[AB] Alternatieven voor Logitech Harmony

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:44
ikweethetbeter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:31:
[...]

Ja sorry heb nog niet de moeite genomen om een review te schrijven. Daarvoor wil ik er iets meer ervaring mee hebben (spoiler: ATV bedienen via BT werkt niet feilloos).

Wat betreft de WAF: mijn vrouw wilde een Harmony-vervanger, ze vond de ATV remote eerst totaal geen optie, maar ze gebruikt nu alleen de ATV remote, ook voor Ziggo live tv (dus via de Ziggo Go app en niet zappen op de tv).

De Sofabaton is niet slecht, maar is naar mijn mening z'n geld niet waard.
@NeoFoX
De Sofabaton is niet bekend op Tweakers, dus een echte review kan ik niet geven, maar bij deze een update.

Na eerst de Samsung tv (IR) en de Apple TV (BT) te hebben geconfigureerd, had ik later receiver en (SA)CD speler als apparaat toegevoegd. De receiver was niet bekend in de Sofabaton database, maar met de originele afstandsbediening kon ik toch de IR commando's leren, en kon ik alle apparatuur met de Sofabaton bedienen. Dat leek goed, want daarvoor had ik zo'n duur apparaat aangeschaft.

Echter, het plezier was van korte duur. De X1s had steeds vaker problemen met het bedienen van de Apple TV (en die bediende ook de Samsung tv als ik niet DVB-C keek). Dat hij eerst een BT connectie moest maken vond ik geen probleem, dus 2 keer drukken voordat een serie op pauze staat zie ik niet als probleem. Maar tig keer drukken, en dan niks, dat is ergernis. Dan deden bijvoorbeeld de up & down toets het wel, maar play/pauze en links & rechts niet, terwijl de Apple TV "toetsenbord verbonden" zei. Dat soort onlogische dingen. O, en de Sofabaton hub led knipperde ook, maar dan toch ging de bediening niet goed. Zelfs het volume veranderen van de Samsung tv (speciaal daarvoor ingesteld op IR ipv via BT en HDMI-CEC) ging soms niet meer.

Toen de X1s gisteravond in een boot-loop terecht kwam, heb ik alles opgepakt en in de doos gedaan en teruggestuurd. Een afstandsbediening van 200 euro moet het doen, en moet niet irriteren.

Jammer maar helaas. Hopelijk heb ik binnen 14 dagen mijn geld terug.

• ikweethetbeter
Heeft iemand ervaring met de One For All Smart Control 8 URC7981?
Of de One For All URC7945?
Kan één van deze AB's middels RF/BT verbinding maken met een Apple TV? Ik denk dat ik het liefst de URC7945 wil hebben.

Ze hebben IR en RF, maar sommige OFA's kunnen wel en andere niet met RF een Apple TV bedienen. Van deze weet ik het niet.

[ Voor 73% gewijzigd door ikweethetbeter op 24-01-2026 00:03 . Reden: links toegevoegd ]

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48
@ikweethetbeter Ik gebruik de Sofabaton X2. Het apparaat is met €339 niet goedkoop te noemen, maar in prijs wel vergelijkbaar met de Logitech Harmony Touch die ik vele jaren heb gebruikt.

Echter de X2 heeft meer mogelijkheden dan de Harmony, door de integratie met Home Assistant en Homey via MQTT. De integratie is in beide richtingen: de X2 kan domotica aansturen, maar de domotica kan ook de X2 aansturen (bijvoorbeeld voor een apparaat dat de X2 wel ondersteunt en de domotica niet).

De software is niet foutloos, maar gezien het aantal updates, wordt er door de fabrikant hard gewerkt aan verbeteringen (technisch en functioneel) op basis van klant feedback.

Langere tijd heb ik ook de ontwikkelingen gevolgd van Unfolded Circle Remote 3, maar door de volgende redenen heb ik uiteindelijk hiervan afgezien:
  • zeer langdurige uitlevering aan Kickstarter kopers (start april 2025, eind januari 2026 93% uitgeleverd), en alleen in pre-order te bestellen
  • veel bugs die door het (te) kleine development team traag worden opgelost
  • €518 voor een vergelijkbare configuratie als X2
  • Remote 3 heeft wel meer opties, maar alleen geschikt voor de behoorlijk technische Tweaker die daar veel tijd aan wil besteden; steile leercurve
  • aantal out of the box apparaten is beperkt vergeleken met de X2; hulp van de community nodig voor beperkte uitbreiding hiervan
  • korte batterijduur (1 tot 2 dagen), omdat alle logica in de remote zelf zit, terwijl bij de X2 de meeste logica in de hub zit. X2 batterijduur is zonder gek te doen een paar weken
  • het duurt telkens een paar seconden voordat de verbinding tussen remote 3 en hub is opgebouwd (=trage reactie bij eerste commando)
Door bovenstaande redenen zie ik de Sofabaton X2 als goede opvolger van de Logitech Harmony en de Unfolded Circle Remote 3 voor de doorgewinterde technische tweaker die het onderste uit de kan wil halen.

[ Voor 49% gewijzigd door Amersfoort op 24-01-2026 12:22 ]

• ikweethetbeter
Dank voor je uitgebreide reactie @Amersfoort !

Ik heb de Logitech Harmony Elite gehad. Daar heb ik nog geen €200 voor betaald (volgens mij wel een actie; is al weer lang geleden), en dat was, totdat hij het opgaf, een perfect apparaat! Helemaal compleet, met hub en IR blasters, precies wat ik nodig had.

Als vervanger had ik de Sofabaton X1s gehad. Paar maanden mee gewerkt, werkte best aardig, maar steeds minder goed. Deed op een gegeven moment niks meer, hij kwam in een boot loop. Deze is als defect teruggestuurd.

Door mijn ervaring met de X1s van €210 zie ik het niet zitten om nog meer geld uit te geven voor een X2. Ook heb ik home automation niet nodig. Ik bedien licht met fysieke (dimming) knoppen of een app op m'n telefoon. Meer heb ik niet nodig.

Ik zoek echt ervaringen met vooral de OFA URC7945.

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 16:20

SilencerNL

No remorse

@Amersfoort weet je of de Sofabaton X2 ook ondersteuning biedt voor Android TV? Ik heb namelijk een SHIELD en KPN TV+, en was benieuwd of deze 2 ook door de X2 te bedienen zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

• Amersfoort
SilencerNL schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:59:
@Amersfoort weet je of de Sofabaton X2 ook ondersteuning biedt voor Android TV? Ik heb namelijk een SHIELD en KPN TV+, en was benieuwd of deze 2 ook door de X2 te bedienen zijn.
Nvidia Sield wordt via bluetooth (BLE) ondersteund in de X2.

Er is ook een KPN entry onder BLE, maar kan niet zien welke KPN devices worden ondersteund, want vraagt eerst om verbinding te maken. De KPN TV+ (zonder soundbox) is volgens Gemini AI eigenlijk een Sagemcom DIW7022; deze is als IR device beschikbaar. Er is ook een Sagemcom BLE ingang, maar ook hier eerst koppelen voordat je verder kunt.
Er zijn tevens 2 Bluetooth devices in de X2 die het ook zouden kunnen zijn: Android Box en Android TV. Er is ook BLE ondersteuning voor Chromecast.

Ik heb zelf de al wat oudere KPN VIP5202, die Bluetooth en IR aankan met de standaard KPN remote, maar de 5202 heeft geen functie om andere extra remotes te koppelen via Bluetooth, dus hiervoor heb ik IR gebruikt. Met de 3 extender "oogjes" merkt ik geen verschil tussen Bluetooth en IR qua bereik.

[ Voor 5% gewijzigd door Amersfoort op 24-01-2026 15:59 ]

• ikweethetbeter
ikweethetbeter schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:13:
Ik zoek echt ervaringen met vooral de OFA URC7945.
AI zegt dit:

Nee, de One For All URC7945 kan een Apple TV niet via Bluetooth (BT) bedienen. De afstandsbediening werkt via infrarood (IR) voor streamingboxen zoals Apple TV.
Beperking: De URC7945 gebruikt infrarood, terwijl Apple TV's primair via Bluetooth werken.
Compatibiliteit: De URC7945 ondersteunt wel infraroodgestuurde streamingapparaten.
Werking: Om de Apple TV te bedienen met deze afstandsbediening, moet de Apple TV IR-signalen accepteren.

En dit:

Ja, de One For All Smart Control Pro 8 (URC7981) is geschikt om een Apple TV te bedienen, maar niet direct via Bluetooth. De URC7981 maakt gebruik van infrarood (IR) om mediastreamers aan te sturen.
Hier zijn de details:
Werking: De afstandsbediening stuurt infraroodsignalen naar de Apple TV.
Instellen: Dit kan via de "OFA Advanced"-app, die met de afstandsbediening communiceert, maar de Apple TV zelf ontvangt de commando's via IR.
Compatibiliteit: Het werkt met de meeste Apple TV-modellen (die IR ondersteunen).
Voor een volledige Bluetooth-ervaring (zoals de originele Apple TV Remote) is deze afstandsbediening dus niet de juiste keuze, maar voor basisbediening via IR werkt het wel.

Alternatief: Voor directe, stabiele bediening van de Apple TV is Bluetooth vereist, wat deze afstandsbediening niet ondersteunt voor dit merk.

[ Voor 31% gewijzigd door ikweethetbeter op 24-01-2026 16:56 . Reden: Tweede OFA toegevoegd ]

• Amersfoort
Sofabaton X2 ondersteunt de volgende bluetooth (BLE) devices:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYrh12IBNnx-1ed-gzOT09fcEe0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hoVz4sL9H3S9OeWZQUoJUQVp.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cts5Dodo3iXrnQvOEhdYmeYWpQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aai6tIr3nk2K3sUBHgypGlD7.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2FK4SUk7Lb2fOV0kOoCyrZJ9Lw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3kWNmFSOQbcxcFiS9GabRPkO.png?f=user_large

• ikweethetbeter
Amersfoort schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:05:
Sofabaton X2 ondersteunt de volgende bluetooth (BLE) devices:
Ja, dast weet ik, de Sofabaton X1s, die ik een paar maanden heb gehad, bediende de Apple TV ook middels BT. Dat ging eerst vrij goed, daarna slechter, totdat hij ermee stopte.

De Apple TV was ondertussen prima te bedienen met de originele remote (BT), mijn iPhone (ik denk wifi), en een IR remote die ik ooit had geconfigureerd. Er was dus niks mis met de ATV, het was de X1s. En of het de remote was of de hub, dat weet ik niet, maar voor ruim 200 euro wil je iets hebben dat werkt, en de X1s was na een paar maanden al kapot. Ik ga niet weer een gok nemen met een X2, en al helemaal niet voor dat bedrag.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de alternatieven voor de Logitech Harmony, zoals Philips, One For All en Sofabaton.

Voor Logitech Harmony is er [AB] Logitech Harmony Advanced Universal Remotes [deel 3]
Voor Cantata Haptique is er Cantata Haptique RS90 en RS90x smart afstandsbediening
Voor Unfolded Circle is er Universele opensource afstandsbediening Unfolded Circle