• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-01 23:55
Geen matches
John_Otters schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Hmm, goede vraag _/-\o_ . Mijn verbruikscijfers komen van een Shelly PM, maar die komen ook overeen met de verbruikscijfers van de WP zelf. Is dat naar verwachting?
Graaddagen december 2024 en 2025 zijn nagenoeg gelijk geweest (406, de Bilt). In 2024 stookte ik ong. 100m3 gas weg en in 2025 was dat net iets meer dan 200 kWh voor de warmtepomp.
Grof gezegd dus 0.25m3 gas per DD en 0.5kWh stroom per DD. Een kuub gas is ong. 8 kWh warmte, dus dat zou 800 kWh warmte in 2024 zijn en 2 kWh per DD. Isolatieschil is niet veranderd, en warmtevraag ook niet. De WP maakt het huis juist wat warmer, doordat ik loop te klooien met stooklijn en andere instellingen.

Ga ik er dan van uit dat ik december 2025 ook 800kWh warmte het huis in gepompt heb, dan klopt de COP wél. Echter volgens de WP (via Home Assistant/Ebusd) was de Yield 574kWh 8)7 .

Stel dat het klopt wat je zegt en de interne sensor (is het niet een softwarematige berekening op basis van temps?) voor de yield afwijkt, hoe kan ik dat controleren? :?
Je verbruikscijfers zijn dus best ok. Kan het zijn dat je warmteopbrengst verstoord wordt door een verkeerd geplaatste VR10? Ik snap bijvoorbeeld niet wat je bedoeld met “geplaatst op de aanvoer waar hij de woning verlaat”. Heb je de VR10 wel goed geplaatst? Bij mij zit hij namelijk op de aanvoer waar deze de woning binnenkomt. Als deze bijvoorbeeld op de retour geplaatst is dan zou dat kunnen verklaren waarom je warmteopbrengst niet goed wordt geschat.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 21:17
Geen matches
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:51:
@John_Otters Even om te checken: 100 m³ gas puur voor cv - en wat was de retourtemperatuur bij de ketel?
De afkorting "DD" ken ik niet in deze context.
Ja ong. 100m³ puur voor cv. Ta/Tr werden niet gemeten toen er nog op gas werd verwarmd. Ketel stond op 40 graden voor verwarmen, maar thermostaat verdeler op 35.
Verder lees ik net in voorgaande reacties dat m.n. zonuren hebben gezorgd voor 19% minder energieverbruik bij stoken en laten wij nou net een mooie raampartij op het zuiden hebben.

Dat maakt het allemaal toch weer minder aannemelijk dat het aan de sensor ligt. We zoeken verder. :|

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• John_Otters
Geen matches
bensss schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Je verbruikscijfers zijn dus best ok. Kan het zijn dat je warmteopbrengst verstoord wordt door een verkeerd geplaatste VR10? Ik snap bijvoorbeeld niet wat je bedoeld met “geplaatst op de aanvoer waar hij de woning verlaat”. Heb je de VR10 wel goed geplaatst? Bij mij zit hij namelijk op de aanvoer waar deze de woning binnenkomt. Als deze bijvoorbeeld op de retour geplaatst is dan zou dat kunnen verklaren waarom je warmteopbrengst niet goed wordt geschat.
Ja 8)7 waar de aanvoer de woning net binnenkomt bedoel ik dus.
Alleen de VR10 is vrij recent geplaatst en heeft geen (merkbaar) effect gehad op de COP

• bensss
Geen matches
Je kan even checken of zonnige dagen een andere COP laten zien, dat is vrij makkelijk met station Deelen uit te vinden.

Nog iets anders, je verbruik is relatief laag met 200kWh in December. Je standby verbruik (draaien circulatiepomp) telt dan harder mee in de COP berekening. Mogelijk dat deze zelfs harder moet werken door de tweede pomp. Die tweede pomp (en de buffer) zou ik er sowieso uithalen.

Maar het kan ook nog een issue zijn met de interne opbrengstmeter. 100M3 gas is dus 800kWh aan warmte die in December nodig zou moeten hebben maar je meet 550 kWh, dat ligt best wel ver uit elkaar. Zonneschijn kan dat verschil niet echt verklaren. Dus dan blijft over de de interne sensor van de Vaillant..

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:36
Geen matches
dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:39:
Ben je met de HACS koppeling "via de VR940f" niet ook direct afhankelijk van de cloud van Vaillant?
Wat is de updatefrequentie van de diverse parameters? - In de app is de vertraging veel te groot
en de meetresolutie vaak te grof.
De ebusd dongle werkt natuurlijk onafhankelijk van een Internetverbinding en quasi in realtime.
klopt. je bent afhankelijk van de cloud en er zijn quota per gebruikersaccount op de API. Het is suboptimaal en gewoon veel minder goed dan rechtstreeks uitlezen. Maar je kunt het wel koppelen. Na een paar maanden ga ik kijken of ik er mee kan stoppen en de overstap kan maken naar ebusd.
Sterker nog, ik heb net een Shield C6 aangeschaft en ik ga het klusje toch maar aanpakken om de spulleboel via ebusd te laten lopen.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-01 21:45
Geen matches
Momenteel met de afgelopen dagen een verbruik van 35-40 kwh

Onze 75/6 Draait op moment van typen op 2800 kwh Vind ik toch vrij veel!

[ Voor 3% gewijzigd door Jansen1987 op 05-01-2026 12:03 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Geen matches
@Jansen1987 Zo weinig verbuik in kw? - Zoiets kan ik niet eens meten.
Mijn kWh-meter meet kWh, net zoals mijn warmtemeter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:36
Geen matches
Jansen1987 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:53:
Momenteel met de afgelopen dagen een verbruik van 35-40 kw

Onze 75/6 Draait op moment van typen op 2800 watt. Vind ik toch vrij veel!
dat lijkt misschien (ik heb overigens dezelfde resultaten) veel als je alleen naar het getal kijkt, maar als je dit omrekent naar kosten en dan even bekijkt of je voor hetzelfde geld gas had kunnen stoken, blijkt dat je toch maar beter je warmtepomp kunt laten draaien. Ik had het hele huis echt niet met 8M3 gas kunnen warm houden.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:51
Geen matches

Waarom vind je dat veel? Daar is-ie voor en hij zal het wel nodig vinden.
Ik heb wel eens het idee dat we hier teveel zijn gespitst op hoge COPs en laag verbruik. Een topsporter heeft misschien een lage hartslag, maar als het ertoe doet moet-ie ook gewoon vlammen!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Geen matches
bensss schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:45:
Je kan even checken of zonnige dagen een andere COP laten zien, dat is vrij makkelijk met station Deelen uit te vinden.

Nog iets anders, je verbruik is relatief laag met 200kWh in December. Je standby verbruik (draaien circulatiepomp) telt dan harder mee in de COP berekening. Mogelijk dat deze zelfs harder moet werken door de tweede pomp. Die tweede pomp (en de buffer) zou ik er sowieso uithalen.

Maar het kan ook nog een issue zijn met de interne opbrengstmeter. 100M3 gas is dus 800kWh aan warmte die in December nodig zou moeten hebben maar je meet 550 kWh, dat ligt best wel ver uit elkaar. Zonneschijn kan dat verschil niet echt verklaren. Dus dan blijft over de de interne sensor van de Vaillant..
Daar waren we al achter. Hier klopt de Cop ook niet. Komt veel te laag uit terwijl stroomverbruik precies in lijn is met historisch gasverbruik. Ik moet er hier ruwweg een 0,5 bij optellen.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
Geen matches
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:56:
Aangenaam :). Maar lees vooral ook even mijn discussie terug. Hier ook op zijn max.
Nu heeft hij even rust, want de luchtvochtigheid is een stuk lager geworden.

edit: dit was voor @Jansen1987

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 05-01-2026 12:01 ]

Water-Escape

• Jansen1987
Geen matches
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:56:
Bedankt voor het verbeteren 👍🏻 het moet kwh zijn.

• Gramser
Geen matches
Jansen1987 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor het verbeteren 👍🏻 het moet kwh zijn.
Als je er dan kWh van maakt, zijn we tevreden O-) :P

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches

Wat is veel? Hier gisteren 32kWh voor 300 liter SWW en 140m2 verwarmen met old fashion radiatoren. Dag ervoor 31 enz enz. Ach ja. Die paar dagen. Moet je nagaan wat ze in in het Noorden van Zweden nodig hebben. Niet klagen. De mensen in Oekraine zitten door die k.. Poetin bij -15 of zo in de koude. Geniet ervan jongen! :Y

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
bensss schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:45:

@bensss Als ik lees dat de aanvoertemperatuur van de ketel ca. 40 °C niet overschreed
mag je gerust van meer dan 8 kWh/m³ uitgaan - retour ca. 32 °C?
@PentaClover (en ik) rekenen eerder met ca. 9,2 kWh/m³ = 94% b.w.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:35
Matched: nl
dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:07:
@ervh Meestal staan de diverse instellingsmenu's met de parameters in de handleiding c.q.in het installatieboekje beschreven. Ik zou er ook een beetje mee gaan spelen, misschien kom je er zo achter dat hogere pompsnelheid ook een hogere deltaP betekent.
Welke drukverhoging je bij dubbele flow krijgt hangt m.n. van de (leiding)weerstand in jouw installatie af.
YMMV
Gisteren de CV Max Delta P van 250 naar 500 gezet. Nog weinig verschil in flow te zien. Kan hem nog verder omhoog zetten, lees in de handleiding dat dit tot 900mbar kan en hij ook zo standaard af-fabriek wordt geleverd..
Ik had de stooklijn gisteravond van 0,3 naar 0,4 verhoogd maar zag daarmee de COP drastisch instorten tot 1,72 vanochtend. Dat was dus geen goed idee, snel weer teruggezet. Waarschijnlijk teveel defrosts gehad o.i.d.

En ik las net een berichtje over de aanvoertemperatuur meten. Wat me wel opvalt is dat de aanlegthermostaat (Vaillant VRC?) bij mij op de aanvoer achter het buffervat is geplaatst, net na de secundaire pomp. Daar zit wel wat lengte tussen t.o.v. de aanvoerleiding vanaf buiten. Hij meet dus niet de aanvoer vanaf de buitenunit, waarbij ik het gevoel heb dat die net een stukje hoger ligt dan het water wat uit het buffervat komt. Maar dat is een aanname. Is het de moeite om die VRC op de aanvoerleiding direct vanaf de buitenunit te zetten?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
Geen matches
Momenteel met de afgelopen dagen een verbruik van 35-40 kwh

Onze 75/6 Draait op moment van typen op 2800 kwh Vind ik toch vrij veel!
Als je dat niet wil kijk of tijdelijk afgiftepunten kan sluiten met behoud van voldoende CV flow en waterinhoud voor de-frost.
Zo staat hier de zolder dicht bij kou want blijkt toch voordeliger, bij gematigde temperaturen staat alles open gezien ik anders het minimaal vermogen niet kwijt kan.

voordat iemand reageert ja Heatgeak over sonering ken ik echter niet het geval in mijn huis gezien hier geen kaal beton op de verdiepingsvloeren aanwezig is (beetje isolatie aanwezig)...
Zolder koelt af richting 14 graden bij kou(ik heb geen passief huis).

Hoger Ta nodig daardoor beneden niet aanwezig(getest in praktijk).

@ervh Als de circulatiepomp al op maximaal draait zoals bij Valliant 55/6 is dat 860l/h dan gaat deltaP verhogen niks doen.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 12:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Nu online
ervh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Gisteren de CV Max Delta P van 250 naar 500 gezet. Nog weinig verschil in flow te zien. Kan hem nog verder omhoog zetten, lees in de handleiding dat dit tot 900mbar kan en hij ook zo standaard af-fabriek wordt geleverd..
Ik had de stooklijn gisteravond van 0,3 naar 0,4 verhoogd maar zag daarmee de COP drastisch instorten tot 1,72 vanochtend. Dat was dus geen goed idee, snel weer teruggezet. Waarschijnlijk teveel defrosts gehad o.i.d.

En ik las net een berichtje over de aanvoertemperatuur meten. Wat me wel opvalt is dat de aanlegthermostaat (Vaillant VRC?) bij mij op de aanvoer achter het buffervat is geplaatst, net na de secundaire pomp. Daar zit wel wat lengte tussen t.o.v. de aanvoerleiding vanaf buiten. Hij meet dus niet de aanvoer vanaf de buitenunit, waarbij ik het gevoel heb dat die net een stukje hoger ligt dan het water wat uit het buffervat komt. Maar dat is een aanname. Is het de moeite om die VRC op de aanvoerleiding direct vanaf de buitenunit te zetten?
Of je je stooklijn een tiende verlaagt zal voor defrosts weinig uitmaken. Hier buiten nu LV van 99% en ga om op temperatuur te houden nu van defrost naar defrost. Lekker man die sneeuwbuien. Je hebt toch een x stooklijn nodig om het warm te houden binnen. Te laag zal het alleen maar steeds kouder worden binnen.

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
@ervh Je hebt het gevoel(d) dat de temperatuur van de aanvoer rechtstreeks vanaf de buitenunit een "stukje" hoger ligt dan achter de pomp van het secundaire circuit? Meten = weten, zeg ik altijd.
Wij zijn benieuwd hoeveel graden verschil je meet - het liefst tegelijkertijd meten als dat kan.

Wat je over de ervaring met de "Max. deltaP" instelling schrijft kan ik helaas niet beoordelen
ik heb een aroTherm pure split met de circulatiepomp in de binnenunit.
Blijkbaar wordt die nog iets anders aangestuurd:
"D.231 Maximale restopvoerhoogte" is een parameter en
"D.122 Conf.verw. geb.circuitpomp" aka pompvermogen (auto of in % stappen van 1 tussen 30% en 100%)
een andere parameter.
Misschien weten @MotorBeast of @mr_evil08 iets meer - zij hebben ook monoblocks.

[ Voor 46% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2026 13:40 ]

• John_Otters
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:19:
[...]

@bensss Als ik lees dat de aanvoertemperatuur van de ketel ca. 40 °C niet overschreed
mag je gerust van meer dan 8 kWh/m³ uitgaan - retour ca. 32 °C?
@PentaClover (en ik) rekenen eerder met ca. 9,2 kWh/m³ = 94% b.w.)
@Sander_B, @dunklefaser, @bensss en @motorbeast, dank voor jullie reacties, en de bevestiging dat het waarschijnlijk gewoon een flinke afwijking in de sensor is. Toch maar los laten dan.

En bedenken wat ik met de buffer doe... toch weer open zetten, of zo laten. :? Zal het eens met mijn installateur bespreken.

• bensss
Geen matches
Om eerlijk te zijn zou ik niet teveel op de installateur varen. Er is hier voldoende kennis over nut en noodzaak van een tweede cv pomp en buffervaten.

• John_Otters
Geen matches
bensss schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:38:
Om eerlijk te zijn zou ik niet teveel op de installateur varen. Er is hier voldoende kennis over nut en noodzaak van een tweede cv pomp en buffervaten.
Daar twijfel ik niet aan, maar ik weet dat hij vaker Vaillant WP's installeert en dan is het minstens ter kennisgeving. (y)

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Geen matches
Ik probeer mijn wp een beetje te begrijpen. Als jullie naar onderstaande foto kijken, gaat er dan 1.206 liter per uur door het afgifte systeem? Ik meen regelmatig gelezen te hebben dat dit zeker 2.000 liter moet zijn. Of is dit in iedere situatie anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHkgKWGM3Lxq07z-wMtM52Nc6tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1wmaqV6AO9csmqW1fTh6YcF.jpg?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
@Mrwandelfreak Je hebt een Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 (staat tenminste in je sig).
Mijn split pure 65/7.2 wp begrijpt me ook soms niet - en reageert dan gewoon niet.
Maar als ik op een paar knopjes druk gebeurd er wel wat - maar soms niet dat wat ik verwacht.
En dan lees ik de handleiding.
Ook van mij een paar plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-YjRETSBAY7d5Jq1hBNaiwKrq4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bhbcnpjGAK5bxGf4r7xLOjbl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr78NxN5H-W1DE3rffRed8WvVyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5jR47C3kJXlKlm7m2JuwUGjv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPCNKTHtc9MC-nBbea4fguZxhRw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jxlt5LXo3g4euYOaDFoAu77B.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2026 14:36 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
Mrwandelfreak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:21:
Ik probeer mijn wp een beetje te begrijpen. Als jullie naar onderstaande foto kijken, gaat er dan 1.206 liter per uur door het afgifte systeem? Ik meen regelmatig gelezen te hebben dat dit zeker 2.000 liter moet zijn. Of is dit in iedere situatie anders?

[Afbeelding]
Ligt helemaal aan welke unit je hebt en wat leiding lengte en diameter is en hoe hoog je opvoerhoogte en pomp staat. Ik kom hier niet hoger dan 756liter per uur met een 55/6 op 200mBar en pomp op auto en geen centje pijn.

• mr_evil08
Geen matches
Mrwandelfreak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:21:
De 76 serie doet 1.205 l/h, indien meer dan hebben die Tweakers het aangepast via de handmatige regeling.
De 55 serie bijvoorbeeld doet 860 l/h, kun je ook aanpassen via handmatige regeling.

Als je al deltaT 5 of lager haalt dan niks gaan wijzigen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 14:27 ]

• NL-Kasper
  • Laatst online: 11:18
Geen matches
Dit verschilt wel per type Vaillant denk ik. Want bij mij draait de pomp in de 75/5 juist op een hogere flow dan nominaal (1.550 l/h vs 1.020 l/h nominaal).

Dus bij lage weerstand is de flow toch hoger, ook al staat hij op automatisch. Ik vind het niet erg, want des te meer afgifte des te beter :)

[ Voor 16% gewijzigd door NL-Kasper op 05-01-2026 15:12 ]

• Jansen1987
Geen matches
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Wat is veel? Hier gisteren 32kWh voor 300 liter SWW en 140m2 verwarmen met old fashion radiatoren. Dag ervoor 31 enz enz. Ach ja. Die paar dagen. Moet je nagaan wat ze in in het Noorden van Zweden nodig hebben. Niet klagen. De mensen in Oekraine zitten door die k.. Poetin bij -15 of zo in de koude. Geniet ervan jongen! :Y
Je hebt 100% gelijk! Beter niet klagen. We zitten er warmpjes bij.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Geen matches
Die vieze plaksneeuw is niet fijn, ik had gedurende het weekend zelfs meer defrosts dan normaal met deze temperaturen en mistig weer.

De sneeuw smelt gelukkig wel compleet van de verdamper af met een defrost, maar heb wel mijn Ta regeling moeten aanpassen.
Tot nu toe liet ik de WP na een defrost langzaam met beperkt vermogen naar de juiste Ta gaan om de verdamper niet meteen dicht te laten vriezen, maar met die sneeuw zat hij al dicht voordat er voldoende warmte in het huis was gepompt waardoor het langzaam afkoelde hier. Nu pauzeer ik mijn regeling na een defrost 5 minuten om de WP zijn eigen ding te laten doen en naar de Ta van voor de defrost te gaan. Het huis blijft dan wel op temperatuur.

Vandaag had ik voor het eerst een worst case defrost situatie, mijn vriendin had gisteren een bad genomen dus de 300l boiler was koud en het sneeuwde weer toen de DHW run begon. Binnen 2 minuten een defrost uit het CV water, toen een uur de boiler opwarmen, en 5 minuten nadat het verwarmen weer was begonnen wederom een defrost.
Aan het einde van deze defrost werd er 15.5 kW vermogen uit het CV water getrokken, was de Ta gedaald naar 15.89oC, de Tr was nog 24.28oC dankzij de grote vloer massa.

Na de defrost is de Ta weer redelijk snel op de benodigde 29.2oC aanbeland met een Tr van 25.31oC
Fijn dat het zelfs met dit winterse weer prima werkt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:23:
[...]

De 76 serie doet 1.205 l/h, indien meer dan hebben die Tweakers het aangepast via de handmatige regeling.
De 55 serie bijvoorbeeld doet 860 l/h, kun je ook aanpassen via handmatige regeling.

Als je al deltaT 5 of lager haalt dan niks gaan wijzigen.
Dank. Delta T van 5. Zijn deze waardes op de binnenunit af te lezen? Aanvoer temp. staat groot op het display. Maar retour temp. kan ik zo even niet vinden.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

• ervh
Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:21:
[...]
@ervh Als de circulatiepomp al op maximaal draait zoals bij Valliant 55/6 is dat 860l/h dan gaat deltaP verhogen niks doen.
Hij draait momenteel rond de 1200l/h, maar de 105/6 kan 2000l/h. Lijkt erop dat die flow niet echt veel hoger dan dit wordt/is.
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:29:
[...]
Of je je stooklijn een tiende verlaagt zal voor defrosts weinig uitmaken. Hier buiten nu LV van 99% en ga om op temperatuur te houden nu van defrost naar defrost. Lekker man die sneeuwbuien. Je hebt toch een x stooklijn nodig om het warm te houden binnen. Te laag zal het alleen maar steeds kouder worden binnen.
Klopt. Ik draai op een stooklijn van 0,3 momenteel, maar dacht misschien eens te proberen wat te verhogen met de gedachte dat de WP zijn minimum energie wellicht niet kwijt kan en zodoende langere runs zou maken. Maar dat lijkt niet echt een ding te zijn, het is met 0,3 op actief ook gewoon warmer (21,7) dan setpoint.
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:29:
@ervh Je hebt het gevoel(d) dat de temperatuur van de aanvoer rechtstreeks vanaf de buitenunit een "stukje" hoger ligt dan achter de pomp van het secundaire circuit? Meten = weten, zeg ik altijd.
Wij zijn benieuwd hoeveel graden verschil je meet - het liefst tegelijkertijd meten als dat kan.
Ja eerder gewoon gevoeld. Dat zal ik doen. Ik heb een IR thermometer (voor de pizzaoven :+ ) die ik hier hopelijk voor kan gebruiken. Kan die even naast de nu gemeten temperatuur van de VRC houden om een evt. afwijking te bepalen.
Wat je over de ervaring met de "Max. deltaP" instelling schrijft kan ik helaas niet beoordelen
ik heb een aroTherm pure split met de circulatiepomp in de binnenunit.
Blijkbaar wordt die nog iets anders aangestuurd:
"D.231 Maximale restopvoerhoogte" is een parameter en
"D.122 Conf.verw. geb.circuitpomp" aka pompvermogen (auto of in % stappen van 1 tussen 30% en 100%)
een andere parameter.
Misschien weten @MotorBeast of @mr_evil08 iets meer - zij hebben ook monoblocks.
Ik denk dat het geen kwaad kan die delta P instelling op maximaal te zetten. De opvoerhoogte is in ons geval ongeveer 2,7 meter voor de bovenverdieping en beneden nagenoeg geen opvoerhoogte (max. 20 cm). en er zitten helaas aardig wat knietjes in het leidingwerk naar de bovenverdieping, dus wellicht hebben we ook gewoon veel weerstand en is dit wat het is.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• mr_evil08
Geen matches
ervh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Hij draait momenteel rond de 1200l/h, maar de 105/6 kan 2000l/h. Lijkt erop dat die flow niet echt veel hoger dan dit wordt/is.
[...]
Dan heb je wellicht zaken aangepast in de configuratie gezien 860 l/h de maximale waarde is voor automatisch regeling.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:29
Geen matches
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Ik denk toch echt dat je abuis bent of ik kan het niet vinden pagina 129 gebruiksaanwijzing:

Binnentemp.comp.: De ingebouwde temperatuursensor meet de actuele kamertemperatuur.
De systeemthermostaat berekent een nieuwe gewenste kamertemperatuur,
die voor de aanpassing van de aanvoertemperatuur
als referentie wordt gebruikt.
– Verschil= ingestelde gewenste kamertemperatuur - actuele
kamertemperatuur
– Nieuwe gewenste kamertemperatuur = ingestelde gewenste
kamertemperatuur + verschil
Voorwaarde: De systeemthermostaat resp. de afstandsbediening
is in de functie Zonetoewijzing: aan de zone toegewezen, waarin
de thermostaat resp. de afstandsbediening is geïnstalleerd.
De functie Binnentemp.comp.: is buiten werking, als Geen toek.
in de functie Zonetoewijzing: is geactiveerd.
Fabrieksinstelling: Inactief

Inactief

Actief Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele
kamertemperatuur.

Uitgebreid Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele
kamertemperatuur. De systeemthermostaat activeert/deactiveert
aanvullend de zone.
– De zone wordt gedeactiveerd: actuele kamertemperatuur >
ingestelde kamertemperatuur + 2/16 K
– De zone wordt geactiveerd: actuele kamertemperatuur < ingestelde
kamertemperatuur - 3/16 K

Zou niet weten wat ik verder dan nog aan moet zetten. Hoor het graag.
Er is nog een dataregel die je even op aan moet zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0HKkUBM4KBhJ0q64WrOmsRvQX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RWL433bbdkCDuhGW5dsDKqO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat doet niet veel want de regeling doet na een defrost sowieso wel een flinke run op max compressor toerental.

[ Voor 35% gewijzigd door Technician- op 05-01-2026 16:23 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
@Technician- Adaptief gooit niet even 2 of 3 of 5 graden erboven op na verwarmen SWW (zoals ik wel heb ingesteld in thermostaat) en toert dan niet af naar originele stooklijn. Mijn oude T6 met ketel deed dat dan wel gewoon dus vermoed dat die functie alleen werkt met een ketel en deze thermostaat. Adaptief past na x tijd (onbekend volgens mij wat de regeltijd is, maar eerder 24 uur dan 1 of 2 uur is mijn ervaring) de stooklijn wat aan als blijkt dat setpoint structureel niet wordt gehaald over wordt overschreden. Werkt alleen op stand uitgebreid.

Heb als BUH voor dit probleem de L/L erbij aangeslingerd. Ga nu in een 1/2 uur weer van 20 graden naar 21 en L/W loopt gewoon mee. Kan zo weer uit maar als je zo'n ding niet hebt ben je dus gewoon uren onderweg.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2026 16:39 ]

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
Technician- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Er is nog een dataregel die je even op aan moet zetten

[Afbeelding]

Maar dat doet niet veel want de regeling doet na een defrost sowieso wel een flinke run op max compressor toerental.
Zit je ons weer lekker te maken met de "myVaillant Pro Service"?

@PentaClover Ontdooien van de verdamper ja - maar het smeltwater wat van de sneeuw boven op de behuizing naar beneden drupt bevriest super snel in de extra koude luchtstroom van de wp tijdens verwarmen.
Mooi ijsgordijn aan de zware kant van de wp - staat natuurlijk een beetje schuin op de dempers
en deze kant is ook warmer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Etd77leN2CejzeVaMRfzvtxMWro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkM62qvfVHSwkdLOs3xgqnLQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2026 16:52 ]

• Technician-
Geen matches
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:34:
@Technician- Adaptief gooit niet even 2 of 3 of 5 graden erboven op na verwarmen SWW (zoals ik wel heb ingesteld in thermostaat) en toert dan niet af naar originele stooklijn. Die past na x tijd (onbekend volgens mij wat de regeltijd is, maar eerder 24 uur dan 1 of 2 uur is mijn ervaring) de stooklijn wat aan als blijkt dat setpoint structureel niet wordt gehaald over wordt overschreden. Werkt alleen op stand uitgebreid.

Heb als BUH voor dit probleem de L/L erbij aangeslingerd. Ga nu in een 1/2 uur weer van 20 graden naar 21 en L/W loopt gewoon mee. Kan zo weer uit maar als je zo'n ding niet hebt ben je dus gewoon uren onderweg.
Gaat erom dat VL temp verhoging alleen werkt als adaptief aanstaat.

Een echte snelle ruimtecompensatie op WAR temp zit er niet op nee.
Maar dat mis ik ook niet, dat vang je op met een voldoende grote volumizer (buffervat in serie die volgens tweakers nooit nodig zijn. :P )

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
Technician- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Gaat erom dat VL temp verhoging alleen werkt als adaptief aanstaat.

Een echte snelle ruimtecompensatie op WAR temp zit er niet op nee.
Maar dat mis ik ook niet, dat vang je op met een voldoende grote volumizer (buffervat in serie die volgens tweakers nooit nodig zijn. :P )
Dan moet je wel een mega buffervat plaatsen volgens mij. Mijn 50 liter in serie gaat dat niet oplossen. En dan nog. Je moet inhalen en snel en dan heb je gewoon een ophoging van de aanvoer nodig. Wat je niet vraagt als thermostaat gaat er nooit uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 05-01-2026 16:43 ]

• dunklefaser
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Dan moet je wel een mega buffervat plaatsen volgens mij. Mijn 50 liter in serie gaat dat niet oplossen. En dan nog. Je moet inhalen en snel en dan heb je gewoon een ophoging van de aanvoer nodig. Wat je niet vraagt als thermostaat gaat er nooit uitkomen.
Mega is niet nodig - ca. 100 l zijn waarschijnlijk vaak voldoende om de aanvoer niet (veel) onder de retour te laten zakken. (De retour gaat natuurlijk wel een beetje omlaag, maar later en minder.)
Hoe groter de verdamper, hoe meer ijs - hoe groter het "buffervaatje" (mag ook systeeminhoud zijn O-) )

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2026 17:16 ]

• Technician-
Geen matches
MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Laten we dit punt niet te lang doorsudderen.
Mijn advies, doe dit juist niet, na defrost lang (meer) vermogen vragen zorgt voor snellere ijsaangroei, en snellere defrost erna, dan weer hogere aanvoer enzovoorts, dat werkt dus averechts, hier werkt een grotere volumizer veel beter. Of een grote oppervlakte vloerverwarming lekker diep gelegd, daar merk je ook dat de retourtemp nauwelijks zakt en de kamertemp niet beinvloed wordt.

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
Technician- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Laten we dit punt niet te lang doorsudderen.
Mijn advies, doe dit juist niet, na defrost lang (meer) vermogen vragen zorgt voor snellere ijsaangroei, en snellere defrost erna, dan weer hogere aanvoer enzovoorts, dat werkt dus averechts, hier werkt een grotere volumizer veel beter. Of een grote oppervlakte vloerverwarming lekker diep gelegd, daar merk je ook dat de retourtemp nauwelijks zakt en de kamertemp niet beinvloed wordt.
Ja snap ik maar ik heb geen VV. Dus dat advies is niet aan mij besteed. Hij zet volgens mij maar 1 graadje boven de stooklijn om op te stoken. Daar heb ik met dit weer geen bal aan. Van mij part stookt hij een 1/2 uurtje met BUH erbij met 3 tot 5 graden plus op de stooklijn. Gelukkig heb ik L/L maar je zal dit niet hebben, heb je gewoon een groot probleem voor die paar dagen in het jaar dat het dit soort weer is.

• MotorBeast
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Mega is niet nodig - ca. 100 l zijn waarschijnlijk vaak voldoende om de aanvoer niet (veel) onder de retour te laten zakken. (De retour gaat natuurlijk wel een beetje omlaag, maar later en minder.)
Hoe groter de verdamper, hoe meer ijs - hoe groter het "buffervaatje" (mag ook systeeminhoud zijn O-) )
Dat is hier het probleem niet. Het gaat om tijdelijke verhoging van de aanvoer. Defrosts verlopen gewoon goed. Radiatoren blijven warm en voel er ook niets van.

• ervh
Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Dan heb je wellicht zaken aangepast in de configuratie gezien 860 l/h de maximale waarde is voor automatisch regeling.
? Volgens mij loopt ie veel beter bij een hogere flow, toch? 860l/h is wel heel laag.

Hoe dan ook; de Delta P instelling net naar 900mbar gezet en je raad het al: flow direct naar 2000+ l/h. :)

Nu even kijken hoe de Ta/Tr delta zich de komende 24u ontwikkelt.

[ Voor 88% gewijzigd door ervh op 05-01-2026 19:46 ]

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
@ervh Als ik op het eerste plaatje kijk zie ik helaas niet veel - de plaatjes voegen sowieso niet veel toe.

• ervh
Oei ik zag het ja; onleesbaar. Ik heb het weggehaald. In elk geval; flow eindelijk omhoog na delta P aanpassing. Nu de delta T ff in de gaten houden.

• mr_evil08
Geen matches
ervh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:30:
[...]

? Volgens mij loopt ie veel beter bij een hogere flow, toch? 860l/h is wel heel laag.

Hoe dan ook; de Delta P instelling net naar 900mbar gezet en je raad het al: flow direct naar 2000+ l/h. :)

Nu even kijken hoe de Ta/Tr delta zich de komende 24u ontwikkelt.
We verwarren een 105 met een 55, de 105 moet inderdaad meer flow hebben.

Hier is de deltaT al +/- 2,5 bij de 55/6(860 l/h), verhogen is dan onverstandig.

En lager wil die niet deltaP staat al op 200mbar.
CV heeft weinig weerstand hier.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:54 ]

• ervh
Geen matches
Zie wel dat de pomp achter het buffervat (DAB Evosta 3) op 1.2m3/h blijft staan. Maar weet ook niet hoe en met welke frequentie deze waarde wordt gemeten/aangepast. Op de binnenunit in elk geval 2000+ dus dat lijkt vooralsnog goed.

• PentaClover
Geen matches
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:34:
[...]

@PentaClover Ontdooien van de verdamper ja - maar het smeltwater wat van de sneeuw boven op de behuizing naar beneden drupt bevriest super snel in de extra koude luchtstroom van de wp tijdens verwarmen.
Mooi ijsgordijn aan de zware kant van de wp - staat natuurlijk een beetje schuin op de dempers
en deze kant is ook warmer.
Ah, bij mij zag het er aan de voorkant een stuk beter uit, maar ik heb wel een flink pak sneeuw er bovenop liggen, misschien het er morgen maar even af vegen, voordat het de kans krijgt om te gaan smelten.

Overigens wel blij dat ik de WP met de bigfoots ooit op een verhoging van 25cm heb laten plaatsen voor als het zou gaan sneeuwen. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSJXneAXvNagiC_f5i4kWmUllbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zEEBYdOoocE61oJxgAZQ7Civ.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
PentaClover schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Ah, bij mij zag het er aan de voorkant een stuk beter uit, maar ik heb wel een flink pak sneeuw er bovenop liggen, misschien het er morgen maar even af vegen, voordat het de kans krijgt om te gaan smelten.

Overigens wel blij dat ik de WP met de bigfoots ooit op een verhoging van 25cm heb laten plaatsen voor als het zou gaan sneeuwen. O-)

[Afbeelding]
Ziet misschien erger uit dan het is - unit staat op het platte dak iets verhoogd - 15 cm of zo -
en is schuin van beneden gefotografeerd. De dempers zij trouwens door andere vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU1TK8MpMmdBNfKBtspMhQ-pZVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6jz8bDUpPuJOV3JqNoqJQOQ.jpg?f=user_large

• ervh
Geen matches
COP van 1,36 vandaag :o :+

Toch is het lekker warm binnen!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:37
Geen matches
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:03:
COP van 1,36 vandaag :o :+

Toch is het lekker warm binnen!
Dat is wel erg laag. Welke instelling van je verwarmingscurve heb je? Afgiftesysteem? Ik haal vandaag een cop van 3,2 met een matig geïsoleerd huis met hoofdzakelijk radiatoren, curve instelling 0,6.

• ervh
Geen matches
150m2 Vloerverwarming, huis uit 1994 met HR++ en wat naisolatie. Stooklijn 0,25 met een Arotherm 105/6. Flow lijkt nu gewoon goed te zijn.

De app rapporteert schijnbaar een hele lage warmteafgifte. Zie op de binnenunit een Ta van 28,9 en Tr van 27,2, dus die delta is niet groot.

Ik heb zelf al wat geprobeerd te verbeteren met de flow meters, maar denk er toch aan m’n vloerverwarming volledig waterzijdig te laten inregelen. Een tip voor een betrouwbare installateur die dat goed kan in regio Dronten-Kampen wordt zeer op prijs gesteld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX51R65x2XgRLcYitD1Sda1J2Wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWvw9ZRCbXrXFyqo4Kfka9fs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hNyKq-Dp-ROn4jA4PZK0W7TFM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaMmVIzvr2mTLiipXDpbPpWa.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 13:15 ]

• mr_evil08
Geen matches
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:34:
De app rapporteert schijnbaar een hele lage warmteafgifte.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het lijkt dat je nachtverlaging toepast, kan averechts werken bij hoge werklast, alhoewel de binnentemperatuur dat niet aantoont.

Als de Ta en Tr zo dicht op elkaar ligt lijkt het erop dat de bypass open staat of iets in je traject zorgt voor een bypass.

Ineens hoog stroomverbruik kan ook het back-up element zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2026 13:33 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
@Chupachups Idem hier met stooklijn op 0,5 en 20,5 graden binnen. @ervh Ik denk toch echt dat jouw probleem dat parallel vat met secundaire pomp is.

• ervh
Geen matches
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Het lijkt dat je nachtverlaging toepast, kan averechts werken bij hoge werklast, alhoewel de binnentemperatuur dat niet aantoont.

Als de Ta en Tr zo dicht op elkaar ligt lijkt het erop dat de bypass open staat of iets in je traject zorgt voor een bypass.

Ineens hoog stroomverbruik kan ook het back-up element zijn.
Nachtmodus staat op normaal, temperatuur constant. In principe geen temperatuur aanpassing of tijdschema, behalve op warm water.

Waar kan ik bypass instellingen vinden om te controleren?
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:
@Chupachups Idem hier met stooklijn op 0,5 en 20,5 graden binnen. @ervh Ik denk toch echt dat jouw probleem dat parallel vat met secundaire pomp is.
Die kans is zeker aanwezig. De pomp (DAB Evosta 3) staat nu op continu drukverschil standje 3, maar er zijn meer opties die misschien kunne om te proberen. Ik weet alleen niet goed wat die betekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 13:39 ]

• mr_evil08
Geen matches
@ervh We kunnen alleen maar gokken, plaats eens fotos zoals vloerverwarmingsverdeler en de rest van de technische installatie binnen maakt het duidelijker voor ons.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Geen matches
Laat je niet gek maken met de app-gerapporteerde cijfers :)
Misschien is dit wel een goede trigger om onafhankelijke/nauwkeurige meter(s) te installeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ervh
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:48:
@ervh We kunnen alleen maar gokken, plaats eens fotos zoals vloerverwarmingsverdeler en de rest van de technische installatie binnen maakt het duidelijker voor ons.
Hier wat foto’s die ik al had. Kan evt nog wat verduidelijkingsfotos maken. Installatie staat in de garage. Leidingen van buiten naar binnenunit ongeveer 7 meter.

Op de bovenverdieping warp met 23 groepen waarvan een stuk of 6 dubbele koppelingen, zie foto. Aanvoer leiding volledig 28mm met een 10-tal knieën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTFZB4tpOOc45of9TYAijig5ePs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn0B0oj4e_f_G8u5AmU9NTTRsWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izg5bYOXZxaZyLCLn0yQUXkt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSfK0FIbPm_arB07tRXgdGvwDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmel7ulVn0d4ITxdMAbnp0HR.jpg?f=fotoalbum_tile
Beneden hebben we ook een verdeler zonder pomp, 7 groepen met 16mm leidingen. Aanvoer lijkt een 16 of 22mm leiding naar die verdeler, moet ik ff checken. Groepenlengte:
1-70m
2-66m
3-75m
4-70m
5-70m
6-70m
7-70m

• NL-Kasper
Geen matches
Parallel buffervat ansich is denk ik niet het probleem.

Ik haalde hier gisteren een COP van 4.48 met 15.1 kWh verbruik en het huis (bj 1986) op 19,5-20 graden met een parallel-buffer.

@ervh Ik denk dat er in jouw installatie toch een sensor zit met een grote afwijking. Dat zorgt dan voor onrealistische COP waardes. Heb je toevallig een losse aanvoervoeler (VR10) op je aanvoerleiding zitten ergens? Of in je buffervat?

Je gaf eerder ook aan dat je retoursensor een hogere waarde gaf t.o.v. de aanvoersensor? Heb je dat nog steeds?

Eventuele elektrische bijstook kun je uitsluiten door in de MyVaillant app je Filters aan te passen. Als je dan alleen het binnendeel (“hydraulic station”) selecteert zou hij 0.0 of 0.1 kWh verbruik moeten laten zien. Staat daar een hoger getal? Dan heeft hij inderdaad je element gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door NL-Kasper op 06-01-2026 14:29 ]

• ervh
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Laat je niet gek maken met de app-gerapporteerde cijfers :)
Misschien is dit wel een goede trigger om onafhankelijke/nauwkeurige meter(s) te installeren.
Haha ja dat is wel een soort trigger ja ;)
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:16:
Parallel buffervat ansich is denk ik niet het probleem.

Ik haalde hier gisteren een COP van 4.48 met 15.1 kWh verbruik en het huis (bj 1986) op 19,5-20 graden met een parallel-buffer.

@ervh Ik denk dat er in jouw installatie toch een sensor zit met een grote afwijking. Dat zorgt dan voor onrealistische COP waardes. Heb je toevallig een losse aanvoervoeler (VR10) op je aanvoerleiding zitten ergens? Of in je buffervat?

Je gaf eerder ook aan dat je retoursensor een hogere waarde gaf t.o.v. de aanvoersensor? Heb je dat nog steeds?

Eventuele elektrische bijstook kun je uitsluiten door in de MyVaillant app je Filters aan te passen. Als je dan alleen het binnendeel (“hydraulic station”) selecteert zou hij 0.0 of 0.1 kWh verbruik moeten laten zien. Staat daar een hoger getal? Dan heeft hij inderdaad je element gebruikt.
Qua sensoren: er zit een VRC aanlegthermostaat op de aanvoer, maar een retoursensor zie ik zo niet (zit die niet gewoon in de binnenunit?)

Aanvoer en retour lijkt nu goed te gaan, sinds de Delta P verhoging naar 900mbar is de flow gewoon hoger.

Elektrische bijstook is er niet geweest, zie afbeelding.

Verder nog wat foto's voor zover dat een nuttige aanvulling is. Let niet op al die kabeltjes dat moet ik nog wat netter maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4nhfLK76_j4HeQ7LQsM2ZYn4rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl6ugdPNJwFutjbZxZsKt924.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QxH1nMJfes2Cmzbn4pRnakb2E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXxICLVWtX1kFcewR1wRigeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqVzY3hvkO_O5VPdorUM1qpzCFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmwH5wwZwGLfLg4ccboQqCh4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qD107r0a4VjL0k-ZBWR7hekNOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvuApaJNcpTx2EfM7wcYOoQQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 15:35 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ervh Met die stooklijn is de boel stuk als je geen (werkelijke, niet app) COP van 3 haalt in deze omstandigheden. En omdat er meer dan een factor twee tussen zit zou je dit zelfs met je hoofdmeter kunnen schatten, met dit weer zal de warmtepomp grootverbruiker zijn in huis.
Dus nu en over een uur of 6 weer de hoofdmeter en de app opnemen (of via P1 in je domotica naar keuze terugkijken) en dan vergelijken of het elektriciteitsverbruik ergens op slaat. Dan weet je nog niet hoe het thermisch zit, dus eigenlijk wil je vergelijken met historisch gasverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ervh
Geen matches
Lastige is dat ik een vertekend beeld heb qua getallen op bijv. m'n Homewizard. We hebben een thuisaccu die verhandelt, dus schommelingen in stroomverbruik continu. En geen losse 3-fase meter voor de WP.

Ik zal even kijken of ik die accu tijdelijk op pauze kan zetten ofzo om te meten.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:28
Geen matches
Holy shit, COP amper hoger dan 1 dat kan bijna niet kloppen. De 105 hier draait nu COP 5,5 vandaag (volgens de VWZ, ik weet het :X ).
Begin me haast af te vragen of er te weinig koudemiddel in de jouwe zit.

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
Steyn_E schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:25:
Holy shit, COP amper hoger dan 1 dat kan bijna niet kloppen. De 105 hier draait nu COP 5,5 vandaag (volgens de VWZ, ik weet het :X ).
Is 5,5 dan weer niet onrealistisch hoog? Die app cijfers geloof ik niet meer. Stroomverbruik klopt hier als een bus maar warmte opbrengst niet.

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
Komen de app cijfers niet via de ebus data -> VR940f in de cloud-database van Vaillant?
Dus de fout zit dan altijd in de sensoren op de ebus, of niet?
De displays op de binnenunit/stuurnodules/ thermostaten
zouden dan vergelijkbare resultaten laten zien.

Trouwens - de installateurs die toevallig hun systemen monitoren zouden een prima overzicht hebben.
Maar of ze de resultaten ook op plausibiliteit (energie-efficiëntie, elektrische energie, ...) checken?

• Steyn_E
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Is 5,5 dan weer niet onrealistisch hoog? Die app cijfers geloof ik niet meer. Stroomverbruik klopt hier als een bus maar warmte opbrengst niet.
Is aan de hoge kant denk ik (al is de Ta gevraagd nog altijd onder de 30 graden, de daadwerkelijke aanvoertemperatuur komt daar iets boven) maar zal er geen 100% naast zitten lijkt me. Laat staan een factor 4. COP <1,5 is waanzinnig met een R290 warmtepomp, da’s zelfs voor het warmstoken van de boiler bij deze buitentemperaturen veel te laag.

Op hoeveel % van het compressorvermogen draait de WP nu? Hier nog altijd rond de 30%, waarschijnlijk de reden voor de relatief hoge efficiëntie.

• Technician-
Geen matches
Steyn_E schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:25:
Dus de lage kan niet kloppen en de hoge is goed?
Nee het is dat app waar wat foutjes in zitten, vergeet die waardes bij deze condities, kijk naar je kwh meter en wat je op graaddagen in jouw regio nodig zou zijn thermisch in kwh
Of neem een kamstrup erbij.

Wat ik soms denk is dat "de app" verbruik van een niet aanwezige BUH gaat bijrekenen. Dat zie ik ook bij hybride installaties. eentje laat COP van 0,6 zien momenteel en boven bivalent temp doet deze gewoon COP 4-5 op LTV radiatoren.

Maar bijna niet uit te leggen aan klanten dit. Heel vervelend, laat ze die COP dan maar uitzetten.

• ervh
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:11:
@ervh Met die stooklijn is de boel stuk als je geen (werkelijke, niet app) COP van 3 haalt in deze omstandigheden. En omdat er meer dan een factor twee tussen zit zou je dit zelfs met je hoofdmeter kunnen schatten, met dit weer zal de warmtepomp grootverbruiker zijn in huis.
Dus nu en over een uur of 6 weer de hoofdmeter en de app opnemen (of via P1 in je domotica naar keuze terugkijken) en dan vergelijken of het elektriciteitsverbruik ergens op slaat. Dan weet je nog niet hoe het thermisch zit, dus eigenlijk wil je vergelijken met historisch gasverbruik.
Nu natuurlijk maar een uurtje, maar het stroomverbruik lijkt wel te kloppen. Zo rond de 1kWh, soms een korte uitschieter naar 1,6kWh.

Ik zal zo eens het hele testmenu/sensoren in de binnenunit doornemen en de waarden noteren. Wat ik zag op de binnenunit is een Ta van 28.9 en Tr van 27.2, maar als ik op de analoge meters van de VVW boven kijk zie ik dit. 25 om 25 dus. Je zou zeggen dat niet al die meters defect zijn zeg maar :|

EDIT: mogelijk kan dat zijn omdat er een defrost aan de gang is of zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCHAbIeQxwvXFMYcRwTR4Aihhww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5PbwlRa4Xo3qRRZBozXXsN3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5QxzpIC7suQ0QJlrG3afDF4Fzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Khop4BKvsBzvQ7Wdx8pGxkba.jpg?f=fotoalbum_tile

• NL-Kasper
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:06:
Qua sensoren: er zit een VRC aanlegthermostaat op de aanvoer, maar een retoursensor zie ik zo niet (zit die niet gewoon in de binnenunit?)

Aanvoer en retour lijkt nu goed te gaan, sinds de Delta P verhoging naar 900mbar is de flow gewoon hoger.
Klopt, de retoursensor zit in je WP zelf. Daar zit ook een aanvoersensor in, maar bij Parallel opstelling wordt er vaak een losse Sysflow sensor in je buffervat geplaatst of ergens op je aanvoerleiding. Die loopt dan weer naar de VR70 toe.

Ik zou daar nu niet direct iets aan veranderen, want je installatie draait verder prima en heb je met dit weer hard nodig! ;)

Zodra het weer iets warmer wordt en je WP in ruststand staat (alleen circulatie, maar geen compressor-bedrijf), zou je eens naar je aanvoer/retour-sensor waardes kunnen kijken op je binnendeel. Als je daar dan een hogere waarde meet op je retoursensor, dan weet je dat de aanvoer/retour-sensoren een afwijking hebben. Dat verklaart dan (hoogstwaarschijnlijk) ook je verkeerde COP cijfers.

• Technician-
Geen matches
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Nu natuurlijk maar een uurtje, maar het stroomverbruik lijkt wel te kloppen. Zo rond de 1kWh, soms een korte uitschieter naar 1,6kWh.

Ik zal zo eens het hele testmenu/sensoren in de binnenunit doornemen en de waarden noteren. Wat ik zag op de binnenunit is een Ta van 28.9 en Tr van 27.2, maar als ik op de analoge meters van de VVW boven kijk zie ik dit. 25 om 25 dus. Je zou zeggen dat niet al die meters defect zijn zeg maar :|

EDIT: mogelijk kan dat zijn omdat er een defrost aan de gang is of zo?
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu kun je van die analoge meters al helemaal niet van uit, die wijken zo 5C af.
Maar ik vind het wel raar dat ze zo dicht bij elkaar liggen, wat is je ruimtetemperatuur in die ruimtes en wat voor afwerkvloer ligt er over de slangen? DIt is droogbouw of niet?
Het is zo net alsof de vloer bijna niks (kan) afgeven, of de ruimte is al erg warm of de vloerafdekking is isolerend. (Of een vd metertjes is defect)

• ervh
Geen matches
Die buizen liggen gewoon direct in de egaline en daar ligt een PU gietvloer van +/- 3mm overheen.

Ik heb geen thermostaat boven hangen maar het zal me niet verbazen als het hier 22+ is. De vloer voelt altijd vrij warm aan boven.

Is het een idee/kan het kwaad de VVW kranen of een paar groepen boven dicht te draaien en dan eens te kijken wat er gebeurt?

Dus nog even op een rijtje:
  • Getallen in Vaillant app zeggen niet alles, maar geven een COP van 1,36.
    - Dat maakt wat angstig/zorgelijk. Desalniettemin is het behaaglijk binnen.
  • Flow op de binnenunit lijkt in orde, rond de 2000l/h. Ta (28,9) en Tr (27,2) volgens binnenunit lijkt helaas maar een kleine delta van 1,7 op te leveren
  • Weergegeven flow op de DAB Evosta 3 pomp achter het buffervat geeft 1,2m3/h aan, wat laag is.
    - Kan het kwaad die instellingen aan te passen om de weergegeven flow op deze pomp te verhogen? Hij staat nu op constante druk, maar dit kan ook Proportionele druk of Constante curve zijn lees ik
  • De analoge meters op de vvw verdelers geven nagenoeg dezelfde temperatuur aan, alsof er geen warmteafgifte is. Toch is de vloer voelbaar warm!
  • Qua instellingen:
  • Nachtverlaging of eco stand wordt niet toegepast.
  • Binnentemp. compensatie op actief
  • Geen tijdsschema ingesteld, gewoon manueel vaste temperatuur
  • Bijverwarming offset op 10K
  • Stroomverbruik lijkt te kloppen

[ Voor 118% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 17:31 ]

• Steyn_E
Technician- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Nee het is dat app waar wat foutjes in zitten, vergeet die waardes bij deze condities, kijk naar je kwh meter en wat je op graaddagen in jouw regio nodig zou zijn thermisch in kwh

Wat ik soms denk is dat "de app" verbruik van een niet aanwezige BUH gaat bijrekenen. Dat zie ik ook bij hybride installaties. eentje laat COP van 0,6 zien momenteel en boven bivalent temp doet deze gewoon COP 4-5 op LTV radiatoren.

Maar bijna niet uit te leggen aan klanten dit. Heel vervelend, laat ze die COP dan maar uitzetten.
Ik zette er daarom ook expres bij dat het volgens de VWZ module is (dus waarschijnlijk wat afwijkend, vandaar de smilie). De waarden daarop schijnen weer af te wijken van de app (die heb ik nog niet). Je zal hopelijk met me eens zijn dat een COP van 1,38 bij deze buitentemperatuur en vloerverwarming nergens op slaat, dat kan alleen een meetfout/rekenfout/installatiefout of een defect aan de machine zijn.

Hij zal dus inderdaad eerst moeten bepalen of en in hoeverre de meetresultaten afwijken van de daadwerkelijke warmteopwek (en ik ook voordat ik met zekerheid uitspraken kan doen over de efficiëntie hier). Een kamstrup zal het denk ik niet worden; zit totaal niet op nog meer loodgieterswerk te wachten, het is eindelijk allemaal werkend en dicht :/

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
Die buizen liggen gewoon direct in de egaline en daar ligt een PVC gietvloer van +/- 3mm overheen.

Ik heb geen thermostaat boven hangen maar het zal me niet verbazen als het hier 22+ is. De vloer voelt altijd vrij warm aan boven.

Is het een idee/kan het kwaad de VVW kranen of een paar groepen boven dicht te draaien en dan eens te kijken wat er gebeurt?
Joh die zou ik zeker gaan knijpen. Slapen in 22 graden lijkt mij echt niet lekker.

• Chupachups
Geen matches
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:
Ik heb ook een parallel buffervat, dat werkt prima.

• dunklefaser
  • Nu online
Geen matches
Chupachups schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Ik heb ook een parallel buffervat, dat werkt prima.
Contraexpertise: Ik heb geen parallel buffervat, maar een voorschakelvat en ook dat werkt prima.

• Chupachups
Geen matches
dunklefaser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Contraexpertise: Ik heb geen parallel buffervat, maar een voorschakelvat en ook dat werkt prima.
Precies. Om maar aan te geven: er is niet èèn factor die het systeem rendement bepaalt, het totaal van opwek distributie en afgifte moet kloppen en goed samenwerken.

• ervh
Net even de binnen unit doorlopen. Ik weet niet van alles wat het betekent, maar mogelijk geeft het nog wat meer context.

T0.01 afgiftesysteem pomp vermogen = 79%
T.017 Ventilator 1 = 72%
T0.18 ventilator 2 = 68%
T? Condensbak verwarming = uit
T? 4WV = uit
T? EEV stand = 8%
T? Verw. Spiraal compressor = uit
T.040 = 28,0c
T.041 = 27,4c
T0.42 gebouw circuit waterdruk = 1,5 bar
T0.43 afgiftesyst. Circuit circulatie = 2075l/h
T0.48 luchtinlaat temp = -2,2c
T0.55 compressor uitlaat temp = 34,9c
T0.56 compressor inlaat temp = -4,1c
T0.57 temperatuur EEV circuit = -3.0c
T0.59 temperatuur condensoruitlaat = 26,4c
T0.63 hoge druk = 9.9 bar
T0.64 lage druk = 3.1 bar
T0.67 hogedrukschakelaar dicht
T0.85 verdampingstemperatuur = -4,5c
T0.86 kondensatietemperatuur = 30,3c
T0.87 gewenst oververhitting = 0,0K
T0.88 waarde oververhitting = 0,2K
T0.89 nominale waarde onderkoeling = 4.0K
T0.90 waarde onderkoeling = 3,9K
T0.93 compressor toerental = 29,9 rps
T0.123 temperatuurschakelaar compressor uitlaat = dicht
T.1.02 Driewegklep warm water = verwarmen
T.1.44 boilertemperatuur = 47,9c
T.1.46 Sper contakt s20 = dicht
T.1.69 buitentemperatuur = -0,7c
T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
T.1.71 DCF status = goed dcf signaal
T.1.72 sper contakt s21 = open
T.1.119 MA1 uitgang = uit
T.1.124 veiligheidstemp. Begr. Verwarmingselement = dicht
T.1.125 ME ingang = open
T.1.126 ma2 uitgang = uit
T.1.127 ma uitgang = uit
T.1.130 aanvoertemperatuur verw. Element = 29,3c

• NL-Kasper
Ik blijf erbij dat het ofwel je aanvoer- ofwel je retour-sensor is. :)

Een delta T van 0.6 lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk met draaiende compressor, zeker bij een Ta van 28 graden.

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
Chupachups schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Precies. Om maar aan te geven: er is niet èèn factor die het systeem rendement bepaalt, het totaal van opwek distributie en afgifte moet kloppen en goed samenwerken.
Lees er vrij weinig met een goed werkend parallel buffervat. Wordt volgens mij niet voor niets zwaar afgeraden hier op Tweakers. Genoeg over te vinden. Ik hou het maar bij mijn seriebuffer in retour tbv defrosts met radiatoren. Die heeft weinig tot geen invloed op de regeling.

• MotorBeast
  • Nu online
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:14:

Een delta T van 0.6 lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk met draaiende compressor, zeker bij een Ta van 28 graden.
Klopt geen hout van die sensoren. Net check gedaan op binnenunit. Die geeft aan 49kWh.

App: Electrisch 25,3kWh Natuurlijke bron 47,7kWh Opgewekte warmte 57,5kWh en Warm water 9,4kWh Cop 2,62.

Zeg het maar. :? @Technician- Je klanten kunnen dus nooit aangeven op basis van Cop of het goed of slecht draait. Ik denk maar extrapoleren op basis van historisch gasverbruik. Wel knap waardeloos.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 19:35 ]

• ervh
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:14:

Ja het zou zeker kunnen. Gekke is wel dat dan zowel op de binnenunit als de verdeler boven zorgt voor een afwijkende waarde. Dan zouden ze beide stuk moeten zijn, die kans lijkt me vrij klein toch?

Overigens tot op heden 22,8 kWh verbruikt vandaag, in mijn ogen niet heel veel met dit weer. En het is nog altijd warm hier tot op heden. Hopelijk blijft dat zo ;)

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Ja het zou zeker kunnen. Gekke is wel dat dan zowel op de binnenunit als de verdeler boven zorgt voor een afwijkende waarde. Dan zouden ze beide stuk moeten zijn, die kans lijkt me vrij klein toch?

Overigens tot op heden 22,8 kWh verbruikt vandaag, in mijn ogen niet heel veel met dit weer. En het is nog altijd warm hier tot op heden. Hopelijk blijft dat zo ;)
Is toch wel veel als ik met old school radiatoren een fractie meer verbruik op 140m2? Jij hebt LTV verwarming. Ik stook hier nu op zo'n 37 graden. 21,4kWh voor verwarmen en 3,9kWh voor 300 liter SWW hier.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 19:27 ]

• Gramser
Geen matches
Ik blijf erbij: onderling vergelijken zonder de ins en outs van elke specifieke setup en woning te kennen, geeft vertekende beelden. Zeggen dat een verbruik van 23kWh hoog is, slechts kijkend naar LTV vs radiatoren, gaat op basis van puur díe gegevens mank.

Even als voorbeeld he, mogelijk kennen jullie meer van elkaars woning dan ik weet.

• MotorBeast
  • Nu online
@Gramser Mijn woning is uit 1978 wel nageisoleerd maar met het "geweldige" ventilatie A systeem. Als iemand een veel nieuwere woning heeft met LTV, vergelijkbaar vloeropp en dan bijna op mijn verbruik zit met LTV dan kan de vergelijking wel op vind ik. En dan stook ik nog riant op 20,5 a 21 graden beneden en vul ook nog eens iedere dag riant een zalig warm bad. NB: heb ook nog een offset van 1,5 graad op de thermostaat gezet dus eigenlijk stook ik op 22 a 22,5 graden zodat de hele kamer egaal verwarmt wordt. Erg onzuinig dus. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 21:06 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
Geen matches
Technician- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:14:

Er is met dit weer nog een enorme fout die bijna alle warmtepompen maken: Bijna geen enkel merk en maar een enkele Tweaker niemand trekt het negatieve vermogen bij een defrost van de warmteopbrengst af. Als je eerlijk rekent hoor je dit wel te doen, maar warmtepompen doen het niet en volgens mij ben ik in de overzichten van @Tomexergie ook bijna de enige die dat doet...
Dit kan bij veel defrosts nog wel 8% in de COP schelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 23:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nou vaderlief paar weken geleden voorzien van een Arotherm 75/6. Bleef maar gedoe.

De eerste weken heeft hij met adaptieve stooklijn gewerkt, deze vond ik vrij hoog uiteindelijk maar toch het voordeel van de twijfel gegeven.

Eerst klachten dat de warmtepomp niet uitging wanneer de houtkachel aanstond waardoor hij bang werd voor een hoge stroomrekening en ging hanessen met de stroomtoevoer. Ruimtetemperatuur compensatie op uitgebreid gezet.

Toen werd uiteraard het verbruik hoger, want er werd 's nachts op het koudste moment een zwaar afgekoelde vloer verwarmd.

Omdat het verbruik te temperen heeft hij, tegen mijn aanraden in, behoorlijk nachtverlaging toegepast. Dit 'werkt', maar nu kreeg ik de vraag om de "watertemperatuur te verhogen want het is niet lekker 's ochtends"

En meneer blijft maar draaien aan de thermostaat. Voordat de houtkachel aangaat, wanneer de zon schijnt, wanneer de houtkachel uitgaat....

Ik heb uiteindelijk precies gedaan wat hij niet wilde. Ruimtetemperatuur compensatie Uit, stooklijn flink omlaag, de houtkachel staat toch semi permanent aan.

En nu is hij de afgelopen dagen zeer tevreden. Stroomverbruik per dag gezakt, comfort hoger vanwege continu verwarmde vloer en eigenlijk altijd rond de 20 graden .

"Hij reageert eindelijk goed op de thermostaat nu" -> die doet nu helemaal niks :P en maar doordraaien aan dat ding de hele dag

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 06-01-2026 21:55 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
  • Nu online
@Andrehj Bedoel je met "negatief vermogen" de onttrokken energie tijdens een defrost waarbij het 4-weg ventiel op koelen staat?
Mijn Kamstrup meet alleen het koelvermogen en de koelenergie tijdens een defrost indien Taanvoer < Tretour.
Waarschijnlijk is dit niet dat wat je bedoelt.

Tijdens een defrost is deze "koelenergie" bij mijn installatie (aroTherm pure split 65/7.2 buitendeel) iets van 0,2 kWh en het koelvermogen kan tot ca. 5,1 - 5,5 kW oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2026 21:04 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Geen matches
@silverball Wordt het dan niet bloedheet binnen? Ik stook hem niet meer maar zonder verwarming aan werd het hier met een houtkachel makkelijk 23 a 24 graden binnen. Met een WP aan zou dat schat ik dan 25 a 26 worden. Zwembroek aan? 8)

• Gramser
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:24:
@Gramser Mijn woning is uit 1978 wel nageisoleerd maar met het "geweldige" ventilatie A systeem. Als iemand een veel nieuwere woning heeft met LTV en dan bijna op mijn verbruik zit met LTV dan kan de vergelijking wel op vind ik. En dan stook ik nog riant op 20,5 a 21 graden beneden en vul ook nog eens iedere dag riant een zalig warm bad. NB: heb ook nog een offset van 1,5 graad op de thermostaat gezet dus eigenlijk stook ik op 22 a 22,5 graden zodat de hele kamer egaal verwarmt wordt. Erg onzuinig dus. >:)
Waarmee je mijn punt onderschrijft: jij weet dus meer van die woning ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Geen matches
Zojuist toch de stooklijn 1 tandje hoger gezet. Ik merk dat het warmteverlies momenteel net iets hoger ligt met aanhoudende sneeuw, vocht en ook wat wind intussen.
-3 ~ -2,5, RLV van 92%. Het zijn wel zo ongeveer de slechtste omstandigheden met dit defrostfestijn.
Toch maakt mijn 55/6 gewoon ca 5800W nominaal, en heb ik een COP (zojuist iets gezakt) van 3,4 over de hele dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-siDerZVn8hBA6Zea2UX-o47fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBG2hxyZ0hMUrNzyCKzuaXfY.png?f=fotoalbum_large
Ik haalde met de LG (7kW) hier ergens tussen de 2.4 en 2.9.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
Geen matches
Andrehj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Er is met dit weer nog een enorme fout die bijna alle warmtepompen maken: Bijna geen enkel merk en maar een enkele Tweaker niemand trekt het negatieve vermogen bij een defrost van de warmteopbrengst af. Als je eerlijk rekent hoor je dit wel te doen, maar warmtepompen doen het niet en volgens mij ben ik in de overzichten van @Tomexergie ook bijna de enige die dat doet...
Dit kan bij veel defrosts nog wel 10% in de COP schelen.
Het moet er echt wel af idd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdW5E-9EHZbjLIjOvzBXzo8cLM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eobEtiAXU0kdpSsyA1vnmhb.png?f=fotoalbum_large
Ik begin mijn dag COP berekening elke dag opnieuw, en zie hem zeker in het begin het grootste effect hebben van elke defrost. Naarmate de dag vordert, vlakt het resultaat uit.

• NL-Kasper
Geen matches
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Lees er vrij weinig met een goed werkend parallel buffervat. Wordt volgens mij niet voor niets zwaar afgeraden hier op Tweakers. Genoeg over te vinden. Ik hou het maar bij mijn seriebuffer in retour tbv defrosts met radiatoren. Die heeft weinig tot geen invloed op de regeling.
Dat ligt niet per definitie aan het feit dat er een parallel buffervat is toegepast. Als voorbeeld: hier draait de installatie (met parallel buffervat) prima en zeer efficiënt. Een Ta tussen de 24.5 á 25 graden is in deze koude weken voldoende om dit oude huis prima op temperatuur te houden tegen een erg laag verbruik. Compressor-modulatie rond de 30%, actueel verbruik 580 Watt met -2 graden buiten.

Zou ik nog een paar % kunnen winnen als het in serie was? Vast wel, maar zo lang de installatie in balans is en goed ingeregeld vallen die verliezen echt wel mee.
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Er hoeft maar 1 sensor af te wijken om ervoor te zorgen dat de Yield (en dus COP) in de Vaillant statistieken incorrect is. Het kan irritant zijn als de data niet klopt, maar volgens mij draait jouw installatie helemaal niet slecht.

Mijn ervaring is dat die temperatuur-meters op de verdeler niet erg accuraat zijn. Geef er maar eens een tik tegen met je nagel, en ze zullen bij wijze van spreken nog verspringen. Het kan wel zijn dat de meeste flow naar je verdeler boven gaat (vandaar zeer kleine delta) en minder flow naar je verdeler beneden. Dat zou je meer in balans kunnen brengen door je flowmeters per groep in te regelen.

Ook kun je e.e.a. nameten met een simpele IR thermometer. Is ook erg handig om je individuele groepen wat meer in balans te krijgen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
dunklefaser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:02:
@Andrehj Bedoel je met "negatief vermogen" de onttrokken energie tijdens een defrost waarbij het 4-weg ventiel op koelen staat?
Mijn Kamstrup meet alleen het koelvermogen en de koelenergie tijdens een defrost indien Taanvoer < Tretour.
Waarschijnlijk is dit niet dat wat je bedoelt.
Ja, dat is wel wat ik bedoel.
Tijdens een defrost is deze "koelenergie" bij mijn installatie (aroTherm pure split 65/7.2 buitendeel) iets van 0,2 kWh en het koelvermogen kan tot ca. 5,1 - 5,5 kW oplopen.
Dat loopt op een dag behoorlijk op. Op de ergste dag van dit seizoen (3 januari) was het 7.8 kWh onttrokken aan de woning, tegen een opbrengst van 95.8 kWh. Toch 8.1%.
Dat waren trouwens 21 defrosts, dus 0.37 kWh per defrost. Maar daarvoor wordt er dan (door mijn Mitsubishi) geen BUH gebruikt. En dat scheelt uiteindelijk ook weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2026 21:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Chupachups
Geen matches
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Ik weet dat er discussie over is. Parallel.buffer is gangbaar bij warmtepompen in grotere installaties zoals in de utiliteit, voor de hydraulische ontkoppeling van opwekker en (actieve) distributie. Reden waarom ik het (nog) heb is de (piek) ketel die ook erop zit. daarmee de mogelijkheid om bij storing aan de warmtepomp alsnog de boel warm te kunnen houden met de secundaire circulatiepomp en ketel. Maar ik kan het eventuele verschil in rendement pas meten als het vat er ooit tussenuit gaat.

• PentaClover
Geen matches
Andrehj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Dit kan bij veel defrosts nog wel 10% in de COP schelen.
Als je naar de dag COP kijkt wel, maar bij de maand COP is het een stuk lager. Meestal is het niet de hele maand defrost weer, ik zie meestal 0.7%-1.1% verschil in de COP over de maand, je kan je afvragen in hoeverre dat significant is ten opzichte van meet fouten.

De enige uitzondering die ik hierop gezien heb is Januari 2025, toen hadden we relatief veel defrosts in de maand, en was het verschil tussen wel of niet de defrost energie (207.8 kWh) meenemen 5.19% in de COP berekening bij mij.

• paQ
  • Nu online
Geen matches
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Als je naar de dag COP kijkt wel, maar bij de maand COP is het een stuk lager. Meestal is het niet de hele maand defrost weer, ik zie meestal 0.7%-1.1% verschil in de COP over de maand, je kan je afvragen in hoeverre dat significant is ten opzichte van meet fouten.

De enige uitzondering die ik hierop gezien heb is Januari 2025, toen hadden we relatief veel defrosts in de maand, en was het verschil tussen wel of niet de defrost energie (207.8 kWh) meenemen 5.19% in de COP berekening bij mij.
Dat maakt toch niet uit over hoeveel dagen je dat verspreidt? De 'koelenergie' stop je in wezen toch ook in het huis die een deel van de warmte-energie teniet doet?

• paQ
  • Nu online
Geen matches
Pfff dat was even graven. Hier zie je hoe de warmte-energie uit de pas loopt wanneer je een defrost wel of niet meerekent. Aan het einde van de dag zit je er op dagen zoals vandaag enkele kWh naast. Wat @Andrehj ook aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLamfogdGeBOaZP2UTwcni5DWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large

• PentaClover
Geen matches
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:34:
[...]
Dat maakt toch niet uit over hoeveel dagen je dat verspreidt? De 'koelenergie' stop je in wezen toch ook in het huis die een deel van de warmte-energie teniet doet?
Wel dus, als je niet op dag basis maar op maandbasis naar de COP kijkt over de gehele maand, dan is deze koel energie dus over het algemeen niet significant, tenzij je een horror maand zoals Januari 2025 hebt...

• paQ
  • Nu online
Geen matches
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Wel dus, als je niet op dag basis maar op maandbasis naar de COP kijkt over de gehele maand, dan is deze koel energie dus over het algemeen niet significant, tenzij je een horror maand zoals Januari 2025 hebt...
Op dag niveau is het effect groter dan op een hele maand, eens. Maar, als je weken lang defrosts hebt, dan ontstaat er een significante afwijking in het absolute aantal kWh thermische energie dat je ten onjuiste optelt.
Op papier zijn ze er, in de werkelijkheid niet.

Als je die oranje grafiek dagen lang zo zou laten lopen, dus elke defrost de optelling te staken, maar niet terug ta lten lopen, dan zit je er vet naast. Die 10% die @Andrehj aanhaalt kan zomaar.

Je COP 4 is dan ineens nog COP 3.6, net zo lang als dat je (in dit geval) 10% minder thermische opwek hebt dan voorgehouden.

Het is maar net wat je niet significant noemt. In de grafiek hierboven had ik na 7 uurtjes al een verschil van 2kWh te pakken. Als dit defrostweer een week duurt, is dat grofweg (24/7)*2*7=48 kWh verschil.
We hebben doorgaans langer dan 7 dagen in een seizoen defrosts. Ze stapelen gewoon op.
Met name omdat je wanneer defrosts voorkomen doorgaans met grotere getallen energie werkt. De impact is juist dan best groot. Want een COP verschil van 10% bij 2000W hakt er harder in dan een COP verschil van 10% bij 420W

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 06-01-2026 21:53 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 23:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Geen matches
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:04:
@silverball Wordt het dan niet bloedheet binnen? Ik stook hem niet meer maar zonder verwarming aan werd het hier met een houtkachel makkelijk 23 a 24 graden binnen. Met een WP aan zou dat schat ik dan 25 a 26 worden. Zwembroek aan? 8)
Het is daar bloedheet maar dat vind hij.....lekker ? Hij zit trots te posten in de familie WhatsApp groep dat hij op de 26 graden zit. Zijn broer zit op de 28 graden met z'n houtkachel.

Naja ik heb een ander idee van comfort maar prima. Het is maar een 3kW houtkachel, hij kan ook de deur naar de gang openzetten eventueel.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic