• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Rijo038 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:58:
[...]

Je doet aannames en dan maak je er een verhaal omheen met allemaal open deuren. Ik heb helemaal niets gezegd over aantal defrosts en dat het iets zou moeten zeggen. Dat verzin jij er allemaal bij
Jij stelt dat je niet teveel defrost hebt en dat het ook mooi loopt. "Zo loopt ie mooi zonder al teveel ontdooi cycli" Niet ik. Wat is niet teveel ? Wie doet hier een aanname? Niet ik. Ik verzin niets.

Iemand die niet zo ingelezen is kan dan bij een dubbel aantal onterecht de conclusie trekken dat zijn systeem niet goed zou draaien. Wat niet zo hoeft te zijn. Meer niet.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2025 15:06 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:40
"Neem nooit iets aan van vreemde mensen" zeiden mijn ouders altijd.
Defrosts voor "pendelen" aanzien kan iedereen die wat oppervlakkig kijkt.
En het aantal defrosts is heel individueel, pas als ze plotseling in aantal toenemen
en vaker dan ongeveer een keer per uur optreden zou ik me zorgen maken.
En Murphy zit bijna overall.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:22
Ik weet alleen dat het hier -midden des lands waar de wolven door de bossen waren- vandaag een defrostfestijn ten top was. Denk elke drie kwartier wel eentje. Dat had invloed kunnen hebben op de ruimtetemperatuur, ware het niet dat het zonnetje lekker doorkwam en m'n huiskamer verwarmde.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Rijo038 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:40:
[...]

Dit overzicht heb ik gemaakt met Grafana. De data komt uit Home Assistant (via een database)
Die heb ik ook draaien. influx DB en grafana. Alleen geen idee hoe je dit in grafana maakt...

Water-Escape

• water_escape
dunklefaser schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:52:
"Neem nooit iets aan van vreemde mensen" zeiden mijn ouders altijd.
Defrosts voor "pendelen" aanzien kan iedereen die wat oppervlakkig kijkt.
En het aantal defrosts is heel individueel, pas als ze plotseling in aantal toenemen
en vaker dan ongeveer een keer per uur optreden zou ik me zorgen maken.
En Murphy zit bijna overall.
Bij mij zie je dat ze nu 1x a 2x per uur komen die defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRgfsqHtp4f2vRgFaw-wWsdWook=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dWjW2tplMDBE9AffYi50mRqM.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-12 22:18
Sinds mei van dit jaar draait hier ook een 55/6. Een 35/6 was waarschijnlijk ook voldoende geweest, maar die was door de subsidieregeling duurder.
Installatie samen met zzp installateur gedaan. Warm water op een apart circuit met een Inventum Ecoheat 160L warmtepompboiler. Iets anders pastte niet in onze kelder met een hoogte van 180.

Hoewel het al een tijdje draait, blijft het nog een beetje aftasten hoe ik het geheel efficiënt kan laten draaien. Allemaal korte leidingen, max 4m van de Arotherm naar de verdeler met 8 groepen (voor het hele huis vloer- en wandverwarming), met ertussen een 100L boiler parallel ertussen (conform warmtepomp-tips.nl)
Heb nu de stooklijn op 0.25 gezet, adaptieve stooklijn geactiveerd, schema 8, min gew aanvoer 25, max gew aanvoer 35, nachtmodus eco, binnentemp comp. actief.
Volledige woning uit 1948 is nageïsoleerd met Rc 7 vloer, Rc 6 gevel, Rc 8 dak en triple glas en WTW balansventilatie.
Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TKI0duyPPCcJpwbvKXZh7HNnFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hJcYFnVOlkAl7eqVZRsRJiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8IhuN4tskdgHnvT9ZO5r8nNqcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFP6z4afvfGWCH4d2xUyMdLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4j-JxAjXT--VyXotmRbfovaN_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNuGX4lcEnTwVJUfCWrfNz0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP9XoExf01bKcOJHLSTXSwfDHLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahSuJ1clPkhceuYJESBJzWuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnnNg0OGVMsMoJHzEqvcUaXs_ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tzsjr9UjbjIcmrAf4F1zzEGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• John_Otters
En toch werkt het nog niet helemaal efficiënt. Volgens opgave moet ik bij A7W35 een COP van 4.8 kunnen halen, maar hij is hier nog niet boven de 3.5 gekomen. Momenteel met een gemiddelde A3W35 zit de COP rond 2.5. Ik heb aan alle knoppen al een beetje gedraaid, en zelfs het uitschakelen van het buffervat lijkt niets te doen.
Instellingen:
Stooklijn: 0,25
Minimaal gewenste aanvoertemperatuur: 25 graden
Binnentemperatuur compensatie- actief
Pomp vv-circuit laagste stand
Gewenste binnentemperatuur: 19.5

(dit topic wel gevonden, maar hielp me niet verder: Hoog verbruik aroTHERM plus VWL 105/6 A)
Shelly 1pm gen4 met sensor add-on geplaatst en geeft dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHUUoos-BBxJwUI1_O4MpJqumBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1f2SEIyCZnkDIxIXG9ZBwn1Z.png?f=user_large

Ebusd laat momenteel dit beeld zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYJPfhDV4-SdfxBkcPcqgBzNSig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sd7pyImvtx9EkCrtg7GgEmiM.png?f=user_large

Het vermogen is meestal minimaal, met wat stops:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzicWEsE79Zc8JxhA2dGFDsMNLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YKJcPJRk9FcLwdo5v0h3r5pX.png?f=user_large

Ergens heb ik het idee dat de warmtepomp een te hoog minimumvermogen heeft voor de woning, maar verder weet ik het ook niet.
Iemand een idee waarom de COP zo achterblijft?

[ Voor 26% gewijzigd door John_Otters op 30-12-2025 20:27 ]

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:18
Begin eerst eens met die buffer weg te halen...

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:02
nonesuch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
Hoeft niet die zit via T stukken, is afsluitbaar.
Voor de WP bezitter. Warmtepomptips.nl heeft er geen verstand van en daardoor is de oplossing niet meest effectief.
Waarom zit er volledige naregeling op, gaat dat soms open en dicht?
Haal al die servo’s er eens af.
En kijk of de WP niet uitslaat op de TA TA setpoint zodat die lange runs draait.
Zet Stooklijn eerst hoger, buffer dicht en klepjes eraf (witte motoren) en secundaire pomp hoger.

Edit oh wacht.
Het is ook nog een meng verdeler met pomp.

Sorry hier is echt niks goed gegaan.
Begin opnieuw met aansluiten met buffer in serie retour. En een nieuwe vloerverdeler zonder pomp.

[ Voor 62% gewijzigd door Technician- op 30-12-2025 20:38 ]

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
Gramser schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
Ik weet alleen dat het hier -midden des lands waar de wolven door de bossen waren- vandaag een defrostfestijn ten top was. Denk elke drie kwartier wel eentje. Dat had invloed kunnen hebben op de ruimtetemperatuur, ware het niet dat het zonnetje lekker doorkwam en m'n huiskamer verwarmde.
Herkenbaar, zelfde regio hier. Met de afgelopen koude en zeer droge dagen ging het top met nagenoeg geen defrosts, maar nu met de natte dagen rond het vriespunt is hij veel aan het defrosten. Ik tel er gemiddeld 1 per uur nu.

Soms loopt de ruimtetemperetuur een halve graad terug. Als het zonnetje gaat schijnen komt hij weer bij.

Dus ik zou de stooklijn nog iets kunnen verhogen, maar op de koudere droge dagen is dat juist weer niet nodig zo lijkt het... Hoe doen jullie dat?

Dit is wel een 55/6 die nu op zijn tandvlees loopt. Maar goed het is warm en nog geen gas nodig gehad...

• John_Otters
Technician- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:31:
[...]

Hoeft niet die zit via T stukken, is afsluitbaar.
Voor de WP bezitter. Warmtepomptips.nl heeft er geen verstand van en daardoor is de oplossing niet meest effectief.
Waarom zit er volledige naregeling op, gaat dat soms open en dicht?
Haal al die servo’s er eens af.
En kijk of de WP niet uitslaat op de TA TA setpoint zodat die lange runs draait.
Zet Stooklijn eerst hoger, buffer dicht en klepjes eraf (witte motoren) en secundaire pomp hoger.

Edit oh wacht.
Het is ook nog een meng verdeler met pomp.

Sorry hier is echt niks goed gegaan.
Begin opnieuw met aansluiten met buffer in serie retour. En een nieuwe vloerverdeler zonder pomp.
  • Buffer had ik afgesloten inderdaad, maar dat lost niets op.
  • Naregeling/servo's gaan eigenlijk alleen dicht voor 2 ruimtes/zones waar de zon vanuit het zuiden de boel flink kan opwarmen. De rest staat continue helemaal open, dus dat is het ook niet.
  • Het is géén mengverdeler: de bypass is helemaal dichtgedraaid, dus dat is het ook niet. Pomp zit op de verdeler ivm buffer, maar zou nu misschien uit kunnen als de buffer dicht staat. Ik zie alleen niet wat dat gaat doen met mijn COP?
  • Stooklijn stond eerst hoger, maar dan warmt de woonkamer op naar 20 -21 graden. Verbruikt de WP dus meer, terwijl hij minder moet gebruiken.
Wat bedoel je hiermee? Welke instelling moet ik hiervoor bij / waar kan ik dit zien?
secundaire pomp hoger.
Je bedoelt de pomp op de verdeler? Wat gaat dit doen? Gaat mijn delta-t dan niet omlaag als het water harder door mijn vloer/wand heen stroomt?

[ Voor 5% gewijzigd door John_Otters op 30-12-2025 21:58 ]

• Gramser
Ik verwarm ook met een 55/6 - en dan accepteer ik dat het misschien een graadje afkoelt. Mijn stooklijn is vrij hoog maar ik heb relatief weinig vvw voor wat ik verwarm, denk ik, en geen spouwmuurisolatie. Maar ach, dan weet je nog eens dat het buiten winter is he ;)

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:23
Draai hier met een 75/6

WensT 21,5
Actuele T 21,5
AT 34c
Stooklijn 0.45
Adaptief UIT
BT compensatie: actief
1340 watt op moment van typen.
Vanaf 22.00 naar 21c verbruik 850 watt op dit moment

Zit eigenlijk verder nergens aan alleen nachtverlaging half graadje. Temperatuur zakt bijna nooit. Zakt die wel door extreme kou zet ik de stooklijn gelijk een tandje hoger.

Vaak overdag met zonneschijn overshoot. Wordt het soms 22-22.3 binnen maar hoeft hij minder hard te werken na zakken temperatuur.

@John_Otters
Heb hier ook een pomp verdeler met flowmeters, werkt gewoon perfect! Verbuikt alleen wat meer stroom dan wanneer je verdeler zonder pomp hebt en dikkere voeding. Dan kun je namelijk met nog lagere temperatuur werken.

Met AT van 34 graden en de thermostaat knop op mijn pomp unit volledig open, gaat de volledige 34 gewoon de vloer in. Hij mengt pas bij wanneer de temperatuur die je op je knop hebt staan de vloer in wil.

Met een pompunit heb je iets meer AT nodig en duurt het langer voor je vloer op temperatuur is maar eenmaal op temperatuur geen probleem.

Zonder pomp unit minder verbruik, meer flow, lagere AT. (Altijd de betere optie) maar een pompverdeler werkt ook gewoon.

Heb een vrijstaand huis met veel raampartijen en is op het moment 21,5 binnen zonder probleem.

Moet wel zeggen dat het nogal rommelig is allemaal. Kabels en leiding werk bedoel ik.
Had wel wat netter gekund.

Kijk even goed naar je pomp stand op je verdeler. Zover ik weet moeten allebei de lampjes in het midden staan( verschildruk constant, karakteristiek ll)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxgHHfFj5Roo3BeYfELbgaaaURE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHiIbP2TTH3ne82vJUY5YpyC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Jansen1987 op 30-12-2025 22:14 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

John_Otters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:16:
Sinds mei van dit jaar draait hier ook een 55/6. Een 35/6 was waarschijnlijk ook voldoende geweest, maar die was door de subsidieregeling duurder.
Dus, @John_Otters, nu heb je een warmtepomp die bij aanschaf goedkoper was, maar overgedimensioneerd is. Daardoor gaat dat voordeel in de loop van de tijd omgebogen worden in een nadeel. Door die overcapaciteit kost je dat rendement en ga je dus per jaar meer stroom verbruiken dan je met een kleinere WP had gedaan. Elk jaar weer.

Edit: dat klopt dus niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

<dubbel>

[ Voor 199% gewijzigd door Hippe Lip op 31-12-2025 00:18 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

nonesuch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Kijk hier maar eens naar: YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En voor zoneren en naregelen geldt ook dat je daar weinig tot nix mee wint in een aantal situaties.

<John O`Mill>

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
@Hippe Lip 35/6 heeft geen lager minimum vermogen. De keuze van @John_Otters is dus gewoon de juiste.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:33:
@Hippe Lip 35/6 heeft geen lager minimum vermogen. De keuze van @John_Otters is dus gewoon de juiste.
Dat lijkt erop te wijzen dat de compressor bij beide modellen hetzelfde is?
Waarin verschillen de 35/6 en de 55/6 dan?

<John O`Mill>

• Gramser
Ik vermoed een afgetopt maximum veemogwn bij de 35/6?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mengverdeler met servoknoppen. Op slechts 8 groepen zou ik het hooguit waterzijdig eenmalig inregelen en klaar. (En de eenvoudigste verdeler met flowmeters plaatsen)
En langs de buffer werken. Of in serie aan de retour.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 31-12-2025 08:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• water_escape
Hij heeft het zwaar gehad vannacht. net niet op temp kunnen houden. En al 20kw verbruikt. Cop is gezakt van 3.7 naar 3.0 nu.

Rechts is vannacht. De lagere lijn was de SWW opwarmen gistermiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cPPdA5Kea2ZAZHj8a5K6GM57DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3pDqiWab0BBUDyrEbflIENY.png?f=fotoalbum_large

Ik pas nu de BT aan naar Actief. Dus dan krijgen wel:

Curve: 0,3
Min aanvoer: 24c
BT: Actief
Wenstemp 19.5

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 31-12-2025 09:48 ]

Water-Escape

• Ronald
Gramser schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:42:
Ik vermoed een afgetopt maximum veemogwn bij de 35/6?
Als we alle modellen warmtepompen van de markt trappen waar een software-beperking op zit dan houden we de helft over en wordt het leven weer simpeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jansen1987
water_escape schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:47:
Hij heeft het zwaar gehad vannacht. net niet op temp kunnen houden. En al 20kw verbruikt. Cop is gezakt van 3.7 naar 3.0 nu.

[Afbeelding]

Wenstemp 19.5
Echt apart, zoveel verbruik en maar eigenlijk op 19.5 Graden wensT.

Heb hem hier op 21c staan van 22.00-10.00 en van 10.00-22.00 op 21,5

Tot nu toe 12kw

Heb jij hem op Fluisterbedrijf staan Snachts?

Sowieso stand actief gebruiken. Veel minder schommelingen in temperatuur en verbruik dan bij uitgebreid.

Zet je stooklijn iets hoger. Misschien heeft de boel iets hogere AT nodig.
Een hogere stooklijn wil niet altijd zeggen meer verbruik. ALS je het met 0.3 nooit op temperatuur krijgt en met 0,5 wel dan zal die bij 0,5 bij gehaalde setpoint op een lager pitje blijven draaien. Haal je je setpoint niet staat je curve te laag en moet hij altijd hard blijven werken.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:10
water_escape schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:47:

[Afbeelding]

Wenstemp 19.5
Zo te zien staat 'ie continu vol te stampen. Dan is het niet zo gek dat je bij deze weersomstandigheden van defrost naar defrost gaat. Haalt hij de gewenste aanvoertemperatuur? En hoeveel oppervlak wordt er verwarmd?

• water_escape
Jansen1987 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:15:
[...]

Tot nu toe 12kw

Sowieso stand actief gebruiken. Veel minder schommelingen in temperatuur en verbruik dan bij uitgebreid.

Een hogere stooklijn wil niet altijd zeggen meer verbruik. ALS je het met 0.3 nooit op temperatuur krijgt en met 0,5 wel dan zal die bij 0,5 bij gehaalde setpoint op een lager pitje blijven draaien. Haal je je setpoint niet staat je curve te laag en moet hij altijd hard blijven werken.
Dat is lastig te vergelijken. Hoe groot is je huis, hoe open is hij, hoeveel ramen. Jouw verbruik is bizar laag als ik dit zo lees. Maar hogere stooklijn is hogere temp en hoger verbruik .

Water-Escape

• water_escape
Isdatzo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:09:
[...]

Zo te zien staat 'ie continu vol te stampen. Dan is het niet zo gek dat je bij deze weersomstandigheden van defrost naar defrost gaat. Haalt hij de gewenste aanvoertemperatuur? En hoeveel oppervlak wordt er verwarmd?
Yup, volle bak blijkbaar.
Ik weet niet waar ik zoveel warmte zou verliezen.

op 0.3 lijkt hij het de gewenste temp niet te halen. Aanvoer is 28.5 - 30 graden bij die 0.3. (zou ik hoger verwachten eigenlijk)

Hij moet een 120m2 vvw opwarmen beneden over 15 groepen.

Water-Escape

• Jansen1987
water_escape schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:
[...]

op 0.3 lijkt hij het de gewenste temp niet te halen. Aanvoer is 28.5 - 30 graden bij die 0.3. (zou ik hoger verwachten eigenlijk)

Kun je je AT en RT meten? ALS je retour net zo warm is kan die z’n warmte niet kwijt en gaat hij ook pendelen.

Hogere AT kost normaliter meer energie, maar zodra de warmte bereikt is gaat hij terug naar een lager pitje. En houdt hij de boel makkelijker warm.

Hier vrijstaand huis met veel raampartijen en ongeveer 75m2 vvw en 2 verdiepingen standaard radiatoren.

Ik heb mijn stooklijn op 0.45 heb wel een verdeler met pomp.

Na elke aanpassing even 24 uur de tijd geven.

Op moment va typen hier AT 34 verbruikt 1250 watt en 21.4 binnen. (Vanaf 10.00 van 21 naar 21,5 op schema)

• water_escape
Jansen1987 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:28:
[...]

Kun je je AT en RT meten? ALS je retour net zo warm is kan die z’n warmte niet kwijt en gaat hij ook pendelen.

Hogere AT kost normaliter meer energie, maar zodra de warmte bereikt is gaat hij terug naar een lager pitje. En houdt hij de boel makkelijker warm.

Hier vrijstaand huis met veel raampartijen en ongeveer 75m2 vvw en 2 verdiepingen standaard radiatoren.

Ik heb mijn stooklijn op 0.45 heb wel een verdeler met pomp.

Na elke aanpassing even 24 uur de tijd geven.

Op moment va typen hier AT 34 verbruikt 1250 watt en 21.4 binnen. (Vanaf 10.00 van 21 naar 21,5 op schema)
Ja AT en RT zijn top. TA5. Zie grafieken van gisteren.
In de logs zie je ook dat het defrosts zijn en niet pendelen.

Vrijstaand, zeer veel glas, alles open (keuken en woonkamer) 120m2. Boven geen verwarming. Hangen airco;s indien nodig.

Enkel vvw, dus open verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wocYxr7C_1ksFu8ZdKRgRxIbJlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwQ24SlFOJwrsMYgiFnrNjEt.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Ronald
Je verliest dus heel veel warmte aan de niet expliciet verwarmde boven etage.

Ik heb verder niet scherp wat de isolatie is, maar dat een 55/6 op zijn tanden loopt verbaast me niets… het totale verlies incl dat verlies via boven zit echt wel in de buurt van wat er tussen de defrosts gemaakt kan worden.

2 graden is een zeer zeer moeilijke temperatuur voor ondergedimensioneerde machines… en zo gebruik je hem door boven niet te verwarmen.

• dunklefaser
@water_escape Jouw 75/6? moet blijkbaar zwaar werk onder ongunstige omstandigheden verrichten.

Wat ik uit de grafiek kan afleiden is ongeveer elke 45 min een defrost - zoiets kan soms gebeuren.
Maar als de wp (zonder BUH) met deze defrosts niet voldoende warmte voor het huis kan leveren
zou de dimensionering misschien iets aan de krappe kant kunnen zijn.
Maar we kennen jouw warmteverlies en jouw warmteafgifte niet.(vorig gasverbruik bekend?)
Het e.e.a. heeft natuurlijk @BjornHero in kaart gebracht.

De CoP wordt met zoveel defrosts lager - kan niet anders.

Bij mij met 7 defrosts vandaag tot 10 uur is de CoP geschat ca. 3,7
(aanvoer 25,5 - 26,5 °C / buiten ca. -1 °C en r.v. 91-94%)
De arotherm pure 6.5/7.2 split hoefde vanochtend tot 10 uur niet veel warmte te leveren: ca. 29 kWh

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 31-12-2025 12:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Nu online
Jansen1987 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:15:
[...]

Tot nu toe 12kw

Voor zover ik weet is uitgebreid in de regeling precies hetzelfde als actief met dat verschil als setpoint wordt overschreden bij uitgebreid de WP en waterpomp stoppen. Bij actief blijft na overschrijding setpoint met 3 graden wel de waterpomp lopen. Ik zie zolang setpoint niet overschreden wordt in ieder geval geen enkel verschil. Ik gebruik uitgebreid omdat ik snelle verwarming heb met radiatoren en mijn serre met zon de kamer gratis verwarmt en WP dan stopt en na afkoeling dit snel genoeg weer bijtrekt. Met VV is dit een ander verhaal.

• MotorBeast
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:
[...]

Als je het boven veel kouder houdt trekt de warmte naar boven. Het is hier boven 19 a 19,5 met radiatoren en verbruik minder dan als ik dit niet doe. Badkamer zelfs 22 graden. Gewoon je huis egaal verwarmen YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:02
John_Otters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:55:
[...]
  • Buffer had ik afgesloten inderdaad, maar dat lost niets op.
  • Naregeling/servo's gaan eigenlijk alleen dicht voor 2 ruimtes/zones waar de zon vanuit het zuiden de boel flink kan opwarmen. De rest staat continue helemaal open, dus dat is het ook niet.
  • Het is géén mengverdeler: de bypass is helemaal dichtgedraaid, dus dat is het ook niet. Pomp zit op de verdeler ivm buffer, maar zou nu misschien uit kunnen als de buffer dicht staat. Ik zie alleen niet wat dat gaat doen met mijn COP?
  • Stooklijn stond eerst hoger, maar dan warmt de woonkamer op naar 20 -21 graden. Verbruikt de WP dus meer, terwijl hij minder moet gebruiken.
[...]

Wat bedoel je hiermee? Welke instelling moet ik hiervoor bij / waar kan ik dit zien?

[...]

Je bedoelt de pomp op de verdeler? Wat gaat dit doen? Gaat mijn delta-t dan niet omlaag als het water harder door mijn vloer/wand heen stroomt?
Ik ben vergeten wat nou precies het probleem was?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:49:
2 graden is een zeer zeer moeilijke temperatuur voor ondergedimensioneerde machines… en zo gebruik je hem door boven niet te verwarmen.
@water_escape Door boven niet te verwarmen kun je dat (vanuit de benedenverdieping gezien) als buitenmuur beschouwen. Maar dan wel een bijzonder slecht geïsoleerde buitenmuur!

Je kunt bijzonder veel winst halen bij het isoleren van de vloer van de bovenverdieping (=plafond beneden). Net zo goed als je buitenmuren en je verbruik zal flink afnemen.

<John O`Mill>

• MotorBeast
  • Nu online
Nou eerste volledig jaar met WP stoken is voorbij. Hieronder mijn cijfers. Ik ben al tevreden en waarschijnlijk zal het nog dalen per graaddag na genomen maatregelen (beter isoleren aanvoer en retourleidingen, dak serre naar u waarde 1,1 van 2,8 , inregelen afgifte en finetunen stooklijn).

1 jan t/m 30 dec
2025
1 jan t/m 30 dec
Verwarming
2545,4 kWh
Overig = SWW
927,6 kWh
Totaal
3473,0 kWh
Per gewogen graaddag
0,78 kWh
Aantal gewogen graaddagen
3280

• water_escape
@Hippe Lip @MotorBeast @dunklefaser @Ronald

Het is een 75/6 idd.
Er is een BUH, voor SWW heb ik die uit staan. Voor verwarming schakelt hij niet in, dat heeft hij alleen op dag 1 gedaan toen hij voor het eerst aan ging. Ik dacht een uurtje met BUH zitten stoken.

Zou boven echt het issue zijn? Het is daar 16 graden. Meer dan genoeg voor slaapkamers. De kamers hebben airco om te verwarmen of koelen indien nodig. Betonnen vloeren met verlaagd plafond in woonkamer/keuken.

Water-Escape

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:34:
[...]

Voor zover ik weet is uitgebreid in de regeling precies hetzelfde als actief met dat verschil als setpoint wordt overschreden bij uitgebreid de WP en waterpomp stoppen. Bij actief blijft na overschrijding setpoint met 3 graden wel de waterpomp lopen. Ik zie zolang setpoint niet overschreden wordt in ieder geval geen enkel verschil. Ik gebruik uitgebreid omdat ik snelle verwarming heb met radiatoren en mijn serre met zon de kamer gratis verwarmt en WP dan stopt en na afkoeling dit snel genoeg weer bijtrekt. Met VV is dit een ander verhaal.
Ja is idd een andere situatie. Ik merk bij uitgebreid te veel schommelingen. Zowel in stroom verbruik als in aan en uit gaan en in afkoelende vloer regelmatig.

Merk dat hij hier op actief veel rustiger draait en een constant warme tegel vloer.

• MotorBeast
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:05:

Het is een 75/6 idd.
Er is een BUH, voor SWW heb ik die uit staan. Voor verwarming schakelt hij niet in, dat heeft hij alleen op dag 1 gedaan toen hij voor het eerst aan ging. Ik dacht een uurtje met BUH zitten stoken.

Zou boven echt het issue zijn? Het is daar 16 graden. Meer dan genoeg voor slaapkamers. De kamers hebben airco om te verwarmen of koelen indien nodig. Betonnen vloeren met verlaagd plafond in woonkamer/keuken.
Yep. 16 graden is veel te koud. Je plafond van je woonkamer zuigt alleen al dan veel warmte op. Die verwarmt nu je bovenverdieping. Heb je wel VV boven. :D Toen ik mijn dak isoleerde ging verbruik met 30 % naar beneden. Warmte stijgt altijd op.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 14:21 ]

• dunklefaser
Mijn cijfers over het afgelopen jaar zijn niet zo interessant.
Wat elektrische energie en warmte energie en nog wat meer betreft
staat het e.e.a. in de tabelletjes van @Tomexergie in het L/W-wp topic.
Binnenkort ook over heel 2025.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 31-12-2025 14:33 ]

• Ronald

Het is een 75/6 idd.

Het verlies van beneden naar boven is exact het verlies van boven naar buiten. Waarom denk je dat het daar maar liefst 16 graden blijft. Dat komt ergens vandaan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ja, boven is zeker (op z’n minst een deel van) het probleem.

Kijk hier eens naar. Zware kost misschien, maar daar zie je hoe het zit:
YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

<John O`Mill>

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:37

Seafarer

XXX

Het is een 75/6 idd.

Airco's boven aan zetten op volle kracht en je zult het merken. Meest eenvoudige test.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:36:
[...]

Airco's boven aan zetten op volle kracht en je zult het merken. Meest eenvoudige test.
Niet echt. L/L warmt erg slecht en traag massa op. Zet ze uit en het is weer koud. Je vloer duurt een eeuwigheid. Gewoon daar de verwarming mee laten draaien.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MotorBeast vermogen is vermogen. Elke kW die de airco het huis in pompt (ook als die alsnog door het dak verloren gaat...) hoeft de 75/6 van @water_escape niet te doen :)
Dus airco's 24/7 op 18+ en hertesten is niet dom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
  • Nu online
@Proton_ Maar het helpt niet mee om je plafond in de woonkamer te dempen in afname van warmte en je muren blijven ook nog tijden koud boven. De lucht wordt warm. Dat is wat anders dan massa. Deze discussie wordt ook tot in den treuren gevoerd in L/L topic.

Ik heb toevallig enige weken geleden de L/L erbij aangezet na een renovatie beneden toen het 12 graden binnen was geworden. Het was snel op de thermostaat 22 graden. Okee, zet hem uit. Binnen no time weer 16 graden. Het nadeel van L/L.
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic