht op en kan zij ingrijpen.
  • Fase 3: tarieven gebaseerd op toegestane inkomsten van warmtebedrijven
Fasen 2 en 3 kunnen per warmtebedrijf of zelfs per warmtekavel worden vastgesteld.
Andere grote verandering is dat warmtebedrijven voor tenminste voor 50% in publieke handen moet zijn.

Hoe dit zich in de praktijk gaat manifesteren is nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chan tal
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-06-2024
Wanneer maakt acm eigenlijk die maximale tarieven bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Chan tal schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:03:
Wanneer maakt acm eigenlijk die maximale tarieven bekend?
December.

• Chan tal
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-06-2024
Dank 😊 gezien mijn leverancier toch max tarieven hanteert weet beetje waar ik aan toe ben volgen jaar. Of wat meer vaart achter een boiler moet gaan zetten. ( Overschot op zonnepanelen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coolnr
ACM heeft zojuist het max. tarief gepubliceerd voor 2024:

Huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet betalen in 2024 maximaal € 46,69 per gigajoule (GJ) voor hun warmte, inclusief btw. Dit is iets onder het prijsplafond van 2023 van €47,38 per GJ. Dat blijkt uit de berekening van het maximumtarief voor warmte door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Naast het variabele tarief per GJ betalen warmteverbruikers ook vaste kosten voor hun aansluiting. Dit maximumtarief is ook gekoppeld aan de kosten voor huishoudens met een gasgestookte ketel en is in 2024 maximaal €618,82. Dat is 12,5% meer dan vorig jaar.

Via: https://www.acm.nl/nl/pub...nder-huidige-prijsplafond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

coolnr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:01:
Toegevoegd aan de sheet: https://docs.google.com/s...AKRAqNJ0/edit?usp=sharing

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo

Huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet betalen in 2024 maximaal € 46,69 per gigajoule (GJ) voor hun warmte, inclusief btw. Dit is iets onder het prijsplafond van 2023 van €47,38 per GJ. Dat blijkt uit de berekening van het maximumtarief voor warmte door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Naast het variabele tarief per GJ betalen warmteverbruikers ook vaste kosten voor hun aansluiting. Dit maximumtarief is ook gekoppeld aan de kosten voor huishoudens met een gasgestookte ketel en is in 2024 maximaal €618,82. Dat is 12,5% meer dan vorig jaar.

Die vaste kosten.... Ik word er stil van. Inflatie dit jaar komt uit op ~4%. Hoe kan je dan ooit komen op een indexatie van 12,5% op de vaste kosten. Het is echt bizar te noemen.

De Gj kosten kan ik wel inkomen. Kuubprijs ligt nu rond de €1,35. Dus dat geloof ik wel. Al heeft het rond de zomer veel lager gestaan. En je gaat me niet vertellen dat de leveranciers in de komende 4 weken alle warmte gaan inkopen. Dat is natuurlijk al láááng gedaan tegen de laagste prijzen van het jaar.

We gaan er weer een jaartje tegenaan! Fijn, zo'n monopolie met een toezichthouder die als een soort marionet pop wordt bestuurd door de maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolnr
t14wo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:34:
[...]

Die vaste kosten.... Ik word er stil van. Inflatie dit jaar komt uit op ~4%. Hoe kan je dan ooit komen op een indexatie van 12,5% op de vaste kosten. Het is echt bizar te noemen.
Die koppeling aan de kosten met een gasgestookte ketel is krom, maar een gegeven (helaas).
Alleen waarom de kosten voor de afschrijving stijgen begrijp ik niet. Die ketel is toch allang aangeschaft, waarom stijgt de afschrijving dan....?

ACM: Dit maximumtarief is ook gekoppeld aan de kosten voor huishoudens met een gasgestookte ketel en is in 2024 maximaal €618,82. Dat is 12,5% meer dan vorig jaar. Deze stijging komt omdat de kosten voor bijvoorbeeld het onderhoud en de afschrijving van een gasketel zijn gestegen.

[ Voor 21% gewijzigd door coolnr op 01-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Kosten voor aanschaf van een gasketel zijn gestegen, dus automatisch de afschrijving ook. De prijs per Gj valt niet direct tegen. Het blijft arbitrair om puur naar de tarieven voor jaarcontracten in december te kijken. Is zo ongeveer de duurste periode, maar zo is het nu eenmaal. Vooral de jaarlijks stijgende vaste kosten worden steeds irritanter. Deze zijn nu al een groot deel van de rekening en dat wordt steeds meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gijsje22 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:13:. Vooral de jaarlijks stijgende vaste kosten worden steeds irritanter. Deze zijn nu al een groot deel van de rekening en dat wordt steeds meer...
Dat kan je wel stellen, ik gebruik de stadsverwarming nu alleen voor SWW, 5Gj per jaar.

Daarnaast vind ik het wel een fijn gevoel om de stadsverwarming als backup achter de hand te houden.

Het wordt wel steeds aantrekkelijker om een boiler te plaatsen en de hele aansluiting volledig af te sluiten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

En dan komt de huur van de afleverset er nog bij (zo'n 150 euro per jaar) en meettarief (30 euro per jaar). Koude is ook flink duurder geworden, zeker je nu boven de 2 kW ook flink extra wordt afgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolnr
Kosten voor het afsluiten zijn abnormaal gestegen, naar maar liefst € 439,55 (+35% t.o.v. 2023) voor een tijdelijke afsluiting en € 4.361,72 excl BTW (+27,8%) voor een definitieve afsluiting.

Bi-zar 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVgW_Rnx1xow8zhXcnB4oHV_LYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBch6aWp9Yq8u1xZMubV3aGa.jpg?f=user_large

Voorgaande jaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeJa8QGYzBhXKH9TR2MtvP7WEv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgWAH9S66NDYCtrOBkH3hUo6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7deaicplh8UExLSZIFtPv3UevaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMWZzPwm1WqjQ7HPxg3orBWm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
coolnr schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:52:
Kosten voor het afsluiten zijn abnormaal gestegen, naar maar liefst € 439,55 (+35% t.o.v. 2023) voor een tijdelijke afsluiting en € 4.361,72 excl BTW (+27,8%) voor een definitieve afsluiting.

Bi-zar 8)7

[Afbeelding]

Voorgaande jaren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke reden zou daar nou achter zitten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 01:42
MneoreJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:06:
Sterker nog, die "5% korting op het maximumtarief" is zelfs ronduit pervers te noemen. Ze weten het tarief nog niet, maar nemen er een voorzichtig voorschot op (dat kunnen ze redelijk veilig doen, want de ACM neemt als input gewoon de gemiddelde prijzen van de gasboeren, en die weet HVC ook wel), en gaan dan naar eigen zeggen 95% van het maximumtarief rekenen, zonder enige onderbouwing wat hun tarief zou moeten zijn als ze gewoon rekenen met de kosten die ze daadwerkelijk maken.
'T is al net als huurbazen die de gewoon de "wettelijke huurverhoging" doorvoeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVu
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06-2024
https://group.vattenfall....ief-vastrecht-gaat-omhoog

'Verlaagt' naar het maximumtarief van de ACM...

Alles klokie?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03
Ja ze verkopen het lekker. Verlaagt idd :+

ACM is ook geen knip voor de neus waard. 1 kartel samen met die energiebedrijven. Wat een gotspe

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 16:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

WTF ..Vattenfall gaat dus op alle vlakken 100% mee in het maximum van de ACM :o

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste