• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:34
nairolf schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:44:
[...]

Die mag je me even uitleggen als je wil, want een dergelijke claim heb ik nog nooit iemand horen maken. Waardoor komt dit dan?
Dit geldt voor dove mensen.

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:20
Beste Valliant gebruikers,

Ik heb een advies topic geopend, hoor graag jullie advies.

Advies gevraagd all-electric warmtepomp (Vaillant?)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
nairolf schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:44:
[...]

Die mag je me even uitleggen als je wil, want een dergelijke claim heb ik nog nooit iemand horen maken. Waardoor komt dit dan?
Ja dat klopt wel hoor,.
3dB verschil is verdubbeling van het geluidsvermogen. (aan de bron)
Een mens ervaart 1 bel (10dB) als "2 x zo luid".

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18
(jarig!)
paQ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:39:
[...]

Ja dat klopt wel hoor,.
3dB verschil is verdubbeling van het geluidsvermogen. (aan de bron)
Een mens ervaart 1 bel (10dB) als "2 x zo luid".
Dat hangt nogal af van de frequentie. Verder allemaal niet zo relevant voor het wel of niet kunnen/moeten voldoen aan de norm: die is duidelijk.

• paQ
Isdatzo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:45:
[...]

Dat hangt nogal af van de frequentie. Verder allemaal niet zo relevant voor het wel of niet kunnen/moeten voldoen aan de norm: die is duidelijk.
Hence de (A) / weging, waarbij al een deel van die verschillende frequenties wordt meegwogen.
Maar meting is iets anders dan psychoakoestiek. Grofweg is het die 10dB aangaande de ervaring bij een mens. En ja dat wijzigt wat adhv de frequentie.
Zodoende worden gehoorbeschermers getest gemeten op personen.

• Technician-
Vind dit wel een goede afwerking.

Niet duur, afneembaar en beschermd tegen vogels en UV. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh9etCv-5ytkDKrWJCqQenPuaJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLvzp86L48ivKWa2YJj0hiBE.jpg?f=fotoalbum_large

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:51
Technician- schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:19:

Niet duur, afneembaar en beschermd tegen al vogels en UV. [Afbeelding]
Maar daar past geen vorstbeveiliging in toch? ;)

• Technician-
nairolf schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:34:
[...]

Maar daar past geen vorstbeveiliging in toch? ;)
Jawel als je onder een sleufje in de goot maakt wel.

• paQ
Ben me al weer dagen kwaad aan het maken met dat schijt ebus 8)7
Zijn er hier meer users die dat zonder issues aan de praat hebben? Geen overloads op het Vaillant netwerk e.d.?

Nu vooral druk met artefacten en ebus leesfouten eruit te slopen. Maar je moet steeds wachten op iets dat mis gaat alvorens je het kunt aanpakken :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgRyaZbAmIkD7YLdnuhGkzp5coE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGI9UcG6YIRlwuBDwbwIerAt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIRq3DZPxcda8wZQ03nMPuh-q0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AL4MANjX6piRiGe0bTIhJWxA.png?f=fotoalbum_large

Zo was ik gistermiddag tot avond mijn thermostaat kwijt in de app, maar nergens een foutmelding te zien. De vraag is dus of dat door ebus communicatie komt, of dat er wat anders was met de hub bijv.
debuggen gaat net zo stroperig dus als het hele protocol zelf :+

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 04-09-2026 15:20 ]

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:11

pc_slopert

460graden warm

@Technician- en anderen heb even een reactie in het Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic gezet.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:29

Seafarer

XXX

Niet duur, afneembaar en beschermd tegen vogels en UV. ~[Afbeelding]
Dit ziet er mega netjes uit.
Loop je nu geen kans dat trillingen van de omkasting in het kunstof goot overslaan naar de muur.

Kleine trillingen, grote massa van de muur. Zal wel niet merkbaar zijn. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 18:33

Niet duur, afneembaar en beschermd tegen vogels en UV. [Afbeelding]
En trillingen die doorgegeven worden?

Rammelt het?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Technician-
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:09:
[...]

En trillingen die doorgegeven worden?

Rammelt het?
Nee.

Het is ook rvs spiraalbuis, met een dikke armaflex isolatie, de goot zit vast aan de muur en omklemd de armaflex, niet de behuizing. Als de goot al zou trillen dan trilt de hele buis, dat zou niet goed zijn. Vaillant bouwt in de units met stukjes rubber slang een ontkoppeling naar de leiding-aansluitingen.

[ Voor 47% gewijzigd door Technician- op 04-09-2026 17:21 ]

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:33
Goedemiddag, zou ik jullie kennis en kunde mogen gebruiken om mee te denken in de aanschaf van een vaillant. Komt zelf van een Mitsubishi puhz-shw112yaa af (was veel te groot).

De situatie:
  • Huis 2003, 185m2 (wordt 206m2) vrijstaand, landelijke omgeving.
  • Rd van gemiddeld 3.9
  • Aanbouw 21m2 Rd 7
  • Vloerverwarming 18 groepen hoh5 (80mtr per groep), aanbouw 2 groepen hoh10 (80mtr per groep)
  • Boven 6 x t22 radiatoren maar worden niet gebruikt.
  • Op zuid, zuidwest erker en grote ramen. Komt best wat zon binnen.
  • Rolluiken hele huis.
Verwarmingsvraag:
  • Oude situatie was puhz-shw112yaa, aanvoer tussen 31 en 35 graden afhankelijk van buitentemperatuur. Binnentemperatuur 20,5 graad. +/- 3500kWh per jaar verwarming + SWW.
  • Warmteverlies berekend incl de aanbouw zou bij -7 uitkomen op 5,5kW. Gebaseerd op historische gegevens van de oude warmtepomp.
  • Hygiene boiler heb ik nog staan
  • Warmtepomp direct op de vloer, genoeg water in de vloer voor defrost.
  • Waarschijnlijk ga ik 60 heatpipes hergebruiken die ik nog heb liggen om vooral van april/september SWW te voorzien.
Nieuwe warmtepomp:
  • Zelf kom ik uit op een vwl 75/8.1. Deze lijkt qua modulatie en maximale vermogen prima binnen mijn benodigde warmteverlies te passen.
Vraagstuk:
  • - De 75/8.1 kan 1200ltr/uur rondpompen. Dat zou 1ltr/m per groep zijn. Dit is redelijk oké lijkt me maar had liever meer gezien ivm waterzijdig inregelen. De 55/8.1 minder flow capaciteit. De 105/8.1 heeft weer meer en is 3 fase, maar daar loop je tegen de modulatie grens aan.
  • Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er nog andere opties?
  • Nog tips waar ik rekening mee moet houden? Wil later de wp natuurlijk wel weer uitlezen in HA.

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 21:53
Vraag voor de installateurs onder ons: ik ben op zoek naar de CV-zijdige aansluiting van de met de MEH97/7 meegeleverde vulkranen. Ik denk 1" vlakdichte de buitendraad...klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SrGuHNo5t26q9MZv7IV19dN6Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3M3dFD6DcMOl2ElIppIep3i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door everb op 05-09-2026 13:28 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

everb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:24:
Vraag voor de installateurs onder ons: ik ben op zoek naar de CV-zijdige aansluiting van de met de MEH97/7 meegeleverde vulkranen. Ik denk 1" vlakdichte de buitendraad...klopt dit?

~[Afbeelding]
Afsluiter dicht, dop eraf, en kijken. edit : of bedoel je de bovenkant van het T stuk?

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 05-09-2026 14:46 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:19
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:20:
Verwarmingsvraag:
  • Oude situatie was puhz-shw112yaa, aanvoer tussen 31 en 35 graden afhankelijk van buitentemperatuur. Binnentemperatuur 20,5 graad. +/- 3500kWh per jaar verwarming + SWW.
  • Warmteverlies berekend incl de aanbouw zou bij -7 uitkomen op 5,5kW. Gebaseerd op historische gegevens van de oude warmtepomp.
Weet je dat wel zeker, dat warmteverlies?

Het verbruik van je huidige warmtepomp is heel fors en suggereert een hogere warmtevraag (of een heel slechte COP, maar waarom dan met Ta 31-35 graden?). Of je moet heel veel SWW verbruik hebben.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• everb
Seafarer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:44:
[...]

Afsluiter dicht, dop eraf, en kijken. edit : of bedoel je de bovenkant van het T stuk?
Ik heb de MEH nog niet, dus kan helaas niet kijken. Moet op de onderkant van de vulkraan aansluiten en zou graag weten welke koppeling ik moet kopen (conisch of parallel met vlakdichting?)

• FXZeRRo85
SebastiaanPs schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:44:
[...]

Weet je dat wel zeker, dat warmteverlies?

Het verbruik van je huidige warmtepomp is heel fors en suggereert een hogere warmtevraag (of een heel slechte COP, maar waarom dan met Ta 31-35 graden?). Of je moet heel veel SWW verbruik hebben.
@SebastiaanPs Ja heb eigenlijk best een slechte cop over 4-5 jaar. Voor SWW komt deze uit op iets onder de 2, en voor verwarming net onder de 3. Zelden een dag gehad van een cop hoger van 3. Hieronder een voorbeeld van afgelopen winter. En de trendlijn die ik over december 2025 heb berekend( incl defrosts en 1 uur SWW per dag).

De Mitsubishi liet het niet toe om onder de 31 graden te gaan, dan ging hij direct pendelen. Ws omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Debf8wTXdog1Uyg-L9L2OlE-yT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7dsqqBb6hOZCmwBx8Ugf1qH.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QG_mwg733yUAk6cKCVxBeM5oCfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hne4rlpaHf1gsxyHI8FzhM6u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FXZeRRo85 op 05-09-2026 16:02 ]

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:20:
Goedemiddag, zou ik jullie kennis en kunde mogen gebruiken om mee te denken in de aanschaf van een vaillant. Komt zelf van een Mitsubishi puhz-shw112yaa af (was veel te groot).

De situatie:
  • Huis 2003, 185m2 (wordt 206m2) vrijstaand, landelijke omgeving.
  • Rd van gemiddeld 3.9
  • Aanbouw 21m2 Rd 7
  • Vloerverwarming 18 groepen hoh5 (80mtr per groep), aanbouw 2 groepen hoh10 (80mtr per groep)
  • Boven 6 x t22 radiatoren maar worden niet gebruikt.
  • Op zuid, zuidwest erker en grote ramen. Komt best wat zon binnen.
  • Rolluiken hele huis.
Verwarmingsvraag:
  • Hygiene boiler heb ik nog staan
  • Warmtepomp direct op de vloer, genoeg water in de vloer voor defrost.
  • Waarschijnlijk ga ik 60 heatpipes hergebruiken die ik nog heb liggen om vooral van april/september SWW te voorzien.
Nieuwe warmtepomp:
  • Zelf kom ik uit op een vwl 75/8.1. Deze lijkt qua modulatie en maximale vermogen prima binnen mijn benodigde warmteverlies te passen.
Vraagstuk:
  • - De 75/8.1 kan 1200ltr/uur rondpompen. Dat zou 1ltr/m per groep zijn. Dit is redelijk oké lijkt me maar had liever meer gezien ivm waterzijdig inregelen. De 55/8.1 minder flow capaciteit. De 105/8.1 heeft weer meer en is 3 fase, maar daar loop je tegen de modulatie grens aan.
  • Zie ik iets over het hoofd? Of zijn er nog andere opties?
  • Nog tips waar ik rekening mee moet houden? Wil later de wp natuurlijk wel weer uitlezen in HA.
Vind dat berekende warmteverlies wel laag hoor.

Met 185m2 x 50 watt/m2 zit je op 9250 Watt

Met 185m2 x 40 watt/m2 zit je op 7400 Watt

Tabellen van warmtepompweetjes geven voor een woning van 2000-2014 aan 45/50 watt/m2.

De PUHZ-SHW112 YAA doet 12.2 kW bij -10/35°C en heeft een minimaal vermogen van 4.3 kW.

Kan de warmtepomp zijn vermogen goed kwijt? Wat voor een vloerverdelers zijn er toegepast?

[ Voor 3% gewijzigd door Faston op 05-09-2026 20:31 ]

• FXZeRRo85
@Faston Ik snap je sceptische blik, om die reden ook de vraag om mee te denken. Echter is dit wel de data die ik heb van de oude warmtepomp. 5 jaar rond de 3500kWh verwarming incl SWW. Hydraulisch ontkoppeld middels een 500ltr vat, en een extra pomp om het naar de 18 groeps pomp loze verdeler te brengen.

De oude pomp kon redelijk stabiel draaien maar ik kon de aanvoer niet onder de 31 graden zetten, dan was het pendel feest. Ondanks dat is het altijd warm binnen geweest, alleen en voor en najaar merkte je sneller dat de vloer koud/kouder was omdat de warmtepomp een tijd uit stond, niet verder kon moduleren.

Hieronder nog een grafiek, weliswaar zijn de temperatuur sensor direct na de binnenunit op de buis voor het buffervat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmsSa57v2j7tOnBOgPlJtgrcfHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdiZcGczRPQC79NZoerqzUQK.png?f=fotoalbum_large

• Faston
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:55:
@Faston Ik snap je sceptische blik, om die reden ook de vraag om mee te denken. Echter is dit wel de data die ik heb van de oude warmtepomp. 5 jaar rond de 3500kWh verwarming incl SWW. Hydraulisch ontkoppeld middels een 500ltr vat, en een extra pomp om het naar de 18 groeps pomp loze verdeler te brengen.

De oude pomp kon redelijk stabiel draaien maar ik kon de aanvoer niet onder de 31 graden zetten, dan was het pendel feest. Ondanks dat is het altijd warm binnen geweest, alleen en voor en najaar merkte je sneller dat de vloer koud/kouder was omdat de warmtepomp een tijd uit stond, niet verder kon moduleren.

Hieronder nog een grafiek, weliswaar zijn de temperatuur sensor direct na de binnenunit op de buis voor het buffervat. [Afbeelding]
Wil je de Mitsubishi warmtepomp vervangen vanwege het te grote vermogen? Of heeft deze defecten etc? Mijn vermoeden zegt dat er met de parallel buffer iets niet helemaal lekker gaat. Een ongewenste mening of iets dergelijks.

Foto van de installatie zou fijn zijn om mee te denken.

Verder kan ik mij kwa vermogen goed vinden in de vwl 75/8.1.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:09
@FXZeRRo85 ik zit op 3600-4000kWh/jaar met een panasonic 9J (7.3kW bij -7 oid). 1976 huis 175 m2 (beetje afh van hoe je meet), met compactheid 2,2 (buitenoppervlak/m2 woonoppervlak) en muren Rt = 1.8 oid, dak Rt 5, HR++ glas

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• FXZeRRo85
@Faston We zijn de aanbouw aan het zetten, laatste fase, stucadoor komt maandag. Hierdoor moest de huidige warmtepomp en buffervaten plaats maken (vaten stonden in de kelder en de wp op de plek van de aanbouw). Een vriend van me is installateur en die kon voor zijn loods de oude wp wel gebruiken en levert daarvoor in de plaats diensten. Vandaar dat een nieuwe beter passende wp ter spraken kwam.

Onderstaade tekening de situatie op de begane grond na. Die is na verbouwing van radiatoren en vvw hoh15 naar geen radiatoren en hoh 5 gegaan. Verder heb ik de kieren gedicht. De heatpipes verzorgden alleen maar SWW water. PS. met de kennis van nu zou ik het anders aansluiten |:(. oh en de thermostaat die je op de tekening ziet is al lang de deur uit geknikkerd want die zorgde voor alleen maar gependel (5 aan 5min uit 5min aan etc).

@BarryH welkafgifte systeem heb jij dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4DvLRlcr3lCpouKgSfvPcD6WD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpElL9dcB7e1dVrwlVY05eVx.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
everb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:24:

[Afbeelding]
De afsluiters meegeleverd bedoel je? Die vilkraanties draai je daar in 1/2”

De onderste aansluiting is 1” vlak.

Kun je verder met bv deze :

https://www.techniekwebshop.nl/vaillant-group-accessoires-acc-warmtepompen-koppeling-1-bi-dia-28mm-set-a-2st-fitting-met-2-aansluitingen-verkoop-per-1-x-1-stuk-0010038385-4024074923542-1120283-1399060-0gi4281-aansluiting-1-binnendraad-metrisch-verlopend-nee.html

Of deze soort:

https://www.fitting-shop.nl/nl/wartelkoppeling-bp-rk/9625-bonfix-m-press-rk-water-wartelkoppeling-vlakke-dichting-1-x-28-mm-8717845151232.html

ik pak Lukrake webshops op de eerste hit.

• everb
Super, daar was ik even naar op zoek! Ik ga naar 32mm kunststof (Heima) dus dan bijvoorbeeld deze koppeling. Laatste details voor het bestellen van onderdelen...en dan loop je als leek tegen dit soort dingen aan ;).

• Technician-
everb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:34:
[...]

Super, daar was ik even naar op zoek! Ik ga naar 32mm kunststof (Heima) dus dan bijvoorbeeld deze koppeling. Laatste details voor het bestellen van onderdelen...en dan loop je als leek tegen dit soort dingen aan ;).
Die is correct.

Die dingen van Uponor kosten iets van 40euro ex btw :'(

• Faston
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:19:
@Faston We zijn de aanbouw aan het zetten, laatste fase, stucadoor komt maandag. Hierdoor moest de huidige warmtepomp en buffervaten plaats maken (vaten stonden in de kelder en de wp op de plek van de aanbouw). Een vriend van me is installateur en die kon voor zijn loods de oude wp wel gebruiken en levert daarvoor in de plaats diensten. Vandaar dat een nieuwe beter passende wp ter spraken kwam.

Onderstaade tekening de situatie op de begane grond na. Die is na verbouwing van radiatoren en vvw hoh15 naar geen radiatoren en hoh 5 gegaan. Verder heb ik de kieren gedicht. De heatpipes verzorgden alleen maar SWW water. PS. met de kennis van nu zou ik het anders aansluiten |:(. oh en de thermostaat die je op de tekening ziet is al lang de deur uit geknikkerd want die zorgde voor alleen maar gependel (5 aan 5min uit 5min aan etc).

@BarryH welkafgifte systeem heb jij dan?[Afbeelding]
Knappe installatie hoor.

Ja een hygieneboiler met set heatpipes voor tapwater lijkt mij ook een goed idee als je de materialen toch hebt. Dan de warmtepomp rechtstreeks op de vloerverwarming en met een 3 weg klep de boiler verwarmen.

Hoe gaat dit regeltechnisch? Met de heatpipes de boiler naar een bepaalde temperatuur brengen en als deze temperatuur niet gehaald wordt schakelt de warmtepomp in voor SWW?

• SebastiaanPs
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:19:

@BarryH welkafgifte systeem heb jij dan?[Afbeelding]
Die linker hygieneboiler van 500L zorgt dus voor hydraulische ontkoppeling tussen circuit van warmtepomp en CV afgiftecircuit? Welk water gaat er door de spiraal: warmtepomp circuit of CV?

Ik snap de overstap naar een andere warmtepomp gezien de omstandigheden met de vriend die hem kan gebruiken etc., maar ik zou dan het schema ook versimpelen en de warmtepomp gewoon direct naar afgifte laten pompen, zonder hydraulische scheiding. Ik vermoed dat je COP daar fors van zal stijgen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• FXZeRRo85
@SebastiaanPs @Faston inde oude situatie zit de wp direct op het vat en de externe pomp ook. Voor beide vaten geldt dat door de spiraal de heatpipes gaan.

Het systeem moet echter simpeler(kiss).

Deze dat ik zoals Faston zegt de wp direct op de verdelers gat zetten middels 32mm leiding. De hygiene boiler wordt gevoed direct op het vat door wp middels 3weg klep. En via de solar spiraal onderin laat ik 60(misschien 90) heatpipes warmte toevoegen. Heb ze immer liggen. Heatpipes komen op het oosten te liggen en hebben tot 14.00 a 15.00 zon. De wp mag dan na die tijd als het nodig is verder opwarmen(tijdslot dus). De 2de boiler met 30 heatpipes en de oude wp gaan naar de kameraad. Op deze manier lijkt het vrij simpel. Het weg laten de heatpipes zou het nog simpeler maken maar ergens is het ook gratis energie.

Voornaamste is of jullie je kunnen vinden in de berekening qua warmteverlies. Weliswaar door ai berekend maarwel met aangeleverde data. Iedere berekening komt toch nagenoeg op hetzelfde uit.

Hoe lezen jullie de vaillant uit?

En bedankt voor het meedenken.

• SebastiaanPs
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:11:

Voornaamste is of jullie je kunnen vinden in de berekening qua warmteverlies. Weliswaar door ai berekend maarwel met aangeleverde data. Iedere berekening komt toch nagenoeg op hetzelfde uit.
Welke data heb je? Ik zou even een plot maken met op de y-as de geproduceerde warmte per dag en op de x-as de daggemiddelde temperatuur. Voor dit doeleinde wil je jouw AI toch even controleren.

• Faston
@SebastiaanPs @Faston inde oude situatie zit de wp direct op het vat en de externe pomp ook. Voor beide vaten geldt dat door de spiraal de heatpipes gaan.

Deze dat ik zoals Faston zegt de wp direct op de verdelers gat zetten middels 32mm leiding. De hygiene boiler wordt gevoed direct op het vat door wp middels 3weg klep. En via de solar spiraal onderin laat ik 60(misschien 90) heatpipes warmte toevoegen. Heb ze immer liggen. Heatpipes komen op het oosten te liggen en hebben tot 14.00 a 15.00 zon. De wp mag dan na die tijd als het nodig is verder opwarmen(tijdslot dus). De 2de boiler met 30 heatpipes en de oude wp gaan naar de kameraad. Op deze manier lijkt het vrij simpel. Het weg laten de heatpipes zou het nog simpeler maken maar ergens is het ook gratis energie.

Hoe lezen jullie de vaillant uit?

En bedankt voor het meedenken.
Aan de hand van je metingen lijkt me die 7,5 kW warmtepomp wel goed.
De gegeven 5,5 kW uit je metingen lijkt gevoelsmatig wat laag maar met de 7,5kw kun je wel 40W/m2 halen (Met 185m2 x 40 watt/m2 zit je op 7400 Watt) voor een woning van die leeftijd wel laag maar niet onmogelijk. Praktijk is toch altijd anders dan de theorie.

Zat nog even te denken over het tapwater:

Een 500 liter boiler heeft met 7,5 kW circa 3 uur nodig om te verwarmen.
Maar het is een hygiëne boiler dus het tapwater wordt door een spiraal opgewarmd. Daarnaast is de boiler natuurlijk lang niet altijd helemaal gedaald in temperatuur en de heatpipes zijn er nog als voorverwarmer.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Op deze manier lijkt het vrij simpel. Het weg laten de heatpipes zou het nog simpeler maken maar ergens is het ook gratis energie.
Gratis?
- Om de zoveel tijd moet die vloeistof vervangen worden. Geklier en gedoe. Waar laat je de warmte als je niet veel verbruikt?
- Deze energie kun je niet in een accu opslaan. Neem je PV dan kun je accu's laden of je warmtepomp warm water laten maken. Of de keuken boiler door laten laden naar 70 graden.

Ik snap de gedachte: Je hebt ze al liggen.

• Faston
Seafarer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:44:
[...]

Gratis?
- Om de zoveel tijd moet die vloeistof vervangen worden. Geklier en gedoe. Waar laat je de warmte als je niet veel verbruikt?
- Deze energie kun je niet in een accu opslaan. Neem je PV dan kun je accu's laden of je warmtepomp warm water laten maken. Of de keuken boiler door laten laden naar 70 graden.

Ik snap de gedachte: Je hebt ze al liggen.
Als er weinig tapwater verbruik is dan gaat de pomp in het solarcircuit toch gewoon uit. Je bent niet verplicht om die energie af te nemen.

Het mooie aan de hygiëne boiler met spiraal voor de heatpipes is dat het een volledig apart circuit is. Als ze er toch liggen een mooie aanvulling en extra besparing.

Als je ze nu nog zou moeten kopen is het de investering naar mijn mening niet waard. En kun je beter in PV investeren. Die opbrengst is te sturen maar zonde om dit bestaande heatpipe systeem niet te gebruiken.

Zonneboilers is best een leuke techniek met weinig omzettingsverliezen en verdere techniek. Enkel een circulatiepomp die de vloeistof rondpompt. Jammer dat het in de huidige markt niet meer zo interessant is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Faston schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:54:
[...]

Als er weinig tapwater verbruik is dan gaat de pomp in het solarcircuit toch gewoon uit. Je bent niet verplicht om die energie af te nemen.
Maar je pijpen en vloeistof blijven in de zon liggen en oververhitting ligt dan op de loer.
Het mooie aan de hygiëne boiler met spiraal voor de heatpipes is dat het een volledig apart circuit is. Als ze er toch liggen een mooie aanvulling en extra besparing.
Dat is wel heel erg waar. Als het er dan toch ligt en aangesloten is, dan maar gebruiken.
Als je ze nu nog zou moeten kopen is het de investering naar mijn mening niet waard. En kun je beter in PV investeren. Die opbrengst is te sturen maar zonde om dit bestaande heatpipe systeem niet te gebruiken.
Eens.
Zonneboilers is best een leuke techniek met weinig omzettingsverliezen en verdere techniek. Enkel een circulatiepomp die de vloeistof rondpompt. Jammer dat het in de huidige markt niet meer zo interessant is.
Het is super. Maar PV is makkelijker en neemt minder ruimte in.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Oeps verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door Djvdb op 06-09-2026 07:25 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• FXZeRRo85
@Seafarer snap je punt, het is dat ik ze al heb liggen, vandaar. Gratis is dan ook een relatief begrip. Om te kunnen affakkelen mocht dit nodig zijn, ben ik nog aan het kijken naar ideeën.

In de oude situatie stonden 90 hp vol op zuid. Nieuwe situatie is 60 op oost. De afstand van leiding is weliswaar veel korter 70mtr naar max 20mtr. Maar er staat ook veel korter zon op. Dat gaat ook wel schelen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@FXZeRRo85
Je schrijft dat je Mitsubishi ging pendelen, maar die draaide dan ook over een parallel buffervat.
Ik denk dat je installatie veel beter had gewerkt zonder buffervat. Met voldoende warmtecapaciteit in de vloer had je misschien 1 of 2 runs per dag gehad.
Over die Ta: met 185 m² hoef je voor het minimum vermogen van ca 4.5 kW slechts 24 W/m² kwijt. Dat moet met een Ta rond de 25 graden al lukken. Conclusie: dat buffervat was het probleem.
Helaas heb je die WP al verkocht. Voor nu: Als je het simpel wilt houden dan zet je de nieuwe WP direct op de VVW. En zet je die heatpipes op Marktplaats. Want die maken je installatie onnodig complex, precies wat je niet wilde. Koop voor dat geld maar een paar extra PV-panelen, die maken stroom waar je van alles mee kunt doen.

Van dat plaatje hierboven krijg ik echt jeuk op allerlei lastig plekken. Dat is echt veel te complex. En jij hebt daarmee alweer aangetoond dat dit enkel leidt tot een hoge energierekening en veel onnodige kosten.
Ter vergelijking hier mijn schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA5TmOa2fsxyCNhPpFlG0CARB28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kdghHQodrtqXPFCxC0jjJr2l.png?f=user_large
Daarmee verwarm ik ca 280 m² met een energieverbruik van de WP van ca 1800 kWh per jaar voor verwarmen en SWW.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2026 12:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FXZeRRo85
@Andrehj Je hebt helemaal gelijk. De oude had mogelijk beter kunnen presteren. Maar dat is verleden tijd, de nieuwe wp wil ik wel zo goed mogelijk installeren. Ik ga inpunt meenemen. Dank daarvoor. Het verkopen van de heatpipes is geen issue, die kan een vriend van me zo overnemen.

Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid groepen en lengte daarvan bij jou. 280m2 is veel. Dacht ergens gelezen te hebben dat je de garage ook verwarmd?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@FXZeRRo85
Ik heb 28 groepen (verdeeld over drie verdiepingen) van max 80 meter, waarvan er 25 actief zijn bij koelen (alles behalve de badkamers) en 25 actief bij verwarmen (alles behalve de ouderslaapkamer). De garage (ca 50 m² beneden) heeft vier groepen. Deze moeten ook de zolder van de garage verwarmen, waardoor de temperatuur daar in de winter wat achterblijft (ca 15 °C). Dat is in de praktijk geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FXZeRRo85
@Andrehj hoe zorg je dan voor voldoende flow?
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic