Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
NielsOo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:24:
Zoals in onze vorige e-mail aangegeven, kunnen wij de daadwerkelijke kosten voor u berekenen maar dan dient er van te voren wel een schouw plaats te vinden zodat wij deze kosten kunnen berekenen. Indien er geen schouw voorafgaand kan plaatsvinden, zullen wij het maximumtarief rekenen van € 4.127,31.
Dat klinkt overigens wel als zo'n typische draconische bepaling die ze opnemen onder het mom "meewerken, anders zwaait er wat, en oh ja meewerken kost zelf ook al geld, dus doe het nou maar gewoon niet". Volgens mij houdt gewoon lekker maximaal rekenen ook als die kosten niet gemaakt worden nooit stand als het voor een rechtbank zou komen -- ze kunnen je immers ook gewoon de schouw in rekening brengen en daarna een nauwkeurigere berekening, of je nou om directe afsluiting vraagt of niet. Dit gaat bijna naar het niveau toe van een malafide loodgieter die je in paniek belt als de waterleiding gesprongen is, waarbij je onder druk even een veel te hoge factuur mag voldoen en die vervolgens nooit meer thuis geven.

Dat ze het niet mogelijk willen maken om het met een enkele druk op een knopje op de website te doen is begrijpelijk, maar je kunt ook doorslaan naar de andere kant.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:35
jugger naut schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Je kan rekenen op regelmatige storingen (komt in de praktijk altijd neer op vuil/lucht in de warmtenet leidingen). Mocht je ooit geen warm water hebben, reken er dan op dat je een aantal dagen koud gaat douchen en vervolgens ook geen compensatie krijgt voor de storingen, want op deze mails antwoorden ze niet. Proactief betalen ze ook niet uit ondanks dat dat verplicht is.

Wat betreft contractbreuk zou ik het niet weten. Heb je daar wat meer informatie over? Ik zou absoluut van Eteck af willen dus het zou geweldig zijn als dat mogelijk is :)
Bijzonder! Verschillen tussen wartmenetten van Eteck zijn dus blijkbaar groot!. Hier heeft Eteck een (heel) slecht werkend net van Nuon overgenomen. Na 3 jaar sappelen en gedoe hebben ze ondertussen de boel goed onder controle en hebben we nog maar 1 a 2 keer per jaar een storing die (snel) opgelost word tot nu toe.
Afgelopen jaar 1 storing gehad waarbij we recht hadden op compensatie, en die is ook gegeven door Eteck, zonder dat we daar zelf achteraan hoefden.
Lijkt bijna wel alsof er verschillende beheerpartijen zijn oid.

Wat dat betreft ben ik dan ook niet echt kritisch qua uitvoering, ik ben vooral sceptisch over het feit dat hun prijs altijd te laat komt, en dan altijd uit de maximale tarieven van de ACM bestaat. Dat voelt gewoon echt als oplichterij/ misbruik van monopolie, net zoals de afsluitkosten die gewoon doodleuk om maximale waarde van de ACM staan. Het is dat ik geen goede mogelijkheid heb voor het plaatsen van een lucht/water warmtepomp, dus ik wacht rusting de nieuwe warmtewet af (als die ooit nog komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:47
[b]ik ben vooral sceptisch over het feit dat hun prijs altijd te laat komt, en dan altijd uit de maximale tarieven van de ACM bestaat. Dat voelt gewoon echt als oplichterij/ misbruik van monopolie, net zoals de afsluitkosten die gewoon doodleuk om maximale waarde van de ACM staan.
Eigenlijk wel bijzonder nu ik er nog eens over nadenk. Onze kosten zijn hoger dan met een slecht afgestelde gasketel, daarom is overstappen op een warmtepomp voor ons allemaal erg interessant. Tegelijk zijn de afsluit kosten vele malen hoger dan om van het gas af te gaan....

Ik heb een perfect huis voor een warmtepomp met overal vloerverwarming, de afsluit kosten verdien ik echter niet snel terug.

Waarom zijn de afsluit kosten eigenlijk wel meer dan anders. Weet iemand welke redenering de ACM hiervoor aanhoudt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
peter13579 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:54:
Waarom zijn de afsluit kosten eigenlijk wel meer dan anders. Weet iemand welke redenering de ACM hiervoor aanhoudt?
Waarom zouden de afsluitkosten vergelijkbaar moeten zijn? Het idee is dat afnemers van een warmtenet niet onredelijk veel meer betalen dan gasverstokers (doen ze natuurlijk wel, maar dat terzijde) wegens monopolie, maar zeker niet dat iedereen maar gewoon moet kunnen wisselen van warmtenet naar iets anders. De investeringskosten moeten gewoon terugverdiend worden natuurlijk en het is vooral niet de bedoeling dat iedereen maar een opt-out gaat doen en de energieboeren met hun kosten blijven zitten.

De ACM hoeft hier geen rechtvaardiging voor op te geven anders dan "zo staat het in de wet". "De ACM baseert de maximumtarieven voor afsluitingen op de gemiddelde werkelijke kosten die gemoeid zijn met de afsluiting", per het tarievenbesluit, en zo staat het ook in het Warmtebesluit. Met nog wat verder graven zijn waarschijnlijk de Kamerstukken ook wel te vinden die de redenering hierachter uitleggen, maar ik kan me niet motiveren op de zondag om dit op te gaan zoeken. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Afgelopen jaar 16.4 GJ verbruikt in onze hoekwoning (140 m2) voor een totaaljaarprijs van bijna 2k€. We gebruiken de verwarming alleen in de woonkamer op max 19C, maar loont dus totaal niet om zuinig te leven. Dat niet meer dan anders principe lijkt toch een beetje de plank mis te slaan.

Toch maar eens serieus onderzoek gaan doen of we niet de overstap moeten gaan maken naar een monoblock + sanitaire boiler. Met deze prijzen lijkt die zo te zijn terugverdiend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mlchel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:50:
Afgelopen jaar 16.4 GJ verbruikt in onze hoekwoning (140 m2) voor een totaaljaarprijs van bijna 2k€. We gebruiken de verwarming alleen in de woonkamer op max 19C, maar loont dus totaal niet om zuinig te leven. Dat niet meer dan anders principe lijkt toch een beetje de plank mis te slaan.

Toch maar eens serieus onderzoek gaan doen of we niet de overstap moeten gaan maken naar een monoblock + sanitaire boiler. Met deze prijzen lijkt die zo te zijn terugverdiend...
Het loont wel. Het is toch onzin om te zeggen dat omdat je 700 euro vaste kosten hebt, het daarna niet meer boeit hoeveel je verbruikt. Geld is geld. Dus als jij 1 Gj bespaart, heb je 45 euro bespaard. Of je nou 200 of 700 vaste kosten hebt betaald, doet daar niks aan af.

Als jij je hele huis op 21 had verwarmd was je verbruik misschien wel 25 GJ en had je 9*45=400 euro meer betaald. Je mag zelf bepalen of jij het dat waard vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 29-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Mlchel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:50:

Ik had ongeveer hetzelfde verbruik. Sinds 2 jaar een airco van 2200 euro en sindsdien verbruik ik 5-6GJ per jaar. Vanwege salderen is de stroom / verwarming woonkamer "gratis".

Airco heb je binnen een paar jaar terugverdient op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
t14wo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Het loont wel. Het is toch onzin om te zeggen dat omdat je 700 euro vaste kosten hebt, het daarna niet meer boeit hoeveel je verbruikt. Geld is geld. Dus als jij 1 Gj bespaart, heb je 45 euro bespaard. Of je nou 200 of 700 vaste kosten hebt betaald, doet daar niks aan af.

Als jij je hele huis op 21 had verwarmd was je verbruik misschien wel 25 GJ en had je 9*45=400 euro meer betaald. Je mag zelf bepalen of jij het dat waard vindt.
Het loont niet zoals het bij een eigen WP of CV-ketel zou lonen. De vaste kosten bij een warmtenet zijn een veel groter stuk van de taart, waardoor het verminderen van het variabele deel (je verbruik) niet altijd zo veel invloed heeft op de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
banaliteit schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Ik had ongeveer hetzelfde verbruik. Sinds 2 jaar een airco van 2200 euro en sindsdien verbruik ik 5-6GJ per jaar. Vanwege salderen is de stroom / verwarming woonkamer "gratis".

Airco heb je binnen een paar jaar terugverdient op deze manier.
Maar dan betaal je dus ong 1000€ (700 vast, 300 verbruik) voor 5-6GJ, of omgerekend bijna 6€ voor een m3 gas? Is het niet mogelijk om ook van die laatste 6GJ af te komen?

Daar doelde ik ook met name op met dat het niet echt loont om de GJ-afname te verminderen. Die vaste lasten introduceren een soort van niet-lineariteit waarbij pas bij hoog verbruik de kosten 'niet meer dan anders' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 18:34
t14wo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Hier heb je gelijk in; dat je netto evenveel bespaart met zuinig aan doen als iemand met een CV ketel.

In deze tijden van warmte/energietransitie speelt nog wel iets anders: er moeten meer warmtenet aansluitingen komen.
Het wordt met de jaarlijkse prijsstijging op de vaste kosten (die stuk hoger zijn dan de inflatie) niet een aanlokkelijk alternatief. Zeker als je ook nog een kleine verbruiker bent (laten we zeggen <1200m3 gas per jaar).
  • Je bent jaarlijks tientallen procenten meer kwijt (zonder dat je daarin de mogelijkheid hebt om te besparen).
  • Je moet elektrisch gaan koken wat nog een aanpassing in je huis behoeft
  • Nieuwe warmtenetten hebben over het algemeen veel kinderziekten de eerste periode (soms wel jaren) de leverbetrouwbaarheid is lager; dus je zult wel eens koud moeten douchen of thuiskomen in een koud huis
  • etc
Belangrijk om mensen te verleiden is toch gewoon een (relatief) scherpe prijs.... En een hoop positieve verhalen van bestaande gebruikers :)

[ Voor 13% gewijzigd door H. Lal op 29-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Mlchel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Maar dan betaal je dus ong 1000€ (700 vast, 300 verbruik) voor 5-6GJ, of omgerekend bijna 6€ voor een m3 gas? Is het niet mogelijk om ook van die laatste 6GJ af te komen?

Daar doelde ik ook met name op met dat het niet echt loont om de GJ-afname te verminderen. Die vaste lasten introduceren een soort van niet-lineariteit waarbij pas bij hoog verbruik de kosten 'niet meer dan anders' worden.
Om er helemaal vanaf te gaan kost teveel ruimte en geld. Ik heb het voornamelijk gedaan omdat ik de airco binnen afzienbare tijd kon terugverdienen. Zonder salderen en een overschot zou ik het niet zo snel gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30
H. Lal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]
  • Je bent jaarlijks tientallen procenten meer kwijt (zonder dat je daarin de mogelijkheid hebt om te besparen).
  • Nieuwe warmtenetten hebben over het algemeen veel kinderziekten de eerste periode (soms wel jaren) de leverbetrouwbaarheid is lager; dus je zult wel eens koud moeten douchen of thuiskomen in een koud huis
  • etc
Belangrijk om mensen te verleiden is toch gewoon een (relatief) scherpe prijs.... En een hoop positieve verhalen van bestaande gebruikers :)
Na 10 jaar in een (destijds) nieuwbouwwoning op een warmtenet te hebben gewoond kan ik zeggen dat ik deze klachten totaal niet herken. Ik heb nooit kinderziektes ervaren en het aantal keren dat warm water niet werkte is op 1 hand te tellen. Dat was altijd op tijden dat ik er geen last van had, vaak was ik op dat moment niet eens thuis. Het is prima mogelijk om een goed werkend warmtenet op te zetten.

Ik vind het ook raar om in 2024 elektrisch koken nog als nadeel te noemen, zijn we inmiddels niet op het punt dat het je eigen schuld is als je nog op gas kookt? Dat betekent dat je of een heel oud gasstel hebt, of in de afgelopen 10 jaar een nieuwe hebt gekocht terwijl je wist dat gas eruit zou gaan. Tijd voor een nieuwe dus. Het is sowieso alleen een probleem voor woningeigenaren, bij huurders regelt de verhuurder dit.

Ik ben helemaal met je eens dat de prijzen omlaag moeten, het is te gek voor woorden dat een warmtenet nu meer kost dan een vergelijkbaar huis met CV ketel + gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Gelukkig heb je een goed functionerend warmtenet, meteen vanaf je nieuwbouw. Ikzelf heb gelukkig ook weinig problemen bij mijn warmtenet, behalve af en toe korte onderbrekingen, waar het na een telefoontje duidelijk is: onaangekondigde werkzaamheden.
Er zijn zat ergere verhalen.

De essentie van mijn verhaal is dat de warmtenetten zichzelf niet bepaald aan het verkopen zijn.
Hier nog een verhaal hoe er wordt geprutst zonder duidelijke richtlijnen bij de verduurzamingsvisie:

https://www.nrc.nl/nieuws...cmiddag&utm_term=20240122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 17:31
H. Lal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Puntje wat ik vaak mis.

De levensduur van een inductieplaat is vaak veel korter dan een vergelijkbaar gasfornuis. Ik kook denk ik nu 20 jaar op inductie en ik heb in die tijd twee inductieplaten versleten (ben nu aan de derde bezig). Op den duur zijn die dingen gewoon op, ze gaan geluid maken, en bij een klapte de boel eruit. Nieuwe inductieplaat is dan toch al snel 7 a 800.- Euro (90 cm breed).

Gaskookplaten kun je bijna aan je kinderen nalaten. En zijn stukken goedkoper qua aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Wat doe jij met je kookplaat waardoor je er 3 in 20 jaar tijd verslijt? Ik heb 10 jaar dezelfde kookplaat gebruikt en die werkte nog als op dag 1. Ik ben ervan overtuigd dat ik die nog 10 jaar had kunnen gebruiken, als ik het huis niet verkocht had.

Ik had in mijn oude huis een Siemens, in mijn nieuwe huis een AEG. De AEG voelt kwalitatief een stuk minder, terwijl die een jaar of 8 jonger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Elektrische apparatuur gaat vaak korter mee; vaak ook omdat die industrie (nog) is ingesteld op vervangen in plaats van herstellen.

Maar inductie koken heeft ook namelijk zat voordelen als "veiliger", "energie efficienter" en "minder vocht in huis".

Maar we dwalen van het onderwerp af; het gaat om het huis verwarmen met warmte van een warmtenet. De nadelen van de vendor lock-in zijn dusdanig hoog, dat ik op dit moment niemand zou adviseren om in te stemmen met een warmtenet als er plannen in jouw buurt zijn: Qua kosten ben je aan de Goden over geleverd en je kunt niet meer terug.

Ik snap dat je prijzen niet voor 10 of 20 jaar vast kan zetten, zeker met fluctuerende energieprijzen. Maar dat de vaste kosten van zo een warmteaansluiting doodleuk tussen 10% en 20% kan stijgen per jaar is erg onbetrouwbaar en heeft een zweem van "Italiaanse praktijken".
Ik word al kriegel van internet- of mobielabonnementen van 1 of 2 jaar die tussentijds een jaarlijkse indexering mogen rekenen op basis van CBS inflatie.

[ Voor 27% gewijzigd door H. Lal op 30-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:05
Van Eteck alvast een email gekregen met als onderwerp "Aanvullende toelichting jaarnota 2023". Alvast een aankondiging voor het slechte nieuws voor hun klanten dat het weer niet is gelukt het 'niet meer dan anders' principe waar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 18:48
Dit kwam vanmorgen in mijn newsfeed voorbij. In het artikel geven ze aan dat het vastrecht dit jaar flink is gestegen maar klanten dit jaar goedkoper uit zijn doordat de variabele tarieven flink lager zijn. Helaas zijn ze dan vergeten om het prijsplafond in de berekening mee te nemen.

Ook apart dat ze afspreken om bij de goedkoopste 25% te zitten en het nu dan 'helaas' niet kunnen halen.

https://www.parool.nl/ams...onopoliepositie~b544e161/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
3ssen schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:38:
Dit kwam vanmorgen in mijn newsfeed voorbij. In het artikel geven ze aan dat het vastrecht dit jaar flink is gestegen maar klanten dit jaar goedkoper uit zijn doordat de variabele tarieven flink lager zijn. Helaas zijn ze dan vergeten om het prijsplafond in de berekening mee te nemen.

Ook apart dat ze afspreken om bij de goedkoopste 25% te zitten en het nu dan 'helaas' niet kunnen halen.

https://www.parool.nl/ams...onopoliepositie~b544e161/
Het is duidelijk geschreven door een totaal ongeinformeerde journalist stukjesschrijver. Op papier is inderdaad het tarief gehalveerd. Maar voor 90% is die 1-3 euro per gj goedkoper vanwege prijsplafond. Dit zorgt voor slechte beeldvorming en is erg schadelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
jugger naut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Het loont niet zoals het bij een eigen WP of CV-ketel zou lonen. De vaste kosten bij een warmtenet zijn een veel groter stuk van de taart, waardoor het verminderen van het variabele deel (je verbruik) niet altijd zo veel invloed heeft op de totale kosten.
Dit is precies waar de schoen wringt. Arme mensen leven zuinig met energie op een manier die rijkere mensen zich niet eens kunnen voorstellen.

Dus als je gewend bent om energiekosten te besparen door om 8 uur savonds onder een dikke deken te kruipen kom je door het "vastrecht" van een warmtenet gewoon duurder uit dan gas.

Maar ja een warmtenet aanleggen is lekker makkelijk voor de overheid. Zeker voor de kleine appartementen en huisjes van onze minder welvarende broeders en zusters. Warmtepompen en isoleren is veel te veel gedoe nee we knallen in 1 keer een hele wijk van het gas af met deze ene truc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Behalve dat ze dan nog steeds gas verbranden om dat warmtenet te verwarmen, terwijl de wijk met warmtepompen daadwerkelijk minder gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:21

OMD

BRAINLESS01 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:59:
Behalve dat ze dan nog steeds gas verbranden om dat warmtenet te verwarmen, terwijl de wijk met warmtepompen daadwerkelijk minder gas verbruikt.
Dat is niet overal het geval. Wel veel, maar niet overal en sommige gebieden gebruiken eigenlijk ook niets, het wordt alleen gebruikt bij piekmomenten als er onvoldoende aanvoer is.

In Leiden hebben ze denk ik CV ketels hangen aan het warmtenet :+

Afbeeldingslocatie: https://www.vattenfall.nl/media/_0sitewide-blokken/stadsverwarming--tn-bd-vb/warmte-etiket/warmte-etiket-2022.jpg?width=1444

[ Voor 20% gewijzigd door OMD op 06-03-2024 12:00 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Woningcorporaties Amsterdam stoppen met warmtenetaansluitingen
https://www.msn.com/nl-nl...e0e9d1812b47e211548&ei=99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
In het NRC staat hetzelfde (https://www.nrc.nl/nieuws...oard&utm_term=share-modal)

Interessant is deze passage:
Stadswarmte, in combinatie met elektrisch koken, werd door veel woningcorporaties gezien als alternatieve, duurzamere energiebron. Met leverancier Vattenfall werd afgesproken dat de prijs voor deze stadswarmte niet hoger mocht zijn dan een gasaansluiting. Volgens de AFWC besloot Vattenfall echter eenzijdig te tarieven te verhogen, waardoor het prijsverschil tussen gas en stadswarmte enorm groot werd.
Zijn we hier niet de enige die de vastrechttarieven echt uit proportie vinden. :N

Lezen we trouwens even mee ACM / Ministerie van EZK? Er zijn blijkbaar aparte afspraken zijn gemaakt over “niet meer dan anders”:
Met leverancier Vattenfall werd afgesproken dat de prijs voor deze stadswarmte niet hoger mocht zijn dan een gasaansluiting.
Toont maar weer eens aan dat de huidige wet niet voldoet/gehandhaafd wordt en onvoldoende bescherming biedt aan consumenten, als woningcorporaties aparte afspraken proberen te maken om consumenten te beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het nieuwsbericht rechtstreeks van de bron: https://www.afwc.nl/nieuw...efsverhogingen-vattenfall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gelukkig besparen wij €1/maand t.o.v. gas volgens https://www.vattenfall.nl...ten/#warmtegasvergelijker 🫠

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Bij mij ook 1 euro. Met 321 euro onderhoudskosten per jaar voor gas rekenen terwijl het in werkelijkheid eerder de helft is. De afdeling marketing kan weer trots zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
Dit is natuurlijk helemaal zuur voor huurders. Een huurder betaald normaal niet voor de aanschaf, aanleg en onderhoud van de gasketel. Daarmee is warmte nog veel duurder voor die groep. Èn ze betalen hogere huur voor een label A woning omdat deze van het gas af is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Gaan we nu toch echt voor " niet meer dan anders"?
https://nos.nl/l/2513773

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Eerst zien, dan geloven. Het lijkt erop dat de minister vindt dat het nu mis gaat, omdat woningcorporaties niet meer willen aansluiten. Het ging natuurlijk 10 jaar geleden al mis, maar dat lijkt de minister niet te bevestigen. Zelfs als de prijzen vastgezet worden op het huidige punt is en blijft een warmtenet veel te duur.

De energiemaatschappijen zagen hun kans ook meteen schoon om over subsidies te beginnen, hahaha. Laat ze maar wat minder winst maken, in plaats van die bedrijven nog meer spekken met overheidsgeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H. Lal
Ik ken niet ieders situatie hier, maar ik maak mij nog niet teveel illusies. Ikzelf heb een grondgebonden koopwoning (2 onder 1 kap).

Het betreft hier een 'spoedwet'. Ook wel bekend als 'noodwet'. Dat betekent waarschijnlijk:
1. een tijdelijke maatregel
2. Gespecificeerd op een doelgroep (sociale huurwoningen).

Puur met de intentie om te zorgen dat de woningcorporaties weer hun woningen gaan verduurzamen met een aansluiting op warmtenet en het doel van het ministerie van EZK niet in gevaar komt (Aardgasvrij maken van woningen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
H. Lal schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:02:
Ik ken niet ieders situatie hier, maar ik maak mij nog niet teveel illusies. Ikzelf heb een grondgebonden koopwoning (2 onder 1 kap).

Het betreft hier een 'spoedwet'. Ook wel bekend als 'noodwet'. Dat betekent waarschijnlijk:
1. een tijdelijke maatregel
2. Gespecificeerd op een doelgroep (sociale huurwoningen).

Puur met de intentie om te zorgen dat de woningcorporaties weer hun woningen gaan verduurzamen met een aansluiting op warmtenet en het doel van het ministerie van EZK niet in gevaar komt (Aardgasvrij maken van woningen).
Ja prachtig weer. Spekken van de onderklasse en de middenklasse kan weer de pleuris krijgen. Ik mag hopen dat vastrecht niet door blijft stijgen. Het loopt de spuigsten uit. Je zit anders binnen een paar jaar op 100 euro vaste kosten voor je iets verbruikt.

Maar vooral de GJ kosten voor netten die niet op gas draaien moet verder gereguleerd worden. De gasprijs betalen, waar enorme belastingen op zitten OMDAT men wil stimuleren over te stappen is natuurlijk te bizar voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Je moet als huidige afnemer van stadswarmte inderdaad vooral niet denken dat er iets gaat veranderen. Deze wet gaat als enige doel hebben om te zorgen dat woningcorporaties niet geheel afhaken met investeringen omdat het hele systeem dan in elkaar klapt. De ergste pijnpunten zullen met wat geld gesmeerd worden zodat de kosten voor sociale huurders dalen naar "niet geheel onbetaalbaar", want daarbij is geen van de partijen gebaat. En dan nog zal het dus niet gaan om een algehele daling voor alle sociale huur, maar alleen voor de combinaties van corporaties en warmtenetten die het hardst piepen.

De echte, structurele wijziging vergt het aannemen van de inmiddels mythische opvolger van de Warmtewet, waarvoor we eerst nog even een nieuw kabinet geritseld moeten krijgen. Daarop kunnen we rustig nog wel wat jaartjes wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door MneoreJ op 22-03-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
t14wo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Ja prachtig weer. Spekken van de onderklasse en de middenklasse kan weer de pleuris krijgen. Ik mag hopen dat vastrecht niet door blijft stijgen. Het loopt de spuigsten uit. Je zit anders binnen een paar jaar op 100 euro vaste kosten voor je iets verbruikt.

Maar vooral de GJ kosten voor netten die niet op gas draaien moet verder gereguleerd worden. De gasprijs betalen, waar enorme belastingen op zitten OMDAT men wil stimuleren over te stappen is natuurlijk te bizar voor woorden.
Ho ho! _O- Het was niet mijn bedoeling om je meteen een rode waas voor je ogen te zorgen.
Ik zie alleen dat woningcorporaties veel slagkracht/ lobby kracht hebben. Om nu dus mogelijk beweging te krijgen in de beprijzing. Waarschijnlijk ten gunste van hun, en is twijfelachtig of de al bestaande aansluitingen mee kunnen profiteren als daar niet actief belangen worden behartigd.

Ikzelf heb een aantal maanden geleden hier in Ypenburg de Stichting Hernieuwbare Warmte (https://www.hernieuwbarewarmteypenburg.nl/) (die gelieerd is aan de bewonersvereniging) al eens gecontact dat ik het erg prijzig vond en of ze wat konden betekenen. Goedbedoelende vrijwilligers, maar die zijn drukker met ventilatiesystemen verkopen dan belangen behartigen. Jammer: want collectiviteit is essentieel voor een (kosten)efficiënt warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Net in de Hofbar: Hugo de Jonge zegt dat het in de nieuwe wet gaat van 'Niet meer dan anders' naar 'Niet meer dan nodig'. Interessante aflevering verder:
https://npo.nl/start/seri...-11/de-hofbar_46/afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vattenfall trekt zich terug in de onderhandelingen met de corporaties en de gemeente Amsterdam
https://www.at5.nl/artike...-in-2040-lijkt-onhaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 18:48
Tweede Kamer komt met voorstel om warmtenetten snel goedkoper maken - https://nos.nl/l/2514356

Hopelijk lukt dat en heeft het ook effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-03 15:48
Ook met dit nieuwe voorstel ben ik bang dat er niet veel veranderd ipv koppeling aan gasprijs nu dus de werkelijke kosten.

Laat de werkelijke kosten door degene die die warmtenetten aanlegd en beheerd vast hoger zijn dan een gasnet wat er al meer dan 50 jaar ligt. Zal ook best zo zijn maar voor de sociale huurder blijft vooral het vastrecht dan als nog een stuk hoger dan gas vastrecht.

Hvc hier in drechtsteden een van de goedkoopste momenteel maar rekent nog steeds 60 euro vastrecht per maand tegenover zon 20 euro vastrecht van gas uit mijn hoofd.

Het onderhoud/eventuele vervanging van de gas cv ketels wordt gedaan door de woningbouw nu als huurder dat rekenen ze nu ook mee als ze zeggen warmtenet even duur als gas. Maar dat geldt dus niet als huurder kosten van de woningbouw komen dan dus bij huurder te liggen van dat voormalig onderhoud cv etc als je een warmtenet krijgt. Leuk voor de woningbouw niet voor de huurder.

Zonder iets van werkelijke overheidssubsidie zie ik voor de huurder het dus echt niet maximaal even duur worden als gas ook met nieuwe wet ben bang nog steeds stuk duurder als ze alleen kijken naar werkelijke kosten warmtenet.

[ Voor 9% gewijzigd door topper6 op 27-03-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Eigenlijk zou je terug moeten rekenen van prijspeil X voor vastrecht en prijspeil Y voor de afgenomen warmte.
Als je X en Y op een maatschappelijk aanvaardbaar niveau zet, krijg je dat warmtenet dan nog rondgerekend?
Dat is eigenlijk de vraag die achter de ophef over de kosten zit.

Ik ben bang dat het antwoord op die vraag in veel van de gevallen 'nee' zal zijn, warmtenetten zijn inherent erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
topper6 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:43:
Ook met dit nieuwe voorstel ben ik bang dat er niet veel veranderd ipv koppeling aan gasprijs nu dus de werkelijke kosten.
Mee eens; in de huidige “niet meer dan anders” wetgeving, moeten warmte leveranciers al aantonen dat ze geen buitensporige winsten maken (de rendementstoets), waar ze volgens de ACM allemaal voor geslaagd zijn. Daaruit leid ik af dat een kosten gebaseerd model niet heel andere prijzen teweeg zal brengen.
Laat de werkelijke kosten door degene die die warmtenetten aanlegd en beheerd vast hoger zijn dan een gasnet wat er al meer dan 50 jaar ligt. Zal ook best zo zijn maar voor de sociale huurder blijft vooral het vastrecht dan als nog een stuk hoger dan gas vastrecht.
Ik zou me inderdaad ook kunnen voorstellen dat warmte infra wat duurder is dan gas infra. Hier zou je dus ook een hoger vastrecht voor kunnen/mogen rekenen.
Maar als de energie die je door die infra heen pompt ook een premium prijs voor moet worden gerekend, heb je geen goede business case. Er wordt altijd gesproken dat die warmte een restproduct is; dan zou de consument ook alleen een afvalprijs daar voor hoeven te betalen. Sterker nog: ik zou me situaties kunnen voorstellen dat je geld toe krijgt voor afname van warmte, als je als overheid (productie)bedrijven zou belasten voor het uitstoten van warmte in wateren en lucht, wat schadelijk is voor flora en fauna.
Hvc hier in drechtsteden een van de goedkoopste momenteel maar rekent nog steeds 60 euro vastrecht per maand tegenover zon 20 euro vastrecht van gas uit mijn hoofd.

Het onderhoud/eventuele vervanging van de gas cv ketels wordt gedaan door de woningbouw nu als huurder dat rekenen ze nu ook mee als ze zeggen warmtenet even duur als gas. Maar dat geldt dus niet als huurder kosten van de woningbouw komen dan dus bij huurder te liggen van dat voormalig onderhoud cv etc als je een warmtenet krijgt. Leuk voor de woningbouw niet voor de huurder.
Hier ben ik je een beetje kwijt; ik kan je zinnen niet volgen.
1. Maar het niet zo dat een sociale huurwoning met gasketel eenzelfde huurprijs heeft als eentje met een aansluiting op warmtenet. Voor warmtenet worden minder huurpunten gegeven dus lagere prijs.
2. Sommige warmte energiecontracten lopen via de verhuurder/woningcorporatie; die factureren dit aan hun huurders in plaats van de energiebedrijven zelf.
Zonder iets van werkelijke overheidssubsidie zie ik voor de huurder het dus echt niet maximaal even duur worden als gas ook met nieuwe wet ben bang nog steeds stuk duurder als ze alleen kijken naar werkelijke kosten warmtenet.
Deze stelling is wat voorbarig: de kosten voor een warmtenet zijn totaal niet transparant. Dus je kunt niet stellen dat er overheidssubsidie nodig is om warmtenetten een positieve businesscase te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warmtetarieven
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Warmte netten zijn helemaal niet inherent duur. Maar de leveranciers sluiten idote contracten af voor hun gasleveranties waardoor het op papier erg duur wordt. Er is voor de leverancier geen enkele motivatie is om de kosten laag te houden en de markt maakt daar misbruik van. Overheid moet dan ook niet kijken naar de kosten die de leverancier boekt,want daar wordt misbruik van gemaakt. Men moet kijken naar wat een leverancier in alle redelijkheid als kosten kan opvoeren. Als het inherent een erg dure oplossing zou zijn dan zouden we de transitie ook niet op deze manier moeten willen doen.

Edit:nu nieuwe wet. Hoop dat het nu wel goed geregeld wordt voor de consument maar verwachtingen zijn niet hoog.

[ Voor 49% gewijzigd door warmtetarieven op 27-03-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

Met werkelijke kosten hebben de warmte leveranciers nog steeds geen prikkel om hun net efficiënter te maken.

Ze zijn naar mijn idee nu erg terughoudend (lui?) met verbeteringen, de klant betaald toch en kan ook niet weg.

Ik snap bijvoorbeeld niet dat:
- Er geen sturing is op uitgaande watertemperatuur op de leveringset in de woning, om op die manier automatisch waterzijdig regeling toe te passen zoals je bij CV zou doen. Iedereen zet hem nu vol open want dan wordt de radiator warm, dichter zetten heeft geen financieel voordeel.

- Bij flats zouden ze het koude water alvast wat kunnen opwarmen met een wtw op het afvoerwater voordat ze er warmtapwater van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topper6
[...]

Hier ben ik je een beetje kwijt; ik kan je zinnen niet volgen.
1. Maar het niet zo dat een sociale huurwoning met gasketel eenzelfde huurprijs heeft als eentje met een aansluiting op warmtenet. Voor warmtenet worden minder huurpunten gegeven dus lagere prijs.
2. Sommige warmte energiecontracten lopen via de verhuurder/woningcorporatie; die factureren dit aan hun huurders in plaats van de energiebedrijven zelf.

Geen idee of de huur lager is van sociale huur met warmtenet dan met cv heb daar nog niet eerder van gehoord lijkt me zelf eerijk gezegd sterk of nauwelijks verschil maken in huurprijs.

Zijn nog maar paar nieuwbouw straten Hier in Hendrik-Ido-Ambacht aangesloten op hvc warmtenet ze moesten stoppen met nieuwbouw verder op warmtenet omdat er in een nieuw bouwbesluit stond dat het warmtenet ook moest kunnen koelen in nieuwbouw anders werd het te warm in de zomer.:/. Ligt wel een intentieverklaring om in sommige wijken een warmtenet aan te leggen in de komen jaren door hvc.

De berekening die nu gemaakt door veel warmtenetleveranciers die hier ook wel eens voorbij is gekomen met niet meer dan gas is dat ze het onderhoud/vervanging van je cv ketel op zo'n 300 euro per jaar zetten. Nogal hoog maar goed sociale huurders betalen geen onderhoud van cv dat doet de woningstichting.

Als ze dat nog steeds meenemen zelfs met nieuwe berekening werkelijke kosten verschuiven die kosten dus eigenlijk van woningstichting naar huurder.

Er is 1 woningstichting hier in het gebied die hier wel rekening mee houdt en nu al de vastrecht kosten zelf de helft van betaald maar dan verspreid je uiteindelijk ook de kosten over alle huurders. Meeste woningstichtingen rekenen gewoon 1 op 1 vastrecht warmtenet door naar sociale huur op dit moment dacht ik. Waren wel paar stichtingen in onderhandeling met warmteleveranciers maar 1 van de redenen dus dat in Amsterdam rotterdam etc ze voorlopig weer stoppen met warmtenetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
topper6 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Geen idee of de huur lager is van sociale huur met warmtenet dan met cv heb daar nog niet eerder van gehoord lijkt me zelf eerijk gezegd sterk of nauwelijks verschil maken in huurprijs.

[...]
Antwoord: https://www.huurcommissie...-zelfstandige-woonruimtes
4.4.3 Collectief of individueel verwarmingssysteem, pagina 27.

De vraag is of het verschil in huurprijs voldoende is om het verschil in vastrecht te vereffenen.
Snelle rekensom: inderdaad niet voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Alsof Eneco en consorten plots de kosten zodanig verlagen dat je honderden euro's minder per jaar kwijt bent. Je kan alleen hopen dat de prijzen niet veel sneller meer zullen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
banaliteit schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:43:
Alsof Eneco en consorten plots de kosten zodanig verlagen dat je honderden euro's minder per jaar kwijt bent. Je kan alleen hopen dat de prijzen niet veel sneller meer zullen stijgen.
11 jaar geleden waren de vaste kosten een fractie van wat ze nu zijn, volgens mij zat ik op minder dan €25 per maand. Die kosten zijn echt niet gestegen (ondanks dat het op papier wel zo is), dus er zijn maar 2 opties:
1) Ze verkochten destijds warmtenetten met verlies, omdat ze wisten dat ze de prijs nog flink konden opdrijven
2) Ze maakten toen al winst, maar die winst is de afgelopen jaren extreem gestegen

Als het optie 1 is kun je eigenlijk niet terug, dan wil geen enkel bedrijf nog een warmtenet aanleggen. Als het optie 2 is gaat de lobby natuurlijk flink tekeer omdat de winst daalt, tot nu toe is de minister daar altijd heel gevoelig voor geweest. De kans dat de bedragen echt flink lager worden is niet zo groot, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
warmtetarieven schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:18:
Warmte netten zijn helemaal niet inherent duur.
Daar geloof ik niets van, ben je weleens op locatie geweest waar ze een warmtenet aan het ingraven zijn?
De buisdiameter is gigantisch, vanwege de isolatie zijn de buizen zo stijf dat ze alleen rechtuit kunnen, de enige manier om om een object heen te komen is om een bocht te ontwerpen, alle lassen kosten veel moeite om de isolatie af te werken, straat ligt vaak weken open.
En het moet over 30 jaar terugbetaald zijn.
No way dat dat hetzelfde kost als een gasnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:20
Lijkt me een goede opmerking van de ACM:
Leveranciers mogen hun kosten dan namelijk doorberekenen, en die kunnen hoog uitvallen. Volgens de ACM zijn daarom extra maatregelen nodig om klanten van een warmtenet te beschermen tegen te hoge prijzen.
ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Daar geloof ik niets van, ben je weleens op locatie geweest waar ze een warmtenet aan het ingraven zijn?
De buisdiameter is gigantisch, vanwege de isolatie zijn de buizen zo stijf dat ze alleen rechtuit kunnen, de enige manier om om een object heen te komen is om een bocht te ontwerpen, alle lassen kosten veel moeite om de isolatie af te werken, straat ligt vaak weken open.
Dit zet mij ook aan het denken: vergelijk zo'n buis eens met een stroomkabel. De gemiddelde stroomkabel moet toch 10 maal goedkoper zijn in vergelijking met zo'n buis?

Om de capaciteit van een stroomnetwerk in een wijk fors te verhogen, hoeft de straat vaak niet eens open. Door het aantal wijktransformatoren te verdubbelen gaat de capaciteit al enorm omhoog. Blijft gigantisch veel werk natuurlijk, maar valt in het niet met de buizen die benodigd zijn voor stadsverwarming, als ik het zo zie. Dan lijkt mij dat warmtepompen gewoon een veel beter idee zijn, wanneer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Simpele oplossing: het mag wel minder, maar niet meer, kosten dan gas (of een warmtepomp). En opzeggen moet mogelijk zijn zonder torenhoge boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Hier maak je een aantal denkfouten:
1. De veiligheidseisen van een gaspijp, maakt het niet veel goedkoper dan een warmtepijp (als het al goedkoper is)
2. De leidingen van een warmtenet hoeven niet in 30 jaar te worden terugverdiend. Het idee van de warmtewet is dat het 'leveren van warmte' en 'beheren/onderhouden' voor 30 jaar worden gegund aan een partij. Daarna ligt het net er nog, en wordt het 'leveren van warmte' en 'beheren/onderhouden' weer aanbesteed en gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
H. Lal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:34:
[...]

1. De veiligheidseisen van een gaspijp, maakt het niet veel goedkoper dan een warmtepijp (als het al goedkoper is)
Zie je dit plaatje? Die stalen buizen moeten op elke koppeling gelast worden, daarna moet de isolatie afgewerkt worden en dan een waterdichte laag erover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W46MGdEG-0K-gYBMS648lIqtS48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enYJwVNWtsASxfGMVueRbU4Z.png?f=fotoalbum_large
In dit hele plaatje zou je alle warmtenetbuis kunnen vervangen door 1 vuistdikke tyleen gasbuis die in rechte lijn loopt ipv al die bochten (zijn ook nodig om expansie/contractie op te vangen). Kan met pers of zelfs steekkopellingen. Afpersen, klaar.
Ga eens kijken ergens waar ze een warmtenet ingraven (en hoe vooral bij hoe lang ze bezig zijn voor het af is) en je zult begrijpen dat een warmtenet aanleggen vele malen kostbaarder is dan gas of elektra.
2. De leidingen van een warmtenet hoeven niet in 30 jaar te worden terugverdiend. Het idee van de warmtewet is dat het 'leveren van warmte' en 'beheren/onderhouden' voor 30 jaar worden gegund aan een partij. Daarna ligt het net er nog, en wordt het 'leveren van warmte' en 'beheren/onderhouden' weer aanbesteed en gegund.
Punt is dat ze in 30 jaar worden afgeschreven, zo worden ze gefinancierd. Zo'n netwerk slijt ook, gaat lekken, isolatie raakt beschadigd, buizen corroderen. Net als de aanleg zijn reparaties gigantisch duur (i.t.t. bij gas of elektra). Een warmtenet wordt in 30 jaar afgeschreven, voor meer kun je het niet in de boeken zetten dus het moet echt in die tijd terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Punt is dat ze in 30 jaar worden afgeschreven, zo worden ze gefinancierd. Zo'n netwerk slijt ook, gaat lekken, isolatie raakt beschadigd, buizen corroderen. Net als de aanleg zijn reparaties gigantisch duur (i.t.t. bij gas of elektra). Een warmtenet wordt in 30 jaar afgeschreven, voor meer kun je het niet in de boeken zetten dus het moet echt in die tijd terugverdiend worden.
Valt allemaal reuze mee.... Zelf ben ik woonachtig in een van 'slands vinex wijken waar in de jaren 80 al is begonnen met het aanleggen van stadsverwarming. Mijn eigen woning is in 2000 gebouwd, en vanaf de aanleg in dat jaar is de straat echt niet meer open gegaan omdat er lekkages/ beschadigingen of corrosie op is getreden. Goudmijntje voor ennatuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Zie je dit plaatje? Die stalen buizen moeten op elke koppeling gelast worden, daarna moet de isolatie afgewerkt worden en dan een waterdichte laag erover.
[Afbeelding]
In dit hele plaatje zou je alle warmtenetbuis kunnen vervangen door 1 vuistdikke tyleen gasbuis die in rechte lijn loopt ipv al die bochten (zijn ook nodig om expansie/contractie op te vangen). Kan met pers of zelfs steekkopellingen. Afpersen, klaar.
Ga eens kijken ergens waar ze een warmtenet ingraven (en hoe vooral bij hoe lang ze bezig zijn voor het af is) en je zult begrijpen dat een warmtenet aanleggen vele malen kostbaarder is dan gas of elektra.
Een plaatje ziet er al snel indrukwekkend uit; helemaal als er 2 keer zoveel pijpen te zien zijn (aanvoer èn retour) ten opzichte van een gasleiding; maar het vertelt natuurlijk niet het hele verhaal.
Juist die aanvoer en retour biedt mogelijkheden om de functie van de pijpen te monitoren. (lekkages).
Voor een gasleiding zul je toch echt weer moeten gaan graven rond de technische levensduur, om te controleren of deze nog veilig is of om toch preventief te vervangen.
Juist het terug in publieke handen brengen van de infrastructuur (warmteleiding), zorgt ervoor dat zo een commerciële partij deze kosten niet in 30 jaar hoeft te verrekenen aan de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
H. Lal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Een plaatje ziet er al snel indrukwekkend uit; helemaal als er 2 keer zoveel pijpen te zien zijn (aanvoer èn retour) ten opzichte van een gasleiding; maar het vertelt natuurlijk niet het hele verhaal.
Juist die aanvoer en retour biedt mogelijkheden om de functie van de pijpen te monitoren. (lekkages).
Voor een gasleiding zul je toch echt weer moeten gaan graven rond de technische levensduur, om te controleren of deze nog veilig is of om toch preventief te vervangen.
De enige keren dat ik dat soort dingen zie is als er ergens in de wijk nog wat nieuwbouw word gedaan. Maar dan ligt de heleboel toch al open voor water,riool, ziggo, glasvezel en elektriciteit.... Kan allemaal in 1 moeite door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier komt geen warmtenet heeft de gemeente Amersfoort jaren geleden al laten weten, te duur, te lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ArcticWolf schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:50:
Hier komt geen warmtenet heeft de gemeente Amersfoort jaren geleden al laten weten, te duur, te lastig :+
Achteraf aanleggen zal een stukje lastiger zijn inderdaad. In de praktijk heerst er vooral veel onzekerheid bij de warmteleveranciers waarin veel investeerders en pensioenfondsen zitten. Die verwachten gewoon xx% rendement te halen, anders is het niet interessant en trekt iedereen zijn k**tel in. Je zie nu ook de vlucht naar het opschroeven van de vastrechttarieven i.p.v. de prijs van de GJ's zelf. De prijs van de Gj's moest fors naar beneden aangezien de gasprijs ook veel lager was geworden t.o.v. een jaar eerder. Hoe houden we dan toch de investeerders tevreden? Simpel... vastrecht opschroeven. Want daar let de ACM niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
stylezzz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:48:
[...]

De enige keren dat ik dat soort dingen zie is als er ergens in de wijk nog wat nieuwbouw word gedaan. Maar dan ligt de heleboel toch al open voor water,riool, ziggo, glasvezel en elektriciteit.... Kan allemaal in 1 moeite door.
Het is de bedoeling dat over 15 jaar 30% van de warmte in Nederland door warmtenetten wordt geleverd. Dat is dus niet alleen nieuwbouw, maar vooral juist veel bestaande bouw aansluiten. Warmtenetten zijn in theorie ideaal voor huizen van voor 2000, omdat een warmtepomp vaak te weinig vermogen heeft om die huizen te verwarmen (zonder extreme aanpassingen). Het enige argument tegen warmtenetten is de prijs, het is met de huidige prijzen voor consumenten nooit rendabel om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
BRAINLESS01 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:43:
[...]

Het is de bedoeling dat over 15 jaar 30% van de warmte in Nederland door warmtenetten wordt geleverd. Dat is dus niet alleen nieuwbouw, maar vooral juist veel bestaande bouw aansluiten. Warmtenetten zijn in theorie ideaal voor huizen van voor 2000, omdat een warmtepomp vaak te weinig vermogen heeft om die huizen te verwarmen (zonder extreme aanpassingen). Het enige argument tegen warmtenetten is de prijs, het is met de huidige prijzen voor consumenten nooit rendabel om over te stappen.
Daar ben ik ook bang voor. De consument die gewoon netjes eens in de tig jaar een nieuw HR keteltje koopt en shopt voor zijn gasleveranties zal moeilijk financieel te overtuigen zijn. Het werkt wel goed hoor zo'n warmtenet. Over het gebruik hoor je mij niet klagen.... 1 x een technisch defect aan de warmtewisselaar in de meterkast gehad en dat werd keurig gerepareerd binnen een paar dagen. Maar ja.... die kosten he?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
H. Lal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Het aanleggen van een lage-druk gasnet kost ongeveer 300 euro per meter (prijspeil 2020, bron Liander). Een gasleiding heeft een technische levensduur van 50 tot 60 jaar.

Het aanleggen van een warmtenetleiding hangt sterk af van de diameter. Hoe groter, hoe duurder het wordt. Een kleine leiding (t/m DN50) kost zo'n 300 euro per meter. distriubutieleidingen (DN100- DN250) zitten op een prijs van 400 tot 900 euro. Transportleidingen (DN300 - DN600) tussen de 1000 en 2000 euro per meter.

Levensduur van stalen leidingen is 30 jaar. Is nog wel op te rekken naar 40 jaar, maar onderhoudskosten stijgen snel. Kunststofleidingen gaan 40 tot 50 jaar mee, mits de temperatuur van het warmtenet niet hoger ligt dan 50 °C.

Een gasmeter in de woning kost 200 euro, een afgifteset voor het warmtenet zo'n 1.300 euro.

Voor elke paar 100 huizen heb je bij een warmtenet een onderstation nodig, die kost zo'n 300.000 euro.

De infrastructuur van warmtenetten is veel kostbaarder dan een gasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waar blijkt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Hoe houden we dan toch de investeerders tevreden? Simpel... vastrecht opschroeven. Want daar let de ACM niet op.
Vastrecht is ook gereguleerd conform het NMDA principe door de ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Skyaero schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Het aanleggen van een warmtenetleiding hangt sterk af van de diameter. Hoe groter, hoe duurder het wordt. Een kleine leiding (t/m DN50) kost zo'n 300 euro per meter. distriubutieleidingen (DN100- DN250) zitten op een prijs van 400 tot 900 euro. Transportleidingen (DN300 - DN600) tussen de 1000 en 2000 euro per meter.
Is dat per meter leiding of per meter aanvoer+retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
H. Lal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Elke 1 tot 5 jaar worden alle gasleidingen op lekkages gecontroleerd in Nederland, afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Zodra er teveel lekkages op een leiding worden gevonden, komt deze pas voor sanering in aanmerking.
Behalve het grijs gietijzer, dat moet de komende 10 jaar sowieso vervangen worden.

Er liggen in Nederland op locaties nog gietijzeren leidingen van 70+ jaar oud.
De nieuwe dikwandige hdpe/slagvast pvc gasleidingen gaan 50 tot 100 jaar mee.

Ze gaan geen gasleiding opgraven om te kijken of die preventief moet worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Is dat per meter leiding of per meter aanvoer+retour?
Trace, dus aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:20
Skyaero schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Voor elke paar 100 huizen heb je bij een warmtenet een onderstation nodig, die kost zo'n 300.000 euro.
Interessante cijfers! Wat doet zo'n onderstation eigenlijk in een warmtenet? Bij een stroomnet heb je natuurlijk transformatoren, en bij een gasnet drukreduceerventielen. Maar wat doet een onderstation in een warmtenet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:06
Voor ons huis wordt er aangesloten op Aardwarmtepolanen https://www.aardwarmtepolanen.nl/informatie, maar gaat de rekening via HVC. In eerste instantie dacht ik dat polanen een onderstation was, maar dit blijkt niet zo te zijn. In die zin gaat het dus om restwarmte van de aarde. Wat dan ook weer leuk is om te zien waar deze aardwarmte dan zit: https://www.thermogis.nl/
Samenvattend: https://www.westlandwoontduurzaam.nl/wonen/aardwarmte

[ Voor 8% gewijzigd door utbone op 28-03-2024 09:24 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 15-09 13:03
marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Interessante cijfers! Wat doet zo'n onderstation eigenlijk in een warmtenet? Bij een stroomnet heb je natuurlijk transformatoren, en bij een gasnet drukreduceerventielen. Maar wat doet een onderstation in een warmtenet?
Een onderstation, of onderverdeelstation, splits de warmtelevering van de grote aanvoerbuis op naar meerdere kleine buizen. In het station zitten extra warmtewisselaars en pompen om de warmte over te zetten en om de druk te regelen voor de afnemers in de wijk

Zou je dit niet doen dan zou de druk in de kleine leidingen veel te hoog worden en zorgen voor lekkages en andere zeer onprettige zaken als gevolg van te veel druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Hydraulische scheiding (warmtewisselaar), pompen, meet en regelapparatuur en soms ook nog buffering (vaten).

Op hoger niveau heb je overigens ook nog Warmteoverdrachtstations. Daar zitten o.a. ook piek- en backupvoorzieningen in.

Bij laag-temperatuur warmtenetten (zoals 5GDHC), zit in het onderstation (die heet dan 'energiecentrale') de centrale warmtepomp.

Overigens moet je bij hoge-temperatuur warmtenetten extra leidingen leggen (expansielussen) om de expansie op te vangen. Dat lukt namelijk niet meer met een expansievaatje.

[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 28-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
Skyaero schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:26:

.....

Overigens moet je bij hoge-temperatuur warmtenetten extra leidingen leggen (expansielussen) om de expansie op te vangen. Dat lukt namelijk niet meer met een expansievaatje.
De functie van een expansielus en een expansievat is nogal elementair anders.

De ene is voor de uitzetting van het warmte medium (water) en de ander voor de uitzetting van de leiding (ijzer). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Skyaero schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Hydraulische scheiding (warmtewisselaar), pompen, meet en regelapparatuur en soms ook nog buffering (vaten).

Op hoger niveau heb je overigens ook nog Warmteoverdrachtstations. Daar zitten o.a. ook piek- en backupvoorzieningen in.

Bij laag-temperatuur warmtenetten (zoals 5GDHC), zit in het onderstation (die heet dan 'energiecentrale') de centrale warmtepomp.

Niet alleen bij ht netten ook bij mt “middentempratuur” netten moeten expansie lussen/compensatoren aangebracht worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tja
Volgens onderzoeksinstituut TNO zijn de warmtetarieven tussen 2019 en 2023 met 62 procent gestegen. Dat is twee tot drie keer zo veel als in andere landen.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...an-andere-landen-a4194673

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H. Lal
Hier het artikel van TNO zelf: https://www.tno.nl/nl/new...e-tarief-stadsverwarming/

De spreiding van tarief dat er gewoon niet is _O- , dan weet je dat je toch gewoon genept wordt als ACM?

Wat ook naar voren komt in de figuren: De Deense situatie toont wel aan waar ACM ook voor waarschuwde: kostengebaseerd model kan ook voor hogere prijzen zorgen.

Wat ik graag zou willen weten is waarom de tarieven in andere landen zoveel lager zijn.
- betere prikkels voor de maatschappijen om scherp in te kopen?
- subsidiëring van overheid?
- andere techniek (meer midden- en laag temperatuur warmtenetten)?
- wordt daar alleen toegepast in verdichte, gestapelde bouw, terwijl hier relatief veel toegepast op grondgebonden woningen?
- iets anders…?

- of combinatie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Heb het teruggekeken; toch aardige gemiste kans.
Je hebt in je rapportage de TNO onderzoeker zitten, die concludeert dat warmte in omringende landen stukken goedkoper is.
Dan vraag je toch aan de man van Eneco hoe hij dat ziet?!
Daar kunnen valide redenen achter zitten, maar is essentiële informatie als men naar een kostgebaseerd model over wil in plaats van NMDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
H. Lal schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Heb het teruggekeken; toch aardige gemiste kans.
Je hebt in je rapportage de TNO onderzoeker zitten, die concludeert dat warmte in omringende landen stukken goedkoper is.
Dan vraag je toch aan de man van Eneco hoe hij dat ziet?!
Daar kunnen valide redenen achter zitten, maar is essentiële informatie als men naar een kostgebaseerd model over wil in plaats van NMDA.
Dit en hoe komt die aan €66 de Gj?
Dat er zaken bij elkaar wordt geteld, prima, maar welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
Dat werd uit de rapportage niet helemaal duidelijk; dat wordt iets duidelijker met het hierboven gelinkte TNO artikel.
Gaat uit van een situatie van 1500m3 gas. Daarover wordt vastrecht + GJ prijs gerekend.

Zijn model maakt vergelijk tussen warmtenetten mogelijk.

Het zegt niks over individuele situaties: het kan namelijk zijn dat er in sommige situaties in het buitenland een veel hoger vastrecht wordt geheven, maar de GJ’s tegen dumpprijzen worden verstrekt.
Dan zijn kleine gebruikers nog duurder uit.

Ik heb daar zelf op het moment geen zicht op. Daar had de Eneco-man bijvoorbeeld wat over kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gaat lekker in Utrecht:
Warmtenet wordt onaantrekkelijker: Eneco trekt stekker eruit in Utrecht

Eneco stapt uit de ontwikkeling van een collectief warmtenet in Utrecht, omdat het bang is dat energie onbetaalbaar wordt voor inwoners. De stap volgt op recente discussies over de vraag of huishoudens op kosten worden gejaagd door aansluiting op stadsverwarming.

Eneco onderzocht al sinds 2021 of een deel van de Utrechtse wijk Overvecht van het gas af zou kunnen door een warmtenet aan te leggen. Volgens het energiebedrijf is het de vraag hoe slim de aanleg van zo'n net in deze wijk is. Eneco legt uit dat de kosten relatief hoog zijn doordat er veel eengezinswoningen in de wijk staan. Bij flats zijn warmtenetten mogelijk efficiënter.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 09:45
jugger naut schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, ik! Heel graag zelfs. Ik ben al 1 jaar bezig met de rechtsbijstand om antwoord te krijgen op emails en klachten. Hier in Pijnacker worden meerdere bewoners compleet genegeerd door Eteck. Er zijn constant storingen, en het incasseren blijft doorgaan. Compensatie betalen ze ook niet uit.

Jammer dat de ACM niet ingrijpt bij Eteck. De reviews liegen er niet om, allemaal dezelfde klachten in zo te zien al hun projecten. Eteck negeert haar klanten.
Zijn er intussen nog vorderingen op dit vlak? Wij zijn voorlopig nog van plan om in Tuindershof fase 3a2 binnenkort te gaan kopen. Maar dit soort zaken doen ons helaas wel een beetje extra twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JordiGeelhoed schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:46:
[...]

Zijn er intussen nog vorderingen op dit vlak? Wij zijn voorlopig nog van plan om in Tuindershof fase 3a2 binnenkort te gaan kopen. Maar dit soort zaken doen ons helaas wel een beetje extra twijfelen...
Kopen zonder warmteaansluiting? En dan investeren in een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordiGeelhoed
  • Laatst online: 03-09 09:45
stylezzz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:51:
[...]

Kopen zonder warmteaansluiting? En dan investeren in een warmtepomp.
Dat zou dan dus nog mooi bovenop de aankoop komen. Volgens mij kan dat trouwens om meerdere redenen niet. Een daarvan is dat binnen de wetgeving / bouwbesluit het niet toegestaan is een huis op te leveren zonder energiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JordiGeelhoed schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:52:
[...]

Dat zou dan dus nog mooi bovenop de aankoop komen. Volgens mij kan dat trouwens om meerdere redenen niet. Een daarvan is dat binnen de wetgeving / bouwbesluit het niet toegestaan is een huis op te leveren zonder energiesysteem.
Dat zou je met de makelaar moeten overleggen. Als het kan zou ik nu niet voor een warmtenet kiezen.... Tenzij er binnenkort duidelijkheid komt vanuit den haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Laatst online: 03-09 18:41
[...]

Net (half jaar geleden inmiddels) gekocht bij Tuindershof Fase 6 (binnekort sleutel) en jah, is op dit moment niet anders. Eteck heeft in alle nieuwbouw in die buurt warmtenet aangesloten. Wel beetje balen (ook voor ons) dat het nu die kant op gaat.

Ik dacht zelf aan het begin van dit jaar nog om even af te wachten of ik Eteck afsluit (kost volgens ACM maximaal € 5.277,68) en zelf WP, maarja dat zijn dan weer extra kosten die bovenop een al vrij duur huis.

We gaan het meemaken :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
[...]

Na aandringen van de rechtsbijstand antwoorden ze weer. Dus tip: sluit rechtsbijstand af voordat je koopt. Is ook handig met eventuele conflicten met de bouwer.

Het is nog niet opgelost, ik wacht al 16 maanden op compensatie voor storingen, maar er is tenminste weer contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topper6
Jetten gaat voorlopig niet veel doen :_

https://www.powned.tv/art...alende-energiebeleid~910/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Waarom is stadsverwarming ineens duurder dan gas? -
https://nos.nl/r/505534

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
peter13579 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:24:
Waarom is stadsverwarming ineens duurder dan gas? -
https://nos.nl/r/505534
En wie niet het hele artikel wil lezen voor het antwoord
Een deel van het probleem is dat de ACM in december dat tarief vaststelt en dan liggen die maximale prijzen voor een heel jaar vast. De gasprijzen liggen inmiddels lager dan de maximale warmtetarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Skyaero schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:37:
[...]

En wie niet het hele artikel wil lezen voor het antwoord

[...]
En niet heel toevallig is de gasprijs de afgelopen jaren in december sowieso hoger als de rest van het jaar. Door maar 1 peildatum te nemen krijg je sowieso een onrealistisch beeld. Het zou eerlijker zijn om een gemiddeld prijs over het hele jaar te berekenen... Maar goed jetten is druk met sneren naar andere politici, dus ik verwacht niet dat die spoedwet er met spoed gaat komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Ik zie 2 grote problemen die ervoor zorgen dat stadsverwarming zo duur is:

1. Vaststellen van het GJ tarief is vreemd. Stadsverwarming is geclassificeerd als een 'groene' bron, maar er wordt gerekend met gasprijzen, waar JUIST door de overheid extra energiebelasting op wordt geheven. Dan moet je natuurlijk NIET deze belasting 1 op 1 gebruiken in de berekening van het maximale tarief!

2. Tarieven worden eenmaal per jaar vastgesteld op basis van de november-prijzen van de grootste energieleveranciers. Naast dat dit een incentive geeft om verlaging van tarieven even on-hold te houden, zijn tarieven in de winter altijd lager. Uitzondering was uitbreken van de oorlog waarbij de tarieven in de zomer door het dak gingen. Daarnaast worden allerlei bonussen die je als gas-klant krijgt niet meegerekend. Dat gaat al snel om 2-300 euro peer jaar aan korting die je misloopt. Terief zou gebaseerd moeten worden op een gemiddelde over een aantal maanden heen. De Vattenfalls en Eneco's kopen hun warmte immers ook niet in december in tegen deze prijzen!

Bij het horen van het woord spoedwet lopen de rillingen al over mijn rug. We gaan weer halsoverkop een waardeloos geformuleerde wet door de besluitvorming heen drukken waar energiemaatschappijen vervolgens lekker gaten in kunnen schieten met als resultaat nog hogere tarieven. Ik houd mijn hart vast.

Beter besteedt de het ministerie de tijd aan het versnellen van de nieuwe energiewet.

[ Voor 24% gewijzigd door t14wo op 09-04-2024 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPNL0fLO1ajQU33zKIBuKtup-P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WExUXME8XIt0VbLAycFrXwWu.png?f=fotoalbum_large

Hier kun je mooi zien hoe precies in december ieder jaar de gasprijs even piekt, om daarna weer af te zwakken. Het lijkt er een beetje op alsof je ieder jaar op het meest ongunstige moment je (gas)energiecontract afsluit als consument als je dat in december doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:08
t14wo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:41:
Ik zie 2 grote problemen die ervoor zorgen dat stadsverwarming zo duur is:

1. Vaststellen van het GJ tarief is vreemd. Stadsverwarming is geclassificeerd als een 'groene' bron, maar er wordt gerekend met gasprijzen, waar JUIST door de overheid extra energiebelasting op wordt geheven. Dan moet je natuurlijk NIET deze belasting 1 op 1 gebruiken in de berekening van het maximale tarief!

2. Tarieven worden eenmaal per jaar vastgesteld op basis van de november-prijzen van de grootste energieleveranciers. Naast dat dit een incentive geeft om verlaging van tarieven even on-hold te houden, zijn tarieven in de winter altijd lager. Uitzondering was uitbreken van de oorlog waarbij de tarieven in de zomer door het dak gingen. Daarnaast worden allerlei bonussen die je als gas-klant krijgt niet meegerekend. Dat gaat al snel om 2-300 euro peer jaar aan korting die je misloopt. Terief zou gebaseerd moeten worden op een gemiddelde over een aantal maanden heen. De Vattenfalls en Eneco's kopen hun warmte immers ook niet in december in tegen deze prijzen!

Bij het horen van het woord spoedwet lopen de rillingen al over mijn rug. We gaan weer halsoverkop een waardeloos geformuleerde wet door de besluitvorming heen drukken waar energiemaatschappijen vervolgens lekker gaten in kunnen schieten met als resultaat nog hogere tarieven. Ik houd mijn hart vast.

Beter besteedt de het ministerie de tijd aan het versnellen van de nieuwe energiewet.
Helaas kopen de vattenfalls en eneco's voor hun warmte-afdelingen wel degelijk (een groot deel van) hun energie in elk jaar op het moment dat de prijzen door de ACM worden vastgesteld. Ze hebben namelijk bijna nul prikkel om scherper in te kopen (want ze mogen niet meer dan 6% rendement maken en anders krijg je gezeur) EN als je het niet doet loop je risico dat de inkoopprijs later hoger is maar dat mag je niet in hogere tarieven opnemen want de max. is vastgesteld. Dus ja, de huidige combinatie van wetgeving maakt dat er heel weinig redenen zijn voor warmtebedrijven om scherp te opereren en juist zoveel mogelijk risico's te verlagen.

dat komt helaas neer op belachelijke prijzen en zorgt ervoor dat er geen warmtenet-aansluiting meer verkocht wordt in NL (behalve bij nieuwbouw >:) ) ze schieten zichzelf daarmee ook in de voet maar ja, je kan niet alles hebben heh :+ Eneco is duidelijk slimmer dan Vattenfall qua PR-strategie. Ze stappen alvast uit een project in Utrecht voordat het gezeik dat ze Vattenfall in Amsterdam kreeg hen te veel treft. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Net weer de maandelijke afrekening van maart gehad. In totaal 0.47 GJ gebruikt afgelopen maand.

Daar mag ik even 85 euro voor aftikken. 65 euro daarvan is vaste kosten, oftewel die ben ik sowieso al kwijt voordat ik een mililiter warm water gebruikt heb... Compleet krankzinnig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Il 2 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:09:
Net weer de maandelijke afrekening van maart gehad. In totaal 0.47 GJ gebruikt afgelopen maand.

Daar mag ik even 85 euro voor aftikken. 65 euro daarvan is vaste kosten, oftewel die ben ik sowieso al kwijt voordat ik een mililiter warm water gebruikt heb... Compleet krankzinnig dit.
Nu de gasprijzen weer zijn gedaald moeten ze hun winst elders zoeken uiteraard. Het valt wel op dat sinds vorig jaar de vaste leveringskosten te pan uit reizen. Jarenlang was dit een bedrag rond de 460-480 euro (ook vrij fors) maar dat stijgt nu al 2 jaar op rij boven de inflatie uit.... Gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
stylezzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:24:
[...]

Nu de gasprijzen weer zijn gedaald moeten ze hun winst elders zoeken uiteraard. Het valt wel op dat sinds vorig jaar de vaste leveringskosten te pan uit reizen. Jarenlang was dit een bedrag rond de 460-480 euro (ook vrij fors) maar dat stijgt nu al 2 jaar op rij boven de inflatie uit.... Gekkenwerk.
NMDA :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Nog Meer Dan Anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:21
stylezzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:24:
[...]

Ja dat viel mij ook al op, ik had even mijn tarieven (vanaf 2020) naast elkaar gelegd. De kosten waar ik letterlijk niks aan kan veranderen stijgen bizar hard :(

20202021202220232024
Verbruiksonafhankelijk tarief€ 362,65€ 403,58€ 403,58€ 458,59€ 606,72
Meettarief€ 26,36€ 26,83€ 26,83€ 30,75€ 31,68
Afleverset€ 126,79€ 125,50€ 125,50€ 140,88€ 145,38
Totaal€ 515,80€ 555,91€ 555,91€ 630,22€ 783,78
Jaarlijkse verhoging107,78%100,00%113,37%124,37%
Totale verhoging107,78%107,78%122,18%151,95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
HikariMisako schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:19:
[...]

De kosten waar ik letterlijk niks aan kan veranderen stijgen bizar hard :(
Jawel, door stadsverwarming op te zeggen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GioStyle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:03:
[...]

Nee, want die kosten zijn ook bizar gestegen. Van 4127 euro vorig jaar naar 5277 euro dit jaar.... ;) ACM stond erbij en keek ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:21
GioStyle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:03:
[...]

Dat is best pittig in een huurappartement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
HikariMisako schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is best pittig in een huurappartement ;)
Snap ik. Hier een rijtjeswoning, maar een warmtepomp en buffervat plaatsen ter vervanging van stadsverwarming is voor mij ook nog een brug te ver qua verbouwing.
Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste