Ja, hij lijkt mij met een parallel buffervat ook een beetje overkill. Bij serie opstelling snap ik dat Vaillant het voorschrijft (i.c.m. thermostaatkleppen) als extra bescherming, zodat bij dichtgelopen naregeling er toch nog doorstroming is.dunklefaser schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:08:
@NL-Kasper Op het getoonde schema is uitgerekend het deel met de AVDO (9d) niet te vinden.
Ik gok dat deze appendage in het secundaire circuit te vinden is. (leuk trouwens: "expantievat")
"Een beetje overkill" - dat is een beetje eufemistisch uitgedrukt,NL-Kasper schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:27:
[...]
Ja, hij lijkt mij i.c.m. een parallel buffervat ook een beetje overkill. Bij serie opstelling snap ik dat Vaillant het voorschrijft i.c.m. thermostaatkleppen als extra bescherming, zodat bij dichtgelopen naregeling er toch nog doorstroming is.
zeker met een plaatsing in het primaire circuit bij een parallelle opstelling
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
heb je haast? zou je niet beter kunnen wachten op de nieuwe Monoblock? Die komt dit jaar uit dacht ik. naar verwachting nog stiller en eficienter (en duurder waarschijnlijk)JPS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:15:
Komend voorjaar wil ik een nieuw model 75/6 monoblock WP laten installeren en als het zinvol is ook gebruik laten maken van smartgrid aansturing icm een dynamisch energiecontract. Kan iemand vertellen of dat goed werkt en hoe het precies aangesloten moet worden?
Ik krijg over een week een Sigenergy thuisaccu waarop SG-ready warmtepompen kunnen worden aangesloten: https://www.sigenergy.com/en/support/files/1263
1) Is dit de beste smart aansturing of kan de (nieuwe) Vaillant of Home Assistant dat misschien beter?
2) Op welke unit zou die SG-ready kabel moeten worden aangesloten? Is dat op de WP direct of op de aanstuurmodule die binnen hangt? Dit ivm aanleggen bekabeling.
3) ik zie in de beschrijving dat een 4 aderige kabel nodig zou zijn. Wat voor type kabel moet dat dan zijn?
vraagje aan de experts,
Als het goed is komt binnenkort een F-gassen monteur langs om mijn warmtepomp (zelf installatie, Vaillant 105/5met een 127/5binnen unit) in gebruik te stellen maar de koelmiddel leiding tussen de binnenunit en buiten unit is nog niet aangesloten. Ik weet dat de buiten unit de R140A bevat maar deze is heeft ook aflsuiters dus kon die kant zonder problemen correct aansluiten. Toen ik dacht de leiding aan de binnen unit aan te sluiten(met de juiste hoeveelheid moment) hoorde ik geluid van ontsnappend gas zodra ik de moer van de aansluting iets losdraaide. Is de binnen unit ook afgevuld met R140A of hebben ze daar iets ontschuldigs in gedaan om druk op de unit te houden? Er zitten ook geen afsluitkranen op zoals bij de buitenunit. Uiteraard kan ik ook wachten op de monteur, maar ja wat ik zelf kan doen doe ik graag zelf. En ja ik weet dit is een verouderde unit, maar ja een koopje ;-). Mocht iemand weten waarmee de binnen unit is afgevuld en of ik veilig verder kan dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Als het goed is komt binnenkort een F-gassen monteur langs om mijn warmtepomp (zelf installatie, Vaillant 105/5met een 127/5binnen unit) in gebruik te stellen maar de koelmiddel leiding tussen de binnenunit en buiten unit is nog niet aangesloten. Ik weet dat de buiten unit de R140A bevat maar deze is heeft ook aflsuiters dus kon die kant zonder problemen correct aansluiten. Toen ik dacht de leiding aan de binnen unit aan te sluiten(met de juiste hoeveelheid moment) hoorde ik geluid van ontsnappend gas zodra ik de moer van de aansluting iets losdraaide. Is de binnen unit ook afgevuld met R140A of hebben ze daar iets ontschuldigs in gedaan om druk op de unit te houden? Er zitten ook geen afsluitkranen op zoals bij de buitenunit. Uiteraard kan ik ook wachten op de monteur, maar ja wat ik zelf kan doen doe ik graag zelf. En ja ik weet dit is een verouderde unit, maar ja een koopje ;-). Mocht iemand weten waarmee de binnen unit is afgevuld en of ik veilig verder kan dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
En met nog betere "SG-ready" optie - misschien? Dit lijkt m.n. voor @JPS interessant te zijn.Rijo038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:19:
[...]
heb je haast? zou je niet beter kunnen wachten op de nieuwe Monoblock? Die komt dit jaar uit dacht ik. naar verwachting nog stiller en eficienter (en duurder waarschijnlijk)
De oude documentatie van een jaar geleden voor consumenten vind ik niet zo boeiend en informatief.
Het gaat ook alleen over een SG-ready contact - whatever that is.
@bartdb Wat er ontsnapte was N2, als ik me niet vergis. Waarvoor het dient weet ik niet meer.
[ Voor 38% gewijzigd door dunklefaser op 03-01-2026 15:40 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hij staat al op de webshops in Duitsland. Wat ik zie in de datasheets alleen stiller als hij geen tonaaltoeslag krijgt.Rijo038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:19:
[...]
heb je haast? zou je niet beter kunnen wachten op de nieuwe Monoblock? Die komt dit jaar uit dacht ik. naar verwachting nog stiller en eficienter (en duurder waarschijnlijk)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@JPS Ik ben echt wel eens benieuwd of dat gaat werken al die structuren met stoken als stroom goedkoop is en afkoelen als het duur is. Tussen 16.00 en 21.00 uur is het volgens mij toch duur? Dat zou betekenen dat je huis tussen die uren aan het afkoelen is. De meeste onder ons zullen alleen thuiskomen en eten en op de bank ploffen voor de tv tijdens die uren en willen dan in een comfortabele woning zijn. Tot 21.00 uur koelt dan dus de boel af en daarna gaan we weer stoken. Tegen de tijd dat het huis dan weer comfortabel is gaan we naar bed. Verder is het dan ondertussen fors kouder buiten en daalt je Cop dus en stijgt je verbruik. Zal mij benieuwen of dat nog voordeel oplevert en of dat als comfortabel wordt ervaren. Ik denk van niet. Hier staat nu SWW te draaien zo'n 1,5 uur en temperatuur is nu zo'n 0,6 graden binnen gedaald. Moet er niet aan denken dat mijn machine met dit weer 5 uur uitstaat. Dan ben ik uren onderweg om weer op een lekkere 21 graden te komen.
En mooi zwart. De mijne ga ik in het voorjaar maar laten wrappen in zwart. Past beter bij ons huis en staat vol in het zicht aan de voorkant op plat dak.Rijo038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Ja ik wacht dus zoals geschreven op dat nieuwe type monoblock. Heeft ook meer smartfuncties begreep ik.
Maar zie door de bomen het bos niet meer qua handigste aansturing. In het Sigenergy topic lees ik net dat bijv een Nibe WP beter zelf kan sturen dan via de SG-ready functie. Misschien Vaillant dus ook wel.
Maar om de opties open te houden moet ik nu al de kabel mee laten leggen vanuit een dakdoorvoer in garage. Waar zit die SG ready aansluiting bij Vaillant precies?
Maar zie door de bomen het bos niet meer qua handigste aansturing. In het Sigenergy topic lees ik net dat bijv een Nibe WP beter zelf kan sturen dan via de SG-ready functie. Misschien Vaillant dus ook wel.
Maar om de opties open te houden moet ik nu al de kabel mee laten leggen vanuit een dakdoorvoer in garage. Waar zit die SG ready aansluiting bij Vaillant precies?
Goed punt en in alle eerlijkheid weet ik ook niet of ik het zo ga doen. Mijn idee is wel om het met de WP structureel weer wat warmer te gaan stoken dan gas, dus een uurtje uit zou nog wel moeten lukken tenzij het echt guur weer is (veel wind). Met dit weer rond het vriespunt en wind daalt de temperatuur in de woonkamer in 5-6 uur van 19,5 naar 17 graden.MotorBeast schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:16:
@JPS Ik ben echt wel eens benieuwd of dat gaat werken al die structuren met stoken als stroom goedkoop is en afkoelen als het duur is. Tussen 16.00 en 21.00 uur is het volgens mij toch duur? Dat zou betekenen dat je huis tussen die uren aan het afkoelen is. De meeste onder ons zullen alleen thuiskomen en eten en op de bank ploffen voor de tv tijdens die uren en willen dan in een comfortabele woning zijn. Tot 21.00 uur koelt dan dus de boel af en daarna gaan we weer stoken. Tegen de tijd dat het huis dan weer comfortabel is gaan we naar bed. Verder is het dan ondertussen fors kouder buiten en daalt je Cop dus en stijgt je verbruik. Zal mij benieuwen of dat nog voordeel oplevert en of dat als comfortabel wordt ervaren. Ik denk van niet. Hier staat nu SWW te draaien zo'n 1,5 uur en temperatuur is nu zo'n 0,6 graden binnen gedaald. Moet er niet aan denken dat mijn machine met dit weer 5 uur uitstaat. Dan ben ik uren onderweg om weer op een lekkere 21 graden te komen.
We hebben ook nog een haard die we in het weekend gebruiken. De thuisbatterij heeft ruim voldoende capaciteit om met het hele huis makkelijk een dag op te kunnen draaien (incl WP), dus die kan op dal inkopen en dan op de piekmomenten gewoon de WP voeden. Maar als tweaker wil je alle opties zo nodig kunnen benutten natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 03-01-2026 15:53 ]
In het secundaire circuit lijkt hij me eerlijk gezegd nog onzinniger (in parallel)dunklefaser schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:45:
[...]
"Een beetje overkill" - dat is een beetje eufemistisch uitgedrukt,
zeker met een plaatsing in het primaire circuit bij een parallelle opstelling.
Je hebt dan toch al een losse drukgestuurde circulatiepomp. Dus: alle afgifte dicht = pomp hoeft niks te doen.
Scheelt je een hoop stroom en zonde als dat ding dan telkens over zijn bypass gaat circuleren.
En wat is de aanbeveling van Vaillant voor de plaatsing van de AVDO aka by-pass klep?NL-Kasper schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:54:
[...]
In het secundaire circuit lijkt hij me eerlijk gezegd nog onzinniger (in parallel)
Je hebt dan toch al een losse drukgestuurde circulatiepomp. Dus: alle afgifte dicht = pomp hoeft niks te doen.
Scheelt je een hoop stroom en zonde als dat ding dan telkens over zijn bypass gaat circuleren.
Graag nog even het betreffende deel van het schema in een plaatje als dat kan.
See for yourself:
https://easyfairsassets.c...OKTOBER_2021_ONLINE-1.pdf
Pagina 35, schema ATS-6, appendage 9d, maar volgens mij weet je het antwoord al wel
Zoals ik al zei: in serie-opstelling met naregeling compleet logisch. In parallel opstelling discutabel als je het mij vraagt.
Je hebt natuurlijk wel meer mogelijkheden met HA en andere home automation systemen via bijv. de MyVaillant integratie of ebusd.
Persoonlijk geloof ik ook niet zo in het dynamisch verwarmen. Maar in combinatie met een thuisaccu kun je natuurlijk wel stroom “bufferen” zodat de warmtepomp door kan blijven draaien in de duurdere uren.
https://easyfairsassets.c...OKTOBER_2021_ONLINE-1.pdf
Pagina 35, schema ATS-6, appendage 9d, maar volgens mij weet je het antwoord al wel
Zoals ik al zei: in serie-opstelling met naregeling compleet logisch. In parallel opstelling discutabel als je het mij vraagt.
Zelfs het oude R410a model was al SG-ready en heeft EEBUS (via de gateway). Die integratie is alles behalve boeiend. Dat SG contact kun je simpelweg kortsluiten zodat hij de Boost Warmwater functie start, maar meer dan dat stelt het niet voor. Ik vraag me af of de nieuwere modellen uitgebreidere opties hebben?dunklefaser schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:26:
[...]
En met nog betere "SG-ready" optie - misschien? Dit lijkt m.n. voor @JPS interessant te zijn.
De oude documentatie van een jaar geleden voor consumenten vind ik niet zo boeiend en informatief.
Het gaat ook alleen over een SG-ready contact - whatever that is.
Je hebt natuurlijk wel meer mogelijkheden met HA en andere home automation systemen via bijv. de MyVaillant integratie of ebusd.
Persoonlijk geloof ik ook niet zo in het dynamisch verwarmen. Maar in combinatie met een thuisaccu kun je natuurlijk wel stroom “bufferen” zodat de warmtepomp door kan blijven draaien in de duurdere uren.
[ Voor 12% gewijzigd door NL-Kasper op 03-01-2026 16:27 ]
Heb je een linkje?Ronald schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Hij staat al op de webshops in Duitsland. Wat ik zie in de datasheets alleen stiller als hij geen tonaaltoeslag krijgt.
@thys gebruik voor prijzen b.v. https://www.idealo.de/ en zoek dan op een typenummer van de WP naar keuze zoals de VWL 75/8.1.
[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 03-01-2026 16:31 ]
Als ik de verschillen eens naast elkaar zet, bijvoorbeeld van de 55
Zo op het eerste gezicht:
- Stiller
- Iets betere COP
- Opvallend laag vermogen A7 ?
- Duurder
- (Nog?) geen 65/8.1
| Conditie | VWL 55/6 | VWL 55/8.1 |
|---|---|---|
| A-7 / W35 – vermogen | 5,4 kW | 5,59 kW |
| A-7 / W35 – COP | 2,60 | 2,67 |
| A2 / W35 – vermogen | 2.00 - 7.30 kW | 1,89 - 6,28 kW |
| A2 / W35 – COP | 3,90 | 4,07 |
| A7 / W35 – vermogen | 2,10 - 8,00 kW | 1,39 - 7,20 kW |
| A7 / W35 – COP | 4,80 | 4,92 |
| Geluidsvermogen ErP (A7/W55) | 54 dB(A) | 44,3 dB(A) |
| Prijs | 4495 | 5798 |
- Stiller
- Iets betere COP
- Opvallend laag vermogen A7 ?
- Duurder
- (Nog?) geen 65/8.1
[ Voor 3% gewijzigd door thys op 03-01-2026 21:22 ]
De cijfers die je, @thys, laat zien zijn, iig voor de 55/6, niet de maximale vermogens. De vraag is of beide waardes op dezelfde manier gemeten zijn. Nominaal versus maximaal bijvoorbeeld.
Dat vermogen van de 55/8.1 bij 2 graden lijkt minimaal vermogen te zijn (de 55/6 heeft minimaal 2kW bij 2/35/30.
Het zou interessant zijn om het min+max vermogen bij verschillende buitentemperaturen te zien voor de nieuwe modellen. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Dat vermogen van de 55/8.1 bij 2 graden lijkt minimaal vermogen te zijn (de 55/6 heeft minimaal 2kW bij 2/35/30.
Het zou interessant zijn om het min+max vermogen bij verschillende buitentemperaturen te zien voor de nieuwe modellen. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Toch nog meer specs gevonden in de installatiehandleiding:
:strip_exif()/f/image/EVI1MOQf1huuN6Lot5re2BoL.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.vaillant.de/a..._1439510.pdf?target=blank
Aan de hand hiervan kunnen we een mooier vergelijk maken tussen nieuw en huidige aroTHERM plus modellen.
:strip_exif()/f/image/EVI1MOQf1huuN6Lot5re2BoL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de hand hiervan kunnen we een mooier vergelijk maken tussen nieuw en huidige aroTHERM plus modellen.
De /8.1 heeft net iets mooiere specs... maar de hamvraag: heeft hij het tonaal geluid wat de /6 bij recentere meetmethode er bij gekregen heeft opgelost? (+2 dB bij de 55/6, +3dB bij de 75/6)
https://teamduurzaaminsta...en-tot-meer-transparantie
https://teamduurzaaminstalleren.nl/images/2025/Vaillant.pdf
Ok, gevonden bij de Oostenrijkers:
https://www.vaillant.at/d...-digital-0825-3048059.pdf
Pagina 32:
https://teamduurzaaminsta...en-tot-meer-transparantie
https://teamduurzaaminstalleren.nl/images/2025/Vaillant.pdf
Ok, gevonden bij de Oostenrijkers:
https://www.vaillant.at/d...-digital-0825-3048059.pdf
Pagina 32:
Aufschlag für Tonhaltigkeit nach Terzbandmethode: 0 dB(A) bei VWL 35/8.1 A - 125/8.1 A
(Angaben sind bei manchen Einreichungen erforderlich)
[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 03-01-2026 20:28 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Top bedankt! Ik heb de tabel zo goed mogelijk bijgewerkt. Verschillende bronnen geven wel andere max waarden voor de 55/6 (lager) dus die weet ik niet helemaal zeker. Maar het geeft zo wel een eerste beeld. Lijkt er in elk geval wel op dat er flink lager terug gedraaid kan worden, dat is voor mijn situatie een zeer positieve verandering!Franciesco schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:29:
Dat ziet er goed uit! Erg mooi modulatiebereik op de nieuwe modellen.Franciesco schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:29:
Toch nog meer specs gevonden in de installatiehandleiding:
[Afbeelding]
Kwam er nou ook nog weer een nieuwe Split-variant eigenlijk? Want de Split Plus is al redelijk recent.
Ik ben nog steeds de eeuwige twijfelaar aan het uithangen. Pana defrost runs elk half uur met 3 kW backup heater omdat Tr < 28 graden. Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen. De 3kW piek onderbreekt het laden en om het half uur onderbreken is gekkenwerk.
Daarom vroeg ik mij af of defrosten bij bv. Vaillant om dit reden veel minder frequent is? Grotere verdamper ok en ik lees her en der dat hij de backup heater in feite niet/nooit gebruikt. Klopt dat? Dat is dan toch een enorm technisch en financieel voordeel? Met name en betere COP en geen 3kW pieken. Aan de andere kant zie ik dat Vaillant tweakers ook veel defrosts hebben. Zie er iemand een gelijkaardige frequent als het ongeveer 0 graden is buiten en vochtig?
@dunklefaser ik weet dat jij ook een split hebt. Interesse om eens te kijken of onze situatie vergelijkbaar genoeg is (qua weersomstandigheiden) om wat interessante inzichten te verkrijgen. Voel je zeker niet verplicht
Daarom vroeg ik mij af of defrosten bij bv. Vaillant om dit reden veel minder frequent is? Grotere verdamper ok en ik lees her en der dat hij de backup heater in feite niet/nooit gebruikt. Klopt dat? Dat is dan toch een enorm technisch en financieel voordeel? Met name en betere COP en geen 3kW pieken. Aan de andere kant zie ik dat Vaillant tweakers ook veel defrosts hebben. Zie er iemand een gelijkaardige frequent als het ongeveer 0 graden is buiten en vochtig?
@dunklefaser ik weet dat jij ook een split hebt. Interesse om eens te kijken of onze situatie vergelijkbaar genoeg is (qua weersomstandigheiden) om wat interessante inzichten te verkrijgen. Voel je zeker niet verplicht
[ Voor 12% gewijzigd door Trent op 04-01-2026 00:11 ]
Bij mij gebruikt hij tot nu toe de backup heater nooit. Maar dat is wel afhankelijk van hoeveel volume je beschikbaar hebt. Bij te weinig systeemvolume, zal de temperatuur van het water te snel dalen, waardoor de beveiliging alsnog de backupheater gebruikt. Maar ook zonder backupheater kan mijn 75/8.2 bijna 3kW trekken. Vaak na een defrost, omde temperatuur weer terug in het systeem te krijgen. Aantallen defrosts per uur waag ik mij niet aan.Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
Ik ben nog steeds de eeuwige twijfelaar aan het uithangen. Pana defrost runs elk half uur met 3 kW backup heater omdat Tr < 28 graden. Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen. De 3kW piek onderbreekt het laden en om het half uur onderbreken is gekkenwerk.
Ik zat toevallig net te kijken naar het aantal defrosts. In de afgelopen 24 uur tel ik er ongeveer 36. Dat is echt het hoogste aantal tot nu toe. Het is rond de 0 graden en enorm vochtig (sneeuw). Hij heeft geen gas bijgestookt (ipv BUH) en het huis is gewoon op temperatuur. Ik zie wel na iedere defrost een forse stroompiek van 2400 a 2700W. Ik vermoed om de gewenste ta weer te halen. Ik weet niet of anderen dat ook hebben en of dat nadelig is voor jouw situatie met het laden van de auto.Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
@dunklefaser ik weet dat jij ook een split hebt.
Interesse om eens te kijken of onze situatie vergelijkbaar genoeg is (qua weersomstandigheiden) om wat interessante inzichten te verkrijgen. Voel je zeker niet verplicht
Mijn Ta ligt nu rond de 42 graden en het systeem volume is dik in orde, dus hij komt nooit onder de 28 graden.
@Trent , @Rijo038 Het weer vanochtend
Om te beginnen: 9 defrosts en de wp leverde gemiddeld 3,1 kW aan het huis.
De aanvoer zakte tot ca. 17 °C en de retour bleef boven de 20 °C, geen BUH.
Capaciteitstarief betekent toch niet dat je dan niet kan opladen? Je betaalt gewoon een hoger tarief toch? En wat is er mis met om het half uur onderbreken? Voor de auto maakt het niet uit.Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen. De 3kW piek onderbreekt het laden en om het half uur onderbreken is gekkenwerk.
Wel, ik heb vorig jaar een beetje gestoeid met de instellingen op de thermostaat (VRC720f) om gebruik te maken van de verschillen in de dynamische tarieven. Dus op de dure uren wat lager te gaan zitten qua temperatuur (of soms zelfs uit) en op de goedkope uren weer normaal (of soms zelfs wat hoger) te gaan zitten. Deed ook aan nachtverlaging (19 graden)JPS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:15:
Komend voorjaar wil ik een nieuw model 75/6 monoblock WP laten installeren en als het zinvol is ook gebruik laten maken van smartgrid aansturing icm een dynamisch energiecontract. Kan iemand vertellen of dat goed werkt en hoe het precies aangesloten moet worden?
Ik krijg over een week een Sigenergy thuisaccu waarop SG-ready warmtepompen kunnen worden aangesloten: https://www.sigenergy.com/en/support/files/1263
1) Is dit de beste smart aansturing of kan de (nieuwe) Vaillant of Home Assistant dat misschien beter?
2) Op welke unit zou die SG-ready kabel moeten worden aangesloten? Is dat op de WP direct of op de aanstuurmodule die binnen hangt? Dit ivm aanleggen bekabeling.
3) ik zie in de beschrijving dat een 4 aderige kabel nodig zou zijn. Wat voor type kabel moet dat dan zijn?
Dit in combinatie met een uitgebreide kamertemperatuur compensatie waarbij de wenstemperatuur op 20 graden stond ingesteld.
De stooklijn paste ik aan naar gelang de buitentemperatuur en de weersomstandigheden (wind/zon etc)
Dit jaar doe ik het anders: Nog steeds met een dynamisch contract. Ik laat onder de 8-10 graden Celsius buitentemperatuur de binnen-/kamertemperatuur compensatie op actief staan en zet hem daarboven op uitgebreid. De wenstemperatuur staat vast ingesteld op 20 graden (door de actieve compensatie kom ik dan gemiddeld op zo’n 21 graden uit) Ik pas geen nachtverlaging meer toe.
Resultaten tot op heden: meer comfort (vloer blijft warm aanvoelen), lager verbruik (voor de maand december uiteindelijk zo’n 15%) en geen gedoe meer met constant de prijzen in de gaten houden (alhoewel je dat voor het grootste deel in HA zou kunnen opvangen, maar zover reikt mijn kennis nog niet)
Disclaimer: elk huis, elke wens en elke situatie is natuurlijk anders. Je zal zelf een aantal jaar actief moeten monitoren en finetunen wil je uiteindelijk een perfect bij jou passende installatie krijgen.
En het hangt natuurlijk ook voor een deel weer af van externe factoren (dynamische prijzen, overheid, weersomstandigheden, WAF, etc etc) hoe het uiteindelijk uitpakt.
Voor mij nu: een energierekening van €0,- per maand gemiddeld, een veel hoger comfort en een extreem hoge WAF
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Van middernacht tot nu 9u (zo telde je ook neem ik aan) 12 stuks. Dus elke 45 minuten gemiddeld.dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:02:
Weerlink. Het is zelfs wat vochtiger bij jou. Hoe dichter het dauwpunt bij de buitentemperatuur zit, hoe sneller ijsvorming er kan optreden.
WP hier aan 50 tot 60% van zijn kunnen dus zeker niet in de buurt van vollast.
[ Voor 8% gewijzigd door Trent op 04-01-2026 09:39 ]
Dan gaat hij in storing als het te veel aan/uit schakelt. Ik kan de pieken negeren, ja, en gewoon meer betalen.marvel27 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Capaciteitstarief betekent toch niet dat je dan niet kan opladen? Je betaalt gewoon een hoger tarief toch? En wat is er mis met om het half uur onderbreken? Voor de auto maakt het niet uit.
Die prijzen zijn wel een forse mep hoger.Franciesco schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:26:
@thys gebruik voor prijzen b.v. https://www.idealo.de/ en zoek dan op een typenummer van de WP naar keuze zoals de VWL 75/8.1.
De 105/6 vind je in Belgie voor ongeveer 6.150, via ideale is het minimaal 9.379 voor de 105/8
@GigaTexel_BE , @Trent
Volgens een website van de warmte-branche (veel reclame en promotie/ gesponsorde bijdragen) is de situatie in België niet voordelig voor warmtepompen, m.n. de kleinere installaties hebben last van de fiscale regelgeving en accijnzen.
"Warmtepomp blijft in België kunstmatig duur door belastingstructuur"
Volgens een website van de warmte-branche (veel reclame en promotie/ gesponsorde bijdragen) is de situatie in België niet voordelig voor warmtepompen, m.n. de kleinere installaties hebben last van de fiscale regelgeving en accijnzen.
"Warmtepomp blijft in België kunstmatig duur door belastingstructuur"
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 04-01-2026 10:18 ]
Vaillant zet in tegenstelling tot andere merken nooit de BUH aan.dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:02:
Ik zie het nooit. Soms wil ik wel eens een BUH aan krijgen als een installatie achterloopt of het systeem teveel is afgekoeld (op afstand) dan de stooklijn heel hoog zetten, bivalent punt omhoog e.d. en dan nog gaat die BUH niet aan.
Ik vraag me werkelijk af onder welke voorwaarde Vaillant dat heeft heeft gezet, daar moet een enorme wachttijd in zitten.
Wat imo interessant is, is een nieuwe serie split met hogere vermogens. Dat mist nu omdat het tot 7kW gaat met de split plus.NL-Kasper schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Dat ziet er goed uit! Erg mooi modulatiebereik op de nieuwe modellen.
Kwam er nou ook nog weer een nieuwe Split-variant eigenlijk? Want de Split Plus is al redelijk recent.
Hoe meer warmtepompen we plaatsen hoe meer ik overtuigd ben dat split de voorkeur zou moeten hebben om tal van redenen.
Wat ook mooi zou zijn is andere type compressoren, scrol-like, voor de tonaliteit, de Vaillant zijn zeer stil door de lucht maar hebben een stevige trilling die opvallend is.
Een 1e oplossing is trouwens om het beugeltje aan te passen tussen compressorplaat en tussenplaat. Beter is om altijd op de grond te plaatsen, dan is er geen last.
[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 04-01-2026 10:32 ]
@dunklefaser het is doorgaans wel zo dat men hier altijd wat achterloopt op de buren. Maar de WP is nu aan 6% BTW vanaf 2026 (voor nieuwbouw en renovatie). ze gaan gas een beetje duurder maken en elektriciteit een beetje goedkoper.
De prijzen on-line zijn veel scherper dan de installateur. Deze pakt (soms wel de helft) winst op de aankoop en dan is er nog de installatiekost.
De prijzen on-line zijn veel scherper dan de installateur. Deze pakt (soms wel de helft) winst op de aankoop en dan is er nog de installatiekost.
Heb je het artikel goed gelezen? Het gaat m.n. om de hogere bedrijfskosten i.vgl. met pellets, stookolie etc.. -Trent schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:26:
@dunklefaser het is doorgaans wel zo dat men hier altijd wat achterloopt op de buren. Maar de WP is nu aan 6% BTW vanaf 2026 (voor nieuwbouw en renovatie). ze gaan gas een beetje duurder maken en elektriciteit een beetje goedkoper.
Misschien niet voor jou van toepassing - is jouw huis (zeer) goed geïsoleerd?
YMMV
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 04-01-2026 10:39 ]
Ik heb een Arotherm plus 75/6 in hybride opstelling met mijn Vaillant cv-ketel. Dat draait al een paar jaar prima. De Arotherm doet de vloerverwarming en de cv-ketel het warme water uit de kraan.
Mij is na installatie eigenlijk nooit echt goed uitgelegd hoe e.e.a. werkt en hoe ik bijvoorbeeld het verbruik van Arotherm en cv-ketel op elkaar kan finetunen. Zoals gezegd lijkt de warmtepomp vrolijk zijn ding te blijven doen, ook bij deze lage temperaturen, maar ik verwacht dat er ergens een break-even punt is dat gas stoken aantrekkelijker wordt dan via de warmtepomp. Op mijn thermostaat heb ik wel de gas en elektraprijs ingevoerd, maar is dit dan voldoende voor de installatie om uit te vogelen wanneer wat voordeliger is?
De handleiding van de Arotherm is hier niet duidelijk in wat mij betreft, maar wellicht zoek ik ook bij het verkeerde apparaat? Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
Mij is na installatie eigenlijk nooit echt goed uitgelegd hoe e.e.a. werkt en hoe ik bijvoorbeeld het verbruik van Arotherm en cv-ketel op elkaar kan finetunen. Zoals gezegd lijkt de warmtepomp vrolijk zijn ding te blijven doen, ook bij deze lage temperaturen, maar ik verwacht dat er ergens een break-even punt is dat gas stoken aantrekkelijker wordt dan via de warmtepomp. Op mijn thermostaat heb ik wel de gas en elektraprijs ingevoerd, maar is dit dan voldoende voor de installatie om uit te vogelen wanneer wat voordeliger is?
De handleiding van de Arotherm is hier niet duidelijk in wat mij betreft, maar wellicht zoek ik ook bij het verkeerde apparaat? Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik denk dat ik het idee van de dynamische SG ready sturing maar los ga laten, die eventuele kleine extra besparing weegt niet op tegen minder comfort/flexibiliteit. Dat kwam ook al naar voren in het Sigenergy topic, ik heb bewust ook een grote batterij genomen om goedkoop ingekochte stroom te gebruiken op de momenten dat ik het wil.Remar65 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Wel, ik heb vorig jaar een beetje gestoeid met de instellingen op de thermostaat (VRC720f) om gebruik te maken van de verschillen in de dynamische tarieven. Dus op de dure uren wat lager te gaan zitten qua temperatuur (of soms zelfs uit) en op de goedkope uren weer normaal (of soms zelfs wat hoger) te gaan zitten. Deed ook aan nachtverlaging (19 graden)
Dit in combinatie met een uitgebreide kamertemperatuur compensatie waarbij de wenstemperatuur op 20 graden stond ingesteld.
De stooklijn paste ik aan naar gelang de buitentemperatuur en de weersomstandigheden (wind/zon etc)
Dit jaar doe ik het anders: Nog steeds met een dynamisch contract. Ik laat onder de 8-10 graden Celsius buitentemperatuur de binnen-/kamertemperatuur compensatie op actief staan en zet hem daarboven op uitgebreid. De wenstemperatuur staat vast ingesteld op 20 graden (door de actieve compensatie kom ik dan gemiddeld op zo’n 21 graden uit) Ik pas geen nachtverlaging meer toe.
Resultaten tot op heden: meer comfort (vloer blijft warm aanvoelen), lager verbruik (voor de maand december uiteindelijk zo’n 15%) en geen gedoe meer met constant de prijzen in de gaten houden (alhoewel je dat voor het grootste deel in HA zou kunnen opvangen, maar zover reikt mijn kennis nog niet)
Disclaimer: elk huis, elke wens en elke situatie is natuurlijk anders. Je zal zelf een aantal jaar actief moeten monitoren en finetunen wil je uiteindelijk een perfect bij jou passende installatie krijgen.
En het hangt natuurlijk ook voor een deel weer af van externe factoren (dynamische prijzen, overheid, weersomstandigheden, WAF, etc etc) hoe het uiteindelijk uitpakt.
Voor mij nu: een energierekening van €0,- per maand gemiddeld, een veel hoger comfort en een extreem hoge WAF
Voor cv/WP heb ik nu eindelijk een offerte die gebaseerd is op een goed doordacht systeemontwerp. Installateur via Heatgeeks gevonden die de juiste taal spreekt, zelf met capaciteits en warmteverlies berekening komt, geen parallel vat aanbiedt etc. Bij de andere installateurs viel daar geen goed gesprek over te voeren.
Ja, die mengverdeler is wel een dingetje. Oorspronkelijk was het een setup met alleen de cv-ketel en dus (neem ik aan) een mengverdeler en eigen pomp. De verdeler heeft in ieder geval zijn eigen thermostaatknop. Ik had hier op het forum gelezen dat bij installatie van een warmtepomp die mengverdeler eigenlijk een pomploze variant zou moeten zijn. Ik heb dat toen ook wel besproken met de installateur, maar die vond het niet nodig om dat aan te passen.Ronald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
@PaT Als je mety vloerverwarming-vriendelijke Ta werkt, en dat niet onnodig verlaagt met een mengverdeler voor het door de vloer gaat, dan is het break-even point ergens onder de -10.
Het is ook voor mij weer even geleden dat ik in die materie gedoken ben, dus ik heb ook niet alles helemaal scherp.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Bedankt voor je betrokkenheid, @water_escape en ik zijn steeds in contact, ook tijdens de feestdagen.dunklefaser schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:52:
@water_escape Tja de ebus data - meten is weten - maar weet wat je meet: rps = frequentie
Betreffende het recente plaatje met duidelijk minder defrosts
- ben je niet bang dat dit alleen maar een tijdelijk gebeuren is? Komende nacht is het waarschijnlijk weer raak.
Bij iedereen met een L/W-wp - is mijn vermoeden.
Je schreef dat @BjornHero de installatie heeft gedaan - misschien heeft hij nog wat meer achtergrondinformatie over jouw installatie?
Ondertussen kan je bijna een eigen topic beginnen.
Ik reageer in de basis niet op specifieke situaties van klanten ivm privacy, dit is in afstemming met @water_escape
Kort samengevat;
Ruime woning.
B.g.g. verwarmd middels vloerverwarming, verdieping met Airco’s
Tapwater met WP
Lang leidingtrace tussen buitendeel en binnenwerk (20m?) (denk drukverlies, ja leidingen zijn gebogen, weinig koppelingen, geen knietjes etc..)
(Bij)verwarming met houtkachel
Uitgangspunt;
Krap dimensioneren t.b.v. diverse redenen;
-betaalbaarheid installatie (met een 105/125 was het noodzakelijk dikker leidingwerk te gebruiken of parallel te installeren ivm drukverlies).
-mogelijkheid tot zoneren van 5? Van de 15? Groepen (denk drukverlies hoger bij minder groepen).
-modulatiebereik laat het toe tot hogere buitentemperatuur zonder pendelen te draaien.
-grotere unit zou misstaan op plek en vergunningsplichtig ivm hoogte.
-Bij gebruik airco’s boven kan woning volledig worden verwarmd zonder BUH.
Qua instellingen is hij “krap” ingesteld met oog op een zo hoog mogelijke efficiëntie (denk aan tapwater op eco/begrensd qua toeren op 60rps).
Situatie momenteel (zover ik weet, kan zien);
-Warmtepomp ingeschakeld voor/met kerst (zeer koud, vloer koud)
—> hoewel BUH pas bij -5C mag bijschakelen is hij toch enkele keren bijgeschakeld tijdens het opwarmen ivm lage retour temp bij opwarmen.
-Weinig bijverwarming middels airco’s boven.
-wel gebruik houtkachel
-koud buiten (-3 - +3C, vochtig (sneeuw)
-warmtepomp draait op 85+%)
Waarneming;
Veel defrosts, geen directe comfortklachten.
Cop (verwarming) in januari tot heden 3.9.
Doeltemperatuur (water) wordt gehaald.
Verklaring; warmtepomp draait hoog in zijn capaciteit, buitendeel onttrekt veel warmte aan (vochtige, koude) buitenlucht en vriest snel in.
Zou een groter buitendeel op dit moment beter presteren?
Ja, onder deze condities draait een warmtepomp in lagere deellast langer door, minder defrosts.
Maar deze zal bij warmere temperaturen pendelen en je in deze situatie niet nodig en niet gewenst (zie bovenaan).
Andere warmtepompen met (in relatie tot vermogen) een groot buitendeel zoals een wolf/atag cha07 en ovum Ac208p draaien ook efficiënter op dit soort momenten door doordat ze een groter oppervlak hebben om in te vriezen + (ovum) een heel strakke koeltechnische regeling heeft.
Maar die vallen ook in een andere prijsklasse.
Wat kan er momenteel worden gedaan om de warmtepomp beter te laten presteren?
-(tijdelijk) wijzigen tapwater instellingen van eco naar comfort, op deze manier gaat er minder tijd verloren aan het opwarmen van warm water.
-airco’s laten bijverwarmen boven (zodat er minder warmteverlies naar boven is / de warmtepomp lager in z’n vermogen kan draaien, zoals beoogd bij zeer koude dagen)
-Het warmteverlies van de woning reduceren. (Lastig zover ik kan beoordelen)
-De installatie ombouwen / vergroten. (Met het gevolg dat we in voorjaar/najaar het gesprek voeren dat de warmtepomp een (te) hoog minimaal vermogen heeft).
Persoonlijk denk ik dat een efficiënte van 3,9 bij deze temperaturen (verwarming) een heel fijne waarde is voor het type installatie.
Dat de warmtepomp nu vaker invriest is deel van de techniek.
Door het niet gebruiken van de airco’s boven moet de warmtepomp harder werken en zal vaker invriezen.
Had ik het in retro-perspectief anders gedaan;
Nee, onder bovenstaande randvoorwaarden ben ik van mening dat de dimensionering goed is gelukt.
Dat de randvoorwaarden momenteel anders is dan beoogd en de warmtepomp nog steeds dit soort efficiënties behaald zie ik zeker niet als “probleem” eerder als “succes”.
Dat het systeem nauwelijks gebruikt is gedurende de buitentemperaturen waaronder een warmtepomp floreert (5+C) geeft momenteel wellicht een vertekend beeld.
Hopelijk heeft deze post de situatie verduidelijkt.
En nee, ik kan niet op ieder detail ingaan en ook niet dagelijks hier reageren, daar heb ik helaas geen tijd voor.
Met onze klanten houden we duidelijk en vlot contact, zelfs tijdens de feestdagen. Dat zal bovenstaande ook kunnen bevestigen.
2050vandaag, waarom wachten?
Ik heb inderdaad maar half OT gereageerd. Ze (de regering) hebben met het nieuwe begrotingsakkoord een klein stapje gezet. Natuurlijk maar een druppel op een hete plaat. Ja, nieuw gebouwd met 16 cm PIR in de muren en 40 cm cellulosesnippers in het dak. Maar wel veel ramen:). Mijn verlies bij -`7°C zou maximaal 4.7kW mogen zijn. Ik weet binnenkort mijn definitieve Epeil.dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Heb je het artikel goed gelezen? Het gaat m.n. om de hogere bedrijfskosten i.vgl. met pellets, stookolie etc.. -
Misschien niet voor jou van toepassing - is jouw huis (zeer) goed geïsoleerd?
YMMV
Ja, misschien wordt er nog gewacht met een nieuwe Split totdat er meer duidelijkheid is over mogelijke koudemiddelen. Vanaf 2027 is R32 (GWP >150) natuurlijk niet meer toegestaan.Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Wat imo interessant is, is een nieuwe serie split met hogere vermogens. Dat mist nu omdat het tot 7kW gaat met de split plus.
Hoe meer warmtepompen we plaatsen hoe meer ik overtuigd ben dat split de voorkeur zou moeten hebben om tal van redenen.
Wat ook mooi zou zijn is andere type compressoren, scrol-like, voor de tonaliteit, de Vaillant zijn zeer stil door de lucht maar hebben een stevige trilling die opvallend is.
Een 1e oplossing is trouwens om het beugeltje aan te passen tussen compressorplaat en tussenplaat. Beter is om altijd op de grond te plaatsen, dan is er geen last.
Misschien gaan ze dan over op een propaan Split?
Er zijn gewoon goed toepasbare koudemiddelen GWP 146 als dropin voor R32.NL-Kasper schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:27:
[...]
Ja, misschien wordt er nog gewacht met een nieuwe Split totdat er meer duidelijkheid is over mogelijke koudemiddelen. Vanaf 2027 is R32 (GWP >150) natuurlijk niet meer toegestaan.
Zoals Altherma 4 die komt op R454C
https://www.coolingpost.c...erma-4-on-r454c-and-r290/
Alleen is daar volgens mij binnen de unie discussie over en wordt gewacht met uitbrengen.
[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 04-01-2026 12:40 ]
Installatie configuratie>Circuit 1>nachtmodus: normal i.p.v eco verhelpt het.Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:16:
[...]
Alleen staat die al bijna een jaar op 16 graden ingesteld, en zo fris was het binnen nog lang niet.
Bij Eco geeft de thermostaat het start signaal als de buitentemperatuur onder 4c gaat gedurende 4u.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Die van mij (75/6) geeft ook een behoorlijke vibratie af aan de leidingen.Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Overdag geen probleem maar in de nacht is het wel te horen.
Wat is de aanpassing die je hier bedoeld?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Exact de reden waarom ik zéér sterk overweeg een reserve split te kopen op R32. De Unie zou m.i. wat meer rekening mogen houden met praktijk. Breekwerken voor een monoblok propaan te kunnen zetten kosten wel wat. Ik wel wat spijt dat ik bij het bouwen niet elke soort leiding heb gelegd.NL-Kasper schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:27:
[...]
Ja, misschien wordt er nog gewacht met een nieuwe Split totdat er meer duidelijkheid is over mogelijke koudemiddelen. Vanaf 2027 is R32 (GWP >150) natuurlijk niet meer toegestaan.
Hier een 75/6 monoblock en geen backup heater. Tot nu toe (dit is de 4de winter) ook niet nodig gehad. Ook met lage aanvoertemperatuur van 24-25 graden kan er gewoon een defrost gebeuren met reeds aanwezige warmte uit het cv circuit.Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
Tot nu toe vandaag 10 defrosts gehad bij onderstaand vochtig weer.
@Franciesco bedankt voor het opsnorren. dat patroon zie ik vaak terugkomen. Vaillant defrost een stuk minder dan de Pana J. Bij jou dus om de 84 minuten dan is letterlijk de helft minder. Uiteraard zit er verschil op als de WP hard moet werken Alleen, is je Ta maar 25? Da's laag. Misschien bedoelde je Tr?
@Trent de Ta (niet de Tr) was 25 graden. Veel meer heb ik doorgaans niet nodig om de wens temperatuur van 19-19,5 graad te behouden.
@BjornHero Met warmtepompvriendelijke aanvoertemperaturen (hoe hoog?)
en een CoP van rond de 4 in januari tot nu toe en de woning op temperatuur (nog een beetje tunen, o.a. sww)
lijkt me idd. de dimensionering van de wp geen thema.
Dank je voor de aanvullende informatie.
Ik ben wel benieuwd hoe de prestatie bij -5 °C of lager is.
en een CoP van rond de 4 in januari tot nu toe en de woning op temperatuur (nog een beetje tunen, o.a. sww)
lijkt me idd. de dimensionering van de wp geen thema.
Dank je voor de aanvullende informatie.
Ik ben wel benieuwd hoe de prestatie bij -5 °C of lager is.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 04-01-2026 14:53 ]
@Franciesco , @Trent Bij regelmatige defrosts kan de aanvoertemperatuur natuurlijk niet gelijk blijven,
is tenminste mijn ervaring met de huidige actieve systeeminhoud.
Je kan de variatie beperken (met uitsluitend en veel vloerverwarming), maar enkele graden blijft je meestal houden.
Je kan de variatie beperken (met uitsluitend en veel vloerverwarming), maar enkele graden blijft je meestal houden.
Hier toch wel wat meer defrosts (iedere gele streep) in regio Den Bosch:
:strip_exif()/f/image/9yaf9rJHit6ez5iyDh7Iiv6a.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen 24 uur was de 55/6 zo’n 13% van de tijd aan het defrosten. Piekt na iedere defrost naar zo’n 1200 W.
Geen element, dus hij moet het op eigen kracht doen met het retourwater van zo’n 23 graden.
Merk er binnen overigens niets van, blijft hier mooi op temperatuur.
:strip_exif()/f/image/9yaf9rJHit6ez5iyDh7Iiv6a.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen 24 uur was de 55/6 zo’n 13% van de tijd aan het defrosten. Piekt na iedere defrost naar zo’n 1200 W.
Geen element, dus hij moet het op eigen kracht doen met het retourwater van zo’n 23 graden.
Merk er binnen overigens niets van, blijft hier mooi op temperatuur.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
@Speedfight enige idee van oorzaak? Staat de WP in de schaduw aan de noordkant misschien?
In aanvulling op bovenstaande, dimensioneren van WP mis ik bij Vaillant een lage plus die 8.5 tot 9kW kan doen bij -7C.
Het is vaak dat de buitendelen met dubbele fan lastig uit zicht zijn te zetten, m.i. is er behoefte aan een lage plus, een 85/6 ofzo.
Vaillant leden jullie mee?
Het is vaak dat de buitendelen met dubbele fan lastig uit zicht zijn te zetten, m.i. is er behoefte aan een lage plus, een 85/6 ofzo.
Vaillant leden jullie mee?
Staat inderdaad in de schaduw, overigens wel beschut met een heg aan de achterkant. Geen last van de sneeuw.Trent schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:48:
@Speedfight enige idee van oorzaak? Staat de WP in de schaduw aan de noordkant misschien?
Uit het archief toen ik hem net geplaatst had:
:strip_exif()/f/image/oSpDPUASGsfGcxaPegEJsWZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
@Trent Zoals ik al eerder benoemde zegt het aantal defrosts volgens mij niet zoveel. Allerlei variabelen zoals LV, buitentemperatuur en aanvoer bepalen dat. Ik heb er hier vandaag vanaf 00.00 uur maar 6 met een aanvoer van zo'n 38 graden. Wat zegt dat? Dat hier buiten waarschijnlijk de LV lager is dan elders.
Beter een defrost te veel dan te weinig. Één van de knoppen om aan te draaien is de opstelling (beschut tegen sneeuw en ijzel) en een andere is zorgen dat de Tr op peil blijft zodat hij snel weer terugmoduleert, dus waterzijdig inregelen en/of serievat.
Het scheelt nogal of de plons koud defrostwater meteen na de defrost weer bij de buitenunit is (en de unit dus meteen dT 15 ziet) of twee minuten later (en de unit na de defrost maar dT 5 ziet).
Het scheelt nogal of de plons koud defrostwater meteen na de defrost weer bij de buitenunit is (en de unit dus meteen dT 15 ziet) of twee minuten later (en de unit na de defrost maar dT 5 ziet).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik weet dat de WP er een x aantal graden bovenop de stooklijn zet als gemeten binnentemperatuur wat verder van setpoint komt af te liggen maar merk hier dat met dit weer na het opstoken van SWW ik toch wel lang bezig ben om weer naar setpoint te komen. Nu kan ik stooklijn wel verhogen maar dan gaat hij op enig moment weer over setpoint of hem handmatig even op 21,5 ipv 21 zetten. Voor zover ik weet is er geen manier om tijdelijk even een hogere aanvoer op een automatische manier te forceren. In de thermostaat zit wel zo'n functie volgens mij: Max. waarde VL-temp.correctie: K en die heb ik op 5 gezet maar doet volgens mij niets.
Heb al eens geexperimeneerd met boiler 45 minuten en dan weer 45 minuten maar dat vreet echt stroom met iedere keer de aparte circuits opwarmen en zet ook niet echt zoden aan de dijk wbt het echt stabiel houden van binnentemperatuur. Ik vind de even daling van temperatuur binnen op de middag geen probleem maar zou graag weer sneller naar setpoint willen.
Iemand die hier de oplossing voor weet als die er al is?
Heb al eens geexperimeneerd met boiler 45 minuten en dan weer 45 minuten maar dat vreet echt stroom met iedere keer de aparte circuits opwarmen en zet ook niet echt zoden aan de dijk wbt het echt stabiel houden van binnentemperatuur. Ik vind de even daling van temperatuur binnen op de middag geen probleem maar zou graag weer sneller naar setpoint willen.
Ik lees al een jaartje mee in dit topic. Het aantal defrost zie ik hier ook regelmatig voorbij komen.
Hoe kan ik deze inzien bij mijn wp? Ik lees mijn wp niet uit met Ebusd maar enkel via de VR940 in samen werking met HomeAssistant. Ebusd installeren staat nog op mijn lijstje maar is mij te ingewikkeld!
Hoe kan ik deze inzien bij mijn wp? Ik lees mijn wp niet uit met Ebusd maar enkel via de VR940 in samen werking met HomeAssistant. Ebusd installeren staat nog op mijn lijstje maar is mij te ingewikkeld!
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid
@Mrwandelfreak Ik gebruik Homewizard en die grafieken kan je zien in de app. Verder wordt met script dit ook in in mijn geval Domoticz opgehaald en heb ik daar ook de grafieken en data.
Je kunt het (zonder EBUSD) in HA zien als je naar de flow temperature of current power kijkt. De peik omhoog is van het opwarmen van het boilervat.
[ Voor 6% gewijzigd door Binkia op 04-01-2026 16:27 ]
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar bij mij ziet het er zo uit wat Ta betreft:dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:43:
@Franciesco , @Trent Bij regelmatige defrosts kan de aanvoertemperatuur natuurlijk niet gelijk blijven,
:strip_exif()/f/image/SgzJY62mIiVe4KsInieGXhYz.jpg?f=fotoalbum_large)
En op wat meer detail niveau bij de meest recente defrost (bij Ta van 24 graden):
:strip_exif()/f/image/wKuetAQ2Zq4wzkCHib7qVZ9R.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus de Ta hersteld al snel na een defrost. Dit is is met ca 130m2 vloerverwarming (10cm hoh, 15mm slangen).
Mijn Tr ligt op ca 22 graden bij een Ta van 25 graden.
Overigens heb ik hier worst case ook wel eens een defrost interval van 40-45 minuten gezien.
Ik zet de airco dan aan. Die houdt de kamer dan op temperatuur en kan de Vaillant naar de run zonder extra werken weer verwarmen.MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:07:
Ik weet dat de WP er een x aantal graden bovenop de stooklijn zet als gemeten binnentemperatuur wat verder van setpoint komt af te liggen maar merk hier dat met dit weer na het opstoken van SWW ik toch wel lang bezig ben om weer naar setpoint te komen. Nu kan ik stooklijn wel verhogen maar dan gaat hij op enig moment weer over setpoint of hem handmatig even op 21,5 ipv 21 zetten. Voor zover ik weet is er geen manier om tijdelijk even een hogere aanvoer op een automatische manier te forceren. In de thermostaat zit wel zo'n functie volgens mij: Max. waarde VL-temp.correctie: K en die heb ik op 5 gezet maar doet volgens mij niets.
@Franciesco Interessante curve bij uitsluitend vloerverwarming - zonder serieel buffervat neem ik aan en de retourtemperatuur blijft vermoedelijk redelijk constant.
Wat ik niet had verwacht is dat de aanvoertemperatuur met zoveel vloerverwarming relatief sterk daalt.
Wat is de flow bij de wp?
Wat ik niet had verwacht is dat de aanvoertemperatuur met zoveel vloerverwarming relatief sterk daalt.
Zonder buffervat inderdaad, naast de ca 130m2 vloerverwarming ook nog een drietal radiatoren (boven). Maar die doen met een Ta van 24-25 graden natuurlijk niet erg veel wat betreft afgifte.dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:42:
@Franciesco Interessante curve bij uitsluitend vloerverwarming - zonder serieel buffervat neem ik aan en de retourtemperatuur blijft vermoedelijk redelijk constant.
Flow is ca 1200 liter per uur.
Hi Allen, Dit is de eerste winter met onze nieuwe warmtepomp en nu de temperaturen wat lager zijn begint de warmtepomp wat meer geluid (behoorlijk) te maken. Het gebrom is vrijwel overal binnen te horen en lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Kan iemand horen wat hier mankeert of is dit normaal?
https://streamable.com/j66rxr
BjornHero schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:36:
-Het warmteverlies van de woning reduceren. (Lastig zover ik kan beoordelen)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Hoe zet ik de pomp op maximaal?Steyn_E schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:20:
[...]
Nee, je flow is te laag. De WP (het buitendeel) moet liefst 2000l/h doen (bij elke temperatuur trouwens). Haalt ‘ie dat niet als je de pomp op maximaal zet? Dan heb je mogelijk te veel leidingweerstand. Bij minder dan 2000l/h zakt de COP vrij snel ineen.
Zag trouwens dat de CV max delta P op 250 staat, mogelijk kan ik daar ook nog wat mee spelen. Hoe lager de waarde hoe beter geloof ik, toch?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Delta P is je CV flow/druk lager betekend langzamer pompsnelheid als de ingestelde grens overschreden wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2026 18:39 ]
Klinkt erg stil mijn inziens. Vooral ventilator geluid, maar mogelijk neemt je microfoon de lage brom niet zo goed op. Ik hoor geen compressor draaien.ralphbee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:28:
Hi Allen, Dit is de eerste winter met onze nieuwe warmtepomp en nu de temperaturen wat lager zijn begint de warmtepomp wat meer geluid (behoorlijk) te maken. Het gebrom is vrijwel overal binnen te horen en lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Kan iemand horen wat hier mankeert of is dit normaal?
Ik wist niet dat de VR940 te koppelen was aan HomeAssistant. Ik heb een Ebusd dongle al 2 jaar liggen om ooit een keer te installeren, maar kijk er ook tegenop.Mrwandelfreak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:07:
Ik lees al een jaartje mee in dit topic. Het aantal defrost zie ik hier ook regelmatig voorbij komen.
@ervh Meestal staan de diverse instellingsmenu's met de parameters in de handleiding c.q.in het installatieboekje beschreven. Ik zou er ook een beetje mee gaan spelen, misschien kom je er zo achter dat hogere pompsnelheid ook een hogere deltaP betekent.
Welke drukverhoging je bij dubbele flow krijgt hangt m.n. van de (leiding)weerstand in jouw installatie af.
YMMV
Welke drukverhoging je bij dubbele flow krijgt hangt m.n. van de (leiding)weerstand in jouw installatie af.
YMMV
Is een normaal geluid, de WP draait hier op relatief hoog vermogen, denk zelfs maximaal.ralphbee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:28:
Trilt deze binnen door dan?
Wat je had kunnen doen. Of nog doen bij beter weer is de WP verplaatsen een paar meter van het huis af in de tuin ergens.
Via Hacs in HA kun je de MyVaillant koppelen.ditbenikecht schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:01:
[...]
Ik wist niet dat de VR940 te koppelen was aan HomeAssistant. Ik heb een Ebusd dongle al 2 jaar liggen om ooit een keer te installeren, maar kijk er ook tegenop.
@Rijo038 Goed om te weten, ik heb al eens een poging gedaan om Hacs te installeren maar is net wat moeilijker als je HA in docker omgeving draait. Ik heb geen VR940, maar aankoop maakt het nu wel aantrekkelijker.
Ben je met de HACS koppeling "via de VR940f" niet ook direct afhankelijk van de cloud van Vaillant?
Wat is de updatefrequentie van de diverse parameters? - In de app is de vertraging veel te groot
en de meetresolutie vaak te grof.
De ebusd dongle werkt natuurlijk onafhankelijk van een Internetverbinding en quasi in realtime.
Wat totaal anders:
Het wordt langzaam kouder en de defrosts lijken wat minder te worden.
Wat is de updatefrequentie van de diverse parameters? - In de app is de vertraging veel te groot
De ebusd dongle werkt natuurlijk onafhankelijk van een Internetverbinding en quasi in realtime.
Wat totaal anders:
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 04-01-2026 19:45 ]
Dat kan natuurlijk maar het moet toch ook kunnen zonder kunst en vliegwerk? Wat is het nut van een thermostaat als hij niet voldoende compenseert op de stooklijn zodat zeg binnen 1 uur de boel weer op niveau is?Rijo038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik zet de airco dan aan. Die houdt de kamer dan op temperatuur en kan de Vaillant naar de run zonder extra werken weer verwarmen.
Dat zit er toch standaard op?MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:55:
[...]
Dat kan natuurlijk maar het moet toch ook kunnen zonder kunst en vliegwerk? Wat is het nut van een thermostaat als hij niet voldoende compenseert op de stooklijn zodat zeg binnen 1 uur de boel weer op niveau is?
Op uitgebreid (of actief) de Stooklijn compensatie aanzetten en dan de VL temp correctie op bv 2,3 of zelfs 5 zetten.
VL temp is een slechte Duitse vertaling van Vorlauf Temperature
Die heb ik op 5 staan melde ik al. Deze: Max. waarde VL-temp.correctie: K Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Dat zit er toch standaard op?
Op uitgebreid (of actief) de Stooklijn compensatie aanzetten en dan de VL temp correctie op bv 2,3 of zelfs 5 zetten.
VL temp is een slechte Duitse vertaling van Vorlauf Temperature
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker
Doet dus niets. In ieder geval geen 5 graden.
@MotorBeast Het doet wel iets, maar op een lage stooklijn scheelt het hooguit een paar halve graden.
Een paar jaar geleden kwamen we rond deze post Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" een bug in de (toen) recente firmwares tegen. Ik zou hopen dat die er intussen uit is, anders een workaround in ds23man in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Een paar jaar geleden kwamen we rond deze post Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" een bug in de (toen) recente firmwares tegen. Ik zou hopen dat die er intussen uit is, anders een workaround in ds23man in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Werkt alleen als ruimtecompensatie op aan staat, dus niet uit.MotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:38:
[...]
Die heb ik op 5 staan melde ik al. Deze: Max. waarde VL-temp.correctie: K Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker
Doet dus niets. In ieder geval geen 5 graden.
Dat is toch actief of uitgebreid gebruiken? Staat op uitgebreid.Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Werkt alleen als ruimtecompensatie op aan staat, dus niet uit.
Dubbel.
[ Voor 95% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2026 22:00 ]
Klopt er zit al een uurtje tussen nu (-3°C buiten). Bij jou wat langer neem ik aan?dunklefaser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:39:
Ben je met de HACS koppeling "via de VR940f" niet ook direct afhankelijk van de cloud van Vaillant?
Wat totaal anders:
Nee ook apart daarvan nog ruimtecompensatie op aan zettenMotorBeast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Dat is toch actief of uitgebreid gebruiken? Staat op uitgebreid.
Mijn AWB (55/6) mag aardig aan de bak… gisteren even de houtkachel aan gehad, maar als die dan weer afkoelt en de WP moet het weer helemaal overnemen, koelt de boel toch af omdat hij te langzaam warmte genereert. En met elk uur een defrost komt dat maar langzaam goed. Temperatuur in huis nu een half graadje gedaald helaas, en boven stoken we niet dus misschien dat maar eens gaan doen, dagje airco’s aan. Hoeft de lucht van beneden niet de lucht van boven te verwarmen.
Defrost update: Weerlink
6 stuks vanaf middernacht (7 zit eraan te komen dus tel ik mee). Dus circa elke 69 - 75 minuten een defrost. Buiten is het nu -3°C. Maar het grootste deel van de nacht was het -4°C
6 stuks vanaf middernacht (7 zit eraan te komen dus tel ik mee). Dus circa elke 69 - 75 minuten een defrost. Buiten is het nu -3°C. Maar het grootste deel van de nacht was het -4°C
Ik vond het aantal defrosts met circa 1 per uur wat aan de hoge kant bij min 2. Toen ik ging kijken zag ik wel dat er continu kleine sneeuwvlokjes tegen het rooster dwarrelden.
Misschien wel interessant: mijn thermostaat staat nu op ruimte compensatie uitgebreid en hij had zowaar de stooklijn aangepast van 0.15 naar 0.2, dit na 4 uur lang niet de thermostaat te halen. Nou had ik hem daarvoor ook op 0.2 staan dus geen verrassingen. Is dit misschien nog ergens goed gedocumenteerd? Ik kan er niks exacts over vinden.
Misschien wel interessant: mijn thermostaat staat nu op ruimte compensatie uitgebreid en hij had zowaar de stooklijn aangepast van 0.15 naar 0.2, dit na 4 uur lang niet de thermostaat te halen. Nou had ik hem daarvoor ook op 0.2 staan dus geen verrassingen. Is dit misschien nog ergens goed gedocumenteerd? Ik kan er niks exacts over vinden.
Ik denk toch echt dat je abuis bent of ik kan het niet vinden pagina 129 gebruiksaanwijzing:Technician- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:17:
[...]
Nee ook apart daarvan nog ruimtecompensatie op aan zetten
Binnentemp.comp.: De ingebouwde temperatuursensor meet de actuele kamertemperatuur.
De systeemthermostaat berekent een nieuwe gewenste kamertemperatuur,
die voor de aanpassing van de aanvoertemperatuur
als referentie wordt gebruikt.
– Verschil= ingestelde gewenste kamertemperatuur - actuele
kamertemperatuur
– Nieuwe gewenste kamertemperatuur = ingestelde gewenste
kamertemperatuur + verschil
Voorwaarde: De systeemthermostaat resp. de afstandsbediening
is in de functie Zonetoewijzing: aan de zone toegewezen, waarin
de thermostaat resp. de afstandsbediening is geïnstalleerd.
De functie Binnentemp.comp.: is buiten werking, als Geen toek.
in de functie Zonetoewijzing: is geactiveerd.
Fabrieksinstelling: Inactief
Inactief
Actief Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele
kamertemperatuur.
Uitgebreid Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele
kamertemperatuur. De systeemthermostaat activeert/deactiveert
aanvullend de zone.
– De zone wordt gedeactiveerd: actuele kamertemperatuur >
ingestelde kamertemperatuur + 2/16 K
– De zone wordt geactiveerd: actuele kamertemperatuur < ingestelde
kamertemperatuur - 3/16 K
Zou niet weten wat ik verder dan nog aan moet zetten. Hoor het graag.
Dat is precies hetzelfde probleem als met het maken van SWW. Hij blijft dan veel te veel op zijn originele stooklijn hangen om het weer in te halen. Water moet warm worden en ondertussen koelt de woning verder af. Kwam ik vorig jaar ook achter met mijn houtkachel. Ik stook die maar niet meer.Gramser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:49:
Mijn AWB (55/6) mag aardig aan de bak… gisteren even de houtkachel aan gehad, maar als die dan weer afkoelt en de WP moet het weer helemaal overnemen, koelt de boel toch af omdat hij te langzaam warmte genereert. En met elk uur een defrost komt dat maar langzaam goed. Temperatuur in huis nu een half graadje gedaald helaas, en boven stoken we niet dus misschien dat maar eens gaan doen, dagje airco’s aan. Hoeft de lucht van beneden niet de lucht van boven te verwarmen.
@MotorBeast Dat er in de diverse vertalingen van Vaillant nog restanten uit de Duitse versie zitten is bekend, verder zijn sommige vertalingen ook niet helemaal correct (volgens mij).
Misschien zitten ook in de originele "Betriebs- und Installationsanleitung" een paar vouten?
Zou me niet verbazen.
Misschien zitten ook in de originele "Betriebs- und Installationsanleitung" een paar vouten?
Zou me niet verbazen.
Instellingen lijken toch geen effect te hebben: bij buitentemperatuur <4°C schakelt nachtregeling in, ondanks circuit 1 op 'uit'. Warmtepomp start terwijl CV-water 16°C en kamer 19°C(afkoeltemperatuur 15°C). Afkoeltemperatuur nu op 5°C gezet, afwachten of dit helpt.mr_evil08 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Installatie configuratie>Circuit 1>nachtmodus: normal i.p.v eco verhelpt het.
Bij Eco geeft de thermostaat het start signaal als de buitentemperatuur onder 4c gaat gedurende 4u.
Tot heden nog niet weer gestart.
Nachtmodus: normaal of eco geeft hier hetzelfde resultaat, deze setting lijkt niks te doen.
(Weekplanner in gebruik, buiten de planning staat het circuit 1 op uit).
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 10:30 ]
Wat dan ook leuk is, is dat de warmtepompboiler (ik heb een w/w-model) warmte onttrekt uit de retour van de vloerverwarming. Dat wil de warmtepomp dan ook weer compenseren dus hij staat nu geregeld op z’n max te blazen. Voorlopig ervaar ik het niet als een probleem, maar misschien zet ik het element van de wpb zo even aan om de warmtepomp wat ademruimte te geven.MotorBeast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Dat is precies hetzelfde probleem als met het maken van SWW. Hij blijft dan veel te veel op zijn originele stooklijn hangen om het weer in te halen. Water moet warm worden en ondertussen koelt de woning verder af. Kwam ik vorig jaar ook achter met mijn houtkachel. Ik stook die maar niet meer.
Ondertussen genieten we gewoon van een witte wereld, en accepteer ik dit luxeprobleem.
Hmm, goede vraagSander-B schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:59:
[...]
Is het verbruik van de WP een beetje volgens verwachting? De interne sensoren willen nog weleens (flink) afwijken waardoor de COP meting totaal niet klopt. Als je op een lage aanvoertemperatuur stookt en het verbruik volgens verwachting is kan je er waarschijnlijk vanuit gaan dat er niks aan de hand is.
Graaddagen december 2024 en 2025 zijn nagenoeg gelijk geweest (406, de Bilt). In 2024 stookte ik ong. 100m3 gas weg en in 2025 was dat net iets meer dan 200 kWh voor de warmtepomp.
Grof gezegd dus 0.25m3 gas per DD en 0.5kWh stroom per DD. Een kuub gas is ong. 8 kWh warmte, dus dat zou 800 kWh warmte in 2024 zijn en 2 kWh per DD. Isolatieschil is niet veranderd, en warmtevraag ook niet. De WP maakt het huis juist wat warmer, doordat ik loop te klooien met stooklijn en andere instellingen.
Ga ik er dan van uit dat ik december 2025 ook 800kWh warmte het huis in gepompt heb, dan klopt de COP wél. Echter volgens de WP (via Home Assistant/Ebusd) was de Yield 574kWh
Stel dat het klopt wat je zegt en de interne sensor (is het niet een softwarematige berekening op basis van temps?) voor de yield afwijkt, hoe kan ik dat controleren?
Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR
Ik heb vrij recent nog zelf de VR10 op de aanvoer gezet, strak op de buis voordat hij de woning verlaat. Daarvoor hadden we hem nog niet aangesloten. Ik heb niet het idee dat het iets doet. Zie ook niet waar ik hem kan uitlezen._ferry_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:55:
[...]
Heb je ook een voeler zitten in de aanvoer, zoals in het systeemschema van Vaillant?
*knip*
Dichtzetten van de buffer als test is een optie, maar dan krijg je wel 2 pompen in serie, en een systeemconfiguratie die gebaseerd is op een buffer (inclusief een temperatuurvoeler die niet nodig is en de regeling kan beinvloeden). Beide zaken moet je aanpassen voordat je dan echt kunt testen.
Tja die 2 pompen in serie is wel onhandig. Ik kan kijken wat er gebeurt als ik de pomp op de verdeler uitzet...
Edit: dat gaat prima. De flow door de verdeler blijft nagenoeg gelijk. Niet dat ik verwacht dat het iets met de COP gaat doen, maar we gaan het eens aanzien.
[ Voor 8% gewijzigd door John_Otters op 05-01-2026 11:46 ]
Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR
@John_Otters Even om te checken: 100 m³ gas puur voor cv - en wat was de retourtemperatuur bij de ketel?
De afkorting "DD" ken ik niet in deze context.
De afkorting "DD" ken ik niet in deze context.
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
/f/image/NnSgbqeUXLj0Z4TQfJmeqhfo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Arylgg3UBRtBYpveeO8Okv6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oA20ZdCECELu2w6Nrr8oqYk1.png?f=fotoalbum_large)