Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat zien we hier eigenlijk? Ik kan alleen de aanvoer en de retour eenduidig identificeren. Geel is waarschijnlijk de buitentemperatuur.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:54:
[...]
10 kW op 185 m² nieuwbouw is fors. Het zou kunnen dat er überhaupt geen probleem is als wat jij pendelen noemt neerkomt op 2 starts per uur oid ("pendelt bijna elk half uur").
Bleef hij met het weekje vorst wel doordraaien?
Wat bedoel je met "energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60"?
Een pendelende warmtepomp ziet er zo uit:
[Afbeelding]
@RaptorKid Misschien helpt het een beetje de startwaarde van het energieintegraal van -60° naar -90° te verlagen?
Staat ergens in het installateurs menu van de binnenunit als ik me niet vergis (handleiding)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat is "te warm" wat is jullie kamertemperatuur.
Ik kan het minimaal vermogen van het apparaat niet vinden, de symptonen lijken sterk op te lomp geplaatst als met dit weer nog pendelt.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2026 19:09 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja denk je?Technician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:51:
[...]
WP is gewoon te groot verwacht ik.
Krijg je nooit zoals je wil.
goh hangt van de buitentemperatuur af, de ene keer is het 3 keer per uur, dan is het een 10 minuten af, hop weer aan.. maar dan zakt de Ta al wel ineens 4 graden, mijn retour blijft steeds rond de 23 graden hangen.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:54:
[...]
10 kW op 185 m² nieuwbouw is fors. Het zou kunnen dat er überhaupt geen probleem is als wat jij pendelen noemt neerkomt op 2 starts per uur oid ("pendelt bijna elk half uur").
Bleef hij met het weekje vorst wel doordraaien?
Wat bedoel je met "energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60"?
Een pendelende warmtepomp ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Die eneergie integraal kan ik aflezen onder "monitor"
ik kan die niet aanpassen denk ik, ik kan enkel de compressor start up -60° naar -90° aanpassendunklefaser schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Wat zien we hier eigenlijk? Ik kan alleen de aanvoer en de retour eenduidig identificeren. Geel is waarschijnlijk de buitentemperatuur.
@RaptorKid Misschien helpt het een beetje het energieintegraal van -60° naar -90° te verlagen?
Staat ergens in het installateurs menu van de binnenunit als ik me niet vergis (handleiding)
Uit je verhaal werd me ook niet duidelijk of het nu behaaglijk is. VVW+zon blijft lastig.
ik vraag 21 graden wegens dhet nog vele zonlichtm anders wordt het te warm binnen, de regelaar VRC700/6 hangt wel in de binnenunit en in de technische ruimte, die kan niet de kamertemperatuur meten wat het weer lastig maakt.mr_evil08 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:08:
@RaptorKid Werkelijk alles waterzijdig ingeregeld?
Wat is "te warm" wat is jullie kamertemperatuur.
Ik kan het minimaal vermogen van het apparaat niet vinden, de symptonen lijken sterk op te lomp geplaatst als met dit weer nog pendelt.
Ja dat inregelen is gebeurd door 2 vakmannen van Vaillant, hebben ze veel tijd aan besteed moet ik zeggen.
Dat wordt bedoelt - met een lagere waarde duurt het wat langer voordat de compressor weer start met het doel het energieintegraal op 0 te brengen (en weer uit te schakelen). De "uit" periodes worden hiermee langer en de aan periodes hopelijk ook. YMMVRaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:15:
[...]
ik kan die niet aanpassen denk ik, ik kan enkel de compressor start up -60° naar -90° aanpassen
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 23-01-2026 19:22 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja hier is de grafiek van het vermogen, zoals ik al zei, maar enkele van die entiteiten zie ik.Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:16:
@RaptorKid je gaf een verbruik bij het moduleren, heb je een grafiek van het verbruik?
Uit je verhaal werd me ook niet duidelijk of het nu behaaglijk is. VVW+zon blijft lastig.
:strip_exif()/f/image/CUF8RmqNvvO7y3ZqNXd5u1RR.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het behaaglijk gevoel, voor mij is het goed, voor de dames iets minder, daarom een verhoging aan de regelaar, maar dat brengt geen verbetering, het blijft aan/uit schakelen, ook al staat hij op WAR te regelen
Je kunt een klokprogramma proberen van een uur 21 graden en dan een uur 15 met kamerbijschakeling "uitgebreid" om de vloer tussentijds te laten afkoelen, maar je kunt ook voor een draadloze thermostaat gaan.
Heb je ook zo'n plaatje van een halve dag? Hier zitten wat langere runs tussen en misschien ook defrosts die we niet kunnen onderscheiden.
Verandert niets aan de eerste indruk van een te grote unit, trouwens. Nieuwbouw, dus je hebt een warmteverliesberekening? Kwam daar 12 kW uit?
[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2026 19:29 ]
Heb ook het idee dat er geen grote massa water doorheen draait.RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Ja hier is de grafiek van het vermogen, zoals ik al zei, maar enkele van die entiteiten zie ik.
[Afbeelding]
Over het behaaglijk gevoel, voor mij is het goed, voor de dames iets minder, daarom een verhoging aan de regelaar, maar dat brengt geen verbetering, het blijft aan/uit schakelen, ook al staat hij op WAR te regelen
Staan de vloergroepen en flowmeters wel 100% open allemaal? Voor al die groepen moet je zo op 400L water zitten, dat moet als geheel “ronddraaien”
Je hebt er ook servomotoren op zitten, soms is de slag niet goed en blijven ze half dicht hangen.
Haal die er eens helemaal af.
Zit ook ook nog ergens een bypass? Die wordt vaak geïnstalleerd als er naregeling is.
Die instellen op de hoogste weerstand 0,5 kPa
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 23-01-2026 19:39 ]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:17:
[...]
de regelaar VRC700/6 hangt wel in de binnenunit
Boilervat vraag. Eerdaags wordt bij ons een Vaillant arotherm plus 75/6 geinstalleerd. Nu werkt mijn installateur het liefst met boilervatten van Daikin (Oso) en staat een 250L EKHWS-D3V3 geoffreerd. Echter vraag ik mij af of ik daarmee het meest efficiënte systeem te pakken heb. Zo zag ik hier vaker de nexus PAWT-300 XL-LE1 voorbij komen. Wel de juiste maat en (veel) groter spiraal maar ik twijfel aan de kwaliteit tov de Oso vaten. Weet Iemand wellicht een kwalitatief goed vat voor mijn situatie of gewoon voor de Daikin gaan?
situatie:
- beperkte hoogte voor boilervat van 160cm (liggend kan niet)
- huishouden met 4 waarvan 2 kleine kinderen
- badinhoud 370L (nooit helemaal gevuld)
- regendouche 8l/min
Misschien dan sowieso een goed idee om die naregeling uit te schakelen met INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Binnentemp.comp. → Inactief ?Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:44:
[...]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.
Hier is het dagverloop van gisteren:Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:24:
@RaptorKid hmm, ook geen goede referentieruimte dus.
Je kunt een klokprogramma proberen van een uur 21 graden en dan een uur 15 met kamerbijschakeling "uitgebreid" om de vloer tussentijds te laten afkoelen, maar je kunt ook voor een draadloze thermostaat gaan.
Heb je ook zo'n plaatje van een halve dag? Hier zitten wat langere runs tussen en misschien ook defrosts die we niet kunnen onderscheiden.
Verandert niets aan de eerste indruk van een te grote unit, trouwens. Nieuwbouw, dus je hebt een warmteverliesberekening? Kwam daar 12 kW uit?
De doorstroming varieert tussen de 1200 en 1400l/h, alle groepen staat open, de motors getest en staan degelijk volledig open, kan ze er nog eens afhalen om te checken, de bypass staat er in is ingesteld op 0,5 kPa, stond eerst op 0.6kPaTechnician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Heb ook het idee dat er geen grote massa water doorheen draait.
Staan de vloergroepen en flowmeters wel 100% open allemaal? Voor al die groepen moet je zo op 400L water zitten, dat moet als geheel “ronddraaien”
Je hebt er ook servomotoren op zitten, soms is de slag niet goed en blijven ze half dicht hangen.
Haal die er eens helemaal af.
Zit ook ook nog ergens een bypass? Die wordt vaak geïnstalleerd als er naregeling is.
Die instellen op de hoogste weerstand 0,5 kPa
En kan ik dit oplossen zonder breekwerk?Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:44:
[...]
zou ook het probleem kunnen zijn: thermostaat op uitgebreid, warmtepomp gaat aan, binnenunit warmt op, thermostaat gaat uit, repeat.
Deze staat uit volgens mijmartijnst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Misschien dan sowieso een goed idee om die naregeling uit te schakelen met INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie → Binnentemp.comp. → Inactief ?
Misschien handig om even exact te checken, want dat sluit uit wat @Proton_ noemt. Het zou ook wel raar zijn als het aan staat als 'ie in de stookruimte hangt, maar toch...
Het minimumvermogen van je pomp lijkt bij de temperatuur van gisteren ongeveer 4-5 kW te zijn. Dat lijkt te kloppen met de grafiek: steeds eerst even wat hoger om op te starten, dan daling naar ~4 en dan uit.
[ Voor 9% gewijzigd door martijnst op 23-01-2026 21:06 ]
ik controleer het meteen, trouwens deze grafiek, ik zie het nu pas is heatingyield, maar volgt hetzelfde verloop natuurlijk als het vermogen, deze piekt tot max 1.6kW en zakt dan naar 0.9kWmartijnst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Misschien handig om even exact te checken, want dat sluit uit wat @Proton_ noemt. Het zou ook wel raar zijn als het aan staat als 'ie in de stookruimte hangt, maar toch...
Het minimumvermogen van je pomp lijkt bij de temperatuur van gisteren ongeveer 4-5 kW te zijn. Dat lijkt te kloppen met de grafiek: steeds eerst even wat hoger om op te starten, dan daling naar ~4 en dan uit.
Ik keek net eens in de settings, hoe moet ik dat gaan instellen een uur aan en dan uit.. en dan met kamerbijschakeling (ruimtecompensatie actief), ik kan maar 3 tijden ingevenProton_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:24:
@RaptorKid hmm, ook geen goede referentieruimte dus.
Dan heb ik niks gezegd wat dit betreft, ik ken het verschil niet!RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:
[...]
trouwens deze grafiek, ik zie het nu pas is heatingyield
Uit is logisch, houden zo :-)RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:36:
Hij staat momenteel op uit, ik kan kiezen tussen uit/thermostaat of ruimtecompensatie
Voor mijn beeld vorming;RaptorKid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:39:
Beste Mede-tweakers,
Ik heb reeds getracht het hele forum te doorspitten maar ik geraak er niet meer aan uit.
Ik heb vorig jaar een nieuwbouw woning aangekocht met een Vaillant warmtepomp.
De warmtepomp buitenunit staat op het plat dak en heeft geen last van vuil of verontreinigingen die hier invloed op zouden hebben.
De binnenunit hangt in de technische ruimte.
Laat ik even alles beschrijven:
Het gaat over een Vaillant VWL 105/5 AS S2 als buitenunit en een binnenunit de VWL 127/5 IS. Van de warmtepomp vertrekt de leiding naar de vloervarwarming verdeler, er zit hier nergens nog een pomp tussen, enkel die van de warmtepomp zelf. Elke pas is ingeregeld en op de retour zitten regelmotors van KNX, deze staan volledig open. Vanaf de retourlijn gaat deze naar een buffervat van 45 liter, de VP RW 45/2 B en van hieruit terug naar de binnenunit van de warmtepomp.
Nu ik krijg dit totaal niet stabiel, gehele oppervlakte vloerverwarming (parket) is 185m2, de hoogte van de ruimten zijn 3m, dus best aardig volume, veel glas met uiteraard veel zon inval en dat voel je lekker.
Nu mijn warmtepomp pendelt steeds, de personen van Vaillant zijn als 3 keer komen kijken, maar ze krijgen het niet opgelost. De aanvoertemperatuur is in stappen verhoogd geweest van 22 naar 29 graden, pendelt bijna elk half uur. De stooklijn is al verschillende keren aangepast geweest, 0.4 > 0.3 > 0.25 > 0.15 > 0.1 (steeds te warm in de dag) op 0.45 wordt het dan weer veel te warm ’s avonds. Het pendelen van de warmtepomp blijft, ik zie wel mijn aanvoer temperatuur mooi oplopen, ook gevoelsmatig de leidingen worden warm, met een IR-meter gemeten en de ebusd aangeschaft, alleen zie ik maar enkele waarden staan, de rest staan unavailable, krijg het niet in orde en nochtans is de correct file ingeladen.. zeer vreemd, of er moet iemand mij even te hulp staat om dit recht te trekken, ik zou toch vrij veel entiteiten moeten zien en kunnen sturen.
Nu de hamvraag, wat kan ik doen aan mijn pendeld systeem? Opstart is 1.5kW, dan zakt hij naar 0.9kW waarop hij dan een tijdje blijft hangen, dan schakelt hij af, (energie integraal -180 > 0 maar zakt nooit onder de -60) en zo gaat het dagen door.
Als jullie meer info nodig hebben, laat gerust weten, ik zorg ervoor, en ik kijk uit naar een eindelijk goed werkend systeem.
Bedankt 😅
1- De vloerverwarming staat over gehele 185m2 open?
2- Er ligt overal parket?
3- Is dit parket verlijmd of zwevend (zo ja met wat er tussen) gelegd?
Ik ben geen vaillant nerd, wel warmtepomp nerd; afgifte is waar dit vermoedelijk wringt. Gelukkig is daar nog wel wat aan te doen maar moet ik eerst zeker weten dat dat het “probleem” is. Je kan dan je minimale gem watertemp verhogen en/of je draaiuren beperken.
4- Kun je aangeven wat de actuele gem water temp (aanvoer+retour/2) of aanvoer en retour temp, was ten tijde van het te veel in en uitschakelen? De stooklijn codering zeggen mij niet zoveel omdat ik niet weet hoe warm bij jou buiten was ten tijde van de problemen.
Sowieso durf ik al wel te zeggen dat je niet ontkomt aan beperken van je stook/draai uren. Dit kan door enkel overdag te gaan vrijgeven voor verwarmen om maar eens mee te beginnen of later met een thermostaat te sturen in je referentie ruimte.
Veel nieuwbouw woningen hebben te weinig warmteverlies om 24/7 de warmtepomp te kunnen laten draaien zeker een 105/5 met relatief hoog minimaal vermogen (>4.5kW).
Voor je beeldvorming ik woon in een nieuwbouw woning 2/1kap van 2012 met 198m2 en heb een Pana 5H welke grootste gedeelte van het stookseizoen 12uren per dag (10:00/24:00) draait en altijd maar max 4kW afgeeft (terug getuned) en in het voor en najaar nog veel minder kW. Op een winterdag gaat er een 40-50kWh thermisch de woning in.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 23-01-2026 23:58 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic