Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Bij mij geeft de sensor structueel 1-2c aanvoertemperatuur te hoog en retourtemp ook ter vergelijking met de sensoren binnen.
Mogelijk heeft de positie van de buitenunit invloed, hier staat die beschut bij anderen met grote afwijkingen wellicht in de volle noorderwind?
Je kan het zelf nakijken via installateursmenu, de aan en retourtemp zijn adhoc uitleesbaar en vergelijk ze met de binnenvoelers als je die binnen hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2025 16:43 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Met afregelen stooklijn toch wel fijn dat je precies tot op tiende graad kunt aflezen ipv halve graad thermostaat zodat op uitgebreid hij net niet afslaat. Vakantie? Op afstand weer aanzetten WP.
Cop hier opgelost. Plusminus 0,6 erbij optellen.
De mening deel ik nietMotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
Met afregelen stooklijn toch wel fijn dat je precies tot op tiende graad kunt aflezen ipv halve graad thermostaat zodat op uitgebreid hij net niet afslaat. Vakantie? Op afstand weer aanzetten WP.
Cop hier opgelost. Plusminus 0,6 erbij optellen.Uiteindelijk gaat het toch om netto verbruik.
Mijn arotherm heeft een kwh meter die ik een keer in de week noteer. Verder is het echt place and forget. Ik kijk er nooit naar. De eerste 2 weken heb ik de stooklijn uitgevogeld en uiteindelijk op uitgebreid. Draait nu ruim 3 jaar. Jaarverbruik 2700 kwh in een vrijstaandhuis uit 96 met radiatoren.
Nee dat apparaat kan het heel goed zelf en heeft mijn aandacht niet nodig.
snameroc
Ach, als je het niet hebt gehad weet je waarschijnlijk niet wat je mist. Maar het zal vast wel handig zijn!MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
Cop hier opgelost. Plusminus 0,6 erbij optellen.Uiteindelijk gaat het toch om netto verbruik.
Even vraagje. Heb jij hem op adaptief staan? Ik blijf maar het probleem hebben dat de stooklijn bij mij lineair een probleem is. Hij zou meer in een kromming moeten lopen.snameroc schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:10:
[...]
De mening deel ik niet
Mijn arotherm heeft een kwh meter die ik een keer in de week noteer. Verder is het echt place and forget. Ik kijk er nooit naar. De eerste 2 weken heb ik de stooklijn uitgevogeld en uiteindelijk op uitgebreid. Draait nu ruim 3 jaar. Jaarverbruik 2700 kwh in een vrijstaandhuis uit 96 met radiatoren.
Nee dat apparaat kan het heel goed zelf en heeft mijn aandacht niet nodig.
Kun je de afgifte op zolder niet vergroten door bv het circuit uit te breiden met wandverwarming? Ik dacht te lezen dan er ook een stuk wand is.ben2513 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:18:
Wij hebben toen helaas veel te weinig groepen laten plaatsen op "zolder" (4m nok met hoge wanden dus gewone verblijfsruimte), omdat ik blind ben meegegaan in het advies van onze aannemer. Daarom is het daar altijd best kouder dan op de begane grond en eerste verdieping. Momenteel een verschil van 3.5/4 graden maar dat wordt wat beter zodra de wp niet meer uitslaat, dan zien wij rond de 3 graden verschil. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar beter inregelen doet echt niets meer.
Ik weet dat dit niet heel efficiënt is, maar ik dacht eraan een doorstroomverwarmer op de invoer te plaatsen om de watertemperatuur een enkele grad of twee te verhogen, wanneer wij het echt nodig hebben.
Wat denken jullie hierover? De retour zal dan niet warmer zijn dan op de andere verdiepingen.
Of indien gewenst lokaal bijverwarmen met een elektrisch kacheltje of ir paneel? Dat zal sneller effect hebben indien de temp niet continue hoger hoeft te zijn.
Of een airco toevoegen waar je meteen ook wat aan hebt tijdens de zomer?
Nee dat staat uit bij mij. Ik heb wel met geprobeerd maar beviel niet zo goed.MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:44:
[...]
Even vraagje. Heb jij hem op adaptief staan? Ik blijf maar het probleem hebben dat de stooklijn bij mij lineair een probleem is. Hij zou meer in een kromming moeten lopen.
snameroc
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:02:
Over de sysvoeler kom ik op terug, doet niks kwa regeling op de Valliant warmtepomp.
Inmiddels weer aangekoppeld, en even los laten bungelen zodat die 22c ipv 28 registreerd, warmtepomp schaalt niet op.
Bij het aansluiten is het enige verschil dat de systvoeler temp wordt getoond i.p.v de buitenunit aanvoertemperatuur in de Valliant app.
m.b.t COP berekening heb ik ook niet het idee dat het iets doet.
Wel funny te zien dat de warmtepomp structureel 2 graden meer registreerd zowel aanvoer als retourtemperatuur in de buitenunit, dat zou dus betekenen dat hier de COP ook iets hoger moet zijn.
4,8 i.p.v 4,6
Want over 7 meter leiding met goede isolatie kan nooit 2 graden verschil zijn, en denk niet dat er 3 aanvoermeters in huis defect zijn(2 op beide verdelers en 1 de sysvoeler die ook hetzelfde aangeeft).
Ik heb hetzelfde, maar dan juist kloppende temperaturen op aanvoer/retour van de WP, maar sterk afwijkend op SysFlow. Hoewel bij mij de sensoren van de WP in het binnendeel zitten (Split vs Mono). De aanvoer/retour voelers (van de binnenunit) lijken accuraat. Ze meten dezelfde temperatuur op aanvoer/retour zodra hij alleen ciculeert. Daarop berekent hij ook de COP en die ziet er (naar mijn gevoel) ook kloppend uit.mr_evil08 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:39:
Ik heb het idee dat de warmte opbrengst cijfers van de sensoren in de buitenunit komen.
Bij mij geeft de sensor structueel 1-2c aanvoertemperatuur te hoog en retourtemp ook ter vergelijking met de sensoren binnen.
Mogelijk heeft de positie van de buitenunit invloed, hier staat die beschut bij anderen met grote afwijkingen wellicht in de volle noorderwind?
Je kan het zelf nakijken via installateursmenu, de aan en retourtemp zijn adhoc uitleesbaar en vergelijk ze met de binnenvoelers als je die binnen hebt.
Kijk ik echter naar de voeler op mijn aanvoerleiding 2 meter verderop (ook netjes onder isolatie) dan zit die er structureel 0.8-2 graden onder. Als ik die als SysFlow gebruikte werd bij mij de regeling wel degelijk onrustig. Hij ging dan flink compenseren om toch de target Ta (proberen) te halen. Dat ging vooral mis na defrosts waarbij hij telkens de Ta verhoogde, met slechte COP en hoger verbruik tot gevolg. Dat zag je dan ook duidelijk in het Monitoren menu op de binnenunit. De gevraagde Ta werd daar hoger dan wat de stooklijn voorschreef.
Na het loskoppelen van dat ding als SysFlow draait hij bij mij een stuk rustiger. Ik gebruik hem nu als FS2-sensor op de VR70, dus heb nog wel zicht op de temperatuur. Ik draai wel met een parallel-buffer, dus het zou ook door de menging in het vat kunnen komen dat de temperatuur zo afwijkt. Weet alleen niet of dat zo’n groot verschil verklaart.
[ Voor 20% gewijzigd door NL-Kasper op 07-12-2025 11:15 ]
Denk dat 'ie even heel efficient liep toen de vloer nog koud was en het retourwater lekker fris, maar de buitentemperatuur was toen ook wat hoger. Andere is dat 'ie het nog niet zwaar heeft met deze buitentemperaturen; compressor draait het gros van de tijd op 0,9KW. En de vloer geeft warmte extreem efficient af; slangen liggen in een 2,5/3,5cm dikke cementdekvloer met daarop een tegelvloer, geen enkele groep langer dan 75 meter (16x2 hoh10). Bypass lekker strak (0,5 bar) en bijna 1,5m3 per uur over alleen de vloerverwarming (bovenverdiepingen zijn nog niet aangesloten, de hoeveelheid werk valt me vies tegen...)
Hoop eigenlijk dat het nog wat minder wordt want anders gaat 'ie pendelen bij deze buitentemperaturen ben ik bang. Met 3 graden buiten liep 'ie zo'n beetje de hele dag, maar bij 8 graden al niet meer. Had namelijk op zo'n 5,5KW minimumvermogen bij 7 graden gerekend (bij plusminus 3,5 a 4 KW warmteverlies, dus grootste deel van de dag aan). Geen 7KW. Ga in ieder geval ergens een thermometer vandaan halen om te controleren in hoeverre de sensors afwijken, heb ik daarna een goed idee van of die data ook maar enigszins klopt.
Wat ik alleen totaal niet snap is dat 'ie blijkbaar zuiniger draait dan de fabrieksopgaaf. Want het lijkt me sterk dat die temperatuurmeting dusdanig afwijkt dat hij er 200% naast zit. Lijkt me dat een fabrikant de zaken doorgaans rooskleuriger voorstelt dan ze zijn (denk aan verbruikscijfers van auto's) om zoveel mogelijk van die dingen te verkopen. Maar ik zag dat ook in GB iemand (met een open energy monitor) een COP van 6 haalde met dezelfde machine afgelopen week, ruim boven fabrieksopgaaf.
Vind het bijzonder dat er zulke wisselende ervaringen zijn met deze 3-fase Arotherms; sommigen halen amper een COP 3 terwijl hij dat bij 75° bij 7 graden buiten nog moet halen en bij anderen lijkt 'ie zuiniger dan de fabrieksopgaaf. Is dat dan puur de lage afgiftetemperatuur? Of een goede opstelplaats? Nou wil ik ook zo'n energie monitor verdoeme
Juist
En dan zie je vanzelf dat het standbyverbruik (wat niet in de fabrieks-COP cijfers staat, want die zijn met draaiende compressor) ook nog meetelt. Zo heb ik afgelopen 24 uur 2 runs gehad, van 17:30 tot 20:45 en van 6:00 tot 9:00 - 6.25 draaiuren. De warmteopbrengst was 22.3 kWh, verbruik was 3.79 kWh. Een COP van 5.9 dus. Maar daar zat 17.75 uur met 9.50W standbyverbruik bij: verbruik tijdens warmteopwek is dus 3.62 kWh waarmee de COP in de datasheet op 6.2 zou komen.
Overigens; er zijn (zviw) geen fabriekscijfers voor afgifte onder de 35 graden, maar de meeste mensen met vloerverwarming zitten daar ruim onder. Elke graad kouder levert je volgens de natuurkunde tussen de 1 en 2% winst op, dus het beter doen dan de fabrieksopgave bij W35 is niet vreemd. Mijn cijfers hierboven zijn bij gemiddeld zo'n A9W26.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik weet niet of de Sysflow problematiek er al in staat, misschien ook de disclaimer van Vaillant in de app
lijkt me zeker iets voor de topicstart.
/f/image/TZA9XNqo2d9bcUur8ydR2LUW.png?f=fotoalbum_large)
@Proton_ Het theoretische verschil in COP per K is groter dan 2%
(tenminste bij de gebruikelijke wp-temperaturen)
Voorbeeld
a) Tcond. = 40 °C en Tverdamp. 0 °C
b) Tcond. = 30 °C en Tverdamp. 0°C
De natuurkunde dicteert dat het zgn. "Carnotrendement" = theoretische COP bij
a) = 7,83 en bij b) = 10,11 is.
Bij Tcond 29 °C neemt het Carnotrendement toe van 10,11 (Tcond 30°C) naar 10,42
= +3,1% per graad
Bij hogere Tcond (wie wil die überhaupt?) wordt het verschil natuurlijk kleiner, 49/50 °C = +1,7%
en bij zeer lage 24/25 °C is het verschil met 3,8% een stuk groter.
Maar dit is de theorie.
[ Voor 38% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2025 19:53 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik gebruik schema 8, Seriebuffer met een monoblock 55/6 wel een kamerthermostaat gezien ik ook dauwpuntbewaking nodig ben.
Hier klopt de meting redelijk met de fabrieksopgaven.
@NL-Kasper met een seriebuffer zonder binnenunit.
[ Voor 110% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2025 20:51 ]
In mijn situatie (All electric, parallel) zie ik juist alleen maar voordelen zodra hij is losgekoppeld.
@mr_evil08 Hier ook inderdaad. COP waardes komen overeen met de fabrieksopgave. In veel gevallen natuurlijk een hogere COP, door de lagere Ta dan wat er in de specificaties staat (Ta 35).
[ Voor 8% gewijzigd door aj_vdw op 08-12-2025 09:13 . Reden: foute plaatje ]
Je hebt het over dT, Ta en Tr, maar links staat kW
Wat doen je graad.minuten?
Edit:
Nieuw plaatje nu
Wat doen je graad.minuten?
Want zo te zien zit het daar in. Er is niet afdoende afgifte(mogelijkheid) waardoor de flowT de targetT inhaalt. Dan telt je integraal op en slaat ie af om overshoot te voorkomen.
Op zich niets vreemds als het zo zacht is buiten hoor. Je hebt nog steeds een run van 2 uur.
De energie integraal doet zijn werk zou ik zeggen.
[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 08-12-2025 09:21 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De integraal tikt inderdaad de 0 aan. Maar de vraag is dus eigenlijk waarom geen overshoot toestaan?Wat doen je graad.minuten?
Want zo te zien zit het daar in. Er is niet afdoende afgifte(mogelijkheid) waardoor de flowT de targetT inhaalt. Dan telt je integraal op en slaat ie af om overshoot te voorkomen.
Op zich niets vreemds als het zo zacht is buiten hoor. Je hebt nog steeds een run van 2 uur.
De energie integraal doet zijn werk zou ik zeggen.
[ Voor 15% gewijzigd door aj_vdw op 08-12-2025 09:27 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Ik denk niet dat het een kwestie is van waarom niet, maar meer van: je probeert meer vermogen af te staan dan dat er in je huis kan. Hence, je wenstemperatuur icm je stooklijn, waar de targetT uit voortvloeit.aj_vdw schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
De integraal tikt inderdaad de 0 aan. Maar de vraag is dus eigenlijk waarom geen overshoot toestaan?
[Afbeelding]
Je compressor draait al zo traag als hij kan (anders zou hij nog wel moduleren) Dus als je ander gedrag wenst zul je de wenstemperatuur moeten opvoeren. (of voor meer afgifte zorgen) Dan stijgt de targetT en blijft hij beter of geheel onder de targetT. Het wordt dan wel sneller warm (als het goed is) waardoor de wp alsnog zal afslaan.
De vraag is dan of je er per saldo wat mee opschiet.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-12-2025 09:45 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Op je plaatje zie je duidelijk overshoot: vraag is 31 graden, hij gaat uit bij 33 graden. Even later gaat hij weer aan, overshoot, uit. De graadminutenregeling zorgt er voor dat het gemiddeld op de gevraagde 31 graden uitkomt. Voor het apparaat is dat prima, het is aan jou om het comfort te beoordelen.aj_vdw schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
De integraal tikt inderdaad de 0 aan. Maar de vraag is dus eigenlijk waarom geen overshoot toestaan?
[Afbeelding]
Wil je dat niet, dan moet je wat anders vragen (stooklijn omhoog) of voor meer afgifte zorgen zodat op het minimumvermogen de gevraagde temperatuur niet overschreden wordt (fans etc?). Maar je kunt ook andersom denken: minder nachtverlaging en het apparaat gewoon laten pruttelen volgens zijn regeling.
Je kunt ook de graadminutenteller hoger zetten. Hij blijft dan langer aan, maar ook langer uit, want het gemiddelde moet blijven kloppen.
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 08-12-2025 10:45 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tot ca. 5-6 °C buiten kan mijn aroTherm pure split 65/7.2 dus niet continu doorstoken en bij 10-12 °C is het gewoon aan/uit. Tel Aviv zoals de fransman zegt.
@Proton_ Hoger aantal graadminuten betekent natuurlijk ook grotere temperatuurschommelingen,
bij vloerverwarming vermoedelijk niet voelbaar, maar bij radiatoren/convectoren wel.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Oplossing: Minimaal aanvoertemperatuur hoger zetten.aj_vdw schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:12:
Ik een vraag over de onderstaande afbeelding. Waarom schakelt de WP uit als de kamertemperatuur nog iet bereikt is (staat op uitgebreid). De maximum aanvoertemp is ook niet bereikt. Het lijkt erop dat de reour temperatuur de gewenste flow temperatuur inhaalt. Maar zoals te zien blijft de delta T constant. Aan welke parameter-knop moet ik draaien om te zorgen dat de WP doorgaat tot de kamertemp bereikt is?
[Afbeelding]
Bij gelijke Ta met warmer wordende kamer zal de afgifte afnemen en tegen de grenzen van minimaal vermogen van je warmtepomp aanlopen waardoor de warmtepomp zal pauzeren als de grens is bereikt.
Dat zie je mede door een (te)kleine deltaT tussen aanvoer en retour.
In volksmond heet dat "pendelen" tijdens opwarmen een onderbreking voordoet.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2025 15:08 ]
Ik zie niet hoe een run van 2 uur nu ook al pendelen kan zijn, maar dat door de regeling tijdens opwarmen van de kamer geen extra vermogen gevraagd wordt kan onverwacht zijn (ik zou zelf een warmtepomp die zijn stooklijn negeert nog onverwachter vinden, maar goed, dat ben ik).
Als workaround kan je met ebusd iets klussen. Je wint dan misschien iets comfort voor iets hogere stookkosten.
Ik heb me hier behoorlijk in verdiept aangezien ik een 55/6 hybride draai. Zonder de sysflow sensor geeft hij de ketel niet vrij.NL-Kasper schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:21:
@dunklefaser dat is inderdaad een goed idee. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp wanneer die Sysflow wel en niet nodig is. Ik lees in de historie van dit topic wel van een aantal mensen met hybride dat de CV ketel niet meer zou werken zodra ze hem loskoppelen.
In mijn situatie (All electric, parallel) zie ik juist alleen maar voordelen zodra hij is losgekoppeld.
@mr_evil08 Hier ook inderdaad. COP waardes komen overeen met de fabrieksopgave. In veel gevallen natuurlijk een hogere COP, door de lagere Ta dan wat er in de specificaties staat (Ta 35).
In de app wordt de waarde van de sysflow sensor weergegeven, die is een graad of 2 lager dan de werkelijke ta in mijn geval. De sysflow sensor heb ik een meter of 7 na de wp op de stalen aanvoerbuis onder de cv ketel gemonteerd met tywraps en geïsoleerd.
Van belang is dat je een 720/3 thermostaat hebt in dit geval. De 720/2 gaat namelijk regelen op de sysflow sensor en dan krijg je naar ik begrijp vaag gedrag met overshoots. Ik heb de 720/2 nooit gehad, maar de 720/3 heeft de instelling Max. waarde VL-temp.correctie, die stond bij mij standaard op 0k. Dat betekent dat hij niet bijregelt op basis van de sysflow sensor en dus de interne sensor van de wp gebruikt.
Ik weet overigens niet of hij nodig is bij full electric? Misschien om de buh vrij te geven, ik meen dat die op dezelfde aansluiting van de vwz ai wordt aangesloten als de ketel (laatste met een los relais).
[ Voor 11% gewijzigd door shoof op 08-12-2025 20:18 ]
Als ik de tekst/uitleg? in de gebruiksaanwijzing/installatiehandleiding lees:maar de 720/3 heeft de instelling Max. waarde VL-temp.correctie, die stond bij mij standaard op 0k. Dat betekent dat hij niet bijregelt op basis van de sysflow sensor en dus de interne sensor van de wp gebruikt.
"Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker"
dan is niet meteen duidelijk, dat bij 0 K correctie de interne sensor i.p.v. de Sysflow sensor gebruikt wordt.
VL-temp. is natuurlijk "VorLauf-Temperatur"
SYSflow is buffer temp of temp na verdeler ketel en is nodig als je een secundair circuit hebt zoals bv een seriële ketel als booster.shoof schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:14:
[...]
Ik heb me hier behoorlijk in verdiept aangezien ik een 55/6 hybride draai. Zonder de sysflow sensor geeft hij de ketel niet vrij.
In de app wordt de waarde van de sysflow sensor weergegeven, die is een graad of 2 lager dan de werkelijke ta in mijn geval. De sysflow sensor heb ik een meter of 7 na de wp op de stalen aanvoerbuis onder de cv ketel gemonteerd met tywraps en geïsoleerd.
Van belang is dat je een 720/3 thermostaat hebt in dit geval. De 720/2 gaat namelijk regelen op de sysflow sensor en dan krijg je naar ik begrijp vaag gedrag met overshoots. Ik heb de 720/2 nooit gehad, maar de 720/3 heeft de instelling Max. waarde VL-temp.correctie, die stond bij mij standaard op 0k. Dat betekent dat hij niet bijregelt op basis van de sysflow sensor en dus de interne sensor van de wp gebruikt.
Ik weet overigens niet of hij nodig is bij full electric? Misschien om de buh vrij te geven, ik meen dat die op dezelfde aansluiting van de vwz ai wordt aangesloten als de ketel (laatste met een los relais).
Max VL temp is dan weer de maximale toe-afname van de Stooklijn als ruimtetemp compensatie aanstaat.
Offset buffertemp (standaard 0k) is dan weer de verhoging van setpoint op TSysflow.
Interessante info.shoof schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:14:
[...]
Ik heb me hier behoorlijk in verdiept aangezien ik een 55/6 hybride draai. Zonder de sysflow sensor geeft hij de ketel niet vrij.
Voor mensen die afhankelijk zijn van die sensor zou dat dan nog wel eens de oplossing zijn om de WP toch rustiger gedrag te laten vertonen met Sysflow, mits je die parameter ook negatief kan instellen.
Ik ervaar zelf geen problemen met het niet kunnen bijschakelen van de BUH (zonder Sysflow). Heb hem al werkend gezien bij bijv. afwerklaagdroging als hij hele lage temperaturen moet maken (zoals. 22 graden). Dan schakelt hij gewoon de compressor uit en gebruikt hij de BUH.
Ook bij SWW blijft hij gewoon functioneren zonder Sysflow. Ik denk dat het probleem zich dus vooral voordoet bij Hybrides met CV ketel.
In mijn situatie (FE, Parallel) hoort hij volgens systeemschema 8 van Vaillant (zoals Technician- aangeeft) inderdaad als buffersensor.
De beide vloerverwarmingsverdelers geven zelfde waarde als de sysflow voeler.
Het is mij nooit opgevallen dat de gasketel niet meer werkt want die wordt sowieso niet meer gebruikt voor CV.
Wat Max. waarde VL-temp.correctie doet is een maximaal correctie toepassen op de stooklijn op de sysflow sensor idd, bij 2K zou het 2 graden bovenop de stooklijn moeten gooien, dit kan ik binnenkort als het kouder is wel eens testen want de hogere waarde in de buitenunit lijkt niet te kloppen met de werkelijkheid.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2025 22:19 ]
Bedoel je iets anders misschien?
"Offset buffer" en "Offset buffervat" hebben iets met fotovoltaïk te maken.
Je hebt gelijk, je kunt met een contact (PV stroom over) je buffer een offset geven en extra opwarmen. Werkt alleen bij parallel buffer en menggroep erachter en dat pas ik nooit toe.dunklefaser schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:10:
@Technician- De parameter "Offset buffertemp" bestaat niet volgens de handleiding van de VRC 720/3.
Bedoel je iets anders misschien?
"Offset buffer" en "Offset buffervat" hebben iets met fotovoltaïk te maken.
Dus gebruik nooit die instelling.
VL Max vloer (ofzoiets) werkt wel bij ruimtecompensatie, dat heb ik getest maar moet je goed in de gaten houden dat dit geen pendelen veroorzaakt en in de meeste gevallen kun je compensatie beter uitlaten.
Interessant, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik zie echter niet de overshoots waarover ik veel lees bij systemen waar de sensor ook is aangesloten. Ik dacht dus dat de 720/3 dat opgelost heeft (las ik op Duitse fora). Maar misschien heb ik 'geluk' met de nauwkeurigheid van mijn sensor.mr_evil08 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:08:
@shoof Hier de 720/3 dat verklaart waarom de sysflow niks doet, de buitenunit warmtepomp sensoren wijkt inderdaad 2 graden af en heb daarom het idee dat de sysflow sensor accurater is want dat kan nooit 2 graden verlies zijn bij een traject van 7m en goed geisolleerd buisisolatie.
De beide vloerverwarmingsverdelers geven zelfde waarde als de sysflow voeler.
Het is mij nooit opgevallen dat de gasketel niet meer werkt want die wordt sowieso niet meer gebruikt voor CV.
Wat Max. waarde VL-temp.correctie doet is een maximaal correctie toepassen op de stooklijn op de sysflow sensor idd, bij 2K zou het 2 graden bovenop de stooklijn moeten gooien, dit kan ik binnenkort als het kouder is wel eens testen want de hogere waarde in de buitenunit lijkt niet te kloppen met de werkelijkheid.
Overigens draaide het systeem de afgelopen weken op stooklijn en dat ging erg goed en stabiel, ik ging er vanuit dat hij dus de stooklijn al compenseerde. Maar waarschijnlijk heb ik dus precies de juiste stooklijn gevonden aangezien de correctie op 0k staat.
Eerdaags wil ik nog de ebusd shield c6 installeren, hopelijk kan die alle sensoren uitlezen en geeft dat weer wat de regeling precies uitspookt als ik met de correctie instelling speel.
Hoe ik het lees.
De VL-temp.correctie laat toe om boven de ingestelde stooklijn te gaan, dus eigenlijk is het een correctie op de bestaande stooklijn.
Overshoots zie ik alleen wanneer de buitenunit op zijn minimaal vermogen draait om vervolgens nog 2 graden bovenop te tillen voordat de compressor stopt, dat lijkt me heel normaal gedrag.
En wanneer teveel afgiftepunten dicht staan zal de buitenunit nooit terug gaan naar zijn 400w daar ben ik ook achter, valt dan uit rond 500w wat kennerlijk dan buiten zijn werkbereik valt.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2025 22:39 ]
De instellingen "Offset buffer" en "Offset buffervat" kan je wel "gebruiken", maar zonder fotovoltaïk contact en buffervat doen ze niets.
Algemene opmerking:
De handleidingen/installatie-instructies blinken niet uit in precieze bewoording en goede uitleg.
[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2025 22:40 ]
Eens.mr_evil08 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:34:
@shoof
Hoe ik het lees.
De VL-temp.correctie laat toe om boven de ingestelde stooklijn te gaan, dus eigenlijk is het een correctie op de bestaande stooklijn.
Overshoots zie ik alleen wanneer de buitenunit op zijn minimaal vermogen draait om vervolgens nog 2 graden bovenop te tillen voordat de compressor stopt.
En ik heb het idee dat hij zich op de sysflow sensor baseert indien aangesloten, maar dat weet ik dus niet zeker.
Maar of het een invloed heeft op ruimtecompensatie weet ik niet. Dat wil ik wel eens proberen als het wat kouder is. Even de deur open zetten en kijken of hij ta aanpast. Ik heb radiatoren en convectoren, dus dat zou dan snel moeten reageren...
Je kan ad-hoc het gedrag zien Installatie>Circuit 1>Gew. aanvoertemperatuur:shoof schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:39:
[...]
Eens.
En ik heb het idee dat hij zich op de sysflow sensor baseert indien aangesloten, maar dat weet ik dus niet zeker.
Maar of het een invloed heeft op ruimtecompensatie weet ik niet. Dat wil ik wel eens proberen als het wat kouder is. Even de deur open zetten en kijken of hij ta aanpast. Ik heb radiatoren en convectoren, dus dat zou dan snel moeten reageren...
Als ik de stooklijn aanpas zie ik direct effect, het getal wijzigt ondanks de warmtepomp nog niet is opgeschaald.
wenstemperatuur aanpassen op thermostaat is ook direct zichtbaar indien op stand actief of uitgebreid staat.
Op moment staat de zone uit hier vanwege nachtverlaging(gaat via planner hier), ik zal later ook eens testen wat het gedrag is, ik vermoed dat er x graden bovenop de actuele stooklijn komt gezien er een afwijking is.
[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2025 22:51 ]
“Dus ik gebruik nooit die instelling”dunklefaser schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:36:
@Technician- Je schrijft: "Dus gebruik nooit die instelling."
De instellingen "Offset buffer" en "Offset buffervat" kan je wel "gebruiken", maar zonder fotovoltaïk contact en buffervat doen ze niets.
Algemene opmerking:
De handleidingen/installatie-instructies blinken niet uit in precieze bewoording en goede uitleg.
Bedoel ik.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Echter, bij deze zeer warme temperaturen is het natuurlijk niet erg dat de wp een beetje aan en uit regelt.
- De meeste mensen in dit topic draaien bij temperaturen hoger dan 5 graden met ‘Uitgebreid’ (minimaal vermogen van warmtepomp die uitschakeld als ingestelde kamertemperatuur bereikt is).
- Onder de 5 graden op ‘Actief’ (WAR met modulatie van warmtepomp). Voorwaarde hier is dat de stooklijn precies goed staat.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Alle afgiftepunten altijd open laten in betreffende ruimte, hoe weinig het verschil ook mag zijn ze doen altijd nog een beetje mee kwa afgifte.Mipatje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
Vraag je. Ik draai momenteel alleen mijn vv op WAR en adaptieve stooklijn. Mijn radiatoren die ook in alle ruimtes aanwezig zijn staan uit. Met dit weer zie ik de WP moduleren 30 min aan 30 min uit. Indien ik de rad op dezelfde instellingen mee laat draaien en zo mijn watermassa veel groter maak krijg ik dan een rustiger beeld?
Watermassa maakt weinig uit in deze(zolang je het minimale hebt wat de fabrikant voorschrijft), het gaat om je afgifte, watermassa ben je alleen nodig tijdens de-frosts.
[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2025 22:15 ]
Bij "uitgebreid" is de hysterese best groot (bijna 0,5 graad in totaal). Hebben jullie dan geen probleem dat het zomaar een paar uur kan duren voordat de warmtepomp weer aanslaat, en de vloer best veel temperatuur (en dus comfort) verliest?bensss schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
- De meeste mensen in dit topic draaien bij temperaturen hoger dan 5 graden met ‘Uitgebreid’ (minimaal vermogen van warmtepomp die uitschakeld als ingestelde kamertemperatuur bereikt is).
Dat is voor mij de reden dat ik toch op "actief" blijf draaien. Het energieverbruik is verwaarloosbaar in mijn situatie, maar mijn vloer blijft op een constantere temperatuur en voelt dus altijd aangenaam. Nadeel is dan iets meer start/stops, maar dat neem ik dan maar voor lief.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Idem hier, vloerverwarming in zandcement die ik vanwege comfort graag niet te ver af laat koelen (voorkomt ook dat de buitenunit dan keihard moet stampen om weer bij te trekken als ie dan eindelijk weer aan gaat). Daarom altijd actief ipv uitgebreid, zoveel extra verbruik levert me dat niet op en door de regeling gaat hij toch nooit teveel pendelen.Question Mark schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:59:
[...]
Bij "uitgebreid" is de hysterese best groot (bijna 0,5 graad in totaal). Hebben jullie dan geen probleem dat het zomaar een paar uur kan duren voordat de warmtepomp weer aanslaat, en de vloer best veel temperatuur (en dus comfort) verliest?
Dat is voor mij de reden dat ik toch op "actief" blijf draaien. Het energieverbruik is verwaarloosbaar in mijn situatie, maar mijn vloer blijft op een constantere temperatuur en voelt dus altijd aangenaam. Nadeel is dan iets meer start/stops, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Hier stond een dode link.
Als ik het goed heb is die -0.3/+0.2 regeling best wel goed van Vaillant, andere merken schijnen niet perse een betere kamerthermostaat aan te bieden. Bij warm weer (>5 graden, en helemaal bij >10 graden) ervaar ik geen koude eigenlijk. Maar dat kan ook aan mijn woning liggen. Ik heb vrij veel glas op zuid dus de zon pakt al snel de functie van de wp over voor de verwarming van mijn woonkamer/keuken. Ik denk dus dat het in ieder huis anders is.Question Mark schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:59:
[...]
Bij "uitgebreid" is de hysterese best groot (bijna 0,5 graad in totaal). Hebben jullie dan geen probleem dat het zomaar een paar uur kan duren voordat de warmtepomp weer aanslaat, en de vloer best veel temperatuur (en dus comfort) verliest?
Maar, ik heb in dit topic wel vaker gelezen dat 5 graden voor actief/uitgebreid schakelen wel zinnig is. Ik ben in elk geval niet de enige.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Dat eerste zal zeker waar zijn. Dit is mijn eerste stookseizoen met vloerverwarming (voorheen radiatoren), vandaar dat ik oprecht benieuwd ben naar ervaringen.bensss schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:21:
[...]
Ik denk dus dat het in ieder huis anders is.
Maar, ik heb in dit topic wel vaker gelezen dat 5 graden voor actief/uitgebreid schakelen wel zinnig is. Ik ben in elk geval niet de enige.
Ik zie dat mijn warmtepomp met deze buitentemperaturen (12 graden) ongeveer 1x per anderhalf uur een run maakt. Voor het verbruik en levensduur verwaarloosbaar, maar wel een constante(re) vloertemperatuur.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Bij mij is de warmtepomp maar heel even aan geweest. Zie onderstaand grafiekje. Het is wel waar dat vloerverwarming wat duidelijker verschillen doorgeeft aan de voeten. Ik heb hoofdzakelijk wandverwarming dus dat scheelt misschien ook.Question Mark schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:42:
[...]
Dat eerste zal zeker waar zijn. Dit is mijn eerste stookseizoen met vloerverwarming (voorheen radiatoren), vandaar dat ik oprecht benieuwd ben naar ervaringen.
Ik zie dat mijn warmtepomp met deze buitentemperaturen (12 graden) ongeveer 1x per anderhalf uur een run maakt. Voor het verbruik en levensduur verwaarloosbaar, maar wel een constante(re) vloertemperatuur.
Zelf heb ik vorige winter heb voornamelijk op uitgebreid gedraaid, dit jaar heb ik actief ingeschakeld staan. Vooral omdat ik merkte dat met een houtkachel erbij de vloer wel heel erg afkoelde bij standje uitgebreid..
Over de maand november heb ik nog geen noemenswaardig verschil kunnen ontdekken overigens (3kWh 🙄 in het voordeel van actief)
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
@Question Mark Bijna 0,5 K hysterese?Als ik het goed heb is die -0.3/+0.2 regeling best wel goed van Vaillant,...
Volgens de documentatie is het -3/16 K = -0,19 K en + 2/16 K = +0,13 K - totaal 0,31 K
Just my 2mK
P.S.: En idd. de regeling werkt voldoende nauwkeurig en snel genoeg
(tenminste bij mij met een combinatie uit vloerverwarming + via Heatmeister gebooste convectoren,
deze maken ook deel uit van de regeling)
[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2025 09:47 ]
Correctdunklefaser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:53:
@bensss
[...]
Volgens de documentatie is het -3/16 K = -0,19 K en + 2/16 K = +0,13 K - totaal 0,31 K
Just my 2mK
Precies om die reden switch ik (met ebusd) boven de 20.5 over naar uitgebreid met de set temperatuur op 20.5c (WP gaat uit en onder de 20.3 naar uitgebreid.Question Mark schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:59:
[...]
De hysterese en domme/niet zelflerende regeling van de Vaillant is met 0.5c niet handig bij een huis met de vloerverwarming diep een dikke betonvloer want de onder/overshoot zat hier bijna op 1c.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ik heb daar ook mee lopen spelen. Ik krijg de meest mooie regeling (boven de twee graden), met modulatie op "actief" en de graadminutenregeling (start verwarmen) naar -100 (en stooklijn 0.18). De temperatuur blijft daarmee behoorlijk constant, maar gaat 's avonds iets omhoog. En dat is logisch, met de warmteontwikkeling van koken en kaarsen aan. Overigens, het is een meetbaar verschil maar niet echt merkbaar.maarten_NL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:35:
[...]
Precies om die reden switch ik (met ebusd) boven de 20.5 over naar uitgebreid met de set temperatuur op 20.5c (WP gaat uit en onder de 20.3 naar uitgebreid.
Ik vermoed dat als de temperatuur onder de twee graden komt, en mijn warmtepomp boven zijn minimaal vermogen moet (mag) gaan leveren, ik via Ebus de stooklijn en graadminutenregeling wat anders moet gaan instellen. Maar goed, de winter moet nog komen.
De totale hysterese is bij mij wel groter dan de hysterese rondom de in- en uitschakelmomenten. Vloerverwarming is immers traag.dunklefaser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:53:
@Question Mark Bijna 0,5 K hysterese?
Just my 2mK
Bij wenstemperatuur 20,5 schakelt de zone uit bij 20,63 waarna de kamertemperatuur vanwege de warme vloer nog wel een beetje oploopt. Inschakeling van de zone begint weer bij 20,31 maar voordat de vloer weer zover verwarmt is dat de afkoeling ook stopt is er ook al weer wat tijd verstreken. Vandaar dat de totale hysterese in mijn woning richting 0,5 gaat, en dat is wat ik uiteindelijk merk. Misschien had ik even moeten verduidelijken dat ik het daar over had.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic