Deze week, net als de meeste van jullie, van mijn leverancier de 2024 warmtetarieven mogen ontvangen.
Dat levert toch wat frustratie op. Deze zal ik in 3 stappen proberen te verwoorden. Daarbij ben ik ook benieuwd naar jullie visie.
Mijn situatie
Wonende in Den Haag Ypenburg, met Eneco die het warmtenet uitbaat.
De tarieven voor 2024:
verbruiksonafhankelijk tarief | € 606,72 |
meettarief | € 31,68 |
afleverset | € 145,38 |
|
Warmte (per GJ) | € 44,82 |
1. Stijging in vaste kosten
De vaste kosten zijn in 1 jaar flink gestegen. Dit jaar (2023) rekende Eneco voor verbruiksonafhankelijk tafief, meettarief en afleverset nog €630,22
(€ 458,59 +€ 30,75 + € 140,88)
In 2024 is dat € 783,78 geworden.
Dat is een stijging van bijna 25% (!!!)
Dit is erg verkapt in de begeleidende e-mail gestopt met een erg magere onderbouwing:
[...]Er zijn ook vaste kosten. Deze stijgen met ongeveer € 13,00 per maand. Dit komt onder andere door de gestegen materiaal- en personeelskosten. [...]
2. Het "Niet meer dan anders"-principe
De ACM zegt op hun website het volgende:
[...]Het maximale tarief per GJ is direct gekoppeld aan de gasprijzen. U als warmteverbruiker betaalt maximaal net zo veel als een gemiddelde consument met gas. In de wet staat precies hoe wij dit tarief moeten berekenen. De grootste 10 gasleveranciers geven ons de tarieven door die ze op 1 januari 2024 bij een jaarcontract berekenen. Met het gemiddelde van deze tarieven moeten we het maximale tarief per GJ vaststellen.
Bij onze berekening nemen wij ook de belasting op gas en de gemiddelde kosten voor vastrecht en een cv-ketel mee. [...]
https://www.acm.nl/nl/ond...t-acm-warmtetarieven-vast
Dit wordt onderbouwd met de meest prachtige modellen, echter toont de praktijk wat anders aan.
Hier in Ypenburg zijn ten tijde van de bouw ongeveer 15% van de woningen niet op het warmtenet aangesloten. Omdat dit deel van de wijk eerder gereed was dan het warmtenet, hebben deze woningen een gasaansluiting gekregen. Hiermee kan dus heel goed een 1-op-1 vergelijk worden gemaakt:
Om deze vergelijking heel scherp 1-op-1 te krijgen zijn dit de randvoorwaarden:
- een grondgebonden woning in Ypenburg met een gasaansluiting
- jaarcontract gas (geen elektra) van 1 januari 2024 t/m 31 december 2024.
- Bij dezelfde leverancier (Eneco)
- Energetische dichtheid gas 31,6m3/GJ
Voor een 1-jaar contract Gas (1 januari 2024-31 december 2024) rekent Eneco de volgende tarieven:
Leveringskosten (vastrecht) | € 71,88 | |
Netbeheerkosten (gasmeter >6G, 40m3 per uur) | € 226,29 | 2024 tarief Stedin |
| | |
gas (per m3) | € 0,68 | |
energiebelasting (per m3) | € 0,71 | 2024 tarief |
Vergelijk
Het variabele tarief (eenheid warmte) komt redelijk overeen tussen de twee contracten, uitgaande van 31,6m3/GJ:
- Gas per GJ: €43,76
- Warmte per GJ: €44,82 2% duurder, maar mijns inziens is dat modelonnauwkeurigheid dat op het geheel verwaarloosbaar is
Het verschil zit hem vooral in de vaste kosten. Hier dient in het warmtecontract de huur- en onderhoudskosten voor de afleverset weggestreept te worden (€145,38), om deze zo goed mogelijk 1-op-1 vergelijk te krijgen:
- Gas: € 298,17
- Warmte € 638,40 Vaste kosten zijn dus meer dan 2 keer zo hoog
De som van deze variabele en vaste kosten zijn dus voor het warmtecontract altijd hoger en is de gebruiker altijd duurder uit. Ook significant duurder in de diverse situaties:
Type woning | Verbruik warmte (GJ) 1. | Warmtecontract 2024 | Gascontract 2024 | % duurder dan gasaansluiting |
Vrijstaande woning | 55 | €3103,50 | €2704,92 | 15% |
Hoekwoning | 43 | €2565,66 | €2179,81 | 18% |
Maisonette | 39 | €2386,38 | €2004,77 | 19% |
Tussenwoning | 32 | €2072,64 | €1698,46 | 22% |
Flat/appartement | 24 | €1714,08 | €1348,39 | 27% |
Gemiddeld | 35 | €2207,10 | €1829,74 | 21% |
| 1.) Eneco noemt in de jaarafrekeningen ook gemiddeld verbruik per situatie. Dit zijn de cijfers die in de 2023 afrekening werden getoond. |
Eigen situatie (2-1 kap) | 22 | €1624,44 | €1260,87 | 29% |
Volgens de eigen cijfers is Eneco (
gemiddeld) dus al ruim 20% duurder in de praktijk voor warmte, dan voor gas.
Als je hun eigen
modaal geschetste situatie neemt (28GJ) is dat zelfs bijna 25% duurder.
zie: https://nieuws.eneco.nl/w...gajoule%20(GJ)%20betalen.
ACM gebruikt dus erg wonderlijke modellen om tot het "niet meer dan anders" principe te komen.
3. Warmtenetten in de verduurzamingsvisie van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Warmtenetten zouden een significant deel van de vuurduurzaming/ fossielvrije toekomst op zich moeten nemen volgens de visie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het aantal aansluitingen moet al verdubbeld zijn in 2030.
Zie:
https://www.rijksoverheid...-versnelling-warmtenetten
Echter loopt dit niet zo voorspoedig. Animo voor aansluitingen op een warmtenet is laag, waardoor er niet gestart kan worden met aanleggen.
Zie:
https://www.nrc.nl/nieuws...mtenet-stopgezet-a4183957
Die lage bereidheid tot aansluiten op een warmtenet is niet zo gek, als je onderandere de klachten in dit topic ziet, en mijn bovenstaande berekening.
- Degene die het kan betalen, kiest voor individuele verduurzaming (lees warmtepomp); initiëel hoge kosten, maar de variabele kosten zijn een stuk lager.
- Degene die het niet kan betalen, kijkt vaak minder ver vooruit maar denkt: "die gasaansluiting is goedkoper; dat zingt mijn tijd wel uit"
Er wordt al een aantal jaar gesproken over een nieuwe warmtewet. Het wordt steeds concreter hoe deze eruit gaat zien. Een belangrijk element is dat het "niet meer dan anders"-principe gaat verdwijnen, en de prijs meer "kostengebaseerd" zal zijn.
Om twee redenen, betwijfel ik of wonderen van verwacht mogen worden:
- In het huidige "niet meer dan anders" principe, toetst de ACM, behalve tegen de maximum tarieven, ook of de leverancier geen extreme winsten maakt (rendementstoets). Dit jaar zijn ondanks de hoge tarieven geen excessieve winsten gemaakt volgens de ACM. De hoge prijzen konden dus verklaard worden door de kosten
- In de nieuwe situatie wordt warmtelevering op een warmtenet voor 30 jaar gegund aan een partij. Ik betwijfel of er voldoende houvast is in zo een gunning om de kosten acceptabel te houden.
Het "niet meer dan anders" principe is namelijk helemaal geen slecht idee, alleen buitengewoon slecht uitgewerkt. Het idee dat een warmteaansluiting niet meer mag kosten dan "de norm", wat in Nederland een gasaansluiting is, is een degelijke gedachtegang. Die zou je met de energietransitie juist verder moeten verfijnen in plaats van weggooien. In deze transitie zou je (duurzame) voorziening van warmte, of dat nou de individuele warmtepomp of een warmtenet aansluiting is, financieel aantrekkelijker moeten maken dan de bestaande gasaansluiting, waarbij een warmtenet-aansluiting (de collectieve oplossing), waar deze technisch mogelijk is, weer aantrekkelijker moet zijn dan de warmtepomp (de individuele oplossing).
Terug naar mijn persoonlijke situatie
Ik heb het al een aantal jaar zitten aankijken, maar de kosten voor mijn warmtenet aansluiting zijn zo hoog, èn voorzie ik op zowel de korte als middellange termijn (4-8 jaar) weinig verbetering. Ik ga komende maanden een beslissing neem of ik tóch niet de aansluiting weg moet laten halen (Gelukkig kan dit bij Eneco voor €423) en een full electric warmtepomp ga aanschaffen.
Mocht ik nog in dezelfde woning wonen, kan ik als deze (technisch) einde levensduur is, weer overwegen om aangesloten te worden op het warmtenet.
Dit gaat tegen mijn principes in; Ik vind de collectieve oplossing technisch, economisch, maatschappelijk en esthetisch
al die witte/lichtgrijze dozen tegen de gevel is geen gezicht, en dan heb ik die witte slangen voor de lucht/lucht warmtepompen nog niet eens benoemd
veel mooier dan het "ieder voor zich" principe wat nu ontzettend gesubsidieerd wordt.