• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
In een plaatje (jan '24): thermisch een rechte lijn, elektrisch behoorlijk krom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEmup8CKGl51-tZrCtb_iaFkZrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOgIyJpivpcIQQ4S3bHRRwyV.png?f=fotoalbum_large @dunklefaser vanuit het oogpunt van een LLM zijn ook de zinnige antwoorden verzonnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:55
@Proton_ De "zinnige" antwoorden van een LLM zijn waarschijnlijk niet helemaal verzonnen, d.w.z. uit de kunstmatige duim gezogen, maar eerder uit diverse, min of meer betrouwbare bronnen "intelligent samengevat".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:27

thido

Tilburg

Hmm, ik zag vanmiddag dat mijn 75/6 vanzelf aan het verwarmen is geslagen.
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Kusterse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:39:
[...]

Hoe is dan het circuit voor aftappen?
Krijgt dan 1 tank prioriteit met een thermostaatkraan
of tap je die parallel leeg?
Staat dat ook in serie? gaat het Tap water altijd door beide tanks?
Heb even snel een schema van gemaakt 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_CYwzxGlWVwx-Wa-4Q7Ha2d1TE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ud3a2z3fg5R56yy85zhjkbRD.png?f=user_large

Blauw is koud tapwater in
Rood is warm tapwater uit
Oranje is een koppelleiding tussen de boilervaten in.
Groen is CV-leiding met spiraal in de boiler.
Let wel op de stromingsrichting. Die moet contra zijn, zoals aangegeven met pijlen.

Praktisch maak je alles gewoon groter hiermee.

[ Voor 3% gewijzigd door FireWood op 24-12-2025 21:10 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:32
thido schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:59:
Hmm, ik zag vanmiddag dat mijn 75/6 vanzelf aan het verwarmen is geslagen.
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).
Vorstbeveiliging schat ik in.

• thido

thido

Tilburg

MotorBeast schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:12:
[...]

Vorstbeveiliging schat ik in.
Ben wel benieuwd wat daar de triggers voor zijn. Ta en Tr zaten beide tussen de 19-20c op dat moment. Kan me niet voorstellen dat de compressor dan aan moet, beetje rondpompen is wel prima dan lijkt mij.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
Steyn_E schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]

Compressormodulatie kun je in ieder geval zien op de binnenmodule (VWZ AI of Unitower) onder 'monitoren', maar alleen op het moment dat 'ie draait. Mogelijk kun je het ook zien op een VRC720 (maar die heb ik zelf nog niet).

Die warp vloerverwarming zou een reden kunnen zijn om een extra pomp toe te passen, maar dat kan evt ook zonder buffervat. Al kan ook de waterinhoud daarmee te klein worden in jouw geval, dat zou je adhv aantal m2 vloerverwarming moeten bepalen. Dan zou de buffer ook in serie kunnen. Nou heb ik geen idee hoeveel warmte die warp kan afgeven, maar met zoveel vloerverwarming zou je denken dat je zonder buffer toe kan (als de waterinhoud maar voldoende is). De pomp zou dan indien noodzakelijk in serie met die van de WP komen als die onvoldoende vermogen heeft voor dat hele systeem; heat geek heeft dat ooit geprobeerd en dat werkt feilloos. Evt alleen op de leiding naar de warp verdelers.

Een parallelbuffer is wat mij betreft zonde als 'ie niet 500+l groot is (voor dit vermogen warmtepomp). Al kun je menging beperken door ook de afgiftepomp zo dicht mogelijk bij die 2000l/h te laten draaien; hoe dichter die twee in evenwicht zijn hoe kleiner de menging, ook als de 'evenwichtsfles' klein is. Hoeveel verpompt bjj jou die secundaire pomp? Die instelling aanpassen is zo gepiept en kost €0.
Net even gekeken: modulatie staat op 29,5% momenteel. Het Is -1,2c hier nu buiten.

Volgens mij verpompt mijn tweede pomp achter het buffervat zo’n 1300l/h. Zal ik morgen even checken. Volgens mij kan hij niet veel hoger dan dat. Het is een dab evosta3.
SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:41:
[...]

Hoe is je opstelling nu? Vanuit warmtepomp naar parallel buffervat, vanuit daar door secundaire circulatiepomp naar afgiftesysteem?

Zijn je vvw verdelers pomploos, zowel de vvw verdeler met dunne rietjes (droogbouw) als de vvw verdeler met dikkere slangen?
Wat is de flow per groep ongeveer, voor beide verdelers?
Boven is dus droogbouw met WARP, beneden zijn vvw slangen in zandcement? Hoeveel m2 beneden?

Wordt het met de huidige opstelling overal warm?

Met die info kun je inschatten/bepalen of het zonder parallel buffervat kan.
Ja klopt, precies zoals je zegt vanuit WP naar buffervat, direct achter het buffervat pomp naar afgifte systeem. Dat zich vervolgens met een t-stuk opsplitst in een leiding naar boven en naar de beneden verdeler, beide pomploos.

Beneden (16mm) is ingefreesd, boven is 7mm WARP. De flow per groep heb ik geen idee van, maar ik weet wel dat die nog verder te finetunen moet. Mijn COP stort best wel in momenteel, van 4,8 twee dagen geleden naar rond de 2,9-3,0 nu. Modus van binnentemp compensatie uitgebreid naar actief omgezet. Lijkt er momenteel op dat het retourwater veel te warm retour komt, nagenoeg gelijk aan de aanvoer.

Het wordt wel overal warm. Beneden niet echt voelbaar, boven is de vloer echt voelbaar warm, waarschijnlijk omdat het zo dicht onder het oppervlak ligt oid. of omdat de retour temperatuur net zo warm als de aanvoer is :?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
ervh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:29:
Ja klopt, precies zoals je zegt vanuit WP naar buffervat, direct achter het buffervat pomp naar afgifte systeem. Dat zich vervolgens met een t-stuk opsplitst in een leiding naar boven en naar de beneden verdeler, beide pomploos.

Beneden (16mm) is ingefreesd, boven is 7mm WARP. De flow per groep heb ik geen idee van, maar ik weet wel dat die nog verder te finetunen moet. Mijn COP stort best wel in momenteel, van 4,8 twee dagen geleden naar rond de 2,9-3,0 nu. Modus van binnentemp compensatie uitgebreid naar actief omgezet. Lijkt er momenteel op dat het retourwater veel te warm retour komt, nagenoeg gelijk aan de aanvoer.

Het wordt wel overal warm. Beneden niet echt voelbaar, boven is de vloer echt voelbaar warm, waarschijnlijk omdat het zo dicht onder het oppervlak ligt oid. of omdat de retour temperatuur net zo warm als de aanvoer is :?
Dat is alvast heel goed nieuws, dat het overal warm wordt. Dan is de weerstand die de dunne WARP slangetjes geven blijkbaar niet té hoog.

Nu is het een kwestie van de specs vergelijken tussen de primaire circulatiepomp (van je warmtepomp) en de secundaire circulatiepomp (na je buffervat). Als de eerste (evt in de hoogste stand) even krachtig is als de tweede, dan kun je het parallelle buffervat verwijderen.

Wat je dan simpelweg kan doen: de aanvoer niet dóór het buffervat laten lopen maar erlangs en de secundaire circulatiepomp verwijderen. Dan staat je buffervat opeens in de retour.

Wat dat oplevert? Een aanzienlijk hogere COP
Zie:
- dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub.
In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.
- deze data van veel warmtepompen uit de UK: een aanzienlijk hogere COP zonder parallel buffervat. Buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
Proton_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:03:
In een plaatje (jan '24): thermisch een rechte lijn, elektrisch behoorlijk krom.[Afbeelding] @dunklefaser vanuit het oogpunt van een LLM zijn ook de zinnige antwoorden verzonnen.
Ik heb de data wat uitgebreider bij Chat neergelegd. Dus gerekend met de KNMI data (incl. relatieve luchtvochtigheid) van weerstation de Kooy dat hier vlak bij ligt. Redelijk betrouwbaar in dit geval dus. Verder is er weinig tot niets veranderd aan ons gedrag in huis. De warmtevraag is er feitelijk niet door veranderd.

Chat komt dan tot de conclusie dat standje uitgebreid (gecorrigeerd met de werkelijke data) er in de periode van 1-11-24 t/m 23-11-24 aanzienlijk meer energie gekost heeft dan standje actief in dezelfde periode van dit jaar.

Helaas heb ik geen warmtemeter om exact te rekenen met de thermische energie.
Ik meet wel mijn elektrisch vermogen met een (HomeWizard) kWh meter. Er zit tussen wat Vaillant meet en wat HomeWizard meet echter nog geen 2% verschil, waarbij Vaillant altijd wat meer aangeeft te verbruiken dan de HomeWizard kWh meter feitelijk aangeeft.

Ik ga proberen om de thermische data van Vaillant door Chat om te laten zetten in een conclusie.
Met in het achterhoofd dat de werkelijke data anders kan zijn 😉
Ik betwijfel echter of het verschil tussen de (thermische) data van Vaillant en de werkelijke thermische data (die ik niet kan meten) zo groot is dat dit van grote invloed kan zijn op de uitkomst.

Op basis van elektrisch verbruik kwam Chat tot nu toe tot de volgende conclusie:

Het verschil in energie per graaddag tussen 2024 en 2025 wordt vrijwel volledig verklaard door het conditioneel toepassen van ruimtetemperatuurcompensatie (en mogelijk een lagere minimum-aanvoer)

Ik probeer niets te bewijzen overigens 😇
Het is, in mijn situatie, gewoon een opvallend verschil wat ik graag deel.

[ Voor 8% gewijzigd door Remar65 op 25-12-2025 09:37 ]

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ik heb er ook niet aan gerekend, maar na het eerste stookseizoen met de WP, twee jaar geleden, viel me dit ook al op. Gedrag is ook rustiger nu. Nu gewoon lekker doorpruttelen, wel vrij hoog in de modulatie (duh, ‘t is kouddd!!!), maar voor die paar dagen per jaar is het prima. Als de dagtemperaturen boven de 8 graden komen, zet ik ‘m op Uitgebreid.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
pc_slopert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:50:
[...]

@Kaspers met dank aan jouw input heb ik sinds vanmiddag ook de nodered flow werkend. En nu dus volgens de flow op actief met stooklijn op 0,50 . Tot nu toe was het op 0.25 en met uitgebreid ook nog te doen maar merk wel dat het met echt koude wat meer moeite kost. En boven heb ik nog enkele gewone radiatoren. Eens kijken hoe dit gaat werken.
Nog een vraag: die "
code:
1
iphone notificatie node
" hoe werkt dat want die doet bij mij niets? Ik heb wel een iphonie in HA die krijgt wel notificaties via de "
code:
1
Action notify.mobile_app_iphone
". Wat gebruik ik voor deze node?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat kan kloppen, dat is een zelfgemaakte subflow, dus die gaat niet werken wanneer je die subflow niet hebt. Ik heb hier een flow met 2 nodes die wel voor jou gaat werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
[
    {
        "id": "78c528f8f90ba16c",
        "type": "function",
        "z": "2fb67ea619f71bec",
        "name": "create notify payload (non-critical)",
        "func": "msg.payload = {\n  action: \"notify.mobile_app_koos\",\n  data: {\n    title: \"Warmtepomp draait nu op uitgebreid\",\n    message: \"\",\n    data: {\n      push: {\n        sound: {\n          name: \"None\",\n          critical: 0,\n          volume: 0\n        },\n        group: \"boiler\",\n        persistent: true,\n        sticky: true,\n        \"interruption-level\": \"active\"\n      }\n    }\n  }\n};\n\nreturn msg;\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 2440,
        "y": 580,
        "wires": [
            [
                "63bdf041737edf84"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "63bdf041737edf84",
        "type": "api-call-service",
        "z": "2fb67ea619f71bec",
        "name": "notify",
        "server": "3467b66e.566902",
        "version": 7,
        "debugenabled": true,
        "action": "",
        "floorId": [],
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [],
        "labelId": [],
        "data": "",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "blockInputOverrides": false,
        "domain": "notify",
        "service": "mobile_app_koos",
        "x": 2650,
        "y": 580,
        "wires": [
            []
        ]
    },
    {
        "id": "3467b66e.566902",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "version": 6,
        "addon": false,
        "rejectUnauthorizedCerts": false,
        "ha_boolean": [
            "y",
            "yes",
            "true",
            "on",
            "home",
            "open"
        ],
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true,
        "heartbeat": false,
        "heartbeatInterval": "30",
        "areaSelector": "friendlyName",
        "deviceSelector": "friendlyName",
        "entitySelector": "friendlyName",
        "statusSeparator": "at: ",
        "statusYear": "hidden",
        "statusMonth": "short",
        "statusDay": "numeric",
        "statusHourCycle": "h23",
        "statusTimeFormat": "h:m",
        "enableGlobalContextStore": true
    },
    {
        "id": "1eb1e156e881db0c",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "node-red-contrib-home-assistant-websocket": "0.80.3"
        }
    }
]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
Misschien al eerder eens gepost hier, maar dit is ook een leuke flow om het boilervat hoger te stoken wanneer er een overschot is aan zonne energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtJ6EiEzEIsPjleXeTL8sOLYhjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijG91LRooaVFpJZdMf4gTc8q.png?f=fotoalbum_large

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
Mijn 55/6 stond vannacht vol gas te draaien met 120rpm en hield het binnen netjes rond de 21 graden. Ik zag een ta van 44,5 en een tr van 37,5 met een flow van 860l/h. Dat zou betekenen dat hij ongeveer 6,8kW levert bij -4 buiten. 6,8kW komt ook overeen met het sommetje van de afgifte bij deze ta en dt. Leuk om te zien dat de 55/6 met dit (droge) weer doet wat beloofd is, en misschien nog een paar honderd Watt meer. De COP ligt vermoedelijk ergens rond de 2,5-3.

Ik denk wel dat ik het bivalent punt op -4 of -3 moet gaan zetten omdat hij het daaronder waarschijnlijk niet meer redt. Maar goed, dat was vooraf ook de verwachting. Eigenlijk presteert hij boven verwachting.

Enige wat me opvalt is dat de compressor bij dit toerental een laagfrequente brom geeft die ook binnen te horen is. Buiten verder niet storend, maar in een stil huis wel. Herkennen jullie dit? Bij mij staat hij op straatwerk, op bigfoots, met de achterkant op 25cm van een spouwmuur. De eerste 2,5m leiding bestaat uit RVS ribbelslang. Deze gaat vervolgens over op uponor. Je voelt de vorstkleppen en ribbelslang ook resoneren achter de wp.

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:27
Hier ook aanvoerleidingen die mee resoneren op bepaalde frequenties van de compressor, en daardoor de trilling doorgeven aan de gevel. Dat hoor je dan dus binnen ook.
Wel met de split plus 75/6 (geen monoblock), maar wellicht heeft iemand een goede tip om de resonantie te verminderen van aanvoerleidingen :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ik hoor mijn 55/6 ook hoor, met dit weer. Niet storend, in huis hoor ik niks, maar hij moet natuurlijk gewoon hard werken nu.

• MotorBeast
Voor het eerst dat ik met mijn 55/6 eens echte vorst meemaak. Ik mag niet klagen. -3,5 buiten, gevoelstemperatuur -11 op zijn koudst, 21 graden beneden en 19 boven en max aanvoer van 40 graden op de radiatoren met belasting van 70% van de compressor en geen enkele defrost. Ja het zuipt even stroom zo'n 1500W maar die paar dagen vorst kom ik wel door. Zonnepanelen doen nu 1300W en dat zal nog wel wat oplopen. BUH kan gewoon nog lekker uit blijven.

Installateur maar gillen. Gaat niet werken met een 55/6 en radiatoren. :w Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2025 12:01 ]

• MotorBeast
pepsimaxxie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:29:
Hier ook aanvoerleidingen die mee resoneren op bepaalde frequenties van de compressor, en daardoor de trilling doorgeven aan de gevel. Dat hoor je dan dus binnen ook.
Wel met de split plus 75/6 (geen monoblock), maar wellicht heeft iemand een goede tip om de resonantie te verminderen van aanvoerleidingen :)
Flexleidingen op de aansluiting van de buitenunit en ik heb sinds 2 maanden veren onder mijn unit https://www.bol.com/nl/nl...-120-kg/9300000071167455/

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier moest de 55/6 ook aan de bak met een kleine 200m2 aan vvw (stooklijn van 0.15).
Met de compressor op 95 Hz lijkt er gelukkig nog wat “ademruimte” te zijn voor nog koudere temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ6lZwGdFwm4JpBkdTpRzk_JMrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1Na19tEv0gGyuU1eX9Sijll.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• dunklefaser
Met de huidige temperaturen i.c.m. de lage r.v. zou een L/W-wp welke op ca. 40-60% van het maximale vermogen draait heel incidenteel (om de 3-4 uur?) een defrost ondergaan.
Een defrost kost ook geen vermogen - misschien wattuurtjes energie.

@Speedfight Mooi plaatje (bron? met interessante cijfers)
Maar de cijfers lijken niet met elkaar overeen te komen, wat misschien aan de verschillende tijden ligt.
3,8 kW past bijvoorbeeld niet bij een deltaT van 3,8 K en een flow van. 1245 l/h
En de berekende CoP van 2,5 lijkt trouwens eigenlijk wat aan de lage kant
- ik had met een aanvoer van 27,5 °C bij een buitentemperatuur van ca. -4 °C
een CoP van ca. 3,5-4 verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 13:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:18
SebastiaanPs schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:16:
[...]

Dat is alvast heel goed nieuws, dat het overal warm wordt. Dan is de weerstand die de dunne WARP slangetjes geven blijkbaar niet té hoog.

Nu is het een kwestie van de specs vergelijken tussen de primaire circulatiepomp (van je warmtepomp) en de secundaire circulatiepomp (na je buffervat). Als de eerste (evt in de hoogste stand) even krachtig is als de tweede, dan kun je het parallelle buffervat verwijderen.

Wat je dan simpelweg kan doen: de aanvoer niet dóór het buffervat laten lopen maar erlangs en de secundaire circulatiepomp verwijderen. Dan staat je buffervat opeens in de retour.

Wat dat oplevert? Een aanzienlijk hogere COP
Zie:
- dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub.
In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.
- deze data van veel warmtepompen uit de UK: een aanzienlijk hogere COP zonder parallel buffervat. Buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.
Bijna met je eens, behalve dat de pomp in de buitenunit hopelijk sterker is dan de pomp aan de afgiftekant want 1200l/h is niet genoeg om een Arotherm 105 of 125 op z'n meest efficient te laten werken. Da's de hoeveelheid stroming die de enkelfase modellen willen. Je wil zo dicht mogelijk bij de 2000l/h komen. Je kunt daarvoor ook de tweede pomp in serie plaatsen met de warmtepomp zelf (gaan ze prima mee om heeft Heat Geek getest) en het andere is dat je de verdelers boven en beneden zo goed mogelijk wil balanceren (op retourtemperatuur).

Overigens liep de 105 hier gisteren bij 1 graad nog altijd COP 5,5 (1,1KW in, 6,9KW uit) ondanks de parallelbuffer. Als de menging maar beperkt is. Dat is bij een 100L 'hydraulische scheiding' en dermate verschillende flowrates (2000l/h primair, 1200l/h secundair) uiteraard niet het geval.

En even narekenen of die buffer inderdaad niet alsnog nodig is qua inhoud voor m.n. defrosts.
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:56:
@Speedfight Mooi plaatje (bron? met interessante cijfers)
Maar de cijfers lijken niet met elkaar overeen te komen, wat misschien aan de verschillende tijden ligt.
3,8 kW past bijvoorbeeld niet bij een deltaT van 3,8 K en een flow van. 1245 l/h
En de CoP van 2,5 lijkt trouwens eigenlijk wat aan de lage kant
- ik had met een aanvoer van 27,5 °C bij een buitentemperatuur van ca. -4 °C
een CoP van ca. 3,5-4 verwacht.
Daar gaat iets niet helemaal goed lijkt me. Bij zo'n lage aanvoertemp zou je toch wat betere efficientiecijfers verwachten. Is die COP 2,5 misschien inclusief een (lange) SWW run? Zelfs dan lijkt het me laag, maar dat zou al wat kunnen verklaren. Andere mogelijkheid is onvoldoende verse luchttoevoer van de buitenunit omdat 'ie te beschut staat. Dan gaat 'ie z'n eigen afgekoelde lucht recirculeren, als dat zo is dan geeft de buitentemperatuursensor op de monoblock een lagere waarde aan dan je zou verwachten (enkele graden lager dan je dichtstbijzijnde weerstation).

[ Voor 20% gewijzigd door Steyn_E op 25-12-2025 13:15 ]

• Speedfight
  • Niet online
@dunklefaser : is een Home Assistent dashboard. Bron is de ebus. Dus ik meet niet met een externe warmtemeter. Waardes dus enigszins met een korrel zout nemen.

Verbruik en opbrengst (bron: ebusd hmu CurrentYieldPower) moet je nog bij elkaar optellen voor de thermische opbrengst.

@Steyn_E & @dunklefaser Scherp mbt CoP; berekening klopt inderdaad niet. De achterliggende formule moet nog het elektrische vermogen bij de opbrengst optellen en dan delen door het elektrisch vermogen. Nu deelt hij opbrengst door elektrisch vermogen. Oftewel de CoP zal dus 1 punt hoger liggen dan nu wordt weergegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfight op 25-12-2025 13:19 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Steyn_E
Speedfight schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:13:
@Steyn_E & @dunklefaser Scherp mbt CoP; berekening klopt inderdaad niet. De achterliggende formule moet nog het elektrische vermogen bij de opbrengst optellen en dan delen door het elektrisch vermogen. Nu deelt hij opbrengst door elektrisch vermogen. Oftewel de CoP zal dus 1 punt hoger liggen dan nu wordt weergegeven.
Goh, da's vreemd. De VWZ AI geeft wel het juiste cijfer volgens mij. Heb de internetmodule nog niet aangesloten dus heb de app (en z'n nukken blijkbaar) nog niet meegemaakt. Dan kom je inderdaad op een realistischer COP 3,45.

• dunklefaser
@Steyn_E 1 °C buiten en wat was de bijbehorende primaire aanvoer temperatuur?
Ik schat iets van ca. 25°C. Een CoP van 5,5 zou dan misschien kunnen.

• Steyn_E
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
29c aanvoer bij 28,5 gevraagd. Compressor nog altijd op ~30% maar nu draait 'ie uiteraard continue.

• dunklefaser
@Steyn_E Dat de compressoren in de krachtigere modellen (iets) efficiënter zijn o.k.,
maar zo efficiënt had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik denk dat er iets niet helemaal correct gemeten wordt.

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
shoof schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:58:

Enige wat me opvalt is dat de compressor bij dit toerental een laagfrequente brom geeft die ook binnen te horen is. Buiten verder niet storend, maar in een stil huis wel. Herkennen jullie dit? Bij mij staat hij op straatwerk, op bigfoots, met de achterkant op 25cm van een spouwmuur. De eerste 2,5m leiding bestaat uit RVS ribbelslang. Deze gaat vervolgens over op uponor. Je voelt de vorstkleppen en ribbelslang ook resoneren achter de wp.
Dat was de reden dat ik 1½ maand geleden dit als storing bij Vaillant gemeld had....en dan staat de buitenunit op 5-7 meter van het huis.vandaan. Dus ook boven nul gaat de buitenunit als een malle tekeer.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
Speedfight schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:23:
Hier moest de 55/6 ook aan de bak met een kleine 200m2 aan vvw (stooklijn van 0.15).
Met de compressor op 95 Hz lijkt er gelukkig nog wat “ademruimte” te zijn voor nog koudere temperaturen.
[Afbeelding]
Dit komt uit home assistant? Zo’n dashboard zou ik heul graag hebben.! Waar te vinden?

Ik blijf maar rommelen met m’n retourtemperatuur (27,5) die hoger is dan aanvoer (27.0). Alsof de opgewarmde vloer teveel warmte terug geeft ofzo.. Flow tussen binnenuit en pomp achter buffervat ligt dicht bij elkaar, 1150-1300l/h. Zou ik de 105/6 teveel knijpen met stooklijn 0,25, min. aanvoer 26c en actief?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Speedfight
  • Niet online
ervh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:40:
[...]

Dit komt uit home assistant? Zo’n dashboard zou ik heul graag hebben.! Waar te vinden?
Hier een paar eerdere posts van mij hierover:
Speedfight in "Verwarming uitlezen met ebusd"
Speedfight in "Verwarming uitlezen met ebusd"

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
Sonja12s schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:01:
[...]

Dat was de reden dat ik 1½ maand geleden dit als storing bij Vaillant gemeld had....en dan staat de buitenunit op 5-7 meter van het huis.vandaan. Dus ook boven nul gaat de buitenunit als een malle tekeer.
Bij mij doet hij het alleen bij hogere toerentallen. Vanmiddag was het rond 0 graden met een zonnetje op het huis en toen was hij een stuk stiller/geen resonantie. En buiten vind ik het geluidsniveau prima acceptabel, ook bij hogere toerentallen. Hij klinkt dan een beetje als een oude diepvrieskist.

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:09
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:54:
@Steyn_E Dat de compressoren in de krachtigere modellen (iets) efficiënter zijn o.k.,
maar zo efficiënt had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik denk dat er iets niet helemaal correct gemeten wordt.
Hier (volgens de app) gisteren een gemiddelde COP van 5.9 met een Ta rond de 24.5 °C met een minder krachtig model (75/5). Wel met een flow van zo’n 1550 l/h. Niet helemaal eerlijk, want bij mij rekent hij het verbruik van de secundaire pomp niet mee.

Temperatuur in woonkamer zakte met deze Ta wel naar 19.5 °C, maar een gourmetstel maakt weer een hoop goed qua temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door NL-Kasper op 25-12-2025 21:16 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:54
shoof schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:51:
[...]

Bij mij doet hij het alleen bij hogere toerentallen. Vanmiddag was het rond 0 graden met een zonnetje op het huis en toen was hij een stuk stiller/geen resonantie. En buiten vind ik het geluidsniveau prima acceptabel, ook bij hogere toerentallen. Hij klinkt dan een beetje als een oude diepvrieskist.
Als jij de hele dag in de kou hard moet werken ga je ook brommen op een gegeven moment.

• dunklefaser
@NL-Kasper Bij een buitentemperatuur van gemiddeld 0 °C (hier 0,4 °C) en een aanvoer van 24,5 °C
is theoretisch 12,15 voor de CoP mogelijk. De betere (industrie)warmtepompen zouden een efficiency (=praktische CoP) van tussen de 50% en max. 70 % hebben - veel warmtepompen voor huishoudelijk gebruik bereiken geen 50%.
Heb je stroomverbruik en warmteproductie extern gemeten?

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
Ik heb de afgelopen 2 dagen met nachtvorst dat in de ochtend de temperatuur in huis niet is wat het moet zijn. Ik probeer te herleiden waarom dit zo is. As we speak staat de thermostaat op 18c met 19c als gewenst. Warmtepomp buiten draait niet. Iemand enige handvaten? Gaat om een vwl55/6.

• NL-Kasper
@dunklefaser Stroomverbruik wel, alleen de warmteproductie kan ik helaas nog niet extern (na)meten. Daarvoor moet er eerst nog een Kamstrup tussen, dus het blijft vooralsnog gissen of de Vaillant cijfers kloppen.

Volgens de Tsjechische datasheet haalt mijn model een COP van “slechts” 3.9 bij A2/W35 ∆T 5K, maar geen idee wat de theoretische COP bij A1/W24 ∆T 2K van dit model zou zijn. Gemiddelde buitentemperatuur was hier gisteren 0.8 °C.

[ Voor 37% gewijzigd door NL-Kasper op 25-12-2025 21:39 ]

• NL-Kasper
aschja schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:18:
Ik heb de afgelopen 2 dagen met nachtvorst dat in de ochtend de temperatuur in huis niet is wat het moet zijn. Ik probeer te herleiden waarom dit zo is. As we speak staat de thermostaat op 18c met 19c als gewenst. Warmtepomp buiten draait niet. Iemand enige handvaten? Gaat om een vwl55/6.
Kan meerdere redenen hebben, maar het zou o.a. kunnen komen doordat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan en daardoor een tijd stopt tussen de runs.

Hoe hoog staat de stooklijn? En staat het afgiftesysteem voldoende open?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@aschja is er toevallig een klokschema actief die de WP belemmert om in te schakelen? Al zou dat direct moeten opvallen op de thermostaat.
Is er een melding te zien op het display van de binnenunit?
Is de waarde van de buitentemperatuur die de thermostaat weergeeft (ongeveer) correct?

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
Dit is de vierde winter voor onze Aerotherm split met alleen radiatoren.
Ik heb de maximale aanvoertemperaruur begrenst op 42 graden. Dit was tot vandaag altijd voldoende.

Toen ik vanochtend wakker werd was het 20.1 graden in plaats van de gewenste 21 graden. - 6.2 graden en NO wind met harde windstoten.

Maximale aanvoertemperaruur op 44 graden gezet en toen na een aantal uur weer 21 graden. Wel een aanzienlijk hoog stroomverbruik nu.

We zijn net bezig met het verhogen van de hypotheek voor het aanbouwen van een bijkeuken. We waren positef verrast door de getaxeerde waarde.

Vorige week heb ik ook offertes opgevraagd voor een droogbouw vloerverwarming.

Nu toch maar de knoop doorgehakt en we laten een systeem aanleggen door R floorz. 16mm buis welke in de fabriek voorgevreesd wordt in plaatmateriaal op basis van een legpatroon.

De Verdeler wordt zo geplaatst dat er recht boven op de eerste verdieping ook eenvoudig een tweede Verdeler geplaatst kan worden. Dit willen we het jaar daarop gaan doen en dan kunnen we eindelijk afscheid nemen van de radiatoren en het complexe systeem van diverse maten dikwandig staal

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-12-2025
FireWood schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:10:
[...]

Heb even snel een schema van gemaakt 8)
[Afbeelding]

Blauw is koud tapwater in
Rood is warm tapwater uit
Oranje is een koppelleiding tussen de boilervaten in.
Groen is CV-leiding met spiraal in de boiler.
Let wel op de stromingsrichting. Die moet contra zijn, zoals aangegeven met pijlen.

Praktisch maak je alles gewoon groter hiermee.
Super bedankt nu opzoek naar een tweede tank.
Maakt dus niet zoveel uit wat dat voor een tank is

Dank je wel.

• dunklefaser
@Ensch053
Niets nieuws betreffende de warmtepomp zelf wat ik zo lees.
En wat het vloerverwarmingssysteem aangaat zijn er waarschijnlijk passendere topics.
Maar wat is de specifieke relatie met de Vaillant arotherm split?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:59
shoof schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:58:
Mijn 55/6 stond vannacht vol gas te draaien met 120rpm en hield het binnen netjes rond de 21 graden.
120 rpm is wel erg langzaam voor een warmtepomp, dat is namelijk slechts 2 Hz... Je bedoelt vast 120 Hz, oftewel 7200 rpm ;) .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
Hier is de warmtepomp voor de aller eerste keer aangezet. Maar ik begrijp niet wat hij doet.

- Huidige temp 15c
- gewenste temp 19,5 Manueel
-

Ik heb de curve wat hoger gezet, maar hij maakt het water niet warmer dan 25c. Hij heeft zelfs de BUH gebruikt, maar geen idee waarvoor. Nu 3 uur later is het 1 graden warmer. gezien het 0 graden is verwacht ik 37c aanvoer zoals in de settings? Mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paIP9Qb-T-4ze_H-0jpFyNrwjU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRXV77DUBUf3vLJ5FcBj5YNf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ouom16xIZ97NmG7kUInpQqW4qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qEB2J9XxWWZyAjLmG08SkWFl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3FTvmFmddImuASnw90s6WW6lC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suljZiPQmFEwwc9bPc2iAvLv.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:33
water_escape schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:43:
Hier is de warmtepomp voor de aller eerste keer aangezet. Maar ik begrijp niet wat hij doet.

- Huidige temp 15c
- gewenste temp 19,5 Manueel
-

Ik heb de curve wat hoger gezet, maar hij maakt het water niet warmer dan 25c. Hij heeft zelfs de BUH gebruikt, maar geen idee waarvoor. Nu 3 uur later is het 1 graden warmer. gezien het 0 graden is verwacht ik 37c aanvoer zoals in de settings? Mis ik iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De WP moet al het water in je systeem opwarmen. Je denkt dat hij dit in een keer kan doen? Het is geen cv ketel, gaat geleidelijk.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• mr_evil08
@water_escape Beneden 4 graden buitentemperatuur gaat het opwarmen wel even duren.
Als je sneller resultaat wilt zien zet je afgiftepunten dicht elders(letop wel de minimale flow blijven respecteren).

Zaak is toch wel goed ontlucht?
Lukt nooit in 1x bij nieuw CV water.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2025 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• water_escape
@Kees_frl @mr_evil08 thanks. Ja misschien had ik hem net voor de vrieskou aan moeten zetten. Ik moet dus geduld hebben. SWW gaat wel goed, maar daar krijgt hij ook heet water retour van natuurlijk.

Ik dacht heel simpel, "hoen moeilijk is het om 37c te maken ipv 25c" , maar alles is natuurlijk ijskoud nog.

Water-Escape

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
Draait hij op vollast?

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 26-12-2025 13:10 ]

snameroc

• MotorBeast
water_escape schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:06:
@Kees_frl @mr_evil08 thanks. Ja misschien had ik hem net voor de vrieskou aan moeten zetten. Ik moet dus geduld hebben. SWW gaat wel goed, maar daar krijgt hij ook heet water retour van natuurlijk.

Ik dacht heel simpel, "hoen moeilijk is het om 37c te maken ipv 25c" , maar alles is natuurlijk ijskoud nog.
VV neem ik aan? Dan zou ik juist met een wat lagere aanvoer gaan opwarmen. Dat ding kan anders op een ijskoude vloer nooit zijn warmte kwijt. Radiatoren kwakken de warmte wel binnen no time de ruimte in.

• Steyn_E
ervh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:40:
[...]

Ik blijf maar rommelen met m’n retourtemperatuur (27,5) die hoger is dan aanvoer (27.0). Alsof de opgewarmde vloer teveel warmte terug geeft ofzo.. Flow tussen binnenuit en pomp achter buffervat ligt dicht bij elkaar, 1150-1300l/h. Zou ik de 105/6 teveel knijpen met stooklijn 0,25, min. aanvoer 26c en actief?
Nee, je flow is te laag. De WP (het buitendeel) moet liefst 2000l/h doen (bij elke temperatuur trouwens). Haalt ‘ie dat niet als je de pomp op maximaal zet? Dan heb je mogelijk te veel leidingweerstand. Bij minder dan 2000l/h zakt de COP vrij snel ineen.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02:52
Fijne kerst allemaal! Net terug uit Curacao va 30+ maar -5 is toch wel vrij vervelend.

@dunklefaser
@Gramser
@Proton_

Heb 2 dagen voor terug komst de Vaillant arotherm terug op normale wenstemperatuur gezet: van 17 bij afwezig naar 21. Met als gevolg extreem hoog stroom verbruik.

Nu stond de tussen deur helaas helemaal open recht tegen de senso comfort aan waardoor deze natuurlijk niet goed kon meten.
Jammer!

Ik heb mijn bivalente temp op -1 gezet dus de ketel moet bij springen onder de -1.
Zag dit niet gebeuren. Mis ik iets?
Moet Alternatief punt verwarmen aan of uit? Wil niet dat de warmtepomp volledig uit gaat en de ketel het volledig overneemt maar enkel bij springt of is dit niet mogelijk?

Hoor weer graag van jullie!

[ Voor 3% gewijzigd door Jansen1987 op 26-12-2025 15:14 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jansen1987 ik vind het lastig hier iets concreets op te zeggen. Wat vind je een extreem verbruik, en wat een normaal verbruik voor het vier graden opstoken?
Haalt de warmtepomp zijn stooklijn doeltemperatuur, of niet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jansen1987
@Proton_

Lijkt dat hij moeite heeft op hem op 21 graden te krijgen. Hij blijft nu een beetje steken op 19,7.

Stooklijn op 0,65
Standje Actief

Als de temperatuur rond de 0 graden ligt verbruikt hij 2000-2500 watt per uur. Dan kan ik onderhand beter de ketel aan gaan zetten.

Als ik bivalent op bv 2 graden zet en alternatief verwarmen aan ook op 2 graden gaan de ketel en warmtepomp dan samen werken of werken ze dan om en om?

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:50:
@Proton_

Lijkt dat hij moeite heeft op hem op 21 graden te krijgen. Hij blijft nu een beetje steken op 19,7.

Stooklijn op 0,65
Standje Actief

Als de temperatuur rond de 0 graden ligt verbruikt hij 2000-2500 watt per uur. Dan kan ik onderhand beter de ketel aan gaan zetten.

Als ik bivalent op bv 2 graden zet en alternatief verwarmen aan ook op 2 graden gaan de ketel en warmtepomp dan samen werken of werken ze dan om en om?
Probleem met opstoken is met dit weer dat de thermostaat niet voldoende opschaalt bovenop de stooklijn om naar zijn setpoint te gaan. Een opentherm thermostaat knalt bijvoorbeeld een tijdje naar 40 of 50 graden en toert dan weer af. Ik heb dat opgelost toen ik 1 weekje weg was door de thermostaat tijdelijk even op 22 te zetten. Ja vreet even stroom maar dan wordt het wel warm en daarna draait de wp wel normaal. Ik zet hem in ieder geval nooit meer uit bij een week weg en toen vroor het niet eens.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-12-2025 15:56 ]

• Jansen1987
@MotorBeast

Ik ga dat proberen nu. Zet hem terug naar bivalent en alternatief -2 en wenstemperatuur tijdelijk op 22 graden totdat hij de 21.5 bereikt en dan zet ik hem terug op 21,5

Ben benieuwd had wel verwacht hij het langer zou trekken. Als hij om met deze temperatuur buiten binnen op 21,5 moet houden 2500-3000 watt per uur verbruikt is de ketel zuiniger.

• MotorBeast
@Jansen1987 Lijkt me stug dat je daarvoor die vermogens nodig hebt. Al is het wel een duur dagje vandaag/vannacht en zeker als je nu moet opstoken. Zolang je Cop 2 of hoger is lekker stroom gebruiken. Goedkoper dan gas dan.

• Jansen1987
@MotorBeast

Ja heb hem nu op 22 staan voorlopig. Koppel het nog wel even terug. Af laten koelen voor 11 dagen was idd wel een slecht idee.

Btw: gasprijs 1,11 is vrij goedkoop bij Zonneplan. Staat al maanden zo goedkoop.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:19
De kerosineprijs is ook nog steeds te goedkoop tov de elektraprijs. Mn warmtepomp kan hierdoor nooit op vakantie naar Curacoa..

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Jansen1987
@bensss

Vriendelijk bedankt

• Jansen1987
@MotorBeast

Heb er zo mijn twijfels over.
Staat nu een uur lang al op 22 gr wens en de temperatuur blijft op 19,9 hangen.

Verbruik 2500-3000. Voor dat verbruik wil ik toch wel graag richting wenstemperatuur gaan.

Moet er wel bij vermelden ik nog een pomp verdeler heb ivm radiatoren boven en een cv ketel die niet lager dan 60gr AT in te stellen is.

Situatie is niet ideaal.

Weet je trouwens hoe het in z’n werk gaat wanneer de bivalente temperatuur z’n grens bereikt ? Gaat de wp dan volledig uit en neemt de ketel en heel even over tot de BT weer stijgt en de WP vervolgens weer moet op gaan starten?

Is het een idee om de cv ketel te laten helpen naar 22 graden en daarna de warmtepomp het weer over te laten nemen?

stooklijn op 0,65
Wenstemperatuur 22
Huidige T 19,9
BT 1gr
Huidig verbruik 2500-3000 watt
AT systeem 43-45gr

[ Voor 16% gewijzigd door Jansen1987 op 26-12-2025 17:27 ]

• mr_evil08
@Jansen1987 bij een koude start gaat de warmtepomp een tijd lang op maximaal CV water draaien.

Installateurs zetten de maximaal waarde onnodig hoog, bekijk dat en verlaag het naar een realistische waarde voor jouw situatie.

[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2025 18:29 ]

• MotorBeast
@mr_evil08 Jij bent niet op vakantie geweest en dus geen ijskoude vloer en muren en hebt blijkbaar vrij snelle VV.

@Jansen1987 Dat opwarmen gaat je gerust nog 2 dagen duren ook met een ketel. Ik had dat al nodig met notabene radiatoren na 1 week afwezigheid. Je knalt geen 80 graden water door loeihete radiatoren met een WP. En zelfs dan duurt het wel even voordat het echt lekker is. Vroeger met de ketel zette ik hem ook nooit lager dan 19 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-12-2025 18:30 ]

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
Iemand een idee wat het verschil is tussen Vaillant lucht-/water warmtepomp aroTHERM Split plus VWL 55/8.2 AS en aroTHERM Split plus lucht/water-warmtepomp buitenunit VWL 55/8.2 AS 230V S2

De SKU nummers zijn ook anders

Edit: ik vermoed gewoon landsafhankelijke productcodes maar verder geen verschil

[ Voor 7% gewijzigd door Trent op 27-12-2025 10:17 ]

• water_escape
Sorry , wat is vollast? vol vermogen idd denk ik zo.

immiddels komst er 30 graden in en huis vloer warm geworden. wel 60kw verder, hij blijf top 2800w draaien

[ Voor 30% gewijzigd door water_escape op 27-12-2025 10:41 ]

Water-Escape

• Trent
Oef na enkel weken Google en documenten lezen, lijkt mij dit het lijstje wat ik moet hebben:
  1. Vaillant aroTHERM Split plus lucht/water-warmtepomp buitenunit VWL 55/8.2 AS 230V S2 (R32) 0010039743
  2. Vaillant aroTHERM Split plus lucht/water-warmtepomp binnenunit hydraulische module VWL 57/8.2 IS (R32) 0010039115
  3. Vaillant sensoCOMFORT VRC 720f draadloze weersafhankelijke regelaar 0020260929
  4. Modbus kabel 0,34mm². Voorlopig vind ik alleen rollen van 50m van Vailant. Kan iemand even bevestigen of het Lapp 0034502 Unitronic LiYCY is? Staat wellicht op de kabel te lezen.
Reeds aanwezig:
  1. XVB stroomkabel 5G2.5mm² voor buitenunit (2 aders te veel maar ik leg steeds 3-fase ready kabel)
  2. Koelleiding 1/2" - 3/4"
Stel dat ik toch een bedraade buitenvoeler wil, welke soort en type kabel moet ik dan nog voorzien?
En, belangrijkste vraag misschien, zie ik nog iets over het hoofd? De koelleiding is herbruikbaar neem ik aan?

Of de Vailant spullen compatibel zijn met een SWW Panasonic boiler ben ik nog aan het uitzoeken. Echter vervang ik hem wellicht gewoon mee.

• Jansen1987
@MotorBeast

Hij lijkt weer wat stabieler te draaien nu:
Ruimte T: 21 graden
Huidig verbruik: +/- 1300 watt

Heb de ketel vannacht laten draaien om de temperatuur wat omhoog te krijgen.

Heb overigens een aanpassing gedaan:
Bivalente T: 2 gr
Alternatief punt verwarmen: -4

Dus onder de 2 mag de ketel mee draaien en onder de -4 gaat de warmtepomp uit en draait hij volledig op de cv ketel.

Dit moet nog wel gaan uitwijzen hoe lekker dit gaat samenwerken natuurlijk.

De vraag is: onder de bivalent T, gaat de cv ketel dan zeker meedraaien of alleen als dit nodig is? Als de warmtepomp het niet trekt zeg maar.

• Technician-
Jansen1987 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:24:
@MotorBeast

Heb er zo mijn twijfels over.
Staat nu een uur lang al op 22 gr wens en de temperatuur blijft op 19,9 hangen.

Verbruik 2500-3000. Voor dat verbruik wil ik toch wel graag richting wenstemperatuur gaan.

Moet er wel bij vermelden ik nog een pomp verdeler heb ivm radiatoren boven en een cv ketel die niet lager dan 60gr AT in te stellen is.

Situatie is niet ideaal.

Weet je trouwens hoe het in z’n werk gaat wanneer de bivalente temperatuur z’n grens bereikt ? Gaat de wp dan volledig uit en neemt de ketel en heel even over tot de BT weer stijgt en de WP vervolgens weer moet op gaan starten?

Is het een idee om de cv ketel te laten helpen naar 22 graden en daarna de warmtepomp het weer over te laten nemen?

stooklijn op 0,65
Wenstemperatuur 22
Huidige T 19,9
BT 1gr
Huidig verbruik 2500-3000 watt
AT systeem 43-45gr
Bivalent punt CV: onder dit setpoint mag de cv bijkomen, WP en CV werken samen.
Maar alleen als setpoint niet bereikt wordt van cv aanvoer gaat ketel mee aan (Truimte is niet van invloed)

Alternatief punt CV: onder dit setpoint mag alleen de CV inkomen, warmtepomp blijft uit.

Als je sneller warmtewil en de bivalent schakeling werkt. Dan kun je tijdelijk alternatief punt CV omhoog zetten tot alles goed warm is en dan terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 27-12-2025 11:52 ]

• Jansen1987
@Technician-

Dankjewel. Helder uitgelegd 💯.

Bivalent T: 2
Alternatief punt verw: -4

Even aankijken hoe dit gaat werken.

Uiteindelijk heeft het allemaal voor veel meer verbruik gezorgd door de temperatuur naar 17 terug te zetten tijdens vakantie dan hem gewoon te hebben laten staan. 🤣 niet meer doen dus!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Jansen1987 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:50:
@Proton_

Stooklijn op 0,65
Standje Actief

Als de gevraagde temperatuur (volgens stooklijn) gehaald wordt dan zal hij geen hulp van de ketel vragen. Immers kost 3 kWh maar iets van 70 cent en 1 m³ gas kost het dubbele.
De ketel wordt pas bijgeschakeld als de warmtepomp het niet meer trekt, en dat heeft bij de standaardregeling (niet alleen bij Vaillant) niet direct te maken met het wel of niet 'halen' van de temperatuur in de kamer maar alles met de target berekende aanvoertemperatuur.

• Jansen1987
@Proton_

Helder! Dankjewel!

• mr_evil08
thido schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:24:
[...]

Ben wel benieuwd wat daar de triggers voor zijn. Ta en Tr zaten beide tussen de 19-20c op dat moment. Kan me niet voorstellen dat de compressor dan aan moet, beetje rondpompen is wel prima dan lijkt mij.
Hier gaat de warmtepomp ook aan, ondanks dat er geen zonevraag is. Na ongeveer zes uur.
Lijkt op vorstbeveiliging.
In de MyVaillant‑app zie ik 20 graden, maar dat is van de sysvoeler binnen.
De sensoren in de buitenunit geven op dat moment minder dan 7 graden aan.
Weet je zeker dat je naar de juiste sensoren kijkt? Want 20 °C aan CV‑temperatuur lijkt behoorlijk warm voor een warmtepomp die al een tijd uit staat.
De circulatiepomp draait hier tijdens vorst eens in de vijf minuten, niet continu.

Tijdens matige vorst en meer laat ik hem aan ter preventie, lichte vorst gaat de warmtepomp uit snachts.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2025 12:55 ]

• thido

thido

Tilburg

mr_evil08 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:51:
[...]

Hier gaat de warmtepomp ook aan, ondanks dat er geen zonevraag is. Na ongeveer zes uur.
Weet je zeker dat je naar de juiste sensoren kijkt? Want 20 °C aan CV‑temperatuur lijkt behoorlijk warm voor een warmtepomp die al een tijd uit staat.
De circulatiepomp draait hier tijdens vorst eens in de vijf minuten, niet continu.

Tijdens matige vorst en meer laat ik hem aan ter preventie, lichte vorst gaat de warmtepomp uit snachts.
Hij stond maar een uur of 4 uit.
Temperaturen komen van de Kamstrup die in het systeem zit.

Wat anders nog: wat resonantie maakt de 75/6 bij de nachtelijke temperaturen van afgelopen dagen zeg (bij 70%+ van compressor). Ga hem toch ook maar op veren zetten van de week.
Heb hem gisterenavond nog even naar 90% laten gaan en toen was het niet. Lijkt erop dat intern alles bevroren was ofzo.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:49:
@MotorBeast

Hij lijkt weer wat stabieler te draaien nu:
Ruimte T: 21 graden
Huidig verbruik: +/- 1300 watt

Heb de ketel vannacht laten draaien om de temperatuur wat omhoog te krijgen.

Heb overigens een aanpassing gedaan:
Bivalente T: 2 gr
Alternatief punt verwarmen: -4

Dus onder de 2 mag de ketel mee draaien en onder de -4 gaat de warmtepomp uit en draait hij volledig op de cv ketel.

Dit moet nog wel gaan uitwijzen hoe lekker dit gaat samenwerken natuurlijk.

De vraag is: onder de bivalent T, gaat de cv ketel dan zeker meedraaien of alleen als dit nodig is? Als de warmtepomp het niet trekt zeg maar.
Eigenlijk zou heel Nederland aan de WP moeten om te leren ontstressen. Slow en rustig is het devies met een WP. Je ziet alles komt goed.

Die gasketel zolang je Cop2 of meer draait niet mee laten doen als het niet nodig is. Alles daarboven is winst op gas. En als je je verbruik van gas onder de 500m3 houdt betaal je ook nog minder vastrecht.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:51:
[...]

Die 20 graden klopt. Die zag ik ook toen ik 3 weken geleden de WP uit had gezet toen ze bij mij renovatiewerk kwamen doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:24
Trent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:43:
  1. Modbus kabel 0,34mm². Voorlopig vind ik alleen rollen van 50m van Vailant. Kan iemand even bevestigen of het Lapp 0034502 Unitronic LiYCY is? Staat wellicht op de kabel te lezen.
Wat ik kan vinden is modbus kabel li2ycy
https://www.elektrobode.n...i2ycy-tp-1x2x0-34-0031335

Maar cat5 werkt voor minder lange stukken blijkbaar ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
Ronald schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:07:
[...]

EIB kabel is het beste (in mijn ogen)
https://www.elektrobode.n...dca-s2-d0-a3-busld2320020

• Ronald
@Technician- voor ebus,knx etc … maar voor rs485 modbus?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
Ronald schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:40:
@Technician- voor ebus,knx etc … maar voor rs485 modbus?
Ja klopt eigenlijk moet je twisted pairs afgeschermd hebben bv cat5e of echte modbuskabel.
https://webshop.cedel.nl/...bel-(Modbus)-Halogeenvrij
Maar deze 4x0,8 afgeschermd is ook gewooon mechanisch sterk en wat dikkere aders breken niet zo snel af (trilling) als cat5 kabel.
Tot een meter of 50 gewoon prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 27-12-2025 17:51 ]

• Ronald
Met die nuancering heb ik er vrede mee, @Technician-

Li2Ycy is ook nog dikker te krijgen via tme.nl. Die hebben echt ongeveer alles, maar niet alles in consument vriendelijke minimale afname

• Trent
Ronald schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:07:
[...]

Die is inderdaad beter. UV bestendig en getwist. Bedankt! 2 geleiders zijn genoeg? Omdat @Technician- naar een 4 aderige linkt

Edit: ik zie plek voor 2 draadjes in de klemmen van de snelgids.

[ Voor 15% gewijzigd door Trent op 27-12-2025 22:24 ]

• Speedfight
  • Niet online
@Trent Dit artikel van Vaillant zelf gaat over de do’s en dont’s van ebus bekabeling:
https://www.vaillant.nl/d...e-ebus-022022-2323316.pdf

tl:dr Een getwiste kabel mag niet gebruikt worden voor ebus.

[ Voor 30% gewijzigd door Speedfight op 28-12-2025 09:46 ]

• Trent
@Speedfight handige info. Ik denk dat deze wel niet van toepassing is tussen binnen- en buitenunit. Maar wel tussen binnenunit en thermostaat bv.

In de installatiegids op pagina 22 gaat het over twisted pair

• Speedfight
  • Niet online
Trent schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
@Speedfight handige info. Ik denk dat deze wel niet van toepassing is tussen binnen- en buitenunit. Maar wel tussen binnenunit en thermostaat bv.

In de installatiegids op pagina 22 gaat het over twisted pair
Bij mijn Arotherm Plus is de verbinding tussen de binnen en buiten unit ook ebus, dus daar is het evengoed op van toepassing. In de praktijk zal het uiteraard allemaal niet zo nauw komen.
Zo heb ik mijn ebus kabel ook in dezelfde mantelbuis liggen als de elektra kabel. Geen enkel probleem mee gehad in de praktijk.

• martijnst
  • Laatst online: 20:34
Speedfight schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:12:
[...]

Bij mijn Arotherm Plus is de verbinding tussen de binnen en buiten unit ook ebus, dus daar is het evengoed op van toepassing. In de praktijk zal het uiteraard allemaal niet zo nauw komen.
Zo heb ik mijn ebus kabel ook in dezelfde mantelbuis liggen als de elektra kabel. Geen enkel probleem mee gehad in de praktijk.
De nieuwe modellen (ook de volgende Arotherm Plus) hebben inderdaad modbus en niet ebus tussen binnen en buiten.

In de handleiding van de VWZ AI Plus binnenmodule staat overigens dit:
Leg aansluitleidingen met 230 V en voeler- of busleidingen vanaf een lengte van 10m apart.
In de handleiding van de nieuwe VWZ AI 7, die modbus naar de buitenunit heeft:
Führen Sie Netzanschlusskabel und Kommunikationskabel ab einer Länge ≥10 m separat.
Dit even los van of je hier dezelfde kabel voor gebruikt en welke soort kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnst op 28-12-2025 10:40 ]

• Speedfight
  • Niet online
@martijnst ah, dank dat wist ik niet! Ik had modbus als ebus gelezen omdat ik niet beter wist dan dat Vaillant ebus gebruikt. Werd tijd voor wat vooruitgang op dat vlak, goede ontwikkeling!

• Trent
@Speedfight Ik denk dat ze nog altijd Ebus spreken maar over een Modbus kabel. Een teken aan de wand dat ze gaan switchen is het misschien wel.

• Technician-
Trent schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:04:
@Speedfight Ik denk dat ze nog altijd Ebus spreken maar over een Modbus kabel. Een teken aan de wand dat ze gaan switchen is het misschien wel.
Nee plus spit is echt modbus. Heeft ook geen voeding eroverheen.

De pure is ook modbus, daar krijg je 15m modbuskabel standaard erbij, met 2 ontstoormagneten.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 28-12-2025 12:16 ]

• dunklefaser
@martijnst Of een overgang van ebus (of eebus) naar modbus een vooruitgang is moet nog blijken.
Ik weet niet zeker wie ouder is - de ebus of de modbus.
Ik heb een "gemengde bus" bij mijn Vaillant arotherm split pure - buitendeel via modbus en de rest via ebus.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
De bus kabel geeft wel veel storing op de fm onvangst van de radio bij mijn arotherm. Dat dit door de emc regels goedgekeurd wordt? Nu gebruik gewoon zwakstroomkabel zoals voorgeschreven volgens mij maar overweeg toch om hem te vervangen door iets afgeschermds

snameroc

• Trent
@Technician- wilt dat ook zeggen dat je de data uit de warmtepomp voortaan via Modbus moet ophalen en niet meer via een Ebus adapter? Zoals @dunklefaser het verwoord lijkt het mij nog steeds Ebus. Ze moeten het weer ingewikkeld maken :)

• Technician-
Trent schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:08:
@Technician- wilt dat ook zeggen dat je de data uit de warmtepomp voortaan via Modbus moet ophalen en niet meer via een Ebus adapter? Zoals @dunklefaser het verwoord lijkt het mij nog steeds Ebus. Ze moeten het weer ingewikkeld maken :)
Nee.
Wat de reden is voor modbus weet ik niet maar als ik mag gokken de snelheid van data en de kans om “vreemde” merken aan te sluiten.
In de print van het binnendeel wordt alles weer Ebus, dus de VRC720/3 en dergelijke blijft gewoon Ebus.
Maar hoezo maken ze het ingewikkelder?

[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 28-12-2025 13:12 ]

• dunklefaser
Voor wat het waard is - bij mij lijkt de adaptieve stooklijn ook echt aangepast te worden:
Steilheid op dit moment 0,20 - had ik gisteren van adaptief 0,20 op 0,25 per hand gezet.
Het omgekeerde gebeurt trouwens ook - van 0,15 -> 0,20.
Vooralsnog geen grotere schommelingen van kamertemperaturen en afwijkend verbruik etc. gezien.
Waarbij ik natuurlijk niet weet wat de criteria van het Vaillant algoritme zijn en hoe het bij langere koudeperiodes uitziet.

• Binkia
Onder de 10 graden buitentemperatuur heb ik mijn 55/6 altijd op adaptief staan en dat bevalt uitstekend. Ik hoef dan niet steeds de stooklijn of de binnentemperatuur aan te passen. Alleen bij flink zonnige dagen loopt de binnentemperatuur op en schakelt de wp soms een half uurtje uit. Voordeel dat hij veelal op een laag vermogen blijft doorpruttelen is dat de temperatuur niet teveel daalt als de zon weg is.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Omdat ik vanaf begin januari overstap van een energiecontract met vaste prijzen naar dynamisch tarief kom ik hier ook maar eens even kijken.

We hebben een Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 A met VWZ AI en VRC720 en een parallel buffervat van 50 liter en zonder SWW. Die zorgt voor de verwarming van een bijgebouw (atelier van mijn vrouw) met uitsluitend vloerverwarming.

Vanwege die komende dynamische energieprijzen zoek ik naar een manier om deze WP daarop aan te passen. Ik vond hier eigenlijk alleen maar een mogelijkheid om zelf met bv Home Assistant (al aanwezig) het stookgedrag aan te passen via het EVU-contact op de VWZ.

Klopt het dat dit de enige manier is om de WP op dynamische tarieven te optimaliseren, of heb ik ergens overheen gelezen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14

Mipatje

Petrolhead

Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:11:
Omdat ik vanaf begin januari overstap van een energiecontract met vaste prijzen naar dynamisch tarief kom ik hier ook maar eens even kijken.

We hebben een Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 A met VWZ AI en VRC720 en een parallel buffervat van 50 liter en zonder SWW. Die zorgt voor de verwarming van een bijgebouw (atelier van mijn vrouw) met uitsluitend vloerverwarming.

Vanwege die komende dynamische energieprijzen zoek ik naar een manier om deze WP daarop aan te passen. Ik vond hier eigenlijk alleen maar een mogelijkheid om zelf met bv Home Assistant het stookgedrag aan te passen via het EVU-contact op de VWZ.

Klopt het dat dit de enige manier is om de WP op dynamische tarieven te optimaliseren, of heb ik ergens overheen gelezen?
Je kunt ook heel simpel je WP tijdens de piekuren die bijna altijd ongeveer op dezelfde tijden zijn je WP een graadje lager zetten. Ik heb van dit van 06:00 tot 09:00 en van 17:00 tot 22:00. Het zal de zaak niet 100% dekken maar toch wel voor 80%.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mipatje schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:21:
[...]
Je kunt ook heel simpel je WP tijdens de piekuren die bijna altijd ongeveer op dezelfde tijden zijn je WP een graadje lager zetten. Ik heb van dit van 06:00 tot 09:00 en van 17:00 tot 22:00. Het zal de zaak niet 100% dekken maar toch wel voor 80%.
@Mipatje Hmm, das ook een benadering, ja.
Dat doe je door de ‘Desired Temperature’ van de HA-integratie aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoGWtoklwcEGUuFWNqxNyTwbm4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6WVmih7aqPFUj86PSOiDTRT.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Trent
Kan je als eindklant in Profidiag? Als ik het goed interpreteer, is dat het equivalent van de Panasonic Aquarea service cloud. En die is gewoon gratis volgens mij

@Technician- ik bedoel dat elke fabrikant zijn eigen ding doet en dat een API/SDK enorm handig zou zijn. Dan is er abstractie. De juiste kabels trekken is op zich niet ingewikkeld maar ook daar zijn er verschillende aanpakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 28-12-2025 16:04 ]

• Jansen1987
@dunklefaser
dunklefaser schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:41:
Voor wat het waard is - bij mij lijkt de adaptieve stooklijn ook echt aangepast te worden:
Steilheid op dit moment 0,20 - had ik gisteren van adaptief 0,20 op 0,25 per hand gezet.
Het omgekeerde gebeurt trouwens ook - van 0,15 -> 0,20.
Vooralsnog geen grotere schommelingen van kamertemperaturen en afwijkend verbruik etc. gezien.
Waarbij ik natuurlijk niet weet wat de criteria van het Vaillant algoritme zijn en hoe het bij langere koudeperiodes uitziet.
Wat ik begrepen heb is dat bij adaptieve stooklijn hij de gemiddelde BT van de afgelopen 24 uur aanhoudt. Dus al er een groot verschil zit in nacht en middag temperatuur kun je bv merken als de temp buiten snel afneemt hij nog een hoger gemiddelde aangeeft waardoor het kouder aan “kan” voelen binnen.

Bij mij staat de zon rond 13.00-16.00 deels op de warmtepomp/buitenvoeler. Het gemiddelde gaat daardoor een beetje omhoog waardoor het soms iets kouder kan aanvoelen.

Heb hem momenteel op een vaste stooklijn van 0.6 (pompverdeler heeft iets meer nodig)
En stand actief verwarmen voor een constant warme vloer. (Ingefreesd)

Over het stroomverbruik ben ik wel tevreden:
Vanaf 1 oktober tot vandaag 1063kw met een Cop van 5,35

Heb overigens de BivalenteT op 2 graden en alternatief punt verwarmen op -4

Dus onder 2 “mag” de ketel helpen als de Vaillant setpoint niet haalt. En onder -4 gaat de WP uit en neemt mijn cv ketel het over.

Voor vergelijking: december 2024 gasverbruik 280m3. Stroom 450kw
December 2025 gasverbruik 60m3 stroom 800kw

Zit bij Zonneplan en betaal op moment 1.11 gas en gemiddeld 25 ct

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij zijn op zoek naar een installateur die een arotherm split plus 75/8.2 kan leveren en installeren. En wel in het zuidwesten van het land. Heeft iemand nog een goed adres hiervoor? Op de vaillant site staan voornamelijk cv ketel specialisten in onze regio. Ik heb al aardig wat voorbereid, maarja, split hé

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14

Mipatje

Petrolhead

Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:42:
[...]

@Mipatje Hmm, das ook een benadering, ja.
Dat doe je door de ‘Desired Temperature’ van de HA-integratie aan te passen?

[Afbeelding]
Nee nog simpeler. Ik heb geen HA. Gewoon in de Vaillant app of op de thermosaat

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• water_escape
Jansen1987 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:00:
@dunklefaser

[...]

Wat ik begrepen heb is dat bij adaptieve stooklijn hij de gemiddelde BT van de afgelopen 24 uur aanhoudt. Dus al er een groot verschil zit in nacht en middag temperatuur kun je bv merken als de temp buiten snel afneemt hij nog een hoger gemiddelde aangeeft waardoor het kouder aan “kan” voelen binnen.

Bij mij staat de zon rond 13.00-16.00 deels op de warmtepomp/buitenvoeler. Het gemiddelde gaat daardoor een beetje omhoog waardoor het soms iets kouder kan aanvoelen.

Heb hem momenteel op een vaste stooklijn van 0.6 (pompverdeler heeft iets meer nodig)
En stand actief verwarmen voor een constant warme vloer. (Ingefreesd)

Over het stroomverbruik ben ik wel tevreden:
Vanaf 1 oktober tot vandaag 1063kw met een Cop van 5,35

Heb overigens de BivalenteT op 2 graden en alternatief punt verwarmen op -4

Dus onder 2 “mag” de ketel helpen als de Vaillant setpoint niet haalt. En onder -4 gaat de WP uit en neemt mijn cv ketel het over.

Voor vergelijking: december 2024 gasverbruik 280m3. Stroom 450kw
December 2025 gasverbruik 60m3 stroom 800kw

Zit bij Zonneplan en betaal op moment 1.11 gas en gemiddeld 25 ct
Waar stel je dit adaptief in?
Hij staat hier nu 4 dagen aan. En doet ongeveer 60kw per dag. COP 3 . Ik heb dus nog geen idee met welke instellingen ik zou moeten gaan spelen.

Hij staat op Manueel, 0,4 curve. Dan zou hij volgens de grafiek rond de 35c moeten aanmaken. Dit is niet boven de 32 geweest.

Vloer is lekker warm nu. (enkel VVW ongeveer 120m2 open ruimte en SWW)

Water-Escape

• Jansen1987
@water_escape
water_escape schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
[...]

Waar stel je dit adaptief in?
Hij staat hier nu 4 dagen aan. En doet ongeveer 60kw per dag. COP 3 . Ik heb dus nog geen idee met welke instellingen ik zou moeten gaan spelen.

Hij staat op Manueel, 0,4 curve. Dan zou hij volgens de grafiek rond de 35c moeten aanmaken. Dit is niet boven de 32 geweest.

Vloer is lekker warm nu. (enkel VVW ongeveer 120m2 open ruimte en SWW)
Adaptief:
Instellingen, installateursniveau, code 00, installatieconfiguratie, installatie, adaptieve stooklijn.

In de app geeft hij bij mij vaak een iets lagere AT aan dan op de sensocomfort thermostaat.

Als hij volgens jou instellingen 35 graden moet leveren wil dat niet zeggen dat hij dat nodig heeft om je huis warm te houden.

Heb je een open verdeler of een pomp verdeler?

Waar staat je minimale en maximale temperatuur op?

Moet zeggen dat hij bij mij op het moment ook 1,7 tot 2 kw per uur verbruikt, in de loop van de dag wordt dat door de iets stijgende temperatuur minder en door zone energie een beetje gecompenseerd.

• Jansen1987
Iemand last met resonantie/zoemend geluid die binnen te horen is?

Er zitten wel resonantie rubbers tussen de buiten unit en de beugels (zie foto) maar eigenlijk niks tussen de beugels en de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usUjZAoxMoUwMqnH4fH-IuUK8Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOfSQMJrFxsFpfe95A3LkIgB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 189 ... 191 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic