Vandaag weer aan het knutselen geweest; de VRC 720 was eindelijk binnen en nu kon ik dus de VR70 in gebruik nemen. Althans, dat was het plan.
Eerst vond de regelaar helemaal geen VR70 of VWZ. Door die beiden eerst in te schakelen en daarna pas de buitenunit (en daarmee de VRC) kreeg ik die alsnog te zien tijdens installatie.
Vervolgens crasht heel de software van de regelaar bij het volgende gedeelte van de ingebruikname. Na het kiezen van schema 8 komt de vraag -Zonnewarmte aanwezig- volgens mij. Telkens een reset van de VRC na het kiezen van -nee- (in mijn geval). Wat bleek; de FM3 gaf aan op adres 3 te staan. Er blijkt een klein draaischakelaartje in de VR70 om een adres te kiezen (1t/m3) en na die dus twee tikken naar links te draaien kon ik wél de installatieassistent doorlopen. Dom apparaat kan daar blijkbaar niet voor waarschuwen en crasht naar het begin van de installatieassistent.
Inmiddels werkt alles behalve de buitensensor. De VWZ AI regelde keurig op basis van de luchtinlaat sensor op de monoblock. Echter de VRC wil blijkbaar echt de losse buitenthermostaat aangesloten hebben op diezelfde VWZ. Heb de maximum flow temp maar ff op 30 graden gezet want bij gebrek aan signaal stookt ie automatisch op de maximumtemperatuur. Ruimtecompensatie op actief zodat ie nu ff ‘aan-uit’ regelt. Krijg dat vandaag niet meer geregeld.
Wel leuk: kan nu de buffertemperatuur boven en onder uitlezen. De theorie van een groter buffervat om menging tegen te gaan lijkt aardig te kloppen: na een minuutje of 10 verwarmen zien de sensoren dit bij 1900l/u over de WP en 1500l/h over het afgiftesysteem
:strip_exif()/f/image/R7JLYYO2rNm9eQwjymzW9ZQk.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige mate van stratificatie blijkt dus inderdaad mogelijk. Let wel: dit is een 500L RVS SWW vat met dus aan de bovenzijde een inlaatpijp zit die omhoog wijst in het vat, met T-koppelingen zijn de WP en de afgiftepomp parallel aangesloten op dezelfde aansluitingen in het buffervat.
Volgens dit schema dus:
Hierdoor stroomt ‘slechts’ ca 500l/h door die 500l buffer. Bij een dergelijke stroomsnelheid valt de menging dus mee. Zometeen de VR940f uitproberen. Wish me luck…