• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:58
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:57:
[...]

Zeg dat er typfouten zijn gemaakt op de afbeelding anders is de nieuwe Arotherm pro en plus een zware teleurstelling.
A -7 W35
2,11 - 5,35 kW (nieuwe AROTHERM VWL 55/7.1)
1,7 - 6,2 kW (oude AROTHERM Plus 55/6)

Het minimaal vermogen is hoog van de 5 kW modellen, gaan ze dat nog eens verhogen...
Denk niet dat dat het minimale vermogen is.
Heb wel vermogensgrafieken gepost kijk maar terug.

De pro is de budget versie hè? Niet de opvolger van de plus. Voor de juiste unit moet je de plus 2026 kiezen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:21
Voor maart/april en oktober/november is het minimum vermogen van de meeste (kleine) warmtepompen vaak te hoog, tenminste voor normale rijtjeswoningen.
Betreffende dit minimumvermogen zie ik, ook met nieuwe 5 kW modellen, weinig verandering.
Of is er een "5-7kW" model met een minimum vermogen van 1,5 kW of lager bij A7/W35?

Bij mijn Arotherm pure 65/7.2 is het minimum vermogen ca. 1,8 kW bij A6,5/W24,3 vanochtend
en de wp loopt natuurlijk niet meer continue in april - ook niet bij hogere kamertemperatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:31
Op de vergelijker van e-duurzaam.nl staat er voor de plus modellen 1,39 kw minimaal vermogen opgegeven bij 7/35.

dat is dus veel lager minimum vermogen dan het oude model en ook veel lager dan het nieuwe pro model wat toch meer als budget model ingepast lijkt te worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Gerundium op 21-04-2026 14:08 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 20:36
dunklefaser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:04:
Voor maart/april en oktober/november is het minimum vermogen van de meeste (kleine) warmtepompen vaak te hoog, tenminste voor normale rijtjeswoningen.
Betreffende dit minimumvermogen zie ik, ook met nieuwe 5 kW modellen, weinig verandering.
Of is er een "5-7kW" model met een minimum vermogen van 1,5 kW of lager bij A7/W35?

Bij mijn Arotherm pure 65/7.2 is het minimum vermogen ca. 1,8 kW bij A6,5/W24,3 vanochtend
en de wp loopt natuurlijk niet meer continue in april - ook niet bij hogere kamertemperatuur.
Hier wil de Arotherm Plus 55/6 enkel doordraaien rond 0 graden buiten(uiteraard wel onderbrekeningen vanwege de-frost), ik los het gedeeltelijk op door nachtverlaging toepassen en dat voor een jaren 80 tussenwoning en stook royaal (21.5-22c kamertemp).

Minimaal opgenomen vermogen van 400w.
Met de nachtverlaging zorg ik dat tijdens aanwezig overdag de vloer warm is.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2026 16:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:12:
[...]

Wat bedoel je hiermee? De unit komt op de garage, bijna tegen de muur. Dan is deze gericht op het zuiden en staat vol in de zon voor het grootste gedeelte van de dag.
Volgens mij zit de buitenvoeler aan de buitenunit bij WeHeat. Oftewel als hij in de zon staat meet hij een veel te hoge buitentemperatuur en krijg je een te lage aanvoer. Als hij dan bijvoorbeeld 0 graden buiten is meet hij makkelijk bij windstil weer in de zon schat ik 5 tot 8 graden. Oftewel een koud huis. Tevens heeft WeHeat geen eigen thermostaat in tegenstelling tot Vaillant die perfect samenwerkt. Als ik een nieuwe WP zou nemen voor een ander huis no brainer.......Vaillant. Ik kan echt weinig op of aanmerken op Vailant. Zeker als ik meelees in andere topics.
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:21:
@MotorBeast Duidelijk geen zoneregeling.

Wat ik dan niet snap is dat 1 van de HeatGeek Installateurs wel gewoon een buffervat en tbv zoneregeling een circulatiepomp heeft opgenomen...Het is maar hoe je het als Heatgeek installateur invult?
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Wokschotel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
Een vraag over de Arotherm Pro VWL 115/7.1 A. Ik zie daar staan bij Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K: 4,76 - 12,75kW. Bij Vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K staat 6.3 (kW).
Voor zover ik begrijp: hij kan leveren tussen de 4.76 en 12.75kW. Bij 6.3kW heeft hij op die temperatuur de beste COP (en die COP staat er ook bij vermeld als het goed is)
Op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens staat weer Verwarmingsvermogen / Opgenomen vermogen / COP voor A-7/W35 (Volgens EN 14511) 11,12 kW / 4,36 kW / 2,55
Wat is nou het maximaal vermogen bij A-7/W35, ik ga maar uit van de laagste :P
Dit is dan 11.12kW max aan warmte afgifte, bij een opgenomen elektrisch vermogen van 4.36kW wat resulteert in een COP van 2,55 (want 11.12/4.36=2.55)
Waarom de twee max waardes verschillen? Geen idee.

• dunklefaser
@Gerundium 1,39 kW - dit noem ik wel een goede stap in de juiste richting
en blijkbaar is het vermogens- en modulatiebereik ook groter geworden.
(bij de aroTHERM plus 2026 VWL55/8.1 + VWZ MEH 97/7MB3)
Nu nog iets vergelijkbaars in split-uitvoering.

@mr_evil08 Geen antwoord op de vraag - minimum opgenomen vermogen bij het aroTHERM pure 65/7.2 buitendeel is iets van 225 W voor 1,8 kW thermisch.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 21-04-2026 17:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:14
De andere offerte is binnen en die is aanzienlijk hoger (bijna 7K). Dat komt o.a. doordat deze een aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V voorstelt. Maar dat is toch enorme overkill, voor een huis dat 1000m3 gas verbruikt (incl. tapwater)? Een 5 KW setup zou voldoende moeten zijn, zeker omdat de 1000m3 met dubbel glas (geen HR++) is. Volgens de berekening zou er alleen door het HR++ glas al ongeveer 1 KW af gaan. De aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V is niet alleen veel duurder, maar die gaat toch ook continu pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGuo1K9n3GsYJjWIas0UowINwq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MnIvnRWT38Q8CliciURnoJ0O.png?f=user_large
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:10:
De andere offerte is binnen en die is aanzienlijk hoger (bijna 7K). Dat komt o.a. doordat deze een aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V voorstelt. Maar dat is toch enorme overkill, voor een huis dat 1000m3 gas verbruikt (incl. tapwater)? Een 5 KW setup zou voldoende moeten zijn, zeker omdat de 1000m3 met dubbel glas (geen HR++) is. Volgens de berekening zou er alleen door het HR++ glas al ongeveer 1 KW af gaan. De aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V is niet alleen veel duurder, maar die gaat toch ook continu pendelen?

[Afbeelding]
1000m3 is een 55/6. Volgende installateur. Wat een mafklapper.

• L.N.
MotorBeast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:11:
[...]

1000m3 is een 55/6. Volgende installateur. Wat een mafklapper.
Dat dacht ik al. Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYGVo1-s2Yw5_bSNSL7fpUb0yh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VISqWRLYc1cniZCunP3tJwkd.png?f=fotoalbum_large

- Is een hydraulische module VWL 57/5 IS nodig bij een UniSTOR?
- Een hydraulische module VWL 57/5 IS lijkt mij toch te licht voor een aroTHERM plus VWL
125/6A 400V?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Een vraag over de Arotherm Pro VWL 115/7.1 A. Ik zie daar staan bij Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K: 4,76 - 12,75kW. Bij Vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K staat 6.3 (kW).

Op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens staat weer Verwarmingsvermogen / Opgenomen vermogen / COP voor A-7/W35 (Volgens EN 14511) 11,12 kW / 4,36 kW / 2,55

Wat is nou het maximaal vermogen bij A-7/W35, ik ga maar uit van de laagste :P
11,08 kW bij -7/W35 volgens de specs van de installateur brochure vann Vaillant voor de nw Pro 115/7.1

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fleighe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
[...]

Voor zover ik begrijp: hij kan leveren tussen de 4.76 en 12.75kW. Bij 6.3kW heeft hij op die temperatuur de beste COP (en die COP staat er ook bij vermeld als het goed is)

[...]

Dit is dan 11.12kW max aan warmte afgifte, bij een opgenomen elektrisch vermogen van 4.36kW wat resulteert in een COP van 2,55 (want 11.12/4.36=2.55)
Minimum vermogen bij +7/W35 is 2,48 kW. voor de nw Pro 115/7.1

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2026 19:32 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

.

[ Voor 99% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 19:50 ]

L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:
[...]

Dat dacht ik al. Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

[Afbeelding]

- Een hydraulische module VWL 57/5 IS lijkt mij toch te licht voor een aroTHERM plus VWL
125/6A 400V?
Hydraulische module bevat een driewegklep, expansievat (ik heb geen extra expansievat) en BUH. Tevens kan je op de unit settings aanpassen zoals pompsnelheid etc. De BUH kan je instellen van 1 tot 3kW als ik me goed herinner (staat hier uit). De driewegklep heb je nodig voor het schakelen tussen boiler opwarmen en huis. Je kan zonder maar dan heb je een andere regelunit nodig en een losse driewegklep. Dit is makkelijker en iets duurder alhoewel je bij de andere optie weer te maken krijgt met meerwerk uren voor de installateur. NB: neem de boiler met electrische anode. Geen onderhoud en nog iets beter geisoleerd. En ik mis isolatiemateriaal voor de leidingen HT Armaflex of dat moet de ribbelbuis zijn. Volgens mij raden de goede installateurs ribbelbuis af. Wat een bak geld, zelfs nog ex BTW.

https://www.myvaillantpro.../hydraulic-station---mono

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 20:10 ]

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:
[...]

Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

125/6A 400V?
Los van inhoudelijke antwoord van @MotorBeast:
- het typenummer van de hydraulische module is zwaar verouderd en niet passend
- er staat óók nog een losse regelunit (controller) op, de VWZ AI - het is de een of de ander

Vooral meer reden om na korte feedback niet in zee te gaan.

• martijnst
  • Nu online
Fleighe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
[...]

[...]

Het is precies zoals jij zegt, de COP wordt altijd genoemd door Vaillant in combinatie met het vermogen waar die COP bij past. Ze hebben hier twee verschillende datapunten vermeld op verschillende plekken.

Grappig genoeg passen die datapunten niet heel slecht op de complete tabellen van de "oude" Arotherm Plus 12kW. Links de COP, rechts het vermogen. Ik heb de plek van de twee genoemde datapunten grofweg aangegeven met een dikke rand.

Ook het genoemde maximaal en minimaal vermogen bij -7 klopt wel grofweg met deze tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dMg39BXADmwGHmYFqVBgDoJTDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cyh9OgUOIRhXDIHWz1pbDas.png?f=fotoalbum_large
martijnst schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:19:
[...]

Los van inhoudelijke antwoord van @Carboy54:
- het typenummer van de hydraulische module is zwaar verouderd en niet passend
- er staat óók nog een losse regelunit (controller) op, de VWZ AI - het is de een of de ander

Vooral meer reden om na korte feedback niet in zee te gaan.
Scherp gezien. Volgens mij gaf ik toch antwoord? Haha. Iets minder scherp.

• martijnst
  • Nu online
@MotorBeast Ahem :-)

[ Voor 82% gewijzigd door martijnst op 21-04-2026 20:29 ]

• L.N.
@MotorBeast en @martijnst Ja, het is mij nu wel duidelijk dat ik niet met deze partij in zee moet gaan. Wat een gepruts.....

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:01
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:33:
@MotorBeast en @martijnst Ja, het is mij nu wel duidelijk dat ik niet met deze partij in zee moet gaan. Wat een gepruts.....
Je wilt:
Arotherm Plus 55/6
Meh 97/6 hydraulische module
Vrc 720 en gateway
300l duplex rvs boiler
Open verdeler vvw, beperkte tot geen naregeling.
Aangesloten met 28mm koper
15/17k voor subsidie, incl btw en alles

• dunklefaser
Mijn sCOP met de aroTHERM pure 65/7.2 tussen 13 april 2025 en 13 april 2026
8068 kWhthermisch/1569 kWhelektrisch = 5,14
(alles extern gemeten)
Afgelopen stookseizoen was niet echt (super) koud en ook de defrostmania viel mee.
(Warm water doet de wpb.)

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:38
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:27:
[...]

Mijn advies een 55/6. Verhaal rondom de RVS boiler, helemaal mee eens. Wel duplex RVS kiezen (oa DJG boilers). Isolatie rondom mlb 32mm buis is te verwaarlozen.
Djg maakt volgens mij boilervaten in rvs 444. Ik heb hier een wps200 van djg met een Intergas sticker erop, en die is van rvs444 gemaakt.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Helaas kan een installateur die ik op het oog (en veel vertrouwen in) had, niet voor me aan de slag. Dat is superjammer en ik heb nu teveel andere installateurs over de vloer gehad die niet zo competent zijn. Het is om hopeloos van te worden.

In feite heb ik een redelijk standaard installatie nodig obv de nieuwe 7kw Arotherm plus en 300L RVS boiler.
Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn / Leiden een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-05 21:13
Vandaag had ik een servicemonteur van Intergas over de vloer voor de reparatie van m'n Xtend.
Ik vertelde dat ik in m'n nieuw aangekochte woning van plan was om een Intergas Xceed te installeren, wat hij mij sterk kon afraden vanwege de aanhoudende problemen die ze daarmee hebben.

Omdat ik middenin een verbouwing zit die me helemaal aan het breken is en hierdoor niet veel energie heb
voor het opnieuw starten van een zoektocht, heb ik Gemini aangeslingerd.
Ik wilde voor een Intergas gaan omdat ik daar bekend mee ben (ook met installeren en instellen), maar daar heb ik nu dus niets meer aan.
Als ik iets goed gedaan wil hebben moet ik het zelf doen, maar ik moet nu gedwongen keuzes gaan maken in wat ik zelf ga aanpakken. Dit is er dus één die ik wellicht uit handen moet geven.

Mijn eisen zijn:
-Goede modulatie (zo laag mogelijk afgegeven vermogen op het laagste pitje)
-Goed assortiment aan randapparatuur (geen troep van andere merken nodig voor een compleet systeem)
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Ik heb Gemini verteld dat ik doodsbang ben voor irritant pendelgedrag, en daarom opteerde voor een VWL 55/6. Liever wat vaker de BUH aanspreken in de winter, dan in de lengte en herfst continu pendelen.
Gemini zei: Geen zorgen mattie, de VWL 75/6 kan ook een laag vermogen afgeven (2,5kW).
Ook kreeg ik het voordeel voorgeschoteld dat het SWW-vat met een 75/6 met 2,5 uur opgewarmd kan worden ipv de 3,5u met de 55/6.
Goed punt, akkoord.
De 65/6 valt als 'geknepen' 75/6 een beetje buiten de boot. Ik zie geen reden om daarvoor te kiezen tov de 75/6.

Mijn situatie:
140m2 van 1993 waar de garage van 18m2 nog bij aan wordt getrokken.
Alvast aangepast voordat we verhuizen:
VV op elke etage
De 10cm isobouwplaten aangedikt met 9cm houtvezelisolatie
Balansventilatie aangelegd (maar nog niet af)
Nog te doen:
Triple glas.

Mijn vraag aan jullie (plus wat subvraagjes): klopt dit boodschappenlijstje aan apparatuur dat ik nu voorgeschoteld heb gekregen? Ik heb dit graag scherp voordat ik offertes ga aanvragen.

1. Buitenunit VWL 75/6 (welke toevoeging is het nieuwste type?)
2. Hydraulische module VWZ MEH 97/6
3. Boilervat uniSTOR VIH RW 300/3 MR
4. Regelaar sensoCOMFORT VRC 720
5. Gateway MyVaillant Connect VR 940f
Totaal hardware excl leidingen, klein materiaal, koppelingen, installatie: €8315 tot 9190

• mr_evil08
JPS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:22:
In feite heb ik een redelijk standaard installatie nodig obv de nieuwe 7kw Arotherm plus en 300L RVS boiler.
Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.
Elk installateur heeft zijn eigen merken, niet omdat hij andere merken waardeloos vindt maar zodat hij zich kan focussen op de ins en outs en daar alle kennis van heeft.

Je kiest een merk waar je goed bij voelt en zoekt dan een installateur die hem in zijn portfolio heeft, anders moet je kijken naar een onafhankelijke adviseur.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2026 09:02 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

mr_evil08 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:00:
[...]

Elk installateur heeft zijn eigen merken, niet omdat hij andere merken waardeloos vindt maar zodat hij zich kan focussen op de ins en outs en daar alle kennis van heeft.

Je kiest een merk waar je goed bij voelt en zoekt dan een installateur die hem in zijn portfolio heeft, anders moet je kijken naar een onafhankelijke adviseur.
Ja snap ik, in mijn geval bedoel ik dus een Vaillant installateur.
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:
Vandaag had ik een servicemonteur van Intergas over de vloer voor de reparatie van m'n Xtend.
Ik vertelde dat ik in m'n nieuw aangekochte woning van plan was om een Intergas Xceed te installeren, wat hij mij sterk kon afraden vanwege de aanhoudende problemen die ze daarmee hebben.

Omdat ik middenin een verbouwing zit die me helemaal aan het breken is en hierdoor niet veel energie heb
Ik wilde voor een Intergas gaan omdat ik daar bekend mee ben (ook met installeren en instellen), maar daar heb ik nu dus niets meer aan.
Als ik iets goed gedaan wil hebben moet ik het zelf doen, maar ik moet nu gedwongen keuzes gaan maken in wat ik zelf ga aanpakken. Dit is er dus één die ik wellicht uit handen moet geven.

Mijn eisen zijn:
-Goed assortiment aan randapparatuur (geen troep van andere merken nodig voor een compleet systeem)
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Ik heb Gemini verteld dat ik doodsbang ben voor irritant pendelgedrag, en daarom opteerde voor een VWL 55/6. Liever wat vaker de BUH aanspreken in de winter, dan in de lengte en herfst continu pendelen.
Gemini zei: Geen zorgen mattie, de VWL 75/6 kan ook een laag vermogen afgeven (2,5kW).
Ook kreeg ik het voordeel voorgeschoteld dat het SWW-vat met een 75/6 met 2,5 uur opgewarmd kan worden ipv de 3,5u met de 55/6.
Goed punt, akkoord.
De 65/6 valt als 'geknepen' 75/6 een beetje buiten de boot. Ik zie geen reden om daarvoor te kiezen tov de 75/6.

Mijn situatie:
VV op elke etage
Nog te doen:
Triple glas.

Mijn vraag aan jullie (plus wat subvraagjes): klopt dit boodschappenlijstje aan apparatuur dat ik nu voorgeschoteld heb gekregen? Ik heb dit graag scherp voordat ik offertes ga aanvragen.

Totaal hardware excl leidingen, klein materiaal, koppelingen, installatie: €8315 tot 9190
Ik doe 140m2 met radiatoren (dus hogere aanvoer) met een 55/6 al 2 winters in combi met 300 liter boiler. Opwarmen kost met echt koud weer krap 2 uur. Geen 3,5. Jaja Ai. Het is het nog niet. Dat blijkt.
JPS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:22:
Helaas kan een installateur die ik op het oog (en veel vertrouwen in) had, niet voor me aan de slag. Dat is superjammer en ik heb nu teveel andere installateurs over de vloer gehad die niet zo competent zijn. Het is om hopeloos van te worden.

Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn / Leiden een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.
Zie je DM.

• mr_evil08
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:

Mijn eisen zijn:
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Goed punt, akkoord.

Mijn situatie:
VV op elke etage
Nog te doen:
Triple glas.

Daarin verschillen ze niet m.b.t boiler opwarmen, kwestie van afstelling en hoe het geplaatst wordt.
Je hebt ook warmtepompen die stiekem het hulp element bijschakelen en dat verklaart het sneller opwarmen, Valliant kan dat ook het hulp element mee laten doen.

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:01
Munveq schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:01:
[...]

Djg maakt volgens mij boilervaten in rvs 444. Ik heb hier een wps200 van djg met een Intergas sticker erop, en die is van rvs444 gemaakt.
Excuus, je hebt gelijk. Haalde t even door de war met een Stecali boiler die ik laatst geïnstalleerd had. Klopt dat inderdaad veel merken die DJG boilers verkopen.
mr_evil08 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
[...]

Daarin verschillen ze niet m.b.t boiler opwarmen, kwestie van afstelling en hoe het geplaatst wordt.
Je hebt ook warmtepompen die stiekem het hulp element bijschakelen en dat verklaart het sneller opwarmen, Valliant kan dat ook het hulp element mee laten doen.
Moet je een Daikin nemen. Die stookt dacht ik de boiler boven de 23 graden buiten standaard met de BUH alleen op. Kan je een goede Cop hebben voor SWW vertikt je WP dat. 8)7

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:03:
[...]

Moet je een Daikin nemen. Die stookt dacht ik de boiler boven de 23 graden buiten standaard met de BUH alleen op. Kan je een goede Cop hebben voor SWW vertikt je WP dat. 8)7
Dat klopt niet, >25C buiten opwarmen op compressor tot zo’n 54C dan BUH
>35C buiten opwarmen tot 45C dan BUH

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:04
Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:15:
[...]

Dat klopt niet, >25C buiten opwarmen op compressor tot zo’n 54C dan BUH
>35C buiten opwarmen tot 45C dan BUH
Ik meen dat de Vaillants ook bij hogere buiten temperaturen de buh op een gegeven moment nodig heeft om het laatste zetje te geven? Of is dat alleen bij legionella run temperaturen?

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-05 16:15
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

Ik meen dat de Vaillants ook bij hogere buiten temperaturen de buh op een gegeven moment nodig heeft om het laatste zetje te geven? Of is dat alleen bij legionella run temperaturen?
Vorig jaar een paar keer meegemaakt: Als het buiten warm is (>30) dan wordt de BUH ingezet als de water temperatuur boven de 50 komt...

• Batilan
aj_vdw schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:30:
[...]

Vorig jaar een paar keer meegemaakt: Als het buiten warm is (>30) dan wordt de BUH ingezet als de water temperatuur boven de 50 komt...
OK, Thx, dan kan ik rond die tijden de SWW run beter wat vroeger op de dag doen, staat nu op 13:00, meestal nog niet het warmst van de dag, maar richting een uur of 10 zal het niet snel 30 C worden, ik heb dan al wel voldoende PV opbrengst (ligt op OZO) om de SWW run geheel op PV te doen.
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:38:
[...]

OK, Thx, dan kan ik rond die tijden de SWW run beter wat vroeger op de dag doen, staat nu op 13:00, meestal nog niet het warmst van de dag, maar richting een uur of 10 zal het niet snel 30 C worden, ik heb dan al wel voldoende PV opbrengst (ligt op OZO) om de SWW run geheel op PV te doen.
@aj_vdw Hier staat al 2 zomers de boilervulling gewoon zonder BUH op het warmste moment van de dag vanaf 15.00 uur (hoogste zonstand) te pruttelen. Geen centje pijn. BUH staat hier structureel uit, ook in de winter. Wellicht verschil tussen een split en een Mono. Hier staat een Mono.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2026 16:50 ]

• Technician-
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

Je dat gaat op hoge druk/temp.
Met stijging buitentemp stijgt ook de hoge druk zijde van het koelcircuit. Uit bescherming van de compressor gaat de BUH vanaf een bepaalde druk overnemen.
Daarom ben ik ook niet gek op installaties zonder BUH.
Bij erg hoge drukken/temp zal de oliewerking minder zijn of zelfs kunnen verbranden.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-04-2026 16:56 ]

Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:55:
[...]

Je dat gaat op hoge druk/temp.
Met stijging buitentemp stijgt ook de hoge druk zijde van het koelcircuit. Uit bescherming van de compressor gaat de BUH vanaf een bepaalde druk overnemen.
Daarom ben ik ook niet gek op installaties zonder BUH.
Bij erg hoge drukken/temp zal de oliewerking minder zijn of zelfs kunnen verbranden.
Ook die ervaring heb ik niet want eerste jaar stond mijn BUH nog op 3kW en sprong niet aan. Vreemd toch? Volgend jaar na afschaf salderen moeten we eigenlijk gewoon alleen op BUH verwarmen van de boiler. Hier stond vanmiddag de WP droger aan en wasmachine en boiler verwarmen en stofzuiger en had nog 2000W over. Krijg het niet op die stroom. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2026 17:04 ]

• Batilan
MotorBeast schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:49:
[...]

@aj_vdw Hier staat al 2 zomers de boilervulling gewoon zonder BUH op het warmste moment van de dag vanaf 15.00 uur (hoogste zonstand) te pruttelen. Geen centje pijn. BUH staat hier structureel uit, ook in de winter. Wellicht verschil tussen een split en een Mono. Hier staat een Mono.
FWIW: Betreft inderdaad een split. Ik moet nog eens terugzoeken of de BUH uberhaubt ooit gebruikt is voor SWW (buiten de legionella runs om, want dan wordt deze het laatste stukje zeker bijgeschakeld, ook al heb ik de BUH uitgezet voor zowel verwarming als SWW).

• L.N.
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:16:
[...]

Je wilt:
Arotherm Plus 55/6
Meh 97/6 hydraulische module
Vrc 720 en gateway
300l duplex rvs boiler
Open verdeler vvw, beperkte tot geen naregeling.
Aangesloten met 28mm koper
15/17k voor subsidie, incl btw en alles
Mijn offerte komt overeen met wat jij aangeeft, behalve dat de verkoper in dit geval een Pro aanraadt boven de Plus:

De 75/7.1 is de Pro variant. De “oude” plus/6 (2019) is nog leverbaar maar is qua performance iets minder dan de Pro. De nieuwe plus/8.1 komt pas eind dit jaar op de NL-markt en kost bijna €2000,- meer dan de Pro en is technisch gezien maar minimaal beter.

Wat vinden jullie hiervan?

• Technician-
L.N. schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:34:
[...]

Mijn offerte komt overeen met wat jij aangeeft, behalve dat de verkoper in dit geval een Pro aanraadt boven de Plus:

De 75/7.1 is de Pro variant. De “oude” plus/6 (2019) is nog leverbaar maar is qua performance iets minder dan de Pro. De nieuwe plus/8.1 komt pas eind dit jaar op de NL-markt en kost bijna €2000,- meer dan de Pro en is technisch gezien maar minimaal beter.

Nou dat klopt niet, zou liever de oude plus dan de pro hebben.
Bovendien kan die dat niet weten.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 22:07
Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:10:
[...]

Nou dat klopt niet, zou liever de oude plus dan de pro hebben.
Bovendien kan die dat niet weten.
Ligt eraan wat je zoekt;
Modulatiebereik; nieuwe pro (moduleert verder terug)
Stille werking; oude plus (erp geluidsdruk is gelijk, maximaal geluidsvermogen pro is iets hoger)
Efficiëntie; nieuwe pro is net wat efficiënter volgens specs (minimaal)

Als er geen dringende reden voor de oude plus is zou ik momenteel eerder een nieuwe pro adviseren, paar keer zien draaien, volgende maand worden er 6 geplaatst.

De oude plus /6 heeft wat mij betreft (ondanks de graadminutenregeling) toch een net wat hoog minimum vermogen. Zeker bij een systeem met minder afgiftevermogen wel heel fijn.

Daarnaast vind ik de condensor in L - vorm wel z’n charme hebben, net wat meer oppervlakte, minder defrosts nodig..

Daarnaast voor stukje “mogelijkheid tot updaten” etc. Vind ik het wel fijn een “nieuw” product te hebben…

Anderzijds, de oude plus hebben we echt veel geïnstalleerd, weinig gedoe mee en ik kan inmiddels blindelings de menu’s door, ook wel lekker :)

2050vandaag, waarom wachten?

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:09

RpW

L.N. schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:34:
[...]

Had begrepen dat nieuwe plus vanaf juli geleverd gaat worden, en u zegt pas vanaf eind dit jaar??? Zijn hier nog installateurs die info hebben mbt begin uitlevering nieuwe plus?

• dunklefaser
@BjornHero Qua minimum vermogen lijkt de aroTHERM plus 2026 nog net wat lager te kunnen dan de pro,
zie deze post hier.

• BjornHero
RpW schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:58:
[...]

Had begrepen dat nieuwe plus vanaf juli geleverd gaat worden, en u zegt pas vanaf eind dit jaar??? Zijn hier nog installateurs die info hebben mbt begin uitlevering nieuwe plus?
In Duitsland zijn ze al bijna een jaar leverbaar en hebben we er ook enkele geïnstalleerd, Nederland is geen grote afzetmarkt voor Vaillant.

Eind vorig jaar hoorde ik ook “gepland in medio 26”.

Maar wie Vaillant kent en de releasedata kent… weet dat dat meestal iets langer duurt.

M’n vertegenwoordiger zegt “ga uit van q4”.

• BjornHero
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:05:
@BjornHero Qua minimum vermogen lijkt de aroTHERM plus 2026 nog net wat lager te kunnen dan de pro,
zie deze post hier.
Klopt, maar de vergelijking was oude plus of nieuwe pro.

• Technician-
BjornHero schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ligt eraan wat je zoekt;
Modulatiebereik; nieuwe pro (moduleert verder terug)
Stille werking; oude plus (erp geluidsdruk is gelijk, maximaal geluidsvermogen pro is iets hoger)
Efficiëntie; nieuwe pro is net wat efficiënter volgens specs (minimaal)

Als er geen dringende reden voor de oude plus is zou ik momenteel eerder een nieuwe pro adviseren, paar keer zien draaien, volgende maand worden er 6 geplaatst.

De oude plus /6 heeft wat mij betreft (ondanks de graadminutenregeling) toch een net wat hoog minimum vermogen. Zeker bij een systeem met minder afgiftevermogen wel heel fijn.

Daarnaast vind ik de condensor in L - vorm wel z’n charme hebben, net wat meer oppervlakte, minder defrosts nodig..

Daarnaast voor stukje “mogelijkheid tot updaten” etc. Vind ik het wel fijn een “nieuw” product te hebben…

Anderzijds, de oude plus hebben we echt veel geïnstalleerd, weinig gedoe mee en ik kan inmiddels blindelings de menu’s door, ook wel lekker :)
Ja dat zou op papier zo zijn, ik wacht graag even af.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RpW schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:58:
[...]

Ik heb de levering van de 75/8.1 op 15 mei gepland staan.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:09

RpW

--Erik-- schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:20:
[...]

Dat zou mooi zijn! Hopelijk zou u ons hier van op de hoogte willen houden? Want ik ben heel benieuwd en waarschijnlijk hier nog een paar meer.....

• EleanorV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-05 14:19
In onze zoektocht (als leek) naar een vervanging voor onze Itho pomp, hebben we recent twee offertes gekregen voor de nieuwe Vaillant arotherm pro. Onze situatie: Hoekwoning BJ 2012, 150m2, beneden laagtemperatuur vloer verwarming en rest van het huis radiatoren Geen zonnepanelen.. 1000m3 p/j. Gezin met 2 kleine peuters.
Een installateur biedt een Vaillant arotTHERM Pro VWL 75/7.1 A icm een Vaillant VHR 30-36CS/1-5 eco TEC plus CW 5 voor 12950 ex subsidie.

de ander biedt een Vaillant aroTHERM pro VWL 55/7.1 A Hybride Warmtepomp 8,12kW icm met dezelfde cv als hierboven voor 10830 na aftrek subsidie.
De offertes lijken elkaar dus niet veel te ontlopen als je de subsidie meerekent. Is het dan altijd beter om voor de 75/7.1 A ipv de 55/7.1A te gaan of zeg ik dan iets geks? Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
EleanorV schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:14:
In onze zoektocht (als leek) naar een vervanging voor onze Itho pomp, hebben we recent twee offertes gekregen voor de nieuwe Vaillant arotherm pro. Onze situatie: Hoekwoning BJ 2012, 150m2, beneden laagtemperatuur vloer verwarming en rest van het huis radiatoren Geen zonnepanelen.. 1000m3 p/j. Gezin met 2 kleine peuters.
Een installateur biedt een Vaillant arotTHERM Pro VWL 75/7.1 A icm een Vaillant VHR 30-36CS/1-5 eco TEC plus CW 5 voor 12950 ex subsidie.

de ander biedt een Vaillant aroTHERM pro VWL 55/7.1 A Hybride Warmtepomp 8,12kW icm met dezelfde cv als hierboven voor 10830 na aftrek subsidie.
De offertes lijken elkaar dus niet veel te ontlopen als je de subsidie meerekent. Is het dan altijd beter om voor de 75/7.1 A ipv de 55/7.1A te gaan of zeg ik dan iets geks? Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?
Vergeet hybride! Je huis kan prima meteen over naar een volledige warmtepomp.
Met 1000m3 gas kom je toe met ongeveer een 5kw warmtepomp. Dat een installateur voor een 7kw kiest is volgens mij wat voorzichtig maar ook weer niet heel raar, ze kunnen prima terugmoduleren.

• BjornHero
--Erik-- schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zou eens even gaan bellen met je leverancier…
Gisteren zouden hier een aantal pro’s aankomen en een nieuwe plus zou ook al geleverd moeten zijn…

Maar leverancier heeft ze nog niet binnen en Vaillant nog niet in NL..

Huidige prognose (gisteren aan telefoon)
Pro’s eind mei, 11 kw later
Plus vanaf eind Juli, beperkt aanbod..

• Leetness
  • Laatst online: 09:10
Ik heb een informele afspraak gemaakt met een lokale installateur om hier na de zomer (~september) een Plus 55/6 model te gaan neerzetten. Nu de VWL 55/8.1 (binnenkort) uitkomt, zou ik er goed aan doen om deze al aan te vragen/laten bestellen of zal de beschikbaarheid einde zomer al goed genoeg zijn om dat niet nu al te hoeven doen?

Verder vind ik het nog lastig kiezen tussen de 55/6 en de 55/8.1 dus als iemand daar meer informatie over heeft houd ik me aanbevolen. Op basis van de specs kan ik in ieder geval weinig voordelen van de nieuwe versie vinden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:24
@--Erik-- Gaat dat dan om een NL-model, of een uit Duitsland... Daar staat hij al maanden leverbaar immers...

@Leetness Data vanuit Vaillant NL nog niet bekend. Vaillant Oostenrijk: geen tonaaltoeslag, marginaal lager moduleren.
De tonaaltoeslag op de /6 is er omdat Vaillant niet wilde hertesten... maar je hebt er mee te rekenen in WPAC. De 8.1 is dus (waarschijnlijk) makkelijker te plaatsen met redelijke borging dat het geluidstechnisch oké is.

@__Erik__ gefixt, thx :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-04-2026 11:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:27
Ronald schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:07:
@__Erik__ Gaat dat dan om een NL-model, of een uit Duitsland... Daar staat hij al maanden leverbaar immers...

@Leetness Data vanuit Vaillant NL nog niet bekend. Vaillant Oostenrijk: geen tonaaltoeslag, marginaal lager moduleren.
De tonaaltoeslag op de /6 is er omdat Vaillant niet wilde hertesten... maar je hebt er mee te rekenen in WPAC. De 8.1 is dus makkelijker te plaatsen met redelijke borging dat het geluidstechnisch oké is.
Psst, Ronald, er is een verschil tussen - en _ 😇

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• EleanorV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-05 14:19
marvel27 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 01:21:
[...]

Vergeet hybride! Je huis kan prima meteen over naar een volledige warmtepomp.
Met 1000m3 gas kom je toe met ongeveer een 5kw warmtepomp. Dat een installateur voor een 7kw kiest is volgens mij wat voorzichtig maar ook weer niet heel raar, ze kunnen prima terugmoduleren.
We hebben van een van beide installateurs inderdaad ook een offerte ontvangen voor een all electric pomp (Vaillant arotTHERM Pro 75/7.1 met 300l boiler) a 14k. Maar dan zouden er ook aanpassingen in onze keuken (koken nu op gas) moeten plaatsvinden wat het geheel een forse duurdere investering maakt. is dat toch de moeite waard volgens jullie?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:15

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

EleanorV schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:44:
[...]

We hebben van een van beide installateurs inderdaad ook een offerte ontvangen voor een all electric pomp (Vaillant arotTHERM Pro 75/7.1 met 300l boiler) a 14k. Maar dan zouden er ook aanpassingen in onze keuken (koken nu op gas) moeten plaatsvinden wat het geheel een forse duurdere investering maakt. is dat toch de moeite waard volgens jullie?
Los van andere voordelen: de gasaansluiting kost ongeveer 300 euro per jaar, dus aankomende tien jaar 3.000 euro. In die periode moet je ook nog een keer de CV-ketel vervangen en af en toe onderhouden - zeg 2.000 euro in totaal. Die 5.000 euro voorkom je door nu van het gas af te gaan.

Daarnaast moet je op enig moment toch die stap zetten en dus kosten maken, zal de gasaansluiting niet goedkoper worden, is het beter voor het milieu en vinden aspirant-kopers het bij een eventuele verkoop van de woning waarschijnlijk ook aantrekkelijk.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

EleanorV schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:44:
[...]

Hoezo MOET gas eruit om te koken? Niets moet. Ik kook hier (helaas) ook nog even op gas en verbruik daarvoor 20m3. Prijs per m3 is alleen hoog door de vaste kosten maar als je ieder jaar switcht met welkom bonus valt dat ook wel mee. Gas gaat er hier bij plaatsen nieuwe keuken wel uit en moet eerlijk zeggen dat het een drama is om een goede elektromonteur te vinden met normale prijzen anders had ik hier ondertussen wel even een gebruikte inductieplaat geplaatst en er zit een kast in de weg om 5 aderig te trekken voor inductie. Gewoon eruit met die plofketel en inductie kan altijd later.

• --Erik--
  • Niet online
BjornHero schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:07:
[...]

Ik zou eens even gaan bellen met je leverancier…
Gisteren zouden hier een aantal pro’s aankomen en een nieuwe plus zou ook al geleverd moeten zijn…

Maar leverancier heeft ze nog niet binnen en Vaillant nog niet in NL..

Huidige prognose (gisteren aan telefoon)
Pro’s eind mei, 11 kw later
Plus vanaf eind Juli, beperkt aanbod..
Contact gehad met de installateur (@busscherski hier op Tweakers) en levering is verschoven naar begin juni voorlopig, maar kan nog schuiven..

@Ronald leverancier is nederlands (Wasco)

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• BjornHero
MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:26:
[...]

Hoezo MOET gas eruit om te koken? Niets moet. Ik kook hier (helaas) ook nog even op gas en verbruik daarvoor 20m3. Prijs per m3 is alleen hoog door de vaste kosten maar als je ieder jaar switcht met welkom bonus valt dat ook wel mee. Gas gaat er hier bij plaatsen nieuwe keuken wel uit en moet eerlijk zeggen dat het een drama is om een goede elektromonteur te vinden met normale prijzen anders had ik hier ondertussen wel even een gebruikte inductieplaat geplaatst en er zit een kast in de weg om 5 aderig te trekken voor inductie. Gewoon eruit met die plofketel en inductie kan altijd later.
Zelf even een kabel trekken voor een kookplaat en met de warmtepomp-monteur afspreken dat hij een groep bijplaatst hiervoor? Dat maakt het geheel ineens een heel stuk behapbaarder…
Inductie kookplaat kan ook gebruikt zijn…

Krijg je geen spijt van :)

Wel van dubbele kosten;
-gasaansluiting 350€? (Incl kosten aanbieder)
-onderhoud cv 150€? (Jaar ca.)

Afschrijving cv ketel en waarschijnlijk over 3 jaar het idee “kan ik dit ombouwen naar full electric, maar dat is wel zonde van de ketel”…

BjornHero schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:43:
[...]

Zelf even een kabel trekken voor een kookplaat en met de warmtepomp-monteur afspreken dat hij een groep bijplaatst hiervoor? Dat maakt het geheel ineens een heel stuk behapbaarder…
Inductie kookplaat kan ook gebruikt zijn…

Krijg je geen spijt van :)

Wel van dubbele kosten;
-gasaansluiting 350€? (Incl kosten aanbieder)
-onderhoud cv 150€? (Jaar ca.)

Afschrijving cv ketel en waarschijnlijk over 3 jaar het idee “kan ik dit ombouwen naar full electric, maar dat is wel zonde van de ketel”…
Helaas kabel kan hier niet. Heb nog een vrije groep maar die komt uit achter een keukenkast die vast zit. Die moet eerst los dan. Geen kruipruimte hier en meterkast in hal. Breek ik me nek over de kabel die over de vloer moet door de hal en stuk woonkamer. Grrrrrrrr. Zal nog eens achter een elektromonteur gaan want de meterkast heeft ook geen ruimte meer voor extra groepen voor inductie.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 29-04-2026 19:02 ]

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:13
Voor een nieuwe split arotherm kan ik nu nog (heel even) kiezen of ik een draadloze thermostaat+ temp. sensor wil. De installateur pusht een beetje de draadloze, "lekker makkelijk". Maar alles ligt nog open dus trek liever een draadje. Moet de temp sensor buiten zoveel mogelijk in de schaduw?
Het enige nadeel wat ik hier zo snel kan vinden is dat een draadloze thermostaat "wakker gemaakt" moet worden. Is stabiliteit ook nog een evt nadeel? Of gewoon altijd doen, bedraad, als het kan?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:16
Mijn voorkeur heeft bedraad als het enigszins kan.
En ja, de buitensensor moet zoveel mogelijk in de schaduw op noord hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 30-04-2026 19:47 ]

@Franciesco Moet dat niet zijn ......altijd in de schaduw op Noord? Zon erop, ook bij vorst, en er klopt niets meer van je benodigde aanvoer temperatuur. Die zakt onmiddellijk. Ik had zelfs problemen met mijn buitenvoeler en stooklijn omdat hij te dicht tegen het platte dak aan hing. Komt vrij nauw die meting is mijn ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2026 18:32 ]

• Franciesco
Ja, eens @MotorBeast

• dunklefaser
Als je het echt goed wil doen plaats je de buitensensor in een meteorologische weerhut :+ .
(Er zijn ook installateurs die de buitensensor op de buitenunit plakken.)

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 01-05-2026 09:43 ]

• marcop23
  • Laatst online: 14:28
MotorBeast schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:31:
@Franciesco Moet dat niet zijn ......altijd in de schaduw op Noord? Zon erop, ook bij vorst, en er klopt niets meer van je benodigde aanvoer temperatuur. Die zakt onmiddellijk. Ik had zelfs problemen met mijn buitenvoeler en stooklijn omdat hij te dicht tegen het platte dak aan hing. Komt vrij nauw die meting is mijn ervaring.
Zo veel mogelijk, want wat als je een rijtjeshuis hebt met buren aan de noordkant? Soms is er gewoon geen plek aan de noordkant.

Een plek met schaduw lijkt me in ieder geval het belangrijkst. In ieder geval in de winter, als de zon laag staat.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een aanbouw met muur op het noorden, daar kan dus de sensor prima op.
Daar komt nooit direct zonlicht op, in een hoek met de achtergevel van de woning dus ook aardig uit de wind ga ik even vanuit.
@Piemol Zorg wel dat hij op minimaal 1,5 meter hoogte hangt.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-05 19:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Heeft hier iemand tips voor een goede installateur met ervaring met Vaillant monoblocks in Noord Brabant (omgeving Den Bosch-Tilburg)? Reacties mogen ook via DM ;)

• HolyCorn
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben al een tijd aan het meelezen om inspiratie/ervaring op te doen voor onze overstap naar all-electric. Ik heb een eigen topic geopend met daarin wat vragen, zouden jullie daarin advies/feedback kunnen geven? Alvast bedankt!

• floyo255
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-05 21:25
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Arotherm Pro VWL55/7.1A of de 75.

Ik snap alleen niet helemaal meer welke versies van de besturingen nou samenwerken. Ik wil graag een systeem met de VWZ AI, dus met losse BUH en driewegklep etc.

Het is vrij duidelijk dat de VWZ AI/7 nodig is. Die is in Duitsland redelijk geprijsd te krijgen.
Maar dan de thermostaat, de gebruiksaanwijzingen etc verwijzen naar de VRC720. De nieuwste versie is de VRC720/3.
Zou de oudere VRC720 ook gewoon werken in dit geval? Financieel is dat iig een stuk aantrekkelijker.
Google zegt dat de VRC720/3 voornamelijk de koelmodus toevoegt, voor mij niet bijzonder nodig.

Al met al val ik een beetje over de ondoorzichtigheid van de versies, en de prijzen van imho vrij simpele kastjes :) Als je ze gewoon zo koopt zit je ruim boven de 1000 euro....

• Leetness
  • Laatst online: 09:10
floyo255 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:07:
Al met al val ik een beetje over de ondoorzichtigheid van de versies, en de prijzen van imho vrij simpele kastjes :) Als je ze gewoon zo koopt zit je ruim boven de 1000 euro....
Hier sluit ik me volledig bij aan; ik ben me ook aan het oriënteren op een Vaillant warmtepomp maar loop ook tegen de kosten van die kastjes aan. Op dit moment heb ik met veel tevredenheid een Tado X thermostaat hangen en vraag me af of ik deze niet gewoon kan blijven gebruiken, eventueel met een Tado Heat Pump Optimizer erbij.

@floyo255 mag ik daarnaast vragen waarom je de Pro overweegt, en niet de Plus?

• martijnst
  • Nu online
Leetness schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan; ik ben me ook aan het oriënteren op een Vaillant warmtepomp maar loop ook tegen de kosten van die kastjes aan. Op dit moment heb ik met veel tevredenheid een Tado X thermostaat hangen en vraag me af of ik deze niet gewoon kan blijven gebruiken, eventueel met een Tado Heat Pump Optimizer erbij.

OK dus je kan zonder de thermostaat van Vaillant, maar dan heb je geen aansturing op kamertemperatuur. Je mist ook een paar functies zoals antilegionella-programma.

- Ik heb dit vervangen door een Python-thermostaat, dat werkt vooralsnog prima. Via eBUS heeft Vaillant veel opties om zelf aan te sturen. Kost je wel een eBUS-adapter en veel tijd.
- Theoretisch kun je een aan/uit-thermostaat aansluiten op het aan/uit-contact van de warmtepomp (S20), dus om op kamertemp te sturen. Ik heb nog nergens gelezen dat iemand dit daadwerkelijk geprobeerd heeft, alleen dat het zou moeten kunnen.
- Als je helemaal niet wil sturen op kamertemperatuur kun je zelfs zonder thermostaat, de controller (binnenunit) neemt een deel van de functionaliteit over, maar op z'n minst moet je dan regelmatig naar de unit lopen om de temperatuur hoger/lager in te stellen, en net zoiets voor het warm water.

Kortom, behalve om te experimenteren heb je niet veel serieuze opties.

Maar: de thermostaten van Vaillant werken in de basis al jaren op dezelfde manier. In tegenstelling tot bij de controller zou het dus kunnen dat je met een oud model af kunt (van Marktplaats). Maar ook hier heb ik niemand over gehoord, dus zelf uitproberen!
Leetness schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat als je wel de originele Vaillant regeling plaatst je echt een zorgeloze en vind ik probleemloze regeling hebt. Ook wat waard. Vergeet niet dat het spul toch minimaal 15 jaar moet hangen. Wat zijn dan de kosten per dag?

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-05 16:15
MotorBeast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat als je wel de originele Vaillant regeling plaatst je echt een zorgeloze en vind ik probleemloze regeling hebt. Ook wat waard. Vergeet niet dat het spul toch minimaal 15 jaar moet hangen. Wat zijn dan de kosten per dag?
Kijk ook af en toe op marktplaats....
https://www.marktplaats.n...395-vaillant-sensocomfort

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Ik heb vandaag een mooie training gehad bij Vaillant in Amsterdam, ik heb gevraagd of ze openstaan voor een Tweakersdag. Dat is zeker mogelijk wat hun betreft, ik zou graag informeren hoeveel Tweakers hier interesse in hebben.

Hieronder een aantal foto's; goed het verschil te zien tussen de nieuw ontwikkelde Pro en geupdate Plus!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNhAXsAs9kfuzZLxoGW6-4MRyfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghrvONsbLZbrbcScr3NoscDP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpqmSRYBhKAWjD13eGc97Ysm-Ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRLY5SNg1qC7Yeic2x5GydZH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak0f8xzbBzA7hzxq5La9JG2p0ec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gADIxC7HOKFOr37BASXRtWdN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM7aIrAabNE73vZvASwHC-CQTUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6o9Le8cz678LCIhcPBLzFoG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DpRQMMv8twGwkumVpkM_Dib0W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYQPYhs0rAytklx59X22jbK1.jpg?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Technician-
floyo255 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:07:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Arotherm Pro VWL55/7.1A of de 75.

Ik snap alleen niet helemaal meer welke versies van de besturingen nou samenwerken. Ik wil graag een systeem met de VWZ AI, dus met losse BUH en driewegklep etc.

Het is vrij duidelijk dat de VWZ AI/7 nodig is. Die is in Duitsland redelijk geprijsd te krijgen.
Maar dan de thermostaat, de gebruiksaanwijzingen etc verwijzen naar de VRC720. De nieuwste versie is de VRC720/3.
Zou de oudere VRC720 ook gewoon werken in dit geval? Financieel is dat iig een stuk aantrekkelijker.
Google zegt dat de VRC720/3 voornamelijk de koelmodus toevoegt, voor mij niet bijzonder nodig.

Vaillant is vergeleken met andere A merken al redelijk scherp geprijsd. Ook met alle “kastjes”
De thermostaat VRC720/3 is volgens Vaillant een “verplichte” optie.

Als het je puur om prijs gaat kun je ook de “bestaande” plus /6 nemen met de oude AI plus die is de heft van de prijs van de nieuwe

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 04-05-2026 16:12 ]

@Technician- Het blijft verwonderlijk dat vele makkelijk 20 a 30 mille uitgeven aan een stapel spaanplaat, lees keuken, bijvoorbeeld en dit soort zaken duur vindt.

• Franciesco
4 jaar terug loonde het om de Vaillant thermostaat in Belgie te bestellen. Die was daar, zelfde model als in NL, veel goedkoper dan hier. Geen idee of dat nog steeds zo is.

• Tieske88
  • Laatst online: 12:04
Stoker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:24:
Ik heb vandaag een mooie training gehad bij Vaillant in Amsterdam, ik heb gevraagd of ze openstaan voor een Tweakersdag. Dat is zeker mogelijk wat hun betreft, ik zou graag informeren hoeveel Tweakers hier interesse in hebben.

Hieronder een aantal foto's; goed het verschil te zien tussen de nieuw ontwikkelde Pro en geupdate Plus!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Kun je voor mij als leek het verschil aangeven tussen de 2 lijnen? Ik kan het namelijk niet goed zien O-)

En wat zou de bedoeling zijn van de tweakers dag? Kun je dat toelichten?

• floyo255
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-05 21:25
@Leetness De pro omdat hij wat compacter en toch ook goedkoper is. Modulatiebereik van de plus is wel beter, maar verder niet bijster veel verschil op basis van de specs. Dan zit ik nog een beetje tussen de VWL 55/7.1a en de 75/7.1a. Qua vermogen is de 55 net wat kantje boord hier, zie ook hier voor mijn poging om daar wat aan te rekenen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334330. De 75 is met subsidie meegenomen eigenlijk dezelfde prijs, dus dan gaat het alleen nog om minimum modulatie.

Overigens, de installatiebundel https://pimassetsprdst.bl...ginal/05/13/136620513.pdf geeft nummer 002026913 als thermostaat, dat is de VRC720 a 277 euro ex. dus dat valt mee.

De VWZ AI is hier voordelig te krijgen https://www.heima24.de/sh...035574&nocache=1777747582

En tja, wat is duur. Uiteindelijk is een WP een oefening in terugverdientijd (en milieu op de tweede plek, als we even eerlijk zijn), dus onnodig meer uitgeven voor dezelfde functionaliteit is dan niet nuttig. Natuurlijk moet alles wel degelijk werken, en is het ook een beetje hobby :)

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Tieske88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Kun je voor mij als leek het verschil aangeven tussen de 2 lijnen? Ik kan het namelijk niet goed zien O-)

En wat zou de bedoeling zijn van de tweakers dag? Kun je dat toelichten?
Jazeker.

Om te beginnen met wat je niet ziet:) de Plus is zon 50kg zwaarder en daardoor ook stiller, (rijtjeshuizen!)

Als je de warmtepompen wilt demonteren, dan haal je eerst de bovenkant er vanaf, dan zie je direct verschil tussen de Plus en de Pro. Daarna haal je het voorpaneel (naast de ventilator) en de zijkant.

Links de Plus en recht de Pro:
De Plus heeft een compleet frame om de compressor heen (zie de plaat erboven), de Pro heeft het zijpaneel en het voorpaneel nodig voor de stevigheid.(alleen een hoek profiel te zien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M_MUta_w1C7nkGQ6q2IF6Q75Yw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sAof4vcHjx4ZC7XrHswdxTW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WePItJNc7twk4fq7lu6WapAxxz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ra6q09JJS26BYVmz9av1nOKA.jpg?f=fotoalbum_tile
Het zijpaneel van de Plus heeft een bitumen binnenkant, de Pro alleen isolatie:

Boven de Pro. onder de Plus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjfxNEg_0hqXoWgrXhFQwh5v8uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6wi0T3bNnMoCcY8UeRhuTaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de ondersteuning van de compressor:
De Pro heeft een standaard opbouw zoals veel warmtepompen. De Plus heeft een extra plaat en rubbers:

Links de Plus, rechts de Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DpRQMMv8twGwkumVpkM_Dib0W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYQPYhs0rAytklx59X22jbK1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM7aIrAabNE73vZvASwHC-CQTUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6o9Le8cz678LCIhcPBLzFoG.jpg?f=fotoalbum_tile
De verdamper is ook anders; de Pro heeft een grote, dikke L vormige verdamper (reden is mij nog niet helemaal duidelijk). De Plus heeft een dichte zijkant, denk ook om geluid binnen te houden en een kleine rechte verdamper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJk_RjQ1t0KcNyN8GK7S9ft3mBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ed2WEYLNZPdfcC3xPAnxlAI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cF4wnHkBROV0D03r73EKWwaBNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqxsZ3oVImvwYTTzdbcKnBZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHPmbWQQJ7LRze8FqePEJYqTXuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGdwJfoRvrxwKRnLMcJgW3Jb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIqpeX2Br53QlopZdDhufdg6HRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCxWBi09RIwR287zeOGxfl6m.jpg?f=fotoalbum_tile
Ook de opbouw van de ventilator is anders (de ventilator lijkt identiek);
de Pro weer als een standaard warmtepomp. De Plus heeft een EPP behuizing waar de ventilator in draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VO_ge9meSpzORzs5-fDzRyUzIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InHpjL5UK1zG00fmQCwJYmse.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tp7M0MpdjC5afcx8Gb3CjboKC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6jiQqKFLBjmD1gogqSuAGaj.jpg?f=fotoalbum_tile
Zo kan ik nog wel even doorgaan... misschien op de Tweakersdag?

Daar over gesproken; dat is nog helemaal vrij in te vullen..
Korte presentatie Vaillant, intro nieuwe machines?
Vragen rondje
Rondje klaslokaal: Machines bekijken, Laten draaien, Binnenunits bekijken, machines openen,
Zoiets?

• --Erik--
  • Niet online
@Stoker Mooie uitleg!

Toevallig ook nog met ze gehad over de leverdatum van de Plus (75/8.1) in NL?

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Ja het loopt allemaal iets uit. Ze zeggen 1 juli, maar meestal is het een paar weken later pas via de groothandel te verkrijgen.

Ik zie dat er best wat animo is voor een paar uurtjes in Amsterdam bij Vaillant.

Ga morgen even een dag prikken, laat dan weten hoeveel stoelen ze daar hebben 👍

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Leuk idee @Stoker !

Nog een belangrijk verschil tussen de twee is dat de Plus best wat stiller is dan de Pro, en dus beter toepasbaar is in bv rijtjeshuizen.

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 04-05-2026 22:18 ]

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

jazeker, heb t toegevoegd!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04:57
Later deze week start bij ons thuis een verbouwing om vloerverwarming op de bovenste verdieping aan te leggen. Hiervoor moet dat circuit natuurlijk afgetapt en drukloos gemaakt worden. In dit seizoen heb ik de verwarmingsfunctie van mijn Vaillant Split (VWL 55/5 AS) niet meer nodig, maar de warm-water functie wel (warm douchen!). Dit zijn in principe aparte water circuits, selecteerbaar met de 3-weg-klep in de binnenunit (VWL57/5 IS). Systeemschema 8 (alleen warmtepomp).

Als ik gedurende de verbouwing het verwarmingscircuit in de thermostaat op inactief zet, en de 3-weg klep op manual zet en op het warm-water circuit, kan ik dan het WP systeem aan laten staan en (blijven) gebruiken voor de productie van warm water (om te douchen)?

Dank voor het delen jullie inzicht/ervaring.

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Volgens mij staat Vaillant in rust op de cv. Als alleen de klep omgezet wordt, dan heb je alsnog de retour op een T stuk.

Kan je het systeem afsluiten met kranen bijvoorbeeld?

• Technician-
PeterJones schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 04:57:
Later deze week start bij ons thuis een verbouwing om vloerverwarming op de bovenste verdieping aan te leggen. Hiervoor moet dat circuit natuurlijk afgetapt en drukloos gemaakt worden. In dit seizoen heb ik de verwarmingsfunctie van mijn Vaillant Split (VWL 55/5 AS) niet meer nodig, maar de warm-water functie wel (warm douchen!). Dit zijn in principe aparte water circuits, selecteerbaar met de 3-weg-klep in de binnenunit (VWL57/5 IS). Systeemschema 8 (alleen warmtepomp).

Als ik gedurende de verbouwing het verwarmingscircuit in de thermostaat op inactief zet, en de 3-weg klep op manual zet en op het warm-water circuit, kan ik dan het WP systeem aan laten staan en (blijven) gebruiken voor de productie van warm water (om te douchen)?

Dank voor het delen jullie inzicht/ervaring.
Nee je moet het cv circuit met een lus weer aan elkaar zetten en vullen en dan kun je pas weer warmwater maken.

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
@Stoker Wel straf om te zien dat die Pro modellen een veel grotere verdamper lijken te hebben dan de betere "Plus" modellen. En toch haalt men de zelfde vermogens eruit.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Komt Goed schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:03:
@Stoker Wel straf om te zien dat die Pro modellen een veel grotere verdamper lijken te hebben dan de betere "Plus" modellen. En toch haalt men de zelfde vermogens eruit.
Ik ben benieuwd naar de vorm van de lamellen.
Lucht die langs een oppervlakte stroom blijft plakken( dus minder energie overdracht)
De Pros lijkt een "normaal" oppervlakte patroon te hebben (horizontaal gebogen)
De Plus lijkt een verticaal golf patroon te hebben, dus beter breking van de lucht stroom.
Zo op de foto te zien.
De Jaga H2o hebben dezelfde ribbels in de luchtstroom richting als de Plus.
Dus blijkbaar effectiever om energie uit te wisselen.

• Tieske88
  • Laatst online: 12:04
Stoker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Jazeker.

Om te beginnen met wat je niet ziet:) de Plus is zon 50kg zwaarder en daardoor ook stiller, (rijtjeshuizen!)

Als je de warmtepompen wilt demonteren, dan haal je eerst de bovenkant er vanaf, dan zie je direct verschil tussen de Plus en de Pro. Daarna haal je het voorpaneel (naast de ventilator) en de zijkant.

Links de Plus en recht de Pro:
De Plus heeft een compleet frame om de compressor heen (zie de plaat erboven), de Pro heeft het zijpaneel en het voorpaneel nodig voor de stevigheid.(alleen een hoek profiel te zien)
[Afbeelding][Afbeelding]
Het zijpaneel van de Plus heeft een bitumen binnenkant, de Pro alleen isolatie:

Boven de Pro. onder de Plus
[Afbeelding]

Dan de ondersteuning van de compressor:
De Pro heeft een standaard opbouw zoals veel warmtepompen. De Plus heeft een extra plaat en rubbers:

Links de Plus, rechts de Pro:
[Afbeelding][Afbeelding]
De verdamper is ook anders; de Pro heeft een grote, dikke L vormige verdamper (reden is mij nog niet helemaal duidelijk). De Plus heeft een dichte zijkant, denk ook om geluid binnen te houden en een kleine rechte verdamper.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook de opbouw van de ventilator is anders (de ventilator lijkt identiek);
de Pro weer als een standaard warmtepomp. De Plus heeft een EPP behuizing waar de ventilator in draait.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo kan ik nog wel even doorgaan... misschien op de Tweakersdag?

Daar over gesproken; dat is nog helemaal vrij in te vullen..
Korte presentatie Vaillant, intro nieuwe machines?
Vragen rondje
Rondje klaslokaal: Machines bekijken, Laten draaien, Binnenunits bekijken, machines openen,
Zoiets?
Voor mij als leek lijken dit met name verschillen die vooral impact hebben op het geluid.

Ik zit te twijfelen tussen beide opties en ik vraag me af waarom ik voor de duurdere plus zou moeten kiezen? (ervan uitgaande dat het geluid bij de pro ook voldoet). Dat kleine verschil in efficiëntie en lager minimaal vermogen van de plus ga ik dat verschil in aanschafprijs niet mee goedmaken. Het zou dan dus moeten zitten in bepaalde extra mogelijkheden/opties of dat hij langer meegaat.

Maar wellicht iets voor een tweakers dag inderdaad! Al wil ik niet te lang wachten met de keuze.
Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic