Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Succes om dat te doen, in wijken waar het notarieel is verplicht om een contract voor warmte af te sluiten. Op straffe van een boete van 50.000 euro.
Er valt heel veel voor te zeggen dat het opzeggen van warmte lastig is. De kosten voor de rest van de klanten stijgt anders natuurlijk nog verder de pan uit. Maar dan moet er wel HEEL scherpe en strenge wetgeving in die de maatschappijen aan een korte lijn houden om te voorkomen dat de kosten oplopen.
Ik woon in een rijtjeswoning uit ‘79. Ik durf dat wel aan als het zover komt.t14wo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:37:
[...]
Succes om dat te doen, in wijken waar het notarieel is verplicht om een contract voor warmte af te sluiten. Op straffe van een boete van 50.000 euro.
Er valt heel veel voor te zeggen dat het opzeggen van warmte lastig is. De kosten voor de rest van de klanten stijgt anders natuurlijk nog verder de pan uit. Maar dan moet er wel HEEL scherpe en strenge wetgeving in die de maatschappijen aan een korte lijn houden om te voorkomen dat de kosten oplopen.
@jugger naut en @Mad_Master Hoe werkt dit systeem nou precies? Het is een warmtenet dat warmte en koude levert uit de plas in de buurt. In elk huis is zowel een warmtepomp als afleverset aanwezig? Achter een warmtepomp hangt altijd nog een boiler waar warm water uit wordt getapt toch? En de afleverset draagt de warmte over aan de verwarmingsbuizen? Volgens mij zie ik het niet helemaal goedHet klopt dat de warmtepomp eigendom blijft van Eteck. Je sluit met hen ook een overeenkomst voor 30 jaar waarna deze stilzwijgend jaarlijks verlengd wordt.
Juridisch gesproken is het inderdaad mogelijk na 30 jaar de overeenkomst op te zeggen. Op dat moment zal je echter zelf moeten zorgen voor een vervangend warmtesysteem naast het systeem van Eteck.
Warmtenetten werken over het algemeen met 2 buizen die naar ieder huis gelegd worden: warm water dat de warmtewisselaar in gaat en koud(er) water dat weer terug gaat naar de verwarmingsinstallatie. Je hebt daardoor geen buffer nodig, die zit in de verwarmingsinstallatie en wordt gedeeld door de hele wijk/straat. Er zijn uitzonderlijke gevallen waar het water in ieder huis niet afgekoppeld is met een warmtewisselaar, maar ik verwacht dat dat zelden of nooit meer in nieuwbouw gedaan wordt. De warmtewisselaar zorgt ervoor dat jouw huis gescheiden is van de rest van het netwerk, het water in je vloerverwarming/radiatoren blijft dus altijd binnen jouw huis. Douchewater en warm kraanwater worden bij de warmtewisselaar verwarmd en komen dus ook niet direct uit het warmtenet.
Als het net ook nog koude kan leveren is er een kans dat je 3 of 4 buizen binnen krijgt: warm water, koud water en retour (wellicht zelfs 2x retour). Ook dan verwacht ik geen warmtepomp in ieder huis, dat zou veel te duur worden.
In elk huis is een warmtepomp aanwezig. Deze zorgt voor verwarming en warm water. Verwarming meter ze met een GJ meter, warm water gaat per liter (hierover ben ik nog in gesprek, want ze rekenen met 50 graden opwarming van water, maar water temperatuur schommelt tussen 40 en 60, dus we betalen altijd teveel).JordiGeelhoed schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:00:
Navraag bij de projectontwikkelaar BPD over het bezit van de warmtepomp en loopduur van het contract met Eteck geeft het volgende antwoord;
[...]
@jugger naut en @Mad_Master Hoe werkt dit systeem nou precies? Het is een warmtenet dat warmte en koude levert uit de plas in de buurt. In elk huis is zowel een warmtepomp als afleverset aanwezig? Achter een warmtepomp hangt altijd nog een boiler waar warm water uit wordt getapt toch? En de afleverset draagt de warmte over aan de verwarmingsbuizen? Volgens mij zie ik het niet helemaal goed
Dit is het model warmtepomp: thermia calibra cool 7
Het is een Laag temperatuur warmtenet, dus met een afleverset (warmtewisselaar) zou het niet werken. Brine komt gemiddeld met 10 graden binnen, en vertrekt met 5 graden. Je hebt dus een warmtepomp nodig om daar energie uit te halen.
In de zomer is dit ook weer voordelig (kwa efficientie, je betaald sowieso de hoofdprijs), want de koeling gaat passief, oftewel geen compressor. De brine van ~10 graden (is wel iets warmer in de zomer) koelt via een warmtewisselaar het water in de vloerverwarming af.
[ Voor 9% gewijzigd door jugger naut op 11-04-2024 11:30 ]
Aantal aannamen zijn niet juist volgens mij:BRAINLESS01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:21:
Bij de meeste warmtenetten heb je een warmtewisselaar, geen warmtepomp. Weet je zeker dat ze hier het juiste woord gebruikt hebben? Een warmtepomp is ook een warmtewisselaar, maar doet veel meer dan dat.
Warmtenetten werken over het algemeen met 2 buizen die naar ieder huis gelegd worden: warm water dat de warmtewisselaar in gaat en koud(er) water dat weer terug gaat naar de verwarmingsinstallatie. Je hebt daardoor geen buffer nodig, die zit in de verwarmingsinstallatie en wordt gedeeld door de hele wijk/straat. Er zijn uitzonderlijke gevallen waar het water in ieder huis niet afgekoppeld is met een warmtewisselaar, maar ik verwacht dat dat zelden of nooit meer in nieuwbouw gedaan wordt. De warmtewisselaar zorgt ervoor dat jouw huis gescheiden is van de rest van het netwerk, het water in je vloerverwarming/radiatoren blijft dus altijd binnen jouw huis. Douchewater en warm kraanwater worden bij de warmtewisselaar verwarmd en komen dus ook niet direct uit het warmtenet.
Als het net ook nog koude kan leveren is er een kans dat je 3 of 4 buizen binnen krijgt: warm water, koud water en retour (wellicht zelfs 2x retour). Ook dan verwacht ik geen warmtepomp in ieder huis, dat zou veel te duur worden.
- Bij laag temperatuur warmtenetten bevinden zich bij eindgebruikers vaak wel een warmtepomp. Zeker als er ook koude wordt "geleverd". Je krijgt de energie (warmte) anders niet van (warmte levering) en op ( koude levering) het net (YouTube: Eneco - Uitleg warmte-koude opslag)
- Bij veel warmtenetten (hoog temperatuur) is de afleverset voor de centrale verwarming helemaal niet hydraulisch gescheiden. Er zit alleen een druk verschil regelaar in voor de CV. Voor het tapwater is er wel sprake van een warmtewisselaar in de afleverset.
We hadden hiervoor een ongeveer even groot nieuwbouw appartement. Daar met gas een verbruik van 2200kw stroom en 1000m3 gas. Dat zou nu 140pm kosten.
Nu betalen we dus 125 aan Eteck maar gebruiken we 4000 kWh stroom vanwege warmtepomp en zijn we dus nog eens 75pm kwijt ofwel 200pm totaal.
Van het gas af kost ons dus 60pm extra.
Nu is een CV ketel ook niet gratis, maar toch echt wel goedkoper dan 60pm.
Dus, meer dan anders (met gas).
Ik was in verwarring gebracht denk ik door de naamgeving in dit informatieblad dat ik in de BPD omgeving kan downloaden;
/f/image/rLbhyXMUEDS3QgEHfOwQFDo6.png?f=fotoalbum_large)
@jugger naut Dat ziet er in elk geval uit als een modern en adequaat systeem met 260 liter voorraad warm water. Ik neem aan dat Eteck dan ook moet zorgen voor de juiste afstelling van de warmtepomp? Dat heeft natuurlijk ook impact op de werking van het systeem...
Verder lees ik in de documentatie dat Eteck zelf een electriciteit abbo afsluit op de aparte meter waar de warmtepomp achter hangt. Betekent dit dan ook dat ze zelf voor die stroom betalen? Toch tamelijk bizar dat de grootste stroomverbruiker in je huis dus eigenlijk geen gebruik kan maken van de zonnepanelen op je dak...?
Maar als warm water apart geleverd wordt, zou ik bijna denken dat het efficiënter is om dan bijvoorbeeld zo'n klein keuken boilertje in de keuken te plaatsen die je zonnestroom verbruikt
(Sorry als dit voor het topic teveel de details in gaat)
Die grootste verbruiker is de douche.. toch?JordiGeelhoed schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:29:
Maar als warm water apart geleverd wordt, zou ik bijna denken dat het efficiënter is om dan bijvoorbeeld zo'n klein keuken boilertje in de keuken te plaatsen die je zonnestroom verbruikt
Een appartement heeft vaak geen eigen zonnepanelen.Hertog_Martin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:59:
Wij betalen 125e per maand aan Eteck voor 110m2 nieuwbouw appartement.
Zou elke warmtepomp zijn eigen energiemeter hebben? Zou ook kunnen dat alles achter een meter hangt en de zonnepanelen daar ook onderdeel van zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-04-2024 14:30 ]
bron: https://nos.nl/artikel/25...ubsidie-voor-warmtenetten[...]
Het demissionaire kabinet wil ook de Warmte Investeringssubsidie verhogen van 400 miljoen naar 920 miljoen euro. Deze subsidie moet ertoe leiden dat al bestaande warmtenetten rendabeler worden. Dit zou per volgend jaar al kunnen helpen om de problemen in de grote steden aan te pakken.
Juist doordat er hoge kosten zijn voor gebruikers, energiebedrijven of woningcorporaties loopt de ontwikkeling van het warmtenet daar nu stroef. Doordat de overheid straks een groter deel subsidieert, moet dat volgend jaar beter lopen, zeggen kabinetsbronnen.
[...]
Fijn dat er wat wordt gedaan aan de hoge prijs voor een warmtenet, maar
- Hoeveel effect heeft dit uitiendelijk op de energierekening van gebruikers?
- Subsidiëren is een beetje pappen en nathouden. Er dient toch echt snel beter inzicht te komen in de kostenopbouw van een warmtenet. Pas dan kun je ook (beter) beleid maken. Hiebij denk ik aan waar je warmtenetten uitrolt, maar wellicht ook waar je (gestructureerd) warmtenetten aanpast of uitfaseert.
Ik woon hier nu bijna 2 jaar, in die 2 jaar 25GJ aan energie verbruikt voor verwarming. Wam water reken ik per m3 af.
Maar nu komt het mooie, ik heb 21.4GJ aan energie terug gepompt in het warmtenet door koeling. Hiervoor betalen we nu 16 euro per maand om dit te “mogen” doen, terwijl zij die GJ gewoon doorverkopen aan m’n buren voor de hoofdprijs.
De enige kosten die ze hier aan hebben zijn toch gewoon het rondpompen van vloeistof?
Ongelofelijk eigenlijk, en ook vooral schandalig. Hoe kan het dan nog zo duur zijn, en even duur als warmtenetten zonder passieve koeling?
Lijken wel zonnepanelen...jugger naut schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:27:
Maar nu komt het mooie, ik heb 21.4GJ aan energie terug gepompt in het warmtenet door koeling. Hiervoor betalen we nu 16 euro per maand om dit te “mogen” doen, terwijl zij die GJ gewoon doorverkopen aan m’n buren voor de hoofdprijs.

Stadsverwarming, klinkt leuk op papier maar een losse warmtepomp is heel goedkoper.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Waar baseer je op dat jou opgewekte energie verkocht wordt?jugger naut schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:27:
Sinds kort lees ik mijn warmtemeter uit. Daar kwam wel iets interessants naar boven.
Ik woon hier nu bijna 2 jaar, in die 2 jaar 25GJ aan energie verbruikt voor verwarming. Wam water reken ik per m3 af.
De enige kosten die ze hier aan hebben zijn toch gewoon het rondpompen van vloeistof?
Ongelofelijk eigenlijk, en ook vooral schandalig. Hoe kan het dan nog zo duur zijn, en even duur als warmtenetten zonder passieve koeling?
Wordt jij energie terug geleverd in de aanvoer leiding of in de retour?
Ben ook wel benieuwd hoe die installatie er uit ziet.
Maar als jij koeling nodig hebt, denk je dat de buurman de vloerverwarming aan heeft geslingerd? Het klinkt alsof je verwacht dat je zou kunnen 'salderen'. Wat niet meer dan een administratieve subsidie. Als jij warmte 'teruglevert' op een moment dat er geen vraag is, waarom zou dat verrekend moeten worden.jugger naut schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:27:
Sinds kort lees ik mijn warmtemeter uit. Daar kwam wel iets interessants naar boven.
[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 03-05-2024 09:46 ]
Mijn systeem is een WKO systeem waarbij elke woning een warmtepomp heeft. Hoe het koelen werkt is dat de brine met een lage temperatuur binnenkomt (ongeveer 13 graden nu), deze gaat door een warmtewisselaar en koelt het water in mijn vloerverwarming af tot de ingestelde temperatuur (16 graden in dit geval). De brine verlaat mijn huis met een graad of 17, dus deze warmte gaat terug in warmtenet.Technofreakz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Waar baseer je op dat jou opgewekte energie verkocht wordt?
Wordt jij energie terug geleverd in de aanvoer leiding of in de retour?
Ben ook wel benieuwd hoe die installatie er uit ziet.
Ieder huis heeft bij ons een warmtepomp met buffer vat. Zelfs hartje zomer gebruikt deze warmtepomp de brine om water op te warmen. De energie uit mijn huis gaat terug het warmtenet in, en dus verkopen ze deze voor de hoofdprijs aan mijn buren. Overigens gaat deze energie niet verloren als er geen vraag is, dan gaat deze energie terug de bron in om op een later moment weer opgepompt te mogen worden en verkocht (wellicht aan mijzelf voor warm watert14wo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Maar als jij koeling nodig hebt, denk je dat de buurman de vloerverwarming aan heeft geslingerd? Het klinkt alsof je verwacht dat je zou kunnen 'salderen'. Wat niet meer dan een administratieve subsidie. Als jij warmte 'teruglevert' op een moment dat er geen vraag is, waarom zou dat verrekend moeten worden.
[ Voor 7% gewijzigd door jugger naut op 03-05-2024 12:56 ]
In jouw geval snap ik je helemaal. Maargoed. Dit is uiteindelijk gewoon slechte opzet van het warmtenet en voorwaarden daarvan.jugger naut schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Mijn systeem is een WKO systeem waarbij elke woning een warmtepomp heeft. Hoe het koelen werkt is dat de brine met een lage temperatuur binnenkomt (ongeveer 13 graden nu), deze gaat door een warmtewisselaar en koelt het water in mijn vloerverwarming af tot de ingestelde temperatuur (16 graden in dit geval). De brine verlaat mijn huis met een graad of 17, dus deze warmte gaat terug in warmtenet.
[...]
Ieder huis heeft bij ons een warmtepomp met buffer vat. Zelfs hartje zomer gebruikt deze warmtepomp de brine om water op te warmen. De energie uit mijn huis gaat terug het warmtenet in, en dus verkopen ze deze voor de hoofdprijs aan mijn buren. Overigens gaat deze energie niet verloren als er geen vraag is, dan gaat deze energie terug de bron in om op een later moment weer opgepompt te mogen worden en verkocht (wellicht aan mijzelf voor warm water)
Het enige dat je 'warmtenet' aanbieder doet is water uit de bron halen en rondpompen. Dat kan je uberhaupt geen warmtenet noemen. maargoed. Dus je hebt een enorm hoog vastrecht en daarnaast kosten voor elektra van je eigen warmtepomp? Dat is een nog slechtere deal dan een regulier warmtenet.
Wat jij hebt iets niet meer dan een gedeelde bron, in plaats van dat elke woning een eigen bron heeft. En dat is niks meer dan 1 grote bron met 1 pomp.
Ik betaal enkel voor GJ verwarming en m3 verbruikt warm water. Inderdaad vaste kosten voor gebruik warmtepomp, maar de stroom van de warmtepomp zit op een aparte meter die de warmteleverancier betaald.t14wo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:53:
[...]
In jouw geval snap ik je helemaal. Maargoed. Dit is uiteindelijk gewoon slechte opzet van het warmtenet en voorwaarden daarvan.
Het enige dat je 'warmtenet' aanbieder doet is water uit de bron halen en rondpompen. Dat kan je uberhaupt geen warmtenet noemen. maargoed. Dus je hebt een enorm hoog vastrecht en daarnaast kosten voor elektra van je eigen warmtepomp? Dat is een nog slechtere deal dan een regulier warmtenet.
Wat jij hebt iets niet meer dan een gedeelde bron, in plaats van dat elke woning een eigen bron heeft. En dat is niks meer dan 1 grote bron met 1 pomp.
Maar inderdaad ja, ze doen niet veel anders dan water rondpompen tussen warmtewisselaars. Ze halen zelfs ook energie uit een grote plas water hier in de buurt. Maar alles is aan het maximale tarief.
De grote kosten zitten vooral in de puinhoop van een administratie en de onkunde van de service monteurs. Ze betalen zich scheel aan compensatie, want komen in het weekend niet in actie bij storingen (ook door de week soms niet).
Zoek maar eens Eteck op Google Reviews
Dit is overigens in Pijnacker https://www.eteck.nl/nl/s...ijken-pijnacker-nootdorp/
Wilders vindt warmtenetten sowieso te duur, en wil dat Nederland weer massaal op gas gaat stoken, je ziet de eerste aanzetten daartoe in het akkoord van de vier lijsttrekkers, door rendementseisen die per 2026 in zouden gaan, te laten vervallen. De sneuerds die geen gasgestookte CV hebben zullen waarschijnlijk aan hun lot overgelaten worden. Zonnepanelen zijn wel een oplossing, want Wilders heeft beloofd dat de zon altijd aan een zal gaan schijnen in Nederland.stylezzz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:50:
Goed, aan meneer jetten hebben we de afgelopen jaren he-le-maal niks gehad mbt warmtenetten. Wie heeft er wat gelezen over de aankomende plannen van het kabinet? Of is het zo'n non issue dat we nu ook weer niks hoeven te verwachten?
Ahja.... vandaar dat die saldering per 2027 eraf gaat. Een van de weinige punten in het pvv programma wat ik wel kon waarderen... en die is al overboord.Of-Aaargh schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:43:
[...]
Wilders vindt warmtenetten sowieso te duur, en wil dat Nederland weer massaal op gas gaat stoken, je ziet de eerste aanzetten daartoe in het akkoord van de vier lijsttrekkers, door rendementseisen die per 2026 in zouden gaan, te laten vervallen. De sneuerds die geen gasgestookte CV hebben zullen waarschijnlijk aan hun lot overgelaten worden. Zonnepanelen zijn wel een oplossing, want Wilders heeft beloofd dat de zon altijd aan een zal gaan schijnen in Nederland.

en wat zou er moeten gebeuren dan vanuit het kabinet volgens jou?stylezzz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:50:
Goed, aan meneer jetten hebben we de afgelopen jaren he-le-maal niks gehad mbt warmtenetten. Wie heeft er wat gelezen over de aankomende plannen van het kabinet? Of is het zo'n non issue dat we nu ook weer niks hoeven te verwachten?
Zie topic naam. Als we dat kunnen bereiken denk ik dat een hoop mensen tevreden zijnFr33z schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:26:
[...]
en wat zou er moeten gebeuren dan vanuit het kabinet volgens jou?
aaah, de geheimzinnige bijna niet vast te stellen 'standaardprijs' waarmee je elke situatie kunt vergelijken zodat je kunt zeggen 'ja dit is niet meer dan anders'? twee dingenstylezzz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:14:
[...]
Zie topic naam. Als we dat kunnen bereiken denk ik dat een hoop mensen tevreden zijn
A) we hebben nu al wetgeving die iets vaags als NMDA regelt via de ACM
dua waar liggen dan de problemen met NMDA en hoe wil. je dat anders zien dan? is je stelling niet eigenlijk 'warmtenetten zijn te duur'?
Heel eerlijk, ik denk dat de verbruikskosten best redelijk zijn, als de vaste lasten volledig verdwijnen. Als de vaste lasten blijven of lager worden zal er echt iets met de verbruikskosten gedaan moeten worden, maar ik denk dat het juist goed is om minder verbruik te stimuleren. Je betaalt voor verbruik een beetje extra ten opzichte van gas, maar daarvoor heb je ook een mooi systeem met weinig onderhoud.
Op dit moment is het systeem vooral veel duurder dan wanneer je een gasaansluiting hebt. Het is zelfs extreem veel duurder dan wanneer je een warmtepomp + zonnepanelen zou hebben. Heb je een aansluiting op een warmtenet + zonnepanelen, dan pakken ze je nu dubbel (door de saldering te verwijderen en de extra boete voor zonnepanelen, terwijl je elektra verbruik laag is omdat je het niet voor verwarming kunt inzetten). Voor mij in ieder geval nooit met een warmtenet, tenzij het in de toekomst echt goed geregeld is. Ik verwacht dat niet meer mee te maken.
Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar ik heb het niet zien staan in het hoofdlijnenakkoord of de bijlage met financiële onderbouwing…Of-Aaargh schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:43:
[...] je ziet de eerste aanzetten daartoe in het akkoord van de vier lijsttrekkers, door rendementseisen die per 2026 in zouden gaan, te laten vervallen. […]
De verplichting om na 2026 een cv ketel te vervangen door (minstens) een hybride ketel gaat niet door.
Voor mij was dit de reden om in 2015 voor een grondgebonden wp te kiezen bij nieuwbouw. Want ik heb best wel slapeloze nachten gehad van de energierekening voor warmte. Huur van de gebruikers set (warmtewisselaar) was destijds al iets van 450 euro terwijl die units iets van 1100 euro inkoop waren.BRAINLESS01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:52:
Op dit moment betaal je met een warmtenet structureel veel meer dan met een CV ketel. Daarnaast betaal je bij een warmtenet nu extreem veel voor het recht om aangesloten te zijn, terwijl de kosten voor gebruik eigenlijk al vergelijkbaar zijn met de kosten van een CV ketel. Als je echt op je verbruik let betaal je nog minimaal 600-700 euro per jaar aan vaste lasten, dat is dus als je het hele jaar door 0 warmte afneemt. Kijk je dan naar een CV ketel / gasaansluiting, dan liggen de kosten ineens rond de 300 euro, dat valt reuze mee. Het is heel jammer dat het kabinet dat probleem nooit opgelost heeft.
Heel eerlijk, ik denk dat de verbruikskosten best redelijk zijn, als de vaste lasten volledig verdwijnen. Als de vaste lasten blijven of lager worden zal er echt iets met de verbruikskosten gedaan moeten worden, maar ik denk dat het juist goed is om minder verbruik te stimuleren. Je betaalt voor verbruik een beetje extra ten opzichte van gas, maar daarvoor heb je ook een mooi systeem met weinig onderhoud.
Op dit moment is het systeem vooral veel duurder dan wanneer je een gasaansluiting hebt. Het is zelfs extreem veel duurder dan wanneer je een warmtepomp + zonnepanelen zou hebben. Heb je een aansluiting op een warmtenet + zonnepanelen, dan pakken ze je nu dubbel (door de saldering te verwijderen en de extra boete voor zonnepanelen, terwijl je elektra verbruik laag is omdat je het niet voor verwarming kunt inzetten). Voor mij in ieder geval nooit met een warmtenet, tenzij het in de toekomst echt goed geregeld is. Ik verwacht dat niet meer mee te maken.
Tel maar na hoeveel winst je daar op maakt. Waar ik ook achterkwam is dat bij bouw van vorige woningen ( hele wijk) een ontheffing was van het Bouwbesluit om minder goed te isoleren omdat anders de businesscase niet rond kwam en dan elk jaar tarief verhogen. Want ja het kan en het mag en gebruikers kunnen geen kant op.
Voor mij ook nooit meer al is het alleen al vanwege gebrek aan concurrentie en arrogante houding van Eneco destijds.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-05-2024 10:45 ]
Pagina 13 van het hoofdlijnenakkoord:H. Lal schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:34:
[...]
Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar ik heb het niet zien staan in het hoofdlijnenakkoord of de bijlage met financiële onderbouwing…
"Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen en de verplichting om vanaf 2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te moeten installeren, wordt geschrapt".
Dat heeft in mijn ogen geen relatie met warmtenetten, (en de rendementstoets van de ACM).Of-Aaargh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:45:
[...]
Pagina 13 van het hoofdlijnenakkoord:
"Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen en de verplichting om vanaf 2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te moeten installeren, wordt geschrapt".
Er staat één zin in het hoofdlijnenakkoord over warmtenetten; met daarbij geen toelichting hoe dat moet gebeuren:
Pagina 13
Mijn vermoeden: er komt een speciaal tarief voor sociale huurwoningen op een warmtenet. Hier was tenslotte afgelopen maanden veel ophef over.[…]Er wordt specifiek aandacht
besteed aan mensen die als gevolg van aansluiting op een warmtenet geconfronteerd
worden met een veel hogere energierekening.
En de huiseigenaar (of particuliere huurder) word vogelvrij verklaard?H. Lal schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Dat heeft in mijn ogen geen relatie met warmtenetten, (en de rendementstoets van de ACM).
Er staat één zin in het hoofdlijnenakkoord over warmtenetten; met daarbij geen toelichting hoe dat moet gebeuren:
Pagina 13
[...]
Mijn vermoeden: er komt een speciaal tarief voor sociale huurwoningen op een warmtenet. Hier was tenslotte afgelopen maanden veel ophef over.
Zeker heeft dat wel te maken met warmtenetten, in die zin dat bij nieuwbouwprojecten meestal wordt gekozen voor een warmtenet in plaats van individuele warmtepompen. Nu dat straks niet meer hoeft zal er waarschijnlijk weer nieuwbouw komen met een ouderwetse cv-ketel. En de regering zal tzt dan ook wel weer de Groningse gasvelden willen openen. Of zich "gedwongen voelen" om Russisch gas te kopen bij hun vriend in het oosten. Of ze komen er achter dat de plannen op drijfzand zijn gebouwd en geven de schuld aan anderen ("Brussel", "links", "het buitenland", "de pers").H. Lal schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Dat heeft in mijn ogen geen relatie met warmtenetten, (en de rendementstoets van de ACM).
[ Voor 10% gewijzigd door Of-Aaargh op 19-05-2024 12:28 ]
😂Of-Aaargh schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:43:
[...]
want Wilders heeft beloofd dat de zon altijd aan eens zal gaan schijnen in Nederland.
De keuze voor warmtenetten staat al langer druk, dat is niet iets wat nu ineens uit de lucht komt vallen. Warmtenetten zijn wat mij betreft een goed idee, maar dan zal de prijs hiervan wel gereguleerd moeten worden. Het zijn nu allemaal kleine monopoli's immers....Of-Aaargh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Zeker heeft dat wel te maken met warmtenetten, in die zin dat bij nieuwbouwprojecten meestal wordt gekozen voor een warmtenet in plaats van individuele warmtepompen. Nu dat straks niet meer hoeft zal er waarschijnlijk weer nieuwbouw komen met een ouderwetse cv-ketel. En de regering zal tzt dan ook wel weer de Groningse gasvelden willen openen. Of zich "gedwongen voelen" om Russisch gas te kopen bij hun vriend in het oosten. Of ze komen er achter dat de plannen op drijfzand zijn gebouwd en geven de schuld aan anderen ("Brussel", "links", "het buitenland", "de pers").
Vastrecht en huur warmtewisselaar is hier een kleine €800 per jaar voor een warmtenet dat zichzelf al dik heeft terugverdiend. Warmtenet ligt er al sinds ‘79. Verbruikskosten zijn okay-ish, maar de rest is puur uitmelkerij.Fr33z schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:28:
dua waar liggen dan de problemen met NMDA en hoe wil. je dat anders zien dan? is je stelling niet eigenlijk 'warmtenetten zijn te duur'?
Die zullen het moeten doen met de huidige NMDA wetgeving. Dat is natuurlijk niet wenselijk, zoals dit hele topic mee vol staat, maar is natuurlijk niet helemaal “vogelvrij verklaard”.stylezzz schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:17:
[...]
En de huiseigenaar (of particuliere huurder) word vogelvrij verklaard?
Het is ook maar gissen wat ik doe hè 🙂. Maar het hele hoofdlijnenakkoord staat nou niet echt vol van de ambitieuze plannen op dit gebied. Als je met een veredeld ‘inschuifvelletje’ op de huidige wetgeving de ergste ophef kunt dempen (morrende woningcorporaties), is dat het meest logisch. Als je het met 20% minder ambtenaren moet gaan doen, is degelijke herziening van wetgeving niet voor de hand liggend. Zeker niet als ze niet het doel hebben méér warmtenetten aan te leggen en je bepaalde groepen meer in hun portemonnee over wil laten houden.
De nieuwe minister van EZK / voor Energie zal z’n handen vol hebben aan gaswinning uitbreiden op de Noordzee, extern gas inkopen en wellicht terugdraaien van het afsluiten van Gronings gas.
Exact wat ik ook zei. Ik had in 2013 gebeld naar Eneco mag ik zelf een warmtewisselaar aanschaffen en door jullie laten plaatsen? Ik betaal de kosten wel. Mocht natuurlijk niet, want is onderdeel van businesscase. Zoveel mogelijk uitmelken, zodat je als je helemaal geen warmte gebruikt altijd flink moet betalen. Besparen op warmte heeft dus heel weinig zin.GioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Vastrecht en huur warmtewisselaar is hier een kleine €800 per jaar voor een warmtenet dat zichzelf al dik heeft terugverdiend. Warmtenet ligt er al sinds ‘79. Verbruikskosten zijn okay-ish, maar de rest is puur uitmelkerij.
Meeste nieuwbouwprojecten werden al niet aangesloten op een warmtenet.Of-Aaargh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Zeker heeft dat wel te maken met warmtenetten, in die zin dat bij nieuwbouwprojecten meestal wordt gekozen voor een warmtenet in plaats van individuele warmtepompen. Nu dat straks niet meer hoeft zal er waarschijnlijk weer nieuwbouw komen met een ouderwetse cv-ketel. En de regering zal tzt dan ook wel weer de Groningse gasvelden willen openen. Of zich "gedwongen voelen" om Russisch gas te kopen bij hun vriend in het oosten. Of ze komen er achter dat de plannen op drijfzand zijn gebouwd en geven de schuld aan anderen ("Brussel", "links", "het buitenland", "de pers").
Het wel/niet aansluiten op een warmtenet is een aangelegenheid tussen Project en Gemeente.
Ik lees in hoofdlijnenakkoord zelfs ook niks over het terugdraaien van regelgeving dat nieuwbouwwoningen weer een gasaansluiting mogen krijgen.
De zin die jij aanhaalt betreft puur dat ze de stimulering voor het individueel verduurzamen van de bestaande woningvoorraad niet meer gaan doen.
Het uitrollen van warmtenetten is een Gemeentelijke aangelegenheid. In theorie zal dat gewoon doorgang blijven vinden. (De praktijk, zoals @stylezzz al aanhaalt is wat weerbarstiger, en ligt al op basis van de huidige/voormalige beleid onbedoeld zo goed als stil.)
Wat je na je aansluitset doet is je eigen zaak.Vaevictis_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:45:
[...]
Exact wat ik ook zei. Ik had in 2013 gebeld naar Eneco mag ik zelf een warmtewisselaar aanschaffen en door jullie laten plaatsen? Ik betaal de kosten wel. Mocht natuurlijk niet, want is onderdeel van businesscase. Zoveel mogelijk uitmelken, zodat je als je helemaal geen warmte gebruikt altijd flink moet betalen. Besparen op warmte heeft dus heel weinig zin.
Minder verbruiken is altijd beter voor je portemonnee
Vast recht is wat anders, als je weet wat voor kosten hiervoor gemaakt worden en niet altijd zichtbaar bij je voor de deur

Neemt niet weg dat de ACM hier beter naar moet kijken en moet doorvragen.
Sinds de Warmtewet ben je verplicht om een afleverset (warmtewisselaar) te huren. Daarvoor had je nog de mogelijkheid om het zelf aan te schaffen, maar je warmteleverancier moet het natuurlijk wel willen aansluiten.Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:24:
[...]
Wat je na je aansluitset doet is je eigen zaak.
Minder verbruiken is altijd beter voor je portemonnee![]()
Vast recht is wat anders, als je weet wat voor kosten hiervoor gemaakt worden en niet altijd zichtbaar bij je voor de deur![]()
Neemt niet weg dat de ACM hier beter naar moet kijken en moet doorvragen.
De afleverset wel ivm de meter e.d. maar de warmtewisselaar of boiler voor je warmet tapwater niet.GioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Sinds de Warmtewet ben je verplicht om een afleverset (warmtewisselaar) te huren. Daarvoor had je nog de mogelijkheid om het zelf aan te schaffen, maar je warmteleverancier moet het natuurlijk wel willen aansluiten.
Wacht, zit er een verschil tussen afleverset en warmtewisselaar? Dat is bij mij namelijk gewoon één geheel?Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:02:
[...]
De afleverset wel ivm de meter e.d. maar de warmtewisselaar of boiler voor je warmet tapwater niet.
Klopt, de warmtewisselaar voor je warme tapwater zit er wel in ( al ik jouw verhaal goed begrijp) maar is extra waar je ook extra voor betaald (ik wel in iedergeval), kan je dus laten verwijderen en zelf ergens in huis een alternatief (laten) plaatsen.GioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:25:
[...]
Wacht, zit er een verschil tussen afleverset en warmtewisselaar? Dat is bij mij namelijk gewoon één geheel?
Nee, hier niet.Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:40:
[...]
Klopt, de warmtewisselaar voor je warme tapwater zit er wel in ( al ik jouw verhaal goed begrijp) maar is extra waar je ook extra voor betaald (ik wel in iedergeval), kan je dus laten verwijderen en zelf ergens in huis een alternatief (laten) plaatsen.
Ik heb even de cijfers erbij gepakt:
Vastrecht: €606,72
Meterhuur: €31,68
Afleverset (verwarming en warm water CW5): €145,38
Totaal: €783,78, dus een kleine €800
Wij hadden hier eerst stadsverwarming met een huurboiler.

En wat is het tarief zonder warm water?GioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:49:
[...]
Nee, hier niet.
Ik heb even de cijfers erbij gepakt:
Vastrecht: €606,72
Meterhuur: €31,68
Afleverset (verwarming en warm water CW5): €145,38
Totaal: €783,78, dus een kleine €800
Wij hadden hier eerst stadsverwarming met een huurboiler.Begin 2014 laten vervangen met pijn en moeite door een warmtewisselaar om vervolgens huur te betalen wat achteraf gezien misschien niet nodig was geweest als ik zelf in 2013 zo'n set zelf had aangeschaft.
Er is maar één tarief. Ik zit bij Eneco.
Ik vind alleen op het tariefblad in kleine letters:
De huur voor de afleverset is voor een afleverset voor verwarming en warm water. Heeft u een afleverset voor alleen warm water? Dan geldt een ander tarief. Deze vindt u in de persoonlijke brief of e-mail die u ontvangt in december 2023.
Ik ook, maar kijk eens bij het vastrecht voor alleen warmte, is de helft tochGioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:11:
[...]
Er is maar één tarief. Ik zit bij Eneco.
Ik vind alleen op het tariefblad in kleine letters:
[...]
Dat is afhankelijk van het 'type warmtenet'. Ik weet niet precies hoe dat zit, maar ik denk dat het per regio geregeld is.Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:18:
[...]
Ik ook, maar kijk eens bij het vastrecht voor alleen warmte, is de helft toch
Warmte en tapwater of alleen warmte.
Dit zijn je smaken.
Is dat toch een verschil van iets meer dan 9 euro per jaar! 795,88 euro VS 786,41 euro.
Maar het is toch best belachelijk, 800 euro per jaar voor alleen het hebben van die aansluiting.
Oftewel, de huurder betaald dus voor de theoretische onderhoudskosten en afschrijving van een ketel, die hij anders helemaal niet betaald zou hebben.
De kosten voor een warmtenet staan al lang niet meer in verhouding tot de daadwerkelijke kosten, dat moet opgelost worden. Het is ook niet zo dat een warmtenet niet uit kan zonder die extra kosten, want 20 jaar geleden kon de businesscase ook al uit.
Daarom dubbel genaaid dus inderdaad. Er wordt al rekening gehouden met een ongelooflijk genereuze berekningsmethode vwb de afschrijving van de cv, maar die kosten had je uberhaupt niet gemaakt als huurderBRAINLESS01 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:30:
De koper zou die kosten ook niet betaald hebben, want de kosten zijn hoog genoeg om iedere 3-5 jaar een volledig nieuwe CV ketel te kopen. De warmtewisselaar wordt nooit vervangen (misschien eens in de 30 jaar+, maar dat is theoretisch), maar je mag wel ieder jaar betalen alsof er iets vervangen wordt.
De kosten voor een warmtenet staan al lang niet meer in verhouding tot de daadwerkelijke kosten, dat moet opgelost worden. Het is ook niet zo dat een warmtenet niet uit kan zonder die extra kosten, want 20 jaar geleden kon de businesscase ook al uit.
https://nos.nl/artikel/25...-maar-niet-voor-de-burgerWarmtenet goedkoper dan warmtepomp, maar niet voor de burger
Wordt het aansluiten op een warmtenet, of toch een warmtepomp op stroom? Maatschappelijk gezien zou het warmtenet op veel plekken het goedkoopst zijn, maar voor een individueel huishouden is dat niet zo. Dat concludeert onderzoeksbureau Berenschot op basis van een steekproef in Den Haag.
‘Warmtenetters’ betalen mee aan ‘Warmtepompers’, maar ‘Warmtepompers’ betalen niet mee aan ‘Warmtenetters’.
https://www.rtl.nl/nieuws...ng-tientjes-euros-duurder
De gasprijs gaat omhoog, dus zolang de koppeling er nog is zullen de warmtetarieven ook meestijgen..
Natuurlijk willen de woningbouwcorporaties/gemeenten dat je huurders overstappen op warmtenet/stadsverwarming. Zij zijn van hoop kosten en rompslomp af en huurder gaat dat nu betalen.Capstie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:45:
[...]
Daarom dubbel genaaid dus inderdaad. Er wordt al rekening gehouden met een ongelooflijk genereuze berekningsmethode vwb de afschrijving van de cv, maar die kosten had je uberhaupt niet gemaakt als huurder
Ja... en ook het gebruik van "afvalwarmte" moet gestimuleerd worden!!
Anders verdwijnt die (gratis) warmte in de rivieren.
Zo levert die warmte (gekoppeld aan de gasprijs!) een prima verdienmodel voor warmtenetbeheerders op (sic)
En natuurlijk niet vergeten dat de GJ prijs op één van de duurste dagen van het jaar wordt vastgesteld. Niet als de gasprijzen laag liggen in de zomer (waar alle bedrijven dus inkopen) maar de laatste week van december als er maximale winst gemaakt kan worden.Gijsje22 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:55:
En dan kunnen we deze ook invullen:
https://www.rtl.nl/nieuws...ng-tientjes-euros-duurder
De gasprijs gaat omhoog, dus zolang de koppeling er nog is zullen de warmtetarieven ook meestijgen..
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Interessant!
Hmm, dit vind ik wel bijzonder en eigenlijk lastig te geloven. Bij het elektriciteitsnet ligt de meeste infrastructuur er al, vaak hoeft "alleen" de hoeveelheid transformatorhuisjes verdubbelt te worden. Is dat nou echt duurder dan een warmtenet vanaf 0 installeren?In plaats daarvan worden woningen die van het gas af moeten dan aangesloten op warmtepompen. Dat leidt ertoe dat het elektriciteitsnet in zo'n wijk versterkt moet worden. De kosten van die verzwaring liggen volgens Berenschot zo'n dertig procent hoger dan de aanleg van een warmtenet.
Edit: ik heb het rapport gelezen, en het stukje tekst van de NOS is wat misleidend / niet volledig.
Ten eerste: de kosten (die 30% hogr) is inclusief warmtepomp, niet alleen de netverzwaring zelf.
Ten tweede: het gaat om de specifieke steekproef in Den Haag, met veel gestapelde woningen (78% v/d woningen is een appartement, waar warmtenetten goedkoper zijn) die matig geïsoleerd zijn (die warmtepompen minder aantrekkelijk maken). Ze schrijven zelf ook:
Oftewel, soms (bij matig geïsoleerde woningen + veel hoogbouw) zijn warmtenetten maatschappelijk 30% goedkoper.Vergaande isolatie ondermijnt de aantrekkelijkheid van een MT-warmtenet
Slecht geïsoleerde huizen hebben lagere eindgebruikerskosten bij een warmtenet dan bij een all electric
oplossing. Voor goed geïsoleerde huizen geldt het omgekeerde.
Ook voor warmtenetten is isolatie tot op zekere hoogte nodig (circa schillabel D bij middentemperatuur). Maar wanneer de woningen tot circa schillabel B of beter worden geïsoleerd, neemt maatschappelijk gezien het kostenvoordeel af bij de keuze voor middentemperatuur warmtenetten.
[ Voor 43% gewijzigd door marcop23 op 21-05-2024 13:51 ]
Exact, het warmtenet leg je 1 keer aan. En je breid het hoogstens uit als er ergens weer een straat bijgebouwd word. Het elektriciteitsnet ligt er ook al decennia lang, maar blijkt nu op veel plekken ontoereikend. (de nieuwsberichten spreken boekdelen) De netbeheerders investeren inmiddels vele miljarden (vanaf 2025 8 Miljard per jaar!) om het servies te redden. En dan heb je het niet alleen over trafo huisjes. Ook de tussenstations moeten uitgebreid en vervangen worden... Laat staan oude stadscentra waar al helemaal weinig meer in geïnvesteerd is.marcop23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Interessant!
[...]
Hmm, dit vind ik wel bijzonder en eigenlijk lastig te geloven. Bij het elektriciteitsnet ligt de meeste infrastructuur er al, vaak hoeft "alleen" de hoeveelheid transformatorhuisjes verdubbelt te worden. Is dat nou echt duurder dan een warmtenet vanaf 0 installeren?
Dank je; Leuk!marcop23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Interessant!
[...]
Hmm, dit vind ik wel bijzonder en eigenlijk lastig te geloven. Bij het elektriciteitsnet ligt de meeste infrastructuur er al, vaak hoeft "alleen" de hoeveelheid transformatorhuisjes verdubbelt te worden. Is dat nou echt duurder dan een warmtenet vanaf 0 installeren?
Edit: ik heb het rapport gelezen, en het stukje tekst van de NOS is wat misleidend / niet volledig.
Ten eerste: de kosten (die 30% hogr) is inclusief warmtepomp, niet alleen de netverzwaring zelf.
Ten tweede: het gaat om de specifieke steekproef in Den Haag, met veel gestapelde woningen (78% v/d woningen is een appartement, waar warmtenetten goedkoper zijn) die matig geïsoleerd zijn (die warmtepompen minder aantrekkelijk maken). Ze schrijven zelf ook:
[...]
Oftewel, soms (bij matig geïsoleerde woningen + veel hoogbouw) zijn warmtenetten maatschappelijk 30% goedkoper.
Ook interessant is de rapportage waar ze naartoe linken. "Betaalbaarheid energierekening 2035". (https://www.berenschot.nl...ning_rapportage_deela.pdf)
Even snel doorheen gelezen:
Op basis van de nieuwe warmtewet (die er waarschijnlijk tegen die tijd wèl is
- Lagere variabele kosten:
/f/image/3cFMGIO5DIIH9bMidvLNhpWV.png?f=fotoalbum_large)
- Hoger vastrecht:
/f/image/WxShLHwOgZOcIWnzMMrJpSkj.png?f=fotoalbum_large)
Aardig natte vingerwerk, maar door de oogharen heen betekent dit wel dat kleine gebruikers op een warmtenet eerder duurder dan goedkoper uit zijn op een warmtenet. Grootgebruikers zijn significant voordeliger uit dan de huidige situatie.
Toegegeven, met het nieuwe kabinet is het maar de vraag of die trend doorgezet wordt, maar tijdens het schrijven van die rapportage was het nieuwe regeerakkoord nog niet bekend.
Wel mooi dat we al bijna op de vaste leveringskosten van 2035 zitten. 11 jaar te vroegH. Lal schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Dank je; Leuk!
Ook interessant is de rapportage waar ze naartoe linken. "Betaalbaarheid energierekening 2035". (https://www.berenschot.nl...ning_rapportage_deela.pdf)
Even snel doorheen gelezen:
Op basis van de nieuwe warmtewet (die er waarschijnlijk tegen die tijd wèl is):
- Lagere variabele kosten:
[Afbeelding]
- Hoger vastrecht:
[Afbeelding]
Aardig natte vingerwerk, maar door de oogharen heen betekent dit wel dat kleine gebruikers op een warmtenet eerder duurder dan goedkoper uit zijn op een warmtenet. Zijn significant voordeliger uit dan de huidige situatie.

Niet zo snel, we zitten pas halverwege. Ze kunnen er nog veel meer aan verdienen! /sMad_Master schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:14:
[...]
Wel mooi dat we al bijna op de vaste leveringskosten van 2035 zitten. 11 jaar te vroeg
/f/image/6wmgmcrHRGhp5lcvJ3m6jJDQ.png?f=fotoalbum_large)
Afdronk:
- Stadswarmte is nu de duurste oplossing (by far).
- Stadswarmte is in 2035 maar nèt goedkoper dan inmiddels gedateerde 'CV ketel'.
- Laat je dus nooit aansluiten op een warmtenet.
- Als je de ruimte hebt, maar je hebt een aansluiting op een warmtenet; laat je afsluiten.
Er wordt specifiek aandacht besteed aan mensen die als gevolg van aansluiting op een warmtenet geconfronteerd worden met een veel hogere energierekening.
Inflatie is altijd een goed excuus. Je moet iets om de aandeelhouders tevreden te houden.Mad_Master schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:14:
[...]
Wel mooi dat we al bijna op de vaste leveringskosten van 2035 zitten. 11 jaar te vroeg
Je concludeert als je ruimte hebt om af te sluiten, dat kost volgens ACM max 5277(word elk jaar duurder), daarnaast moet je zelf een alternatief vinden zoals eigen WP wat ook een forse investering kan zijn.H. Lal schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:56:
Nog eentje om het af te leren; een overzicht van 6 verschillende warmtevoorzieningen voor huishoudens. In het verleden, het heden (2023) en de toekomst.
[Afbeelding]
Afdronk:Conclusies:
- Stadswarmte is nu de duurste oplossing (by far).
- Stadswarmte is in 2035 maar nèt goedkoper dan inmiddels gedateerde 'CV ketel'.
Succes nieuwe Minister van Economische Zaken om deze zin uit het hoofdlijnenakkoord waar te gaan maken:
- Laat je dus nooit aansluiten op een warmtenet.
- Als je de ruimte hebt, maar je hebt een aansluiting op een warmtenet; laat je afsluiten.
[...]
Dit ben ik ook wel aan het overwegen alleen vraag ik me af of dit wel een mogelijkheid is als de stadsverwarming een onderdeel is van het bouwbesluit (gaat om een nieuwbouw). Mag je dan überhaupt afsluiten?
Ja dat mag. Voldoen aan deze regels is een momentopname tijdens de bouw.Mad_Master schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:59:
[...]
Je concludeert als je ruimte hebt om af te sluiten, dat kost volgens ACM max 5277(word elk jaar duurder), daarnaast moet je zelf een alternatief vinden zoals eigen WP wat ook een forse investering kan zijn.
Dit ben ik ook wel aan het overwegen alleen vraag ik me af of dit wel een mogelijkheid is als de stadsverwarming een onderdeel is van het bouwbesluit (gaat om een nieuwbouw). Mag je dan überhaupt afsluiten?
Wat wel kan zijn is dat er een kettingbeding in de notariële akte is opgenomen. Bijv in de nieuwe wijk in Lent is dat het geval. Op straffe van enorme boetes ben je verplicht een actieve warmteaansluiting te hebben.
Kleine nuance hierbij: de prijs wordt bepaald door te kijken wat de grootste leveranciers op 1 januari gaan rekenen voor een jaarcontract gas. Dat is dus geen prijs van een enkele peildatum, noch is het de prijs waarvoor de leveranciers dan gaan inkopen, aangezien ze dan te laat zijn. Natuurlijk zou het voor ons fijner zijn als de berekening gedaan werd op basis van (zeg) een enkele dag in de zomer, maar dat is niet heel realistisch.OMD schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:16:
En natuurlijk niet vergeten dat de GJ prijs op één van de duurste dagen van het jaar wordt vastgesteld. Niet als de gasprijzen laag liggen in de zomer (waar alle bedrijven dus inkopen) maar de laatste week van december als er maximale winst gemaakt kan worden.
Linksom of rechtsom is het niet de prijs per GJ die NMDA zo problematisch maakt (die is ook wel eens in het voordeel van de consument uitgevallen), maar de vaste kosten, die gebaseerd zijn op de veel schimmigere berekening voor wat je zogenaamd kwijt zou zijn aan een CV ketel (in de meest ongunstige omstandigheden). Zolang daar niets verandert zet morrelen aan de variabele prijs weinig zoden aan de dijk.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik vind het in het geval van WKO's en appartementencomplexen extra schrijnend. De verhuurder verkoopt het recht op de WKO aan de hoogste bieder en heeft er daarna geen kosten meer aan. Een ESCo (Vaanster) koopt dat op, stopt er met een (flinke) kapitale uitgave een kamergrote bodemwarmtepomp en wat leidingwerk in en int vervolgens €90/mnd van 200+ gegarandeerde klanten zonder noemenswaardige operationele kosten. Dit is echt de meest VVD-achtige energietransitie die je je kunt bedenken en het werkt zo vreselijk contraproductief. Zo krijgt iedereen snel genoeg wel een hekel aan duurzame warmte en daardoor duurzaamheid als geheel
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
In leiden Zeker?BeefHazard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:11:
Mijn nieuwbouw huurappartement, in een complex met een WKO, wordt binnenkort opgeleverd. Natuurlijk informeert men huurders pas op het laatst mogelijke moment hierover, en dan vooral over de kosten (al wist ik het al voordat ik hieraan begon). Het laat zich raden dat de kersverse huurders van 200+ appartementen steil achterover sloegen van de kosten - vooral de vaste.
Ik vind het in het geval van WKO's en appartementencomplexen extra schrijnend. De verhuurder verkoopt het recht op de WKO aan de hoogste bieder en heeft er daarna geen kosten meer aan. Een ESCo (Vaanster) koopt dat op, stopt er met een (flinke) kapitale uitgave een kamergrote bodemwarmtepomp en wat leidingwerk in en int vervolgens €90/mnd van 200+ gegarandeerde klanten zonder noemenswaardige operationele kosten. Dit is echt de meest VVD-achtige energietransitie die je je kunt bedenken en het werkt zo vreselijk contraproductief. Zo krijgt iedereen snel genoeg wel een hekel aan duurzame warmte en daardoor duurzaamheid als geheel
De gemeente Amsterdam heeft samen met woningcorporaties afspraken gemaakt over tijdelijke compensatie voor de hoge kosten van een warmtenet. Wel alleen voor een kleine groep sociale huurders, want hogere inkomens hebben uiteraard geen last van de hoge kosten.

Eindhoven
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Dit is een ChatGPT-samenvatting van het artikel (want: paywall):
Het maximumtarief voor het vastrecht warmte 2024 wordt verlaagd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontdekte invoerfouten in de berekeningen voor de tarieven, wat leidde tot een herstelbesluit. Deze fouten veroorzaakten veel ophef in het afgelopen half jaar.
De fouten kwamen aan het licht doordat de ACM haar berekeningsmethoden regelmatig controleert. Door een spoedwet van demissionair klimaatminister Rob Jetten is de rekenmethodiek voor 2024 gewijzigd. Warmtebedrijven waarschuwden dat deze wijzigingen hen extra kosten opleveren zonder extra inkomsten. Jetten wilde hiermee de overgang naar een kostengebaseerde methodiek versnellen.
Een belangrijke wijziging betreft het cv-onderhoudscontract dat als referentie voor de maximumtarieven wordt gebruikt. De tarieven worden vastgesteld volgens het ‘niet-meer-dan-anders’-principe, wat betekent dat warmteklanten niet meer betalen dan mensen met een gasaansluiting. Bij de berekening werd een duur onderhoudscontract ten onrechte meegenomen en een verkeerd tarief van netbeheerder Liander gebruikt.
De ACM herstelt deze fouten in het herstelbesluit, wat gevolgen heeft voor de jaarlijkse tarieven. Het maximumtarief voor vastrecht warmte daalt met €36, van €618,82 naar €582,82 (inclusief btw). Het maximumtarief voor alleen verwarming of warm tapwater zakt van €309,41 naar €291,42 (inclusief btw). Warmtebedrijven moeten deze wijzigingen nog voor het eind van het jaar op de factuur van hun klanten verwerken. De ACM is hierover in gesprek met de warmtebedrijven.
De ophef over het vastrecht ontstond doordat meerdere warmtebedrijven hun tarieven voor 2024 op het maximaal toegestane niveau vaststelden, wat na afloop van het prijsplafond tot een prijsschok leidde. In Amsterdam ontstond een conflict tussen Vattenfall en woningcorporaties, waarbij de gemeente uiteindelijk €4 miljoen bijdroeg om de nood te lenigen.
Ook de huurtarieven voor afleversets worden aangepast. Het maximum voor een eenmalige bijdrage voor een “individuele afleverset voor alleen ruimteverwarming met een afwijkend vermogen” stijgt van €19,97 naar €33,87 (exclusief btw). Tevens is de bepaling voor opslagen per kW en het basistarief voor aansluitingen aangepast naar “inclusief btw” in plaats van “exclusief btw”.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Zo kon je nog gewoon normaal leven en kadootjes kopen voor de kleinkinderen.
Maar met die warmtenetten heb je gewoon geen controle meer over over je eigen uitgaven.
Zeker de bewoording dat ze in het model de kosten voor het onderhoud van een cv ketel te hoog hadden ingeschat.
Naast het vastrecht betaalt iemand met een warmtenet aansluiting ook nog de huur voor een afleverset; wat definieert de prijs voor dat dan?
Tijd voor mij om het fijne ervan te begrijpen.
De berekeningen en bronnen zijn volledig openbaar. De berekening voor 2024 (exclusief correctie) staat hier:H. Lal schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:13:
Interessant bericht. Ik was altijd al benieuwd naar het rekenmodel van de ACM om het ‘niet meer dan anders’ principe te handhaven. Dit triggert mij om daar toch wat harder achteraan te gaan.
Zeker de bewoording dat ze in het model de kosten voor het onderhoud van een cv ketel te hoog hadden ingeschat.
Naast het vastrecht betaalt iemand met een warmtenet aansluiting ook nog de huur voor een afleverset; wat definieert de prijs voor dat dan?
Tijd voor mij om het fijne ervan te begrijpen.
https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2024
Oef.. paniek onder de aandeelhouders denk ik.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:08:
Het rekenbesluit van ACM over het vastrecht wordt herzien. ACM heeft "invoerfouten" gemaakt, aldus vakblad Energeia.
Dit is een ChatGPT-samenvatting van het artikel (want: paywall):
[...]
Desondanks is het nog altijd weinig realistisch. Kan de persoon die 600 euro per jaar aan zijn CV installatie spendeert even de hand opsteken?
Neemt niet weg dat ik dan nog steeds €180 onder het bedrag van de ACM zit. Misschien rekenen ze de vastrecht kosten voor gas hierin mee? Met €25 per maand is dat nog eens €300 per jaar. Maar vervolgens betaal je ook vastrecht voor het warmtenet, dus het lijkt mij dat je die tegen elkaar kunt wegstrepen. Het is niet eens gezegd dat je met een warmtenet helemaal geen gasaansluiting meer hebt, dus dan zou je die kosten dubbel betalen.
De CV ketel is bij mij inmiddels vervangen door een warmtepomp, mijn energieleverancier heeft mijn voorschot aangepast van €103/m naar €17/m. Dat lijkt mij wat overdreven, maar het mag duidelijk zijn dat de kosten flink dalen. Ik heb zonnepanelen en nog 2 jaar een vast contract zonder terugleverboete, daar was ik gelukkig net op tijd mee.
Haal dat onderhoudscontract er maar vanaf. Ik woon nu 17 jaar op een adres met stadsverwarming, en ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad om even de jaarlijkse beurt aan de warmtewisselaar te doen.BRAINLESS01 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:15:
Ik kwam een heel eind met mijn huur CV ketel. Met €36 per maand voor het huur + onderhoudscontract zat ik op €430 per jaar, alleen voor de CV ketel zelf. Dat is natuurlijk geen realistische vergelijking, het was een wurgcontract (dat 10 jaar geleden begonnen is met minder dan €15 per maand). De CV ketel is nu bijna 12 jaar oud, maar ik heb het huis nog geen jaar en weet dus niet wat voor onderhoud er in die tijd gepleegd is.
Neemt niet weg dat ik dan nog steeds €180 onder het bedrag van de ACM zit. Misschien rekenen ze de vastrecht kosten voor gas hierin mee? Met €25 per maand is dat nog eens €300 per jaar. Maar vervolgens betaal je ook vastrecht voor het warmtenet, dus het lijkt mij dat je die tegen elkaar kunt wegstrepen. Het is niet eens gezegd dat je met een warmtenet helemaal geen gasaansluiting meer hebt, dus dan zou je die kosten dubbel betalen.
De CV ketel is bij mij inmiddels vervangen door een warmtepomp, mijn energieleverancier heeft mijn voorschot aangepast van €103/m naar €17/m. Dat lijkt mij wat overdreven, maar het mag duidelijk zijn dat de kosten flink dalen. Ik heb zonnepanelen en nog 2 jaar een vast contract zonder terugleverboete, daar was ik gelukkig net op tijd mee.
Ik denk dat je je vergist in de operationele kosten van een WP/WKO installatieBeefHazard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:11:
Mijn nieuwbouw huurappartement, in een complex met een WKO, wordt binnenkort opgeleverd. Natuurlijk informeert men huurders pas op het laatst mogelijke moment hierover, en dan vooral over de kosten (al wist ik het al voordat ik hieraan begon). Het laat zich raden dat de kersverse huurders van 200+ appartementen steil achterover sloegen van de kosten - vooral de vaste.
Het is geen Gasketel waar bijna niks in zit dus waar ook weinig aan stuk kan gaan.
Het zijn namelijk vrij ingewikkelde installaties die regelmatig stuk gaan en behoorlijk onderhoud vergen.
Dat is ook een pijnpunt.stylezzz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:34:
[...]
Haal dat onderhoudscontract er maar vanaf. Ik woon nu 17 jaar op een adres met stadsverwarming, en ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad om even de jaarlijkse beurt aan de warmtewisselaar te doen.
De afleverset is niet zo duur in aanschaf dat er een dermate hoge huur tegenover hoeft te staan. Ook wordt er geen onderhoud gepleegd aan de afleverset.
Neem de Oventrop Regudis W-HTU - een redelijk standaard afleverset voor woningen. Kostprijs per stuk bij een afname van 100 stuks ligt zo ongeveer op € 1.200 ex btw. Bij grotere hoeveelheden krijg je vast meer korting, en wellicht betalen de Eneco's en Vattenfallen van deze wereld nog wel minder op basis van een raamovereenkomst ook.
Dus na 36 maanden (1.200 euro gedeeld door 34 euro) is de kostprijs van deze afleverset alweer terugverdiend. Maar jij als afnemer blijft betalen en krijgt geen nieuwe afleverset. Dus na 10 jaar in je woning, heb je deze set al drie keer betaald. Na 30 jaar zelfs al tien keer. En dat is aangenomen dat je na een tariefwijziging niet nóg meer gaat betalen voor de set natuurlijk.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
- Je hebt een enorme installatie nodig
- Je moet altijd hoge temperaturen hebben ivm het warme tapwater
- Het water moet altijd in de hele installatie rondgepomt worden
- Je bent een groot deel van de tijd nutteloos warmte aan het rondpompen.
Daar komt nog bij dat je eens in de zoveel jaar al het hoofdleidingwerk zult moeten vervangen ivm slijtage en verzakkingen en dat is nog los van alle lekkages.
En wat ook nog eens is: als ik de installatie op 'afwezig' zet (geen doorstroming meer) gaat de verbruiksmeter toch vooruit. Niet veel, maar dit klopt toch niet.
Valt in de praktijk reuze mee. Zelf woon ik in een stadswarmtegebied waar de oudste aansluitingen reeds uit de vroege jaren 80 van de vorige eeuw gemaakt zijn. Nu ruim 40 jaar later ligt nog altijd de originele leiding in de straat.... Kwaliteits-spuljbhc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:25:
Daar komt nog bij dat je eens in de zoveel jaar al het hoofdleidingwerk zult moeten vervangen ivm slijtage en verzakkingen en dat is nog los van alle lekkages.
Dat is natuurlijk een totaal verkeerde manier van onderhoud uitvoeren. Als je dat op die manier doet dan komt er een moment dat alles tegelijk stuk gaat en er enorme kosten tegenover staan. Ik woon namelijk in zo'n zelfde soort jaren 80 wijk waar dat 2 jaar geleden het probleem was.stylezzz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:40:
[...]
Valt in de praktijk reuze mee. Zelf woon ik in een stadswarmtegebied waar de oudste aansluitingen reeds uit de vroege jaren 80 van de vorige eeuw gemaakt zijn. Nu ruim 40 jaar later ligt nog altijd de originele leiding in de straat.... Kwaliteits-spul
CV leidingen zijn ook slijtage onderdelen
Paniek, waarom? Heb je het nieuwbericht uberhaupt gelezen?stylezzz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:36:
[...]
Oef.. paniek onder de aandeelhouders denk ik.
Desondanks is het nog altijd weinig realistisch. Kan de persoon die 600 euro per jaar aan zijn CV installatie spendeert even de hand opsteken?
maximaal 36 euro per aansluiting, inclusief BTW. Dat is minder dan 1 GJ aan waarde. De zachte winter van dit jaar heeft veel meer impact gehad.
WKO (zonder installaties, alleen de bron) kent al 4% onderhoudskosten op de investering. Als het een open bodemenergiesystem is, dan krijg je ook nog te maken met correct meten en regelen, want dat moet je rapporteren aan het Bevoegd Gezag ivm Waterwet en Omgevingswet. En de elektriciteit is ook niet gratis.BeefHazard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:11:
WKO's zijn financieel interessant omdat je er heel goedkoop koeling uit kunt halen in combinatie met redelijk geprijsde warmte.
Ach, er zal vast onderhoud en reparatie nodig zijn.... Ik doelde er echter op dat dit geen bizarre bedragen zijn die er elk jaar weer in gepompt moeten worden. De aanleg van een net zal de grootste uitgave zijn.....jbhc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:46:
[...]
Dat is natuurlijk een totaal verkeerde manier van onderhoud uitvoeren. Als je dat op die manier doet dan komt er een moment dat alles tegelijk stuk gaat en er enorme kosten tegenover staan. Ik woon namelijk in zo'n zelfde soort jaren 80 wijk waar dat 2 jaar geleden het probleem was.
CV leidingen zijn ook slijtage onderdelen
Waarom? Aandeelhouders willen altijd meer rendement op hun investering, niet minder. Nu is 36 euro per aansluiting een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk.(voor de gebruiker/consument) Maar reken maar dat er flink geklaagd zal worden (door aandeelhouders) hoe deze tegenvaller gecompenseerd moet gaan worden.Skyaero schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:54:
[...]
Paniek, waarom? Heb je het nieuwbericht uberhaupt gelezen?
maximaal 36 euro per aansluiting, inclusief BTW. Dat is minder dan 1 GJ aan waarde. De zachte winter van dit jaar heeft veel meer impact gehad.
ofwel hier met de link met correctie:Skyaero schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:23:
[...]
De berekeningen en bronnen zijn volledig openbaar. De berekening voor 2024 (exclusief correctie) staat hier:
https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2024
https://www.acm.nl/nl/pub...umtarief-vastrecht-warmte
[ Voor 4% gewijzigd door OpaDus op 28-06-2024 16:54 ]
Ik heb precies hetzelfde. Nieuwbouw in Leiden. Sociale huur net 812 kaal + 64 service kosten.
Hier komt dus nog 90 euro vaste kosten voor mij bij die Eteck doormiddel van een Esco constructie bij verhuurder de wko exploiteert.
Onderzoek gedaan blijkbaar is dit grijs gebied. Vorig jaar uitspraak gedaan
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2023:2068
Mooi artikel van energeia
https://energeia.nl/versc...-zaken-onzekerheid-troef/
Vraag me echt af van de legaliteit hiervan vooral omdat het Acantus arrest ook heeft gemeld dat een WKO installatie ontroerend goed is.
Daarnaast is de woning natuurlijk ook door de energie label omhoog met de punten gegaan daarbij telt de WKO installatie ook mee.
Ook grappig, ik moet zelf de stroom betalen van mijn warmtepomp terwijl er 1400 zonnepanelen op het dak staan die gebruikt worden voor het hoofd systeem. Maar wel de zelfs tarieven terwijl hun kosten in realiteit veel lager zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door NLStriker010 op 09-07-2024 11:59 ]
Ik huur in Leiden en kan dus geen kant op.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Niks, ze hebben alleen aangekondigd dat ze geen nieuwe projecten meer gaan doen bij bestaande bouw. De beredenering is dat die projecten meer kosten dan ze opleveren, dus eigenlijk zou je het tegenovergestelde verwachten: doordat ze nu stoppen met die projecten stijgt de prijs voor de rest van de klanten minder hard.OMD schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:34:
Nou, Vattenfall heeft de stekker uit het warmtenet getrokken. Wat gaat dit betekenen voor de huidige afnemers? Krankzinnige verhogingen om het allemaal maar draaiende te houden?
Maar maak je geen zorgen, ze zoeken vast een andere reden om de prijs nog even lekker op te drijven
Stadsverwarming doet mij denken aan Oost Europa waar de Communistische Partij centraal regelde wanneer de verwarming aan ging en op hoeveel graden.Frie2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:33:
In mijn A+++ appartement is het verbruik ontzettend laag, maar door die idioot hoge vaste kosten (max tarief natuurlijk) van de WKO installatie ben ik 2x zo duur uit als in mijn vorige minder goed geïsoleerde gas verwarmde appartement.
En wat ook nog eens is: als ik de installatie op 'afwezig' zet (geen doorstroming meer) gaat de verbruiksmeter toch vooruit. Niet veel, maar dit klopt toch niet.
Die zien allang het verdienmodel in gevaar komen. Waarom nu nog verder investeren in een warmtenet als je dadelijk alleen maar de kosten van een normale CV installatie kunt rekenen aan de afnemer.OMD schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:34:
Nou, Vattenfall heeft de stekker uit het warmtenet getrokken. Wat gaat dit betekenen voor de huidige afnemers? Krankzinnige verhogingen om het allemaal maar draaiende te houden?
Vattenfall heeft geen zin in de nieuwe warmtewet. Verkaveling van de warmtenetten waar je op moet aanbesteden, waardoor je versplinterde netten krijgt. Exploitatierechten voor maar 10, of 20 jaar en dan over moeten dragen aan een ander. Of, als Jetten alsnog zijn zin krijgt, moeten straks alle bestaande assets worden overgedragen naar een nieuwe entiteit die minimaal 50% in "publieke" handen is. Niet dat het daardoor goedkoper door wordt voor de consument. (zie advies rekenkamer en Raad van State).stylezzz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Die zien allang het verdienmodel in gevaar komen. Waarom nu nog verder investeren in een warmtenet als je dadelijk alleen maar de kosten van een normale CV installatie kunt rekenen aan de afnemer.
Vattenfall hanteert het Zweeds/Deense model van grootschalige stadsbrede warmtenetten. En de nieuwe warmtewet hakt daarop in.
Warmtenetten leg je voor 50 tot 100 jaar aan, en daarvoor heb je visie nodig van de overheid. Dat woord kennen we echter niet meer in Nederland.
Je kunt een bloedhekel hebben aan Vattenfall, maar ik geef ze hier gewoon gelijk.
Huidige stand: DynamicDreams in "Niet meer dan anders warmtetarieven"