Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij bv hybride staat gas er ook bij. En kun je alle grafieken op de kolommen klikken en dan dag/week/maand/jaar verbruiken uitdraaien.dunklefaser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Moeten we wel allemaal Vaillant installateur of zoiets worden, die kunnen daarmee professioneel omgaan.
Zowel opbrengst als toegevoegde energie.
Ja ze zouden voor pro-gebruikers die app vrij moeten geven. Maar snap ook wel dat de gemiddelde gebruiker daar nog terluurser van wordt, je kunt ook alle parameters aanpassen en het goed stuk maken zeg ma.
[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 15-01-2026 11:12 ]
Ik twijfel tussen 55/6 en 75/6, dus 55/6 zou prima zijn. Ik stuur je een pb.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Heeft de pro app meer parameters om te configureren dan de lokaal installateursmenu op de regelaar of thermostaat?Technician- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:15:
[...]
In de pro app zit dat allang, COP aanklikbaar van SWW, CV, Koeling of alles.
Zeg maar het aggressive regelalgoritme van de warmtepomp dempen waardoor die rustiger gaat opwarmen(eigenlijk was een parallel buffervat nog helemaal niet zo slecht gezien heet water direct retour gaat
De /6 serie heeft geen lokaal optie binnen de installateursmenu structuur.
[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2026 13:55 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb je nu een buffer of boilervat? Of een boiervat als buffer gebruikt? 500 liter is best aanzienlijk, voor beiden.Steyn_E schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:56:
Vandaag weer aan het knutselen geweest; de VRC 720 was eindelijk binnen en nu kon ik dus de VR70 in gebruik nemen. Althans, dat was het plan.
Eerst vond de regelaar helemaal geen VR70 of VWZ. Door die beiden eerst in te schakelen en daarna pas de buitenunit (en daarmee de VRC) kreeg ik die alsnog te zien tijdens installatie.
Vervolgens crasht heel de software van de regelaar bij het volgende gedeelte van de ingebruikname. Na het kiezen van schema 8 komt de vraag -Zonnewarmte aanwezig- volgens mij. Telkens een reset van de VRC na het kiezen van -nee- (in mijn geval). Wat bleek; de FM3 gaf aan op adres 3 te staan. Er blijkt een klein draaischakelaartje in de VR70 om een adres te kiezen (1t/m3) en na die dus twee tikken naar links te draaien kon ik wél de installatieassistent doorlopen. Dom apparaat kan daar blijkbaar niet voor waarschuwen en crasht naar het begin van de installatieassistent.
Inmiddels werkt alles behalve de buitensensor. De VWZ AI regelde keurig op basis van de luchtinlaat sensor op de monoblock. Echter de VRC wil blijkbaar echt de losse buitenthermostaat aangesloten hebben op diezelfde VWZ. Heb de maximum flow temp maar ff op 30 graden gezet want bij gebrek aan signaal stookt ie automatisch op de maximumtemperatuur. Ruimtecompensatie op actief zodat ie nu ff ‘aan-uit’ regelt. Krijg dat vandaag niet meer geregeld.
Wel leuk: kan nu de buffertemperatuur boven en onder uitlezen. De theorie van een groter buffervat om menging tegen te gaan lijkt aardig te kloppen: na een minuutje of 10 verwarmen zien de sensoren dit bij 1900l/u over de WP en 1500l/h over het afgiftesysteem
[Afbeelding]
Enige mate van stratificatie blijkt dus inderdaad mogelijk. Let wel: dit is een 500L RVS SWW vat met dus aan de bovenzijde een inlaatpijp zit die omhoog wijst in het vat, met T-koppelingen zijn de WP en de afgiftepomp parallel aangesloten op dezelfde aansluitingen in het buffervat.
Volgens dit schema dus:
[Afbeelding]
Hierdoor stroomt ‘slechts’ ca 500l/h door die 500l buffer. Bij een dergelijke stroomsnelheid valt de menging dus mee. Zometeen de VR940f uitproberen. Wish me luck…
Zoeken met de gebruikersnaam in dit topic levert volgens mij de gevraagde/gewenste informatie.Zwartoog schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Heb je nu een buffer of boilervat? Of een boiervat als buffer gebruikt? 500 liter is best aanzienlijk, voor beiden.
@mr_evil08 Bij mijn installatie (aroTHERM pure split 65/7.2) en de huidige instellingen is het regelgedrag meestal relatief tam,
zoals bijvoorbeeld vanochtend (buiten ca. 7°C/binnen ca. 19,5°C)
[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2026 14:51 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Water-Escape
Ik vermoed maar dat je mijn bijdrage bedoelt.water_escape schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:07:
Zit er een "open haard" functie op? Als in, is het mogelijk de WP laag door te laten pruttelen ook al is het veel warmer binnen. De zon kan goed naar binnen schijnen waardoor het boven setpoint is voor lange tijd. Dan gaat hij helemaal uit lijkt het. Alleen de circulatiepomp draait nog denk ik.
Jouw vermoedens kan ik niet bevestigen, behalve dat de circulatiepomp nog even draaide na het einde van de run. Bij begin stond de circulatiepomp, zoals je kan zien, uit.
Niet percee jouw bijdrage. Ik zag het hier ook gebeuren. Ik heb nu even de haard aangezet, dan stopt hij ook. Leg ik de thermostaat waar het 20c is, dan blijft hij zachtjes doorpruttelen. Dus mijn hack is nu thermostaat verplaatsen naar een plek rond zijn setpoint.dunklefaser schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:35:
[...]
Ik vermoed maar dat je mijn bijdrage bedoelt.
Jouw vermoedens kan ik niet bevestigen, behalve dat de circulatiepomp nog even draaide na het einde van de run. Bij begin stond de circulatiepomp, zoals je kan zien, uit.
Maar een knopje of setting zou fijner zijn. Dan kan je automatisch laten schakelen bij veel zon of haard aan bijvoorbeeld.
Water-Escape
Heb een tweedehands 500L boilervat als parallelbuffer gebruikt. Met name omdat 'ie van RVS is in tegenstelling tot de meeste buffervaten.Zwartoog schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Heb je nu een buffer of boilervat? Of een boilervat als buffer gebruikt? 500 liter is best aanzienlijk, voor beiden.
Is fors, maar vanuit de gedachte menging te beperken en de vrij grote warmtepomp valt dat wel mee.
Er staat uiteraard ook een (RVS) boiler voor warm tapwater, maar die is een veel gebruikelijker 200l.
Op de app de temp naar 30C zetten doet precies hetzelfde, die tijdelijke wijziging springt na 4:00 uur weer terug naar de ingestelde temp.water_escape schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Niet percee jouw bijdrage. Ik zag het hier ook gebeuren. Ik heb nu even de haard aangezet, dan stopt hij ook. Leg ik de thermostaat waar het 20c is, dan blijft hij zachtjes doorpruttelen. Dus mijn hack is nu thermostaat verplaatsen naar een plek rond zijn setpoint.
Maar een knopje of setting zou fijner zijn. Dan kan je automatisch laten schakelen bij veel zon of haard aan bijvoorbeeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zit niet op uitgebreid, ik sta op actief. Stooklijn staat op 0,3 en niet dynamisch.Proton_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:33:
@Technician- dan springt de stooklijn ook omhoog
Van uitgebreid naar actief heeft dat nadeel niet.
maar hij is nu toch uit gegaan. kijken wanneer hij weer aan springt.
[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 15-01-2026 19:08 ]
Water-Escape
Ben wel benieuwd waar het aan en uit punt ligt met actief. Laat aub even weten.water_escape schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik zit niet op uitgebreid, ik sta op actief. Stooklijn staat op 0,3 en niet dynamisch.
maar hij is nu toch uit gegaan. kijken wanneer hij weer aan springt.
Als stooklijn compensatie op uit staat niet, dacht ik.Proton_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:33:
Dus uitgebreid, compensatie uit.
Jij spreek over setting compensatie en die is mij onbekend. Je bedoelt denk ik adaptief?
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-01-2026 19:46 ]
Ja dat lees je wel in de docu, dat stooklijn veranderd met setpoint ruimte, maar is dat zo?MotorBeast schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:43:
@Technician- De stooklijn wordt altijd gecompenseerd als je verlaagt of verhoogt. De stooklijn die je instelt is gebaseerd op 21 graden. Dus als je daar onder zit of boven gaat stooklijn naar boven of naar beneden. Verder heb je dan nog de instelling adaptief en die werkt met een x periode de stooklijn nog verder bij als structureel setpoint niet wordt gehaald of overschreden. Wat x is, is volgens mij bij iedereen onbekend.
Jij spreek over setting compensatie en die is mij onbekend. Je bedoelt denk ik adaptief?
Dat heb ik nooit bewust getest/gezien.
Als adaptief dus op uit staat.
De stooklijn in de app wordt altijd getoond voor een doeltemperatuur van 21,0 °C.Technician- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:13:
[...]
Ja dat lees je wel in de docu, dat stooklijn veranderd met setpoint ruimte, maar is dat zo?
Dat heb ik nooit bewust getest/gezien.
Als adaptief dus op uit staat.
Wat natuurlijk in zekere zin misleidend is - maar het staat zo in de "Basisvoorwaarden" (meer informatie).
Het kan eigenlijk niet zo moeilijk zijn dit eventueel in de app aan te passen.
Dat de documentatie van Vaillant soms onduidelijk is (en vermoedelijk blijft) is ondertussen wel duidelijk
(voor mij dan).
hij stond op 20, het was al 20.4.MotorBeast schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:24:
[...]
Ben wel benieuwd waar het aan en uit punt ligt met actief. Laat aub even weten.
Toen hij snel van 20.4 naar 20.9 ging , ging hij al uit.
Thermostaat in de keuken neergezet, toen ging hij weer aan. en daar werd het langzaam warmer en is hij rond de 21c pas uit gegaan, Dus het gaat om de snelheid van de stijging.
[ Voor 23% gewijzigd door water_escape op 15-01-2026 20:32 ]
Water-Escape
Als je in stand actief de wenstemperatuur op 20 hebt staan, en het wordt 21 graden, dan wordt je stooklijn omlaag getrokken. Dit is wat jij al zei.
Hoe zit dat?
Als ik het goed begrijp uit oude handleidingen gaat dit omlaag halen via de effectieve wenstemperatuur met formule (default + (ingesteld - gemeten)). Met een default van 20, een instelling van 20 en een gemeten temperatuur van 20,9 kom je dan op een effectieve wenstemperatuur 19,1 graden.
In de handleiding van de VRC720 vind je het volgende grafiekje. De "wenstemperatuur" staat daar op een lijntje 18-20-22, en die beinvloedt de stooklijn door bij te sturen vanaf de normale stooklijn (die van 20 graden uitgaat). Ik neem dus aan dat dit met die formule hierboven gaat.
:strip_exif()/f/image/rDdQS7TUvr7avis32TMInCrL.png?f=user_large)
In de grafiek hieronder heb ik de stooklijn 0,3 erbij getekend zoals @water_escape aangaf (de bovenste rode gestippelde lijn). Als je temperatuur naar 20,4 gaat wordt de stooklijn een beetje naar beneden en rechts gehaald. Gaat deze naar 20,9 dan nog een stukje.
/f/image/V547gru8oIkimJlaQZ861CfH.png?f=fotoalbum_large)
De aansturing gaat uiteindelijk puur op de gewenste aanvoertemperatuur Ta (dit is wat ik niet zeker weet). Als je de buitentemperatuur 9 graden neemt (blauwe verticale lijn) dan zie je dat de gewenste Ta van 26 naar 23 daalt. En als je watercircuit geen al te grote delta heeft dan is 23 graden inderdaad al reden om de pomp maar even uit te zetten?
Het punt is dus dat de sturing heel indirect is: de gemeten temperatuur -> effectieve wenstemperatuur -> stooklijn -> Ta. En pas de Ta wordt echt "geregeld". Hopelijk klopt het..
(Voor de zekerheid: dit gaat allemaal alleen maar over stand "actief", en dus niet over uitgebreid en ook niet over adaptief.)
[ Voor 6% gewijzigd door martijnst op 15-01-2026 21:33 ]
@martijnst zo heb ik het ook gelezen/begrepen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben nog aan kijken hoe ik Compr. hysterese Verw moet afstellen want dat is tot heden nergens werkelijk duidelijk, hoger K waarde zou moeten zorgen dat het afgifte meer moet afkoelen voordat de warmtepomp gaat starten, dat zou betekenen dat ik altijd stand actief kan blijven gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 10:00 ]
Please keep us posted, want ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Elk 1,5 h een cycle, maar de vloer en de kamer koelen niet merkbaar af, dus mag ook wat langer zijn.mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:58:
@martijnst En mijn ervaring met droogbouw vloerverwarming maakt uitgebreid of actief weinig uit want de afgifte daalt enorm naarmate ruimte temperatuur stijgt door de zon en schiet de warmtepomp in de graadminuut regeling door te weinig minimaal vermogen.
Ik ben nog aan kijken hoe ik Compr. hysterese Verw moet afstellen want dat is tot heden nergens werkelijk duidelijk, hoger K waarde zou moeten zorgen dat het afgifte meer moet afkoelen voordat de warmtepomp gaat starten, dat zou betekenen dat ik altijd stand actief kan blijven gebruiken.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Elke 1,5h is niet slecht natuurlijk, je hebt ook de graadminuutregeling waar je aan kan prutsen, daar moet ik nog een keer induiken.silverball schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Please keep us posted, want ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Elk 1,5 h een cycle, maar de vloer en de kamer koelen niet merkbaar af, dus mag ook wat langer zijn.
Bedenk wel een dag zonder zon etc kan het huis wel gaan afkoelen.
Als je wilt dat de warmtepomp langer blijft draaien wanneer hij toch gaat starten, kun je de minimale aanvoertemperatuur verhogen. Dit hoeft niet altijd te leiden tot een hoger verbruik, zo heb ik gemerkt, omdat het er ook voor kan zorgen dat de compressor langer in een efficiënter werkgebied draait in plaats van vaker aan- en uit te schakelen.
[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 10:27 ]
Waar heb je trouwens de regeling voor jouw wp gevonden?mr_evil08 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:20:
Waar vinden jullie de Graadminuten regeling?
Zit dat alleen in de myvalliant pro App?
In de Vaillant VWZ AI, niet de thermostaat.dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Waar heb je trouwens de regeling voor jouw wp gevonden?
Blokkeertijd compressor parameter lijkt er sterk op, nog niet verder op ingedoken.
Je bent meer thuis in de monoblocks.mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:32:
[...]
In de Vaillant VWZ AI, niet de thermostaat.
Blokkeertijd compressor parameter lijkt er sterk op, nog niet verder op ingedoken.
In mijn VWL 107/7.2 IS (aroTHERM pure split Hydraulic Station) is het de parameter D.230 in het installateursmenu.
De beschrijving: "D.230 Compressorstart verw. vanaf Energie-integraal in °min, -120 tot -30 °min, fabrieksinstelling: 60 °min"
De blokkeertijd compressor is bij mij wat (totaal) anders volgens de NL-gebruiksaanwijzing.
YMMV
Beide lijken sterk op elkaar, energie-integraal ook aanwezig, die is idd meer logisch.dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Je bent meer thuis in de monoblocks.
In mijn VWL 107/7.2 IS (aroTHERM pure split Hydraulic Station) is het de parameter D.230 in het installateursmenu.
De beschrijving: D.230 Compressorstart verw. vanaf Energie-integraal in °min, -120 tot -30 °min, fabrieksinstelling: 60 °min
De blokkeertijd compressor is bij mij wat (totaal) anders volgens de NL-gebruiksaanwijzing.
YMMV
Blokkeertijd compressor is een vaste waarde.
Energie‑integraal een regelstrategie die meet hoe lang het warmtetekort is.
Er gebeurt dan even niks (timer achtergrond?) en pakt de cv bedrijf weer op.
Iemand wel eens gezien?
[ Voor 48% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2026 11:42 ]
Wat ik zie lijkt me eerder iets als "low-load" of zoiets.
De stand actief en uitgebreid heeft niks met pendelen van de warmtepomp te maken, enige wat stand uitgebreid doet dat de thermostaat sluit bij kamertemperatuur overschrijding.dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
@MotorBeast Bij mij ontstaat er door het "energie-integraal" geen "pendelen" voor zover ik het correct begrijp wat @mr_evil08 hier schreef.
Actief doet dat niet behalve de stooklijn omlaag trekken.
Heb hier een hybride opstelling met een cv ketel en een arotherm 75/6.
Alles lekker warm en draait goed alleen heb ik nog een verdeler met pomp waardoor de arotherm hogere AT moet maken om de boel warm te krijgen dan wanneer ik een pomploze zou hebben.
boven heb ik nu nog standaard radiatoren. Die worden nu lauw is meer dan genoeg.
Ben alleen bang dat als ik de pompverdeler vervang voor een pomploze en de ketel evt bij zou springen er misschien te hoge temperatuur de vloer in gaat zonder beveiliging. Weet niet of de warmte pomp het volledig trekt zonder bijkomst ketel. (Tot nu toe vanaf 1 oktober wel)
Huidige cv ketel ( oud beestje Itho daalderop cube met 50L boiler) kan niet lager dan 60 AT ingesteld worden.
Nieuwere types ketels kan wel lager ingesteld worden.
Nieuwe type hybride verdeler een optie?
Of gewoon een pomploze verdeler?
Heb het gevoel dat ik er veel meer rendement uit kan halen dan wat ik nu eruit haal.
[ Voor 7% gewijzigd door Jansen1987 op 16-01-2026 13:45 ]
Heb je al overwogen om de CV-ketel helemaal de deur uit te doen?Jansen1987 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Zit een beetje met een dilemma:
...
Heb het gevoel dat ik er veel meer rendement uit kan halen dan wat ik nu eruit haal.
Nee zit met warm water en gasfornuis nog waar ik nog ketel voor nodig heb. Dus nog niet op de planning om alles helemaal om te gooien.thys schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Heb je al overwogen om de CV-ketel helemaal de deur uit te doen?
Dat is het tapwater gedeelte, Kijk je zeker weten bij CV watertemperatuur?Jansen1987 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Huidige cv ketel ( oud beestje Itho daalderop cube met 50L boiler) kan niet lager dan 60 AT ingesteld worden.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 14:34 ]
Maar ik weet niet of dat ook voor jouw versie is.
Ik heb dat nog nooit meegemaakt. De status "standby" zie ik eigenlijk alleen maar voorbijkomen als ik "uitgebreid" draai in plaats van "actief". Bij de korte periodes van inactiviteit zie ik "shutdown". Status "standy" komt pas als de compressor meerdere uren niets te doen heeft.Technician- schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:18:
Mij valt trouwens op, bij meerdere units en types, dat soms na warmwater productie en wel warmtevraag dat de compressor een uur in stand-by modus staat.
Er gebeurt dan even niks (timer achtergrond?) en pakt de cv bedrijf weer op.
Iemand wel eens gezien?
Het maken van warm water heeft geen impact op de energieintegraal. Tijdens het aanmaken van warm water blijft deze op dezelfde waarde staan, zie plaatje hieronder. De complete periode warm water maken blijft de energie-integraal op -36 graadminuten staan, pas als er weer gestart wordt met verwarmen loopt mijn integraal weer op naar "0".MotorBeast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
@Technician- Komt dat wellicht door de graadminutenregeling. Vermoed van wel. @mr_evil08 Energie integraal is volgens mij ook de graadminutenregeling.
Hier is ook goed op te zien dat na het maken van warm water, de compressor direct weer naar status "heating: compressor active" springt.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ja 100% tapwater kan ik lager instellen.mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Dat is het tapwater gedeelte, Kijk je zeker weten bij CV watertemperatuur?
Cv water 60-75-90
7 kw klopt idd. De cv temperatuur kan op 3 standen: 60-75-90Proton_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:57:
@Jansen1987 volgens een random handleiding die ik tegen kwam kun je 'm op 7 kW en 30 graden instellen - dan zou ik het wel pomploos durven, zeker met een extra brandervoorwaardethermostaat van €10 op 40°C op de aanvoerleiding.
Maar ik weet niet of dat ook voor jouw versie is.
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Dat is het tapwater gedeelte, Kijk je zeker weten bij CV watertemperatuur?
Trouwens je kan nog spelen met CV debiet dat veranderd ook het gedrag.MotorBeast schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
@Technician- Komt dat wellicht door de graadminutenregeling. Vermoed van wel. @mr_evil08 Energie integraal is volgens mij ook de graadminutenregeling. Daardoor ontstaat bij mij ook bij hogere temperaturen buiten het pendelen.
i.p.v. vol 860 l/h kan richting 650 l/h beter zijn dan gaat de aanvoertemperatuur sneller omhoog en toert de compressor minder snel op bij koud water, kost beetje COP, in mijn geval vertaalde niet in meerverbruik met hoe ik stook want de compressor werkt nu vaker in efficient werkgebied, echter stooklijn wel een puntje verhogen vanwege iets minder afgifte.
Hier was de ΔT 2.5 bij de buitenunit oops... nu ΔT 4.
Warmtepomp kon het niet bijhouden tijdens koud CV water en ging meer optoeren.
In mijn geval kon de pompsnelheid niet lager dan moet je waterzijdig gaan knijpen.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 15:29 ]
Met het koude weer bleef hij bij mij op -180 staan. Straks als het warmer wordt gaat hij op een gegeven moment naar 0 en slaat dan af. Standaard staat hij volgens mij op -60 en dan loopt de teller weer op en zodra -60 wordt aangetikt gaat hij weer stoken. Is dat pendelen? Tja. In ieder geval aan/uit.dunklefaser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
@MotorBeast Bij mij ontstaat er door het "energie-integraal" geen "pendelen" voor zover ik het correct begrijp wat @mr_evil08 hier schreef.
Ik heb door het topic gezocht en ik zie veel advies vragen en antwoorden maar geen daadwerkelijke gebruikerservaringen, vandaar de vraag.
Mijn gevoel zegt me dat 190l genoeg is in 90% van de gevallen (dagen), en in die overige 10% van de gevallen er ook nog opties zijn met elektrisch bijverwarmen.
Wij zijn met 2 volwassenen en twee pubers, geen bad, normale thermostatische douche. Wij douchen zelden tot nooit achter elkaar. (ik wil nog testen hoeveel liter per minuut uit de warme douche komt).
De vraag is dus eigenlijk, is voor jullie de 190liter voldoende of heb je spijt dat er geen groter vat zit?
Wij hebben 190 liter in de Vaillant Unitower.Edoll schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
Hoi allen, ik ben oriënterende op een aroTHERM plus VWL 75/6 all-electric oplossing ter vervanging van een stervende CV ketel. In voorloop op het openen van een uitgebreidere topic ben ik alvast erg benieuwd of er mensen met een gezin van 4 zijn met de 190liter unitower ervaringen.
Ik heb door het topic gezocht en ik zie veel advies vragen en antwoorden maar geen daadwerkelijke gebruikerservaringen, vandaar de vraag.
Mijn gevoel zegt me dat 190l genoeg is in 90% van de gevallen (dagen), en in die overige 10% van de gevallen er ook nog opties zijn met elektrisch bijverwarmen.
Wij zijn met 2 volwassenen en twee pubers, geen bad, normale thermostatische douche. Wij douchen zelden tot nooit achter elkaar. (ik wil nog testen hoeveel liter per minuut uit de warme douche komt).
De vraag is dus eigenlijk, is voor jullie de 190liter voldoende of heb je spijt dat er geen groter vat zit?
Gezin van 4. Wij verwarmen de boiler naar 45 graden. Als we alle vier douchen dan zijn er twee momenten per dag nodig om het water op te warmen. Als er twee douchen is 1 moment voldoende.
Douchekop met 9 lier per minuut.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2026 16:47 ]
Ik zou voor wat groter gaan, of jullie moeten hele snelle douchers zijn.Edoll schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
Hoi allen, ik ben oriënterende op een aroTHERM plus VWL 75/6 all-electric oplossing ter vervanging van een stervende CV ketel. In voorloop op het openen van een uitgebreidere topic ben ik alvast erg benieuwd of er mensen met een gezin van 4 zijn met de 190liter unitower ervaringen.
Ik heb hier een 250 liter boiler op 50 graden (groter ging helaas niet passen), en het is me al een paar keer gelukt om die leeg te trekken als het allemaal even ongelukkig valt met 2 volwassenen en een peuter. Als de vrouw lekker lang met de kleine onder de douche heeft gestaan, en er veel warm water in de keuken is gebruikt is er nog maar een minuut of 10-15 aan warm water over. Ik hou van lekker lang douchen, dus dat is dan wel aan de korte kant.
Wat MotorBeast zegt: met een grote boiler kan je één keer per dag opwarmen en de boiler op een lagere temperatuur houden, wat weer efficiënter is.
Eventueel met doorstromer.
270 liter hier voor 3 personen. 55 graden, 1-1,5kWh per dag. Nooit een lege boilert, maar na 5 minuten douchen heb ik het wel gezien. Vooruit, na een koude natte MTB tocht kan het wat langer zijn.
Net aan de grens van het warmteverlies - straks wat meer verlies - de badkamer wordt opgewarmd en het wordt wat kouder.
(Graadminuten actueel -60 tot -50) - Het lokale weer
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT8FNB2WpMIuJBONdlgnVgJl.jpg?f=user_large)
Trouwens - veel lager in vermogen kan de wp niet (ca. 240 W / ca. 1950 W)
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 16-01-2026 19:57 ]
Inactief bedoel je.Proton_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:33:
Verschil tussen actief en uitgebreid.
Overschreiding temp>
Uitgebreid>Zone sluit
Actief>Naar minimaal CV watertemp>Graagminuutregeling ofwel alsnog uit tenzij je de minimaal CV watertemp omhoog hebt gezet.
Actief en uitgebreid zit weinig verschil, zet stooklijn bewust te laag op uitgebreid en je thermostaat bewust 1c te hoog.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 20:38 ]
Aan een douche WTW gedacht?Edoll schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
Wordt de boiler ook groter van.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
euh, nee. daar wordt de boiler niet groter van. De inhoud van de boiler blijft gelijk. Het kost wel minder warm water uit de boiler om het douchewater op temperatuur te houden.Seafarer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:14:
[...]
Aan een douche WTW gedacht?
Wordt de boiler ook groter van.
Euh nee.Rijo038 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:24:
[...]
euh, nee. daar wordt de boiler niet groter van. De inhoud van de boiler blijft gelijk. Het kost wel minder warm water uit de boiler om het douchewater op temperatuur te houden.
De hoeveelheid douche water blijft gelijk alleen de hoeveelheid benodigde warmte wordt minder. Je voedt immers voorverwarmd water aan de boiler.
Ik had natuurlijk "groter" moeten schrijven.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Hij is eigenlijk gaan pendelen daarna denk ik.MotorBeast schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:05:
@water_escape Als het maar 1 graad overschrijding is kan ik voortaan altijd actief gebruiken. Ik gebruik uitgebreid omdat hier een serre de boel opwarmt met zon maar 1 graadje extra is geen probleem. Kan de WP daarna uren uitblijven als hij van 22 naar 21 zakt in de avond. Als hij weer aanslaat op 21,9 is het wel een probleem want dan wordt het me te warm binnen. Dat laatste zal ben ik bang wel het geval zijn.
hier zie je dat donderdagmiddag de temp ging oplopen. Daarna zie je dat hij tot vrijdag middag zelfs is blijven pendelen. Daarna is hij weer stabiel continu gaan draaien. De aanvoer is 25c op de momenten dat hij aan gaat.
/f/image/1JFEpZlWxJ4CyANRT0d08add.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e5qcdF74l1dbYk7hDyygEBIt.png?f=fotoalbum_large)
Water-Escape
Hou de relatie met de warmtepomp even in de gaten. Vailliant heeft ergens een tabel staan met daarin de verschillende groottes van boilers, en "passende" warmtepompen.Edoll schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:07:
Bij een niet goed matchende combi (grote boiler, kleine warmtepomp) zou het te lang duren voordat het water weer op temp gebracht kan worden, waardoor er comfort ingeleverd moet worden.
Uiteraard is dit advies erg veilig opgesteld, en zal de praktijk wel wat meevallen, maar toch...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik denk je denkt verkeerd wat het "pendelen" aangaat, vraag het maar aan @Proton_water_escape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Hij is eigenlijk gaan pendelen daarna denk ik.
hier zie je dat donderdagmiddag de temp ging oplopen. Daarna zie je dat hij tot vrijdag middag zelfs is blijven pendelen. Daarna is hij weer stabiel continu gaan draaien. De aanvoer is 25c op de momenten dat hij aan gaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zelf had vroeger een pendelende ketel in het verwarmingshok en kortstondig een pendelende L/W-pomp in de tuin.
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-01-2026 19:06 ]
Da's toch helemaal geen pendelen? Je lijkt gewoon runs van meer dan een uur te draaien. Al is de schaal niet helemaal duidelijk. Als mijn aanname klopt kun je dit geen pendelen noemen. Dan is het normaal regelgedrag bij deze hogere buitentemperatuur. Je hebt blijkbaar het punt qua buitentemperatuur bereikt waarop het minimumvermogen van de WP groter is dan het warmteverlies van de woning (bij de gewenste kamertemperatuur). En dan zijn er maar twee opties: WP uitschakelen of kamertemperatuur laten oplopen.water_escape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Hij is eigenlijk gaan pendelen daarna denk ik.
[Afbeelding]
Uiteraard is uitschakelen voor het comfort dan de beste optie.
Ik zou zeggen; goed gedaan. Je huis is blijkbaar lekker zuinig en de WP niet onaardig bemeten, want hier moet de WP al aan/uit regelen vanaf een graad of 5/6 buiten. De realiteit van een minder zuinige woning met een grotere WP. 't is nog altijd stukken zuiniger dan de daadwerkelijk pendelende gasketel die er daarvoor hing (met een minimumvermogen bijna zo hoog als het maximum van de geplaatste 105/6 bij -7).
Denk dat dat pas gaat spelen bij 400 liter of meer. Hier doe ik een 300 liter met dit weer in krap 1 uur. Bij vorst 1,5 uur en dat met een 55/6.Question Mark schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:37:
[...]
Hou de relatie met de warmtepomp even in de gaten. Vailliant heeft ergens een tabel staan met daarin de verschillende groottes van boilers, en "passende" warmtepompen.
Bij een niet goed matchende combi (grote boiler, kleine warmtepomp) zou het te lang duren voordat het water weer op temp gebracht kan worden, waardoor er comfort ingeleverd moet worden.
Uiteraard is dit advies erg veilig opgesteld, en zal de praktijk wel wat meevallen, maar toch...
@water_escape Lang leven pendelen. Uit is geen verbruik. Wat is pendelen? Ik vind 3 per uur aan/uit. Hier staat hij toch nog maar op uitgebreid. Heb nu al uren geen verbruik door de zon. Winters in Nederland.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 17-01-2026 15:27 ]
Dit was even het voorbeeld en effect van een middag/avondje houtkachel aan doen.Steyn_E schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:04:
[...]
Da's toch helemaal geen pendelen? Je lijkt gewoon runs van meer dan een uur te draaien. Al is de schaal niet helemaal duidelijk. Als mijn aanname klopt kun je dit geen pendelen noemen. Dan is het normaal regelgedrag bij deze hogere buitentemperatuur. Je hebt blijkbaar het punt qua buitentemperatuur bereikt waarop het minimumvermogen van de WP groter is dan het warmteverlies van de woning (bij de gewenste kamertemperatuur). En dan zijn er maar twee opties: WP uitschakelen of kamertemperatuur laten oplopen.
Uiteraard is uitschakelen voor het comfort dan de beste optie.
Ik zou zeggen; goed gedaan. Je huis is blijkbaar lekker zuinig en de WP niet onaardig bemeten, want hier moet de WP al aan/uit regelen vanaf een graad of 5/6 buiten. De realiteit van een minder zuinige woning met een grotere WP. 't is nog altijd stukken zuiniger dan de daadwerkelijk pendelende gasketel die er daarvoor hing (met een minimumvermogen bijna zo hoog als het maximum van de geplaatste 105/6 bij -7).
Vandaag volle bak zon, is hij ook even 1,5 uur uit gedaan.
Met dit waar draait hij continue eigenlijk op 500w / 25c zie ik. = 14kw per dag
Straks als het weer 3 graden of lager wordt komen de defrosts en vol vermogen en gaan we weer naar 40kw
Water-Escape
Onderschat de zon niet, de zon sterkte neemt alweer toe.MotorBeast schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:25:
[...]
Denk dat dat pas gaat spelen bij 400 liter of meer. Hier doe ik een 300 liter met dit weer in krap 1 uur. Bij vorst 1,5 uur en dat met een 55/6.
@water_escape Lang leven pendelen. Uit is geen verbruik. Wat is pendelen? Ik vind 3 per uur aan/uit. Hier staat hij toch nog maar op uitgebreid. Heb nu al uren geen verbruik door de zon. Winters in Nederland.
Tijdens 0 graden buiten met volle zon wordt mijn woning ook wel warm terwijl in de zomer als de zon hoog staat wel meevalt.
Door de ligging van mijn huisje vandaag netto ca. 0 kWh - resultaat van zoninstraling en pv-opwek (14,7 kWh).
De aroTHERM pure split pure 65/7.2 had natuurlijk ook maar ca. 6 kWh nodig (geen kw zoals bij @water_escape
De wpb mocht dubbel zoveel energie als normaal in het water pompen - bijna geen teruglevering.
Bij ca. 20,5°C gaat het ons prima in huis - sommige kamers op zuid zaten daar vanmiddag zelf boven.
Atm. 3°C/93% r.v. buiten - nog geen defrost.
[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 17-01-2026 22:07 ]
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic